m
Det här är nya Hyundai Tucson

Det här är nya Hyundai Tucson
Ser ganska frän ut

Bil / Hyundai

Teaserbilderna vi nyligen fick på nya Hyundai Tucson visade att designen var på väg att ändras radikalt, och det kändes nästan som att det var en konceptbil på gång snarare än en produktionsbil. Men så var det inte, utan det här är the real deal.

Man kallar designspråket för Sensuous Sportiness och det är en herrans massa linjer som ska samsas med varandra överallt. Kanske stökigt enligt vissa men det är svårt att göra en SUV snygg, jag tycker ändå att Hyundai har lyckats helt okej här. Speciellt fräsig är fronten i mina ögon, som blir helt mörk när strålkastarna inte är tända eftersom dessa smälter ihop ganska bra med hela grillen.

Insidan är inte lika spännande som utsidan men här finns i alla fall ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på 10,25 tum för infotainmentsystemet i mittkonsolen. Bilen kommer att erbjudas med en rad olika motoralternativ och där bland finns både hybrid och en laddhybrid som ska klara fem mil körning på bara el. Några fler detaljer kring den sistnämnda har man tyvärr inte släppt än.

På den svenska marknaden kommer nya Tucson att erbjudas med tre stycken olika elektrifierade drivlinor - mildhybrid, hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 265 hästar med en elmotor. Lansering av denna sker någon gång nästa år. Mild- och hybridversionen ska finnas hos återförsäljare i slutet av året. Vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det här är nya Hyundai Tucson
Visa
Pressmeddelande
Helt nya Tucson - en teknisk evolution och designrevolution

Hyundai presenterar idag helt nya Tucson med en avancerad och experimentell design som tillsammans med toppmodern teknik sätter standarden i segmentet. Hyundais bästsäljande kompakt-SUV erbjuder klassledande utbud av elektrifierade drivlinor och befäster Hyundais engagemang för hållbar mobilitet samtidigt och bilar av med äkta SUV-karaktär.

Helt nya Tucson är fjärde generationen av Hyundais bästsäljare med fler än sju miljoner bilar sålda över världen sedan lanseringen 2004. Det gör modellen till Hyundais bäst säljande SUV globalt. Hyundais nya kompakt-SUV lanseras åter till marknaden med ett revolutionerande och ambitiöst nytt utseende som följer företagets nya designidentitet, Sensuous Sportiness.

Genom att erbjuda det bredaste utbudet av elektrifierade drivlinor inom kompakt-SUV-segmentet, inkluderat val mellan hybrid, laddhybrid och 48-volts milhybrid sammanfattar helt nya Tucson Hyundais elektrifiering av sin europeiska SUV-flotta. Andra elektrifierade SUV:ar producerade av Hyundai inkluderar helelektriska och hybridversionen av Kona, NEXO, företagets andra generation bränslecellsdrivna elbil och slutligen Santa Fe som hybrid och laddhybrid i toppen av familjen. Genom att introducera elektrifiering till de senaste modellerna befäster Hyundai sin position som tillverkaren med det bredaste utbudet av elektrifierade drivlinor.

Helt nya Tucson är en global modell. Den kommer att produceras i flera fabriker över hela världen och blir den tredje generationen av modellen som produceras i Europa på Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) i Nošovice, Tjeckien. Andra generationen Tucson var den första modellen som tillverkades på HMMC. En fortsatt tillverkning av Tucson på fabriken understryker Hyundais fokus på den europeiska marknaden.

”Hyundai är varumärket med marknadens bredaste utbud av elektrifierade drivlinor med allt från mildhybrid, hybrid, laddhybrid, batterielektriska och bränslecellselektriska versioner”, säger Michael Cole, President och CEO på Hyundai Motor Europe. ”Med introduktionen av helt nya Tucson var det viktigt att utöka elektrifieringen även till vår bästsäljande SUV. Den här lanseringen utgör ännu en milstolpe för Hyundai eftersom vi nu erbjuder elektrifierade versioner av hela vårt SUV-program. Med sin progressiva design och toppmoderna drivlinor, förblir Tucson en av nyckelprodukterna för Hyundai i Europa.”

Parametric Dynamics - en revolutionerande och unik exteriör

Istället för att bara utveckla en tidigare generation av modellen representerar helt nya Tucson en revolution för Hyundai när det kommer till design. Sammantaget har den en större och bredare kaross än sin föregångare. Bilens muskulösa hållning kombinerar skarpa vinklar och dynamiska proportioner med stora ytor för att skapa ett progressivt utseende utan att kompromissa med Tucsons robusta SUV-arv.

Helt nya Tucson är den första SUV som helt designats om och utvecklats baserat på företagets nya designidentitet, “Sensuous Sportiness”. Denna designriktning kännetecknas av harmonin mellan fyra fundamentala element: proportioner, arkitektur, styling och teknik. Syftet är att ge en sensuell och känslomässig touch till Hyundais bilar, förverkligad av innovativ teknik och unika designlösningar.

“Uppdraget med ‘Sensuous Sportiness’ är att höja de känslomässiga egenskaperna hos bildesign. Vi vill att våra kunder skall känna sig berörda. Med helt nya Tucson introducerar vi den ultimata evolutionen och ett definitivt uttryck för Hyundais ostoppbara framåtanda,” säger SangYup Lee, Senior Vice President och Head of Hyundai Global Design Center. ”Tucsons avancerade och experimentella design är trogen sin banbrytande anda och höjer ribban i branschens mest konkurrensutsatta segment.”

Helt nya Tucsons progressiva designspråk är inspirerat av Hyundai Vision T SUV Concept som avtäcktes på 2019 AutoMobility LA. Vision T:s designspråk var även det grundat i Sensuous Sportiness och kretsar kring konceptet av dynamik och representerar en ”urban äventyrare” i designriktning.

Genom att helt avstå från traditionella tecknings- och skissmetoder, utvecklade Hyundais designers futuristiska designelement hos helt nya Tucson genom geometriska algoritmer framställda av banbrytande digital teknik. Processen, även känd som “parametric dynamics”, använder linjer, ytor, vinklar och former skapade genom digital data för att generera en enastående och djärv designestetik. Som ett resultat framträder tydligt geometriska mönster kända som “parametriska juveler” genom hela SUV-designen. Något som ger modellen en progressiv karaktär.

Det mest framträdande uttrycket för dessa parametriska juveler återfinns i bilens grill där Parametric Hidden Lights gör ett starkt första intryck. När ljusen är avstängda framträder fronten helt täckt i mörka geometriska mönster, utan att det går att urskilja bilens signaturljus som är sömlöst integrerade i grillen. Tack vare den senaste tekniken inom halvspegelbelysning förvandlas grillens mörka kromdetaljer till juvelliknande former när varselljusen slås på. Något som skapar iögonfallande element till en annars slät yta.

