m
Danska Zenvo presenterar superbilen TSR-S

Danska Zenvo presenterar superbilen TSR-S
Gatlegalt monster med 1 194 hästar

Bil / Nyheter

Biltillverkaren Zenvo från Danmark visar nu upp sin nya superbil som de just nu ställer ut i Genève. Den heter TSR-S och förutom lite nytt utseende har bilen en aktiv vinge där bak som ska hjälpa den att få extra grym prestanda både rakt fram och när kurvor tas i hög fart. Troels Vollertsen som är Chief Technical Officer och grundare av företaget säger följande:

"The Centripetal Wing is an exceptional development that allows for increased grip and higher cornering speed. Whereas most supercars only achieve optimum downforce in cornering at a certain speed, the multi-rotational function of the wing distributes downforce in an innovative way to deliver the optimum amount of cornering grip at any speed. Whilst lifting to boost downforce, the wing also tilts while cornering – for example, lifting the left side of the wing when cornering left and vice versa, to propel the car to the inside of the corner, ensuring exceptional stability and grip."

Motorn som är placerad i mitten är en V8:a på 5,8 liter med dubbla kompressorer som pumpar ur sig 1 194 hästar vid 8 500 varv och som har ett vrid på över 1 100 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad så kallad dog box-växellåda med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, 0-200 på bara 6,8 sekunder och toppfarten anges till 325 km/h.

Bilen mäter 4,81 meter på längden, strax över två meter på bredden, 1,19 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Karossen är helt i kolfiber medan chassiet är tillverkat av stål och aluminium. Torrvikten landar på 1.495 kilo.

Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas varje år. Vad köpare får betala framgår tyvärr inte för tillfället.

Visa
Pressmeddelande
Danish hypercar specialist, Zenvo, presents the world debut of the Zenvo TSR-S at the Geneva International Motor Show, featuring an innovative new rear wing that contributes to extraordinary performance.

Zenvo presents the TSR-S: a third model in the TS (Twin Supercharged) model lineup joining the TS1 GT and TSR track car

Innovative Centripetal Wing debuts on TSR-S, revolutionising stability and high-speed cornering

The TSR-S uses a more powerful version of Zenvo’s in-house developed twin supercharged 5.8-litre V8 high revving racing engine, now producing 1177bhp at 8,500 RPM and torque of more than 1100Nm

Motorsports-derived 7-sp paddle shift dog box: one of the fastest-shifting transmissions in existence

Acceleration 0-100 km/h (0-62mph) in 2.8 seconds, 0-200 km/h (0-124mph) in just 6.8 seconds

Geneva | 6 March 2018

ZENVO AUTOMOTIVE PRESENTS TSR-S

THIRD MODEL IN TWIN SUPERCHARGED MODEL LINEUP

Zenvo Automotive A/S (‘Zenvo’), the Danish high-performance automotive company, has today unveiled its new model at the Geneva International Motor Show. The Zenvo TSR-S is positioned between the company’s TS1 GT car and its racetrack-bred sibling, the TSR, combining phenomenal on-road capabilities with ultimate exclusivity.

The TSR-S is a street legal version of the TSR – hence the ’S’ in the model name. Featuring an innovative and striking new active multi-axis Centripetal Wing and an in-house developed twin supercharged V8 engine, production of the TSR-S is now underway within Zenvo’s limited production of just five cars a year.

Setting the car apart from its rivals, the TSR-S incorporates manually-adjustable performance settings including a variable power output. In addition, the unique dual gearbox set-up can switch between a standard road gearbox configuration and a brutal mechanical direct power-shift race set-up that delivers a genuine race car experience on the track.

The TSR-S has been completely redesigned and reengineered for optimum aerodynamic performance. This, combined with a further improved active rear differential and an advanced traction control system, helps the TSR-S to deliver an unrivalled performance on the road, for a genuinely unique hypercar experience.

Troels Vollertsen, Chief Technical Officer and Founder of the company, explains: “In developing the TSR-S, the utmost dedication and ambition of our team has driven us to achieve unprecedented levels of aerodynamic engineering capability for a road-going car. By converging the individual performance characteristics of the exceptional TS1 GT hypercar with the savage TSR track car we have created the ultimate Zenvo. The TSR-S is a once-in-a-generation car with cutting-edge technologies that will define new boundaries in automotive engineering, and will rightfully place it in the very highest echelons of the hypercar world.”

Zenvo Centripetal Wing: a patent-pending active rear wing system

Since its formation in 2007, Zenvo has established a reputation for engineering excellence and innovation.

Building on this foundation, advanced aerodynamic analysis and implementation of advanced airflow management on the TSR-S helps the car generate more than three times as much downforce as the TS1 GT. Central to this is the dramatic Zenvo Centripetal Wing.

