m

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bil / Hyundai

Hyundais Toyota Prius-utmanare Ioniq är nu helt officiell och tillverkaren benämner den som en bil som bryter mot hybridstereotyper. Det är den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor (el, plug-in hybrid och hybrid) och den kommer till Sverige i år.

Under skalet sitter en nyutvecklad bensinfyra på 1,6 liter som kopplas ihop med en elmotor som i sin tur får sin kraft från ett litiumjonpolymerbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 146 hästar och vridet till 264 Nm. Till detta kopplas en ny sexstegad dubbelkopplingslåda. På bara el ska man kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h. Vad bilen har för förbrukningen eller räckvidd anges av någon märklig anledning inte. Ioniq utrustas bland annat med autobroms, filbytesvarnare och döda-vinkelvarnare.

Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars och lansering i Europa kommer att ske under andra halvåret i år. Vad priset kommer att bli får vi tyvärr inte reda på än. Läs mer om Ioniq i det långa pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Hyundai IONIQ bryter mot hybridstereotyper

Den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor
Klassledande bränsleförbrukning och aerodynamik
Unikt, attraktivt och innovativt designspråk

Under 2016 lanserar Hyundai nya hybridbilen IONIQ i Sverige – en bränsleeffektiv och avancerad hybridbil. IONIQ kommer, som första bil i världen, erbjudas med hela hybridpaletten: elektrisk; plug-in bensin/elhybrid; och bensin/elhybrid.

"Lanseringen av IONIQ är ett viktigt steg för oss som företag och svar på dagens snabbt föränderliga livsstil och vår strävan att hela tiden ligga i framkant gällande ny teknik och att tillverka framåtblickande bilar med låga eller inga utsläpp”, kommenterar Jörgen Wedefelt, VD vid Hyundai Bilar AB. Han tillägger "IONIQ är dessutom ett starkt uttryck för vår innovativa spetskompetens och förmåga att bygga energieffektiva fordon utan att för den delen kompromissa på vare sig formgivning eller körglädje.”

Förstärkt säkerhet och avancerad komfort

Hyundai IONIQ kommer med en mängd passiva och aktiva säkerhetsfunktioner som autobroms, dödavinkel-varning och assisterande filbytesvarning.

För att bättre passa dagens uppkopplade och aktiva livsstil erbjuder IONIQ dessutom en mängd bekväma funktioner som bland annat Apple CarPlay och Android Auto samt att bilen kommer med en 7-tums TFT-display.

Bränsleeffektiv motor och design

IONIQ är utrustad med en nyutvecklad 1,6 GDI fyrcylindrig Kappa-motor och en 32 kW (44 hk) elmotor, som matas av ett avancerat litiumjonpolymerbatteri. De två motorer har en sammanlagd maximal effekt på 104 kW (141 hk) och 265 Nm (27 kg.m) i vridmoment. Bilen erbjuds med en sexväxlad dubbelkopplingslåda (6DCT) för en följsam prestanda, lätt växling och förbättrad bränsleekonomi.

IONIQ har en kupéliknad strömlinjeformad silhuett och flera aktiva samt passiva luftmotståndsfunktioner som bidrar till en luftmotståndskoefficient på bara 0,24 Cd, vilket gör IONIQ till en av de mest aerodynamiska bilarna idag till försäljning.

Den officiella världspremiären av IONIQ sker under Hyundais presskonferens på motormässan i Geneve. Bilen lanseras sedan i Europa under andra halvåret 2016.

Engelskt pressmeddelande:

Hyundai IONIQ Hybrid Breaking Hybrid Stereotypes

• Electric, plug-in hybrid and hybrid powertrains available in a single body type, a world first
• IONIQ delivers entertaining drive through all-new platform and responsive powertrains
• IONIQ Hybrid combines newly developed engine and electric motor for class-leading fuel
economy
• Unique and future-looking design influenced by efficiency and technology

January 14, 2015 – Hyundai Motor Company, South Korea's largest automaker, has unveiled the IONIQ, its advanced, alternative-fuel compact vehicle due for launch in 2016. The car will be available with an electric, plug-in gasoline/electric hybrid (HEV), or gasoline/electric hybrid powertrain, with the IONIQ Hybrid variant the first to come to market.

"The launching event announced the start of new future mobility and our will for technological innovation to the world. Hyundai Motor will spearhead efforts to become the global number two in the green car market by introducing over 22 models in the eco-friendly car line-up by 2020," said Moon-Sik Kwon, Vice Chairman at Hyundai Motor R&D Center. "IONIQ has been developed incorporating all of our technological capacities. The hybrid, pursuing the highest efficiency in its class, is economically efficient and stays true to the fundamentals of a car by delivering the fun to drive through a modern design and dynamic driving performance," he added.

The IONIQ Hybrid responds to rapidly changing customer lifestyles by breaking the mold for hybrid vehicles as it not only offers class-leading fuel efficiency but also a fun, responsive drive and attractive design, a unique mix not yet achieved by a hybrid vehicle.

