m
Det här är nya Hyundai Tucson

Det här är nya Hyundai Tucson
Ser ganska frän ut

Bil / Hyundai

Teaserbilderna vi nyligen fick på nya Hyundai Tucson visade att designen var på väg att ändras radikalt, och det kändes nästan som att det var en konceptbil på gång snarare än en produktionsbil. Men så var det inte, utan det här är the real deal.

Man kallar designspråket för Sensuous Sportiness och det är en herrans massa linjer som ska samsas med varandra överallt. Kanske stökigt enligt vissa men det är svårt att göra en SUV snygg, jag tycker ändå att Hyundai har lyckats helt okej här. Speciellt fräsig är fronten i mina ögon, som blir helt mörk när strålkastarna inte är tända eftersom dessa smälter ihop ganska bra med hela grillen.

Insidan är inte lika spännande som utsidan men här finns i alla fall ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på 10,25 tum för infotainmentsystemet i mittkonsolen. Bilen kommer att erbjudas med en rad olika motoralternativ och där bland finns både hybrid och en laddhybrid som ska klara fem mil körning på bara el. Några fler detaljer kring den sistnämnda har man tyvärr inte släppt än.

På den svenska marknaden kommer nya Tucson att erbjudas med tre stycken olika elektrifierade drivlinor - mildhybrid, hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 265 hästar med en elmotor. Lansering av denna sker någon gång nästa år. Mild- och hybridversionen ska finnas hos återförsäljare i slutet av året. Vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det här är nya Hyundai Tucson
Visa
Pressmeddelande
Helt nya Tucson - en teknisk evolution och designrevolution

Hyundai presenterar idag helt nya Tucson med en avancerad och experimentell design som tillsammans med toppmodern teknik sätter standarden i segmentet. Hyundais bästsäljande kompakt-SUV erbjuder klassledande utbud av elektrifierade drivlinor och befäster Hyundais engagemang för hållbar mobilitet samtidigt och bilar av med äkta SUV-karaktär.

Helt nya Tucson är fjärde generationen av Hyundais bästsäljare med fler än sju miljoner bilar sålda över världen sedan lanseringen 2004. Det gör modellen till Hyundais bäst säljande SUV globalt. Hyundais nya kompakt-SUV lanseras åter till marknaden med ett revolutionerande och ambitiöst nytt utseende som följer företagets nya designidentitet, Sensuous Sportiness.

Genom att erbjuda det bredaste utbudet av elektrifierade drivlinor inom kompakt-SUV-segmentet, inkluderat val mellan hybrid, laddhybrid och 48-volts milhybrid sammanfattar helt nya Tucson Hyundais elektrifiering av sin europeiska SUV-flotta. Andra elektrifierade SUV:ar producerade av Hyundai inkluderar helelektriska och hybridversionen av Kona, NEXO, företagets andra generation bränslecellsdrivna elbil och slutligen Santa Fe som hybrid och laddhybrid i toppen av familjen. Genom att introducera elektrifiering till de senaste modellerna befäster Hyundai sin position som tillverkaren med det bredaste utbudet av elektrifierade drivlinor.

Helt nya Tucson är en global modell. Den kommer att produceras i flera fabriker över hela världen och blir den tredje generationen av modellen som produceras i Europa på Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) i Nošovice, Tjeckien. Andra generationen Tucson var den första modellen som tillverkades på HMMC. En fortsatt tillverkning av Tucson på fabriken understryker Hyundais fokus på den europeiska marknaden.

”Hyundai är varumärket med marknadens bredaste utbud av elektrifierade drivlinor med allt från mildhybrid, hybrid, laddhybrid, batterielektriska och bränslecellselektriska versioner”, säger Michael Cole, President och CEO på Hyundai Motor Europe. ”Med introduktionen av helt nya Tucson var det viktigt att utöka elektrifieringen även till vår bästsäljande SUV. Den här lanseringen utgör ännu en milstolpe för Hyundai eftersom vi nu erbjuder elektrifierade versioner av hela vårt SUV-program. Med sin progressiva design och toppmoderna drivlinor, förblir Tucson en av nyckelprodukterna för Hyundai i Europa.”

Parametric Dynamics - en revolutionerande och unik exteriör

Istället för att bara utveckla en tidigare generation av modellen representerar helt nya Tucson en revolution för Hyundai när det kommer till design. Sammantaget har den en större och bredare kaross än sin föregångare. Bilens muskulösa hållning kombinerar skarpa vinklar och dynamiska proportioner med stora ytor för att skapa ett progressivt utseende utan att kompromissa med Tucsons robusta SUV-arv.

Helt nya Tucson är den första SUV som helt designats om och utvecklats baserat på företagets nya designidentitet, “Sensuous Sportiness”. Denna designriktning kännetecknas av harmonin mellan fyra fundamentala element: proportioner, arkitektur, styling och teknik. Syftet är att ge en sensuell och känslomässig touch till Hyundais bilar, förverkligad av innovativ teknik och unika designlösningar.

“Uppdraget med ‘Sensuous Sportiness’ är att höja de känslomässiga egenskaperna hos bildesign. Vi vill att våra kunder skall känna sig berörda. Med helt nya Tucson introducerar vi den ultimata evolutionen och ett definitivt uttryck för Hyundais ostoppbara framåtanda,” säger SangYup Lee, Senior Vice President och Head of Hyundai Global Design Center. ”Tucsons avancerade och experimentella design är trogen sin banbrytande anda och höjer ribban i branschens mest konkurrensutsatta segment.”

Helt nya Tucsons progressiva designspråk är inspirerat av Hyundai Vision T SUV Concept som avtäcktes på 2019 AutoMobility LA. Vision T:s designspråk var även det grundat i Sensuous Sportiness och kretsar kring konceptet av dynamik och representerar en ”urban äventyrare” i designriktning.