Parametriska juveler utgör också framträdande designelement på bilens sidor. Mejslade ytor skapar en slående kontrast mellan en slank siluett och maskulina drag som skapar intryck av en framåtsträvande rörelse även när bilen står stilla. Smala atletiska former smälter sömlöst ihop med vinklade hjulhus där lättmetallfälgar ger en kraftfull och dynamisk hållning. Tucsons sportiga känslighet förstärks genom en accentlinje med en kantad parabolform som startar på sidospeglarna och sträcker sig hela vägen till C-pelaren. Från sidan kompletteras dörrarna av en skarp och djärv karaktärslinje som harmoniserar med det robusta utseendet hos de dynamiska och vinklade hjulhusen.

Baktill bygger breda bakljus med ”parametric hidden light”-detaljer vidare på designtemat. Helt nya Tucsons bakre stötfångare integrerar även parametriska mönsterdetaljer med en tredimensionell effekt i kombination med ett sportigt uttryck. Tucson är första Hyundai-modellen som applicerar dolda bakrutetorkare, gömda under spoilern. Högteknologiska designelement kröns av en slät Hyundai-logotyp i glas, med tredimensionellt utseende men som faktiskt inte sticker ut från den yttre ytan, till skillnad från traditionella bilemblem.

Exteriörfärger

Kunder som köper helt nya Tucson kan välja mellan nio exteriörfärger, inklusive tre nya: Shimmering Silver, Amazon Gray och Teal. Dessutom finns valet av två-tonslackat tak i antingen Phantom Black eller Dark Knight som ger ytterligare en möjlighet till personifiering av sin bil.

En ren och sofistikerad interiör kombinerar maximal komfort med sömlös teknologi

Att sätta sig i helt nya Tucsons sofistikerade och rymliga interiör, eller INTERSPACE som den kallas, är som att stiga in i ett snyggt organiserat rum där vardagsbekymmer försvinner. Inuti bilen integreras utrymme, teknik och information i sömlös harmoni. Med sinnliga former inspirerade av vattenfall, strömmar dubbla silverdetaljlinjer från mitten av instrumentpanelen till de bakre dörrarna med snyggt skiktade premiummaterial i kompletterande neutrala färgtoner.

Den sömlösa integrationen av klassledande teknologi förser helt nya Tucsons kunder med en avancerad och helt anpassningsbar digital upplevelse. Den nya 10.25-tums AVN-T-skärmen fyller mitten av bilen. Hyundais designers avlägsnade fysiska knappar och vred till förmån för touch-kontroller som styr all AVN-utrustning, värme, ventilation och luftkonditionering. Det är den första Hyundai-modellen som utrustats med en full pekskärmskonsol. Högkvalitativa soft-touch-material återfinns genom hela interiören och lyfter utseendet till en ny nivå.

Utvecklingen av Tucsons interiör ledde till en lägre placerad instrumentdisplay och avlägsnandet av mätarklustret till förmån för en renare yta som förstärker en känsla av öppenhet inne i bilen.

Den breda ryggen på instrumentbrädan smälter sömlöst ihop med dörrarna och sveper runt de främre passagerarna likt en djup klyfta. Futuristiska funktioner som ger en utökad progressiv känsla och skapar nya nivåer av högteknologiskt designvärde för kunderna.

Det ergonomiskt placerade armstödet är sammanlänkat med shift by wire-växlingen för intuitiv användning av föraren, samtidigt som det ger bilen en ett rent och modernt utseende.

Passagerare kan också njuta av behaglig stämningsbelysning som är placerad i de två sidfickorna på mittkonsolen, i den trådlösa laddningsplattan och dörrkantsfickan. Belysningen erbjuder 64 konfigurerbara färger och 10 nivåer av ljusstyrka som passar alla stämningar och ger ännu mer utrymme för personifiering.

Dessutom kan kunderna välja mellan tre klädslar, inklusive enfärgad svart i tyg eller läder, tvåfärgad svart och beige i tyg eller läder och Teal-paketet. Teal-paketet har en svart textil- eller lädersäte med krickningssömmar på sätena, armstödet och växlingen.

Toppmodern teknik och uppkopplingsfunktionalitet

Helt nya Tucson är utrustad med en mängd toppmoderna och människocentrerade teknikfunktioner för att erbjuda en avancerad digital upplevelse.

Den helt digitala och konfigurerbara dubbla cockpiten består av ett nytt 10.25-tums öppet kluster och en 10.25-tums AVN-T-skärm. Det erbjuder ett personligt utrymme som är intuitivt optimerat för högteknologisk användarupplevelse. Exempelvis ändras färgschemat för klustret baserat på vilket körläge som är valt.

Hyundai erbjuder den senaste versionen av sina toppmoderna BlueLink Connected Car Services tillsammans med 10.25-tums infotainmentsystemet i helt nya Tucson. Uppgraderade BlueLink erbjuder en rad nya fördelar och tjänster för Hyundai-kunderna, inklusive Connected Routing, Last Mile Navigation och en ny användarprofilfunktion. Samtidigt kan kunderna lokalisera sin bil, låsa och låsa upp den via telefonen och få information om exempelvis bränslenivå via BlueLink-appen.

Passagerare kan skräddarsy sina individuella infotainment-val med nya användarprofilfunktionen. Den gör det möjligt för kunderna att installera upp till två huvudkonton och ett gästkonto samt ladda upp profilbilder via BlueLink-appen. Användarprofilerna lagrar användarnas inställningar för infotainment, som språk, Bluetooth, navigation och röstigenkänning samt deras favoritradiostationer i molnet.

Om föraren parkerar sin bil inom 200 meter till en 2 kilometersradie från destinationen aktiveras Last Mile Navigation för att återuppta navigationen i BlueLink-appen på förarens telefon.

Dessutom kommer helt nya Tucson kunna erbjuda kalenderintegration integrerat i infotainmentsystemet. Detta betyder att användare kommer kunna se sin Apple eller Google Calendar på AVN-skärmen. Synkroniseringen sköts via inställningar i BlueLink App. Detta är alltså ytterligare en anledning för kunder att använda och ladda ned BlueLink.

Med nya molnbaserade Connected Routing Navigation, beräknas körvägar via en kraftfull server i BlueLinks molnmiljö. Detta säkerställer mer exakt trafikprognos, mer exakta ankomsttider och mer tillförlitlig ruttberäkning. Som en ytterligare fördel med Connected Car Routing sparar autofyllfunktionaliteten körtiden när en destination väljs.

Apple CarPlay och Android Auto gör det möjligt för kunderna att spegla funktionerna i sina iOS- och Android-telefoner på ett förenklat och bekvämt sätt. Med åtta tum stora Display Audio, kan smartphones speglas trådlöst. Andra infotainment- och anslutningsfunktioner på helt nya Tucson inkluderar premiumljud från KRELL, en platta för trådlös laddning av telefoner samt främre och bakre USB-portar för ännu mer bekvämlighet, särskilt på långa resor.

