m

Audi visar upp nya TT
Roligare och med mer teknik

Audi visar upp nya TT
Bil / Audi

Tidigare idag läckte nya Audi TT ut vilket satte lite fart på tillverkaren som nu ikväll presenterade bilen i sin helhet. Den tredje generationen bjuder på uppdaterat utseende som har sina rötter i den första generationen. Fokus har legat på körupplevelsen och bilen har späckats med all tänkbar teknik - bland annat en helt digital instrumentpanel.

Bilen mäter in på 4.18 meter i längd vilket gör den nästan exakt lika lång som andra generationen. Hjulbasen har vuxit med 37 millimeter och den mäter nu 2.5 meter. Bredden anges till 1.83 meter och höjden 1.35 meter är samma som innan. Vikten har droppats med 90 kilo sen introduktionen 2006 och jämfört med föregångaren är den här 50 kilo lättare.

Under huven finns det tre stycken olika turbomatade fyror med effekt från 184 till 310 hästar att välja mellan. Toppmodellen är än så länge TTS men räkna med att en TT-RS kommer senare. Till motorerna kopplas antingen en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad S-Tronic-låda med dubbelkoppling. TTS gör 0-100 km/h på 4.7 sekunder och elektroniken säger stopp vid 250 km/h. Fyrhjulsdriften har vidareutvecklats och erbjuder nu ännu högre stabilitet, bättre väggrepp och mer körglädje.

Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Nya TT kommer till Sverige i höst.

Visa
Pressmeddelande
Premiär för Nya Audi TT i Geneve

När bilsalongen i Geneve slår upp portarna premiärvisar Audi den tredje generationen av designikonen Audi TT. Den nya kupén har hämtat inspiration från den allra första generationen men laddats med ny innovativ teknik med fokus på körupplevelsen. Med en helt digital intrumentpanel fokuseras all information kring föraren.

”Audi TT är ett koncentrat av en äkta designikon och en högpresterande körmaskin", förklarar Prof. Dr Ulrich Hackenberg, utvecklingschef Audi AG. "Med den nya generationen gör vi det ännu enklare för föraren att uppleva tekniken - precis som man förväntar sig av en riktig sportbil."

Exteriör design

När den första generationen Audi TT lanserades 1998 var det en designrevolution. Det strikta geometriska designspråket med de breda hjulhusen gjorde den till en ikon med enorm karisma. Inför den tredje generationen TT har Audis designers återvänt till många av dessa ideer och men placerat dem i ett nytt kontext.

Fronten i nya Audi TT domineras av horisontella linjer med den sexkantiga single-frame grillen i ny skulpturerad design. De fyra ringarna har lyfts till motorhuven, liksom på Audi R8. Två vertikaler delar av de stora luftintagen som leder delar av luftflödet ut mot sidorna. Den vertikala formen tas upp i de nydesignade strålkastarna där Audi bl.a. erbjuder de innovativa Matrix LED- ljusen med individuellt reglerbara lysdioder samt dynamiska körrikningsvisare som tänds sekventiellt när föraren vrider på ratten. De förutseende kurvljusen använder även navigationsdata för att förflytta ljuskäglan till kurvan redan innan ratten vrids om.

Bakifrån förstärker de horisontala linjerna det breda och sportiga intrycket. Även bakljusen har belysta konturer och dynamiska blinkers vid tillval av LED. Vid hastigheter över 120 km/h fälls en spoiler ut från bakluckan för att minska luftmotstånd och öka downforce. Alla motorversioner har två stora runda ändrör i diffusorn utöver Audi TTS som, liksom alla S model, har fyra ovala ändrör.

Tanklocket har återfått den ursprungliga klassiska cirkelformen och öppnas med ett lätt tryck på TT logotypen. Nytt är den racinginspirerade konstruktionen där man för pumpmunstycket direkt till påfyllningsröret utan att behöva skruva av ytterligare ett lock.

Med sina 4,18 meter är kupén nästan exakt lika lång som föregångaren även om hjulbasen har vuxit med 37 mm till 2 505 mm vilket gör överhänget betydligt kortare. Nya Audi TT är 1 832 mm bred och med sina 1 353 mm lika hög som föregångaren.

Med S line exteriörpaketet får stötfångarna, luftintaget, grillen, trösklarna och diffusorn bak en ännu skarpare design liksom körupplevelsen med 18” hjul och 10 mm sänkt kaross.

Karossen – en lättviktskonstruktion i höghållfast stål och aluminium

Lättviktskonstruktion är ett av Audis främsta expertisområden. Redan den andra generationen av Audi TT hade en kaross i aluminium och stål, kallad Audi Space Frame (ASF). I nya TT har Audi tagit konstruktionsprincipen med mixade material ännu längre enligt mottot: rätt mängd av rätt material på rätt plats för optimal funktion.

Kupéns nedre karosstruktur är tillverkad av moderna höghållfasta och ultrahöghållfasta stållegeringar för optimerad axellast. I de delar av passagerarcellen som är utsatta för de största strukturella påfrestningarna används formhärdade stålpaneler som är både ultrahöghållfasta och lätta.. Sidotrösklarna och takramen är tillverkade av strängpressade aluminumprofiler som är integrerade i strukturen genom noder i aluminiumgods. Tillsammans skapar det en väldigt rigid och säker råkaross. Sidosektionerna och taket i aluminium fulländar strukturen där även motorhuv, dörrar och bagagelucka är tillverkade i samma lättmetall.

Audiingenjörerna har därmed lyckats minska vikten markant i Audi TT. Vid det första generationsskiftet 2006 sparades upp till 90 kg och med 2.0 TFSI väger nya TT endast 1 230 kg (tomvikt). Det gör den ca 50 kg lättare. Resultatet ger både bättre acceleration, körupplevelse och lägre bränsleförbrukning.

