m

Bugatti Veyron är slutsåld och färdigbyggd
Det här är det absolut sista exemplaret

Bugatti Veyron är slutsåld och färdigbyggd
Bil / Bugatti

I dag presenterar Bugatti det absolut sista exemplaret av modellen Veyron. Det är dags att vända blad och efter 450 stycken (300 coupéer och 150 cabbar) tillverkade får superbilen helt enkelt lämna plats åt en ersättare. La Finale som den sista bilen kallas är en Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse och den står för tillfället utställd på bilmässan i Genève.

Vdn Wolfgang Dürheimer säger följande:
"The Bugatti Veyron has shown that our engineers are capable of achieving a previously unimagined level of technical excellence, thereby opening up whole new dimensions in the automotive sector. The Veyron is justifiably at the head of the field. As the most powerful and fastest production supercar in the world, the Veyron is a true benchmark. With a world record speed of 431.072 km/h, it has become an icon of longitudinal dynamics."
La Finale har en W16-motor på 8.0 liter som ger 1 200 hästar och 1 500 Nm. Bilen ska göra 0-100 km/h på 2.6 sekunder och toppa 410 km/h. Inspirationen till detaljerna sägs komma från den allra första bilen och det är därför färgerna går i rött och svart. Man har också valt att kolfibern ska synas och för första gången erbjuds färgen röd i detta utförande. Luftscoopen och ramen runt den lilla grillen fram är också för första gången svarta. På insidan hittar vi sportstolar i beige och rött skinn men det som sticker ut mest är elefant-statyn i brons som återfinns mellan stolarna.

När Veyrons ersättare dyker upp är oklart för tillfället.

Visa
Pressmeddelande
Bugatti celebrates the Veyron

World première of the 450th and final Veyron,
the Grand Sport Vitesse “La Finale”

Bugatti President Wolfgang Dürheimer: “As the most powerful and fastest production supercar in the world, the Veyron is the benchmark”

All 450 Veyrons have been sold, marking an important milestone for Bugatti

The first and 450th Veyron will be on display together at the Geneva International Motor Show

Molsheim/Geneva, 2 March 2015. The curtain rises on an icon! At the Geneva International Motor Show, Bugatti is celebrating the Veyron, the fastest production supercar in the world whose performance has captivated legions of fans around the world since its launch ten years ago. The Veyron is limited to 450 units, which have now all been sold. The world première of the final Veyron in Geneva will mark the culmination of an unprecedented chapter in automotive history. Bugatti will showcase the Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse “La Finale” with chassis number 450 alongside chassis number one of the Veyron 16.4 which rolled out of the company’s factory in Molsheim ten years ago and heralded the start of the Veyron’s success story.
“The Bugatti Veyron has shown that our engineers are capable of achieving a previously unimagined level of technical excellence, thereby opening up whole new dimensions in the automotive sector,” says Wolfgang Dürheimer, President of Bugatti Automobiles S.A.S. “The Veyron is justifiably at the head of the field.”

“As the most powerful and fastest production supercar in the world, the Veyron is a true benchmark,” continues Dürheimer. “With a world record speed of 431.072 km/h, it has become an icon of longitudinal dynamics.”

The development of the Bugatti Veyron represented one of the greatest technical and engineering challenges ever overcome in the automotive history. At the time, Bugatti developers were faced with four key specifications: the car had to transfer more than 1,000 PS onto the road, achieve a top speed in excess of 400 km/h, accelerate from 0 to 100 km/h in less than three seconds and – the biggest challenge of all – still be suitable for ‘driving to the opera’ in comfort and style.

In addition to its stunning performance, it is this everyday practicality and suitability for comfortable, luxurious travel which makes the Veyron so unique, and which sets it apart from all other supercars and hyper cars on the market.

This combination has proven to be a recipe for success. All of the planned 450 vehicles have now been sold: 300 coupés and 150 open-top super sports cars.

