m

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bil / Hyundai

Hyundais Toyota Prius-utmanare Ioniq är nu helt officiell och tillverkaren benämner den som en bil som bryter mot hybridstereotyper. Det är den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor (el, plug-in hybrid och hybrid) och den kommer till Sverige i år.

Under skalet sitter en nyutvecklad bensinfyra på 1,6 liter som kopplas ihop med en elmotor som i sin tur får sin kraft från ett litiumjonpolymerbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 146 hästar och vridet till 264 Nm. Till detta kopplas en ny sexstegad dubbelkopplingslåda. På bara el ska man kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h. Vad bilen har för förbrukningen eller räckvidd anges av någon märklig anledning inte. Ioniq utrustas bland annat med autobroms, filbytesvarnare och döda-vinkelvarnare.

Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars och lansering i Europa kommer att ske under andra halvåret i år. Vad priset kommer att bli får vi tyvärr inte reda på än. Läs mer om Ioniq i det långa pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Hyundai IONIQ bryter mot hybridstereotyper

Den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor
Klassledande bränsleförbrukning och aerodynamik
Unikt, attraktivt och innovativt designspråk

Under 2016 lanserar Hyundai nya hybridbilen IONIQ i Sverige – en bränsleeffektiv och avancerad hybridbil. IONIQ kommer, som första bil i världen, erbjudas med hela hybridpaletten: elektrisk; plug-in bensin/elhybrid; och bensin/elhybrid.

"Lanseringen av IONIQ är ett viktigt steg för oss som företag och svar på dagens snabbt föränderliga livsstil och vår strävan att hela tiden ligga i framkant gällande ny teknik och att tillverka framåtblickande bilar med låga eller inga utsläpp”, kommenterar Jörgen Wedefelt, VD vid Hyundai Bilar AB. Han tillägger "IONIQ är dessutom ett starkt uttryck för vår innovativa spetskompetens och förmåga att bygga energieffektiva fordon utan att för den delen kompromissa på vare sig formgivning eller körglädje.”

Förstärkt säkerhet och avancerad komfort

Hyundai IONIQ kommer med en mängd passiva och aktiva säkerhetsfunktioner som autobroms, dödavinkel-varning och assisterande filbytesvarning.

För att bättre passa dagens uppkopplade och aktiva livsstil erbjuder IONIQ dessutom en mängd bekväma funktioner som bland annat Apple CarPlay och Android Auto samt att bilen kommer med en 7-tums TFT-display.

Bränsleeffektiv motor och design

IONIQ är utrustad med en nyutvecklad 1,6 GDI fyrcylindrig Kappa-motor och en 32 kW (44 hk) elmotor, som matas av ett avancerat litiumjonpolymerbatteri. De två motorer har en sammanlagd maximal effekt på 104 kW (141 hk) och 265 Nm (27 kg.m) i vridmoment. Bilen erbjuds med en sexväxlad dubbelkopplingslåda (6DCT) för en följsam prestanda, lätt växling och förbättrad bränsleekonomi.

IONIQ har en kupéliknad strömlinjeformad silhuett och flera aktiva samt passiva luftmotståndsfunktioner som bidrar till en luftmotståndskoefficient på bara 0,24 Cd, vilket gör IONIQ till en av de mest aerodynamiska bilarna idag till försäljning.

Den officiella världspremiären av IONIQ sker under Hyundais presskonferens på motormässan i Geneve. Bilen lanseras sedan i Europa under andra halvåret 2016.

Engelskt pressmeddelande:

Hyundai IONIQ Hybrid Breaking Hybrid Stereotypes

• Electric, plug-in hybrid and hybrid powertrains available in a single body type, a world first
• IONIQ delivers entertaining drive through all-new platform and responsive powertrains
• IONIQ Hybrid combines newly developed engine and electric motor for class-leading fuel
economy
• Unique and future-looking design influenced by efficiency and technology

January 14, 2015 – Hyundai Motor Company, South Korea's largest automaker, has unveiled the IONIQ, its advanced, alternative-fuel compact vehicle due for launch in 2016. The car will be available with an electric, plug-in gasoline/electric hybrid (HEV), or gasoline/electric hybrid powertrain, with the IONIQ Hybrid variant the first to come to market.

"The launching event announced the start of new future mobility and our will for technological innovation to the world. Hyundai Motor will spearhead efforts to become the global number two in the green car market by introducing over 22 models in the eco-friendly car line-up by 2020," said Moon-Sik Kwon, Vice Chairman at Hyundai Motor R&D Center. "IONIQ has been developed incorporating all of our technological capacities. The hybrid, pursuing the highest efficiency in its class, is economically efficient and stays true to the fundamentals of a car by delivering the fun to drive through a modern design and dynamic driving performance," he added.

The IONIQ Hybrid responds to rapidly changing customer lifestyles by breaking the mold for hybrid vehicles as it not only offers class-leading fuel efficiency but also a fun, responsive drive and attractive design, a unique mix not yet achieved by a hybrid vehicle.

