m

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bil / Hyundai

Hyundais Toyota Prius-utmanare Ioniq är nu helt officiell och tillverkaren benämner den som en bil som bryter mot hybridstereotyper. Det är den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor (el, plug-in hybrid och hybrid) och den kommer till Sverige i år.

Under skalet sitter en nyutvecklad bensinfyra på 1,6 liter som kopplas ihop med en elmotor som i sin tur får sin kraft från ett litiumjonpolymerbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 146 hästar och vridet till 264 Nm. Till detta kopplas en ny sexstegad dubbelkopplingslåda. På bara el ska man kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h. Vad bilen har för förbrukningen eller räckvidd anges av någon märklig anledning inte. Ioniq utrustas bland annat med autobroms, filbytesvarnare och döda-vinkelvarnare.

Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars och lansering i Europa kommer att ske under andra halvåret i år. Vad priset kommer att bli får vi tyvärr inte reda på än. Läs mer om Ioniq i det långa pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Hyundai IONIQ bryter mot hybridstereotyper

Den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor
Klassledande bränsleförbrukning och aerodynamik
Unikt, attraktivt och innovativt designspråk

Under 2016 lanserar Hyundai nya hybridbilen IONIQ i Sverige – en bränsleeffektiv och avancerad hybridbil. IONIQ kommer, som första bil i världen, erbjudas med hela hybridpaletten: elektrisk; plug-in bensin/elhybrid; och bensin/elhybrid.

"Lanseringen av IONIQ är ett viktigt steg för oss som företag och svar på dagens snabbt föränderliga livsstil och vår strävan att hela tiden ligga i framkant gällande ny teknik och att tillverka framåtblickande bilar med låga eller inga utsläpp”, kommenterar Jörgen Wedefelt, VD vid Hyundai Bilar AB. Han tillägger "IONIQ är dessutom ett starkt uttryck för vår innovativa spetskompetens och förmåga att bygga energieffektiva fordon utan att för den delen kompromissa på vare sig formgivning eller körglädje.”

Förstärkt säkerhet och avancerad komfort

Hyundai IONIQ kommer med en mängd passiva och aktiva säkerhetsfunktioner som autobroms, dödavinkel-varning och assisterande filbytesvarning.

För att bättre passa dagens uppkopplade och aktiva livsstil erbjuder IONIQ dessutom en mängd bekväma funktioner som bland annat Apple CarPlay och Android Auto samt att bilen kommer med en 7-tums TFT-display.

Bränsleeffektiv motor och design

IONIQ är utrustad med en nyutvecklad 1,6 GDI fyrcylindrig Kappa-motor och en 32 kW (44 hk) elmotor, som matas av ett avancerat litiumjonpolymerbatteri. De två motorer har en sammanlagd maximal effekt på 104 kW (141 hk) och 265 Nm (27 kg.m) i vridmoment. Bilen erbjuds med en sexväxlad dubbelkopplingslåda (6DCT) för en följsam prestanda, lätt växling och förbättrad bränsleekonomi.

IONIQ har en kupéliknad strömlinjeformad silhuett och flera aktiva samt passiva luftmotståndsfunktioner som bidrar till en luftmotståndskoefficient på bara 0,24 Cd, vilket gör IONIQ till en av de mest aerodynamiska bilarna idag till försäljning.

Den officiella världspremiären av IONIQ sker under Hyundais presskonferens på motormässan i Geneve. Bilen lanseras sedan i Europa under andra halvåret 2016.

Engelskt pressmeddelande:

Hyundai IONIQ Hybrid Breaking Hybrid Stereotypes

• Electric, plug-in hybrid and hybrid powertrains available in a single body type, a world first
• IONIQ delivers entertaining drive through all-new platform and responsive powertrains
• IONIQ Hybrid combines newly developed engine and electric motor for class-leading fuel
economy
• Unique and future-looking design influenced by efficiency and technology

January 14, 2015 – Hyundai Motor Company, South Korea's largest automaker, has unveiled the IONIQ, its advanced, alternative-fuel compact vehicle due for launch in 2016. The car will be available with an electric, plug-in gasoline/electric hybrid (HEV), or gasoline/electric hybrid powertrain, with the IONIQ Hybrid variant the first to come to market.

"The launching event announced the start of new future mobility and our will for technological innovation to the world. Hyundai Motor will spearhead efforts to become the global number two in the green car market by introducing over 22 models in the eco-friendly car line-up by 2020," said Moon-Sik Kwon, Vice Chairman at Hyundai Motor R&D Center. "IONIQ has been developed incorporating all of our technological capacities. The hybrid, pursuing the highest efficiency in its class, is economically efficient and stays true to the fundamentals of a car by delivering the fun to drive through a modern design and dynamic driving performance," he added.

The IONIQ Hybrid responds to rapidly changing customer lifestyles by breaking the mold for hybrid vehicles as it not only offers class-leading fuel efficiency but also a fun, responsive drive and attractive design, a unique mix not yet achieved by a hybrid vehicle.

The IONIQ Hybrid is equipped with a newly developed, dedicated 1.6 GDI four-cylinder Kappa engine and a 32kW (43.5PS) electric motor, which is fed by an advanced Lithium-Ion polymer battery. The two powertrains have combined maximum output of 103.6kW (141PS) and 27kg.m (265Nm) of torque. A newly developed six-speed dual-clutch transmission (6DCT) provides responsive performance and a slick gear shift, resulting in an entertaining drive, and good fuel economy.

The IONIQ's coupe-like silhouette is streamlined to manage airflow, this characteristic combines with active and passive aero features to help it achieve an outstanding Cd-value of just 0.24, making it one of the most aerodynamic cars on the market.

To suit customers' varied lifestyles, the IONIQ also offers a host of advanced comfort, convenience, safety connectivity features, including Apple CarPlay and Android Auto, catering for the vast majority of smartphone users. A 7-inch TFT information cluster brings a high-tech appearance to the cockpit, displaying a range of digital gauges in high resolution, including a number of hybrid-specific displays.

Based on an exclusive new platform, the driving performance of the IONIQ is similar to that of a regular compact car, thanks to its responsive hybrid powertrain. Ride and handling as well as noise, vibration and harshness levels are specially tuned to contribute to a superior ride quality as well as being quiet and comfortable on long journeys.

To complement the IONIQ's long list of high-tech features, a host of innovative future-ready active and passive safety features protect the driver and passenger. Electronic systems like Autonomous Emergency Brake, Lane Keeping Assist System / Lane Departure Warning System, and a Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert provide guidance to avoid any accident. Seven airbags including a knee-airbag for the driver, as well as structural body enhancements, enabled by adapting 53% of the body with Advanced High Strength Steel, gives the IONIQ's chassis superior rigidity for responsive handling and enhanced safety.

The new car's name references elements of its creation. An ion is an electrically-charged atom, linking to the car's clever combination of electrified powertrains. The second part of the name references the unique offering it brings to the Hyundai range, demonstrating the brand's environmental commitment and willingness to maximize choice for its customers. Finally, the Q is depicted in the car's logo as a visual breakthrough, acknowledging the fresh new approach of this advanced, low-emission model.?

Contents

01 Styling
Eco-friendly meets high-tech

02 Powertrains
Efficient and ultra-low emission

03 Advanced engineering and technology
Setting IONIQ apart

04 Driving Performance
Efficient mobility without compromise

05 Comfort and convenience
Top-class comfort, trend-setting convenience

06 Safety
Innovative active and passive safety features

01 Styling: Eco-friendly meets high-tech

The IONIQ calls upon two key influences – efficiency and technology – in its design, which combine to create a unique and future-looking appearance. Throughout the IONIQ's development, engineers and designers worked hand-in-hand to ensure that form and function evolved simultaneously.

These eco-friendly and high-tech aims are met consistently throughout the IONIQ, while the joined-up development process influences the attractive styling of the car more than any other rival as form and function combine seamlessly. The IONIQ's distinguished exterior design sets the model apart from other hybrid electric vehicles as the styling builds the car's high-tech features into its design, emphasizing the model's eco-friendly image.

Exterior Design
In crafting the exterior appearance of the IONIQ, Hyundai Motor's designers concentrated on the car's future-orientated character, which is at the heart of its appeal.

A fluid exterior shape and natural air flow channels emphasize the aerodynamic body lines and volumes that communicate the IONIQ's eco-friendly credentials while also conveying its performance abilities. A sporty, hatchback-like profile sets the IONIQ apart from other hybrid models with the car's distinguished exterior design contributing to its attractive styling.

The IONIQ's sleek exterior shape is inspired by aerodynamic efficiency complementing the soft lines and surfaces that trace the car's outline. Its exterior panels are designed to flex to boost aerodynamics further, which, when combined with various other smart efficiency solutions, produces class-leading Cd-value of just 0.24.

In addition to the IONIQ's supple body shape, further design details contribute towards Hyundai Motor's aim of achieving an eco design matching high levels of technology. At the front of the car, the refined shape of the headlights and Hyundai Motor's signature hexagonal grille visually depict the purity of IONIQ as an eco-friendly car. Contrasting colors at the base of the bumper add a special flair, while nine exterior colors are available and can be paired with a choice of three interior options. A unique radiator grille, with HID headlights set above C-shaped LED light distinguishes the front of the car, while specially-designed 15/17-inch wheels differentiate the hybrid vehicle from its electric and plug-in hybrid siblings.

Interior Design
Just as with the car's exterior design, the interior of the IONIQ captures the model's futuristic perspective and draws on the car's eco-friendly and hybrid credentials. A 'Purified High-Tech' concept was established, which then evolved into the refined interior of the IONIQ.

A recurring smooth, elegant and clutter-free theme meets a warm feeling inside the IONIQ as efficient use of interior space complements a logical, structured approach applied to the layout of controls. Eco-friendly materials are used to create a simple and clean look throughout the car, giving the interior a spacious, sleek, light and purified feel.

02 Powertrains - Efficient and ultra-low emission

Developed to strive for the world's highest hybrid fuel efficiency without compromising the driving performance, the IONIQ Hybrid is equipped with a newly developed, dedicated 1.6 GDI four-cylinder Kappa engine. The 1.6 GDI powerplant delivers 77kW (105PS) at 5,700rpm while providing maximum torque of 15.0kg.m (147Nm) at 4,000rpm. It is combined with a newly developed, very efficient six-speed dual-clutch transmission (6DCT) and, in collaboration with the 32kW (43.5PS) electric motor, offers a maximum output of 103.6kW (141PS) at 5700rpm and 27.0kg.m (265Nm) of torque in first gear 24.0kgf.m / 235Nm in second to sixth.

The IONIQ Hybrid outperforms all other hybrid electric competitors in this segment while still providing a fun, responsive drive, an attractive design and comprehensive state of the art convenience features.

Six-speed dual-clutch transmission
The IONIQ Hybrid and Plug-in hybrid both feature a six-speed dual-clutch transmission (6DCT), which boasts best-in-class transfer efficiency through the use of low-friction bearings and low-viscosity transmission oil.

Capitalizing on the latest generation of transmission technology, the IONIQ achieves its unique mix of driving performance and excellent fuel efficiency through intelligently set gear ratios combined with a sophisticated shift strategy, which transfers power smoothly from gear to gear.

Differentiating itself from other hybrid cars, which are often criticized for 'rubber band-like' acceleration, the sporty and fun to drive IONIQ uses its 6DCT to engage the driver and harness the electric and combustion technologies to best effect.

Enhancing further the car's fuel efficiency and dynamic driving characteristics, the driver can also select SPORT or ECO modes. The SPORT function holds lower gears longer and combines power from the engine and electric motor to reward the driver with maximized performance. In ECO mode, the 6DCT optimizes the gear selection for fuel economy, shifting up earlier to higher gears to achieve class-leading fuel economy.

Compact and powerful electric motor
The 1.6 GDI engine is accompanied by a 32kW (43.5PS) electric motor, which also adds another 17.3kg.m (170Nm) to the system at maximum output. It enables the IONIQ Hybrid to operate in pure electric mode at speeds up to 120kph, maximizing efficiency and minimizing CO2 emissions.

The electric power is generated by a permanent magnet synchronous motor and was specifically developed for world-class efficiency. To achieve this, parts of the motor were optimized by reducing the thickness of core components (electrical steel sheet) by up to 10% and adopting rectangular-section copper wire to decrease core and copper loss.

Lithium-Ion polymer battery
Hyundai Motor engineers decided to use a Lithium-Ion polymer battery pack for the IONIQ Hybrid - instead of conventional nickel-metal-hydride batteries. This provides lower memory sensitivity, excellent charge / discharge efficiency and an outstanding maximum output. Efficient packaging was also taken into consideration as the battery system is located underneath the rear seats so that the usability of the passenger cabin and cargo area is entirely uncompromised.

The complete set of hybrid powertrain components was designed to be very compact and highly efficient. The combined extra weight of the hybrid technology therefore only adds minimal additional weight to the IONIQ but, significantly increases its efficiency.

03 Advanced engineering and technology - Setting IONIQ apart

IONIQ's engineers did not only focus on making the powertrain as efficient as possible, they set out to create a car that excelled in design, comfort and convenience of infotainment. Applying the latest technologies and engineering techniques to these areas enhances the IONIQ's appeal and elevates its status against competitors.

Aerodynamic
IONIQ's sleek, coupe-like silhouette and its simple, carefully wrought contours assist the efficient management of airflow around the exterior. Additional applications like front wheel air curtains, an external active air flap, a rear spoiler and diffuser, side sill moldings, floor undercover and a closed wheel design all contribute to the car's efficiency in its goal to offer the world's best hybrid fuel efficiency.

Comfort and convenience
To provide a pleasant, comfortable and refreshing climate in the car without using unnecessary amounts of energy, IONIQ's climate control can be switched to an efficient operation mode. Due to a maximum utilization of the inside air when air-conditioning or heating, ventilation losses can be minimized and the overall efficiency of the system increases. Also, the dual-zone climate control can be set to 'driver only' mode, reducing the load of the air-conditioning and heating to work more efficiently.

Another Hyundai-first and a key characteristic of the IONIQ is its innovative use of recycled materials or eco-friendly materials. For example, the interior door covers are made from recycled plastic combined with powdered wood and volcanic stone. While providing the same quality appearance and noise damping performance, the weight is reduced by 20% compared to conventional cladding material.

The softer, more natural feel is achieved alongside less reliance on oil-based products. The eco-consciousness extends to other areas of the car too. Raw materials extracted from sugar cane are partly applied on the headlining and carpet helping to improve quality of air inside the car and the recyclability of vehicle parts at end of life. Eco-friendly paint with ingredients extracted from soybean oil are used to achieve lustrous metallic colors on some of the components.

ECO-DAS
The ECO-DAS (Eco-Driving Assistant System) set-up makes best use of several unique technologies in order to make the IONIQ as efficient as possible. ECO-DAS assesses the driving route set in the satellite navigation system and current traffic levels. The system enables the most efficient battery charging or extra motor assistance as required by the predicted road conditions.

The advanced system encourages efficient coasting by informing the driver of changes in speed limit or road conditions, allowing the car to travel the same distance, in the same time, without the need for harsh acceleration or braking. This utilization of key technologies and smart driving processes ultimately improves fuel efficiency while also optimizing battery capacity and lengthening the electric range deliverable from a single charge.

Infotainment
To suit customers' varied lifestyles, the IONIQ features state-of-the-art infotainment and connectivity features. The IONIQ is equipped with a new generation high-resolution 7-inch TFT-information cluster. With a resolution of 1280x720 pixels, it displays all types of gauges (speedometer, ECO, state of charge, fuel etc.) including hybrid-specific displays like the current system operation or status. Depending on the selected drive mode, background color and gauges are adapted to always provide the most important and useful information as well as In fa relaxed or sporty atmosphere through the colors used.

The IONIQ will cater for drivers looking to integrate their smart phone with the vehicle's infotainment system by providing both Apply CarPlay and Android Auto. Both systems enable users to connect their devices to deliver and control music, telephone or navigation functions on screen. The seamless connectivity allows drivers and passengers to stay connected while remaining focused on the road. To ensure occupants' phones are always charged, IONIQ also offers a wireless inductive charging pad (Qi standard) for mobile phones, set among the other cutting-edge features inside the car.

Weight reduction
One of the main questions throughout every single development step of the IONIQ was, where weight could be cut without compromising the goal to also create a fun-to—drive and comfortable car. The IONIQ uses aluminum in the hood and tailgate, which reduces weight by 12.4kg compared to the conventional steel option without any disadvantages in noise or vibration. The weight loss strategy also extended to less obvious areas like the cargo-screen cover. Due to a higher usage of light-weight components and a more compact optimized build, the cargo-screen cover of the IONIQ is around 25% lighter than the version used in other Hyundai models.

04 Driving Performance - Efficient mobility without compromise

Driving performance of the IONIQ is better than any hybrid car in its class thanks to its hybrid powertrain, which is specially adapted for the IONIQ to deliver efficient mobility without compromise. Ride and handling, as well as noise, vibration and harshness levels, are specially tuned to contribute towards superior ride quality, while insulation in the dash minimizes engine noise. Damping in the floor panels as well as enhanced A- and B-pillar fillings, thicker window glass and noise cancelling film on the windshield further improve the quiet and comfortable ride.

A sporty gear shift is achieved with the six-speed dual-clutch transmission, which adds to the 'fun to drive' element and overall pleasure of driving the IONIQ. The 6DCT helps maintain the model's exciting driving sensation and can be switched from the pre-set ECO mode into SPORT mode, rewarding the driver with later gear shifts and using more engine power to maximize performance.

The application of a multi-link rear suspension system with dual lower arm enhances ride comfort while a proportionately large use of aluminum for front and rear suspension components saves around 10kg of weight compared to conventional means. A reduction of 2.3kg per front lower arm unit saves 4.6kg at the front of the car, while 7.14kg is saved at the IONIQ's rear with each unit shedding 3.57kg.

Responsiveness and feedback from the steering system is clear and precise, with an increased steering gear ratio that helps to compound the IONIQ's sporty and responsive feel while reinforcing the car's 'fun to drive' character.

Braking force is optimized to get the most out of the hybrid system's regenerative braking system, in turn helping the IONIQ maintain a healthy state of charge (SOC). The regenerative braking system also operates to reduce noise, using the third generation of the brand's energy recuperating stopping system. An Integrated Brake Assist Unit (iBAU) and Pressure Source Unit (PSU) also contribute to quieter operation than competitors. This also helps ensure ultra-low friction for maximum energy recuperation and efficiency.

A collaboration with tire manufacturer Michelin gives IONIQ enhanced levels of efficiency as the car is fitted with low rolling resistance tires for better fuel economy, plus the car's larger 17-inch wheels are fitted with silica tires for better performance. The multi-link suspension system has been adapted in order to work most efficiently with low rolling resistance tires.

05 Comfort and convenience - Top-class comfort, trend-setting convenience

The IONIQ delivers great driver and passenger convenience, bringing to the segment a range of considerations that other dedicated hybrid vehicles may have compromised on in the past.

All hybrid components of IONIQ are cleverly packaged to not compromise space, flexibility or usability of the interior. In fact, IONIQ offers best-in-class cargo space by positioning the hybrid's battery underneath the rear seats. Moreover, the rear seats can fold flat providing a cargo space of up to 750 liters, allowing large pieces of luggage to be stowed with ease, plus flexible daily usability.

It also offers great front and rear headroom, plus comprehensive shoulder and leg room in the front and back, while a memory function driver's seat and heated front and rear seats invite occupants for a relaxing ride.

06 Safety - Innovative active and passive safety features

The IONIQ boasts a light yet rigid body as a result of advanced design, construction methods and materials. Featuring 53% Advanced High Strength Steel, the IONIQ's chassis benefits from superior rigidity for responsive handling and is extremely safe, with high impact energy absorption and minimized distortion to protect passengers in the event of a collision.

To complement the IONIQ's long list of advanced convenience technologies, a host of innovative future-ready active and passive safety features protect the driver and passengers. These electronic assistive systems are class-leading as IONIQ continues to break the mold for hybrid vehicles.

The long list of active safety features includes Blind Spot Detection, which works directly alongside Lane Change Assist and Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert to warn the driver of any surrounding vehicles, passengers or other objects that may lead to a collision if unnoticed while the car is in motion.

A Lane Departure Warning System (LDWS) and Lane Keeping Assist System (LKAS) are of use when driving on the highway. The systems alert the driver if unsafe movements are made while the car is driving by sensing the car's position in relation to highway lanes. The LDWS sounds an alarm before the car moves over white lines on the road, while the LKAS warns the driver acoustically and visually before inducing corrective steering to guide the driver back to a safe position.

The car is also fitted with an Autonomous Emergency Braking (AEB) system, an advanced active safety feature that alerts drivers to emergency situations, braking autonomously if required. Using front radar and camera sensors, AEB operates in three stages. Initially warning the driver visually and acoustically, it controls the brake according to the collision danger stage, and applies maximum braking force right before the moment of collision. When a vehicle or pedestrian is sensed in front of the IONIQ, the system is activated, operating at speeds of 10km/h or above and minimizes damage when a collision is unavoidable.

Using front radar sensors, Smart Cruise Control allows a constant speed and distance to be maintained from the vehicle ahead without depressing the accelerator or brake pedals, it is automatically cancelled when the speed of the car drops to 10kph or below. Additionally, a Tire Pressure Monitoring System ensures the IONIQ's tires are always suitably inflated.

Around the interior of the IONIQ, a total of seven airbags are available. Including a knee airbag for the driver, they are placed to protect the vehicle's occupants in the event of a collision. Body structure improvements to the car mean it is strong and durable in the event of a crash - complemented by a high-strength fiber-reinforced rear bumper.
45.3°
0

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år

Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Uppdaterade Hyundai i30 blir din från 204.900 kronor
Nu som mildhybrid

Igår drog Hyundai igång försäljningen av uppdaterade i20 som vi fick en skymt av i februari för första gången. Bilen kostar från 204.900 kronor och för de pengarna får du i30 5-dörrars. i30 Kombi kostar från 214.900 kronor och i30 Fastback från 234.900 kronor. Förutom en ny design bjuder bilen bland annat på uppkopplingsmöjligheter och mildhybridteknik. Nytt är också att man för första gången även erbjuder i30 Kombi med N Line-paketet. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Edward Snowden får permanent uppehållstillstånd i Ryssland
Kan nu hålla sig borta från USA för alltid

Den amerikanske visselblåsaren Edward Snowden har nu beviljats permanent uppehållstillstånd i Ryssland rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Snowden flydde från USA 2013 efter det att han läckt ut en massa hemliga grejer om den amerikanske säkerhetsmyndighetens NSA:s övervakningsarbete. Han landade till slut i Ryssland där han tros ha befunnit sig med hjälp av temporära uppehållstillstånd sedan dess. Snowden uppges hålla en förhållandevis låg profil på sin okända vistelseord i Ryssland men använder ibland sociala medier för att kommunicera med omvärlden. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Storytrailer för Immortals: Fenyx Rising
Samt några förhandtittar

Ubisoft har redan betat av grekisk mytologi i Assassinx27s Creed: Odyssey, men det finns fler berättelser och äventyr att ta del av. Utvecklarna har släppt en ordentlig storytrailer för Immortals: Fenyx Rising och i den får vi reda på varför vi ska slåss och äventyra i spelet. Mer specifikt handlar det om titanen Typhon som har gjort livet surt för olika grekiska gudar och det är upp till Fenyx att rädda gudarna och sätta stopp för Typhon en gång för alla. Immortals: Fenyx Rising släpps 3 december till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X och Stadia. På Stadia kan du testa en demoversion av spelet precis nu. Här under hittar ni förhandstittar av spelet från ACG och IGN samt lite extra gameplay. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Fiat 500 nu med en liten extra dörr på passagerarsidan
Gör det enklare att komma in i baksätet

Fiat presenterar nu en ny version av nya eldrivna 500:an och den här kallas för 500 3+1. Den får en liten extra dörr på passagerarsidan som ska göra det enklare att komma in i baksätet - mycket likt lösningen Mazda RX-8 har. Den nya versionen är speciellt framtagen för föräldrar som har ett eller fler barn, och då ska alltså den lilla dörren underlätta när dessa ska i och ur. Dörren är som ni kan se bakhängd och av säkerhetsskäl går det endast att öppna denna när framdörren redan har öppnats. Dörrkonstruktionen ökar vikten på bilen med 30 kilo. Prislappen i Italien startar på 19.900 euro. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Garmins nya klocka kan streama din puls
Så att dina tittare kan se hur upphetsad du är

Garmins nya klocka Instinct Esports Edition är försedd med en rätt så unik funktion som låter användare streama data från klockans pulsmätare medan de sänder live via någon tjänst som har stöd för det. Funktionen är primärt utvecklad för de som livestreamar sina spelsessioner och tanken är givetvis att deras tittare ska kunna följa hur spelarens puls går upp och ner under spelandet. Förutom det är klockan är försedd med en funktion som kan mäta pulsen och spelarens stress vilket sedan går att analysera i Garmins Connect-app. Batteritiden är tre dagar i esports-läget och upp till 14 dagar i smartklocks-läget. Garmin Instinct Esports Edition går att köpa nu och kostar 3500 kronor. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för News of the World
Tom Hanks är nyhetsbärare

Efter teasern kommer nu den ordentliga trailern för News of the World som är en ny vilda västern-aktig film med Tom Hanks där han spelar nyhetsbärare. Släpps på bio till jul. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

BMW släpper en Classic-version av R 18
Får vindruta, större framhjul och bönpall

I våras släppte BMW Motorrad glidarhojen R 18. Nu kommer den i ett Classic-utförande som innebär fler LED-strålkastare, ett större framhjul på 16 tum och en vindruta. Den har även en bönpall och packväskor där bak. Allt för att göra hojen lite mer bekväm på långturer. First Edition får specialsaker i svart och vitt och mer krom. Givetvis även ett gäng extra emblem som skvallrar att det handlar om en specialversion. Precis som vanliga R 18 har Classic en tvåcylindrig maskin på 1,8 liter som ger 91 hästar och 150 newtonmeter i vrid. Det svenska priset är från 279.900 kronor. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

WhatsApp visar upp ny shopping-funktion
Handla direkt i chatten

Facebooks meddelandetjänst WhatsApp utökar sin satsning på shopping i sin app och har nu visat upp lite av hur man ser framtiden för det. I ett videoklipp visar WhatsApp upp en funktion som låter användare handla saker direkt via direktmeddelanden i deras app. WhatsApp skriver om detta: "This is how easy we think messaging a business should be - browsing through a store’s catalog in a chat, adding an item to your cart, placing your order and getting fast responses to questions." WhatsApp nämner inte när man planerar att lansera shopping i direktmeddelanden och inte heller vilka marknader som är aktuella för det. Tumnagel
29.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Priserna klara för Kia Sorento som laddhybrid
Kostar från 579.900 kronor

Nu är hela den svenska prislistan för nya Kia Sorento klar. Suven kostar från 469.900 kronor (kampanjpris, ordinarie 490.200 kronor) och för den slanten får du versionen som heter 2.2 CRDi DCT AWD Action. Hetast kanske laddhybriden blir och för den får man betala från 579.900 kronor. Då är det också utrustningsnivån Action som gäller. Vidare finns Advance (609.800 kronor), Advance Plus (639.700 kronor) och Advance Plus Panorama (654.600 kronor). Laddhybriden kombinerar en turbomatad bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor och den sammanlagda systemeffekten ligger på 265 hästar och 350 newtonmeter. Batteripacket är på 13,8 kWh och på en full laddning ska man kunna köra 5,3 mil på bara el. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Nya Sorento börjar säljas snart och de första kunderna ska få sina bilar nästa vår. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Trailer för Dreamland
Margot Robbie spelar bankrånare

Dreamland är en film som Margot Robbie både producerat och medverkar i. I den spelar hon en bankrånare som har ett högt pris på sitt huvud. Hon träffar en snubbe från en småstad i Texas och de båda drar söderut för att undkomma lagens långa arm. Filmen släpps den 13 november. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Beta-version av Teslas helt självkörande system ute nu
Ett gäng utvalda personer har fått uppdateringen

Ni har säkert hört talas om att Teslas bilar "har all hårdvara som behövs för total självkörningsförmåga". Och nu är det där med total självkörningsförmåga här, i alla fall i beta-version. Ett gäng utvalda personer som anses som vara experter och extra försiktiga i trafiken. Alla kan alltså inte ta del av uppdateringen än men nu är den ute och enligt uppgift håller NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) i USA väldigt mycket koll på utvecklingen. Betan som rullats ut nu kommer användas för att samla in massa data och ytterligare förbättra tekniken. Om allt går som det är tänkt kommer en skarp version att släppas senare i år, och den kommer då att kosta 2000 dollar. Now that Tesla FSD beta is out in limited release, FSD price (new or upgrade) will go up by ~$2k on Monday— Elon Musk (@elonmusk) October 22, 2020 Overly cautious at a roundabout... I didn’t have to interact until the end of the process. Not bad for the first attempt! Go FSD BETA! pic.twitter.com/3gPkztUWgY— Brandonee916 (@brandonee916) October 22, 2020 Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Stockholms Filmfestival kommer att bli av
Blir dock nedbantad på grund av pandemin

Stockholms Filmfestival planerar att genomföra höstens arrangemang trots den pågående pandemin och har nu släppt programmet inför detta. Det handlar om ett nedbantat program vilket givetvis beror på att ekonomin och annat påverkats av pandemin. I år kommer festivalen att visa 75 filmer från ett fyrtiotal länder. festivalchefen Git Scheynius så under presentationen av programmet till Stockholms Filmfestival: "Anledningen till att vi bara har hälften som mycket filmer som andra år beror dels på att det är brist på film internationellt, dels på att visningarna blir dyrare." Den 31:a upplagan av Stockholms filmfestival äger rum den 11–22 november. Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Igår var det Tillbaka till framtiden-dagen
Universal Pictures släpper hyllningsfilm

Igår var det den 21 oktober 2020. Tillbaka till framtiden-dagen alltså. Och i år är den ganska så speciell eftersom datumet nu har hunnit bli 35 år gammalt. Det missade vi att skriva om igår så det kommer idag istället. För att fira denna fantastiska händelse har Universal Pictures pusslat ihop hyllningsfilmen här ovan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

PufferBot gör drönare lite mindre farliga
Skyddar även drönaren från att skadas

Forskare på amerikanska University of Colorado Boulder har utvecklat ett slags säkerhetssystem som gör drönare mindre farlig för sin omgivning samtidigt som det även kan skydda drönaren från att skadas. Man kallar sitt system för PufferBot och det handlar om en slags skyddande ställning i plast som fälls ut om drönarens rörelsesensorer känner av att det är i närheten av något. PufferBot har fått sitt namn efter blåsfisken, som på engelska heter Pufferfish, en fisk som blåser upp sig vid annalkande fara, främst för att undvika att bli svald av större rovdjur. Huruvida vi kan få se skyddsanordningar som PufferBot på kommersiella drönare återstår att se. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pininfarina presenterar laddbox till Battista
Du kan få den i samma färg som bilen

Pininfarina har slagit sina påsar ihop med Green Motion och tagit fram en laddbox speciellt för den eldrivna superbilen Battista. Det går ju liksom inte an att ha en random-box som Svensson har när man äger en bil av den här kalibern. Boxen som är tillverkad av återvunnet och organiskt material heter Residenza och man kan få den i samma färg som sin bil, såklart. I Europa erbjuder den AC-laddning på 22 kW, i Nordamerika är effekten bara 7,2 kW. Battista har ett batteripack på 120 kWh och det kan laddas fullt på sex timmar med hjälp av boxen. I Europa kommer den med Typ 2-kabel. Boxen går givetvis att styra via sin smarta telefon och den är kompatibel med Google Assistant och Amazon Alexa. Förutom att ladda hemma ger Pininfarina alla Battista-ägare fem år gratis laddning via laddnätverket ChargePoint. De erbjuder 115.000 stycken platser att ladda på i Europa och Nordamerika. Där kan man ladda med 180 kW och man kan då få från 20-80 procent på 25 minuter. Vad man får betala för Residenza framgår inte men det spelar troligtvis inte så stor roll heller. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Microsoft experimenterar med haptiska VR-kontroller
Känn det du rör i den virtuella verkligheten

Microsoft fortsätter att experimentera med handkontroller för att styra spel och andra upplevelser i VR. Nu har man visat upp en ny experimentell handkontroll med vilken användaren ska kunna känna saker den vidrör och tar tag om i den virtuella verkligheten. Microsoft kallar handkontrollen för "Haptic PIVOT" och den är försedd med anordningar som kan ge användaren en fysisk känsla av beröring när den tar tag i digitala objekt i VR-upplevelser. Handkontrollerna är designade för att fungera i par så att användaren även kan få känslan av hur det kan vara att till exempel greppa tag i ett tvåhands-svärd i ett VR-spel. Den haptiska anordningen i "Haptic PIVOT" fälls tillbaka när den inte används vilket då lämnar användarens händer fria för att till exempel använda ett tangentbord, något som kan vara lite komplicerat med till exempel de olika typer av haptiska VR-handskar som visats upp de senaste åren. Det här handlar som sagt om ett forskningsprojekt från Microsoft och om vi någonsin får se "Haptic PIVOT" eller en variant av detta på marknaden är oklart. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Ma Rainey's Black Bottom
Spelfilm om Mother of the Blues

Gertrude Malissa Nix Rainey, eller Ma Rainey som var hennes smeknamn, var en amerikansk sångare, kompositör och textförfattare som levde mellan 1886 och 1939. Hon sägs vara den första kända professionella bluessångaren och kallades för "Mother of the Blues". Nu kommer en film om henne och den heter Ma Raineyx27s Black Bottom. Viola Davis spelar Ma och i rollerna ser vi även Chadwick Boseman i hans sista film innan han gick bort. Premiär på Netflix den 18 december. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Dom: Winefinder bedriver olaglig verksamhet
Tänker dock inte rätta sig i Patent- och marknadsdomstolens beslut

Patent- och marknadsdomstolen beslutade idag att ehandelssajten Winefinder bedriver olaglig verksamhet då de både säljer och levererar alkohol till kunder i Sverige, något som strider mot Systembolagets ensamrätt på försäljning av starkare alkoholhaltiga drycker i Sverige. Winefinder måste nu upphöra med sin försäljning av alkohol till svenska kunder och beläggs med ett vite på en miljoner kronor. Företaget måste även betala Systembolagets rättegångskostnader på 2,75 miljoner kronor. Winefinder har dock vare sig planer på att stänga ner sin verksamhet i Sverige eller att betala Systembolagets rättegångskostnader skriver DI Digital. Istället planerar företaget att överklaga Patent- och marknadsdomstolens beslut. Alex Tengvall, huvudägare och styrelseordförande i Winefinder, säger: "Vi är övertygade om att vår verksamhet har stöd i såväl svensk lag som EU-rätt. Vi hoppas att detta också kommer att vara slutsatsen när frågan prövas i nästa instans. Därför fortsätter vi även framöver att leverera kvalitetsvin till vinintresserade och kvalitetsmedvetna privatpersoner." Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag är det Global Champagne Day
Skumpa i glaset!

Idag är det fredag och det ska ju givetvis firas eftersom det är veckans allra bästaste dag. Som av en händelse är det idag även Global Champagne Day och då passar det ju ännu bättre att hälla upp lite bubbel för att fira. Och det ska vara champagne nu, inte bara något mousserande. Vilken champagne dricker du helst? Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Återvinningsbara och nedbrytbara jeans
Nytt från Weekday

Weekday presenterar nu Klean Jeans och Milton Denim Jacket som är en kapsel-kollektion med återvinningsbara och nedbrytbara jeans-plagg. Det här är en del av Ellen MacArthur Foundation’s Jeans ReDesign Project och plaggen är tillverkade av en blandning av återanvänd och organisk bomull. "För oss är inte detta en engångsföreteelse, vi undersöker nu hur vi kan bli effektivare och mer ansvarstagande i all vår design, säger Per Axen, ansvarig för denimdesigner på Weekday. Vi måste tänka på varje detalj som tillskärning, tyg, passform och till och med förpackningen, och nu när vi gjort det kommer vi att undersöka hur vi kan med oss dessa lärdomar och föra in dem i framtida design. Vi är till exempel väldigt glada över det faktum att vi nu har börjat återanvända konsument- och industriavfall i alla våra denimprodukter för SS21." Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Banksy-tavla såld för 7,6 miljoner pund
Show Me the Monet blev dyr

Banksys oljemålning "Show Me the Monet" har nu sålts på auktion för hela 7,6 miljoner pund - motsvarade nästan 87 miljoner kronor. Målningen är en pastisch på en av Claude Monets näckrostavlor, men i vattnet bland näckrosorna ligger det på Banksys tavla även två stycken kundvagnar och en vägkon. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Öl-bryggning hos Nils Oscar
Med David Kringlund

Bartendern och drinkexperten David Kringlund har vi skrivit en del om tidigare. I sitt senaste klipp besöker han bonden Thomas och Nils Oscars bryggeri för att spana in hur det går till att brygga lite öl. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Buda hem Neos kläder från The Matrix Reloaded
Eller Jokerns slips

I år kommer Prop Stores årliga auktion med ikoniska grejer från både TV-shower och filmer att innehålla saker från bland annat Pretty Woman, Alien och The Matrix Reloaded. Totalt handlar det om 900 stycken olika saker som ska auktioneras iväg. Från Matrix kommer Neos outfit att erbjudas och den väntas gå för mellan 52.000 och 78.000 dollar. Andra godsaker är Jokerns slips från The Dark Knight som väntas gå för mellan 10.000 och 13.000 dollar. Sen kommer även Obi-Wan Kenobis ljussabel från Star Wars: Revenge of the Sith att klubbas iväg, och den väntas gå för mellan 103.000 och 155.000 dollar. Den 29 oktober kommer katalogen med allt som erbjuds att gå live på länken nedan. Själva auktionen äger rum mellan den 1-2 december. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

71 Nirvana-riffs på fem minuter
Det svänger ju

Den här killen gillar verkligen Nirvana och bestämde sig för att spela så många riffs från bandets låtar som möjligt på fem minuter och det blev 71 stycken. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Rockgruppen KISS presenterar mörk rom
Lanseras idag

Den legendariska rockgruppen KISS lanserar idag KISS Black Diamond Premium Dark Rum - deras första mörka rom i samlingen KISS Rum Kollection. Romen är döpt efter en av gruppens mest kända låtar och den har lagrats på ekfat i upp till 15 år. Smaken ska ha väldefinierade toner av torkad aprikos, arrak, vanilj, nötter, torkade dadlar, vaniljpudding, kanel och choklad. Romen har en alkoholhalt på 40 procent och för en flaska som rymmer 50 centiliter får man betala 369 kronor. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green

Miley Cyrus gör cover på The Cranberries Zombie
Och några andra låtar

Små ställen med live-scener har det ganska så tufft just nu i corona-tider. För att försöka göra något i alla fall anordnades National Independent Venue Association en tre dagar lång virtuell festival som de kallade Save Our Stages. 35 stycken olika artister deltog över hela USA, däribland Macklemore, Foo Fighters, Reba McEntire och Miley Cyrus. Här får vi se och höra Miley på nattklubben Whiskey a Go Go i Los Angeles där hon bland annat framför The Cranberries klassiker Zombie. Bonusklipp nedan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Kyckling och dumplings
Mumma!

Farideh är tillbaka med ännu mer härlig matlagning och denna gång är det kyckling och dumplings som står på menyn. Receptet hittar ni på länken nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Ny glass med glöggsmak
Årets julnyhet från Sia

Sia presenterar nu årets Tomteglass och det är Glöggmys. Precis som namnet antyder handlar det om glass med smak av glögg. Det finns även slingor av glöggrippel och rostad hackad mandel i byttan. Släpps i butik i begränsad upplaga i slutet av oktober. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Baileys Salted Caramel nu i ordinarie sortimentet
Hurra!

Baileys Salted Caramel blir nu en permanent medlem i Baileys-familjen. Här har man som väntat blandat Baileys Original Irish Cream med karamell och salt och fått till den omåttligt populära kombinationen salted caramel. Alkoholhalten ligger på 17 procent. En flaska blir din för 205 kronor. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

The Kinks - You Really Got Me
Fredagsklassikern

I år är det 50 år sedan den brittiska rockgruppen The Kinks släppte albumet Lola Versus Powerman and the Moneygoround, Part One. Denna platta anses vara en av gruppens allra bästa och den största hiten därifrån är Lola. En av gruppens mest kända låtar lär dock vara You Really Got Me så därför kör vi den som klassiker denna vecka. För att fira 50-årsjubileet kommer en Deluxe Box som innehåller nya versioner och outgivet material att släppas den 11 december. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green