m

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bil / Hyundai

Hyundais Toyota Prius-utmanare Ioniq är nu helt officiell och tillverkaren benämner den som en bil som bryter mot hybridstereotyper. Det är den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor (el, plug-in hybrid och hybrid) och den kommer till Sverige i år.

Under skalet sitter en nyutvecklad bensinfyra på 1,6 liter som kopplas ihop med en elmotor som i sin tur får sin kraft från ett litiumjonpolymerbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 146 hästar och vridet till 264 Nm. Till detta kopplas en ny sexstegad dubbelkopplingslåda. På bara el ska man kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h. Vad bilen har för förbrukningen eller räckvidd anges av någon märklig anledning inte. Ioniq utrustas bland annat med autobroms, filbytesvarnare och döda-vinkelvarnare.

Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars och lansering i Europa kommer att ske under andra halvåret i år. Vad priset kommer att bli får vi tyvärr inte reda på än. Läs mer om Ioniq i det långa pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Hyundai IONIQ bryter mot hybridstereotyper

Den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor
Klassledande bränsleförbrukning och aerodynamik
Unikt, attraktivt och innovativt designspråk

Under 2016 lanserar Hyundai nya hybridbilen IONIQ i Sverige – en bränsleeffektiv och avancerad hybridbil. IONIQ kommer, som första bil i världen, erbjudas med hela hybridpaletten: elektrisk; plug-in bensin/elhybrid; och bensin/elhybrid.

"Lanseringen av IONIQ är ett viktigt steg för oss som företag och svar på dagens snabbt föränderliga livsstil och vår strävan att hela tiden ligga i framkant gällande ny teknik och att tillverka framåtblickande bilar med låga eller inga utsläpp”, kommenterar Jörgen Wedefelt, VD vid Hyundai Bilar AB. Han tillägger "IONIQ är dessutom ett starkt uttryck för vår innovativa spetskompetens och förmåga att bygga energieffektiva fordon utan att för den delen kompromissa på vare sig formgivning eller körglädje.”

Förstärkt säkerhet och avancerad komfort

Hyundai IONIQ kommer med en mängd passiva och aktiva säkerhetsfunktioner som autobroms, dödavinkel-varning och assisterande filbytesvarning.

För att bättre passa dagens uppkopplade och aktiva livsstil erbjuder IONIQ dessutom en mängd bekväma funktioner som bland annat Apple CarPlay och Android Auto samt att bilen kommer med en 7-tums TFT-display.

Bränsleeffektiv motor och design

IONIQ är utrustad med en nyutvecklad 1,6 GDI fyrcylindrig Kappa-motor och en 32 kW (44 hk) elmotor, som matas av ett avancerat litiumjonpolymerbatteri. De två motorer har en sammanlagd maximal effekt på 104 kW (141 hk) och 265 Nm (27 kg.m) i vridmoment. Bilen erbjuds med en sexväxlad dubbelkopplingslåda (6DCT) för en följsam prestanda, lätt växling och förbättrad bränsleekonomi.

IONIQ har en kupéliknad strömlinjeformad silhuett och flera aktiva samt passiva luftmotståndsfunktioner som bidrar till en luftmotståndskoefficient på bara 0,24 Cd, vilket gör IONIQ till en av de mest aerodynamiska bilarna idag till försäljning.

Den officiella världspremiären av IONIQ sker under Hyundais presskonferens på motormässan i Geneve. Bilen lanseras sedan i Europa under andra halvåret 2016.

Engelskt pressmeddelande:

Hyundai IONIQ Hybrid Breaking Hybrid Stereotypes

• Electric, plug-in hybrid and hybrid powertrains available in a single body type, a world first
• IONIQ delivers entertaining drive through all-new platform and responsive powertrains
• IONIQ Hybrid combines newly developed engine and electric motor for class-leading fuel
economy
• Unique and future-looking design influenced by efficiency and technology

January 14, 2015 – Hyundai Motor Company, South Korea's largest automaker, has unveiled the IONIQ, its advanced, alternative-fuel compact vehicle due for launch in 2016. The car will be available with an electric, plug-in gasoline/electric hybrid (HEV), or gasoline/electric hybrid powertrain, with the IONIQ Hybrid variant the first to come to market.

"The launching event announced the start of new future mobility and our will for technological innovation to the world. Hyundai Motor will spearhead efforts to become the global number two in the green car market by introducing over 22 models in the eco-friendly car line-up by 2020," said Moon-Sik Kwon, Vice Chairman at Hyundai Motor R&D Center. "IONIQ has been developed incorporating all of our technological capacities. The hybrid, pursuing the highest efficiency in its class, is economically efficient and stays true to the fundamentals of a car by delivering the fun to drive through a modern design and dynamic driving performance," he added.

