m

Audi visar upp nya TT
Roligare och med mer teknik

Audi visar upp nya TT
Bil / Audi

Tidigare idag läckte nya Audi TT ut vilket satte lite fart på tillverkaren som nu ikväll presenterade bilen i sin helhet. Den tredje generationen bjuder på uppdaterat utseende som har sina rötter i den första generationen. Fokus har legat på körupplevelsen och bilen har späckats med all tänkbar teknik - bland annat en helt digital instrumentpanel.

Bilen mäter in på 4.18 meter i längd vilket gör den nästan exakt lika lång som andra generationen. Hjulbasen har vuxit med 37 millimeter och den mäter nu 2.5 meter. Bredden anges till 1.83 meter och höjden 1.35 meter är samma som innan. Vikten har droppats med 90 kilo sen introduktionen 2006 och jämfört med föregångaren är den här 50 kilo lättare.

Under huven finns det tre stycken olika turbomatade fyror med effekt från 184 till 310 hästar att välja mellan. Toppmodellen är än så länge TTS men räkna med att en TT-RS kommer senare. Till motorerna kopplas antingen en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad S-Tronic-låda med dubbelkoppling. TTS gör 0-100 km/h på 4.7 sekunder och elektroniken säger stopp vid 250 km/h. Fyrhjulsdriften har vidareutvecklats och erbjuder nu ännu högre stabilitet, bättre väggrepp och mer körglädje.

Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Nya TT kommer till Sverige i höst.

Visa
Pressmeddelande
Premiär för Nya Audi TT i Geneve

När bilsalongen i Geneve slår upp portarna premiärvisar Audi den tredje generationen av designikonen Audi TT. Den nya kupén har hämtat inspiration från den allra första generationen men laddats med ny innovativ teknik med fokus på körupplevelsen. Med en helt digital intrumentpanel fokuseras all information kring föraren.

”Audi TT är ett koncentrat av en äkta designikon och en högpresterande körmaskin", förklarar Prof. Dr Ulrich Hackenberg, utvecklingschef Audi AG. "Med den nya generationen gör vi det ännu enklare för föraren att uppleva tekniken - precis som man förväntar sig av en riktig sportbil."

Exteriör design

När den första generationen Audi TT lanserades 1998 var det en designrevolution. Det strikta geometriska designspråket med de breda hjulhusen gjorde den till en ikon med enorm karisma. Inför den tredje generationen TT har Audis designers återvänt till många av dessa ideer och men placerat dem i ett nytt kontext.

Fronten i nya Audi TT domineras av horisontella linjer med den sexkantiga single-frame grillen i ny skulpturerad design. De fyra ringarna har lyfts till motorhuven, liksom på Audi R8. Två vertikaler delar av de stora luftintagen som leder delar av luftflödet ut mot sidorna. Den vertikala formen tas upp i de nydesignade strålkastarna där Audi bl.a. erbjuder de innovativa Matrix LED- ljusen med individuellt reglerbara lysdioder samt dynamiska körrikningsvisare som tänds sekventiellt när föraren vrider på ratten. De förutseende kurvljusen använder även navigationsdata för att förflytta ljuskäglan till kurvan redan innan ratten vrids om.

Bakifrån förstärker de horisontala linjerna det breda och sportiga intrycket. Även bakljusen har belysta konturer och dynamiska blinkers vid tillval av LED. Vid hastigheter över 120 km/h fälls en spoiler ut från bakluckan för att minska luftmotstånd och öka downforce. Alla motorversioner har två stora runda ändrör i diffusorn utöver Audi TTS som, liksom alla S model, har fyra ovala ändrör.

Tanklocket har återfått den ursprungliga klassiska cirkelformen och öppnas med ett lätt tryck på TT logotypen. Nytt är den racinginspirerade konstruktionen där man för pumpmunstycket direkt till påfyllningsröret utan att behöva skruva av ytterligare ett lock.

Med sina 4,18 meter är kupén nästan exakt lika lång som föregångaren även om hjulbasen har vuxit med 37 mm till 2 505 mm vilket gör överhänget betydligt kortare. Nya Audi TT är 1 832 mm bred och med sina 1 353 mm lika hög som föregångaren.

Med S line exteriörpaketet får stötfångarna, luftintaget, grillen, trösklarna och diffusorn bak en ännu skarpare design liksom körupplevelsen med 18” hjul och 10 mm sänkt kaross.

Karossen – en lättviktskonstruktion i höghållfast stål och aluminium

Lättviktskonstruktion är ett av Audis främsta expertisområden. Redan den andra generationen av Audi TT hade en kaross i aluminium och stål, kallad Audi Space Frame (ASF). I nya TT har Audi tagit konstruktionsprincipen med mixade material ännu längre enligt mottot: rätt mängd av rätt material på rätt plats för optimal funktion.