Genom att helt avstå från traditionella tecknings- och skissmetoder, utvecklade Hyundais designers futuristiska designelement hos helt nya Tucson genom geometriska algoritmer framställda av banbrytande digital teknik. Processen, även känd som “parametric dynamics”, använder linjer, ytor, vinklar och former skapade genom digital data för att generera en enastående och djärv designestetik. Som ett resultat framträder tydligt geometriska mönster kända som “parametriska juveler” genom hela SUV-designen. Något som ger modellen en progressiv karaktär.

Det mest framträdande uttrycket för dessa parametriska juveler återfinns i bilens grill där Parametric Hidden Lights gör ett starkt första intryck. När ljusen är avstängda framträder fronten helt täckt i mörka geometriska mönster, utan att det går att urskilja bilens signaturljus som är sömlöst integrerade i grillen. Tack vare den senaste tekniken inom halvspegelbelysning förvandlas grillens mörka kromdetaljer till juvelliknande former när varselljusen slås på. Något som skapar iögonfallande element till en annars slät yta.

Parametriska juveler utgör också framträdande designelement på bilens sidor. Mejslade ytor skapar en slående kontrast mellan en slank siluett och maskulina drag som skapar intryck av en framåtsträvande rörelse även när bilen står stilla. Smala atletiska former smälter sömlöst ihop med vinklade hjulhus där lättmetallfälgar ger en kraftfull och dynamisk hållning. Tucsons sportiga känslighet förstärks genom en accentlinje med en kantad parabolform som startar på sidospeglarna och sträcker sig hela vägen till C-pelaren. Från sidan kompletteras dörrarna av en skarp och djärv karaktärslinje som harmoniserar med det robusta utseendet hos de dynamiska och vinklade hjulhusen.

Baktill bygger breda bakljus med ”parametric hidden light”-detaljer vidare på designtemat. Helt nya Tucsons bakre stötfångare integrerar även parametriska mönsterdetaljer med en tredimensionell effekt i kombination med ett sportigt uttryck. Tucson är första Hyundai-modellen som applicerar dolda bakrutetorkare, gömda under spoilern. Högteknologiska designelement kröns av en slät Hyundai-logotyp i glas, med tredimensionellt utseende men som faktiskt inte sticker ut från den yttre ytan, till skillnad från traditionella bilemblem.

Exteriörfärger

Kunder som köper helt nya Tucson kan välja mellan nio exteriörfärger, inklusive tre nya: Shimmering Silver, Amazon Gray och Teal. Dessutom finns valet av två-tonslackat tak i antingen Phantom Black eller Dark Knight som ger ytterligare en möjlighet till personifiering av sin bil.

En ren och sofistikerad interiör kombinerar maximal komfort med sömlös teknologi

Att sätta sig i helt nya Tucsons sofistikerade och rymliga interiör, eller INTERSPACE som den kallas, är som att stiga in i ett snyggt organiserat rum där vardagsbekymmer försvinner. Inuti bilen integreras utrymme, teknik och information i sömlös harmoni. Med sinnliga former inspirerade av vattenfall, strömmar dubbla silverdetaljlinjer från mitten av instrumentpanelen till de bakre dörrarna med snyggt skiktade premiummaterial i kompletterande neutrala färgtoner.

Den sömlösa integrationen av klassledande teknologi förser helt nya Tucsons kunder med en avancerad och helt anpassningsbar digital upplevelse. Den nya 10.25-tums AVN-T-skärmen fyller mitten av bilen. Hyundais designers avlägsnade fysiska knappar och vred till förmån för touch-kontroller som styr all AVN-utrustning, värme, ventilation och luftkonditionering. Det är den första Hyundai-modellen som utrustats med en full pekskärmskonsol. Högkvalitativa soft-touch-material återfinns genom hela interiören och lyfter utseendet till en ny nivå.

Utvecklingen av Tucsons interiör ledde till en lägre placerad instrumentdisplay och avlägsnandet av mätarklustret till förmån för en renare yta som förstärker en känsla av öppenhet inne i bilen.

Den breda ryggen på instrumentbrädan smälter sömlöst ihop med dörrarna och sveper runt de främre passagerarna likt en djup klyfta. Futuristiska funktioner som ger en utökad progressiv känsla och skapar nya nivåer av högteknologiskt designvärde för kunderna.

Det ergonomiskt placerade armstödet är sammanlänkat med shift by wire-växlingen för intuitiv användning av föraren, samtidigt som det ger bilen en ett rent och modernt utseende.

Passagerare kan också njuta av behaglig stämningsbelysning som är placerad i de två sidfickorna på mittkonsolen, i den trådlösa laddningsplattan och dörrkantsfickan. Belysningen erbjuder 64 konfigurerbara färger och 10 nivåer av ljusstyrka som passar alla stämningar och ger ännu mer utrymme för personifiering.

Dessutom kan kunderna välja mellan tre klädslar, inklusive enfärgad svart i tyg eller läder, tvåfärgad svart och beige i tyg eller läder och Teal-paketet. Teal-paketet har en svart textil- eller lädersäte med krickningssömmar på sätena, armstödet och växlingen.

Toppmodern teknik och uppkopplingsfunktionalitet

Helt nya Tucson är utrustad med en mängd toppmoderna och människocentrerade teknikfunktioner för att erbjuda en avancerad digital upplevelse.

Den helt digitala och konfigurerbara dubbla cockpiten består av ett nytt 10.25-tums öppet kluster och en 10.25-tums AVN-T-skärm. Det erbjuder ett personligt utrymme som är intuitivt optimerat för högteknologisk användarupplevelse. Exempelvis ändras färgschemat för klustret baserat på vilket körläge som är valt.

