38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
BMW iX3 får toppbetyg i test av förarassisterande system

BMW iX3 får toppbetyg i test av förarassisterande system
Grattis!

Euro NCAP testade nyligen olika bilmodellers förarassisterande system - teknik som adaptiv farthållare, filassistent och liknande som ska köra körningen säkrare. Efter testerna stod det klart att BMW:s eldrivna modell iX3 var den som presterade allra bäst. Testet innefattar två moment - hur systemen fungerar och vad det finns för säkerhetsreserv.

I år deltog sju stycken bilar och iX3 var den enda som fick fyra poäng. Efter BMW:n kom Cupra Formentor och Ford Mustang Mach-E med tre poäng. Därefter Hyundai Ioniq 5 och Polestar 2 med två poäng vardera och en poäng delades ut till Opel Mokka-e och Toyota Yaris.

Läs hur testerna genomfördes på länken nedan.

Bil, BMW, Euro NCAP, BMW iX3, förarassisterande system, topp, resultat, vinnare Via Teknikens Värld

Hur bra är nya BMW iX3?
The Late Brake Show testar

I denna video ser vi Jonny Smith från The Late Brake Show testa BMW:s nya iX3. Smith är förvånad över hur bra bilen är, särskilt drivlinan, motorn, batteriet och räckvidden. Trots att han förstår att bilen passar bra till sådana som vill ha en elbil som inte skriker att det är just en elbil, menar han att bilar som Mustang Mach-E, Jaguar I-PACE och Mercedes EQC kanske är lite roligare. Tumnagel
39.2°
0

BMW lyfter iX3
Blir bättre redan efter ett år

BMW iX3 är en ren elbil, men inte en "riktig" elbil utan är byggd på samma plattform som vanliga X3, som presenterades 2017. iX3 kom dock förra året, men eftersom vanliga X3 nu ansiktslyfts så följer även iX3 med. Bilen var redan innan rätt välutrustad från start men har nu fått ännu mer saker i standardutförande. Vilket kanske gör att det lite svettiga priset kanske känns härligare. Standard är numera M Sport-exteriör och med som standard kommer även en bättre infotainmentsystem och kontrollskärm, sportstolar, sportratt och annat. Trådlös uppkoppling som gör att mjukvara kan laddas ner direkt till bilen känns också positivt. Kvar är dock drivlinan från förra versionen vilket är en smula trist. 286 hästar och 0-100 på 6,8 sekunder räcker i och för sig för de allra flesta, men när man får en Tesla Model Y Long Range som gör 0-100 på 5 sekunder för 60.000 kronor mindre känns det lite långsamt. En Model Y Performance levererar 0-100 på 3,7 sekunder för samma peng. Man behöver kanske inte alltid köra så fort men trots att iX3 har X i namnet finns den bara med bakhjulsdrift, i Teslorna får man fyrhjulsdrift vilket ju vi svenskar uppskattar. Priset för iX3 ligger på 779.000 kronor för versionen som kalls för Charged. Än bättre utrustad version kallas för Charged Plus kostar 846.500 kronor. Båda finns att beställa nu. Tumnagel
38.8°
0

BMW drar täcket av helt eldrivna iX3
Tar sig 46 mil på en laddning

Tidigare i år läckte officiella bilder på BMW iX3 ut men det dröjde tills nu innan tillverkaren lättade på allt material. Det här är alltså en helt eldriven SUV som ska ta sig 46 mil på en laddning och som väl får anses som BMW:s första riktigt konkurrenskraftiga satsning på eldrift. i3 var helt enkelt för konstig för folket, och för liten. Men en X3 som går på el lär locka fler. iX3 har en elmotor på bakaxeln och den ger 286 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Batteripacket är på 80 kWh och man kan snabbladda detta med upp till 150 kW. Gör man det tar det 34 minuter att fylla från noll. Har du istället 11 kW tar en full laddning 7,5 timmar. Värmepump är standard. Totalvikten för bilen ligger på 2185 kilo. I bagagen får man in 510 liter. iX3 kostar från 769.000 kronor. Dragkrok finns som tillval. Tillverkningen som kommer att ske på BMW Brilliance-fabriken i Kina drar igång i sommar. Lansering blir först i Kina och här i Sverige ska de första kunderna få sina bilar under första kvartalet nästa år. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.2°
0
41.7° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 3 dec 2021, 13:30
BMW iX3 får toppbetyg i test av förarassisterande system Grattis!
41.7°
0