Kupéns nedre karosstruktur är tillverkad av moderna höghållfasta och ultrahöghållfasta stållegeringar för optimerad axellast. I de delar av passagerarcellen som är utsatta för de största strukturella påfrestningarna används formhärdade stålpaneler som är både ultrahöghållfasta och lätta.. Sidotrösklarna och takramen är tillverkade av strängpressade aluminumprofiler som är integrerade i strukturen genom noder i aluminiumgods. Tillsammans skapar det en väldigt rigid och säker råkaross. Sidosektionerna och taket i aluminium fulländar strukturen där även motorhuv, dörrar och bagagelucka är tillverkade i samma lättmetall.

Audiingenjörerna har därmed lyckats minska vikten markant i Audi TT. Vid det första generationsskiftet 2006 sparades upp till 90 kg och med 2.0 TFSI väger nya TT endast 1 230 kg (tomvikt). Det gör den ca 50 kg lättare. Resultatet ger både bättre acceleration, körupplevelse och lägre bränsleförbrukning.

Renodlad interiör

Interiört har grundregeln varit ”less is more” för att förstärka sportbilskaraktären. Horisontella linjer markerar bredden där instrumentpanelen från ovan påminner om vingen på ett flygplan. De klassiska runda luftventilerna har uppdaterats med en jetmotorinspirerad turbindesign som nu även inkluderar reglage och display för bl.a. klimatanläggning. Ett tekniskt innovativt grepp är den helt digitala instrumenttavlan som underlättat designteamets önskan om en avskalad interiör. Nu visas all information mitt i siktfältet framför föraren, viket innebär att det inte behövs någon ytterligare MMI-skärm.

Nya Audi TT är en sportbil som är funktionsduglig i vardagen med sina 2+2 säten. Bagageutrymmet har en kapacitet på 305 liter, vilket är 13 liter mer än tidigare, och som kan utökas genom att fälla fram de bakre ryggstöden. De standardmonterade sportstolarna med integrerade nackstöd är lägre placerade och dessutom fem kilo lättare än i föregångaren. Som tillval, och standard i TTS, erbjuds helt nyutvecklade S sport säten med pneumatiskt justerbara sidosektioner.

Innovativ digital intrumentskärm och intuitiv MMI-enhet

I nya Audi TT har all informationshantering centrerats för att underlätta för föraren. Via den nya multifunktionssportratten kan nästan alla funktioner regleras inklusive det ultramoderna infotainmentsystemet.

Den helt nyutvecklade MMI-enheten styrs av intiutiva multitouch-rörelser där det går snabbt att skrolla och zooma i listor och på kartor.Funktionerna styrs som i en smartphone och med fritextsökning. Det har också blivit enklare att nå andra funktioner tack vare att antalet knappar som omger den stora multiratten reducerats till två istället för fyra. Föraren kan enkelt skriva in destinationer genom att använda pekplattan på MMI-enheten. Genom direktsök kan man också börja skriva direkt under tiden som den navigerar. I de flesta fall är fyra bokstäver tillräckligt för att hitta relevanta destinationer i Europa.

Audi har även utvecklat en helt ny digital instrumentskärm till Audi TT som kallas Audi virtual display och är placerad direkt i siktlinjen. Den 12,3 tum stora TFT-displayen visar all viktig information och bjuder på 3D-grafik av hög kvalitet med en upplösning på 1 440 x 540 pixel. I bakgrunden arbetar en Tegra 30 grafikprocessor från marknadsledande Nvidia’s Tegra 3 serien.

Föraren kan välja mellan två visningslägen. I den klassiska vyn är hastighetsmätaren och varvräknaren i förgrunden och i infotainmentläget dominerar navigationskartan. I Audi TTS finns ett tredje sportläge där den mittplacerade varvräknaren dominerar skärmen. I nederkanten på den digitala skärmen visas dessutom utomhustemperatur, tid och körsträcka permanent.

Motorprogram med ultralåg förbrukning

(Alla förbruknings och effektsiffror är preliminära)

Audi erbjuder TT och TTS med tre fyrcylindriga motorer med truboladdning och direktinsprutning. Effekten varierar från 184 hk till 310 hk.

Till lanseringen kommer 2.0 TDI att finnas tillgänglig med manuell låda och framhjulsdrift. Den levererar 184 hk och ett vridmoment på 380 Nm. Accelerationen går på 7.2 sekunder 0-100 km/h med en toppfart på 235 km/h. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 4.2 liter per 100 km enligt gällande norm vilket översatt till CO2–utsläpp blir 110 g/km, en ny rekordlåg nivå i sportbilssammanhang. 2.0 TDI har två balansaxlar, justerbara kamaxlar och common rail-insprutning som leverar ett maximalt tryck på 2 000 bar. Audi TT 2.0 TDI möter Euro 6 standarden och tack vare sin höga effektivitet bär den även tilläggsnamnet “ultra”.

2.0 TFSI är tillgänglig i två versioner – med 230 hk i TT och 310 hk i TTS. I båda versionerna förenas flera ultramoderna tekniker – indirekt insprutning som kompletterar direktinsprutningen i FSI, Audi valvelift system (AVS) justerar ventillyftarna på avgassidan samt termostyrning som använder sig av en roterande ventilmodul och grenröret som integrerats i topplocket.

