m

BMW M3 får se upp för här kommer ordentligt motstånd
Jag har kört Mercedes-AMG C 63 S

BMW M3 får se upp för här kommer ordentligt motstånd
Foto: Bobby Green
Bil / Mercedes

För nästan exakt ett år sedan körde jag nya BMW M3 och M4. Fantastiska bilar, på nästan alla plan. Jag saknade lite mera umpf, det vill säga att de skulle vara lite bråkigare än vad de faktiskt var. En bil som ser så aggressiv ut måste det även vara lite jävlar anamma i anser jag, men de var helt enkelt lite för snälla. Samma sak skulle man kunna tro om nya Mercedes-AMG C 63 S som slopat den där mumsiga V8-sugmotorn till förmån för en ny motor med turbosnurror, precis som M3 och M4 har gjort. Visserligen är det fortfarande åtta cylindrar som jobbar men när jag närmade mig bilen för första gången var jag ändå rädd att turboladdningen skulle ha förstört upplevelsen lite. Oj så fel jag hade. Och oj vad Mercan har hittat rätt där M-bilarna saknade det där lilla extra.

Körkänsla
Förutom att krångla till det med namnen och beteckningarna har Mercedes alltså hinkat ner en helt ny motor i det värsta utförandet av C-klassen. Motorn kallas för M177 och det är en V8:a på (bara) 4.0 liter som försetts med dubbla turboaggregat. Moderiktigt så vilar dessa stressfläktar mellan cylinderbankarna vilket både gör hela paketet kompakt samt att grenrören kan göras väldigt korta för extra snabb respons. Föregångaren hade en sug-V8:a på 6.2 liter så nyheten är en betydligt mindre pjäs, men i dagens läge behöver inte mindre betyda sämre. Den gamla motorn gav mellan 457 till 487 hästar (517 i Black-utförande) och den nya bjuder på 476 i "snik"-version, 510 i S-version. Samma motor sitter även i den nya modellen AMG-GT S och även där bjuder den på 510 hästar. En ny era i AMG-klassen och definitivt framtiden. En del puritaner slår såklart bakut vid blotta tanken att alla framtida AMG-bilar kommer att ha konstgjord andning, men det är där vi är nu och det är inte vi som bestämmer utan jordklotet. Som tur är svämmar begagnat-marknaden över av sugmotorer så det finns något även för de som är lite rädda för att bli turbomatade. Hur som helst så fungerar det för man sänker förbrukning och utsläpp som man sedan kontrar med genom att erbjuda mer effekt i maskinerna. På tal om effekt. Dra stortån i soffbordet samtidigt som du trampar på en Lego-bit vad den här bilen går.

Som väntat finns det massa knappar i bilen som bestämmer vilket humör den ska vara på. Den styr även ditt humör kan jag lova. Allt är frid och fröjd i Comfort-läget där motorn snällt stänger av sig vid rödljus och liknande, för att sedan odla horn och bli helt vansinnig i Race-läget. Precis som det ska vara alltså. Någonstans där mitt mittemellan trivs jag bäst och då är det Sport eller Sport+ som gäller. Det sistnämnda är perfekt. Då höjs tomgången en aning, man hör att avgasrören dånar mer och att bilen är laddad för att köras lite mer aktivt som det så fint heter. Precis som i BMW:s M-bilar kan man under varje läge bestämma själv vad som ska hända när man trycker på knappen. Om jag exempelvis vill att växellådan ska vara extra snabb även i Comfort ställer jag bara in det och sparar det valet. Individual är din "egna" inställning så där kan du skrota runt som du vill för att sedan använda några av de förinställda lägena. Busenkelt och bra. Jag körde mest i Sport+ med manuellt läge och med avgasknappen intryckt. Den sistnämnda måste dock alltid vara intryckt för att bilen ska fungera. Sjävklart inte sant men något man som förare ändå bör ha i åtanke. Om det finns en knapp för avgasljudet - tryck på den och ditt liv kommer att bli så mycket bättre. Det absolut bästa är att dina val sparas en stund. Har du alltså varit på och fingrat på massa knappar, stänger av bilen och går en promenad på en halvtimme, så är allt som det var när du hoppar in igen och kör iväg. Det saknar flera av konkurrenterna faktiskt och det är rätt så bekvämt att slippa behöva trycka igång eller av allt varenda gång bilen varit avstängd.

