m

Bentley lyfter Mulsanne
Kommer nu även med förlängd hjulbas

Bentley lyfter Mulsanne
Bil / Bentley

Förra veckan rullade Bentley ut en vassare version av modellen Flying Spur och denna vecka bjuder man på ett lyft av storebror Mulsanne. Bjässen går nu att få i tre olika utföranden - Mulsanne, Mulsanne Speed och Mulsanne Extended Wheelbase.

Vi börjar med den sistnämnda och den bjuder bland annat på 25 centimeter extra benutrymme för de som sitter i baksätet, och det är också här man vill sitta i den här typen av bil. Här kan man luta tillbaka sätet, lägga upp fötterna och låta det mjuka lädret ta hand om kroppen medan Fawlty Towers eller någon annan bra serie rullar på skärmarna framför. Motorn som sitter i både denna och i vanliga Mulsanne är en 6¾-liter stor dubbelturbomatad V8:a som ger 512 hästar och ett vrid på hela 1 020 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda från ZF. I LWD-utförande tar man sig från 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder, annars är det 5,1 som gäller. Toppfarten anges till 296 km/h och trots cylinderavstängning vill motorn ha 1,46 liter per mil vid blandad körning. Mulsanne Speed har fokus på fart och den får istället 537 hästar, 1 100 Nm, en sprint till 100 km/h på 4,9 sekunder och en toppfart på 305 km/h. Nytt för alla bilar är aktiva motorfästen och fjäderbensbussningar.

Lyftet av Mulsanne har bland annat gett bilarna nya huvar, framskärmar, grillar, stötfångare och adaptiva led-strålkastare. Detaljer är viktiga, och det är också därför man hittar ett B både i kromet på framskärmen och i bakljusen. Insidan får nya stolar, ny armstöd, nya dekorlister och ett nytt infotainmentsystem med pekskärm.

Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Allt om nyheterna hittar ni i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
NEW MULSANNE – LUXURY BEYOND COMPARE

Bentley’s pinnacle model range now comprises Mulsanne, Mulsanne Speed and Mulsanne Extended Wheelbase models
Mulsanne is the ultimate statement of Bentley’s craftsmanship and automotive artistry
Elegantly executed styling revisions give Bentley’s flagship a fresh, modern presence
New state-of-the-art chassis technologies deliver world’s most refined ride and effortless comfort
Innovative and advanced on-board technology – cutting-edge features with trademark exquisite luxury
Mulsanne Extended Wheelbase provides a first-class air-travel experience for the road
Airline-style rear seats are the new benchmark in passenger comfort
New Mulsanne range to make global debut at 86th Geneva Motor Show
(Crewe, 23 February 2016) Bentley Motors is today announcing full details of its new Mulsanne – the ultimate expression of British automotive luxury.

Handcrafted in Crewe, England, by a team of highly skilled artisans, the Mulsanne is the flagship of the Bentley range and represents everything the British brand knows about building the world’s most powerful, most luxurious cars.

For the first time, the Mulsanne family now comprises three distinct models, all with their own unique abilities and attributes. The Mulsanne, Mulsanne Speed and Mulsanne Extended Wheelbase all share Bentley’s unrivalled levels of attention to detail and craftsmanship, while at the same time catering for the needs of individual customers.

The new Mulsanne Extended Wheelbase, for example, has been designed with the rear-seat passenger in mind. An additional 250 mm of rear legroom, airline-style extending legrests and a rear compartment sunroof combine to create the most relaxing automotive environment in the world. The Mulsanne Speed, meanwhile, is tailored for the driver with 537 PS (530 bhp / 395 kW) and 1,100 Nm (811 lb.ft) of torque resulting in a 0-60 mph time of just 4.9 seconds and a top speed of 190 mph.

A suite of elegantly executed styling revisions mark the new Mulsanne out from its predecessor. The entire front-end style of the car (forward of the A pillar) has been completely redesigned. The fenders, bonnet, radiator shell, grilles, lights – and bumpers fore and aft – have all been updated, giving the car a more modern and integrated appearance.

On the inside, occupants will of course find the world’s finest handcrafted wood, leather and metal fittings, and the new Mulsanne also boasts redesigned seats, new door trims and armrests, unique glass switchgear and an industry-leading palette of 24 exquisite hide colours.

The new Mulsanne also features a suite of innovative, cutting-edge technologies. A new touchscreen infotainment system has been developed for the Mulsanne.

Wolfgang Dürheimer, chairman and chief executive of Bentley Motors, comments: “The Mulsanne is the epitome of Bentley’s DNA – exquisite, individual and powerful. It defines luxury in the automotive world and offers a uniquely Bentley blend of luxury and performance.

