m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Det här är nya Volkswagen Touran
Större och mer ekonomisk

Det här är nya Volkswagen Touran
Bil / Volkswagen

Nästa vecka begår nya Volkswagen Touran sin debut i Genève och nu får vi lite bilder på hur den ser ut. Vi får veta att den blivit lite större, lite lättare, lite bättre och lite mer ekonomisk än sin föregångare.

Nya Touran som är den tredje generationen bygger på Volkswagens MQB-plattform. Den har vuxit 13 centimeter på längden och fått en 11.3 centimeter längre hjulbas. Detta gör bland annat att bagagerummet kan svälja ytterligare 48 liter vilket gör att man nu ska kunna få in upp till 1 040 liter.

Bilen har bantat med 62 kilo och man ska ha lyckats göra den 19 procent mer ekonomisk. Vid lanseringen erbjuds nya Touran med sex olika motoralternativ - hälften går på bensin och hälften på diesel. Instegsmotorn blir 1.2 TSI med 110 hästar och starkast i gänget blir 2.0 TDI med 190 hästar. Snålast blir 1.6 TDI som nöjer sig med 0.41 liter per mil.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det här är nya Volkswagen Touran
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för helt nya Volkswagen Touran – en tusenkonstnär för familjen

På bilsalongen i Genève (3-21 mars) presenterar Volkswagen en helt nyutvecklad generation av mångsidiga Touran. Den 5- eller 7-sitsiga modellen erbjuder det största lastutrymmet i klassen och assistans- och komfortsystemen sätter ny standard. De nya motorerna är upp till 19 procent snålare med bränslet.

10 viktiga fakta om nya Touran:

Helt nyutvecklade Touran är den första MPV (Multi Purpose Vehicle) som är byggd med den modulära MQB-plattformen.
Nya Touran är längre (+130 mm), bredare (+41 mm) och lägre (-6 mm) än sin föregångare. Vikten har kunnat sänkas med 62 kg.
Förlängd hjulbas gör Touran ännu rymligare.
Med sin lastvolym på 970 liter erbjuder Touran det största lastutrymmet i klassen (lastad till taket till 2:a sätesraden).
De nya sätena i den 5- eller 7-sitsiga MPV:n kan fällas så att lastrumsgolvet blir plant vilket ökar mångsidigheten och variationsmöjligheterna. Den 7-sitsiga versionen är standard på den svenska marknaden, medan den 5-sitsiga är tillval.
Upp till 47 förvaringsfack och nya ”Pure Air 3-zons Climatronic” gör Touran till den perfekta reskamraten i vardagen.
Ingen annan bil i klassen erbjuder lika många assistans- och komfortsystem. Den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, PreCrash passagerarskyddsystem och multikollisionsbroms är standard i samtliga versioner på den svenska marknaden.
Nytt utbud av infotainmentutrustning – nu för första gången med MirrorLink™ och Android Auto (Google). Även ”CarPlay” (Apple) kan bli aktuellt i Sverige.
TSI- och TDI-motorerna förbrukar upp till 19 % mindre bränsle. Touran 1,6 TDI med DSG-växellåda förbrukar endast 4,1 l/100 km.
Nya Touran lanseras i Sverige i höst. Priserna är ännu ej fastställda.
En reskamrat för det mobila livet, en MPV (Multi Purpose Vehicle) som imponerar med sitt optimalt användbara utrymme och sin perfektion in i minsta detalj – nu presenterar Volkswagen en helt nyutvecklad generation av mångsidiga Touran som hittills sålts i cirka 1,9 miljoner exemplar i Europa, Asien och Afrika. Sedan premiären 2003 har cirka 14 500 exemplar sålts i Sverige. Under 2014 var Touran marknadsledare i sitt segment i Sverige.

– Nya Touran är den första MPV som är byggd med den av Volkswagen framtagna modulära MQB-plattformen. Den ger många konstruktionsmässiga och konceptionella fördelar. Ta till exempel de märkbart kraftfullare proportionerna utvändigt med en påfallande lång hjulbas, mycket korta överhäng och det därigenom banbrytande utnyttjandet av utrymmet, säger Volkswagens utvecklingschef Jakob Neußer.

Den svenska marknaden

Nya Touran lanseras i Sverige i höst, exakt lanseringsdatum är ännu inte fastställt. Priserna är inte heller fastställda. I Sverige är den 7-sitsiga versionen standard och lastvolymen som anges nedan i texten gäller denna versionen. Den 5-sitsiga kan väljas som tillval. Modellversionerna är Masters och GT. Värdena för förbrukning är preliminära.

Lägre vikt och upp till 19 % lägre förbrukning

Precis som för andra modeller som byggts med MQB, har Volkswagen kunnat sänka vikten också för Touran. Detta trots att längden utökats med 130 mm och att både säkerheten och komforten stärkts ytterligare. Upp till 62 kg har sparats in jämfört med föregångaren. Bakom viktminskningen ligger innovativa lättviktskonstruktioner som tillämpats på både drivsystem och karosseri. Sänkt vikt sänker förbrukningen. Samma sak gäller effektiv aerodynamik. Volkswagen har lyckats sänka cW-värdet till 0,296 – ett exceptionellt bra resultat för en MPV.

De nya respektive vidareutvecklade och genomgående starkare turbomotorerna gör nya Touran till en av de piggaste och miljöeffektivaste MPV:erna på marknaden. De tre bensinmotorerna (110 hk, 150 hk, 180 hk) och de tre dieselmotorerna (110 hk, 150 hk, 190 hk) är upp till 19 % sparsammare med bränslet.

Den snålaste dieselmodellen är 1,6 TDI på 110 hk som med en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar endast förbrukar 4,1 l/100 km. Den bränsleeffektivaste bensinversionen är 150 hk starka 1,4 TSI som med en 7-stegad DSG har en snittförbrukning på 5,4 l/100 km. Till standardutrustningen hör alltid start/stopp-system och bromsenergiåtervinning.

Vidareutvecklad design

Även designen har omarbetats.
– Den kraftfulla och precisa designen för nya Touran plockar upp föregångarens avskalade framtoning med sina långa glaspartier på sidorna. Vi har vidareutvecklat designkonceptet, delvis nyskapat det och vässat det ytterligare, allt baserat på hög kontinuitet, säger Volkswagens designchef Klaus Bischoff

Längre fram kommer även R-Line-utrustningen från Volkswagen R att erbjudas till nya Touran, vilket ger en speciellt sportig utstrålning.

Kupé med nya Fold-Flat-säten

Formgivarna har gett den högklassiga interiören en ny design. Tack vare de nyutvecklade Fold-Flat-sätena, har dessutom vikten kunnat sänkas. Bland annat har sätena i den andra raden blivit betydligt lättare. Nedfällda ger de en helt plan lastyta, på det sättet erbjuder Touran med sina kompakta yttermått maximalt med plats ombord. Även med fem personer i bilen rymmer den plats för 917 liter bagage när man lastar upp till taket.