The IONIQ Hybrid is equipped with a newly developed, dedicated 1.6 GDI four-cylinder Kappa engine and a 32kW (43.5PS) electric motor, which is fed by an advanced Lithium-Ion polymer battery. The two powertrains have combined maximum output of 103.6kW (141PS) and 27kg.m (265Nm) of torque. A newly developed six-speed dual-clutch transmission (6DCT) provides responsive performance and a slick gear shift, resulting in an entertaining drive, and good fuel economy.

The IONIQ's coupe-like silhouette is streamlined to manage airflow, this characteristic combines with active and passive aero features to help it achieve an outstanding Cd-value of just 0.24, making it one of the most aerodynamic cars on the market.

To suit customers' varied lifestyles, the IONIQ also offers a host of advanced comfort, convenience, safety connectivity features, including Apple CarPlay and Android Auto, catering for the vast majority of smartphone users. A 7-inch TFT information cluster brings a high-tech appearance to the cockpit, displaying a range of digital gauges in high resolution, including a number of hybrid-specific displays.

Based on an exclusive new platform, the driving performance of the IONIQ is similar to that of a regular compact car, thanks to its responsive hybrid powertrain. Ride and handling as well as noise, vibration and harshness levels are specially tuned to contribute to a superior ride quality as well as being quiet and comfortable on long journeys.

To complement the IONIQ's long list of high-tech features, a host of innovative future-ready active and passive safety features protect the driver and passenger. Electronic systems like Autonomous Emergency Brake, Lane Keeping Assist System / Lane Departure Warning System, and a Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert provide guidance to avoid any accident. Seven airbags including a knee-airbag for the driver, as well as structural body enhancements, enabled by adapting 53% of the body with Advanced High Strength Steel, gives the IONIQ's chassis superior rigidity for responsive handling and enhanced safety.

The new car's name references elements of its creation. An ion is an electrically-charged atom, linking to the car's clever combination of electrified powertrains. The second part of the name references the unique offering it brings to the Hyundai range, demonstrating the brand's environmental commitment and willingness to maximize choice for its customers. Finally, the Q is depicted in the car's logo as a visual breakthrough, acknowledging the fresh new approach of this advanced, low-emission model.?

Contents

01 Styling
Eco-friendly meets high-tech

02 Powertrains
Efficient and ultra-low emission

03 Advanced engineering and technology
Setting IONIQ apart

04 Driving Performance
Efficient mobility without compromise

05 Comfort and convenience
Top-class comfort, trend-setting convenience

06 Safety
Innovative active and passive safety features

01 Styling: Eco-friendly meets high-tech

The IONIQ calls upon two key influences – efficiency and technology – in its design, which combine to create a unique and future-looking appearance. Throughout the IONIQ's development, engineers and designers worked hand-in-hand to ensure that form and function evolved simultaneously.

These eco-friendly and high-tech aims are met consistently throughout the IONIQ, while the joined-up development process influences the attractive styling of the car more than any other rival as form and function combine seamlessly. The IONIQ's distinguished exterior design sets the model apart from other hybrid electric vehicles as the styling builds the car's high-tech features into its design, emphasizing the model's eco-friendly image.

Exterior Design
In crafting the exterior appearance of the IONIQ, Hyundai Motor's designers concentrated on the car's future-orientated character, which is at the heart of its appeal.

A fluid exterior shape and natural air flow channels emphasize the aerodynamic body lines and volumes that communicate the IONIQ's eco-friendly credentials while also conveying its performance abilities. A sporty, hatchback-like profile sets the IONIQ apart from other hybrid models with the car's distinguished exterior design contributing to its attractive styling.

The IONIQ's sleek exterior shape is inspired by aerodynamic efficiency complementing the soft lines and surfaces that trace the car's outline. Its exterior panels are designed to flex to boost aerodynamics further, which, when combined with various other smart efficiency solutions, produces class-leading Cd-value of just 0.24.

In addition to the IONIQ's supple body shape, further design details contribute towards Hyundai Motor's aim of achieving an eco design matching high levels of technology. At the front of the car, the refined shape of the headlights and Hyundai Motor's signature hexagonal grille visually depict the purity of IONIQ as an eco-friendly car. Contrasting colors at the base of the bumper add a special flair, while nine exterior colors are available and can be paired with a choice of three interior options. A unique radiator grille, with HID headlights set above C-shaped LED light distinguishes the front of the car, while specially-designed 15/17-inch wheels differentiate the hybrid vehicle from its electric and plug-in hybrid siblings.

Interior Design
Just as with the car's exterior design, the interior of the IONIQ captures the model's futuristic perspective and draws on the car's eco-friendly and hybrid credentials. A 'Purified High-Tech' concept was established, which then evolved into the refined interior of the IONIQ.

A recurring smooth, elegant and clutter-free theme meets a warm feeling inside the IONIQ as efficient use of interior space complements a logical, structured approach applied to the layout of controls. Eco-friendly materials are used to create a simple and clean look throughout the car, giving the interior a spacious, sleek, light and purified feel.

