Ford presenterar eldrivna Mustang Mach-E
Tar sig upp till 48,3 mil
Efter läckorna förra veckan har Ford nu som utlovat presenterat den nya elbilen Mustang Mach-E. Det är en SUV/crossover med Mustang-inspirerat utseende som är Fords första riktiga utmanare i det "nya" elbilsträsket. Designen kommer säkert många att ha åsikter om och som väntat lär det bli en del som älskar den och en del som hatar den. Personligen tycker jag att Ford kunde ha skippat Mustang-biten då denna modell är så långt från Mustang-arvet man kan komma.
Utseendet är ju som vanligt inte det viktigaste utan i det här fallet är det hur långt bilen kommer på en laddning, hur långt tid det tar att ladda och hur den är att köra och leva med. Fem stycken versioner finns att välja mellan och insteget kallas för Select. Den börjar på 43.895 dollar och går att få med både bak- och fyrhjulsdrift. Batteripacket är på 75,7 kWh och effekten ur elmotorn ligger på 259 hästar. Den bakhjulsdrivna bjuder på 414 newtonmeter i vrid medan fyrhjulsdriftaren har 565. Accelerationstiderna säger strax över sex respektive ungefär 5,5 sekunder till 100 km/h. Räckvidden här ska ligga på 37 mil för den som driver på framaxeln, den andra får lite lägre 33,8 mil istället.
Nästa version heter Premium och den börjar på 50.600 dollar. Även här går det att välja mellan bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den här kommer dock att gå att få som standard eller long range. Den förstnämnda har samma drivlina som Select medan long range har ett batteripack på hela 98,8 kWh. En bakhjulsdriven sådan har 286 hästar, 414 newtonmeter i vrid och ska göra 0-100 på runt 6,5 sekunder. Räckvidden anges till 48,3 mil. Den fyrhjulsdrivna som även har en elmotor på framaxeln bjuder på 338 hästar, 556 newtonmeter och ska göra 0-100 på runt 5,5 istället. Räckvidden droppar dock till 43,5 mil.
Vassast i gänget blir Mach-E GT som börjar på 60.500 dollar. Den sägs ha runt 465 hästar, 830 newtonmeter, det stora batteripacket på 98,8 kWh, fyrhjulsdrift och kunna göra 0-100 på runt 3,5 sekunder. Fokus på prestanda här alltså vilket bland annat gör att räckvidden får lida lite, 37,8 mil sägs den klara.
När juicen i batteriet är slut måste man ladda. Gör man det via ett vanligt eluttag får man 3,5 mil per timme. Köper man en Ford Connected Charging-grunka får man istället 5,1 mil per timme, men man använder fortfarande ett vanligt uttag. Man ska kunna snabbladda upp till 150 Kw och gör man det ska man få från 10 till 80 procent på runt 40 minuter.
Insidan domineras av en stor skärm på mittkonsolen som mäter 15,5 tum. Framför föraren finns ytterligare en pekskärm och den är på 10,2 tum. På tillvalslistan finns mängder med olika saker - bland annat ett ljudsystem från Bang & Olufsen med tio stycken högtalare, ett panoramaglastak och stämningsljus i flera olika färger. Under locket där fram får man in 136 liter och där bak sväljer utrymmet 821 liter. Inte så pjåkigt. Fäller man baksätet får man hela 1688 liter att fylla med skrot.
Du hittar mer information om alla versioner på länken nedan. Roger är och tittar på bilen live så har ni några specifika frågor kan ni ställa de i kommentarsfältet så kanske han kan kolla upp detta. Några svenska priser eller lanseringsdatum har vi tyvärr inte än.
Försök igen


























































Ford Mustang Mach-E läcker ut
Läcker?

Fords eldrivna SUV har fått ett namn
Mustang Mach-E...

Nya Ford Bronco har premiär till våren
Fler suvar till folket!
