m

Det här är nya Volkswagen Touran
Större och mer ekonomisk

Det här är nya Volkswagen Touran
Bil / Volkswagen

Nästa vecka begår nya Volkswagen Touran sin debut i Genève och nu får vi lite bilder på hur den ser ut. Vi får veta att den blivit lite större, lite lättare, lite bättre och lite mer ekonomisk än sin föregångare.

Nya Touran som är den tredje generationen bygger på Volkswagens MQB-plattform. Den har vuxit 13 centimeter på längden och fått en 11.3 centimeter längre hjulbas. Detta gör bland annat att bagagerummet kan svälja ytterligare 48 liter vilket gör att man nu ska kunna få in upp till 1 040 liter.

Bilen har bantat med 62 kilo och man ska ha lyckats göra den 19 procent mer ekonomisk. Vid lanseringen erbjuds nya Touran med sex olika motoralternativ - hälften går på bensin och hälften på diesel. Instegsmotorn blir 1.2 TSI med 110 hästar och starkast i gänget blir 2.0 TDI med 190 hästar. Snålast blir 1.6 TDI som nöjer sig med 0.41 liter per mil.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det här är nya Volkswagen Touran
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för helt nya Volkswagen Touran – en tusenkonstnär för familjen

På bilsalongen i Genève (3-21 mars) presenterar Volkswagen en helt nyutvecklad generation av mångsidiga Touran. Den 5- eller 7-sitsiga modellen erbjuder det största lastutrymmet i klassen och assistans- och komfortsystemen sätter ny standard. De nya motorerna är upp till 19 procent snålare med bränslet.

10 viktiga fakta om nya Touran:

Helt nyutvecklade Touran är den första MPV (Multi Purpose Vehicle) som är byggd med den modulära MQB-plattformen.
Nya Touran är längre (+130 mm), bredare (+41 mm) och lägre (-6 mm) än sin föregångare. Vikten har kunnat sänkas med 62 kg.
Förlängd hjulbas gör Touran ännu rymligare.
Med sin lastvolym på 970 liter erbjuder Touran det största lastutrymmet i klassen (lastad till taket till 2:a sätesraden).
De nya sätena i den 5- eller 7-sitsiga MPV:n kan fällas så att lastrumsgolvet blir plant vilket ökar mångsidigheten och variationsmöjligheterna. Den 7-sitsiga versionen är standard på den svenska marknaden, medan den 5-sitsiga är tillval.
Upp till 47 förvaringsfack och nya ”Pure Air 3-zons Climatronic” gör Touran till den perfekta reskamraten i vardagen.
Ingen annan bil i klassen erbjuder lika många assistans- och komfortsystem. Den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, PreCrash passagerarskyddsystem och multikollisionsbroms är standard i samtliga versioner på den svenska marknaden.
Nytt utbud av infotainmentutrustning – nu för första gången med MirrorLink™ och Android Auto (Google). Även ”CarPlay” (Apple) kan bli aktuellt i Sverige.
TSI- och TDI-motorerna förbrukar upp till 19 % mindre bränsle. Touran 1,6 TDI med DSG-växellåda förbrukar endast 4,1 l/100 km.
Nya Touran lanseras i Sverige i höst. Priserna är ännu ej fastställda.
En reskamrat för det mobila livet, en MPV (Multi Purpose Vehicle) som imponerar med sitt optimalt användbara utrymme och sin perfektion in i minsta detalj – nu presenterar Volkswagen en helt nyutvecklad generation av mångsidiga Touran som hittills sålts i cirka 1,9 miljoner exemplar i Europa, Asien och Afrika. Sedan premiären 2003 har cirka 14 500 exemplar sålts i Sverige. Under 2014 var Touran marknadsledare i sitt segment i Sverige.

– Nya Touran är den första MPV som är byggd med den av Volkswagen framtagna modulära MQB-plattformen. Den ger många konstruktionsmässiga och konceptionella fördelar. Ta till exempel de märkbart kraftfullare proportionerna utvändigt med en påfallande lång hjulbas, mycket korta överhäng och det därigenom banbrytande utnyttjandet av utrymmet, säger Volkswagens utvecklingschef Jakob Neußer.

Den svenska marknaden

Nya Touran lanseras i Sverige i höst, exakt lanseringsdatum är ännu inte fastställt. Priserna är inte heller fastställda. I Sverige är den 7-sitsiga versionen standard och lastvolymen som anges nedan i texten gäller denna versionen. Den 5-sitsiga kan väljas som tillval. Modellversionerna är Masters och GT. Värdena för förbrukning är preliminära.

Lägre vikt och upp till 19 % lägre förbrukning

Precis som för andra modeller som byggts med MQB, har Volkswagen kunnat sänka vikten också för Touran. Detta trots att längden utökats med 130 mm och att både säkerheten och komforten stärkts ytterligare. Upp till 62 kg har sparats in jämfört med föregångaren. Bakom viktminskningen ligger innovativa lättviktskonstruktioner som tillämpats på både drivsystem och karosseri. Sänkt vikt sänker förbrukningen. Samma sak gäller effektiv aerodynamik. Volkswagen har lyckats sänka cW-värdet till 0,296 – ett exceptionellt bra resultat för en MPV.

De nya respektive vidareutvecklade och genomgående starkare turbomotorerna gör nya Touran till en av de piggaste och miljöeffektivaste MPV:erna på marknaden. De tre bensinmotorerna (110 hk, 150 hk, 180 hk) och de tre dieselmotorerna (110 hk, 150 hk, 190 hk) är upp till 19 % sparsammare med bränslet.

Den snålaste dieselmodellen är 1,6 TDI på 110 hk som med en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar endast förbrukar 4,1 l/100 km. Den bränsleeffektivaste bensinversionen är 150 hk starka 1,4 TSI som med en 7-stegad DSG har en snittförbrukning på 5,4 l/100 km. Till standardutrustningen hör alltid start/stopp-system och bromsenergiåtervinning.

