LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bil / Hyundai

Hyundais Toyota Prius-utmanare Ioniq är nu helt officiell och tillverkaren benämner den som en bil som bryter mot hybridstereotyper. Det är den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor (el, plug-in hybrid och hybrid) och den kommer till Sverige i år.

Under skalet sitter en nyutvecklad bensinfyra på 1,6 liter som kopplas ihop med en elmotor som i sin tur får sin kraft från ett litiumjonpolymerbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 146 hästar och vridet till 264 Nm. Till detta kopplas en ny sexstegad dubbelkopplingslåda. På bara el ska man kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h. Vad bilen har för förbrukningen eller räckvidd anges av någon märklig anledning inte. Ioniq utrustas bland annat med autobroms, filbytesvarnare och döda-vinkelvarnare.

Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars och lansering i Europa kommer att ske under andra halvåret i år. Vad priset kommer att bli får vi tyvärr inte reda på än. Läs mer om Ioniq i det långa pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Hyundai IONIQ bryter mot hybridstereotyper

Den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor
Klassledande bränsleförbrukning och aerodynamik
Unikt, attraktivt och innovativt designspråk

Under 2016 lanserar Hyundai nya hybridbilen IONIQ i Sverige – en bränsleeffektiv och avancerad hybridbil. IONIQ kommer, som första bil i världen, erbjudas med hela hybridpaletten: elektrisk; plug-in bensin/elhybrid; och bensin/elhybrid.

"Lanseringen av IONIQ är ett viktigt steg för oss som företag och svar på dagens snabbt föränderliga livsstil och vår strävan att hela tiden ligga i framkant gällande ny teknik och att tillverka framåtblickande bilar med låga eller inga utsläpp”, kommenterar Jörgen Wedefelt, VD vid Hyundai Bilar AB. Han tillägger "IONIQ är dessutom ett starkt uttryck för vår innovativa spetskompetens och förmåga att bygga energieffektiva fordon utan att för den delen kompromissa på vare sig formgivning eller körglädje.”

Förstärkt säkerhet och avancerad komfort

Hyundai IONIQ kommer med en mängd passiva och aktiva säkerhetsfunktioner som autobroms, dödavinkel-varning och assisterande filbytesvarning.

För att bättre passa dagens uppkopplade och aktiva livsstil erbjuder IONIQ dessutom en mängd bekväma funktioner som bland annat Apple CarPlay och Android Auto samt att bilen kommer med en 7-tums TFT-display.

Bränsleeffektiv motor och design

IONIQ är utrustad med en nyutvecklad 1,6 GDI fyrcylindrig Kappa-motor och en 32 kW (44 hk) elmotor, som matas av ett avancerat litiumjonpolymerbatteri. De två motorer har en sammanlagd maximal effekt på 104 kW (141 hk) och 265 Nm (27 kg.m) i vridmoment. Bilen erbjuds med en sexväxlad dubbelkopplingslåda (6DCT) för en följsam prestanda, lätt växling och förbättrad bränsleekonomi.

IONIQ har en kupéliknad strömlinjeformad silhuett och flera aktiva samt passiva luftmotståndsfunktioner som bidrar till en luftmotståndskoefficient på bara 0,24 Cd, vilket gör IONIQ till en av de mest aerodynamiska bilarna idag till försäljning.

Den officiella världspremiären av IONIQ sker under Hyundais presskonferens på motormässan i Geneve. Bilen lanseras sedan i Europa under andra halvåret 2016.

Engelskt pressmeddelande:

Hyundai IONIQ Hybrid Breaking Hybrid Stereotypes

• Electric, plug-in hybrid and hybrid powertrains available in a single body type, a world first
• IONIQ delivers entertaining drive through all-new platform and responsive powertrains
• IONIQ Hybrid combines newly developed engine and electric motor for class-leading fuel
economy
• Unique and future-looking design influenced by efficiency and technology

January 14, 2015 – Hyundai Motor Company, South Korea's largest automaker, has unveiled the IONIQ, its advanced, alternative-fuel compact vehicle due for launch in 2016. The car will be available with an electric, plug-in gasoline/electric hybrid (HEV), or gasoline/electric hybrid powertrain, with the IONIQ Hybrid variant the first to come to market.

"The launching event announced the start of new future mobility and our will for technological innovation to the world. Hyundai Motor will spearhead efforts to become the global number two in the green car market by introducing over 22 models in the eco-friendly car line-up by 2020," said Moon-Sik Kwon, Vice Chairman at Hyundai Motor R&D Center. "IONIQ has been developed incorporating all of our technological capacities. The hybrid, pursuing the highest efficiency in its class, is economically efficient and stays true to the fundamentals of a car by delivering the fun to drive through a modern design and dynamic driving performance," he added.

The IONIQ Hybrid responds to rapidly changing customer lifestyles by breaking the mold for hybrid vehicles as it not only offers class-leading fuel efficiency but also a fun, responsive drive and attractive design, a unique mix not yet achieved by a hybrid vehicle.

The IONIQ Hybrid is equipped with a newly developed, dedicated 1.6 GDI four-cylinder Kappa engine and a 32kW (43.5PS) electric motor, which is fed by an advanced Lithium-Ion polymer battery. The two powertrains have combined maximum output of 103.6kW (141PS) and 27kg.m (265Nm) of torque. A newly developed six-speed dual-clutch transmission (6DCT) provides responsive performance and a slick gear shift, resulting in an entertaining drive, and good fuel economy.