Högteknologi för mer säkerhet och komfort

Framhjulsdrivna Touran är en av de säkraste MPV:erna i världen. Bakom detta ligger en kaross som med hjälp av höghållfasta stålsorter har optimerats för att stå emot kollisioner på ett optimalt sätt: karosstrukturen har gjorts cirka 25 procent styvare, upp till nio krockkuddar, ett mycket neutralt chassi med individuell hjulupphängning, och ett för klassen banbrytande stort urval av nya assistanssystem.
– Innovationskraften i de här systemen penetrerar klassgränserna och berikar segmentet för kompakta familjebussar med aktiv och passiv säkerhet på en aldrig tidigare uppnådd nivå, säger Jakob Neußer.

På den svenska marknaden är multikollisionsbromsen, den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnaren och det proaktiva passagerarskyddsystem PreCrash exempel på standardutrustning (samtliga versioner).

Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en familjebuss erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp).

Det finns fler innovativa system som fulländar komforten: nyheter för Touran är till exempel den elektriska öppningen och stängningen av bakluckan, den automatiska öppningsfunktionen Easy Open för bakluckan (aktiveras med en fotrörelse), körprofilsval och ljusstarka LED-strålkastare.

LED ersätter Xenon

LED-strålkastarna (tillval) ersätter den tidigare Xenon-belysningen på nya Touran. Det finns två varianter att välja mellan. I grundversionen är både halv- och helljuset av LED-typ och strålkastarna kan kompletteras med helljusautomatiken Light Assist. Toppversionen av LED-strålkastarna är dessutom försedda med dynamiskt kurvljus, LED-varselljus och (som tillval) den dynamiska helljusregleringen Dynamic Light Assist.

Nya infotainmentsystem

Volkswagen har förnyat hela sitt utbud av infotainmentutrustning. De tre radio- och navigationssystemen hör till den andra generationens infotainmentsystem och är alla försedda med en display från 6,5 till 8 tum. De enskilda 6,5"-enheterna är ”Composition Media” och ”Discover Media” (med navigation) samt radio/navigationssystemet ”Discover Pro” med en 8"-display. DAB+ digitalradio står till förfogande för alla systemen. Samtliga versioner kan dessutom beställas med Dynaudio Sound System. För denna trio av enheter kommer Volkswagen som en nyhet också att erbjuda ”App Connect”.

Nya uppkopplingsmöjligheter

När nya Touran släpps, är det första gången denna kan fås med ”MirrorLink™” som presenterar olika Volkswagen-appar på infotainmentsystemets display. ”MirrorLink™” har tagits fram av ett industrikonsortium bestående av fordons- och smartphonetillverkare (till de senare hör bland annat Samsung, HTC, Sony och LG). ”Mirror-Link™” kan också fås till Polo, Golf, Golf Sportsvan och Passat.

En nyhet är att Volkswagen redan från marknadslanseringen av Touran dessutom utvidgar smartphoneplattformen ombord med ”Android Auto” (Google). Även ”CarPlay” (Apple) kan bli aktuellt på den svenska marknaden. Precis som MirrorLink™ gör även dessa det möjligt att visa och hantera appar på infotainmentsystemets pekskärm. Systemen från CarPlay, Android Auto och MirrorLink™ sammanför Volkswagen under ”App Connect”. Nya Touran kan på detta sätt erbjuda nya uppkopplingsmöjligheter.

Smarta, genomtänkta detaljer

Det är inte bara assistans- och infotainmentsystemen som visar att det här är en bil som är mycket genomtänkt. Till finesserna hör till exempel de upp till 47 olika förvaringsfacken, däribland en stor, medtagbar behållare under det främre mittarmstödet. Eller en bagagerumsbelysning som med ett klick kan tas loss och användas som ficklampa. Konsekvent genomtänkta lösningar präglar också bilens klimatsystem.

En nyhet är den automatiska klimatanläggningen ”Pure Air Climatronic” (tillval) med tre zoner och ny filterteknik. En luftkvalitetssensor med ett aktivt biogenfilter ser då till att hålla luftkvaliteten på konstant hög nivå och förhindrar att olika föroreningar tränger in, till och med små svampsporer och allergener stoppas. Detta är idag en helt unik teknik.

Hög utrustningsnivå – autobroms standard

På den svenska marknaden kommer två olika modellversioner att erbjudas: ”Masters” och ”GT”. Redan Masters bjuder på en rik standardutrustning: 16-tums lättmetallfälgar, klimatanläggning, Fold-Flat-säten, upp till nio krockkuddar, en starkare TSI-motor (nu på 110 hk mot tidigare 105 hk), B-stolpar i svart högglans, ISOFIX-fästen för bilbarnstolar i alla sätena bak, bältespåminnare även i den 2:a och 3:e sätesraden, kromade dekorlister runt luftinsläpp och kombiinstrument samt insynsskydd med komfortöppning (utdragbar jalusi som lätt kan stuvas undan).

Som standard ingår också omfattande aktiva säkerhetssystem som till exempelvis den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, PreCrash och multikollisionsbroms. Det nya radiosystemet ”Composition Media” och den likaså nya elektriska parkeringsbromsen är också standard.

Touran ”GT” bjuder utöver allt detta på detaljer som kromlister runt sidorutorna, 17-tums lättmetallfälgar, sportchassi, Ambientebelysning och en ny klimatanläggning med tre zoner (inklusive manöverpanel i andra sätesraden). För första gången kan Touran nu också fås med LED-strålkastare. En extra sportig touch får bilen med exteriör- och interiörpaketen från ”R-Line” som lanseras senare.

Den nya exteriören

Dimensionerna. Volkswagen erbjuder ett av marknadens bredaste och mest attraktiva utbud av MPV:er och familjebussar. På personbilssidan erbjuds Golf Sportsvan, Touran och Sharan medan Volkswagen Transportbilar har Caddy och Multivan i sitt program.
Touran, som är positionerad mellan Caddy och Sharan, mäter i sin nyaste version 4 527 mm i längd och har alltså blivit 130 mm längre. Ändå är den fortsatt en av de mest kompakta familjebussarna i sin klass, men trots detta har Touran det största lastutrymmet i klassen. Detta maximala utnyttjande av yttermåtten och de fördelar som dessa ger när man kör och ska manövrera bilen, kan alla tillskrivas den innovativa modulära MQB-plattformen.
Bilens längd kunde till ovanligt stor del anpassas efter hjulbasen, den mäter nu 2 791 mm och är därmed 113 mm längre än hos föregångaren. Den förlängda hjulbasen förlänger också de innerutrymmen som kan utnyttjas. Karossen på nya Touran är 181,4 cm bred utan backspeglar (+41 mm) och 162,8 cm hög utan takreling (-6 mm). Genom att ha växt både på längden och bredden samtidigt som den blivit lägre, har förhållandet mellan proportionerna blivit märkbart mycket mer dynamiskt.

