m

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept
Ska börja serietillverkas 2020

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept
Bil / Volkswagen

Volkswagen fortsätter att trycka ur sig eldrivna konceptbilar och den senaste att visas upp är den här som man kallar för I.D. CROZZ. Det är en fyrdörrars coupé och SUV i ett som driver på alla fyra, har en lite högre markfrigång, autopilot och som ska ta sig 50 mil på en laddning. Volkswagen benämner den här som ett konkret exempel på vad vi kan förvänta oss se rulla fram på våra vägar år 2020. Det är nämligen året då modellen ska börja serietillverkas.

Under skalet sitter två elmotorer som driver varsin axel. Dessa har tillsammans en effekt på 306 hästar. Motorn som sitter där bak ger 204 hästar och är den som jobbar mest, men när det behövs hoppar den andra som ger 102 hästar igång där fram. Litiumjonbatteriet som matar elmotorerna är på 83 kWh och detta sitter monterat i golvet. Toppfarten för bilen anges till 180 km/h. Har man en snabbladdare ska det gå att ladda upp till 80 procent på 30 minuter. Bilen mäter in på 4,62 meter i längd, 1,89 i bredd, 1,6 i höjd och har en hjulbas på 2,77 meter. Viktfördelningen är 48 procent fram, 52 bak och som plattform har man valt nya MEB som är speciellt framtagen för eldrivna bilar.

På insidan hittar man ett infotainmentsystem som är utformat som en surfplatta. Navigationssystemet har Augmented Reality-teknik vilket förstärker navigationen med olika 3D-vyer. I det helautonoma läget I.D. Pilot sjunker ratten ner i instrumentpanelen och bilen tar då över.

Allt om I.D. CROZZ finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Ännu ett elbilskoncept från Volkswagen – världspremiär för I.D. CROZZ

Helt eldriven konceptbil med en räckvidd på upp till 500 km, fyrhjulsdrift och autopilotläge
Fyrdörrars coupé och SUV i en och samma bil
Nya ”CleanAir system” svarar för extremt ren kupéluft i I.D. CROZZ
Världspremiär på Auto Shanghai i Kina

Nyckelfakta om I.D. CROZZ:

Både SUV och coupé: I.D. CROZZ är en så kallad Crossover Utility Vehicle (CUV), med funktioner som en SUV och samma dynamik som en coupé.
Trio: I.D. CROZZ är en viktig medlem i I.D.-familjen som är byggd på Volkswagens plattform för eldrivna fordon ? Modular Electric Drive Matrix (MEB).
Nyskapande elbilsdesign: I.D. CROZZ avantgardistiska look innehåller alla beståndsdelarna i Volkswagens nyskapande elbilsdesign.
Räckvidd som på bensin: I.D. CROZZ har en effekt på 306 hk (225 kW) och en topphastighet på 180 km/h, men behöver trots detta endast laddas var 500:e kilometer (enligt NEDC).
Laddat och klart på 30 minuter: Batteriet i I.D. CROZZ kan laddas till 80 % av sin fulla kapacitet på endast 30 minuter (med 150 kW likström).
Open Space: I.D. CROZZ erbjuder ett luftigt innerutrymme som är så stort att det närmast kan jämföras med det i Tiguan Allspace.
Digital rakt igenom: Förarplats med AR Head up-display, Active Info Display, infotainment-surfplatta och digitala dörr-reglage.
Helautomatiskt läge: I läget ”I.D. Pilot” sköter I.D. CROZZ körningen själv. Ratten skjuts då in i instrumentpanelen.
CleanAir system: Hur luften än är utomhus, ser detta nya ventilationssystem till att luftkvalitén inne i konceptbilen alltid är den bästa.
Ljusjalusi: För första gången är det här möjligt att tända ett innertak av omgivningsljus via geststyrning.
Wolfsburg/Shanghai, april 2017. Volkswagen håller på att ta fram en ny flotta av eldrivna bilar som alla är baserade på progressiva koncept och som har en nyskapande design. Serietillverkningen drar igång år 2020. Vid den internationella bilsalongen Auto Shanghai 2017 (19-29 april), bjuder Volkswagen på en spännande förhandstitt på denna nya familj av elbilar. I.D. CROZZ är Volkswagens första eldrivna CUV (Crossover Utility Vehicle) – en fyrdörrars coupé och en SUV (Sports Utility Vehicle) i en och samma bil.

