m
Danska Zenvo presenterar superbilen TSR-S

Danska Zenvo presenterar superbilen TSR-S
Gatlegalt monster med 1 194 hästar

Bil / Nyheter

Biltillverkaren Zenvo från Danmark visar nu upp sin nya superbil som de just nu ställer ut i Genève. Den heter TSR-S och förutom lite nytt utseende har bilen en aktiv vinge där bak som ska hjälpa den att få extra grym prestanda både rakt fram och när kurvor tas i hög fart. Troels Vollertsen som är Chief Technical Officer och grundare av företaget säger följande:

"The Centripetal Wing is an exceptional development that allows for increased grip and higher cornering speed. Whereas most supercars only achieve optimum downforce in cornering at a certain speed, the multi-rotational function of the wing distributes downforce in an innovative way to deliver the optimum amount of cornering grip at any speed. Whilst lifting to boost downforce, the wing also tilts while cornering – for example, lifting the left side of the wing when cornering left and vice versa, to propel the car to the inside of the corner, ensuring exceptional stability and grip."

Motorn som är placerad i mitten är en V8:a på 5,8 liter med dubbla kompressorer som pumpar ur sig 1 194 hästar vid 8 500 varv och som har ett vrid på över 1 100 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad så kallad dog box-växellåda med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, 0-200 på bara 6,8 sekunder och toppfarten anges till 325 km/h.

Bilen mäter 4,81 meter på längden, strax över två meter på bredden, 1,19 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Karossen är helt i kolfiber medan chassiet är tillverkat av stål och aluminium. Torrvikten landar på 1.495 kilo.

Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas varje år. Vad köpare får betala framgår tyvärr inte för tillfället.

Visa
Pressmeddelande
Danish hypercar specialist, Zenvo, presents the world debut of the Zenvo TSR-S at the Geneva International Motor Show, featuring an innovative new rear wing that contributes to extraordinary performance.

Zenvo presents the TSR-S: a third model in the TS (Twin Supercharged) model lineup joining the TS1 GT and TSR track car

Innovative Centripetal Wing debuts on TSR-S, revolutionising stability and high-speed cornering

The TSR-S uses a more powerful version of Zenvo’s in-house developed twin supercharged 5.8-litre V8 high revving racing engine, now producing 1177bhp at 8,500 RPM and torque of more than 1100Nm

Motorsports-derived 7-sp paddle shift dog box: one of the fastest-shifting transmissions in existence

Acceleration 0-100 km/h (0-62mph) in 2.8 seconds, 0-200 km/h (0-124mph) in just 6.8 seconds

Geneva | 6 March 2018

ZENVO AUTOMOTIVE PRESENTS TSR-S

THIRD MODEL IN TWIN SUPERCHARGED MODEL LINEUP

Zenvo Automotive A/S (‘Zenvo’), the Danish high-performance automotive company, has today unveiled its new model at the Geneva International Motor Show. The Zenvo TSR-S is positioned between the company’s TS1 GT car and its racetrack-bred sibling, the TSR, combining phenomenal on-road capabilities with ultimate exclusivity.

The TSR-S is a street legal version of the TSR – hence the ’S’ in the model name. Featuring an innovative and striking new active multi-axis Centripetal Wing and an in-house developed twin supercharged V8 engine, production of the TSR-S is now underway within Zenvo’s limited production of just five cars a year.

Setting the car apart from its rivals, the TSR-S incorporates manually-adjustable performance settings including a variable power output. In addition, the unique dual gearbox set-up can switch between a standard road gearbox configuration and a brutal mechanical direct power-shift race set-up that delivers a genuine race car experience on the track.

The TSR-S has been completely redesigned and reengineered for optimum aerodynamic performance. This, combined with a further improved active rear differential and an advanced traction control system, helps the TSR-S to deliver an unrivalled performance on the road, for a genuinely unique hypercar experience.

Troels Vollertsen, Chief Technical Officer and Founder of the company, explains: “In developing the TSR-S, the utmost dedication and ambition of our team has driven us to achieve unprecedented levels of aerodynamic engineering capability for a road-going car. By converging the individual performance characteristics of the exceptional TS1 GT hypercar with the savage TSR track car we have created the ultimate Zenvo. The TSR-S is a once-in-a-generation car with cutting-edge technologies that will define new boundaries in automotive engineering, and will rightfully place it in the very highest echelons of the hypercar world.”