“The three distinct handcrafted models now available each offer customers something different. The Mulsanne, with its understated elegance and sporting purpose, remains the consummate luxury limousine; the Mulsanne Speed is the pinnacle of luxury and performance thanks to its immense power, torque and refinement; and now the Mulsanne Extended Wheelbase – with its extraordinary airline-style seats and rear-passenger bias – becomes the new benchmark in automotive comfort.”

The new Mulsanne range will make its global debut at the Geneva Motor Show between 1 and 13 March 2016. First customer deliveries begin in the summer.

New Mulsanne – Pinnacle Luxury for Visionary Customers

The front of the new Bentley Mulsanne has been entirely redesigned, with the resultant look exuding a more modern, integrated air.

The new, imposing front end is dominated by a large stainless steel vertical-vane grille, 80 mm wider than before, that celebrates the great models of the past, such as the 8 Litre of 1930, Embiricos and R-Type Continental. Through these vertical vanes the Bentley matrix grille is visible.

Positioned either side of this are a pair of floating all-LED headlamps. These new units feature advanced adaptive technology and greatly increased night vision, with beam patterns that automatically adjust to suit the driving conditions. The LED lights sit flush within the seamless superformed aluminium front fenders. Innovative design features, like the discreet chrome-capped headlamp washers that sit within the adjacent outer lamps, demonstrate an ethos of precise execution of detail. A new horizon line is also created across the front of the Mulsanne by raising the outer lamps so that their bases are in line with the main headlights.

The new one-piece bumper, radiator shell and bonnet integrate seamlessly with flush joins creating more visual width and presence. These features flow down to a lower vane-grille section, which is in turn flanked by ‘B’ signature matrix elements – pushed further out to the corners by 53 mm either side – and finished in bright chrome.

The brightware detailing continues on either side of the Mulsanne with a new B-shaped wing vent incorporated into the lower section of the fender.

At the rear, this more planted appearance continues with new tail lights and a redesigned bumper. The bumper, which has 26 mm wider lower corners and a strong light-catching feature line, creates a more purposeful appearance. The new tail lamps incorporate a ‘B’ theme with light guides creating an instantly recognisable signature – particularly in the dark.

On the inside, the Bentley Mulsanne’s reputation for offering the finest automotive interior in the world is further enhanced. It takes more than 150 hours to create the sumptuous soft-touch leather interior, which now features redesigned seats, armrests and door trims. The Mulsanne’s seats – the industry benchmark for comfort – are now available in two new styles: Fluted, or Quilted. Customers also have the choice of 24 hide colours and single or duo-tone finishes.

Hand-selected veneers form pure and elegant surfaces throughout the cabin, and each of the 40 pieces are shaped by Bentley’s artisans from a choice of 13 different veneers, and finished with trademark attention to detail. Elsewhere in the cabin, bright-polished stainless steel, unique glass switchgear, traditional knurled controls and deep-pile carpets enhance the pinnacle luxury environment.

A suite of innovative and advanced technologies have been added, ensuring that the new Mulsanne is as technologically advanced as it is luxurious.

The new Mulsanne features a completely new infotainment system, boasting class-leading navigation technology. It also features a selection of on-board infotainment systems that raise the bar for audio and visual entertainment on the move.

The core of the new system is an all-new touch-screen-based infotainment platform with additional haptic controls, classic analogue gauges and state-of-the-art rear-seat entertainment. The main 8” display touch screen is connected to a 60 GB solid-state hard drive for the storage of on-board media.

High Beam Assist automatically switches between high beam and dipped headlights when oncoming vehicles are detected. The system also adapts the shape of the light beam according to vehicle speed in three separate modes – Town, Country and Motorway.

Between 10 km/h and 250 km/h the Blind Spot Warning system detects vehicles behind the Mulsanne and in its blind spots, predicting the possibility of a collision. Visual warnings are issued to the driver via flashing lights in the door mirrors.

For additional safety while on the move, the new Mulsanne comes with Advanced Automatic Stability Control (ASC) including collision mitigation features.

The new Mulsanne can be specified with the world’s most powerful automotive OEM audio system – Naim for Bentley Premium Audio. This bespoke on-board audio system features 20 speakers, 20 channels, a 2,200 watt amplifier and Super Tweeters, for unrivalled re-creation of the highest audio frequencies.

Rear-seat passengers benefit from the introduction of the Bentley Entertainment Tablet – a pair of 10.2” Android devices (with 4G, WiFi and Bluetooth) seamlessly integrated into the backs of the front seats. With typically exquisite attention to detail, a single touch of a button engages a beautifully weighted mechanism, smoothly deploying the screens from their stowed positions.

