LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m
Hyundai har tre ess i rockärmen
Foto: Bobby Green

Hyundai har tre ess i rockärmen
Kort provkörning av Ioniq

Bil / Hyundai

Tre i ett är ett gammalt härligt och beprövat koncept. Vem blir inte glad över ett Kinderägg exempelvis? Hyundai vill göra i princip samma sak med den nya modellen Ioniq. Fast det är inte tre bilar i en utan snarare tre olika alternativ i ett och samma skal. Hybrid, laddhybrid eller renodlad elbil. Välj själv den som passar dig och dina behov utan att krångla till det. Ganska smart när man tänker på det. Elbilar är fortfarande kanske inte helt optimalt, och med en laddhybrid ska man ändå hålla på och vela med en sladd. En vanlig hybrid får det bli. Så kanske någon tänker, medan för en annan så passar laddhybridalternativet bäst. Och sen har den tredje personen trefas på jobbet så då slår vi till på elbilen. Det känns som om Hyundai tänker rätt här och ovanpå det har de gjort något som verkligen är en stor tumme upp - inte byggt något som ser ut som ett rymdskepp. Ioniq ser ut som en helt vanlig Hyundai, och det är i dagsläget ett bra betyg. Jag tog ut hybridversionen på en kort provkörning i ett höstigt Stockholm för att se vad det hela handlar om.

Inledning
Ioniq är inte baserad på någon befintlig modell utan den är helt och hållet uppbyggd som en hybrid/elbil. Det är även den första bilen i världen med tre elektrifierade drivlinor. I Sverige lanserar man hybriden och elbilen samtidigt och detta kommer att ske i november. Laddhybriden får vi dock vänta på till september nästa år. Den och elbilen är ju förstås också intressanta men tyvärr fanns det endast hybrider tillgängliga för provkörning denna dag.

Drivlina
Bensinmotorn på 1,6 liter som samsas med elmotorn är speciellt utvecklad för Ioniq. Den ger 105 hästar. Elmotorn ger 43,5 hästar men den sammanlagda systemeffekten anges till 141 hästar och 265 Newtonmeter. Inga monstersiffror men det behöver man heller inte i den här typen av bil. Batteripacket som är av litiumjonpolymer-typ sitter monterat framför bakaxeln. Till allt kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda vilket Hyundai är ensamma om på marknaden i denna kategorin. På bara el ska man kunna köra upp till fem kilometer vilket inte är så mycket att skryta om, men det gör att man nästan alltid i lägre hastigheter glider runt på bara el. Hyundai hävdar att man ska kunna köra på bara el upp till 120 km/h men då måste man vara oerhört försiktig på gaspedalen eftersom den snabbt vill slå över till bensinmotorn. Det finns ingen regelrätt elknapp att trycka på utan bilen sköter allt sånt där själv, du får en indikering i form av "EV" på instrumentpanelen när du kör på bara el. Som sig bör har bilen bromskraftsåtervinning så man tjänar ju in lite el så fort man bromsar. Man vill ju alltid se till att ha kräm i batteriet så det blir direkt en liten tävling om att köra så snålt som möjligt men ändå inte stå still i trafiken. Hybriden ska ha en total räckvidd på 132 mil vilket gör det möjligt att ta sig från Hästveda nästan ända upp till Hortlax utan att behöva stanna en enda gång. När vi hoppade in i bilen var batteriet bara halvfullt och då angavs räckvidden till strax över 92 mil. Förbrukningen anges till 0,34 liter per mil och utsläppet till 79 gram.

Körkänsla
Inga konstigheter, bakom ratten ser det ut som vilken Hyundai eller annan ny bil i denna klass som helst. Ingen kommandobrygga alltså, utan en ratt, helt okej instrumentering och en pekskärm på mittkonsolen som man kan leka med. På den fungerar både Android Auto och Apple CarPlay vilket alltid är trevligt. Här kan man även på ett mycket enkelt sätt se hur el- och bensinmotorn arbetar tillsammans. I med D-läget på lådan och iväg. Bilen smyger fram med hjälp av elmotorn och efter ett tag hoppar bensinmotorn igång, men man varken hör eller känner det. Växlarna smeks i och man har liksom inte direkt koll på vad som händer under skalet, men det är ju också det som är det bästa. Det enda jag vill med min hybridbil är att den ska dra sjukt lite bränsle. Hade det varit en elbil jag suttit i hade det istället varit hur mycket el jag hade kvar jag hade brytt mig om. Jag är trygg med att ingenjörerna hos Hyundai har gjort sitt jobb och behöver därför inte bry mig om vad som händer, bara att det händer. Jag kan istället ägna mig åt bilkörningen och min favoritlåt på musikmaskinen.