The IONIQ's coupe-like silhouette is streamlined to manage airflow, this characteristic combines with active and passive aero features to help it achieve an outstanding Cd-value of just 0.24, making it one of the most aerodynamic cars on the market.

To suit customers' varied lifestyles, the IONIQ also offers a host of advanced comfort, convenience, safety connectivity features, including Apple CarPlay and Android Auto, catering for the vast majority of smartphone users. A 7-inch TFT information cluster brings a high-tech appearance to the cockpit, displaying a range of digital gauges in high resolution, including a number of hybrid-specific displays.

Based on an exclusive new platform, the driving performance of the IONIQ is similar to that of a regular compact car, thanks to its responsive hybrid powertrain. Ride and handling as well as noise, vibration and harshness levels are specially tuned to contribute to a superior ride quality as well as being quiet and comfortable on long journeys.

To complement the IONIQ's long list of high-tech features, a host of innovative future-ready active and passive safety features protect the driver and passenger. Electronic systems like Autonomous Emergency Brake, Lane Keeping Assist System / Lane Departure Warning System, and a Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert provide guidance to avoid any accident. Seven airbags including a knee-airbag for the driver, as well as structural body enhancements, enabled by adapting 53% of the body with Advanced High Strength Steel, gives the IONIQ's chassis superior rigidity for responsive handling and enhanced safety.

The new car's name references elements of its creation. An ion is an electrically-charged atom, linking to the car's clever combination of electrified powertrains. The second part of the name references the unique offering it brings to the Hyundai range, demonstrating the brand's environmental commitment and willingness to maximize choice for its customers. Finally, the Q is depicted in the car's logo as a visual breakthrough, acknowledging the fresh new approach of this advanced, low-emission model.?

Contents

01 Styling
Eco-friendly meets high-tech

02 Powertrains
Efficient and ultra-low emission

03 Advanced engineering and technology
Setting IONIQ apart

04 Driving Performance
Efficient mobility without compromise

05 Comfort and convenience
Top-class comfort, trend-setting convenience

06 Safety
Innovative active and passive safety features

01 Styling: Eco-friendly meets high-tech

The IONIQ calls upon two key influences – efficiency and technology – in its design, which combine to create a unique and future-looking appearance. Throughout the IONIQ's development, engineers and designers worked hand-in-hand to ensure that form and function evolved simultaneously.

These eco-friendly and high-tech aims are met consistently throughout the IONIQ, while the joined-up development process influences the attractive styling of the car more than any other rival as form and function combine seamlessly. The IONIQ's distinguished exterior design sets the model apart from other hybrid electric vehicles as the styling builds the car's high-tech features into its design, emphasizing the model's eco-friendly image.

Exterior Design
In crafting the exterior appearance of the IONIQ, Hyundai Motor's designers concentrated on the car's future-orientated character, which is at the heart of its appeal.

A fluid exterior shape and natural air flow channels emphasize the aerodynamic body lines and volumes that communicate the IONIQ's eco-friendly credentials while also conveying its performance abilities. A sporty, hatchback-like profile sets the IONIQ apart from other hybrid models with the car's distinguished exterior design contributing to its attractive styling.

The IONIQ's sleek exterior shape is inspired by aerodynamic efficiency complementing the soft lines and surfaces that trace the car's outline. Its exterior panels are designed to flex to boost aerodynamics further, which, when combined with various other smart efficiency solutions, produces class-leading Cd-value of just 0.24.

In addition to the IONIQ's supple body shape, further design details contribute towards Hyundai Motor's aim of achieving an eco design matching high levels of technology. At the front of the car, the refined shape of the headlights and Hyundai Motor's signature hexagonal grille visually depict the purity of IONIQ as an eco-friendly car. Contrasting colors at the base of the bumper add a special flair, while nine exterior colors are available and can be paired with a choice of three interior options. A unique radiator grille, with HID headlights set above C-shaped LED light distinguishes the front of the car, while specially-designed 15/17-inch wheels differentiate the hybrid vehicle from its electric and plug-in hybrid siblings.

Interior Design
Just as with the car's exterior design, the interior of the IONIQ captures the model's futuristic perspective and draws on the car's eco-friendly and hybrid credentials. A 'Purified High-Tech' concept was established, which then evolved into the refined interior of the IONIQ.

A recurring smooth, elegant and clutter-free theme meets a warm feeling inside the IONIQ as efficient use of interior space complements a logical, structured approach applied to the layout of controls. Eco-friendly materials are used to create a simple and clean look throughout the car, giving the interior a spacious, sleek, light and purified feel.

02 Powertrains - Efficient and ultra-low emission

Developed to strive for the world's highest hybrid fuel efficiency without compromising the driving performance, the IONIQ Hybrid is equipped with a newly developed, dedicated 1.6 GDI four-cylinder Kappa engine. The 1.6 GDI powerplant delivers 77kW (105PS) at 5,700rpm while providing maximum torque of 15.0kg.m (147Nm) at 4,000rpm. It is combined with a newly developed, very efficient six-speed dual-clutch transmission (6DCT) and, in collaboration with the 32kW (43.5PS) electric motor, offers a maximum output of 103.6kW (141PS) at 5700rpm and 27.0kg.m (265Nm) of torque in first gear 24.0kgf.m / 235Nm in second to sixth.

