m

Det här är nya Volkswagen Touran
Större och mer ekonomisk

Det här är nya Volkswagen Touran
Bil / Volkswagen

Nästa vecka begår nya Volkswagen Touran sin debut i Genève och nu får vi lite bilder på hur den ser ut. Vi får veta att den blivit lite större, lite lättare, lite bättre och lite mer ekonomisk än sin föregångare.

Nya Touran som är den tredje generationen bygger på Volkswagens MQB-plattform. Den har vuxit 13 centimeter på längden och fått en 11.3 centimeter längre hjulbas. Detta gör bland annat att bagagerummet kan svälja ytterligare 48 liter vilket gör att man nu ska kunna få in upp till 1 040 liter.

Bilen har bantat med 62 kilo och man ska ha lyckats göra den 19 procent mer ekonomisk. Vid lanseringen erbjuds nya Touran med sex olika motoralternativ - hälften går på bensin och hälften på diesel. Instegsmotorn blir 1.2 TSI med 110 hästar och starkast i gänget blir 2.0 TDI med 190 hästar. Snålast blir 1.6 TDI som nöjer sig med 0.41 liter per mil.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det här är nya Volkswagen Touran
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för helt nya Volkswagen Touran – en tusenkonstnär för familjen

På bilsalongen i Genève (3-21 mars) presenterar Volkswagen en helt nyutvecklad generation av mångsidiga Touran. Den 5- eller 7-sitsiga modellen erbjuder det största lastutrymmet i klassen och assistans- och komfortsystemen sätter ny standard. De nya motorerna är upp till 19 procent snålare med bränslet.

10 viktiga fakta om nya Touran:

Helt nyutvecklade Touran är den första MPV (Multi Purpose Vehicle) som är byggd med den modulära MQB-plattformen.
Nya Touran är längre (+130 mm), bredare (+41 mm) och lägre (-6 mm) än sin föregångare. Vikten har kunnat sänkas med 62 kg.
Förlängd hjulbas gör Touran ännu rymligare.
Med sin lastvolym på 970 liter erbjuder Touran det största lastutrymmet i klassen (lastad till taket till 2:a sätesraden).
De nya sätena i den 5- eller 7-sitsiga MPV:n kan fällas så att lastrumsgolvet blir plant vilket ökar mångsidigheten och variationsmöjligheterna. Den 7-sitsiga versionen är standard på den svenska marknaden, medan den 5-sitsiga är tillval.
Upp till 47 förvaringsfack och nya ”Pure Air 3-zons Climatronic” gör Touran till den perfekta reskamraten i vardagen.
Ingen annan bil i klassen erbjuder lika många assistans- och komfortsystem. Den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, PreCrash passagerarskyddsystem och multikollisionsbroms är standard i samtliga versioner på den svenska marknaden.
Nytt utbud av infotainmentutrustning – nu för första gången med MirrorLink™ och Android Auto (Google). Även ”CarPlay” (Apple) kan bli aktuellt i Sverige.
TSI- och TDI-motorerna förbrukar upp till 19 % mindre bränsle. Touran 1,6 TDI med DSG-växellåda förbrukar endast 4,1 l/100 km.
Nya Touran lanseras i Sverige i höst. Priserna är ännu ej fastställda.
En reskamrat för det mobila livet, en MPV (Multi Purpose Vehicle) som imponerar med sitt optimalt användbara utrymme och sin perfektion in i minsta detalj – nu presenterar Volkswagen en helt nyutvecklad generation av mångsidiga Touran som hittills sålts i cirka 1,9 miljoner exemplar i Europa, Asien och Afrika. Sedan premiären 2003 har cirka 14 500 exemplar sålts i Sverige. Under 2014 var Touran marknadsledare i sitt segment i Sverige.

– Nya Touran är den första MPV som är byggd med den av Volkswagen framtagna modulära MQB-plattformen. Den ger många konstruktionsmässiga och konceptionella fördelar. Ta till exempel de märkbart kraftfullare proportionerna utvändigt med en påfallande lång hjulbas, mycket korta överhäng och det därigenom banbrytande utnyttjandet av utrymmet, säger Volkswagens utvecklingschef Jakob Neußer.

Den svenska marknaden

Nya Touran lanseras i Sverige i höst, exakt lanseringsdatum är ännu inte fastställt. Priserna är inte heller fastställda. I Sverige är den 7-sitsiga versionen standard och lastvolymen som anges nedan i texten gäller denna versionen. Den 5-sitsiga kan väljas som tillval. Modellversionerna är Masters och GT. Värdena för förbrukning är preliminära.

Lägre vikt och upp till 19 % lägre förbrukning

Precis som för andra modeller som byggts med MQB, har Volkswagen kunnat sänka vikten också för Touran. Detta trots att längden utökats med 130 mm och att både säkerheten och komforten stärkts ytterligare. Upp till 62 kg har sparats in jämfört med föregångaren. Bakom viktminskningen ligger innovativa lättviktskonstruktioner som tillämpats på både drivsystem och karosseri. Sänkt vikt sänker förbrukningen. Samma sak gäller effektiv aerodynamik. Volkswagen har lyckats sänka cW-värdet till 0,296 – ett exceptionellt bra resultat för en MPV.

De nya respektive vidareutvecklade och genomgående starkare turbomotorerna gör nya Touran till en av de piggaste och miljöeffektivaste MPV:erna på marknaden. De tre bensinmotorerna (110 hk, 150 hk, 180 hk) och de tre dieselmotorerna (110 hk, 150 hk, 190 hk) är upp till 19 % sparsammare med bränslet.

Den snålaste dieselmodellen är 1,6 TDI på 110 hk som med en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar endast förbrukar 4,1 l/100 km. Den bränsleeffektivaste bensinversionen är 150 hk starka 1,4 TSI som med en 7-stegad DSG har en snittförbrukning på 5,4 l/100 km. Till standardutrustningen hör alltid start/stopp-system och bromsenergiåtervinning.

Vidareutvecklad design

Även designen har omarbetats.
– Den kraftfulla och precisa designen för nya Touran plockar upp föregångarens avskalade framtoning med sina långa glaspartier på sidorna. Vi har vidareutvecklat designkonceptet, delvis nyskapat det och vässat det ytterligare, allt baserat på hög kontinuitet, säger Volkswagens designchef Klaus Bischoff

Längre fram kommer även R-Line-utrustningen från Volkswagen R att erbjudas till nya Touran, vilket ger en speciellt sportig utstrålning.

Kupé med nya Fold-Flat-säten

Formgivarna har gett den högklassiga interiören en ny design. Tack vare de nyutvecklade Fold-Flat-sätena, har dessutom vikten kunnat sänkas. Bland annat har sätena i den andra raden blivit betydligt lättare. Nedfällda ger de en helt plan lastyta, på det sättet erbjuder Touran med sina kompakta yttermått maximalt med plats ombord. Även med fem personer i bilen rymmer den plats för 917 liter bagage när man lastar upp till taket.

Högteknologi för mer säkerhet och komfort

Framhjulsdrivna Touran är en av de säkraste MPV:erna i världen. Bakom detta ligger en kaross som med hjälp av höghållfasta stålsorter har optimerats för att stå emot kollisioner på ett optimalt sätt: karosstrukturen har gjorts cirka 25 procent styvare, upp till nio krockkuddar, ett mycket neutralt chassi med individuell hjulupphängning, och ett för klassen banbrytande stort urval av nya assistanssystem.
– Innovationskraften i de här systemen penetrerar klassgränserna och berikar segmentet för kompakta familjebussar med aktiv och passiv säkerhet på en aldrig tidigare uppnådd nivå, säger Jakob Neußer.

På den svenska marknaden är multikollisionsbromsen, den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnaren och det proaktiva passagerarskyddsystem PreCrash exempel på standardutrustning (samtliga versioner).

Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en familjebuss erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp).

Det finns fler innovativa system som fulländar komforten: nyheter för Touran är till exempel den elektriska öppningen och stängningen av bakluckan, den automatiska öppningsfunktionen Easy Open för bakluckan (aktiveras med en fotrörelse), körprofilsval och ljusstarka LED-strålkastare.

LED ersätter Xenon

LED-strålkastarna (tillval) ersätter den tidigare Xenon-belysningen på nya Touran. Det finns två varianter att välja mellan. I grundversionen är både halv- och helljuset av LED-typ och strålkastarna kan kompletteras med helljusautomatiken Light Assist. Toppversionen av LED-strålkastarna är dessutom försedda med dynamiskt kurvljus, LED-varselljus och (som tillval) den dynamiska helljusregleringen Dynamic Light Assist.

Nya infotainmentsystem

Volkswagen har förnyat hela sitt utbud av infotainmentutrustning. De tre radio- och navigationssystemen hör till den andra generationens infotainmentsystem och är alla försedda med en display från 6,5 till 8 tum. De enskilda 6,5"-enheterna är ”Composition Media” och ”Discover Media” (med navigation) samt radio/navigationssystemet ”Discover Pro” med en 8"-display. DAB+ digitalradio står till förfogande för alla systemen. Samtliga versioner kan dessutom beställas med Dynaudio Sound System. För denna trio av enheter kommer Volkswagen som en nyhet också att erbjuda ”App Connect”.

Nya uppkopplingsmöjligheter

När nya Touran släpps, är det första gången denna kan fås med ”MirrorLink™” som presenterar olika Volkswagen-appar på infotainmentsystemets display. ”MirrorLink™” har tagits fram av ett industrikonsortium bestående av fordons- och smartphonetillverkare (till de senare hör bland annat Samsung, HTC, Sony och LG). ”Mirror-Link™” kan också fås till Polo, Golf, Golf Sportsvan och Passat.

En nyhet är att Volkswagen redan från marknadslanseringen av Touran dessutom utvidgar smartphoneplattformen ombord med ”Android Auto” (Google). Även ”CarPlay” (Apple) kan bli aktuellt på den svenska marknaden. Precis som MirrorLink™ gör även dessa det möjligt att visa och hantera appar på infotainmentsystemets pekskärm. Systemen från CarPlay, Android Auto och MirrorLink™ sammanför Volkswagen under ”App Connect”. Nya Touran kan på detta sätt erbjuda nya uppkopplingsmöjligheter.

Smarta, genomtänkta detaljer

Det är inte bara assistans- och infotainmentsystemen som visar att det här är en bil som är mycket genomtänkt. Till finesserna hör till exempel de upp till 47 olika förvaringsfacken, däribland en stor, medtagbar behållare under det främre mittarmstödet. Eller en bagagerumsbelysning som med ett klick kan tas loss och användas som ficklampa. Konsekvent genomtänkta lösningar präglar också bilens klimatsystem.

En nyhet är den automatiska klimatanläggningen ”Pure Air Climatronic” (tillval) med tre zoner och ny filterteknik. En luftkvalitetssensor med ett aktivt biogenfilter ser då till att hålla luftkvaliteten på konstant hög nivå och förhindrar att olika föroreningar tränger in, till och med små svampsporer och allergener stoppas. Detta är idag en helt unik teknik.

Hög utrustningsnivå – autobroms standard

På den svenska marknaden kommer två olika modellversioner att erbjudas: ”Masters” och ”GT”. Redan Masters bjuder på en rik standardutrustning: 16-tums lättmetallfälgar, klimatanläggning, Fold-Flat-säten, upp till nio krockkuddar, en starkare TSI-motor (nu på 110 hk mot tidigare 105 hk), B-stolpar i svart högglans, ISOFIX-fästen för bilbarnstolar i alla sätena bak, bältespåminnare även i den 2:a och 3:e sätesraden, kromade dekorlister runt luftinsläpp och kombiinstrument samt insynsskydd med komfortöppning (utdragbar jalusi som lätt kan stuvas undan).

Som standard ingår också omfattande aktiva säkerhetssystem som till exempelvis den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, PreCrash och multikollisionsbroms. Det nya radiosystemet ”Composition Media” och den likaså nya elektriska parkeringsbromsen är också standard.

Touran ”GT” bjuder utöver allt detta på detaljer som kromlister runt sidorutorna, 17-tums lättmetallfälgar, sportchassi, Ambientebelysning och en ny klimatanläggning med tre zoner (inklusive manöverpanel i andra sätesraden). För första gången kan Touran nu också fås med LED-strålkastare. En extra sportig touch får bilen med exteriör- och interiörpaketen från ”R-Line” som lanseras senare.

Den nya exteriören

Dimensionerna. Volkswagen erbjuder ett av marknadens bredaste och mest attraktiva utbud av MPV:er och familjebussar. På personbilssidan erbjuds Golf Sportsvan, Touran och Sharan medan Volkswagen Transportbilar har Caddy och Multivan i sitt program.
Touran, som är positionerad mellan Caddy och Sharan, mäter i sin nyaste version 4 527 mm i längd och har alltså blivit 130 mm längre. Ändå är den fortsatt en av de mest kompakta familjebussarna i sin klass, men trots detta har Touran det största lastutrymmet i klassen. Detta maximala utnyttjande av yttermåtten och de fördelar som dessa ger när man kör och ska manövrera bilen, kan alla tillskrivas den innovativa modulära MQB-plattformen.
Bilens längd kunde till ovanligt stor del anpassas efter hjulbasen, den mäter nu 2 791 mm och är därmed 113 mm längre än hos föregångaren. Den förlängda hjulbasen förlänger också de innerutrymmen som kan utnyttjas. Karossen på nya Touran är 181,4 cm bred utan backspeglar (+41 mm) och 162,8 cm hög utan takreling (-6 mm). Genom att ha växt både på längden och bredden samtidigt som den blivit lägre, har förhållandet mellan proportionerna blivit märkbart mycket mer dynamiskt.

Karossdesignen. De nu mer dynamiska proportionerna har tillsammans med Volkswagens uttrycksfulla formspråk gjort nya Touran till en sportig, kraftfull, modern och attraktiv familjebuss. Den utökade längden och den förlängda hjulbasen ger dessutom nya Touran ett mer långsträckt och vuxet intryck. Formgivarna har vidareutvecklat den föregående modellen genom att ge karossen moderna ytor och precisa, horisontella linjer som ger den en ännu kraftfullare utstrålning. Trots sina finslipade proportioner och vässade dynamik, förblir dock nya Touran en bil som står för vad den är – en praktisk och högklassig MPV med gott om utrymme för alla resor.

Fronten. Flera horisontellt inriktade detaljer delar på ett mycket precist sätt upp frontpartiet och får samtidigt bilen att verka bredare. Alla linjerna är avstämda mot varandra på ett logiskt och harmoniskt sätt. Touran är den första MPV från Volkswagen som kan fås med LED-strålkastare (tillval). Rent allmänt präglas Touran av sina fina och högklassigt utförda detaljer. Ett exempel på detta i fronten är den smala, undre luftspalten som framhäver Tourans bredd och låga tyngdpunkt.

Silhuetten. Kraftfulla hjulhus och horisontellt strukturerade designelement ger sidopartierna en dynamisk look. Något man ser direkt är att sidorutorna blivit smalare och mer uttrycksfulla än på föregångaren. Glasytornas nya proportioner, det mer markerade området runt A- och D-stolparna och de högblanka B- och smalare C-stolparna ger tillsammans ett mer exklusivt intryck. För första gången får nu Touran ytterligare en kromlist runt sidorutorna. Under sidorutorna löper en precist konturerad midjelinje, den så kallade Tornadolinjen som är en typisk designdetalj för Volkswagen. Från sidan betraktat, ser Tornadolinjen och dörrhandtagen ut att smälta samman till en linje. Linjen plockar upp strålkastarnas sidoprofil i höjd med A-stolpen och sträcker sig sedan ända bak in i de nydesignade baklyktorna.
En annan markant designdetalj på sidorna är D-stolpen som fått kraftigare och mer dynamiska former än på föregångaren. Genom den markerade vinkeln i sidorutornas former och den snyggt fallande taklinjen verkar den betydligt flackare och därmed sportigare än tidigare. Sist men inte minst kännetecknas nya Touran av sina uttrycksfulla trösklar som förstärker den kraftfulla silhuetten.

Bakpartiet. Den runtomlöpande Tornadolinjen infogar bakpartiet i den övergripande designen. I höjd med VW-märket löper ytterligare en linje som fortsätter in i baklyktorna (som tillval i LED-utförande) och bildar en aerodynamisk kant på bakluckan. Samtidigt får den trapetsformade nummerskyltspanelen tillsammans med baklyktorna bakpartiet att se ännu bredare ut. De smala baklyktorna smälter harmoniskt in i bakpartiets linjer. Den ljusbild de skapar har en ny design. Djupt liggande reflektorer långt ut på kanterna får tyngdpunkten att verka lägre. En stiliserad diffusor i svart markerar nederdelen på bakpartiet.

Den nya interiören

Superflexibla Fold-Flat-säten. Endast om interiören i bilen överensstämmer med förarens och de upp till sex passagerarnas krav och önskemål, kan en MPV bli en verklig storsäljare. Det är just detta som alltid varit Tourans recept för framgång, och med den nya generationen av bilen har det hela finslipats ytterligare.
Likaså har kvaliteten och ergonomin förfinats. Här spelar det nya sätessystemet Fold-Flat en framträdande roll. Med detta kan de upp till fem singelsätena i den andra och tredje raden, liksom ryggstödet på passagerarsätet fram fällas ned platt på ett par sekunder och då bilda ett sammanhängande lastgolv.
För att utnyttja hela den maximala lastvolymen på upp till 1 857 liter (last upp till taket fram till framsätenas rygg i den 7-sitsiga versionen), kan ryggstöden i den andra (3) och tredje raden (2) enkelt fällas ned och hela sätena sänkas ned helt i golvet. Resultatet är en plan och sammanhängande lastyta. Alla sätena finns alltså alltid med ombord och kan, när så behövs, fällas ned på ett platsbesparande sätt. När det gäller den andra sätesraden sker detta bekvämt från sidan, och den tredje raden kan lika enkelt fällas ner eller upp från lastutrymmet.

Märkbart längre invändigt. Ett betydelsefullt kännetecken för nya Touran är att längden invändigt vuxit med 63 mm till hela 1 779 mm. Här kommer de konstruktionsmässiga fördelarna med MQB-plattformen till sin fulla rätt: Karosslängden, som jämfört med föregångaren är 130 mm längre, har genom att hjulbasen utökats (med 113 mm) till stor del kommit interiören till godo. Och det här är något man märker tydligt i alla de tre sätesraderna.

Instrumentpanel, instrument, handhavande. Den nya instrumentpanelen är i ännu högre grad inriktad mot föraren jämfört med en förra modellen. Den övre delen av instrumentpanelen är tillverkad med slushteknik. I detta mjuka parti finns ett lockförsett förvaringsfack. I mitten ovanför mittkonsolen sitter de integrerade krominfattade luftinsläppen. Nedanför finns en applikation som likt en vinge sträcker sig över hela instrumentpanelens bredd. På passagerarsidan sitter ett stängbart fack integrerat som också fungerar som handsk- eller mediafack (USB-gränssnitt, Bluetooth för telefonen osv.). I mitten sitter infotainmentsystemet, inramat i svart högglans, och därunder reglagen till klimatanläggningen samt en rad knappar (bl.a. för start/stopp-systemet, körprofilsväljaren, den elektriska bakluckan, och Park Assist).
Både ergonomiskt och utseendemässigt präglas förarmiljön av den sluttande mittkonsolen. Framför växelspaken finns ett förvaringsfack. I detta kan också kopplingsboxen (tillval), som kopplar en smartphone till den yttre antennen, sitta inbyggd. Fler förvaringsfack hittar vi mellan de nya tubinstrumenten och vid golvet på passagerarsidan (för surfplattor).
Modellversion GT är som standard utrustad med Ambientebelysning, för första gången nu inte bara integrerad i dörrarna och vid golvet utan också som ljuslister på sidorna av det stora panoramasoltaket (tillval, nu med en yta på 1,34 m² jämfört med tidigare 1,15 m²) vilket ger den stängda soljalusien indirekt belysning.

Sätesrad 1 (förarsäte och passagerarsäte fram). Föraren och framsätespassageraren sitter 625 mm över vägbanan. En jämförelse: I en Golf GTI är detta avstånd 496 mm. Bägge modellerna erbjuder trots alla sina skillnader perfekt ergonomi. Framsätena, som nu också kan fås med elektrisk inställning som tillval, tillåter en motsvarande upprätt sittställning. Jämfört med den förra modellen är rattstångens vinkel något flackare, vilket gör att ratten (som nu kan fås med rattvärme) är mer upprätt. Förutom förvaringsfacken i instrumentpanelen, har föraren och framsätespassageraren också tillgång till två mugghållare i mittkonsolen, ett stort förvaringsfack under mittarmstödet liksom till stora dörrfack och utdragbara lådor under sätena. Touran är dessutom utrustad med fällbara bord på framsätenas baksida.

Sätesrad 2 (3 singelsäten). Den förlängda hjulbasen kommer också gästerna i den andra sätesraden till godo. Justeringsområdet för de tre separata sätena har ökats med 40 mm vilket gör att de totalt kan skjutas hela 20 cm i längdled. Ryggstödens vinkel kan justeras i tre lägen. Använder man sätena i den 2:a raden, kan föraren se på bälteskontrollen om alla passagerarna i detta säte spänt på sig sina bälten. För första gången i en Touran finns det nu också stolvärme bak och för extra komfort även en klimatanläggning med tre zoner, Pure Air Climatronic (tillval i Masters, standard i GT).
En annan nyhet ombord är armstödet i mittsätet bak för passagerarna på ytterplatserna. Som skydd mot alltför starkt solljus har nu två soljalusier integrerats i dörrarna. Speciellt när man har små barn som passagerare, är detta en viktig utrustningsdetalj.
De nya Fold-Flat-sätena är inte bara praktiska, de bjuder också på bättre sittkomfort och ger mer utrymme i huvudhöjd (+6 mm). I den 2:a sätesraden är Touran 1 518 mm bred i armbågshöjd. Denna bredd garanterar, till skillnad från hur fallet är i många andra familjebussar, att tre bilbarnstolar här får rum bredvid varandra. Alla de tre sätena i den 2:a raden, och även de båda sätena i den 3:e, är dessutom försedda med ISOFIX-fästen inklusive Top Tether-fästpunkter.

Sätesrad 3 (2 singelsäten). Den tredje sätesraden består av två singelsäten. Även här har utrymmet för knäna förbättrats (+54 mm). Det har också blivit enklare att stiga i och ur tack vare att den 2:a sätesraden nu försetts med en Easy-Entry-funktion som gör att sätena kan fällas fram. Takhöjden i den 3:e raden har vuxit med 13 mm.

Lastutrymme. Alla baksätena samt ryggstödet på passagerarplats fram kan fällas ned och kan på så sätt ge ett individuellt anpassningsbart, plant lastgolv. Lastar man en Touran upp till taket och fram till den 2:a sätesraden, rymmer lastutrymmet upp till 917 liter. I det här fallet är ett skiljenät spänt bakom den 2:a sätesraden. Fäster man istället detta nät bakom framsätet, ökar lastvolymen till 1 857 liter. Som tillval finns dessutom ett lasthanteringssystem. Detta består av ett nytt skensystem med ett uppspänt, skjutbart nät. Nätet kan även användas för förvaring.

De nya motorerna: 3 TSI + 3 TDI

Det kommer att finnas totalt sex motorer till nya Touran då den lanseras: tre bensindrivna (TSI) och tre dieslar (TDI). Alla är 4-cylindriga, direktinsprutade och turboladdade och uppfyller utsläppsnormen Euro 6. Start/stoppsystem och energiåtervinning är standard. Trots att de nya motorerna är upp till 19 % snålare med bränslet, är de piggare och levererar högre effekt: TSI-motorerna utvecklar 110 hk, 150 hk respektive 180 hk. Dieselmotorerna har en effekt på 110 hk och 150 hk – toppversionen hela 190 hk. Med undantag av grundmotorn (1,2 TSI på 110 hk) kan alla motorerna kombineras med den automatiska DSG-växellådan med dubbla kopplingar. När det gäller den starkaste bensinmotorn hör DSG till standardutrustningen.

1,2 TSI på 110 hk. Den 110 hk starka instegsmotorn (1,2 TSI) för nya Touran levererar 5 hk mer än motsvarande motor i den förra versionen. Touran 1,2 TSI BlueMotion Technology levereras med en manuell 6-växlad växellåda.

1,4 TSI på 150 hk. På nästa effektnivå erbjuds en 1,4-liters TSI-motor med en effekt på 150 hk, 10 hk mer än i den förra generationen. Som tillval kan Touran 1,4 TSI BlueMotion Technology levereras med en 7-stegad DSG-växellåda vilket ger nya Touran en förbrukning på 5,4 l/100 km.

1,8 TSI på 180 hk. Den starkaste bensinmotorn är en 1,8-liters TSI på 180 hk, alltså 10 hk starkare än den förra versionen. Som standard levereras denna den vassaste motorn med en 7-stegad DSG-växellåda.

1,6 TDI på 110 hk. Precis som instegsmotorn bland de bensindrivna alternativen, levererar motsvarande dieselmotor en effekt på 110 hk. Detta är 5 hk mer än för den förra versionen av denna motor. Som tillval kan Touran 1,6 TDI BlueMotion Technology levereras med en 7-stegad DSG-växellåda även på denna effektnivå. Snittförbrukningen ligger då på 4,1 l/100 km.

2,0 TDI på 150 hk. Den 150 hk starka 2,0-liters TDI BlueMotion Technology har dubbla balansaxlar vilket gör den extra tyst i drift. Den nya motorversionen levererar 10 hk mer än den förra. Som alternativ till en manuell växellåda kan denna Touran fås med en 6-stegad DSG-växellåda.

2,0 TDI på 190 hk. Den starkaste motorn, som också den har två balansaxlar, kan vi också hitta under huven på sportiga Golf GTD. I nya Touran levererar denna motor 190 hk och den är som standard kopplad till en 6-stegad DSG-växellåda.

Innovativa assistanssystem

Till de nya assistanssystem som Touran har att erbjuda, hör multikollisionsbromsen, den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, det proaktiva passagerarskyddsystemet PreCrash och trötthetsvarnare till standardutrustningen (samtliga versioner).

Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en MPV erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp). Assistanssystemen i detalj:

Trailer Assist. Nya Touran kommer att erbjuds med ett assistanssystem som gör det enklare än någonsin att backa med släp: ”Trailer Assist” – ett system som gjorde debut med nya Passat. För att backa in ett släp på en uppfart utifrån vägen, stannar föraren bilen på en viss punkt och lägger i backen. Systemet aktiveras med en knapptryckning. På kombiinstrumentet visas då den aktuella och den möjliga styrvinkeln. Detta görs med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer som används på data från backkameran. Kameran övervakar och utvärderar släpets vinkel i förhållande till bilen. Med hjälp av sidobackspegelns inställningsknapp, som då fungerar som en joystick, kan föraren steglöst ställa in önskad färdriktning för släpet. Touran övertar då styrningen av bilen baserat på förarens kommandon medan föraren bara behöver sköta bromsen och gasen. Inriktningen av bilen sker med hjälp av den automatiska styrningen av det elektromekaniska styrservot.

Side Assist med Blind Sport Sensor och Rear Traffic Alert. Detta system kan bidra till att förhindra svåra olyckor – speciellt i dessa båda situationer:
1) På motorväg, genom att systemet detekterar både snabba omkörande som långsamt körande bilar som befinner sig i den döda vinkeln och i så fall varnar föraren om detta genom att tända en LED-lampa i ytterbackspegeln. På detta vis gör systemet det säkrare att köra om. Om man utöver Side Assist också installerat det kamerabaserade systemet Lane Assist, aktiveras varningen också om man styr mot den farliga sidan (även om blinkern ej används). Systemet styr också aktivt emot om man börjar att byta fil.
2) När man ska backa ut från en parkeringsplats som ligger i rät vinkel mot vägen. I denna situation erbjuder backa-ut-assistenten ”Blind Spot Sensor” med ”Rear Traffic Alert” revolutionerande hjälp genom att systemets radarsensor kan upptäcka fordon som närmar sig från sidan. Om det skulle finnas risk för en kollision, avger systemet först en visuell varningssignal och sedan ett varningsljud. Om föraren inte avvärjer den farliga situationen och det föreligger risk för en kollision, börjar systemet automatiskt att bromsa.

Front Assist med autobromsfunktionen City Emergency Brake. Front Assist är ett system som varnar föraren och själv kan bromsa bilen om det finns risk för en kollision. I Front Assist ingår också City Emergency Brake. Medan det är Front Assist som i höga hastigheter varnar om det finns risk för en kollision eller att avståndet till framförvarande är för kort och också kan bromsa ner bilen om så skulle behövas, är det City Emergency Brake som tar hand om detta i lägre hastighet i stan.

Automatisk avståndsreglering (ACC). Precis som Front Assist med City Emergency Brake, använder sig detta system av en radarsensor monterad i fronten. Föraren kan ställa in önskad hastighet i intervallet 30-160 km/h. ACC fungerar både med en manuell växellåda och med en DSG-växellåda. I alla Touran med en DSG-växellåda kan ACC bromsa ner bilen helt till stillastående om man ligger bakom ett fordon som saktar in för att stanna. Efter kvittens från föraren, kan ACC (i kombination med en DSG-växellåda) köra vidare automatiskt. ACC håller den inställda hastigheten och det förvalda avståndet till framförvarande fordon konstant och bromsar resp. accelererar automatiskt bilen i flytande trafik. Via valt körläge respektive vald körprofil (tillval) kan systemets dynamik varieras.

Multikollisionsbroms. En standardmonterad tekniskt avancerad lösning för Volkswagens MQB-modeller är den så kallade multikollisionsbromsen. Systemet kan automatiskt bromsa ned en bil efter en kollision för att få ner rörelseenergin så mycket som möjligt. Multikollisionsbromsen utlöses av krockkuddesensorerna vid en primär kollision. Föraren har när som helst möjlighet att ta över från systemet – ger man gas, kopplas systemet ur. Multikollisionsbromsen stängs också av om föraren själv börjar bromsa med ännu högre bromskraft. I princip kan multikollisionsbromsen bromsa ner bilen till en hastighet av 10 km/h. Den resterande hastigheten är avsedd att kunna användas för att styra bilen till en säker plats efter inbromsningen.

Proaktivt passagerarskyddssystem. Om det proaktiva passagerarskyddssystemet upptäcker att det finns risk för en kollision – till exempel vid full inbromsning med aktiverad bromsassistent – förspänns förarens och framsätespassagerarens säkerhetsbälten automatiskt för att optimera krockkuddarnas och säkerhetsbältenas skyddsverkan. Handlar det om en kritisk situation där bilen är i obalans, som vid en kraftig över- eller understyrning med ESC-ingrepp, stängs dessutom sidorutorna (endast en liten luftspalt lämnas öppen) och panoramasoltaket. Om sidorutor och tak är nästan helt stängda, får sidokrockkuddarna och krockkuddarna avsedda för huvudena bäst stöd och kan då ge bästa möjliga skyddsverkan.

De nya komfortsystemen

Easy Open. Om bilen är utrustad med Keyless Access (ett automatiskt lås- och startsystem), räcker det tack vare Easy Open med en viss fotrörelse bakom bilen för att bakluckan ska öppnas automatiskt. Själva gränssnittet mellan människa och maskin består av en närhetssensor som sitter vid den bakre stötfångaren och kan registrera kickrörelsen med foten.

Körprofilsval. Fyra, eller i kombination med DCC (adaptiv chassireglering) fem, körprofiler står till förarens förfogande: ”Eco”, ”Sport”, ”Normal”, ”Individual” och, i kombination med DCC dessutom, ”Comfort”. I läget ”Eco” har motorstyrningen, klimatanläggningen och andra hjälpsystem en speciellt förbrukningsminimerad inställning. Om bilen är utrustad med en DSG-växellåda, kan man i Eco-läget också använda en frirullningsfunktion: När föraren släpper upp gasen – till exempel i en utförsbacke – kopplar DSG-växellådan ur och motorn går ner på tomgång. Det gör att bilens inneboende rörelseenergi kan utnyttjas maximalt. I läget ”Sport” däremot, blir till exempel dämpningen styvare, motorresponsen mer dynamisk och DSG-lådans växlingspunkter förskjutna – för sportigare körning.

Elektrisk parkeringsbroms. Istället för handbromsspak, som i den förra versionen, hittar vi i nya Touran en strömbrytare och en ”Auto Hold”-knapp på mittkonsolen. Den elektriska parkeringsbromsen har många fördelar: Genom att någon handbromsspak inte behövs, frigörs plats mellan framsätena och dessutom släpper den elektriska parkeringsbromsen automatiskt när man kör iväg. Detta gör det lättare vid start i backe. Sist, men inte minst, förhindrar ”Auto Hold”-systemet att bilen börjar rulla iväg från stillastående.
39.7°
0

Det här är nya Volkswagen Touran

Större och mer ekonomisk

Hur datoranimerad hud förbättrats genom åren
Vi har kommit långt sedan The Scorpion King

I denna video kikar Phil Edwards från Vox på de förbättringar som gjorts när det kommer till datoranimerad hud i filmer. För att någonting ska se verkligt ut måste först och främst ljussättningen se realistisk ut. Studier har utförts kring hur ljus studsar och rör sig igenom olika objekt, och den forskningen har lett till stora framsteg vad gäller hur verklighetstrogen datoranimerad hud ser ut. Två exempel på datoranimerade karaktärer från filmer är The Scorpion King (2002) och Alita: Battle Angel (2019) som tas upp i videon. Tumnagel
37.9°
+
Hugo Engström
0

Teslaförare somnar bakom ratten på motorväg
Bilen stannar "säkert" längs vägen

En 24-årig Teslaförare somnade i sin bil i fredags på E6 i Norge. Videon i tweeten visar hur föraren sitter medvetslös med ansiktet ner mot knät. Lyckligtvis var Teslas Autopilot aktiverad och fungerade som tänkt. Bilen körde en bit tills den stannade "säkert" i vänsterfilen och aktiverade bilens varningsblinkers. Förarna runt om försökte få kontakt med Teslaföraren både när bilen färdades och efter att den stannat, utan någon lycka. Föraren vaknade dock till slut och polisen i Norge ska ha dragit in dennes körkort och händelsen ska vara polisanmäld. Tumnagel
32.8°
+
Hugo Engström
0

Apple börjar sälja Magic Keyboard med TouchID separat
Perfekt för Mac Mini med M1

Apple har nu börjat sälja Magic Keyboard med TouchID separat. Tangentbordet som introducerades tillsammans med 24-tums iMac med M1. Skillnaderna mot det gamla Magic Keyboard är att de nya tangentborden har en tangent med TouchID som kan användas för att låsa upp datorn och Apple Pay. Hörnen av själva tangentborden är även mer rundade än tidigare. TouchID ska bara fungera med datorer som har Apples egna chip. Tangentbordet finns att köpa på Apple Store i två versioner nu. Antingen med eller utan numerisk del. Du kan även välja att köpa tangentborden i vilken färg du vill så länge det är silver. Magic Keyboard med Touch ID: 1 795 kr Magic Keyboard med Touch ID och numerisk del: 2 095 kr Tumnagel
38.2°
+
Hugo Engström
0

SpaceX har installerat 29 raptor-motorer på en Super Heavy
Rakten som ska skjuta upp Starship till rymden

SpaceX verkar vara i full gång med förbereda sig på att skjuta upp sin rymdfarkost Starship till rymden för första gången. Den senaste tiden har man haft fullt upp med att preparera Super Heavy-raketen som ska skjuta upp Starship till rymden, man motortestade bland annat en Super Heavy-prototyp i slutet av förra månaden. Nu har SpaceX installerat hela 29 stycken Raptor-motorer på Super Heavy-raketen "Booster 4", raketen som är tänkt att skicka en första Starship-farkost till rymden. Det kan jämföras med de sex Raptor-motorer som kommer att driva Starship. När Super Heavy väl är klar att tas i drift kommer den att förses med sammanlagt 33 Raptor-motorer. Varje Raptor-motor har ungefär dubbelt så mycket motorkraft som de Merlin-motorer som används till SpaceX trotjänare Falcon 9 och den större modellen Falcon Heavy. Exakt när vi kan få se Booster4 och Starship-prototypen "Ship 20" lyfta mot rymden finns det än så än så länge inga uppgifter om. Tidigare i år uppgav dock SpaceX att man siktade på att genomföra detta någon gång under det kommande året. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du fajtas mot en fysisk version av Death Egg Robot
Doctor Robotnik jätterobot från Sonic the Hedgehog

Gillar man Sonic the Hedgehog så har leksaksföretaget Jakks Pacific nu släppt ett spel där Sonic ska fajtas mot den jättelika roboten Death Egg Robot, en robot som dök upp för första gången 1992 i spelet Sonic the Hedgehog 2. Det handlar om en cirka 25 centimeter hög version av Death Egg Robot som spelaren ska besegra genom att skjuta Sonic i en katapult mot roboten. Träffar man robotens bröstkorg tre gånger så vinner man över roboten som då faller isär i mindre delar. Roboten har dock även egna vapen som kan användas för att försöka träffa katapulten med Sonic. "Sonic Giant Dr. Eggman Robot Battle Set" släpps i samband med att det nu gått 30 år sedan SEGA lanserade det första Sonic the Hedgehog-spelet. I dagsläget verkar leksaken bara säljas via amerikanska Target och där kostar den 40 dollar. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Logga in på Twitter med ditt Google- eller Apple-konto
Det blir enklare att börja twittra

Twitter har nu gjort det möjligt att skapa ett konto på tjänsten via sitt konto på Google eller Apple. Det finns även möjlighet för de som redan har ett Twitter-konto att koppla detta till sitt konto hos Google eller Twitter. Det verkar dock som om alternativet att logga in med sitt Apple ID enbart finns tillgängligt på Twitters app till iOS för tillfället. Det kanske kan vara intressant att ha i baktanke om man kör iOS men även planerar att använda sitt Twitter-konto på andra plattformar. I en tweet skriver dock Twitter att det snart kommer att vara möjligt att använda sitt Apple ID även för att logga in via webben. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för We Need to Do Something
En regelrätt mysrulle

Lite indieskräck är ju aldrig fel. We Need to Do Something släpps på diverse VOD-tjänster 3 september och en trailer för denna rulle kan ni kika på ovan. I filmen får vi träffa en familj som i samband med en storm blir inlåsta i sitt hus i flera dagar och under dessa dagar sker det en och annan underlighet. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Dagens Rainbow Six-event ska koppla spelet med Extraction
Dags för Nest Destruction

Ubisoft meddelade i går att nästa stora spelevent för Rainbow Six: Siege kommer koppla ihop spelet med kommande Rainbow Six: Extraction. Eventet heter Containment och drar igång i dag fram till den 24 augusti. Containment bjuder på spelläget Nest Destruction där spelare ska slåss på en omgjord variant av Consulate-banan om ett utomjordiskt näste. Tumnagel
36.7°
+
Frode Wikesjö
0

Betaltjänsten Square köper betaltjänsten Afterpay
Pröjsar 29 miljarder dollar för Klarna-konkurrenten

Twitter-grundaren Jack Dorseys betaltjänst Square köper nu den australiensiska betaltjänsten Afterpay, en tjänst som i mångt och mycket fungerar som svenska Klarna. Jack Dorsey är även vd för Square och han säger i en kommenter angående uppköpet av Afterpay: "Square and Afterpay have a shared purpose. We built our business to make the financial system more fair, accessible, and inclusive, and Afterpay has built a trusted brand aligned with those principles. Together, we can better connect our Cash App and Seller ecosystems to deliver even more compelling products and services for merchants and consumers, putting the power back in their hands." Square kommer att betala hisnande 29 miljarder dollar, motsvarande nästan 250 miljarder svenska kronor, för Afterpay. För att affären ska gå igenom måste den godkännas av diverse myndigheter. Går allt som det ska med det så förväntar sig Square och Afterpay att affären ska vara genomförd någon gång under första kvartalet 2022. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tom Scott åker vattenhiss
En ganska dåligt placerad sådan

Tom Scott har släppt en ny video och den här gången pratas det vattenhiss, eller dykgondol som tyskarna säger. Dykgondolen är placerad i Östersjön, vilket betyder att man inte kan se något på grund av skräpvatten, men konceptet är ballt i alla fall. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Snart kan man koda Python på en miniräknare
Texas Instrument presenterar miniräknare för programmerare

Texas Instruments har presenterat en ny miniräknare som riktar sig mot programmerare som vill ha en liten handhållen enhet där de kan koda Python. TI-84 Plus CE Python är försedd med en färgskärm och ett uppladdningsbart batteri som kan räcka i upp till en månads tid. Miniräknaren saknar wifi, bluetooth och kamera, något som enligt Texas Instruments gör att de som använder miniräknaren för att koda slipper distraktioner under sina kodar-sessioner. Peter Balyta, Texas Instruments chef för utbildnings-teknologi, säger om TI-84 Plus CE Python: "By adding Python to the calculators many students are already familiar with and use in class, we are making programming more accessible and approachable for all students, eliminating the need for teachers to reserve separate computer labs to teach these important skills. With Python, students arenx27t just learning to program; they are learning life-long lessons about thinking critically and creatively to solve real-world problems" Texas Instruments TI-84 Plus CE Python släpps på marknaden i höst. Vad den kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Den likande miniräknaren TI-84 Plus CE kostar i dagsläget cirka 1500 kronor. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny otecknad Teenage Mutant Ninja Turtles på ingång
Ska skrivas av Casey och Colin Jost

För fans av Teenage Mutant Ninja Turtles ser framtiden rätt ljus ut. Seth Rogen jobbar för tillfället på en animerad Turtles-rulle och nu har det blivit känt att ytterligare en otecknad film är på ingång. Precis som de senaste filmerna kommer Michael Bay producera och bröderna Casey och Colin Jost, kända från Impractical Jokers och Saturday Night Live, har anlitats för att skriva manus. När filmen kommer ha premiär är lite okänt, men lär släppas någon gång i framtiden. Kanske lite tidigare. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för Post Mortem: Ingen dör i Skarnes
Norsk vampyrserie på Netflix

Här kommer trailern till den norska dramakomedi-serien Post Mortem: Ingen dör i Skarnes som snart har premiär på Netflix. Tv-serien utspelar sig i den lilla norska staden Skarnes där en kvinnan Live lite oväntat vaknar upp efter sin död. Lives familj driver en begravningsbyrå och när hon börjar känna ett sug efter blod verkar det som hon och hennes familj även ser en affärsmöjlighet i Lives sug efter blod. Post Mortem: Ingen dör i Skarnes drar igång på Netflix 25 augusti. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blizzards VD avgår
J. Allen Brack ersätts av Jen Oneal och Mike Ybarra

Att säga att läget är lite stökigt hos Blizzard just nu är lite utav en underdrift. Speljätten har fått en hel del skit för sin interna machokultur och företaget har stämts för diskriminering och anställda har inlett strejk. Nu verkar det hela bära lite frukt då J. Allen Brack, som ersatte Mike Morhaime som VD för Blizzard 2018, kommer avgå och ersättas av Jen Oneal och Mike Ybarra. I ett uttalande säger Brack detta: “I am confident that Jen Oneal and Mike Ybarra will provide the leadership Blizzard needs to realize its full potential and will accelerate the pace of change. I anticipate they will do so with passion and enthusiasm and that they can be trusted to lead with the highest levels of integrity and commitment to the components of our culture that make Blizzard so special.” Troligtvis är detta bara början om omstruktureringen i bolaget. Tumnagel
45.3°
+
André Stray
0

Stålmannens första animerade film
Klassiker från 1941 förbättrad av AI

Under början av 40-talet gjorde Fleischer Studios ett gäng riktigt imponerande animerade filmer med Stålmannen. I klippet ovan kan man se en av dessa filmer fast då, med hjälp av lite datormagi, anpassad för moderna skärmar och ögon. På grund av upphovsrättsgrejer så finns det inget ljud första minuten av filmen. Tumnagel
39.7°
+
Frode Wikesjö
0

Warholms världsrekordskor delvis framtagna av Formel 1-stall
Mercedes och Puma i skosamarbete

Tidigare idag satte norrmannen Karsten Warholm nytt världsrekord på 400 meter häck när han vann finalen i OS i Tokyo. Nu menar en del bedömare att det nya världsrekordet delvis är ett resultat av de superhårda banorna i OS kombinerat med de skor som Warholm använde. Skorna som Warholm använde är tillverkade av Puma vilka i sitt arbete med att utveckla dessa tagit hjälp av Mercedes AMG Petronas Formel 1-stall. Skorna kallas för "Evospeed Tokyo Future Faster+" och Puma skriver om dessa i ett pressmeddelande: "The EVOSPEED TOKYO FUTURE FASTER+ was designed together with 400m hurdles World Record Holder Karsten Warholm and his coach. The spike’s upper is infused with carbon fiber threads and its sole has a carbon plate, engineered by Mercedes AMG Petronas, with permanent titanium pins. It weighs 135 grams." I klippet ovan kan ni kolla in Warholms lopp där han sprang 400 meter häck på världsrekordtiden 45,94 sekunder. Warholm innehade redan världsrekordet på distansen efter att tidigare i sommar sprungit sträckan på 46,70 sekunder under en tävling i Oslo. Innan det hade rekordet stått sig sedan amerikanen Kevin Young sprang på 46,78 sekunder på OS i Barcelona 1992. Här nedanför hittas ett klipp från Puma där man visar upp sina Faster+-modeller, skor som även används av den svenske stavhopparen Armand Duplantis. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Logitech visar upp true wireless-lurar för kontorsbruk
Zone True Wireless

Logitech kastar sig in i true wireless-matchen och anser att man ska vara seriös. Så pass att de tagit fram nya Zone True Wireless som är avsedda att användas i kontorsmiljö och har optimerats för plattformarna Google Meet, Microsoft Teams och Zoom. Lurarna har en rätt minimalistisk design och är utrustad med en ordentlig mikrofon som ska vara duktig på att snappa upp din röst när du pratar. Enligt Logitech ska batteriet i lurarna räcka upp till 7 timmars musiklyssnande med brusreducering på och 12 timmar utan. Taltiden ligger på 6 timmar med brusreducering och 6,5 timmar utan. Zone True Wireless kommer börja säljas i höst till ett rekommenderat pris på 3290 kronor. Det kommer även finnas en trådad variant för 990 kronor. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Idag drar Apex Legends: Emergence igång
I vanlig ordning släpps det megapatch

Idag är det 3 augusti och det betyder att tionde säsongen i Apex Legends kommer dra igång. Den här gången heter säsongen Emergance och det kommer läggas till en ny spelbar karaktär vid namn Seer, nya heavy ammo-vapnet Rampage, ändringar på Worldx27s Edge-banan och flera balansändringar som borde röra runt i grytan i metan. Seer är likt Bloodhound en spårare som kan hjälpa dig och dina lagkamrater att se motståndare under matcherna. Bland annat kan Seer se motståndares hjärtslag när han siktar med vapnet och skjuta ut drönare i ett konformat mönster som låter honom och lagkamraterna se var fienderna befinner sig. Ultimat-förmågan kastar ut drönarna i en sfär och motståndare som rör sig i sfären visas när de springer eller skjuter. Utöver detta kommer Emergence med en rad ändringar som trevligheter i stil med att "Hold On"-kommando lagts till i ping-menyn när du klickar på fiende-ping. Sedan kommer Fuses ultimatattack nu visa fiender som fastnar i eld-ringen, Prowler har kastats ut från Supply Drops och ersatts med Alternator med Disruptor-rundor och Spitfire. Hela listan med ändringar är rackarns lång och ni hittar den via länk här nere till vänster. I vanlig ordning är det typ 19:00 som gäller för själva släppet. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Nu kan du laga maten Homer Simpson äter
Ny kokbok med recept från The Simpsons

Skulle du vilja äta liknande mat som de gör i tv-serien The Simpsons släpps nu kokboken "The Unofficial Simpsons Cookbook" med recept till några av tv-seriens klassiska maträtter. Kokboken är skriven av Laurel Randolph som är ett stort fan av tv-serien och även driver bloggen The Joy of Cooking Milhouse. "The Unofficial Simpsons Cookbook" innehåller 70 recept med maträtter som till exempel Chief Wiggums Chili, The Flaming Moe och Krusty Burgers. "The Unofficial Simpsons Cookbook" finns i både papper och som ebok. Den kostar runt 10 - 15 dollar beroende på vilket format man föredrar. Tumnagel
86kg
+
Wille Wilhelmsson

En titt på vad som gör Nespresso Vertuo speciellt
En kaffecentrifug

I denna video kollar kaffenörden James Hoffman in Nespressos Vertuo-system och vad som gör det lite speciellt jämfört med originalet. Nespresso Vertuo, som funnits några år har en stor fördel jämfört med de klassiska Nespressokapslarna; det går att få större koppar kaffe. Tumnagel
82kg
+
Hugo Engström

The Weeknd har något nytt på gång
Teasar på sociala medier

Artisten The Weeknd har under dagen laddat upp detta klipp med titeln "The Dawn Is Coming" som verkar vara en teaser till hans nästa album, som inte borde vara så långt borta. Enligt tweeten nedan börjar det inatt. Det är just nu oklart exakt vad som börjar, men det är mycket möjligt att det kan handla om ett låtsläpp. Förra albumet från Abel Tesfaye, som han egentligen heter, släpptes 20 mars 2020. Tumnagel
89kg
+
Hugo Engström

Kurt Cobains barndomshem blir museum
Kolla in hur Nirvanas sångare växte upp

Alla Nirvana-fans får snart ett nytt utflyktsmål att vallfärda till då bandets sångare Kurt Cobains barndomshem ska bli ett museum med en tillhörande utställning. Huset ligger i Aberdeen i den amerikanska delstaten Washington och Cobain bodde i huset mellan 1968 - 1984, flera år innan Cobain och Nirvana blev kända. Husets nuvarande ägare James Beacon säger att han planerar att renovera om huset så att det till 90 - 95 procent ser ut som det gjorde under tidseran Cobain bodde där. Ni kan ta en titt på hur huset ser ut för tillfället i klippet ovan. Beacon har även fått huset beviljat som ett officiellt kulturminnesmärke i Washington. Nirvana bildades av Kurt Cobain och Krist Novoselic 1987 och 1990 anslöt sig Dave Grohl till bandet. Nirvana lade ner i samband med att Cobain begick självmord 1994. Tumnagel
76kg
+
Wille Wilhelmsson

Hur man bäst får bort kroppshår
Matt ger lite tips

Här får man lite stalltips för hur man tar bort kroppshår från lite svårare ställen. Det bjuds på tips om vilka verktyg man bör använda och vilka tekniker bör använda för att vaxning, trimning och rakning. av överkroppen. Tumnagel
39kg
+
Frode Wikesjö

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
112kg
+
Hugo Engström

Billie Eilish "Happier Than Ever" ute nu
Den 19-åriga artistens andra studioalbum

Idag släppte Billie Eilish sin senaste skiva Happier Than Ever. Hela albumet är både skrivet och producerat av Billie och hennes bror Finneas Ox27Connell. Hennes första album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? vann bland annat en Grammy för bästa album. Nedan är musikvideon för singeln NDA. Regisserad av henne själv. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
102kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
29kg
+
Hugo Engström