m

BMW M3 får se upp för här kommer ordentligt motstånd
Jag har kört Mercedes-AMG C 63 S

BMW M3 får se upp för här kommer ordentligt motstånd
Foto: Bobby Green
Bil / Mercedes

För nästan exakt ett år sedan körde jag nya BMW M3 och M4. Fantastiska bilar, på nästan alla plan. Jag saknade lite mera umpf, det vill säga att de skulle vara lite bråkigare än vad de faktiskt var. En bil som ser så aggressiv ut måste det även vara lite jävlar anamma i anser jag, men de var helt enkelt lite för snälla. Samma sak skulle man kunna tro om nya Mercedes-AMG C 63 S som slopat den där mumsiga V8-sugmotorn till förmån för en ny motor med turbosnurror, precis som M3 och M4 har gjort. Visserligen är det fortfarande åtta cylindrar som jobbar men när jag närmade mig bilen för första gången var jag ändå rädd att turboladdningen skulle ha förstört upplevelsen lite. Oj så fel jag hade. Och oj vad Mercan har hittat rätt där M-bilarna saknade det där lilla extra.

Körkänsla
Förutom att krångla till det med namnen och beteckningarna har Mercedes alltså hinkat ner en helt ny motor i det värsta utförandet av C-klassen. Motorn kallas för M177 och det är en V8:a på (bara) 4.0 liter som försetts med dubbla turboaggregat. Moderiktigt så vilar dessa stressfläktar mellan cylinderbankarna vilket både gör hela paketet kompakt samt att grenrören kan göras väldigt korta för extra snabb respons. Föregångaren hade en sug-V8:a på 6.2 liter så nyheten är en betydligt mindre pjäs, men i dagens läge behöver inte mindre betyda sämre. Den gamla motorn gav mellan 457 till 487 hästar (517 i Black-utförande) och den nya bjuder på 476 i "snik"-version, 510 i S-version. Samma motor sitter även i den nya modellen AMG-GT S och även där bjuder den på 510 hästar. En ny era i AMG-klassen och definitivt framtiden. En del puritaner slår såklart bakut vid blotta tanken att alla framtida AMG-bilar kommer att ha konstgjord andning, men det är där vi är nu och det är inte vi som bestämmer utan jordklotet. Som tur är svämmar begagnat-marknaden över av sugmotorer så det finns något även för de som är lite rädda för att bli turbomatade. Hur som helst så fungerar det för man sänker förbrukning och utsläpp som man sedan kontrar med genom att erbjuda mer effekt i maskinerna. På tal om effekt. Dra stortån i soffbordet samtidigt som du trampar på en Lego-bit vad den här bilen går.

Som väntat finns det massa knappar i bilen som bestämmer vilket humör den ska vara på. Den styr även ditt humör kan jag lova. Allt är frid och fröjd i Comfort-läget där motorn snällt stänger av sig vid rödljus och liknande, för att sedan odla horn och bli helt vansinnig i Race-läget. Precis som det ska vara alltså. Någonstans där mitt mittemellan trivs jag bäst och då är det Sport eller Sport+ som gäller. Det sistnämnda är perfekt. Då höjs tomgången en aning, man hör att avgasrören dånar mer och att bilen är laddad för att köras lite mer aktivt som det så fint heter. Precis som i BMW:s M-bilar kan man under varje läge bestämma själv vad som ska hända när man trycker på knappen. Om jag exempelvis vill att växellådan ska vara extra snabb även i Comfort ställer jag bara in det och sparar det valet. Individual är din "egna" inställning så där kan du skrota runt som du vill för att sedan använda några av de förinställda lägena. Busenkelt och bra. Jag körde mest i Sport+ med manuellt läge och med avgasknappen intryckt. Den sistnämnda måste dock alltid vara intryckt för att bilen ska fungera. Sjävklart inte sant men något man som förare ändå bör ha i åtanke. Om det finns en knapp för avgasljudet - tryck på den och ditt liv kommer att bli så mycket bättre. Det absolut bästa är att dina val sparas en stund. Har du alltså varit på och fingrat på massa knappar, stänger av bilen och går en promenad på en halvtimme, så är allt som det var när du hoppar in igen och kör iväg. Det saknar flera av konkurrenterna faktiskt och det är rätt så bekvämt att slippa behöva trycka igång eller av allt varenda gång bilen varit avstängd.

