m

BMW M3 får se upp för här kommer ordentligt motstånd
Jag har kört Mercedes-AMG C 63 S

BMW M3 får se upp för här kommer ordentligt motstånd
Foto: Bobby Green
Bil / Mercedes

För nästan exakt ett år sedan körde jag nya BMW M3 och M4. Fantastiska bilar, på nästan alla plan. Jag saknade lite mera umpf, det vill säga att de skulle vara lite bråkigare än vad de faktiskt var. En bil som ser så aggressiv ut måste det även vara lite jävlar anamma i anser jag, men de var helt enkelt lite för snälla. Samma sak skulle man kunna tro om nya Mercedes-AMG C 63 S som slopat den där mumsiga V8-sugmotorn till förmån för en ny motor med turbosnurror, precis som M3 och M4 har gjort. Visserligen är det fortfarande åtta cylindrar som jobbar men när jag närmade mig bilen för första gången var jag ändå rädd att turboladdningen skulle ha förstört upplevelsen lite. Oj så fel jag hade. Och oj vad Mercan har hittat rätt där M-bilarna saknade det där lilla extra.

Körkänsla
Förutom att krångla till det med namnen och beteckningarna har Mercedes alltså hinkat ner en helt ny motor i det värsta utförandet av C-klassen. Motorn kallas för M177 och det är en V8:a på (bara) 4.0 liter som försetts med dubbla turboaggregat. Moderiktigt så vilar dessa stressfläktar mellan cylinderbankarna vilket både gör hela paketet kompakt samt att grenrören kan göras väldigt korta för extra snabb respons. Föregångaren hade en sug-V8:a på 6.2 liter så nyheten är en betydligt mindre pjäs, men i dagens läge behöver inte mindre betyda sämre. Den gamla motorn gav mellan 457 till 487 hästar (517 i Black-utförande) och den nya bjuder på 476 i "snik"-version, 510 i S-version. Samma motor sitter även i den nya modellen AMG-GT S och även där bjuder den på 510 hästar. En ny era i AMG-klassen och definitivt framtiden. En del puritaner slår såklart bakut vid blotta tanken att alla framtida AMG-bilar kommer att ha konstgjord andning, men det är där vi är nu och det är inte vi som bestämmer utan jordklotet. Som tur är svämmar begagnat-marknaden över av sugmotorer så det finns något även för de som är lite rädda för att bli turbomatade. Hur som helst så fungerar det för man sänker förbrukning och utsläpp som man sedan kontrar med genom att erbjuda mer effekt i maskinerna. På tal om effekt. Dra stortån i soffbordet samtidigt som du trampar på en Lego-bit vad den här bilen går.

Som väntat finns det massa knappar i bilen som bestämmer vilket humör den ska vara på. Den styr även ditt humör kan jag lova. Allt är frid och fröjd i Comfort-läget där motorn snällt stänger av sig vid rödljus och liknande, för att sedan odla horn och bli helt vansinnig i Race-läget. Precis som det ska vara alltså. Någonstans där mitt mittemellan trivs jag bäst och då är det Sport eller Sport+ som gäller. Det sistnämnda är perfekt. Då höjs tomgången en aning, man hör att avgasrören dånar mer och att bilen är laddad för att köras lite mer aktivt som det så fint heter. Precis som i BMW:s M-bilar kan man under varje läge bestämma själv vad som ska hända när man trycker på knappen. Om jag exempelvis vill att växellådan ska vara extra snabb även i Comfort ställer jag bara in det och sparar det valet. Individual är din "egna" inställning så där kan du skrota runt som du vill för att sedan använda några av de förinställda lägena. Busenkelt och bra. Jag körde mest i Sport+ med manuellt läge och med avgasknappen intryckt. Den sistnämnda måste dock alltid vara intryckt för att bilen ska fungera. Sjävklart inte sant men något man som förare ändå bör ha i åtanke. Om det finns en knapp för avgasljudet - tryck på den och ditt liv kommer att bli så mycket bättre. Det absolut bästa är att dina val sparas en stund. Har du alltså varit på och fingrat på massa knappar, stänger av bilen och går en promenad på en halvtimme, så är allt som det var när du hoppar in igen och kör iväg. Det saknar flera av konkurrenterna faktiskt och det är rätt så bekvämt att slippa behöva trycka igång eller av allt varenda gång bilen varit avstängd.