The IONIQ Hybrid is equipped with a newly developed, dedicated 1.6 GDI four-cylinder Kappa engine and a 32kW (43.5PS) electric motor, which is fed by an advanced Lithium-Ion polymer battery. The two powertrains have combined maximum output of 103.6kW (141PS) and 27kg.m (265Nm) of torque. A newly developed six-speed dual-clutch transmission (6DCT) provides responsive performance and a slick gear shift, resulting in an entertaining drive, and good fuel economy.

The IONIQ's coupe-like silhouette is streamlined to manage airflow, this characteristic combines with active and passive aero features to help it achieve an outstanding Cd-value of just 0.24, making it one of the most aerodynamic cars on the market.

To suit customers' varied lifestyles, the IONIQ also offers a host of advanced comfort, convenience, safety connectivity features, including Apple CarPlay and Android Auto, catering for the vast majority of smartphone users. A 7-inch TFT information cluster brings a high-tech appearance to the cockpit, displaying a range of digital gauges in high resolution, including a number of hybrid-specific displays.

Based on an exclusive new platform, the driving performance of the IONIQ is similar to that of a regular compact car, thanks to its responsive hybrid powertrain. Ride and handling as well as noise, vibration and harshness levels are specially tuned to contribute to a superior ride quality as well as being quiet and comfortable on long journeys.

To complement the IONIQ's long list of high-tech features, a host of innovative future-ready active and passive safety features protect the driver and passenger. Electronic systems like Autonomous Emergency Brake, Lane Keeping Assist System / Lane Departure Warning System, and a Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert provide guidance to avoid any accident. Seven airbags including a knee-airbag for the driver, as well as structural body enhancements, enabled by adapting 53% of the body with Advanced High Strength Steel, gives the IONIQ's chassis superior rigidity for responsive handling and enhanced safety.

The new car's name references elements of its creation. An ion is an electrically-charged atom, linking to the car's clever combination of electrified powertrains. The second part of the name references the unique offering it brings to the Hyundai range, demonstrating the brand's environmental commitment and willingness to maximize choice for its customers. Finally, the Q is depicted in the car's logo as a visual breakthrough, acknowledging the fresh new approach of this advanced, low-emission model.?

Contents

01 Styling
Eco-friendly meets high-tech

02 Powertrains
Efficient and ultra-low emission

03 Advanced engineering and technology
Setting IONIQ apart

04 Driving Performance
Efficient mobility without compromise

05 Comfort and convenience
Top-class comfort, trend-setting convenience

06 Safety
Innovative active and passive safety features

01 Styling: Eco-friendly meets high-tech

The IONIQ calls upon two key influences – efficiency and technology – in its design, which combine to create a unique and future-looking appearance. Throughout the IONIQ's development, engineers and designers worked hand-in-hand to ensure that form and function evolved simultaneously.

These eco-friendly and high-tech aims are met consistently throughout the IONIQ, while the joined-up development process influences the attractive styling of the car more than any other rival as form and function combine seamlessly. The IONIQ's distinguished exterior design sets the model apart from other hybrid electric vehicles as the styling builds the car's high-tech features into its design, emphasizing the model's eco-friendly image.

Exterior Design
In crafting the exterior appearance of the IONIQ, Hyundai Motor's designers concentrated on the car's future-orientated character, which is at the heart of its appeal.

A fluid exterior shape and natural air flow channels emphasize the aerodynamic body lines and volumes that communicate the IONIQ's eco-friendly credentials while also conveying its performance abilities. A sporty, hatchback-like profile sets the IONIQ apart from other hybrid models with the car's distinguished exterior design contributing to its attractive styling.

The IONIQ's sleek exterior shape is inspired by aerodynamic efficiency complementing the soft lines and surfaces that trace the car's outline. Its exterior panels are designed to flex to boost aerodynamics further, which, when combined with various other smart efficiency solutions, produces class-leading Cd-value of just 0.24.

In addition to the IONIQ's supple body shape, further design details contribute towards Hyundai Motor's aim of achieving an eco design matching high levels of technology. At the front of the car, the refined shape of the headlights and Hyundai Motor's signature hexagonal grille visually depict the purity of IONIQ as an eco-friendly car. Contrasting colors at the base of the bumper add a special flair, while nine exterior colors are available and can be paired with a choice of three interior options. A unique radiator grille, with HID headlights set above C-shaped LED light distinguishes the front of the car, while specially-designed 15/17-inch wheels differentiate the hybrid vehicle from its electric and plug-in hybrid siblings.

Interior Design
Just as with the car's exterior design, the interior of the IONIQ captures the model's futuristic perspective and draws on the car's eco-friendly and hybrid credentials. A 'Purified High-Tech' concept was established, which then evolved into the refined interior of the IONIQ.

A recurring smooth, elegant and clutter-free theme meets a warm feeling inside the IONIQ as efficient use of interior space complements a logical, structured approach applied to the layout of controls. Eco-friendly materials are used to create a simple and clean look throughout the car, giving the interior a spacious, sleek, light and purified feel.