Hyundai erbjuder den senaste versionen av sina toppmoderna BlueLink Connected Car Services tillsammans med 10.25-tums infotainmentsystemet i helt nya Tucson. Uppgraderade BlueLink erbjuder en rad nya fördelar och tjänster för Hyundai-kunderna, inklusive Connected Routing, Last Mile Navigation och en ny användarprofilfunktion. Samtidigt kan kunderna lokalisera sin bil, låsa och låsa upp den via telefonen och få information om exempelvis bränslenivå via BlueLink-appen.

Passagerare kan skräddarsy sina individuella infotainment-val med nya användarprofilfunktionen. Den gör det möjligt för kunderna att installera upp till två huvudkonton och ett gästkonto samt ladda upp profilbilder via BlueLink-appen. Användarprofilerna lagrar användarnas inställningar för infotainment, som språk, Bluetooth, navigation och röstigenkänning samt deras favoritradiostationer i molnet.

Om föraren parkerar sin bil inom 200 meter till en 2 kilometersradie från destinationen aktiveras Last Mile Navigation för att återuppta navigationen i BlueLink-appen på förarens telefon.

Dessutom kommer helt nya Tucson kunna erbjuda kalenderintegration integrerat i infotainmentsystemet. Detta betyder att användare kommer kunna se sin Apple eller Google Calendar på AVN-skärmen. Synkroniseringen sköts via inställningar i BlueLink App. Detta är alltså ytterligare en anledning för kunder att använda och ladda ned BlueLink.

Med nya molnbaserade Connected Routing Navigation, beräknas körvägar via en kraftfull server i BlueLinks molnmiljö. Detta säkerställer mer exakt trafikprognos, mer exakta ankomsttider och mer tillförlitlig ruttberäkning. Som en ytterligare fördel med Connected Car Routing sparar autofyllfunktionaliteten körtiden när en destination väljs.

Apple CarPlay och Android Auto gör det möjligt för kunderna att spegla funktionerna i sina iOS- och Android-telefoner på ett förenklat och bekvämt sätt. Med åtta tum stora Display Audio, kan smartphones speglas trådlöst. Andra infotainment- och anslutningsfunktioner på helt nya Tucson inkluderar premiumljud från KRELL, en platta för trådlös laddning av telefoner samt främre och bakre USB-portar för ännu mer bekvämlighet, särskilt på långa resor.

Slutligen lägger Hyundai LIVE Services till parkeringsinformation, bensinstationer med priser och väderinformation i realtid. Destinationer och Intressepunkter kan också skickas från appen direkt till bilens navigationssystem.

Helt nya Tucson med ökad komfort och bekvämlighet för alla förartyper

Med en rad nya bekvämlighetsfunktioner erbjuder helt nya Tucson ännu mer komfort för kunderna. För första gången i en Hyundai-bil består helt nya Tucsons dolda Multi-Air Mod-teknologi av en kombination av direkta och indirekta luftventiler för luftkonditionering och uppvärmning som skapar en trevligare inomhusmiljö med mer skonsamt luftflöde. När det här läget är aktiverat sprids luften till de nyligen tillagda multipla luftspalterna i fronten, utöver de vanliga luftventilerna. Den totala luftvolymen förblir densamma och är därför lika effektiv på att ändra temperaturen men vindspridningen minskar direkt luftkontakt och mjukar därför upp luften. Det här läget kan slås av och på beroende på förarens önskemål.

Klimatanläggningen med tre zoner riktar sig nu även till de bakre passagerarna och inte bara den främre raden. Dessutom ger ventilerade framsäten och uppvärmda fram- och baksäten ytterligare komfort för både förare och passagerare.

Bakre sovläge tillåter förarens rad att lyssna på sitt valda ljud utan att samma ljud överförs till de bakre högtalarna så att passagerare som sover inte störs.

För förbättrad användarvänlighet kan baksätena på helt nya Tucson nu fällas i förhållandet 4: 2: 4. Fjärrvikning gör det också möjlighet att fälla sätet på avstånd. Fällbara spakar är placerade på sidoväggarna i bagageutrymmet.

Ökad rymlighet

Helt nya Tucsons dynamiska proportioner och nya plattform ger ett brett och öppet interiörutrymme som garanterar passagerarnas komfort och rymlighet motsvarande vad som vanligtvis erbjuds i högre storlekssegment. Med 20 mm längre, 15 mm bredare och en hjulbas som ökats med 10 mm jämfört med föregående generation är helt nya Tucson rymligare än någonsin. Som ett resultat kan passagerare åtnjuta 26 mm extra benutrymme. Något som uppnåtts för både modellerna med hybrid och förbränningsmotor genom smart placering av batteriet under det bakre passagerarsätet. Samtidigt har lastutrymmet ökats med mellan 39 till 78 liter, beroende på utrustning och drivlina. Totalt ryms upp till 580 liter bagageutrymme med sätena uppfällda och hela 1795 liter med fällda säten.

Dimensioner (mm)
Längd: 4500 (+20 mm)
Bredd: 1865 (+15 mm)
Höjd: 1650 (+5 mm)
Hjulbas: 2680 (+10 mm)
Överhäng: fram 895 mm, bak 925 mm
Benutrymme bakre raden: 996 (+26 mm)

Lastutrymme (liter)
Volym med uppfällda säten (Bensin 48V / Diesel 48V / Hybrid)
577 / 546 / 616
Maxvolym med uppfällda säten (Bensin 48V / Diesel 48V / Hybrid)
1756 / 1725 / 1795

Klassens mest omfattande aktiva säkerhets- och assistanspaket

Med klassledande avancerade förarassistanssystem och ett paket aktiva säkerhetsfunktioner med en rad innovationer levererar helt nya Tucson ännu mer sinnesfrid för Hyundai-kunderna.