Mercedes envisas med att ha växelväljaren på ratten så här har man ingen spak man kan växla manuellt med i högernäven. Vill man göra det så är det paddlarna bakom ratten som gäller. Dock är dessa monterade i ratten och följer alltså med när man svänger, så har man snurrat ett halvt varv får man också ställa om hjärnan på att paddeln för att växla upp nu flyttat sig till vänster sida. En vanesak såklart men i det här fallet hade jag nog föredragit fast monterade paddlar som inte rörde på sig. Har du valt manuell läge på knappen mellan stolarna måste du växla upp själv, nedväxlingar sker dock automagiskt när hastigheten sänks. Lådan gör väl som vanligt jobbet bäst själv utan min inblandning men det är ändå lite kul att spaka själv och det gör det även möjligt att dra lite längre på växlingarna även i lägre farter, vilket man vill. Ligger man på lägre växlar är man också alltid redo för en snabb omkörning eller en snabb acceleration för att komma till nästa rödljus. Har man exempelvis sjuan i när man tuffar runt i 60 km/h kommer det att hända ungefär ingenting när du trycker gasen i botten. Lådan växlar inte ner och du får helt enkelt jobba upp fart med vridet, eller kugga ner två eller tre växlar för att det ska hända grejer. Och då händer det verkligen grejer.

Bilen är läskigt snabb. Man får på riktigt tänka sig för innan man trycker på. För egen del är det ganska få bilar som man som förare verkligen känner sticker iväg när man trampar på pedalen. Visst ser man det på hastighetsmätaren och man märker ju att det går fort, men det är inte alltid man får en snabb dos av tunnelseende för att det går så fort. Och eftersom det är jag som styr gasen är jag även beredd på vad som ska hända när jag stampar till, det brukar snarare vara medpassagerarna som blir överraskade av accelerationen. Men här blev även jag det. Man hör ett ytterst litet sus från turboaggregaten som sitter alldeles under huven och man märker att de snurrar för glatta livet och gör allt för att trycka in så mycket luft i motorn som det bara går. Nästa växel går i och förutom att det står i heads-up-displayen märker man det knappt. Jo det knallar till i avgasröret men det fortsätter bara som en raket framåt. Ingen dipp över huvud taget utan det bara matas på. 510 hästar och 700 Nm gör sitt såklart men det är fantastiskt att inte ens känna av någon mattning i acceleration eller kraft. Det är som ett tv-spel utan målsnöre, man bara håller nere knappen tills det är över, eller tills det kommer en kurva och man måste sakta ner. Autobahn krävs för att kunna maxa ut såklart men jag tvivlar på att färden upp till toppfarten som är 290 km/h kommer att kännas särskilt lång eller att den kommer att mattas av mot slutet.

C 63 S är ingen småbil men den känns ändå väldigt yppig. I jämförelse med storebror i E-klassen är den ju såklart mindre men det är ändå några meter plåt och 1 730 kilo som rullar omkring. Redan vid första mötet när jag klev in kändes den tajt och kompakt. Oväntat när man står på utsidan och tittar på den. De djupt skålade sportstolarna bidrar givetvis till känslan, och sen att det hade suttit en Hobbit där innan mig gjorde ju även sitt. Men ska man köra snabbt med en bil vill jag att den känns som ett med mig. Det ska inte vara för långt till reglage och liknande och jag gillar när det enda som är i fokus är en greppvänlig ratt. Det är i den här och man kopplar snabbt bort att det finns ett ordentligt baksäte och ett bagageutrymme bakom en, jag skulle lika gärna kunna sitta i GT-bil.

Men hur är den att köra då? Rå, rå så in i bänken. Sport+ bjuder på precis rätt nivå av aggressivitet för gatan och gör att det både blir en utmaning att hantera den på vanliga vägar utan att för den delen spåra ur. Man känner att bilen har övertaget men samtidigt är det jag som har kontrollen. Kort sagt - det känns att man kör bil och det är ett stort plus i dagsläget där man får så mycket hjälp av datorer och robotar som ska sköta allt. Såklart är även denna fylld med det men den släpper ändå lite på tyglarna så att man får en känsla av att det är man själv som bestämmer. Exempelvis så drar bakhjulen loss när man gasar på lite friskt, utan att antisladdsystemet är urkopplat. Bara lite grann och väldigt kontrollerat, och precis så mycket som är lagom utanför en racerbana. Det enda du behöver göra är att hålla i ratten och garva, resten sköter bilen utmärkt.