The IONIQ Hybrid responds to rapidly changing customer lifestyles by breaking the mold for hybrid vehicles as it not only offers class-leading fuel efficiency but also a fun, responsive drive and attractive design, a unique mix not yet achieved by a hybrid vehicle.

The IONIQ Hybrid is equipped with a newly developed, dedicated 1.6 GDI four-cylinder Kappa engine and a 32kW (43.5PS) electric motor, which is fed by an advanced Lithium-Ion polymer battery. The two powertrains have combined maximum output of 103.6kW (141PS) and 27kg.m (265Nm) of torque. A newly developed six-speed dual-clutch transmission (6DCT) provides responsive performance and a slick gear shift, resulting in an entertaining drive, and good fuel economy.

The IONIQ's coupe-like silhouette is streamlined to manage airflow, this characteristic combines with active and passive aero features to help it achieve an outstanding Cd-value of just 0.24, making it one of the most aerodynamic cars on the market.

To suit customers' varied lifestyles, the IONIQ also offers a host of advanced comfort, convenience, safety connectivity features, including Apple CarPlay and Android Auto, catering for the vast majority of smartphone users. A 7-inch TFT information cluster brings a high-tech appearance to the cockpit, displaying a range of digital gauges in high resolution, including a number of hybrid-specific displays.

Based on an exclusive new platform, the driving performance of the IONIQ is similar to that of a regular compact car, thanks to its responsive hybrid powertrain. Ride and handling as well as noise, vibration and harshness levels are specially tuned to contribute to a superior ride quality as well as being quiet and comfortable on long journeys.

To complement the IONIQ's long list of high-tech features, a host of innovative future-ready active and passive safety features protect the driver and passenger. Electronic systems like Autonomous Emergency Brake, Lane Keeping Assist System / Lane Departure Warning System, and a Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert provide guidance to avoid any accident. Seven airbags including a knee-airbag for the driver, as well as structural body enhancements, enabled by adapting 53% of the body with Advanced High Strength Steel, gives the IONIQ's chassis superior rigidity for responsive handling and enhanced safety.

The new car's name references elements of its creation. An ion is an electrically-charged atom, linking to the car's clever combination of electrified powertrains. The second part of the name references the unique offering it brings to the Hyundai range, demonstrating the brand's environmental commitment and willingness to maximize choice for its customers. Finally, the Q is depicted in the car's logo as a visual breakthrough, acknowledging the fresh new approach of this advanced, low-emission model.?

Contents

01 Styling
Eco-friendly meets high-tech

02 Powertrains
Efficient and ultra-low emission

03 Advanced engineering and technology
Setting IONIQ apart

04 Driving Performance
Efficient mobility without compromise

05 Comfort and convenience
Top-class comfort, trend-setting convenience

06 Safety
Innovative active and passive safety features

01 Styling: Eco-friendly meets high-tech

The IONIQ calls upon two key influences – efficiency and technology – in its design, which combine to create a unique and future-looking appearance. Throughout the IONIQ's development, engineers and designers worked hand-in-hand to ensure that form and function evolved simultaneously.

These eco-friendly and high-tech aims are met consistently throughout the IONIQ, while the joined-up development process influences the attractive styling of the car more than any other rival as form and function combine seamlessly. The IONIQ's distinguished exterior design sets the model apart from other hybrid electric vehicles as the styling builds the car's high-tech features into its design, emphasizing the model's eco-friendly image.

Exterior Design
In crafting the exterior appearance of the IONIQ, Hyundai Motor's designers concentrated on the car's future-orientated character, which is at the heart of its appeal.

A fluid exterior shape and natural air flow channels emphasize the aerodynamic body lines and volumes that communicate the IONIQ's eco-friendly credentials while also conveying its performance abilities. A sporty, hatchback-like profile sets the IONIQ apart from other hybrid models with the car's distinguished exterior design contributing to its attractive styling.

The IONIQ's sleek exterior shape is inspired by aerodynamic efficiency complementing the soft lines and surfaces that trace the car's outline. Its exterior panels are designed to flex to boost aerodynamics further, which, when combined with various other smart efficiency solutions, produces class-leading Cd-value of just 0.24.

In addition to the IONIQ's supple body shape, further design details contribute towards Hyundai Motor's aim of achieving an eco design matching high levels of technology. At the front of the car, the refined shape of the headlights and Hyundai Motor's signature hexagonal grille visually depict the purity of IONIQ as an eco-friendly car. Contrasting colors at the base of the bumper add a special flair, while nine exterior colors are available and can be paired with a choice of three interior options. A unique radiator grille, with HID headlights set above C-shaped LED light distinguishes the front of the car, while specially-designed 15/17-inch wheels differentiate the hybrid vehicle from its electric and plug-in hybrid siblings.