02 Powertrains - Efficient and ultra-low emission

Developed to strive for the world's highest hybrid fuel efficiency without compromising the driving performance, the IONIQ Hybrid is equipped with a newly developed, dedicated 1.6 GDI four-cylinder Kappa engine. The 1.6 GDI powerplant delivers 77kW (105PS) at 5,700rpm while providing maximum torque of 15.0kg.m (147Nm) at 4,000rpm. It is combined with a newly developed, very efficient six-speed dual-clutch transmission (6DCT) and, in collaboration with the 32kW (43.5PS) electric motor, offers a maximum output of 103.6kW (141PS) at 5700rpm and 27.0kg.m (265Nm) of torque in first gear 24.0kgf.m / 235Nm in second to sixth.

The IONIQ Hybrid outperforms all other hybrid electric competitors in this segment while still providing a fun, responsive drive, an attractive design and comprehensive state of the art convenience features.

Six-speed dual-clutch transmission
The IONIQ Hybrid and Plug-in hybrid both feature a six-speed dual-clutch transmission (6DCT), which boasts best-in-class transfer efficiency through the use of low-friction bearings and low-viscosity transmission oil.

Capitalizing on the latest generation of transmission technology, the IONIQ achieves its unique mix of driving performance and excellent fuel efficiency through intelligently set gear ratios combined with a sophisticated shift strategy, which transfers power smoothly from gear to gear.

Differentiating itself from other hybrid cars, which are often criticized for 'rubber band-like' acceleration, the sporty and fun to drive IONIQ uses its 6DCT to engage the driver and harness the electric and combustion technologies to best effect.

Enhancing further the car's fuel efficiency and dynamic driving characteristics, the driver can also select SPORT or ECO modes. The SPORT function holds lower gears longer and combines power from the engine and electric motor to reward the driver with maximized performance. In ECO mode, the 6DCT optimizes the gear selection for fuel economy, shifting up earlier to higher gears to achieve class-leading fuel economy.

Compact and powerful electric motor
The 1.6 GDI engine is accompanied by a 32kW (43.5PS) electric motor, which also adds another 17.3kg.m (170Nm) to the system at maximum output. It enables the IONIQ Hybrid to operate in pure electric mode at speeds up to 120kph, maximizing efficiency and minimizing CO2 emissions.

The electric power is generated by a permanent magnet synchronous motor and was specifically developed for world-class efficiency. To achieve this, parts of the motor were optimized by reducing the thickness of core components (electrical steel sheet) by up to 10% and adopting rectangular-section copper wire to decrease core and copper loss.

Lithium-Ion polymer battery
Hyundai Motor engineers decided to use a Lithium-Ion polymer battery pack for the IONIQ Hybrid - instead of conventional nickel-metal-hydride batteries. This provides lower memory sensitivity, excellent charge / discharge efficiency and an outstanding maximum output. Efficient packaging was also taken into consideration as the battery system is located underneath the rear seats so that the usability of the passenger cabin and cargo area is entirely uncompromised.

The complete set of hybrid powertrain components was designed to be very compact and highly efficient. The combined extra weight of the hybrid technology therefore only adds minimal additional weight to the IONIQ but, significantly increases its efficiency.

03 Advanced engineering and technology - Setting IONIQ apart

IONIQ's engineers did not only focus on making the powertrain as efficient as possible, they set out to create a car that excelled in design, comfort and convenience of infotainment. Applying the latest technologies and engineering techniques to these areas enhances the IONIQ's appeal and elevates its status against competitors.

Aerodynamic
IONIQ's sleek, coupe-like silhouette and its simple, carefully wrought contours assist the efficient management of airflow around the exterior. Additional applications like front wheel air curtains, an external active air flap, a rear spoiler and diffuser, side sill moldings, floor undercover and a closed wheel design all contribute to the car's efficiency in its goal to offer the world's best hybrid fuel efficiency.

Comfort and convenience
To provide a pleasant, comfortable and refreshing climate in the car without using unnecessary amounts of energy, IONIQ's climate control can be switched to an efficient operation mode. Due to a maximum utilization of the inside air when air-conditioning or heating, ventilation losses can be minimized and the overall efficiency of the system increases. Also, the dual-zone climate control can be set to 'driver only' mode, reducing the load of the air-conditioning and heating to work more efficiently.

Another Hyundai-first and a key characteristic of the IONIQ is its innovative use of recycled materials or eco-friendly materials. For example, the interior door covers are made from recycled plastic combined with powdered wood and volcanic stone. While providing the same quality appearance and noise damping performance, the weight is reduced by 20% compared to conventional cladding material.

The softer, more natural feel is achieved alongside less reliance on oil-based products. The eco-consciousness extends to other areas of the car too. Raw materials extracted from sugar cane are partly applied on the headlining and carpet helping to improve quality of air inside the car and the recyclability of vehicle parts at end of life. Eco-friendly paint with ingredients extracted from soybean oil are used to achieve lustrous metallic colors on some of the components.

