Det här är Mercedes nya elbil EQA
Tar sig över 42 mil på en laddning
Nu presenterar Mercedes sin instegsmodell i elbilsutbudet och den heter EQA. Det är crossover i kompaktklassen som ska kunna klara över 42 mil på en laddning. Förbrukningen anges till runt 1,8 kWh per mil. Batteripacket är på 66,5 kWh och det sitter integrerat i chassit. Har man en snabbladdare på 100 kW ska man kunna ladda från 10-80 procent på 30 minuter. Har man en laddbox laddar ombordladdaren på 11 kW bilen från 10-100 procent på runt sex timmar.
Först ut är EQA 250 som driver på framhjulen. Kraften dit kommer via en elmotor på 190 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. En fyrhjulsdriven version med 270 hästar och 50 mils räckvidd kommer att presenteras längre fram. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får då dra upp till 750 kilo.
EQA börjar säljas nästa månad och de första kunderna ska få sina bilar nu under våren. Vad priset ligger på framgår tyvärr inte just nu.
Försök igen

Försök igen




























































Nu har Mercedes-Benz visat sin helt nya eldrivna instegsmodell - EQA. EQA är en suv i kompaktklassen med en räckvidd på mer än 42 mil. Elförbrukningen ligger på bara ca 1,8 kWh per mil.
Helt nya EQA är det eldrivna syskonet till Mercedes-Benz kompakt-suv GLA och är liksom denna en bil med litet format men med en stor attityd. Men det är också en bil som andas eldrift och Merceds-Benz på samma gång.
EQA är helt nyutvecklad och batteriet på 66,5 kWh är en integrerad del av chassit. Med snabbladdare kan det laddas med upp till 100 kW (DC/Likström) vilket gör att det kan laddas från 10-80 % på bara 30 minuter. I en laddbox (AC/växelström 3-fas) används ombordladdaren på upp 11 kW och med full effekt tar 10-100 % strax under sex timmar.
Den första modellen i serien är framhjulsdrivna EQA 250 med en effekt på 190 hk (140 kW) och en räckvidd på mer än 42 mil (WLTP). Vridmomentet är på 375 Nm, 0-100 går på 8,9 sekunder och toppfarten är 160 km/tim. Förbrukningen enligt WLTP är på ca 1,8 kWh/mil
Längre fram kommer versioner med fyrhjulsdrift och upp till 270 hk (200 kW) effekt liksom med förlängd räckvidd på upp till 50 mil.
Liksom storebror EQC får EQA en intelligent navigation som inte bara räknar fram snabbaste vägen till en destination, utan även tar hänsyn till vilken rutt som förbrukar minst energi och var det finns laddmöjligheter. Navigationen räknar då med faktorer som topografi, väder och förarens körstil.
EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt. Draget är gjort för kultryck på 80 kg och är godkänt för cykelhållare.
Utrustning och möjligheter
Redan i standardutförandet är EQA en ytterst välutrustad bil. Här finns LED-strålkastare med automatisk ljusbildsjustering, elektrisk baklucka som kan öppnas med en fotrörelse, 18-tums fälgar, stämningsbelysning i 64 olika färger och det röststyrda infotainmentsystemet MBUX.
EQA kan fås med den intelligenta fjädringen Adaptive Damping System som automatisk övervakar och justerar fjädringen på de fyra hjulen individuellt.
Det går också att få bilen med olika självkörande funktioner och säkerhetssystem. Adaptiv farthållare som automatiskt justerar farten i och inför kurvor, rondeller och motorvägsavfarter. Systemet får via navigationen också information om kommande köer och trafikstockningar och kan sakta av i god tid inför dessa. I köbildning kan bilen själv hålla undan åt sidan så att det bildas fri yta åt blåljusfordon.
EQA kan också varna för cyklister och fotgängare när du ska öppna dörrarna.
Liksom Mercedes-Benz andra eldrivna bilar kan EQA förklimatiseras medan den laddas vilket gör att energin till detta då tas från nätet och inte från batteriet. Den har också en värmeväxlare som återvinner och ”växlar upp” överskottsvärme från drivlinan till kupén.
Svensk säljstart blir det preliminärt i februari och de första bilarna kommer hit under våren.