Vidareutvecklad design

Även designen har omarbetats.
– Den kraftfulla och precisa designen för nya Touran plockar upp föregångarens avskalade framtoning med sina långa glaspartier på sidorna. Vi har vidareutvecklat designkonceptet, delvis nyskapat det och vässat det ytterligare, allt baserat på hög kontinuitet, säger Volkswagens designchef Klaus Bischoff

Längre fram kommer även R-Line-utrustningen från Volkswagen R att erbjudas till nya Touran, vilket ger en speciellt sportig utstrålning.

Kupé med nya Fold-Flat-säten

Formgivarna har gett den högklassiga interiören en ny design. Tack vare de nyutvecklade Fold-Flat-sätena, har dessutom vikten kunnat sänkas. Bland annat har sätena i den andra raden blivit betydligt lättare. Nedfällda ger de en helt plan lastyta, på det sättet erbjuder Touran med sina kompakta yttermått maximalt med plats ombord. Även med fem personer i bilen rymmer den plats för 917 liter bagage när man lastar upp till taket.

Högteknologi för mer säkerhet och komfort

Framhjulsdrivna Touran är en av de säkraste MPV:erna i världen. Bakom detta ligger en kaross som med hjälp av höghållfasta stålsorter har optimerats för att stå emot kollisioner på ett optimalt sätt: karosstrukturen har gjorts cirka 25 procent styvare, upp till nio krockkuddar, ett mycket neutralt chassi med individuell hjulupphängning, och ett för klassen banbrytande stort urval av nya assistanssystem.
– Innovationskraften i de här systemen penetrerar klassgränserna och berikar segmentet för kompakta familjebussar med aktiv och passiv säkerhet på en aldrig tidigare uppnådd nivå, säger Jakob Neußer.

På den svenska marknaden är multikollisionsbromsen, den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnaren och det proaktiva passagerarskyddsystem PreCrash exempel på standardutrustning (samtliga versioner).

Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en familjebuss erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp).

Det finns fler innovativa system som fulländar komforten: nyheter för Touran är till exempel den elektriska öppningen och stängningen av bakluckan, den automatiska öppningsfunktionen Easy Open för bakluckan (aktiveras med en fotrörelse), körprofilsval och ljusstarka LED-strålkastare.

LED ersätter Xenon

LED-strålkastarna (tillval) ersätter den tidigare Xenon-belysningen på nya Touran. Det finns två varianter att välja mellan. I grundversionen är både halv- och helljuset av LED-typ och strålkastarna kan kompletteras med helljusautomatiken Light Assist. Toppversionen av LED-strålkastarna är dessutom försedda med dynamiskt kurvljus, LED-varselljus och (som tillval) den dynamiska helljusregleringen Dynamic Light Assist.

Nya infotainmentsystem

Volkswagen har förnyat hela sitt utbud av infotainmentutrustning. De tre radio- och navigationssystemen hör till den andra generationens infotainmentsystem och är alla försedda med en display från 6,5 till 8 tum. De enskilda 6,5"-enheterna är ”Composition Media” och ”Discover Media” (med navigation) samt radio/navigationssystemet ”Discover Pro” med en 8"-display. DAB+ digitalradio står till förfogande för alla systemen. Samtliga versioner kan dessutom beställas med Dynaudio Sound System. För denna trio av enheter kommer Volkswagen som en nyhet också att erbjuda ”App Connect”.

Nya uppkopplingsmöjligheter

När nya Touran släpps, är det första gången denna kan fås med ”MirrorLink™” som presenterar olika Volkswagen-appar på infotainmentsystemets display. ”MirrorLink™” har tagits fram av ett industrikonsortium bestående av fordons- och smartphonetillverkare (till de senare hör bland annat Samsung, HTC, Sony och LG). ”Mirror-Link™” kan också fås till Polo, Golf, Golf Sportsvan och Passat.

En nyhet är att Volkswagen redan från marknadslanseringen av Touran dessutom utvidgar smartphoneplattformen ombord med ”Android Auto” (Google). Även ”CarPlay” (Apple) kan bli aktuellt på den svenska marknaden. Precis som MirrorLink™ gör även dessa det möjligt att visa och hantera appar på infotainmentsystemets pekskärm. Systemen från CarPlay, Android Auto och MirrorLink™ sammanför Volkswagen under ”App Connect”. Nya Touran kan på detta sätt erbjuda nya uppkopplingsmöjligheter.

Smarta, genomtänkta detaljer

Det är inte bara assistans- och infotainmentsystemen som visar att det här är en bil som är mycket genomtänkt. Till finesserna hör till exempel de upp till 47 olika förvaringsfacken, däribland en stor, medtagbar behållare under det främre mittarmstödet. Eller en bagagerumsbelysning som med ett klick kan tas loss och användas som ficklampa. Konsekvent genomtänkta lösningar präglar också bilens klimatsystem.

En nyhet är den automatiska klimatanläggningen ”Pure Air Climatronic” (tillval) med tre zoner och ny filterteknik. En luftkvalitetssensor med ett aktivt biogenfilter ser då till att hålla luftkvaliteten på konstant hög nivå och förhindrar att olika föroreningar tränger in, till och med små svampsporer och allergener stoppas. Detta är idag en helt unik teknik.

Hög utrustningsnivå – autobroms standard

På den svenska marknaden kommer två olika modellversioner att erbjudas: ”Masters” och ”GT”. Redan Masters bjuder på en rik standardutrustning: 16-tums lättmetallfälgar, klimatanläggning, Fold-Flat-säten, upp till nio krockkuddar, en starkare TSI-motor (nu på 110 hk mot tidigare 105 hk), B-stolpar i svart högglans, ISOFIX-fästen för bilbarnstolar i alla sätena bak, bältespåminnare även i den 2:a och 3:e sätesraden, kromade dekorlister runt luftinsläpp och kombiinstrument samt insynsskydd med komfortöppning (utdragbar jalusi som lätt kan stuvas undan).

Som standard ingår också omfattande aktiva säkerhetssystem som till exempelvis den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, PreCrash och multikollisionsbroms. Det nya radiosystemet ”Composition Media” och den likaså nya elektriska parkeringsbromsen är också standard.

Touran ”GT” bjuder utöver allt detta på detaljer som kromlister runt sidorutorna, 17-tums lättmetallfälgar, sportchassi, Ambientebelysning och en ny klimatanläggning med tre zoner (inklusive manöverpanel i andra sätesraden). För första gången kan Touran nu också fås med LED-strålkastare. En extra sportig touch får bilen med exteriör- och interiörpaketen från ”R-Line” som lanseras senare.

Den nya exteriören

Dimensionerna. Volkswagen erbjuder ett av marknadens bredaste och mest attraktiva utbud av MPV:er och familjebussar. På personbilssidan erbjuds Golf Sportsvan, Touran och Sharan medan Volkswagen Transportbilar har Caddy och Multivan i sitt program.
Touran, som är positionerad mellan Caddy och Sharan, mäter i sin nyaste version 4 527 mm i längd och har alltså blivit 130 mm längre. Ändå är den fortsatt en av de mest kompakta familjebussarna i sin klass, men trots detta har Touran det största lastutrymmet i klassen. Detta maximala utnyttjande av yttermåtten och de fördelar som dessa ger när man kör och ska manövrera bilen, kan alla tillskrivas den innovativa modulära MQB-plattformen.
Bilens längd kunde till ovanligt stor del anpassas efter hjulbasen, den mäter nu 2 791 mm och är därmed 113 mm längre än hos föregångaren. Den förlängda hjulbasen förlänger också de innerutrymmen som kan utnyttjas. Karossen på nya Touran är 181,4 cm bred utan backspeglar (+41 mm) och 162,8 cm hög utan takreling (-6 mm). Genom att ha växt både på längden och bredden samtidigt som den blivit lägre, har förhållandet mellan proportionerna blivit märkbart mycket mer dynamiskt.

Karossdesignen. De nu mer dynamiska proportionerna har tillsammans med Volkswagens uttrycksfulla formspråk gjort nya Touran till en sportig, kraftfull, modern och attraktiv familjebuss. Den utökade längden och den förlängda hjulbasen ger dessutom nya Touran ett mer långsträckt och vuxet intryck. Formgivarna har vidareutvecklat den föregående modellen genom att ge karossen moderna ytor och precisa, horisontella linjer som ger den en ännu kraftfullare utstrålning. Trots sina finslipade proportioner och vässade dynamik, förblir dock nya Touran en bil som står för vad den är – en praktisk och högklassig MPV med gott om utrymme för alla resor.

Fronten. Flera horisontellt inriktade detaljer delar på ett mycket precist sätt upp frontpartiet och får samtidigt bilen att verka bredare. Alla linjerna är avstämda mot varandra på ett logiskt och harmoniskt sätt. Touran är den första MPV från Volkswagen som kan fås med LED-strålkastare (tillval). Rent allmänt präglas Touran av sina fina och högklassigt utförda detaljer. Ett exempel på detta i fronten är den smala, undre luftspalten som framhäver Tourans bredd och låga tyngdpunkt.

Silhuetten. Kraftfulla hjulhus och horisontellt strukturerade designelement ger sidopartierna en dynamisk look. Något man ser direkt är att sidorutorna blivit smalare och mer uttrycksfulla än på föregångaren. Glasytornas nya proportioner, det mer markerade området runt A- och D-stolparna och de högblanka B- och smalare C-stolparna ger tillsammans ett mer exklusivt intryck. För första gången får nu Touran ytterligare en kromlist runt sidorutorna. Under sidorutorna löper en precist konturerad midjelinje, den så kallade Tornadolinjen som är en typisk designdetalj för Volkswagen. Från sidan betraktat, ser Tornadolinjen och dörrhandtagen ut att smälta samman till en linje. Linjen plockar upp strålkastarnas sidoprofil i höjd med A-stolpen och sträcker sig sedan ända bak in i de nydesignade baklyktorna.
En annan markant designdetalj på sidorna är D-stolpen som fått kraftigare och mer dynamiska former än på föregångaren. Genom den markerade vinkeln i sidorutornas former och den snyggt fallande taklinjen verkar den betydligt flackare och därmed sportigare än tidigare. Sist men inte minst kännetecknas nya Touran av sina uttrycksfulla trösklar som förstärker den kraftfulla silhuetten.

Bakpartiet. Den runtomlöpande Tornadolinjen infogar bakpartiet i den övergripande designen. I höjd med VW-märket löper ytterligare en linje som fortsätter in i baklyktorna (som tillval i LED-utförande) och bildar en aerodynamisk kant på bakluckan. Samtidigt får den trapetsformade nummerskyltspanelen tillsammans med baklyktorna bakpartiet att se ännu bredare ut. De smala baklyktorna smälter harmoniskt in i bakpartiets linjer. Den ljusbild de skapar har en ny design. Djupt liggande reflektorer långt ut på kanterna får tyngdpunkten att verka lägre. En stiliserad diffusor i svart markerar nederdelen på bakpartiet.

Den nya interiören

Superflexibla Fold-Flat-säten. Endast om interiören i bilen överensstämmer med förarens och de upp till sex passagerarnas krav och önskemål, kan en MPV bli en verklig storsäljare. Det är just detta som alltid varit Tourans recept för framgång, och med den nya generationen av bilen har det hela finslipats ytterligare.
Likaså har kvaliteten och ergonomin förfinats. Här spelar det nya sätessystemet Fold-Flat en framträdande roll. Med detta kan de upp till fem singelsätena i den andra och tredje raden, liksom ryggstödet på passagerarsätet fram fällas ned platt på ett par sekunder och då bilda ett sammanhängande lastgolv.
För att utnyttja hela den maximala lastvolymen på upp till 1 857 liter (last upp till taket fram till framsätenas rygg i den 7-sitsiga versionen), kan ryggstöden i den andra (3) och tredje raden (2) enkelt fällas ned och hela sätena sänkas ned helt i golvet. Resultatet är en plan och sammanhängande lastyta. Alla sätena finns alltså alltid med ombord och kan, när så behövs, fällas ned på ett platsbesparande sätt. När det gäller den andra sätesraden sker detta bekvämt från sidan, och den tredje raden kan lika enkelt fällas ner eller upp från lastutrymmet.

Märkbart längre invändigt. Ett betydelsefullt kännetecken för nya Touran är att längden invändigt vuxit med 63 mm till hela 1 779 mm. Här kommer de konstruktionsmässiga fördelarna med MQB-plattformen till sin fulla rätt: Karosslängden, som jämfört med föregångaren är 130 mm längre, har genom att hjulbasen utökats (med 113 mm) till stor del kommit interiören till godo. Och det här är något man märker tydligt i alla de tre sätesraderna.

Instrumentpanel, instrument, handhavande. Den nya instrumentpanelen är i ännu högre grad inriktad mot föraren jämfört med en förra modellen. Den övre delen av instrumentpanelen är tillverkad med slushteknik. I detta mjuka parti finns ett lockförsett förvaringsfack. I mitten ovanför mittkonsolen sitter de integrerade krominfattade luftinsläppen. Nedanför finns en applikation som likt en vinge sträcker sig över hela instrumentpanelens bredd. På passagerarsidan sitter ett stängbart fack integrerat som också fungerar som handsk- eller mediafack (USB-gränssnitt, Bluetooth för telefonen osv.). I mitten sitter infotainmentsystemet, inramat i svart högglans, och därunder reglagen till klimatanläggningen samt en rad knappar (bl.a. för start/stopp-systemet, körprofilsväljaren, den elektriska bakluckan, och Park Assist).
Både ergonomiskt och utseendemässigt präglas förarmiljön av den sluttande mittkonsolen. Framför växelspaken finns ett förvaringsfack. I detta kan också kopplingsboxen (tillval), som kopplar en smartphone till den yttre antennen, sitta inbyggd. Fler förvaringsfack hittar vi mellan de nya tubinstrumenten och vid golvet på passagerarsidan (för surfplattor).
Modellversion GT är som standard utrustad med Ambientebelysning, för första gången nu inte bara integrerad i dörrarna och vid golvet utan också som ljuslister på sidorna av det stora panoramasoltaket (tillval, nu med en yta på 1,34 m² jämfört med tidigare 1,15 m²) vilket ger den stängda soljalusien indirekt belysning.

Sätesrad 1 (förarsäte och passagerarsäte fram). Föraren och framsätespassageraren sitter 625 mm över vägbanan. En jämförelse: I en Golf GTI är detta avstånd 496 mm. Bägge modellerna erbjuder trots alla sina skillnader perfekt ergonomi. Framsätena, som nu också kan fås med elektrisk inställning som tillval, tillåter en motsvarande upprätt sittställning. Jämfört med den förra modellen är rattstångens vinkel något flackare, vilket gör att ratten (som nu kan fås med rattvärme) är mer upprätt. Förutom förvaringsfacken i instrumentpanelen, har föraren och framsätespassageraren också tillgång till två mugghållare i mittkonsolen, ett stort förvaringsfack under mittarmstödet liksom till stora dörrfack och utdragbara lådor under sätena. Touran är dessutom utrustad med fällbara bord på framsätenas baksida.

Sätesrad 2 (3 singelsäten). Den förlängda hjulbasen kommer också gästerna i den andra sätesraden till godo. Justeringsområdet för de tre separata sätena har ökats med 40 mm vilket gör att de totalt kan skjutas hela 20 cm i längdled. Ryggstödens vinkel kan justeras i tre lägen. Använder man sätena i den 2:a raden, kan föraren se på bälteskontrollen om alla passagerarna i detta säte spänt på sig sina bälten. För första gången i en Touran finns det nu också stolvärme bak och för extra komfort även en klimatanläggning med tre zoner, Pure Air Climatronic (tillval i Masters, standard i GT).
En annan nyhet ombord är armstödet i mittsätet bak för passagerarna på ytterplatserna. Som skydd mot alltför starkt solljus har nu två soljalusier integrerats i dörrarna. Speciellt när man har små barn som passagerare, är detta en viktig utrustningsdetalj.
De nya Fold-Flat-sätena är inte bara praktiska, de bjuder också på bättre sittkomfort och ger mer utrymme i huvudhöjd (+6 mm). I den 2:a sätesraden är Touran 1 518 mm bred i armbågshöjd. Denna bredd garanterar, till skillnad från hur fallet är i många andra familjebussar, att tre bilbarnstolar här får rum bredvid varandra. Alla de tre sätena i den 2:a raden, och även de båda sätena i den 3:e, är dessutom försedda med ISOFIX-fästen inklusive Top Tether-fästpunkter.

Sätesrad 3 (2 singelsäten). Den tredje sätesraden består av två singelsäten. Även här har utrymmet för knäna förbättrats (+54 mm). Det har också blivit enklare att stiga i och ur tack vare att den 2:a sätesraden nu försetts med en Easy-Entry-funktion som gör att sätena kan fällas fram. Takhöjden i den 3:e raden har vuxit med 13 mm.

Lastutrymme. Alla baksätena samt ryggstödet på passagerarplats fram kan fällas ned och kan på så sätt ge ett individuellt anpassningsbart, plant lastgolv. Lastar man en Touran upp till taket och fram till den 2:a sätesraden, rymmer lastutrymmet upp till 917 liter. I det här fallet är ett skiljenät spänt bakom den 2:a sätesraden. Fäster man istället detta nät bakom framsätet, ökar lastvolymen till 1 857 liter. Som tillval finns dessutom ett lasthanteringssystem. Detta består av ett nytt skensystem med ett uppspänt, skjutbart nät. Nätet kan även användas för förvaring.

De nya motorerna: 3 TSI + 3 TDI

Det kommer att finnas totalt sex motorer till nya Touran då den lanseras: tre bensindrivna (TSI) och tre dieslar (TDI). Alla är 4-cylindriga, direktinsprutade och turboladdade och uppfyller utsläppsnormen Euro 6. Start/stoppsystem och energiåtervinning är standard. Trots att de nya motorerna är upp till 19 % snålare med bränslet, är de piggare och levererar högre effekt: TSI-motorerna utvecklar 110 hk, 150 hk respektive 180 hk. Dieselmotorerna har en effekt på 110 hk och 150 hk – toppversionen hela 190 hk. Med undantag av grundmotorn (1,2 TSI på 110 hk) kan alla motorerna kombineras med den automatiska DSG-växellådan med dubbla kopplingar. När det gäller den starkaste bensinmotorn hör DSG till standardutrustningen.

1,2 TSI på 110 hk. Den 110 hk starka instegsmotorn (1,2 TSI) för nya Touran levererar 5 hk mer än motsvarande motor i den förra versionen. Touran 1,2 TSI BlueMotion Technology levereras med en manuell 6-växlad växellåda.

1,4 TSI på 150 hk. På nästa effektnivå erbjuds en 1,4-liters TSI-motor med en effekt på 150 hk, 10 hk mer än i den förra generationen. Som tillval kan Touran 1,4 TSI BlueMotion Technology levereras med en 7-stegad DSG-växellåda vilket ger nya Touran en förbrukning på 5,4 l/100 km.

1,8 TSI på 180 hk. Den starkaste bensinmotorn är en 1,8-liters TSI på 180 hk, alltså 10 hk starkare än den förra versionen. Som standard levereras denna den vassaste motorn med en 7-stegad DSG-växellåda.

1,6 TDI på 110 hk. Precis som instegsmotorn bland de bensindrivna alternativen, levererar motsvarande dieselmotor en effekt på 110 hk. Detta är 5 hk mer än för den förra versionen av denna motor. Som tillval kan Touran 1,6 TDI BlueMotion Technology levereras med en 7-stegad DSG-växellåda även på denna effektnivå. Snittförbrukningen ligger då på 4,1 l/100 km.

2,0 TDI på 150 hk. Den 150 hk starka 2,0-liters TDI BlueMotion Technology har dubbla balansaxlar vilket gör den extra tyst i drift. Den nya motorversionen levererar 10 hk mer än den förra. Som alternativ till en manuell växellåda kan denna Touran fås med en 6-stegad DSG-växellåda.

2,0 TDI på 190 hk. Den starkaste motorn, som också den har två balansaxlar, kan vi också hitta under huven på sportiga Golf GTD. I nya Touran levererar denna motor 190 hk och den är som standard kopplad till en 6-stegad DSG-växellåda.

Innovativa assistanssystem

Till de nya assistanssystem som Touran har att erbjuda, hör multikollisionsbromsen, den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, det proaktiva passagerarskyddsystemet PreCrash och trötthetsvarnare till standardutrustningen (samtliga versioner).

Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en MPV erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp). Assistanssystemen i detalj:

Trailer Assist. Nya Touran kommer att erbjuds med ett assistanssystem som gör det enklare än någonsin att backa med släp: ”Trailer Assist” – ett system som gjorde debut med nya Passat. För att backa in ett släp på en uppfart utifrån vägen, stannar föraren bilen på en viss punkt och lägger i backen. Systemet aktiveras med en knapptryckning. På kombiinstrumentet visas då den aktuella och den möjliga styrvinkeln. Detta görs med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer som används på data från backkameran. Kameran övervakar och utvärderar släpets vinkel i förhållande till bilen. Med hjälp av sidobackspegelns inställningsknapp, som då fungerar som en joystick, kan föraren steglöst ställa in önskad färdriktning för släpet. Touran övertar då styrningen av bilen baserat på förarens kommandon medan föraren bara behöver sköta bromsen och gasen. Inriktningen av bilen sker med hjälp av den automatiska styrningen av det elektromekaniska styrservot.

Side Assist med Blind Sport Sensor och Rear Traffic Alert. Detta system kan bidra till att förhindra svåra olyckor – speciellt i dessa båda situationer:
1) På motorväg, genom att systemet detekterar både snabba omkörande som långsamt körande bilar som befinner sig i den döda vinkeln och i så fall varnar föraren om detta genom att tända en LED-lampa i ytterbackspegeln. På detta vis gör systemet det säkrare att köra om. Om man utöver Side Assist också installerat det kamerabaserade systemet Lane Assist, aktiveras varningen också om man styr mot den farliga sidan (även om blinkern ej används). Systemet styr också aktivt emot om man börjar att byta fil.
2) När man ska backa ut från en parkeringsplats som ligger i rät vinkel mot vägen. I denna situation erbjuder backa-ut-assistenten ”Blind Spot Sensor” med ”Rear Traffic Alert” revolutionerande hjälp genom att systemets radarsensor kan upptäcka fordon som närmar sig från sidan. Om det skulle finnas risk för en kollision, avger systemet först en visuell varningssignal och sedan ett varningsljud. Om föraren inte avvärjer den farliga situationen och det föreligger risk för en kollision, börjar systemet automatiskt att bromsa.

Front Assist med autobromsfunktionen City Emergency Brake. Front Assist är ett system som varnar föraren och själv kan bromsa bilen om det finns risk för en kollision. I Front Assist ingår också City Emergency Brake. Medan det är Front Assist som i höga hastigheter varnar om det finns risk för en kollision eller att avståndet till framförvarande är för kort och också kan bromsa ner bilen om så skulle behövas, är det City Emergency Brake som tar hand om detta i lägre hastighet i stan.

Automatisk avståndsreglering (ACC). Precis som Front Assist med City Emergency Brake, använder sig detta system av en radarsensor monterad i fronten. Föraren kan ställa in önskad hastighet i intervallet 30-160 km/h. ACC fungerar både med en manuell växellåda och med en DSG-växellåda. I alla Touran med en DSG-växellåda kan ACC bromsa ner bilen helt till stillastående om man ligger bakom ett fordon som saktar in för att stanna. Efter kvittens från föraren, kan ACC (i kombination med en DSG-växellåda) köra vidare automatiskt. ACC håller den inställda hastigheten och det förvalda avståndet till framförvarande fordon konstant och bromsar resp. accelererar automatiskt bilen i flytande trafik. Via valt körläge respektive vald körprofil (tillval) kan systemets dynamik varieras.