Tredje medlemmen. Efter de rubrikskapande introduktionerna av I.D. (som hade världspremiär i Paris förra året) och I.D. BUZZ (som avtäcktes vid 2017 års upplaga av bilsalongen i Detroit), är det så dags för den tredje medlemmen i I.D.-familjen att göra entré på världsscenen: I.D. CROZZ. Även denna modell är utsläppsfri och har mycket lång räckvidd, en charmig elbilsdesign och dessutom ett helt nytt interiörkoncept. I.D. CROZZ sportiga design visar hur brett spektrumet kommer att vara för Volkswagens eldrivna modeller och ett konkret exempel på vad vi kan förvänta oss se rulla fram på våra vägar år 2020.

1 miljon elbilar per år. Volkswagens målsättning är att lyfta elektriska fordonsdrivsystem från sin uppstartsfas till högskalig serieproduktion i mitten av nästa årtionde. Herbert Diess, chef för märket Volkswagen, berättar:
? Målsättningen är att vi 2025 ska ha kommit upp i en försäljningsvolym av 1 miljon elbilar per år. I.D. CROZZ kommer att spela en mycket viktig roll i detta. Serietillverkningen startar år 2020.

Smart grund som ger stora möjligheter. Eldrivningen ändrar praktiskt taget allt. Design, utrymme, komfort och hållbarhet – allt påverkas. Därför har Volkswagen tagit fram sin Modular Electric Drive Matrix (MEB), en byggarkitektur som gör det möjligt att på ett progressivt sätt dra fördel av de nya parametrar som det utsläppsfria drivsystemet ställer till förfogande. I.D. CROZZ är ett perfekt exempel på detta: 2 motorer, 2 växellådor, högspänningsbatteriet och den elektronik som binder samman allting – allt finns integrerat i detta bilpaket. Det här ger formgivarna och konstruktörerna helt nya utrymmen att arbeta med – Något som både förare och passagerare kommer att kunna dra fördel av i I.D. då den släpps år 2020.

Fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 500 km. ”I.D. CROZZ” – egentligen säger väl namnet allt. I.D. står i första hand för ”Identitet” och ”Ikonisk design”, medan CROZZ är en referens till den nya ”CUV”-kategorin. En sportigt designad och interaktiv allroundbil som är utsläppsfri och som med sin fyrhjulsdrift tar sig fram lika vägvinnande i storstadsdjungeln som den gör i terrängen. I.D. CROZZ har en effekt på 306 hk (225 kW) och en topphastighet på 180 km/h, men behöver trots detta endast laddas var 500:e kilometer enligt körcykeln NEDC. Anslutet till ett snabbladdningssystem med 150 kW (likström) kan högprestandabatteriet laddas till 80 % av sin totala kapacitet på 30 minuter.

Systemeffekt: 306 hk. Litiumjonbatteriet, som fulladdat är på 83 kWh, sitter placerat i golvet på denna CUV. Det här frigör utrymme, sänker bilens tyngdpunkt till sportbilsnivåer och ger en idealisk viktfördelning. Samma sak gäller de båda elmotorerna. Tillsammans utvecklar dessa motorer, som driver var sin axel, en effekt på 306 hk (225 kW). Det normala är att bilen drivs på bakaxeln. Men så snart kördynamiken kräver det, fördelar en ”elektronisk kardanaxel” motorkraften mellan de bägge axlarna på bråkdelar av en sekund. I.D. CROZZ kan också köras med permanent fyrhjulsdrift, till exempel på snö eller i terräng. Den kompakta elmotorn på bakaxeln är på 204 hk (150 kW) medan koaxialdrivningen fram levererar 102 hk (75 kW).

Optimal viktfördelning. Kraftelektroniken, som är en viktig komponent i systemet, reglerar högspänningsflödet mellan motorerna och batteriet. Kraftelektroniken omvandlar den likström som ligger lagrad i batteriet till växelström, och en DC/DC-konverter förser elektroniken ombord med 12 Volt. Genom att batteriet sitter centralt placerat i bilen och drivsystemen fram respektive bak, blir viktfördelningen mellan axlarna. 48 % ligger på framaxeln och 52 % på bakaxeln. Det här ger I.D. CROZZ vägegenskaper som är fullt jämförbara med en Golf GTI. En viktig faktor i detta är också upphängningen med sina elektroniskt reglerade stötdämpare, sitt nyutvecklade multilänksystem bak och sin likaledes nyutvecklade MacPherson-upphängning fram. Tack vare denna konfiguration levererar upphängningen inte bara vägegenskaper i toppklass utan också kör- och ljudkomfort på toppnivå.