Helt nya Tucson har utrustats med ett förbättrat sjukuddars airbagsystem som har en ny airbag på första raden, unik för sitt segment. Den förhindrar passagerare på första raden från att kollidera med varandra vid en krock.

Tucson har utrustats med Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) som larmar om en kollision blir överhängande med bilar, cyklar eller framförvarande fotgängare. När föraren inte reagerar och bromsar i tid styr systemet automatiskt bromsarna för att undvika en olycka. För första gången i en Tucson inkluderar nu FCA korsningar, vilket ökar skyddsområdet till att innefatta kollisioner i korsning. Denna funktion upptäcker mötande bilar från andra sidan när man svänger åt vänster vid en korsning och om en kollision verkar trolig, bromsar den för att stoppa bilen.

Lane Following Assist (LFA) håller bilen säkert centrerad mitt i filen. Tillsammans med Lane Keeping Assist (LKA) som förhindrar ofrivilliga avvikelser från filen skänker den ökad trygghet genom att nu även detektera både vägkanter och linjer.

Driver Attention Warning (DAW) är en förarskyddsfunktion som hjälper till att övervaka körmönster och upptäcka trött körning för att förhindra potentiella olyckor. En funktion som fungerar ihop med Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) som varnar föraren när framförvarande fordon börjar köra och föraren inte reagerar. Exempelvis vid trafikljus.

En funktion som återfinns i en kompakt SUV för första gången är Highway Driving Assist (HDA) som gör motorvägskörning både säkrare och bekvämare. HDA reglerar bilens hastighet och bibehåller avståndet till framförvarande fordon samtidigt liksom inom den befintliga motorvägsfilen. En dedikerad knapp på ratten låter föraren sätta på och stänga av funktionen med bara ett klick.

HDA arbetar I combination med LFA och navigationsbaserad Smart Cruise Control Curve (NSCC-C). Med den här funktionen kan helt nya Tucsons förare ställa in hastigheten med hjälp av SCC. För större säkerhet och bekvämlighet kan NSCC-C automatiskt justera bilens hastighet inför annalkande kurvor, baserat på lokal väginformation. Det reducerar marschfarten inför kurvan och ökar sedan på den igen vid kurvans utgång.

En annan ny funktion är Intelligent Speed Limit Assist (ISLA). Förutom att visa hastighetsbegränsningar på AVN-skärmen, justerar ISLA automatiskt helt nya Tucsons hastighet så att förare inte överskrider gränsen.

För ännu mer säkerhet har helt nya Tucson utrustats med en serie funktioner som ökar synligheten på vägen. Blind-spot Collision Avoidance Assist (BCA). Det här systemet applicerar nu differentiell inbromsning, förutom visuella och ljudvarningar för att förhindra bilen från att kollidera med andra fordon vid körfältsbyte. BCA är utrustad med kollisionsundvikande hjälp för bakre trafik. Vid backning varnar RCCA föraren för att närma sig ett fordon som korsar bilens bakåtriktade väg. Vid behov bromsar bilen för att förhindra en krock.

En funktion unik för segmentet är Blind View Monitor. När föraren signalerar körfältsbyte visar en av de två huvudrattarna i 10.25-tum Supervision Cluster en vy av döda vinkeln på respektive sida. Detta ger en förbättring av utsikten på sidospegeln och ger också ytterligare visuellt stöd i mörka och regniga förhållanden.

Helt nya Tucson erbjuder även Surround View Monitor (SVM) så att förare kan uppleva en 360-graders, tredimensionell vy av bilen från olika synvinklar. Detta inkluderar att zooma in och ut framtill, baktill och på sidorna av bilen. SVM använder också ett fågelperspektiv för att ytterligare förbättra synligheten av potentiella hinder.

SVM är även synkroniserad med nya Remote Smart Parking Assist (RSPA) som finns tillgängligt på hybridversionen av helt nya Tucson. RSPA hjälper föraren när de parkerar och kör ut genom att automatiskt flytta bilen framåt och bakåt även om föraren står utanför bilen. Funktionen kan aktiveras och kontrolleras via bilens Smart Key. Bilen använder ultraljudssensorer för att identifiera hinder och nödbromsar när risken för kollision upptäcks.

Andra förbättrade funktioner som gör helt nya Tucson till en säker och pålitlig familjebil är det nya ROA-systemet (Rear Occupant Alert) som övervakar baksätena via en sensor som känner av rörelserna. Visuella och ljudvarningar förmedlas till föraren för att säkerställa så att passagerare lämnar baksätet innan bilen låses. Rear Passenger Sleeping Mode (RPSM) sänker volymen på de bakre högtalarna för att göra färden mer behaglig och avslappnande under långa resor. Dessutom varnar den nya SEW-funktionen (Safe Exit Warning) passagerare om det finns mötande trafik bakom när de försöker kliva ur bilen.

Utöver dessa uppgraderingar erbjuder helt nya Tucson en mängd andra aktiva säkerhetsfunktioner och trygghet i 5 års garanti med fria mil.

Fyrhjulsdrift och terränglägen gör helt nya Tucson till en äkta SUV

Helt nya Tucson konsoliderar sitt äkta SUV-ursprung med 4x4-kapabilitet tack vare den nya terränglägesväljaren som skänker ännu mer körglädje till förarna. Den här funktionen är tillgänglig på hybridversionen med automatlåda och använder Hyundais HTRAC fyrhjulsdriftsteknik, vilken möjliggör smidig hantering och bättre fördelning av vridmoment baserat på hjulgrepp och bilens hastighet. Förutom olika körlägen optimerar tre ytterligare terränglägen – Lera, Sand och Snö körprestanda och HTRAC-inställningar för en förbättrad körupplevelse på olika underlag.