The ground-breaking rear wing has two rotational axes enabling it to function both as an air break and a cornering stabilizer. When the TSR-S corners, the wing rotates relative to the car’s longitudinal axis. This generates an inward force together with the conventional downforce, boosting inner tyre grip and cornering stability.

Vollertsen explains: “The Centripetal Wing is an exceptional development that allows for increased grip and higher cornering speed. Whereas most supercars only achieve optimum downforce in cornering at a certain speed, the multi-rotational function of the wing distributes downforce in an innovative way to deliver the optimum amount of cornering grip at any speed. Whilst lifting to boost downforce, the wing also tilts while cornering – for example, lifting the left side of the wing when cornering left and vice versa, to propel the car to the inside of the corner, ensuring exceptional stability and grip.”

The name ‘Centripetal’ directly refers to the centripetal force also known as ‘center seeking’ force. When in an absolutely horizontal position, a conventional rear wing generates a downforce perpendicular to the horizontal position of the wing: absolute vertical. When the centripetal wing tilts away from the absolute horizontal, the downforce stays perpendicular to the plane of the wing thereby generating a centripetal force. This centripetal force reduces the tendency of the rear end to break away - a trait that is inherent for a mid-engine car.

Furthermore, the high pivot point of the wing allows it to act as an additional rear anti-roll bar. This provides additional grip to the inner wheel, reducing the chance of a loss of traction at the rear, and also ensuring increased downforce on the inner wheel. The wing also functions as air brake when fully-rotated in an upright position.

Advanced aerodynamic design

The aerodynamic development of the Zenvo TSR-S was focused on providing unprecedented driving dynamics. The centripetal rear wing is only one contributor to the comprehensive new aerodynamic package. Other unique and innovative new features collaborate to improve stability, cornering and braking.

The new front splitter is designed to improve front to rear downforce distribution by generating front downforce and directing air to the underbody. The front bumper is updated together with the front wheel housing outlets. Together they stabilise the air around the front wheels and direct air to the intercoolers. At the same time the front wheel housing outlets extracts air from the front underbody, improving downforce and decreasing drag.

The rear body of the car features major updates with an LMP1-inspired air scoop, new diffuser and the proprietary active rear wing. The diffuser is optimised to extract air from the underbody and decrease the rear tyre wake for increased stability.

Kasper Berthu Damkjær, Senior Fluid Mechanics Specialist and Aerotak ApS founder, participated in the development of the TSR-S aerodynamics. “The wing concept is focused on delivering high downforce while increasing the tyre load on the inboard tyres when cornering,” says Damkjær. “Conventional movable wing and flap designs, focused on inboard tyre load, function by a penalty concept where downforce is increased on the inboard section of the cornering car but not on the outboard section.

“The TSR-S wing concept is able to maintain the high downforce and generate a large inwards directed force. When the wing is tilted, downforce is only decreased by 3%, while an inward directed force of 30% of the wing downforce is generated.”

Advanced engineering provides personalised driving characteristics for TSR-S

Zenvo has developed a reputation among hypercar enthusiasts around the world for offering clients a truly unique blend of power, performance and prestige. Using extensive lightweight carbon-fibre and other hybrid composite materials as well as unique drivetrain, the quality of Zenvo engineering and the precision quality of production are worthy successors of Denmark’s innovative ancestors.

The TSR-S comes so close to a genuine track car that is still drivable on the public road, combining phenomenal handling capabilities with ultimate exclusivity. The TSR-S has two faces – it can provide drivers with a usable, easy-to-drive hypercar for the road, but also has the potential for drivers to alter the car’s characteristics, with a number of adjustable performance settings that can turn it into a performance-focused racer.

There are three settings – Minimum (700bhp), IQ, and Maximum (1177bhp). IQ is an autonomous setting that cleverly provides ‘race-car for the road’ driving characteristics. The advanced traction control system continuously assesses the grip of the tyres on the road and limits the power accordingly. Where traction allows, the IQ setting will ensure maximum power is delivered to the rear wheels whenever possible.

For the driver, it is the experience provided by the two distinct gearbox settings that most makes this car feel like a genuine race car. The gearbox comprises a 7-speed paddle shift gearbox with helical-cut dog gears. The set-up can switch between standard road gearbox directly to a race gearbox operation – a development that is unique to Zenvo.

In Race setting, the brutal direct mechanical power-shift gearchange is one of the fastest-shifting powertrains in existence. In Road setting, the gearchange is electronic, with sensors adjusting the gearchange to remove the harshness so often experienced by a dog box, for a more a more relaxing drive in everyday use.