MEB står för ett helt nytt utrymmeskoncept. I.D. CROZZ mäter 4.625 mm på längden och hjulbasen är hela 2.773 mm. Bredden är 1.891 mm och höjden 1.609 mm. Konceptbilens dimensioner – och det generösa innerutrymmet detta resulterar i – kan närmast liknas med det som nya Tiguan Allspace har att erbjuda. I.D. CROZZ är 77 mm kortare, 47 mm lägre och 56 mm bredare än Tiguan Allspace. Trots detta erbjuder denna CUV lika mycket plats ombord. Hemligheten bakom detta står att finna i konstruktionen: precis som I.D. och I.D. BUZZ är I.D. CROZZ baserad på Volkswagens nya plattform för eldrivna fordon ? ”MEB” (Modular Electric Drive Matrix). MEB-modellernas axel- och drivsystemsmoduler sitter åtskilda med en lång hjulbas emellan. Alla drivsystemets komponenter är kompakta, och batteriet sitter helt infällt i golvet.
Även säteskonfigurationen erbjuder stor flexibilitet. Här skapas ett utrymme som kan utnyttjas på många olika sätt – en generöst stor och noga genomtänkt ”Open Space” som upphäver de annars så vanliga klasskillnaderna.

Design för en ny tid. Den tydliga och kraftfulla designen på I.D. CROZZ är en mästerlig mix av en SUV:s tuffa, robusta look och den sportiga och eleganta utstrålning som karakteriserar en coupé. Den långsträckta motorhuven och de atletiskt konturerade framskärmarna fångar blicken och är ett tydligt kännetecken. Hela fronten präglas av denna uttrycksfulla design.
Koncept-CUV:en är lackad i en silvernyans (”Silver Spark”), motorhuvens och stötfångarnas rena ytor ger ett rent skulpturalt intryck och ser ut att vara ”huggna” ur ett enda stycke aluminium. Ett dominerande inslag i fronten är strålkastarna som går i Volkswagens ”electric mobility”-design. En annan detalj som fångar ögat är VW-märket som sitter placerat mellan motorhuven och stötfångaren. Emblemet förbinds med de interaktiva LED-strålkastarna via en smal och mycket effektfull ljusspalt.
Den tydligt konturerade taklinjen får taket att se mer långsträckt ut samtidigt som lackeringen i svart högglans förstärker det högklassiga intrycket. En ny finess är den skjutbara ljusjalusi i det belysta innertaket som skapar en stämningsfull belysning – både invändigt och utvändigt. Det eleganta bakpartiet och det sportigt breda mittpartiet ger bilen en kraftfull utstrålning. Samtidigt förstärks bilens bredd av den yta i svart högglans på bakpartiet som omsluter baklyktorna (som består av tunna LED-matrissegment) och det belysta VW-märket.
Den kraftfulla utstrålningen accentueras vidare av sidopartierna med sina markerade hjulhuskanter, sina 21”-hjul och robusta trösklar med matt och texturerad yta. Tack vare fälgarnas innovativa design är övergången mellan däck och fälg praktiskt taget omärklig, vilket får hjulen att se ännu större ut.

Interaktiva strålkastare. Till de mer iögonfallande detaljerna fram hör Volkswagens speciella elbilsdesign för strålkastarna. Ljusenheterna – de C-formade LED-varselljusen och de variabelt reglerbara LED-strålkastarna bestående av fem tunna LED-strips – smälter samman och bildar tillsammans en frontsektion med elektroniska, rörliga ”ögon” – ”Interactive Spotlight”. När I.D. CROZZ på förarens begäran går över i autopilotläge, kommunicerar bilen med andra trafikanter just via dessa ”Interactive Spotlights”. Och när ”husse” eller ”matte” närmar sig bilen, hälsar de dem välkomna.

Fräsch elbilslook. Strålkastarnas speciella look är bara en av beståndsdelarna i en noga genomtänkt elbilsdesign. Även för I.D. CROZZ har MEB varit en idealisk plattform eftersom den breda spårvidden och långa hjulbasen skapar dynamiska proportioner som utgjort rena språngbrädan för en ny era av banbrytande design. Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen, förklarar:
? Om det någonsin varit möjligt att med 100 % säkerhet förutse hur framtiden kommer att te sig, ja då är det det här. Med I.D. CROZZ visar vi redan 2017 upp hur Volkswagen kommer att förvandla gatubilden år 2020. För oss markerar dessa tre prototyper av den nya generationen utsläppsfria bilar – I.D., I.D. BUZZ och I.D. CROZZ – starten för en teknik- och designrevolution som kommer att förändra den personliga, fria rörligheten och märket Volkswagen för evigt.

Geststyrd ljusjalusi. Som redan nämnt är en av de nya finesserna en ljusjalusi som sitter integrerad i det belysta panoramataket. Denna jalusi styr man med gester. En veritabel ljusmatta, skapad av LED-ljuslister, spänner sig då över innertaket och lyser upp i kupén. Och den stämningsfulla effekten av ljuslisterna i taket är något man kan njuta av även utifrån. Kommandona till detta geststyrda system liknar de man använder för ett vanligt skjutbart panoramasoltak: En kort, tvärt rörelse med handen öppnar eller stänger taket helt, medan en långsam handrörelse steglöst får ljusmattan att sakta röra sig till önskat läge.