Renodlad interiör

Interiört har grundregeln varit ”less is more” för att förstärka sportbilskaraktären. Horisontella linjer markerar bredden där instrumentpanelen från ovan påminner om vingen på ett flygplan. De klassiska runda luftventilerna har uppdaterats med en jetmotorinspirerad turbindesign som nu även inkluderar reglage och display för bl.a. klimatanläggning. Ett tekniskt innovativt grepp är den helt digitala instrumenttavlan som underlättat designteamets önskan om en avskalad interiör. Nu visas all information mitt i siktfältet framför föraren, viket innebär att det inte behövs någon ytterligare MMI-skärm.

Nya Audi TT är en sportbil som är funktionsduglig i vardagen med sina 2+2 säten. Bagageutrymmet har en kapacitet på 305 liter, vilket är 13 liter mer än tidigare, och som kan utökas genom att fälla fram de bakre ryggstöden. De standardmonterade sportstolarna med integrerade nackstöd är lägre placerade och dessutom fem kilo lättare än i föregångaren. Som tillval, och standard i TTS, erbjuds helt nyutvecklade S sport säten med pneumatiskt justerbara sidosektioner.

Innovativ digital intrumentskärm och intuitiv MMI-enhet

I nya Audi TT har all informationshantering centrerats för att underlätta för föraren. Via den nya multifunktionssportratten kan nästan alla funktioner regleras inklusive det ultramoderna infotainmentsystemet.

Den helt nyutvecklade MMI-enheten styrs av intiutiva multitouch-rörelser där det går snabbt att skrolla och zooma i listor och på kartor.Funktionerna styrs som i en smartphone och med fritextsökning. Det har också blivit enklare att nå andra funktioner tack vare att antalet knappar som omger den stora multiratten reducerats till två istället för fyra. Föraren kan enkelt skriva in destinationer genom att använda pekplattan på MMI-enheten. Genom direktsök kan man också börja skriva direkt under tiden som den navigerar. I de flesta fall är fyra bokstäver tillräckligt för att hitta relevanta destinationer i Europa.

Audi har även utvecklat en helt ny digital instrumentskärm till Audi TT som kallas Audi virtual display och är placerad direkt i siktlinjen. Den 12,3 tum stora TFT-displayen visar all viktig information och bjuder på 3D-grafik av hög kvalitet med en upplösning på 1 440 x 540 pixel. I bakgrunden arbetar en Tegra 30 grafikprocessor från marknadsledande Nvidia’s Tegra 3 serien.

Föraren kan välja mellan två visningslägen. I den klassiska vyn är hastighetsmätaren och varvräknaren i förgrunden och i infotainmentläget dominerar navigationskartan. I Audi TTS finns ett tredje sportläge där den mittplacerade varvräknaren dominerar skärmen. I nederkanten på den digitala skärmen visas dessutom utomhustemperatur, tid och körsträcka permanent.

Motorprogram med ultralåg förbrukning

(Alla förbruknings och effektsiffror är preliminära)

Audi erbjuder TT och TTS med tre fyrcylindriga motorer med truboladdning och direktinsprutning. Effekten varierar från 184 hk till 310 hk.

Till lanseringen kommer 2.0 TDI att finnas tillgänglig med manuell låda och framhjulsdrift. Den levererar 184 hk och ett vridmoment på 380 Nm. Accelerationen går på 7.2 sekunder 0-100 km/h med en toppfart på 235 km/h. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 4.2 liter per 100 km enligt gällande norm vilket översatt till CO2–utsläpp blir 110 g/km, en ny rekordlåg nivå i sportbilssammanhang. 2.0 TDI har två balansaxlar, justerbara kamaxlar och common rail-insprutning som leverar ett maximalt tryck på 2 000 bar. Audi TT 2.0 TDI möter Euro 6 standarden och tack vare sin höga effektivitet bär den även tilläggsnamnet “ultra”.

2.0 TFSI är tillgänglig i två versioner – med 230 hk i TT och 310 hk i TTS. I båda versionerna förenas flera ultramoderna tekniker – indirekt insprutning som kompletterar direktinsprutningen i FSI, Audi valvelift system (AVS) justerar ventillyftarna på avgassidan samt termostyrning som använder sig av en roterande ventilmodul och grenröret som integrerats i topplocket.

I Audi TT leverar 2.0 TFSI ett vridmoment på 370 Nm från 1 600 till 4 300 v/min. Det tar kupén – som har en sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift från 0 till 100 km/h på 6.0 sekunder och upp till en elektroniskt spärrad toppfart på 250 km/h .

I versionen med sexväxlad S tronic och quattro fyrhjulsdrift går sprinten 0-100 km/h på 5.3 sekunder med en bränsleförbrukning på 6.8 liter per 100 km och CO2 –utsläpp på 159 g per km . Dubbelkopplingslådan växlar utan noterbart avbrott i dragkraft och i manuellt läge kan den styras med paddlar på ratten. I effektivitetsläget i Audi drive select väljer S tronic frihjul så snart föraren tar foten från gaspedalen.

I prestandaversionen Audi TTS går standardsprinten på 4.7 sekunder med toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h. 2.0 TFSI producerar 380 Nm vridmoment vid en motorhastighet på mellan 1 800 och 5 500 v/min. Ställbara klaffar i avgassystemet gör ljudet ännu fylligare. Manuell låda är standard. S tronic inkluderar launch control som reglerar maximal acceleration från stillastående.