Karossdesignen. De nu mer dynamiska proportionerna har tillsammans med Volkswagens uttrycksfulla formspråk gjort nya Touran till en sportig, kraftfull, modern och attraktiv familjebuss. Den utökade längden och den förlängda hjulbasen ger dessutom nya Touran ett mer långsträckt och vuxet intryck. Formgivarna har vidareutvecklat den föregående modellen genom att ge karossen moderna ytor och precisa, horisontella linjer som ger den en ännu kraftfullare utstrålning. Trots sina finslipade proportioner och vässade dynamik, förblir dock nya Touran en bil som står för vad den är – en praktisk och högklassig MPV med gott om utrymme för alla resor.

Fronten. Flera horisontellt inriktade detaljer delar på ett mycket precist sätt upp frontpartiet och får samtidigt bilen att verka bredare. Alla linjerna är avstämda mot varandra på ett logiskt och harmoniskt sätt. Touran är den första MPV från Volkswagen som kan fås med LED-strålkastare (tillval). Rent allmänt präglas Touran av sina fina och högklassigt utförda detaljer. Ett exempel på detta i fronten är den smala, undre luftspalten som framhäver Tourans bredd och låga tyngdpunkt.

Silhuetten. Kraftfulla hjulhus och horisontellt strukturerade designelement ger sidopartierna en dynamisk look. Något man ser direkt är att sidorutorna blivit smalare och mer uttrycksfulla än på föregångaren. Glasytornas nya proportioner, det mer markerade området runt A- och D-stolparna och de högblanka B- och smalare C-stolparna ger tillsammans ett mer exklusivt intryck. För första gången får nu Touran ytterligare en kromlist runt sidorutorna. Under sidorutorna löper en precist konturerad midjelinje, den så kallade Tornadolinjen som är en typisk designdetalj för Volkswagen. Från sidan betraktat, ser Tornadolinjen och dörrhandtagen ut att smälta samman till en linje. Linjen plockar upp strålkastarnas sidoprofil i höjd med A-stolpen och sträcker sig sedan ända bak in i de nydesignade baklyktorna.
En annan markant designdetalj på sidorna är D-stolpen som fått kraftigare och mer dynamiska former än på föregångaren. Genom den markerade vinkeln i sidorutornas former och den snyggt fallande taklinjen verkar den betydligt flackare och därmed sportigare än tidigare. Sist men inte minst kännetecknas nya Touran av sina uttrycksfulla trösklar som förstärker den kraftfulla silhuetten.

Bakpartiet. Den runtomlöpande Tornadolinjen infogar bakpartiet i den övergripande designen. I höjd med VW-märket löper ytterligare en linje som fortsätter in i baklyktorna (som tillval i LED-utförande) och bildar en aerodynamisk kant på bakluckan. Samtidigt får den trapetsformade nummerskyltspanelen tillsammans med baklyktorna bakpartiet att se ännu bredare ut. De smala baklyktorna smälter harmoniskt in i bakpartiets linjer. Den ljusbild de skapar har en ny design. Djupt liggande reflektorer långt ut på kanterna får tyngdpunkten att verka lägre. En stiliserad diffusor i svart markerar nederdelen på bakpartiet.

Den nya interiören

Superflexibla Fold-Flat-säten. Endast om interiören i bilen överensstämmer med förarens och de upp till sex passagerarnas krav och önskemål, kan en MPV bli en verklig storsäljare. Det är just detta som alltid varit Tourans recept för framgång, och med den nya generationen av bilen har det hela finslipats ytterligare.
Likaså har kvaliteten och ergonomin förfinats. Här spelar det nya sätessystemet Fold-Flat en framträdande roll. Med detta kan de upp till fem singelsätena i den andra och tredje raden, liksom ryggstödet på passagerarsätet fram fällas ned platt på ett par sekunder och då bilda ett sammanhängande lastgolv.
För att utnyttja hela den maximala lastvolymen på upp till 1 857 liter (last upp till taket fram till framsätenas rygg i den 7-sitsiga versionen), kan ryggstöden i den andra (3) och tredje raden (2) enkelt fällas ned och hela sätena sänkas ned helt i golvet. Resultatet är en plan och sammanhängande lastyta. Alla sätena finns alltså alltid med ombord och kan, när så behövs, fällas ned på ett platsbesparande sätt. När det gäller den andra sätesraden sker detta bekvämt från sidan, och den tredje raden kan lika enkelt fällas ner eller upp från lastutrymmet.

Märkbart längre invändigt. Ett betydelsefullt kännetecken för nya Touran är att längden invändigt vuxit med 63 mm till hela 1 779 mm. Här kommer de konstruktionsmässiga fördelarna med MQB-plattformen till sin fulla rätt: Karosslängden, som jämfört med föregångaren är 130 mm längre, har genom att hjulbasen utökats (med 113 mm) till stor del kommit interiören till godo. Och det här är något man märker tydligt i alla de tre sätesraderna.

Instrumentpanel, instrument, handhavande. Den nya instrumentpanelen är i ännu högre grad inriktad mot föraren jämfört med en förra modellen. Den övre delen av instrumentpanelen är tillverkad med slushteknik. I detta mjuka parti finns ett lockförsett förvaringsfack. I mitten ovanför mittkonsolen sitter de integrerade krominfattade luftinsläppen. Nedanför finns en applikation som likt en vinge sträcker sig över hela instrumentpanelens bredd. På passagerarsidan sitter ett stängbart fack integrerat som också fungerar som handsk- eller mediafack (USB-gränssnitt, Bluetooth för telefonen osv.). I mitten sitter infotainmentsystemet, inramat i svart högglans, och därunder reglagen till klimatanläggningen samt en rad knappar (bl.a. för start/stopp-systemet, körprofilsväljaren, den elektriska bakluckan, och Park Assist).
Både ergonomiskt och utseendemässigt präglas förarmiljön av den sluttande mittkonsolen. Framför växelspaken finns ett förvaringsfack. I detta kan också kopplingsboxen (tillval), som kopplar en smartphone till den yttre antennen, sitta inbyggd. Fler förvaringsfack hittar vi mellan de nya tubinstrumenten och vid golvet på passagerarsidan (för surfplattor).
Modellversion GT är som standard utrustad med Ambientebelysning, för första gången nu inte bara integrerad i dörrarna och vid golvet utan också som ljuslister på sidorna av det stora panoramasoltaket (tillval, nu med en yta på 1,34 m² jämfört med tidigare 1,15 m²) vilket ger den stängda soljalusien indirekt belysning.

Sätesrad 1 (förarsäte och passagerarsäte fram). Föraren och framsätespassageraren sitter 625 mm över vägbanan. En jämförelse: I en Golf GTI är detta avstånd 496 mm. Bägge modellerna erbjuder trots alla sina skillnader perfekt ergonomi. Framsätena, som nu också kan fås med elektrisk inställning som tillval, tillåter en motsvarande upprätt sittställning. Jämfört med den förra modellen är rattstångens vinkel något flackare, vilket gör att ratten (som nu kan fås med rattvärme) är mer upprätt. Förutom förvaringsfacken i instrumentpanelen, har föraren och framsätespassageraren också tillgång till två mugghållare i mittkonsolen, ett stort förvaringsfack under mittarmstödet liksom till stora dörrfack och utdragbara lådor under sätena. Touran är dessutom utrustad med fällbara bord på framsätenas baksida.