Mercedes envisas med att ha växelväljaren på ratten så här har man ingen spak man kan växla manuellt med i högernäven. Vill man göra det så är det paddlarna bakom ratten som gäller. Dock är dessa monterade i ratten och följer alltså med när man svänger, så har man snurrat ett halvt varv får man också ställa om hjärnan på att paddeln för att växla upp nu flyttat sig till vänster sida. En vanesak såklart men i det här fallet hade jag nog föredragit fast monterade paddlar som inte rörde på sig. Har du valt manuell läge på knappen mellan stolarna måste du växla upp själv, nedväxlingar sker dock automagiskt när hastigheten sänks. Lådan gör väl som vanligt jobbet bäst själv utan min inblandning men det är ändå lite kul att spaka själv och det gör det även möjligt att dra lite längre på växlingarna även i lägre farter, vilket man vill. Ligger man på lägre växlar är man också alltid redo för en snabb omkörning eller en snabb acceleration för att komma till nästa rödljus. Har man exempelvis sjuan i när man tuffar runt i 60 km/h kommer det att hända ungefär ingenting när du trycker gasen i botten. Lådan växlar inte ner och du får helt enkelt jobba upp fart med vridet, eller kugga ner två eller tre växlar för att det ska hända grejer. Och då händer det verkligen grejer.

Bilen är läskigt snabb. Man får på riktigt tänka sig för innan man trycker på. För egen del är det ganska få bilar som man som förare verkligen känner sticker iväg när man trampar på pedalen. Visst ser man det på hastighetsmätaren och man märker ju att det går fort, men det är inte alltid man får en snabb dos av tunnelseende för att det går så fort. Och eftersom det är jag som styr gasen är jag även beredd på vad som ska hända när jag stampar till, det brukar snarare vara medpassagerarna som blir överraskade av accelerationen. Men här blev även jag det. Man hör ett ytterst litet sus från turboaggregaten som sitter alldeles under huven och man märker att de snurrar för glatta livet och gör allt för att trycka in så mycket luft i motorn som det bara går. Nästa växel går i och förutom att det står i heads-up-displayen märker man det knappt. Jo det knallar till i avgasröret men det fortsätter bara som en raket framåt. Ingen dipp över huvud taget utan det bara matas på. 510 hästar och 700 Nm gör sitt såklart men det är fantastiskt att inte ens känna av någon mattning i acceleration eller kraft. Det är som ett tv-spel utan målsnöre, man bara håller nere knappen tills det är över, eller tills det kommer en kurva och man måste sakta ner. Autobahn krävs för att kunna maxa ut såklart men jag tvivlar på att färden upp till toppfarten som är 290 km/h kommer att kännas särskilt lång eller att den kommer att mattas av mot slutet.

C 63 S är ingen småbil men den känns ändå väldigt yppig. I jämförelse med storebror i E-klassen är den ju såklart mindre men det är ändå några meter plåt och 1 730 kilo som rullar omkring. Redan vid första mötet när jag klev in kändes den tajt och kompakt. Oväntat när man står på utsidan och tittar på den. De djupt skålade sportstolarna bidrar givetvis till känslan, och sen att det hade suttit en Hobbit där innan mig gjorde ju även sitt. Men ska man köra snabbt med en bil vill jag att den känns som ett med mig. Det ska inte vara för långt till reglage och liknande och jag gillar när det enda som är i fokus är en greppvänlig ratt. Det är i den här och man kopplar snabbt bort att det finns ett ordentligt baksäte och ett bagageutrymme bakom en, jag skulle lika gärna kunna sitta i GT-bil.

Men hur är den att köra då? Rå, rå så in i bänken. Sport+ bjuder på precis rätt nivå av aggressivitet för gatan och gör att det både blir en utmaning att hantera den på vanliga vägar utan att för den delen spåra ur. Man känner att bilen har övertaget men samtidigt är det jag som har kontrollen. Kort sagt - det känns att man kör bil och det är ett stort plus i dagsläget där man får så mycket hjälp av datorer och robotar som ska sköta allt. Såklart är även denna fylld med det men den släpper ändå lite på tyglarna så att man får en känsla av att det är man själv som bestämmer. Exempelvis så drar bakhjulen loss när man gasar på lite friskt, utan att antisladdsystemet är urkopplat. Bara lite grann och väldigt kontrollerat, och precis så mycket som är lagom utanför en racerbana. Det enda du behöver göra är att hålla i ratten och garva, resten sköter bilen utmärkt.