Slutligen lägger Hyundai LIVE Services till parkeringsinformation, bensinstationer med priser och väderinformation i realtid. Destinationer och Intressepunkter kan också skickas från appen direkt till bilens navigationssystem.

Helt nya Tucson med ökad komfort och bekvämlighet för alla förartyper

Med en rad nya bekvämlighetsfunktioner erbjuder helt nya Tucson ännu mer komfort för kunderna. För första gången i en Hyundai-bil består helt nya Tucsons dolda Multi-Air Mod-teknologi av en kombination av direkta och indirekta luftventiler för luftkonditionering och uppvärmning som skapar en trevligare inomhusmiljö med mer skonsamt luftflöde. När det här läget är aktiverat sprids luften till de nyligen tillagda multipla luftspalterna i fronten, utöver de vanliga luftventilerna. Den totala luftvolymen förblir densamma och är därför lika effektiv på att ändra temperaturen men vindspridningen minskar direkt luftkontakt och mjukar därför upp luften. Det här läget kan slås av och på beroende på förarens önskemål.

Klimatanläggningen med tre zoner riktar sig nu även till de bakre passagerarna och inte bara den främre raden. Dessutom ger ventilerade framsäten och uppvärmda fram- och baksäten ytterligare komfort för både förare och passagerare.

Bakre sovläge tillåter förarens rad att lyssna på sitt valda ljud utan att samma ljud överförs till de bakre högtalarna så att passagerare som sover inte störs.

För förbättrad användarvänlighet kan baksätena på helt nya Tucson nu fällas i förhållandet 4: 2: 4. Fjärrvikning gör det också möjlighet att fälla sätet på avstånd. Fällbara spakar är placerade på sidoväggarna i bagageutrymmet.

Ökad rymlighet

Helt nya Tucsons dynamiska proportioner och nya plattform ger ett brett och öppet interiörutrymme som garanterar passagerarnas komfort och rymlighet motsvarande vad som vanligtvis erbjuds i högre storlekssegment. Med 20 mm längre, 15 mm bredare och en hjulbas som ökats med 10 mm jämfört med föregående generation är helt nya Tucson rymligare än någonsin. Som ett resultat kan passagerare åtnjuta 26 mm extra benutrymme. Något som uppnåtts för både modellerna med hybrid och förbränningsmotor genom smart placering av batteriet under det bakre passagerarsätet. Samtidigt har lastutrymmet ökats med mellan 39 till 78 liter, beroende på utrustning och drivlina. Totalt ryms upp till 580 liter bagageutrymme med sätena uppfällda och hela 1795 liter med fällda säten.

Dimensioner (mm)
Längd: 4500 (+20 mm)
Bredd: 1865 (+15 mm)
Höjd: 1650 (+5 mm)
Hjulbas: 2680 (+10 mm)
Överhäng: fram 895 mm, bak 925 mm
Benutrymme bakre raden: 996 (+26 mm)

Lastutrymme (liter)
Volym med uppfällda säten (Bensin 48V / Diesel 48V / Hybrid)
577 / 546 / 616
Maxvolym med uppfällda säten (Bensin 48V / Diesel 48V / Hybrid)
1756 / 1725 / 1795

Klassens mest omfattande aktiva säkerhets- och assistanspaket

Med klassledande avancerade förarassistanssystem och ett paket aktiva säkerhetsfunktioner med en rad innovationer levererar helt nya Tucson ännu mer sinnesfrid för Hyundai-kunderna.

Helt nya Tucson har utrustats med ett förbättrat sjukuddars airbagsystem som har en ny airbag på första raden, unik för sitt segment. Den förhindrar passagerare på första raden från att kollidera med varandra vid en krock.

Tucson har utrustats med Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) som larmar om en kollision blir överhängande med bilar, cyklar eller framförvarande fotgängare. När föraren inte reagerar och bromsar i tid styr systemet automatiskt bromsarna för att undvika en olycka. För första gången i en Tucson inkluderar nu FCA korsningar, vilket ökar skyddsområdet till att innefatta kollisioner i korsning. Denna funktion upptäcker mötande bilar från andra sidan när man svänger åt vänster vid en korsning och om en kollision verkar trolig, bromsar den för att stoppa bilen.

Lane Following Assist (LFA) håller bilen säkert centrerad mitt i filen. Tillsammans med Lane Keeping Assist (LKA) som förhindrar ofrivilliga avvikelser från filen skänker den ökad trygghet genom att nu även detektera både vägkanter och linjer.

Driver Attention Warning (DAW) är en förarskyddsfunktion som hjälper till att övervaka körmönster och upptäcka trött körning för att förhindra potentiella olyckor. En funktion som fungerar ihop med Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) som varnar föraren när framförvarande fordon börjar köra och föraren inte reagerar. Exempelvis vid trafikljus.

En funktion som återfinns i en kompakt SUV för första gången är Highway Driving Assist (HDA) som gör motorvägskörning både säkrare och bekvämare. HDA reglerar bilens hastighet och bibehåller avståndet till framförvarande fordon samtidigt liksom inom den befintliga motorvägsfilen. En dedikerad knapp på ratten låter föraren sätta på och stänga av funktionen med bara ett klick.

HDA arbetar I combination med LFA och navigationsbaserad Smart Cruise Control Curve (NSCC-C). Med den här funktionen kan helt nya Tucsons förare ställa in hastigheten med hjälp av SCC. För större säkerhet och bekvämlighet kan NSCC-C automatiskt justera bilens hastighet inför annalkande kurvor, baserat på lokal väginformation. Det reducerar marschfarten inför kurvan och ökar sedan på den igen vid kurvans utgång.

En annan ny funktion är Intelligent Speed Limit Assist (ISLA). Förutom att visa hastighetsbegränsningar på AVN-skärmen, justerar ISLA automatiskt helt nya Tucsons hastighet så att förare inte överskrider gränsen.

För ännu mer säkerhet har helt nya Tucson utrustats med en serie funktioner som ökar synligheten på vägen. Blind-spot Collision Avoidance Assist (BCA). Det här systemet applicerar nu differentiell inbromsning, förutom visuella och ljudvarningar för att förhindra bilen från att kollidera med andra fordon vid körfältsbyte. BCA är utrustad med kollisionsundvikande hjälp för bakre trafik. Vid backning varnar RCCA föraren för att närma sig ett fordon som korsar bilens bakåtriktade väg. Vid behov bromsar bilen för att förhindra en krock.

En funktion unik för segmentet är Blind View Monitor. När föraren signalerar körfältsbyte visar en av de två huvudrattarna i 10.25-tum Supervision Cluster en vy av döda vinkeln på respektive sida. Detta ger en förbättring av utsikten på sidospegeln och ger också ytterligare visuellt stöd i mörka och regniga förhållanden.

Helt nya Tucson erbjuder även Surround View Monitor (SVM) så att förare kan uppleva en 360-graders, tredimensionell vy av bilen från olika synvinklar. Detta inkluderar att zooma in och ut framtill, baktill och på sidorna av bilen. SVM använder också ett fågelperspektiv för att ytterligare förbättra synligheten av potentiella hinder.

