m
Det här är nya Hyundai Tucson

Det här är nya Hyundai Tucson
Ser ganska frän ut

Bil / Hyundai

Teaserbilderna vi nyligen fick på nya Hyundai Tucson visade att designen var på väg att ändras radikalt, och det kändes nästan som att det var en konceptbil på gång snarare än en produktionsbil. Men så var det inte, utan det här är the real deal.

Man kallar designspråket för Sensuous Sportiness och det är en herrans massa linjer som ska samsas med varandra överallt. Kanske stökigt enligt vissa men det är svårt att göra en SUV snygg, jag tycker ändå att Hyundai har lyckats helt okej här. Speciellt fräsig är fronten i mina ögon, som blir helt mörk när strålkastarna inte är tända eftersom dessa smälter ihop ganska bra med hela grillen.

Insidan är inte lika spännande som utsidan men här finns i alla fall ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på 10,25 tum för infotainmentsystemet i mittkonsolen. Bilen kommer att erbjudas med en rad olika motoralternativ och där bland finns både hybrid och en laddhybrid som ska klara fem mil körning på bara el. Några fler detaljer kring den sistnämnda har man tyvärr inte släppt än.

På den svenska marknaden kommer nya Tucson att erbjudas med tre stycken olika elektrifierade drivlinor - mildhybrid, hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 265 hästar med en elmotor. Lansering av denna sker någon gång nästa år. Mild- och hybridversionen ska finnas hos återförsäljare i slutet av året. Vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det här är nya Hyundai Tucson
Visa
Pressmeddelande
Helt nya Tucson - en teknisk evolution och designrevolution

Hyundai presenterar idag helt nya Tucson med en avancerad och experimentell design som tillsammans med toppmodern teknik sätter standarden i segmentet. Hyundais bästsäljande kompakt-SUV erbjuder klassledande utbud av elektrifierade drivlinor och befäster Hyundais engagemang för hållbar mobilitet samtidigt och bilar av med äkta SUV-karaktär.

Helt nya Tucson är fjärde generationen av Hyundais bästsäljare med fler än sju miljoner bilar sålda över världen sedan lanseringen 2004. Det gör modellen till Hyundais bäst säljande SUV globalt. Hyundais nya kompakt-SUV lanseras åter till marknaden med ett revolutionerande och ambitiöst nytt utseende som följer företagets nya designidentitet, Sensuous Sportiness.

Genom att erbjuda det bredaste utbudet av elektrifierade drivlinor inom kompakt-SUV-segmentet, inkluderat val mellan hybrid, laddhybrid och 48-volts milhybrid sammanfattar helt nya Tucson Hyundais elektrifiering av sin europeiska SUV-flotta. Andra elektrifierade SUV:ar producerade av Hyundai inkluderar helelektriska och hybridversionen av Kona, NEXO, företagets andra generation bränslecellsdrivna elbil och slutligen Santa Fe som hybrid och laddhybrid i toppen av familjen. Genom att introducera elektrifiering till de senaste modellerna befäster Hyundai sin position som tillverkaren med det bredaste utbudet av elektrifierade drivlinor.

Helt nya Tucson är en global modell. Den kommer att produceras i flera fabriker över hela världen och blir den tredje generationen av modellen som produceras i Europa på Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) i Nošovice, Tjeckien. Andra generationen Tucson var den första modellen som tillverkades på HMMC. En fortsatt tillverkning av Tucson på fabriken understryker Hyundais fokus på den europeiska marknaden.

”Hyundai är varumärket med marknadens bredaste utbud av elektrifierade drivlinor med allt från mildhybrid, hybrid, laddhybrid, batterielektriska och bränslecellselektriska versioner”, säger Michael Cole, President och CEO på Hyundai Motor Europe. ”Med introduktionen av helt nya Tucson var det viktigt att utöka elektrifieringen även till vår bästsäljande SUV. Den här lanseringen utgör ännu en milstolpe för Hyundai eftersom vi nu erbjuder elektrifierade versioner av hela vårt SUV-program. Med sin progressiva design och toppmoderna drivlinor, förblir Tucson en av nyckelprodukterna för Hyundai i Europa.”

Parametric Dynamics - en revolutionerande och unik exteriör

Istället för att bara utveckla en tidigare generation av modellen representerar helt nya Tucson en revolution för Hyundai när det kommer till design. Sammantaget har den en större och bredare kaross än sin föregångare. Bilens muskulösa hållning kombinerar skarpa vinklar och dynamiska proportioner med stora ytor för att skapa ett progressivt utseende utan att kompromissa med Tucsons robusta SUV-arv.

Helt nya Tucson är den första SUV som helt designats om och utvecklats baserat på företagets nya designidentitet, “Sensuous Sportiness”. Denna designriktning kännetecknas av harmonin mellan fyra fundamentala element: proportioner, arkitektur, styling och teknik. Syftet är att ge en sensuell och känslomässig touch till Hyundais bilar, förverkligad av innovativ teknik och unika designlösningar.

“Uppdraget med ‘Sensuous Sportiness’ är att höja de känslomässiga egenskaperna hos bildesign. Vi vill att våra kunder skall känna sig berörda. Med helt nya Tucson introducerar vi den ultimata evolutionen och ett definitivt uttryck för Hyundais ostoppbara framåtanda,” säger SangYup Lee, Senior Vice President och Head of Hyundai Global Design Center. ”Tucsons avancerade och experimentella design är trogen sin banbrytande anda och höjer ribban i branschens mest konkurrensutsatta segment.”

Helt nya Tucsons progressiva designspråk är inspirerat av Hyundai Vision T SUV Concept som avtäcktes på 2019 AutoMobility LA. Vision T:s designspråk var även det grundat i Sensuous Sportiness och kretsar kring konceptet av dynamik och representerar en ”urban äventyrare” i designriktning.

Genom att helt avstå från traditionella tecknings- och skissmetoder, utvecklade Hyundais designers futuristiska designelement hos helt nya Tucson genom geometriska algoritmer framställda av banbrytande digital teknik. Processen, även känd som “parametric dynamics”, använder linjer, ytor, vinklar och former skapade genom digital data för att generera en enastående och djärv designestetik. Som ett resultat framträder tydligt geometriska mönster kända som “parametriska juveler” genom hela SUV-designen. Något som ger modellen en progressiv karaktär.

Det mest framträdande uttrycket för dessa parametriska juveler återfinns i bilens grill där Parametric Hidden Lights gör ett starkt första intryck. När ljusen är avstängda framträder fronten helt täckt i mörka geometriska mönster, utan att det går att urskilja bilens signaturljus som är sömlöst integrerade i grillen. Tack vare den senaste tekniken inom halvspegelbelysning förvandlas grillens mörka kromdetaljer till juvelliknande former när varselljusen slås på. Något som skapar iögonfallande element till en annars slät yta.