I Audi TT leverar 2.0 TFSI ett vridmoment på 370 Nm från 1 600 till 4 300 v/min. Det tar kupén – som har en sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift från 0 till 100 km/h på 6.0 sekunder och upp till en elektroniskt spärrad toppfart på 250 km/h .

I versionen med sexväxlad S tronic och quattro fyrhjulsdrift går sprinten 0-100 km/h på 5.3 sekunder med en bränsleförbrukning på 6.8 liter per 100 km och CO2 –utsläpp på 159 g per km . Dubbelkopplingslådan växlar utan noterbart avbrott i dragkraft och i manuellt läge kan den styras med paddlar på ratten. I effektivitetsläget i Audi drive select väljer S tronic frihjul så snart föraren tar foten från gaspedalen.

I prestandaversionen Audi TTS går standardsprinten på 4.7 sekunder med toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h. 2.0 TFSI producerar 380 Nm vridmoment vid en motorhastighet på mellan 1 800 och 5 500 v/min. Ställbara klaffar i avgassystemet gör ljudet ännu fylligare. Manuell låda är standard. S tronic inkluderar launch control som reglerar maximal acceleration från stillastående.

Vidareutvecklad quattro permanent fyrhjulsdrift

I nya Audi TT ger quattro permanent fyrhjulsdrift ännu högre stabilitet, väggrepp och körglädje. Systemet har vidareutvecklats och optimerats speciellt för nya TT. Den elektrohydrauliskt reglerade lamellkopplingen är monterad på bakaxeln.Fördelningen av drivmoment mellan axlarna regleras elektroniskt inom bråkdelen av en sekund.

Intelligensen i quattro-drivningen – med andra ord mjukvaran som bestämmer den exakta momentfördelningen mellan fram och bakaxel – är helt nyutvecklad speciellt för TT. Den innovativa reglerfilosofin känner hela tiden av de yttre förhållandena, driving och förarens önskemål. Det betyder att den ideala fördelningen av vridmomentet beräknas och TT:ns dynamiska karaktär förstärks i varje situation.

Genom att länka quattro-systemet till Audi drive select kan föraren justera fyrhjulsdriftens egenskaper efter egna önskemål. I automat-läget levereras optimalt väggrepp och balanserade köregenskaper. I dynamik-läget fördelas moment till bakaxeln tidigare och till en högre grad, vilket innebär att kördynamiken ökar, speciellt på ytor med låg friktionskoofficient.

Vid sidan av optimerad kördynamik har utvecklingen av quattrodrivningen även fokuserats på effektivitet. I effektivitets-läget i Audi drive select har momentfördelningen justerats för att minska bränsleförbrukningen. Genom att avläsa körförhållanden och förartyp tillåts effektivitetsoptimerad fyrhjulsdrift – vilket t.o.m. kan resultera i tillfällig avstängning av quattrosystemet. I detta läge, övervakar den intelligenta programvaran nogrannt körförhållandena och aktiverar fyrhjulsdriften innan vridmoment åter igen behövs på alla fyra hjulen. Därmed erbjuder quattrodriften optimal effektivitet tillsammans med en nivå på grepp och dynamisk körupplevelse som är typisk för quattro.

Dynamiskt chassi med Audi magnetic ride

Den främre hjulupphängningen är baserad på McPherson systemet med aluminumkomponenter som reducerar vikten. Den fyrlänkade bakaxeln fördelar effektivt de tvärgående och längsgående krafterna.

Ytterligare en höjdpunkt är den tredje generationen adaptivt dämparsystem, Audi magnetic ride. Jämfört med den tidigare versionen har den förbättrats i precision och användarvänlighet. Audi magnetic ride kan justeras i tre lägen via Audi drive select (komfort – auto – dynamisk) och aktiveras via en knapptryckning. Magnetic ride tekniken som är unik i segmentet, leverar ultrasnabb selektiv kontroll av dämparkrafterna vilket betyder optimal kontakt mellan hjul och väg i alla körsituationer. Audi magnetic ride är standard i Audi TTS och finns som tillval till alla andra TT versioner. Karossen är sänkt med 10 mm på TTS och med Audi magnetic ride.

Den elektromekaniskt styrda och därmed högeffektiva progressiva styrningen anpassar assistansen till hastigheten och är basen till de assistanssystem som kan väljas till.

Det dynamiska körsystemet Audi drive select är tillval i nya Audi TT men standard i TTS. Det reglerar motorkaraktäristiken och styrningen. Föraren kan välja mellan komfort, auto, dynamik, effektivitets och det individuella läget. I tillägg påverkar Audi drive select flera tillvalsutrustningar – S tronic, quattro drivningen, Audi magnetic ride och motorljudet. I effektivitetsläget påverkar Audi drive select luftkonditioneringen och start-stop system.