SVM är även synkroniserad med nya Remote Smart Parking Assist (RSPA) som finns tillgängligt på hybridversionen av helt nya Tucson. RSPA hjälper föraren när de parkerar och kör ut genom att automatiskt flytta bilen framåt och bakåt även om föraren står utanför bilen. Funktionen kan aktiveras och kontrolleras via bilens Smart Key. Bilen använder ultraljudssensorer för att identifiera hinder och nödbromsar när risken för kollision upptäcks.

Andra förbättrade funktioner som gör helt nya Tucson till en säker och pålitlig familjebil är det nya ROA-systemet (Rear Occupant Alert) som övervakar baksätena via en sensor som känner av rörelserna. Visuella och ljudvarningar förmedlas till föraren för att säkerställa så att passagerare lämnar baksätet innan bilen låses. Rear Passenger Sleeping Mode (RPSM) sänker volymen på de bakre högtalarna för att göra färden mer behaglig och avslappnande under långa resor. Dessutom varnar den nya SEW-funktionen (Safe Exit Warning) passagerare om det finns mötande trafik bakom när de försöker kliva ur bilen.

Utöver dessa uppgraderingar erbjuder helt nya Tucson en mängd andra aktiva säkerhetsfunktioner och trygghet i 5 års garanti med fria mil.

Fyrhjulsdrift och terränglägen gör helt nya Tucson till en äkta SUV

Helt nya Tucson konsoliderar sitt äkta SUV-ursprung med 4x4-kapabilitet tack vare den nya terränglägesväljaren som skänker ännu mer körglädje till förarna. Den här funktionen är tillgänglig på hybridversionen med automatlåda och använder Hyundais HTRAC fyrhjulsdriftsteknik, vilken möjliggör smidig hantering och bättre fördelning av vridmoment baserat på hjulgrepp och bilens hastighet. Förutom olika körlägen optimerar tre ytterligare terränglägen – Lera, Sand och Snö körprestanda och HTRAC-inställningar för en förbättrad körupplevelse på olika underlag.

En bekväm och sportig upplevelse med ny elektroniskt styrd dämpning

Helt nya Tucson har utvecklats och testats i Europa med hållbarhetstester och dynamiska tester på en av de mest krävande tävlingsbanorna i världen, berömda Nürburgring Nordscheleife. Dessutom har den genomgått hårda tester på allmän väg genom hela Europa, från kallaste möjliga förhållanden i Sverige till släpvagnstest i Alperna och varmväderskörning i södra Spanien. Allt för att säkerställa så de höga förväntningarna från europeiska kunder uppfylls.

Kunder kan välja mellan två olika fjädringsalternativ för helt nya Tucson, med både adaptiv och konventionell dämpning för förbättrad hantering och väghållning.

Tack vare den flexibilitet som erbjuds av Electronic Controlled Suspensions (ECS) adaptiva dämpningsteknik har Hyundais ingenjörer uppnått ett mycket mångsidigt körbeteende, beroende på situation och förarens preferenser. För daglig pendling i Normal- eller Eco-läge fokuseras utvecklingen på en bekväm, platt och stabil åktur även på de mest utmanande vägarna. ECS kontrollerar automatiskt och kontinuerligt bilens fjädring för att maximera körkomfort och prestanda. Teknologin uppnår detta genom att ta hänsyn till körförhållanden som hastighet, vägunderlag, kurvtagning, acceleration och stoppkrav. När Sportläget väljs kan helt nya Tucsons förare njuta av en extra nivå respons och kontroll av bilen.

Samtidigt använder de konventionella dämparna en ny ventilteknik som ger extra inställningsflexibilitet. En MacPherson Strut-länkning framtill och multilänk-fjädring baktill säkerställer god komfort och hantering på vägen.

Helt nya Tucsons rackmonterade motordrivna servostyrning (R-MDPS) som har en ny generation remdriven styrning är inställd för att matcha karaktären hos bilens fjädringsupphängning. Under många månader av tester med både prototyper och simuleringsverktyg kalibrerade Hyundais ingenjörer systemet för att säkerställa att förare kan uppleva smidig och direkt styrning. Förare som väljer Sport-läge kommer uppleva en skarpare uppbyggnad av styransträngningen innan de åtnjuter en större känsla av precision när de kör exempelvis på motorvägen.

Hyundai har utvecklat ett brett utbud av däckalternativ för helt nya Tucson med tre olika aerodynamiska hjulval på 17, 18 eller 19 tum. Valet av däck har utvecklats i nära samarbete med däcktillverkarna Continental och Michelin med fokus på aspekter som komfort, bullerisolering och väghantering. Dessutom uppnådde Hyundais ingenjörer låga rullmotståndsvärden, vilket bidrar till att minska bilens bränsleförbrukning och utsläpp. Något som understryker företagets dedikation till att producera miljövänliga bilar utan att kompromissa med prestanda.

Brett utbud av elektrifierade drivlinor

Genom att erbjuda tre elektrifierade drivlinor på den svenska marknaden finns det en Tucson för alla förare. Med valet mellan bensin- eller dieselmotor kombinerad med 48-volts mildhybridsystem, hybrid och laddhybrid tillgängligt för konsumenten erbjuder helt nya Tucson ett klassledande utbud av elektrifierade drivlinor i segmentet.

Helt nya Tucson har utvecklats för att minska utsläpp utan att kompromissa på körglädje. Hybridversionen består av en ny 1.6-liters T-GDI (turboladdad bensinmotor med direktinsprutning) Smartstream-motor och en 44.2 kW elmotor med ett 1.49 kWh lithium-ion polymer-batteri. Motorerna är parade med en sexväxlad automatisk växellåda (6AT) och tillgänglig med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift. Systemet är det kraftfullaste av helt nya Tucsons drivlinor med en kombinerad effekt på 230 hk, vilket innebär låga utsläpp utan att kompromissa med körglädje.

När det kommer till 48-volts mildhybridteknik erbjuds en 1.6-liters CRDi Smartstream med 136 hk, 7DCT och fyrhjulsdrift. För kunder som föredrar bensinmotor erbjuds en 1.6-liters T-GDI, bensinmotor med 150 hk, tvåhjulsdrift och val mellan 6iMT eller 7DCT. Ett annat välbalanserat val är 1.6-liters T-GDI med 180 hk, 7DCT och fyrhjulsdrift.

En laddhybridversion av helt nya Tucson med en 1.6-liters T-GDI-motor på 265 hk kommer inom kort även den att bli tillgänglig för kunder. Mer detaljer avslöjas närmare lansering under 2021.