Ioniq har saker som autobroms, adaptiv farthållare och lane assist som standard. Det finns tre olika utrustningsnivåer (ComfortEco, PremiumEco och PremiumPlusEco) och väljer man de två dyrare får man även döda-vinkelvarnare och parkeringssensorer fram och bak. Då kan man även slänga sin smarta telefon på plattan framför växelspaken så laddar den själv, om den nu stödjer detta vill säga. Allt saker som man kanske vant sig vid i dagsläget, men som ändå är trevliga.

Körmässigt så sitter jag bra på förarplatsen. Styrningen känns lätt, enkel och hyfsat snabb. Slår man över lådan i manuellt läge aktiverar man även sportläget som gör växlingarna snabbare, chassiet lite styvare och så vidare. Det är ju ingen sportbil så man kanske lullar omkring i det snällare läget för det mesta, även om bilen känns lite väl slö här. Men, det ska snålas med både soppa och el och då gäller det att tygla sig själv. Växellådan känns som sagt väldigt härlig och man märker inte av den alls. Trycker man på lite surrar bensinmotorn och det är inte jättetyst i kupén, men heller inte ovanligt högljutt.

Vi körde småvägar, i stan och på motorväg och på alla ställen känns Ioniq hemma. Den är inte snabbast, störst, bäst eller vackrast men den har ändå något av allt som gör paketet komplett. Den hänger med utan att sticka ut och det är verkligen härligt att köra en bil som går enbart på el, så vid rödljus och liknande när det går sakta myser man faktiskt, för då känns det väldigt meningslöst att en förbränningsmotor som bara för oväsen ska hålla på och rumla runt.

I baksätet sitter man helt okej men jag med mina 183 centimeter skulle nog inte tycka det var så kul i 50 mil utan en bensträckare. Taket sluttar en del och det blir lite instängd känsla. Fram sitter man bra och bekvämt, men lite snik såklart att man inte kan få eljustering av passagerarstolen utan endast förarstolen. I bagaget får man in 380 liter under hatthyllan, lastar man upp till taket ska det gå in 550. Bakluckan öppnar stort och tröskeln är inte farligt hög, så det blir hyfsat enkelt att lasta in skrot här.

Syskonbilarna
Laddhybriden klarar upp till fem mil på en laddning och sen hoppar bensinmotorn igång. Känner man för det kopplar man alltså i den här i en laddkabel för att ladda upp elmotorn. Elbilens räckvidd anges till 28 mil. Man ska kunna snabbladda upp till 80 procent på 30 minuter. En full laddning via vanligt vägguttag kan ta allt mellan 5-10 timmar beroende på hur bra kräm du har. Pris på laddhybriden har vi inte fått än, elbilen kostar från 371 900 kronor innan supermiljöbilspremien som är på 40 000 kronor. Hyundai ger fem års garanti på bilen med obegränsad körsträcka, för batteriet gäller åtta år eller 20 000 mil.

Avslutning
Hyundai har som mål att sälja 1 500 stycken Ioniq Hybrid under nästa år. Av laddhybriden och elbilen räknar man med att sälja 500 exemplar vardera. År 2020 ska man ha ett komplett modellprogram av miljöbilar och ska då ha lanserat 22 stycken modeller i denna kategori. Målet är att då kunna benämna sig själva som världens andra största tillverkare av miljöbilar. Om deras önskningar går i uppfyllelse återstår såklart att se. Alla är inte redo för elbilshysterin riktigt än, och då kanske det här är ett bra insteg i vad som komma skall. För framtiden är eldriven oavsett vad man tycker om det. Här är ett bra försök att kunna erbjuda något för alla till ett pris som inte är astronomiskt. Det ska bli mycket intressant att se hur Hyundais nyheter tas emot av folket och hur försäljningen kommer att gå, för jag tror att de är något på spåren här.