En bekväm och sportig upplevelse med ny elektroniskt styrd dämpning

Helt nya Tucson har utvecklats och testats i Europa med hållbarhetstester och dynamiska tester på en av de mest krävande tävlingsbanorna i världen, berömda Nürburgring Nordscheleife. Dessutom har den genomgått hårda tester på allmän väg genom hela Europa, från kallaste möjliga förhållanden i Sverige till släpvagnstest i Alperna och varmväderskörning i södra Spanien. Allt för att säkerställa så de höga förväntningarna från europeiska kunder uppfylls.

Kunder kan välja mellan två olika fjädringsalternativ för helt nya Tucson, med både adaptiv och konventionell dämpning för förbättrad hantering och väghållning.

Tack vare den flexibilitet som erbjuds av Electronic Controlled Suspensions (ECS) adaptiva dämpningsteknik har Hyundais ingenjörer uppnått ett mycket mångsidigt körbeteende, beroende på situation och förarens preferenser. För daglig pendling i Normal- eller Eco-läge fokuseras utvecklingen på en bekväm, platt och stabil åktur även på de mest utmanande vägarna. ECS kontrollerar automatiskt och kontinuerligt bilens fjädring för att maximera körkomfort och prestanda. Teknologin uppnår detta genom att ta hänsyn till körförhållanden som hastighet, vägunderlag, kurvtagning, acceleration och stoppkrav. När Sportläget väljs kan helt nya Tucsons förare njuta av en extra nivå respons och kontroll av bilen.

Samtidigt använder de konventionella dämparna en ny ventilteknik som ger extra inställningsflexibilitet. En MacPherson Strut-länkning framtill och multilänk-fjädring baktill säkerställer god komfort och hantering på vägen.

Helt nya Tucsons rackmonterade motordrivna servostyrning (R-MDPS) som har en ny generation remdriven styrning är inställd för att matcha karaktären hos bilens fjädringsupphängning. Under många månader av tester med både prototyper och simuleringsverktyg kalibrerade Hyundais ingenjörer systemet för att säkerställa att förare kan uppleva smidig och direkt styrning. Förare som väljer Sport-läge kommer uppleva en skarpare uppbyggnad av styransträngningen innan de åtnjuter en större känsla av precision när de kör exempelvis på motorvägen.

Hyundai har utvecklat ett brett utbud av däckalternativ för helt nya Tucson med tre olika aerodynamiska hjulval på 17, 18 eller 19 tum. Valet av däck har utvecklats i nära samarbete med däcktillverkarna Continental och Michelin med fokus på aspekter som komfort, bullerisolering och väghantering. Dessutom uppnådde Hyundais ingenjörer låga rullmotståndsvärden, vilket bidrar till att minska bilens bränsleförbrukning och utsläpp. Något som understryker företagets dedikation till att producera miljövänliga bilar utan att kompromissa med prestanda.

Brett utbud av elektrifierade drivlinor

Genom att erbjuda tre elektrifierade drivlinor på den svenska marknaden finns det en Tucson för alla förare. Med valet mellan bensin- eller dieselmotor kombinerad med 48-volts mildhybridsystem, hybrid och laddhybrid tillgängligt för konsumenten erbjuder helt nya Tucson ett klassledande utbud av elektrifierade drivlinor i segmentet.

Helt nya Tucson har utvecklats för att minska utsläpp utan att kompromissa på körglädje. Hybridversionen består av en ny 1.6-liters T-GDI (turboladdad bensinmotor med direktinsprutning) Smartstream-motor och en 44.2 kW elmotor med ett 1.49 kWh lithium-ion polymer-batteri. Motorerna är parade med en sexväxlad automatisk växellåda (6AT) och tillgänglig med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift. Systemet är det kraftfullaste av helt nya Tucsons drivlinor med en kombinerad effekt på 230 hk, vilket innebär låga utsläpp utan att kompromissa med körglädje.

När det kommer till 48-volts mildhybridteknik erbjuds en 1.6-liters CRDi Smartstream med 136 hk, 7DCT och fyrhjulsdrift. För kunder som föredrar bensinmotor erbjuds en 1.6-liters T-GDI, bensinmotor med 150 hk, tvåhjulsdrift och val mellan 6iMT eller 7DCT. Ett annat välbalanserat val är 1.6-liters T-GDI med 180 hk, 7DCT och fyrhjulsdrift.

En laddhybridversion av helt nya Tucson med en 1.6-liters T-GDI-motor på 265 hk kommer inom kort även den att bli tillgänglig för kunder. Mer detaljer avslöjas närmare lansering under 2021.

Hyundais intelligenta manuella växellåda (iMT)

Helt nya Tucsons kunder har möjlighet att välja Hyundais nyutvecklade iMT. iMT arbetar helt elektroniskt och kopplar bort motorn från växellådan efter att föraren släpper gaspedalen medan den kör i konstant hastighet, vilket gör att bilen kan gå in i frikopplingsläge. Det här förbättrar den totala bränsleeffektiviteten. Förarens förvalda växel förblir inkopplad även när motorn är avstängd. Motorn startar om i samma växel så snart föraren applicerar antingen bromsen eller gasen tack vare en kraftinjektion från Mild Hybrid Starter Generator (MHSG). Växellådan startar om motorn i neutralläge (med en öppen koppling) om föraren trampar på kopplingspedalen för att växla om fordonets hastighet är för låg för den aktuella inkopplade växeln.