ECO-DAS
The ECO-DAS (Eco-Driving Assistant System) set-up makes best use of several unique technologies in order to make the IONIQ as efficient as possible. ECO-DAS assesses the driving route set in the satellite navigation system and current traffic levels. The system enables the most efficient battery charging or extra motor assistance as required by the predicted road conditions.

The advanced system encourages efficient coasting by informing the driver of changes in speed limit or road conditions, allowing the car to travel the same distance, in the same time, without the need for harsh acceleration or braking. This utilization of key technologies and smart driving processes ultimately improves fuel efficiency while also optimizing battery capacity and lengthening the electric range deliverable from a single charge.

Infotainment
To suit customers' varied lifestyles, the IONIQ features state-of-the-art infotainment and connectivity features. The IONIQ is equipped with a new generation high-resolution 7-inch TFT-information cluster. With a resolution of 1280x720 pixels, it displays all types of gauges (speedometer, ECO, state of charge, fuel etc.) including hybrid-specific displays like the current system operation or status. Depending on the selected drive mode, background color and gauges are adapted to always provide the most important and useful information as well as In fa relaxed or sporty atmosphere through the colors used.

The IONIQ will cater for drivers looking to integrate their smart phone with the vehicle's infotainment system by providing both Apply CarPlay and Android Auto. Both systems enable users to connect their devices to deliver and control music, telephone or navigation functions on screen. The seamless connectivity allows drivers and passengers to stay connected while remaining focused on the road. To ensure occupants' phones are always charged, IONIQ also offers a wireless inductive charging pad (Qi standard) for mobile phones, set among the other cutting-edge features inside the car.

Weight reduction
One of the main questions throughout every single development step of the IONIQ was, where weight could be cut without compromising the goal to also create a fun-to—drive and comfortable car. The IONIQ uses aluminum in the hood and tailgate, which reduces weight by 12.4kg compared to the conventional steel option without any disadvantages in noise or vibration. The weight loss strategy also extended to less obvious areas like the cargo-screen cover. Due to a higher usage of light-weight components and a more compact optimized build, the cargo-screen cover of the IONIQ is around 25% lighter than the version used in other Hyundai models.

04 Driving Performance - Efficient mobility without compromise

Driving performance of the IONIQ is better than any hybrid car in its class thanks to its hybrid powertrain, which is specially adapted for the IONIQ to deliver efficient mobility without compromise. Ride and handling, as well as noise, vibration and harshness levels, are specially tuned to contribute towards superior ride quality, while insulation in the dash minimizes engine noise. Damping in the floor panels as well as enhanced A- and B-pillar fillings, thicker window glass and noise cancelling film on the windshield further improve the quiet and comfortable ride.

A sporty gear shift is achieved with the six-speed dual-clutch transmission, which adds to the 'fun to drive' element and overall pleasure of driving the IONIQ. The 6DCT helps maintain the model's exciting driving sensation and can be switched from the pre-set ECO mode into SPORT mode, rewarding the driver with later gear shifts and using more engine power to maximize performance.

The application of a multi-link rear suspension system with dual lower arm enhances ride comfort while a proportionately large use of aluminum for front and rear suspension components saves around 10kg of weight compared to conventional means. A reduction of 2.3kg per front lower arm unit saves 4.6kg at the front of the car, while 7.14kg is saved at the IONIQ's rear with each unit shedding 3.57kg.

Responsiveness and feedback from the steering system is clear and precise, with an increased steering gear ratio that helps to compound the IONIQ's sporty and responsive feel while reinforcing the car's 'fun to drive' character.

Braking force is optimized to get the most out of the hybrid system's regenerative braking system, in turn helping the IONIQ maintain a healthy state of charge (SOC). The regenerative braking system also operates to reduce noise, using the third generation of the brand's energy recuperating stopping system. An Integrated Brake Assist Unit (iBAU) and Pressure Source Unit (PSU) also contribute to quieter operation than competitors. This also helps ensure ultra-low friction for maximum energy recuperation and efficiency.

A collaboration with tire manufacturer Michelin gives IONIQ enhanced levels of efficiency as the car is fitted with low rolling resistance tires for better fuel economy, plus the car's larger 17-inch wheels are fitted with silica tires for better performance. The multi-link suspension system has been adapted in order to work most efficiently with low rolling resistance tires.

05 Comfort and convenience - Top-class comfort, trend-setting convenience

The IONIQ delivers great driver and passenger convenience, bringing to the segment a range of considerations that other dedicated hybrid vehicles may have compromised on in the past.

All hybrid components of IONIQ are cleverly packaged to not compromise space, flexibility or usability of the interior. In fact, IONIQ offers best-in-class cargo space by positioning the hybrid's battery underneath the rear seats. Moreover, the rear seats can fold flat providing a cargo space of up to 750 liters, allowing large pieces of luggage to be stowed with ease, plus flexible daily usability.

