m

Fem meter lyxyacht byggd för att köras

Jag har kört Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé

Fem meter lyxyacht byggd för att köras
Foto: Bobby Green
Bil / Mercedes

Människor med hjärna kör bil med stjärna. Den har ni kanske hört förut? Stjärnan i det här fallet är självklart Mercedes. Och visst är det bra om man har en hjärna när man kör bil, annars vore det lite olyckligt. Vi börjar dock närma oss en tid när det kanske ändå inte är så viktigt, eftersom bilarna kommer göra allt åt oss. Men jag som bilälskare vill i alla fall njuta av att köra själv ett tag till i alla fall. I en S-Klass myser man säkert lika ofta i baksätet som i förarstolen men när en bil är i coupé-form blir det inte riktigt lika mysigt, därför är det självklart bakom ratten man sitter i nya S 500 Coupé. Det har jag gjort ett par dagar och så här var det.

Förord
Vilken annan plats hade man kunnat fota denna bil än vid vattnet i sällskap av lite båtar? För det här är nämligen en båt. Stor som en färja, bred som en pråm och lyxig som en yacht. När man ska parkera fendrar man på i förebyggande syfte, betalar hamnavgiften i automaten och tar en glass på kajkanten. Skulle vädret bli sämre kryper man ner i ruffen, slår på massagen i stolarna och lyssnar på väderleksrapporten ur ljudsystemet från Burmester som får den skrikigaste av röster att låta som en morgontrött Mikael Persbrandt.

Körkänsla
Startknappen trycks in och jag möts av ett oväntat och högt morrande. Var det någon som startade en SLS AMG vid sidan om mig? Inte riktigt så men V8:an i denna lyxlimpa låter mycket mer än jag hade förväntat mig. Min förutfattade mening är att de som inte vill köra AMG för att dessa bilar är för skrikiga istället hoppar ner ett steg till en 600 eller 500 för att de vill vara mer diskreta. En kallstart i den här bilen är allt annat än diskret kan jag lova. Jag trodde att denna bil skulle vara en maskerad missil som mest bara sköt fram i en rasande takt utan att föra så mycket liv, men icke. Till min stora förtjusning som ljudnörd såklart. Lite lätt gas från rödljusen markerar för andra att det finns pulver så det räcker men att man inte är så hardcore att man för den delen behöver en AMG. Ett lyckat mellansteg för den som vill ha det där lilla extra men som inte löper hela linan ut skulle jag vilja säga.

Jag lägger ut från kajen och här gäller det att hålla tungan rätt i mun. För även om det finns kameror runt precis hela bilen är detta en bil som mäter över fem meter i längd och nästan två meter i bredd, och det finns således mycket plåt att skada om man inte är försiktig. Sensorerna skriker ju såklart till om man är för nära något men som vi vet händer en olycka så lätt.

Jag börjar med att fokusera på körningen och struntar i alla reglage, knappar, pekskärmar och annat som bara distraherar. Man märker direkt att bilen är stor och tung. Den elektroniska styrningen är lätt som en fjäder men ger trots detta hyfsat bra känsla. Det tar ett tag att vänja sig vid bilens storlek och lära sig vart man har den, men när jag väl fått kläm på detta kan jag njuta av den fantastiska gången. Man glider verkligen fram som på ett öppet och stilla hav. Luftfjädringen går att ställa in i två lägen, Comfort eller Sport, men det förstnämnda är att föredra. Det här är ingen sportbil utan något man ska färdas bekvämt i, byggd för 250 knyck på Autobahn.