Efter några turer känner man hur hårt bilen är satt. Visst, det är en sedan med plats för fyra (fem i nödfall) och man kan åka långturer med den, men var då beredd på att pausa ofta. Även i Comfort väljer man att kryssa förbi alla ojämnheter i vägarna (och det finns det många av, kom igen Sverige!). De stora hjulen med två varv eltejp runt bidrar ju självklart till att det blir lite obekvämare körning, men man skulle nog ändå kunna önska lite mjukare framfart i det snällaste läget. Den här hårdheten gör dock att det är en fröjd att kasta runt bilen runt kurvor och krön. Den gör det galant och precis som jag nämnde tidigare glömmer man snabbt av att det finns baksäte och massa annat skrot bakom en. Baken sticker inte ut och bråkar när man trycker på ut ur en böj utan bilen ligger klistrad och precis där jag placerade den. S-versionen är utrustad med elektronisk diffbroms, till skillnad mot vanliga C 63 som har mekanisk. Den elektroniska är snabbare och ger mer grepp i kurvorna, och det känns som sagt att den fungerar. Greppet i kombination med motorns flås gör att det bara är att mata på genom böjarna, bilen ber bara om mer när du känner att det räcker. Inte på långa vägar en bil du kommer att kunna nyttja fullt ut på vanlig väg, den kommer att behöva rastas på bana ibland för att inte sota igen.

Motorljud
Turbo dödar allt motorljud. Fel fel fel. Ingenjörerna hos AMG vet vad de pysslar med och aldrig i livet skulle de släppa ut en produkt med sitt namn på som inte lät på rätt sätt. Kunderna har stenkoll och en stor del av att äga denna typ av bil är att den förutom att synas måste höras - mycket. Jag var trots det ändå lite orolig att jag skulle bli besviken när jag tryckte på startknappen och att det där fantastiska avgrundsdjupa råa ljudet som sugmotorena bjuder på skulle vara borta. Visst går det inte riktigt att få en turbomatad motor att låta som en sugmotor men Mercedes är ändå farligt nära. Ett jättevrål hörs när man drar igång motorn och innan den har kommit upp i någorlunda temp är tomgången rätt så hög. En sak jag alltid älskat med AMG-bilar är att de även i riktigt låga hastigheter har haft ett kraftigt avgasljud. En bil som lugnt och sansat åker omkring och letar parkering mellan husen morrar ordentligt fastän den knappt rör på sig. Detsamma gäller C 63 S. Att mysa omkring med Sport+ intryckt och manuellt läge ger ett riktigt kraftigt ljud som inte kräver särskilt mycket tryck alls på gaspedalen för att hitta ut ur rören. Fantastiskt trevligt för alla inblandade. Trycker man inte på några knappar är ljudet mera sansat och även om det fortfarande låter trevligt så vill man ju ha det där lilla extra morret. Med avgasknappen intryckt får man förutom trevligare ljud hela tiden även ganska så saftiga avgasknallar vid upp- och nedväxling. Står man och torrgasar låter det också väldigt trevligt, fast nästan bara om man står bakom bilen. Mycket av ljudet försvinner om man exempelvis står med huvudet under huven och det enda som hörs är lite turbovissel. Här hör man tydligt att det inte är någon sugmotor som jobbar, för den har ett mycket djupare och fylligare insugsljud. Mercedes ska även ha en stor eloge för att de inte labbat med något fjantigt avgasljudslarv i högtalarna, det du hör är endast äkta vara.

Exteriör
Respektingivande front med hungrigt utseende. Intetsägande bakdel som är lite tam. Så kan man väl enklast beskriva bilen. Fyra pipor bak ser såklart kaxigt ut, men eftersom man i dagsläget även har det på exempelvis Skoda Superb så säger det inte så mycket. Rumpan är ganska så bred och maffig men bakljusen ser lite för snälla och lite för lyxiga ut. Men man blir ju lurad av ögat såklart, för bilen är rå. Framtill känns det helrätt med stort Mercedes-emblem och inga dimljus eller DRL-ljus som stör. I profil blir det lite blandat. Jättelång motorhuv, kort avhuggen efter bakdörren med en liten baklucka. Snygga linjer dock och för en gångs skull så ser inte det bakre dörrhandtaget så felplacerat ut.