It also offers great front and rear headroom, plus comprehensive shoulder and leg room in the front and back, while a memory function driver's seat and heated front and rear seats invite occupants for a relaxing ride.

06 Safety - Innovative active and passive safety features

The IONIQ boasts a light yet rigid body as a result of advanced design, construction methods and materials. Featuring 53% Advanced High Strength Steel, the IONIQ's chassis benefits from superior rigidity for responsive handling and is extremely safe, with high impact energy absorption and minimized distortion to protect passengers in the event of a collision.

To complement the IONIQ's long list of advanced convenience technologies, a host of innovative future-ready active and passive safety features protect the driver and passengers. These electronic assistive systems are class-leading as IONIQ continues to break the mold for hybrid vehicles.

The long list of active safety features includes Blind Spot Detection, which works directly alongside Lane Change Assist and Blind Spot Detection with Rear Cross Traffic Alert to warn the driver of any surrounding vehicles, passengers or other objects that may lead to a collision if unnoticed while the car is in motion.

A Lane Departure Warning System (LDWS) and Lane Keeping Assist System (LKAS) are of use when driving on the highway. The systems alert the driver if unsafe movements are made while the car is driving by sensing the car's position in relation to highway lanes. The LDWS sounds an alarm before the car moves over white lines on the road, while the LKAS warns the driver acoustically and visually before inducing corrective steering to guide the driver back to a safe position.

The car is also fitted with an Autonomous Emergency Braking (AEB) system, an advanced active safety feature that alerts drivers to emergency situations, braking autonomously if required. Using front radar and camera sensors, AEB operates in three stages. Initially warning the driver visually and acoustically, it controls the brake according to the collision danger stage, and applies maximum braking force right before the moment of collision. When a vehicle or pedestrian is sensed in front of the IONIQ, the system is activated, operating at speeds of 10km/h or above and minimizes damage when a collision is unavoidable.

Using front radar sensors, Smart Cruise Control allows a constant speed and distance to be maintained from the vehicle ahead without depressing the accelerator or brake pedals, it is automatically cancelled when the speed of the car drops to 10kph or below. Additionally, a Tire Pressure Monitoring System ensures the IONIQ's tires are always suitably inflated.

Around the interior of the IONIQ, a total of seven airbags are available. Including a knee airbag for the driver, they are placed to protect the vehicle's occupants in the event of a collision. Body structure improvements to the car mean it is strong and durable in the event of a crash - complemented by a high-strength fiber-reinforced rear bumper.
45.3°
0

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år

Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Historielektion om Nakahama Manjiro
Mannen som

Här får vi höra den fascinerande historien om japanen Nakahama Manjiro som efter ett skeppsbrott år 1841 plockades upp av ett amerikanskt valfångstfartyg som tog honom till USA. Eftersom han inte kunde återvända till Japan då landet var isolerat och utvandring kunde straffas med döden valde han att stanna i USA för att lära sig språket. 1851 lyckades han dock återvända till Japan där han, efter månader med utfrågningar, fick en myndighetsposition tack vare sina nya färdigheter. Han jobbade bland annat som tolk för landets shogun och spelade en viktig roll i hur landet började öppnas upp för omvärlden under den tiden. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Flicka med pärlörhänge
I tokigt nära detalj

Mikroskoptillverkaren Hirox har gjort en tio gigapixelstor panoramabild på av Johannes Vermeers berömda målning Flicka med pärlörhänge. Det är sammanlagt 9 100 tokdetaljerade foton som tagits med Hirox 3D-mikroskop. Då det är 3D-bilder kan tavlan också ses som ett 3D-landskap vilket är lite tufft. I klippet nedan kan du kolla in hur avbildningsprocessen gick till och resultatet kan du spana in via länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Cyberpunk 2077 fick stor uppdatering
Fixar buggar och optimerar prestandan

Under helgen släppte CD Project RED sin första stora patch för Cyberpunk 2077. Patchen tar spelet till version 1.1 och ska fixa buggar samt optimera prestandan. En komplett lista på allt som den innehåller kan hittas via länken nedan. En grej som sannolikt inte står med på den listan är dock en ny bugg som kan leda till att man inte kan komma längre i spelets handling. Enligt rapporter handlar det om uppdraget Down on the Street som skapat problem för vissa spelare eftersom en av NPC-karaktärerna inte gör det de ska och även om man laddar om spelet så går det ej vidare. På Reddit finns det en lösning för hur man kan fixa det fram till en ny buggrättning löse det. Nästa stora patch, som tar spelet till version 1.2, förväntas dyka upp om några veckor och sägs erbjuda en ännu större samt mer signifikant förbättring. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Elon Musk vill donera 100 miljoner dollar till koldioxidinfångning
Låter vettigt