The IONIQ Hybrid outperforms all other hybrid electric competitors in this segment while still providing a fun, responsive drive, an attractive design and comprehensive state of the art convenience features.

Six-speed dual-clutch transmission
The IONIQ Hybrid and Plug-in hybrid both feature a six-speed dual-clutch transmission (6DCT), which boasts best-in-class transfer efficiency through the use of low-friction bearings and low-viscosity transmission oil.

Capitalizing on the latest generation of transmission technology, the IONIQ achieves its unique mix of driving performance and excellent fuel efficiency through intelligently set gear ratios combined with a sophisticated shift strategy, which transfers power smoothly from gear to gear.

Differentiating itself from other hybrid cars, which are often criticized for 'rubber band-like' acceleration, the sporty and fun to drive IONIQ uses its 6DCT to engage the driver and harness the electric and combustion technologies to best effect.

Enhancing further the car's fuel efficiency and dynamic driving characteristics, the driver can also select SPORT or ECO modes. The SPORT function holds lower gears longer and combines power from the engine and electric motor to reward the driver with maximized performance. In ECO mode, the 6DCT optimizes the gear selection for fuel economy, shifting up earlier to higher gears to achieve class-leading fuel economy.

Compact and powerful electric motor
The 1.6 GDI engine is accompanied by a 32kW (43.5PS) electric motor, which also adds another 17.3kg.m (170Nm) to the system at maximum output. It enables the IONIQ Hybrid to operate in pure electric mode at speeds up to 120kph, maximizing efficiency and minimizing CO2 emissions.

The electric power is generated by a permanent magnet synchronous motor and was specifically developed for world-class efficiency. To achieve this, parts of the motor were optimized by reducing the thickness of core components (electrical steel sheet) by up to 10% and adopting rectangular-section copper wire to decrease core and copper loss.

Lithium-Ion polymer battery
Hyundai Motor engineers decided to use a Lithium-Ion polymer battery pack for the IONIQ Hybrid - instead of conventional nickel-metal-hydride batteries. This provides lower memory sensitivity, excellent charge / discharge efficiency and an outstanding maximum output. Efficient packaging was also taken into consideration as the battery system is located underneath the rear seats so that the usability of the passenger cabin and cargo area is entirely uncompromised.

The complete set of hybrid powertrain components was designed to be very compact and highly efficient. The combined extra weight of the hybrid technology therefore only adds minimal additional weight to the IONIQ but, significantly increases its efficiency.

03 Advanced engineering and technology - Setting IONIQ apart

IONIQ's engineers did not only focus on making the powertrain as efficient as possible, they set out to create a car that excelled in design, comfort and convenience of infotainment. Applying the latest technologies and engineering techniques to these areas enhances the IONIQ's appeal and elevates its status against competitors.

Aerodynamic
IONIQ's sleek, coupe-like silhouette and its simple, carefully wrought contours assist the efficient management of airflow around the exterior. Additional applications like front wheel air curtains, an external active air flap, a rear spoiler and diffuser, side sill moldings, floor undercover and a closed wheel design all contribute to the car's efficiency in its goal to offer the world's best hybrid fuel efficiency.

Comfort and convenience
To provide a pleasant, comfortable and refreshing climate in the car without using unnecessary amounts of energy, IONIQ's climate control can be switched to an efficient operation mode. Due to a maximum utilization of the inside air when air-conditioning or heating, ventilation losses can be minimized and the overall efficiency of the system increases. Also, the dual-zone climate control can be set to 'driver only' mode, reducing the load of the air-conditioning and heating to work more efficiently.

Another Hyundai-first and a key characteristic of the IONIQ is its innovative use of recycled materials or eco-friendly materials. For example, the interior door covers are made from recycled plastic combined with powdered wood and volcanic stone. While providing the same quality appearance and noise damping performance, the weight is reduced by 20% compared to conventional cladding material.

The softer, more natural feel is achieved alongside less reliance on oil-based products. The eco-consciousness extends to other areas of the car too. Raw materials extracted from sugar cane are partly applied on the headlining and carpet helping to improve quality of air inside the car and the recyclability of vehicle parts at end of life. Eco-friendly paint with ingredients extracted from soybean oil are used to achieve lustrous metallic colors on some of the components.

ECO-DAS
The ECO-DAS (Eco-Driving Assistant System) set-up makes best use of several unique technologies in order to make the IONIQ as efficient as possible. ECO-DAS assesses the driving route set in the satellite navigation system and current traffic levels. The system enables the most efficient battery charging or extra motor assistance as required by the predicted road conditions.

The advanced system encourages efficient coasting by informing the driver of changes in speed limit or road conditions, allowing the car to travel the same distance, in the same time, without the need for harsh acceleration or braking. This utilization of key technologies and smart driving processes ultimately improves fuel efficiency while also optimizing battery capacity and lengthening the electric range deliverable from a single charge.

Infotainment
To suit customers' varied lifestyles, the IONIQ features state-of-the-art infotainment and connectivity features. The IONIQ is equipped with a new generation high-resolution 7-inch TFT-information cluster. With a resolution of 1280x720 pixels, it displays all types of gauges (speedometer, ECO, state of charge, fuel etc.) including hybrid-specific displays like the current system operation or status. Depending on the selected drive mode, background color and gauges are adapted to always provide the most important and useful information as well as In fa relaxed or sporty atmosphere through the colors used.

