LIVE onsdag 16.00 Samsung Galaxy Unpacked for Every Fan
m

Audi rullar ut nya RS 3 Sportback
Behåller den raka femman och får 367 hästar

Audi rullar ut nya RS 3 Sportback
Bil / Audi

Audi presenterar nu nya RS 3 Sportback och som väntat blir den ännu vassare än föregångaren. Den underbara raka femcylindriga turbomotorn på 2.5 liter är kvar och effekten i den har skruvats upp till 367 hästar och 465 Nm. Det är tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på 4.3 sekunder och för att ge den en toppfart på hela 280 km/h. Till den kopplas en sjustegad S-tronicväxellåda som i sin tur fördelar ut kraften på alla fyra hjulen.
"De femcylindriga motorerna har en lång historia inom Audi. På 80-talet gjorde de Audi till ett sportigt bilmärke, både inom motorsporten och som serietillverkade bilar. Nya Audi RS 3 Sportback har försetts med den senaste generationen av vår femcylindriga 2,5-litersmotor."
Jämfört med en vanlig A3 Sportback är RS-versionen sänkt 25 millimeter. Den har även ett vassare chassi, adaptiva dämpare och kan för första gången fås med keramiska bromsar. I övrigt förses modellen med ett biffigare kjolpaket, 19-tumsfälgar och två stycken ovala avgaspipor där bak. På insidan sitter man i sportigare stolar och på tillvalslistan finns även skalstolar som ger ännu bättre stöd till fläsket.

Allt om nya RS 3 Sportback finns i pressmeddelandet nedan. Bilen kommer till hallarna nästa sommar. Priset är inte fastställt ännu.

Visa
Pressmeddelande
Nya Audi RS 3 Sportback - Kraft i kompaktformat

Maffigt ljud, varvvilliga och med rå kraft, de femcylindriga motorerna från Audi är legendariska. Nu presenteras nya Audi RS 3 Sportback med 367 hk och 465 Nm, den mest kraftfulla kompaktbilen i premiumsegmentet. Med sin starka femcylindriga turbomotor avverkas 0 till 100 km/h på 4,3 sekunder.

Motor

2.5 TFSI-motorn i nya Audi RS 3 Sportback garanterar gåshud med sin enorma kraftutveckling, sin varvvillighet och unika ljud. Motorns morrande och dova muller ackompanjeras av rytmen från de fem cylindrarnas tändningsföljd 1 - 2 - 4 - 5 - 3 och blir till ett klassiskt Audi-ljud. Två klaffar i avgassystemet, placerade bakom ljuddämparen, reglerar avgasflödet för att ge en ännu maffigare ljudupplevelse som varierar med belastningen på motorn och varvtalet. Föraren kan reglera klaffarna via Audi drive select. För första gången i segmentet, erbjuder Audi ett sportavgassystem som tillval.

Kraftfulla femcylindriga motorer har en lång historia inom Audi. Under 1980-talet såg de till att Audis rallybilar, standardvagnar och serietillverkade modeller placerade sig i täten. Den första RS-modellen, ”RS 2” som kom 1994, hade även den en femcylindrig motor under huven. 2009 gjorde den comeback i Audi TT RS. 2011 letade den sig vidare till RS 3 Sportback och två år senare svarade den för drivningen i RS Q3. 2,5-litersmotor har sedan 2010 röstats fram till ”International Engine of the Year” i sin klass inte mindre än 5 gånger i rad.

Den femcylindriga kraftkällan utvecklar 367 hk ur en cylindervolym på 2.480 cc, dvs imponerande 148 hk per liter. Även körbarheten imponerar. Det maximala vridmomentet på 465 Nm finns tillgängligt redan från 1.625 v/min och är konstant upp till 5.550 v/min. Sprinten från 60 till 100 km/h tar bara 4,1 sekunder i fyrans växel, och 80 till 120 km/h går på korta 5,8 sekunder i femman.

Audi RS 3 Sportback accelererar från 0- 100 km/h på 4,3 sekunder, vilket är bäst i klassen. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Som tillval kan den höjas till 280 km/h. Mätt enligt nya NEDC, förbrukar instegsversionen av RS endast 8,1 liter bränsle per 100 kilometer, vilket är 10% mindre än föregångaren. Det motsvarar 189 gram CO2/km. Till detta bidrar ett energiåtervinningssystem, en behovsstyrd oljepump och ett nyutvecklat start/stopp-system som stänger av motorn redan innan bilen står still efter en inbromsning. Den uppfyller även Euro 6.