Interior Design
Just as with the car's exterior design, the interior of the IONIQ captures the model's futuristic perspective and draws on the car's eco-friendly and hybrid credentials. A 'Purified High-Tech' concept was established, which then evolved into the refined interior of the IONIQ.

A recurring smooth, elegant and clutter-free theme meets a warm feeling inside the IONIQ as efficient use of interior space complements a logical, structured approach applied to the layout of controls. Eco-friendly materials are used to create a simple and clean look throughout the car, giving the interior a spacious, sleek, light and purified feel.

02 Powertrains - Efficient and ultra-low emission

Developed to strive for the world's highest hybrid fuel efficiency without compromising the driving performance, the IONIQ Hybrid is equipped with a newly developed, dedicated 1.6 GDI four-cylinder Kappa engine. The 1.6 GDI powerplant delivers 77kW (105PS) at 5,700rpm while providing maximum torque of 15.0kg.m (147Nm) at 4,000rpm. It is combined with a newly developed, very efficient six-speed dual-clutch transmission (6DCT) and, in collaboration with the 32kW (43.5PS) electric motor, offers a maximum output of 103.6kW (141PS) at 5700rpm and 27.0kg.m (265Nm) of torque in first gear 24.0kgf.m / 235Nm in second to sixth.

The IONIQ Hybrid outperforms all other hybrid electric competitors in this segment while still providing a fun, responsive drive, an attractive design and comprehensive state of the art convenience features.

Six-speed dual-clutch transmission
The IONIQ Hybrid and Plug-in hybrid both feature a six-speed dual-clutch transmission (6DCT), which boasts best-in-class transfer efficiency through the use of low-friction bearings and low-viscosity transmission oil.

Capitalizing on the latest generation of transmission technology, the IONIQ achieves its unique mix of driving performance and excellent fuel efficiency through intelligently set gear ratios combined with a sophisticated shift strategy, which transfers power smoothly from gear to gear.

Differentiating itself from other hybrid cars, which are often criticized for 'rubber band-like' acceleration, the sporty and fun to drive IONIQ uses its 6DCT to engage the driver and harness the electric and combustion technologies to best effect.

Enhancing further the car's fuel efficiency and dynamic driving characteristics, the driver can also select SPORT or ECO modes. The SPORT function holds lower gears longer and combines power from the engine and electric motor to reward the driver with maximized performance. In ECO mode, the 6DCT optimizes the gear selection for fuel economy, shifting up earlier to higher gears to achieve class-leading fuel economy.

Compact and powerful electric motor
The 1.6 GDI engine is accompanied by a 32kW (43.5PS) electric motor, which also adds another 17.3kg.m (170Nm) to the system at maximum output. It enables the IONIQ Hybrid to operate in pure electric mode at speeds up to 120kph, maximizing efficiency and minimizing CO2 emissions.

The electric power is generated by a permanent magnet synchronous motor and was specifically developed for world-class efficiency. To achieve this, parts of the motor were optimized by reducing the thickness of core components (electrical steel sheet) by up to 10% and adopting rectangular-section copper wire to decrease core and copper loss.

Lithium-Ion polymer battery
Hyundai Motor engineers decided to use a Lithium-Ion polymer battery pack for the IONIQ Hybrid - instead of conventional nickel-metal-hydride batteries. This provides lower memory sensitivity, excellent charge / discharge efficiency and an outstanding maximum output. Efficient packaging was also taken into consideration as the battery system is located underneath the rear seats so that the usability of the passenger cabin and cargo area is entirely uncompromised.

The complete set of hybrid powertrain components was designed to be very compact and highly efficient. The combined extra weight of the hybrid technology therefore only adds minimal additional weight to the IONIQ but, significantly increases its efficiency.

03 Advanced engineering and technology - Setting IONIQ apart

IONIQ's engineers did not only focus on making the powertrain as efficient as possible, they set out to create a car that excelled in design, comfort and convenience of infotainment. Applying the latest technologies and engineering techniques to these areas enhances the IONIQ's appeal and elevates its status against competitors.

Aerodynamic
IONIQ's sleek, coupe-like silhouette and its simple, carefully wrought contours assist the efficient management of airflow around the exterior. Additional applications like front wheel air curtains, an external active air flap, a rear spoiler and diffuser, side sill moldings, floor undercover and a closed wheel design all contribute to the car's efficiency in its goal to offer the world's best hybrid fuel efficiency.

