30 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
De olika avgasljuden nya Shelby GT500 kan bjuda på Låter riktigt mumsigt
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till De olika avgasljuden nya Shelby GT500 kan bjuda på

Ja, elbilar är framtiden. Men jag kommer i alla fall aldrig att tröttna på vassa motorljud och mulliga avgassystem. Nya Ford Mustang Shelby GT500 har inte mindre än fyra stycken olika ljudlägen för hur mycket eller lite man vill att det ska låta och här får vi en demonstration av dessa. Det tysta läget är dock allt annat än tyst.

Bil, Ford, Ford Mustang Shelby GT500, motorljud, arg

Mustangen med jättemunnen nu presenterad
Nya Shelby GT500 är vassaste Mussen hittills

Nu har Ford presenterat nya Mustang Shelby GT500 på North American International Auto Show i Detroit och det är som väntat något i hästväg (pun intended) vi har framför oss. Den här muskelkärran som hunnit fylla sex generationer är den starkaste och snabbaste man har tagit fram hittills. Det viktigaste i den här bilen är såklart vad som finns under huven och i det här fallet är det en V8:a på 5,2 liter som tvångsmatas av en Eaton-kompressor. Den är placerad mellan cylinderbankarna för att inte sticka upp för mycket och på så vis puta ut genom huven. Blocket är samma som det man använder i Shelby GT350 men allt på insidan har förändrats. Man har här en cross-plane-vevaxel istället för en flat-plane, kralligare cylinderväggar, annan längd på toppbultarna och omgjorda ventilsäten. Oljetråget har även aktiva baffel-väggar som ser till att G-krafterna när man kör bana inte gör att du helt plötsligt tappar tryck. Inte mindre än sex stycken värmeväxlare och ett extra oljekyl sitter i fronten för att hålla nere temperaturerna. Varje motor monteras ihop för hand av två stycken personer och signeras av båda när det är klart. Vad det är för effekt i maskinen avslöjar inte Ford just nu utan säger bara att den levererar över 700 hästar. Det ska vara tillräckligt för att den ska klara 0-100 km/h på omkring 3,5 sekunder och kvartsmilen under elva sekunder. Vad toppfarten ligger på framgår inte men bilen kommer att vara såpass snabb att Ford kände att det behövdes såna där coola pinnar till huven så att inte denna blåser iväg. Drivningen sker på bakhjulen och kraften hittar dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda från Tremec. Något manuellt alternativ erbjuds ej. Bilen rullar på 20 tum stora fälgar klädda med Michelin Pilot Sport4-däck. Köper man kolfiberpaketet får man istället kolfiberfälgar tillverkade av Carbon Revolution med Michelin Pilot Sport Cup 2-gummi. Innanför hjulen sitter Brembo-bromsar som mäter 420 millimeter fram och dessa greppas av sexkolvsok. Bak sitter skivor på 370 millimeter med fyrkolvsok. De adaptiva elektroniska dämparna MagneRide är standard. Lanseringen sker i höst och när vi närmar oss detta kommer fler siffror som effekt och pris att släppas. Tumnagel
41.5°
0

Så här låter nya Ford Mustang Shelby GT500
Arg!

Om du blev pepp på nya Shelby GT500 som presenterades igår kanske du även är sugen på att få reda på hur den låter när den inte är med i en reklamfilm? Håll till godo med denna video som bjuder på lite torrgasande från mässgolvet. Tumnagel
43.9°
0

Det här är världens dyraste Mustang
Auktionerades iväg för 2,2 miljoner dollar

Ford har precis presenterat en ny Mustang Shelby GT500 men modellen har funnits väldigt länge. Förra året stod det klart att en Shelby GT500 Super Snake från 1967 skulle auktioneras iväg, och i söndags föll klubban. Slutpriset landade på hela 2,2 miljoner dollar vilket gör bilen till den dyraste Mustangen i hela världen. 2013 såldes samma bil för 1,3 miljoner dollar, så den har tickat upp några spänn sedan dess. Bilen finns bara i ett enda exemplar och byggdes från början av Shelby American som testfordon för däck. Under huven sitter motorn från GT40 - en stor V8:a som ger hela 600 hästar. Tumnagel
40.8°
0
40.2° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 15 feb 2019, 08:45
De olika avgasljuden nya Shelby GT500 kan bjuda på Låter riktigt mumsigt
40.2°
0