Hyundais intelligenta manuella växellåda (iMT)

Helt nya Tucsons kunder har möjlighet att välja Hyundais nyutvecklade iMT. iMT arbetar helt elektroniskt och kopplar bort motorn från växellådan efter att föraren släpper gaspedalen medan den kör i konstant hastighet, vilket gör att bilen kan gå in i frikopplingsläge. Det här förbättrar den totala bränsleeffektiviteten. Förarens förvalda växel förblir inkopplad även när motorn är avstängd. Motorn startar om i samma växel så snart föraren applicerar antingen bromsen eller gasen tack vare en kraftinjektion från Mild Hybrid Starter Generator (MHSG). Växellådan startar om motorn i neutralläge (med en öppen koppling) om föraren trampar på kopplingspedalen för att växla om fordonets hastighet är för låg för den aktuella inkopplade växeln.

De första exemplaren av helt nya Tucson i hybrid- mildhybridutförande anländer till Hyundais svenska återförsäljare vid årsskiftet. Laddhybriden och N Line-versionen å sin tur har lansering i början av nästa år.
38.3°
0

Det här är nya Hyundai Tucson

Ser ganska frän ut

Apple TV ryktas få både högtalare och kamera
Apple verkar även ha en smart skärm på gång

Det har nu gått över tre år sedan Apple släppte den senaste Apple TV-versionen men enligt källor som nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med så verkar Apple ha en ordentlig uppdatering på gång av sin lilla streaming-box. Bloomberg skriver att Apple håller på och utvecklar en Apple TV som kommer att vara försedd med både högtalare och kamera. Högtalaren i Apple TV skulle i så fall vara en så kallad smart högtalare liknande Apples HomePod som ska kunna röststyras och ge tillgång till Apples smarta assistent Siri, något som nuvarande Apple TV redan har idag. Med kameran ska användare kunna genomföra videosamtal via Apple TV vilket kanske kan vara smidigt om man vill göra sådana på en lite större skärm. Förutom en ny Apple TV så uppger Bloombergs källor även att Apple har en så kallad smart skärm på gång. Det skulle i så fall kunna vara något som påminner om Googles Nest Hub eller Amazons Echo Show med skillnaden att Apples variant skulle köra Siri istället för Google Assistant och Alexa. Förra året slog Apple ihop utvecklingsdivisionerna för Apple TV och HomePod så det är inte alls omöjligt att de här ryktena kan stämma. Det nämns inget om hur långt Apple har kommit i utvecklingsarbetet med varken en eventuell ny Apple TV eller en smart skärm och inte heller när Apple skulle kunna tänka sig att presentera något sådant. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cardano är en universell kryptovalutplattform
Där i stort sett allt ska kunna använda som betalningsmedel

Cardano är en lite halvny kryptovalutplattform som i framtiden hoppas kunna bli en slags universell plattform där användare ska kunna använda i stort sett vilken valuta eller värdehandling som helst för att köpa grejer, tjänster eller annat. Skaparen av Cardano kallar själva plattformen för tredje generationens kryptovalutaplattform och säger att den ska kunna lösa problem som skalbarhet och växlingsmöjligheter, saker som saknas med till exempel bitcoin och ethereum. Cardano fungerar med hjälp av så kallade smarta kontrakt som gör att vad som helst skulle kunna vara en värdehandling som en mottagare med hjälp av Cardano-plattformen automatisk konverterar till den valutan eller värdehandling som mottagaren föredrar. Det innebär att man till exempel skulle kunna gå in i en affär och köpa lite grejer och betala med en liten del av värdet på till exempel sitt eget hus medan detta konverteras automatiskt till kronor, bitcoin, dollar eller den värdehandling som handlaren föredrar. Cardano är skapat av Charles Hoskinson som även var en av dem som skapade till Ethereum. Han säger om Cardano till DI Digital: "Målet är att bygga ett finansiellt operativsystem där alla får samma behandling. Oavsett om du är bonde i Etiopien eller Bill Gates. Du ska få tillgång till samma system och samma möjligheter. Ett system som skapar rikedom och behåller rikedom." DI Digital har en lite längre intervju med Hoskinson som hittas på länken nedan och i klippet här ovanför hittas en lite mer ingående förklaring om vad Cardano är och hur det fungerar. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för andra säsongen av Mythic Quest
Släpps på Apple TV+ 7 maj

En ny trailer har släppts för andra säsongen av Mythic Quest och denna kan ni kika på ovan. I serien andra säsong får vi möta utvecklarna bakom det omåttligt populära, och fiktiva, spelet Mythic Quest som jobbar på att släppa nästa stora expansion till spelet. Mythic Quest har premiär 7 maj på Apple TV+. Länk till första säsongen har ni här nere till vänster. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

TV4:s Masked Singer "saboteras" av TV4 Play-tittare
Det går att spola fram för att se vem som är under masken

Aftonbladet rapporterar att några TV4 Play-tittare har upptäckt att det går att "sabotera" TV4:s nya fredagsunderhållning Masked Singer genom att avslöja vilken kändis som finns bakom masken innan det visas för majoriteten av tittarna. Att det här har blivit möjligt beror på att de förinspelade programmen läggs ut på TV4 Play samtidigt som de börjar sändas via TV4, men till skillnad från de som tittar på programmet via TV4:s linjära tv-sändningar så kan TV4 Play-tittarna spela fram i programmet. Uppgifter om vem som vinner och åker ut har sedan spridits på bland annat programmets Wikipedia-sida innan sändningen i TV4 är avslutad. TV4 planerar dock att stoppa "sabotaget" mot programmet. TV4:s programchef Fredrik Arefalk säger till Aftonbladet att on-demand-funktionen av programmet på TV4 Play eventuellt kan komma att plockas bort och istället ersättas av den sändning som TV4 sänder i sin traditionella tv-kanal. På det sätter skulle det inte bli möjligt att spela fram i programmet enligt honom. Här ovan hittas en inslag från Masked Singer där en "enhörning" framför "Dance Monkey". Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Witcher 3-fans släpper nya uppdrag med AI-genererad röst
Riktigt likt originalrösterna

CD Projekt RED är mer eller mindre färdiga med Witcher 3. Utvecklarna jobbar på en next gen-uppdatering till spelet, men några fler uppdrag kommer vi inte få ta del av. Som tur är finns det moddare av olika slag som kan bygga ut spelupplevelsen och tack vare AI-verktyg som CyberVoice är det möjligt för fan-skapade uppdrag att ha röster i uppdragen som höjer upplevelsen en aning. A Night to Remember är en ny modd till spelet som lägger till nya uppdrag som utspelar sig efter händelserna i Blood & Wine-expansionen och av trailern ovan att döma så låter det praktiskt taget som att Doug Cockle, som lånat ut rösten till Geralt i Witcher-spelen, spelat in nya fraser. Modden i fråga hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Stöd för Apples M1-chip finns nu i Linux 5.13
Men det lär dröja innan Linux blir helt stabilt på Apple Silicon