Mercedes envisas med att ha växelväljaren på ratten så här har man ingen spak man kan växla manuellt med i högernäven. Vill man göra det så är det paddlarna bakom ratten som gäller. Dock är dessa monterade i ratten och följer alltså med när man svänger, så har man snurrat ett halvt varv får man också ställa om hjärnan på att paddeln för att växla upp nu flyttat sig till vänster sida. En vanesak såklart men i det här fallet hade jag nog föredragit fast monterade paddlar som inte rörde på sig. Har du valt manuell läge på knappen mellan stolarna måste du växla upp själv, nedväxlingar sker dock automagiskt när hastigheten sänks. Lådan gör väl som vanligt jobbet bäst själv utan min inblandning men det är ändå lite kul att spaka själv och det gör det även möjligt att dra lite längre på växlingarna även i lägre farter, vilket man vill. Ligger man på lägre växlar är man också alltid redo för en snabb omkörning eller en snabb acceleration för att komma till nästa rödljus. Har man exempelvis sjuan i när man tuffar runt i 60 km/h kommer det att hända ungefär ingenting när du trycker gasen i botten. Lådan växlar inte ner och du får helt enkelt jobba upp fart med vridet, eller kugga ner två eller tre växlar för att det ska hända grejer. Och då händer det verkligen grejer.

Bilen är läskigt snabb. Man får på riktigt tänka sig för innan man trycker på. För egen del är det ganska få bilar som man som förare verkligen känner sticker iväg när man trampar på pedalen. Visst ser man det på hastighetsmätaren och man märker ju att det går fort, men det är inte alltid man får en snabb dos av tunnelseende för att det går så fort. Och eftersom det är jag som styr gasen är jag även beredd på vad som ska hända när jag stampar till, det brukar snarare vara medpassagerarna som blir överraskade av accelerationen. Men här blev även jag det. Man hör ett ytterst litet sus från turboaggregaten som sitter alldeles under huven och man märker att de snurrar för glatta livet och gör allt för att trycka in så mycket luft i motorn som det bara går. Nästa växel går i och förutom att det står i heads-up-displayen märker man det knappt. Jo det knallar till i avgasröret men det fortsätter bara som en raket framåt. Ingen dipp över huvud taget utan det bara matas på. 510 hästar och 700 Nm gör sitt såklart men det är fantastiskt att inte ens känna av någon mattning i acceleration eller kraft. Det är som ett tv-spel utan målsnöre, man bara håller nere knappen tills det är över, eller tills det kommer en kurva och man måste sakta ner. Autobahn krävs för att kunna maxa ut såklart men jag tvivlar på att färden upp till toppfarten som är 290 km/h kommer att kännas särskilt lång eller att den kommer att mattas av mot slutet.

C 63 S är ingen småbil men den känns ändå väldigt yppig. I jämförelse med storebror i E-klassen är den ju såklart mindre men det är ändå några meter plåt och 1 730 kilo som rullar omkring. Redan vid första mötet när jag klev in kändes den tajt och kompakt. Oväntat när man står på utsidan och tittar på den. De djupt skålade sportstolarna bidrar givetvis till känslan, och sen att det hade suttit en Hobbit där innan mig gjorde ju även sitt. Men ska man köra snabbt med en bil vill jag att den känns som ett med mig. Det ska inte vara för långt till reglage och liknande och jag gillar när det enda som är i fokus är en greppvänlig ratt. Det är i den här och man kopplar snabbt bort att det finns ett ordentligt baksäte och ett bagageutrymme bakom en, jag skulle lika gärna kunna sitta i GT-bil.

Men hur är den att köra då? Rå, rå så in i bänken. Sport+ bjuder på precis rätt nivå av aggressivitet för gatan och gör att det både blir en utmaning att hantera den på vanliga vägar utan att för den delen spåra ur. Man känner att bilen har övertaget men samtidigt är det jag som har kontrollen. Kort sagt - det känns att man kör bil och det är ett stort plus i dagsläget där man får så mycket hjälp av datorer och robotar som ska sköta allt. Såklart är även denna fylld med det men den släpper ändå lite på tyglarna så att man får en känsla av att det är man själv som bestämmer. Exempelvis så drar bakhjulen loss när man gasar på lite friskt, utan att antisladdsystemet är urkopplat. Bara lite grann och väldigt kontrollerat, och precis så mycket som är lagom utanför en racerbana. Det enda du behöver göra är att hålla i ratten och garva, resten sköter bilen utmärkt.