Fakta Hyundai Ioniq Hybrid
Förbränningsmotor: Fyrcylindrig, 1,6 liter, 105 hästkrafter, 147 Newtonmeter.
Elmotor: 43,5 hästar, 170 Newtonmeter.
Batteri: 240V Litiumjonpolymer.
Växellåda: Sexstegad med dubbelkoppling.
Drivning: Framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 10,8 sekunder, toppfart 185 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 17 tum med 225/45-däck (PremiumPlusEco).
Mått: Hjulbas 2,7 meter, längd 4,47 meter, bredd 1,82 meter, höjd 1,45 meter, vikt 1 445 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,34 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 79 gram per kilometer.
Pris: 249 900 kronor, testbilen som var en PremiumPlusEco kostar 299 900 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Hyundai har tre ess i rockärmen
44.1°
0

Hyundai har tre ess i rockärmen

Kort provkörning av Ioniq

Quattro fyller 40 år - Audi firar med specialversion av TT RS
Kostar dock som en RS 6 Avant

I år fyller Audi quattro 40 år. Detta ska givetvis firas och ett sätt tillverkaren gör det på är att skicka ut en specialversion av modellen TT RS. Endast 40 stycken av den här skapelsen ska bli till och det man får för de 114.000 euro bilen kostar är vit lack med klassisk dekor, luftintag på huven i kolfiber, små vingar på stötfångaren fram och ett fikabord på bakluckan. Bilen har även speciella fälgar som också de är lackade i vitt. Vill man kan man skippa baksätet och istället få ett bastant kolfiberstag som styvar upp karossen. Då sparar man även 16 kilo i vikt. I övrigt är insidan klädd i Alcantara och stolarna är prydda med 40 Jahre quattro så att alla vet att det handlar om en specialare. Motormässigt har man inte gjort något vilket innebär att den 2,5 liter stora femman även här levererar 400 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h går på snabba 3,7 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Fullt tillräckligt alltså. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Specifikationerna för Renault Twingo Electric
Tyvärr inget vi kommer få se rulla här

Renault presenterar nu alla specifikationer kring den helt eldrivna versionen av Twingo som presenterades i februari. Försäljningen har dragit igång i Frankrike och på andra marknader (dock kommer bilen inte att säljas här) och den kostar från 21.350 euro. För slanten får man en elmotor där bak på 82 hästar och 160 newtonmeter i vrid. Den gör att bilen klarar 0-100 km/h på 12,9 sekunder och sen toppar ut vid 135 km/h. Batteripacket är på 22 kWh och det ska fulladdat ge en blandad räckvidd på 19 mil. Vid enbart stadskörning är den istället på 27 mil. Det finns även ett Eco-läge som förlänger den blandade körningen till 22,5 mil genom att begränsa accelerationen och toppfarten på motorvägen. Ladda kan man göra med upp till 22 kW och gör man det får man åtta mils räckvidd på 30 minuters tankning. Twingo Electric erbjuds i de olika utrustningsnivåerna Life, Zen, Intens och Vibes Limited Edition. Den sistnämnda kostar från 26.450 euro och den bjuder bland annat på lacken Valencia Orange, vita detaljer i grillen, 16-tums vita aluminiumfälgar och fartränder på bakdörrarna. Samma tema fortsätter på insidan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Rainbow Six Siege kommer till Xbox Game Pass
Blir tillgängligt 22 oktober

Det senaste dygnet har det teasats i olika hörn på internet om att Rainbow Six Siege ska läggas till i Xbox Game Pass-biblioteket och nu har detta bekräftats. Microsoft meddelar att spelet kommer bli tillgängligt för Game Pass-prenumeranter 22 oktober och kommer kunna spelas på konsol och Android-enheter via xCloud. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Karmas helt eldrivna GSe-6 kommer kosta 79.900 dollar
Ska börjar rulla ut till kunder nästa år

För en månad sedan fick vi reda på att biltillverkaren Karma Automotive har en elbil kallad GSe-6 på gång. Den ska lanseras nästa år och nu får vi reda på att prislappen kommer börja på 79.900 dollar. En reservation går bra att göra på länken nedan nu och den kostar 100 dollar som man får tillbaka om man skulle ångra sig. För pengarna får man en modell som ser ut som Revero GT men som har en elektrisk drivlina istället för range extender-historian. Räckvidden kommer att ligga på 48,3 mil men några siffror kring motor, batteripack och liknande får vi tyvärr inte just nu. Bilen har uppkopplingsmöjligheter, haptiska rattknappar, surround-kamera, adaptiva strålkastare, 21-tumsfälgar och självkörning i nivå 2 som standard. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Kolla in Helstrom lite närmare
Marvels nya skräckserie