02 Powertrains - Efficient and ultra-low emission

Developed to strive for the world's highest hybrid fuel efficiency without compromising the driving performance, the IONIQ Hybrid is equipped with a newly developed, dedicated 1.6 GDI four-cylinder Kappa engine. The 1.6 GDI powerplant delivers 77kW (105PS) at 5,700rpm while providing maximum torque of 15.0kg.m (147Nm) at 4,000rpm. It is combined with a newly developed, very efficient six-speed dual-clutch transmission (6DCT) and, in collaboration with the 32kW (43.5PS) electric motor, offers a maximum output of 103.6kW (141PS) at 5700rpm and 27.0kg.m (265Nm) of torque in first gear 24.0kgf.m / 235Nm in second to sixth.

The IONIQ Hybrid outperforms all other hybrid electric competitors in this segment while still providing a fun, responsive drive, an attractive design and comprehensive state of the art convenience features.

Six-speed dual-clutch transmission
The IONIQ Hybrid and Plug-in hybrid both feature a six-speed dual-clutch transmission (6DCT), which boasts best-in-class transfer efficiency through the use of low-friction bearings and low-viscosity transmission oil.

Capitalizing on the latest generation of transmission technology, the IONIQ achieves its unique mix of driving performance and excellent fuel efficiency through intelligently set gear ratios combined with a sophisticated shift strategy, which transfers power smoothly from gear to gear.

Differentiating itself from other hybrid cars, which are often criticized for 'rubber band-like' acceleration, the sporty and fun to drive IONIQ uses its 6DCT to engage the driver and harness the electric and combustion technologies to best effect.

Enhancing further the car's fuel efficiency and dynamic driving characteristics, the driver can also select SPORT or ECO modes. The SPORT function holds lower gears longer and combines power from the engine and electric motor to reward the driver with maximized performance. In ECO mode, the 6DCT optimizes the gear selection for fuel economy, shifting up earlier to higher gears to achieve class-leading fuel economy.

Compact and powerful electric motor
The 1.6 GDI engine is accompanied by a 32kW (43.5PS) electric motor, which also adds another 17.3kg.m (170Nm) to the system at maximum output. It enables the IONIQ Hybrid to operate in pure electric mode at speeds up to 120kph, maximizing efficiency and minimizing CO2 emissions.

The electric power is generated by a permanent magnet synchronous motor and was specifically developed for world-class efficiency. To achieve this, parts of the motor were optimized by reducing the thickness of core components (electrical steel sheet) by up to 10% and adopting rectangular-section copper wire to decrease core and copper loss.

Lithium-Ion polymer battery
Hyundai Motor engineers decided to use a Lithium-Ion polymer battery pack for the IONIQ Hybrid - instead of conventional nickel-metal-hydride batteries. This provides lower memory sensitivity, excellent charge / discharge efficiency and an outstanding maximum output. Efficient packaging was also taken into consideration as the battery system is located underneath the rear seats so that the usability of the passenger cabin and cargo area is entirely uncompromised.

The complete set of hybrid powertrain components was designed to be very compact and highly efficient. The combined extra weight of the hybrid technology therefore only adds minimal additional weight to the IONIQ but, significantly increases its efficiency.

03 Advanced engineering and technology - Setting IONIQ apart

IONIQ's engineers did not only focus on making the powertrain as efficient as possible, they set out to create a car that excelled in design, comfort and convenience of infotainment. Applying the latest technologies and engineering techniques to these areas enhances the IONIQ's appeal and elevates its status against competitors.

Aerodynamic
IONIQ's sleek, coupe-like silhouette and its simple, carefully wrought contours assist the efficient management of airflow around the exterior. Additional applications like front wheel air curtains, an external active air flap, a rear spoiler and diffuser, side sill moldings, floor undercover and a closed wheel design all contribute to the car's efficiency in its goal to offer the world's best hybrid fuel efficiency.

Comfort and convenience
To provide a pleasant, comfortable and refreshing climate in the car without using unnecessary amounts of energy, IONIQ's climate control can be switched to an efficient operation mode. Due to a maximum utilization of the inside air when air-conditioning or heating, ventilation losses can be minimized and the overall efficiency of the system increases. Also, the dual-zone climate control can be set to 'driver only' mode, reducing the load of the air-conditioning and heating to work more efficiently.

Another Hyundai-first and a key characteristic of the IONIQ is its innovative use of recycled materials or eco-friendly materials. For example, the interior door covers are made from recycled plastic combined with powdered wood and volcanic stone. While providing the same quality appearance and noise damping performance, the weight is reduced by 20% compared to conventional cladding material.

The softer, more natural feel is achieved alongside less reliance on oil-based products. The eco-consciousness extends to other areas of the car too. Raw materials extracted from sugar cane are partly applied on the headlining and carpet helping to improve quality of air inside the car and the recyclability of vehicle parts at end of life. Eco-friendly paint with ingredients extracted from soybean oil are used to achieve lustrous metallic colors on some of the components.