Performance-focused exterior styling - inspired by nature

The TSR-S takes the powerful Danish design philosophy of previous Zenvo success stories and complements them in new ways. For instance, the piercing headlights, inspired by a sharp-eyed eagle stalking its prey before diving down to take the prize, are enhanced by a redesigned carbon fibre splitter that adds to the purposeful stance. The aggressively muscular haunches on the side profile also reflect the power of nature, reminiscent of a lion crouched on its haunches, ready to launch into action.

The redesigned headlights feature Bi-LED headlamps and daytime running lights, indicators, and a drag-reducing air duct. This configuration is developed to minimise weight and adds considerable visual impact, making the front of the TSR-S look even more aggressive and purposeful than the original TS1 GT.

As with the headlight housing, the redesigned rear light frame features a duct venting the rear wheel housing. Rear lights are reduced to only one cluster unit per side in order to save weight – there is even only one licence plate lamp at the rear, highlighting the attention to detail provided by Zenvo’s engineers in their efforts to reduce weight.

The inside story - inspired by racing heritage

Every detail of the minimalistic driver-focused interior of the TSR-S reflects the overall performance-focused philosophy of a track day car. Unnecessary weight has been eliminated from the cockpit: in its ultimate configuration, the car has no sound system or speakers, no satellite navigation, no air conditioning, no airbags, and mechanically operated seats, although clients can specify any level of equipment they desire.

Continuing the high-performance theme, the materials and trim finish are race-inspired. The steering wheel features a switch that has been adopted directly from racing, while the bespoke TSR-S carbon seat shells are clad in lightweight 3D cushioned fabric designed to reduce heat from the driver and race-suit-gripping Alcantara, and can be fitted with six-point racing harnesses.

All surfaces have been stripped back to expose the structural carbon fibre, with parts upholstered in Alcantara only where it is necessary to eliminate reflections in the windscreen. In contrast to the TS1 GT – where Zenvo offers a wide range of precious metals for all CNC-machined trim parts – the TSR-S features a black anodised aluminium trim underlining the racing ambience of the cabin – although customers can choose their own colours here should they wish.

The instrument cluster display graphics are completely redesigned for the TSR-S, featuring a horizontal rev-counter inspired by retro racers from the 1980s, and central gear selection indicator. The simplicity in the display reflects the stripped-back nature of the car and emphasises to the driver the most important information they need when driving fast, for example the current gear selection and engine revs.

Bespoke in every detail

A total of five cars are allocated annually, which makes it unlikely for owners to ever encounter another Zenvo in the wild. Unique to the exclusive world of hypercar ownership, Zenvo offers its clients a bespoke personalised watermark graphic set beneath the high-gloss finish on the carbon fibre panels, using a meticulous process carried out by master craftsmen. To demonstrate, the TSR-S show car presented in Geneva features a unique graphic that features elements of the Zenvo logo. The smooth graphic starts at the bonnet, continues over the roof and concludes at the rear, including on the Centripetal Wing.

Peter Van Rooy, Zenvo Marketing Director, explains: “Like all of our cars, the Zenvo TSR-S is 100% Danish-designed and hand-built in an extremely limited number. Each car is fully customisable and built to order, tailored according to the precise specifications of the discerning client. As an example, small details may hint at the nationality of the owner, such as a subtle expression of their country’s flag in designated locations in the cockpit, engine bay and the exterior graphic. We call it ‘Patriotic Ownership’, and it is reminiscent of heritage vehicles such as original Minis that carried British flag decals.“

The TSR-S also celebrates the wider wonders of nature, demonstrated in the display model for Geneva in a lustrous ‘Laguna Roja’ paint finish, representing the rich hues of the freshwater ‘Red Lagoon’ in Chile. This stunning colour is highlighted by orange accents symbolising the motorsports theme.

Technical highlights TSR-S

Configuration: 2-door, 2-seat, mid-engine, rear wheel drive sports car

Body: All carbon fibre

Chassis: Lightweight steel/aluminium semi-monocoque, front and rear racing steel sub-frames.

Engine: Zenvo 5.8-litre V8 flatplane high revving racing engine with Twin Centrifugal Superchargers and sequential fuel injection.