I slutet av förra året så uppgav Linux-utvecklaren Hector Martin att han skulle försöka se till att fixa stöd för Apples egna M1-chip i framtida versioner av Linux, något som bland annat Linux-skaparen Linus Torvalds tidigare sagt var något han önskade. Nu uppger Martin att han har lyckats implementera ett initialt stöd för Apples M1 i Linux SoC-kod. Hur väl han lyckats med det återstår att se. Det är ingen helt okomplicerad uppgift Martin och hans medutvecklare har tagit på sig. Ars Technica skriver: "This is a daunting task. Apple does not offer any community documentation for Apple Silicon, so Martin and cohorts must reverse-engineer the hardware as well as write drivers for it. And this is especially difficult considering the M1 GPU—without first-class graphics support, Asahi cannot possibly offer a first-class Linux experience on M1 hardware such as the 2020 M1 Mac Mini, Macbook Air, and Macbook Pro." Stödet för M1 i kommande Linux 5.13 beskrivs dock vara på en basnivå och antagligen inget som går att använda för den som hoppas kunna köra en fullständig Linux-installation på sin Apple M1-dator. Hur långt in i framtiden något sådant kan ligga finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft köper Nuance
Ryktet stämde

I helgen började det gå rykten om att Microsoft planerade att köpa upp röstteknikföretaget Nuance och nyss meddelade Microsoft att det är något man har för asvikt att göra. I ett pressmeddelande skriver Microsoft att man kommer att köpa upp Nuance för 19,7 miljarder dollar, motsvarande nästan 169 miljarder svenska kronor. Microsoft och Nuance har tidigare samarbetat inom framförallt vårdindustrin genom Microsoft Cloud for Healthcare. Microsofts vd Satya Nadella säger om att man nu köper upp Nuance: "Nuance provides the AI layer at the healthcare point of delivery and is a pioneer in the real-world application of enterprise AI. AI is technology’s most important priority, and healthcare is its most urgent application. Together, with our partner ecosystem, we will put advanced AI solutions into the hands of professionals everywhere to drive better decision-making and create more meaningful connections, as we accelerate growth of Microsoft Cloud for Healthcare and Nuance." Uppköpet är godkänt av både Microsofts och Nuance styrelser. Man siktar på att affären kommer att vara genomförd i slutet av det här året om den även godkänns av Nuance nuvarande aktieägare. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hello Games släpper gratisuppdatering till The Last Campfire
20 procent fler pussel!

The Last Campfire släpptes i slutet av sommaren förra året och det vi fick var ett riktigt charmigt och lättsamt pusselspel med en fin story. I och med att det var ett mindre projekt från No Manx27s Sky-utvecklarna Hello Games väntade vi inte oss några större uppdateringar till spelet, men Hello Games har nu överraskat med lite nymodigheter till spelet. The Last Campfire har uppdaterats och fått fler pussel spelare kan ta del av, mer specifikt 20 procent fler, samt möjligheten att ta sig an pusslen precis när vi vill. Vidare kommer uppdateringen med lite optimeringar, förbättrat kontrollstöd samt möjlighet att spela spelet på Mac. The Last Campfire finns tillgänglig till PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch samt iOS och Mac. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Kolla in rymden med DN
Med fokus på Mars, rymdstationer, asteroider och annat

DN har spikat ihop ett slags virtuellt teleskop med vilket deras läsare kan kolla in lite olika grejer som har hänt eller kommer att hända inom rymdutforskningen inom kort. Med "teleskopet" går det att få reda på lite mer om tio utvalda händelser där tre handlar om de marsfarkoster som anlänt till Mars i år, USA:s Perseverance, Kinas Tianwen-1 samt Förenade Arabemiratens Hope-farkost (Al-Amal). Vidare kollar man in rymdinternetsatsningen OneWeb såväl som Europas positioneringssystem Galileo och det kommande ryska uppdraget där det ska spelas in film på de internationella rymdstationen ISS. Dessutom skriver man lite om Kinas framtida rymdstation, asteroidjagaren Lucy, NASA:s framtida superteleskop James Webb samt hur ett framtida förvar mot asteroider som hotar jorden kanske skulle kunna fungera. Ni hittar DN:s "teleskop" på länken här nedanför och vill ni läsa mer om det som visas där så hittas en del av våra artiklar om ämnena inlänkade här nedanför. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hot Wheels Unleashed ser förvånansvärt bra ut
Brumbrum i miniatyr

God of War: Ragnarök och Halo: Infinite kan gå och lägga sig, Hot Wheels Unleashed har tagit över titeln som årets mest efterlängtade spel. Nästan i alla fall. En gameplaytrailer för bilspelet har släppts och helt ärligt ser det riktigt bra ut. Som en blandning av Micro Machines och Burnout, ungefär. Nedan har ni ytterligare gameplay från spelet. Hot Wheels Unleashed släpps 30 september till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X och Nintendo Switch. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Tut i luren - 60 år sedan Yuri Gagarin åkte till rymden idag
Första människan i rymden

Idag är det 60 år sedan Yuri Gagarin blev den första människan att åka till rymden. Den 12 april 1961 sköts den då 27-årige Gagarin upp med det sovjetiska rymduppdraget Vostok 1. Vostok 1 sköts upp från den sovetiska rymdbasen Baikonur Cosmodrome och kapseln Gagarin färdades tog sedan ett varv runt jorden. Efter kapseln återinträtt i jordatmosfären sköt Gagarin ut sig från denna och landade via fallskärm i Saratov-regionen i sydvästra Sovjet. Sammanlagt tog det hela från start till landning 108 minuter. Efter Gagarin blev första människan i rymden ansågs han vara så viktig för Sovjet att han aldrig mer fick genomföra några rymduppdrag. Gagarin dog 34 år gammal i en flygolycka när han tillsammans med en kollega var ute på en träningsflygning i ett sovjetiskt Mig-plan. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag om Gagarin och på länken nedan hittas ett lite längre reportage som BBC gjort om honom. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart premiär för VW ID.6
ID.4s fläskigare storebror

Vi har redan visat bilder på VW ID.6, storebrodern till ID.4, men nu visar Volkswagen upp två previewbilder. Bilen kommer att ha premiär på bilmässan i Shanghai som startar 21 april och då får vi reda på mer om den och framförallt kanske om hur planerna ser ut för Europa och Sverige. Klart är i alla fall att bilen byggs på MEB-plattformen precis som ID.4 och att den kommer att vara 29,1 centimeter längre än ID.4. Klart är också att två versioner kommer, ID.6 X och ID.6 Crozz. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

En trailer för The Crime of the Century
Dokumentär om opioidkrisen i USA

Här bjuds vi på trailern för dokumentären The Crime of the Century. Denna dokumentär handlar om opioidkrisen i USA där folk under slutet av 90-talet snabbt ökande användningen av förskrivna och icke-förskrivna opioidläkemedel i USA. Något som visade sig ha ganska förödande konsekvenser för många. The Crime of the Century släpps på HBO Nordic den 11 maj. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