“So far no other carmaker has managed to successfully market a product that stands for unique top-class technical performance and pure luxury in a comparable price/volume range,” says Wolfgang Dürheimer. “This is an incredible success for Bugatti.”

Not only is the Veyron the epitome of premium performance and speed, it is also a prime example of timeless automotive design. The Veyron is an automotive piece of art featuring unique lines that are heavily influenced by the traditional design DNA of the Bugatti brand.

“The Veyron is a showcase for technology, design and art – in keeping with the Bugatti brand’s values of ’Art, Forme, Technique’”, Dürheimer says. Bugatti’s customers are as unique as its vehicles. “The Veyron has created an entirely new customer base for an automotive brand.”

“Alongside the certainty of owning the world’s fastest production sports car with a high degree of individual exclusivity, Bugatti customers appreciate that, by purchasing a Veyron, they become part of the history of an automobile brand that is steeped in tradition,” says the Bugatti President. “Many vehicles therefore find their way into private collections and are purchased as an investment by automotive connoisseurs.”

When it came to equipping the 450 Veyron sports cars, Bugatti did everything to fulfil customers’ wishes. For example, the body finish featuring clear-lacquered exposed carbon fibre was particularly popular. Bugatti currently supplies this finish in eight colours – more than any other manufacturer and in a quality that no other company can achieve. In addition, the French luxury brand offers over 100 different colours for the painted finishes on the carbon fibre bodies. The vehicles also feature a wide range of luxurious materials that were uncommon in the automotive field, such as porcelain, crystal, special types of leather and wood, gold and platinum. Each Bugatti configured by a customer is unique. Including options, the average price of the vehicles recently sold is €2.3 million.

It goes without saying that Bugatti is already working on the sequel to its recent success story, with development of its next model well underway. “With the next Bugatti model, we are aiming to consolidate and expand the market-leading position we have established with the Veyron,” the Bugatti President explains. “Our challenge is to make the best even better.”


The 450th Veyron: Grand Sport Vitesse “La Finale”

The last of the 450 Veyron supercars is the Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse “La Finale”. It draws its sheer force from a 1,200 PS, 8-litre, W16 engine which provides a breathtaking maximum torque of 1,500 Nm. It sprints from zero to 100 km/h in just 2.6 seconds and can achieve a top speed of 410 km/h.

The “La Finale” design is a modern homage to chassis number 1

“When designing the “La Finale”, the designers sought inspiration from the first Veyron in order to provide a visual conclusion to the success story of this super sports car,” says Bugatti’s chief designer Achim Anscheidt. “Although both vehicles have a black and red colour scheme, chassis numbers one and 450 still have their own individual character which we have identified visually. Ultimately, every Veyron is unique.” The owner of the Grand Sport Vitesse “La Finale” also had a say in the design of the vehicle.

Première for red exposed carbon fibre

The design of the carbon bodywork of “La Finale” is based on chassis number one which was designed ten years ago in the traditional Bugatti two-tone colour scheme, which was popular in Bugatti models of the 1920s and 1930s. This striking design language remains inseparable from the Veyron to this day. For the “La Finale”, the front wing panels, the doors and the areas between the doors and the side air intakes, known as “medallions” in French, are made from black exposed carbon fibre. The other parts of the outer shell are made from red exposed carbon fibre, the first time this colour has ever been used on a vehicle. Including this new colour, Bugatti now offers a total of eight different tints for exposed carbon fibre. The French luxury brand is an industry leader in terms of not only the diversity of the colour schemes it offers, but also in relation to the quality and processing of the exposed carbon fibre.

Unusually for a Veyron, the name of the Grand Sport Vitesse has been incorporated into the outer shell. The “La Finale” lettering, which highlights the extra significance of this particular super sports car, appears twice: once very clearly under the right front headlight and then in a slightly concealed position on the underside of the rear wing. In both cases, the bright “Italian Red” lettering is painted into the black exposed carbon fibre.