Sätesrad 2 (3 singelsäten). Den förlängda hjulbasen kommer också gästerna i den andra sätesraden till godo. Justeringsområdet för de tre separata sätena har ökats med 40 mm vilket gör att de totalt kan skjutas hela 20 cm i längdled. Ryggstödens vinkel kan justeras i tre lägen. Använder man sätena i den 2:a raden, kan föraren se på bälteskontrollen om alla passagerarna i detta säte spänt på sig sina bälten. För första gången i en Touran finns det nu också stolvärme bak och för extra komfort även en klimatanläggning med tre zoner, Pure Air Climatronic (tillval i Masters, standard i GT).
En annan nyhet ombord är armstödet i mittsätet bak för passagerarna på ytterplatserna. Som skydd mot alltför starkt solljus har nu två soljalusier integrerats i dörrarna. Speciellt när man har små barn som passagerare, är detta en viktig utrustningsdetalj.
De nya Fold-Flat-sätena är inte bara praktiska, de bjuder också på bättre sittkomfort och ger mer utrymme i huvudhöjd (+6 mm). I den 2:a sätesraden är Touran 1 518 mm bred i armbågshöjd. Denna bredd garanterar, till skillnad från hur fallet är i många andra familjebussar, att tre bilbarnstolar här får rum bredvid varandra. Alla de tre sätena i den 2:a raden, och även de båda sätena i den 3:e, är dessutom försedda med ISOFIX-fästen inklusive Top Tether-fästpunkter.

Sätesrad 3 (2 singelsäten). Den tredje sätesraden består av två singelsäten. Även här har utrymmet för knäna förbättrats (+54 mm). Det har också blivit enklare att stiga i och ur tack vare att den 2:a sätesraden nu försetts med en Easy-Entry-funktion som gör att sätena kan fällas fram. Takhöjden i den 3:e raden har vuxit med 13 mm.

Lastutrymme. Alla baksätena samt ryggstödet på passagerarplats fram kan fällas ned och kan på så sätt ge ett individuellt anpassningsbart, plant lastgolv. Lastar man en Touran upp till taket och fram till den 2:a sätesraden, rymmer lastutrymmet upp till 917 liter. I det här fallet är ett skiljenät spänt bakom den 2:a sätesraden. Fäster man istället detta nät bakom framsätet, ökar lastvolymen till 1 857 liter. Som tillval finns dessutom ett lasthanteringssystem. Detta består av ett nytt skensystem med ett uppspänt, skjutbart nät. Nätet kan även användas för förvaring.

De nya motorerna: 3 TSI + 3 TDI

Det kommer att finnas totalt sex motorer till nya Touran då den lanseras: tre bensindrivna (TSI) och tre dieslar (TDI). Alla är 4-cylindriga, direktinsprutade och turboladdade och uppfyller utsläppsnormen Euro 6. Start/stoppsystem och energiåtervinning är standard. Trots att de nya motorerna är upp till 19 % snålare med bränslet, är de piggare och levererar högre effekt: TSI-motorerna utvecklar 110 hk, 150 hk respektive 180 hk. Dieselmotorerna har en effekt på 110 hk och 150 hk – toppversionen hela 190 hk. Med undantag av grundmotorn (1,2 TSI på 110 hk) kan alla motorerna kombineras med den automatiska DSG-växellådan med dubbla kopplingar. När det gäller den starkaste bensinmotorn hör DSG till standardutrustningen.

1,2 TSI på 110 hk. Den 110 hk starka instegsmotorn (1,2 TSI) för nya Touran levererar 5 hk mer än motsvarande motor i den förra versionen. Touran 1,2 TSI BlueMotion Technology levereras med en manuell 6-växlad växellåda.

1,4 TSI på 150 hk. På nästa effektnivå erbjuds en 1,4-liters TSI-motor med en effekt på 150 hk, 10 hk mer än i den förra generationen. Som tillval kan Touran 1,4 TSI BlueMotion Technology levereras med en 7-stegad DSG-växellåda vilket ger nya Touran en förbrukning på 5,4 l/100 km.

1,8 TSI på 180 hk. Den starkaste bensinmotorn är en 1,8-liters TSI på 180 hk, alltså 10 hk starkare än den förra versionen. Som standard levereras denna den vassaste motorn med en 7-stegad DSG-växellåda.

1,6 TDI på 110 hk. Precis som instegsmotorn bland de bensindrivna alternativen, levererar motsvarande dieselmotor en effekt på 110 hk. Detta är 5 hk mer än för den förra versionen av denna motor. Som tillval kan Touran 1,6 TDI BlueMotion Technology levereras med en 7-stegad DSG-växellåda även på denna effektnivå. Snittförbrukningen ligger då på 4,1 l/100 km.

2,0 TDI på 150 hk. Den 150 hk starka 2,0-liters TDI BlueMotion Technology har dubbla balansaxlar vilket gör den extra tyst i drift. Den nya motorversionen levererar 10 hk mer än den förra. Som alternativ till en manuell växellåda kan denna Touran fås med en 6-stegad DSG-växellåda.

2,0 TDI på 190 hk. Den starkaste motorn, som också den har två balansaxlar, kan vi också hitta under huven på sportiga Golf GTD. I nya Touran levererar denna motor 190 hk och den är som standard kopplad till en 6-stegad DSG-växellåda.

Innovativa assistanssystem

Till de nya assistanssystem som Touran har att erbjuda, hör multikollisionsbromsen, den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, det proaktiva passagerarskyddsystemet PreCrash och trötthetsvarnare till standardutrustningen (samtliga versioner).

Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en MPV erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp). Assistanssystemen i detalj:

Trailer Assist. Nya Touran kommer att erbjuds med ett assistanssystem som gör det enklare än någonsin att backa med släp: ”Trailer Assist” – ett system som gjorde debut med nya Passat. För att backa in ett släp på en uppfart utifrån vägen, stannar föraren bilen på en viss punkt och lägger i backen. Systemet aktiveras med en knapptryckning. På kombiinstrumentet visas då den aktuella och den möjliga styrvinkeln. Detta görs med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer som används på data från backkameran. Kameran övervakar och utvärderar släpets vinkel i förhållande till bilen. Med hjälp av sidobackspegelns inställningsknapp, som då fungerar som en joystick, kan föraren steglöst ställa in önskad färdriktning för släpet. Touran övertar då styrningen av bilen baserat på förarens kommandon medan föraren bara behöver sköta bromsen och gasen. Inriktningen av bilen sker med hjälp av den automatiska styrningen av det elektromekaniska styrservot.