Med sin längd på endast 49 cm är den femcylindriga motorn mycket kort. Den väger ca. 180 kg. Vevhuset är tillverkat i gjutjärn i vermikulärgrafit, ett extremt starkt men ändå lätt material. Välplacerade förstärkningar ökar belastningsmöjligheterna på motorblocket. 2.5 TFSI byggs för hand av ett litet team bestående att specialutbildade experter vid Audis motorfabrik i Györ i Ungern.

Turboladdaren, som utvecklar ett laddtryck på upp till 1,3 bar, har en teoretisk genomströmning på 1.100 kg luft/h. Laddluftkylaren sänker temperaturen på den komprimerade luften. Kombinationen av turboladdning och direktinsprutning möjliggör ett högt kompressionsförhållande på 10,0:1 och motsvarande goda effektivitet. Klaffar i insugningsröret sätter den inströmmande luften i rotation. Kamaxlarna, med en justeringsvinkel på 42 grader vardera, optimerar luft/bränsleblandningen ytterligare.

7-stegad S tronic

Den standardmonterade 7-stegade S tronic-växellådan överför kraften från 2.5 TFSI-motorn via tre axlar, en drivaxel och två utgående axlar. Som alla dubbelkopplingslådor, innehåller den två delväxellådor. Genom att den ena kopplingen öppnas samtidigt som den andra stängs, går växlingarna blixtsnabbt och sker utan märkbara avbrott i kraftflödet. Nya detaljlösningar för att fylla kopplingarna med olja gör, tillsammans med samspelet med motorn, att växlingarna nu går snabbare än någonsin. Med Audi drive select-systemet i läget ”dynamic”, görs en dubbelkoppling vid varje växling.

I nya Audi RS 3 Sportback kan föraren välja mellan två automatlägen för den sjustegade S tronic-växellådan eller växla manuellt med växlingspaddlarna på ratten eller med växelspaken. Launch control-systemet (LCS) ger optimalt grepp och minimalt hjulspinn vid start från stillastående. De lägre växlarna har en sportigt kort utväxling, medan 7:an har lång utväxling för att minska bränsleförbrukningen. Via en vinkeldrivning är den superkompakta växellådan förbunden med kardanaxeln – en intelligent lättviktskonstruktion, in i minsta detalj.

quattro permanent fyrhjulsdrift

quattro permanent fyrhjulsdrift överför kraften från 2.5 TFSI-motorn till marken. Hjärtat i systemet består av en elektroniskt styrd och hydrauliskt aktiverad flerlamellskoppling. Den nyutvecklade komponenten har placerats bak för bättre viktfördelning mellan axlarna. Flerlamellskopplingen styrs av mjukvara som är speciellt framtagen för Audi RS 3 Sportback. Blixtsnabbt fördelar den ut den tillgängliga drivkraften på fram- och bakaxeln alltefter det aktuella behovet. Beroende på körstilen och friktionskoefficienten, kan mellan 50 till 100% av den tillgängliga drivkraften läggas ut på bakhjulen.

Den eldrivna pumpen som alstrar oljetrycket på max. 38 bar som krävs, är mycket effektiv. Pumpen aktiveras omedelbart om väggreppet skulle försämras eller om föraren börjar köra på ett sportigare sätt. Genom att tryckackumulatorn tagits bort, har vikten på kopplingen kunnat sänkas med 1,4 kg jämfört med den förra modellen, ännu ett exempel på målinriktad lättviktskonstruktion.

Styrningen av flerlamellskopplingen har integrerats i Audi drive select. Med sin sportiga konfiguration använder den all information som är relevant för hur bilen uppträder, t.ex. rattutslaget. I läget ”Dynamic” och när den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) står i läget ”Sport”, överförs mer av kraften, och dessutom snabbare, till bakaxeln för ännu bättre vägegenskaper vilket gör nya Audi RS 3 Sportback mycket smidig och direktstyrande in i kurvorna. Det gör att föraren kan drifta kontrollerat på vägbanor med låg friktion. Framaxeln ”drar” bilen tillbaka till en rak kurs i utgången av kurvan.

Vektorstyrd momentfördelning ger Audi RS 3 Sportback en ännu mer förfinad väghållning. Vid snabb kurvtagning bromsar den ner de inre, mindre belastade hjulen något. Det gör att båda hjulen på axeln kan föra ner mer kraft i vägbanan. Tack vare skillnaden i drivkraft, svänger bilen in i kurvan bättre och understödjer på så sätt förarens sportiga körstil.

Chassi

Chassit kompletterar drivlinans dynamik perfekt . Med sin lyhörda och precisa styrning, tar nya Audi RS 3 Sportback kurvorna både snabbt och stabilt.

MacPherson-fjädringen fram har fått en bredare spårvidd, 1 559 mm, och har speciellt framtagna hjullagerhus av höghållfast aluminium. Den standardmonterade progressiva styrningen varierar sin utväxling mellan 15,3:1 till 10,9:1. Det effektiva, elektromekaniska styrservot har typisk RS-karaktär.