The IONIQ will cater for drivers looking to integrate their smart phone with the vehicle's infotainment system by providing both Apply CarPlay and Android Auto. Both systems enable users to connect their devices to deliver and control music, telephone or navigation functions on screen. The seamless connectivity allows drivers and passengers to stay connected while remaining focused on the road. To ensure occupants' phones are always charged, IONIQ also offers a wireless inductive charging pad (Qi standard) for mobile phones, set among the other cutting-edge features inside the car.

Weight reduction
One of the main questions throughout every single development step of the IONIQ was, where weight could be cut without compromising the goal to also create a fun-to—drive and comfortable car. The IONIQ uses aluminum in the hood and tailgate, which reduces weight by 12.4kg compared to the conventional steel option without any disadvantages in noise or vibration. The weight loss strategy also extended to less obvious areas like the cargo-screen cover. Due to a higher usage of light-weight components and a more compact optimized build, the cargo-screen cover of the IONIQ is around 25% lighter than the version used in other Hyundai models.

04 Driving Performance - Efficient mobility without compromise

Driving performance of the IONIQ is better than any hybrid car in its class thanks to its hybrid powertrain, which is specially adapted for the IONIQ to deliver efficient mobility without compromise. Ride and handling, as well as noise, vibration and harshness levels, are specially tuned to contribute towards superior ride quality, while insulation in the dash minimizes engine noise. Damping in the floor panels as well as enhanced A- and B-pillar fillings, thicker window glass and noise cancelling film on the windshield further improve the quiet and comfortable ride.

A sporty gear shift is achieved with the six-speed dual-clutch transmission, which adds to the 'fun to drive' element and overall pleasure of driving the IONIQ. The 6DCT helps maintain the model's exciting driving sensation and can be switched from the pre-set ECO mode into SPORT mode, rewarding the driver with later gear shifts and using more engine power to maximize performance.

The application of a multi-link rear suspension system with dual lower arm enhances ride comfort while a proportionately large use of aluminum for front and rear suspension components saves around 10kg of weight compared to conventional means. A reduction of 2.3kg per front lower arm unit saves 4.6kg at the front of the car, while 7.14kg is saved at the IONIQ's rear with each unit shedding 3.57kg.

Responsiveness and feedback from the steering system is clear and precise, with an increased steering gear ratio that helps to compound the IONIQ's sporty and responsive feel while reinforcing the car's 'fun to drive' character.

Braking force is optimized to get the most out of the hybrid system's regenerative braking system, in turn helping the IONIQ maintain a healthy state of charge (SOC). The regenerative braking system also operates to reduce noise, using the third generation of the brand's energy recuperating stopping system. An Integrated Brake Assist Unit (iBAU) and Pressure Source Unit (PSU) also contribute to quieter operation than competitors. This also helps ensure ultra-low friction for maximum energy recuperation and efficiency.

A collaboration with tire manufacturer Michelin gives IONIQ enhanced levels of efficiency as the car is fitted with low rolling resistance tires for better fuel economy, plus the car's larger 17-inch wheels are fitted with silica tires for better performance. The multi-link suspension system has been adapted in order to work most efficiently with low rolling resistance tires.

05 Comfort and convenience - Top-class comfort, trend-setting convenience

The IONIQ delivers great driver and passenger convenience, bringing to the segment a range of considerations that other dedicated hybrid vehicles may have compromised on in the past.

All hybrid components of IONIQ are cleverly packaged to not compromise space, flexibility or usability of the interior. In fact, IONIQ offers best-in-class cargo space by positioning the hybrid's battery underneath the rear seats. Moreover, the rear seats can fold flat providing a cargo space of up to 750 liters, allowing large pieces of luggage to be stowed with ease, plus flexible daily usability.

It also offers great front and rear headroom, plus comprehensive shoulder and leg room in the front and back, while a memory function driver's seat and heated front and rear seats invite occupants for a relaxing ride.

06 Safety - Innovative active and passive safety features

The IONIQ boasts a light yet rigid body as a result of advanced design, construction methods and materials. Featuring 53% Advanced High Strength Steel, the IONIQ's chassis benefits from superior rigidity for responsive handling and is extremely safe, with high impact energy absorption and minimized distortion to protect passengers in the event of a collision.

To complement the IONIQ's long list of advanced convenience technologies, a host of innovative future-ready active and passive safety features protect the driver and passengers. These electronic assistive systems are class-leading as IONIQ continues to break the mold for hybrid vehicles.

The long list of active safety features includes Blind Spot Detection, which works directly alongside Lane Change Assist and Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert to warn the driver of any surrounding vehicles, passengers or other objects that may lead to a collision if unnoticed while the car is in motion.

A Lane Departure Warning System (LDWS) and Lane Keeping Assist System (LKAS) are of use when driving on the highway. The systems alert the driver if unsafe movements are made while the car is driving by sensing the car's position in relation to highway lanes. The LDWS sounds an alarm before the car moves over white lines on the road, while the LKAS warns the driver acoustically and visually before inducing corrective steering to guide the driver back to a safe position.

The car is also fitted with an Autonomous Emergency Braking (AEB) system, an advanced active safety feature that alerts drivers to emergency situations, braking autonomously if required. Using front radar and camera sensors, AEB operates in three stages. Initially warning the driver visually and acoustically, it controls the brake according to the collision danger stage, and applies maximum braking force right before the moment of collision. When a vehicle or pedestrian is sensed in front of the IONIQ, the system is activated, operating at speeds of 10km/h or above and minimizes damage when a collision is unavoidable.