TT 2.0 TFSI och 2.0 TDI kommer som standard med 17” hjul med fälgar i 5-arms design och 225/50 hjul men kan erbjudas fälgar i upp till 20 tum. De främre skivorna är ventilerade och beroende på motorversion har de en dimension på upp till 338 mm. Den nya elektromekaniska parkeringsbromsen som föraren aktiverar genom att trycka på knappen är integrerad i det bakre bromssystemet.

Den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) som kan stängas av antingen delvis eller helt kompletterar bilens sportiga egenskaper perfekt genom att ingripa diskret med fint doserade bromsingrepp på de intre hjulen vid kurvtagning.

Tack vare skillnader i den framdrivande kraften svänger bilen väldigt lätt i kurvan vilket är till hjälp för föraren. På detta sätt kan kurvor navigeras med stor neutralt och med stor precision. I sportläget underlättas styrning och kontroll vid drifting.

Omfattande utrustningsprogram

Utöver den generösa standardutrustningen erbjuds ett omfattande program med tillval. Connectivity paketet inkluderar MMI touch. Med MMI Navigation plus visas all navigationsdata på den digitala instrumentskärmen. Audi connect ger uppkoppling mot internet genom den snabba LTE-standarden. Integrerad Wi-Fi gör att passagerarna kan surfa och maila som de önskar medan föraren kan nyttja de skräddarsydda Audi-connect-tjänsterna.

Flera assistanssystem gör körningen ännu säkrare och mer komfortabel Audi side assist underlättar filbyte genom bakmonterade radarsensorer. Audi active lane assist varnar och korrigerar med hjälp av ratten. Parkeringsassistenten guidar till lediga luckor med omgivningsvisning.

Till nya Audi TT erbjuds elva exteriörlacker, varav en är exklusiv för S line och två helt nya: Nanogrå och Tangoröd. Dessutom finns ytterligare två lacker tillgängliga för TTS – Pantersvart kristalleffekt och Sepangblå. Den exklusiva interiören Design selection består av en kombination av två läderfärger: mörk murillo-brunt och en lätt metalliskt skimrande stengrå färg kombinerat med konstraterande stickning.

Nya Audi TT presenteras på bilsalongen i Geneve den första veckan i mars. Svensk marknadsintroduktion ser under hösten 2014.
40.0°
0

Audi visar upp nya TT

Roligare och med mer teknik

Snart kan du kolla in Falcon 9-raket på museum
Kennedy Space Center öppnar ny utställning nästa år

Nästa år kommer Kennedy Space Center Visitor Complex i den amerikanska delstaten Florida öppna en ny permanent utställning. Där kommer besökare bland annat att kunna kolla in av en av SpaceX Falcon 9-raketer. Den nya utställningen är fristående från resten av Kennedy Space Center Visitor Complex och har fått namnet "Gateway: The Deep Space Launch Complex". Där kommer man förutom Falcon 9-raketen visa upp annat aktuellt som har med dagens rymdprogram och interstellär rymdutforskning att göra. Det nuvarande Kennedy Space Center Visitor Complex fokuserar primärt på hur rymdutforskningen sett ut historiskt medan Gateway: The Deep Space Launch Complex kommer att visa upp lite modernare grejer. I mars 2022 är det tänkt att den nya utställningen ska slå upp sina portar. Här nedan kan ni kolla in när en Falcon 9-raket som varit i rymden två gånger transporteras till Gateway: The Deep Space Launch Complex. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kollar in trailern för Stay Close
Ny brittisk krimserie på Netflix

Här kommer trailern för den brittiska miniserien Stay Close som börjar sända på Netflix senare den här månaden. I serien får vi följa ett gäng med människor som verkar ha en del hemligheter från sitt förflutna att dölja. Dessa verkar vara kopplade till en så kallad cold case-utredning som en polis vägrar att släppa. Netflix skriver om serien: "Four people each conceal dark secrets from those closest to them; Megan (Cush Jumbo) a working mother of three, Ray (Richard Armitage), a once-promising documentary photographer, Broome (James Nesbitt) a detective unable to let go of a missing person’s cold case, and Lorraine (Sarah Parish), an old friend of Meganx27s. As the past comes back to haunt them, threatening to ruin their lives and the lives of those around them, what will be their next move?" Stay Close börjar sändas på Netflix 31 december. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche berättar historien om Weissach Development Centre
Firar 50 år i år

Porsche Museum i Stuttgart, Tyskland, firar just nu att Weissach Development Centre fyller 50 år. Centret öppnade den 1 oktober 1971 och har sedan dess hjälpt tillverkaren att utveckla sina modeller till vad de är idag. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Spelbutiken i Nintendo Switch får topplistor
Se vilka spel som är populära

Är du nyfiken på vad Switch-spelare spelar för tillfället? Då har vi goda nyheter då Nintendo slängt in en topplista med de populäraste titlarna i eShopen. För att hitta detta nya tillskott behöver du bara plocka fram ditt Switch, öppna eShop och scrolla längst ner och klicka på nya Trending-knappen. För tillfället ligger Disgaea 6: Defiance of Destiny på topplatsen följt av Pokémon Shining Pearl och Brilliant Diamond. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Sonos ska bli miljövänligare
Produkterna ska bli effektivare och lättare att reparera