Comfort and convenience
To provide a pleasant, comfortable and refreshing climate in the car without using unnecessary amounts of energy, IONIQ's climate control can be switched to an efficient operation mode. Due to a maximum utilization of the inside air when air-conditioning or heating, ventilation losses can be minimized and the overall efficiency of the system increases. Also, the dual-zone climate control can be set to 'driver only' mode, reducing the load of the air-conditioning and heating to work more efficiently.

Another Hyundai-first and a key characteristic of the IONIQ is its innovative use of recycled materials or eco-friendly materials. For example, the interior door covers are made from recycled plastic combined with powdered wood and volcanic stone. While providing the same quality appearance and noise damping performance, the weight is reduced by 20% compared to conventional cladding material.

The softer, more natural feel is achieved alongside less reliance on oil-based products. The eco-consciousness extends to other areas of the car too. Raw materials extracted from sugar cane are partly applied on the headlining and carpet helping to improve quality of air inside the car and the recyclability of vehicle parts at end of life. Eco-friendly paint with ingredients extracted from soybean oil are used to achieve lustrous metallic colors on some of the components.

ECO-DAS
The ECO-DAS (Eco-Driving Assistant System) set-up makes best use of several unique technologies in order to make the IONIQ as efficient as possible. ECO-DAS assesses the driving route set in the satellite navigation system and current traffic levels. The system enables the most efficient battery charging or extra motor assistance as required by the predicted road conditions.

The advanced system encourages efficient coasting by informing the driver of changes in speed limit or road conditions, allowing the car to travel the same distance, in the same time, without the need for harsh acceleration or braking. This utilization of key technologies and smart driving processes ultimately improves fuel efficiency while also optimizing battery capacity and lengthening the electric range deliverable from a single charge.

Infotainment
To suit customers' varied lifestyles, the IONIQ features state-of-the-art infotainment and connectivity features. The IONIQ is equipped with a new generation high-resolution 7-inch TFT-information cluster. With a resolution of 1280x720 pixels, it displays all types of gauges (speedometer, ECO, state of charge, fuel etc.) including hybrid-specific displays like the current system operation or status. Depending on the selected drive mode, background color and gauges are adapted to always provide the most important and useful information as well as In fa relaxed or sporty atmosphere through the colors used.

The IONIQ will cater for drivers looking to integrate their smart phone with the vehicle's infotainment system by providing both Apply CarPlay and Android Auto. Both systems enable users to connect their devices to deliver and control music, telephone or navigation functions on screen. The seamless connectivity allows drivers and passengers to stay connected while remaining focused on the road. To ensure occupants' phones are always charged, IONIQ also offers a wireless inductive charging pad (Qi standard) for mobile phones, set among the other cutting-edge features inside the car.

Weight reduction
One of the main questions throughout every single development step of the IONIQ was, where weight could be cut without compromising the goal to also create a fun-to—drive and comfortable car. The IONIQ uses aluminum in the hood and tailgate, which reduces weight by 12.4kg compared to the conventional steel option without any disadvantages in noise or vibration. The weight loss strategy also extended to less obvious areas like the cargo-screen cover. Due to a higher usage of light-weight components and a more compact optimized build, the cargo-screen cover of the IONIQ is around 25% lighter than the version used in other Hyundai models.

04 Driving Performance - Efficient mobility without compromise

Driving performance of the IONIQ is better than any hybrid car in its class thanks to its hybrid powertrain, which is specially adapted for the IONIQ to deliver efficient mobility without compromise. Ride and handling, as well as noise, vibration and harshness levels, are specially tuned to contribute towards superior ride quality, while insulation in the dash minimizes engine noise. Damping in the floor panels as well as enhanced A- and B-pillar fillings, thicker window glass and noise cancelling film on the windshield further improve the quiet and comfortable ride.

A sporty gear shift is achieved with the six-speed dual-clutch transmission, which adds to the 'fun to drive' element and overall pleasure of driving the IONIQ. The 6DCT helps maintain the model's exciting driving sensation and can be switched from the pre-set ECO mode into SPORT mode, rewarding the driver with later gear shifts and using more engine power to maximize performance.

The application of a multi-link rear suspension system with dual lower arm enhances ride comfort while a proportionately large use of aluminum for front and rear suspension components saves around 10kg of weight compared to conventional means. A reduction of 2.3kg per front lower arm unit saves 4.6kg at the front of the car, while 7.14kg is saved at the IONIQ's rear with each unit shedding 3.57kg.

Responsiveness and feedback from the steering system is clear and precise, with an increased steering gear ratio that helps to compound the IONIQ's sporty and responsive feel while reinforcing the car's 'fun to drive' character.

Braking force is optimized to get the most out of the hybrid system's regenerative braking system, in turn helping the IONIQ maintain a healthy state of charge (SOC). The regenerative braking system also operates to reduce noise, using the third generation of the brand's energy recuperating stopping system. An Integrated Brake Assist Unit (iBAU) and Pressure Source Unit (PSU) also contribute to quieter operation than competitors. This also helps ensure ultra-low friction for maximum energy recuperation and efficiency.

A collaboration with tire manufacturer Michelin gives IONIQ enhanced levels of efficiency as the car is fitted with low rolling resistance tires for better fuel economy, plus the car's larger 17-inch wheels are fitted with silica tires for better performance. The multi-link suspension system has been adapted in order to work most efficiently with low rolling resistance tires.

05 Comfort and convenience - Top-class comfort, trend-setting convenience

The IONIQ delivers great driver and passenger convenience, bringing to the segment a range of considerations that other dedicated hybrid vehicles may have compromised on in the past.

All hybrid components of IONIQ are cleverly packaged to not compromise space, flexibility or usability of the interior. In fact, IONIQ offers best-in-class cargo space by positioning the hybrid's battery underneath the rear seats. Moreover, the rear seats can fold flat providing a cargo space of up to 750 liters, allowing large pieces of luggage to be stowed with ease, plus flexible daily usability.

It also offers great front and rear headroom, plus comprehensive shoulder and leg room in the front and back, while a memory function driver's seat and heated front and rear seats invite occupants for a relaxing ride.

06 Safety - Innovative active and passive safety features

The IONIQ boasts a light yet rigid body as a result of advanced design, construction methods and materials. Featuring 53% Advanced High Strength Steel, the IONIQ's chassis benefits from superior rigidity for responsive handling and is extremely safe, with high impact energy absorption and minimized distortion to protect passengers in the event of a collision.

To complement the IONIQ's long list of advanced convenience technologies, a host of innovative future-ready active and passive safety features protect the driver and passengers. These electronic assistive systems are class-leading as IONIQ continues to break the mold for hybrid vehicles.

The long list of active safety features includes Blind Spot Detection, which works directly alongside Lane Change Assist and Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert to warn the driver of any surrounding vehicles, passengers or other objects that may lead to a collision if unnoticed while the car is in motion.

A Lane Departure Warning System (LDWS) and Lane Keeping Assist System (LKAS) are of use when driving on the highway. The systems alert the driver if unsafe movements are made while the car is driving by sensing the car's position in relation to highway lanes. The LDWS sounds an alarm before the car moves over white lines on the road, while the LKAS warns the driver acoustically and visually before inducing corrective steering to guide the driver back to a safe position.

The car is also fitted with an Autonomous Emergency Braking (AEB) system, an advanced active safety feature that alerts drivers to emergency situations, braking autonomously if required. Using front radar and camera sensors, AEB operates in three stages. Initially warning the driver visually and acoustically, it controls the brake according to the collision danger stage, and applies maximum braking force right before the moment of collision. When a vehicle or pedestrian is sensed in front of the IONIQ, the system is activated, operating at speeds of 10km/h or above and minimizes damage when a collision is unavoidable.

Using front radar sensors, Smart Cruise Control allows a constant speed and distance to be maintained from the vehicle ahead without depressing the accelerator or brake pedals, it is automatically cancelled when the speed of the car drops to 10kph or below. Additionally, a Tire Pressure Monitoring System ensures the IONIQ's tires are always suitably inflated.

Around the interior of the IONIQ, a total of seven airbags are available. Including a knee airbag for the driver, they are placed to protect the vehicle's occupants in the event of a collision. Body structure improvements to the car mean it is strong and durable in the event of a crash - complemented by a high-strength fiber-reinforced rear bumper.
45.3°
0

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år

Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Kolla in trailern för The Forever Purge
Ny The Purge-film där utrensningen aldrig tar slut

Snart är det dags för en femte film i The Purge-serien, filmerna som handlar om vad som kan hända om alla lagar slutar gälla en gång om året. I The Forever Purge verkar dock ett gäng bestämt sig för att det återkommande eventet aldrig tar slut, något som leder till att de fortsätter massmördandet även efter det att årets "utrensning" officiellt har upphört. The Forever Purge har svensk premiär 30 juni. Tumnagel
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer miniräknare till Nintendo Switch
Men den kostar nästan en hundring

Känner du att du har saknat en miniräknare till Nintendo Switch så går det sedan igår att köpa en sådan på Nintendo Switch eShop. Miniräknaren heter Calculator och är utvecklad av Sabec, samma företag som ligger bakom Switch-titlar som Guitar, Bomb och Bubble. Skulle du vara sugen på att införskaffa Calculator till Switch så kostar denna 93 kronor. Tumnagel
16.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples HomePod verkar ha blivit en försäljningsflopp
Säljer fortfarande exemplar som tillverkades när den släpptes

Apples första smarta högtalare HomePod ser ut att ha blivit en ordentlig försäljningsflopp för Apple, något som inte hör till vanligheterna för Apple. En användare som nyligen köpte två HomePods från Apples restlager uppger att dessa tillverkades i december 2017 och februari 2018, något som indikerar att de producerades i samband med att Apple lanserade HomePod. Det var sedan tidigare känt att HomePod var långt från någon av Apples storsäljare. För två månader sedan meddelade Apple även att original-HomePod kommer att utgå ur deras sortiment. Efter det att Apple presenterade HomePod mini verkar de flesta som faktiskt vill ha en smart högtalare från Apple välja denna. HomePod mini kostar 99 dollar vilket kan jämföras med den, prissänkta, HomePod som kostar 299 dollar. Enligt analysföretaget Omdia sålde Apple 2,4 miljoner smarta högtalare på den amerikanska marknaden under årets första kvartal och av dessa var 91 procent HomePod mini. Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Pirate Bay verkar ha lanserat en kryptovaluta
Dock inte helt klart vem som står bakom PirateToken

Den ökända torrent-sajten The Pirate Bay har i veckan varit borta från nätet i nästan två dagar och när den återkom hade sajten försetts med en ny liten detalj ovanför det nu klassiska piratskeppet. Det handlar om en annons som länkar till kryptovalutabörsen PancakeSwap där användaren kan köpa den nya kryptovalutan PirateToken (TPB). PirateToken är en ny kryptovaluta som handlas under symbolen TPB. Detta gör att många tror att valutan på något sätt har en koppling till The Pirate Bay. Det finns dock ingen officiell information från The Pirate Bay eller någon annan om detta så exakt vem som står bakom PirateToken är i nuläget okänt. TorrentFreak skriver att det finns 100 miljoner PirateToken och när valutan började handlas igår låg priset på runt 15 cent. Under gårdagen har dock en del betalat upp till 16 dollar för en PirateToken och i skrivande stund ligger värdet på cirka 7 dollar. Att investera i PirateToken ska nog i dagsläget betraktas som ett lotteri och det är absolut inget som vi rekommenderar någon att göra. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Använder du ljust eller mörkt läge?
I den digitala världen alltså

Jag och André började prata om mörkt och ljust läge och vi använder båda mörkt läge typ överallt. Men så började vi fundera hur det står till hos alla andra, ändrar folk till mörkt, kör de på automatiskt eller hur tusan gör de? Vi är inte SIFO och kan inte fråga hela Sverige, men vi kan fråga er! Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Hjärnimplantat för att skriva text uppvisat
Försöksperson kunde "tänka fram" 90 tecken i minuten

Ett forskarlag primärt bestående av forskare från det amerikanska universitetet Stanford har utvecklat ett hjärnimplantat med vilket användarna kan skriva text bara genom att tänka på bokstäverna som ska skrivas. Genom att kunna avkoda hjärnas signaler för att skriva bokstäver för hand har en försöksperson kunnat skriva upp till 90 tecken i minuten med en felprocent på fem procent i förvalda meningar. Med hjälp av autocorrect sjönk felprocenten till en procent. När man lät försökspersonen skriva meningar helt på egen hand sjönk hastigheten till 75 tecken per minut med två procents felprocent efter att ha gått igenom en autocorrect-funktion. Resultatet kan jämföras med att den genomsnittlige användaren kan skriva 38 - 40 ord per minut på ett traditionellt tangentbord vilket motsvarar 190 - 200 tecken i minuten. Vid tidigare försöka med hjärnimplantat för "brain-to-text" har rekordet legat på runt 25 tecken per minut. När implantat som dessa skulle kunna gå att kommersialisera och kanske i framtiden kunna underlätta för vissa funktionshindrade att kommunicera finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel fixar en fotorealistisk version av GTA V
Ser väldigt verklighetstroget ut

Intel Labs har utvecklar en maskinlärningsalgoritm som kan göra spel och andra digitala produktioner mer verklighetstrogna, i vissa fall så verklighetstrogna att det är svårt att se att det faktiskt handlar om något digitalt. Intel Labs kallar det hela för "Enhancing Photorealism Enhancement" och man har låtit en maskinlärningsalgoritm använda olika datasets med riktiga bilder som man sytt in i spel och annat. I videon ovan kan ni till exempel kolla in hur delar av spelet Grand Theft Auto V skulle kunna se ut efter att ha fått sin en släng av Intels maskinlärnings-slev. Det ska påpekas att det som syns i videon ovan handlar om ett demo och det lär antagligen dröja ett tag innan framtida versioner av GTA och andra spel uppnår den här graden av realism. Tumnagel
53.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla slutar acceptera bitcoin som betalning
På grund av den miljövidriga utvinningen av kryptovalutor

Teslas vd Elon Musk meddelade igår att bilföretaget beslutat sig för att sluta acceptera bitcoins som betalning för sina bilar, något som man började göra mindre än tre månader sedan. Anledningen till att Tesla inte längre vill ha betalt i bitcoin uppges beror på att bitcoin-utvinningen genererar stora utsläpp från de fossila bränslen som krävs för att driva så kallade kryptofarmar. Tesla uppger att man i framtiden återigen kan tänka sig att acceptera bitcoin som betalning om dessa börjar utvinnas på ett mer miljövänligt sätt. Värdet på bitcoin föll med nästan 15 procent efter Musks uttalande. Ett tag var priset för en bitcoin nere på under 50.000 dollar men handlas i skrivande stund för cirka 51.000 dollar. Tumnagel
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mortal Kombat släpps digitalt 21 maj
Dags för slagsmål!

Mortal Kombat hade premiär på HBO Max i USA 23 april, men snart är det dags för oss i resten av världen att se filmen. Filmen kommer släppas digitalt 21 maj och kommer kunna köpas och hyras där man kan köpa och hyra filmer. Är ni valet och kvalet om ni ska se filmen eller ej så kan det vara intressant att veta att den inte fått allt för bra kritik, men verkar ändå vara bättre än Mortal Kombat från 1995. Men å andra sidan. Vem fan bryr sig. Vill man se filmen är man nog fullt medveten om att det inte kommer vara någon Oscars-rulle. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

QuakeCon 2021 hålls digitalt i augusti
Skippar fysiskt event i år igen

2020 blev det ingen ordentlig QuakeCon-fest, men i stället anordnades lite digitala festligheter. Och samma verkar gälla i år. I ett Twitter-inlägg skriver anordnarna att årets upplaga av spelfesten kommer hållas online från 19 till 21 augusti. Specifikt hur schemat kommer se ut lär vi få reda på några veckor innan eventet, men förvänta er en hel del spelstreams och lite trevliga nyheter. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Alexas röst kan vara avslöjad
Kommande bok om Amazon säger att det är Nina Rolle

Vem som står för rösten i Amazons smarta assistent Alexa kan nu vara avslöjat då det enligt journalisten och författaren Brad Stone är röstskådespelerskan Nina Rolle som gör rösten till den smarta assistenten. Det är i sin kommande bok "Amazon Unbound" som Stone säger sig ha lyckats ta reda på vem Alexas röst faktiskt tillhör. Varken Amazon eller Rolle har dock än så länge bekräftat att Stones uppgifter stämmer och vi får väl se om de småningom gör det. Här nedan kan ni lyssna på när Nina Rolle gör rösten i en reklamfilm för det enorma köpcentrumet Cherry Creek North i Denver. The Verge skriver om detta: "You can absolutely hear Alexa’s reassuring tones in Rolle’s voice. Or, to be more precise, you can absolutely hear where Alexa’s reassuring tones come from when listening to Rolle." Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Mandalorian släpps som flipperspel
Där Baby Yoda kan kontrollera kulorna med elektromagneter

Flipperspelstillverkaren Stern släpper nu nya flipperspel som har hämtat sin design från Star Wars-serien The Mandalorian. "The Mandalorian Pinball" släpps i tre olika modeller där Premium- och Limited-modellerna försetts med ett litet extraflipper uppe i spelets högra hörn. Dessa både versioner är även försedda med elektromagneter som låter en modell av Grogu, aka Baby Yoda, låsa fast ett antal flipperkulor som sedan kan släppas i en multiball-funktion. Limited-versionen, som bara släpps i 750 exemplar och syns längst ut till höger på bilden ovan, har även försetts med designdetaljer som ska efterlikna mandalorianerna rustningar i beskarstål. Flipperspelen går att köpa nu och en Pro-modell kostar 6200 dollar medan Premium-modellen kostar 7800 dollar och Limited-versionen går för 9200 dollar. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomi inte längre svartlistat av USA
Fritt fram för Xiaomi att göra affärer i landet igen

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi inte längre är svartlistad i USA, något som innebär att amerikaner återigen kan börja göra affärer med företaget. Det var i januari som Xiaomi svartlistades i USA efter att det amerikanska försvarsdepartementet ansåg att Xiaomi var kontrollerat av den kinesiska militären. Kort efter det stämde Xiaomi USA och företagets både grundare hävdade då att de kontrollerade 75 procent av rösträtterna i Xiaomi och att det inte fanns några kopplingar till den kinesiska militären. USA upphävde efter stämningen Xiaomis svartlistning tempoärt i mars och nu ser det alltså ut som om detta blir permanent enligt Bloombergs källor. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

