Honda rullar ut nya Civic Type R
Bjuder bland annat på 320 hästar
I Hondas monter på Genève-mässan har man premiär för nya Civic Type R. Den stora vingen på bakluckan är givetvis på plats och maskinen under huven har fått sig tio extra hästar. Två avgaspipor på vardera sida har även blivit tre stycken i mitten. Någon har sneglat på Ferrari 458 Italia.
Motorn är samma turbomatade fyra på 2,0 liter som använts tidigare men nu lämnar den alltså istället 320 hästar. Vridet anges till 400 newtonmeter vilket är samma som föregångaren hade. Går man inte igång på bilen på grund av att den inte fått så mycket mer effekt lovar Honda i alla fall att man ökat vridstyvheten i bilen med 38 procent. Man har även sett över fjädringen för att minimera torque steer och för att erbjuda en sportigare körupplevelse. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som har varvtalsmatchningsfunktion så att du slipper köra häl-och-tå själv. Drivningen är precis som tidigare endast på framhjulen. Det finns även ett nytt körprogram som kallas för Comfort och som ska vara lite bekvämare än lägena Sport och +R.
Nya Civic Type R kommer att bli en så kallad global modell vilket bland annat gör att den första gången någonsin kommer att säljas i USA. Produktionen ska dra igång i sommar och denna är förlagd till Hondas fabrik i Swindon i Storbritannien. Vad det kommer att stå på prislappen är än så länge oklart.
Försök igen

























Konstruerad för att ge den mest belönande körupplevelsen i det heta segmentet halvkombi
Optimerad och förfinad 2.0-liters VTEC TURBO med en uteffekt på 320 PS och vridmoment på 400 Nm
Nya Type R förfinar den sportiga dynamiken i nya Civic ytterligare och förhöjer vägegenskaperna
Försäljningen inleds under sommaren 2017
Den kommer att byggas i Swindon i Storbritannien för marknader i hela världen, inklusive Japan och USA
Honda visade upp helt nya Civic Type R vid motormässan i Genève 2017. Civic Type R lanseras I Europa under sommaren. Den nya bilen bygger på Hondas tradition av att utveckla halvkombibilar med hög prestanda, och representerar segmentets slutgiltiga uttryck av dynamisk renhet.
Type R delar sina grundegenskaper med nya Civic halvkombi, men har konstruerats från grunden för att ge den mest belönande körupplevelsen i det heta segmentet halvkombi - både på vägen och på tävlingsbanan.
Uppdaterad 2.0-liters VTEC TURBO motor och sexväxlad manuell växellåda
2.0-liters VTEC TURBO-motorn, som var "hjärtat” i den tidigare mångprisbelönade generationen av Type R, har optimerats och förfinats och producerar nu 320 PS med ett högsta vridmoment på 400 Nm. Gaspedalresponsen och vägegenskaperna har förbättrats tack vare optimerade inställningar av motorn.
Den mjuka och exakta sexväxlade manuella växellådan har förbättrats ytterligare med ett varvtalsmatchningssystem. Det gör att det inte finns några kompromisser i den intima och belönande kopplingen mellan Type R och föraren.
Ett styvare chassi och uppdaterad fjädring
Nya Type R tar den lättare, styvare karosskonstruktionen i nya Civic halvkombi och lägger till ytterligare användning av bindemedel i viktiga områden. Jämfört med den tidigare modellen av Type R, har vridstyvheten ökats med 38 procent.
De främre Macpherson-fjäderbenen i den vanliga halvkombin har uppdaterats med en ny geometri för att minimera vridmomentstyrning och maximera de sportiga vägegenskaperna. Det nya individuellt upphängda bakre multilänksystemet på standardbilen har förbättrats ytterligare med hjälp av unika extrastyva länkarmar.
Förbättrade körlägen
Förbättrade val av körlägen gör bilen mer användarvänlig jämfört med den tidigare Type R. En ny ”Comfort”-inställning finns numera vid sidan av det smidiga ”Sport”- och de banfokuserade ”+R”-lägena. Varje val skräddarsyr de adaptiva stötdämparna, styrkraften, känslan i växlingarna och gaspedalsresponsen i bilen efter behov.
Förfinad aerodynamik för stabilitet i höga farter
Helt nya Type R har ett mer omfattande aerodynamiskt paket än den tidigare modellen, inklusive ett slätare underrede, främre luftspoiler, en lätt bakre vinge och virvelgeneratorer i de bakre delarna av takets linje. Den muskulösa, aggressiva karossen har en balans mellan lyft och motstånd som är bäst i klassen, vilket bidrar till bättre stabilitet i höga farter.
Produceras i Europa och exporteras till stora marknader i hela världen
Produktionen av nya Civic Type R förväntas börja under sommaren 2017 vid Honda of the UK Manufacturing (HUM) i Swindon – det globala navet för tillverkningen av den tionde generationens Civic halvkombi.
Type R kommer att exporteras till hela Europa samt andra marknader runt om i världen, inklusive Japan och USA. Det kommer att bli första gången som en Type R av märket Honda officiellt säljs i Nordamerika.
Honda visar ny prototyp av Civic Type R i Paris
Ännu vassare design