Sonos har idag berättat att man har planer på att få sina produkter att hålla längre och använda mindre energi. Detta är en del av företagets större plan att göra hela organisationen mer hållbar, med fokus på att minska e-avfall och utsläpp som driver klimatförändringarna. Man vill bland annat göra sina produkter lättare att reparera och återvinna. I år har man därför startat ett program med namnet "Design for Disassembly", som ska vägleda utvecklingen av alla nya produkter med start 2023. Som exempel ska Sonos göra ändringar som att byta ut lim mot fästen, vilket kan göra det lättare för konsumenter att ta isär Sonos-produkter för reparation. Företaget ska också börja använda återvunnen plast i alla sina produkter innan slutet av 2023, vilket kan förhindra att viss plast hamnar på soptippar, hav eller i djurs magar 2023 ska alla Sonos produkter inkludera "Sleep mode" som nyligen introducerades för högtalarna Move och Roam. Den funktionen sänker strömförbrukningen avsevärt medan högtalarna vilar. Målet är att Sonos-produkter ska använda mindre än 2 watt i viloläge. Enligt Sonos kommer 75 procent av ens totala utsläpp från energin som produkterna använder under sin livstid. Företaget säger också att man är ansvariga för CO2-utsläpp motsvarande 267 528 bilar som körs under ett år, då räknar man med leveranskedjor och konsumenternas energianvändning. När The Verge frågade Sonos om de skulle göra delar och manualer tillgängliga för konsumenter, likt vad Apple snart kommer att göra, fick de dock inget svar. Tumnagel
42.6°
+
Hugo Engström
0

BMW har nu levererat en miljon elektrifierade bilar
Siktar på två miljoner helt eldrivna bilar 2025

BMW har nu passerat ytterligare en milstolpe då tillverkaren lyckats leverera sin miljonte elektrifierade bil. Det handlade om en helt eldriven BMW iX som de nya köparna fick nycklarna till på Welt-fabriken i Tyskland. Det här är dock bara början och 2025 räknar man med att ha levererat två miljoner helt eldrivna bilar. 70 procent av de elektrifierade bilarna man har sålt nu har varit hybrider, men det beror ju också på att man inte direkt har haft några helt eldrivna modeller i utbudet förutom i3 och nödlösningen iX3. 2030 räknar man med att minst hälften av alla bilar man säljer kommer vara helt eldrivna. Härnäst på tur står eldrivna versioner av 7-serien och X1. 2023 kommer en eldriven 5-serie att lanseras. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

iOS 15.2 börjar visa reparationshistorik
Se vad en iPhone varit med om

Med iOS 15.2 blir det möjligt för användare att se vilka delar av sina enheter som är utbytta eller reparerade. Reparationshistoriken kommer att synas i Inställningar under -> Allmänt -> Om. Där kommer en ny sektion som beskriver delarna och visar historiken. Det kommer även gå att se om det är genuina Apple-delar eller inte. Alla iPhone-modeller kan inte detektera alla olika delar. iPhone XR, XS kommer endast visa information om batteridelar. iPhone 11-modeller visar reparationsdetaljer för både batteri och display. iPhone 12- och iPhone 13-modeller visar batteri, display och kamerainformation. Om en iPhone aldrig har reparerats så syns inte historiken alls. Innan iOS 15.2 fick användare endast notiser om delar inte var äkta Apple-delar. iOS 15.2 bör släppas inom de kommande två veckorna. Tumnagel
44.3°
+
Hugo Engström
0

Halo Infinite får banväljare efter release
Ingen möjlighet att hoppa tillbaka till favorituppdragen på direkten

Halo Infinite släpps idag och spelare på PC och Xbox kommer få möjlighet att lira vad som verkar vara det bästa som hänt Halo-serien på länge. Kampanjen har fått riktigt bra betyg av spelmedier, men något som kommer saknas vid release är möjligheten att själv välja uppdrag. Det enda sättet att återuppleva uppdragen är att starta om kampanjen. Detta är lite problematiskt av flera anledningar. Bland annat kommer saker du missat att plocka upp under uppdragens gång inte vara tillgängliga förrän du kör om kampanjen. Som tur är har 343 Industries planer att implementera en banväljare, men detta kommer inte läggas till förrän efter spelets release. Och med tanke på att co-op och Forge inte kommer släppas förrän senare i vår, tidigast i maj, så finns det en risk att väntan på banväljare kan dröja. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Johnny Harris snackar bananer
Och United Fruit Company

I denna video pratar Johnny Harris om bananens historia och organisationen United Fruit Company, också känt som Chiquita. Historien bakom banenen är fylld av bland annat regeringskupper och propaganda. I själva verket är den banan vi äter idag inte den som först blev populär. Den försvann nämligen mer eller mindre efter att ha blivit infekterad av sjukdomar, och nu kanske bananen vi äter idag står på tur. Tumnagel
38.6°
+
Hugo Engström
0