The International kommer till Stockholm i år
10 till 15 augusti

Den stora Dota 2-turneringen, The International, skulle ske i Stockholm förra året men blev som bekant aldrig av på grund av den här coronagrejen. Nu har Valve bestämt sig för att göra ett nytt försök och hålla turneringen i Stockholm. Gruppspelsmatcherna kommer hållas mellan den 5 till 8 augusti. Själva huvudturneringen kommer köra igång den 10 augusti och pågå fram till den 15 augusti. Hur Valve kommer göra med publik och sådant återstår att se när turneringen närmar sig och den globala situationen ser ut. Någon gång under juni månad hoppas Valve kunna ge tydligare besked kring detta. Tumnagel
42.1°
+
Frode Wikesjö
0

Genesis visar kombi anpassad för oss européer
Det här är G70 Shooting Brake

Hyundais lyxigare märke Genesis är på väg till Europa, vilket man berättade för en vecka sedan. Då sa man att man skulle börja med modellera G80 och GV80 och att man sedan skulle börja sälja G70 och GV70. Men redan så här en vecka senare så visar man upp en ny modell som enbart är skapad för den europeiska marknaden. Det handlar om en kombiversion av G70 som man inte kallar för kombi utan för shooting brake. Med modellen vill Genesis visa att man menar allvar med sin ankomst till vår del av världen. Kombin kommer att ha exakt samma mått som sedanen men kommer att svälja mer last, 40 procent mer enligt Genesis. Genesis kommer till Europa senare i år och första länderna ut är Tyskland, Storbritannien och Schweiz. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Här är ett handsfree-fodral som sätts på handleden
Om du vill använda händerna till något annat

Den japanska ehandlaren Thanko har börjat sälja ett mobilfodral som gör det möjligt att fästa mobiltelefonen på armen, något som gör att användaren frigör den handen där mobilen vanligtvis hålls. Det kan till exempel vara intressant om man behöver hålla i sig med en hand när man åker buss eller tunnelbana samtidigt som man vill pilla på sin telefon. Det kanske även kan vara användbart om man vill kolla på telefonen samtidigt som man cyklar eller inte vill besudla sin telefon med baciller när man går på toaletten. Anordningen går att vinkla upp och ner i 270 grader och mobilen som fästs i hållaren kan roteras i 360 grader. Thanko vill ha 1980 yen för mobilhållaren vilket motsvarar cirka 150 kronor. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelmedier tar en titt på Ratchet & Clank: Rift Apart
Ser lovande ut!

Förtittar på kommande Ratchet & Clank: Rift Apart har börjat dyka upp på nätet. Spelmedier som IGN, GameSpot samt Game Informer har fått en liten förtitt på spelet och delar med sig av det de fick se i klippet ovan samt nedan. Ratchet & Clank: Rift Apart släpps till PlayStation 5 den 11 juni. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

1 juni lättas restriktionerna något
Krogar får ha öppet lite längre bland annat

Statsminister Stefan Löfven meddelade på en pressträff idag att de restriktioner som införts i samband med pandemin kommer att lättas något 1 juni. Lättnaderna i restriktionerna innebär bland annat att publiktaket för inomhusarrangemang med anvisade sittplatser höjs till 50 personer. För arrangemang utan anvisade sittplatser kvarstår dock taket på 8 personer. För utomhusarrangemang utan anvisade sittplatser höjs taket till 100 deltagare. Med anvisade sittplatser: 500 deltagare. Dessutom kommer restauranger få ha öppet till 22:30 och kunna servera alkohol fram till klockan 22:00. Vidare kommer kollo- och lägerverksamhet för barn åter kunna arrangeras. För tävlingsarrangemang, som till exempel motionslopp, höjs deltagartaket till 150 idrottsutövare. även Nöjesparker ska kunna öppnas den 1 juni. På pressträffen idag sades det även att Sverige ska kunna återgå till ett normalläge, och lyfta bort samtliga restriktioner och smittskyddsåtgärder, i september. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
92kg
+
Wille Wilhelmsson

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
84kg
+
André Stray

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
95kg
+
André Stray

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
88kg
+
Frode Wikesjö

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
314kg
+
Wille Wilhelmsson

Hotellrum med vattenrutschbana
Lyxigt värre

YouTube-kanalen Tokidoki Traveller bestämde sig för att på ett kärlekshotell i Japan där rummet har en alldeles egen vattenrutschbana. Tumnagel
89kg
+
Frode Wikesjö

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
43kg
+
Wille Wilhelmsson

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
-4kg
+
Wille Wilhelmsson

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
287kg
+
Wille Wilhelmsson