Elon Musk meddelade i veckan att han kommer donera 100 miljoner dollar till den bästa tekniken som kan fånga koldioxid. Vad som krävs för att bli berättigad till dessa miljoner är oklart men Elon nämnde att han kommer presentera fler detaljer kring denna "tävling" inom en vecka. Det blir ju onekligen trevligt om detta initiativ leder till något vettigt. Förhoppningsvis slår nu jordens kloka människor ihop sina hjärnor och levererar något vettigt så vi kan minska mängden koldioxidutsläpp. Tumnagel
49.5°
+
Frode Wikesjö
0

Premiären för Fast and Furious 9 flyttas till hösten
A Quiet Place II gör också det

Då var det dags igen att få reda på att man får vänta ännu längre på att få se filmerna man ser fram emot. Först ut denna gång är Universal Pictures som bestämt sig för att Fast and Furious 9 inte ska släppas förrän under hösten någon gång. Exakt när vet man ej men det kanske är lika bra att de inte spikar något datum som de inte är säkra på de kan hålla. Paramount senarelägger också n premiär nämligen den för A Quiet Place II. De kommer räknar nämligen med att biograferna är öppna igen den 17 september. Tumnagel
36.1°
+
Frode Wikesjö
0

Om en vecka släcks Battleborn-servrarna
Var de fortfarande igång?

Battleborn från 2016 var väl inte direkt något jättebra spel. Det fångade aldrig någon större publik då de flesta spelare under den våren var mer fokuserade på Overwatch än vad Gearbox hade att erbjuda. Därför var det väl inte direkt oväntat att 2K förra året meddelade att de skulle stänga ner spelets servrar och via det mer eller mindre döda spelet då spelet kräver servertillgång för att fungera, även enspelarkampanjen. Den 31 januari är sista dagen som spelets servrar kommer vara uppe så om man vill spela detta spel innan det dör har man nu endast en vecka kvar på sig att göra det. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0

Konfigurationsändring ledde till massutloggning på Facebook
Där ser man

När Feber-hövdingen Roger Åberg i går morse skulle se vad som hände på Facebook på sin iPhone märkte han att hade loggats ut ur det sociala nätverket. Det visade sig att flertalet iPhone-användare råkade ut för detta under helgen och de som använde tvåfaktorsautentisering kunde ha det extra svårt att logga in igen under en period. Facebook bad om ursäkt för problemet under gårdagen och tydligen berodde denna massutloggning på en konfigurationsändring som de hade gjort. Exakt vad för konfigurationsändring man gjorde är oklart men vi får väl anta att de ser till att detta inte händer igen nästa gång de gör den. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Mira Furlan är död
Och Objective-C-skaparen Brad Cox också

Fler tråkiga nyheter denna helg då både skådespelaren Mira Furlan och objective-C-skaparen Brad Cox har gått bort. Mira Furlan spelade ambassadören Delenn i Babylon 5 men blev på senare tid kanske mer känd för rollen som Danielle Rousseau i Lost. Dödsorsaken är fortfarande okänd men Mira blev 65 år gammal. Brad Cox är mannen bakom programmeringsspråket Objective-C vilket bland annat var föregångaren till Apples Swift. Brad blev 77 år gammal. Tumnagel
34.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du sticka Bernies vantar
Stickfeber

Dagen då USA:s 46:e president, Joe Biden, svors in var det inte han som var mest omtalad på nätet utan det var senatorn Bernie Sanders som fångades på bild lite lagom uttråkad och med fräna vantar. Bilden blev snabbt ett meme och vantarna blev snabbt eftertraktade. Personen som stickade dessa vantar har dock sagt att hon inte har tid att sticka några fler så det är något som du får göra själv. Ritningar för hur man går tillväga för att sticka dem finns numera lite överallt på nätet, bland annat på den svenska sajten Etc. Så om du inte har något att göra denna söndag samt är i behov av ett par fräna vantar så är det ju bara till att sätta igång och sticka. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ben Affleck pratar med Sacha Baron Cohen
Bland annat om den där Giuliani-scenen

I det senaste avsnittet av intervjuserien Actors on Actors pratar Ben Affleck med Sacha Baron Cohen om diverse saker. Ett ganska trevligt samtal om man är intresserad och du kan lyssna på hela grejen i klippet ovan. Inte helt oväntat var Ben mycket intresserad av hur de lyckades få till den där Rudy Giuliani-scenen från Borat Subsequent Moviefilm. Just den delen kan du se i tweeten nedan. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Larry King är död
Amerikanska tv-legendaren har lämnat oss

Den amerikanske tv-profilen Larry King är död, 87 år gammal. Larry åkte in på sjukhuset strax innan nyårsafton eftersom han behövde intensivvård för COVID-19. Tyvärr förlorade han kampen och har nu avlidit på Cedars Sinai-sjukhuset i Los Angeles. Förutom COVID-19 hade Larry länge haft andra hälsoproblem så som diabetes, flertalet hjärtattacker, flerfaldig bypassoperation samt lungcancer och tillhörde därav också flera riskgrupper. Tumnagel
17.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ny svensk plattform för jakt- och sportskytteartiklar
Pangare.se