Max power: 1177 bhp

Transmission: Paddle shift 7-speed gearbox with helical-cut dog gears

Top speed: 325 km/h (202 mph) electronically limited

Acceleration 0-100 km/h (0-62 mph) in 2.8 seconds, 0-200 km/h (0-124 mph) in 6.8 seconds

Length: 4815 mm

Width: 2038 mm (excluding door mirrors)

Height: 1198 mm

Wheelbase: 2906 mm

Ground clearance: 95 mm (can be raised to 145 mm thanks to ride height adjustment, for added clearance of kerbs and speed humps)

Dry weight: 1495 kg (in ultimate specification)

Weight distribution (F/R): 44%/56%

Wheels / tyres: Forged aluminium wheels fitted with Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres

Front: 8.5x20 wheels with 245/35-20 tyres

Rear: 12.5x21 wheels with 325/30-21 tyres

Brakes: Carbon ceramic discs with six-piston callipers

Front: 395 mm

Rear: 380 mm

Winning partnerships

Zenvo’s brand partners include Univar, Michelin, AIRTOX, Liquid Colour Design, Champagne CARBON, Nilfisk, Samsøe and Samsøe, OVERGAARD & DYRMAN and Rebellion Timepieces.

Zenvo’s stand presentation at the Geneva Motor Show is shared with Rebellion Timepieces to highlight their engineering partnership and celebrate the recent victory by the Rebellion racing team in the FIA World Endurance Championship.
38.7°
0

Danska Zenvo presenterar superbilen TSR-S

Gatlegalt monster med 1 194 hästar

Assassins Creed: Valhalla-tillägg försenas till maj
Vi får vänta ett tag till på Druidernas vrede

Assassins Creed: Valhalla: Wrath of the Druids, det första storytillägget till spelet, skulle egentligen släppas 29 april, men utvecklarna har nu meddelat att releasen har skjutits upp. Det handlar som tur är inte om flera månader, utan någon vecka. Det nya släppdatumet är 13 maj. Anledningen till uppskjutet är det klassiska och substanslösa "vi behöver mer tid för att finputsa upplevelsen". Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Fastslaget att Sveriges lägsta punkt ligger i Kristianstad
Sölvesborg fick se sig besegrade igen

Det är nu fastslaget att en plats utanför Kristianstad som ligger på 2,32 meter under havsnivån fortsatt kommer att räknas som Sveriges lägsta punkt. Att det hela har ifrågasatts beror på att att den 98-årig Sölvesborgsbon Arne Sonesson misstänkte att botten på den uttorkade sjön Vesan skulle ha sjunkit ytterligare sedan senast frågan om Sveriges lägsta punkt avgjordes, vilket var 1991. Efter kontrollmätningar i Vesan så visade det sig att denna nu ligger 2,05 meter under havsnivån vilket gör att Sveriges lägsta punkt åtminstone tillsvidare kommer att finnas kvar utanför Kristianstad. Sonesson verkar dock inte riktigt vilja köpa resultatet av kontrollmätningarna utan säger: "Det finns flera punkter i Vesan som är väldigt låga, det gäller att göra en grundlig undersökning. Resultatet kan variera beroende på vart exakt man mäter. Vi är inte besegrade, vi ligger väl ungefär lika då." Sonesson verkar även vara säker på att Sveriges lågpunkt förr eller senare kommer att hamna i Sölvesborg och säger vidare: "Vesan sjunker hela tiden, och en vacker dag kommer vi att slå dem och då kommer vi stoltsera med att Sveriges lågpunkt ligger i Sölvesborg." Här nedanför kan ni lyssna på ett inslag från Sveriges Radios P4 där man intervjuar Lars Ericsson, kommunchef i Sölvesborgs kommun, om att Sveriges lägsta punkt inte ligger i kommunen. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

TCL visar upp telefon som kan rullas och vikas
Endast koncept dock

Märkliga koncepttelefoner finns det gott om men det har inte hindrat TCL från att visa upp sitt nya koncept för något de kallar för Fold’n Roll. Denna telefon har en skärm som kan både vikas och rullas ut. Tanken är att man som användare kan vika ut skärmen om man behöver lite mer skärmyta och sen vika tillbaka den igen när man återgå till vanlig telefonstorlek. TCL visade tyvärr ingen fungerade prototyp utan endast konceptvideos så det återstår väl att se om de lyckas få till någon fungerande hårdvara med detta koncept eller ej. TCL har dock planer på att släppa någon form av vikbar telefon innan årets slut. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Bang & Olufsen släpper Beosound Emerge
Tunn men kraftfull högtalare