Parametriska juveler utgör också framträdande designelement på bilens sidor. Mejslade ytor skapar en slående kontrast mellan en slank siluett och maskulina drag som skapar intryck av en framåtsträvande rörelse även när bilen står stilla. Smala atletiska former smälter sömlöst ihop med vinklade hjulhus där lättmetallfälgar ger en kraftfull och dynamisk hållning. Tucsons sportiga känslighet förstärks genom en accentlinje med en kantad parabolform som startar på sidospeglarna och sträcker sig hela vägen till C-pelaren. Från sidan kompletteras dörrarna av en skarp och djärv karaktärslinje som harmoniserar med det robusta utseendet hos de dynamiska och vinklade hjulhusen.

Baktill bygger breda bakljus med ”parametric hidden light”-detaljer vidare på designtemat. Helt nya Tucsons bakre stötfångare integrerar även parametriska mönsterdetaljer med en tredimensionell effekt i kombination med ett sportigt uttryck. Tucson är första Hyundai-modellen som applicerar dolda bakrutetorkare, gömda under spoilern. Högteknologiska designelement kröns av en slät Hyundai-logotyp i glas, med tredimensionellt utseende men som faktiskt inte sticker ut från den yttre ytan, till skillnad från traditionella bilemblem.

Exteriörfärger

Kunder som köper helt nya Tucson kan välja mellan nio exteriörfärger, inklusive tre nya: Shimmering Silver, Amazon Gray och Teal. Dessutom finns valet av två-tonslackat tak i antingen Phantom Black eller Dark Knight som ger ytterligare en möjlighet till personifiering av sin bil.

En ren och sofistikerad interiör kombinerar maximal komfort med sömlös teknologi

Att sätta sig i helt nya Tucsons sofistikerade och rymliga interiör, eller INTERSPACE som den kallas, är som att stiga in i ett snyggt organiserat rum där vardagsbekymmer försvinner. Inuti bilen integreras utrymme, teknik och information i sömlös harmoni. Med sinnliga former inspirerade av vattenfall, strömmar dubbla silverdetaljlinjer från mitten av instrumentpanelen till de bakre dörrarna med snyggt skiktade premiummaterial i kompletterande neutrala färgtoner.

Den sömlösa integrationen av klassledande teknologi förser helt nya Tucsons kunder med en avancerad och helt anpassningsbar digital upplevelse. Den nya 10.25-tums AVN-T-skärmen fyller mitten av bilen. Hyundais designers avlägsnade fysiska knappar och vred till förmån för touch-kontroller som styr all AVN-utrustning, värme, ventilation och luftkonditionering. Det är den första Hyundai-modellen som utrustats med en full pekskärmskonsol. Högkvalitativa soft-touch-material återfinns genom hela interiören och lyfter utseendet till en ny nivå.

Utvecklingen av Tucsons interiör ledde till en lägre placerad instrumentdisplay och avlägsnandet av mätarklustret till förmån för en renare yta som förstärker en känsla av öppenhet inne i bilen.

Den breda ryggen på instrumentbrädan smälter sömlöst ihop med dörrarna och sveper runt de främre passagerarna likt en djup klyfta. Futuristiska funktioner som ger en utökad progressiv känsla och skapar nya nivåer av högteknologiskt designvärde för kunderna.

Det ergonomiskt placerade armstödet är sammanlänkat med shift by wire-växlingen för intuitiv användning av föraren, samtidigt som det ger bilen en ett rent och modernt utseende.

Passagerare kan också njuta av behaglig stämningsbelysning som är placerad i de två sidfickorna på mittkonsolen, i den trådlösa laddningsplattan och dörrkantsfickan. Belysningen erbjuder 64 konfigurerbara färger och 10 nivåer av ljusstyrka som passar alla stämningar och ger ännu mer utrymme för personifiering.

Dessutom kan kunderna välja mellan tre klädslar, inklusive enfärgad svart i tyg eller läder, tvåfärgad svart och beige i tyg eller läder och Teal-paketet. Teal-paketet har en svart textil- eller lädersäte med krickningssömmar på sätena, armstödet och växlingen.

Toppmodern teknik och uppkopplingsfunktionalitet

Helt nya Tucson är utrustad med en mängd toppmoderna och människocentrerade teknikfunktioner för att erbjuda en avancerad digital upplevelse.

Den helt digitala och konfigurerbara dubbla cockpiten består av ett nytt 10.25-tums öppet kluster och en 10.25-tums AVN-T-skärm. Det erbjuder ett personligt utrymme som är intuitivt optimerat för högteknologisk användarupplevelse. Exempelvis ändras färgschemat för klustret baserat på vilket körläge som är valt.

Hyundai erbjuder den senaste versionen av sina toppmoderna BlueLink Connected Car Services tillsammans med 10.25-tums infotainmentsystemet i helt nya Tucson. Uppgraderade BlueLink erbjuder en rad nya fördelar och tjänster för Hyundai-kunderna, inklusive Connected Routing, Last Mile Navigation och en ny användarprofilfunktion. Samtidigt kan kunderna lokalisera sin bil, låsa och låsa upp den via telefonen och få information om exempelvis bränslenivå via BlueLink-appen.

Passagerare kan skräddarsy sina individuella infotainment-val med nya användarprofilfunktionen. Den gör det möjligt för kunderna att installera upp till två huvudkonton och ett gästkonto samt ladda upp profilbilder via BlueLink-appen. Användarprofilerna lagrar användarnas inställningar för infotainment, som språk, Bluetooth, navigation och röstigenkänning samt deras favoritradiostationer i molnet.

Om föraren parkerar sin bil inom 200 meter till en 2 kilometersradie från destinationen aktiveras Last Mile Navigation för att återuppta navigationen i BlueLink-appen på förarens telefon.

Dessutom kommer helt nya Tucson kunna erbjuda kalenderintegration integrerat i infotainmentsystemet. Detta betyder att användare kommer kunna se sin Apple eller Google Calendar på AVN-skärmen. Synkroniseringen sköts via inställningar i BlueLink App. Detta är alltså ytterligare en anledning för kunder att använda och ladda ned BlueLink.

Med nya molnbaserade Connected Routing Navigation, beräknas körvägar via en kraftfull server i BlueLinks molnmiljö. Detta säkerställer mer exakt trafikprognos, mer exakta ankomsttider och mer tillförlitlig ruttberäkning. Som en ytterligare fördel med Connected Car Routing sparar autofyllfunktionaliteten körtiden när en destination väljs.

Apple CarPlay och Android Auto gör det möjligt för kunderna att spegla funktionerna i sina iOS- och Android-telefoner på ett förenklat och bekvämt sätt. Med åtta tum stora Display Audio, kan smartphones speglas trådlöst. Andra infotainment- och anslutningsfunktioner på helt nya Tucson inkluderar premiumljud från KRELL, en platta för trådlös laddning av telefoner samt främre och bakre USB-portar för ännu mer bekvämlighet, särskilt på långa resor.

Slutligen lägger Hyundai LIVE Services till parkeringsinformation, bensinstationer med priser och väderinformation i realtid. Destinationer och Intressepunkter kan också skickas från appen direkt till bilens navigationssystem.

Helt nya Tucson med ökad komfort och bekvämlighet för alla förartyper

Med en rad nya bekvämlighetsfunktioner erbjuder helt nya Tucson ännu mer komfort för kunderna. För första gången i en Hyundai-bil består helt nya Tucsons dolda Multi-Air Mod-teknologi av en kombination av direkta och indirekta luftventiler för luftkonditionering och uppvärmning som skapar en trevligare inomhusmiljö med mer skonsamt luftflöde. När det här läget är aktiverat sprids luften till de nyligen tillagda multipla luftspalterna i fronten, utöver de vanliga luftventilerna. Den totala luftvolymen förblir densamma och är därför lika effektiv på att ändra temperaturen men vindspridningen minskar direkt luftkontakt och mjukar därför upp luften. Det här läget kan slås av och på beroende på förarens önskemål.

Klimatanläggningen med tre zoner riktar sig nu även till de bakre passagerarna och inte bara den främre raden. Dessutom ger ventilerade framsäten och uppvärmda fram- och baksäten ytterligare komfort för både förare och passagerare.

Bakre sovläge tillåter förarens rad att lyssna på sitt valda ljud utan att samma ljud överförs till de bakre högtalarna så att passagerare som sover inte störs.

För förbättrad användarvänlighet kan baksätena på helt nya Tucson nu fällas i förhållandet 4: 2: 4. Fjärrvikning gör det också möjlighet att fälla sätet på avstånd. Fällbara spakar är placerade på sidoväggarna i bagageutrymmet.

Ökad rymlighet

Helt nya Tucsons dynamiska proportioner och nya plattform ger ett brett och öppet interiörutrymme som garanterar passagerarnas komfort och rymlighet motsvarande vad som vanligtvis erbjuds i högre storlekssegment. Med 20 mm längre, 15 mm bredare och en hjulbas som ökats med 10 mm jämfört med föregående generation är helt nya Tucson rymligare än någonsin. Som ett resultat kan passagerare åtnjuta 26 mm extra benutrymme. Något som uppnåtts för både modellerna med hybrid och förbränningsmotor genom smart placering av batteriet under det bakre passagerarsätet. Samtidigt har lastutrymmet ökats med mellan 39 till 78 liter, beroende på utrustning och drivlina. Totalt ryms upp till 580 liter bagageutrymme med sätena uppfällda och hela 1795 liter med fällda säten.

Dimensioner (mm)
Längd: 4500 (+20 mm)
Bredd: 1865 (+15 mm)
Höjd: 1650 (+5 mm)
Hjulbas: 2680 (+10 mm)
Överhäng: fram 895 mm, bak 925 mm
Benutrymme bakre raden: 996 (+26 mm)

Lastutrymme (liter)
Volym med uppfällda säten (Bensin 48V / Diesel 48V / Hybrid)
577 / 546 / 616
Maxvolym med uppfällda säten (Bensin 48V / Diesel 48V / Hybrid)
1756 / 1725 / 1795

Klassens mest omfattande aktiva säkerhets- och assistanspaket

Med klassledande avancerade förarassistanssystem och ett paket aktiva säkerhetsfunktioner med en rad innovationer levererar helt nya Tucson ännu mer sinnesfrid för Hyundai-kunderna.

Helt nya Tucson har utrustats med ett förbättrat sjukuddars airbagsystem som har en ny airbag på första raden, unik för sitt segment. Den förhindrar passagerare på första raden från att kollidera med varandra vid en krock.

Tucson har utrustats med Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) som larmar om en kollision blir överhängande med bilar, cyklar eller framförvarande fotgängare. När föraren inte reagerar och bromsar i tid styr systemet automatiskt bromsarna för att undvika en olycka. För första gången i en Tucson inkluderar nu FCA korsningar, vilket ökar skyddsområdet till att innefatta kollisioner i korsning. Denna funktion upptäcker mötande bilar från andra sidan när man svänger åt vänster vid en korsning och om en kollision verkar trolig, bromsar den för att stoppa bilen.

Lane Following Assist (LFA) håller bilen säkert centrerad mitt i filen. Tillsammans med Lane Keeping Assist (LKA) som förhindrar ofrivilliga avvikelser från filen skänker den ökad trygghet genom att nu även detektera både vägkanter och linjer.

Driver Attention Warning (DAW) är en förarskyddsfunktion som hjälper till att övervaka körmönster och upptäcka trött körning för att förhindra potentiella olyckor. En funktion som fungerar ihop med Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) som varnar föraren när framförvarande fordon börjar köra och föraren inte reagerar. Exempelvis vid trafikljus.

En funktion som återfinns i en kompakt SUV för första gången är Highway Driving Assist (HDA) som gör motorvägskörning både säkrare och bekvämare. HDA reglerar bilens hastighet och bibehåller avståndet till framförvarande fordon samtidigt liksom inom den befintliga motorvägsfilen. En dedikerad knapp på ratten låter föraren sätta på och stänga av funktionen med bara ett klick.

HDA arbetar I combination med LFA och navigationsbaserad Smart Cruise Control Curve (NSCC-C). Med den här funktionen kan helt nya Tucsons förare ställa in hastigheten med hjälp av SCC. För större säkerhet och bekvämlighet kan NSCC-C automatiskt justera bilens hastighet inför annalkande kurvor, baserat på lokal väginformation. Det reducerar marschfarten inför kurvan och ökar sedan på den igen vid kurvans utgång.

En annan ny funktion är Intelligent Speed Limit Assist (ISLA). Förutom att visa hastighetsbegränsningar på AVN-skärmen, justerar ISLA automatiskt helt nya Tucsons hastighet så att förare inte överskrider gränsen.

För ännu mer säkerhet har helt nya Tucson utrustats med en serie funktioner som ökar synligheten på vägen. Blind-spot Collision Avoidance Assist (BCA). Det här systemet applicerar nu differentiell inbromsning, förutom visuella och ljudvarningar för att förhindra bilen från att kollidera med andra fordon vid körfältsbyte. BCA är utrustad med kollisionsundvikande hjälp för bakre trafik. Vid backning varnar RCCA föraren för att närma sig ett fordon som korsar bilens bakåtriktade väg. Vid behov bromsar bilen för att förhindra en krock.

En funktion unik för segmentet är Blind View Monitor. När föraren signalerar körfältsbyte visar en av de två huvudrattarna i 10.25-tum Supervision Cluster en vy av döda vinkeln på respektive sida. Detta ger en förbättring av utsikten på sidospegeln och ger också ytterligare visuellt stöd i mörka och regniga förhållanden.

Helt nya Tucson erbjuder även Surround View Monitor (SVM) så att förare kan uppleva en 360-graders, tredimensionell vy av bilen från olika synvinklar. Detta inkluderar att zooma in och ut framtill, baktill och på sidorna av bilen. SVM använder också ett fågelperspektiv för att ytterligare förbättra synligheten av potentiella hinder.

SVM är även synkroniserad med nya Remote Smart Parking Assist (RSPA) som finns tillgängligt på hybridversionen av helt nya Tucson. RSPA hjälper föraren när de parkerar och kör ut genom att automatiskt flytta bilen framåt och bakåt även om föraren står utanför bilen. Funktionen kan aktiveras och kontrolleras via bilens Smart Key. Bilen använder ultraljudssensorer för att identifiera hinder och nödbromsar när risken för kollision upptäcks.

Andra förbättrade funktioner som gör helt nya Tucson till en säker och pålitlig familjebil är det nya ROA-systemet (Rear Occupant Alert) som övervakar baksätena via en sensor som känner av rörelserna. Visuella och ljudvarningar förmedlas till föraren för att säkerställa så att passagerare lämnar baksätet innan bilen låses. Rear Passenger Sleeping Mode (RPSM) sänker volymen på de bakre högtalarna för att göra färden mer behaglig och avslappnande under långa resor. Dessutom varnar den nya SEW-funktionen (Safe Exit Warning) passagerare om det finns mötande trafik bakom när de försöker kliva ur bilen.

Utöver dessa uppgraderingar erbjuder helt nya Tucson en mängd andra aktiva säkerhetsfunktioner och trygghet i 5 års garanti med fria mil.

Fyrhjulsdrift och terränglägen gör helt nya Tucson till en äkta SUV

Helt nya Tucson konsoliderar sitt äkta SUV-ursprung med 4x4-kapabilitet tack vare den nya terränglägesväljaren som skänker ännu mer körglädje till förarna. Den här funktionen är tillgänglig på hybridversionen med automatlåda och använder Hyundais HTRAC fyrhjulsdriftsteknik, vilken möjliggör smidig hantering och bättre fördelning av vridmoment baserat på hjulgrepp och bilens hastighet. Förutom olika körlägen optimerar tre ytterligare terränglägen – Lera, Sand och Snö körprestanda och HTRAC-inställningar för en förbättrad körupplevelse på olika underlag.

En bekväm och sportig upplevelse med ny elektroniskt styrd dämpning

Helt nya Tucson har utvecklats och testats i Europa med hållbarhetstester och dynamiska tester på en av de mest krävande tävlingsbanorna i världen, berömda Nürburgring Nordscheleife. Dessutom har den genomgått hårda tester på allmän väg genom hela Europa, från kallaste möjliga förhållanden i Sverige till släpvagnstest i Alperna och varmväderskörning i södra Spanien. Allt för att säkerställa så de höga förväntningarna från europeiska kunder uppfylls.

Kunder kan välja mellan två olika fjädringsalternativ för helt nya Tucson, med både adaptiv och konventionell dämpning för förbättrad hantering och väghållning.

Tack vare den flexibilitet som erbjuds av Electronic Controlled Suspensions (ECS) adaptiva dämpningsteknik har Hyundais ingenjörer uppnått ett mycket mångsidigt körbeteende, beroende på situation och förarens preferenser. För daglig pendling i Normal- eller Eco-läge fokuseras utvecklingen på en bekväm, platt och stabil åktur även på de mest utmanande vägarna. ECS kontrollerar automatiskt och kontinuerligt bilens fjädring för att maximera körkomfort och prestanda. Teknologin uppnår detta genom att ta hänsyn till körförhållanden som hastighet, vägunderlag, kurvtagning, acceleration och stoppkrav. När Sportläget väljs kan helt nya Tucsons förare njuta av en extra nivå respons och kontroll av bilen.

Samtidigt använder de konventionella dämparna en ny ventilteknik som ger extra inställningsflexibilitet. En MacPherson Strut-länkning framtill och multilänk-fjädring baktill säkerställer god komfort och hantering på vägen.

Helt nya Tucsons rackmonterade motordrivna servostyrning (R-MDPS) som har en ny generation remdriven styrning är inställd för att matcha karaktären hos bilens fjädringsupphängning. Under många månader av tester med både prototyper och simuleringsverktyg kalibrerade Hyundais ingenjörer systemet för att säkerställa att förare kan uppleva smidig och direkt styrning. Förare som väljer Sport-läge kommer uppleva en skarpare uppbyggnad av styransträngningen innan de åtnjuter en större känsla av precision när de kör exempelvis på motorvägen.

Hyundai har utvecklat ett brett utbud av däckalternativ för helt nya Tucson med tre olika aerodynamiska hjulval på 17, 18 eller 19 tum. Valet av däck har utvecklats i nära samarbete med däcktillverkarna Continental och Michelin med fokus på aspekter som komfort, bullerisolering och väghantering. Dessutom uppnådde Hyundais ingenjörer låga rullmotståndsvärden, vilket bidrar till att minska bilens bränsleförbrukning och utsläpp. Något som understryker företagets dedikation till att producera miljövänliga bilar utan att kompromissa med prestanda.

Brett utbud av elektrifierade drivlinor

Genom att erbjuda tre elektrifierade drivlinor på den svenska marknaden finns det en Tucson för alla förare. Med valet mellan bensin- eller dieselmotor kombinerad med 48-volts mildhybridsystem, hybrid och laddhybrid tillgängligt för konsumenten erbjuder helt nya Tucson ett klassledande utbud av elektrifierade drivlinor i segmentet.

Helt nya Tucson har utvecklats för att minska utsläpp utan att kompromissa på körglädje. Hybridversionen består av en ny 1.6-liters T-GDI (turboladdad bensinmotor med direktinsprutning) Smartstream-motor och en 44.2 kW elmotor med ett 1.49 kWh lithium-ion polymer-batteri. Motorerna är parade med en sexväxlad automatisk växellåda (6AT) och tillgänglig med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift. Systemet är det kraftfullaste av helt nya Tucsons drivlinor med en kombinerad effekt på 230 hk, vilket innebär låga utsläpp utan att kompromissa med körglädje.

