Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder
Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt.
Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här.
CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo.
Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett.
M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro.
Försök igen

Försök igen

Försök igen





































































































































Nu utökar BMW M sitt erbjudande av CS-modeller med lanseringen av BMW M5 CS. För första gången kommer fyra passagerare kunna uppleva den extraordinära körupplevelsen i en limiterad specialversion av BMW M5.
BMW M lanserar nya flaggskeppsmodellen BMW M5 CS, som höjer ribban med sina enastående köregenskaper i kombination med exklusiv och lyxig design. Nya BMW M5 CS lanseras under våren 2021 och kommer att kosta från 1.851.000 kr i Sverige.
Kraftfullaste M-modellen någonsin
BMW M5 CS är försedd med en 4,4-liters V8-motor med 635 hästkrafter - tio fler än BMW M5 Competition - vilket gör den till den kraftfullaste M-modellen någonsin. BMW M5 CS lyckas också balansera mångsidig vardagskörning med körglädje och exceptionell sportprestanda ute på banan. Detta tack vare lättviktsdesignen (cirka 70 kg lättare än BMW M5 Competition), tillsammans med ett finjusterat chassi samt M xDrive-systemet med intelligent centralstyrda Aktiv M Differential.
Sportavgassystemet i M5 CS levererar en känslosvallande ljudbild; specifikt framtagen för M-modellerna, utformat för att förstärka motorljudet och leverera ett sportigare och renare ljud.
Maximal körglädje för fyra passagerare
BMW M5 CS har plats för fyra personer via två multijusterbara, viktsparande M Carbon-säten framtill och två separata baksäten. Dessa är klädda i svart Merinoläder och har extra designinslag i form av kontrasterande paneler och dekorativ sömnad i Mugello Red. På nackstöden syns konturerna av den legendariska Nürburgring-banan.
Exklusiv exteriör med gyllene design
Till det yttre känns BMW M5 CS igen genom sina exklusiva tolkningar på BMW-typiska designinslag. Detta inkluderar konturerna på BMW-grillen som kommer i Goldbronze-finish. Även de 20-tums smidda M-hjulen med Y-eker samt ”M5 CS”-märkena på grill, M-gälar och bakluckan är i Goldbronze. Andra noterbara inslag är strålkastarnas L-formade ljusdesign (som lyser gult i stället för vitt vid halvljus / helljus) samt Welcome Light-funktionen, som för tankarna till GT-racingbilar.
I standardutförandet rullar BMW M5 CS med de extra sportiga Pirelli P Zero Corsa racingdäck i mixed-size: 275/35 R 20 fram och 285/35 R 20 bak.
Lättviksdesign och optimerade köregenskaper
BMW M5 CS-chassit är baserat på BMW M5 Competition, men sju millimeter lägre och med stötdämpare utvecklade för BMW M8 Gran Coupé. Dessa bidrar till bättre komfort, särskild vid motorvägskörning men förbättrar också hanteringen i tajta situationer. Detta ger mer precis respons vid hårdkörning på bana, utan att försaka körbarheten vid vardagskörning. Och med M Carbon keramiska bromsar har BMW M5 CS superb bromsförmåga. De kommer med en Röd finish som standard, men går också att få guldfärgade som tillval.
Motorhuven är tillverkad i kolfiberförstärkt plast (CFRP) med luftintag i exponerad kolfiber. Flera andra delar, inklusive frontsplitter, bakspegelkåpor, bakspoiler och diffuser är också tillverkade i CFRP. Dessa inslag förbättrar aerodynamiken samt bidrar till bilens stora viktminskning (70 kilo lättare än BMW M5 Competition).
Tekniska höjdpunkter:
4,4 liter V8-motor med 635 hk (+10hk vs M5 Competition) och åttastegad M Steptronic-växling med Drivelogic som standard.
0 – 100 km/h på 3,0 sekunder (0,3 sekunder snabbare än M5 Competition) och 0 – 200 km/h på 10,4 sekunder. Topphastighet: 305 km/h.
M xDrive fyrhjulsdrift som standard, med 2WD-läge för ren bakhjulsdrift.