ScifiWorld håller filmauktion
Ropa hem Becks bricka

SciFiWorld håller nu auktion på en massa saker, främst från filmer. Det är inte bara svenska saker, tvärtom är det mesta inte svenskt, men det finns en del roliga svenska saker som Becks polisbrickor. Här finns hela katalogen som PDF och nedan finns länken till alla auktioner. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Hela TimeSplitters 2 hittat i Homefront
Spel i spel

Förra veckan upptäckte folk att hela TimeSplitters 2 från 2002 är spelbart i Homefront: The Revolution från 2011. Spelet har altid haft ett påskägg där man kunde spela två TimeSplitters 2-banor på en arkadmaskin i spelet. Men genom att knappa in en speciell kod så kan man faktiskt spela hela spelet. För att öppna upp spelet i spelet måste man, om man kör Xbox-kontroll, trycka: "LT+Upp, LT+Upp, Ner, LT+Höger, RT+Vänster, RT+B, LT+Y, LT+Y, RT+X, LT+A" Det är dock inte den enda koden som gör något skoj. Tydligen har några kodletare hittat ytterligare några koder som öppnar upp diverse spellägen. Du hittar dem i tweeten nedan. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Förenade arabemiraten utser kvinnlig astronaut
Nora Al Matrooshi första arabiska kvinnan som kan få åka till rymden

Förenade Arabemiraten har utsett den första kvinnliga astronauten till sitt rymdprogram och Nora Al Matrooshi kommer även att bli den första kvinnliga astronauten med arabisk härkomst. Al Matrooshi är 27 år gammal och utsågs tillsammans med Mohammed Al-Mulla till Förenade Arabemiratens nya astronauter bland 4300 sökande till landets astronautprogram. De båda kommer att påbörja sin astronaututbildning på NASA:s Johnson Space Centre i slutet av det här året. Med de två nya astronauterna har nu Förenade Arabemiraten totalt fyra astronauter som utbildats eller kommer att utbildas av NASA. Av dessa har än så länge en, Hazzaa Ali Almansoori, åkt till rymden, en resa han gjorde tillsammans med svenskamerikanska Jessica Meir 2019. Här ovanför hittas ett inslag från Khaleej Times om utnämningen av Nora Al Matrooshi till Förenade Arabemiratens rymdprogram. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Korta inrikesflygningar förbjuds i Frankrike
Om sträckan går att färdas med tåg

I helgen röstade Frankrike igenom ett förslag som innebär att inrikesflygningar vars sträcka går att färdas på under 2,5 timmar med tåg kommer att förbjudas. Anledningen till förbudet är en del av av en större fransk plan där man vill kapa landets koldioxidutsläpp med 40 procent till 2030 jämfört med nivåerna som rådde på 1990-talet. Frankrikes industriminister Minister Agnes Pannier-Runacher säger till Europe 1 Radio om den nya lagen som förbjuder kortare inrikesflygningar: "We know that aviation is a contributor of carbon dioxide and that because of climate change we must reduce emissions. Equally, we must support our companies and not let them fall by the wayside." Dagen innan beslutet om förbud för korta inrikesflygningar klubbades igenom hade franska staten uppgett att man kommer att ge Air France 4 miljarder euro som bland annat ska täcka upp inkomstbortfallet som skett på grund av covid-19-pandemin. Tumnagel
68.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bildläcka visar Samsung Galaxy S21 FE
Klart S21 ska få Fan Edition

I höstas lanserade Samsung en ny variant av S20 vid namn S20 Fan Edition och det verkar som att fan-versionen kommer få en uppföljare. Onleaks har levererat lite bilder på kommande S21 FE och som ni ser på bilden ovan verkar det bli en telefon som påminner rätt mycket om vanliga S21, men med en liten skillnad. I stället för att ha en kameramodul ser ut att vara en del av telefonens ram verkar S21 FE ha en kameramodul som växer ut från baksidan. Baksidan verkar vara av samma glasliknande plast som används på S21 och skärmstorleken kommer ligga på 6,4 tum. Vad för komponenter som kommer petas in i S21 FE är för tillfället okänt, men lär utrustas med Snapdragon 888 eller Exynos 2100. När S21 FE kommer presenteras officiellt är för tillfället okänt, men lär dröja ett tag. S20 FE visades upp i september och troligtvis kommer Samsung vilja köra liknande släppschema för S21 FE. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Folk gillade inte ölen Kitty Butthole
Folk är så känsliga

En kompis till mig beställde en öl med det fina namnet Kitty Butthole, producerad av Skellefteå Bryggeri. Han fick den till butik och hämtade ut den men i kassan blev han stoppat. Han fick helt enkelt inte köpa den eftersom den var säljstoppat på grund av namnet. Vi var så klart tvungna att kolla om det stämde, och det gjorde det. Enligt Systembolaget har det kommit in incidenter till Systembolaget sedan den lanserades förra veckan. Namnet anses väcka anstöt och är nu säljstoppat tills dess namnet är korrigerat. Inget kul ska man få ha. Vad tycker ni, tramsigt eller korrekt? Tumnagel
69kg
+
Roger Åberg

Ung Cancer kampanjar på Sveriges golfbanor
Så att vi ska kolla våra bollar

Ung Cancers "Kolla Bollarna"-kampanj fortsätter och i år kommer man att promota den på Sveriges golfbanor skriver man i ett pressmeddelande. I kampanjen "Slå ett slag för testikelcancer" uppmanas män att kontrollera sina testiklar för att upptäcka om det kan eventuellt kan finnas några otäckheter där. Kampanjen innehåller information om hur självexaminering av pungen går till för att upptäcka symptom, samt var man kan söka hjälp och vilka steg en eventuell behandling omfattar. Emma Tonnes, Generalsekreterare Ung Cancer, säger om deras senaste kampanj: "Via golfbanorna når vi ut med ett viktigt budskap som annars riskerar att hamna i skymundan. Dessutom på ett sätt som når nya grupper av människor och avdramatiserar ett ämne som kan vara känsligt." Ung Cancer samarbetar med MoreGolf Mastercard Tour i "Slå ett slag för testikelcancer"-kampanjen och kampanjen är framtagen av reklambyrån Volt. Tumnagel
87kg
+
Wille Wilhelmsson

Festis presenterar sommarens smaker
Peach Mango och Kiwi Pineapple

Man kan väl säga att sommaren är någorlunda runt hörnet och inför den så har Festis presenterat två nya smaker som vi kommer att kunna börja avnjuta redan den här veckan. Det handlar om Peach Mango som kommer att ha smak av persika och mango samt den sockerfria Kiwi Pineapple där man kombinerat smaken av kiwi-frukt och ananas. Tumnagel
86kg
+
Wille Wilhelmsson