The Android-powered tablets, which feature a Bentley-specific interface, have access to over a million Android Apps – such as Skype, Google Play and Spotify – and can be used away from the car, in the office and at home. Each tablet has 32 GB of on-board storage (expandable to 128 GB via a Micro-SDXC card), USB ports and a front-facing camera. Audio can also be streamed through the vehicle speakers, and new destinations can be sent from the tablets to the Mulsanne’s navigation system. Internet browsing is via the car’s 4G WiFi system, permitting access to internet radio and local or streamed video.

In the new Mulsanne, the mighty 6¾-litre V8 develops 512 PS (505 bhp / 377 kW) and 1,020 Nm (752 lb.ft) of torque. This immense power – channelled though an eight-speed ZF automatic transmission – is available from just above idle right across the rev range, ensuring that with even the slightest input the driver is immediately rewarded with phenomenal acceleration.

The sprint to 60 mph is dispatched in just 5.1 seconds en route to a top speed of 184 mph (296 km/h). The Mulsanne’s V8 engine features key technologies such as cylinder de-activation and variable cam phasing, which reduce both fuel consumption (19.3 mpg / 14.6 L/100 km on the combined cycle) and CO2 emissions (342 g/km).

The Mulsanne’s prodigious power and torque are complemented by all-new chassis hardware including active engine mounts and suspension bushes. To further enhance the trademark hushed ride, Bentley has integrated the latest noise absorption technology into the Mulsanne’s tyres. This advanced foam architecture reduces interior cabin noise by up to 4 dBA and provides an unmatched level of ride refinement.

The Drive Dynamics Control system, operated by a rotary switch mounted next to the gearshift selector, can be used to choose from three standard modes – Bentley, Sport and Comfort – offering precise calibration of suspension and steering control systems.A fourth mode, Custom, allows the driver to select bespoke settings via the multimedia system to ‘tune’ the Mulsanne to a preferred driving style.

The air suspension system with Continuous Damping Control (CDC) creates a refined and comfortable ride at lower speeds, and lowers the Mulsanne’s ride height automatically at high speeds to reduce lift and improve aerodynamic stability.

With 20” alloy wheels and 265/45 ZR 20 tyres as standard, dynamic handling is assured. Customers may also opt for 21” wheels, available in three styles, fitted with 265/40 ZR 21 tyres.

Mulsanne Extended Wheelbase: Rear Passenger Comfort Redefined

Designed for customers with a preference for being driven, the Bentley Mulsanne Extended Wheelbase offers a first-class air-travel experience for the road.

The 250 mm extension of the Mulsanne’s wheelbase (from 3,266 mm up to 3,516 mm) is entirely to the benefit of rear-seat passenger legroom. This significant increase in interior space makes the Mulsanne Extended Wheelbase the most generously proportion pinnacle luxury limousine in the world, and by far the most comfortable way to travel on four wheels.

To make the best use of the additional rear legroom, Bentley has developed airline-style electronic legrests which are integrated into the bases of the two rear seats. These extend outward and pivot, affording rear-seat passengers the luxury of choice between upright, relaxed and reclined seating positions.

A beautifully appointed console separates the two rear seats in the Mulsanne Extended Wheelbase. Ornate and functional, the console is appointed in the finest handcrafted veneer, metal, glass and leather and houses practical features such as USB ports, pen holders, cup holders and a glass-covered stowage area.

For those passengers who wish to work on the move, both rear seats can also be specified with a deployable, folding table. For privacy, electric curtains at the rear are standard fitment and can be tailored with either a black or champagne coloured interior lining.

Rear-seat passengers also benefit from a large-format sunroof over the rear cabin. Controlled by the passengers or the driver, the tilting and sliding glass panel (with Alcantara sun blind) allows natural light to flood into the Mulsanne’s beautifully appointed cabin and clearly reinforces the Extended Wheelbase’s focus on the rearward passenger.

For additional differentiation and choice, customers are able to specify their cars in a wide range of duo-tone exterior paint combinations and with a beautiful new 21” wheel.

Mulsanne Speed: Exquisite Luxury with Driving Satisfaction

Featuring a more powerful version of Bentley’s mighty 6¾-litre twin-turbo V8 engine, the new Mulsanne Speed is truly tailored for the driver. With 537 PS (530 bhp / 395 kW), 1,100 Nm (811 lb.ft) of torque and selectable sports suspension, the Speed combines outstanding driving satisfaction with supreme comfort.