Efter några turer känner man hur hårt bilen är satt. Visst, det är en sedan med plats för fyra (fem i nödfall) och man kan åka långturer med den, men var då beredd på att pausa ofta. Även i Comfort väljer man att kryssa förbi alla ojämnheter i vägarna (och det finns det många av, kom igen Sverige!). De stora hjulen med två varv eltejp runt bidrar ju självklart till att det blir lite obekvämare körning, men man skulle nog ändå kunna önska lite mjukare framfart i det snällaste läget. Den här hårdheten gör dock att det är en fröjd att kasta runt bilen runt kurvor och krön. Den gör det galant och precis som jag nämnde tidigare glömmer man snabbt av att det finns baksäte och massa annat skrot bakom en. Baken sticker inte ut och bråkar när man trycker på ut ur en böj utan bilen ligger klistrad och precis där jag placerade den. S-versionen är utrustad med elektronisk diffbroms, till skillnad mot vanliga C 63 som har mekanisk. Den elektroniska är snabbare och ger mer grepp i kurvorna, och det känns som sagt att den fungerar. Greppet i kombination med motorns flås gör att det bara är att mata på genom böjarna, bilen ber bara om mer när du känner att det räcker. Inte på långa vägar en bil du kommer att kunna nyttja fullt ut på vanlig väg, den kommer att behöva rastas på bana ibland för att inte sota igen.

Motorljud
Turbo dödar allt motorljud. Fel fel fel. Ingenjörerna hos AMG vet vad de pysslar med och aldrig i livet skulle de släppa ut en produkt med sitt namn på som inte lät på rätt sätt. Kunderna har stenkoll och en stor del av att äga denna typ av bil är att den förutom att synas måste höras - mycket. Jag var trots det ändå lite orolig att jag skulle bli besviken när jag tryckte på startknappen och att det där fantastiska avgrundsdjupa råa ljudet som sugmotorena bjuder på skulle vara borta. Visst går det inte riktigt att få en turbomatad motor att låta som en sugmotor men Mercedes är ändå farligt nära. Ett jättevrål hörs när man drar igång motorn och innan den har kommit upp i någorlunda temp är tomgången rätt så hög. En sak jag alltid älskat med AMG-bilar är att de även i riktigt låga hastigheter har haft ett kraftigt avgasljud. En bil som lugnt och sansat åker omkring och letar parkering mellan husen morrar ordentligt fastän den knappt rör på sig. Detsamma gäller C 63 S. Att mysa omkring med Sport+ intryckt och manuellt läge ger ett riktigt kraftigt ljud som inte kräver särskilt mycket tryck alls på gaspedalen för att hitta ut ur rören. Fantastiskt trevligt för alla inblandade. Trycker man inte på några knappar är ljudet mera sansat och även om det fortfarande låter trevligt så vill man ju ha det där lilla extra morret. Med avgasknappen intryckt får man förutom trevligare ljud hela tiden även ganska så saftiga avgasknallar vid upp- och nedväxling. Står man och torrgasar låter det också väldigt trevligt, fast nästan bara om man står bakom bilen. Mycket av ljudet försvinner om man exempelvis står med huvudet under huven och det enda som hörs är lite turbovissel. Här hör man tydligt att det inte är någon sugmotor som jobbar, för den har ett mycket djupare och fylligare insugsljud. Mercedes ska även ha en stor eloge för att de inte labbat med något fjantigt avgasljudslarv i högtalarna, det du hör är endast äkta vara.

Exteriör
Respektingivande front med hungrigt utseende. Intetsägande bakdel som är lite tam. Så kan man väl enklast beskriva bilen. Fyra pipor bak ser såklart kaxigt ut, men eftersom man i dagsläget även har det på exempelvis Skoda Superb så säger det inte så mycket. Rumpan är ganska så bred och maffig men bakljusen ser lite för snälla och lite för lyxiga ut. Men man blir ju lurad av ögat såklart, för bilen är rå. Framtill känns det helrätt med stort Mercedes-emblem och inga dimljus eller DRL-ljus som stör. I profil blir det lite blandat. Jättelång motorhuv, kort avhuggen efter bakdörren med en liten baklucka. Snygga linjer dock och för en gångs skull så ser inte det bakre dörrhandtaget så felplacerat ut.