De första exemplaren av helt nya Tucson i hybrid- mildhybridutförande anländer till Hyundais svenska återförsäljare vid årsskiftet. Laddhybriden och N Line-versionen å sin tur har lansering i början av nästa år.
38.3°
0

Det här är nya Hyundai Tucson

Ser ganska frän ut

Föroreningar färgar sjö rosa i Argentina
Industrier anklagas för att inte rena sina utsläpp

Klippet ovan visar bilder från Corfosjön i Argentina vilken har färgats rosa på grund av utsläpp från närliggande fiskindustrier. Färgen på sjön tros ha uppstått på grund av att fiskindustrierna inte renat sina utsläpp, något som gjort att konserveringsmedlet natriumsulfit släppts ut i sjön och färgat denna rosa. Enligt miljöchefen i Chubut-provinsen där Corfosjön ligger så ska den rosa färgen vara ofarlig och försvinna inom några dagar. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Activison Blizzard-anställda planerar strejk i dag
För att protestera mot ledningens hantering av sexuella trakasserier

För att visa sitt missnöje med hur Activision Blizzard-ledningen hanterat anklagelserna om sexuella trakaswserier planerar anställda på speljätten att strejka i dag. De anställda som planerar denna strejk kommer samlas utanför Blizzards entré för att kräver att ledningen ska införa nya regler som ska motverka den "grabbiga" kultur och istället säkerställa en inkluderande arbetsmiljö för alla anställda. Strejken förväntas påbörjas 18:00 svensk tid och det återstår väl att se om den kommer ha någon effekt. Activision Blizzard-bossen, Bobby Kotick, skickade dock natten till i dag ut ett brev till alla anställda där han skrev att företagets respons till stämningen har varit tondöv och att de kommer göra ett bättre jobb att lyssna på sina anställda i framtiden. Han skrev också att de ska forstätta undersöka varje anklagelse och att de inte kommer tveka att vidta avgörande åtgärder. Activison Blizzard ska nu också ha anlitat advokatfirman WilmerHale som omedelbart ska överse företagets policys. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Del två i sagan om Polestar-konceptet
Dags vid lermodellen

Polestar är redo att hitta sin egen stil nu och för att peka ut den riktningen så tog man fram Polestar Precept. Helt enkelt ett koncept som visar hur framtidens Polestar-bilar kommer att se ut. Det här är del två i hur konceptet kom till och nu har vi börjat leka med lera. Precept kanske kommer som riktigt bil någongång, men först ska Polestar 3 se dagens ljus. Del ett av den här serien, mer om konceptet och om Polestar 3 kan ni läsa nedan. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Jobys eVTOL-plan har gjort en flygning på 250 kilometer
Tror att det är längsta flighten som gjorts med den typen av flygplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Joby Aviation skriver i ett pressmeddelande att man nu har genomfört en flygning på 154 miles (cirka 247 kilometer) med eldrivna VTOL-flygplan. Joby tror att det är den längsta flygningen som genomförts med ett elektriskt flygplan som kan starta och landa vertikalt. Flygningen genomfördes genom att flygplanet flög elva varv på en förutbestämd rutt vid Jobys Electric Flight Base utanför Big Sur i Kalifornien. Totalt befanns sig flygplanet i luften en timma och 17 minuter. Joby började utveckla elektriska VTOL-flygplan 2015 och har bland annat tagit in finansiering från Toyota och Intel. I slutet av förra året köpte Joby upp Ubers flygverksamhet Uber Elevate och man siktar nu på att dra igång en flygtaxi-tjänst med sina eVTOL-flygplan någon gång under 2024. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook startar division som ska bygga Metaverse
Framtidens virtuella megavärld

Facebook Reality Labs skriver i ett inlägg på Facebook att de nu startar en division som ska bidra till utvecklingen av det som kallas för "Metaverse", en slags plattform som är tänkt att koppla samman en lång rad virtuella världar med varandra såväl som förlänga den virtuella verkligheten ut i den fysiska verkligheten. Detta är något som sker efter det att Facebooks vd Mark Zuckerberg i en lång intervju med Casey Newton talat sig varm för Metaverse. I intervjun säger Zuckerberg bland annat om Metaverse: "This is a big topic. The metaverse is a vision that spans many companies — the whole industry. You can think about it as the successor to the mobile internet. And it’s certainly not something that any one company is going to build, but I think a big part of our next chapter is going to hopefully be contributing to building that, in partnership with a lot of other companies and creators and developers. But you can think about the metaverse as an embodied internet, where instead of just viewing content — you are in it. And you feel present with other people as if you were in other places, having different experiences that you couldn’t necessarily do on a 2D app or webpage, like dancing, for example, or different types of fitness." Huruvida Metaverse blir framtidens grej återstår att se men Zuckerberg är absolut inte ensam om att tro det. Epic Games vd Tim Sweeney har under en längre tid snackat om planer på att skapa ett framtida Metaverse och allt det inkluderar. Vill ni läsa in er lite mer på Metaverse så skrev riskkapitalisten Matthew Ball en längre artikel om detta förra året vilken hittas här. Tidigare i är släppte han uppdatering i nio delar som hittas här. Apropå meta så kan ni ovan kolla in när Casey Newton intervjuas om när han intervjuade Mark Zuckerberg angående Metaverse. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

HMD Global släpper tre nya Nokia-telefoner
Roberto Carlos approves

HMD Global har nu lanserat tre nya mobiler under Nokia-namnet där fokuset för samtliga ligger på tålighet. Den första modellen är Nokia XR20 och den är så pass tålig att den är certifierad att tåla ett fall från 180 centimeter höjd. En annan trevlig grej är att man får byta skärmen gratis om man lyckas ha sönder den under första året. Glaset i den 6,67-tum stora skärmen är Gorilla Glass Victus så man får nog ta i lite om man ska ha sönder den, Vattentåligheten är IP68 vilket innebär att man borde kunna tappa den i vatten men att man inte ska simma med den. Inne i telefonen hittar man en Snapdragon 480, 4GB RAM, 64GB lagringsminne, en kamera på 48 megapixel, ett 4630 mAh-batteri som kan laddas trådlöst och stöd för 5G. XR20 kostar 5 500 kronor men om man vill ha 6GM RAM och 128GB internminne så får du istället betala 6 300 kronor när den väl släpps under nästa vecka. Den andra modellen är C30 vilket är en budgetlur med en 6,82-tum stor skärm och ett batteri på 6000 mAh respektive. Telefonen använder den avskalade Android-versionen Android Go och har en prislapp på 1 000 kronor. Sist, men inte minst, lanserar man också en ny knapptelefon med Nokia 6310. Precis som telefonen som den är baserad på har den endast GSM-uppkoppling. Telefonen har en skärm på 2,8 tum och använder sig av Series 30-operativsystemet. Den är också rätt billig då den endast kostar 400 kronor. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nintendo stänger ner Dr. Mario World
Dags att säga hejdå till Doktor Mario i mobilen

Nintendo har meddelat att man kommer att stänga ner mobilspelet Dr. Mario World i höst. Pusselspelet Dr. Mario World släpptes för cirka två år sedan och ser inte ut att ha blivit någon hit bland mobilspelarna. Enligt data från SensorTower så var Dr. Mario World det av Nintendos mobilspel som gick allra sämst. Det har lett till att spelet nu blir det första mobilspelet som Nintendo tar bort från marknaden. Dr. Mario World stängs ner 1 november och den virtuella diamant-valutan som används i spelet slutar säljas idag. Har ni aldrig spelet Dr. Mario World så kan ni kolla in vad ni missat i trailern här nedanför. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

United köper elektriska flygplan från svenska Heart Aerospace
100 stycken

Reuters rapporterar att det amerikanska flygblolaget United Airlines under gårdagen meddelade att de definitivt kommer köpa hundra stycken ES-19 elplan från svenska Heart Aerospace. Detta för att United ser en stor potential för batteridrivna flygplan för regionala rutter. Dessa flygplan ska då användas för korta stads- eller pendelturer där det annars inte är lönsamt att använda bränsledrivna flygplan. "With a lower cost profile you can bring back more smaller markets than were possible with the higher cost of a jet-fueled aircraft," Flygplanen har plats för 19 passagerare och hur mycket de betalade för ordern är för tillfället okänt. United räknar med att börja använda dessa flygplan under 2026. Tumnagel
47.7°
+
Frode Wikesjö
0

Både intäkt och vinst ökar för Microsoft
Går framåt i de flesta segmenten

Microsoft postade igår resultatet för sitt fjärde kvartal och, precis som för de flesta av världens stora techföretag, så pekade siffrorna uppåt. Under kvartalet hade Microsoft en intäkt på 46,2 miljarder dollar vilket är en ökning med 21 procent jämfört med samma tidsperiod förra året. Vinsten drog även den i väg och stannade på 16,5 miljarder dollar, en ökning med 47 procent jämfört med samma år. De flesta av Microsofts segment fick se en ökad omsättning förutom Surface-segmentet som sjönk med 20 procent jämfört med samma period förra året samt Xbox-segmentet som minskade med 4 procent. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alphabet drog in 62 miljarder dollar under årets andra kvartal
Googles moderföretag fortsätter att dra in deg

Googles moderföretaget Alphabet var ett av alla de stora techföretag som presenterade sin kvartalsrapport under gårdagen. Alphabet hade under deras andra kvartal en intäkt på 61,9 miljarder dollar vilket var en ökning med 62 procent jämfört med samma period förra året. Vinsten steg från 7 miljarder dollar förra årets andra kvartal till 18,5 miljarder dollar för andra kvartalet 2021, en ökning med hela 165 procent. Utav Alphabets intäkter kom över 50 miljarder dollar, det vill säga runt 80 procent av Alphabets totala intäkter för kvartalet, från Googles olika annonstjänster. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple gör rekordvinst under sitt tredje kvartal
iPhone stod för halva omsättningen

Apple presenterade igår sin kvartalsrapport för deras tredje kvartal och det ser ut att gå fortsatt bra för världens högst värderade publika aktiebolag. Under kvartalet drog Apple in 81,4 miljarder dollar och en gjorde en vinst på 21,7 miljarder dollar. Av intäkterna stod iPhone för 39,6 miljarder dollar och sammanlagt hade Apple en intäktsökning på 36 procent jämfört med samma kvartal förra året. Vinsten var en ökning med 93 procent jämfört med samma period för ett år sedan. Apples vd Tim Cook säger i en kommentar om resultatet för bolagets tredje kvartal: "This quarter, our teams built on a period of unmatched innovation by sharing powerful new products with our users, at a time when using technology to connect people everywhere has never been more important. We’re continuing to press forward in our work to infuse everything we make with the values that define us — by inspiring a new generation of developers to learn to code, moving closer to our 2030 environment goal, and engaging in the urgent work of building a more equitable future." Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du spela Microsoft Flight Simulator på Xbox
Utan extra kostnad om du har Game Pass

I dag släppte Microsoft sitt Microsoft Flight Simulator på Xbox vilket ju är trevligt för alla som är sugna på att spela det där. Tydligen ska Xbox-versionen vara riktigt bra och erbjuda ett bra gränssnitt anpassat för kontrollen. Så om du är sugen på att flyga lite flygplan på konsol så är det bara till att plocka hem det via länken nedan. Tumnagel
42.9°
+
Frode Wikesjö
0

Jony Ive startar nytt klimatinitiativ
Med Prins Charles och Royal College of Art

Den före detta Apple-designern Jony Ive har med Prinsen av Wales samarbetat på ett initiativ som ska få studenter från Royal College of Art att komma med designförslag som hjälper att hantera klimatförändringarna. Projektet som är döpt till Terra Carta Design Lab, är tänkt att få designstudenter att skapa högeffektiva och billiga lösningar för natur, människor och planet. Projektet har som mål att skapa en gestaltning av ett koncept som demonstrerar hur design, konst, vetenskap och ingenjörskonst kan bidra till att hitta lösningar på klimatförändringarna. Projektet startades nu i lördags och ska pågå i 100 dagar. Finalister med de bästa idéerna ska tillkännages under FN:s klimatkonferens (COP26) i november och en vinnare ska utses 2022. Tumnagel
43.5°
+
Hugo Engström
0