Zenvo Centripetal Wing: a patent-pending active rear wing system

Since its formation in 2007, Zenvo has established a reputation for engineering excellence and innovation.

Building on this foundation, advanced aerodynamic analysis and implementation of advanced airflow management on the TSR-S helps the car generate more than three times as much downforce as the TS1 GT. Central to this is the dramatic Zenvo Centripetal Wing.

The ground-breaking rear wing has two rotational axes enabling it to function both as an air break and a cornering stabilizer. When the TSR-S corners, the wing rotates relative to the car’s longitudinal axis. This generates an inward force together with the conventional downforce, boosting inner tyre grip and cornering stability.

Vollertsen explains: “The Centripetal Wing is an exceptional development that allows for increased grip and higher cornering speed. Whereas most supercars only achieve optimum downforce in cornering at a certain speed, the multi-rotational function of the wing distributes downforce in an innovative way to deliver the optimum amount of cornering grip at any speed. Whilst lifting to boost downforce, the wing also tilts while cornering – for example, lifting the left side of the wing when cornering left and vice versa, to propel the car to the inside of the corner, ensuring exceptional stability and grip.”

The name ‘Centripetal’ directly refers to the centripetal force also known as ‘center seeking’ force. When in an absolutely horizontal position, a conventional rear wing generates a downforce perpendicular to the horizontal position of the wing: absolute vertical. When the centripetal wing tilts away from the absolute horizontal, the downforce stays perpendicular to the plane of the wing thereby generating a centripetal force. This centripetal force reduces the tendency of the rear end to break away - a trait that is inherent for a mid-engine car.

Furthermore, the high pivot point of the wing allows it to act as an additional rear anti-roll bar. This provides additional grip to the inner wheel, reducing the chance of a loss of traction at the rear, and also ensuring increased downforce on the inner wheel. The wing also functions as air brake when fully-rotated in an upright position.

Advanced aerodynamic design

The aerodynamic development of the Zenvo TSR-S was focused on providing unprecedented driving dynamics. The centripetal rear wing is only one contributor to the comprehensive new aerodynamic package. Other unique and innovative new features collaborate to improve stability, cornering and braking.

The new front splitter is designed to improve front to rear downforce distribution by generating front downforce and directing air to the underbody. The front bumper is updated together with the front wheel housing outlets. Together they stabilise the air around the front wheels and direct air to the intercoolers. At the same time the front wheel housing outlets extracts air from the front underbody, improving downforce and decreasing drag.

The rear body of the car features major updates with an LMP1-inspired air scoop, new diffuser and the proprietary active rear wing. The diffuser is optimised to extract air from the underbody and decrease the rear tyre wake for increased stability.

Kasper Berthu Damkjær, Senior Fluid Mechanics Specialist and Aerotak ApS founder, participated in the development of the TSR-S aerodynamics. “The wing concept is focused on delivering high downforce while increasing the tyre load on the inboard tyres when cornering,” says Damkjær. “Conventional movable wing and flap designs, focused on inboard tyre load, function by a penalty concept where downforce is increased on the inboard section of the cornering car but not on the outboard section.

“The TSR-S wing concept is able to maintain the high downforce and generate a large inwards directed force. When the wing is tilted, downforce is only decreased by 3%, while an inward directed force of 30% of the wing downforce is generated.”

Advanced engineering provides personalised driving characteristics for TSR-S

Zenvo has developed a reputation among hypercar enthusiasts around the world for offering clients a truly unique blend of power, performance and prestige. Using extensive lightweight carbon-fibre and other hybrid composite materials as well as unique drivetrain, the quality of Zenvo engineering and the precision quality of production are worthy successors of Denmark’s innovative ancestors.

The TSR-S comes so close to a genuine track car that is still drivable on the public road, combining phenomenal handling capabilities with ultimate exclusivity. The TSR-S has two faces – it can provide drivers with a usable, easy-to-drive hypercar for the road, but also has the potential for drivers to alter the car’s characteristics, with a number of adjustable performance settings that can turn it into a performance-focused racer.