Pangare.se är en ny markplatsplattform skapad för svenska jägare och sportskyttar. Syftet med sajten är att de som håller på med dessa hobbys kan handla jakt- och sportskytteartiklar säkra för både köparen samt säljaren. På sajten kan du både hitta begagnade och nya artiklar. Genom e-legitimation (Bank ID och Freja eID) verifieras användarnas identiteter men deras annonser är anonyma för andra. Detta gör att ingen kan lokalisera föremålet säljaren annonserar fram till säljaren väljer att svara på meddelandet skickat från en potentiell köpare. Sajten påstås också lagra så lite data som möjligt och säger att de rensar alla data de besitter flera gånger i timmen. Folket bakom sajten kom på idéen när de insåg hur svårt det har blivit att köpa och sälja jakt- och sportskyttevapen säkert och smidigt. Sociala medier tar också allt mer avstånd från vapen och stänger ner grupper samt sidor tillägnat för sådant. Därför ville de göra livet lite lättare och säkrare för landets jägare och sportskyttar via denna nya sajt. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0

Google sök får ny design på mobilen
Ingen jättedramatisk förändring dock

Google sök i mobilen kommer få en lite lättare design på telefonerna inom de närmsta dagarna. Google utlovar en ljusare design som gör det enklare att fokusera på informationen man söker efter istället för designen runtomkring. Sökresultaten sträcker sig nu längre ut till kanterna och allt har fått en mer "rundare" känsla. Den nya designen rullas ut till användare inom de närmsta dagarna. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Apple vill börja använda MagSafe-kontakt igen
Och SD-kortläsare

Bloomberg rapporterar att Apple planerar att börja använda MagSafe-kontakter och SD-kortläsare på MacBook igen. MagSafe-kontakten slopades som bekant 2015 till förmån för USB-C. USB-C är ju helt klart en trevlig kontakt då man kan hitta sådana sladdar samt laddare lite var som helst och är inte heller särskilt dyra. Men USB-C-kontakten förhindrar ju inte från att ens dator dräms i golvet när någon råkar rycka i sladden på fel sätt. Bloomberg säger att nästa MacBook Air kommer köra MagSafe igen och ha två USB-4-portar. Om MagSafe-kontakten kommer se likadan ut som den gjorde för fem år sedan är dock oklart. En anledning till varför man går tillbaka till MagSafe är enligt Bloomberg för att tillfredsställa Mac-fantaster som gnällt över att de nya datorerna inte använder denna magnetiska kontakt längre. Förutom MagSafe-kontakten så nämner de också att SD-kortläsaren kan komma tillbaka till MacBook Pro framöver. Detta är säkert något som kommer glädja fotografer då kortläsaren plockades bort 2016. Tumnagel
53.4°
+
Frode Wikesjö
0

Vicarious Visions sägs ligga bakom Diablo II: Resurrected
Borde därav bli bättre än Warcraft III: Reforged

I går blev det känt att Tony Hawkx27s Pro Skater 1 + 2-utvecklaren Vicarious Visions skulle bli en del av Blizzard. Inte långt efter den nyheten rapporterar Bloomberg att studion kommer ansvara för den uppdaterade versionen av Diablo II. Denna uppdaterade version utvecklades initialt av ett internt team som var ansvariga för Warcraft III: Reforged, en remake som inte togs emot jätteväl av fans och kritiker. Men nu påstås Vicarious Visions ha tagit över ansvaret och med tanke på hur bra de lyckades modernisera Tony Hawkx27s Pro Skater samt Crash Bandicoot N. Sane Trilogy kan de nog säker få till ett vettigt Diablo II också. Tumnagel
49.4°
+
Frode Wikesjö
0

Regeringen är öppen för hårdare reglering av techjättar
Gillar EU:s lagförslag

Den svenska digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) säger till TT att regeringen vill ha tuffare reglering av techjättarna. Bland annat nämnde Anders att han gillar lagförslaget från EU att techjättarna ska bli medansvariga för det som publiceras på deras plattformar och tvingas att ta bort olagligt innehåll från sina plattformar. "När det gäller förslagen att hålla borta olagligt innehåll tror jag att de flesta plattformar välkomnar det. Det ger dem en riktpunkt och det kan vara praktiskt även för dem att ha ett tydligt regelverk och slippa att bli måltavla för debatter" Lagförslaget innebär att ett system med nationella samordnare sätts upp i EU-länderna. De kommer då få en övervakande roll som ska meddela plattformarna när olagligt material innehåll dyker upp och då tvingar dem att plocka bort det. Anders säger att lagförslaget ska begränsas till det strikt olagliga materialet men säger också att det finns länder i EU som vill att bolagen även ska bli skyldiga att ta bort olämpligt material. Detta lagförslag innefattar också ett högre krav på transparens från dessa plattformsbolag. Det innebär bland annat att de måste bli bättre på att motivera och förklara varför de plockar bort innehåll som strider mot sina användarvillkor. Tumnagel
47.3°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft ångrar sig kring Xbox Live-prissättningen
Gör en pudel