The Speed dispatches the sprint to 60 mph in 4.8 seconds (0?100 km/h in 4.9 seconds) and has a top speed of 190 mph (305 km/h) – unrivalled figures in the ultra-luxury sector.

The connection between the car and driver is key, so the Speed’s engine is paired with a recalibrated ZF 8-speed gearbox designed to enhance the driving experience. The gear strategy is optimised to make best use of the increased engine output, and is designed for instant delivery. ‘S’ mode gives the driver even more control, and maintains the engine speed above 2,000 rpm so that the turbochargers are always spooled and ready to deliver instantaneous performance.

To make the most of the Speed’s effortless power and acceleration, an even more driver-focused Sport suspension mode is included. While the Bentley and Comfort suspension modes provide a comfort-focused and fully compliant chassis set-up, the Sport mode stiffens the all-round air suspension for improved body control and adjusts the steering dynamics for greater feedback and accuracy.

The Mulsanne Speed features a series of uniquely assertive styling features that mark it out as the high-performance pinnacle flagship. A dark tint finish is applied to the exterior brightware, affording the Speed a more menacing appearance. Exclusive 21” hand-finished ‘Speed’ alloys; dark tinted front and rear lamps; rifled sports exhausts; and Speed fender badging highlight the credentials of the world’s fastest ultra-luxury driving experience.

On the inside – in addition to the interior updates common across the Mulsanne range – the Speed also benefits from a number of new features that highlight its athletic, sporting abilities. For example, the Mulliner Driving Specification interior comes as standard, adding diamond-quilted seats, a knurled gear lever, drilled alloy sport pedals and optional carbon fibre waistrail inserts.

The Pinnacle of Automotive Luxury, Handcrafted in Crewe

The Mulsanne is handcrafted from the ground up in Crewe, with its 400-hour production journey beginning in the Body in White workshop. Working by hand and by eye, master metal workers expertly complete 5,800 individual welds.

Where the roof flows into the rear haunch through the deep D-pillar, a dedicated team brazes the joint by hand until it is totally imperceptible. It takes a human touch to achieve, and once painted is completely invisible to the eye – looking and feeling as though it were hewn from a solid piece of metal.

The sculpted nature of the Mulsanne’s body means that the paint must be applied in different depths to appear even, which is why each one is hand-sprayed. After lacquering, each car is fine-sanded before being polished with lamb's wool for 12 hours to achieve an appearance so reflective it's termed the ‘Bentley Mirror Finish’ – and is the industry benchmark.

Opening the door of the Bentley flagship reveals a foundation of solid walnut, cherry or oak visibly running through the dashboard and overlaid with a choice of 13 different veneers.

After the root burl has been steamed and finely sliced into 0.6 mm thick bundles of veneer, Bentley veneer experts travel to wherever it may be to analyse the results. The final selection process occurs at Crewe, where the veneer is chosen by the craftsperson who will ultimately bring it to life. Only the most highly ‘figured’ sections – parts with naturally decorative marks – are chosen, before being mirror matched and applied to the solid wood substrate.

Of the 400 hours it takes to build a Mulsanne, around 150 are dedicated to creating the sumptuous leather interior – before additional options are considered. Stitched, shaped and finished entirely by hand, the completed seats, doors and other leather accoutrements rival the quality of luxury domestic furniture. The contrast stitching alone takes 37 hours to complete.
38.2°
0

Bentley lyfter Mulsanne

Kommer nu även med förlängd hjulbas

AI kan klassas som uppfinnare enligt domstol
AI-patenttroll om 3-2-1

En australiensk domstol har i ett beslut kommit fram till att en artificiell intelligens kan anses vara en uppfinnare i en patentansökan. Stephen Thaler som väckt fallet menar att han gör det för att "hindra människor från att stjäla briljanta idéer av datorer och utomjordingar". Domaren Beach menar att det är själva handlingen som avgör om något ska kunna patenteras. Han säger: First, an inventor is an agent noun; an agent can be a person or thing that invents. Second, so to hold reflects the reality in terms of many otherwise patentable inventions where it cannot sensibly be said that a human is the inventor. Third, nothing in the Act dictates the contrary conclusion. Den australienska immaterialrättsadvokaten Mark Summerfield har riktat stark kritik mot domarens beslut och menar att det kan leda till en uppsjö av patent med dålig avsikt. Han säger i sin blogg: Just because patents are (or, at least, can be) good, it does not follow that more patents, generated in more ways, by more entities, must be better... Storbritannien, USA och EU har inte samma synsätt som Australien, USA specificerar till och med att uppfinnaren måste vara en person. Tumnagel
28.2°
+
Hugo Engström
0

Samsung kommande vikbara kommer bli dyra
Mild chock.