There are three settings – Minimum (700bhp), IQ, and Maximum (1177bhp). IQ is an autonomous setting that cleverly provides ‘race-car for the road’ driving characteristics. The advanced traction control system continuously assesses the grip of the tyres on the road and limits the power accordingly. Where traction allows, the IQ setting will ensure maximum power is delivered to the rear wheels whenever possible.

For the driver, it is the experience provided by the two distinct gearbox settings that most makes this car feel like a genuine race car. The gearbox comprises a 7-speed paddle shift gearbox with helical-cut dog gears. The set-up can switch between standard road gearbox directly to a race gearbox operation – a development that is unique to Zenvo.

In Race setting, the brutal direct mechanical power-shift gearchange is one of the fastest-shifting powertrains in existence. In Road setting, the gearchange is electronic, with sensors adjusting the gearchange to remove the harshness so often experienced by a dog box, for a more a more relaxing drive in everyday use.

Performance-focused exterior styling - inspired by nature

The TSR-S takes the powerful Danish design philosophy of previous Zenvo success stories and complements them in new ways. For instance, the piercing headlights, inspired by a sharp-eyed eagle stalking its prey before diving down to take the prize, are enhanced by a redesigned carbon fibre splitter that adds to the purposeful stance. The aggressively muscular haunches on the side profile also reflect the power of nature, reminiscent of a lion crouched on its haunches, ready to launch into action.

The redesigned headlights feature Bi-LED headlamps and daytime running lights, indicators, and a drag-reducing air duct. This configuration is developed to minimise weight and adds considerable visual impact, making the front of the TSR-S look even more aggressive and purposeful than the original TS1 GT.

As with the headlight housing, the redesigned rear light frame features a duct venting the rear wheel housing. Rear lights are reduced to only one cluster unit per side in order to save weight – there is even only one licence plate lamp at the rear, highlighting the attention to detail provided by Zenvo’s engineers in their efforts to reduce weight.

The inside story - inspired by racing heritage

Every detail of the minimalistic driver-focused interior of the TSR-S reflects the overall performance-focused philosophy of a track day car. Unnecessary weight has been eliminated from the cockpit: in its ultimate configuration, the car has no sound system or speakers, no satellite navigation, no air conditioning, no airbags, and mechanically operated seats, although clients can specify any level of equipment they desire.

Continuing the high-performance theme, the materials and trim finish are race-inspired. The steering wheel features a switch that has been adopted directly from racing, while the bespoke TSR-S carbon seat shells are clad in lightweight 3D cushioned fabric designed to reduce heat from the driver and race-suit-gripping Alcantara, and can be fitted with six-point racing harnesses.

All surfaces have been stripped back to expose the structural carbon fibre, with parts upholstered in Alcantara only where it is necessary to eliminate reflections in the windscreen. In contrast to the TS1 GT – where Zenvo offers a wide range of precious metals for all CNC-machined trim parts – the TSR-S features a black anodised aluminium trim underlining the racing ambience of the cabin – although customers can choose their own colours here should they wish.

The instrument cluster display graphics are completely redesigned for the TSR-S, featuring a horizontal rev-counter inspired by retro racers from the 1980s, and central gear selection indicator. The simplicity in the display reflects the stripped-back nature of the car and emphasises to the driver the most important information they need when driving fast, for example the current gear selection and engine revs.

Bespoke in every detail

A total of five cars are allocated annually, which makes it unlikely for owners to ever encounter another Zenvo in the wild. Unique to the exclusive world of hypercar ownership, Zenvo offers its clients a bespoke personalised watermark graphic set beneath the high-gloss finish on the carbon fibre panels, using a meticulous process carried out by master craftsmen. To demonstrate, the TSR-S show car presented in Geneva features a unique graphic that features elements of the Zenvo logo. The smooth graphic starts at the bonnet, continues over the roof and concludes at the rear, including on the Centripetal Wing.

Peter Van Rooy, Zenvo Marketing Director, explains: “Like all of our cars, the Zenvo TSR-S is 100% Danish-designed and hand-built in an extremely limited number. Each car is fully customisable and built to order, tailored according to the precise specifications of the discerning client. As an example, small details may hint at the nationality of the owner, such as a subtle expression of their country’s flag in designated locations in the cockpit, engine bay and the exterior graphic. We call it ‘Patriotic Ownership’, and it is reminiscent of heritage vehicles such as original Minis that carried British flag decals.“

The TSR-S also celebrates the wider wonders of nature, demonstrated in the display model for Geneva in a lustrous ‘Laguna Roja’ paint finish, representing the rich hues of the freshwater ‘Red Lagoon’ in Chile. This stunning colour is highlighted by orange accents symbolising the motorsports theme.