Using front radar sensors, Smart Cruise Control allows a constant speed and distance to be maintained from the vehicle ahead without depressing the accelerator or brake pedals, it is automatically cancelled when the speed of the car drops to 10kph or below. Additionally, a Tire Pressure Monitoring System ensures the IONIQ's tires are always suitably inflated.

Around the interior of the IONIQ, a total of seven airbags are available. Including a knee airbag for the driver, they are placed to protect the vehicle's occupants in the event of a collision. Body structure improvements to the car mean it is strong and durable in the event of a crash - complemented by a high-strength fiber-reinforced rear bumper.
45.3°
0

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år

Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Quattro fyller 40 år - Audi firar med specialversion av TT RS
Kostar dock som en RS 6 Avant

I år fyller Audi quattro 40 år. Detta ska givetvis firas och ett sätt tillverkaren gör det på är att skicka ut en specialversion av modellen TT RS. Endast 40 stycken av den här skapelsen ska bli till och det man får för de 114.000 euro bilen kostar är vit lack med klassisk dekor, luftintag på huven i kolfiber, små vingar på stötfångaren fram och ett fikabord på bakluckan. Bilen har även speciella fälgar som också de är lackade i vitt. Vill man kan man skippa baksätet och istället få ett bastant kolfiberstag som styvar upp karossen. Då sparar man även 16 kilo i vikt. I övrigt är insidan klädd i Alcantara och stolarna är prydda med 40 Jahre quattro så att alla vet att det handlar om en specialare. Motormässigt har man inte gjort något vilket innebär att den 2,5 liter stora femman även här levererar 400 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h går på snabba 3,7 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Fullt tillräckligt alltså. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Specifikationerna för Renault Twingo Electric
Tyvärr inget vi kommer få se rulla här

Renault presenterar nu alla specifikationer kring den helt eldrivna versionen av Twingo som presenterades i februari. Försäljningen har dragit igång i Frankrike och på andra marknader (dock kommer bilen inte att säljas här) och den kostar från 21.350 euro. För slanten får man en elmotor där bak på 82 hästar och 160 newtonmeter i vrid. Den gör att bilen klarar 0-100 km/h på 12,9 sekunder och sen toppar ut vid 135 km/h. Batteripacket är på 22 kWh och det ska fulladdat ge en blandad räckvidd på 19 mil. Vid enbart stadskörning är den istället på 27 mil. Det finns även ett Eco-läge som förlänger den blandade körningen till 22,5 mil genom att begränsa accelerationen och toppfarten på motorvägen. Ladda kan man göra med upp till 22 kW och gör man det får man åtta mils räckvidd på 30 minuters tankning. Twingo Electric erbjuds i de olika utrustningsnivåerna Life, Zen, Intens och Vibes Limited Edition. Den sistnämnda kostar från 26.450 euro och den bjuder bland annat på lacken Valencia Orange, vita detaljer i grillen, 16-tums vita aluminiumfälgar och fartränder på bakdörrarna. Samma tema fortsätter på insidan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Rainbow Six Siege kommer till Xbox Game Pass
Blir tillgängligt 22 oktober

Det senaste dygnet har det teasats i olika hörn på internet om att Rainbow Six Siege ska läggas till i Xbox Game Pass-biblioteket och nu har detta bekräftats. Microsoft meddelar att spelet kommer bli tillgängligt för Game Pass-prenumeranter 22 oktober och kommer kunna spelas på konsol och Android-enheter via xCloud. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Karmas helt eldrivna GSe-6 kommer kosta 79.900 dollar
Ska börjar rulla ut till kunder nästa år

För en månad sedan fick vi reda på att biltillverkaren Karma Automotive har en elbil kallad GSe-6 på gång. Den ska lanseras nästa år och nu får vi reda på att prislappen kommer börja på 79.900 dollar. En reservation går bra att göra på länken nedan nu och den kostar 100 dollar som man får tillbaka om man skulle ångra sig. För pengarna får man en modell som ser ut som Revero GT men som har en elektrisk drivlina istället för range extender-historian. Räckvidden kommer att ligga på 48,3 mil men några siffror kring motor, batteripack och liknande får vi tyvärr inte just nu. Bilen har uppkopplingsmöjligheter, haptiska rattknappar, surround-kamera, adaptiva strålkastare, 21-tumsfälgar och självkörning i nivå 2 som standard. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Kolla in Helstrom lite närmare
Marvels nya skräckserie

I fredags hade Marvels nya skräckserie Helstrom premiär på Hulu och här är ett inslag som visar lite mer om vad den handlar om. I Helstrom kommer tittarna att få följa de båda syskonen Daimon och Ana Helstrom i sin jakt på demoner som finns i parallella världar. Serien sänds i tio delar varav samtliga redan släppts på Hulu. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil
Toppade 532,7 km/h och snittade 508,7 km/h

SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Carl Pei skriver farväl-inlägg på OnePlus-forumet
Dags att fokusera på familjen, sen nya äventyr

