Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el
Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många.
Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan.
Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara.
Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället.
Försök igen

Försök igen

Försök igen















































































Nu har en helt ny version av Mercedes-Benz C-Klass visats. Samtliga modeller att vara elektrifierade i någon form.
C-Klass är Mercedes-Benz storsäljare och en ny generation är en stor händelse. Nu har en helt ny version visats – den första sedan 2014 – och det är en bil med helt nya lösningar på många områden. Bland annat kommer samtliga modeller att vara elektrifierade i någon form. I sommar kommer den till Sverige.
Mycket av nyheterna på nya C-Klass handlar om digitalisering och elektrifiering. Men långt ifrån allt. Karossen har gjorts om så att innerutrymmena är generösare och med styrbar bakaxel (tillval) blir svängradien snäv och fickparkeringar betydligt enklare. Trots att den nya modellen är 6,5 centimeter längre och har 2,5 cm längre hjulbas än sin föregångare.
Det stora steget är att nya C-Klass är den första klassiska modellen i Mercedes-Benz modellprogram där alla motoralternativ kommer att vara elektrifierade i någon form. Från 48-volts mildhybrider som kan ”segla” på landsväg och där start och stopp sker nästan obemärkt. Och som dessutom kan lägga till ca 20 hk extra el-kraft när det behövs.
Till 4:e generationens laddhybrider med batteri på 25,4 kWh som ger upp till 10 mils räckvidd och möjlighet till snabb DC-laddning (full laddning på 30 minuter med 60 kW). AC-laddaren är på 11 kW.
En positiv nyhet för kombiälskande svenskar är att laddhybrider i kombiversion kommer att ha ett helt plant golv.
Infotainment på en ny nivå.
Liksom nya S-Klass har nya C-Klass fått andra generationen av det röststyrda infotainmentsystemet MBUX. Bilen har dels en instrumentering framför föraren och dels en ny stor stående skärm i centrum av instrumentpanelen. Båda går att anpassa både vad gäller funktioner och design.
Flera olika förare kan ha sina egna profiler i systemet och en fingeravtrycksläsare känner av vem som just nu sitter bakom ratten.
MBUX har nu egen integration mot olika externa system - så att bilen till exempel själv kopplar upp sig mot dina musiktjänster utan att behöva gå omvägen via telefonen. MBUX kan numera också koppla upp sig mot olika smarta-hem lösningar, så att du via rösten i bilen kan säga till exempel ”Hej Mercedes - tänd ljuset på altanen”.
En riktigt stor nyhet är att MBUX nu kan uppdatera sig trådlöst. Det vill säga att när det finns uppdateringar eller nya funktioner så berättar bilen det och föraren kan själv välja om denne vill uppdatera.
Strålkastare som kan visa bilder
C-Klass kommer att kunna beställas med det helt nya strålkastarkonceptet Digital Light som även finns i nya S-Klass. Strålkastarnas LED-lampor projicerar sitt ljus via totalt 2,6 miljoner individuellt styrbara pixlar. Dessa samverkar med bilens sensorer och datorer så att om bilen till exempel upptäcker en fotgängare på en mörk väg så fokuseras ljus på denne. Vid vägarbete kan bilen projicera streck i vägbanan som visar bilens bredd och mycket annat.
Nya C-Klass har säljstart på slutet av mars. De första bilarna kommer till Sverige i sommar.