BMW presenterar äntligen M8
Kommer i fyra olika smaker
Efter en hel del teasers och också även en del information presenterar BMW nu M8. Den erbjuds som M8 Coupé, M8 Cabriolet, M8 Competition Coupé och M8 Competition Cabriolet. Under skalet är det som väntat V8:a som gäller och i standardutförande ger den 600 hästar, Competition bjuder istället på 625. Maskinen är på 4,4 liter och försedd med dubbla turbo. 0-100 km/h går på 3,3 sekunder (3,2 för Competition) om man har en Coupé och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en åttastegad M Steptronic-växellåda. Det finns tre stycken körlägen och de är 4WD, 4WD Sport och 2WD. Det sistnämnda kopplar ur drivningen fram så att du får en helt bakhjulsdriven bil med avstängd stabilitetskontroll.
Det som skiljer Competition från den vanliga förutom effekten är bland annat kolfibertak och massa andra extra bitar i detta material. Båda får dock M-fjädring med elektroniskt styrda dämpare, M Servotronic-styrning, feta bromsar, biffigt kjolpaket och rejäla fälgar. Hela bromssystemet är integrerat vilket innebär att allt som har med det att göra är förpackat i en kompakt enhet. Elektronik finns givetvis med i bilden och en ny funktion här är att man kan välja två stycken olika lägen på bromspedalkänslan - ett för lugnare körning och ett som ger kvickare respons.
M8 Coupé börjar på 133.000 dollar, cabben kostar istället från 142.500. M8 Competition Coupé kostar från 146.000 dollar och M8 Competition Cabriolet ligger på 155.000 dollar. När lanseringen sker är tyvärr oklart för tillfället.
Försök igen

Försök igen

Försök igen

Försök igen




















































































































BMW M inleder nästa offensiv inom lyxsegmentet genom att lansera en kvartett högpresterande sportbilar: nya BMW M8 Coupé, BMW M8 Competition Coupé, BMW M8 Cabriolet och BMW M8 Competition Cabriolet.
De nya BMW M8-modellerna har genomgått omfattande tester vid bland andra vintertestcentret i svenska Arjeplog och tyska racingbanan Nürburgring-Nordschleife. Dessa tester, tillsammans med lärdomar från utvecklingen av racingbilen BMW M8 GTE, har spelat en viktig roll i konfigurationen och resulterat i en ikonisk M-kombination av dynamik, smidighet och precision. Modellerna har världspremiär på BMW Group #Nextgen på BMW Welt i München 25-27 juni.
V8-motor med ikonisk M-prestanda
En högvarvande V8-motor med M TwinPower Turbo-teknologi och upp till 625 hästkrafter. Dubbla turboaggregat, kylare och oljetillförsel optimerad för bankörning, sportavgassystem med elektroniskt ställbara spjäll för maximalt sportljud. Kraftöverföring via åttaväxlad M Steptronic-växelåda med Drivelogic och M xDrive-fyrhjulsdrift. Tre olika körlägen: 4WD, 4WD Sport and 2WD med ren bakhjulsdrift och avaktiverad stabilitetskontroll.
De nya modellerna har minimerad vikt, låg tyngdpunkt, optimerad hjulbas och noggrann utformning för aerodynamisk balans. BMW M8 Coupe och BMW M8 Competition Coupe har ett tak i kolfiber, medan BMW M8 Cabriolet och BMW M8 Competition Cabriolet har en sufflett med elektronisk öppning och stängning. Modellerna är utrustade med M-specifik fjädring med elektroniskt styrda dämpare, M Servotronic-styrning. DSC (Dynamic Stability Control) inklusive M Dynamic Mode. Dessutom ett nytt integrerat bromssystem med optimerad bromsdynamik och M-specifik konfigurerbarhet. Två inställningar för komfortfokuserad eller direkt gasrespons.
De nya BMW M8-modellernas exklusiva uttryck förhöjs ytterligare av modellspecifika egenskaper med stora luftintag, BMW-njurar med dubbelribb, M-gälar på sidorna och dubbla avgasrör.
Den modellspecifika chassiteknologin har utformats och anpassats med de specifika kraven för bankörning i åtanke. En av egenskaperna som utmärker sig särskilt är ett nyutvecklat integrerat bromssystem, en M-specifik version som ger två olika inställningar för bromspedalskänsla.
Interiören: Lyxig M-cockpit
Interiören kombinerar sportbils-cockpit med lyxig atmosfär. Detta med ett standardpaket som inkluderar M Sport-säten, modellspecifika varianter av läderklädsel, BMW Head-Up Display med M-specifikt innehåll, BMW Live Cockpit Professional (navigationssystem inkluderat och BMW Intelligent Personal Assistant) samt förar- och parkeringsassistens.
En ny funktionsknapp på mittkonsolen ger direkt åtkomst till inställningar för motor, dämpare, styrning, M xDrive och bromssystem, så att de kan skräddarsys efter personliga preferenser och specifika situationer.
BMW M8 Coupé:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Kapacitet: 4,395 cc, effekt 600 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,600 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,3 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,6-10,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 242-238 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
BMW M8 Competition Coupé:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Kapacitet: 4,395 cc, effekt 625 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,800 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,2 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,6-10,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 242-238 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
BMW M8 Cabriolet:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Kapacitet: 4,395 cc, effekt 600 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,600 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,4 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,8-10,6 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 246-241 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
BMW M8 Competition Cabriolet:
V8 med åttaväxlad M Steptronic-växellåda
Kapacitet: 4,395 cc, effekt 625 hk
Vridmoment: 750 Nm vid 1,800– 5,800 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 3,3 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 10,8-10,6 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 246-241 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
*Alla siffror är preliminära. Nivåerna för bränsleförbrukning, CO2-utsläpp och elförbrukning som uppgetts har uppmätts under standardiserade testcykler i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) 715/2007 i den senaste tillgängliga versionen vid tidpunkten för godkännande. Siffrorna hänvisar till ett fordon med grundinställningar i Tyskland och räckvidden som uppgetts tar i beaktning valbar utrustning och olika hjul- och däckstorlek som finns tillgänglig för vald modell och som kan variera beroende på konfiguration.
Siffrorna är redan baserade på testcykeln enligt det nya WLTP-reglementet och är omvandlade till siffror motsvarande NEDC, för att möjliggöra jämförelse mellan olika fordon. Vid fordonsskatter eller andra avgifter baserade på CO2-utsläpp kan CO2-värdena skilja sig från siffrorna angivna här.
BMW M8 Competition läcker ut
Läcker?

BMW M8 får ett helt nytt kontrollsystem
Presenteras troligtvis i slutet av året

BMW delar med sig av lite information kring M8
Kommer att ha mer än 600 hästar