Efter några turer känner man hur hårt bilen är satt. Visst, det är en sedan med plats för fyra (fem i nödfall) och man kan åka långturer med den, men var då beredd på att pausa ofta. Även i Comfort väljer man att kryssa förbi alla ojämnheter i vägarna (och det finns det många av, kom igen Sverige!). De stora hjulen med två varv eltejp runt bidrar ju självklart till att det blir lite obekvämare körning, men man skulle nog ändå kunna önska lite mjukare framfart i det snällaste läget. Den här hårdheten gör dock att det är en fröjd att kasta runt bilen runt kurvor och krön. Den gör det galant och precis som jag nämnde tidigare glömmer man snabbt av att det finns baksäte och massa annat skrot bakom en. Baken sticker inte ut och bråkar när man trycker på ut ur en böj utan bilen ligger klistrad och precis där jag placerade den. S-versionen är utrustad med elektronisk diffbroms, till skillnad mot vanliga C 63 som har mekanisk. Den elektroniska är snabbare och ger mer grepp i kurvorna, och det känns som sagt att den fungerar. Greppet i kombination med motorns flås gör att det bara är att mata på genom böjarna, bilen ber bara om mer när du känner att det räcker. Inte på långa vägar en bil du kommer att kunna nyttja fullt ut på vanlig väg, den kommer att behöva rastas på bana ibland för att inte sota igen.

Motorljud
Turbo dödar allt motorljud. Fel fel fel. Ingenjörerna hos AMG vet vad de pysslar med och aldrig i livet skulle de släppa ut en produkt med sitt namn på som inte lät på rätt sätt. Kunderna har stenkoll och en stor del av att äga denna typ av bil är att den förutom att synas måste höras - mycket. Jag var trots det ändå lite orolig att jag skulle bli besviken när jag tryckte på startknappen och att det där fantastiska avgrundsdjupa råa ljudet som sugmotorena bjuder på skulle vara borta. Visst går det inte riktigt att få en turbomatad motor att låta som en sugmotor men Mercedes är ändå farligt nära. Ett jättevrål hörs när man drar igång motorn och innan den har kommit upp i någorlunda temp är tomgången rätt så hög. En sak jag alltid älskat med AMG-bilar är att de även i riktigt låga hastigheter har haft ett kraftigt avgasljud. En bil som lugnt och sansat åker omkring och letar parkering mellan husen morrar ordentligt fastän den knappt rör på sig. Detsamma gäller C 63 S. Att mysa omkring med Sport+ intryckt och manuellt läge ger ett riktigt kraftigt ljud som inte kräver särskilt mycket tryck alls på gaspedalen för att hitta ut ur rören. Fantastiskt trevligt för alla inblandade. Trycker man inte på några knappar är ljudet mera sansat och även om det fortfarande låter trevligt så vill man ju ha det där lilla extra morret. Med avgasknappen intryckt får man förutom trevligare ljud hela tiden även ganska så saftiga avgasknallar vid upp- och nedväxling. Står man och torrgasar låter det också väldigt trevligt, fast nästan bara om man står bakom bilen. Mycket av ljudet försvinner om man exempelvis står med huvudet under huven och det enda som hörs är lite turbovissel. Här hör man tydligt att det inte är någon sugmotor som jobbar, för den har ett mycket djupare och fylligare insugsljud. Mercedes ska även ha en stor eloge för att de inte labbat med något fjantigt avgasljudslarv i högtalarna, det du hör är endast äkta vara.

Exteriör
Respektingivande front med hungrigt utseende. Intetsägande bakdel som är lite tam. Så kan man väl enklast beskriva bilen. Fyra pipor bak ser såklart kaxigt ut, men eftersom man i dagsläget även har det på exempelvis Skoda Superb så säger det inte så mycket. Rumpan är ganska så bred och maffig men bakljusen ser lite för snälla och lite för lyxiga ut. Men man blir ju lurad av ögat såklart, för bilen är rå. Framtill känns det helrätt med stort Mercedes-emblem och inga dimljus eller DRL-ljus som stör. I profil blir det lite blandat. Jättelång motorhuv, kort avhuggen efter bakdörren med en liten baklucka. Snygga linjer dock och för en gångs skull så ser inte det bakre dörrhandtaget så felplacerat ut.

Interiör
Precis så som jag själv hade beställt bilen om jag stod som köpare, svart utan massa konstiga detaljer. Inget trä så långt ögat kan nå och det enda som avviker lite är de vita inslagen. Fantastiska stolar med 100 stycken olika inställningsmöjligheter och en greppvänlig ratt med flat botten, den hade dock gärna fått vara helt i mocka. Snygga och lättlästa mätare som är av vanlig traditionell typ, ingen display här inte. Stilren mittkonsol med kolfiberinslag och en snygg analog klocka från IWC. Det enda jag inte riktigt har vant mig vid än är menysystemet som jag mer än en gång svor över, en vanesak här med såklart. Plus för snabb åtkomst till de olika humören bilen har och att alla dessa knappar är placerade i närheten av varandra.

Avslutning
Ställer man C 63 S mot BMW M3 så ser man att det är två helt skilda bilar men ändå att de har likheter. Bägge vill vara super-sedaner som tål att rastas på bana men som samtidigt fungerar till vardags för den som vill ha en bil med extra knuff i. V8:a mot rak sexa, 510 mot 430 hästar. Stora skillnader såklart, som även syns på prislappen då man får betala nästan 100 000 kronor mer för Mercan. Dock är bilarna nästan lika snabba så här handlar det om vilket läger man tillhör, och hur fet plånbok man har. Audis motsvarigheter, RS4 och RS5, är inte med i matchen längre då vi väntar på nya. De kommer också att slopa V8:an till förmån för en dubbelturbomatad V6:a istället, och där får vi då kanske något som kan konkurrera lite bättre med M3 och M4. Men är du ute efter en rå bil och står och väljer mellan M3 och C63 så hade i alla fall jag valt Mercan.

Fakta Mercedes-AMG C 63 S
Motor: V8, 4.0 liter, dubbelturbo, 510 hästkrafter, 700 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad automatlåda.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.0 sekunder, toppfart 290 km/h (med AMG Driver's Package).
Däck: 245/35 ZR19 fram, 265/35 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.84 meter, längd 4.75 meter, bredd 1.83 meter, höjd 1.42 meter, vikt 1 730 kilo, bensintank 66 liter, förbrukning 0.84 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 195 gram per kilometer.
Pris: 772 900 kronor.

Läs mer
54.9°
0

BMW M3 får se upp för här kommer ordentligt motstånd

Jag har kört Mercedes-AMG C 63 S

AirPods Max finns nu för dryga 5100 kronor
Har sjunkit från 6700 kronor

Den här artikeln innehåller sponsrade länkar, vi får en slant om ni köper via dem. Artikeln är dock skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. AirPods Max är fortfarande ett par riktigt bra lurar men usch så dyra de är. Eller va. AirPods är nämligen en av ytterst få Apple-produkter som inte hålls uppe i pris och detsamma gäller för AirPods Max. Beställer man via Apple är prislappen fortfarande på 6695 kronor men tittar man på andra ställen är priserna annorlunda. Kollar man på Prisjakt (jämför priser) så ligger priserna just nu runt 5500 kronor vilket är ett klart rimligare pris. Men tittar man hos Amazon så finns de rymdgrå för 5157 kronor och de himmelsblå för 5132 kronor. Övriga färger kostar fortfarande lite mer. Fortsätter det här så kanske AirPods Max hamnar på en rimligare nivå och blir mer prisvärda. Min rekommendation tidigare har varit att det är riktigt bra lurar, men prislappen är saftig och pengarna ska verkligen ligga och göra ont i plånboken om man ska slå till på 6700 kronor. 5000 kronor är fortfarande mycket för ett par lurar, men matchar mer det man får. Som jämförelse kostar Sony WH-1000XM4 3290 kronor (jämför priser) och Bose 700 runt 2800 kronor (jämför priser). Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026
*Gäller inte Kina

Att fossilt är på väg ut vet vi alla, men hur lång tid det kommer att ta tvistar de lärde, och politikerna, om. Nu får vi dock lite besked från Audi som säger att inga nyutvecklade modeller kommer att presenteras efter 2026 som inte är helt elektriska. Bilbranschen vill verkligen mjölka ur det sista ur fossilmodellerna, eftersom de tjänar mer pengar på dem just nu, men någonstans tar det alltså stopp. Under de närmsta åren kommer vi att få se ansiktslyftningar på nuvarande modeller på nuvarande plattformar, som A4 och A6, samtidigt som det presenteras elversioner av dessa, alltså A4 e-tron och A6 e-tron. Så räkna med att populära modeller av i dag kommer att fräschas till och säljas även de närmsta åren, men att antalet helt nya generationer av fossilmodeller kommer att vara något sällsynt. Men trots att man inte kommer att släppa några nya modeller efter 2026 så kommer man att fortsätta sälja fossilbilar. Sista datumet för det är satt till 2033 för Audis del, då är det helt slut. Men Audi säger samtidigt att datumet till stor del bestäms av lagar och regler och kundernas efterfrågan. Just av den anledningen ser man att slutdatumet för fossilbilar kommer att bli senare än 2033 för fossilbilar i Kina och att man där kanske kommer att ha lokal tillverkning även efter det. Om lagar och regler blir hårda här i Europa så kan alltså datumet här bli tidigare än 2033. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

En ny trailer för Candyman
Candyman, Candyman, Candyman

Här har vi en ny trailer för skräckfilmen Candyman vilket är en andlig uppföljare till kultklassikern med samma namn från 1992. Filmens handlingar tar vid flera år efter händelserna i första filmen och barnet som Candyman ville offra då är nu vuxen och försöker ta reda på om det finns någon sanning kring myterna kring Candyman. Filmen regisseras av Nia DaCosta, som tidigare gjort Little Woods, och manus har skrivits av Jordan Peele och Win Rosenfeld. Tony Todd ska återvända som Candyman vilket ju är inget mer än rätt. Candyman har premiär 27 augusti. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Bitcoin-börsen AfriCrypts grundare försvunna
Tillsammans med 3,6 miljarder dollar i bitcoin

Det ser ut att ha skett ännu en stor stöld av bitcoin där personer bakom en handelsplats för kryptovalutan helt enkelt stängt ner denna och tagit med sig sina kunders tillgångar. Den här gången handlar det om den sydafrikanska bitcoin-börsen AfriCrypt vars både grundare och tillgångar verkar ha gått upp i rök. AfriCrypt meddelade sina kunder tidigare i år att de utsatt för ett datorintrång. Man uppmanade då sina kunder att inte polisanmäla det då det skulle kunna försvåra företagets egna utredning. Redan då verkar dock Africrypts anställda ha blivit utestängda från kryptobörsens system. Nu uppges även att de båda grundarna av AfriCrypt, Ameer Cajee och Raees Cajee, har lämnat Sydafrika efter att ha tömt företaget på pengar som deras kunder hade innestående. Enligt flera källor ska de båda bröderna ha överfört bitcoin värderade till 3,6 miljarder dollar, motsvarande över 30 miljarder kronor, till andra konton via diverse tjänster som gör transaktionerna svårare att spåra. Skulle det här beloppet stämma så skulle det vara den hittills största bitcoin-stölden i historien. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft snackar junis Game Pass-spel
Rätt trevliga sommartitlar

Det går snabbt när man har roligt. Juni är snart över och det är dags att se vad juli har att erbjuda. Och när det kommer till Xbox Game Pass nästa månad så verkar det bli en rätt trevlig månad med lite action, strategi, äventyr och en hel del trams i Gang Beasts. Hela listan och när de kommer bli tillgängliga har ni här nere: Worms Rumble (Cloud, Xbox, PC) — 23 juni Iron Harvest (PC) — 24 juni Need for Speed: Hot Pursuit Remastered (console, PC) — 24 juni Prodeus (PC) — 24 juni Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts (cloud) — 1 juli Bug Fables: The Everlasting Sapling (cloud, console, PC) — 1 juli Gang Beasts (cloud, console, and Windows PC) — 1 juli Immortal Realms: Vampire Wars (cloud, console, PC) — 1 juli Limbo (cloud, console, PC) — 1 juli I vanlig ordning behöver några titlar försvinna för att ge utrymme för de nya. 30 juni kommer dessa spel försvinna från Game Pass: Battle Chasers: Nightwar (Cloud, Console, PC) Marvel vs. Capcom: Infinite (Cloud, Console, PC) Mistover (PC) Monster Hunter World (Cloud and Console) Out of the Park Baseball 21 (PC) Outer Wilds (Cloud and Console) Soulcalibur VI (Console) The Messenger (Cloud, Console, PC) Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

En trailer för dejtingprogrammet Sexy Beasts
Verkar vara ett riktigt André-program detta

Sexy Beasts är ett kommande program på Netflix där deltagarna ska klä ut sig till diverse varelser för att hitta en partner. Tanken är att man de då inte ska vara intresserade av varandra på grund av utseendet utan för hur de är. Sexy Beasts ser onekligen lagom märkligt ut men om man nu vill se det så har det premiär på Netflix den 21 juli. Tumnagel
36.4°
+
Frode Wikesjö
0

Över 22.000 har ansökt om att bli ESA:s nästa astronauter
284 svenskar har ansökt om att få möjligheten att åka till rymden

ESA meddelade igår att över 22.000 personer har ansökt om att bli den europeiska rymdmyndighetens framtida astronauter. Det är första gången sedan 2008 som ESA ska rekrytera nya astronauter. Den gången var det lite över 8000 personer som ansökte om att bli ESA-astronauter. Den här omgången planerar ESA även att rekrytera astronauter med olika typer av funktionshinder till sitt så kallade parastronaut-program. Utav de som nu ansökt om att bli ESA-astronauter hade 257 personer någon typ av funktionshinder. Av de lite över 22.000 sökande var över 5400 kvinnor. Det gör att 24 procent av de sökande var kvinnor vilket kan jämföras med de cirka 19 procent kvinnor som ansökte om att bli ESA-astronauter 2008. Från Sverige var det sammanlagt 284 personer som ansökt om att bli astronauter. Av dessa var 232 män, varav två med funktionshinder, och 52 kvinnor. ESA kommer nu att gå vidare med urval av de ansökningar man fått in. ESA har tidigare uppgett att man hoppas kunna presentera ESA:s framtida astronauter i oktober 2022. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är nästa Honda Civic
Två första bilderna

Det är dags för en ny generation Civic och här är första bilderna på bilen med fem dörrar. Till Europa kommer den att komma nästa höst och hybriddrivlinor kommer att vara standard, samma som i dag finns i CR-V och HR-V. Men någon laddhybrid eller elversion pratas det inte om, inte än i alla fall. Det här blir den elfte generationen av Civic sedan den lanserades 1972. Tumnagel
36.0°
+
Roger Åberg
0

Ny trailer för Aliens: Fireteam Elite
Spelet släpps den 24 augusti

Aliens: Fireteam Elite är ett kommande tredjepersonsspel där kontrollerar en trupp Colonial Marines som får besöka olika planeter för att ta sig an diverse hot som xenomorphs och androider i fyra olika kampanjer med tre uppdrag i vardera. Handlingen utspelar sig efter händelserna i Alien 3. Spelets fokus ligger på co-op och överlevnad. Som spelare kan du välja karaktärer i olika klasser som alla har unika förmågor. Karaktärerna kan sedan uppgraderas för att få tillgång till fler vapen, förmågor och lite kosmetiska prylar. Runt 30 olika vapen med 70 olika vapen-moddar och tillägg sägs finnas i spelet. Aliens: Fireteam Elite släpps den 24 augusti till Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One och Xbox Series X/S. Bonus-Aliens nedan. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

John McAfee död
Dog timmar efter beslut om utlämning till USA

Den spanska tidningen El Pais uppger att John McAfee, grundaren till antivirusföretaget som bar hans efternamn, har dött. Enligt tidningen hittades McAfee död i sin fängelsecell bara timmar efter det att en spansk domstol beslutat att McAfee skulle utlämnas till USA. McAfee greps i Spanien förra året då amerikanska myndigheter ville ha honom utlämnad till USA där han anklagades för skattebrott. Skulle McAfee dömts för de brott han anklagats för i USA så skulle han ha riskerat ett fängelsestraff på 30 år. Enligt El Pais så ska den 75-årige John McAfee ha begått självmord. Tumnagel
6.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bird ska börja hyra ut elcyklar
Nöjer sig inte bara med elsparkcyklar

Den amerikanska tjänsten Bird, som hyr ut elsparkcyklar i en mängd amerikanska och europeiska städer, kommer nu även att börja satsa på att hyra ut elcyklar. Bird har utvecklat en egen elcykel för ändamålet och den kan ni kolla in på bilderna här ovan och nedan. Birds "E-bike" har en topphastighet på 25 km/h om man bara använder elmotorn och en räckvidd på cirka 90 km på en laddnings batterier. Bird tänker sig att cyklarna framför allt ska användas på lite längre sträckor, siffrorna 5 - 8 kilometer nämns i ett blogginlägg, där Birds kunder kanske inte vill använda deras elsparkcyklar. Bird planerar att lansera sin elcykel i nordamerikanska och europeiska städer någon gång i år. Huruvida de kommer att dyka upp i Stockholm eller Göteborg, de två svenska städer där Bird finns idag, är oklart. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Dark Labs är Paramount+ första nordiska dramaproduktion
Scifi-inspirerad kortfilmsserie

ViacomCBS meddelade idag att man kommer att sända scifi-antologin The Dark Labs på streamingtjänsten Paramount+. Serien består av åtta kortfilmer och kommer att bli Paramount+ första nordiska dramaproduktion. Bakom serien står den svenska duon Karl Thyselius och Thobias Hoffmén. Av seriens beskrivning låter det som om det hela kan ha hämtat inspiration från den brittiska dystopi-serien Black Mirror. Ämne som kommer att avhandlas i The Dark Labs är bland andra artificiellt intelligens, brott och straff i framtiden och vad som händer när teleportering gått fel. När The Dark Labs kommer att börja sändas på Paramount+ finns det än så länge inga uppgifter om. Ni hittar en trailer för serien här ovanför. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här händer med Västlänken
En sommaruppdatering

Häromdagen berättade vi lite om vad som händer med Förbifart Stockholm. Eller Trafikverket berättade snarare. I den här filmen får vi se vad som händer med Västlänken runt Göteborg. I Västlänken kommer inte biltrafik att rulla utan här är det järnväg som gäller, både pendel- och regiontåg. Tre nya stationer kommer att komma, Centralen, Haga och Korsvägen. När det hela är slut kommer kapaciteten på Göteborgs central att ha fördubblats. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Nu är det lättare att få legendariska grejer i Outriders
Dubblar drop rate och minskar mängden dubbletter

People Can Flys Outriders släpptes i april och erbjuder en extremt actionspäckad upplevelse som påminner lika mycket om Gears of War som Diablo. Sedan release har spelare klagat på mängden legendariska föremål som droppar från fiender. Mer specifikt har släpptakten varit närmare noll och det har praktiskt taget endast varit möjligt att få legendariska föremål som belöning när man kör uppdrag. Nu blir det ändring på detta och utvecklarna har dubblat mängden legendariska föremål som du kan få genom att döda fiender. Detta är inte allt då utvecklarna även gjort att spelare kommer få färre legendariska dubletter samt att legendariska föremål kan dyka upp även när man inte har nått maxlevel, vilket är trevligt. Uppdateringen har släppts och är tillgänglig nu överallt där man kan lira Outriders. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för Strawberry Mansion
Handlar om en värld där drömmar beskattas

Här är trailern för Strawberry Mansion vilken verkar vara en intressant film för de som gillar att drömma sig bort ibland. Filmen utspelar sig i en alternativ verklighet där människors drömmar kan beskattas på olika sätt. Taxeringstjänstemannen James Preble får i uppgift att beskatta en kvinnas drömmar, drömmar som hon medvetet försökt dölja från skattemyndigheterna. Under arbetet med att beskattas kvinnans drömmar börjar James ifrågasätta sitt arbete och funderar på en eventuell framtid med kvinnan och hennes drömmar. Strawberry Mansion kommer att ha premiär någon gång i år men exakt datum för detta saknas än så länge. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

OneDrive får grundläggande fotoredigering
Beskär, rotera och justera

Microsoft OneDrive har låtit användare ladda upp bilder i molnet, men det har praktiskt taget bara handlat om lagring av bilder och inget mer. I samband med att Google Photos börjat kosta pengar, eller något, har Microsoft gjort OneDrive lite mer attraktiv för bildlagrare genom att implementera lite fotoredigeringsalternativ. OneDrive på Android och i webbläsaren har fått lite vassare fotoredigering, med betoning på lite. Nu kan användare göra lättare justeringar som att beskära bilder, rotera och flippa samt göra justeringar av ljus och färg. Det är inte lika omfattande funktioner som Google Photos, eller dedikerade redigeringsprogram, men är ändå användbara verktyg som är bra att ha nära till hands. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Kolla in bygget av Gigafactory Berlin
Teslas kommande fabrik i Tyskland

Här kan ni kolla in en drönarfilm som visar upp hur bygget av Teslas Gigafactory Berlin fortskrider. Fabriken kommer att bli Teslas fjärde Gigafactory och den första av dessa som byggs i Europa. Tesla presenterade planerna på att börja bygga Gigafactory Berlin 2019 och hoppades då att fabriken skulle kunna tas i drift i slutet av 2021. Projektet har dock blivit något försenat och de senaste uppgifterna runt fabriken är att Tesla hoppas kunna ta denna i drift i januari 2022. Det 20 minuter långa klippet från Gigafactory Berlin är filmat av youtubern "flybrandenburg" med en drönare från DJI. Tumnagel
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Påkostad trailer för Farming Simulator 22
It's more than just a job. It's a calling.

Den förvånansvärt populära spelserien Farming Simulator kommer få ett nytt tillskott i november och nu har utvecklarna släppt en episk trailer för spelet som ni kan kika på ovan. Och helt ärligt lyckas trailern hypa upp spelet så pass att det får en permanent plats i listan över de spel vi ser mest fram emot i år. 22 november släpps Farming Simulator 22 till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S och Google Stadia. Tumnagel
43.1°
+
André Stray
0

Snälltåget börjar köra Stockholm - Berlin
Åk till Tyskland med nattåg

Nästa vecka börjar Snälltåget köra den nya rutten Stockholm - Berlin, en rutt som företaget egentligen hade tänkt att kicka igång redan förra året. Det är ett nattåg som kör sträckan vilket kommer att lämna Stockholm 16:20 och vara framme i Berlin runt 9-tiden på morgonen. I det motsatta hållet lämnar tåget Berlin 19:02 på kvällen och är framme i Stockholm runt 14:20 dagen efter. Snälltågets premiärtur Stockholm - Berlin körs 27 juni. Därefter handlar det om dagliga avgångar fram till 5 september. Sedan blir det avgångar onsdag - söndag 6 september - 3 oktober och onsdag, fredag - söndag 4 oktober - 6 november. Tumnagel
137kg
+
Wille Wilhelmsson

Metallica presenterar Metallica Blacklist
Jubileumsalbum kommer i höst

I höst kommer Metallica att släppa jubileumsalbumet "Metallica Blacklist", 30 år efter man släppte albumet "Metallica" vilket även kallats för "The Black Album". "Metallica Blacklist" kommer att innehålla covers på de 12 låtarna från "The Black Album" vilka kommer att framföras av 53 artister. Bland artisterna som kommer ett medverka på "Metallica Blacklist" hittas till exempel Corey Taylor, Miley Cyrus, Elton John, St. Vincent, Volbeat, Chris Stapleton såväl som svenska Per Gessle och Ghost. Intäkterna från Metallicas jubileumsalbum kommer att doneras till olika välgörenhetsorganisationer som de medverkande artisterna valt ut såväl som till Metallicas egen välgörenhetsstiftelse "All Within My Hands". "Metallica Blacklist" släpps 10 september och här nedan hittas en trailer för det hela. Tumnagel
81kg
+
Wille Wilhelmsson

Visby får en MAX-restaurang med takterass
A burger with a view

Burgar-kedjan Max kommer nu att öppna en ny restaurang i Visby där gästerna har möjlighet att sitta på taket och käka sin mat. Takterassen är även försedd med ett pådragbart tak vilket dras på om det skulle regna. Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX, säger om Max nybyggda restaurang i Visby: "Vår nya restaurang här i Visby liknar inget annat vi öppnat tidigare eftersom den är specialbyggd efter tomten, men vi erbjuder så klart samma service som vanligt med bil- bord- och entréservering, drive-in och expresskassor. Jag gillar framförallt takterrassen som öppnar upp för möjligheten att njuta av våra burgare med utsikt över ringmuren och havet. Det blir helt enkelt en MAX-upplevelse utöver det vanliga." Max nya restaurang i Visby ligger Scheelegatan 10, samma adress som den tidigare restaurangen hade, och har plats för 200 gäster. Tumnagel
115kg
+
Wille Wilhelmsson

Pendulum släpper ny EP
Första skivan på typ tio år

Den australienska drum & bass-gruppen Pendulum har släppt sin första EP på typ tio år. EP:n heter Elemental och innehåller fyra drum & bass-spår av varierande kvalité som du kan digga nedan. Gillar du inte att streama så finns Elemental även så klart på vinyl i affärer som erbjuder sådana med den här typen av musik. Bonus-Pendulum nedan. Tumnagel
103kg
+
Frode Wikesjö

Veronica Maggio vill att vi ska åka tåg
Släpper låt tillsammans med SJ

Veronica Maggio släpper nu låten "Stanna på marken" som hon släpper tillsammans med SJ. Budskapet i låten verkar vara att man ska transporteras via tåg istället för att börja flyga nu när resandet kanske snart börjar bli lite mer normaliserat igen. Här ovanför kan ni lyssna/kolla in Veronica Maggios och SJ:s låt/reklamfilm. På länken nedan skriver SJ lite mer om klimatsmart resande. Tumnagel
39kg
+
Wille Wilhelmsson

Glassen Sitting Bull får behålla sitt namn
Men får ny förpackning

Det svenska glassföretaget Triumf Glass fick förra året motta en del kritik då vissa ansåg att deras glass "Sitting Bull" fått ett stereotypiskt namn. Nu har företaget utrett namnet på glassen och beslutat sig för att behålla det. Företaget uppger dock att man har designat om glassens paket. När de nya paketen skickas ut från fabriken i september kommer de att ha fått ett nytt utseende. Triumf Glass marknadschef Felix Müntzing säger till SVT Väst: "Det vi upplevde att folk reagerade mest på var användningen av figuren i kombination med förpackningen. Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu." Här ovan kan ni kolla in Sitting Bulls nuvarande förpackning. I SVT Västs inslag nedan syns en bild på den nya förpackning och där kan ni även lyssna på när Felix Müntzing snackar lite om namnet på glassen. Tumnagel
68kg
+
Wille Wilhelmsson

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
119kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu kan du köpa Lupin-kläder
Rätt stiliga sådana!

Netflix och Louvren har slagit sina påsar ihop och gjort lite saker inspirerade av serien Lupin, som nu kommit med en säsong två. Prylarna är rätt fina tycker jag och består av lite tröjor och en keps med orange tag. Man har även gjort en kudde och ett litet bord. Priserna är också ok, inte billigt men inte så att man ramlar av stolen. Tumnagel
63kg
+
Roger Åberg

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
85kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
63kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
77kg
+
Frode Wikesjö