Vidareutvecklad quattro permanent fyrhjulsdrift

I nya Audi TT ger quattro permanent fyrhjulsdrift ännu högre stabilitet, väggrepp och körglädje. Systemet har vidareutvecklats och optimerats speciellt för nya TT. Den elektrohydrauliskt reglerade lamellkopplingen är monterad på bakaxeln.Fördelningen av drivmoment mellan axlarna regleras elektroniskt inom bråkdelen av en sekund.

Intelligensen i quattro-drivningen – med andra ord mjukvaran som bestämmer den exakta momentfördelningen mellan fram och bakaxel – är helt nyutvecklad speciellt för TT. Den innovativa reglerfilosofin känner hela tiden av de yttre förhållandena, driving och förarens önskemål. Det betyder att den ideala fördelningen av vridmomentet beräknas och TT:ns dynamiska karaktär förstärks i varje situation.

Genom att länka quattro-systemet till Audi drive select kan föraren justera fyrhjulsdriftens egenskaper efter egna önskemål. I automat-läget levereras optimalt väggrepp och balanserade köregenskaper. I dynamik-läget fördelas moment till bakaxeln tidigare och till en högre grad, vilket innebär att kördynamiken ökar, speciellt på ytor med låg friktionskoofficient.

Vid sidan av optimerad kördynamik har utvecklingen av quattrodrivningen även fokuserats på effektivitet. I effektivitets-läget i Audi drive select har momentfördelningen justerats för att minska bränsleförbrukningen. Genom att avläsa körförhållanden och förartyp tillåts effektivitetsoptimerad fyrhjulsdrift – vilket t.o.m. kan resultera i tillfällig avstängning av quattrosystemet. I detta läge, övervakar den intelligenta programvaran nogrannt körförhållandena och aktiverar fyrhjulsdriften innan vridmoment åter igen behövs på alla fyra hjulen. Därmed erbjuder quattrodriften optimal effektivitet tillsammans med en nivå på grepp och dynamisk körupplevelse som är typisk för quattro.

Dynamiskt chassi med Audi magnetic ride

Den främre hjulupphängningen är baserad på McPherson systemet med aluminumkomponenter som reducerar vikten. Den fyrlänkade bakaxeln fördelar effektivt de tvärgående och längsgående krafterna.

Ytterligare en höjdpunkt är den tredje generationen adaptivt dämparsystem, Audi magnetic ride. Jämfört med den tidigare versionen har den förbättrats i precision och användarvänlighet. Audi magnetic ride kan justeras i tre lägen via Audi drive select (komfort – auto – dynamisk) och aktiveras via en knapptryckning. Magnetic ride tekniken som är unik i segmentet, leverar ultrasnabb selektiv kontroll av dämparkrafterna vilket betyder optimal kontakt mellan hjul och väg i alla körsituationer. Audi magnetic ride är standard i Audi TTS och finns som tillval till alla andra TT versioner. Karossen är sänkt med 10 mm på TTS och med Audi magnetic ride.

Den elektromekaniskt styrda och därmed högeffektiva progressiva styrningen anpassar assistansen till hastigheten och är basen till de assistanssystem som kan väljas till.

Det dynamiska körsystemet Audi drive select är tillval i nya Audi TT men standard i TTS. Det reglerar motorkaraktäristiken och styrningen. Föraren kan välja mellan komfort, auto, dynamik, effektivitets och det individuella läget. I tillägg påverkar Audi drive select flera tillvalsutrustningar – S tronic, quattro drivningen, Audi magnetic ride och motorljudet. I effektivitetsläget påverkar Audi drive select luftkonditioneringen och start-stop system.

TT 2.0 TFSI och 2.0 TDI kommer som standard med 17” hjul med fälgar i 5-arms design och 225/50 hjul men kan erbjudas fälgar i upp till 20 tum. De främre skivorna är ventilerade och beroende på motorversion har de en dimension på upp till 338 mm. Den nya elektromekaniska parkeringsbromsen som föraren aktiverar genom att trycka på knappen är integrerad i det bakre bromssystemet.

Den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) som kan stängas av antingen delvis eller helt kompletterar bilens sportiga egenskaper perfekt genom att ingripa diskret med fint doserade bromsingrepp på de intre hjulen vid kurvtagning.

Tack vare skillnader i den framdrivande kraften svänger bilen väldigt lätt i kurvan vilket är till hjälp för föraren. På detta sätt kan kurvor navigeras med stor neutralt och med stor precision. I sportläget underlättas styrning och kontroll vid drifting.

Omfattande utrustningsprogram

Utöver den generösa standardutrustningen erbjuds ett omfattande program med tillval. Connectivity paketet inkluderar MMI touch. Med MMI Navigation plus visas all navigationsdata på den digitala instrumentskärmen. Audi connect ger uppkoppling mot internet genom den snabba LTE-standarden. Integrerad Wi-Fi gör att passagerarna kan surfa och maila som de önskar medan föraren kan nyttja de skräddarsydda Audi-connect-tjänsterna.

Flera assistanssystem gör körningen ännu säkrare och mer komfortabel Audi side assist underlättar filbyte genom bakmonterade radarsensorer. Audi active lane assist varnar och korrigerar med hjälp av ratten. Parkeringsassistenten guidar till lediga luckor med omgivningsvisning.

Till nya Audi TT erbjuds elva exteriörlacker, varav en är exklusiv för S line och två helt nya: Nanogrå och Tangoröd. Dessutom finns ytterligare två lacker tillgängliga för TTS – Pantersvart kristalleffekt och Sepangblå. Den exklusiva interiören Design selection består av en kombination av två läderfärger: mörk murillo-brunt och en lätt metalliskt skimrande stengrå färg kombinerat med konstraterande stickning.