Multikollisionsbroms. En standardmonterad tekniskt avancerad lösning för Volkswagens MQB-modeller är den så kallade multikollisionsbromsen. Systemet kan automatiskt bromsa ned en bil efter en kollision för att få ner rörelseenergin så mycket som möjligt. Multikollisionsbromsen utlöses av krockkuddesensorerna vid en primär kollision. Föraren har när som helst möjlighet att ta över från systemet – ger man gas, kopplas systemet ur. Multikollisionsbromsen stängs också av om föraren själv börjar bromsa med ännu högre bromskraft. I princip kan multikollisionsbromsen bromsa ner bilen till en hastighet av 10 km/h. Den resterande hastigheten är avsedd att kunna användas för att styra bilen till en säker plats efter inbromsningen.

Proaktivt passagerarskyddssystem. Om det proaktiva passagerarskyddssystemet upptäcker att det finns risk för en kollision – till exempel vid full inbromsning med aktiverad bromsassistent – förspänns förarens och framsätespassagerarens säkerhetsbälten automatiskt för att optimera krockkuddarnas och säkerhetsbältenas skyddsverkan. Handlar det om en kritisk situation där bilen är i obalans, som vid en kraftig över- eller understyrning med ESC-ingrepp, stängs dessutom sidorutorna (endast en liten luftspalt lämnas öppen) och panoramasoltaket. Om sidorutor och tak är nästan helt stängda, får sidokrockkuddarna och krockkuddarna avsedda för huvudena bäst stöd och kan då ge bästa möjliga skyddsverkan.

De nya komfortsystemen

Easy Open. Om bilen är utrustad med Keyless Access (ett automatiskt lås- och startsystem), räcker det tack vare Easy Open med en viss fotrörelse bakom bilen för att bakluckan ska öppnas automatiskt. Själva gränssnittet mellan människa och maskin består av en närhetssensor som sitter vid den bakre stötfångaren och kan registrera kickrörelsen med foten.

Körprofilsval. Fyra, eller i kombination med DCC (adaptiv chassireglering) fem, körprofiler står till förarens förfogande: ”Eco”, ”Sport”, ”Normal”, ”Individual” och, i kombination med DCC dessutom, ”Comfort”. I läget ”Eco” har motorstyrningen, klimatanläggningen och andra hjälpsystem en speciellt förbrukningsminimerad inställning. Om bilen är utrustad med en DSG-växellåda, kan man i Eco-läget också använda en frirullningsfunktion: När föraren släpper upp gasen – till exempel i en utförsbacke – kopplar DSG-växellådan ur och motorn går ner på tomgång. Det gör att bilens inneboende rörelseenergi kan utnyttjas maximalt. I läget ”Sport” däremot, blir till exempel dämpningen styvare, motorresponsen mer dynamisk och DSG-lådans växlingspunkter förskjutna – för sportigare körning.

Elektrisk parkeringsbroms. Istället för handbromsspak, som i den förra versionen, hittar vi i nya Touran en strömbrytare och en ”Auto Hold”-knapp på mittkonsolen. Den elektriska parkeringsbromsen har många fördelar: Genom att någon handbromsspak inte behövs, frigörs plats mellan framsätena och dessutom släpper den elektriska parkeringsbromsen automatiskt när man kör iväg. Detta gör det lättare vid start i backe. Sist, men inte minst, förhindrar ”Auto Hold”-systemet att bilen börjar rulla iväg från stillastående.
39.7°
0

Det här är nya Volkswagen Touran

Större och mer ekonomisk

Rykte Horizon Forbidden Wes släpps nog inte i år
Men sannolikt under början av nästa år

Bloomberg rapporterar att Sony kommer skjuta upp släppet av Horizon Forbidden West till första kvartalet nästa år. Detta låg ju lite på tapeten innan i år så helt oväntat är det väl ej. Tanken var först att spelet skulle släppas lagom till julhandeln men nu verkar det alltså inte bli så. Sony själva har inte bekräftat detta rykte ännu. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Bakterier i kors magar kanske kan bryta ned plast
Säger forskare från Österrike

Forskare på University of Natural Resources and Life Sciences i Vienna har upptäckt att vissa bakterier i kors magar skapar enzymer som kan bryta ned naturliga polyester. Kor får när de äter i sig ett ämne som heter cutin, en naturlig polyester som tillverkas av växter för att skydda väggarna i växtcellerna. Upptäckten av bakterierna ger nu forskarna hopp om att de ska kunna användas för att bryta ned plastavfall. De vill nu fortsätta studera enzymerna för att se om de kan modifieras så de kan skapas utanför en kos mage och för att se om de kan bryta ned flera sorters plast. Cirka 25,8 miljoner ton plastavfall ska ha hamnat på land och i världens hav, varav cirka 15 procent är polyester, en plast som används i bland annat plastflaskor och kläder. Forskningen är publicerad i tidskriften Frontiers in Bioengineering and Biotechnology. Tumnagel
43.1°
+
Hugo Engström
0

Imorgon går Nothings ear (1) att köpa
Klockan 15.00 i begränsad upplaga

Imorgon kommer Nothings första produkt, ear (1), att gå och köpa för 99 dollar. I. videon nedan tar kanalen Design Theory en titt på hur företaget lyckats med hörlurarnas design. Håll alltså utkik på länken nedan imorgon klockan 15:00 om du är sugen på Nothings hypeade trådlösa hörlurar. Flera svenska återförsäljare (Prisjakt-länk) har också förhandsbokning för hörlurarna. Där ligger priset just nu på 1 190 kr och leveransdatum är den 17 augusti. Tumnagel
35.2°
+
Hugo Engström
0

GarageBand får nya ljudsamlingar från popartister
Band annat Dua Lipa och Lady Gaga

Apple har precis släppt ett antal nya ljudsamlingar till sitt musikskapar-program GarageBand. Ljudsamlingarna kommer från två popartister: Dua Lipa och Lady Gaga. Samt sju producenter: Boys Noize, Mark Lettieri, Oak Felder, Soulection, Take A Daytrip, Tom Misch och Trakgirl. Ljudsamlingarna finns att ladda ner i senaste versionen av GarageBand-appen på iOS och iPadOS. En ny serie med producenten Mark Ronson har också premiär idag 30 juli på Apple TV+. Serien heter Watch the Sound With Mark Ronson och en ljudsamling i GarageBand-appen ska komplettera serien, så tittare kan experimentera själva med det som visas i avsnitten. Tumnagel
37.8°
+
Hugo Engström
0