Det danska ljudbolaget Bang & Olufsen har meddelat att en ny Beosound-högtalare har börjat skeppats. Beosound Emerge heter den nya högtalaren och som ni kan se på bilderna ovan och under är det en regelrätt tunnis. Bang & Olufsen är rätt duktiga på att klämma in ordentligt ljud i mindre enheter och enligt företaget ska Emerge leverera ett kraftfullt ljud. Högtalaren har designats tillsammans med designbyrån LAYER och den tunna designen låter användaren placera pjäsen i bokhyllan utan att högtalaren sticker ut på något konstigt sätt. För att leverera ett kraftfullt ljud är Beosound Emerge utrustad med tre ljudelement varav en midrange på 37mm, en tweeter på 14mm och en relativt ordentlig subwoofer på 100mm. Högtalaren går att koppla upp till internet och spela musik från en rad olika tjänster. Enheten går även att kontrollera via Google Assistant. Precis som Beosound Level kör Emerge en modulär design, vilket möjliggör för användare att byta ut komponenter relativt fritt i framtiden. Detta betyder att högtalarens livslängd ökar rätt ordentligt då du kan antingen uppgradera vissa delar själv eller byta ut trasiga komponenter i stället för att köpa en helt ny högtalare. Beosound Emerge kommer gå att köpa från och med idag i välsorterade elektronikbutiker. Högtalaren kommer finnas tillgänglig i två olika färger: Gold Tone kommer kosta 7799 kronor och Black Anthracite kommer kosta 6199 kronor. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Ta en titt på hur uppgraderingar i Resident Evil Village fungerar
Vi kommer inte vara helt hjälplösa

Skräckspelsserien Resident Evil har gjort ett bra jobb med att få spelaren att känna sig aningen hjälplös. I Resident Evil Village kommer hjälplösheten vara närvarande, men vi kommer ändå ha möjlighet att uppgradera vår karaktärs förmåga att överleva spelet på olika sätt. I en ny video från Game Informer får vi reda på hur uppgraderingssystemet kommer fungera och för att göra en relativt kort historia kortare så kommer vi få olika resurser i spelet genom att döda fiender, samt valuta Lei, som vi kan spendera på diverse uppgraderingar. Resident Evil Village kommer släppas 7 maj till PC, PS5, PS4, Xbox One, Xbox Series X/S och Stadia. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

EU planerar regleringar för hur AI får användas
AI-system kan förbjudas på vissa områden i EU

Nästa vecka förväntas EU presentera förslag på en lång rad regleringar över hur företag, myndigheter, stater och andra ska få använda applikationer baserade på artificiell intelligens i EU-länderna. En version av förslaget som EU tros komma att presentera har redan läckt ut och hittas i sin helhet på länken nedan. Bland förslagen finns bland annat att det ska bli förbjudet att använda AI-applikationer för "diskriminerande övervakning" av personer och att använda AI för att avgöra någons kreditvärdighet. Vidare föreslås det att det ska krävas särskilda tillstånd för att använda biometriska system på allmänna platser, system som till exempel använder sig av ansiktsigenkänning, samt att system som använder sig av AI ska upplysa användarna om detta om det inte är uppenbart. Enligt förslaget så planerar EU även att skapa något som man kallar för "European Artificial Intelligence Board". Där ska representanter från alla EU-länder hjälpa till med att bedöma vilka AI-system som kan anses utgöra en risk och komma med rekommendationer hur dessa ska hanteras. Skulle EU:s "AI-lagar" förverkligas ska företag, myndigheter och andra som bryter mot dessa kunna bötfällas med upp till 4 procent av sin globala årsomsättning, ett bötesstraff som liknar det som kan drabba företag som bryter mot EU:s GDPR-lagar. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oxenfree II: Lost Signals presenterat
Night School Studios kritikerrosade spel får uppföljare

Oxenfree släpptes för fem år sedan och lyckades imponera på praktiskt taget alla som lirade spelet. Nu har utvecklarna Night School Studios meddelat att spelet kommer få en uppföljare som kommer släppas senare i år till Nintendo Switch och PC, men med stor sannolikhet även till andra plattformar. Vad som kommer hända i uppföljaren är lite okänt. Första spelet hade en rad olika slut beroende på vad för val du gjorde, men hur dessa kommer påverka uppföljaren är lite oklart. Oxenfree II: Lost Signals kommer i alla fall utspela sig fem år efter originalspelet och vi kommer få ta kontroll över en ny karaktär vid namn Riley som beger sig till sin hemstad Camena för att undersöka lite mystiska radiosignaler. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

EU inför gemensant vaccinpass
Grönt certifikat kan landa i våra mobiler i slutet av juni

EU har beslutat att införa ett gemensamt så kallat vaccinpass vilket kommer att gå under namnet "Grönt certifikat". Certifikatet kommer att visa om en person har blivit vaccinerad mot covid-19, testat negativt mot covid-19 och/eller tillfrisknat från covid-19. Det handlar om ett digitalt certifikat som kommer att förvaras på användarens mobiltelefon. Det kommer att gälla i alla EU-länder samt Norge, Island, Lichtenstein och Schweiz. Sverige kommer att investera 30 miljoner kronor på att bygga infrastrukturen för att hantera det gröna certifikatet för svensk del. Den 26 juni ska certifikatet börja gälla och gå att börja använda om alla tekniska bitar är på plats, något som de förhoppningsvis kommer att vara i Sverige. Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) säger till DN: "Vi ligger i framkant eftersom att vi redan har förberett för det här utdraget ur vaccinationsregistret. Den 26 juni ska det förhoppningsvis finnas möjlighet för alla svenskar att kunna ha det gröna certifikatet i sin mobil." Här ovanför kan ni kolla in en informationsfilm om det gröna certifikatet från EU. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitter ska kolla närmare på sina fördomsfulla algoritmer
Och dela resultatet med användarna