Nya Audi TT presenteras på bilsalongen i Geneve den första veckan i mars. Svensk marknadsintroduktion ser under hösten 2014.
40.0°
0

Audi visar upp nya TT

Roligare och med mer teknik

Vince Zampella tar över ansvaret för Battlefield
Från COD till BF

EA har varit ökända för att ha dödat massvis med spelfranchises, och med tanke på hur senaste Battlefield blivit verkade det som att det var på väg utför för den anrika spelserien. Nu har dock speljätten meddelat att Battlefield-arbetet kommer struktureras om rejält den kommande tiden. Bland annat kommer Respawn-grundaren Vince Zampella bli chef för hela Battlefield-serien, vilket är lite intressant då Vince var en av huvudmännen som blåste nytt liv i Call of Duty-serien med Modern Warfare. Den första ordern från Zampella verkar vara att öka antalet utvecklare som jobbar på spelserien. Bland annat kommer Marcus Lehtos, en av skaparna av Halo-universumet, nya spelstudio assistera med spelserien tillsammans med RICE och Ripple Effect. Detta arbete kommer dock inte synas förrän i senare säsonger av spelet. Detta är inte allt då DICE:s general manager Oskar Gabrielson har fått lämna bygget och ersatts av Rebecka Coutaz, som tidigare ledde Ubisoft Annecy. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

En trailer för Reacher
Serie baserad på Lee Childs böcker om Jack Reacher

Den amerikanska författaren Lee Child har skördat stora framgångar med sina böcker om den före detta soldaten Jack Reacher som åker runt och löser diverse problem. För ett antal år sedan gjordes filmatiserades några av dessa historier där Tom Cruise spelade huvudrollen. Snart ska Jack Reacher också bli tv-serie via Amazon Prime och här är den första trailern för serien. Denna gång är det Alan Ritchson som spelar huvudrollen vilket på pappret borde vara mer passande då han ju onekligen ser mer ut som Jack Reacher än vad Tom gjorde då Jack beskrivs som en biffig lång rackare som kan döda dig med lillfingret om han skulle få för sig att göra det. Seriens första säsong ska täcka händelserna i Dollar vilket är den första boken om Jack Reacher. Serien har premiär på Amazon Prime Video den 4 februari 2022. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

En smygtitt på eldrivna Lexus RZ
Lyxigare version av Toyota bZ4X

I november 2019 visade Lexus upp deras första elbil UX 300e. Snart är det dags för en till och den heter RZ och är en lyxigare version av Toyota bZ4X. Det enda vi får nu är dock videon ni ser här, inget om vad bilen får för specifikationer eller när den kan tänkas lanseras. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Rocket Lab visar upp lite mer av Neutron
Återanvändningsbar raket med unik konstruktion

Det amerikanska rymdföretaget Rocket Lab har visat upp lite mer av raketen Neutron som man presenterade tidigare i år. Neutron är en återanvändningsbar raket som är tänkt för att rymdsätta satelliter eller bemannade rymdfarkoster i framtiden. Satelliterna kommer att transporteras i raketens unika noskåpa som öppnas som när satelliterna ska rymdsättas. Tanken är att Neutrons andra raketsteg ska förvaras inuti det första raketsteget och släppas ut genom raketens gångjärns-försedda noskåpa när Neutron väl tagit sig till rymden. Rocket Lab kallar den här konstruktionen för "Hungry Hippo" och ni kan se en illustration på hur det kommer att fungera här nedanför. Rocket Labs grundare och vd Peter Beck säger om Neutron: "Neutron is not a conventional rocket. It’s a new breed of launch vehicle with reliability, reusability and cost reduction is hard baked into the advanced design from day one. Neutron incorporates the best innovations of the past and marries them with cutting edge technology and materials to deliver a rocket for the future." Neutron kommer att drivas av sju stycken motorer som kallas för Archimedes och kunna sätta satelliter eller rymdfarkoster på 8 - 15 ton i jordens lägre omloppsbana LEO. Neutrons höjd kommer att ligga på 40 meter vilket kan jämföras med Rocket Labs nuvarande Electron-raket som är 18 meter hög och SpaceX Falcon 9-raket som är lite över 63 meter hög. Det är oklart när vi kan få se Neutron lyfta mot rymden. Rocket Lab uppger att man börjar arbeta på prototyper till Archimedes-motorn och hoppas kunna börja testa dessa nästa år. I videoklippet nedan kan ni kolla in när Peter Beck snackade om Neutron-raketen under en presentation igår. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples M3-chip lär tillverkas med 3 nm-process
Större varianter kan även få upp till 40-kärnor

Innan ens Apple presenterat uppföljaren på M1-chippet får vi nu höra rykten om den tredje generationens chip. Enligt DigiTimes ska nämligen TSMC ha börjat testa produktionen av det kommande chippet med sin 3 nm-process, känd som N3. Källor säger att TSMC kommer att starta volymproduktion av chippet under det fjärde kvartalet 2022, chip som tillverkats med processen ska sedan börja levereras till företag som Apple och Intel i början av 2023. Som vanligt medför en minskning av detta slag förbättringar av både prestanda och energieffektivitet, vilket kan leda till antingen högre prestanda eller längre batteritid på framtida iPhones och Macs, eller kanske till och med både och. De första Apple-enheterna med 3 nm-chip lär alltså släppas någon gång under 2023. The Information har tidigare rapporterat om att M3-chippen kan ha upp till fyra "dies", vilket kan innebära att vi kanske ser en variant med en CPU med så mycket som 40 kärnor. M1 Pro och M1 Max har maximalt 10 kärnor. Nästa år lär vi dock se Mac-datorer och iPhones med TSMC:s N4-process, som använder sig av en tillverkningsteknik på 5 nm. Tumnagel
41.0°
+
Hugo Engström
0