ECO-DAS
The ECO-DAS (Eco-Driving Assistant System) set-up makes best use of several unique technologies in order to make the IONIQ as efficient as possible. ECO-DAS assesses the driving route set in the satellite navigation system and current traffic levels. The system enables the most efficient battery charging or extra motor assistance as required by the predicted road conditions.

The advanced system encourages efficient coasting by informing the driver of changes in speed limit or road conditions, allowing the car to travel the same distance, in the same time, without the need for harsh acceleration or braking. This utilization of key technologies and smart driving processes ultimately improves fuel efficiency while also optimizing battery capacity and lengthening the electric range deliverable from a single charge.

Infotainment
To suit customers' varied lifestyles, the IONIQ features state-of-the-art infotainment and connectivity features. The IONIQ is equipped with a new generation high-resolution 7-inch TFT-information cluster. With a resolution of 1280x720 pixels, it displays all types of gauges (speedometer, ECO, state of charge, fuel etc.) including hybrid-specific displays like the current system operation or status. Depending on the selected drive mode, background color and gauges are adapted to always provide the most important and useful information as well as In fa relaxed or sporty atmosphere through the colors used.

The IONIQ will cater for drivers looking to integrate their smart phone with the vehicle's infotainment system by providing both Apply CarPlay and Android Auto. Both systems enable users to connect their devices to deliver and control music, telephone or navigation functions on screen. The seamless connectivity allows drivers and passengers to stay connected while remaining focused on the road. To ensure occupants' phones are always charged, IONIQ also offers a wireless inductive charging pad (Qi standard) for mobile phones, set among the other cutting-edge features inside the car.

Weight reduction
One of the main questions throughout every single development step of the IONIQ was, where weight could be cut without compromising the goal to also create a fun-to—drive and comfortable car. The IONIQ uses aluminum in the hood and tailgate, which reduces weight by 12.4kg compared to the conventional steel option without any disadvantages in noise or vibration. The weight loss strategy also extended to less obvious areas like the cargo-screen cover. Due to a higher usage of light-weight components and a more compact optimized build, the cargo-screen cover of the IONIQ is around 25% lighter than the version used in other Hyundai models.

04 Driving Performance - Efficient mobility without compromise

Driving performance of the IONIQ is better than any hybrid car in its class thanks to its hybrid powertrain, which is specially adapted for the IONIQ to deliver efficient mobility without compromise. Ride and handling, as well as noise, vibration and harshness levels, are specially tuned to contribute towards superior ride quality, while insulation in the dash minimizes engine noise. Damping in the floor panels as well as enhanced A- and B-pillar fillings, thicker window glass and noise cancelling film on the windshield further improve the quiet and comfortable ride.

A sporty gear shift is achieved with the six-speed dual-clutch transmission, which adds to the 'fun to drive' element and overall pleasure of driving the IONIQ. The 6DCT helps maintain the model's exciting driving sensation and can be switched from the pre-set ECO mode into SPORT mode, rewarding the driver with later gear shifts and using more engine power to maximize performance.

The application of a multi-link rear suspension system with dual lower arm enhances ride comfort while a proportionately large use of aluminum for front and rear suspension components saves around 10kg of weight compared to conventional means. A reduction of 2.3kg per front lower arm unit saves 4.6kg at the front of the car, while 7.14kg is saved at the IONIQ's rear with each unit shedding 3.57kg.

Responsiveness and feedback from the steering system is clear and precise, with an increased steering gear ratio that helps to compound the IONIQ's sporty and responsive feel while reinforcing the car's 'fun to drive' character.

Braking force is optimized to get the most out of the hybrid system's regenerative braking system, in turn helping the IONIQ maintain a healthy state of charge (SOC). The regenerative braking system also operates to reduce noise, using the third generation of the brand's energy recuperating stopping system. An Integrated Brake Assist Unit (iBAU) and Pressure Source Unit (PSU) also contribute to quieter operation than competitors. This also helps ensure ultra-low friction for maximum energy recuperation and efficiency.

A collaboration with tire manufacturer Michelin gives IONIQ enhanced levels of efficiency as the car is fitted with low rolling resistance tires for better fuel economy, plus the car's larger 17-inch wheels are fitted with silica tires for better performance. The multi-link suspension system has been adapted in order to work most efficiently with low rolling resistance tires.

05 Comfort and convenience - Top-class comfort, trend-setting convenience

The IONIQ delivers great driver and passenger convenience, bringing to the segment a range of considerations that other dedicated hybrid vehicles may have compromised on in the past.

All hybrid components of IONIQ are cleverly packaged to not compromise space, flexibility or usability of the interior. In fact, IONIQ offers best-in-class cargo space by positioning the hybrid's battery underneath the rear seats. Moreover, the rear seats can fold flat providing a cargo space of up to 750 liters, allowing large pieces of luggage to be stowed with ease, plus flexible daily usability.