Den här bilen är som ni kanske misstänkte proppad med all möjlig teknik som ska hjälpa till att göra färden så behaglig som möjlig. När du svänger får du exempelvis extra stöd i solen eftersom kuddarna på sidorna blåses upp och stöttar dig. Du sitter alltså hela tiden tryggt i stolen och slipper kana omkring. Ytterligare en teknisk och häftig pryl som liknar detta är något som Mercedes kallar för "Curve Tilting". Det är en funktion som faktiskt lutar hela bilen inåt i kurvorna vilket i sin tur också ska göra att du som åker med sitter still och inte åker omkring. Du trycks inte åt sidan utan istället nedåt, och sitter därmed klistrad på din plats. Dock finns det ett stort minus, denna nya och coola tekniska funktion går inte på grund av platsutrymme att kombinera med luftfjädring eller fyrhjulsdrift. Det finns således inte i bilen jag testade. Jag har dock pratat med en person som fått uppleva denna teknik och det hela ska tydligen fungera mycket bra och göra den redan bekväma åkturen ännu bekvämare. En sak som dock finns är "Magic Body Control" och det här är ett system som kan se in i framtiden. I vindrutan sitter det två stycken kameror som läser av vägen 15 meter framför bilen och som sedan förbereder fjädringen och stötdämparna på vad som komma skall. De ställer då in sig på om de ska bli hårdare eller mjukare, allt för att det inte ska bli en chock när man helt plötsligt råkar damma ner i ett potthål. Om det fungerar är svårt att säga men eftersom åkturen nästintill hela tiden är så bekväm så vågar jag påstå det.

Under den enorma huven sitter hjärtat i bilen - en V8:a på 4.7 liter som försetts med dubbla turboaggregat. Effekten ligger på 455 hästar och 700 Nm. Mycket effekt men det är också mycket bil som ska flyttas på då ekipaget väger in på strax över två ton. Men krut finns det. 0-100 km/h tar inte mer än 4.6 sekunder och när man trycker på försvinner snabbt tanken på hur mycket den här bilen faktiskt väger. Det är en enorm kraft som sparkar till i ryggen och det är först när man tittar på hastighetsmätaren man inser hur snabbt det faktiskt går. Visst morrar motorn rätt så bra till en början men detta planas snabbt ut och då kan man inte längre höra hur fort man kör. Omkörningar och liknade är en barnlek och att kryssa motorväg med den här är en dröm. Den sjustegade automatlådan växlar silkeslent och sköter sig precis så som du kan förvänta dig. Att det ens finns paddlar bakom ratten här är märkligt, för dessa rör man ändå inte.

Det här är som sagt ingen sportbil men det innebär ju inte att den inte kan svänga för det. Trots sin storlek känns den inte så enorm när man väl pressar den lite. Vägen sugs upp av fjädringen och den fantastiska motorn tappar aldrig orken utan köttar bara på. Vridet finns alltid där och det känns i princip som att man skulle kunna starta på högsta växeln och bara låta kraften föra bilen framåt. Det finns en härlig muskelbilskänsla över motorn fast utan den ojämna gången. Dock upptäckte jag vid ett flertal tillfällen vid tomgång att bilen vibrerade lite smått genom motorns gång. Något oväntat måste jag säga. I en Dodge Charger från 60-talet hör det till, men kanske inte i en splitterny Mercedes.

Interiör
Här var det ljust och fräscht! Det första man lägger märke till är de läckra stolarna som man genast vill bekanta sig mer med. Kombinationen ljust skinn och trä råder det delade meningar om och personligen hade jag valt en mer nedtonad interiör i något mörkt material. De runda fläktutblåsen ser nästan ut som kanongluggar på ett piratskepp och bidrar ännu mer till känslan att det är en båt man sitter i. Ratten är inte den glada clownen som vi sett i andra nya bilar från Mercedes utan en treekrad trevlig sak med lite för många knappar på sig. På vanligt Mercedes-vis sitter växelspaken vid ratten och i detta fall på höger sida. Det gjorde att en ovan som mig själv fumlade lite när det var dags att spola rutan, som man i den här gör på vänster sida, och istället slog på blinkersen på motorvägen. Men det här är såklart bara en vanesak. Instrumenthuset har fått en likadan skärm som infotainmentsystemet och borta är alltså de traditionella klockorna. Fungerar bra men den matta ytan gör tyvärr att det kan bli lite svårt att se mätarna när solen ligger på för mycket.

Jag försökte mig på att göra en liten film om hur insidan är. Kommentera gärna om detta uppskattas eller om jag bör skippa det i framtiden.

Exteriör
Mercedes har i mina ögon ändå lyckats maskera hur mycket plåt den här bilen faktiskt besitter. Den känns betydligt större på insidan än vad den är när man väl kommer ut. Men den som inte har suttit i den tycker nog att det är ett riktigt as till bil även utifrån, och det är det också såklart.

Den maffiga grillen och den enorma Mercedes-stjärnan i mitten markerar tydligt vad det är för bil du har i backspegeln, och som snart kommer att köra om dig. Strålkastarna är enorma och kan i mina ögon nästan ses som för stora för resten av formerna. Den långa led-slingan som agerar varselljus lyser aggressivt på dagtid och ger bilen en arg uppsyn. Resten av lamporna i själva huset är snyggt uppbyggda och utformningen gör att man enkelt känner igen att det är en Mercedes det handlar om. Testbilen var utrustad med de exklusiva led-strålkastarna som förutom att lysa upp vägen på allra bästa sätt även har 47 stycken Swarowski-kristaller i sig. Ett litet nätt tillval som gör dig 55 700 kronor fattigare, men så mycket blingigare. De skarpa vecken på huven, de djupa luftintagen och den lilla läppen längst ner markerar att det inte är någon sur diesel man åker omkring i.

Om vi flyttar vidare till bilen i profil ser man verkligen hur lång bilen är, och hur mycket av detta som är motorhuv och frontparti. Den något boxiga och raka fronten går över till en mer rundad bakdel och man ser att det inte bara är en stor sedan som fått slankare taklinje utan att det är en helhet. Taket går snyggt ut i en något upphöjd baklucka och det hela ser ut att harmonisera ganska bra. Det blir liksom inte en kantig coupéform utan det hela ser ut att hänga ihop. Här ser man också att bilen nästan kräver minst 20 tum stora hjul istället för de 18-tummare som sitter på här.

Baken är väl det som det talats om mest när det kommer till S-Klass Coupé. Här bjuds man på något oväntade bakljus som är väldigt slimmade jämfört med vad man är van vid från Mercedes. Utformningen känner vi igen men lamporna är ihoptryckta på höjden. Till en början tyckte jag inte att dessa passade så bra in men de växte faktiskt ju mer tiden gick. Det gick till och med så långt att jag tyckte att kromkanten ovanför passade in. I övrigt ser det faktiskt inte heller så dumt ut, och man har lyckats att inte få det att se ut som att bilen lider av ankrumpa. Dock finns det en detalj, som på så många andra bilar, som jag inte tål - att avgasrören är fejk. Tittar man in i dessa två feta rektangulära hål ser man två stackare till pipor en bit in. Och det syns ganska så tydligt också.

Avslutning
S 500 Coupé må vara instegsmodellen i denna klass men det är ingen fegis bara för det. Det är bilen för dig som inte riktigt vill ta steget upp till storebror S 63 AMG eller för den delen pappa S 65 AMG men som ändå vill ha något pampigt att köra omkring i. Pengamässigt är klivet upp till S 63 AMG hela 429 000 kronor så den här biten kan nog också spela in när man står där i bilhallen och väljer. S 500 är inte lika aggressiv som sina syskon utan mer ett nedtonat paket för den som vill skryta utan att vara vulgär. Garanterat en bil folk fortfarande slänger en extra blick efter även om det inte står AMG på bakluckan, och som verkligen sticker ut i trafiken. En cab-version är på gång vilket gör att du helt plötsligt fick ytterligare ett alternativ att välja mellan. Hoppas bara att den försöker hålla samma snygga linjer som coupé-versionen.

Fakta Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé
Motor: V8:a, 4.7 liter, dubbelturbo, 455 hästkrafter, 700 Newtonmeter.
Växellåda: Sjustegad automatlåda (7G-Tronic Plus).
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.6 sekunder, toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad).
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.
Däck: 245/50 R18 fram och bak.
Mått: Hjulbas 2.94 meter, längd 5.02 meter, bredd 1.89 meter, höjd 1.41 meter, vikt 2 090 kilo, bensintank 80 liter, förbrukning 0.94 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 219 gram per kilometer.
Pris: 1 227 000 kronor.

Läs mer
53.1°
0

Fem meter lyxyacht byggd för att köras

Jag har kört Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé

fler
Populäraste
Forskare tar ägg från utrotningshotad noshörning
I ett försök att hålla arten vid liv 
Tumnagel
43.5°
+
Frode Wikesjö
0
Kina höjer sina importtullar mot USA
Det går bra nu 
Tumnagel
22.0°
+
Frode Wikesjö
0
Trailern för Lady och Lufsen
Hundfilm 
Tumnagel
24.8°
+
Frode Wikesjö
0
Disney ska göra Obi-Wan Kenobi-serie
Med Ewan McGregor 
Tumnagel
55.7°
+
Frode Wikesjö
0
Här är den första trailern för The Mandalorian
Disneys nya Star Wars-serie 
Tumnagel
58.5°
+
Frode Wikesjö
0
Han ska göra en 30 år lång timelapse
Är på år fem nu... 
Tumnagel
46.9°
+
Roger Åberg
0
Världens största elfärja finns i Danmark
Ellen transporterar bilar och människor mellan öarna Ale och Ærø 
Tumnagel
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hälften av användarna planerar att behålla sina mobiler i 3-5 år
Det glädjer nog varken Apple eller Samsung 
Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det brinner som aldrig förr i Amazonas
Omvärlden riktar skarp kritik mot Brasilien 
Tumnagel
12.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Även YouTube börjar blockera kinesisk propaganda
Har raderat över 200 Hongkong-fientliga kanaler 
Tumnagel
59.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Koenigsegg har patent på sitt smarta avgassystem
Jason förklarar 
Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0
Trailer för The Report
Släpps 29 november på Prime Video 
Tumnagel
41.2°
+
André Stray
0
fler
Senaste
Rykte OnePlus 7T får stor kameramodul
Enligt Evan Blass 
Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
Star Wars: The Rise of Skywalker får affisch
Rätt snygg sådan faktiskt 
Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0
Forskare tar ägg från utrotningshotad noshörning
I ett försök att hålla arten vid liv 
Tumnagel
43.5°
+
Frode Wikesjö
0
En grym Spindelmannen-kostym
Riktigt bra! 
Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0
NASA utreder misstänkt brott i rymden
Första gången det sker 
Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0
Justin Wong analyserar Evo moment #37
Samt hela matchen innan det legendariska momentet 
Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
Lyssna på Refused-låten Never Fade Away
Från spelet Cyberpunk 2077 
Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0
Kina höjer sina importtullar mot USA
Det går bra nu 
Tumnagel
22.0°
+
Frode Wikesjö
0
Trailern för Lady och Lufsen
Hundfilm 
Tumnagel
24.8°
+
Frode Wikesjö
0
Pokémon Masters släpps nästa vecka
Den 29 augusti för att vara exakt 
Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0
Disney ska göra Obi-Wan Kenobi-serie
Med Ewan McGregor 
Tumnagel
55.7°
+
Frode Wikesjö
0
Här är den första trailern för The Mandalorian
Disneys nya Star Wars-serie 
Tumnagel
58.5°
+
Frode Wikesjö
0
fler
Tjock
David Guetta remixar Aviciis Heaven
Fina hyllningar till en vän 
Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
Ny jeans-kollektion från Arket
Finns i butik nu 
Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
Howard Jones - What Is Love
Fredagsklassikern 
Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
Tut i luren! Idag är det köttbullens dag!
Äntligen! 
Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
Ny musikvideo från Lana Del Rey
En video för två låtar 
Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
Så rengör du mocka- och läderskor
High Snobiety visar 
Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
Slipknot spelar i Globen nästa år
Den 21 februari 
Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
Alton Browns mat-serie Good Eats är tillbaka
Kyckling på menyn 
Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
Varifrån kommer zombies?
Nerdwriter1 förklarar 
Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
Delicato + Nöt-Crème = sant
Fika på nästa nivå 
Tumnagel
148kg
+
Bobby Green
Granit presenterar kollektionen Muted Tones
Lanseras imorgon 
Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
Om stereotyper från Boston på film
Allt är Good Will Huntings fel 
Tumnagel
87kg
+
Bobby Green