Förra året var det en del rubriker om att Twitters bildbeskärningsalgoritm tydligt prioriterade vita människor framför dem med mörkare hudfärg när bilder skulle beskäras till passande format på tjänsten. Då lovade Twitter att de skulle förändra sin algoritm genom att ge användaren mer kontroll över beskärandet. Nu har Twitter meddelat att lanserat initiativ Responsible Machine Learning Initiative som ska analysera algoritmer som anses fördomsfulla så de slutar vara det. Detta initiativ ska också hålla koll på det här med innehållsrekommendationer baserade på politisk ideologi. Tanken är att Twitter ska vara transparenta med detta vilket innebär att slutanvändaren ska få ta del av initiativets slutsatser. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Idag är sista ansökningsdagen för utbildning i höst
Vad ska du plugga?

Vill du expandera din kunskap, ta nästa steg i livet eller bara göra någonting nytt? Då kan det vara värt att ansöka eftergymnasial utbildning. Och om du känner suget så är det värt att göra det ganska omgående då det är sista ansökningsdagen idag för höstens kurser och utbildningar. Via länken här nere till vänster hittar ni samtliga utbildningar ni kan söka. Och ni som redan är färdigutbildade: Har ni några tips om vad man ska välja? Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

En trailer för House of the Dead: Remake
Party like it's 1996

I går kväll bjöd Nintendo på ett sådant där Indie World där man visade en mängd indiespel som är på gång för plattformen. Under detta jippo visade man bland annat upp den första trailern för House of the Dead: Remake vilket är precis som det låter, en uppdaterad version av arkadspelet House of the Dead från 1996. Något släppdatum för spelet gavs ej förutom att det ska släppas till Switch senare i år. En ny version av House of the Dead 2 är också på gång och även där är det oklart när det släpps. Annat skoj som visades upp på Nintendos indie-jippo var Labyrinth City (baserat på Pusseldeckaren Pierre-böckerna), Oxenfree 2: Lost Signals och Fez för Switch som släpptes i eShoppen i går. Du kan beskåda gårdagens Indie World i sin helhet i klippet nedan. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Urbanista släpper lurar som inte behöver laddas
Med svensk teknik

Hörlurar som inte behöver laddas, hur låter det? Vi har tidigare här på Feber skrivit om det svenska bolaget Exegers mjuka material Powerfoyle som kan ladda teknik, till exempel ett par hörlurar. JBL var på gång med ett par tidigare, men de kom aldrig, och vi har tidigare skrivit om en hjälm från POC som ska använda tekniken. Nu släpper Urbanista ett par hörlurar som använder sig av tekniken. Det den gör är att om man spenderar en timme i solen så får man två timmars speltid. Men materialet hämtar även energi från viss typ av belysning och från solljuset inne, så lägg hörlurarna på en ljus plats och du får helt enkelt speltid helt gratis. Lurarna spelar så klart också musik och har aktiv brusreducering, transparent läge och känner av att de sitter på öronen. Prislappen ligger på 1999 kronor. Tumnagel
55.9°
+
Roger Åberg
0

Nya Krösatågen blir lingonfärgade
Så klart!

Nu är upphandlingen av 28 nya Krösatåg klara. Det är Region Kalmar län som tillsammans med Region Blekinge, Kronoberg, och Jönköping som har upphandlat och de nya tågen kommer att kosta tre miljarder kronor. Vinnare av upphandlingen blev CAF. Enligt Region Kalmars pressmeddelande har man fokuserat på bekvämlighet, komfort och utrymmen har varit viktigare än att maximera antalet sittplatser. Av de 28 nya tågen är 19 elektriska, 76 meter långa och har en topphastighet på 200 km/h. Sju av tågen är bimodala och går både på el och med förbränningsmotor. De är 67 meter långa och topphastigheten är 200 km/h när de går på el och 140 km/h när de går på förbränningsmotor. De första tågen levereras 2024. De elektriska tågen har 190 sittplatser och de bimodala 140. Man anpassar inredningen efter att en resa ska vara i ungefär två timmar, så stolarna kommer att vara ställbara och det finns strömuttag och wifi ombord. För oss som inte är från trakten så betyder kröson lingon och man kallar dem det för att de förr i tiden användes för att åka och plocka just lingon. Därför heter de Krösatågen och därför är de lingonfärgade. Tumnagel
48.3°
+
Roger Åberg
0

Roll7 presenterar OlliOlli World
Mer skatespel till folket!