It also offers great front and rear headroom, plus comprehensive shoulder and leg room in the front and back, while a memory function driver's seat and heated front and rear seats invite occupants for a relaxing ride.

06 Safety - Innovative active and passive safety features

The IONIQ boasts a light yet rigid body as a result of advanced design, construction methods and materials. Featuring 53% Advanced High Strength Steel, the IONIQ's chassis benefits from superior rigidity for responsive handling and is extremely safe, with high impact energy absorption and minimized distortion to protect passengers in the event of a collision.

To complement the IONIQ's long list of advanced convenience technologies, a host of innovative future-ready active and passive safety features protect the driver and passengers. These electronic assistive systems are class-leading as IONIQ continues to break the mold for hybrid vehicles.

The long list of active safety features includes Blind Spot Detection, which works directly alongside Lane Change Assist and Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert to warn the driver of any surrounding vehicles, passengers or other objects that may lead to a collision if unnoticed while the car is in motion.

A Lane Departure Warning System (LDWS) and Lane Keeping Assist System (LKAS) are of use when driving on the highway. The systems alert the driver if unsafe movements are made while the car is driving by sensing the car's position in relation to highway lanes. The LDWS sounds an alarm before the car moves over white lines on the road, while the LKAS warns the driver acoustically and visually before inducing corrective steering to guide the driver back to a safe position.

The car is also fitted with an Autonomous Emergency Braking (AEB) system, an advanced active safety feature that alerts drivers to emergency situations, braking autonomously if required. Using front radar and camera sensors, AEB operates in three stages. Initially warning the driver visually and acoustically, it controls the brake according to the collision danger stage, and applies maximum braking force right before the moment of collision. When a vehicle or pedestrian is sensed in front of the IONIQ, the system is activated, operating at speeds of 10km/h or above and minimizes damage when a collision is unavoidable.

Using front radar sensors, Smart Cruise Control allows a constant speed and distance to be maintained from the vehicle ahead without depressing the accelerator or brake pedals, it is automatically cancelled when the speed of the car drops to 10kph or below. Additionally, a Tire Pressure Monitoring System ensures the IONIQ's tires are always suitably inflated.

Around the interior of the IONIQ, a total of seven airbags are available. Including a knee airbag for the driver, they are placed to protect the vehicle's occupants in the event of a collision. Body structure improvements to the car mean it is strong and durable in the event of a crash - complemented by a high-strength fiber-reinforced rear bumper.
45.3°
0

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år

Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vida våra vyer lite. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Viaplay höjer priset till 129 kronor
Från 109 kronor

Det blir inte bara fler streamingtjänster, det blir konstigt nog också dyrare streamingtjänster. Senast i raden att höja är Viaplay som nu höjer priset på Viaplay Film+Serier till 129 kronor från tidigare 109 kronor. Det nya priset gäller för nya kunder från och med i dag och för befintliga kunder från och med den första fakturan efter 31 maj. Viaplay säger att man höger priset för att "kunna fortsätta erbjuda den tjänst vi har idag och samtidigt utveckla både vår produkt och vårt innehåll". Tumnagel
31.0°
+
Roger Åberg
0

Apex Legends slår spelarrekord på Steam
Är det femte mest spelade spelet

Det verkar som att Apex Legends fått en ordentlig nytändning. Jag har själv inte riktigt varit pepp på att lira de senaste säsongerna, men med den åttonde säsongen har speltimmarna ökat markant. Och samma verkar gälla för en drös spelare på Steam. Spelet släpptes i Valves digitala butik i höstas och nyligen slog spelet sitt egna rekord i spelare med 198.235 spelare som lirade samtidigt. Spelarboosten har lett till att spelet numera är ett av de mest spelade spelen på Steam för tillfället och ligger på en stabil femteplats efter det omåttligt populära Valheim samt jättarna PUBG, Dota 2 och CS:GO. Huruvida spelets popularitet håller sig återstår att se, men lirar man spelet på PC kan man i alla fall vara glad att det för tillfället finns en hel del andra spelare att spela med och mot. Och det är ju alltid trevligt. Bonusvideo nedan med trailer för Switch-versionen av Apex Legends som släpps 8 mars. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Därför älskar Jay Leno sin Morgan 3 Wheeler
Körupplevelsen är kanon

Ett av alla fordon som finns i Jay Lenos enorma garage är en Morgan 3 Wheeler från 2014. I nosen har den en S&S-twin som ger 120 hästar och den är i sin tur kopplad till samma fempetad låda som hittas i Mazda Miata. Kombinationen är en fröjd att använda anser Jay och enligt honom är det körupplevelsen som gör att han älskar sin konstiga lilla trehjuling. Skulle du vara sugen på en egen finns det just nu en begagnad 3 Wheeler till salu. Den är dessutom eldriven och kostar bara 97.000 kronor! Dock är den endast för barn, men ändå. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