For the first time in a Veyron, the air scoops and intercooler cover have been painted black. The EB logo and the relief “16.4” have also been emblazoned on it in Italian Red.

The wheel design is also in keeping with the red and black colour scheme. It is worth mentioning the hubcaps that were milled from a single block of aluminium – another example of the tremendous lengths that Bugatti goes to in the production of its vehicles. And that’s not all: each hubcap features a relief of the famous Bugatti elephant that was created during the milling process and then painted black. Rembrandt Bugatti, renowned sculptor and brother of company founder Ettore, designed this figure which was later used as a radiator cap on the Type 41 Royale and subsequently became a symbol of the brand. The elephant can also be found on the red fuel tank cover and oil cap as a black anodised insert made from milled aluminium.

An interior of strong, sophisticated contrasts

As with the exterior, the interior of the “La Finale” also pays tribute to the first Veyron. It was upholstered entirely in leather in a light beige colour known as “Silk”. Leather also adds a refined touch to the interior of the “La Finale”, where it features in the centre seat panels, the footwell, the headliner, the cowling and the rear wall. Unlike chassis number one, the designers and the customer have settled on contrasting colours for chassis number 450, selecting a striking red tone known as “Hot Spur”. This red appears in the arm rests, the instrument panel, the dashboard, the side bolsters and on the steering wheel rim, which is also decorated with stitching in “Silk” beige.

Red exposed carbon fibre is also used in the interior: on the centre tunnel, on the inserts in the centre console, on the door panels and seat shells.

The red head restraints are adorned with “La Finale” lettering embroidered in “Silk” colour. The lettering is found again in “Italian Red” in the door sill strips, etched into the black exposed carbon fibre.

The jewel in the interior is undoubtedly the Bugatti elephant on the stowage compartment cover made from red exposed carbon fibre and located in the rear panel between the seats. The elephant was cast in bronze with great technical skill, given a black patina, and then worked into the cover as an insert. The lettering “450/450” has been painted in black under the bronze cast.

The Geneva International Motor Show will be staged from 5 to 15 March 2015 at the Palexpo exhibition centre in Geneva. The Bugatti exhibit is in hall 1.


The impossible made possible
The Bugatti Veyron – a technical masterpiece

When the Bugatti Veyron was first announced at the end of the nineties, many people were sceptical that the basic parameters could ever work. With more than 1,000 PS, a top speed in excess of 400 km/h, acceleration from nought to one hundred in less than three seconds, the doubters thought it simply impossible to produce a super sports car with this level of performance while remaining controllable and drivable. But that’s not all. Bugatti had set the bar even higher with its intention to produce a comfortable road car that was suitable for everyday use.

The development of the Veyron was one of the most significant technical challenges ever undertaken by the automotive industry. Bugatti engineers had to push the limits of physics and do things that had never been done before in automotive development.
49.4°
0

Bugatti Veyron är slutsåld och färdigbyggd

Det här är det absolut sista exemplaret

Teasertrailer för Mike Mignola: Drawing Monsters
Om skaparen av Hellboy

Hellboy kanske inte är världens mest kända serietidningskaraktär, men berättelsen om Anung Un Rama har pågått väldigt länge. Mike Mignola skapade karaktären 1993 och sedan dess har vi fått se Hellboy i serietidningar, grafiska romaner, filmer och spel. Nu verkar en dokumentär om Hellboy-skaparen vara på ingång och ovan kan ni kika på en teasertrailer om dokumentären. I dokumentären får vi kort och gott höra berättelsen om Mignola och hur han inspirerat andra under sin karriär. Bland annat kommer vi i dokumentären få ta del av intervjuer från Neil Gaiman, Guillermo del Toro, Doug Jones, Adam Savage och förstås Mignola själv. För tillfället pågår en Kickstarter-insamling för att finansiera projektet. Insamlingen startade för bara några dagar sedan och har redan gått en bra bit över målet på runt en halv miljon kronor. Insamlingen kommer pågå fram till 1 april och om man vill hjälpa till att finansiera och i samma veva lägga vantarna på flådigheter som Hellboy-konst och tischor eller executive producer-titel. Mike Mignola: Drawing Monsters väntas ha premiär i april nästa år. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Trailer för Without Remorse
Actionthriller med Michael B Jordan