Bakaxeln, som har en spårvidd på 1.514 mm, är en fyrlänkad konstruktion med länkarmar av höghållfast stål som hanterar de längs- och tvärgående krafterna individuellt. Precis som för framaxeln, leds dessa krafter till en hjälpram. Det styva RS-sportchassit gör att karossen ligger 25 mm lägre än på A3 Sportback. Som tillval kan man välja det adaptiva dämpningssystemet Audi magnetic ride. Styrningen av detta har integrerats i standardmonterade kördynamiksystemet Audi drive select som låter föraren välja mellan comfort, auto, dynamic samt ett individuellt läge.

Audi RS 3 Sportback rullar på 19" stora gjutna aluminiumfälgar med 5-armad rotordesign och däck av dimensionen 235/35. Audi erbjuder även maskinpolerade 19"-fälgar i matt titanoptik eller högglanspolerad antracitsvart. Däck av dimensionen 255/30 fram och 235/35 bak är alternativet på däcksidan. De ventilerade bromsskivorna har en diameter på 370 mm fram och 310 mm bak. Friktionsringarna fram har en vågformad, viktbesparande utformning och är perforerade för att leda bort så mycket värme som möjligt. De sitter nitade i bromsnav av aluminium och greppas av svartlackerade (som tillval: röda), fasta 8-kolvs-bromsok prydda av en RS-logo.

En av de tekniska detaljer som skiljer ut nya Audi RS 3 Sportback från konkurrenterna är de kolfiberarmerade keramiska skivor som finns som tillval för bromsarna fram. Även dessa mäter 370 mm i diameter och greppas av antracitgrå bromsok. Den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) har ett speciellt sportläge och kan med en enkel knapptryckning kopplas ur helt.

Kaross och utvändig design

För en sportbil spelar effekt/viktförhållandet en avgörande roll. I nya Audi RS 3 Sportback behöver varje hästkraft endast förflytta 4,14 kg. Utan förare väger den praktiska och kompakta femdörrarsbilen endast 1.520 kg vilket gör den 55 kg lättare än sin föregångare.

Förklaringen till den verkligt låga vikten ligger i den modulära MQB-arkitektur med sitt systematiska lättviktskonstruktionskoncept. Säkerhetsburens struktur innehåller många komponenter av höghållfast värmeformat stål och motorhuven är av aluminium. Motorns placering i kombination med flerlamellskopplingen och batteriet, som sitter placerade framför respektive bakom bakaxeln, bidrar till en gynnsam viktfördelning mellan axlarna.

Den nya toppmodellen i A3-serien avslöjar sin fulla potential redan vid ett första ögonkast. Single frame-grillen går i högglanspolerat svart och omges av en ram i matt aluminiumoptik. Laddluften strömmar in genom ett luftintag som sitter placerat nedanför nummerplåten. De större luftintagen inramas av markerade konturer och förser motorns extra kylare och växellådsoljekylaren med luft.

Från sidan betraktad fångas ögat direkt av de utställda framskärmarna, de konturerade trösklarna, backspeglarna i matt aluminiumoptik och den stora takspoilern. En markerad stötfångare, svart högblank diffusorinsats med bikakeformad grill och fyra lister, tillsammans med två stora, ovala ändrör ger bakpartiet en egen look. Single frame-grillen och bakluckan pryds båda av ett RS 3-märke.

De som vill göra bilen extra personlig kan beställa fler detaljer, t.ex. en motorkåpa av kolfiber. Dessutom finns stylingpaket i matt aluminium resp. svart högblank färg som ger bilen ett extra attraktivt utseende. Förutom exteriördetaljer med speciell finish, omfattar dessa paket också en titangrå quattro-logo på luftinsläppet. Bland de åtta färger man kan välja på finns två nya kulörer: Nardo-grå och Catalunya-röd metallic. Den sistnämnda är unik för Audi RS 3 Sportback.

Interiör och utrustning

Den sportiga interiören i Audi RS 3 Sportback går i svart och är utsmyckad med ”RS”-logo. Sportstolarna är klädda i finnappa med kontrasterande, stengrå sömmar. Den läder- och Alcantaraklädda RS-multifunktionssportratten är avplanad nedtill, och även växelspaken har en utpräglat sportig look. Färddatorn innehåller bl.a. en laddtrycksmätare, ett stoppur för varvtider och en oljetemperaturmätare.

Pedalerna och fotstöden är av rostfritt stål, dörrpanelsinläggen av Alcantara. På traditionellt RS-modellmanér är de invändiga dörrhandtagen utformade som smala dubbellister, och dekorinläggen har 3D-designen ”Black” (som tillval kan de även fås i utförandena Aluminium Race eller kolfiber). Mätartavlorna på RS-instrumentinsatsen är svarta, nålarna röda och skalorna vita. Instrumenten inramas av högklassiga dekordetaljer i högglanspolerad antracitsvart färg.

Bland tillvalen hittar vi rutmönstrade S-sportstolar med präglad logo och alternativ ljus klädsel. För första gången i kompaktsegmentet kan man även välja de helt nya RS-sportstolarna som har integrerade sidokrockkuddar och kolfiberstomme som gör dem 7 kg lättare än standardsportstolarna. Ett annat attraktivt tillval är RS 3 interiördesignpaket som pryder knäskyddet, luftinsläppen, golvmattorna och säkerhetsbältena med röda detaljer. Samma färg skimrar också igenom S-sportstolarnas perforering. Infotainment- och förarassistanssystemen från A3-serien, däribland MMI navigation plus med MMI touch, kan även väljas till Audi RS 3 Sportback.

Den kraftfulla femdörrarsmodellen är planerad att börja levereras sommaren 2015. Den föregående modellen var en bästsäljare och Audi räknar med att även nya RS 3 Sportback kommer att bli en stor succé. AUDI AG:s dotterbolaget quattro GmbH utvecklar och bygger de sportigaste högprestandavagnar i modellutbudet. Med Audi RS 3 Sportback inräknad finns nu sju RS-modeller på marknaden: RS 3 Sportback, RS Q3 och RS 4 Avant samt RS 5 Coupé, RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant och RS 7 Sportback.
50.7°
0

Audi rullar ut nya RS 3 Sportback

Behåller den raka femman och får 367 hästar

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel, vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Hela processen ska även göra att batteriernas ämnen kan återvinnas och man ser att en väldigt stor del av de nya batterier som man kommer att producera om 10-20 år kommer att skapas från material som kommer från gamla batterier. Tills dess så kommer nickel och lithium att kunna utvinnas närmare fabrikerna och processas på fabrikerna. Hela den nya processen har också massa fördelar för räckvidden. Tesla säger att man kommer att få 54 procent längre räckvidd på samma storlek av batteri. Det betyder att Model S Long range kommer att närmare 100 mil på en laddning istället för 65 mil. Än viktigare så kommer ett mindre batteri i en Model 3 som i dag kommer 40 mil att gå 60 mil. Man har även förändrat hur batteriet är en del av bilen. I dag har man en kaross med en bottenplatta och på den har man en struktur i vilken man stoppar battericellerna. Tesla har förändrat detta genom att cellerna sätts ihop med ett material som i sig blir strukturen som en stor sandwich. Denna blir en del av bilen och gör att strukturen blir kraftigare. Cellerna kommer även att kunna sättas närmare varandra och ta mindre plats och därför kommer batteriet att finnas mer i centrum av bilen vilket ska ge bilen bättre egenskaper. Sist men inte minst kommer den nya cellen och den nya processen att vara betydligt billigare, Tesla uppskattar att kostnaden per Wh minska med 56 procent vilket är väldigt, väldigt mycket. Man räknar med att kunna leverera en "väldigt övertygande" bil för under 25.000 dollar. Som jämförelse så kostar en Model 3 i dag från 38.000 dollar vilket kostar 560.000 kronor så räkna inte med 250.000 kronor. Den viktiga delen här är "väldigt övertygande". Det kändes inte som att Elon Musk ville leverera en bil som var billig på grund av att man sparat in på saker, det hade man redan kunnat göra. Poängen man gjorde var att den in inköpspris skulle vara billigare än motsvarande bensinbil skulle vara och då är en elbil billigare att äga på alla sätt och vis så totalen blir betydligt bättre. Tesla lovade att om man kan sälja celler till andra tillverkare, alltså att man kan göra fler än vad man behöver själva, så kommer man att göra detta. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Apple Watch SE har nästan allt man behöver
Men en viktig sak saknas...

Jag har de senaste dagarna gått runt med en klocka på varje arm för att testa hur bra nya Apple Watch Series 6 och SE presterar. Vi börjar med SE eftersom den med sin prislapp är den klocka som nog de flesta tittar på i första hand. De senaste två åren har vi haft den senaste versionen av klockan men även Series 3 som en instegsmodell. Men eftersom Series 3 blivit billigare (kostar från 2295 kronor) och även lite äldre kände Apple att det var dags för en mellanmodell och SE föddes. Prislappen på denna börjar på 3195 kronor medan helt nya Series 6 börjar på 4495 kronor. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Elgato släpper ringlampa
Se snygg ut när du streamar