Interiör
Precis så som jag själv hade beställt bilen om jag stod som köpare, svart utan massa konstiga detaljer. Inget trä så långt ögat kan nå och det enda som avviker lite är de vita inslagen. Fantastiska stolar med 100 stycken olika inställningsmöjligheter och en greppvänlig ratt med flat botten, den hade dock gärna fått vara helt i mocka. Snygga och lättlästa mätare som är av vanlig traditionell typ, ingen display här inte. Stilren mittkonsol med kolfiberinslag och en snygg analog klocka från IWC. Det enda jag inte riktigt har vant mig vid än är menysystemet som jag mer än en gång svor över, en vanesak här med såklart. Plus för snabb åtkomst till de olika humören bilen har och att alla dessa knappar är placerade i närheten av varandra.

Avslutning
Ställer man C 63 S mot BMW M3 så ser man att det är två helt skilda bilar men ändå att de har likheter. Bägge vill vara super-sedaner som tål att rastas på bana men som samtidigt fungerar till vardags för den som vill ha en bil med extra knuff i. V8:a mot rak sexa, 510 mot 430 hästar. Stora skillnader såklart, som även syns på prislappen då man får betala nästan 100 000 kronor mer för Mercan. Dock är bilarna nästan lika snabba så här handlar det om vilket läger man tillhör, och hur fet plånbok man har. Audis motsvarigheter, RS4 och RS5, är inte med i matchen längre då vi väntar på nya. De kommer också att slopa V8:an till förmån för en dubbelturbomatad V6:a istället, och där får vi då kanske något som kan konkurrera lite bättre med M3 och M4. Men är du ute efter en rå bil och står och väljer mellan M3 och C63 så hade i alla fall jag valt Mercan.

Fakta Mercedes-AMG C 63 S
Motor: V8, 4.0 liter, dubbelturbo, 510 hästkrafter, 700 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad automatlåda.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.0 sekunder, toppfart 290 km/h (med AMG Driver's Package).
Däck: 245/35 ZR19 fram, 265/35 ZR19 bak.
Mått: Hjulbas 2.84 meter, längd 4.75 meter, bredd 1.83 meter, höjd 1.42 meter, vikt 1 730 kilo, bensintank 66 liter, förbrukning 0.84 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 195 gram per kilometer.
Pris: 772 900 kronor.

Läs mer
54.9°
0

BMW M3 får se upp för här kommer ordentligt motstånd

Jag har kört Mercedes-AMG C 63 S

Hur mår du i värmen?
Dagens fråga

Just nu är det riktigt hett i vårt land, så dagens fråga blir så klart hur ni mår i värmen. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

En trailer för Joe Bell
Marky Mark vill få stopp på mobbandet

Joe Bell är en kommande film som är baserad på en sann historia om en pappa (spelad av Mark Wahlberg) som går genom USA för att föreläsa om mobbning efter hans homosexuella son blir tokmobbad i skolan. Joe Bell har biopremiär den 23 juli. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
94kg
+
Wille Wilhelmsson

Porsche startar batterifabriken Cellforce
Ska göra batterier till racerbilar

Porsche har meddelat att man planerar att starta en batterifabrik i tyska Tübingen vilken kommer att få namnet Cellforce. Cellforce kommer primärt att tillverka batterier för racerbilar och andra högprestanda-bilar. Det handlar med andra ord inte om den typen av massproduktion som till exempel Tesla så kallade "gigafactories" pysslar med. Porsches forsknings- och utvecklingschef Michael Steiner säger om den nya batterifabriken: "In terms of production, [it] will be small compared to all the gigafactories you know, so we are looking forward to have around 100 MWh a year as production capacity—it could be slightly more. In terms of cars it should fit for, let me say, 1,000 cars a year. The kind of cells we look for are designed for motorsports and for high-performance derivatives of existing cars, so itx27s a very tailored cell technology for high-performance solutions." Porsche kommer att driva Cellforce tillsammans med den tyska batteritillverkaren Customcells, ett företag som startade 2012 och som utvecklar litiumjon-batterie-paket. Någon gång runt 2024 hoppas Porsche kunna börja installera Cellforce batterier i eldrivna racerbilar. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Riksdagen valde att fälla statsministern
Extraval på gång?