Roll7 har tidigare levererat riktigt underhållande skatespel i OlliOlli-serien och nu är en sprillans ny titel i serien på ingång. OlliOlli World heter spelet och efter att ha kikat på trailern så lär det kort och gott bli ett av världens mest visuellt tilltalande skatespel. Precis som tidigare OlliOlli-spel är det ett primärt ett side-scroller-spel där du konstant är i rörelse och gör flådiga tricks, men den här gången har utvecklarna lagt till lite extra djup i spelvärlden. Bland annat kommer banorna erbjuda förgreningar och halfpipes som låter dig ta olika vägar på banorna. OlliOlli World kommer släppas till PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One, PC och Nintendo Switch i vinter. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Rick and Morty kommer till Rainbow Six: Siege
Wat?

Om man nu kände att ens Rainbow Six: Siege hade på tok för lite Rick and Morty i sig kan man numera lugna sig. De animerade figurerna är nu tillgängliga i Ubisofts onlineskjutare i form av kosmetiska prylar för Smoke och Sledge. Både Smoke Pickle Rick och Sledge Gromflomite kommer kosta 2 160 R6 Credits. Ett pakt med 2 670 R6 Credits säljs för 209 kronor. Tumnagel
36.1°
+
Frode Wikesjö
0

Snygg ångestfilm om plasten i haven
Där skiten får liv

The Beauty är en animerad kortfilm som på ett annorlunda och snyggt sätt, men med mycket ångest, visar hur det skulle se ut om plasten vi slänger i haven hade fått liv. Regisserad av Pascal Schelbli och VFX av Marc Angele. Tumnagel
44.1°
+
Roger Åberg
0

Sonos ska göra ljudet i fler Audi-modeller
Till en början A1, Q2 och Q3

I kväll presenterades Audi Q4 e-tron och i den hittar vi ljudsystem från Sonos. Det är Sonos första samarbete med en biltillverkare och samarbetet ska vara exklusivt, vad det nu betyder. Men Q4 e-tron är inte den enda modellen som kommer att få Sonos, på schemat framöver står A1, Q2 och Q3. Det verkar alltså som att Sonos blir nya ljudsystemet för Audis bilar men det är oklart om även Bang & Olufsen kommer att finnas kvar. Eftersom man börjar med de mindre modellerna är en gissning att Sonos kommer att leverera till de mer vanligare modellerna och Bang & Olufsen till de lyxigare. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Goodyear gjorde ett uppblåsbart flygplan på 50-talet
Skulle rädda liv var tanken

Joakim tipsade om det här avsnittet från Mustard där man går igenom Goodyears uppblåsbara flygplan. Man kallade det för Inflatoplane och det vägde faktiskt bara 90 kilo. Planet skulle kunna blåsas upp på fem minuter och flyga i 100 km/h. Dessutom kunde man skicka ner planet (packat i en låda) till piloter som hade störtat bakom fiendens linjer och på så sätt kunde de nedskjutna piloterna flyga hem igen. Låter ju prima! Men tyvärr var det lite för bra för att vara sant. Planet verkade flyga helt ok, men ett gäng incidenter gjorde att man till slut la ner hela projektet. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
82kg
+
Roger Åberg

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
121kg
+
Wille Wilhelmsson

Fredrika har fixat Marabous nya smak
Brownie, kokos och kaffe

Förra året höll Marabou en tävling där folket fick ge förslag på nya smaker. I januari släppte man smaken popcorn och nu är det dags för smak nummer två. Det är Fredrika som har kommit på smaken brownie, kokos och kaffe eller as we call it in Sweden - fika! Den nya smaken är på 185 grams-förpackning och kommer i butik 10 maj. Tumnagel
109kg
+
Roger Åberg

Kopparbergs börjar göra vodka
Smaksatt så klart

Kopparberg är kända för sin cider men förra året gav man sig på att smaksätta gin. Nu är det vodka som står på tur och självklart är det smaksatt. Premiärsmaken är jordgubb och lime. Är man lat funkar det att blanda den med soda och garnera med jordgubbar och lime (så klart) men annars föreslår Kopparberg att man gör en vodka mojito på den. I med mynta, jordgubbar, limejuice och sockerlag i ett highballglas och se till att det blandas. Sedan på med is, vodka och sodavatten. Finns från och med i dag på beställningssortimentet för 249 spänn. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Arc'teryx lanserar ryggsäcken Aerios
För vandraren