När det kommer till 48-volts mildhybridteknik erbjuds en 1.6-liters CRDi Smartstream med 136 hk, 7DCT och fyrhjulsdrift. För kunder som föredrar bensinmotor erbjuds en 1.6-liters T-GDI, bensinmotor med 150 hk, tvåhjulsdrift och val mellan 6iMT eller 7DCT. Ett annat välbalanserat val är 1.6-liters T-GDI med 180 hk, 7DCT och fyrhjulsdrift.

En laddhybridversion av helt nya Tucson med en 1.6-liters T-GDI-motor på 265 hk kommer inom kort även den att bli tillgänglig för kunder. Mer detaljer avslöjas närmare lansering under 2021.

Hyundais intelligenta manuella växellåda (iMT)

Helt nya Tucsons kunder har möjlighet att välja Hyundais nyutvecklade iMT. iMT arbetar helt elektroniskt och kopplar bort motorn från växellådan efter att föraren släpper gaspedalen medan den kör i konstant hastighet, vilket gör att bilen kan gå in i frikopplingsläge. Det här förbättrar den totala bränsleeffektiviteten. Förarens förvalda växel förblir inkopplad även när motorn är avstängd. Motorn startar om i samma växel så snart föraren applicerar antingen bromsen eller gasen tack vare en kraftinjektion från Mild Hybrid Starter Generator (MHSG). Växellådan startar om motorn i neutralläge (med en öppen koppling) om föraren trampar på kopplingspedalen för att växla om fordonets hastighet är för låg för den aktuella inkopplade växeln.

De första exemplaren av helt nya Tucson i hybrid- mildhybridutförande anländer till Hyundais svenska återförsäljare vid årsskiftet. Laddhybriden och N Line-versionen å sin tur har lansering i början av nästa år.
38.4°
0

Det här är nya Hyundai Tucson

Ser ganska frän ut

Berkeleys sportbil Bandit återupplivas
Går att få med EcoBoost-motor eller elmotor

Berkeley Cars var en brittisk biltillverkare som byggde sportbilar mellan 1956 och 1960. Fyra stycken modeller blev till och en av dessa var en öppen liten bil som hette Bandit. Endast två stycken exemplar tillverkades innan man gick i konkurs. Nu ska industridesignern Martin Rees och motorsportingenjören Simon Scleater återuppliva märket och planen är att i april nästa år lansera en modern version av Bandit. Designen sägs vara lite retro-inspirerad och för den står Vladas Trakselis. Bilen kommer att erbjudas både som öppen roadster och som Coupé. Chassiet ska vara i komposit och man ska ha använt sig av växtbaserade material för att få ihop det hela. Bilen kommer erbjudas med Fords EcoBoost-fyra på 2,4 liter. Effekten ska ligga på 406 hästar och maskinen kopplas till en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. Roadstern som ska väga 700 kilo ska klara 0-100 km/h på strax över 3,5 sekunder. Vill man inte ha förbränningsmotor ska modellen även erbjudas som elbil, men vad det handlar om för motor eller batteripack då är oklart för tillfället. Några prisuppgifter eller liknande har vi inte fått än tyvärr. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Hur har vi kunnat leva utan en kantig telefon?
Må iPhone va kantig för evigt

När iPhone 4 kom en gång i tiden var det ett stort steg framåt när det kommer till byggen av mobiler. Sedan kom iPhone 5, 5S och SE som alla var förfiningar av denna underbara form med kantiga sidor och rundade hörn. Telefoner som låg skönt i handen och som man visste var de var. Sedan kom iPhone 6 och en era av rundade hörn startade. En av anledningarna till att man hoppade på det tåget var säkert att de nya telefonerna jämfört med iPhone 5 var betydligt större, och det gömdes lite av den rundare känslan. Nu har jag levt med iPhone 12 och 12 Pro i dryga två veckor och när jag ibland tar upp min iPhone 11 Pro Max undrar jag vad vi har stått ut med detta i alla dessa år sedan iPhone 6 kom. Den gamla telefonen känns nämligen som en hal tvål och jag blir typ lite rädd när jag tar upp den. Vill hålla den med två händer för säkerhets skull. Jag kanske inte behöver skriva att jag älskar formen på nya iPhone 12 utan det har ni nog listat ut själva. Det är en fröjd att ha en telefon som man vet exakt var man har den när man håller i den. Man kan kanske tro att kantigt ska ligga sämre i handen, men det är precis tvärtom. Det är också något charmigt med en totalt platt telefon. Alla de sluttande skärmar vi har behövt utstå under de senaste åren har varit fräcka och lurat ögonen att skärmen inte har några kanter, men de är värdelösa att se på och bör behandlas med silkesvantar. Att kunna lägga ner telefonen på bordet och den ligger totalt platt mot ytan är konstigt tillfredställande. Nu väntar vi bara på att den där kameraklumpen magiskt ska försvinna så att vi även får en helt platt baksida. Det hade varit något det. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Amazon släpper sin smarta hylla till fler företagskunder
Hyllan som känner av när något håller på att ta slut

Förra året presenterade Amazon den smarta hyllan "Dash Smart Shelf" som själv kunde känna av om något som förvarades på denna höll på att ta slut. När så var fallet påmindes kunden om detta eller så gick det att ställa in så att varan som höll på att ta slut beställdes automatiskt från Amazon eller någon av deras partners. När Amazon presenterade Dash Smart Shelf var den endast tillgänglig för en mindre skara med testkunder. Efter att dessa testat systemet i ett år så meddelar dock Amazon att den smarta hyllan nu kommer att gå att köpa av alla Amazons amerikanska företagskunder. Dash Smart Shelf finns i tre storlekar, 18x18 cm, 30x25 cm samt 45x30 cm. Oavsett storlek så kostar de 20 dollar styck. Om Amazon har några planer på att lansera sin smarta hylla här i Sverige finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ta en titt på dokumentär om Shinji Mikami
Lite helgnörderi

Shinji Mikami är lite utav en legend i spelbranschen. Mikami har jobbat med spel sedan 1990 och arbetat på Capcom, Platinum Games och hänger nu på Tango Gameworks och har under sin karriär skapat titlar som Resident Evil, God Hand, Vanquish och The Evil Within. Nu har en dokumentär om Mikami släppts och denna kan ni ta en titt på precis här. Första delen har ni ovan och i den får vi reda på hur det var att börja på Capcom och skapa klassiker som Resident Evil samt vilka influenser Mikami haft under sin karriär. Andra delen hittar ni nedan och i den får vi följa Mikamis karriär efter han lämnade Capcom för att jobba med bland annat Platinum Games. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

NASA har nu säkrat materialet man samlade in från asteroid
Nu ska det bara ta sig tillbaka jorden med

NASA har nu bekräftat att det material deras farkost OSIRIS-Rex samlade in från asteroiden Bennu förra veckan nu lagts i behållaren "Sample Return Capsule" (SRC) där det kommer att förvaras till denna förhoppningsvis landar välbehållen på jorden nästa år. NASA-chefen Jim Bridenstine säger om uppdraget som OSIRIS-Rex nu genomfört: "This achievement by OSIRIS-REx on behalf of NASA and the world has lifted our vision to the higher things we can achieve together, as teams and nations. Together a team comprising industry, academia and international partners, and a talented and diverse team of NASA employees with all types of expertise, has put us on course to vastly increase our collection on Earth of samples from space. Samples like this are going to transform what we know about our universe and ourselves, which is at the base of all NASA’s endeavors." I mars nästa kommer OSIRIS-Rex att ligga i rätt position för att påbörja sin återresa till jorden. NASA planerar att SRC-kapseln och dess unika innehåll kommer att landa i delstaten Utah 23 september 2023. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roccat släpper Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL
Rätt tunna tangentbord

Roccat har nu lanserat det senaste tillskotten i Vulcan-serien och enheterna går under namnen Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL. Som ni säkert redan listat ut av namnen så handlar det om ett fullstort tangentbord samt ett lite mindre utan numpad. Vulcan Pro kommer med Roccats nya Titan Optical-brytare som ska enligt Roccat registrera knapptryck 100 gånger snabbare än vanliga mekaniska brytare och ha längre livstid med upp till 100 miljoner klick. Enheterna kommer även med Roccats AIMO-belysning som går att justera fritt Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL finns tillgängliga i butik nu och priset ligger på 1799 kronor. Undertecknad har kört TKL-versionen av tangentbordet den senaste veckan och om ni vill läsa lite åsikter om det så är det bara att klicka på läs mer. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

McLaren Senna-ägare kör sin bil där den hör hemma
På banan

En McLaren Senna hör hemma på banan. Det vet den här ägaren som här tar oss med på en åktur runt Red Bull Ring i Österrike. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Sony verkar chilla med PS VR-satsning ett tag
“I think we’re more than a few minutes from the future of VR."

Något som Sony inte pratat allt för mycket om är framtiden för Playstation VR. Praktiskt taget har Sony endast pratat PS VR genom att erbjuda PS VR-ägare möjligheten att lägga vantarna på en adapter till Playstation-kameran utan extra kostnad. I en intervju med Washington Post ger dock Sony Interactive Entertainment-chefen Jim Ryan lite insikt i hur företaget prioriterar PS VR just nu och det verkar inte som att vi kan vänta några VR-relaterade nyheter från speljätten än på ett tag. Till Washington säger Ryan bland annat detta: “I think we’re more than a few minutes from the future of VR. PlayStation believes in VR. Sony believes in VR, and we definitely believe at some point in the future, VR will represent a meaningful component of interactive entertainment. Will it be this year? No. Will it be next year? No. But will it come at some stage? We believe that. And we’re very pleased with all the experience that we’ve gained with PlayStation VR, and we look forwarding to seeing where that takes us in the future.” Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Sony verkar vara sugna på att köpa Crunchyroll
Lite anime för 1 miljard dollar

Nikkei Asia rapporterar om att Sony har lagt bud på närmare 1 miljard dollar för Crunchyroll, vilket är en tjänst där man kan titta på anime och läsa manga. Enligt Nikkei ska Sony vara i slutgiltiga förhandlingar gällande köpet och vara ensamma om att ha lagt bud, så det verkar som att tjänsten kommer bli Sony-ägd inom en snar framtid. Sony äger sedan tidigare animestreamingtjänsten Funimation, men jämfört med Crunchyroll är tjänsten fortfarande rätt liten. Funimation har runt 3 miljoner prenumeranter medan Crunchyroll har närmare 70 miljoner. På tal om anime så bör ni kika på Food Wars som finns i sin helhet på Crunchyroll medan Netflix har två säsonger. Ovan har ni en trailer för seriens första säsong. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Rallyversion av Lancia Delta Integrale i Lego
Tog 15 månader att bygga

Med hjälp av Lego Technic-bitar har "Lumik" skapat den här kopian av rallylegendaren Lancia Delta Integrale. 15 månader tog det att få ihop bygget som just nu ligger uppe som en idé på länken nedan. Den har allt som originalet har - Ackermann-styrning, fjädring fram och bak, fyrhjulsdrift och växellåda som kan manövreras från kupén. Som om inte det vore nog har den även fungerade fram- och bakljus. Totalt har det använts 2584 stycken Lego-bitar för att få ihop allt. I skrivande stund är det 3310 stycken människor som stöttar projektet. Kommer man upp i 10.000 tar Lego sig en titt på bygget och ser om det är något man ska ta fram officiellt. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Batman är den superhjälte som har högst lön
Bruce Wayne har en superlön

Det brittiska kreditföretaget Vanquis har gjort en sammanställning över vad olika superhjältar och deras alter egon har för årslön. Enligt den sammanställningen så är DC Comcis Batman, Bruce Wayne, den högst betalde superhjälten och ska ha en lön på lite över 840.000 euro, motsvarande lite över 8,7 miljoner kronor, om året. Efter Batman hittas Marvels Iron Man, Tony Stark, som enligt sammanställningen tjänar 782.000 euro, motsvarande 8,1 miljoner kronor om året. Det handlar med andra ord om rätt hyggliga löner men kanske inte särskilt spektakulära om man jämför med vad många företagstoppar i det verkliga näringslivet plockar ut i årslöner. Spideman och Antman är de sämst betalda superhjältarna i sammanställningen. De har båda en årslön på runt 15.500 euro om året vilket motsvarar cirka 160.000 kronor. För att få fram respektive superhjältes lön har Vanquis kollat på vad verkliga människor som bor i samma städer och har samma yrke som superhjältarnas alter egon har haft i årslön. I de fallen där städerna inte finns i verkligheten, något som är fallet i för alla DC Comics superhjältar, så har man tittat på vad människor med samma yrke tjänat i städer som har en motsvarande storlek som till exempel Gotham City och Metropolis. Här nedan hittas ett diagram över vad superhjältarna har i årslön och vill ni kolla in datan noggrannare hittas den på länken nedan. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är trailern till fjärde säsongen av The Crown
Kolla in Gillian Anderson som Margaret Thatcher