En ordentlig trailer har släppts för den kommande actionthrillern Without Remorse. Filmen är baserad på Tom Clancys bok med samma namn och i den får vi följa marinsoldaten John Kelly som avtäcker en internationell konspiration när han försöker ta reda på vem som ligger bakom mordet på hans gravida fru. Without Remorse har premiär 30 april på Amazon Prime Video. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Så kör man en T-Ford från 1924
Inte bara att hoppa in och vrida på nyckeln

Idag kör bilarna sig själva åt oss. Så var det inte riktigt på 20-talet, och man fick jobba lite för att både få igång sin bil och sedan även köra den. En upplevelse helt klart. Här får vi lära oss hur man kör en T-Ford från 1924 av Nascar-proffset Joey Logano. Det är hans bil också, lite skillnad mot det han kör på jobbet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Marvel Comics släpper snart sin första Alien-serietidning
Kolla in lite från den här

Vanligtvis när vi snackar om Marvel Comics så handlar det om att någon av deras serietidnings-karaktärer dyker upp i filmer eller tv-serier. När det gäller Alien så blir det tvärtom. Marvel Comics Alien-serietidning baseras på den klassiscka scifi-filmen från 1979 där vi fick se Sigourney Weaver fajtas mot superonda utomjordingar i rollen som Ellen Ripley. Ripley kommer inte att dyka upp i Marvels version av Alien men kanske kan vara intressant ändå. Marvel skriver: "Featuring both new and classic characters from Earth and beyond, this bold take on the Alien mythology will entertain both longtime fans and newcomers to the legendary horror/science-fiction saga.The new story will feature a Weyland-Yutani mercenary named Gabriel Cruz as he battles a deadly new breed of xenomorph with the survival of his child hanging in the balance." Första numret av Marvel Comics Alien släpps både som fysisk tidning och i en digital version i Marvel Comics app 24 mars. Ni kan kolla in lite från Alien #1 i klippet här ovanför. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Simpsons kommer få två nya säsonger
Minst

Det känns lite som att The Simpsons kommer leva längre än många av oss. Serien hade premiär 17 december 1989 och är nu inne på säsong 32. Och fler kommer det bli. Numera Disney-ägda Fox har beställt två nya säsonger av den anrika serien och dessa planeras att sändas tidigt 2022 och 2023. Därefter lär det beställas ytterligare säsonger av serien då den praktiskt taget är odödlig vid det här laget. I Sverige kan vi kika på Simpsons på Disney+. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Här är trailern för The Mighty Ducks: Game Changers
Hockeyserien drar igång på Disney+ i slutet av mars

Snart drar hockeyserien The Mighty Ducks: Game Changers igång på Disney+ och här ovanför kan ni kolla in en trailer för den. Tv-serien baseras på de tre Mighty Ducks-filmerna som kom på 1990-talet där vi i den första fick följa advokaten Gordon Bombay (Emilio Estevez) träna upp ett ungomslag i hockey. I The Mighty Ducks: Game Changers kommer vi att få följa den 12-årige Evan som får Bombays hjälp att starta upp ett nytt hockeylag med underdogs efter det att han inte fått plats det ursprungliga Mighty Ducks-laget, ett lag som 30 år efter det bildades utvecklats till ett storlag. The Mighty Ducks: Game Changers har premiär på Disney+ 26 mars. Tills dess kan ni kolla in filmerna The Mighty Ducks, The Mighty Ducks: D2 och The Mighty Ducks: D3 samt den animerade tv-serien Mighty Ducks som sänds på Disney+ nu. Här nedanför hittas trailern till The Mighty Ducks från 1992. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marshall släpper sina första true wireless
Äntligen?