Arcx27teryx lanserar nu ryggsäckarna Aerios vilka primärt är utvecklade för de som är intresserade av att ge sig ut på en- eller flerdagsvandringar. Ryggsäckarna kommer i tre olika storlekar på 15, 30 och 45 liter styck. De är försedda med justerbart midjebälte, två sidofickor samt hållare för vandringsstavar. Bärremmarna innehåller två fickor med dragkedjor medan det finns sidorfickor, en toppficka och en intern ficka i själva ryggsäcken. Arcx27teryx Aerios dyker upp i butik i ma. Priserna kommer att landa på 1600 kronor för 15L-modellen, 2200 kronor för 30L-modellen och 2800 kronor för 45L-modellen. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Dag två av Grammisnomineringar
Årets album, hiphop, elektro

Dag två av Grammis-nomineringar är här och i dag handlar det om årets album, kompositör, elektro/dans, jazz, klassiska, hiphop och soul/rnb. Bland årets album hittar vi Ana Diaz, Ane Brun, Hov1, Victor Leksell och kontroversiella Yasin. Ana och Ane är också nominerade till årets kompositör och det är också Ludwig Göransson! Tumnagel
65kg
+
Roger Åberg

Taco Truck släpper fler produkter i butik
Ja tack!

Taco Truck är den foodtruck som startade foodtruck-trenden, i Stockholm i alla fall, och sedan en tid har man lite produkter i vanliga matvarubutiker. Älskar verkligen deras Chipotle Mayo och Chipotle Salsa, rekommenderas varmt. Kommer dessutom i bra förpackning som går att återanvända till dressing och egna såsblandningar. Hur som helst så släpper man nu lite nya produkter. Två olika sorters chips (salted white corn och beet root corn), två sorters kryddmixar (classic space och smokey spice) samt majstortillas finns nu i butik. Priserna är 15 spänn för kryddmixarna, 28 respektive 33 spänn för chipsen och 35 spänn för tortillas. Allt finns att köpa på MatHem och majstorillas finns även att köpa på ICA och Hemköp. Tumnagel
99kg
+
Roger Åberg

Iron Maiden ställer in årets turné
Kommer till Ullevi 2022 istället

Det brittiska bandet Iron Maiden meddelade igår att deras planerade sommarturné nu ställs in. Det innebär med andra ord att konserten på Ullevi som skulle gått av stapeln 3 juli inte heller den blir av. Tanken var att Iron Maiden skulle spelat på Ullevi redan 2020 men detta fick ställas in på grund av pandemin. När nu även årets sommarturné ställs in så får Iron Maiden-fansen vänta tills nästa år för att kolla in bandet live i Europa. En ny sommarturne är planerad med start 4 juni 2022 i Finland och avslut i Portugal 31 juli. Till Ullevi kommer Iron Maiden 22 juli 2022 enligt den nya turnéplanen. Danska D-A-D och australiensiska Airbourne kommer då att lira förband. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
170kg
+
Wille Wilhelmsson

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
87kg
+
Wille Wilhelmsson

H&M gör reklam med Maisie Williams
För återvinningskonceptet Looop

H&M har lanserat en ny reklamkampanj tillsammans med Maisie Williams, skådespelerskan som kanske främst är känd för sin roll som Arya Stark i HBO:s fantasyepos Game of Thrones. Williams själv och en avatarversion av henne används i reklamfilmen för att uppmärksamma H&M:s återvinningskoncept "Looop" och hon kommer även att representera H&M i rollen som "Global Sustainability Ambassador". Williams säger själv om samarbetet med H&M: "I am excited to finally share the news of my partnership with H&M as Global Sustainability Ambassador and cannot wait for you all to see what we have been working on. In this role, I will be working closely with experts within H&M to drive sustainability initiatives and shape the path towards an accessible and circular fashion future. The longterm goal is to use 100 percent recycled or other sustainably sourced materials for textiles across the full H&M Group brands by 2030. It’s time to take action and create more viable production circuits in fashion to protect our planet for the next generation." Förutom i reklamfilmen kommer den digitala versionen av Maisie Williams även att dyka upp på något som kallas för "H&M Looop Island" vilket är en ö som hittas i Nintendos populära spel Animal Crossing från och med idag. Tumnagel
85kg
+
Wille Wilhelmsson

Första omgången av Grammis-nomineringar
Årets pop, årets video, årets hårdrock etc

Årets Grammis-nomineringar kommer att presenteras under tre dagar och i dag kom det första gånget. I dag nominerades årets pop, årets alternativa pop, årets dansband, årets musikvideo (ni ser alla dessa här nedan), årets textförfattare, årets hårdrock/metal och årets barnmusik. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg