m
Hyundai har tre ess i rockärmen
Foto: Bobby Green

Hyundai har tre ess i rockärmen

Kort provkörning av Ioniq

Bil / Hyundai

Tre i ett är ett gammalt härligt och beprövat koncept. Vem blir inte glad över ett Kinderägg exempelvis? Hyundai vill göra i princip samma sak med den nya modellen Ioniq. Fast det är inte tre bilar i en utan snarare tre olika alternativ i ett och samma skal. Hybrid, laddhybrid eller renodlad elbil. Välj själv den som passar dig och dina behov utan att krångla till det. Ganska smart när man tänker på det. Elbilar är fortfarande kanske inte helt optimalt, och med en laddhybrid ska man ändå hålla på och vela med en sladd. En vanlig hybrid får det bli. Så kanske någon tänker, medan för en annan så passar laddhybridalternativet bäst. Och sen har den tredje personen trefas på jobbet så då slår vi till på elbilen. Det känns som om Hyundai tänker rätt här och ovanpå det har de gjort något som verkligen är en stor tumme upp - inte byggt något som ser ut som ett rymdskepp. Ioniq ser ut som en helt vanlig Hyundai, och det är i dagsläget ett bra betyg. Jag tog ut hybridversionen på en kort provkörning i ett höstigt Stockholm för att se vad det hela handlar om.

Inledning
Ioniq är inte baserad på någon befintlig modell utan den är helt och hållet uppbyggd som en hybrid/elbil. Det är även den första bilen i världen med tre elektrifierade drivlinor. I Sverige lanserar man hybriden och elbilen samtidigt och detta kommer att ske i november. Laddhybriden får vi dock vänta på till september nästa år. Den och elbilen är ju förstås också intressanta men tyvärr fanns det endast hybrider tillgängliga för provkörning denna dag.

Drivlina
Bensinmotorn på 1,6 liter som samsas med elmotorn är speciellt utvecklad för Ioniq. Den ger 105 hästar. Elmotorn ger 43,5 hästar men den sammanlagda systemeffekten anges till 141 hästar och 265 Newtonmeter. Inga monstersiffror men det behöver man heller inte i den här typen av bil. Batteripacket som är av litiumjonpolymer-typ sitter monterat framför bakaxeln. Till allt kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda vilket Hyundai är ensamma om på marknaden i denna kategorin. På bara el ska man kunna köra upp till fem kilometer vilket inte är så mycket att skryta om, men det gör att man nästan alltid i lägre hastigheter glider runt på bara el. Hyundai hävdar att man ska kunna köra på bara el upp till 120 km/h men då måste man vara oerhört försiktig på gaspedalen eftersom den snabbt vill slå över till bensinmotorn. Det finns ingen regelrätt elknapp att trycka på utan bilen sköter allt sånt där själv, du får en indikering i form av "EV" på instrumentpanelen när du kör på bara el. Som sig bör har bilen bromskraftsåtervinning så man tjänar ju in lite el så fort man bromsar. Man vill ju alltid se till att ha kräm i batteriet så det blir direkt en liten tävling om att köra så snålt som möjligt men ändå inte stå still i trafiken. Hybriden ska ha en total räckvidd på 132 mil vilket gör det möjligt att ta sig från Hästveda nästan ända upp till Hortlax utan att behöva stanna en enda gång. När vi hoppade in i bilen var batteriet bara halvfullt och då angavs räckvidden till strax över 92 mil. Förbrukningen anges till 0,34 liter per mil och utsläppet till 79 gram.

Körkänsla
Inga konstigheter, bakom ratten ser det ut som vilken Hyundai eller annan ny bil i denna klass som helst. Ingen kommandobrygga alltså, utan en ratt, helt okej instrumentering och en pekskärm på mittkonsolen som man kan leka med. På den fungerar både Android Auto och Apple CarPlay vilket alltid är trevligt. Här kan man även på ett mycket enkelt sätt se hur el- och bensinmotorn arbetar tillsammans. I med D-läget på lådan och iväg. Bilen smyger fram med hjälp av elmotorn och efter ett tag hoppar bensinmotorn igång, men man varken hör eller känner det. Växlarna smeks i och man har liksom inte direkt koll på vad som händer under skalet, men det är ju också det som är det bästa. Det enda jag vill med min hybridbil är att den ska dra sjukt lite bränsle. Hade det varit en elbil jag suttit i hade det istället varit hur mycket el jag hade kvar jag hade brytt mig om. Jag är trygg med att ingenjörerna hos Hyundai har gjort sitt jobb och behöver därför inte bry mig om vad som händer, bara att det händer. Jag kan istället ägna mig åt bilkörningen och min favoritlåt på musikmaskinen.