Förra veckan blev det känt att Carl Pei, som grundade OnePlus tillsammans med Pete Lau, lämnat företaget, men officiellt uttalande från varken OnePlus eller Pei själv lös med sin frånvaro. Nu har Carl skrivit ett avskedsbrev på OnePlus-forumet där han tackar både kollegor och fans för sitt stöd sedan start och berättar vad som kommer härnäst. Mer specifikt skriver Pei detta: I’ve never regretted trusting my gut feeling, and this time it’s no different. These past years, OnePlus has been my singular focus, and everything else has had to take a backseat. I’m looking forward to taking some time off to decompress and catch up with my family and friends. And then follow my heart on to what’s next. Specifikt vad Pei kommer göra härnäst är för tillfället okänt, men vi önskar honom all lycka i hans framtida projekt. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Skärmbyte på iPhone 12 kommer kosta nästan 3300 kronor
Om du inte har Apple Care+

Nu har Apple uppdaterat sin prislista över vad det kostar att byta ut en trasig skärm till iPhone och lagt till priser för iPhone 12 och iPhone 12 Pro. Skulle man råka ha sönder skärmen på någon av dessa båda modeller kommer det här i Sverige att kosta 3282,63 kronor att byta ut denna om man inte har tecknat Apples försäkring Apple Care+. Har man Apple Care+ kommer skärmbytet att gå på 249 kronor plus en okänd serviceavgift. Det ska observeras att Apple Care+ bara täcker två reparationer av oavsiktlig skada på iPhone. Det här innebär att kostnaden för skärmbyten av de 6,1 tum stora skärmarna på iPhone 12 och iPhone 12 är den samma som skärmbyte av iPhone 11 Pro. Vad skärmbyten av iPhone mini och iPhone 12 Pro Max kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Skärmbyte av iPhone 11 Pro Max kostar dock 3842,63 kronor så sannolikt kommer kostnaden för ett skärmbyte av iPhone 12 Pro Max landa där också. Tumnagel
20.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelmedier tycker till om Amnesia: Rebirth
Verkar vara ett måste för skräckspelsentusiaster

Frictional Games Amnesia-serie fortsätter med Amnesia: Rebirth och spelet kommer släppas i morgon. Men innan dess kan det vara bra att få reda på om det är värt att lira eller ej och ovan och under har ni videor som kanske kan ge er ett svar på denna fråga. Gamespots videorecension av spelet hittar ni ovan och för att göra en lång historia kort har Frictional Games levererat ett riktigt bra skräckspel som drar nytta av utvecklarnas lärdomar från tidigare titlar. Nedan hittar ni fler recensioner från IGN, Easy Allies, Rock Paper Shotgun och Eurogamer. Amnesia: Rebirth släpps i morgon till PC och PS4. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

JerryRigEverything plockar isär OnePlus 8T
Ta en titt på de dubbla batterierna

OnePlus presenterade 8T förra veckan och JerryRigEverything har redan utfört diverse stresstester på enheten. Nu är det dags att se hur telefonen ser ut på insidan. Med 8T har OnePlus bumpat upp laddningen till 65W och för att telefonen ska hantera den höga effekten har batteriet delats i två och hur lösningen ser ut invärtes får vi se i videon ovan. OnePlus 8T går för övrigt att förbeställa nu och leverans sker 20 oktober. Priset ligger på 7490 kronor (jämför priser)för 8T med 12GB/256GB och 6490 kronor (jämför priser)för 8T med 8GB/128GB. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Blizzard chillar med nytt material till Starcraft 2
Full fokus på framtiden

Starcraft 2 släpptes för 10 år sedan och nu har Blizzard meddelat att utvecklarteamet inte längre jobbar på nytt material till spelet. I ett blogginlägg skriver Blizzard att det är dags att vända blicken framåt och kommer inte längre erbjuda några nya betalbara tillägg som Commanders och War Chests. Detta betyder dock inte att utvecklingen av spelet läggs ner, utan utvecklarna kommer fortsätta förse uppdateringar med finjusteringar och säsongsinnehåll. Detta kommer möjliggöra för utvecklarna att fokusera på annat som kan komma att släppas i framtiden och Blizzard skriver detta om framtidsplanerna: We know some of our players have been looking forward to some of the things we’re moving away from, but the good news is this change will free us up to think about what’s next, not just with regard to StarCraft II, but for the StarCraft universe as a whole. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

På Spåret ersätter de skrotade Rektor Hamid-avsnitten
Louise Epstein och Thomas Nordegren kallas in som ersättare

I torsdags meddelade SVT Göteborg att de två avsnitt man spelat in med Hamid Zafar och Frida Boisen utgår från höstens säsong av På Spåret. Detta var ett beslut SVT tog efter att det blivit känt att Hamid Zafar näthatat judar och homosexuella på nätet under flera års tid. Idag meddelade SVT att man kommer att ersätta de två skrotade programmen med två nya program där radioprofilerna Louise Epstein och Thomas Nordegren ersätter Hamid Zafar och Frida Boisen. De kommer nu att få möta samma motståndare dom Zafar och Boisen fick möta, två lag som består av Sanna Lundell och Plura Jonsson samt Sarah Farah Abadi och Johan Glans. Höstens säsong av På Spåret drar igång på SVT 27 november Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stardew Valley får lokal co-op med nästa uppdatering
Split screen!