C Seeds jätte-tv fälls ihop och gömmer sig i golvet
Ball lösning om du har några miljoner liggande

Ett företag som heter C Seed har visat upp en jätte-tv som går att fälla ihop och dölja under golvet när den inte används, något som kanske kan vara intressant om man vill frigöra lite golvyta när inte tv:n används. C Seed M1 består av fem stycken microOLED-paneler som när de fälls upp bildar en jätteskärm på 165 tum. C Seed utlovar att tv:n inte kommer att ha några synbara skarvar mellan de fem panelerna tack vare något som man kallar för Adaptive Gap Calibration. Det är en teknik som ska känna av om man panelerna inte ligger helt i fas med varandra och justera pixlarnas ljusstyrka så att eventuella skarvar inte syns. Skulle du vara intresserad av en C Seed M1 så kostar den 400.000 dollar, motsvarande nästan 3,4 miljoner kronor. Sedan tillkommer arbetet med att installera den vilket antagligen kommer att inkludera att man bygger om källaren eller gräver ut ett hål under golvet där tv:n ska förvaras när den inte används. Här nedan kan ni kolla in hur det ser ut när C Seeds jätte-tv dyker upp och fäller ut sig. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ratchet & Clank nu gratis för alla PS-spelare
Lira en av plattformens bästa plattformsäventyr!

Sony har tidigare meddelat att Ratchet & Clank från 2016, som släpptes vid sidan av filmen med samma namn, kommer bli gratis i samband med Play at Home-initiativet. Nu har spelet blivit tillgängligt i Playstation-butiken och för att lägga vantarna på det behöver ni bara klicka på länken här nere till vänster. På tal om Playstation och gratisspel så är det även första tisdagen i månaden, vilket betyder att månadens PS Plus-spel kommer bli tillgängliga för prenumeranter. Den här gången är det Final Fantasy VII Remake, Farpoint, Remnant: From the Ashes och Maquette som kommer bli tillgängligt. Destruction AllStars kommer även vara tillgängligt månaden ut. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Varannan ny Porsche i Sverige är nu laddbar
Över 550 stycken Taycan rullar i landet

Nu är 50,5 procent av alla nya Porschar som säljs i Sverige laddbara (laddhybrid eller helt eldrivna) vilket för företaget är en milstolpe som de vill lyfta. Panamera S E-Hybrid var först ut med sin laddhybridteknik och den lanserades 2013. Idag finns tio stycken olika laddbara hybridmodeller i utbudet - sex stycken Panamera och fyra stycken Cayenne. Taycan som är den helt eldrivna modellen lanserades 2019 och under förra året som var introduktionsåret levererades hela 20.000 stycken exemplar - över 550 stycken av dessa här i Sverige. De laddbara modellerna har gjort att försäljningen av nya Porsche i Sverige mer än fyrdubblats. Härnäst på tur står Taycan Cross Turismo som har sin premiär nu på torsdag den 4 mars. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Twitter börjar blockera dem som sprider lögner om covid-19
Efter fem varningar blockeras användaren för gott

Twitter meddelade igår att man har infört ett nytt system för att komma till rätta med en del om den desinformation om covid-19 som sprids via deras tjänst. Det nya varningssystemet innebär att användare som anses sprida desinformation om covid-19 eller något annat coronarelaterat kommer att börja varnas. Vid andra och tredje varningen kommer användarens konto att blockeras i 12-timmar, vid fjärde varningen i sju dagar och skulle användaren bryta ytterligare en gång mot Twitters covid-19-regler så blockeras användarens konto för alltid. Twitter kommer att använda både mänskliga moderatorer och maskinlärning för att hitta tweets som kan anses sprida meddelanden om covid-19 som inte stämmer överens med sanningen. I ett blogginlägg skriver Twitter att man sedan i december raderat cirka 8400 tweets relaterade till desinformation om covid-19. Tumnagel
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ciscos Webex får stöd för översättning i realtid
Så att alla kan förstå vad du säger

Cisco meddelade idag att videokonferenser som genomförs i deras samarbetsverktyg Webex nu kommer att få stöd för översättningar i realtid. Det innebär att det kommer att bli möjligt att översätta från engelska till över hundra andra språk, allt från azerbajdzjanska till zulu, skriver Cisco i ett pressmeddelande. Svenska är också ett av de språken som inkluderas även om jag antar att de flesta svenskar som använder Webex oftast har hygglig koll på engelska. Webex kan även transkribera översättningarna så att dessa går att läsa som undertexter för deltagarna. Webex realtidsöversättning kommer att bli tillgänglig som en preview-version den här månaden och släppas fullt ut under maj månad. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