En ringblixt är ett klassiskt knep för att enkelt få till snyggt ljus på ett ansikte. Nu släpper Elgato en ringlampa som är anpassade för alla som streamar och vill se lite snyggare ut eller de som vill ha en enkel lösning för ljus och stativ. Som ni ser på bilderna så är enheten fäst på ett stativ och man kan sätta kameran eller mobilen i ringen, det behövs alltså inte lampa och stativ utan räcker med denna. Styr lampan gör man genom Elgatos app. Vi håller på och testar lite Elgato-ljus på kontoret och appen är superenkel och trevlig att ha och göra med. Lampan kopplas till appen (som finns för PC och telefon) via wifi och är man på språng och inte har tillgång till wifi så finns det två reglage att styra ljusstyrka och värme med. Lampan är en LED tillverkad av Osram och levererar 2500 lumen och går att ställa in mellan 2900 och 7000 kelvin. Prislappen ligger på 200 euro. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0

Corsair lanserar dockningsstationen TBT100
Ger dig typ allt du behöver

Sitter du för jämnan och möblerar om kablarna till och från din laptop och suktar efter någon form av dockningsstation? Då kanske Corsairs nya Thunderbolt 3-tjofräs TBT100 kan vara intressant. Kort sagt är det en tjusig och nätt enhet som ger dig allt du behöver, och lite till. Utöver att få tillgång till flera USB-portar av olika slag med en maximal överföringshastighet på 10Gb/s är det med TBT100 möjligt att koppla in två 4K-skärmar, ladda en laptop, eller andra enheter, med 85W samt lite annat smått och gott. På framsidan sitter det en powerknapp, USB 3.2-port med Type-C, minneskortläsare samt utgång för hörlursuttag. På baksidan är det lite mer actionspäckat. Längst till vänster sitter två USB 3.1-portar av typ A, en gigabit-ethernet, USB 3.2 Type-C, två HDMI 2.0, Thunderbolt 3 samt hål för Kensington-lås. Corsair TBT100 går att köpa nu via företagets hemsida och priset ligger på 329 euro. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

F1-föraren Robert Kubica bjuder på Ringen-åktur
Hej vad det går!

F1-föraren Robert Kubica var på Nürburgring och kände att han ville köra några varv så han fick nycklarna till en BMW M4. Misha Charoudin fick hänga med och så här såg det ut. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Kometer kan ha norrsken
Nu observerat för första gången

Forskare som studerat bilder från ESA:s insomnade kometjagare Rosetta har nu observerat något som man kallar för norrsken runt kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko. Bilderna härstammar från när Rosetta tillammans med kometlandaren Philae besökte kometen 67P under två års tid 2014 till 2016. Norrskenet på kometen går dock inte att se med blotta ögat då det består av ultraviolett ljus. Fenomenet uppstår när elektroner från solvindar kolliderar med den gas som omger kometen. Science News skriver om norrskenet på 67P: "Electrons strike oxygen in Earth’s atmosphere to paint the sky red and green. But solar wind electrons strike water molecules in 67P’s coma, or shroud of gas. That shatters the water molecules and makes some of the resulting oxygen and hydrogen atoms glow ultraviolet." Till skillnad från jorden så saknar 67P ett magnetfält som skulle kunna dra elektronerna till sig och skapa de vackra mönster som oftast bildas under norrsken här på jorden. Det innebär att även om vi hade kunnat se 67P med blotta ögat så hade dess norrsken mest sett ut som en suddig halo runt kometen. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Michael Jordan köper ett NASCAR-stall
Och rekryterar Bubba Wallace som chaufför

Den gamle basketlegendaren Michale Jordan inleder nu en satsning på racing genom att köpa upp ett helt NASCAR-stall, den amerikanska banracingligan där förarna kör runt på en oval bana. Jordan uppger att detta är något han gör både för att han gillar NASCAR och för att han vill öka mångfalden inom den väldigt vita sporten. Jordan har även rekryterat NASCAR:s enda svarta förare Bubba Wallace till sitt team. Wallace har gjort sig känd för sitt arbete mot rasism och har bland annat krävt Nascar att förbjuder fans att vifta med den så kallade sydstatsflaggan under NASCAR:s race. Det här är inte det första sportlaget Jordan investerar i då han sedan tidigare äger NBA-laget Charlotte Hornets. Här ovan hittas ett inslag från Fox News om Michael Jordans NASCAR-satsning. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Warner Bros släpper ordentlig Batman-dokumentär
Fokuserar på Dark Knight-trilogin

Christopher Nolans Dark Knight-trilogi är onekligen de bästa live action-filmerna baserade på Läderlappen och nu har Warner Bros släppt en ordentlig dokumentär om trilogin på Youtube. I dokumentären får vi följa med bakom kulisserna under inspelningarna av filmerna samt diverse intervjuer med Guillermo Del Toro, Damon Lindelof, Zack Snyder med flera. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Steelseries presenterar Rival 3 Wireless
Med över 400 timmar batteritid