Side Assist med Blind Sport Sensor och Rear Traffic Alert. Detta system kan bidra till att förhindra svåra olyckor – speciellt i dessa båda situationer:
1) På motorväg, genom att systemet detekterar både snabba omkörande som långsamt körande bilar som befinner sig i den döda vinkeln och i så fall varnar föraren om detta genom att tända en LED-lampa i ytterbackspegeln. På detta vis gör systemet det säkrare att köra om. Om man utöver Side Assist också installerat det kamerabaserade systemet Lane Assist, aktiveras varningen också om man styr mot den farliga sidan (även om blinkern ej används). Systemet styr också aktivt emot om man börjar att byta fil.
2) När man ska backa ut från en parkeringsplats som ligger i rät vinkel mot vägen. I denna situation erbjuder backa-ut-assistenten ”Blind Spot Sensor” med ”Rear Traffic Alert” revolutionerande hjälp genom att systemets radarsensor kan upptäcka fordon som närmar sig från sidan. Om det skulle finnas risk för en kollision, avger systemet först en visuell varningssignal och sedan ett varningsljud. Om föraren inte avvärjer den farliga situationen och det föreligger risk för en kollision, börjar systemet automatiskt att bromsa.

Front Assist med autobromsfunktionen City Emergency Brake. Front Assist är ett system som varnar föraren och själv kan bromsa bilen om det finns risk för en kollision. I Front Assist ingår också City Emergency Brake. Medan det är Front Assist som i höga hastigheter varnar om det finns risk för en kollision eller att avståndet till framförvarande är för kort och också kan bromsa ner bilen om så skulle behövas, är det City Emergency Brake som tar hand om detta i lägre hastighet i stan.

Automatisk avståndsreglering (ACC). Precis som Front Assist med City Emergency Brake, använder sig detta system av en radarsensor monterad i fronten. Föraren kan ställa in önskad hastighet i intervallet 30-160 km/h. ACC fungerar både med en manuell växellåda och med en DSG-växellåda. I alla Touran med en DSG-växellåda kan ACC bromsa ner bilen helt till stillastående om man ligger bakom ett fordon som saktar in för att stanna. Efter kvittens från föraren, kan ACC (i kombination med en DSG-växellåda) köra vidare automatiskt. ACC håller den inställda hastigheten och det förvalda avståndet till framförvarande fordon konstant och bromsar resp. accelererar automatiskt bilen i flytande trafik. Via valt körläge respektive vald körprofil (tillval) kan systemets dynamik varieras.

Multikollisionsbroms. En standardmonterad tekniskt avancerad lösning för Volkswagens MQB-modeller är den så kallade multikollisionsbromsen. Systemet kan automatiskt bromsa ned en bil efter en kollision för att få ner rörelseenergin så mycket som möjligt. Multikollisionsbromsen utlöses av krockkuddesensorerna vid en primär kollision. Föraren har när som helst möjlighet att ta över från systemet – ger man gas, kopplas systemet ur. Multikollisionsbromsen stängs också av om föraren själv börjar bromsa med ännu högre bromskraft. I princip kan multikollisionsbromsen bromsa ner bilen till en hastighet av 10 km/h. Den resterande hastigheten är avsedd att kunna användas för att styra bilen till en säker plats efter inbromsningen.

Proaktivt passagerarskyddssystem. Om det proaktiva passagerarskyddssystemet upptäcker att det finns risk för en kollision – till exempel vid full inbromsning med aktiverad bromsassistent – förspänns förarens och framsätespassagerarens säkerhetsbälten automatiskt för att optimera krockkuddarnas och säkerhetsbältenas skyddsverkan. Handlar det om en kritisk situation där bilen är i obalans, som vid en kraftig över- eller understyrning med ESC-ingrepp, stängs dessutom sidorutorna (endast en liten luftspalt lämnas öppen) och panoramasoltaket. Om sidorutor och tak är nästan helt stängda, får sidokrockkuddarna och krockkuddarna avsedda för huvudena bäst stöd och kan då ge bästa möjliga skyddsverkan.

De nya komfortsystemen

Easy Open. Om bilen är utrustad med Keyless Access (ett automatiskt lås- och startsystem), räcker det tack vare Easy Open med en viss fotrörelse bakom bilen för att bakluckan ska öppnas automatiskt. Själva gränssnittet mellan människa och maskin består av en närhetssensor som sitter vid den bakre stötfångaren och kan registrera kickrörelsen med foten.

Körprofilsval. Fyra, eller i kombination med DCC (adaptiv chassireglering) fem, körprofiler står till förarens förfogande: ”Eco”, ”Sport”, ”Normal”, ”Individual” och, i kombination med DCC dessutom, ”Comfort”. I läget ”Eco” har motorstyrningen, klimatanläggningen och andra hjälpsystem en speciellt förbrukningsminimerad inställning. Om bilen är utrustad med en DSG-växellåda, kan man i Eco-läget också använda en frirullningsfunktion: När föraren släpper upp gasen – till exempel i en utförsbacke – kopplar DSG-växellådan ur och motorn går ner på tomgång. Det gör att bilens inneboende rörelseenergi kan utnyttjas maximalt. I läget ”Sport” däremot, blir till exempel dämpningen styvare, motorresponsen mer dynamisk och DSG-lådans växlingspunkter förskjutna – för sportigare körning.

Elektrisk parkeringsbroms. Istället för handbromsspak, som i den förra versionen, hittar vi i nya Touran en strömbrytare och en ”Auto Hold”-knapp på mittkonsolen. Den elektriska parkeringsbromsen har många fördelar: Genom att någon handbromsspak inte behövs, frigörs plats mellan framsätena och dessutom släpper den elektriska parkeringsbromsen automatiskt när man kör iväg. Detta gör det lättare vid start i backe. Sist, men inte minst, förhindrar ”Auto Hold”-systemet att bilen börjar rulla iväg från stillastående.
39.7°
0

Det här är nya Volkswagen Touran

Större och mer ekonomisk

Uppdaterad version av SaGa Frontier på gång
SaGa Frontier Remastered heter det

Lite halvt oväntat så meddelade Square Enix i går kväll att de kommer släppa en uppdaterad version av PlayStation-spelet SaGa Frontier från 1997. SaGa Frontier Remastered kommer det heta och släpps till sommaren på PlayStation 4, Switch, Steam, Android samt iOS. Denna uppdaterade version kommer inte enbart bjuda på uppdaterad grafik utan också på en ny spelbar karaktär samt fler grejer att göra. SaGa Frontier för PlayStation släpptes aldrig i Europa så det blir första gången det dyker upp här. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Utopia läggs ner
En säsong fick räcka

Amazon meddelade i veckan att den amerikanska versionen av science fiction-dramat Utopia läggs ner efter bara en säsong. Utopia är en konspirationsthriller som följer en grupp unga fans som träffas när de upptäcker att konspirationen i en underlig serietidning, Utopia, existerar. Serietidningen talar om mänsklighetens och världens undergång och gruppen beger sig ut för att rädda sig själva och mänskligheten. Utipia kan i Sverige ses på Amazon Prime Video. Tumnagel
35.8°
+
Frode Wikesjö
0

Redmi släpper sin första smarta klocka
För knappa 400 kronor

Xiaomi budgetserie Redmi kommer under nästa vecka lansera sin första smarta klocka i Kina. Klockan heter enkelt nog Redmi Watch och kostar 299 yuan (386 kronor). Den rektangulära skärmen är 1,4 tum stor med böjt glas. Klockan styrs via pekande och en liten knapp på sidan eller en tillhörande mobilapp. Klockan kommer i flera olika färgvarianter om man nu vill spexa till det lite. Annat som du kan hitta i klockan är NFC, Bluetooth 5.0, pulsmätare och ett batteri som ska hålla i sju dagar eller tolv om den körs i energispararläget. Den ska vara vattentät upp till 50 meter om du nu har sådana ambitioner. Klockan släpps i Kina den 1 december och kommer antagligen dyka upp i andra marknader under nästa år. Tumnagel
43.5°
+
Frode Wikesjö
0

David Lynch har ny Netflix-serie på gång
Ja tack!