”I.D. Pilot” för 2025. År 2020 kommer Volkswagens MEB-modeller, som I.D. CROZZ, att lanseras på marknaden. Ungefär fem år senare, från och med 2025, kommer helautomatisk körning att bli nästa revolutionerande utvecklingssteg. Det CUV-koncept som presenteras i Shanghai är redan försett med denna autopilot-funktion som föraren kan välja att använda sig av.
I det helautomatiska ”I.D. Pilot”-läget skjuts multifunktionsratten in i instrumentpanelen där den smälter perfekt ihop med den digitala instrumenteringen Active Info Display. Med andra ord saknar alltså I.D. CROZZ ratt i det helautomatiska körläget. Infotainmentsystemets gränssnitt är utformat som en surfplatta och innehåller även reglagen till klimatanläggningen. I både automatiskt och manuellt läge får föraren uppgifter om hastigheten och information från navigationssystemet via en ”AR Head-up Display”, där AR står för Augmented Reality (på svenska ibland kallad ”förstärkt verklighet”) med olika 3D-vyer.

Open Space öppnar upp ytor och möjligheter. Tack vare det kompakta eldrivningssystemet å ena sidan och litiumjonbatteriets smarta placering i golvet å den andra, har interiören kunnat göras till en öppen luftig yta, eller ”Open Space” – ett lounge-liknande utrymmeskoncept med överlägset mycket plats. Beroende på det infallande ljuset och sätenas placering, ändras färgerna på bilens dashpad och på de övre panelerna och dekorinläggen i dörrarna.
Föraren och framsätespassagerarna tronar i högklassiga integralsäten. Benutrymmet i baksätet ligger på premiumnivå. Något som gör livet ombord ännu behagligare är finesser som till exempel multifunktionspaneler i dörrarna med pekreglage för klimatanläggningen och dörrfunktionerna.
Dessutom gör det multifunktionella säteskonceptet interiören i I.D. CROZZ mycket flexibel. Vill du ta med cykeln över helgen men saknar cykelhållare? Inga problem! Skjut helt enkelt in den sidledes bak i bilen. De stora vinklings- och skjutbara dörrarna och den flexibla säteskonfigurationen bak, där sätena kan fällas som på bio, gör det hela möjligt. Passagerarutrymmets dörrar kan öppnas hela vägen bak, vilket gör bilen enkel att lasta i och ur. Och det faktum att Volkswagen helt eliminerat B-stolparna och att framdörrarna kan vinklas upp så mycket som 90 grader gör det hela ännu enklare. Alla dörrarna öppnas elektriskt, precis som motorhuven och bakluckan.

Ren luft. Volkswagens nyutvecklade ”CleanAir system” ger optimala möjligheter att få klimatet ombord precis som man vill ha det. Oberoende av utomhusförhållandena, håller den luftkvalitén i I.D. CROZZ kupé på konstant hög nivå. Via infotainmentenheten kan föraren och framsätespassageraren också aktivera förinställda klimatinställningar. Detta är möjligt tack vare att I.D. CROZZ är utrustad med ny ”CleanAir”-teknik som med sitt aktiva filtersystem alltid ser till att hålla luftkvalitén i kupén på högsta nivå. Via menyn kan man plocka fram information om den aktuella luftkvalitén i bilen (”Air Quality Index”) och se systemets status. Via förinställda klimatförhållanden är det dessutom möjligt för föraren och framsätespassageraren att aktivera ett visst luftflöde tillsammans med en temperatur och luftfuktighet som motsvarar den som är typisk i speciellt behagliga trakter i landet (i konceptbilens fall kinesiska förhållanden). På så sätt är det möjligt att till exempel köra igenom Shanghai med ett kupéklimat som är lika rent och fräscht som det i Himalaya.

Volkswagen Användar-ID and Digital Key. Alla individuella parametrar ombord anpassas automatiskt efter föraren i I.D. CROZZ. Det som gör detta möjligt är Volkswagen Användar-ID – en personlig profil som lagras i Volkswagens digitala ”ekosystem” och aktiveras via en smart enhet som förvandlar det till en digital nyckel. Så snart man närmar sig bilen med denna digitala ”inträdesbiljett”, känns man igen av I.D. CROZZ. Dörrarna låses upp och alla personliga inställningar, till och med de egna klimatinställningarna, aktiveras automatiskt.

