I höst kommer Renault Mégane R.S. Trophy-R
130 kilo lättare än vanliga R.S. Trophy
I slutet av maj rullade Renault ut en Mégane R.S. Trophy-R på Ringen och satte då rekord som den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen. I höst kommer man att kunna köpa sig ett eget exemplar men endast 500 stycken kommer att tillverkas.
Fokus när det kommer till den här versionen har varit att få ned vikten ytterligare, vässa till chassiet och förbättra aerodynamiken. Bilen har exempelvis inget baksäte och fälgarna är i kolfiber. Avgassystemet kommer från Akrapovic och det är i titan. Jämfört med en Mégane R.S. Trophy i grundutförande väger den här hela 130 kilo mindre. Vidare har bilen ställbara dämpare från Öhlins och Brembo-bromsar - dessa går även att få med keramiska skivor. Under huven sitter det fortfarande en turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 300 hästar.
Några bilar kommer till Sverige och dessa kan nu förhandsbeställas hos följande återförsäljare:
- Upplands Motor i Akalla, Stockholm
- Bilia Segeltorp i Stockholm
- Hedin Bil i Mölndal, Göteborg
- Tage Rejmes i Norrköping






Nya Renault MÉGANE R.S. TROPHY-R är Renaults hittills mest högpresterande bil. Den har sina rötter i Renaults långa historia inom motorsporten och förevigar legenden om rekordbilen Mégane R.S. ytterligare en gång genom att överföra Renault Sports teknik och kunskap från motorsporten till en gatbil. Renault sports ingenjörer har flyttat fram gränsen för vad som är möjligt ytterligare en gång, vilket bevisats med ett nytt rekord på Nürburgring.
Nya MEGANE R.S. TROPHY-R är utrustad med samma effektiva 1.8 L 300 hk motor som Trophy versionen (167 hk/l). Därmed var det inte effekt man sökte på Renault Sport, utan istället fokuserade de på tre huvudområden.
Drastisk viktreduktion. I jakten på vikt analyserades varenda liten detalj. Exempelvis är baksätet borttaget och fälgar tillverkade i kolfiber finns som tillval. Avgassystemet från Akrapovi? är tillverkat i titan för att kapa ytterligare vikt. Helheten resulterar i en besparing på -130 kg jämfört med en Mégane R.S. Trophy i grundutförande.
Komplett omarbetat hjulupphängning. Framaxeln har ökad negativ camber och bakaxeln är lättad och av H-typ. Stötdämparna från svenska Öhlins är justerbara. Bridgestones S007 däck är speciellt utvecklade för Renault Sport medan Brembo star för bromssystemet som kan utrustas med kolfiber/keramiska skivor.
Förbättrad aerodynamik. Specifika aero-hjälpmedel som kolfiber diffusor, och vindavvisare undertill förbättrar luftflödet och cirkulationen. NACA luftintag och luftintag för bromskylningen ser till att optimera den naturliga kylningen.
Den 5 april 2019 tog Nya MEGANE R.S. TROPHY-R ett nytt rekord för framhjulsdrivna produktionsbilar. Varvtiden blev 07:40.100 på den 20.6 km långa Nordslingan på tyska Nürburgring. Bilen satte även en ny referenstid för det officiella varvet på 07:45.389.
Nya MEGANE R.S. TROPHY-R kommer att säljas under slutet av 2019 I en begränsad upplaga om 500 numrerade bilar.
Till Sverige kommer en handfull bilar som kan förhandsbeställas exklusivt hos landets R.S. specialister:
- Upplands Motor i Akalla, Stockholm
- Bilia Segeltorp i Stockholm
- Hedin Bil i Mölndal, Göteborg
- Tage Rejmes i Norrköping
Renault Megane RS Trophy-R slår rekord på Ringen
Är nu den snabbaste framhjulsdrivna bilen där

Renault rullar ut vassare version av Mégane RS
Trophy bjuder på 300 hästar