Prince släpper nytt album i sommar
Här kan ni lyssna på Welcome 2 America

I sommar kommer det ett nytt album med Prince, artisten som lämnade oss för snart fem år sedan. Det nya albumet "Welcome 2 America" kommer att innehålla musik som Prince spelade in 2010 men som sedan aldrig släpptes. Enligt Prince keyboardist och musikaliske ledare Morris Hayes så ville Prince spara den inspelade musiken till sina framtida barn. När Prince dog 2016 efterlämnade han dock varken barn eller något testament och därför släpps musiken nu. Här ovanför kan ni lyssna på ett smakprov från "Welcome 2 America" och här nedanför tar sig 60 Minutes Overtime ett snack med Morris Hayes och sångerskan Shelby J. om albumet, ett album som släpps i sin helhet 30 juli. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson

Avicii får minnesplats i Humlegården
Ska ha varit artistens favoritpark

Tidigare i år meddelade Östermalms stadsdelsnämnd att någon form av av minnesplats för artisten Tim "Avicii" Bergling skulle placeras i stadsdelen och nu är det klart att denna hamnar i Humlegården, en park i Stockholms centrala delar. Minnesplatsen kommer att placeras i närheten av den staty av Carl von Linne som finns i parkens mitt men exakt hur minnesplatsen till Avicii kommer att utformas är än så länge inte klart. Enligt Tim Berglings pappa Klas Bergling så var Humlegården Tims favoritpark. Han säger vidare om vad minnesplatsen kommer att betyda för familjen till DN: "Det är ju så att när man har förlorat en familjemedlem i självmord så behöver man nästan lura sig själv att den personen lever för att orka bära sorgen och saknaden. Det här kommer att öka Tims närvaro för oss, öka den känslan att han finns här med oss och är närvarande." Minnesplatsen för Tim "Avicii" Bergling är planerad att invigas i april 2022. Tumnagel
112kg
+
Wille Wilhelmsson

Flådig cykel i kolfiber och guld
Oväntat snygg kombo

Extans har tagit fram den här tokiga cykeln, helt byggd i kolfiber och med detaljer i äkta guld. Resultatet skulle kunna bli rejält smaklöst, men kombinationen fungerar faktiskt tycker jag. Självklart har den växlar och sånt av högsta kvalitet och totalt så väger den in på 9,5 kilo. Pris okänt, 19 stycken kommer att göras. Tumnagel
83kg
+
Roger Åberg

DMX är död
Legendarisk rappare blev 50 år

Tidigare i veckan lades Earl Simmons, aka DMX, in på sjukhus efter en hjärtattack orsakad av en överdos. Nu nås vi av nyheten att inte klarade sig ur detta utan nu bekräftats avliden. DMX hade en unik stil och var kanske mest känd för låten X Gonx27 Give It to Ya från soundtracket till filme Cradle 2 the Grave, men störst var han nog på 90-talt. Earl Simmons blev 50 år gammal. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av snoopdogg (@snoopdogg) Tumnagel
43kg
+
Roger Åberg

Dave Grohl släpper boken The Storyteller
Lyssna på ett utdrag från den här

Musikern Dave Grohl, som spelat i både Nirvana och Queens of the Stone Age såväl som grundat det egna bandet Foo Fighters, släpper i höst boken "The Storyteller". I boken kommer Grohl att dela med sig av sin historia och saker han upplevt under sin uppväxt och karriär i några av världens mest kända rockband. Han skriver själv om "The Storyteller". "A collection of memories of a life lived loud. From my early days growing up in the suburbs of Washington, DC, to hitting the road at the age of 18, and all the music that followed, I can now share these adventures with the world, as seen and heard from behind the microphone. Turn it up!" Dave Grohls "The Storyteller" släpps i både textbok- och ljudboksformat 5 oktober. Ni kan lyssna på ett utdrag där Grohl läser lite ur boken själv här ovanför. Tumnagel
112kg
+
Wille Wilhelmsson

MSCHF återkallar Lil Nas X djävulsskor
Efter uppgörelse med Nike

Företaget MSCHF som i slutet av förra månaden släppte skomodellen "Satan Shoes" tillsammans med Lil Nas X återkallar nu dessa. Det är något man gör efter det att Nike stämt MSCHF då Satans Shoes var baserade på Nike Air Max 97 och försedda med Nikes klassiska Swosh-logga. Då samtliga av de 666 paren av Satan Shoes sålde slut på rekordtid innebär återkallningen av skorna att MSCHF erbjuder sig att köpa tillbaka skorna från köparna till butikspriset 1018 dollar efter uppgörelsen med Nike. Nike säger i ett uttalande om uppgörelsen med MSCHF: "If any purchasers were confused, or if they otherwise want to return their shoes, they may do so for a full refund. Purchasers who choose not to return their shoes and later encounter a product issue, defect or health concern should contact MSCHF, not Nike." En advokat för MSCHF uppger att man gått med på uppgörelsen med Nike då företaget anser att man redan uppnått sitt syfte med skorna, ett syfte som advokaten säger var: "With these Satan Shoes — which sold out in less than a minute — MSCHF intended to comment on the absurdity of the collaboration culture practiced by some brands, and about the perniciousness of intolerance." De köpare som lyckades få tag på ett par Satan Shoes lär sannolikt inte heller sälja tillbaka dem till MSCHF för inköpspriset. Skorna har redan börjat säljas på eBay och där gick ett par nyligen för 5000 dollar medan en auktion som fortfarande pågår är uppe i närmare 7800 dollar för ett par. Tumnagel
87kg
+
Wille Wilhelmsson

I dag är det gin och tonic-dagen
Hur blandar du din?

Gin och tonic är ju rackarns gott och en drink som är väldigt enkel att få helt ok. Sen kan man nörda ihjäl sig hur mycket som helst men frågan är om det lönar sig. Lite bra gin, lite bra tonic och lite gurka brukar räcka för mig. Min bästa gin och tonic har jag druckit på en hotelbar i Amsterdam. När drack du en riktigt bra GT och hur gör du för att få den så där riktigt bra. Nedan får ni se en annorlunda version på GT. Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg

Massive Attacks Blue Lines fyller 30 år
En till klassiker

Dagens andra klassiker blir Massive Attack och deras platta Blue Lines som numera är 30 år gammal. Plattan måste väl räknas som en av de moderna klassikerna. Hängde man i skivaffärer kring 1991 var det här ett självklart köp och det var nog också uppföljarna Protection och Mezzanine. Bandets bas har väl varit 3D (Robert Del Naja), Daddy G (Grant Marshall) och Tricky (Adrian Thaws) men har hela tiden använt massor av gästartister, som Shara Nelson här ovanför i Unfinished Sympathy. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

The Avalanches-platta firar 20 år
Klassiker remixas

The Avalanches platta Since I left you är en riktig klassiker och nu firar den 20 år. För att fira det så kommer gruppen att släppa en ny version av plattan i juni som innehåller remixar av Stereolab, MF DOOM, Leon Vynehall, Black Dice, Carl Craig, och Sinkane. Just nu har man släppt en remix som ni kan höra nedan, resten kommer alltså senare. Man släppte även förköp på en vinylversion med fyra skivor igår, men den tog slut direkt. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg