11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Donkervoort D8 GTO-JD70 preppad för bankörning
Donkervoort D8 GTO-JD70 preppad för bankörning Den här har tillägget R

I somras skrev vi om Donkervoorts nya modell med tungvrickarnamnet D8 GTO-JD70. Nu släpps banversionen och den heter istället D8 GTO-JD70 R. Precis som gatversionen har den här en turbomatad Audi-femma på 2,5 liter som ger 420 hästar och 520 newtonmeter under skalet. Men istället för den fempetade sekventiella lådan sitter det i R en sexpetad låda som i sin tur driver bakhjulen.

Vidare har man förändrat både chassi och fjädring så att bilen ska fungera så optimalt som möjligt på bana. Även bussningarna är styvare. Sen sitter det en annan FIA-godkänd bensintank, sexpunktsbälte, störtbur och ett uppgraderat brandsläckningssystem.

På prislappen står det 198.000 euro vilket är en slant över gatversionen som kostar från 163.636 euro.

Bil, Nyheter, Donkervoort, Donkervoort D8 GTO-JD70 R, banracer, officiell, bankörning
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Donkervoort D8 GTO-JD70 preppad för bankörning
Ännu lättare version av Donkervoort D8 GTO-JD70 Naken kolfiber väger mindre För en månad sedan fick vi ta del av Donkervoorts senaste modell D8 GTO-JD70. Nu presenteras den i specialversionen Bare Naked Carbon Edition (BNCE) som gör den ännu lättare. Det kanske inte direkt behövs på en bil som redan bara väger in på 700 kilo men alla gram räknas. Går man all in här ska man spara upp till sex kilo. Kolfiberväven kan man få med matt eller blank finish och färgerna man har att välja mellan är grön, röd, blå, guld eller grå. Vanliga D8 GTO-JD70 kostar 198.000 euro och den här lär bli något dyrare än så. Tumnagel
38.1°
0
Nytt åkdon från Donkervoort Det här är D8 GTO-JD70 Visst är det kul med en biltillverkare som gör något som inte ser ut som allt annat där ute? Donkervoort är precis en sådan och nu presenterar de nytt. Visst, den ser i princip ut som det företaget har byggt tidigare, men den är ändå väldigt ball. D8 GTO-JD70 heter den och endast 70 stycken kommer att byggas. Siffran kommer från att man hyllar grundaren Joop Donkervoort som i år fyller just 70. Under huven sitter en turbomatad femma på 2,5 liter hämtad från Audi. Här ger den 420 hästar och 520 newtonmeter i vrid. Till motorn sitter en fempetad manuell låda som ser till att driva bakhjulen. Effekten räcker gott och väl eftersom hela ekipaget bara väger 700 kilo. Det gör att bilen tar sig från 0-100 km/h på bara 2,7 sekunder, 0-200 på 7,7 och slutligen tippar 280 km/h. "The JD70 has moved beyond the normal measures for acceleration, braking and cornering so we’re using G forces now. The car is a pure driver’s machine like nothing else on the market. The JD70 is the distillation of everything we know and everything we’ve learned on the road and the racetrack, from track days and from customer talks and, of course, from Joop’s own ideas on what a supercar should be to its driver." Priset för ett exemplar börjar på 163.636 euro. Tumnagel
43.9°
0
Autocar kör Donkervoort D8 GTO-JD70 Kul men dyr I somras rullade Donkervoort ut den senaste modellen D8 GTO-JD70. Endast 70 stycken tillverkas och på varje sitter en prislapp som det står 163.636 euro på. Det är en slant det. Men vad får man för pengarna då? Autocar har provkört och så här såg det ut. Tumnagel
38.2°
0
38.4° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 29 okt 2020, 18:00
Donkervoort D8 GTO-JD70 preppad för bankörning Den här har tillägget R
38.4°
0