Waterworld ser ut att bli tv-serie
Ska utspela sig 20 år efter den klassiska filmen

Collider rapporterar att Universal Television planerar att spela in en tv-serie baserad på den klassiska filmen Waterworld, en film som gick upp på biograferna 1995. Arbetet med Waterworld-serie befinner sig på ett tidigt stadie men kommer antagligen att regisseras av Dan Trachtenberg, regissören bakom bland annat 10 Cloverfield Lane och The Boys. Huruvida Kevin Costner, som spelade huvudollen i filmen, kommer att dyka upp i tv-serien finns det än så länge inga uppgifter om. Då tv-serien är tänkt att utspela sig cirka 20 år efter händelserna i filmen så skulle det rent "åldersmässigt" antagligen inte vara omöjligt att Costner kan dyka upp i tv-serien. Tv-serien Waterworld sägs vara planerad att sändas på någon streamingtjänst men vilken detta skulle kunna bli finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas trailern till filmen Waterworld. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för andra säsongen av See
Jason Momoa vs Dave Bautista

Nästa månad har andra säsongen av fantasydramat See premiär och här kommer trailern till den. I tv-seriens andra säsong får vi fortsatt följa hur Baba Voss (Jason Momoa) försöker skydda sina seende barn i en värld där alla andra är blinda. Som lök på laxen så stöter man under seriens gång på Babas bror Edo Voss (Dave Bautista) som sedan längre närt ett hat mot sin bror. Andra säsongen av See drar igång på Apple TV+ 27 augusti. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft kommer plocka bort Forza Motorsport 7
Skynda att fynda innan det händer

Microsoft kommer ta bort bilspelet Forza Motorsport 7 från Microsoft Store från den 15 september. Både spelet samt all DLC kommer försvinna och kommer därmed inte gå att köpa men har man redan köpt det kommer man så klart kunna ladda ner det så många gånger man vill. Folk som skaffat spelet via Xbox Game Pass och sedan köpt DLC för spelet kommer få fortsatt tillgång till spelet. Varken Microsoft eller Turn 10 har gett någon vettig förklaring till varför de kommer plocka bort spelet förutom att det har nått slutet på sin livscykel. Det spekuleras dock att det är på grund av att licenserna för spelets bilar har löpt ut. Med endast sex veckor kvar innan spelet försvinner har Microsoft sänkt priset på spelet rätt så ordentligt så vill man ha det får man ju passa på att köpa det innan den 15 september. Standard-versionen kostar nu 87 kronor medan medan Ultimate Edition nu kostar 187 kronor istället för 749 kronor. Forza Motorsport 7 släpptes hösten 2017 till både Xbox One och Windows. Bonusklipp nedan där man kan kolla in lite gameplay från kommande Forza Horizon 5. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify Greenroom snart nedladdat en kvarts miljon gånger
Ligger långt efter konkurrenten Clubhouse

TechCrunch rapporterar att Spotifys Clubhouse-konkurrent Greenroom snart har laddats ner en kvarts miljon gånger. Enligt data från analysföretaget SensorTower har Greenroom laddats ner 141.000 gånger till iOS och cirka 100.000 gånger till Android. Det gör att Greenroom ligger långt bakom Clubhouse vars app har laddats ner över 30 miljoner gånger till både iOS och Android. Givet att Clubhouse funnits på marknaden betydligt mycket längre än Greenroom är det dock kanske inte så konstigt. Greenroom verkar än så länge hur som helst inte blivit någon succé. Förutom Clubhouse så konkurrerar Greenroom även med liknande livetals-tjänster från bland andra Twitter, Facebook och Reddit. Samtidigt så har en del bedömare börjat snacka om att livetals-tjänster som Clubhouse kanske fick lite för mycket uppmärksamhet och hajp i början av året. Något som gör att allt fler ifrågasätter huruvida tjänster som dessa ens kommer att vara intressanta i förlängningen. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
102kg
+
Hugo Engström

Clarkson's Farm får en andra säsong
Hurra?

Om man gillade den första säsongen av Amazon Prime Video-serien Clarksonx27s Farm då kanske man kan glädjas åt nyheten att denna dokusåpa kommer få sig en andra säsong. Serien följer Storbritanniens mest osannolika lantbrukare, Jeremy Clarkson, som måste handskas med dåligt väder, olydiga djur, gröda som vägrar växa och en oväntad pandemi. När denna andra säsong dyker upp är oklart men fram tills man får reda på det kan man ju kolla in de åtta avsnitten från seriens första säsong borta på Amazon Prime Video. Tumnagel
45.6°
+
Frode Wikesjö
0

Airbnb lanserar hastighetstest för wifi
Kanske kan locka fler till bostaden man vill hyra ut

Airbnb har nu lagt till en ny funktion i sin app med vilken potentiella uthyrare kan kolla wifi-hastigheten i den bostad man planerar att hyra ut. Tanken bakom hastighetstestet är att denna ska kunna användas för att kanske locka till sig kunder som specifikt behöver bo på platser med en snabb och stabil internetuppkoppling, till exempel hyresgäster som kräver sådant för att kunna arbeta. Airbnb skriver i ett pressmeddelande om den nya funktionen: "While Hosts have been able to manually add wifi speeds to their listing pages for some time, we’re now providing an easy and efficient in-app solution to allow them to measure the wifi speed in their listing using the Airbnb app." Airbnbs hastighetstest använder sig av mjukvara från företaget M-Lab och resultatet från testerna kommer även att inkluderas i en publik databas som M-Lab tillhandahåller. Initialt kommer Airbnbs funktion för hastighetstest av wifi bara vara tillgänglig på den amerikanska marknaden. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för sista säsongen av Brooklyn Nine-Nine
One Last Ride

Nu är det bara några veckor kvar till den sista säsongen av polisserien Brooklyn Nine-Nine drar igång. Stora delar av manusen till denna åttonde säsong skrevs som bekant om efter de stora protesterna runtom i världen efter några amerikanska poliser mördade George Floyd. Säsong åtta av Brooklyn Nine-Nine har premiär på den amerikanska tv-kanalen NBC den 12:e augusti. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Teslas senaste uppdatering innehåller ett biltvätts-läge
Teslas bilar får nu även stöd för Disney+