Samsung kommer hålla låda nästa vecka och presentera lite nya mobiltelefoner och annat smått och gott. Specifikt vad som ska visas är okänt, men tack vare läckor och sådan vet vi rätt mycket om nyheterna. Och nu verkar även priserna på Fold 3 och Flip 3 läckt och det kommer väl inte som en chock för någon att prislappen kommer bli hög. Men det är lite goda nyheter i alla fall. Fold 3 verkar komma att kosta 2009 euro för varianten med 256GB och 512GB-versionen kommer kosta 2099 euro, vilket är ungefär vad Fold 2 kostade vid release. Flip 2 är en lite annan historia och versionen med 128GB kommer kosta 1029 euro medan 256:an kommer ligga på 1109. Det är en slant, men förra Flip kostade närmare 1400 euro, så det är ändå en ordentlig skillnad. 11 augusti kommer nymodigheterna presenteras och då får vi reda på om prisuppgifterna stämmer eller ej. Tumnagel
34.1°
+
André Stray
0

Steam uppdaterar lagringshanteraren en skvätt
På tiden!

Lagringshanteraren i Steam har mer eller mindre sett likadan ut sedan tjänsten lanserades, men i samband med att Steam Deck är på ingång verkar gänget lägga manken till när det kommer till lagringshanteringen. Valve har släppt en ny betaversion av Steam som kommer med en ny lagringshanterare som ger användare betydligt bättre översikt över sina installerade spel. Nya lagringshanteraren finns tillgänglig via betaklienten, vilket ni enkelt får tillgång till via Steam-inställningarna, och troligtvis lär det inte dröja allt för lång tid innan nymodigheterna släpps brett. Tumnagel
43.0°
+
André Stray
0

Klipsch släpper T5 II
Kontrollera lurarna genom att headbanga

Ljudmakarna Klipsch presenterade true wireless-lurarna T5 II i samband med CES 2021 och nu verkar gänget vara redo för att släppa enheterna skarpt. T5 II kommer med flådigheter som aktiv brusreducering och ordentlig batteritid på 8 timmar, med ytterligare 24 i fodralet, och har lånat lite rörelsesensorer från Bragi. Med rörelsesensorerna kommer det vara möjligt att svara eller neka samtal genom att nicka eller skaka på huvet, vilket låter rätt smidigt. Eller så är det skitirriterande då man kanske råkar svara på spamsamtal när man sitter och headbangar till Orup. Enheterna är utrustade med ordentliga element på 5,8mm och kommer med två mikrofoner på varje plugg som ska hjälpa dig att bli hörd när du pratar i telefon och se till att brusreduceringen fungerar på topp. Priset kommer ligga på motsvarande 300 dollar och release sker i USA nu, men borde bli tillgängliga i Sverige inom kort. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Google Pixel 6 och 6 Pro officiella!
Helt ny design och Googles egenutvecklade chip

Google har precis tillkännagivit sina senaste flaggskepp, Pixel 6 och 6 Pro. Pixel 6 har en 6,4 tum stor skärm och 6 Pro en 6,7 tum. Den största nyheten är att Google utvecklat ett eget system-on-a-chip som de kallar Tensor. Båda modellerna får vidvinkel- och ultravidvinkelkamera, men bara 6 Pro får en zoom som är på 4x. Kamerasensorerna ska till skillnad från föregående år vara nya och ska enligt Google släppa in 150 procent mer ljus. Båda modellerna får Tensor SoC, 120 Hz-skärm och fingeravtrycksläsare under skärmen. Google säger detta om det nya chippet: The team that designed our silicon wanted to make Pixel even more capable. For example, with Tensor we thought about every piece of the chip and customized it to run Googlex27s computational photography models. For users, this means entirely new features, plus improvements to existing ones. Förra årets Pixel 5 var långt ifrån en dålig telefon, men inte riktigt det många hade hoppats på. I år verkar det som att Google slår på stort med allt och lite till. Rick Osterloh som är huvudansvarig för Pixel säger till The Verge att Google det kommande året vill få större marknadsandelar jämfört med tidigare och att de kommer spendera mer på marknadsföring. Vi i Sverige kan hoppas att det även betyder att telefonerna släpps i fler länder. Pixel 6 och 6 Pro kommer att presenteras ordentligt i höst, först då lär vi få veta mer om pris, fler funktioner och om enheterna kommer till Sverige. Tumnagel
36.9°
+
Hugo Engström
0