Marshall Headphones ägs av ett bolag som heter Zound industries och en gång i tiden var de rätt långt fram när det gällde trender. Det där med true wireless-lurar missade de dock helt och efter att Urban Ears släppt sina första i höstas är det nu dags för Marshall att leverera. Vi har testat och det är kort och gott ett helt ok första släpp. Kolla in vår video om lurarna här! Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Varför ska Apple bygga en bil?
Här försöker CNET reda ut det

Det har nu gått över fem år sedan det började ryktas om att Apple höll på att utveckla en egen bil, rykten som har blivit allt mer vanligt förekommande den senaste tiden. En del ställer sig dock frågande till varför Apple egentligen vill utveckla en egen bil. Det är en bransch där konkurrensen är tuff och en bransch där Apple sannolikt inte kan räkna med samma marginaler som man har på de flesta av de produkter man säljer idag. I klippet ovan försöker CNET reda ut en del av frågetecknen runt Apples eventuella framtida bil och varför Apple antagligen kommer att släppa en egen bil på marknaden framöver. Huruvida Apple kommer att släppa en bil som vi konsumenter kommer att kunna äga och köra själva, eller om Apple enbart kommer att satsa på självkörande bilar är antagligen en större fråga. CNET verkar tro på det sistnämnda och misstänker att Apple är mindre intresserade av att ge sig in i själva fordonsbranschen. Istället kanske Apple siktar på att bli ett av företagen som kommer att transportera oss till olika destinationer i framtiden den dagen då vi inte längre kan eller får köra bilar själva. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung släpper tåliga Galaxy XCover 5
Kalas om du är en slarvpelle

Lever du ett äventyrligt liv eller jobbar där det finns stor risk att din telefon kan ta skada? Eller är du allmänt en slarvpelle som pajjar din lur stup i kvarten? Eller gillar du telefoner med väldigt coola namn? Då kanske en enhet i Samsungs hållbara Galaxy XCover-serie kan vara intressant. Nu har Xcover 5 presenterats och enheten kommer dyka upp i butik nästa vecka. Prislappen är i skrivande stund okänd, men tidigare har det ryktats om att priset kommer landa på motsvarande 300 euro. XCover 5 kommer med ett robust hölje som inte bara är väldigt vattentålig med IP68-klassning, utan är också klassad med MIL-STD810H som bland annat betyder att den ska överleva fall på 1,5 meter på betong. Skärmen ä 5,3 tum stor TFT-skärm med HD+-upplösning. För att telefonen är framtagen för att hantera tuffa miljöer är det då även kalas att skärmen kan användas med tjocka handskar. På insidan sitter det ett stycke Exynos 820 med en åttakärnig processor på 2.0GHz, 4GB ram och 64GB lagring. Batteriet ligger på 3000mAh och går att byta ut vid behov. På baksidan sitter det en ensam kamera på 16MP och på framsidan en selfiekamera på 5MP. I och med att fokus ligger på företagsförsäljning lyfter Samsung fram att även denna telefon kommer med företagsfokuserade lösningar som Knox. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Perseverance har nästan samma processor som iMac G3 hade
Är dock lite tåligare än de som Apple använde på 90-talet

New Scientist rapporterar att NASA:s senaste Mars-farkost Perseverance använder en modifierad PowerPC 750-processor för att hantera den data som farkosten samlar in och sänder vidare till jorden. Det är samma processor som Apple använde i de färgglada iMac G3-modellerna som man lanserade 1998 och sålde till 2003. PowerPC 750 är en single core-processor på 233Mhz som var försedd med 6,35 miljoner transistorer. Den versionen som används i Perseverance, och även i NASA:s rover Curiosity, kallas dock för RAD750 och försedd med 10,4 miljoner transistorer. RAD750 utvecklades av BAE System 2001 och har använts i olika rymdfarkoster sedan 2005. Den är specialbyggd för att tåla olika omständigheter som rymdfarkoster kan utsättas för under sina uppdrag. Gizmodo skriver om RAD750: "BAE Systems manufactures the radiation-hardened version of the PowerPC 750, dubbed RAD750, which can withstand 200,000 to 1,000,000 Rads and temperatures between -55 and 125 degrees Celsius (-67 and 257 degrees Fahrenheit)." En RAD750-processor kostar runt 200.000 dollar, motsvarande nästan 1,7 miljoner kronor, vilket gör dessa "rymd-processorer" betydligt mycket dyrare än de PowerPC 750-processorer som drev en del av Apples stationära datorer i slutet av 1990- och i början på 2000-talet. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Square köper in sig i Tidal
Jack Dorseys betaltjänst blir storägare i Jay-Z:s musiktjänst