Ioniq har saker som autobroms, adaptiv farthållare och lane assist som standard. Det finns tre olika utrustningsnivåer (ComfortEco, PremiumEco och PremiumPlusEco) och väljer man de två dyrare får man även döda-vinkelvarnare och parkeringssensorer fram och bak. Då kan man även slänga sin smarta telefon på plattan framför växelspaken så laddar den själv, om den nu stödjer detta vill säga. Allt saker som man kanske vant sig vid i dagsläget, men som ändå är trevliga.

Körmässigt så sitter jag bra på förarplatsen. Styrningen känns lätt, enkel och hyfsat snabb. Slår man över lådan i manuellt läge aktiverar man även sportläget som gör växlingarna snabbare, chassiet lite styvare och så vidare. Det är ju ingen sportbil så man kanske lullar omkring i det snällare läget för det mesta, även om bilen känns lite väl slö här. Men, det ska snålas med både soppa och el och då gäller det att tygla sig själv. Växellådan känns som sagt väldigt härlig och man märker inte av den alls. Trycker man på lite surrar bensinmotorn och det är inte jättetyst i kupén, men heller inte ovanligt högljutt.

Vi körde småvägar, i stan och på motorväg och på alla ställen känns Ioniq hemma. Den är inte snabbast, störst, bäst eller vackrast men den har ändå något av allt som gör paketet komplett. Den hänger med utan att sticka ut och det är verkligen härligt att köra en bil som går enbart på el, så vid rödljus och liknande när det går sakta myser man faktiskt, för då känns det väldigt meningslöst att en förbränningsmotor som bara för oväsen ska hålla på och rumla runt.

I baksätet sitter man helt okej men jag med mina 183 centimeter skulle nog inte tycka det var så kul i 50 mil utan en bensträckare. Taket sluttar en del och det blir lite instängd känsla. Fram sitter man bra och bekvämt, men lite snik såklart att man inte kan få eljustering av passagerarstolen utan endast förarstolen. I bagaget får man in 380 liter under hatthyllan, lastar man upp till taket ska det gå in 550. Bakluckan öppnar stort och tröskeln är inte farligt hög, så det blir hyfsat enkelt att lasta in skrot här.

Syskonbilarna
Laddhybriden klarar upp till fem mil på en laddning och sen hoppar bensinmotorn igång. Känner man för det kopplar man alltså i den här i en laddkabel för att ladda upp elmotorn. Elbilens räckvidd anges till 28 mil. Man ska kunna snabbladda upp till 80 procent på 30 minuter. En full laddning via vanligt vägguttag kan ta allt mellan 5-10 timmar beroende på hur bra kräm du har. Pris på laddhybriden har vi inte fått än, elbilen kostar från 371 900 kronor innan supermiljöbilspremien som är på 40 000 kronor. Hyundai ger fem års garanti på bilen med obegränsad körsträcka, för batteriet gäller åtta år eller 20 000 mil.

Avslutning
Hyundai har som mål att sälja 1 500 stycken Ioniq Hybrid under nästa år. Av laddhybriden och elbilen räknar man med att sälja 500 exemplar vardera. År 2020 ska man ha ett komplett modellprogram av miljöbilar och ska då ha lanserat 22 stycken modeller i denna kategori. Målet är att då kunna benämna sig själva som världens andra största tillverkare av miljöbilar. Om deras önskningar går i uppfyllelse återstår såklart att se. Alla är inte redo för elbilshysterin riktigt än, och då kanske det här är ett bra insteg i vad som komma skall. För framtiden är eldriven oavsett vad man tycker om det. Här är ett bra försök att kunna erbjuda något för alla till ett pris som inte är astronomiskt. Det ska bli mycket intressant att se hur Hyundais nyheter tas emot av folket och hur försäljningen kommer att gå, för jag tror att de är något på spåren här.

Fakta Hyundai Ioniq Hybrid
Förbränningsmotor: Fyrcylindrig, 1,6 liter, 105 hästkrafter, 147 Newtonmeter.
Elmotor: 43,5 hästar, 170 Newtonmeter.
Batteri: 240V Litiumjonpolymer.
Växellåda: Sexstegad med dubbelkoppling.
Drivning: Framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 10,8 sekunder, toppfart 185 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 17 tum med 225/45-däck (PremiumPlusEco).
Mått: Hjulbas 2,7 meter, längd 4,47 meter, bredd 1,82 meter, höjd 1,45 meter, vikt 1 445 kilo, bensintank 45 liter, förbrukning 0,34 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 79 gram per kilometer.
Pris: 249 900 kronor, testbilen som var en PremiumPlusEco kostar 299 900 kronor.

Läs mer
Play
44.0°
0

Hyundai har tre ess i rockärmen

Kort provkörning av Ioniq

fler
Populäraste
Huawei kan ha hjälpt Nordkorea att bygga 3G-nät
Har i så fall brutit mot internationella sanktioner mot landet 
Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Taiwan och Japans flaggor utbytta i Top Gun: Maverick
För att filmbolaget delvis är kinesiskt ägt? 
Tumnagel
-4.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft investerar 1 miljard dollar i OpenAI
AI-organisationen som grundades av Elon Musk 
Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu ska även blöjorna bli smarta
Få pling på mobilen om bäbisen har kissat 
Tumnagel
19.8°
+
Roger Åberg
0
Epic Game skänker 1,2 miljoner dollar till Blender Foundation
Har nu börjar dela ut Epic Megagrants 
Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Blaupunkt släpper klassisk bilstereo i modern tappning
Det här är Bremen för 2019 
Tumnagel
52.2°
+
Roger Åberg
0
SDCC 2019 Här är trailern till femte säsongen av Supergirl
Lena Luthor är arg 
Tumnagel
29.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
EU vill förbjuda viss typ av konstgräs 2022
Över tusen fotbollsplaner i Sverige kan få nytt underlag 
Tumnagel
63.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Skattemyndigheten i Bulgarien hackad
Information om majoriteten av landets invånare har läckt ut 
Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Simon Stålenhag i (halv)animerad form
Vackra bilder får lite liv 
Tumnagel
50.3°
+
Roger Åberg
0
SDCC 2019 Hasbro släpper Boba Fett-hjälm
För en sisådär 1 000 kronor 
Tumnagel
41.9°
+
Frode Wikesjö
0
SDCC 2019 Snowpiercer får sin första trailer
Tv-serien då 
Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0
fler
Senaste
Kai W tar en titt på DJI Ronin SC
Rätt stabil enhet! 
Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0
Nintendo svarar på svajiga Joy-Con-kontroller
"Var vänlig kontakta support" 
Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0
Renault visar klassisk modell i ny tappning
Renault 4 har blivit elektrisk 
Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0
Apple ansöker om patent för mixed reality-headset
Som håller koll på hela ansiktet 
Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
SDCC 2019 NOS4A2 får en andra säsong
Mera monster och rysligheter 
Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
HomeKit och Airplay 2 till LGs tv-apparater nästa vecka
Men bara 2019-modellerna 
Tumnagel
36.9°
+
Roger Åberg
0
Apple har fixat Walkie Talkie-buggen i Apple Watch
Fixat i senaste watchOS 
Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Huawei kan ha hjälpt Nordkorea att bygga 3G-nät
Har i så fall brutit mot internationella sanktioner mot landet 
Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Slack snabbar upp sin desktop-app
33 procent snabbare, hälften så mycket minne 
Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0
Taiwan och Japans flaggor utbytta i Top Gun: Maverick
För att filmbolaget delvis är kinesiskt ägt? 
Tumnagel
-4.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft investerar 1 miljard dollar i OpenAI
AI-organisationen som grundades av Elon Musk 
Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Adam Savage visar upp Zorg Industries ZF-2
Fungerande version av ZF-1 från Fifth Element 
Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0
fler
Tjock
Snygg resväska med skateboardhjul
Bra kombo! 
Tumnagel
83kg
+
Roger Åberg
Så här fixar man till en gammal Wok-panna
Intressant om att bränna in stekpannor 
Tumnagel
108kg
+
Roger Åberg
Intressant om priserna på konsertbiljetter
Live Nation har sålt mängder på andrahandsmarknaden 
Tumnagel
67kg
+
Roger Åberg
Cardi B ställer in på Way Out West
Av okänd anledning 
Tumnagel
128kg
+
Roger Åberg
De här skorna får färg i solen
Stiligt! 
Tumnagel
56kg
+
Roger Åberg
Sothebys firar månlandning med Omega-auktion
Massor med godbitar 
Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg
Iggy Pop släpper nytt album i höst
Free 
Tumnagel
79kg
+
Wille Wilhelmsson
Fin poster med klassiska bilar från klassiska filmer
KÄnner du igen? 
Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg
Terry Crews i Brittany Howards nya video
Stay high! 
Tumnagel
104kg
+
Roger Åberg
Idag är det ölets dag!
Fira med en kall i värmen 
Tumnagel
114kg
+
Wille Wilhelmsson
Om Linkin Park hade varit ett 80-talsband
Då kanske Numb hade låtit så här? 
Tumnagel
132kg
+
Wille Wilhelmsson
Stormares öl ska drickas med isbitar
You said what? 
Tumnagel
97kg
+
Roger Åberg