Göteborg ska minska antalet bilar i stan
Volvo ska hjälpa till

Initiativet Gothenburg Green City Zone är en ny klimatzon som kommer att gå från Lindholmen förbi Korsvägen vidare mot Mölndal. Göteborg har som mål att vara en klimatneutral stad 2030 och för att lyckas med detta samarbetar Göteborgs stad bland annat med Volvo Cars. Samägda bilar, självkörande taxibilar och elektrifiering ska testas för att skapa en helt utsläppsfri stadskärna.
Den nya zonen ska fungera som en testbädd och demonstrationsmiljö där företag, samhällsaktörer, akademi och institut kan samverka och testa ny teknik och tjänster kring transporter, infrastruktur, energi och miljö.
Axel Josefson som är kommunstyrelsens ordförande Göteborgs Stad säger följande:
"I Gothenburg Green City Zone kommer staden, näringslivet och forskningsaktörer att arbeta gemensamt för att ställa om transportsystemet till utsläppsfritt på väldigt kort tid. Genom denna samverkan visar vi vägen inom hållbarhetsfrågor i Europa och att vi menar allvar med stadens klimatkontrakt med EU och våra ambitiösa hållbarhetsmål till år 2030."
Håkan Samuelson som är vd för Volvo Cars säger:
"I grund och botten initierar vi ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – vilket är helt i linje med vårt företags syfte. Detta bevisas redan genom vår investering i den delade mobilitetstjänsten M, som har utvecklat patenterad AI-teknik för att förbättra effektiviteten och användningen. Vi vill vara med och skapa framtidens städer och se till att de fortsätter att vara beboeliga. Det här initiativet ger oss en möjlighet att göra just det och ta ansvar i vår egen hemstad på samma gång."
Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan.
Nu utvecklas Gothenburg Green City Zone, en världsunik satsning av en rad tunga aktörer för ett klimatneutralt transportsystem som sträcker sig från Lindholmen längs med evenemangsstråket vid Korsvägen och hela vägen till Forsåker i Mölndal. Här ska ny teknik testas som gör det möjligt för en del av Göteborg att ha hundra procent utsläppsfria transportsätt till 2030. Och alla är välkomna att vara med.
Göteborg och Göteborgsregionen växer. 120 000 nya jobb ska skapas till 2035 utöver dagens 550 000 och antalet turister och besökare ska fördubblas till 2030. Det innebär ständigt ökande transportbehov, samtidigt som Göteborgs klimatavtryck ska vara nära noll till 2030 och göteborgarna ha en hälsosam livsmiljö.
För att lösa den ekvationen måste vi börja testa framtiden i stor skala redan nu.
Det är bakgrunden till Gothenburg Green City Zone, ett helt klimatneutralt och utsläppsfritt transportsystem som nu utvecklas i en zon som sträcker sig från Lindholmen längs evenemangsstråket vid Korsvägen och hela vägen till Forsåker i Mölndal. Man kan likna zonen vid en stor testbädds- och demonstrationsmiljö där företag, samhällsaktörer, akademi och institut kan samverka och testa ny teknik och utveckla och skala upp sina verksamheter, produkter och tjänster kring transporter, infrastruktur, energi och miljö.
Målet är att alla fordon som färdas i eller från Gothenburg Green City Zone ska drivas utsläppsfritt 2030 i en fungerande infrastruktur som möter klimatneutrala transportval och underlättar i vardagen för såväl näringsidkare som för boende och besökare i en attraktiv stadsmiljö.
En möjligheternas zon – ingen förbudszon
Gothenburg Green City Zone är ingen förbudszon där vi stoppar vissa transporter och skickar dem någon annanstans. Det är istället en möjligheternas zon för att dra nytta av varandras kompetenser så att vi på ett kraftfullare och snabbare sätt kan närma oss målet. Parallellt öppnas helt nya affärsmöjligheter upp för företag, både nationella och internationella.
Bakom initiativet står Göteborg Stad genom Business Region Göteborg, Volvo Cars och RISE Research Institutes of Sweden. Engagemanget och intresset kring Gothenburg Green City Zone är mycket stort och så här långt är ett flertal av stadens bolag och förvaltningar engagerade – Trafik-, Stadsbyggnads- och Fastighetskontoret, Miljöförvaltningen, Göteborg Stads Parkering, Göteborg Energi och Göteborg & Co. Därtill är Chalmers Tekniska Högskola, Göteborgs Handelshögskola/Göteborgs Universitet, Svenska Mässan samt Mölndal Stad med flera förvaltningar och bolag samt Johanneberg Science Park engagerade. Och vi vill bli många fler – Gothenburg Green City Zone är en inkluderande satsning där vi välkomnar alla som på olika sätt vill vara med och skapa hållbara lösningar för Göteborgsregionen och ta dem ut i världen.
Första regionen i världen
Redan i dag ligger Göteborg i absolut framkant både när det gäller forskning och utveckling i allmänhet och inom hållbarhet i synnerhet. Det är en position som bygger på en lång tradition av framgångsrika samarbeten mellan staden, regionen, näringslivet, akademi och medborgare.
Med Gothenburg Green City Zone blir Göteborg den första regionen i världen att på systemnivå utveckla totalt utsläppsfria och samtidigt skalbara transportlösningar.
Välkomna att bli en del av framtiden redan i dag!
Röster om Gothenburg Green City Zone
– I Gothenburg Green City Zone kommer staden, näringslivet och forskningsaktörer att arbeta gemensamt för att ställa om transportsystemet till utsläppsfritt på väldigt kort tid. Genom denna samverkan visar vi vägen inom hållbarhetsfrågor i Europa och att vi menar allvar med stadens klimatkontrakt med EU och våra ambitiösa hållbarhetsmål till år 2030, säger Axel Josefson, kommunstyrelsens ordförande Göteborgs Stad.
– Att kunna prova nya idéer är avgörande för att minska klimatutsläppen i den takt som krävs. Utsläppsfria zoner är ett strålande exempel på hur vi kan minska klimatutsläppen och samtidigt driva på för en hållbar näringslivsutveckling, säger Emmyly Bönfors, ordförande för Miljö- och klimatnämnden i Göteborgs Stad.
– Det här initiativet är helt i linje med vårt företags syfte. Vi vill vara med och skapa framtidens städer och säkerställa att de är beboeliga och attraktiva. Det här initiativet ger oss möjligheten att göra det och samtidigt ta ansvar för vår hemstad, säger Håkan Samuelsson, VD Volvo Cars.
– Klimatneutrala transporter av personer och varor är avgörande för framtidens städer. Med Gothenburg Green City Zone kan vi tillsammans visa och prova nya lösningar för att förstå vad som fungerar för människor, samhälle och näringsliv, säger Pia Sandvik, VD RISE.
– Den samverkan som har blivit Göteborgs signum har bäddat för ytterligare ett steg framåt inom innovation och hållbarhet. Vi välkomnar företag från hela världen att delta i samarbetet och tillsammans skapa innovativa transportlösningar för framtidens städer här och nu, säger Patrik Andersson, VD Business Region Göteborg.
---
Volvo Cars går samman med hemstaden Göteborg för att hjälpa till att skapa en klimatneutral stad
Med målet att uppnå en klimatneutral stad till 2030 inleder Volvo Cars ett samarbete med Göteborgs Stad för att skapa nya stadszoner som kommer att användas som testbäddar för framtida hållbarhetsteknik.
Initiativet, kallat Göteborg Gothenburg Green City Zone syftar till att etablera ett område inne i Skandinaviens största hamnstad som är helt utsläppsfri, med ett antal klimatneutrala transportsätt och en uppkopplad infrastruktur.
Användning av en riktig stad som testplats kommer att göra det möjligt för Volvo att snabba upp utvecklingen av teknik och tjänster inom områdena elektrifiering, delad mobilitet, autonom körning, uppkoppling och säkerhet. Som en del av testbädden planerar Volvo att köra robotaxis, som drivs av företagets helägda mobilitetsleverantörer M, i zonen.
– I grund och botten initierar vi ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – vilket är helt i linje med vårt företags syfte, säger Håkan Samuelson, vd för Volvo Cars. – Detta bevisas redan genom vår investering i den delade mobilitetstjänsten M, som har utvecklat patenterad AI-teknik för att förbättra effektiviteten och användningen. Vi vill vara med och skapa framtidens städer och se till att de fortsätter att vara beboeliga. Det här initiativet ger oss en möjlighet att göra just det och ta ansvar i vår egen hemstad på samma gång.
Exempel på teknik som kommer att testas är geo-möjliggörande lösningar och tjänster som säkerställer att bilar i zonen körs enbart i elläge och håller sig inom hastighetsgränserna, samt trafikinfrastruktur som kan ansluta till aktiva säkerhetsfunktioner i bilar och dela information mellan trafikanter.
–Vi vill använda vår kunskap och teknik för hjälpa till att skapa en framtida stad som är elektrifierad, uppkopplad, delad och klimatneutral, säger Henrik Green, Chief Technology Officer på Volvo Cars. – Detta är en möjlighet att föregå med gott exempel, genom att testa ny teknik och tjänster i en levande storskalig miljö kan vi visa att om det är möjligt här, då är det möjligt var som helst.
Andra potentiella exempel är helt elektriska mobilitetsnav; ett komplett, lättanvänt laddningsnät för elbilar; och självkörande taxibilar.
Det största hindret för klimatomställning är inte brist på klimatvänlig och smart teknik, utan kapaciteten att genomföra den. Omvandlingen kräver att man tar ett helhetsgrepp för att främja innovation och ett djupgående och kontinuerligt samarbete mellan alla intressenter.
Eftersom Volvo också har en aktiv roll i planeringsprocessen för detta initiativ, kan de se till att zonen, från start, integrerar sina elektrifierade mobilitetstjänster och utvecklar dem i en levande miljö, vilket ökar effekten på hållbarhetsmålen.
Under 2020 har M genom sin patenterade AI-teknik visat sig kunna minska trängseln och sänka utsläppsnivåerna i Göteborg, där en bil från M nu ersätter 8 privatägda bilar i staden. I likhet med Göteborgs Stads mål minskar Volvo Cars kontinuerligt sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag till 2040. För att verkliga detta mål har företaget utarbetat ett antal mål som ska ha uppnåtts till 2025.
Några exempel är en 40-procentig minskning av sitt koldioxidavtryck per bil; en global försäljning där 50 procent utgörs av elbilar och 50 procent hybrider; och en 25-procentig minskning av koldioxidutsläppen som genereras av företagets samlade verksamhet, inklusive tillverkning och logistik.
Gothenburg Green City Zone-initiativet inleds våren 2021 och kommer att trappas upp gradvis framöver.