Paketservice. Att inte bara kunna ta emot paket hemma utan också när man är på resande fot är något som snart kan bli verklighet. Själva postboxen utgörs då av det 515 liter stora bagageutrymmet i I.D. CROZZ. Paketbudet kan lokalisera bilen via GPS, och får ett temporärt tillstånd att öppna bagageluckan via en app. Bilägaren får ett meddelande via en app eller ett e-postmeddelande så snart paketet levererats och bagageluckan på I.D. CROZZ åter är låst.
41.2°
0

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept

Ska börja serietillverkas 2020

Två timmar lång historielektion om Grand Theft Auto
Från 1984 till 2021

Här har vi en rätt gedigen genomgång av Grand Theft Auto-spelseriens historia. Klippet täcker från när DMA Design bildades till de senaste uppdateringarna i GTAOnline. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0

Phil Lord och Chris Miller ska regissera pandemifilm
Baserad på boken The Premonition av Michael Lewis

Oscars-vinnarna Phil Lord och Chris Miller är sannolikt mest kända för ligga bakom underhållande filmer som LEGO filmen, Spider-Man: Into the Spider-Verse, Det regnar köttbullar och nu senast Familjen Mitchell mot maskinerna. Men nu ska de ge sig på ett projekt som verkar bli lite mindre komiskt. Variety rapporterar nämligen att de ska regissera en film baserad på boken The Premonition: A Pandemic Story av Michael Lewis som även skrivit Moneyball samt The Big Short. Boken handlar om COVID-19-virusets tidiga dagar och hur flertalet experter försökte varna de amerikanska myndigheterna hur farligt viruset egentligen var. Men många av dessa varningar ignorerades av myndigheterna vilket gjorde att viruset på många håll fick katastrofala konsekvenser. Filmens ton beskrivs som mer drama än komedi vilket ju är lite av en avstickare för denna regiduo. Men det mesta som Lord/Miller får ta hand om brukar ju bli bra och både Moneyball samt The Big Short är bra grejer så detta projekt ska bli spännande att följa. Tumnagel
35.4°
+
Frode Wikesjö
0

Släppdatum för Final Fantasy XIV på PlayStation 5
Den 25 maj

Under våren har Square Enix betatestat en PlayStation 5-version av Final Fantasy XIV. Nu har Square Enix äntligen spikat ett datum för det officiella släppet och det datumet är den 25 maj. PlayStation 5-versionen erbjuder bland annat snitsigare gränssnitt, 4K-upplösning, snabbare laddningstider, 3D-ljud och nya troféer. Den 25:e kommer också 5.55-uppdateringen att släppas som bland annat innehåller epilogen för YoRHa: Dark Apocalypse. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Engadget recenserar Galaxy Book Pro 360
Bra hårdvara, mindre bra mjukvara

I veckan släppte Samsung sin nya laptop Galaxy Book Pro 360 vilket är den dyraste modellen i Galaxy Book-serien. Folket från Engadget har fått leka med laptoppen ett tag nu och delar med sig av sina åsikter i videorecensionen ovan. Vill man istället läsa vad de tycker om denna laptop så hittar man den skrivna recensionen via länken nedan. Summan av kardemumman är väl att de, förutom den horribla webbkameran, gillar hårdvaran men att Samsungs mjukvara inte riktigt är där det kanske borde vara ännu. Som vi tidigare rapporterat kickar denna tunna laptop en Super AMOLED-skärm som bland annat har ett säkerhetsfilter som du kan aktivera med ett knapptryck som gör att endast du som sitter rakt framför skärmen kan se vad som visas. Inne i datorn hittar man 11:e generationens Intel Core-processor och snabbladdat ett batteri som ska räcka upp till 21 timmar på en enda laddning. Galaxy Book Pro 360 kan köpas lite överallt och kostar från 12 490 till 17 990 kronor beroende på vad man vill ha i burken. Tumnagel
35.9°
+
Frode Wikesjö
0

40 minuter Dark Alliance
Så här ser det ut när man spelar det

Dungeons & Dragons-spelet Dark Alliance kommer som bekant att släppas till Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One och Series X/S den 22 juni. Spelet är en slags nystart av de klassiska Baldurx27s Gate: Dark Alliance-spelen från PlayStation 2-tiden där man ska slakta Dungeons & Dragons-fiender tillsammans med upp till tre vänner. Den tradionella top down-vyn har man kastat åt fanders för att istället föra en mer intim tredjepersonsvy. Oklart om detta är något som någon vill ha men det återstår väl att se. Hur som helst höll spelets utvecklare, Tuque Games, en längre gameplay-presentation för spelet i veckan och den kan du kolla in i klippet ovan. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Emily Blunt säger att Edge of Tomorrow 2 blir för dyr att filma
Attans

För någon månad sedan valde jag, lite på måfå, att se om Edge of Tomorrow. Kan inte påstå något annat än att den fortfarande är riktigt bra och fick mig att fundera på att jag nog var redo för en vettig uppföljare. En uppföljare har det i och för sig spekulerats länge om men just ser det mörkt ut eftersom Emily Blunt, som spelade Rita Vrataski i filmen, nämnde i en intervju att en uppföljare just nu kommer bli för dyr att filma för Warner Bros.. "Honestly, I think the movie is probably too expensive. Yeah, I just don’t know how we’re going to do it. I think that it’s hard to align everyone’s schedules. I would love it. Doug Liman would love it. Tom would love it. We’d all love to do it. But I think until we figure out what’s going on with the industry – honestly, I think we need to figure out what is the next road map for the kinds of films that people want to make?" Någonstans får man väl hoppas på att Warner Bros. kassavalv fylls på med pengar snart igen. Sen är det helt ok om de chillar lite med att slänga pengarna på diverse DC-filmatiseringar för att istället spendera dem på att finansiera en vettig ¸Edge of Tomorrow-uppföljare istället. En trailer för första filmen kan ses nedan. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0

Skapa en QR-kod för ditt wifi
Så att gäster snabbt kan ansluta sig

Personligen saknar jag verkligen tiden då wifi-nät över hela Sverige var öppna och givmilda. Sen kom Piratbyrån och härjade och gjorde ingen glad, och framförallt så gjorde det att folk började stänga sina nät. Det kanske är klokt av andra anledningar också, men om man vill vara bussig så delar man med sin av sitt wifi. Man kan skapa en QR-kod och sätta upp på väggen så att det blir enklare att ansluta för dina gäster. Då kan du dessutom ha ett krångligt lösenord om du känner för det. Kör du iOS finns det en genväg som man kan ladda ner här som enkelt skapar en QR-kod just för detta ändamål. Men det går så klart också enkelt att skapa en QR-kod med valfri tjänst på internet (jag körde den här, men det finns nog fler). När man skapar QR-koden så ska man ha nedanstående som länk. WIFI:S:Natverketsnamn;TWPA;p:Losenordet;; Byt så klart ut Natverketsnamn och Losenordet till det som är aktuellt för just dig. Bonustips! Om du ofta hänger på ett fik som har ett krångligt lösenord, skapa en QR-kod åt dem som de kan sätta upp! Vill du testa hur det funkar så finns en QR-kod nedan med ovanstående info i. Tumnagel
49.7°
+
Roger Åberg
0

Digital Foundry kollar in Nvidias Marbles RTX-demo
Vision för framtiden för Ray Tracing

Folket från Digital Foundry har tittat lite närmare på Nvidias Marbles RTX-demo som man kan hitta på Omniverse. Detta tekniska demo är en Marble Madness-liknande grej som spelmässigt kanske inte är det roligaste men tanken är att det ska ge en indikation hur Nvidia vill att framtiden för Ray Tracing ska bli. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Twitters prenumerationstjänst sägs heta Blue
Och kosta tre dollar i månaden

Det har länge surrats om att Twitter har någon form av prenumerationstjänst på gång och nu verkar som denna beryktade tjänst har både fått ett namn samt ett pris. Twitter-användaren Jane Manchun Wong har nämligen lyckats luska ut att tjänsten kommer heta Blue och ha ett startpris på tre dollar i månaden (runt 25 kronor). För det skulle man bland annat få möjligheten att ångra skickade tweets och få en Pintrest-liknande funktion där man kan spara samt organisera sina sparade tweets. Jane nämner också att det kan finnas en dyrare nivå med ännu fler funktioner men exakt vilka funktioner det är och vad det kommer kosta återstår att se. Twitter själva har ännu ej kommenterat något kring dessa avslöjanden. Tumnagel
29.8°
+
Frode Wikesjö
0

Vaccinpass kan dröja
Inte bara vaccinerade ska få pass

Målet var att vaccinpassen skulle vara på plats 1 juni, men det ser nu inte ut som att det kommer att bli verklighet. Mats Snäll, som är chef för digital utveckling på Myndigheten för digital utveckling, säger till Svenska Dagbladet att datumet för driftsättningen inte är helt klart. Uppdraget fick myndigheten i februari och man är nu i testfasen. Men det har tillkommit nya delar i uppdraget. – Det låg i uppdraget som vi fick från regeringen att den tekniska infrastrukturen för vaccinationsbevis skulle vara klar den 1 juni. Den målsättningen har vi kvar, men det är fortfarande väldigt mycket oklarheter om hur de andra bevisen ska utvecklas, säger Mats Snäll till SvD. Anledningen är alltså att det inte bara är vaccin som ska in i passet utan också ett negativt testsvar och att man har haft och tillfrisknat från sjukdomen. Dessa tre olika sätt kallar myndigheten för det gröna beviset och de här tillägget beslutades i slutet av april efter att EU hade tagit ett liknande beslut. Dessa delar finns inte med i vaccinpasset just nu, helt enkelt eftersom man inte vet hur detta ska hämtas in. Sverige har ett vaccinregister, men det finns inget register över att man inte har eller att man har haft covid-19. Att man måste komma överens mellan länder ställer också till det. – Vi har ingen annan ambition än att vara klara så snabbt det går. Men det spelar ingen roll om vi är klara med en teknisk lösning om inte beviset kan användas i något annat land. Då är beviset värdelöst, säger Mats Snäll till SvD. EU väntas ta beslut om vaccinationsbevis för resor 26 juni, vilket i princip gör 1 juni till ett orimligt mål. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Gameplay från The Division: Heartland läcker
Läcker?