Technical highlights TSR-S

Configuration: 2-door, 2-seat, mid-engine, rear wheel drive sports car

Body: All carbon fibre

Chassis: Lightweight steel/aluminium semi-monocoque, front and rear racing steel sub-frames.

Engine: Zenvo 5.8-litre V8 flatplane high revving racing engine with Twin Centrifugal Superchargers and sequential fuel injection.

Max power: 1177 bhp

Transmission: Paddle shift 7-speed gearbox with helical-cut dog gears

Top speed: 325 km/h (202 mph) electronically limited

Acceleration 0-100 km/h (0-62 mph) in 2.8 seconds, 0-200 km/h (0-124 mph) in 6.8 seconds

Length: 4815 mm

Width: 2038 mm (excluding door mirrors)

Height: 1198 mm

Wheelbase: 2906 mm

Ground clearance: 95 mm (can be raised to 145 mm thanks to ride height adjustment, for added clearance of kerbs and speed humps)

Dry weight: 1495 kg (in ultimate specification)

Weight distribution (F/R): 44%/56%

Wheels / tyres: Forged aluminium wheels fitted with Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres

Front: 8.5x20 wheels with 245/35-20 tyres

Rear: 12.5x21 wheels with 325/30-21 tyres

Brakes: Carbon ceramic discs with six-piston callipers

Front: 395 mm

Rear: 380 mm

Winning partnerships

Zenvo’s brand partners include Univar, Michelin, AIRTOX, Liquid Colour Design, Champagne CARBON, Nilfisk, Samsøe and Samsøe, OVERGAARD & DYRMAN and Rebellion Timepieces.

Zenvo’s stand presentation at the Geneva Motor Show is shared with Rebellion Timepieces to highlight their engineering partnership and celebrate the recent victory by the Rebellion racing team in the FIA World Endurance Championship.
38.7°
0

Danska Zenvo presenterar superbilen TSR-S

Gatlegalt monster med 1 194 hästar

Tramsa runt som vårdslös gramling i Just Die Already
Nytt tramsspel från Goat Simulator-designer

Just Die Already är ett kommande spel från DoubleMoose, som startats av Goat Simulator-designern Armin Ibrisagic, och i spelet får vi kontrollera en gamling som kastas ut från sitt vårdhem och måste utföra diverse vårdslösheter för att bli omhändertagen igen. Spelet är ett sandlådespel som kan antingen liras ensam eller med tre andra spelare och det gäller att härja runt ordentligt och utföra massa dumheter som att fästa raketer på armarna, bada med hajar eller dansa på höga hustak. Just Die Already släpps 20 maj till PC, PS4, Xbox One och Nintendo Switch. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Snubbe bygger högtalare med ferrofluid
Riktigt ballt bygge!

Här kan ni kolla in ett riktigt roligt högtalarbygge där konstruktören Dakd Jung använt ferrofluid vilken visualiserar det som spelas ur högtalaren. Ferrofluid är lösning av ferromagnetiska nanopartiklar i vätska och reagerar på magnetfält. I högtalaren sitter tre högtalarelement i botten och ferrofluiden reagerar på musiken som strömmar ur dessa. Högtalaren är även försedd med en bluetooth-mottagare som gör det möjligt att koppla mobiltelefoner och andra musikkällor med stöd för bluetooth till högtalaren. I klippet nedan kan ni kolla in lite av konstruktionen av högtalaren men är ni bara intresserade av att se slutresultatet kan ni hoppa direkt till två minuter in i klippet. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft erbjuder FPS Boost för EA-spel
Perfekt ursäkt att spela om Titanfall 2

Microsoft har möjligheten att öka FPS:en i äldre spel via deras bakåtkompatibilitet på Xbox Series X/S. Ett antal spel från förr har redan fått stöd denna funktion och snart kommer även en klase spel från EA få det. Det innebär att du kommer kunna lira Titanfall 2 med 120 Hz vilket ju är kalas. Nedan kan man se hur man går tillväga att aktivera denna digitala Turbo-knapp. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Trailer för nästa säsong i Apex Legends
Legacy drar igång 4 maj