Renault Zoe fick 0 stjärnor i nytt krocktest
Dacia Spring fick 1 stjärna

Euro NCAP testade nyligen elva stycken nya bilmodeller och det var med blandat resultat. Lite oväntat var kanske att elbilen Zoe från Renault fick 0 stjärnor i betyg. Den billiga elbilen Dacia Spring fick även den uselt betyg - 1 stjärna. Zoe lanserades 2012 och fick en facelift 2019. Men inget på säkerhetsfronten uppdaterades då utan det var bara utseendet. Så att modellen inte skulle få toppbetyg kanske var väntat, men bottenbetyg kommer lite som en överraskning. Enligt Euro NCAP saknar Zoe "meaningful crash avoidance technology" och att man när faceliften lanserades gjorde bilen sämre än den var tidigare. Innan hade modellen nämligen krockkudde i stolen som skyddade både bröstkorgen och huvudet, men i faceliften skyddar den bara bröstkorgen av någon anledning. Bilen har heller inte autobroms som standard. Michiel van Ratingen som är Secretary General of Euro NCAP säger följande: "Renault was once synonymous with safety. The Laguna was the first car to get five stars, back in 2001. But these disappointing results for the ZOE and the Dacia Spring show that safety has now become collateral damage in the group’s transition to electric cars." Läs mer på länken nedan. Zoe kommer att sluta säljas 2024. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Kurzgesagt snackar lögner
Lite eftermiddagskåseri

Kurzgesagt har släppt en ny video och det här gången pratas det om lögner och hur det kan vara nödvändigt att starta med en liten lögn för att kunna förklara en komplex sanning. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Tails-röstskådis blir Tails i Sonic the Hedgehog 2
Sega does what Nintendon't

Nintendo har som känt ingen jävla aning om hur man rollsätter anrika karaktärer, vilket visas tydligt med Mario-rullen. Sega visar nu att de har lite bättre fingertopskänsla. Sonic the Hedgehog 2 är på ingång och ett tillskott i filmen är Sonics tve-svansade kumpan Tails, vilket teasades i slutet av första rullen. Nu har det blivit känt att Colleen O’Shaughnessey kommer låna ut sin röst till karaktären. O’Shaughnessey har sedan Sonic Boom från 2014 lånat ut sin röst till karaktären, så rösten kommer vara familjär för folk som spelat spelen. Sonic the Hedgehog 2 har premiär i april. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Över 200 tidningar har stämt Google och Facebook
Anser att företagen monopoliserat den digitala annonsmarknaden

Axios rapporterar att över 200 amerikanska tidningar stämt både Google och Facebook i det tysta under året som gått. Stämningarna handlar om att tidningarna anser att Google och Facebook på grund av sin marknadsdominans mer eller mindre monopoliserat digital annonsering på nätet. Stämningen från de amerikanska tidningarna kommer efter det att USA:s House Judiciary Committee förra året publicerade sin konkurrensrapport om digital annonsering vilken inkluderade en sektion om tidningar. Skulle tidningarna vinna mot Google och Facebook så kräver de skadestånd för förlorad ersättning samt att det ska skapas något slags system där tidningar ska få enklare att konkurrera med Google och Facebook på den digitala annonsmarknaden. Facebook har än så länge inte kommenterat stämningarna medan en talesperson för Google säger till Axios: "These claims are just wrong. The online advertising space is crowded and competitive, our ad tech fees are lower than reported industry averages, and publishers keep the vast majority of revenue earned when using our products. We are one of the worldx27s leading financial supporters of journalism and have provided billions of dollars to support quality journalism in the digital age." När eller om tidningarnas tvist mot de båda företagen kommer att tas upp i någon amerikansk domstol finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Yusaku Maezawa blir japans första rymdturist
E-handels-miljardären lyfte mot ISS tidigare idag

Tidigare idag lyfte den japanske e-handels-miljardären Yusaku Maezawa mot den internationella rymdstationen ISS. Det här gör Maezawa, tillsammans med produktionsassistenten Yozo Hirano som också är med på resan, till de första två japanska rymdturisterna. Maezawa blir den första turisten som besökt ISS på några år och det är planerat att han ska stanna där under tolv dagar. Ombord på ISS har Maezawa planer på att utföra hundra olika uppgifter, bland annat ska det spelas både golf och pingis ombord på rymdstationen. Det här är inte Yusaku Maezawa första framträdande i rymdsammanhang. 2018 blev det klart att Maezawa skulle åka ett varv runt månen med SpaceX kommande Starship-farkost. Maezawa har abonnerat hela farkosten och planerar att ta med sig konstnärer och artister som är sugna på en rymdtripp. När planerna först presenterades var det sagt att Maezawas månresa skulle ske 2023. Om så faktiskt blir fallet återstår att se. Nu är hur som helst Maezawa iväg på sin första rymdtripp. I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ut när han lyfte mot rymden från Baikonur Cosmodrome i Kazakhstan tidigare idag. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