I fredags hade Marvels nya skräckserie Helstrom premiär på Hulu och här är ett inslag som visar lite mer om vad den handlar om. I Helstrom kommer tittarna att få följa de båda syskonen Daimon och Ana Helstrom i sin jakt på demoner som finns i parallella världar. Serien sänds i tio delar varav samtliga redan släppts på Hulu. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil
Toppade 532,7 km/h och snittade 508,7 km/h

SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Carl Pei skriver farväl-inlägg på OnePlus-forumet
Dags att fokusera på familjen, sen nya äventyr

Förra veckan blev det känt att Carl Pei, som grundade OnePlus tillsammans med Pete Lau, lämnat företaget, men officiellt uttalande från varken OnePlus eller Pei själv lös med sin frånvaro. Nu har Carl skrivit ett avskedsbrev på OnePlus-forumet där han tackar både kollegor och fans för sitt stöd sedan start och berättar vad som kommer härnäst. Mer specifikt skriver Pei detta: I’ve never regretted trusting my gut feeling, and this time it’s no different. These past years, OnePlus has been my singular focus, and everything else has had to take a backseat. I’m looking forward to taking some time off to decompress and catch up with my family and friends. And then follow my heart on to what’s next. Specifikt vad Pei kommer göra härnäst är för tillfället okänt, men vi önskar honom all lycka i hans framtida projekt. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Skärmbyte på iPhone 12 kommer kosta nästan 3300 kronor
Om du inte har Apple Care+

Nu har Apple uppdaterat sin prislista över vad det kostar att byta ut en trasig skärm till iPhone och lagt till priser för iPhone 12 och iPhone 12 Pro. Skulle man råka ha sönder skärmen på någon av dessa båda modeller kommer det här i Sverige att kosta 3282,63 kronor att byta ut denna om man inte har tecknat Apples försäkring Apple Care+. Har man Apple Care+ kommer skärmbytet att gå på 249 kronor plus en okänd serviceavgift. Det ska observeras att Apple Care+ bara täcker två reparationer av oavsiktlig skada på iPhone. Det här innebär att kostnaden för skärmbyten av de 6,1 tum stora skärmarna på iPhone 12 och iPhone 12 är den samma som skärmbyte av iPhone 11 Pro. Vad skärmbyten av iPhone mini och iPhone 12 Pro Max kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Skärmbyte av iPhone 11 Pro Max kostar dock 3842,63 kronor så sannolikt kommer kostnaden för ett skärmbyte av iPhone 12 Pro Max landa där också. Tumnagel
20.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelmedier tycker till om Amnesia: Rebirth
Verkar vara ett måste för skräckspelsentusiaster

Frictional Games Amnesia-serie fortsätter med Amnesia: Rebirth och spelet kommer släppas i morgon. Men innan dess kan det vara bra att få reda på om det är värt att lira eller ej och ovan och under har ni videor som kanske kan ge er ett svar på denna fråga. Gamespots videorecension av spelet hittar ni ovan och för att göra en lång historia kort har Frictional Games levererat ett riktigt bra skräckspel som drar nytta av utvecklarnas lärdomar från tidigare titlar. Nedan hittar ni fler recensioner från IGN, Easy Allies, Rock Paper Shotgun och Eurogamer. Amnesia: Rebirth släpps i morgon till PC och PS4. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

JerryRigEverything plockar isär OnePlus 8T
Ta en titt på de dubbla batterierna

OnePlus presenterade 8T förra veckan och JerryRigEverything har redan utfört diverse stresstester på enheten. Nu är det dags att se hur telefonen ser ut på insidan. Med 8T har OnePlus bumpat upp laddningen till 65W och för att telefonen ska hantera den höga effekten har batteriet delats i två och hur lösningen ser ut invärtes får vi se i videon ovan. OnePlus 8T går för övrigt att förbeställa nu och leverans sker 20 oktober. Priset ligger på 7490 kronor (jämför priser)för 8T med 12GB/256GB och 6490 kronor (jämför priser)för 8T med 8GB/128GB. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Blizzard chillar med nytt material till Starcraft 2
Full fokus på framtiden

Starcraft 2 släpptes för 10 år sedan och nu har Blizzard meddelat att utvecklarteamet inte längre jobbar på nytt material till spelet. I ett blogginlägg skriver Blizzard att det är dags att vända blicken framåt och kommer inte längre erbjuda några nya betalbara tillägg som Commanders och War Chests. Detta betyder dock inte att utvecklingen av spelet läggs ner, utan utvecklarna kommer fortsätta förse uppdateringar med finjusteringar och säsongsinnehåll. Detta kommer möjliggöra för utvecklarna att fokusera på annat som kan komma att släppas i framtiden och Blizzard skriver detta om framtidsplanerna: We know some of our players have been looking forward to some of the things we’re moving away from, but the good news is this change will free us up to think about what’s next, not just with regard to StarCraft II, but for the StarCraft universe as a whole. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

På Spåret ersätter de skrotade Rektor Hamid-avsnitten
Louise Epstein och Thomas Nordegren kallas in som ersättare

I torsdags meddelade SVT Göteborg att de två avsnitt man spelat in med Hamid Zafar och Frida Boisen utgår från höstens säsong av På Spåret. Detta var ett beslut SVT tog efter att det blivit känt att Hamid Zafar näthatat judar och homosexuella på nätet under flera års tid. Idag meddelade SVT att man kommer att ersätta de två skrotade programmen med två nya program där radioprofilerna Louise Epstein och Thomas Nordegren ersätter Hamid Zafar och Frida Boisen. De kommer nu att få möta samma motståndare dom Zafar och Boisen fick möta, två lag som består av Sanna Lundell och Plura Jonsson samt Sarah Farah Abadi och Johan Glans. Höstens säsong av På Spåret drar igång på SVT 27 november Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stardew Valley får lokal co-op med nästa uppdatering
Split screen!

Stardew Valley fyller snart fem år, men det betyder inte att utvecklaren Eric Barone är klar med spelet. Den senaste tiden har han teasat kommande funktioner som är på ingång i version 1.5 av spelet, som bland annat möjligheten att flytta på sin säng, men nyligen meddelade Barone via Twitter att uppdateringen även kommer med split screen. Enligt Barone kommer upp till två spelare lira tillsammans om de delar konsol, men på PC kommer upp till fyra spelare lira samtidigt. När uppdateringen släpps är för tillfället okänt, men troligtvis släpps den när den är klar. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Ryan Tuercks Toyota Supra får en Judd-V10:a
Everyone liked that

Vi har tidigare skrivit om drifting-proffset Ryan Tuerck och hans Toyota GT86 som fått Ferrari 458-motor under huven. Fräsigt bygge helt klart, men hans nya bil är garanterat coolare. Det är den senaste generationen av Toyota Supra och den är just nu i full färd med att få en Judd-V10:a monterad i sig, en GV4 V10 närmare bestämt. För er som inte vet så är detta en maskin hämtad från LMP1 och Formel 1. Den är på 4,0 liter och ger 750 hästar utan överladdning. Varvstoppet ligger på 11.000 varv. Det första avsnittet av 14 kring bygget släpptes igår och det kan du ser här nedan. På plats två finns ett bonusklipp ni inte vill missa. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Ny Nascalinje hittad i Peru
En 2000 år gammal katt tittar fram

Forskare i Peru fortsätter att hitta nya geoglyfer tillhörande de så kallade Nascalinjerna i Peru och har nu hittat en sådan som ser ut som en jättelik katt. Nascalinjerna består av hundratals geoglyfer som gjorde för 2500 - 1500 år sedan i ett 450 kvadratkilometer stort område i Peru. På grund av sin enorma storlek upptäcktes de först 1927 när människan fick möjlighet att flyga över dem. Nascalinjerna består dels av motiv som återfinns i naturen, som den 37 meter långa katt som nu upptäckts, samt kilometerlånga raka linjer som går lite kors och tvärs i området. Att det fortfarande upptäcks nya Nascalinjer beror på att många dolts av tidens tand. Med hjälp av nytagna flygfoton och artificiell intelligens som studerat dessa samt äldre fotografier så har man dock de senaste åren hittat ett hundratal tidigare okända Nascalinjer. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google säger hejdå till Trusted Contacts
Appen där man kunde hålla koll på nära och kära

Google har meddelat användare av deras app Trusted Contacts att denna kommer att stänga ner i slutet av året. Trusted Contacts är en app som Google lanserade för snart fyra år sedan med vilken användare kunde hålla koll på var deras anhöriga och andra närstående höll hus. Tanken bakom Trusted Contacts var bland annat att användare skulle kunna lokalisera en familjemedlem som de inte fick tag på, till exempel äldre som kanske inte var nåbara för att de kanske blivit sjuka eller råkat ut för någon slags olycka. Google skriver i ett mail till användarna av Trusted Contacts att den funktionaliteten som Trusted Contacts erbjuder numera finns inbakad i Google Maps, något som är en sanning med modifikation. I Google Maps måste en användare själv aktivera positionering för anhöriga eller andra så att dessa kan ta del av var de befinner sig, något som kanske kan vara problematiskt om det till exempel handlar om någon som är äldre och kanske lite dement eller förvirrad i största allmänhet. I Trusted Contacts finns inga sådana krav, där räcker det att en användare får tillåtelse av en anhörig att hålla koll på deras position och sedan sköts det per automatik. Google kommer att stänga ner Trusted Contacts 1 december 2020 och appen kommer därefter att bli obrukbar. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Star Trek: Discovery får en fjärde säsong
Äventyren fortsätter!

Tredje säsongen av Star Trek: Discovery hade premiär förra veckan och nu har det spikats att serien kommer få en fjärde säsong. CBS har beställt ytterligare en säsong av serien och produktionen kommer dra igång i början av november. När den fjärde säsongen av Star Trek: Discovery har premiär är för tillfället okänt, men premiär lär ske tidigast om ett år. Och troligtvis kommer även den fjärde säsongen visas på Netflix. Precis som den pågående säsongen. Tumnagel
50.5°
+
André Stray
0

Heico Sportiv kan plocka bort Volvos toppfartsspärr
Om du vill köra snabbare än 180 km/h

I maj började Volvo med toppfartsspärrar på alla deras nya modeller, max 180 km/h. Den som vill åka fortare än så kan dock gå till Heico Sportiv som då kan plocka bort spärren och släppa lös alla vilda hästar. Med deras mjukvara kan toppfarten höjas med mellan 30 och 70 km/h vilket innebär att man återigen kan nå den magiska gränsen på 250 km/h. Heico kommer att börja med det här erbjudandet nästa månad och det kostar mellan 1112 euro och 1543 euro att ta bort spärren. Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0

Baileys Salted Caramel nu i ordinarie sortimentet
Hurra!

Baileys Salted Caramel blir nu en permanent medlem i Baileys-familjen. Här har man som väntat blandat Baileys Original Irish Cream med karamell och salt och fått till den omåttligt populära kombinationen salted caramel. Alkoholhalten ligger på 17 procent. En flaska blir din för 205 kronor. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

The Kinks - You Really Got Me
Fredagsklassikern

I år är det 50 år sedan den brittiska rockgruppen The Kinks släppte albumet Lola Versus Powerman and the Moneygoround, Part One. Denna platta anses vara en av gruppens allra bästa och den största hiten därifrån är Lola. En av gruppens mest kända låtar lär dock vara You Really Got Me så därför kör vi den som klassiker denna vecka. För att fira 50-årsjubileet kommer en Deluxe Box som innehåller nya versioner och outgivet material att släppas den 11 december. Bonusklipp nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Så får du till din Beer Can Duck
Byt ut kycklingen mot anka

Beer Can Chicken var det många som gjorde förra året, eller var det året innan dess? Vill man testa något liknande fast med anka istället visar duon i Prime Time här hur du ska gå tillväga. De testar även om pilsner eller IPA är den bästa ölsorten att använda till detta och vilken av dessa som ger fågeln krispigast skinn och mörast kött. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Idag är det Internationella champagnedagen!
Tut i luren!

Idag är det fredag och det ska ju givetvis firas. Som av en händelse är det även internationella champagnedagen idag så om man vill kan man ju skåla i denna dryck. Grattis på fredag! Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Polare hjälper Polarbröd
Bagerier går samman för att göra bröden

I slutet av augusti härjade en brand på Polarbröds bageri i Älvsbyn och tyvärr gick stället inte att rädda. Man kommer att bygga upp bageriet igen men det kommer ta tid. För att fortfarande kunna erbjuda samma utbud som tidigare har man lanserat det tillfälliga sortimentet Polarpolare. Det är ett samarbete med andra bagerier som gör att några av tillverkarens favoriter har kunnat bakas igen tidigare än beräknat. Från och med nästa vecka ska alla fyra Polarpolare finnas ute i butik. Produkterna kommer att vara på tillfälligt besök tills Polarbröd kan tillverka de själva igen. Snart drar bygget av nya Polarbageriet i Älvsbyn igång och man hoppas kunna vara i drift om ett år. Tumnagel
363kg
+
Bobby Green

Ikea lanserar nya doftljus
I samarbete med grundaren av Byredo

Byredo är ett svenskt företag som grundades 2006 av Ben Gorham. Företaget tillverkar dofter, lädervaror och accessoarer. Nu presenterar Ikea doftljus-kollektionen Osynlig som är ett samarbete med Byredo. Det finns 13 stycken olika att välja mellan och dofterna ska väcka minnen och förstärka känslan av att vara hemma. Några av dofterna är Granatäpple och bärnsten, Fikon och cypress, Persikeblomma och bambu och Tobak och honung. Ljusen lanseras den 6 november. Priset ligger på mellan 49 och 249 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green

Johan åkte inlines genom Sverige
Från Göteborg till Hälsingland

Feber-läsaren Johan Bodell hade massa filmprojekt på gång men pandemin satte stopp för alla planer. Han bestämde sig då för att snöra på sig sina nyinköpta inlines och rulla från Göteborg upp till Hälsingland. Något han givetvis såg till att dokumentera vilket vi får ta del av här. Tumnagel
437kg
+
Bobby Green

I Japan finns det nu yoghurt med tomatsmak
Är detta verkligen okej?

Vissa saker gör man inte. Som att lansera en yoghurt med tomatsmak. Men det är precis vad det japanska företaget Morinaga Milk har gjort och världen blir aldrig mer sig lik. Yoghurten ska alltså smaka som den klassiska grönsaken och det finns även små bitar av tomat i sörjan. Skulle du vilja testa? Tumnagel
66kg
+
Bobby Green

Le Creuset presenterar pumpa-grytor
Snart är det Halloween

Den 31 oktober är det återigen dags för Halloween och det är det många som vill fira, bland annat Le Creuset. Därför presenterar de nu ett gäng pumpa-formade grytor och formar som kanske kan passa bra när man firar högtiden. I kollektionen finns en gjutjärnspanna, några ramekiner, pumpaformade minigrytor i två olika färger och pumpaformade ugnsformar i två olika storlekar och färger. Den minsta pumpa-färgade grytan som rymmer 0,25 liter kostar 269 kronor medan den som rymmer 0,35 liter kostar 319 kronor. Den stora grytan som rymmer två liter kostar just nu 1749 kronor. Det lilla fatet kostar 149 kronor medan det lite större kostar 229 kronor. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det Räkmackans dag!
Smarrigt!

Lillelördag och räckmackans dag! Svårslaget helt klart. Så unna dig själv en riktigt god räkmacka idag och fira att det bara är cirka tio månader kvar till värmen är här igen. Grattis på onsdag! Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Timberland gör ny tolkning av båtskon
Tillsammans med Chinatown Market

En av Timberlands signaturmodeller är den klassiska båtskon. Nu har man tillsammans med Chinatown Market tagit fram en ny tolkning av modellen och så här ser de två versionerna ut. En är svart med blåa läderdetaljer och den andra är svart med leopardmönster. Skorna är handsydda och tillverkade i Better Leather-certifierat läder. Ett par blir dina för 1799 kronor. Tumnagel
54kg
+
Bobby Green

Globen byggs om till padelhall
Öppnar den 1 november

Stora evenemang kan som ni säkert alla vet inte arrangeras just nu. Därför står arenor som exempelvis Globen och ekar tomma och så kan man inte ha det. Därför har man tagit beslutet att bygga om Globen till padelhall och man räknar med att öppna för fullt den 1 november. Då ska det här finnas 14 stycken banor - tolv dubbelbanor och två singelbanor. Banorna kommer att hyras ut i hel- eller halvtimmar för att inte spelarna ska gå in och ut samtidigt. Boka kan du göra redan nu här. Dubbelbana kostar 440 kronor per timme dagtid, 480 kvällar och helger. Singelbana kostar alltid 340 kronor per timme. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green