Här kommer trailern till den fjärde säsongen av dramaserien The Crown där vi under de tidigare tre säsongerna fått följa det brittiska kungahuset genom förra århundradet. I den fjärde säsongen drar handlingen igång i slutet av 1970-talet och sträcker sig fram till 1990. I säsongen får tittarna bland annat stifta bekantskap med Margaret Thatcher (Gillian Anderson) som var Storbritanniens premiärminister mellan 1979 - 1990. Säsong fyra av The Crown drar igång på Netflix 15 november. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

50 kronor per liter bränsle för att nå klimatmålen 2030
Ny rapport från Trafikverket

Trafikverket släppte idag sin senaste rapport som heter "Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022-2033 och 2022-2037". Rapporten har tagits fram på initiativ av Regeringen och den ska användas som inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen i Sverige. I rapporten pratar man bland annat om hur vi ska nå klimatmålen 2030. Ett sätt att göra det är att höja bränslepriset, rejält. Över 50 kronor per liter för bensin och diesel säger man skulle krävas för att få till siffrorna. Lena Erixon som är generaldirektör hos Trafikverket säger att siffran är orealistisk men att priserna måste höjas om vi inte börjar använda biodrivmedel i större utsträckning. Du hittar hela rapporten på länken nedan. Tumnagel
23.1°
+
Bobby Green
0

Vem får egentligen vara häftig i spel?
Lite eftermiddagsnörderi från Game Maker's Toolkit

Folk spelar spel av olika anledningar. Antingen för att få lite verklighetsflykt, utforska nya miljöer, ta del av bombastiska äventyr eller för att få vara helt jävla amazing för en stund. Men hur bestämmer man när, hur och var man får vara häftig? I en ny video från Game Makerx27s Toolkit pratas det om just detta och gänget går igenom olika filosofier kring detta. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

The Rock släpper ny version av sina true wireless-hörlurar
Med dubbelt så lång batteritid som förra årets modell

The Rock fortsätter sitt samarbete med JBL och Under Armour och de tre har nu släppt en ny version av de true wireless-hörlurar som man presenterade förra sommaren. Den nya versionen av "UA Project Rock True Wireless X - Engineered by JBL" utlovar dubbelt så lång batteritid som förra årets modell. Nu ska hörlurarna ha en batteritid på upp till tio timmar och ska gå att ladda upp tre gånger med det tillhörande fodralet, något som ger en total batteritid på upp till 40 timmar. Hörlurarna har dessutom försetts med passiv brusreducering. Vidare är hörlurarna vattentåliga enligt IPX7-certifiering, försedda med Bluetooth 5.0 och batterifodralet laddas upp via USB-C. Den nya versionen av hörlurarna finns i JBL:s svenska webbutik men verkar än så länge inte gå att köpa där. Svenskt pris saknas men i USA kostar den nya versionen av "UA Project Rock True Wireless X - Engineered by JBL" 200 dollar. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polestars försäljning i Frankrike stoppas på grund av loggan
Citroën tycker den är för lik deras

Ännu ett bakslag för Polestar. Nu ska försäljningen ha stoppats i Frankrike men inte på grund av felen som vi tidigare har skrivit om, utan på grund av att Citroën tycker att Polestars logga är för lik deras. Citroën har två stycken pilar i sin logga, och det har Polestar också, fast vinklade mot varandra istället för staplade på varandra. Men det räcker tydligen inte och Citroën hävdar nu att de har minst två varumärkesskydd kring detta som Polestar då sägs bryta mot. Citroën skickade in en stämningsansökan kring detta redan förra året och nu ska domstolen ha sagt sitt som var till den franska tillverkarens fördel. Polestar ska enligt uppgift böta 150.000 euro och stoppa försäljningen i ett halvår. Detta kan förlängas om man inte kommer överens om en lösning. Tumnagel
-0.3°
+
Bobby Green
0

Steelseries presenterar lätta och vattentåliga Aerox 3
Kommer i trådad och trådlös version

Har du problem med att din mus får fuktskador när du spelar? Då kanske Steelseries nya Aerox 3 vara intressant. Enheten är en ordentlig lättviktsmus som kommer i trådad och trådlös version varav vikten ligger på 57 respektive 66 gram. Mössen har en hel del håligheter som gör den låga vikten möjlig och för att innanmätet inte ska ta skada från fukt som kan uppstå i händerna har Steelseries sett till att göra enheterna vattentåliga med IP-54-klassning. Utöver ett lätt hölje är mössen utrustade med Steelseries egna Truemove-sensorer. Vanliga Aerox kommer med Core-versionen och har 8500 Counts Per Inch, 300 inch per second och kan hantera acceleration på 35G. Trådlösa versionen kommer med nya sensorn Truemove Air som kan hantera 18.000 CPI, 400IPS, 40G med 1:1-tracking. Steelseries Aerox 3 kommer börja säljas 10 november och priset kommer ligga på 1199 för den trådlösa varianten och 749 kommer trådade kosta. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Mini-förare råkade köra ut på racerbana där race pågick
Använde Apple Maps?

Det är inte alltid så lätt. Det fick den här föraren av en Mini Cooper erfara när den vanliga vägen helt plötsligt blev en aktiv racerbana där ett race pågick. Som tur var upptäcktes detta omedelbart och man kunde skicka ut säkerhetsbilen för att leda bort den förvirrade föraren. Hon hade enligt uppgift deltagit i ett dragrace bredvid banan men tappat bort sig när hon kört klart och råkade därefter irra sig ut på racerbanan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nytt album från Zacke
Pengar. Frihet. Zakaria Jamal

För fyra år sedan släppte Luleårapparen Zacke sitt senaste album Fattigkussen som han grammisnominerades för. Idag släpps en ny platta och den heter Pengar. Frihet. Zakaria Jamal. Det här ska vara hans mest politiska skiva hittills och han säger att han leker med den svenska självbilden och den svenska medelklassen i låtarna. Lyssna kan du göra nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Oreo har byggt ett säkert valv för kakor
För att kunna förvara dessa till eftervärlden

Den 3 november kommer asteroiden 2018VP1 att passera jorden. Det finns en chans på 0,41 procent att den dammar in i jorden och att allt liv här utplånas, typ. Fast eftersom den bara är två meter i diameter så jag tror att vi klarar oss. Men om nu jorden skulle träffas av något så att det blir kaos här kan det ju vara bra att lagra saker i ett säkert valv så att världen kan leva vidare när dammet har lagt sig. Det är därför bland annat Global Seed Vault på Svalbard finns där massa fröer förvaras. Och nu finns även Global Oreo Vault i närheten av detta där kakor förvaras till eftervärlden. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Iggy Pop - Cry For Love
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och då ska man lyssna på lite bra musik. Denna vecka blir det Iggy Pop med dängan Cry For Love. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Marabou Pepparkakskladdkaka
Finns i butik nu

Klart man även ska äta kladdkaka runt jul. Almondy och Marabou presenterar därför årets nyhet som är Pepparkakskladdkaka. Kombinerar man goda saker blir det ju bara godare så även om jag inte har testat denna kan den ju inte vara äcklig. Pepparkakor äter man ju några kilo utan problem och så även kladdkaka. Kakan ska vara riktigt kladdig och i den finns bland annat smält mjölkchoklad och pepparkakskryddor. Ett tips är att servera den med lingongrädde för att öka på julkänslan ytterligare. Kostar mellan 25 och 30 kronor och ska finnas i frysdiskarna nu. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Trailer för Zappa
Dokumentär om Frank Zappa

Frank Zappa var en amerikansk kompositör, musiker, gitarrist, textförfattare, sångare, artist och debattör. I dokumentären Zappa får vi reda på mer om hans liv och vad hans karriär har inneburit. Bonusklipp nedan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Ett väldigt avlägset värdshus
Finns ute i den australiensiska öknen

Tjukayirla Roadhouse är en butik och värdshus som drivs av Carol, Ross och deras hund Bronson. Det ligger i den Stora Victoriaöknen i södra Australien och är en av de mest isolerade platserna i landet. I det här klippet får vi hänga med till stället och se hur det ser ut. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Svenska Purity Navy Strength Gin får fint pris
Utsedd till en av världens bästa giner

Det skånska destilleriet Purity har nu blivit utsedd som en av världens bästa giner vid årets International Spirit Challenge i London. Priset fick man för Purity Navy Strength Gin som är en starkare gin med 57,14 procent alkoholhalt. Masterblender Mathias Tönnesson säger följande: "Helt ärligt. Jag skakar av glädje. Att bli utsedd som världens bästa gin är jättestort och kan liknas med att vinna 100m sprint i VM. Alla vill vinna detta race då det råder ginhysteri i världen och att ett litet ekologiskt destilleri från Skåne vinner detta pris är enormt. Hemligheten bakom Purity Gins stora smakprofil, förutom att den är baserad på världens bästa vodka, är att kryddningen är gjord med den spännande blandningen av enbär, basilika, timjan, blåbär, lingon, koriander, lavendel, kardemumma och Angelikarot. Denna kryddsättning gör att du får en gin med mycket smak och då den har vår mycket lena vodka som bas kan du njuta av en smakrik gin som är mjuk i strupen." Ginen har nummer 83402 på Systembolaget och du hittar den här. För en flaska som rymmer 0,7 liter får du betala 449 kronor. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green

Tuggummit Mind The Gum lanseras i sverige
Ska kunna motverka mental trötthet

Mind The Gum är ett tuggummi som ursprungligen är utvecklat av italienska forskare och det lanserades 2015. Sedan dess har man sålt 15 miljoner tuggummin. Zlatan Ibrahimovic blev nyligen partner i företaget och nu i höst ska produkten lanseras här i Sverige. Tuggummit innehåller 15 stycken aktiva ingredienser bestående av koffein, vitaminer, aminosyror, antioxidanter och säger sig kunna motverka mental trötthet. Mind The Gum kommer inledningsvis att säljas på apotek men exakt när och vad det då kommer att kosta är oklart för tillfället. På hemsidan kostar ett 36-pack 19,90 euro. Tumnagel
-75kg
+
Bobby Green

Johnnie Walker-whisky för 179.900 kronor
Finns nu på Systembolaget

Whisky-tillverkaren Johnnie Walker fyller i år hela 200 år och detta ska givetvis firas. Man gör det bland annat genom att släppa fyra stycken flaskor i begränsad upplaga och en av dessa sticker ut rejält - eftersom den kostar 179.900 kronor. För de slanten får man en Masterx27s Ruby Reserve som beskrivs som "en rik och perfekt balanserad 40-årig Scotch". Det här blir den dyraste Johnnie Walker-flaskan som någonsin har sålts på Systembolaget. John Williams som är Global Scotch Director på den brittisk dryckeskoncernen Diageo säger följande: "Vi vill visa upp denna 200-åriga resa genom att lansera dessa fyra exlusiva limited edition whiskys. De är en hyllning till vart vi kommer ifrån. Men kanske mer än så, de ger uttryck för vad vi kan åstadkomma idag och framöver. Johns glöd, vision och entrepenörskap är nyckeln till att Johnnie Walker som varumärke har växt sig så starkt genom åren. Detta lade också grunden till en ny framtid inom skotsk whisky, då hans sätt att framställa whisky på har inspirerat alla följande generationer av whiskytillverkare." Läs mer om flaskorna på länken nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Årets glögg från Stockholms Bränneri
Winter Negroni

Förra året släppte Stockholms Bränneri en Gin & Tonic-glögg. I år tar man ytterligare ett steg och presenterar nu Winter Negroni. Man har utgått från bränneriets Dry Gin och den egna Aperitif - Röd och sedan kryddat kombon med klassiska julkryddor som kryddnejlika, kardemumma, apelsin och kanel. Till det adderas kallpressad körsbärs- och svartvinbärsmust. Erik Hasselgärde som är produktionsansvarig beskriver den på det här viset: "I år tar vi ytterligare ett steg med en nytolkning, men kom samtidigt närmre vad en klassisk glögg innefattar; värmande bäriga toner, julkryddor och sötma, som vi nu gifter med Negronins djupa smak och balanserande bitterhet. Glögg möter en Negroni helt enkelt." Winter Negroni släpps den 4 november klockan 10.00 på länken nedan. Alkoholhalten ligger på 22 procent och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 192 kronor. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green

Varför tvättar man riset innan man kokar det?
Adam Ragusea förklarar

Brukar du tvätta riset innan du kokar det? Behövs det ens? Det beror på vilket typ av ris du kokar och vad du ska ha det till. Adam Ragusea förklarar i sitt senaste klipp. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Det här är Hyundais minsta elbil
Något för barnen att köra omkring med

Hyundai presenterar nu sin minsta elbil hittills och det är en barnversion av konceptbilen 45 Concept som vi har skrivit om tidigare. Under skalet på den lilla barnbilen sitter två stycken DC-motorer som ger den en toppfart på 7 km/h. Vad den har för räckvidd på en laddning framgår dock inte. För att vara lite snälla mot naturen är bilen faktiskt byggd i trä. Om man kommer att kunna köpa den, när och vad den då skulle kunna tänkas kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green