Steelseries har presenterat lite nyheter på musfronten och den här gången är det Rival-serien som får tillskott. Rival 3 Wireless heter den nya enheten i familjen och utsidan är mer eller mindre identisk med tidigare versioner av musen, men på insidan har enheten uppdaterats och fått Steelseries nya TrueMove Air-sensor. Med denna strömsnåla sensor har Rival 3 Wireless fått en ordentlig batteritid på över 400 timmar, vilket betyder att du verkligen inte behöver oroa dig för batteritorsk mitt i matcher. Enheten går att koppla till valfri dator via antingen dongle eller Bluetooth. Att använda donglen är nog att föredra då man då får dra nytta av 1000Hz polling rate och responstid på 1ms. Steelseries Rival 3 Wireless finns tillgänglig via företagets hemsida för 649 kronor och lär dyka upp i välsorterade elektronikbutiker inom en snar framtid. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Marques Brownlee diggar Porsche Taycan Turbo
Finns bara en grej som saknas för att han ska byta från Tesla

Tech-YouTubern Marques Brownlee har testat Taycan Turbo och han gillar verkligen vad Porsche har skapat. Dock tycker han att den saknar en grej innan han kan tänka sig att byta från Tesla. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Michael Lonsdale har dött
Spelade superskurken Hugo Drax i Moonraker

Den fransk-brittiske skådespelaren Michael Lonsdale har somnat in vid en ålder av 89 år i sitt hem i Paris rapporterar Variety. Lonsdale hade en lång skådespelarkarriär men är för de flesta antagligen mest känd för sin roll som "Hugo Drax", superskurken som gör sitt bästa för att ta kål på James Bond (Roger Moore) i Bond-filmen Moonraker från 1979. Lonsdale arbetade med flera framträdande regissörer och har även medverkat i filmer som "Processen" (1962) med Orson Welles, "Stulna kyssar" (1968) med Francois Truffaut, "Shakalen" (1973) med Fred Zinneman, "Frihetens fantom" (1974) med Luis Buñuel, "India Song" (1975) med Marguerite Duras, "Rosens namn" (1986) med Jean-Jacques Annaud, "Återstoden av dagen" (1993) med James Ivory, "Kärlek tur & retur" (2004) med François Ozon och "München" (2005) med Steven Spielberg. Här nedanför hittas ett klipp där Drax möter Bond på Drax rymdstation i Moonraker Tumnagel
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pagani Huayra BC Roadster sätter nytt rekord på Spa
Slog McLaren Senna

Inofficiellt har Pagani nu satt ett nytt varvrekord på Spa Francorchamps. Till hjälp hade man en Pagani Huayra BC Roadster och när den hade kört klart stod klockan på 2:23.08. Det är snabbare än den tidigare rekordinnehavaren McLaren Senna som för nästan 1 1/2 år sedan körde på 2:24.82. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Toyota satsar 800 miljoner dollar på att bygga framtidsstad
I Woven City ska framtidens urbana miljöer skapas

I början av året meddelade Toyota att man skulle bygga upp en slags experimentell "framtidsstad" i Japan och nu har man avslöjat lite mer om dessa planer. Det handlar om en liten stad som Toyota har döpt till Woven City vilket ska indikera att det handlar om "sammanflätad" stad där människor och olika färdmedel ska kunna samsas i harmoni. Hela staden är ett initiativ från Toyota-företaget Toyota Research Institute – Advanced Development (TRI-AD), ett företag som Toyota startade för två år sedan för att utveckla teknik till självkörande bilar. Toyota har än så länge satt av 800 miljoner dollar, motsvarande cirka 7 miljarder svenska kronor för att bygga Woven City. Bygget av staden planeras att dra igång någon gång under nästa år. Initialt kommer Woven City uppta en yta på cirka 70 hektar och man tänker sig att runt 2000 personer ska bo och arbeta i den lilla framtidsstaden. Här ovanför hittas ett videoklipp där Toyota presenterar sina planer för Woven City lite närmare. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Karmas första elbil släpps nästa år
Kommer heta GSe-6

Biltillverkaren Karma meddelar nu att deras första elbil kommer att lanseras nästa år. Den har tidigare gått under namnet GTE men nu är detta ändrat till GSe-6 istället och bilden vi ser här är en första teaser. Elbilen ingår i den nya GS-serien som kommer att innehålla flera olika fordon och däribland den nya helt eldrivna bilen. Man ska kunna få den med batteripack upp till 100 kWh och detta ska erbjuda en räckvidd på strax under 50 mil. Bilen går att förhandsboka nu för 100 dollar. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Bokförsäljningen i Sverige ökar
Tack vare e-böcker

Försäljningen av böcker i Sverige fortsätter att öka och det kan författare, förlag och andra tacka försäljningen av digitala böcker för. Ny statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen visar att bokförsäljningen under årets första åtta månader ökat med 7,4 procent räknat i kronor jämfört med samma period i fjol. Ökningen ska bland annat bero på större intäkter från de abonnemangstjänster som erbjuder digitala böcker. Försäljningen av fysiska böcker i papper har dock minskat vilket kanske är ett tecken på att allt fler nu börjar konsumera böcker via läsplattor, mobiltelefoner och tablets. Läser du fysiska eller digitala böcker? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV-apparat störde en hel bys bredband
Gammal elektronik kan ställa till med besvär ibland

Den brittiska operatören Openreach har nu äntligen hittat felkällan till vad som stört ut bredbandet i det lilla walesiska samhället Aberhosan de senaste 18 månaderna. Invånarna i byn har haft återkommande störningar på bredbandet dagligen vilka oftast börjat runt sjutiden på morgonen. Efter att ha felsökt och bytt ut kablar utan att problemet försvunnit så upptäckte Openreach tekniker att det var en gammal tv-apparat hos en av byborna som hade stört byns bredbandsuppkopplingar. Moderna tv-apparater ska inte kunna störa ut bredband och annat. Äldre apparater av olika slag som inte avskärmats kan dock ibland orsaka en så kallad "Single Isolated Impulse Noise" (SHINE) som stör ut andra elektriska apparater. När bybon som ägde den gamla tv:n fick redan på att det var den som orsakat störningar i byns bredband ska ägaren ha blivit väldigt förlägen. Openreach tekniker säger till BBC att ägaren nu lovat att aldrig mer sätta igång den gamla tv-apparaten som orsakade bredbands-problem i Aberhosan i ett och halvt år. Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lotus är ute och bränner med Evija-prototyp
Nöter lite bana

Gavan Kershaw är Director of Vehicle Attributes hos Lotus och här snackar han lite om prestandan som den nya eldrivna superbilen Evija sitter inne på. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Royole presenterar Flexpai 2
Mer böjbart!

De kinesiska skärmmakarna Royole har presenterat en uppföljare på Flexpai som gjorde sin debut i slutet av 2018. Undertecknad pillade på enheten under CES följande år och helt ärligt kändes den vikbara enheten rätt b, men levererade ändå en rätt intressant upplevelse. Nu har företaget presenterat en uppföljare som kort och gott kallas för Flexpai 2 och inte helt oväntat kommer enheten med en rad förbättringar. Flexpai 2 kommer med ett bättre gångjärn och förbättrad skärm jämfört med föregångaren, men det handlar givetvis om samma format som tidigare. Flexpai 2 är utrustad med en 7,8 tum stor display i 4:3-format som kan vikas ihop för att få skärm både fram och bak. I hopvikt läge är det möjligt skifta mellan skärmarna genom att helt enkelt vända på telefonen. Utöver den tjusiga skärmen är telefonen utrustad med Snapdragon 865, 12GB ram, 512GB lagring och ett batteri på 4500mAh. Enheten är inte helt oväntat utrustad med diverse kameror på totalt handlar det om fyra sensorer, varav tre sitter i ett kluster på sidan och en är placerad på framsidan. Enheten erbjuder 5G, Wi-Fi 6, Bluetooth 5.1, USB-C 3.1, samt ett 4500mAh-batteri. Det finns sammanlagt fyra kameror: en 64MP huvudkamera, en 16MP supervidvinkelkamera, ett 8MP telefoto-objektiv, samt en 32MP frontkamera. Flexpai 2 kommer börja säljas via JD.com och priset kommer ligga på runt 15.000 kronor. Ovan hittar ni en kortare version av Royoles Flexpai 2-reveal. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Ny glass från Sia
Salt karamell

Glass blandat med salt karamell är svårslaget så därför är det kanske inte en överraskning att Sias nya tillskott innehåller just detta. Vår Finaste Salt Karamell heter smaken och den innehåller krämig gräddglass av Dulce de Leche, kolakräm och krispiga kolabitar. Glassen släpps i butik från vecka 40. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

Äppelcider med smak av björnbär
Det här Kopparberg Dark Halloween

Lördag den 31 oktober firas Halloween och inför detta har Kopparberg tagit fram en ny alkolholfri cider. Den kallar man kort och gott för Dark Halloween och det är en äppelcider som har smak av björnbär. Designen på burken som rymmer 440 milliliter knyter an till myten om den hemsökta Stora Gården i Kopparberg. Du ska hitta den nya smaken i matbutikerna nu. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Resort bestående av solcellsbeprydda lyxbåtar
Verkar ju rätt så trevligt

