11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Byton visar en eldriven självkörande sedan
Byton visar en eldriven självkörande sedan Ska lanseras 2021

I början av året dök den nya kinesiska biltillverkaren Byton upp med ett crossover-koncept. Nu visar man upp nästa bil som är en sedan. Precis som föregångaren är den eldriven och självkörande och den baseras även på samma plattform som suven. Planen är att lansera 2021. Och eftersom man innan denna visades upp säkrade 500 miljoner dollar i en ny investeringsrunda finns det lite färsk kosing för att göra verklighet av grejerna.

Den nya konceptbilen heter K-Byte och man lovar att den kommer att vara självkörande i nivå 4. Det innebär att den kommer att vara kapabel att köra människor från punkt A till punkt B utan att någon i bilen behöver göra något. Bilens LIDAR-sensorer gömmer sig i karossen när man kör bilen manuellt. Den självkörande tekniken ska komma från företaget Aurora Innovation som startats av den förra chefen för Googles autonoma bilsatsning. Företaget har redan knutit till sig både Volkswagen och Hyundai för att erbjuda liknande teknik även till dem i framtiden.

I slutet av 2020 ska Byton rulla ut en testflotta med bilar för att säkra att grejerna fungerar som det är tänkt.

Bil, Elbilar, Byton, Byton K-Byte, elbil, koncept, sedan
CES2018 Byton visar upp sin eldrivna crossover Diskret utsida, spännande insida Förra veckan fick vi en liten glimt av den nya eldrivna crossovern från den kinesiska tillverkaren Byton och nu är konceptbilen presenterad på CES-mässan i Las Vegas. Redan senare i år planerar man att lansera bilen i produktionsutförande. Det man visar upp nu är som sagt ett koncept men produktionsbilen ska dela 85 procent av utseendet med denna. Senare planeras det även en sedan-modell och en småbil på samma plattform. Instegsversionen ska ta sig 40 mil på en laddning och prislappen kommer att ligga på omkring 45 000 dollar. Den har en elmotor på bakaxeln som ger 272 hästar. På 20 minuter ska man från urladdat batteri kunna tanka in 25 mil. Orkar man vänta tio minuter till kommer man att få upp till 80 procent av den totala räckvidden. Det finns även en version med dubbla motorer och en sammanlagd effekt på 476 hästar. Den ska även ha en räckvidd på 52 mil. Som vi har sett tidigare domineras interiören av en enorm skärm på 49 tum som sträcker sig över hela instrumentpanelen. Det finns även en pekskärm på åtta tum i ratten vilket är lite speciellt och uppseendeväckande eftersom det verkligen inte är där man ska ha ögonen när man kör. Denna och den stora skärmen ska dock gå att styra med både rösten och gester, och de ska även ha ansiktsigenkänning. Man har också utvecklat en digital plattform som man kallar för Byton Life där användare kan koppla upp sina prylar, leka med appar, lyssna på musik, videochatta och liknande. De främre stolarna kan rotera tolv grader inåt och på så vis ge lite mer häng-känsla när man står parkerad. Även bak är det två separata fåtöljer som gäller men dessa går inte att rotera. Produktionsversionen kommer att vara förberedd för självkörning i kategorin Level 3 och Level 4 kommer man att börja testa först efter 2020. Tumnagel
43.9°
0
CES2018 Häng med på en åktur i elbilen Byton "Som att åka första klass" Den kinesiska elbilen Byton är presenterade i Las Vegas och ett gäng som fick åka med en sväng var The Verge och så här såg det ut. Massa bilder och intryck i text finns på länken nedan. Tumnagel
39.8°
0
39.9° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 13 jun 2018, 10:30
Byton visar en eldriven självkörande sedan Ska lanseras 2021
39.9°
0