En första trailer för Aliens: Fireteam
PvE-shooter i Aliens-universumet

Aliens-universumet har en hel del potential som spel, vilket vi bland annat fått se i Alien: Isolation. Nu har ett nytt spel i Alien-universumet presenterats och det går under namnet Aliens: Fireteam. Det är en tredjepersons-shooter med fokus på co-op och överlevnad som utspelar sig efter händelserna i Alien 3. I spelet får vi ta kontroll över en trupp Colonial Marines som får besöka olika planeter för att ta sig an diverse hot som xenomorphs och androider i fyra olika kampanjer med tre uppdrag i vardera. Spelet låter lite som Left 4 Dead fast med utomjordingar, fast med möjlighet att forma vår spelupplevelse relativt fritt. Spelare välja karaktärer i olika klasser med unika förmågor och under spelets gång levlar vår karaktär upp och spelare får tillgång till fler vapen, förmågor och lite kosmetiska prylar. Enligt utvecklarna Cold Iron kommer det finnas 30 olika vapen med 70 olika vapen-moddar och tillägg. Aliens: Fireteam släpps i sommar till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

iPhone 13 sägs få större batteri och mindre notch
Ny dag, nya rykten om nästa iPhone-modell

Trots att det är nästan är ett halvår kvar tills Apple förväntas presentera iPhone 13 så kommer det en ständig ström av rykten om Apples nästa iPhone. Nu uppges det att iPhone 13 kommer att förses med ett större batteri vilket blivit möjligt då en del andra komponenter i telefonen blivit mindre. Det här kommer dock leda till att iPhone 13-modellerna kan bli något tyngre än dagens iPhone 12-modeller. Vidare sägs det att iPhones så kallade "notch", det lilla område där frontkameran och tekniken för FaceID finns högst upp på telefonen kommer att bli mindre, något som inte heller låter osannolikt givet att även dessa komponenter kanske blivit lite mindre. Det uppges också att iPhone 13 kommer att släppas i fyra olika modeller, något som innebär att det även i år kommer att släppas en iPhone mini. Det har tidigare ryktats om att Apple kanske kommer att sluta sälja iPhone mini då en del anser att denna inte sålt tillräckligt bra sedan den introducerades på marknaden förra hösten när Apple släppte iPhone 12 mini. Mini-modellen verkar dock finnas kvar även i år vilket kanske glädjer dem som funderat på att införskaffa en sådan till hösten. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft presenterar Intelligent Speakers
Högtalare som är avsedda för Microsoft Teams-möten

Idag presenterade Microsoft något som man kallade för "Intelligens Speakers" vilket är en slags "smarta" högtalare som är avsedda att användas under Microsoft Teams-möten. Vanligtvis när det snackas om smarta högtalare så betydet det att högtalaren har stöd för någon slags smart assistent, till exempel Amazons Alexa, Google Assistant eller Apples Siri. Microsofts smarta högtalare är dock försedda med en annan typ av intelligens. Deras högtalare kan identifiera rösten på upp till tio olika personer som befinner sig i rummet där Microsoft Teams-konferensen genomförs. Högtalaren kan sedan sända information om detta i realtid så att de som kollar på mötet via videofunktion kan ha koll på vem det är som talar. Dessutom kan högtalaren transkribera det som sägs i rummet så att deltagarna kan läsa vad som sägs. Microsoft har inte sagt något om när deras Intelligens Speakers ska släppas på marknaden eller vad dessa kommer att kosta. Det nämns dock att Microsofts presentations- och konferensrum-skärm Surface Hub kommer att certifieras som en "Intelligens Speaker" och kunna fungera som en sådan samtidigt som man kör videokonferenser på skärmen. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsungs Micro LED börjar säljas nu i mars
Lär bli en dyr historia

Samsung presenterade en hel del TV-nyheter i samband med CES-mässan i januari och då fick vi reda på att företaget kommer släppa Micro LED till vanliga konsumenter samt att QLED-familjen kommer byggas ut med nya Neo QLED. Nu har vi fått lite mer matnyttig information om nyheterna och det verkar som att Micro LED-enheterna kommer kunna köpas redan nu i mars. Samsungs Micro LED ska inte bara ge användare ordentligt hög bildkvalitet med bra ljusstyrka och djup svärta, utan användare kommer även kunna utnyttja skärmens storlek för att visa material från fyra källor samtidigt. Micro LED-enheterna kommer säljas i storlekarna 110 och 99 tum, men pris verkar ännu inte ha spikats. Vi antar att det är en "måste man fråga, har man inte råd"-deal. Enheten kommer även i 85 tum senare i höst och en 75-tummare ska släppas senare. När det kommer till andra specs som HDMI-version, uppdateringsfrekvens och sådant är det också lite oklart. Vi uppdaterar när den infon trillar in. Vidare har det spikats vad nya Neo QLED-enheterna kommer kosta och riktpriserna för 65-tummarna kommer ligga på mellan 20.000-60.000 beroende på vilken modell man vill ha. 8K-modellerna QN800A och QN900A kommer finnas tillgängliga i storlekarna 65, 75 och 85 tum medan 4K-modellerna kommer finnas från 55 till 85 tum. Säljstart sker nu i slutet av mars. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Amazon designar om sin nya app-ikon
Så att den påminner lite mindre om Hitler