Vad är ens metaverse?
Tydligen mer än Zuckerbergs dröm

Begreppet "metaverse" är inget nytt, det myntades först av Neal Stephenson år 1992 i boken Snow Crash. Där använde han begreppet ungefär som företaget Meta gör nu, för att beskriva en virtuell värld som personer besöker som avatarer. I denna video pratar Adi Robertson från The Verge om vad som sker med Meta och "metaverse" just nu och hur framtiden ser ut. Bonusvideo: Tumnagel
34.5°
+
Hugo Engström
0

Så här fungerar Google Project Starline
Videosamtal som känns som verklighet

Under Google I/O i somras visade Google upp Project Starline som är ett sorts 3D-videosamtalsbås som skulle kunna ersätta vanliga videokonferenssamtal (typ Zoom eller FaceTime) med en upplevelse som känns som att du faktiskt sitter framför en riktig människa. Det såg minst sagt imponerande ut och nu har Google berättat hur tekniken fungerar. Bilden måste först och främst ha hög upplösning och inte se konstig ut av någon komprimering. Det löser man genom att använda sig av en 65-tums 8K-display som körs i 60 Hz. Runt skärmen sitter tre "capture pods" som kan fånga färg- och djupdata. Systemet har även ytterligare fyra kameror som fångar personen och omgivningen. När det kommer till ljud har man inte snålat heller, systemet har fyra mikrofoner och två högtalare, dessa spelar in ljud i 44.1 kHz som sedan kodas i 256 Kbps. Allt detta skapar ganska mycket data, Google säger att det ligger någonstans mellan 30 och 100 Mbps beroende på förhållandena. För att driva systemet krävs också en del beräkningskraft, närmare bestämt två Nvidia Quadro RTX 6000 och två Titan RTX. End-to-end fördröjningen ska ligga på i genomsnitt 105,8 millisekunder. Fler detaljer finns i Googles rapport. Tumnagel
41.9°
+
Hugo Engström
0

Doug spanar in nya Range Rover
Får inte köra dock

För lite mer än en månad sedan rullade Land Rover ut helt nya Range Rover. Detta är femte generationen och för många kanske den ser likadan ut som den har gjort i flera år, men mycket ska vara nytt. Även om fronten är sig lik har baken fått sig en helt ny design. Doug har nu fått möjlighet att spana in en förserie-version, men tyvärr får han inte köra den. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Fler kan nu testa nya funktioner på Xbox
Alpha Skip-Ahead-ringen bjuder in fler

Microsoft låter som känt utvalda testa nya funktioner på Xbox via Insider-programmet på olika nivåer. I Alpha Skip-Ahead-ringen får användare tillgång till några av de färskaste funktionerna som är på ingång till krysslådan och denna har varit rätt exklusiv och få Insider-användare har fått tillgång till flådigheterna. Nu har Microsoft bestämt sig för att bjuda in fler användare till testsidan och känner du dig manad är det bara att klicka på länken här nere till vänster och följa instruktionerna. Specifikt vad ni kommer få tillgång till i Alpha Skip-Ahead-ringen är okänt, men tidigare har användare fått testa nya Edge Chromium-webbläsaren, som gett spelare möjlighet att strömma Stadia till Xbox, samt andra flådigheter. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Hyundai i20 N är Top Gears Car Of The Year
Och Performance Car of the Year

Top Gears årliga utmärkelse Performance Car of the Year gick nyligen till Hyundai i20 N. Nu har de även bestämt vilken bil de tycker förtjänar att bli Car Of The Year - och även detta gick till Hyundai i20 N. Den lilla ettriga saken har en turbomatad fyra på 1,6 liter som ger 200 hästar. Till den kopplas en sexpetad manuell låda som driver framhjulen. Jack Rix från Top Gear säger följande: "We already knew how brilliant the i20 N was after it brushed aside 25 other competitors at our recent Speed Week test to claim our coveted Performance Car of the Year title. But you don’t win the top prize in our annual Awards without proving your all-round brilliance. Having shone on British racetracks and B-roads, we decided to throw it in at the deep end to prove its greatness, with an adventure across the Australian outback. What we discovered was a low-slung hot hatch that remained both comfortable and completely unflustered across oppressively large distances, and on washboard road surfaces. A little Hyundai hatchback that did so well, so far out of its comfort zone, that it was impossible to do anything but make it our overall Car of the Year." Som om inte detta vore nog utnämnde Top Gear även Hyundai till Manufacturer of the Year. Gratulerar! Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Första riktiga titten på Polestar 3
En SUV som ska lanseras nästa år

Polestar delar nu med sig av ytterligare en teaserbild på kommande Polestar 3. Det här blir tillverkarens första SUV och tanken är att den ska lanseras nästa år. Bilen kommer att bli den första Polestar som tillverkas i USA - närmare bestämt i Charleston, South Carolina på Volvos fabrik som de har där. Efter att Polestar 3 är lanserad planerar tillverkaren att släppa en ny modell varje år tre år framöver. I slutet av 2023 siktar man på att finnas på 30 stycken globala marknader. 2021 kommer antalet bilar sålda att hamna på runt 29.000 stycken. 2025 hoppas man att den siffran istället är 290.000. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Nvidia släpper RTX 2060 12GB för att stilla grafikhungern
Dyker upp 7 december

Det verkar som att den pågående komponentbristen kommer rulla ett tag till, vilket gör att RTX 30-korten fortfarande kan vara lite svåra att få tag på. Tidigare i år meddelade dock Nvidia att de planerade att lätta grafikkortshungern en aning genom att släppa upphottade versioner av äldre grafikkort. Nu verkar det vara dags för release då Nvidia meddelat att RTX 2060 med 12GB vRAM kommer att börja säljas 7 december. Det nya kortet har dubbelt så mycket video-RAM som första versionen av RTX 2060 och kommer även mer lite högre basklockning och några fler CUDA-kärnor. Kort sagt påminner kortet mer om RTX 2060 Super än vanliga RTX 2060 på pappret. Vad priset kommer bli är för tillfället okänt. Nvidia har tidigare sagt att dessa nyreleaser av de äldre korten kommer ha lite mer tillgängliga priser, så vi håller tummarna att priserna landar på en rimlig nivå. RTX 2060 kostade mellan 4000-5000 kronor vid release 2019, så förhoppningsvis blir det liknande priser. Tumnagel
34.6°
+
André Stray
0

Inget nytt från Jaguar förrän 2025
Då övergår man till bara elbilar

Från och med 2025 ska Jaguar bara lansera elbilar. Därför har man bestämt sig för att inte presentera något nytt innan dess. Idag har man modellerna I-Pace, F-Pace, E-Pace, XE, XF och F-Type i utbudet och det är alltså dessa man får nöja sig med i några år framöver. När man väl drar igång igen är det alltså bara med elbilar och med ett nytt mål - att konkurrera med modeller från exempelvis Bentley. Man ska alltså snofsa till sig ytterligare och lägga mer fokus på lyx än tidigare. De nya eldrivna modellerna som kommer att släppas är till en början två stycken crossovers och en tvådörrars coupé. Den billigaste bilen Jaguar kommer sälja 2025 kommer att kosta nästan 100.000 pund. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Förvänta er inga exklusiva titlar till Valves Steam Deck
Skulle inte precis vara vettigt

Valves Steam Deck kommer börja skeppas 2022 och spelare kommer kunna spela spel direkt på enheten, eller streama från dator. Det har spekulerats om huruvida Valve skulle dunka ut exklusiva titlar till plattformen för att göra den lite mer attraktiv, men Valve har nu bekräftat att det inte finns några som helst planer med exklusiva titlar. Kort och gott skriver gänget detta i sin FAQ om saken: Would Valve be interested in having any Steam Deck exclusive titles? No, that doesn’t make much sense to us. It’s a PC and it should just play games like a PC. Tumnagel
42.1°
+
André Stray
0

RTX 3080-versionen av GeForce Now rullar ut i Europa
Bra om man tar spelstreaming på allvar

I oktober lanserade Nvidia en lite flådigare variant av GeForce Now där spelare fick möjligheten att strömma spel från server med vassare hårdvara. Mer motsvarande en PC-rigg med RTX 3080 som lät spelare avnjuta sina spel i 1440p med upp till 120fps, eller 4K/60 fps när man strömmar till Nvidia Shield TV. Tjänsten var initialt tillgänglig på utvalda marknader, men nu har vi i Europa börjat få möjlighet att börja prenumerera på tjänsten. Först ut är det folk i Storbritannien som kan lägga vantarna på RTX 3080-versionen, vilket kostar 90 pund för sex månader, men förhoppningsvis kommer tjänsten bli tillgänglig i fler länder inom kort. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Pininfarina genomför de sista testerna med Battista
De första leveranserna ska ske tidigt nästa år

Det är nu ett tag sedan som Pininfarina rullade ut den eldrivna superbilen Battista, i mars 2019 var det. Men nu är man i testernas slutskede och ska snart vara redo att leverera de första exemplaren till kund, något som ska ske i början av nästa år. 150 stycken exemplar ska bli till och varje har en prislapp på 1,98 miljoner euro. För pengarna får man en kärra som bjuder på fyra elmotorer som sammanlagt ger 1900 hästar och 2360 newtonmeter i vrid, batteripack på 120 kWh och 50 mils räckvidd. 0-100 km/h ska klaras av på under två sekunder, 0-300 på under tolv sekunder och toppfarten är hela 350 km/h. Battista fick nyligen utmärkelsen Hyper GT of the Year av Top Gear. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Finlands första kvantdator är nu klar
Har en kapacitet på 5 qubits

Finska VTT Technical Research Centre of Finland meddelade häromdagen att den första kvantdatorn som utvecklats i Finland nu är driftsatt. Det handlar om en kvantdator med 5 kvantbitar (qbits) som VTT har utvecklat tillsammans med det finska hårdvaruföretaget IQM. Det här ser dock ut att bara vara början på Finlands satsningar på kvantdatorer. Dr. Jan Goetz, medgrundare och vd för IQM säger i ett pressmeddelande om den finska kvantdatorn och framtida satsningar: "Today’s announcement marks an important milestone for IQM and for the European quantum initiatives. With the completion of this phase, IQM will become one of the very few quantum companies that can deliver an on-premises quantum computer to a customer. I congratulate our partners, VTT and also the entire IQM team who has managed to deliver this ambitious milestone during the pandemic. This is just the first phase of the delivery and because of our ability to upgrade the systems, we are looking forward to working with VTT on delivering the 20-qubit and the 50-qubit systems." Någon gång runt 2024 hoppas VTT och IQM kunna visa upp en kvantdator med 50 kvantbitar. Här ovan kan ni kolla in ett kort videoklipp från VTT och deras kvantdator-satsning. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Deep Rock Galactic kommer till Playstation i januari
Ibland är det gött att dra ett virtuellt hål

Danskutvecklade Deep Rock Galactic har låtit spelare gräva hål av olika slag tillsammans på PC och Xbox, men snart är det dags att för Playstation-ägare att grotta sig ner i spelet. Utvecklarna och svenska förlaget Coffee Stain har meddelat att Playstation-releasen kommer ske i januari 2022. I Deep Rock Galactic får fyra spelare välja varsin gruvarbetarklass, driller, engineer, scout eller gunner, som alla kommer med unika och värdefulla förmågor. Målet är att arbeta tillsammans för att gräva hål och samla loot, men det hela blir en hel del svårare i och med att du blir attackerad av horder av utomjordingar och robotar. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Film om Göteborgs historia i 360 grader
Mitt i Bältespännarparken

I år fyller staden Göteborg 400 år vilket man givetvis har uppmärksammat på olika vis under årets som har gått. Men det är inte slut än och det finns mer att göra. Imorgon klockan 17.00 är det exempelvis invigning av en filmvisningen i 360 grader mitt i Bältespännarparken. Genom att kliva in i en åtta meter hög och 30 meter i diameter bred duk kan du ta del av Göteborgs 400-åriga historia via en filmupplevelse i 360 grader med 3D-ljud. Filmen är tolv minuter lång och den rullar nonstop varje dag mellan klockan 17.00–21.30 fram till och med den 19 december. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Resterande tävlande i Melodifestivalen 2022
28 stycken totalt

Förra veckan skrev vi om de 14 första deltagarna i Melodifestivalen 2022. Nu får vi reda på vilka de 14 resterande artisterna är. Namn som har tillkommit är bland andra Lisa Miskovsky, Tone Sekelius, Robin Bengtsson och Lancelot. Tävlingsproducenten Karin Gunnarsson säger följande: "De första 14 artisterna släpptes i förra veckan och nu adderar vi fler tidigare segrare, spännande återseenden och en glädjande återförening. Dessutom gör operapopen ett återintåg och nya stjärnskott kommer att beröra. Det är en musikalisk mångfald som möter tittare och publik i Mello 2022 – och som jag längtar att se dem alla på scenen." Alla tävlande har ni här nedan. Tumnagel
-75kg
+
Bobby Green

Den här telefonen såldes för 360.000 kronor
En tidig LM Ericsson

Crafoord Auktioner i Lund har precis klubbat iväg den här tidiga LM Ericsson-telefonen och det högsta budet blev 360.000 kronor. Summan var tolv gånger högre än den ursprungliga värderingen och budgivare världen över var med och "slogs" om att kamma hem den. Modellen heter AC 220 men kallades även för Kaffekvarnen, och den är ett stycke telefonhistoria. Det här var det hetaste man kunde ha i slutet av 1800-talet och givetvis något som bara rikingar hade i sina hem. Fler bilder hittar ni på länken nedan. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green

Max öppnar i McDonald's gamla lokaler
Kungsgatan 4 är och förblir en burgaradress

Den 7 oktober 1973 öppnade McDonaldx27s sin allra första restaurang i Sverige på Kungsgatan 4 i Stockholm. Den 22 augusti i år slog man igen portarna efter lång och trogen tjänst. Lokalen var i stort behov av renovering men burgarkedjan kände inte att det var lönt att lägga pengar på det, och valde därför istället att stänga helt och hållet. Men snart ska det stekas burgare på platsen igen eftersom det nu står klart att hamburgerkedjan Max tar över lokalerna. En totalrenovering står på schemat och hösten 2022 öppnar man igen. Lokalen är på 551 kvadratmeter och här kommer 60 stycken anställda att jobba. Förutom Kungsgatan 4 kommer Max även att öppna nya restauranger på Odenplan och Sergels Torg i Stockholm. Den på Sergels Torg är också en lokal man tagit över från en annan hamburgerkedja - nämligen Burger King. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green

Här är vinnarna från Apple Music Awards
The Weeknd är årets artist

Nu har Apple presenterat vinnarna av årets Apple Music Awards. Detta är tredje året som priserna till bland annat årets artist och årets album delas ut av streamingtjänsten. Apple Music Awards kommer att fortsätta firas 7 december, då kommer det nämligen finnas intervjuer och annat nytt innehåll på Apple Music och Apple TV-appen. Här är årets vinnare... Global Artist of the Year: The Weeknd Breakthrough Artist of the Year, Album of the Year, and Song of the Year: Olivia Rodrigo Songwriter of the Year: H.E.R. Artist of the Year (Africa): Wizkid Artist of the Year (France): Aya Nakamura Artist of the Year (Germany): RIN Artist of the Year (Japan): OFFICIAL HIGE DANDISM Artist of the Year (Russia): Scriptonite Tumnagel
71kg
+
Hugo Engström

Vit alkoholfri julöl belyser problem
Våld i nära relationer ökar under julhelgen

Reklambyrån Familjen Sthlm ligger bakom En vit julöl. Det är en alkoholfri julöl till förmån för Alla Kvinnors Hus och är ett initiativ för att belysa det ökade antalet anmälningar om våld i nära relationer under julhelgen. Folk dricker mer under julen jämfört med en vanlig helg och det kan tyvärr leda till bråk. Alla Kvinnors Hus är en ideell och partipolitiskt obunden organisation som erbjuder samtalsstöd, rådgivning och skyddat boende åt kvinnor, barn, män och icke-binära utsatta för psykiskt, fysiskt eller sexuellt våld. Ölen som bryggs av Ekerö Brygghus AB är av typen radler och har en frisk smak av citrusfrukt och juliga toner av saffran. Ett fyrpack kostar 250 kronor och all vinst går oavkortat till Alla Kvinnors Hus. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green

Spelfilm om Gyllene Tider på gång
Och en TV-serie

Produktionsbolaget Nevis ska i samarbete med bandmedlemmarna göra en spelfilm om popgruppen Gyllene Tider. Manus har Pernilla Oljelund skrivit och hon har tidigare jobbat med Fröken Frimans krig och Wallander. I filmen får vi följa ett gäng unga killar som blir kompisar i studion och vuxna i rampljusets sken. Vi kommer även få se motgångar, konflikter och tragiska händelser som har inträffat. 2019 firade bandet 40 år och då släpptes även studioalbumet Samma skrot och korn. Inspelningen av filmen drar igång någon gång nästa år. Det ska även släppas en TV-serie men ingen information kring denna har släppts. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green

Champagne i kolfiber hyllar Bugatti-modell
En flaska du kan tappa i stengolvet

Våren 2019 presenterade Bugatti La Voiture Noire som är en Chiron i ett annat ännu exklusivare, och svart, skal. En bil som endast tagits fram i ett exemplar. För att hylla denna har Champagne Carbon och Bugatti tillsammans tagit fram champagnen La Bouteille Noire. Flaskan, som givetvis är i kolfiber, kommer i en låda som också den är i kolfiber. Flaskan tog 150 timmar att ta fram och den rymmer 15 liter. Lådan har inte mindre än 14 stycken fläktar i sig som alla cirkulerar runt kall luft så att bubblet håller optimal temperatur hela tiden. Insidan är klädd med Havana Brown-läder och upplyst med hjälp av LED-lampor. Något pris på skapelsen vet vi tyvärr inte än. Så här säger Alexandre Mea som är vd för Champagne Carbon: "On this occasion, we have chosen a 2000 Vintage blend of 60% Chardonnay and 40% Pinot Noir. Celebrating the beginning of a new millennium, the year 2000 was marked by a relatively mild winter followed by a succession of summer temperatures throughout the flowering period. It’s characterized by rich notes of vegetables, pepper, and white fruits – the result of the finest Grands Crus that the Champagne vineyards offer us. Each one brings its own surprises to magnify this cuvee." Flaskan och dess låda står just nu utställd tillsammans med bilen i London. Bonusklipp nedan. Tumnagel
69kg
+
Bobby Green

Kläddesignern Virgil Abloh är död
Fuck cancer

Kläddesignern Virgil Abloh är död. Han dog i går efter två års kamp på cancern. Han är kanske en av de största stjärnorna de senaste åren, speciellt på den manliga sidan och för alla som gillar street-mode. Han har utsetts till en av de 100 mest inflytelserika personerna i världen. Han började 2009 på Fendi och gjorde där saker bland annat med Kanye West. 2013 startade han sitt bolag Off-White, som har gjort en hel hög samarbeten med massor av bolag. Det mest kända är kanske det med Nike som oftast har texten "AIR" på sidan, men Virgil och Off-White har även gjort samarbeten med Ikea och massor av andra. Till vardags har Virgil sedan 2018 varit chefsdesigner på Louis Vuitton. Virgil Abloh blev endast 41 år gammal. Tumnagel
43kg
+
Roger Åberg

Julgran för 19.995 kronor
Pengarna går till Läkare Utan Gränser

En julgran för 19.995 kronor är kanske inte något som alla brukar köpa till jul. Men den som Interflora säljer är framtagen för att dra in pengar till Läkare Utan Gränser och det är ju alltid bra. Julgranen som heter Flora levereras av mästerflorister på utvalda orter i landet och kläs med färska blommor på plats hos kunden. Louisa Blomstrand som är marknads- och e-handelschef på Interflora AB säger följande: "Vi tror och hoppas att Flora ska vara populär hos våra företagskunder, som både kan skänka pengar till Läkare Utan Gränser och samtidigt ge sin personal en floristisk upplevelse utöver det vanliga. Julen handlar om omtanke, traditioner och att väcka minnen såväl om sinnen. Vi är mycket stolta över att ha möjlighet att visa upp ett mästerligt hantverk och samtidigt vara med och bidra till viktiga hjälpinsatser runt om i världen." Vill man inte köpa en julgran finns det även fyra stycken andra produkter som säljs till förmån för organisationen. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Detta är årets Grammy-nomineringar
Grammy 2022 sänds live 31 januari

Under veckan släpptes listan med de artister, album och låtar som är nominerade för en Grammy. Detta är den 64:e Grammygalan och vinnare får vi veta den 31 januari. Nedan listas de viktigaste och populäraste kategorierna, för att se samtliga kategorier, besök Grammys hemsida. Artister som är nominerade inkluderar bland annat ABBA, Jon Batiste, Billie Eilish, Kanye West, Lil Nas X, Silk Sonic och Taylor Swift. Tumnagel
74kg
+
Hugo Engström

Idag öppnar Kolmården Sagojul
Med skridskobana och julklappsjakt

Idag den 27 november, öppnar Kolmården upp portarna till en vintervärlden Sagojul fylld med roligheter. I ett pressmeddelande skriver Kolmården att "barnen får träffa Tomten, besöka trollen i Trollskogen och hälsa på Bamse i hans julpyntade Småköping. I år kan man även åka skridskor på vår alldeles nya skridskobana i Vinterdalen och följa med på den spännande Julklappsjakten." Detta är sjätte året Kolmården öppnar sitt vinterland. Sagojul kommer vara öppet på Kolmården alla fyra adventshelger klockan 11:00 till 19:00 (alltså lördag-söndag mellan 27 november och 19 december). Biljetterna är släppta och måste förbokas online på Kolmårdens hemsida. Tumnagel
83kg
+
Hugo Engström