Det här är Nios nya eldrivna sedanmodell ET7
Tar sig 100 mil på en laddning
Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har nu presenterat sin nya modell ET7. Det är en sedan som kan fås med ett batteripack på 150 kWh vilket ska ge en räckvidd på över 100 mil. Den räckvidden är dock enligt NEDC-cykeln så det lär handla om en annan siffra när bilarna väl körs av vanligt folk.
Det finns även ett batteripack på 70 kWh som ska ge 50 mil och ett på 100 kWh som ska ge 70 mil. Under skalet sitter två stycken elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till över 650 hästar och 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. På tekniksidan hittar vi bland annat NAD (Nio Autonomous Driving) som innebär att bilen kan köra sig själv i stadstrafik, på motorvägar och på de dedikerade batteribytarstationerna. Dessa stationer är ganska så intressanta och Nio jobbar just nu på att snabba upp processen med Power Swap Station 2.0. På dessa ställen ska det tomma batteriet kunna bytas ut mot ett fulladdat helt automatiskt på under tre minuter. Man räknar med att ha 500 stycken såna här stationer i drift i slutet av året.
Det första leveranserna av ET7 ska äga rum i början av nästa år och Kina blir inte helt oväntat först ut. I svenska pengar kommer lanseringsversionen med 100 kWh-batteri att kosta strax under 700.000 kronor.
Försök igen

Försök igen

































Nio öppnar fler batteribytarstationer
Kör iväg med fulladdat batteripack efter tre minuter

Biltillverkaren Nio börjar erbjuda batteri som en tjänst
Köp bilen, hyr batteriet

Nico Rosberg hälsar på hos elbilstillverkaren Nio
Får köra suven ES8