I slutet av januar introducerade Amazon en ny ikon för sin app, en ikon som kändes lite modernare än den föregående vilken bara var Amazons logga försedd men en kundvagn mot en vit bakgrund. Det tog dock inte lång tid innan flera påpekade att de fick Hitler-vibbar av Amazons nya ikon då den blåa grafiken i ikonen kanske kunde föra tankarna till Hitlers välkända mustasch. Nu har dock Amazon tweakat sin nya ikon och ersatt "mustaschen" men ett grafiskt element som ska påminna om när man drar av tejpen från ett Amazon-paket, något som säkert många av Amazons kunder uppskattar. En talesperson för Amazon säger om designförändringen i den nya varianten av ikonen: "Amazon is always exploring new ways to delight our customers. We designed the new icon to spark anticipation, excitement, and joy when customers start their shopping journey on their phone, just as they do when they see our boxes on their door step." Det verkar dock även som om den nya ikonen går att associera till annat än Amazon-paket, se tweet nedan, även om dessa associationer kanske känns lite mer politisk korrekta än de tidigare. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sinking City-utvecklarna: Köp inte Steam-versionen
Hävdas vara crackad version som säljs

Berättelsen om The Sinking City-strulet är nästan mer intressant än spelet i sig. Under utvecklingen av spelet hade Frogware lovats pengar från distributören Nacon för att ha nått vissa milstolpar, men utvecklarna fick aldrig någon kosing. Detta ledde till osämja mellan de två bolagen och läget blev inte bättre då Nacon det kommande året vägrat betala royaltypengar till Frogware. Osämjan ledde till att spelet plockades bort från samtliga digitala butiker, förutom där Frogware själva står som distributör. Det hela fick en lite oväntad twist när spelet dök upp på Steam i slutet av förra veckan och Frogware står som utvecklare och Nacon som distributör. Denna version av spelet verkar dock vara en piratkopierad version av spelet som Nacon crackat och lagt upp i Valves butik utan Frogwares godkännande. I ett ordentligt inlägg om situationen, samt i en video, berättar Frogware vad som hänt och lägger fram bevis som pekar på Nacons fulspel. Bland annat skrivs detta: “To be clear this is hacking and when hacking has the purpose to steal a product and make money with it, it’s called piracy or counterfeiting. In order to achieve this goal, programmers with serious skills need to be involved. This is not DIY work by inexperienced people, this is done by programmers who know [the] Unreal engine well.” Frogware ber, inte helt oväntat, fans av studions titlar att inte köpa Steam-versionen av spelet, utan i stället hoppa över till Frogwares hemsida och köpa det därifrån. Tumnagel
34.5°
+
André Stray
0

Genomgång av en Hongqi H9
Den kinesiska S-Klassen

Förra året hade Hongqis stora lyxlimpa H9 premiär. Många tycker att den är en dålig Rolls-Royce-kopia, ripoff av BMW 7-serie eller plagiat av Mercedes S-Klass. I det här klippet går Wheelsboy igenom bilen för att ta reda på vad det egentligen handlar om. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

DJI presenterar sin första FPV-drönare
Funkar för både nybörjare och proffs

DJI har idag presenterat lite nyheter på drönarfronten. DJI FPV heter deras senaste alster och som namnet avslöjar handlar det om en drönare som är avsedd att användas med first person view-headset, även känt som drönarbrillor. Drönaren är avsedd att användas både för att köra på bana samt för att spela in video. På drönarens framsida sitter det en ordentlig vidvinkelkamera med 150 graders synfält på en stabilisator som kan spela in med 4K-upplösning i 60 fps eller 1080p i 120 fps. Maxhastigheten ligger på 140 km/h och kan gå från 0 till 100 på 2 sekunder. Batteriet håller för 20 minuters flygande. FPV-brillorna som följer med är en uppgraderad version och erbjuder en stabil signal till drönaren som ska ge användaren videoström på 10 kilometers avstånd. Givetvis är drönaren fullknökad med funktioner och kommer med fler olika flyglägen beroende på hur van drönarpilot man är. I Normal Mode fungerar drönaren praktiskt taget som företagets tidigare drönare och använder sig av GPS och visuella positionssystem för att hålla enheten på plats i luften. I detta läge kan drönaren även identifiera hinder framför drönaren och se till att du inte flyger rakt in i dessa. Vidare har vi Manual Mode stänger av säkerhetsfunktionerna och ger dig full kontroll över drönaren. Sport Mode är ett mellanting. DJI FPV går att beställa nu via DJI:s hemsida och priset ligger på 1399 euro. För det får man drönaren, handkontroll, FPV-brillor, batteri, extra uppsättning propellrar och kablar. Ett kit med extrabatteri och en dedikerad laddhubb kostar 278 euro och enhandskontrollen med rörelsestyrning kommer kosta 149 euro. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
31.4°
+
Bobby Green
0

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
51kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green