Idag meddelade Square, betaltjänsten som startades av Twitters grundare Jack Dorsey, att man köper in sig i Tidal, musiktjänsten som 2015 köptes upp av Jay-Z. Square kommer att betala 297 miljoner dollar, motsvarande lite över 2,5 miljarder svenska kronor, för en majoritetspost av ägandet i Tidal. Exakt hur stor Squares ägarandel blir av Tidal finns det än så länga inga uppgifter. Tidal kommer dock att bli en fristående del av Square och Jay-Z kommer att ta plats i Squares styrelse efter investeringen, något som låter som om Square har köpt upp mer eller mindre hela Tidal. Dorsey säger om varför Square ser en investering i Tidal som en bra idé: "It comes down to one simple idea: finding new ways for artists to support their work. New ideas are found at intersections, and we believe there’s a compelling one between music and the economy. I knew TIDAL was something special as soon as I experienced it, and it will continue to be the best home for music, musicians, and culture." Huruvida Square har någon strategi för att göra Tidal mer populär på streamingmarknaden framöver återstår att se. Tjänsten har blött pengar de senaste åren och har långt ifrån den typen av marknadsandelar som till exempel konkurrenterna Spotify och Apple Music har. Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Nacon svarar på Sinking City-anklagelser
Hävdar att utvecklarna fått sin kosing

The Sinking City-berättelsen har nu fått en fortsättning. Det smått mediokra spelet togs bort från spelbutiker förra sommaren då utvecklarna Frogware hävdat att distributören Nacon inte levererat pengar som överenskommet. Nyligen lade Nacon upp spelet på Steam mot Frogwares vilja och kort därefter gick Frogware ut med att den versionen av spelet var en piratkopierad version som Nacon crackat och lade fram bevis för detta. Frogware bad även fansen att inte köpa Steam-versionen och det hela slutade med att spelet plockades bort från Steam igen. Nacon har varit rätt tysta om det hela, men har nu gett svar på tal. I ett pressmeddelande skriver Nacon att utvecklarna visst har fått pengar utbetalade, både för utvecklingen samt royaltypengar från försäljning. Närmare bestämt ska 8,9 miljoner euro ha betalats ut till Frogware. Nacon skriver även att Frogware själva har försökt publicera spelet på Steam utan att nämna distributören, vilket bryter mot det avtal som bolagen skrivit på, samt att Nacon fått rätt i alla juridiska beslut i fejden. Nacon bemöter dock inte det påstående att de piratkopierat spelet. Det hela fortsätter kännas som pajkastning och vi får se var det hela slutar. Det låter dock som att vidare rättliga åtgärder väntar. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Så här ser Kia K8 ut på insidan
Verkar trevlig

För några veckor sedan fick vi de första bilderna på Kias nya flaggskepp K8. Då handlade det bara om exteriören, men nu får vi även se hur modellen ser ut på insidan. I framsätet i alla fall. Det vi ser är att bilen får två stycken skärmar på tolv tum - en för instrumenten och en för infotainmentsystemet. Under den sistnämnda sitter en touchpanel för styrning av luft och värme. Mellan stolarna sitter växelväljaren och körlägesväljaren. Det finns även två stycken mugghållare här och lite förvaringsutymmen. "The K8 is a modern sedan with a dynamic exterior that is matched by its progressive and elegant interior. This car – our first since our new company rebranding – puts us on the path forward as we look to realize our future goals." Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

South Park släpper avsnitt med vaccinerings-tema
Den 10 mars

Den 10 mars kommer South Park att släppa den en timme långa South ParQ Vaccination Special-episoden på Comedy Central, och som väntat kommer den att driva med allt kring det här med vaccinering. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Playstation 2 fyller 21!
Tut i luren!