Gameplay från kommande The Division: Heartland har läckt ut på nätet. Även ett klipp där Ubisoft berättar lite om spelet samt påminner spelare at inte läcka några grejer från det stängda speltestet. I just detta klipp, som du kan se i tweeten nedan, beskrivs Heartland som ett "open-world survival action shooter" som utspelar sig i en liten amerikansk stad som heter Silver Creek. Förutom ett vanligt co-op-PVE-läge ska det även finnas ett större PvEvP-läge för upp till 45 spelare. Som vi tidigare rapporterat är Heartland ett fristående The Division-spel som kommer vara gratis att spela och utvecklas av Ghost Recon-studion Red Storm Entertainment. UPPDATERING: Ubisoft verkar ha sett till att gameplay-klippet numera är borttaget. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Hades verkar vara på gång för PlayStaton 4
På tiden!

Hades är enligt många förra årets bästa spel. Spelet kan spelas på Switch, macOS och Windows men inte på Xbox eller PlayStation. Men det verkar det snart, äntligen, bli ändring på då det koreanska åldersrekommendationssystemet har listat spelet för släpp på PlayStation 4. När spel listas så här brukar det innebära att ett släpp är på ingång vilket ju är trevligt för alla som vill spela det på just den konsolen. Supergiant Games eller Sony själva har inte bekräftat släppet än men det kanske händer snart eller på någon E3-liknande grej. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Livet som stålbyggare
POV-klipp

Klipp där man får följa med en dag på en stålbyggares jobb när den jobbar på bygget av ett höghus i centrala Vancouver. Bonus-dag-på-jobbet-klipp nedan. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Lupin Part 2
En anglais

Netflix franska tjuvserie Lupin har gjort stor succé på videotjänsten sedan serien släpptes tidigare i år. Serien följer vi Assane Diop, spelad av Omar Sy, som bestämmer sig för att utöva diverse brott inspirerade av den fiktiva gentlemannatjuven Arsène Lupin. Om mindre än en månad kommer den efterlängtade fortsättningen där Assane måste utöva sin hämnd mot Hubert Pellegrini som gjort Assanes liv allmänt jobbigt. Part 2 kommer bestå av fem nya avsnitt som alla släpps den 11 juni. Bonus-trailer nedan. Tumnagel
42.7°
+
Frode Wikesjö
0

LEGO släpper Infinity Gauntlet-bygge
Med alla stenar

LEGO kommer släppa Thanos Infinity Gauntlet från Avengers-filmerna. Detta bygge har nummer 76191 och består av 590 bitar. Runt 600 kronor kommer bygget att kosta dock är det just nu oklart när det kommer släppas. Fler bilder på bygget kan hittas via länken nedan. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0

Självkörande Waymo-bil får fnatt
Gillar inte byggarbeten

Här har vi ett längre klipp där en självkörande taxibil från Waymo inte riktigt kunde hantera ett vägarbete på ett vettigt sätt. Istället för att ta sig ur situationen på egen hand blev den bara förvirrad av vägarbetets koner och stannade. Passageraren ringde då supporten som skickade vägassistans. Men ungefär när assistansen kom togs konerna bort och det gjorde att bilen vaknade till liv igen och brände iväg. Men en högersväng senare stötte bilen på fler koner som förvirrade den igen samt gjorde att den stannade igen och blockerade trafiken. Efter ett flyktförsök till lyckades en mänsklig förare ta sig in för att köra iväg bilen tillbaka till verkstaden. Ungefär elva minuter in i klippet ovan börjar dessa dramatiska händelser dra igång. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Bilder på Galaxy A22 5G läcker
Läcker?