Konstgjorda hjärtan kanske närmare än man tror
Ska transplanteras i människa 2022

När ett hjärta slutar fungera finns idag egentligen endast ett alternativ, att byta ut det till ett nytt från en donator. I framtiden kommer vi troligtvis kunna byta ut ett riktigt hjärta mot ett konstgjort, iallafall enligt den australienska uppfinnaren i den här videon. Hjärt- och kärlsjukdomar, specifikt hjärtsvikt, är idag den vanligaste dödsorsaken hos både män och kvinnor. Ett av företagen i videon har skapat ett konstgjort hjärta som är planerat att transplanteras i en människa redan nästa år. Ett annat företag, Carmat, har fått godkännande från EU och tillverkar nu hjärtan för kommersiell försäljning. Tumnagel
48.8°
+
Hugo Engström
0

Instagram blir privat som standard för användare under 16 år
Ska gå att ändra tillbaka till offentlig profil

Instagram har i ett blogginlägg idag berättat att man från och med nu kommer att göra nya konton från användare under 16 år (18 i vissa länder) privata som standard. Det ska dock fortfarande vara möjligt för användarna att ändra tillbaka till en offentlig profil. I mars rapporterade Buzzfeed om att företaget jobbade på en app för användare under 13 år (vilket är den nuvarande åldersgränsen). Detta möttes med stark kritik från flera håll. Trots det jobbar man vidare på en app för användare under 13 år. Instagrams Karina Newton säger: “[Wex27re in] deep consultation with experts in child development and privacy advocates... [to meet the]...needs of families and youth.” Företaget meddelar också att de under de kommande veckorna kommer att sluta tillåta annonsörer att rikta reklam till användare under 18 år, förutom baserat på ålder, kön och plats. Dessa ändringar ska gälla på Instagram, Facebook och Messenger. Tumnagel
45.4°
+
Hugo Engström
0

Vilka bakterier finns i tunnelbanan?
Mest bakterier från vår hud tydligen

I denna video från Wired får vi se resultatet av en studie där forskare har svabbat flera objekt på tunnelbanor runt om i världen för att se vad för bakterier som finns bland oss. Tunnelbanan ska tydligen vara ett relativt säkert ställe när det kommer till vilka bakterier vi kommer i kontakt med. De vanligaste bakterierna kommer från vår egen hud. Intressant är att bakterierna på tunnelbanan har en lägre antibiotikaresistens än de i jorden eller våra magar. Dr. Christopher Mason som är med i videon är professor i genomfysiologi och biofysik vid Weill Cornell Medicine. Tumnagel
38.2°
+
Hugo Engström
0

Forskare hittar vattenånga på Ganymede
Med hjälp av data från superteleskopet Hubble

Ett forskarlag lett från svenska KTH har analyserat data som NASA:s teleskop Hubble samlat in om Jupiters, och solsystemets, största måne Ganymede och genom det hittat tidigare förekomster av vattenånga i Ganymedes atmosfär. Upptäckten gjordes genom att forskarna jämförde UV-ljus på bilder som fotograferats av Hubbles Space Telescope Imaging Spectrograph mellan 1998 och 2010 samt data som samlats in av Hubbles Cosmic Origins Spectrograph 2018. NASA skriver om upptäckten: "Ganymedex27s surface temperature varies strongly throughout the day, and around noon near the equator it may become sufficiently warm that the ice surface releases (or sublimates) some small amounts of water molecules. In fact, the perceived differences in the UV images are directly correlated with where water would be expected in the moonx27s atmosphere." Forskare tror att det finns mer vatten under Ganymede istäcke än vad det finns sammanlagt i jordens oceaner. 2022 kommer ESA:s JUICE-uppdrag (JUpiter ICy moons Explorer) lämna jorden och undersöka förekomsten av vatten närmare på Jupiters månar. Går allt enligt tidsplan så kommer JUICE att vara framme vid Jupiter någon gång under 2029. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gears of War-utvecklare leker med Unreal Engine 5
Fina grejer

Gears of War-utvecklaren The Coalition släppte under gårdagen några teknikdemon i Unreal Engine 5 för att visa vad Epics spelmotor kan göra på Xbox Series X|S. De visade både spelmiljöer och spelkaraktärer där bara ansiktet använder 31 000 polygoner. De kallar teknikdemot för Alpha Point och om det är indikation om vad deras nästa spel blir är oklart för tillfället. Hur som helst är det ju väldigt tekniskt fokuserat men går man igång på sådant så kan man se presentationen i sin helhet bland klippen nedan. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
100kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
79kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
41kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
83kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
20kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
4kg
+
Frode Wikesjö

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
100kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-25kg
+
Hugo Engström

Casio släpper ny version av klassiskt digitalur
Stål, guld eller pac-man

Casios modell F-100 är kanske mest känd för att vara Ripleys klocka i Alien-filmen. Nu släpper man en ny version av klockan som denna gång är i stål med stålarmband. Det kommer även en gråare version, en guldversion och en Pac-Man-version. Stålversionen heter A100WE-1A och prislappen ligger på runt 700 kronor (jämför priser). Den gråare versionen heter A100WEGG-1A och guldversionen heter A100WEG-9A. Pac-Man-versionen heter A100WEPC-1B. Det är klurigare att hitta guld och Pac-Man-versionen på ett rimligt köpställe, om ni gör det så lägg gärna länken bland kommentarerna. Tumnagel
106kg
+
Roger Åberg