Tidigare i dag valde Riksdagen att fälla statsminister Stefan Löfven (S). Det visade sig vara en historisk omröstning då det var första gången någonsin som en svensk regering förlorar en misstroendeomröstning. 181 ledamöter röstade ja och 109 röstade nej medan 51 riksdagsledamöter valde att avstå från att rösta. Nu har Stefan någon vecka på sig om han ska utlysa ett extraval eller avgå som statsminister. Om det blir extraval då måste det hållas inom tre månader och regeringen behåller makten fram tills dess. Om han väljer att avgå måste talmannen undersöka vilka partier som skulle kunna bilda en ny regering. Fram tills en sådan regering bildas får Stefan leda en så kallad övergångsregering som har en något mer begränsad makt än en vanlig regering. Snart kommer Stefan hålla en pressträff som du kan se här. Tumnagel
29.0°
+
Frode Wikesjö
0

EA utökar serverkapacitet för Battlefield 4
Många vill spela efter Battlefield 2042-trailers

Nyligen presenterade DICE LA och EA sitt nya Battlefield-spel Battlefield 2042. Efter ett par Battlefield-titlar som utspelar under första och andra världskriget verkar fansen vara sugna på att få kriga i lite mer moderna miljöer. Så pass att efter EA presenterade nya Battlefield-spelet har folk vallfärdat till Battlefield 4. I samband med det stora antalet spelare som flockat sig till spelet har EA meddelat att de utökat serverkapaciteten för spelet så att folk har möjlighet att lira utan att sitta i kö allt för länge. EA skriver detta: We were absolutely blown away by your excitement and reactions to the recent Battlefield 2042 reveal. Since then, many of you have jumped back into Battlefield 4 to already get a taste of the return to all-out-warfare. We’ve been monitoring your experience and noticed queue times in the US West region were far longer than in other regions. Good news, we’ve increased server capacity for this region – you can expect less waiting, and more playing. We’ll continue monitoring queue times and will make further adjustments as necessary. Battlefield 2042 kommer släppas 22 oktober till PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

The Beatles: Get Back kommer till Disney+
Den 25 november

Peter Jacksons kommande dokumentär om The Beatles kommer att släppas på Disney+ den 25 november. Det var först tänkt att den skulle släppas redan förra hösten men det blev framflyttat till september 2021. Men nu är det alltså november och Disney+ som gäller. Peter Jackson spenderade tre år med att återställa och redigera 60 timmar med material vara en hel del inte tidigare visats. Materialet har klippts ner till en sex timmar lång dokumentärserie i tre delar. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Läckt dokument pekar på att OnePlus blir dotterbolag till Oppo
Ska dock fortsätta vara någorlunda fristående

Förra veckan blev det känt att Oppo och OnePlus inlett lite närmare samarbete, men specifikt hur inbakningen skulle se ut klargjordes aldrig. Nu har mästerläckaren Evan Blass delat med sig av lite läckta interna dokument som klargör hur företagsstrukturen mellan Oppo och OnePlus kommer se ut. I dokumenten, som ni har i Twitter-inlägget nedan, kan vi läsa att OnePlus kommer bli ett dotterbolag till Oppo, men kommer fortsätta agera fristående från moderbolaget. Hur detta kommer påverka slutkunden återstår att se. OnePlus och Oppo har tidigare delat designer på telefoner och har sedan en tid tillbaka delat forsknings- och utvecklingsresurser. Troligtvis kommer OnePlus fortsätta att leverera flaggskeppstelefoner varje halvår och ett gäng midrange-lurar i Nord-serien i tid och otid. Tumnagel
35.0°
+
André Stray
0

Idag infaller sommarsolståndet
Årets längsta dag

Idag infaller Sommarsolståndet vilket innebär att det idag kommer att bli årets längsta dag räknat i soltid. Sommarstolståndet här i Sverige infaller när jordaxeln på norra halvklotet lutar som mest mot solen. Det innebär att dagen här i Stockholm kommer att vara 18 timmar, 37 minuter och 7 sekunder lång. Hur mycket soltid man får beror givetvis var någonstans i Sverige man befinner sig när Sommarsolståndet inträffar. Redan imorgon kommer det att börja bli lite mörkare och så kommer det att fortsätta fram till Vintersolståndet infaller 21 december. Då kommer Stockholm ha 6 timmar och 6 minuters soltid. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Larian siktar på skarp Baldur's Gate 3-release 2022
Stannar i Early Access ett tag till

Larian Studios släppte Baldurs Gate 3 som early access-spel i höstas och planen har sedan dess varit att låta spelet ta sin tid i early access-kastrullen. Nu har vi fått en liten uppdatering från utvecklarna hur läget ser ut med skarp release och det verkar som att vi kommer få vänta ett tag till. I och med att saker tar längre tid på grund av den pågående pandemin, mer specifikt tar motion capture och röstskådespeleri längre tid, men Larian siktar nu på att släppa spelet nästa år. Detta är dock inte helt spikat och releasen kan skjutas upp om planerna går åt fanders. Den som väntar på något gott osv. Vill ni testa early access-versionen Baldurx27s Gate 3 så har ni den via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Airspeeder har genomfört sin första testflygning
Deras flygande "racerbilen" har flugit

The Verge rapporterar att Airspeeder har genomfört den första testflygningen av den flygande racerbilen Alauda Aeronautics Mk3. Flygbilen distansflögs av en pilot i Australien. Bilen kan flyga upp till 500 meter och nå 100 km/h på 2,8 sekunder. Den har en flygtid på ungefär 15 minuter men ska de köra riktiga lopp med dessa flygbilar kan de byta batteriet på 20 sekunder i depån. Om det blir några Slipstream 5000-liknande lopp med dessa fordon återstår att se men det hade ju varit tufft. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kan vi få en samling med Castlevania-spelen från Game Boy Advanced?
Det här hade ju varit super

Det australiensiska åldersrekommendationssystemet har listat något som heter Castlevania Advance Collection på sin webbplats. Det antyder ju att Konami har någon form av samling på gång som samlar Castlevania-spelen som släpptes på Game Boy Advance en gång i tiden. Spelen var Castlevania: Circle of the Moon, Castlevania: Harmony of Dissonance samt Castlevania: Aria of Sorrow och samtliga var riktigt vettiga spel. Så att få möjlighet att spela dessa igen på en lite större skärm hade ju varit trevligt. Konami själva ännu inte bekräftat eller sagt något om en sådan samling. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

CopterPack har flugit för första gången
En ryggsäckshelikopter som ser lite farlig ut

Ett gäng från Australien har byggt ihop en flygmaskin som de kallar för CopterPack vilken nu har gjort sin jungfruflygning. Det hela kan väl bäst beskrivas som en ryggsäckshelikopter. Maskinen består av två stycken rotorer som var och en har en diameter på cirka 90 centimeter. Dessa verkar vara kopplade till ett batteri i ryggsäcken som fästs på pilotens rygg. Det ska observeras att det finns väldigt lite information om CopterPack tillgängligt. Det saknas bland annat information om hur länge det går att flyga på en laddning batterier. Jag antar dock att det rör sig om extremt korta flygningar givet hur mycket kraft som krävs för att driva rotorer av den storleken. Huruvida gänget bakom CopterPack funderar på att någonsin kommersialisera sin produkt finns det inga uppgifter om. I sitt nuvarande utförande så verkar den dock rätt farlig för både piloten och andra som eventuellt kommer i närheten av den. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans
Ny fabrik ska leverera batterier till Volvo och Polestar

Två svenska bolag gör nu gemensam sak när Volvo och Northvolt startar bolag tillsammans. Syftet är att utveckla och producera "mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar". Första delen blir att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter som ska ligga i Sverige och vara igång 2022. Detta center ska utveckla battericeller och teknik för att få in dessa i bilar, och då speciellt Volvo och Polestars bilar. Man ska även bygga en gigafabrik tillsammans som ska få en kapacitet på 50 GWh per år och denna ska vara igång 2026. Men innan denna är byggd och klar så ska Volvo köpa battericeller motsvarande 15 GWh per år från Northvolts fabrik i Skellefteå. Detta ska man göra från och med 2024. Detta ska lösa Volvos behov av batterier i Europa. – Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar, säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Car Group. – Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt. Den första bilen som kommer att använda battericeller utvecklade av det nya bolaget kommer att sitta i nästa generation av XC60. Det kan alltså vara så att vi får vänta till 2026 innan vi får en elektrisk XC60. Vart den nya fabriken ska ligga är inte fastställt, men man tror att den kommer att sysselsätta 3000 personer. Tumnagel
55.2°
+
Roger Åberg
0