En ny serie av David Lynch, som just nu går under kodnamnet Wisteria, är på gång för Netflix. Inspelningarna kommer dra igång under maj månad 2021. Wisteria kommer både skrivas och regisseras av David vilket ju låter lovande. Mycket mer än så vet vi tyvärr inte men något nytt från David Lynch borde ju räcka för att få till ett litet halvres i alla fall. Tidigare i år så skrev Reddit-användaren canthaveit att Wisteria var ett projekt med en budget på 85 miljoner dollar och inspelningen skulle ta hela 200 dagar. Användaren skrev också att det skulle bli 25 entimmes långa avsnitt eller att det också kunde bli 13 "minifilmer". Om detta nu stämmer återstår väl att se när Netflix offentliggör projektet på riktigt. Tumnagel
34.7°
+
Frode Wikesjö
0

AP-fonder investerar i ZTE
Trots att staten har svartlistat dem

SVT rapporterar att tre svenska statliga AP-fonder (första, andra och sjunde AP-fonden) äger aktier i det kontroversiella telekombolaget ZTE. Detta trots att bolaget nyligen svartlistades av PTS eftersom den svenska säkerhetspolisen anser att bolaget kan vara en säkerhetsrisk. PTS har som bekant tidigare beslutat att operatörer inte får använda 5G-utrustning från de kinesiska telekombolagen Huawei och ZTE av säkerhetsskäl. Detta efter Säpo och Försvarsmakten meddelat att det finns risk att den kinesiska regimen kan utnyttja bolagen för olovlig övervakning. SVT:s granskning visar också att att dessa tre AP-fonder tillsammans har aktier värda över en miljard kronor i åtta kinesiska telekom- och övervakningsbolag som finns med på USA:s svarta lista över kinesiska bolag som anses vara säkerhetshot. Tumnagel
20.6°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har testat Ambi Climate Mini
Smart kontroll för värmepumpen

För någon månad sedan släppte Hong Kong-baserade Ambi Labs sin Ambi Climate Mini vilket kort och gott är en mindre variant av deras tidigare modeller Ambi Climate samt Ambi Climate 2. Precis som sina föregångare så fungerar Minin som en glorifierad fjärrkontroll till din värmepump eller klimatanläggning. Detta är extra praktiskt om man till exempel har en stuga som man vill se till är varm och go när man kommer fram. Men dess primära syfte är gjord för att justera temperaturen i hemmet så man har en konstant behaglig temperatur oberoende av andra faktorer. Den är kompatibel med mängder av olika fjärrkontroller och även om just din modell inte är med i listan så kan den lära sig de olika signalerna för de flesta kontrollerna. Räckvidden är också vettig, jag hade min på 5 till 6 meters avstånd och det var aldrig några problem. Denna nya modell är endast 24 mm hög och har en trevlig diskret design. I för­pack­nin­gen får du med USB-kabel, en strö­madapter och ett väg­gfäste om du vill hänga den på väggen. Trots sin storlek har den samma sensorer och funktioner som tidigare generationen, det vill säga sensorer för temperatur, fuktighet samt för synligt och infrarött ljus. En av Minins mer spännande funktioner är "Comfort AI Assistant". Det fungerar så att man under en initial period berättar för enheten om man tycker att det är för kallt eller varmt. Utefter det skräddarsyr appen en profil för dig och ser till att temperaturen alltid ligger där du föredrar att den ska vara. Men det är inte så pass enkelt att den bara känner av att det är 23 grader utan de olika sensorerna kombinerat med liveinformation från vädertjänster ser till att faktorer som solljus samt luftfuktighet tas med i beräkningarna. Har man fler användare i hemmet med oli­ka pref­er­enser när det gäller tem­per­a­tur så bal­anseras det­ta så att alla blir nöj­da. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Populär srirachasås kan förbjudas
Kom igen nu 2020!

Den populära srirachasåsen från märket Huy Fong Foods kan försvinna från svenska butikshyllor. Detta eftersom den innehåller tillsatsämnet E 222 (natriumvätesulfit) vilket är ett otillåtet konserveringsmedel enligt EU:s regelverk. Det malmöbaserade företaget CT Food AB, som är Sveriges enda importör av chilisåsen fick från miljöförvaltningen i Malmö stad ett importförbud för såsen från den 1 december. CT Food har dock överklagat domen vilket har skjutit upp förbudet fram tills domen fastställs i domstol. CT Food är så klart inte helt nöjda med allt detta och hade detta att säga om det hela: – Vi håller inte med. Det känns som det finns viktigare och mer allvarligare saker än en chilisås som har funnits i Sverige i över 25 år och i hela världen i över 40 år Grejen med natriumvätesulfit är att det kan hittas i andra livsmedelsprodukter så som vin och potatismos där det är tillåtet. CT Food säger att ämnet inte inte blivit godkänd för såser av EU eftersom man aldrig har ansökt om att det ska bli det. Därför har det automatiskt bedömts som icke godkänd något som då nappades upp av Malmös miljöförvaltning. Om detta förbud nu blir av så kommer srirachaflaskorna som redan är importerade och ute på butikshyllorna ej drabbas. Utan beslutet handlar enbart om att nya flaskor inte får tas in i landet. Tumnagel
6.2°
+
Frode Wikesjö
0

Bakom kulisserna för The Irishman
En ordentlig titt

En specialutgåva av Martin Scorseses film The Irishman med Robert De Niro, Joe Pesci och Al Pacino är på gång för Criterion Collection. Den utgåvan innehåller så klart massvis med bonusmaterial bland annat en längre titt bakom kulisserna. Just den titten har släppts på YouTube och kan kollas in i klippet ovan. Det är en dryg halvtimme långt och innehåller en hel del intressanta saker om man nu är intresserad av filmen. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Stadia-trailer för Cyberpunk 2077
Med några minimala spoilers