En första titt på tredje säsongen av Snowpiercer
Tåget tuffar på

Amerikanska TNT har släppt en kort trailer för kommande säsongen av Snowpiercer och denna kan ni kika på ovan. I den nya säsongen verkar det som att tågets resenärer kommer utforska världen utanför lite mera. Snowpiercer har premiär 24 januari på TNT och här i Sverige borde vi kunna kika på de nya avsnitten dagen efter. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

CDON slänger ut fem handlare
Efter bedrägerier under Black Week

Branschtidningen Ehandel rapporterar att CDON nu stänger av fem stycken handlare från sin tjänst efter de bluffar som skedde under den så kallade Black Week, något som vi skrivit om tidigare här. Tre av handlarna stängdes av på grund av bluffarna medan ytterligare två stängs av efter att CDON genomfört en riskanalys av de handlare som finns på deras tjänst. Det är oklart om CDON kommer att vidta ytterligare åtgärder mot de handlare man nu stängt av. I samband med att bluffarna uppdagades under Black Week så lovade CDON att ersätta de kunder som drabbats. Om detta säger Allan Junge Jensen, tillförordnad vd på Cdon, till Ehandel: "Vi undersöker alla order som kan vara drabbade av den här incidenten. Vi håller just nu på att kompensera kunderna så snabbt som möjligt. Vi säkerställer att alla som drabbats får nödvändig information för att försäkras om hur och när vi kommer att hantera deras fordran." Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hearthstone-expansionen Fractured in Alterac Valley ute nu
Nya kort och ny mekanik!

Det är än en gång dags att kasta sig in i Warcraft-världen för att lira lite avancerat kortspel. Hearthstone har fått en ny expansion vid namn Fractured in Alterac Valley och i vanlig ordning erbjuder expansionen med nya kort, nya nyckelord och ny spelmekanik. 135 nya kort har lagts till i kortbiblioteket och dessa kan du i vanlig ordning lägga vantarna på genom att lägga vantarna på kortpaket på olika sätt. Nya nyckelordet för den här gången är Honorable Kill som aktiverar en unik förmåga när en attack gör lika mycket skada som fiendens hälsa. Utöver detta har även Objectives lagts till, vilket är uppdrag du kan utföra för att ta del av specifika buffar i tre rundor. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Fler bilder på nya Volkswagen Amarok
Lanseras i slutet av nästa år

Nästa år är det dags för en helt ny Volkswagen Amarok att göra entré. Den delar plattform med senaste Ford Ranger och kommer att säljas på nästan alla marknader. Tillverkningen kommer att ske i Sydafrika och Argentina. Nu får vi två nya teaserbilder på bilen som väntas bli Rangers mer äventyrliga syskon. När nya Amarok presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Kolla in Nobel Week Lights
Fina ljusinstallationer i Stockholm

Sedan i helgen pågår den så kallade Nobel Week Lights i Stockholm. Det är en utställning över hela stan där man kan kolla in ljusinstallationer som är inspirerade av olika upptäckter från tidigare Nobel-prisvinnare. Det handlar om sammanlagt om 22 stycken ljusinstallationer som går att se på olika platser i Stockholm. Här ovanför syns verket "Dialog" vid Strömparterren utanför Riksdagen. Det har inspirerats av Charles K. Kaos upptäckter inom fiberoptisk kommunikation, något han fick nobelpriset för 2009. Här nedan hittas ljusinstallationen "À Marie" där Västerbron lysts upp för att hylla Marie Curies forskning inom radioaktivitet. Nobel Week Lights pågår fram tills på söndag 12 december. Här kan ni kolla in samtliga 22 ljusinstallationer samt var de finns i Stockholm. Installationerna är upplysta mellan 16:00 - 22:00. Tumnagel
92kg
+
Wille Wilhelmsson

Ny singel från Faithless
Lyssna på Those Times

Faithless har släppt en ny singel tillsammans med Suli Breaks och Nathan Ball och den heter Those Times. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Ny klocka ska få män att prata känslor
Fråga dina vänner hur de mår

Triwa släpper nu tillsammans med initiativet Mind en klocka som vill uppmuntra män att prata om känslor. Mitten av klockan reagerar på bärarens kroppstemperatur på samma sätt som de mood rings som var populära på 90-talet. Alltså inget vetenskapligt för hur man faktiskt mår i knoppen, men ändå något som kan trigga ett samtal om hur man mår. – I vår statistik ser vi att trycket på självmordslinjen ökar i samband med julen. De senaste två åren har dessutom pandemin bidragit till ökad psykisk ohälsa. Bland många män finns en utpräglad tystnadskultur, vilket kan göra det svårare att prata om sina problem. Vi ser initiativet som ett oväntat sätt att lyfta en tabubelagd problematik i en målgrupp som är svår att nå, säger Karin Schulz, generalsekreterare på Mind. Ansikte för klockan är Erik Lundin. – Tystnaden bland män är ett massivt problem. Jag har själv sett konsekvenserna på nära håll. Vi måste hitta nya vägar till samtal och jag hoppas att det här initiativet kan vara en del i det, säger Erik. Klockan kostar 1795 kronor och 15 procent av detta går till Mind. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg

The Cure kommer till Sverige nästa år
The Spiderman is having you for dinner tonight

Nästa år kommer The Cure göra två spelningar i Sverige med turnén Cure Tour Euro 22. Spelningarna kommer ske den 10 oktober på Avicii Arena i Stockholm och den 13 oktober i Scandinavium i Göteborg. Biljetter släpps på torsdag den 9 december klockan 10:00 via LiveNation.se men om man är Live Nation-medlem kan man förköpa biljetter redan under morgondagen från klockan 09:00. Tumnagel
95kg
+
Frode Wikesjö

Veganska prinskorvar
Nytt från Vegme – gjort på ärta och solrosfrö

Nu är julen typ här och så är även julborden. Vilket innebär att det blir en del prinskorv. Här är ett alternativ på den gamla klassiska kött-prinskorven, nämligen Vegmes växtbaserade prinskorv gjord på ärta och solrosfrö. Sedan tidigare finns även växtbaserad prinskorv från bland annat Anamma och Peas of heaven. Vegmes prinskorv finns i butik från vecka 45 till 11. De tillverkas i Sverige. Tumnagel
20kg
+
Hugo Engström

Ny rom från Kiss
Börjar säljas idag

Nu släpper rockgruppen Kiss tillsammans med dryckesproducenten Brands For Fans sin tredje rom. Det här är också den mest exklusiva i trion och den heter Kiss Monstrum Ultra Premium Rum. Den är lagrad i 14 år på 800-liters arraksfat och den ska ha en komplex smak med en naturlig sötma. Det ska finnas tydliga fattoner med mycket vanilj, fudge och mogen banan. Doften ska vara arrak, kokos och salt karamell. Släpps idag i Systembolagets beställningssortiment och för en flaska får du betala 1499 kronor. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Möt kringel-mästaren Ludwig
Bakar 4000 stycken om dagen

Neulinger Bakery i München ägs och drivs av Ludwig Neulinger och här vevar han tillsammans med sina kollegor ihop inte mindre än 4000 stycken salta kringlor om dagen. Ludwig gick i sina föräldrars fotspår och säger att han har bakat sedan han var ett barn. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Billie Eilishs femte likadana intervju
Hur svarar hon på frågorna i år?

Under fem års tid har Vanity Fair gjort samma slags intervju med Billie Eilish. Här är den senaste. Tumnagel
128kg
+
Frode Wikesjö

Musikvideo till Little Things
Abbas nya jullåt

En av låtarna på Abbas nya platta Voyage är Little Things. Det är en jullåt som handlar om glädjen som kan infinna sig på julaftons morgon. Vinsten från låten kommer att skänkas till Unicef för att hjälpa till med deras Global Child Protection Fund. Nu släpps musikvideon och den kan ni spana in här ovan. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Drottningen av Pad Thai
Pim visar hur hon gör

I Berlin finns ett matstråk som heter Thai Park och där jobbar Te Gu De (Pim) - eller drottningen av Pad Thai som hon också kallas. Sedan början av 90-talet har thailändska kvinnor träffats i parken Preußen Park för att äta tillsammans, hänga och laga mat. Tyskarna blev så småningom nyfikna vilket har lett till att stället nu huserar en av de största asiatiska marknaderna i landet. Pim har varit med sen hon var liten och har lagat mumsig thailändsk mat till tyskarna under lång tid nu. Pad Thai är hennes specialitet och här får vi lära oss mer om hur hon gör den. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Ny singel från Electric Banana Band
Rör inte vår fina skog

Idag släpper Electric Banana Band den nya singeln Rör inte vår fina skog. Det är en långsam låt som är skriven av Lasse Åberg tillsammans med Janne Schaffer och den framförs av bananflugorna Magnus och Henrik Rongedahl. Som titeln avslöjar handlar låten om att man inte ska skövla skog i onödan. Låten är avslutningsballaden i familjemusikalen Trazan & Banarne – Banankontakt som hade turnépremiär 5 november och som just nu rullar landet runt. Musikalen är skriven av Lasse Åberg med musik av både Lasse och Janne och innehåller alla Electric Banana Bands stora hits genom tiderna. Trazan spelas av Christian Åkesson och Banarne av Nassim Al Fakir. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Film om Göteborgs historia i 360 grader
Mitt i Bältespännarparken

I år fyller staden Göteborg 400 år vilket man givetvis har uppmärksammat på olika vis under årets som har gått. Men det är inte slut än och det finns mer att göra. Imorgon klockan 17.00 är det exempelvis invigning av en filmvisningen i 360 grader mitt i Bältespännarparken. Genom att kliva in i en åtta meter hög och 30 meter i diameter bred duk kan du ta del av Göteborgs 400-åriga historia via en filmupplevelse i 360 grader med 3D-ljud. Filmen är tolv minuter lång och den rullar nonstop varje dag mellan klockan 17.00–21.30 fram till och med den 19 december. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green