Silent Resorts är en ny typ av resort där besökarna bor i lyxiga båtar försedda med solceller på taket. Båtarna är byggda av det österrikiska företaget Silent Yachts och tanken är alltså att man bor i såna här på resorten. Skulle man vilja ta sig en tur är det bara att kasta loss och köra iväg med den tillfälliga bostaden. Båtarna ligger kring en flytbrygga och i mitten av denna finns ett litet klubbhus man kan hänga vid. Allt man behöver ska dock finnas ombord på båtarna. När det här konceptet kan vara igång och bjuda in gäster återstår att se. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Minttu som smakar kanelbulle
Lanseras imorgon

Minttu har den senaste tiden presenterat ett gäng skojiga smaker på sin dryck. Den senaste som ska smaka kanelbulle lanseras imorgon. Kanske ett perfekt tillbehör till den vanliga kanelbullen på kanelbullens dag som firas den 4 oktober. Endast 200 stycken flaskor kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment och priset för en som är på 50 centiliter är 193 kronor. Alkoholhalten ligger på 30 procent. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Deltagarna i På spåret 2020
Har premiär den 27 november

Fredagen den 27 november klockan 20.00 har en ny omgång av TV-programmet På spåret premiär på SVT1. Nu får vi reda på vilka deltagarna är. Sex stycken nya par gör entré i burarna medan tre stycken lag återvänder. Lagen är Sanna Lundell & Plura Jonsson, Frida Boisen & Hamid Zafar, Farah Abadi & Johan Glans, Dilan Apak & Moa Lundqvist, Magdalena Forsberg & Claes Elfsberg, Marianne Ahrne & Anders "Ankan" Johansson, Tomas Alfredson & Ernst Billgren, Irena Pozar & Patrik Arve, Emma Molin & Hanna Dorsin. En släppfilm kring deltagarna finns att se på länken nedan. Läs mer om lagen i pressmeddelandet. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green

Två nya juicer från God Morgon
Sun Power och Berry Protect

Juice-tillverkaren God Morgon lanserar nu två stycken nyheter i kyldisken. Man beskriver juicerna som funktionella med innehåll av vitaminer och antioxidanter. Sun Power innehåller pressad solmogen apelsin, äpple, morot, yuzu och vitamin C och D. Berry Protect innehåller pressat äpple, blåbär, hallon och acerola och vitamin C och E. Båda rullas ut hos Ica och City Gross den här månaden och för en flaska på 0,85 liter får man betala 26,90 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Spiller - Groovejet (If This Ain't Love)
Fredagsklassikern

Vad hände egentligen för 20 år sedan? Jo, det ska jag tala om. Spiller släppte låten Groovejet (If This Ainx27t Love) med fantastiska Sophie Ellis-Bextor på sång och jag kan inte minnas hur många gånger jag har spelat den. Nu kom den tillbaka till mig igen efter en stunds frånvaro men den håller fortfarande. Grattis på fredag! Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Friterad kyckling inspirerad av Breaking Bad
Med curly fries såklart

Los Pollos Hermanos är en snabbmatsrestaurang som figurerar i TV-serien Breaking Bad. Här återskapar Binging with Babish lite mat från stället och skulle du vilja testa själv hittas receptet på länken nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Augustines nya singel Coast
Akustisk och original

Den svenska singer-songwritern Augustine släppte nyligen singeln Coast och här har vi den både i akustisk och i original version. Videon till den förstnämnda är inspelad på Gotland i somras med Augustine vid ett elektroniskt piano. Augustine fick pris som "Årets Pop" på Manifestgalan 2020. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Ashley tillverkar skålar i trä
Ligger en hel del jobb bakom

I det här avsnittet ur Eaters serie Handmade får vi träffa Ashley Harwood som förvandlar stockar till skålar. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green

Nine Inch Nails Quake-soundtrack nu på vinyl
Party like it's 1996

När spelet Quake släpptes 1996 var det Nine Inch Nails som låg bakom det officiella soundtracket. Nu släpps musiken för första gången på vinyl. Plattan kostar 40 pund och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
245kg
+
Bobby Green

Ny juice från Innocent
Smakar granatäpple, hallon och lime

Innocents senaste produkt är den vi ser här - Perfectly Purple. Det är en blandning av juice och ingredienser från växtriket. Den innehåller rosenvatten, biotin, spirulina och vitaminerna B7 (bra för hud och hår), B3, B5, B6 och C. Den ska smaka granatäpple, hallon och lime. Rödbeta ger den lila färgen. Ska finnas i butik nu och för en flaska som rymmer 75 centiliter får man betala runt 27,90 kronor. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green