Stardew Valley fyller snart fem år, men det betyder inte att utvecklaren Eric Barone är klar med spelet. Den senaste tiden har han teasat kommande funktioner som är på ingång i version 1.5 av spelet, som bland annat möjligheten att flytta på sin säng, men nyligen meddelade Barone via Twitter att uppdateringen även kommer med split screen. Enligt Barone kommer upp till två spelare lira tillsammans om de delar konsol, men på PC kommer upp till fyra spelare lira samtidigt. När uppdateringen släpps är för tillfället okänt, men troligtvis släpps den när den är klar. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Ryan Tuercks Toyota Supra får en Judd-V10:a
Everyone liked that

Vi har tidigare skrivit om drifting-proffset Ryan Tuerck och hans Toyota GT86 som fått Ferrari 458-motor under huven. Fräsigt bygge helt klart, men hans nya bil är garanterat coolare. Det är den senaste generationen av Toyota Supra och den är just nu i full färd med att få en Judd-V10:a monterad i sig, en GV4 V10 närmare bestämt. För er som inte vet så är detta en maskin hämtad från LMP1 och Formel 1. Den är på 4,0 liter och ger 750 hästar utan överladdning. Varvstoppet ligger på 11.000 varv. Det första avsnittet av 14 kring bygget släpptes igår och det kan du ser här nedan. På plats två finns ett bonusklipp ni inte vill missa. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Ny Nascalinje hittad i Peru
En 2000 år gammal katt tittar fram

Forskare i Peru fortsätter att hitta nya geoglyfer tillhörande de så kallade Nascalinjerna i Peru och har nu hittat en sådan som ser ut som en jättelik katt. Nascalinjerna består av hundratals geoglyfer som gjorde för 2500 - 1500 år sedan i ett 450 kvadratkilometer stort område i Peru. På grund av sin enorma storlek upptäcktes de först 1927 när människan fick möjlighet att flyga över dem. Nascalinjerna består dels av motiv som återfinns i naturen, som den 37 meter långa katt som nu upptäckts, samt kilometerlånga raka linjer som går lite kors och tvärs i området. Att det fortfarande upptäcks nya Nascalinjer beror på att många dolts av tidens tand. Med hjälp av nytagna flygfoton och artificiell intelligens som studerat dessa samt äldre fotografier så har man dock de senaste åren hittat ett hundratal tidigare okända Nascalinjer. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google säger hejdå till Trusted Contacts
Appen där man kunde hålla koll på nära och kära

Google har meddelat användare av deras app Trusted Contacts att denna kommer att stänga ner i slutet av året. Trusted Contacts är en app som Google lanserade för snart fyra år sedan med vilken användare kunde hålla koll på var deras anhöriga och andra närstående höll hus. Tanken bakom Trusted Contacts var bland annat att användare skulle kunna lokalisera en familjemedlem som de inte fick tag på, till exempel äldre som kanske inte var nåbara för att de kanske blivit sjuka eller råkat ut för någon slags olycka. Google skriver i ett mail till användarna av Trusted Contacts att den funktionaliteten som Trusted Contacts erbjuder numera finns inbakad i Google Maps, något som är en sanning med modifikation. I Google Maps måste en användare själv aktivera positionering för anhöriga eller andra så att dessa kan ta del av var de befinner sig, något som kanske kan vara problematiskt om det till exempel handlar om någon som är äldre och kanske lite dement eller förvirrad i största allmänhet. I Trusted Contacts finns inga sådana krav, där räcker det att en användare får tillåtelse av en anhörig att hålla koll på deras position och sedan sköts det per automatik. Google kommer att stänga ner Trusted Contacts 1 december 2020 och appen kommer därefter att bli obrukbar. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Star Trek: Discovery får en fjärde säsong
Äventyren fortsätter!

Tredje säsongen av Star Trek: Discovery hade premiär förra veckan och nu har det spikats att serien kommer få en fjärde säsong. CBS har beställt ytterligare en säsong av serien och produktionen kommer dra igång i början av november. När den fjärde säsongen av Star Trek: Discovery har premiär är för tillfället okänt, men premiär lär ske tidigast om ett år. Och troligtvis kommer även den fjärde säsongen visas på Netflix. Precis som den pågående säsongen. Tumnagel
50.5°
+
André Stray
0

Heico Sportiv kan plocka bort Volvos toppfartsspärr
Om du vill köra snabbare än 180 km/h

I maj började Volvo med toppfartsspärrar på alla deras nya modeller, max 180 km/h. Den som vill åka fortare än så kan dock gå till Heico Sportiv som då kan plocka bort spärren och släppa lös alla vilda hästar. Med deras mjukvara kan toppfarten höjas med mellan 30 och 70 km/h vilket innebär att man återigen kan nå den magiska gränsen på 250 km/h. Heico kommer att börja med det här erbjudandet nästa månad och det kostar mellan 1112 euro och 1543 euro att ta bort spärren. Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0

Baileys Salted Caramel nu i ordinarie sortimentet
Hurra!

Baileys Salted Caramel blir nu en permanent medlem i Baileys-familjen. Här har man som väntat blandat Baileys Original Irish Cream med karamell och salt och fått till den omåttligt populära kombinationen salted caramel. Alkoholhalten ligger på 17 procent. En flaska blir din för 205 kronor. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

The Kinks - You Really Got Me
Fredagsklassikern

I år är det 50 år sedan den brittiska rockgruppen The Kinks släppte albumet Lola Versus Powerman and the Moneygoround, Part One. Denna platta anses vara en av gruppens allra bästa och den största hiten därifrån är Lola. En av gruppens mest kända låtar lär dock vara You Really Got Me så därför kör vi den som klassiker denna vecka. För att fira 50-årsjubileet kommer en Deluxe Box som innehåller nya versioner och outgivet material att släppas den 11 december. Bonusklipp nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Så får du till din Beer Can Duck
Byt ut kycklingen mot anka

Beer Can Chicken var det många som gjorde förra året, eller var det året innan dess? Vill man testa något liknande fast med anka istället visar duon i Prime Time här hur du ska gå tillväga. De testar även om pilsner eller IPA är den bästa ölsorten att använda till detta och vilken av dessa som ger fågeln krispigast skinn och mörast kött. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Idag är det Internationella champagnedagen!
Tut i luren!