Ett gäng nya bilder på vad som tros bli Samsungs något billigare 5G-telefon, Galaxy A22 5G, har läckt ut. 91mobiles, som läckte bilderna, antyder att priset för telefonen kommer hamna mellan 1 500 och 2 000 kronor vilket ju är ett ganska sympatiskt pris för en 5G-telefon. De läckta bilderna visar både en 5G- och 4G-version. 5G-varianten sägs ha en LCD-skärm på 6,4 tum, tre stycken kameror på baksidan, 6GB RAM och ett MediaTek Dimensity 700-chip. 4G-varianten har istället en OLED-skärm och fyra kameror istället för tre. Båda telefoner sägs få ett batteri på 5 000mAh. Dock nämns det också att denna telefon kanske bara kommer lanseras i Indien och andra delar av Asien. Fler bilder kan hittas via länken nedan. Tumnagel
33.8°
+
Frode Wikesjö
0

En trailer för Breaking Boundaries: The Science of Our Planet
Film om hur människan pajjar jorden

Breaking Boundaries är en kommande dokumentärfilm om den viktigaste vetenskapliga upptäckten i vår tid – att människan har pressat jorden bortom gränserna för vad som hållit den stabil i 10 000 år, sedan civilisationens födelse. Filmen tar tittarna på en resa runt jorden för att utforska de planetära gränserna vi inte får överskrida. Filmen ska också erbjuda lösningar vi både kan och måste tillämpa nu om vi ska kunna skydda systemet som gör liv möjligt på jorden. Breaking Boundaries har premiär på Netflix den 4 juni. Tumnagel
44.6°
+
Frode Wikesjö
0

Epic Meal Time äter stark pizza
Verkar inte jättegod

Snubbarna från Epic Meal Time fixar här till en riktigt stark pizza för att sedan äta den. Verkar inte direkt vara det bästa eller smaskigast beslutet men vad gör man inte för att få litta lajks? Tumnagel
61kg
+
Frode Wikesjö

Garrix, Bono och The Edge släpper EM-låt
We Are The People

Snart är det dags för Fotbolls-EM och idag presenterades den officiella låten inför det. Det handlar om Garrix låt "We Are The People" där även de gamla U2-rävarna Bono och The Edge medverkar. Årets Fotbolls-EM kommer att spelas i elva städer och drar igång 11 juni. Här ovan hittas videon till "We Are The People". Tumnagel
41kg
+
Wille Wilhelmsson

Gröna Lund och Liseberg öppnar i juni
Snart är pandeminstängningen över

Båda Gröna Lund och Liseberg har nu meddelat att de kommer att slå upp portarna till sina nöjesfält i början av juni. Detta är något man gör efter det att regeringen i förra veckan meddelade att pandemirestriktionerna kommer att lättas något 1 juni. Båda nöjesfälten kommer dock att öppnas med vissa restriktioner. I Gröna Lunds fall innebär det att man som max kommer att släppa in 3100 besökare per dag och att alla besök måste förbokas. Det kommer inte heller att finnas några åkband och åkkuponger. Istället kommer besökarnas entrebiljett, som kallas för "Ticker to Ride", gälla för att åka alla attraktioner ett obegränsat antal gånger. Vad som gäller för Liseberg är än så länge inte klart. I ett pressmeddelande skriver nöjesfältet att detaljer kring besöken kommer att presenteras i samband med att biljetterna släpps inom kort. Gröna Lund har när man öppnar onsdagen 2 juni varit nedstängt i 576 dagar medan Liseberg kommer att ha varit nedstängt i 520 dagar när man återigen öppnar upp torsdagen 3 juni. Tumnagel
109kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in videon till Electric
Katy Perrys Pokémon-video

I år firar Pokémon 25 år och i samband med det har man bland annat inlett ett samarbete med artisten Katy Perry. The Pokémon Company presenterade något som man kallade för "P25 Music" tidigare i år där Katy Perry skulle fungera som en slags ambassadör. Katy Perrys video till "Electric" verkar vara det första resultatet av Perry samarbete med The Pokémon Company och i videon dyker Pikacu såväl som bebis-pikachu Pichu upp. När The Pokemon Company presenterade "P25 Music" i januari så uppgav man även att andra artister skulle inkluderas i detta. Vilka andra artister det handlar om är dock än så länge okänt men det är väl inte helt omöjligt att det kommer att dyka upp pokémons även i andra musikvideos som släpps under året. Tumnagel
70kg
+
Wille Wilhelmsson

Klassisk öl-kepa börjar säljas igen
Det är fint med varg

För typ hundra år sedan gjorde Norrlands Guld en väldigt lyckad nylansering där man tog den klassiska burken och gjorde den hipp igen med lite filmer om Ingemar som tog det rätt lugnt i livet. Nu släpper man kepsen till försäljning, så här en massa år senare. Den finns så klart i begränsat upplaga i deras webbshop och kostar 289 kronor. Tumnagel
126kg
+
Roger Åberg

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
96kg
+
Wille Wilhelmsson

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
85kg
+
André Stray

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
94kg
+
André Stray

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
89kg
+
Frode Wikesjö

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
317kg
+
Wille Wilhelmsson