De gångna veckorna har vi sett diverse klipp på hur Cyberpunk 2077 ser ut på de olika plattformarna. Google vill inte vara annorlunda och har nu släppt en fem minuter lång trailer som visar upp hur spelet kommer se ut på Stadia-versionen. Tydligen innehåller trailern lite mindre spoilers för handlingen så vill man inte veta något från handlingen kanske man ska skippa trailern. Cyberpunk 2077 släpps till Stadia den 10 december och köper du det på Google innan den 17 december får du ett Stadia Premiere Kit. Det innehåller en Stadia-kontroll, en Chromecast Ultra samt en månad Stadia Pro. Med Stadia Pro kan du spela spelet i 4K så länge du har en tillräckligt vettig internetuppkoppling. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Instabox satsar på omklädningsrum
Testa kläder du beställt direkt när du hämtar ut dem

Paketombudstjänsten Instabox har dragit igång något som man kallar för Instabox Stores vilket är lokaler som är helt dedikerade till att lämna ut paket som kunder beställt. Instabox har sedan tidigare installerat sina paketutlämnings-skåp i olika matvarubutiker, närbutiker, klädbutiker och liknande. Med Instabox Stores satsar tjänsten nu även på helt egna "butiker" som bland annat ska förses med omklädningsrum. Tanken bakom dessa är att den som hämtar ut ett paket ska kunna testa klädesplagg som beställts direkt när paketet hämtas ut och slänga eventuellt emballage till det beställda på plats. Instabox Stores finns för tillfället på tio platser Stockholm, närliggande Solna och i Frölunda utanför Göteborg skriver DI Digital. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ska bygga elbil i Polo-storlek
Ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro

Volkswagens ID-familj kommer som väntat att bara fortsätta växa med nya modeller hela tiden. Idag har vi ID.3 och snart även ID.4 men fler är på väg. Nu får vi reda på att en av dem är en liten rackare som kommer att vara i ungefär samma storlek som dagens Polo. Projektet går än så länge under namnet "Small BEV (Battery Electric Vehicle)" och målet är att få fram något som ut till kund ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro. Volkswagen har sagt att tillverkningen av hybrid- och elbilar måste upp med 40 procent 2030 men EU:s hårdare utsläppsregler har gjort att de ändrat den siffran till 60 procent istället. Mer än så här vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
50.1°
+
Bobby Green
0

Vi har testat Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000
Värstingrouter för seriösa gamers

Nighthawk Pro Gaming är Netgears routerserie som riktar sig mot spelare som vill ha massvis med kontroll över sin trafik för att minska latency och andra otrevligheter. Det senaste tillskottet i familjen är XR1000 och nyheterna är bland annat snabbare processor, senaste versionen av Duma OS samt stöd för Wifi 6. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Trailer för Gods Will Fall
Slagsmål och sånt

Deep Silver har presenterat Gods Will Fall och av titeln att döma så kommer vi puckla på en och annan gud i spelet. I spelet får vi ta kontroll över en grupp kämpar som är mänsklighetens sista hopp som måste ta sig an de onda gudarnas utsända bestar och demoner. Gods Will Fall kommer släppas 29 januari till PC, PS4, Xbox One, Switch och Stadia. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Teaser för Clifford the big red dog
Världens största hund visar upp sig

Här är en första titt på den animerade filmen Clifford the big red dog där vi kan kolla in hur stor Clifford är i jämförelse med lite mer traditionella hundar. Clifford the big red dog baseras på boken med samma namn vilken gavs ut 1963. Handlingen kretsar runt en liten tjej vars kärlek till sin lilla hundvalp får denna att växa sig enormt stor. Clifford the big red dog är planerad att ha premiär 5 november 2021. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audible ändrar sin returpolicy efter protester från författare
Nu har man sju dagar på sig att lämna tillbaka köpta ljudböcker

Den Amazon-ägda ljudbokstjänsten Audible ändrar nu i sin returpolicy efter det att över 12.000 författare protesterat mot tjänstens väldigt generösa returpolicy. Fram tills nu har Audibles användare kunnat lämna tillbaka eller byta ut köpa ljudböcker i 365 dagar efter dessa har införskaffats, något som de protesterande författarna anser har minskat deras royalties från böcker som sålts via Audible med mellan 15 - 50 procent. The Guardian skriver att en författare uppskattat att hen förlorat tiotusentals dollar på Audibles returer av hens böcker. Audible verkar ha lyssnat på författarna och ändrar nu returpolicyn att gälla sju dagar från inköpsdagen. Författarna verkar dock fortsatt inte nöjda med detta utan anser att en tidsgräns för returer på 48 timmar vore mer rimlig skriver The Guardian. Använder du någon ljudbokstjänst? Svara gärna på vilken eller vilka i enkäten här nedanför. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dags att säga hejdå till Arecibo-observatoriet
Världsberömt radioteleskop har gjort sitt

The National Science Foundation (NSF) meddelade förra veckan att man kommer att lägga ner sitt världsberömda radioteleskop Arecibo i Puerto Rico. Arecibo-observatoriets bygges 1963 och är med sina 305 meter i diameter världens näst största radioteleskop. Efter att ha varit i bruk i över 50 år verkar det dock som om Puerto Ricos klimat och tidens tand till slut har gjort att det inte längre anses lönt att driva Arecibo vidare. Bland annat har två vajrar gått sönder på senare tid vilket skadat anläggning och gjort den obrukbar. Observatoriet kommer dock att vara saknat av många och Mikael Lerner, forskningsingenjör vid Onsala Rymdobservatorium, som mellan 2004 och 2009 arbetade på Arecibo-observatoriet där han utvecklade mjukvaran för antennens ALFA-mottagare, säger bland annat till Populär Astronomi: "Betydelsen av Areciboobservatoriet kan inte underskattas. Det har varit mänsklighetens största radioteleskop i mer än 50 år, och har bidragit med en strid ström av viktiga upptäckter från hur de övre skikten i vår egen atmosfär fungerar ut till de mest avlägsna kvasarerna i universum.Det kommer förmodligen aldrig att byggas ett teleskop som Arecibo igen. Visserligen har Kina byggt ett gigantiskt 500-metersteleskop som kallas FAST, men det kommer nog inte att få några efterföljare eftersom det är betydligt billigare att bygga fält av mindre, massproducerade antenner som man samkör än att bygga jättelika megastrukturer." Arecibo-observatoriet har även förekommit flitigt i populärkulturen genom åren. Bland annat har observatoriet visats upp i tv-serien X-Files såväl som filmerna Species, Contact och James Bond-filmen Golden Eye. Ni kan kolla in Arecibo i Golden Eye från 1995 här nedanför. Tumnagel
30.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

MKBHD släpper egna produkter med Dbrand
Skins och skal med massvis med ikoner

MKBHD har fått ett och annat erbjudande om att smälla på hans namn och logga på olika produkter, men Marques har sagt blankt nej. När Dbrand knackade på dörren och ville skapa en produkt från scratch verkade det dock vara svårt att säga nej. MKBHD och Dbrand har jobbat i ett år med att ta fram unika produkter i form av skins, skal och lite annat smått och gått med massvis med MKBHD-relaterade ikoner. Kollektionen går under namnet ICONS och det är möjligt att lägga beställningar på produkterna precis nu, vilket ni kan göra via länken här nere till vänster. Skinsen kostar 25 dollar styck och skalen ligger på 45 dollar. Skinsen är kompatibla med majoriteten av mobiltelefoner, spelkonsoler samt några laptops på marknaden och skalen finns tillgängliga till telefoner från OnePlus, Samsung, Apple och Google. I ICONS-kollektionen kan vi även lägga vantarna på masker, rubiks kuber och mikrofiberdukar med samma look som skalen och skinsen. Tumnagel
26.3°
+
André Stray
0

Kan man göra ett odyrkbart lås?
Stuff Made Here undersöker

Som texten ovanför videon kanske avslöjat så har Youtubern Stuff Made Here, som vi tidigare fick se leka med ett kraftfullt basebollträ, bestämt sig för att försöka skapa ett lås som inte går att dyrka upp. Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0

Det här är världens dyraste kaffe
Kostar 16 dollar per kopp

Världens dyraste kaffe kommer tydligen från Yemen och varför det kostar som det gör får vi reda på i det här klippet. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Trailer för Heaven's Gate: The Cult of Cults
Dokumentär om amerikansk domedagssekt

Heavenx27s Gate är namnet på en amerikansk domedagssekt som grundades 1974 och lades ned 1997. Medlemmar i sekten trodde att dess anhängare skulle hämtas från jorden av ett utomjordiskt rymdskepp och där få ett bättre liv. Den 24-26 mars 1997 begick 39 stycken medlemmar i sekten kollektivt självmord genom att äta pentobarbital och etanol samtidigt som de spanade in när kometen Hale–Bopp passerade jorden. I dokumentären Heavenx27s Gate: The Cult of Cults får vi lära oss mer om sekten, bland annat av tidigare anhängare och deras släkt. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Dee Dee - The One
Fredagsklassikern

Denna fredag behöver vi något som sätter ordentlig fart på pappen i högtalarna så därför kommer här Dee Dee med låten The One som 4 Clubbers har piffat upp lite. Den här är bara att maxa så mycket det går för att uppnå optimal effekt när ljudstrålarna strömmar genom era öronhålor. Bonusdunkadunka nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Mjölk över hela världen
Gräddig kamelmjölk lät ju gott

I det här klippet från Food Insider får vi lära oss lite hur man använder mjölk på olika platser i världen. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Pojkbandet Bros återuppstår
Wille jublar

Tvillingarna Matt och Luke Goss bildade tillsammans med Craig Logan bandet Bros 1986. De blev Storbritanniens största pojkband och nu ska de göra comeback genom att släppa sitt första nya album på 30 år. Den nya plattan ska släppas någon gång nästa år. Gruppens största hits var When Will I Be Famous? som ni kan lyssna på här ovan, och I Owe You Nothing som ni har här nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Foo Fighters minns sina 25 år tillsammans
Sköna tillbakablickar

I år har gänget i bandet Foo Fighters lirat tillsammans i 25 år. I den här videon minns de massa kul de gjort under åren och det är så där härligt och mysigt som man vill att det ska vara. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green

Doftljus från Dunkin’ Donuts
Luktar kaffe

Dunkin’ Donuts öppnade sitt första café sitt första kafé 1948 i Quincy i Massachusetts. Då hette det dock Open Kettle och först 1950 döptes det om till Dunkinx27 Donuts. Idag finns det över 3100 stycken ställen. Våren 2014 öppnade man i Sverige men bara fyra år senare gick man i konkurs. Nu presenterar Dunkin’ tillsammans med Homesick Candles en ny kollektion med doftljus inspirerade av "America’s favorite all-day, everyday coffee since 1950". Ljusen ska alltså dofta nybryggt kaffe. Det finns två stycken att välja mellan - Original Blend och Old Fashioned och för ett får man betala 34 dollar. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green

The Simpsons-inspirerade burgare
Binging with Babish fixar

Binging with Babish gästar The Burger Show för att laga till en omgång med The Simpsons-inspirerade burgare. Närmare bestämt handlar det om en av de mest ikoniska meme-burgarna i den tecknade historien - Steamed Hams. Bonusklipp nedan. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Plocka skräp när du är ute och hajkar
Uppmaning från Lundhags

Coronapandemien har gjort att fler spenderar tid i naturen vilket såklart alltid är trevligt. Dock är inte alla människor så smarta så på grund av detta har enligt Håll Sverige Rents senaste rapport även nedskräpningen i naturen ökat. Lundhags lanserar därför under Black Friday-helgen initiativet "Pliking with Lundhags" där de uppmanar folk att tillämpa "pliking" - picking up litter and hiking. Så är du ute i naturen och ser skräp som någon lämnat efter sig får du gärna plocka med dig det och lämna på korrekt ställe. Då blir naturen glad och du har gjort en god gärning. Lundhags kommer att lotta ut 100 stycken ryggsäckar av modellen Baxen 22 till de som deltar. För att göra detta taggar man en kompis på Lundhags Instagram och tar sedan ett kort på sig själv och sin påse med skräp samtidigt som man taggar #pliking. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green

Tre drinkar på glögg!
Alternativt adventsmys

David Kringlund är en av mina favoriter på YouTube just nu, han gör riktigt trevligt material som inte bara är sprithyllande utan också bidrar med en massa kunskap. Och så är han inte så präktig utan det är viktigast att det blir gott, inte "rätt". Hur som helst så har han blandat till tre olika drinkar med glögg i. Den första är en New York Sour där man i princip har bytt ut bitter och rödvin mot glögg och den andra är en Chicago Fizz där portvinet har fått flytta på sig till förmån för glögg. Den tredje är en variant som jag måste testa, en Glögg Spritz. Helt enkelt en variant på Aperol Spritz men med glögg istället. Denna går utmärkt att göras alkoholfri dessutom, kanske med Codornius ekologiska alkofria. Tumnagel
118kg
+
Roger Åberg

Så tar Pharrell Williams hand om sin hy
Lär av mästaren

Pharrell Williams är 47 år gammal men ser ut som om han vore 27. Så vad är "hemligheten"? En av sakerna är att han är noga med att ta hand om sin hy, och här visar han oss sin dagliga rutin kring detta. En rutin han hållit på med i 20 år nu. Videon har han gjort för att göra reklam för sitt nylanserade hudvårdsmärke Humanrace. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green

Ny klocka från Breitling
Tredje tillsammans med Kelly Slater

Det vi ser här är Breitlings senaste modell Superocean Heritage ’57 Outerknown. Det är den tredje klockan som skapats tillsammans med surflegendaren Kelly Slater. Man säger att klockan inspirerats av den coola och tillbakalutade livsstil som associeras med surfingvärlden i södra Kalifornien och Hawaii under 50- och 60-talet. Kommer i rostfritt stål eller i en begränsad upplaga med en 18 karats röd guldram. Priset är från 46.600 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green