Quantcast
m

Ferrari presenterar F12tdf
Ännu mer redo för racerbanan

Ferrari presenterar F12tdf
Bil / Ferrari

Spionfotografer har under en ganska lång tid sett mystiska versioner av Ferrari F12 smyga omkring och det har sedan dess snackats om att en Speciale-version därför skulle vara runt hörnet. Nu presenteras den, men den heter inte F12 Speciale utan F12tdf där tdf är en förkortning av Tour de France. Cykeltävlingen kanske ni tänker? Nej, detta är en hyllning till långloppsracingen Ferrari dominerade i på 50- och 60-talet. Den 9 november äger den officiella avtäckningen rum men bilder och fakta kring bilen får vi ta del av redan i dag.

Bilen byggs i en begränsad upplaga om 799 stycken exemplar och det köparna får är en F12 som är ännu mer anpassad för att köras på banan. Effekten ur den 6.2 liter stora V12:an har skruvats upp från 740 till 780 hästar och vridet har ökats med 15 Nm till 705. 0-100 km/h ska gå på snabba 2.9 sekunder, 0-200 på bara 7.9 sekunder medan toppfarten anges till över 340 km/h. På Ferraris egna testbana, Fiorano, klockar bilen in på 1:21. Tjänstevikten anges till 1 520 kilo vilket innebär att ingenjörerna har lyckats trolla bort 110 kilo jämfört med en vanlig F12. Bromsoken hämtas från LaFerrari vilket gör att den nya stoppsträckan från 100 km/h blir 30.5 meter, från 200 km/h 121 meter. Nytt är även bakhjulsstyrning, som gör bilen ännu bättre på att ta kurvor.

Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett helt nytt kjolpaket, ett par nya luftintag och en överlag mycket mer aggressiv design. Den är bredare, lägre, argare och så mycket uppkäftigare än tidigare.

Allt om bilen finns i pressmeddelandet och på länken nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Ferrari presenterar F12tdf
Visa
Pressmeddelande
F12tdf – NEW LIMITED EDITION SPECIAL SERIES DELIVERS

TRACK-LEVEL PERFORMANCE ON THE ROAD

OFFICIAL DEBUT ANNOUNCED FOR THE FINALI MONDIALI

AT MUGELLO ON NOVEMBER 8

Maranello, 13 October 2015 – Ferrari reveals the F12tdf which pays homage to the Tour

de France, the legendary endurance road race that Ferrari dominated in the 1950s and

‘60s, particularly with the 1956 250 GT Berlinetta which won four consecutive editions.

It was a race that rewarded cars that combined maximum performance with the

driveability and ease of use that enabled the competitors to race for hundreds of

kilometres a day over fast, tortuous roads and on circuits. The F12tdf is the ultimate

expression of the concept of an extreme road car that is equally at home on the track,

and just 799 will be built.

The F12tdf is a concentration of technical innovations which involve all those areas

central to Ferrari’s DNA: engine, aerodynamics and vehicle dynamics. As a result, in

terms of acceleration, roadholding and agility, the new berlinetta is second to none.

The F12tdf’s performance is assured by the 780 cv, naturally-aspirated V12 derived

directly from the F12berlinetta’s multi-award-winning engine. The car’s exhilarating

dynamic behaviour, specifically its lateral acceleration in corners, is due to an 8%

increase in the ratio of the front tyres compared to the rear ones. The car’s natural

tendency to oversteer as a result of the change in tyre sizes is compensated for by the

innovative rear-wheel steering system – known as the Virtual Short Wheelbase, which

is integrated with the other vehicle dynamic control systems – that guarantees the

steering wheel response times and turn-in of a competition car while increasing stability

at high speed. Cornering speeds are also higher thanks to the significant increase in

downforce - +87% - which has reached unprecedented levels for a front-engined V12

berlinetta.

A radical redesign of the bodywork, interior, engine, transmission and running gear,

along with the abundant use of carbon-fibre inside and out, has slashed 110 kg off the

car’s overall weight.

.

All of these factors combine to produce record performance figures: 0-100 km/h in 2.9

seconds and 0-200 km/h in 7.9 seconds in addition to a substantial boost in lateral

acceleration. The F12tdf laps Fiorano in just 1’21”.

Ferrari spa

Direzione e stabilimento

via Abetone Inf. 4

I-41053 Maranello (MO)

tel+39 0536 949 337

fax +39 0536 949 049

www.ferrari.com

Sede sociale

via Emilia est 1163

P.O. Box 589

I-41122 Modena

Capitale sociale

€ 20.260.000 i.v.

P.Iva – Cod. Fisc.

Nr. Reg. Imprese Modena:

00159560366

R.E.A. di Modena 88683

Direzione e Coordinamento:

Fiat Chrysler Automobiles N.V.

Outstanding stopping distances are guaranteed by the adoption of the new Extreme

Design one-piece brake callipers already seen on the LaFerrari. This new-generation

system means the car can brake from 100-0 km/h in just 30.5 m and from 200-0 in 121

m.

POWERTRAIN

The engine is the F12berlinetta’s 6262cc 65° V12 on which Ferrari engineers worked

to boost maximum power output from 740 cv to 780 cv at 8,500 rpm, yielding a specific

power output of 125 cv/l. The engine’s sporty response is assured by a maximum torque

figure of 705 Nm (up from 690 Nm) at 6,750 rpm with 80% already available at 2,500

rpm, resulting in unparalleled, progressive pick-up all the way to the red-line at 8,900

rpm.

Numerous modifications have been developed for this engine, starting with the use of

race-inspired mechanical tappets and variable-geometry intake trumpets used on

Formula 1 cars which help boost volumetric efficiency at high revs.

The F12tdf is equipped with a specific version of the F1 DCT with 6% shorter gear

ratios that delivers 30% faster upshifts and 40% faster downshifts.

VEHICLE DYNAMICS

Ferrari’s engineers sought to create an extremely agile and powerful car which could

also be driven by less expert drivers. They drew on the wealth of experience built up in

the XX programmes which are dedicated to developing extremely high performance

cars driven by non-professional drivers.

Extraordinary chassis dynamics, in terms of maximum lateral acceleration and

responsiveness, are in part achieved by the increase in the front tyre dimensions, which

jump from 255 to 275, along with the front channel size - up from 9.5” to 10”. This

modification guarantees higher lateral acceleration generated by the front axle but,

alone, this would have caused oversteer on the limit, making the car more challenging

for less expert drivers.

To enable even gentlemen drivers to make full use of the performance, Ferrari

developed its new Virtual Short Wheelbase system. Debuting on the F12tdf, the rear

axle is active, allowing the rear wheels to pivot around a vertical axis.

Using model-based control logic developed entirely in-house by Ferrari, the rear axle

steering automatically adjusts the rear wheels, working out the optimal steering angle

as a function of the steering wheel angle, speed of steering inputs and vehicle speed.

The Virtual Short Wheelbase improves the car’s responsiveness to make it feel more

agile, with instantaneous turn-in that can be best appreciated on twisty roads and on

more technically challenging tracks while, at the same time, improving stability at high

speeds.

AERODYNAMICS

The F12tdf’s aerodynamic performance is nothing short of record-breaking – its

aerodynamic efficiency figure is 1.6, almost double that of the F12berlinetta.

Downforce is 230 kg at 200 km/h, which is an impressive 107 kg more.

Development affected every area of the car’s surface, producing striking elements that

lend its forms a unique sleek power. At the front, a highly complex bumper contributes

to downforce generation. It features a radically scooped lower section and incorporates

a competition car-inspired splitter, dive planes, floor wings and louvres to boost the

efficiency of both the sides and the underbody.

The Aerobridge on the car’s front flank has been redesigned to increase the energising

effect of the air flow along the top of the sides, while at the rear, louvres on the

wheelarch create a depression that extracts air from the inner wheelarch, thereby

increasing the efficiency of a section of the underbody that is usually little used in

generating downforce.

The rear spoiler is now 60mm longer and 30mm higher, while the rake of the rear screen

has been made more vertical to extend the surface area over which the spoiler can

generate downforce and to capitalise on its advantages more effectively. The concave

curvature of the rear luggage hatch either side of the rear screen further enhances the

solution.

Three pairs of GT-racing-derived strakes have been adopted on the aerodynamic

underbody and are responsible for 30% of the increase in downforce compared to the

F12berlinetta. The rear diffuser has been completely redesigned and now sports a

system of three active flaps. It has been split into three channels and features curved

fences and vertical splitters to boost the power of the vortexes and enhance the

expansion of the flow in the horizontal plane. This radical aerodynamic design work

essentially created a whole new car that also marks a major stylistic departure from the

F12berlinetta.

STYLING

Designed by the Ferrari Styling Centre, the new F12tdf has particularly imposing yet

sensual forms, the product of Ferrari’s continuous commitment to melding sculptural

beauty with functional demands.

All of the bodywork panels, from the chiselled nose to the tail, have been revised. Wider

front and rear tracks also give the car an even more aggressive stance.

In terms of the formal design language, the objective was to create a sophisticated

interaction between the sculptural surfaces of the F12berlinetta and a more graphic

treatment of the various new aerodynamic features. The best testament to this intent is

the evolution of the Aerobridge, the design of which is further enhanced by the use of

bare carbon-fibre. Developed in such a technical manner, this component combines

with the other details in creating a coherent aesthetic approach to the whole car.

The car’s uncompromising sportiness is expressed with the same degree of purity in the

deliberately Spartan cockpit. The wrap-around effect that embraces the driving position

is intensified by the use of carbon-fibre housings for the instruments and satellite pods.

The door panels have been pared back to a single carbon-fibre shell, while the glove

compartment has disappeared to be replaced by simple knee padding. Alcantara rather

the traditional leather was chosen for the cabin trim, technical fabric for the seats and

patterned aluminium instead of mats for the floor, once again with the aim of saving

every last ounce of weight.

The F12tdf’s specification is completed by lightweight alloys with five twinned spokes

that are designed to have the narrowest section possible to reduce unsprung weight.

Text and images of the F12tdf can be downloaded from the Ferrari media site:

www.media.ferrari.com

F12tdf Technical Specifications

Engine

Type 65-degree V12

Overall displacement 6,262 cc

Max. power output* 574 kW (780 cv) at 8,500 rpm

Max. torque 705 Nm at 6,750 rpm

Max. engine speed 8,900 rpm (limiter)

Dimensions and weight

Length 4,656 mm

Width ` 1,961 mm

Height 1,273 mm

Dry weight** 1,415 kg

Weight distribution 46% front - 54% rear

Tyres and wheel rims

Front 275/35 ZR 20” 10” J

Rear 315/35 ZR 20” 11.5” J

Performance

Max. speed in excess of 340 km/h

0-100 km/h 2.9 sec

0-200 km/h 7.9 sec

Fiorano lap time 1’21”

Fuel consumption and CO2 emissions

Fuel consumption*** 15.4 l/100 km

Emissions*** 360 g/km

* Engine power is expressed in kW, as defined by the International System of Units

(SI), and in cv (1KW=1.3596216 cv). With dynamic ram effect

** With optional lightweight options

*** ECE+EUDC with HELE system
57.0°
0

Ferrari presenterar F12tdf

Ännu mer redo för racerbanan

Cyklister med elcyklar kör säkrare
Anses ta färre risker

Elcyklar har blivit allt mer populära de senaste åren och enligt det amerikanska försäkringsbolaget Bikmo så är elcyklister mer sällan inblandade i olyckor. Enligt en undersökning som försäkringsbolaget genomfört så var det 38 procent färre elcyklister som utnyttjade sin försäkring jämfört med de som cyklade på cyklar med enbart pedaler som drivkraft. Enligt försäkringsbolaget så ska detta bland annat bero på att elcyklister anses ta färre risker i trafiken än de som cyklar på traditionella cyklar. Huruvida det stämmer att elcyklister tar färre risker i trafiken än traditionella cyklister bör antagligen utredas vidare av en oberoende aktör. Bikmo använde hur som helst resultatet i sin undersökning för att sänka premien för elcyklister med 25 procent då dessa utnyttjade sin försäkring mer sällan än de som cyklade på enbart pedaldrivna cyklar. Vilken typ av cykel använder du mest? Svara gärna på vår enkät här nedanför. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify lanseras på ytterligare 13 marknader
Bland annat i Ryssland

Spotify fortsätter sin resa mot världsherravälde på musikstreaming-fronten och lanserar nu sin sin tjänst på ytterligare 13 marknader. Igår blev Spotify tillgängligt för användare i Albanien, Belarus, Bosnien och Herzegovina, Kroatien, Kazakhstan, Kosovo, Moldavien, Montenegro, Nordmakedonien, Ryssland, Serbien, Slovenien samt Ukraina. Gustav Gyllenhammar är Spotifys chef för Markets and Subscriber Growth och han säger i ett uttalande om deras senaste lansering: "Spotify’s arrival in Russia, as well as the additional 12 European countries, is a big step forward in our overall global growth strategy. A fundamental piece of that strategy is staying connected to global culture while allowing room for local adaptation, and we’ve certainly achieved that with these launches. Our team on the ground is working closely with local musicians, labels and cultural tastemakers to offer a revolutionary and unrivaled fully Russian music experience to be sure that Spotify is going to be loved." När nu Spotify lanseras på 13 ytterligare marknader innebär det att tjänsten finns tillgänglig på sammanlagt 92 marknader. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelmedier tycker till om Ghost of Tsushima
Många fina ord om fint spel

Idag släppte embargot för Sucker Punchs nya äventyr Ghost of Tsushima och ni har säkert redan läst vad vi tycker om spelet. För att göra en lång historia kort så gillar vi det. För att ta beslut om ni ska köpa spelet eller ej så kan det vara bra att lyssna på fler åsikter om det, så därför är det kalas att massvis med spelmedier också sagt sitt om spelet. Ovan har ni Easy Allies recension och nedan hittar ni åsikter från IGN, ACG, Skill Up, GameSpot, Arekkz, Destructoid, GamesRadar och YongYea. Ghost of Tsushima släpps på fredag. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Apple får betala böter på nästan 1 miljard dollar till Samsung
För att man har köpt för få OLED-skärmar

SamMobile rapporterar att Apple kommer att få betala böter på runt 950 miljoner dollar för att man har köpt för få OLED-skärmar av Samsungs skärmdivision Samsung Display. Anledningen till detta är att köparna av skärmar som Samsung Display tillverkar förbinder sig att köpa ett visst antal skärmar. Gör de inte det så utgår en slags böter som ska täcka upp produktionskostnaden och den förlorade inkomsten för Samsung Display skriver SamMobile. Det här ska inte vara första gången Apple får betala liknande böter till Samsung Display. 2019 rapporteras Apple ha fått betala 684 miljoner dollar för att inte ha köpt det minsta antalet skärmar man förbundit sig att göra enligt kontraktet med Samsung Display. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fisker vill använda Volkswagens MEB-plattform till Ocean
Skulle underlätta en hel del

I början av året presenterade Fisker sin nya helt eldrivna SUV Ocean. Vi fick ta del av lite siffror kring bilen men det var lite oklart om man tagit fram en egen plattform eller om bilen baserades på en befintlig. Det var det sistnämnda som gällde och det är faktiskt Volkswagens MEB-plattform som finns där under. Nu hoppas Fisker kunna fortsätta använda den när det väl är dags för serietillverkning. MEB gör sin debut i ID.3 och kommer även att användas i ID.4. Audi, Seat och andra kommer också att använda den. Förserieproduktionen av Ocean ska dra igång fjärde kvartalet 2021 och full produktion med tillhörande leveranser väntas vara igång fjärde kvartalet 2022. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Husqvarna Simulator - Sommarstuga Edition
Årets spel?

Glöm Flight Simulator 2020 och allt vad de nu heter, det här är den enda simulatorn du någonsin kommer att behöva. Du kanske har gått och funderat på om du skulle ta och skaffa dig en sommarstuga? Med detta spel behöver du inte det, och kan istället sitta kvar i soffan i lägenheten med neddragna persienner. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Frankrike ska införa åldersverifikation för porrtjänster
Kommer det lyckas bättre där än i Storbritannien?

Det franska parlamentet beslutade förra veckan att porrsajter som erbjuder sina tjänster i Frankrike måste införa ett system för åldersverifikation så att bara de som är över 18 år gamla kan komma åt materialet på tjänsterna. Exakt hur detta ska fungera lämnar man åt tjänsterna att lösa och gör dem inte det kan de bestraffas med böter eller få sina tjänster blockerade i landet. Vissa politiker föreslår att tjänsterna skulle kunna använda bankkorts-kontroller för att säkerställa åldern på dem som vill besöka porrtjänster i Frankrike, något som dock kan bli rätt så integritetskränkande då användarna i sådana fall eventuellt lämnar ut sin identitet till tjänsterna eller den som kontrollerar systemet. Detta var något som Storbritannien blev varse om förra året. Där hade man sedan 2018 arbetat för att ta fram ett system för att verifiera åldern på dem som ville besöka porrtjänster. Det hela slutade dock med att man fick skrota hela systemet då det ansågs allt för integritetskränkande. Tumnagel
25.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ares Design släpper ny film på Panther ProgettoUno
Den nya Panteran

Våren förra året presenterade Ares Design Panther ProgettoUno - en bil man kallade för den spirituella uppföljaren till klassikern De Tomaso Pantera. Egentligen är det dock "bara" en Lamborghini Huracán med ny kaross, popup-strålkastare och baklysen från Corvette C7. Nu har man gjort en ny film på bilen där vi får se den rulla på väg och lite annat. Bilen ska nu vara redo för produktion och endast 21 stycken exemplar kommer att tillverkas. Varje har en prislapp på, håll i er nu, 615.000 euro. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

MKHBD snackar OnePlus Nord med Carl Pei
Om budgetlurar och kostnader

OnePlus kommer om en vecka att presentera nya midrangeluren Nord. MKBHD har tagit ett snack med OnePlus-medgrundaren Carl Pei hur företaget har arbetat med telefonen och vad man gjort för att skära ner kostnaden. Som thumbnailen redan avslöjat så får vi i videon en någorlunda ordentlig titt på telefonen. Och det verkar även som att Carl Pei använder nya OnePlus Buds. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Spotify släpper topplista för podcast
Nu lättare att hitta kvalitetsinnehåll

Det finns ungefär 10264 podcast för varje person i världen, vilket gör att det kan vara rätt svårt att hitta något intressant att lyssna. Speciellt på Spotify som nyligen anammat podcast, men inte tidigare erbjudit någon form av topplistor eller liknande. Nu är det dock andra bullar då Spotify implementerat just topplistor för podcasts. Det är två nya podcast-listor som lagts till. Top ger dig de mest populära podcastsen som baseras på lyssnarsiffror och listan uppdateras månadsvis. Utöver det har vi Trending-listan och här hittar vi podcasts som växer snabbt och snappas upp av Spotifys algoritmer. Tumnagel
42.1°
+
André Stray
0

Volkswagen sparkar sin mjukvaruchef
Strulade till det med ID.3 och nya Golf

Lanseringen av Volkswagens elbil ID.3 och nya Golf gick knappast smärtfritt och det var på grund av strul med mjukvaran i bilarna. Nu får chefen över denna avdelning, Christian Senger, sparken. Christian kom till Volkswagen från BMW där han jobbat med modellen i3. Vem som kommer att ersätta honom är än så länge oklart. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Kano släpper ny version av sin PC-byggsats
Bygg ihop din egen Windows 10-maskin

För lite över ett år sedan presenterade Kano en byggsats avsedd för att bygga ihop en så kallad 2-in-1-dator, en tablet med tillhörande tangentbord, och nu kommer den andra versionen av denna. Det handlar om en byggsats som Kano primärt har utvecklat för att barn ska kunna bygga ihop sin egen dator, kanske med lite hjälp av sina föräldrar. Precis som sin föregångare har den nya versionen av Kano PC försetts med en 11,6 tum stor pekskärm, 64GB lagring och 4GB RAM. På processorfronten har det dock hänt grejer och nu kör Kano PC en Intel Celeron N4000-processor vilken är betydligt mycket kraftfullare än den Intel Atom x5-Z8350-processor som satt i föregångaren. Den andra versionen av Kano PC släpps nu i USA, Kanada och Mexico och kommer där att kosta motsvarande cirka 2750 kronor. Kano skriver att den även kommer att släppas i EU snart men exakt när det kommer att ske finns det än så länga inga uppgifter om. Kano släpper även lite tillbehör till Kano PC i form av en mus, ett par hörlurar och en webcam vilka även dessa levereras som byggsatser. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Halv miljon kunders uppgifter på drift efter att Foodora hackats
25.000 svenskars adressuppgifter fanns i stulen databas

Mattjänsten Foodora har utsatts för ett datorintrång av obehöriga och nu ska en databas innehållande kunduppgifter till närmare en halv miljon kunder vara ute till försäljning på nätet enligt DN:s uppgiftslämnare. Det ska handla om epost-adresser, namn, adresser, telefonnummer samt hashade lösenord som de obehöriga kommit över efter datorintrånget. Enligt ett mail som Foodora skickat ut till de drabbade kunderna ska det handla om kunduppgifter i en databas från 2016. I mailet skriver Foodora: "Tyvärr måste vi informera dig om en händelse som kan påverka säkerheten för dina personuppgifter. Nyligen upptäckte vi ett dataintrång som rör foodoras kunddata för året 2016. Vi ber om ursäkt för potentiella besvär som detta kan orsaka dig." Vet du med dig att du hade konto på Foodora 2016 och använt samma lösenord där som på andra tjänster kan det vara läge att uppdatera detta på de andra tjänster där samma lösenord används. Datorintrånget ska vara anmält till tyska myndigheter då Foodora nu för tiden ägs av det tyska företaget Delivery Hero. Tumnagel
25.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blod, vind och dueller i Ghost of Tsushima
Vi har spelat Sucker Punchs Kurasawa-hyllning

Vad får man om man kombinerar Sekiro med The Witcher 3 och sedan strör över en hel del inspiration från Kurosawa-filmer? Jo, ett riktigt bra, vackert och underhållande äventyrsspel som lyckas fånga känslan i att vara en samurai. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Här är Nintendo Entertainment System Lego
Nytt samarbete mellan LEGO och Nintendo

I år är det 35 år sedan Nintendo släppte sin legendariska spelkonsol Nintendo Entertainment System (NES) och snart kommer denna gå att köpa i en LEGO-version. Det handlar om ett nytt samarbete mellan LEGO och Nintendo där köparen kan bygga ihop en NES-konsol med tillhörande handkontroll och cartridge samt en liten tv-apparat. Byggsatsen består av 2646 lego-bitar och ovanpå lego-tvn kan man sätta fast Super Mario i lego, en byggsats som LEGO och Nintendo presenterade tidigare i år. Nintendo Entertainment System Lego släpps 1 augusti, samma dag som LEGO Super Mario släpps, och kommer att kosta cirka 230 euro. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda CX650T - klassisk motorcykel med turbo
Ja tack, en sån här vill jag ha

Det senaste Regular Car Reviews har testat är inte en car utan en bike, motorcykel alltså. En Honda CX650T från 1983 och det är det där t:et på slutet som gör det. Det står nämligen för turbo och allt med turbo är ju som vi alla vet tokfränt. Så en sån här vill jag ha, också. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Rivian får in 2,5 miljarder dollar i ny finansieringsrunda
Nu uppe i totalt 5,3 miljarder dollar sedan förra året

Det är många som tror stenhårt på den nya elbilstillverkaren Rivian. Nyligen klubbades det igenom att ytterligare en stor säck med pengar kommer in till företaget via en ny finansieringsrunda. Denna gången handlar det om 2,5 miljarder dollar vilket är den största enskilda summan hittills. Denna gången kommer pengarna återigen från Amazon och BlackRock - nya namn är Soros Fund Management, Coatue, Fidelity Management and Research Company och Baron Capital Group. Sedan förra året har man lyckats få in hela 5,3 miljarder dollar, men någon bil finns inte på vägarna än. Förutom pickupen R1T har Rivian suven R1S på gång, och en skåpbil för kommersiell verksamhet. Alla ska börja levereras någon gång nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Vad är egentligen intelligens?
Kurzgesagt undersöker

Människan är som känt den smartaste varelsen på planeten, även om det handlar om en rätt varierad grad av intelligens från rikspucko till nobelpristagare. Men vad är intelligens egentligen? Kurzgesagt har släppt en ny informativ video där det pratas om just detta. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Husqvarna Simulator - Sommarstuga Edition
Årets spel?

Glöm Flight Simulator 2020 och allt vad de nu heter, det här är den enda simulatorn du någonsin kommer att behöva. Du kanske har gått och funderat på om du skulle ta och skaffa dig en sommarstuga? Med detta spel behöver du inte det, och kan istället sitta kvar i soffan i lägenheten med neddragna persienner. Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0

Ny sommarkollektion med Peanuts-tema
Från Levi's

Levix27s har tidigare släppt kollektion med Peanuts-serientema och nu är det dags igen, denna gång med sommaren i åtanke. Här har man valt att fokusera kring Snobbens atletiska färdigheter och det finns t-shirts, tröjor och tracksuits som alla är inspirerade av Levix27s sportswear-kläder från 1984. Det finns även fotbollströjor, bucket hats och crewneck-tröjor i olika färger. Allt släpps den 4 augusti. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Så tillagar du en köttbit
Gör rätt så blir det gött

I det här klippet får vi lära oss hur man tillagar en köttbit i stekpanna, om man nu inte redan kunde det. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Iggy Pops The Passenger får musikvideo
43 år senare

1977 släpptes låten The Passenger med Iggy Pop. Först nu, 43 år senare, har låten fått en officiell musikvideo. The Passenger var Iggys första singel från det andra studioalbumet Lust For Life. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Äventyr med Eminem och Kid Cudi
Serietidnings-tema i lyric-videon

Här har vi lyric-videon till låten The Adventures Of Moon Man & Slim Shady som är ett samarbete mellan Kid Cudi och Eminem. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Gatumat i Latinamerika
Ny serie snart på Netflix

Här har vi trailern för Street Food: Latin America som precis som namnet avslöjar handlar om gatumat i Latinamerika. Vi får hänga med och se vad man mumsar på i bland annat Peru och Bolivia och premiär blir det den 21 juli. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Tokig reklamfilm för en stege
Den enda stegen du behöver?

Att göra en reklamfilm för ett eldrivet verktyg eller en gräsklippare känns ju inte jättesvårt, men hur gör man reklam för en stege egentligen? Så här tydligen. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
77kg
+
Roger Åberg

Grattis Ringo Starr!
Beatlen firade 80 år med stjärnspäckad konsert

Den gamle Beatles-trummisen fyllde 80 år igår och som brukligt firade han sin födelsedag med att jamma med några av sina kompisar i musikbranschen. Årets firande arrangerades online vilket även gav oss som inte var på plats möjlighet att följa det hela via YouTube. Ni kan kolla in Ringo Starrs födelsedagsfirande hör ovanför. Där framträder förutom Starr själv även artister som Sheryl Crow, Ben Harper, Dave Grohl, Sheila E och Beatles-kollegan Paul McCartney. Tumnagel
176kg
+
Wille Wilhelmsson

En flip med en cykelvagn
Inga barn skadades!

Här får vi se Danny MacAskill leka runt på cykel, men den här gången med en vagn bakpå. Tumnagel
101kg
+
Roger Åberg

En lite snyggare cykelhjälm
Håller du med?

Cykelhjälmar är sällan snygga, de är liksom sportiga men sällan snygga. Bern har en del snygga och så har vi ju Hövding som inte syns alls. Men snygga cykelhjälmar är sällsynta, dels för att de kräver sin stoppning och då hamnar rätt höjd på huvudet. De här från thousand försöker i alla fall vara snygga och modellen heritage finns i ett antal olika färger. Lyckas de? Tumnagel
47kg
+
Roger Åberg