4 mars 2000 började Playstation 2 säljas i Japan, medan vi i Europa fick vänta till hösten på konsolen. Under sin livstid släpptes det över 3800 spel och spelserier som släpptes till konsolen lever än idag, och vissa PS2-klassikher har fått nytt live i form av omgjorda och remastrade versioner. Playstation 2 hade inte bara ett och annat intressant spel, det var även en extremt lättsåld enhet och konsolen toppar fortfarande listan över mest sålda konsoler genom tiderna med 155 miljoner sålda exemplar. Bonusvideo nedan med ett gammalt inslag om PS2-premiären. Tumnagel
42.2°
+
André Stray
0

Polaroid släpper 3D-penna där du kan rita med godis
Ät upp dina teckningar

Polaroid har släppt en ny version av sin 3D-penna Play 3D Pen där användaren kan göra 3D-teckningar med hjälp av ett sockerfritt godis-filament istället för plast eller andra material. Polaroid CandyPlay 3D Pen har sex olika smaker på sitt godis-filament, jordgubb, apelsin, äpple, vindruva, citron samt kola. Ampuller med dessa smaker går att ladda en åt gången i 3D-pennan och sedan kan användaren börja skapa strukturer liknande de som syns i videoklippet nedan. En Polaroid CandyPlay 3D Pen kostar 50 dollar och levereras då med fyra ampuller filament som smakar jordgubb. Ett 40-pack med godis-filament kostar cirka 30 dollar och säljs i var och en av de sex smakerna eller i ett blandpack. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar Land Rover stoppar utvecklingen av MLA-plattformen
Ska istället satsa på en annan plattform för elbilar

MLA (Modular Longitudinal Architecture) är en plattform från Jaguar Land Rover framtagen för att kunna husera mildhybridsystem, laddhybridsystem och ren eldrift med ett stort batteripack i mitten. Den här skulle vara grunden för kommande Jaguar XJ som bara skulle erbjudas med eldrift. För en månad sedan stod det dock klart att den modellen läggs ned, och nu får vi reda på att man stoppar vidare utveckling av plattformen helt. Innan den fasas ut 2025 ska den dock vara grund till större suvar från Land Rover och Range Rover. MLA har helt enkelt blivit för omodern och istället ska man lägga krut på att utveckla en helt ny plattform för framtida elbilar. Den heter EMA och kommer användas av mindre modeller som ska gå på bara el, vara laddhybrider eller mildhybrider. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Fel sätt att laga middag på
Rekommenderas inte

Om du har planerat att laga middag någon gång i ditt liv - gör inte på det här viset då. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Idag är det Fössta tossdan i mass
Ät prinsesstårta!

Idag är det Smålands alldeles egna nationaldag eftersom det är "Fössta tossdan i mass". Det är den småländska dialekten firas och då får man äta prinsesstårta med massipan, oavsett var i landet man bor. Grattis till oss! Tumnagel
119kg
+
Bobby Green

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Toasty Digital remixar ihop Kanye och Kendrick
Eftersom de inte släppt sitt gemensamma material

Det sägs att artisterna Kanye West och Kendrick Lamar spelat in över 40 stycken låtar tillsammans, låtar som aldrig har släppts. För att få ordning på detta bestämde sig YouTube-kanalen Toasty Digital för att mixa ihop Kanyes album My Beautiful Dark Twisted Fantasy med Kendricks album good kid, m.A.A.d city och det här är resultatet. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
47kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green