London testar elbilsladdare som göms i trottoaren
Kräver dock att bilisten har med sig eget munstycke

London kommer nu att börja testa ett system med elbilsladdare vilka göms i trottoaren och inte tar upp någon plats ovan mark när de inte används. Systemet är utvecklat av det skotska företaget Trojan Energy och fungerar genom att bilisten själv ansluter ett munstycke till den dolda laddstationen vilket sedan även kopplas in i bilen som ska laddas. Munstycket, eller "lansen" som det kallas, påminner om en slags cykelpump och är tänkt att förvaras i bilen när det inte används. Lansen låses fast i laddstationen med hjälp av en app i mobilen och låses upp och läggs in i bilen när användaren sedan laddat klart. Än så länge finns bara fem laddpunkter installerade med Trojan Energys system i London-stadsdelen Brent. Fram till nästa år hoppas man ha installerat 150 laddpunkter i Brent och Camden. Än så länge har runt 200 elbilsägare och potentiella elbilsägare visat sitt intresse för att börja ladda sina fordon via det dolda laddningssystemet. I klippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela är tänkt att fungera. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Featurette för Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
Kevin Feige berättar lite mer om den kommande Marvel-filmen

Nästa månad har Marvels nästa storfilm Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings premiär. Här kan ni kolla in när Marvel-chefen Kevin Feige snackar lite mer om den. Filmen handlar om kampsportsspecialisten Shang-Chi och följer även ett slags vapen som består av tio ringar. "The Ten Rings" dök upp redan i Iron Man 3 och representerade då ett brottssyndikat. Hur detta går ihop med Shang-Chis superhjältestatus får vi reda på i klippet ovan. Förutom det så visas lite andra scener från den kommande filmen. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings har premiär 3 september. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

DeepMind skapar virtuell värld XLand där AI lär sig olika spel
XLand kan leda till att robotar blir lite smartare i framtiden

Googles AI-företag DeepMind fortsätter att träna upp sina artificiella intelligenser på olika typer av spel. Nu har företaget byggt en spelmiljö som konstant expanderas där AI:s kan få testa på att bemästra en lång rad spel. DeepMind kallar den virtuella spelmiljön XLand och där lär sig artificiella intelligenser hur de ska klara sig igenom olika spel baserat på tidigare erfarenheter. Till skillnad från en del av DeepMinds tidigare AI:s, som är specialiserade på att spela ett eller ett fåtal spel, ska artificiella intelligenser som tränas upp i XLand kunna klara av att spela olika spel som de inte har någon tidigare erfarenhet av. Enligt DeepMind har en del av deras AI-algoritmer fått testa på 3,4 miljoner unika uppgifter att lösa i de 700.000 spel som finns i 4000 XLand-världar. Det här kan leda till mer generella AI-algoritmer som skulle kunna användas av robotar och annat som skulle kunna lösa olika problem i vardagen utan att specifikt ha instruerats hur dessa ska lösas i förväg. I videoklippet nedan kan ni kolla in när DeepMinds artificiella intelligenser testas i XLands versioner av klassiska spel som till exempel King of the Hill, Hide and Seek och Capture the Flag. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklamsnutt för Free Guy
Med en muskulös Ryan Reynolds

Kort reklamsnutt för filmen Free Guy där man introduceras till karaktären Dude som då är en muskulös version av Ryan Reynolds-karaktär i filmen. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ashirase hjälper synskadade att navigera
Inlägg i skon visar vägen

Det japanska startup-företaget Ashirase, som delvis finansieras av Honda, har tagit fram ett nytt system som ska kunna hjälpa synskadade och blinda att navigera sig fram i städer och på andra platser. Systemet, som även det heter Ashirase, består av en mobilapp och ett par vibrerande skoinlägg. Genom olika typer av vibrationer från inlägget kan användaren få instruktioner om den ska gå rakt fram eller kanske svänga åt något håll. Systemet fungerar i dagsläget med hjälp av Google Maps API vilket gör att det kan användas på de flesta platser utomhus samt på de platser inomhus, i gallerior och liknande, som Google Maps kartlagt. Ashirase planerar att släppa en betaversion av sitt system i Japan nu i höst. Någon gång under nästa år hoppas man kunna lansera det hela kommersiellt. Man siktar på en abonnemangsmodell där Ashirase kan komma att kosta 2000 - 3000 yen i månaden, motsvarande cirka 150 - 240 kronor/månad. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för S05 av La casa de papel
Första delen av S05 då