Tesla har rullat ut en ny mjukvaruuppdatering vilken bland annat ger Tesla-ägare möjlighet att streama Disney+ i sina bilar. Sedan tidigare finns det stöd för att köra Netflix, Hulu, YouTube and Twitch i Teslas bilar. Uppdateringen innehåller även ett biltvätts-läge vilket inaktiverar och skyddar diverse sensorer på bilarna som kanske kan riskera att skadas av att gå igenom en biltvätt. Förutom det så innehåller uppdateringen en funktion som autosparar film från dashcam-kameran om bilen anser att den inblandade i någon slags säkerhetsrelaterad händelse, en funktion för auto-dimmning av bilens speglar, mer batteriinformation samt förbättring av wifi. Uppdateringen "2021.24" ger Teslas mjukvara även stöd för de tre språken ryska, rumänska och ungerska. Tumnagel
34.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare utvecklar robothand som kan lira datorspel
3D-utskriven robothand fixar första Super Mario Bros-banan galant

Forskare på University of Maryland (UMD) har tagit fram en robothand som har tillräckligt precision för att kunna kontrollera knappar och styrkors på en gammal NES-kontroll. Det handlar om en så kallad mjuk robot vars delar är konstruerade av mjuka material istället för metall vilket kanske är det material vi vanligtvis förknippar med robotar. Ars Technica skriver om mjuka robotar: "We traditionally think of robots as being manufactured out of hard, rigid materials, but the subfield of soft robotics takes a different approach. It seeks to build robotic devices out of more flexible materials that mimic the properties of those found in living animals. There are huge advantages to be gained by making the entire body of a robot out of soft materials, such as being flexible enough to squeeze through tight spaces to hunt for survivors after a disaster." För att bevisa att deras mjuka robothand klarade av att kunna använda en spelkontroll testade men denna genom att låta robothanden spela första banan i det klassiska NES-spelet Super Mario Bros. I videoklippet ovan kan ni lyssna på när professor Ryan D. Sochol från UMD snackar lite mer om deras robothand. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för House of Gucci
Ridley Scott-film med en herrans massa kändisar

Här kommer trailern till filmatiseringen av det italienska modehuset Guccis historia. Filmen baseras på Sarah Gay Gordens bok "The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour, and Greed" som släpptes 2001. House of Gucci regisseras av Ridley Scott och har en stjärnspäckad rollista. Bland de medverkande skådespelarna hittas bland andra Adam Driver, Jared Leto, Lady Gaga, Salma Hayek, Jeremy Irons och Al Pacino. House of Gucci går upp på biograferna 24 november. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arc ska göra eldrivna motorbåtar
Nytt företag ger sig in på den heta elbåts-marknaden

Arc är ett amerikanskt startup-företag som nu presenterat sina planer på att lansera en eldriven motorbåt på marknaden. Företaget uppger att man planerar att lansera sin första elbåts-modell om cirka ett halvår. Det handlar om en cirka 7 meter lång båt som är anpassad för 3 - 5 personer. Den drivs av en motor på 475 hästkrafter som förses med el från ett batteri på 200 kWh. Topphastigheten ska ligga på cirka 65 km/h men hur långt man kan ta sig på en laddning batterier framgår inte. När Arc släpper sin första modell sägs denna komma att kosta cirka 300.000 dollar, motsvarande lite över 2,5 miljoner kronor. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Huawei presenterar P50 och P50 Pro
Kommer att rulla på Harmony OS

Huawei har presenterat sina senaste flaggskeppsmodeller i P50-serien vilka initialt enbart kommer att säljas i Kina. Som väntat kommer de båda modellerna att köra Huaweis egna Harmony OS efter det att Huawei inte längre får använda vanliga Android efter sanktioner från USA. Det handlar om lurar som har skärmar på 6,5 tum (P50) respektive 6,6 tum (P50 Pro) med en uppdateringsfrekvens på 90hz respektive 120hz. Båda modellerna har en selfie-kamera på 13 megapixel men olika kameravarianter på baksidan. P50 Pro är försedd med 50 megapixels och 40 megapixels-linser för färg och mono-bilder, en 13 megapixels ultra wide-lins samt en 64 megapixels telefoto-lins. P50 har 50 megapixels True-Chroma-lins, 13 megapixels ultra wide-lins samt en 12 megapixels telefoto-lins. Huaweis nya P50-modeller kommer att säljas med lite olika minneskonfigurationer med minst 8GB RAM och 128GB lagringsminne. Priserna för P50 startar på 4488 yuan, motsvarande cirka 5950 kronor, och börjar säljas i september. P50 Pro släpps i 12 augusti och priserna startar på 5988 yuan vilket motsvarar cirka 7900 kronor. Huruvida någon av modellerna kommer att släppas utanför Kina finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google portar sugar daddy-appar från Play Store
Torsk-appar anses inte höra hemma på Android

Google har uppdaterat sina riktlinjer för Android-appar i Google Play Store vilket bland annat innebär att så kallade "Sugar Daddy"-appar förbjuds. Sugar Daddy-appar är en typ av appar som kopplar ihop, vanligtvis, välbemedlade män med kvinnor som vill hänga med sådana. I dagsläget finns en mängd sådana appar på Google Play Store och jag antar att dessa kan anses främja prostitution. Från och med 1 september kommer appar som Google anser handlar om så kallad "sugar dating" raderas från Google Play Store. Tumnagel
52.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
102kg
+
Hugo Engström

Billie Eilish "Happier Than Ever" ute nu
Den 19-åriga artistens andra studioalbum

Idag släppte Billie Eilish sin senaste skiva Happier Than Ever. Hela albumet är både skrivet och producerat av Billie och hennes bror Finneas Ox27Connell. Hennes första album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? vann bland annat en Grammy för bästa album. Nedan är musikvideon för singeln NDA. Regisserad av henne själv. Tumnagel
76kg
+
Hugo Engström

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
80kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
76kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
33kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
18kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
3kg
+
Frode Wikesjö