För några dagar sedan fick vi kika på en ny Stories from the Outlands-video och i den blev vi introducerade till den nya spelbara karaktären Valkyrie, eller Valk. Nu har det släppts ytterligare en video och den här gången är det en trailer som visar vad nionde säsongen kommer ha att erbjuda. Och av trailern att döma så verkar det inte bara vara en ny hjälte vi kommer få tillgång till. 4 maj drar säsong 9 i Apex Legends igång. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Emilia Clarke har gjort superhjälte-serietidningen M.O.M.
Mother of Madness

Skådespelerskan Emila Clarke, som kanske främst är känd som drakmamman från Game of Thrones, har gjort en egen serietidning som snart kommer att släppas av det amerikanska förlaget Image Comics. Serietidningen heter "M.O.M" vilket står för "Mother of Madness". Clarke ska själv ha stått för ide, manuset samt design för M.O.M. och tagit några andra kvinnliga serieskapare till hjälp för att förverkliga det hela. M.O.M. handlar om en ensamstående mamma som upptäcker att hon besitter lite udda superkrafter vilka hon använder för att ge sig på en liga som ägnar sig åt trafficking. Clarke säger i en intervju med Entertainment Weekly om varför hon ville skapa M.O.M. "Wex27re always calling mothers superheroes, and Ix27m like, what if they were? What if they legitimately were superheroes? Maya has had a very hard life, and she finds herself in a place where everything that makes her unique, she hates and is ashamed about. Itx27s only in the discovery of her powers that she finds her true acceptance of who she is." "M.O.M" dyker upp i de amerikanska seriebutikerna 2 juli. Ni hittar utdrag från det första numret hos Entertainment Weekly på länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Exklusivt! Vi har klämt på Apple Airtag!
Små, söta och enkla

Så var de då äntligen här, Apples Airtag. Det är en liten knapp som i storlek och stil är väldigt lik de där knapparna man har på jeansjackan om man är punkare. Den lilla pucken består av två delar, en i metall och en i plast. Plastdelen agerar även som högtalare vilket är lite coolt och skruvar man på metalldelen så hittar man batteriet. Det är ett helt vanligt knapp-batteri som går att köpa överallt och batteritiden ska vara ett år. Att para den till sin telefon är superenkelt, man håller den bara vid telefonen som man gör med AirPods. Det krävs en iOS-pryl för att det ska fungera, men hittar man en så går det att läsa data från den med en Android. När Airtag är parad så finns den i Hitta-appen och därifrån är det superenkelt att hitta den och få den att låta. Man kan så klart lägga ner en Airtag i sin väska, jacka eller vad man nu vill, men med ett tillbehör så går det också att placera den på nyckelknippan eller väskan eller lite vad som helst faktiskt. Om man har tappat bort det som Airtagen är fäst på så kan man som sagt få den att låta, men den lilla pucken har också ett U1-chip, så har man en iPhone 11 eller bättre är det smidigt att med telefonen hitta prylen, för den vet exakt vart den är och visar riktning och avstånd ner på 0,1 meter. Är du synskadad berättar din telefon åt vilket håll och hur långt bort din pryl är, snyggt! Nu börjar vi förstå vad man ska med det där U1-chipet till. Om man däremot tappar något på bussen så används alla andras iPhones för att hjälpa dig hitta din pryl. Alla iOS-enheter med iOS 13 eller senare hjälper till med detta gigantiska nätverk och detta är riktigt coolt. Om det nu fungerar som det ska. Tile har länge sålt små enheter som hjälper dig att hitta dina nycklar och saker och de har också ett nätverk av andra Tile-användare som hjälper dig hitta din Tile när den är långt ifrån dig. Det finns en hel del Tile-användare, men antalet iOS-användare är många hundra gånger fler så detta lär fungera bättre. Det här är en produkt som man kan testa på riktigt först när man förlorar något, så jag får väl helt enkelt tappa bort något snart. Men själva hårdvaran är precis vad man kan förvänta sig från Apple, även om "materialet" som Apple-loggan är tryckt med och den där metallen ger oss flashbacks till första iPod som blev en väldigt repig historia. Vi fick de här under lunchen i dag och har av naturliga skäl inte hunnit djuptesta dem, så vi återkommer med ett närmare test! Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Sahlgrenska testar mobil röntgen
Kan röntga patienter i deras hem

Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg ska börja testa en röntgenmetod som man kallar för "Personcentrerad mobil röntgen", något som innebär att man med en mobil röntgenmaskin ska kunna röntga patienter i hemmet. Fördelarna med röntgenundersökning i hemmet säger Sahlgrenska bland annat är att patienterna slipper väntetider på sjukhus samt att risken för att patienter som oroas vid sjukhusbesök kan minska. Tony Jurkiewicz, röntgensjuksköterska och projektledare Personcentrerad mobil röntgen, säger i ett pressmeddelande om den nya satsningen: "Tanken är att vi gör en fullgod undersökning, röntgar och skickar bilder till sjukhus för diagnos och därefter tar beslut om patienten kan fortsätta vårdas i hemmet eller om hen behöver få specialistvård." Sahlgrenska universitetssjukhusets försök med Personcentrerad mobil röntgen i Göteborg kommer att inledas någon gång under våren. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Motorola utökar G-serien med G20
90Hz-skärm för 1700 spänn

Något som förbättrar användarupplevelsen på mobiltelefoner rejält är en skärm med högre uppdateringsfrekvens. Rappare paneler har blivit standard i dagens flaggskepp, men har letat ner sig i midrange och budgetsegmentet. Nu har Motorola presenterat nya G20 som erbjuder en snabbare panel för ett rätt lågt pris. G20 kommer med en 6,5 tum stor display i 20:9-format och HD+-upplösning med 90Hz. På insidan sitter det ett stycke systemkrets vid namn UNISOC T700 som ackompanjeras av 4GB ram och 64GB lagring som går att utöka med minneskort. Batterikapaciteten ligger på stabila 5000mAh och telefonen är även vattentålig med IP 54-klassning. På baksidan sitter det en quadkamera med en huvudsensor på 48MP. Moto G20 kommer släppas 11 maj och priset ligger på 1700 kronor. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Ett gäng trailers från Oculus Gaming Showcase
Story-läge för Pistol Whip, Lone Echo 2 och mer!

Oculus Gaming Showcase anordnades i natt och vi fick en massa uppdateringar om spel och upplevelser som är på ingång till Oculus VR-plattform. Några grejer har vi redan skrivit om, som Resident Evil 4 och Curve, men det var förstås inte allt och det var en drös andra titlar som fick sin tid i rampljuset. Bland annat fick vi reda på att det populära och ösiga rytmspelet Pistol Whip kommer få ett storyläge vid namn Smoke & Thunder där vi kommer få skjuta i takt med musik i vilda västern-miljö. Storyläget kommer bli tillgängligt i sommar och kommer kunna spelas på Quest 2 och Rift. En annan VR-upplevelse att se fram emot är After the Fall som kommer släppas i sommar. Spelet är utvecklat av Vertigo Games, som ligger bakom VR-spelet Arizona Sunshine, och i den nya titeln får vi samarbeta med tre andra spelare för att överleva zombies och andra otrevligheter. Ovan har ni showen i sin helhet och nedan hittar ni trailers och teasers för Pistol Whip: Smoke & Thunder, Warhammer 40,000: Battle Sister, Lone Echo II, Star Wars Pinball VR, I Expect You To Die 2, After The Fall, Wraith: The Oblivion - Afterlife, The Climb 2 samt The Walking Dead: Saints & Sinners. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Fujifilm släpper Instax Mini Link med Nintendo-tema
Och slänger in Nintendo-grejer i appen

Fujifilm och Nintendo kommer släppa e version av fotoskirvaren Instax Mini Link med Nintendo-tema. Själva hårdvaran i skrivaren är identisk till Instax Mini Link som redan finns men utsidan är Switch-färgad och det går också att köpa till ett Pikachu-skal om man nu vill det. I samband med släppet kommer de också släppa appen "Instax mini Link for Nintendo Switch". Med den kan du ta skärmdumpar från Switch och skriva ut dem på skrivaren. Appen ger en också möjlighet att lägga till filter och klisterlappar från spel som Super Mario, Animal Crossing och nya Pokémon Snap så dina foton blir lite mer spexiga. Både appen och skrivaren ska släpas den 30 april och kommer kosta 100 dollar eller 120 dollar om du vill ha Pickachu-skalet till. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Sony lanserar PlayStation Plus Video Pass
Men bara i Polen