Idag är det fredag och det ska ju givetvis firas. Som av en händelse är det även internationella champagnedagen idag så om man vill kan man ju skåla i denna dryck. Grattis på fredag! Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Polare hjälper Polarbröd
Bagerier går samman för att göra bröden

I slutet av augusti härjade en brand på Polarbröds bageri i Älvsbyn och tyvärr gick stället inte att rädda. Man kommer att bygga upp bageriet igen men det kommer ta tid. För att fortfarande kunna erbjuda samma utbud som tidigare har man lanserat det tillfälliga sortimentet Polarpolare. Det är ett samarbete med andra bagerier som gör att några av tillverkarens favoriter har kunnat bakas igen tidigare än beräknat. Från och med nästa vecka ska alla fyra Polarpolare finnas ute i butik. Produkterna kommer att vara på tillfälligt besök tills Polarbröd kan tillverka de själva igen. Snart drar bygget av nya Polarbageriet i Älvsbyn igång och man hoppas kunna vara i drift om ett år. Tumnagel
363kg
+
Bobby Green

Ikea lanserar nya doftljus
I samarbete med grundaren av Byredo

Byredo är ett svenskt företag som grundades 2006 av Ben Gorham. Företaget tillverkar dofter, lädervaror och accessoarer. Nu presenterar Ikea doftljus-kollektionen Osynlig som är ett samarbete med Byredo. Det finns 13 stycken olika att välja mellan och dofterna ska väcka minnen och förstärka känslan av att vara hemma. Några av dofterna är Granatäpple och bärnsten, Fikon och cypress, Persikeblomma och bambu och Tobak och honung. Ljusen lanseras den 6 november. Priset ligger på mellan 49 och 249 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green

Johan åkte inlines genom Sverige
Från Göteborg till Hälsingland

Feber-läsaren Johan Bodell hade massa filmprojekt på gång men pandemin satte stopp för alla planer. Han bestämde sig då för att snöra på sig sina nyinköpta inlines och rulla från Göteborg upp till Hälsingland. Något han givetvis såg till att dokumentera vilket vi får ta del av här. Tumnagel
437kg
+
Bobby Green

I Japan finns det nu yoghurt med tomatsmak
Är detta verkligen okej?

Vissa saker gör man inte. Som att lansera en yoghurt med tomatsmak. Men det är precis vad det japanska företaget Morinaga Milk har gjort och världen blir aldrig mer sig lik. Yoghurten ska alltså smaka som den klassiska grönsaken och det finns även små bitar av tomat i sörjan. Skulle du vilja testa? Tumnagel
66kg
+
Bobby Green

Le Creuset presenterar pumpa-grytor
Snart är det Halloween

Den 31 oktober är det återigen dags för Halloween och det är det många som vill fira, bland annat Le Creuset. Därför presenterar de nu ett gäng pumpa-formade grytor och formar som kanske kan passa bra när man firar högtiden. I kollektionen finns en gjutjärnspanna, några ramekiner, pumpaformade minigrytor i två olika färger och pumpaformade ugnsformar i två olika storlekar och färger. Den minsta pumpa-färgade grytan som rymmer 0,25 liter kostar 269 kronor medan den som rymmer 0,35 liter kostar 319 kronor. Den stora grytan som rymmer två liter kostar just nu 1749 kronor. Det lilla fatet kostar 149 kronor medan det lite större kostar 229 kronor. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det Räkmackans dag!
Smarrigt!

Lillelördag och räckmackans dag! Svårslaget helt klart. Så unna dig själv en riktigt god räkmacka idag och fira att det bara är cirka tio månader kvar till värmen är här igen. Grattis på onsdag! Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Timberland gör ny tolkning av båtskon
Tillsammans med Chinatown Market

En av Timberlands signaturmodeller är den klassiska båtskon. Nu har man tillsammans med Chinatown Market tagit fram en ny tolkning av modellen och så här ser de två versionerna ut. En är svart med blåa läderdetaljer och den andra är svart med leopardmönster. Skorna är handsydda och tillverkade i Better Leather-certifierat läder. Ett par blir dina för 1799 kronor. Tumnagel
54kg
+
Bobby Green

Globen byggs om till padelhall
Öppnar den 1 november

Stora evenemang kan som ni säkert alla vet inte arrangeras just nu. Därför står arenor som exempelvis Globen och ekar tomma och så kan man inte ha det. Därför har man tagit beslutet att bygga om Globen till padelhall och man räknar med att öppna för fullt den 1 november. Då ska det här finnas 14 stycken banor - tolv dubbelbanor och två singelbanor. Banorna kommer att hyras ut i hel- eller halvtimmar för att inte spelarna ska gå in och ut samtidigt. Boka kan du göra redan nu här. Dubbelbana kostar 440 kronor per timme dagtid, 480 kvällar och helger. Singelbana kostar alltid 340 kronor per timme. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green