Money Heist, eller La casa de papel, lider mot sitt slut och den femte säsongen kommer bli seriens sista. Nu har vi fått en trailer för denna säsong och den trailern kan du kolla in ovan. Säsongen kommer bli en en lite uppdelad säsong där den första delen kommer ha premiär 3 september medan den andra delen släpps 3 december. Har ni inte kikat på serien tidigare så finns alla tidigare avsnitt tillgängliga via Netflix. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Polisen på Hawaii testar polisrobothundar
Ska hålla koll på hemlösa

Nyhetsbyrån AP rapporterar att ännu en polismyndighet har börjat testa att använda Boston Dynamics robothund Spot som polishund. Det är polisen på Hawaii som har införskaffat en Spot. Den har man börjat använda i en tältstad med hemlösa vilken byggts upp i närheten av flygplatsen på Honolulu. Robothunden används bland annat för att upptäcka boende i tältlägret som kan ha feber för att förhindra smittspridningen av covid-19. Roboten ska även ha använts för att genomföra förhör med boende i tältlägret som smittats av covid-19. Polisen på Hawaii är inte först med att använda Spot som polishund. Amerikanska polismyndigheter började redan 2019 undersöka möjligheten att använda Spot i polisarbete. Förra året köpte polisen i New York in Spot-robotar för att testa dessa i deras verksamhet. Detta försök lades dock ner tidigare i år, bland annat för att delar allmänheten ansåg att robothunden var för dystopisk. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Historielektion om SNES-emulering
Eftermiddagsnörderi

Under andra halvan av 90-talet började folk koda emulatorer som kunde emulera Super Nintendo. Flertalet olika emulatorer utvecklades samtidigt om här ger Modern Vintage Gamer en liten historielektion om just denna spännande tid. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Apple dominerar tabletmarknaden
Nästan en tredjedel av alla tablets som säljs är iPads

Analysföretaget IDC har släppt en ny rapport för tabletförsäljningen för årets andra kvartal. Precis som tidigare är det Apple som säljer mest tablets och under förra kvartalet såldes det sammanlagt 12,9 miljoner iPads. Det ger Apple 31,9 procent av tablet-marknaden vilket är ungefär lika mycket som de 32,1 procent man hade under kvartal två 2020. Samsung kniper andraplatsen i tablet-ligan då de levererade 8 miljoner tablets under kvartal två, något som ger företaget en marknadsandel på 19,6 procent. På övriga platser på IDC:s topp-5-lista över tablet-tillverkare Lenovo (4,7 miljoner), Amazon (4,3 miljoner) samt Huawei (2,1 miljoner). Har en en tablet? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för Venom: Let There Be Carnage
Peppen!

Sony har släppt en rykande färsk trailer för Venom: Let There Be Carnage och denna kan ni kika på ovan. I filmen får vi än en gång träffa Eddie Brock, spelad av Tom Hardy, som den här gången får stifta bekantskap med Cletus Kasady, även känd som Carnage, och av trailern att döma ser det hela rätt lovande ut. Venom: Let There Be Carnage har premiär 22 oktober. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Hot Toys visar upp tjusig Batman: Arkham Origins-figur
Åker direkt upp på önskelistan

Batman: Arkham Origins är kanske inte det bästa av Arkham-titlarna men dräkten, eller rustningarna, Läderlappen bär i spelet är ändå rätt feta. Hot Toys har nu visat upp en ny Batman-figur som baseras på karaktärsmodellen i spelet, mer specifikt XE-dräkten från expansionen Cold, Cold Heart, och som ni ser på bilderna ovan och under är det en rätt detaljerad och rejäl figur som är ungefär 30 cm hög. Priset är lite oklart och det finns en risk att den kan vara rätt svår att få tag på, men förhoppningsvis kommer den säljas där Hoy Toys-figurer säljs vanligtvis. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Google har skapat tidskristaller
Genombrott för kvantdatorer