I går rapporterade vi om att PlayStation hade något på gång som de kallade för PlayStation Plus Video Pass. I dag bekräftade Sony tjänstens existens genom att lansera den i Polen. Tjänsten testas endast just nu så därav är det inte någon bred lansering. Det är för tillfället oklart om eller när andra marknader får ta del av PlayStation Plus Video Pass. Hur som helst är PlayStation Plus Video Pass en tjänst för folk som har PlayStation Plus. Via denna tjänst kan man titta på ett tjugotal filmer och serier från Sony Pictures utan extra kostnad. Var tredje månad ska utbudet fyllas på med nya grejer men. Om det är vettiga grejer återstår dock att se. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Brydge släpper tangentbordsfodral till nya iPad Pro
Gör den mer lik en Macbook än en iPad

Häromdagen presenterade Apple nya iPad Pro och nu har tillbehörstillverkaren Brydge visat upp sitt tangentbordsfodral anpassat för den större varianten av de två nya iPad-modellerna. Brydge 12.9 MAX+ har ett tangentbord i aluminum-design och är försedd med en stor trackpad, något som gör att iPad Pro påminner om en MacBook när den används tillsammans med fodralet. Fodralet väger 970 gram vilket är nästan 300 gram mer än de 682 gram (wifi-modellen) och 684 gram (wifi + 5G-modellen) som de nya 12,9-tumsversionerna av iPad Pro väger. Brydge 12.9 MAX+ släpps med engelsk tangentbords-layout i juni och kommer då att kosta 250 dollar. Om det någonsin kommer att dyka upp med svensk tangentbords-layout är oklart. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Battlefield kommer till mobiler
Kommer vara helt annorlunda än PC/konsol-versionen

DICE-bossen Oskar Gabrielson skrev nyligen ett inlägg på ea.com där han pratade lite om framtiden för Battlefield-serien. Bland annat lovade han att det kommer komma ett nytt Battlefield-spel i år och att vi kommer få se mer av det de närmsta månaderna. Spelet utvecklas av det största Battlefield-utvecklingsteamat de någonstan haft så det får vi ju hoppas resulterar i ett vettigt spel också. Han berättar också att de under nästa år kommer släppa ett Battlefield-spel till mobiler. Spelet utvcklas av Industrial Toys och ska vara helt annorlunda än PC/konsolversionen. Make no mistake, this is a standalone game. A completely different game from the one we’re making for console and PC, designed specifically for the mobile platform. It’s being built from the ground up by iToys to make Battlefield-on-the-go a reality and you can expect a fully-fledged, skill-based experience. This mobile game is now entering a testing period ahead of launching next year, so expect more details to come. Så om man såg fram emot att få spela ett Battlefield-spel på någon mobil enhet kan man ju se fram emot 2022. Tumnagel
34.9°
+
Frode Wikesjö
0

Kör VR-snowboard i Carve Snowboarding
En själslig uppföljare till klassiska 1080° Snowboarding

Klassiska 1080° Snowboarding till Nintendo 64 är fortfarande ett av de mest ikoniska snowboard-spelen i världen. Nu har spelets skapare bestämt sig för att släppa en själslig uppföljare till Oculus VR-plattform senare i år. Spelet kommer erbjuda snowboard-aktiviteter av olika slag samt ren och skär friåkning. Precis som man väntar sig i ett snowboard-spel så kommer spelare givetvis kunna låsa upp flera saker som brädor handskar och musik. Carve Snowboarding kommer släppas någon gång i sommar. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

EU har presenterat förslag till sina AI-lagar
Så att artificiell intelligens inte ska kunna användas hur som helst