Interiör
Precis så som jag själv hade beställt bilen om jag stod som köpare, svart utan massa konstiga detaljer. Inget trä så långt ögat kan nå och det enda som avviker lite är de vita inslagen. Fantastiska stolar med 100 stycken olika inställningsmöjligheter och en greppvänlig ratt med flat botten, den hade dock gärna fått vara helt i mocka. Snygga och lättlästa mätare som är av vanlig traditionell typ, ingen display här inte. Stilren mittkonsol med kolfiberinslag och en snygg analog klocka från IWC. Det enda jag inte riktigt har vant mig vid än är menysystemet som jag mer än en gång svor över, en vanesak här med såklart. Plus för snabb åtkomst till de olika humören bilen har och att alla dessa knappar är placerade i närheten av varandra.

Avslutning
Ställer man C 63 S mot BMW M3 så ser man att det är två helt skilda bilar men ändå att de har likheter. Bägge vill vara super-sedaner som tål att rastas på bana men som samtidigt fungerar till vardags för den som vill ha en bil med extra knuff i. V8:a mot rak sexa, 510 mot 430 hästar. Stora skillnader såklart, som även syns på prislappen då man får betala nästan 100 000 kronor mer för Mercan. Dock är bilarna nästan lika snabba så här handlar det om vilket läger man tillhör, och hur fet plånbok man har. Audis motsvarigheter, RS4 och RS5, är inte med i matchen längre då vi väntar på nya. De kommer också att slopa V8:an till förmån för en dubbelturbomatad V6:a istället, och där får vi då kanske något som kan konkurrera lite bättre med M3 och M4. Men är du ute efter en rå bil och står och väljer mellan M3 och C63 så hade i alla fall jag valt Mercan.

Fakta Mercedes-AMG C 63 S
Motor: V8, 4.0 liter, dubbelturbo, 510 hästkrafter, 700 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad automatlåda.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.0 sekunder, toppfart 290 km/h (med AMG Driver's Package).
Däck: 245/35 ZR19 fram, 265/35 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.84 meter, längd 4.75 meter, bredd 1.83 meter, höjd 1.42 meter, vikt 1 730 kilo, bensintank 66 liter, förbrukning 0.84 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 195 gram per kilometer.
Pris: 772 900 kronor.

Läs mer
54.9°
0

BMW M3 får se upp för här kommer ordentligt motstånd

Jag har kört Mercedes-AMG C 63 S

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Rocket Lab ska bygga Mars-farkoster åt NASA
Twin Photon Spacecraft ska studera solvindar runt den röda planeten

Det privata rymdbolaget Rocket Lab får nu ytterligare en fjäder i hatten efter att ha landat ett nytt kontrakt med NASA. Det nya uppdraget från NASA innebär att Rocket Lab ska designa två farkoster som ska åka till Mars och lägga sig i omloppsbana där. Mars-farkosterna kallas för Twin Photon Spacecraft och kommer baseras på satellitplattformen Photon som Rocket Lab presenterade 2019. De båda Photon-satelliterna, som har fått smeknamnen Blue och Gold, är en del av NASA:s uppdrag ESCAPADE (Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers). Någon gång runt 2024 är det tänkt att NASA och Rocket Lab ska skicka Twin Photon Spacecraft till Mars. Där kommer satelliterna att lägga sig i omloppsbana runt Mars för att sedan samla in data om hur solvindar påverkar Mars atmosfär och klimat. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Greenpeace-aktivist höll på att krocka med publiken
När han hoppade fallskärm in i Allianz Arena

I går kväll strax innan avspark mellan Frankrike och Tyskland hoppade en Greenpeace-aktivist fallskärm in mitt på Allianz Arena där matchen spelades. Budskapet hopparen försökte förmedla vara ett det var dags att sluta förlita sig på olja. Händelsen höll dock på att sluta rätt illa då hopparen verkade trassla in sig i spindellinorna i arenan vilket gjorde att han tappade kontrollen och var sjukt nära att krascha in i publiken. Tumnagel
31.3°
+
Frode Wikesjö
0

Kia och Uber har gjort en deal
Räkna med fler elbilar som taxis

Vissa bilar är favoriter hos taxiförare, men det handlar som jag förstår det ofta lika mycket om hur service fungerar och sköts som själva bilen. Mercedes har ju varit duktiga på det genom åren och just nu har det börjat dyka upp Toyota och Lexus här i Stockholm. Vad som är favorit bland förarna är ofta väldigt olika från olika länder men nu har Kia och Uber gjort någon form av deal på Europa-nivå. Ubers förare kommer att få specialerbjudanden på Kias utbud av elbilar, till en början e-Niro och e-Soul. Räkna alltså med fler elbilar som taxis på vägarna framöver. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Windows 11 har läckt ut
Ser definitivt ut som Windows

Ett internt bygge av Windows 11 verkar ha läckt ut på nätet och cirkulerar på diverse piratsidor. Windows Central verkar ha fått tag på en kopia och visar lite vad det nya operativsystemet har att bjuda på i klippet ovan. Operativsystemets Reddit-sajt, r/windows11, innehåller massvis med klipp och bilder så vill man se mer kan man ju kolla in den sidan via länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in när en perfektionist till blåmes bygger bo
Följ från första byggstenen till flygfärdiga ungar

Här får vi se när en blåmeshona tar och bygger sig ett bo i en fågelholk som var riggad med en kamera. I vanliga fall ska blåmesar ta mellan en och två veckor på sig att bygga ett bo, den här tog sex-sju veckor på sig sig! I slutet av videon ovan ser vi när första ägget tittar ut och i videon nedan kan vi se när ungarna kläcks och sedan skriker efter mat. Vilket de får, för de växer snabbt till sig. De som överlever vill säga, vilket inte alla gör. Man vet inte riktigt varför, men ungarna kläcktes med flera dagars mellanrum och de som kom sist hade därför inte riktigt samma chans jämfört med de andra. En köldknäpp kan också haft med det att göra. Två fascinerande videos! Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

Nu är Apples podcastprenumerationer igång
Efter lite försening

Podcasts är ju något som Apple typ har skapat, men efter att man satte grundpelarna har man typ inte gjort någonting åt det. Det har däremot Spotify och en massa andra konkurrenter så det var dags att göra något. Samtidigt så finns det mängder av podcasts som försöker lösa inkomstproblemet med Patreon eller egna appar och en del lyckas riktigt bra, i alla fall när det kommer till intäkterna. Nu försöker Apple hjälpa till med detta och lösningen är prenumerationer. En prenumeration kan vara på en specifik podd eller på en kanal, som då är ett antal poddar från en utgivare. Det finns ett antal olika varianter att välja mellan för den som lägger ut podden, man kan ha olika versioner där den ena är med annonser och den andra är utan, eller så har man en kortare version som är gratis och en längre som kostar. Eller så har man bara en version som kostar och så kan man prova gratis under en period. För poddarna känns det som en självklarhet, om man kör en betalversion, att hoppa på detta. Varför inte liksom. För oss lyssnare kan det bli en dyr historia. Prenumerationer finns i Apples vanliga poddapp. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

En skitig iMac G4 fixas till
Min favorit!

iMac G4 är helt klart min favoritform av alla iMacs. Den flygande skärmen var väldigt lätt att justera beroende på vad man gjorde och hela bygget var vackert och genomarbetat. Modellen fungerade bra med 15 och 17-tums skärmar, men 20 tum blev lite väl stort och större än så var inte att tänka på. Här får vi se en skitig rackare städas ur och samtidigt får vi se hur den är byggd. Det finns som sagt en del smarta saker, hela basen agerar kylfläns och moderkortet är runt. Tyvärr är jag alldeles för oteknisk för att bygga en M1-variant av denna, men det hade varit lite coolt att göra faktiskt! Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

En närmare titt på nya Volkswagen Multivan
Personbilsfeatures för den stora familjen

Volkswagens klassiska buss används ju för en massa saker, bland annat av den riktigt stora familjen som behöver mycket plats. Men kunderna har börjat bli lite kinkiga och vill ha laddhybrid och annan modern teknik vilket gjorde att Volkswagen nu har flyttat versionen som är just för den stora familjen till samma plattform som deras personbilar, alltså MQB-plattformen. Här får vi se våra tyska vänner gå igenom hela bilens funktioner. Skåpbilsversionen av denna kommer att stanna kvar på den äldre plattformen eftersom MQB inte passar så bra för det syftet. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Här kommer trailern för Home Invasion
Viaplays scifi-serie med Johan Glans drar igång på söndag

Nu är det snart dags för premiär för den svengelska scifi-komedi-serien Home Invasion på Viaplay. I tv-serien kommer vi att få följa den utomjordiska familjen Family som fått i uppdrag av sin ondskefulle ledare Cassie att infiltrera jorden. Efter att familjen Family råkat stöta ihop med två inbrottstjuvar verkar man dock fatta tycke för både människor och jorden, något som gör att man blir lite tveksamma till sitt uppdrag. Huvudrollen i Home Invasion spelas av den svenske komikern Johan Glans. Som den ondskefulle ledaren Cassie syns Morena Baccarin, den brasiliansk-amerikanska skådespelerskan som medverkat i en lång rad scifi- och superhjälte-produktioner. Serien består av sex avsnitt och har premiär nu på söndag 20 juni på Viaplay. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

NightWatch gör Apple Watch till en lite ballare väckarklocka
Om du vill se din klocka i ett lite större format

Använder du Apple Watch som väckarklocka så finns nu tillbehöret NightWatch som gör det hela lite mer likt en traditionell väckarklocka. NightWatch är glob i glas och när Apple Watch sätts in i denna så förstoras klockans skärm några hack som ni kan se på bilden ovan. NightWatch har dock ingen egen laddningsfunktion så man måste även sätta in den vanliga Apple Watch-laddaren i globen. NightWatch kostar 50 dollar och leveranserna ska dra igång om några veckor. Här nedan hittas en reklamvideo från NightWatch. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för Zelda: Breath of the Wild 2
Släpps 2022

Idag höll Nintendo sin stora E3-show och en och annan intressant titel visades upp (tagga WarioWare!) men det hela avslutades på topp med en ny, aningen kort, trailer för kommande Legend of Zelda: Breath of the Wild 2. I trailern får vi se Link i lite nya miljöer och det verkar som att vi den här gången får tillbringa lite mer kvalitetstid i skyarna. Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 kommer släppas till Switch nästa år. Tumnagel
48.3°
+
André Stray
0

Det här är Beats Studio Buds
AirPods i annan form

Efter flera läckor är nu Beats nya små lurar här på riktigt. De heter Studio Buds och är helt enkelt ett par truewirelress-lurar. De är svett och fuktskyddade med IPX4 och finns i tre färger, svart, vit och röd. Varje lur väger 5,1 gram och elementen är på 8,2 millimeter. Det finns aktiv brusreducering och transparens som lär fungera på samma sätt som det gör i AirPods Pro. Beats är ju ett Apple-företag och att para dem med iOS-prylar är superenkelt, men nu lovar man att det bara ska krävas ett klick för att para dem även på Android. Batteritiden ligger på åtta timmar i lurarna och två uppladdningar i fodralet, så totalt 24 timmars speltid. Med brusreducering på så får man 5 respektive 15 timmar. Prislappen ligger på 1595 kronor. Gillar man formen så är det här ett intressant val för de som inte gillar AirPods men vill ha saker som lätt koppling, spatial audio och andra fördelar som kommer med AirPods. Dock ska man vara medveten om att dessa inte har samma chip som sitter i AirPods. Tumnagel
36.7°
+
Roger Åberg
0

93-årig racingspelare gör succé på YouTube
Pensionerad taxichaffis har hittat en ny hobby

Här kan ni kolla in ett inslag om den 93-årige japanen Ryuji Urabe som har tagit upp racingspelande på äldre dar. Urabe har tidigare arbetat som bland annat taxichaufför och en av hans stora intressen i livet verkar ha varit att köra bil. När Urabe var i 80-årsåldern slutade han att köra bil och verkar efter det inte ha haft så mycket att göra. Då införskaffade hans sonson lite racingspel och tillhörande spelkontroller till honom. Efter det började han köra racingspel online som hans sonson även lade ut på YouTube. Urabes racingsessioner verkar ha blivit ganska så populära. Här nedanför kan ni kolla in den första racingvideon som Urabes sonson lade ut på YouTube. Ett klipp som än så länge har visats över 3,5 miljoner gånger. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

E.ON och Vattenfall samarbetar om laddning
Fler laddpunkter i apparna

E.ON och Vattenfall har varsitt nätverk där man kan ladda sin elbil. Nu börjar de samarbeta så att kunder hos det ena kan använda det andra och tvärtom. Detta utan att regga sig för ännu en ny tjänst. Man kommer inte bara att kunna betala utan laddarna från de två nätverken kommer att synas i de två bolagens appar. Vilket ju är riktigt trevligt. Runt 1000 laddpunkter kommer att bli tillgängliga redan i sommar. Tumnagel
48.1°
+
Roger Åberg
0

Assassin's Creed Valhalla får fler utmaningar idag
Testa dina färdigheter i Mastery Challenge

Ubisoft fortsätter ge oss anledningar till att återvända till Assassinx27s Creed Valhalla. Nyligen släpptes expansionen Wrath of the Druids och idag släpps det en ny uppdatering som lägger till lite mer utmanande utmaningar i spelet. Mastery Challenge har petats in i spelet och ger dig tillgång till nya utmaningar som fokuserar på strider, pilbågsskytte och smygande. Utmaningarna kräver 221 i kraftnivå och erbjuder användbara belöningar som både ska visa att du är en sann Mästare™ och gör dig lite mer effektiv i strid. Utöver detta kommer uppdateringen fräscha upp River Raids med flådigare belöningar och spelare kommer kunna låsa upp nya skills som gör Eivor bättre att skjuta pilbåge när man rider, möjlighet att skydda sig från alla håll med sköld i strid och möjlighet att springa och tackla fiender. Samtliga ändringar i uppdateringen kan ni läsa om via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Premiärdatum för S02 av Ted Lasso
23 juli

Apple meddelade i dag att den andra säsongen av Ted Lasso kommer släppas på Apple TV+ den 23 juli. Säsongen kommer följa AFC Richmonds jakt tillbaka till Premier League från att ha blivit relegerade därifrån under förra säsongen. Serien är redan klar för en tredje säsong som ska ha premiär under 2022. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Stenmården anses nu vara etablerad i Sverige
Mårddjurs-ras som gillar att tugga sönder saker

TT rapporterar att skogsmårdens släkting stenmården nu kan anses vara etablerad i Sverige. Detta är något som en del fasar inför då stenmården tidigare har orsakar skador för miljardtals kronor i Europa. TT skriver att stenmården tuggar i sig allt från kablar till isolering i bilar och hus. Att stenmården funnits i ett litet antal i södra Sverige har sedan tidigare varit känt. Att rasen nu kan anses ha etablerat sig i Sverige är något som studenter på Högskolan Kristianstad uppger efter att ha studerat DNA-analyser från döda stenmårdar i Sverige. Karin Wetterberg, student på Biologprogrammet vid Högskolan Kristianstad, säger i pressmeddelandet. "Resultaten visade ingen genetisk skillnad mellan de fyra kadavrens mitokondrie-dna. Detta innebär att de alla fyra härstammar från en gemensam anmoder och således är släkt. Exakt hur de är släkt ser vi inte men de härstammar från minst två olika kullar. Därmed har föryngring skett i området och arten är etablerad." Stenmården påminner om skogsmården men har en något längre svans, ett längre avsmalnat huvud och mindre, mer avrundade öron som också sitter bredare isär skriver Wikipedia. Dess nos är ljus persikofärgad eller gråaktig till skillnad från skogsmårdens som är svart eller gråsvart Tumnagel
30.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
101kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
62kg
+
Roger Åberg

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
95kg
+
Frode Wikesjö

Iggy Pop kommer till Sverige
10 juni 2022

Den legendariska rockartisten Iggy Pop kommer uppträda på Filadelfia i Stockholm fredagen den 10 juni 2022. Iggy Pop har levererat hits sedan 1969 så konserten kommer sannolikt bjuda på massvis med godbitar från punkens gudfader. Biljetterna till konserten släpps nu på fredag den 18 juni klockan 10:00 via länken nedan. Tumnagel
93kg
+
Frode Wikesjö

Ryskt band ska göra Crocs punkigt

Crocs är väl allt annat än punkigt, men nu tar de hjälp av det ryska bandet Little Big för att bli lite creddigare. Oklart om det kommer att fungera, men ett rätt roligt försök ändå. Tumnagel
65kg
+
Roger Åberg

En rundtur i Gudfadern-huset
Kan bli ditt för endast 90 000 000 dollar

Här får vi följa med på en rundtur runt huset som bland annat användes för att spela in Gudfadern och Bodyguard. Huset är värderat till 89 750 000 dollar vilket ju är väldigt mycket pengar för ett hus. Men för det får du ett 2 694 kvadratmeter stort hus med nio sovrum, 15 badrum och en tomt på dryga 14 000 kvadratmeter. Om du är sugen kan du anmäla dig till en IRL-visning via länken nedan. Bonushus nedan. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