Under gårdagen meddelade Microsoft att de skulle öka priset för Xbox Live. Detta gjorde folk kanska upprörda så pass att Microsoft nu bestämt sig för att inte genomföra prisökningen längre. We messed up today and you were right to let us know. Connecting and playing with friends is a vital part of gaming and we failed to meet the expectations of players who count on it every day. As a result, we have decided not to change Xbox Live Gold pricing. I samband med det här så passade de också på att meddela att free-to-play-spel inte längre kommer kräva Xbox Live Gold för att spela online. Så, så var det med det. Tumnagel
48.5°
+
Frode Wikesjö
0

unemployedwineguy testar Aviation gin
Ryan Reynolds-ginen

Skådespelaren Ryan Reynolds har många strängar på sin lyra. En av dem är hans ginmärke Aviation Gin som unemployedwineguy recenserar i följande video. Jag har själv avverkat en flaska och mitt betyg är att det är bra bas-gin att ha hemma i skåpet. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Vice träffar mannen bakom All Gas No Brakes
Andrew intervjuar "intressanta" amerikaner

Om ni har hängt på internet de senaste åren finns det chans att ni någon gång har sett något från Andrew Callaghans YouTubekanal All Gas No Brakes. På denna kanal åker han omkring i USA och intervjuar folk och spanar in olika kulturer. Den gemensamma nämnaren är att folket han träffar väldigt ofta har väldigt starka åsikter om olika saker som alla i hela världen kanske inte håller med om. Det är mycket MURICA och liknande. Nu den senaste tiden har det även, inte helt oväntat, handlat mycket om pandemin. Vice har träffat Andrew i South Dakota där han spanade in en årlig motorcykelträff som innehöll en hel del intressanta personer. Bonusklipp och kanalens första klipp nedan. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Snart kan du hyra barnkläder från Arket
Kommer kosta 19,50 euro i månaden

På torsdag den 28 januari drar Arket igång en ny grej och det är att man kommer börja hyra ut barnkläder. Det hela sker i samarbete med e-handelsbolaget Circos som sedan tidigare riktat in sig på prenumeration och uthyrning av kläder. Tjänsten kommer att kosta 19,50 euro per månad och kunden kan därefter antingen välja ett färdigt klädpaket eller plocka fritt bland utbudet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Marc et Claude - I Need Your Lovin'
Fredagsklassikern

Fredag igen och dags att veva igång helgen med lite härlig musik. Denna vecka dyker vi in i en riktigt mysig tranceklassiker skapad av den tyska duon Marc et Claude - I Need Your Lovinx27. Låten släpptes år 2000 och samplar The Korgis låt Everybodyx27s Got To Learn Sometime. Bonusklipp nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Nat gör lite kyckling i ugn
Och svär en hel del

I sitt senaste klipp gör Nat en kyckling i ugn samtidigt som han svär som bara den, som vanligt. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Ny singel från Billie Eilish
Tillsammans med Rosalía

Här har vi låten Lo Vas A Olvidar som är ett samarbete mellan Billie Eilish och Rosalía. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Levi's och BAPE presenterar kollektion
Släpps den 23 januari

Levix27s har slagit sina påsar ihop med det japanska varumärket A Bathing Ape (BAPE) och presenterar nu en gemensamt framtagen kollektion med kläder. Man har tagit flera av Levix27s klassiker och gett dessa en touch av BAPE. Allt släpps den 23 januari och grejerna kommer att finnas i Levix27s butik på NK i Stockholm och på nätet. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green

Dokumentär om Serj Tankian
Sångaren i System Of A Down

I dokumentären Truth to Power får vi följa Serj Tankian som är sångare i metalbandet System Of A Down. Allt från exklusiva intervjuer till backstage-material ska finnas med. Släpps den 19 februari. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green

Jakten på det bästa grillkäket
John Lewis är dedikerad

Har ni tagit fram grillen för året än? Inte? Snart är det dags och här kanske ni kan få lite inspiration till vad ni ska slänga på den. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Gorillaz om instrumenten som spelas lät korrekt
Stökigt

När Gorillaz spelar på sina instrument kommer det olika ljud som bildar musik. Men om ljuden faktiskt överensstämde med hur bandet spelade i sina videos skulle det kanske låta så här. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green

Streetwear-kollektion från Jägermeister
Släpps den 31 januari

Jägermeister presenterar ny Best Nights som är en kollektion med streetwearkläder. Denna frontas av den svenska influencern, designern och entreprenören Lisa Anckarman och stylisten Bloody Osiris. Totalt finns det tolv stycken olika plagg och på varje finns koordinaterna till Jägermeisters huvudkontor i Wolfenbüttel i Tyskland. Tygerna är gjorda av 100 procent organisk bomull och varje plagg är tillverkat inom EU. Släpps den 31 januari och finns endast på länken nedan. Tumnagel
52kg
+
Bobby Green