Förra veckan läckte det ut ett förslag om EU:s eventuella regleringar av applikationer som använder artificiell intelligens och nu har detta publicerats officiellt. Det har dock skett lite förändringar mot förslaget som läckte ut förra vecka, förändringar som en del anser gör EU:s AI-lagar lite mer tandlösa. Lagförslaget täcker in en lång rad AI-applikationer, allt från självkörande bilar till olika system som används för att bedöma personer i olika kategorier. Det finns även ett uttryckligt förslag om förbud mot att använda ansiktsigenkänning i realitid. Detta är dock försett med vissa undantag vilket gör att att sådan typ av övervakning fortfarande kan komma att användas av olika myndigheter. Dessutom gäller förbudet bara ansiktsigenkänning i realtid, något som gör att polismyndigheter fortsatt skulle kunna använda sig av till exempel det kontroversiella verktyget Clearview AI som vi skrivit om några gånger tidigare. Den tyska riksdagsledamoten Alexandra Geese säger till The Verge angående undantagen i förslaget gällande ansiktsigenkänning: Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mobila Twitter-användare kan ladda upp mer högupplösta bilder
På tiden!

Twitter har nu meddelat att de har gjort det möjligt för mobila användare att ladda upp mer högupplösta bilder. Tidigare har maxupplösningen för bilder legat på 2048 x 2048, men med den senaste ändringen kan användare ladda upp bilder med upplösningen 4096 x 4096 pixlar, vilket är samma maxupplösning som webbläsar-användare har tillgång till. För att komma åt möjligheten att ladda upp bilder med högre upplösning behöver du bara klicka i High Quality i Data Usage-fliken i appens inställningar och sedan är det bara att tuta och köra. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Samsung vill att vi ska använda deras gamla telefoner till annat
SmartThings gör om telefonen till en baby-övervakare eller ljussensor

Samsung har lanserat ett slags återvinningsprogram som de kallar för "Galaxy Upcycling at Home" vars syfte är att få ägare till gamla Samsung-telefoner att återanvända dessa som andra prylar i det smarta hemmet. Med hjälp av Samsungs SmartThings-app går det nu att göra om en del äldre Samsung-modeller så att dessa till exempel kan fungera som baby-övervakare. Det finns även en funktion som gör om telefonen till en ljussensor som kan användas för att tända det smarta hemmets belysning automatiskt när mörkret faller. Än så länge finns bara Galaxy Upcycling at Home-funktionerna tillgängliga för Samsung-användare i USA, Storbritannien och Sydkorea. Funktionerna är kompatibla med Galaxy Galaxy S-, Note- och Z-modeller från 2018 och framåt som kör Android 9 eller senare. Tumnagel
54.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Färsodlarna lanserar vegetarisk färs
Tillverkad av svenska råvaror

Färsodlarna och Axfoundation släpper nu baljväxtfärsen "Svenskodlad Färs" vilket är en vegetarisk färs framställd av råvaror som odlats i Sverige. Färsen består av bara fyra ingredienser - svensk sötlupin, åkerböna, gråärt och raps från svenska åkrar. Den enda tillsatsen förutom de fyra råvarorna är salt. Färsen är vegansk och ska enligt Färsodlarna gå att använda som vanligt köttfärs i recept där sådant används. Svenskodlad Färs kommer att säljas till konsumenter i butik och en variant av färsen kommer att säljas under namnet "Svensk Baljväxtfärs" till restauranger och offentliga kök. Tumnagel
126kg
+
Wille Wilhelmsson

Lär dig göra egna tortillas
Levla upp fredagstacosen

I morgon är det fredag och enligt svensk lagstiftning måste tacos serveras. Om du är less på Santa Marias tortillas och är sugen på att testa något nytt så kan du kika på ChefSteps nya video där vi får lära oss att göra en variant av vetetortillas hemma. Tumnagel
79kg
+
André Stray

Mange Makers släpper Ballar Ur
Ny dag, ny dänga

De senaste veckorna har vi fått följa Mange Makers i en dokumentärserie och i serien får vi reda på att gruppen återförenats och spelat in en ny platta. Och nu har första låten Ballar Ur släppts. Tumnagel
46kg
+
André Stray

Foo Fighthers släpper video till Chasing Birds
Rätt trippad

Här kan ni kolla in Foo Fighters nya video som man gjort till låten "Chasing Birds". Det handlar om en animerad historia som väl kan beskrivas som något psykadelisk. "Chasing Birds" är en av låtarna på Foo Fighters tionde studioalbum "Medicine At Midnight" som efter lite pandemifördröjning släpptes tidigare i år. Tumnagel
92kg
+
Wille Wilhelmsson

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
134kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
114kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
132kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
89kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
76kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
7kg
+
Wille Wilhelmsson