Omnipollo har perfekta ölen till nubben
O.P. och alkoholfri öl i kombination

O.P. Anderson är riktigt gott på till exempel midsommar, men det är ju också gott att dricka en öl till. Sprit + starköl är ju dock sällan en lysande kombination kanske, men nu har O.P. och Omnipollo gjort ett intressant samarbete som löser det. Omnipollo har nämligen tagit fram en alkoholfri snapsöl. Antingen så tar man nubben i nubbeglaset och ölen i ölglaset eller så häller man i nubben i ölen, det är valfritt. Den beskrivs vara i "gränslandet mellan en pale ale och en IPA med blommiga och fruktiga karaktärer där tydliga inslag av citrus, grapefrukt och aprikos samsas med en blommig humlekaraktär". – Det blommiga från ölet och det kryddiga från O.P. Anderson blir en superspännande kombination där två omsorgsfulla drycker möts på ett fint sätt, säger Henok Fentie. Vi älskar att jobba med varumärken som har en lång historia och i det här samarbete har det varit jättekul att se våra energier smälta ihop rent bokstavligen. Ölen börjar säljas i morgon och eftersom den är alkoholfri (0,3 procent) så kommer den att säljas i dagligvaruhandeln men även på ett antal restauranger. Tumnagel
124kg
+
Roger Åberg

Ny bok om svensk gin
Vi är riktigt bra på den goda drycken

Vi är riktigt bra på gin här i Sverige och det bör ju uppmärksammas. I dag släpps boken Svensk gin, drinkar, destillerier och drömmare som verkar vara en perfekt bok för den som vill få kunskap om gin men framförallt upptäcka de svenska tillverkarna. Huvudförfattare är Jens Josefsson och boken fokuserar inte så mycket på historien utan snarare nutiden och framtiden eftersom detta händer just nu. Författarna villa tt boken ska vara som en reseguide för de som vill ta den av svensk och samtida sprithistoria, men den innehåller även drinkar och massor av fakta. Och den handlar inte bara om gin, för gin ses ju oftast med tonic och man besöker även svenska tonicproducenter. Boken släpps i dag. Tumnagel
116kg
+
Roger Åberg

Prince släpper nytt
Platta kommer i juli

Det är snart fem år sedan Prince gick bort och han är saknad av många. Ryktet säger att han hade väldigt, väldigt mycket inspelade låtar och sista juli kommer det faktiskt en ny platta. Den heter Welcome 2 America och från den kommer den här singeln som heter Born 2 die. Tumnagel
81kg
+
Roger Åberg

Neil Young klar med sin scifi-roman Canary
Verkar bli en rätt märklig historia

Den gamle rockern Neil Young uppger att han nu har skrivit klart scifi-romanen "Canary", en bok som han har arbetat i fyra år med att färdigställa. På sin webbplats skriver han att han precis lämnat in manuskriptet till boken till sin förläggare. 2018 beskrev Young handlingen i "Canary" för Rolling Stone: "It’s kind of a sci-fi thing about a guy who gets busted for a crime. He works for a power company and there’s corruption in the power company and he wants to expose it, so he figures out a way to expose it and shuts down the grid a couple of times. He gets busted for doing that, and the cops come and take him out of his office, put him in a van, drug him, and he goes to a hospital somewhere. Then he wakes up and he’s on a mission to pay his debt to society. That’s all he cares about. Then he puts on these glasses, and they broadcast everything that he sees and he goes into different places and interacts with the people there and he’s just a regular guy, but these people in this room downtown are watching everything he’s doing and listening to everything. He discovers the solar company he works for is a hoax. And they’re not really using solar. They’re using this shit – the guy who’s doing this has come up with a way to make bad fuel, the bad energy, this really ugly terrible stuff, and he’s figured out a way to genetically create these animals that shit that gives the energy to make the [fuel]. So he’s created this new species. But the species escapes. So it’s a fuckin’ mess." Det verkar med andra ord som om Neil Youngs scifi-bok kanske inte blir helt olik ett sammanfattning av tv-serien Rick and Morty. När eller om "Canary" kommer att dyka upp i bokhandeln framgår inte. Tumnagel
94kg
+
Wille Wilhelmsson

ASAP Rocky gör filmen Stockholm Syndrome
Dokumentär om när han greps i Sverige

Musikern ASAP Rocky kommer snart att släppa filmen Stockholm Syndrome vilken kommer att handla om när han kom i klammeri med den svenska rättvisan. Det var sommaren 2019 som ASAP Rocky greps i Stockholm efter att ha varit inblandad i ett bråk. Han dömes senare till villkorlig dom för misshandel. Förutom ASAP Rocky själv kommer bland andra Kim Kardashian, Nicki Minaj, Naomi Campbell och Tyler the Creator medverka i filmen skriver Dazed. Stockholm Syndrome kommer att ha premiär på amerikanska Tribeca Film Festival 13 juni. När vi eventuellt kan få se den här i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
-522kg
+
Wille Wilhelmsson