Forskare på Googler har tillsammans med forskare på Stanford, Princeton och flera andra universitet lyckats skapa en så kallad tidskristall i en något som kan få stora effekter för hur vi bland annat kan komma att använda kvantdatorer i framtiden. Tidskristaller är ett slags fysiskt system där objektet är både stabilt och förändrande under vissa tidscykler utan att göra åt någon energi. Quanta Magazine skriver om tidskristaller: "The time crystal is a new category of phases of matter, expanding the definition of what a phase is. All other known phases, like water or ice, are in thermal equilibrium: Their constituent atoms have settled into the state with the lowest energy permitted by the ambient temperature, and their properties don’t change with time. The time crystal is the first “out-of-equilibrium” phase: It has order and perfect stability despite being in an excited and evolving state." Forskare föreslog 2012 att tidskristaller existerade och nu verkar Google ha lyckats skapa sådana. Det här kan vara ett av de stegen som behövs för att vi någon gång ska kunna använda kvantdatorer för att lösa verkliga problem och skapa nya tekniska lösningar inför framtiden. Det kan till exempel handla om "scifi-grejer" som teleportation, warp-hastighet och liknande såväl som satt bygga evighets-reaktorer som inte kräver något bränsle. Det Google nu lyckats med kan ses som ett slags bevis på att det går att skapa tidskristaller. Det kommer dock antagligen att dröja ett tag innan vi kan få se hur det kan komma att användas rent praktiskt. I klippet ovan hittas en lite äldre video där youtubern Joe Scott snackar lite mer om tidskristaller. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple plockar bort antivaxx-Tinder från App Store
Blir inget sprut utan spruta

Apple har nyligen tagit lite ansvar och plockat bort appen Unjected från App Store. Det är en dejtingapp där folk som av själviska, ignoranta eller envisa skäl inte vill ta vaccin kunde träffa varandra och smitta varandra i fred. Efter Apples granskning av Unjected ansåg bolaget att appen bröt mot butikens regler kring desinformation, specifikt gällande spridning av falskheter kring Covid-19. Bland annat hävdar appens beskrivning att folk som tagit vaccinet kan sprida någon form av negativa effekter till folk som inte tagit vaccin. Utöver det ska skaparna kringgått App Stores granskningsprocess, vilket också är en ordentlig ajsingbajsing. Även om Apple styrt upp situationen hos sig så finns Unjected fortfarande tillgänglig via Google Play Store, men hur länge den får stanna kvar där återstår att se. Tumnagel
48.0°
+
André Stray
0

En titt på vad som gör Nespresso Vertuo speciellt
En kaffecentrifug

I denna video kollar kaffenörden James Hoffman in Nespressos Vertuo-system och vad som gör det lite speciellt jämfört med originalet. Nespresso Vertuo, som funnits några år har en stor fördel jämfört med de klassiska Nespressokapslarna; det går att få större koppar kaffe. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström

The Weekend har något nytt på gång
Teasar på sociala medier

Artisten The Weekend har under dagen laddat upp detta klipp med titeln "The Dawn Is Coming" som verkar vara en teaser till hans nästa album, som inte borde vara så långt borta. Enligt tweeten nedan börjar det inatt. Det är just nu oklart exakt vad som börjar, men det är mycket möjligt att det kan handla om ett låtsläpp. Förra albumet från Abel Tesfaye, som han egentligen heter, släpptes 20 mars 2020. Tumnagel
88kg
+
Hugo Engström

Kurt Cobains barndomshem blir museum
Kolla in hur Nirvanas sångare växte upp

Alla Nirvana-fans får snart ett nytt utflyktsmål att vallfärda till då bandets sångare Kurt Cobains barndomshem ska bli ett museum med en tillhörande utställning. Huset ligger i Aberdeen i den amerikanska delstaten Washington och Cobain bodde i huset mellan 1968 - 1984, flera år innan Cobain och Nirvana blev kända. Husets nuvarande ägare James Beacon säger att han planerar att renovera om huset så att det till 90 - 95 procent ser ut som det gjorde under tidseran Cobain bodde där. Ni kan ta en titt på hur huset ser ut för tillfället i klippet ovan. Beacon har även fått huset beviljat som ett officiellt kulturminnesmärke i Washington. Nirvana bildades av Kurt Cobain och Krist Novoselic 1987 och 1990 anslöt sig Dave Grohl till bandet. Nirvana lade ner i samband med att Cobain begick självmord 1994. Tumnagel
76kg
+
Wille Wilhelmsson

Hur man bäst får bort kroppshår
Matt ger lite tips

Här får man lite stalltips för hur man tar bort kroppshår från lite svårare ställen. Det bjuds på tips om vilka verktyg man bör använda och vilka tekniker bör använda för att vaxning, trimning och rakning. av överkroppen. Tumnagel
41kg
+
Frode Wikesjö

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
111kg
+
Hugo Engström

Billie Eilish "Happier Than Ever" ute nu
Den 19-åriga artistens andra studioalbum

Idag släppte Billie Eilish sin senaste skiva Happier Than Ever. Hela albumet är både skrivet och producerat av Billie och hennes bror Finneas Ox27Connell. Hennes första album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? vann bland annat en Grammy för bästa album. Nedan är musikvideon för singeln NDA. Regisserad av henne själv. Tumnagel
82kg
+
Hugo Engström

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
102kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
31kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg