2 i dag 33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
General Motors eldrivna pickup börjar säljas 2021 El är framtiden
Bild till artikel Obs! Bilden är ett montage

Bara för att Tesla har presenterat en eldriven pickup som de planerar på att bygga ligger inte andra bilbyggare på latsidan bara för det. General Motors meddelar nu att deras kommande pickis som för närvarande går under namnet BET (Battery Electric Truck) kommer att börja säljas hösten 2021. Det är alltså samma period som Tesla planerar att dra igång sin produktion av Cybertruck.

Mary Barra som är Chief Executive Officer sa följande på en investerarkonferens igår:

"General Motors understands truck buyers and ... people who are new coming into the truck market. It will be a very capable truck, I’m pretty excited about it."

Vidare sa hon att kunder vill ha en snyggt designad bil med bra räckvidd och att 300 miles (48,3 mil) är en "sweet spot" man siktar på. Hon sa även att man behöver ett ordentligt nätverk med laddare och att de har gått samman med firmor för att förverkliga detta. 30-40 minuter för en laddning upp till 80 procent är även för länge och detta vill hon sänka till runt 10-15 minuter istället.

Den nya modellen kommer att vara en av 20 stycken elbilar som tillverkaren ska ha spottat ur sig 2023. Vi vet för närvarande väldigt lite om bilen men det ryktas bland annat om att man kanske återuppväcker namnet Hummer och sätter det på sina kommande eldrivna pickuper och suvar.

jalopnik.com Bil, Elbilar, GM, General Motors, eldrift, pickup, BET Atlis XT är ännu en eldriven pickup Ska ha en räckvidd på upp till 80 mil Atlis Motor Vehicles grundades 2016 av lastbils-entusiasten Mark Hanchett efter att han konverterat en diesel-driven pickup till eldrift. Atlis XT är den första egna produkten från företaget och det är också en eldriven pickup som lovar en räckvidd på 80 mil. Bilen ska bygga på en egen plattform och det sitter en elmotor i varje hjul. Dessa skickar kraften till en direktdriven växellåda med ett läge. 0-100 km/h ska gå på runt fem sekunder och toppfarten anges till 193 km/h. Man berättar inget om vad det är för elmotorer eller batteripack under skalet utan säger bara att bilen kommer att erbjudas med 48, 64 eller 80 mils räckvidd. Dragvikten varierar mellan 2,2 ton upp till hela nio ton. Lastkapaciteten på flaket ska variera från 453 kilo till 2,2 ton. På teknik-sidan hittar vi kameror istället för vanliga backspeglar och på insidan sitter en stor pekskärm som erbjuder Android Auto och Apple CarPlay. I framtiden kommer bilen att erbjuda självkörning i nivå fem. I framtidsplanerna finns även att utveckla ett helt eget nätverk med snabbladdningsstationer i USA där man ska kunna ladda fullt på bara 15 minuter. Priset för XT kommer att börja på 45.000 dollar. För 700 dollar i månaden ska man kunna prenumerera på en tjänst som inkluderar service, försäkring och gratis laddning. Tillverkningen ska ske i USA och planen är att lansera någon gång 2020. Tumnagel
43.0°
0
Lordstown Motors köper GM:s fabrik i Ohio Ska bygga eldriven pickup där från och med nästa år Lordstown Motors är namnet på en elbils-startup som precis som namnet avslöjar är baserade i Lordstown, Ohio. Nu har man köpt GM:s gamla fabrik i området och där planerar man att börja tillverka en eldriven pickup vid namn Endurance från och med nästa år. Lordstown Motors ägs till tio procent av Workhorse Group som vi tidigare har skrivit om. "GM is committed to future investment and job growth in Ohio and we believe LMC’s plan to launch the Endurance electric pickup has the potential to create a significant number of jobs and help the Lordstown area grow into a manufacturing hub for electrification." Nu behöver inte helt oväntat Lordstown Motors massvis med pengar för att bygga om fabriken från att ha tillverkat bilar med förbränningsmotor till eldrivna modeller. Enligt uppgift ska man ha pengarna för att kunna köpa fabriken och börja jobba fram modellen men det behövs mer för att kunna vidareutveckla och genomföra säkerhets- och krocktester. Bilen kommer att ha en elmotor vid varje hjul och flera eluttag som man ska kunna koppla in maskiner i. Tumnagel
38.1°
0
Ny eldriven pickup och lastbil från Kalifornien Neuron EV vill också vara med och leka Neuron EV är ett elbilsföretag som grundades 2017 men som i alla jag inte har hört talas om tidigare. De är baserade i Kalifornien och förra veckan presenterade de sin nya pickup T/One och lastbil Torq på China International Import Expo i Shanghai. Båda två är givetvis något som skulle kunna konkurrera med Teslas kommande motsvarigheter och tanken är att pickupen ska kunna fungera både för privatpersoner och företag medan lastbilen är framtagen för kommersiellt bruk. Båda två baseras på en modulär plattorm som har ett skalbart chassi så att man kan optimera bilarna som man själv vill ha dem. Vad som finns under skalet får vi dock inte reda på för tillfället. Om bilarna kommer att gå från prototyper till färdiga produkter en dag återstår som vanligt att se. Tumnagel
39.2°
0
Bollinger Motors visar renderingar på eldriven pickup Kommer kanske 2020 Bollinger Motors visar nu upp renderingar på nästa modell jämte suven B1. Den här heter B2 och är ganska nära besläktad med B1 då det är samma bil fast en pickup istället. Precis som sitt syskon är den helt eldriven och på en laddning ska man komma 32 mil. Batteripacket är på 120 kWh och bilen har en elmotor på vardera axel. Den sammanlagda effekten anges till 527 hästar och 696 newtonmeter och 0-100 km/h ska gå på 6,5 sekunder. Toppfarten anges till 160 km/h. En full laddning av batteriet ska med snabbladdare ta 75 minuter, annars är det omkring tio timmar som gäller. Enligt Bollinger ska tillverkningen dra igång någon gång 2020. Tumnagel
39.5°
0
Rivian presenterar eldriven monsterpickup 0-100 på tre sekunder och får dra 5000 kilo(!) Rivian har nu äntligen visat upp sin pickup och det är en imponerande historia. Förutom att vara snygg, ha plats för fem personer och ha en inredning som verkar lovande så är det här ett fordon med imponerande specifikationer. Tre storlekar på batteriet kommer att finnas; 180 kWh, 135 kWh och 105 kWh. Det största batteriet ska ta det stora åbäket 65 mil och 0 till 100 km/h ska gå på tre sekunder. Fyrhjulsdrift så klart och de fyra motorerna ska tillsammans ge 750 hästar och 14.000 Nm(!). Det räcker tydligen gott för att dra hela 5000 kilo! Rivian säger att bilen ska ha riktigt goda terrängegenskaper och klara en meters vatten utan problem. Markfrigången är på 36 centimeter, hjulbasen är på 307,5 cm, längden är 547,5 cm och bredden 201,5 cm. 800 kilo last får man packa på och det finns inte bara plats på flaket. Det finns även en tunnel mellan flak och passagerarhytten som rymmer 350 liter och ett främre bagageutrymme som har plats för 330 liter. Utan rabatter ska fordonet i USA kosta mellan 70.000 och 90.000 dollar. En bra slant, men med tanke på vad en Tesla kostar är det rimligt. Rivian kommer ikväll att presentera en SUV på samma plattform. Vi återkommer med den då! Tumnagel
58.8°
0
Elektrisk Ford F-150 drar tåg Med 42 andra F-150 Ford F-150 har varit den bäst säljande pickupen i USA i 42 år nu och det i sig är ju imponerande. Nu har Ford gjort en helt elektrisk prototyp och det är ju kanske inte så manligt på det där riktigt amerikanska sättet, så då är det dags för Ford att göra ett litet trick. Man tar helt enkelt och låter den elektriska versionen dra ett tåg med tio vagnar, först tomma och sedan med 42 stycken F-150. Varning för amerikansk och "manlig" reklamfilm. Tumnagel
37.2°
0
Här är Teslas Cybertruck! Är väldigt annorlunda, på ett bra sätt? Så släppte då äntligen Tesla sin pickup och det är verkligen ingenting alls som är "som vanligt" med den. Namnet är Cybertruck och designen är verkligen som hämtad ur en film eller ett spel. Men den konstiga formen har en poäng, det är nämligen hela basen av bilen som man kallar för exoskeleton. Bilen ska överlag vara byggd för att hålla. Man har utvecklad en ny metall baserad på aluminium som alla paneler är tillverkade av och de ska tåla att man tar fram släggan och dunkar till dem. Glaset ska vara armerat men det gick så där när man skulle visa det under presentationen, glaset gick helt enkelt sönder. Tre versioner kommer att finnas och alla får lägga nästan 1600 kilo på flaket. Den billigaste kommer att ha en motor som driver bakhjulen och en räckvidd på 40 mil, dragvikt på 3400 kilo, gör 0-100 på 6,5 sekunder och prislappen ligger på 40.000 dollar. För 50.000 dollar får man fyrhjulsdrift med dubbla motorer, dragvikt på 4500 kilo, en räckvidd på 48 mil och den gör 0-100 på 4,5 sekunder. Den fetaste versionen kostar 70.000 dollar, har fyrhjulsdrift men tre motorer, en räckvidd på 80 mil, dragvikt på 6350 kilo och 0-100 på 2,9 sekunder. Utöver grundpriset finns ett tillval för autopilot som kostar 7000 dollar. Bilen har så klart en massa ström med sig och har både 110 och 220v så att man kan driva verktyg och annat. Den har även luftfjädring vilket är smidigt av flera anledningar. Som bonus med den har man en inbyggd luftkompressor. Som en liten bonus visade man också en ATV som får plats på flaket. Tumnagel
47.6°
0
Simone Giertz har byggt om sin Tesla till en pickup Säg hej till Truckla Simone Giertz orkade inte vänta på Teslas kommande pickup så hon tog saken i egna händer och byggde om sin Model 3 till en bil med flak. Hur operationen gick till ser ni här nedan. Tumnagel
74.9°
0
Fords F-Serie ska elektrifieras Kommer både som hybrid och med ren eldrift Fler eldrivna pickuper är i antågande. Nu meddelar Ford att deras mycket populära F-Serie ska elektrifieras. Den mycket populära modellen kommer i framtiden att erbjudas både som hybrid och som ren elbil. F-150 är Fords bäst säljande modell och med detta vill de hålla liv i den så länge det bara går. När de nya versionerna kan tänkas dyka upp på marknaden är oklart för tillfället. 2022 planerar dock Ford att erbjuda 40 stycken elektrifierade fordon så det är ju ingen omöjlighet att F-150 ingår i den satsningen. Tumnagel
43.6°
0
38.9° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 22 nov 2019, 19:00
General Motors eldrivna pickup börjar säljas 2021 El är framtiden
38.9°
0