Microsoft släpper ny whiteboard-app
Ska göra det enklare att samarbeta runt projekt

Microsoft har lanserat lite nyheter till Microsoft Teams och en av dessa är en helt ny version av det man kallar för Whiteboard. Den nya whiteboard-appen är anpassad för hybridarbete och tanken är att flera personer ska kunna rita på whiteboarden i realtid samtidigt. Microsoft Whiteboard har stöd för att låta deltagare lägga in text, bilder, diagram eller rita på frihand samtidigt. Deltagarna ser även vem av de andra deltagarna som lägger in grejer på Whiteboard. Ni kan kolla in det och lite annat i Microsofts presentationsfilm för nya Whiteboard här ovanför. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mayflower 400 fick avbryta sin Atlantresa
Autonom båt återvände till sin hemmahamn efter strul till havs

Efter ett antal förseningar var det förra veckan äntligen dags för den autonoma båten att Mayflower 400 att påbörja sin resa över Atlanten. Det hela verkar dock inte ha gått som planerat och bara några dagar efter att Mayflower lämnade hamnen i brittiska Plymouth meddelas det att båten nu är på väg tillbaka dit. Den ideella organisationen ProMare, som tillsammans med IBM utvecklat Mayflower 400, säger att båten råkat ut för ett mindre mekaniskt problem. Då det inte finns någon besättning ombord på båten så måste nu båten alltså återvända till Plymouth för att fixa detta. Även ursprungsversionen av Mayflower, som 1620 seglade mellan brittiska Plymouth och amerikanska Plymouth, fick återvända till sin hemmahamn två gånger innan man till slut lyckades korsa Atlanten. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag om Mayflower 400 från IBM. Här nedanför hittas rutten Mayflower 400:s resa, en tripp som är planerad att ta cirka tre veckor när väl Mayflower kommer iväg från brittiska Plymouth igen. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Väderlöpet ger dig lite roligare väder
Kolla in din stads väder i löpsedelsformat

Väderlöpet är en ny, lite humoristisk, svensk vädertjänst som feberläsaren Per har spikat ihop på sin fritid. Tjänsten hämtar data från SMHI och presenterat sedan detta i form av hur en löpsedel kanske skulle kunnat se ut om denna användes för att presentera vädret. Här ovan och nedan kan ni se exempel på dagens Väderlöp från Borås och Kiruna. Hoppar ni vidare på länken kan ni generera en väderlöp-sedel för den staden ni själva bor i eller är intresserade av att se ett väderlöp från. Tumnagel
58.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Book of Boba Fett är nu färdiginspelad
Spinoff på The Mandalorian dyker upp på Disney+ i december

Skådespelaren Temuera Morrison berättar i en intervju med SFX Magazine att den kommande Star Wars-serien The Book of Boba Fett nu är färdiginspelad. I The Book of Boba Fett spelar Temuera Morrison huvudrollen som den legendariske prisjägaren Boba Fett, en karaktär som dök upp flera gångar i de ursprungliga Star Wars-filmerna såväl som i den animerade Clone Wars-serien samt The MandalorianThe Book of Boba Fett kommer att utspelas någorlunda under samma tid som The Mandalorian och beskrivs som en regelrätt spinoff-serie till denna. Någon gång i december planerar Disney att börja sända The Book of Boba Fett på Disney+. I bildspelet här nedanför hittas några av Boba Fetts framträdanden i Star Wars-universumet. Tumnagel
51.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
91kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu kan du köpa Lupin-kläder
Rätt stiliga sådana!

Netflix och Louvren har slagit sina påsar ihop och gjort lite saker inspirerade av serien Lupin, som nu kommit med en säsong två. Prylarna är rätt fina tycker jag och består av lite tröjor och en keps med orange tag. Man har även gjort en kudde och ett litet bord. Priserna är också ok, inte billigt men inte så att man ramlar av stolen. Tumnagel
68kg
+
Roger Åberg

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
86kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
64kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
35kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
108kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
123kg
+
Wille Wilhelmsson