m

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept
Ska börja serietillverkas 2020

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept
Bil / Volkswagen

Volkswagen fortsätter att trycka ur sig eldrivna konceptbilar och den senaste att visas upp är den här som man kallar för I.D. CROZZ. Det är en fyrdörrars coupé och SUV i ett som driver på alla fyra, har en lite högre markfrigång, autopilot och som ska ta sig 50 mil på en laddning. Volkswagen benämner den här som ett konkret exempel på vad vi kan förvänta oss se rulla fram på våra vägar år 2020. Det är nämligen året då modellen ska börja serietillverkas.

Under skalet sitter två elmotorer som driver varsin axel. Dessa har tillsammans en effekt på 306 hästar. Motorn som sitter där bak ger 204 hästar och är den som jobbar mest, men när det behövs hoppar den andra som ger 102 hästar igång där fram. Litiumjonbatteriet som matar elmotorerna är på 83 kWh och detta sitter monterat i golvet. Toppfarten för bilen anges till 180 km/h. Har man en snabbladdare ska det gå att ladda upp till 80 procent på 30 minuter. Bilen mäter in på 4,62 meter i längd, 1,89 i bredd, 1,6 i höjd och har en hjulbas på 2,77 meter. Viktfördelningen är 48 procent fram, 52 bak och som plattform har man valt nya MEB som är speciellt framtagen för eldrivna bilar.

På insidan hittar man ett infotainmentsystem som är utformat som en surfplatta. Navigationssystemet har Augmented Reality-teknik vilket förstärker navigationen med olika 3D-vyer. I det helautonoma läget I.D. Pilot sjunker ratten ner i instrumentpanelen och bilen tar då över.

Allt om I.D. CROZZ finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Ännu ett elbilskoncept från Volkswagen – världspremiär för I.D. CROZZ

Helt eldriven konceptbil med en räckvidd på upp till 500 km, fyrhjulsdrift och autopilotläge
Fyrdörrars coupé och SUV i en och samma bil
Nya ”CleanAir system” svarar för extremt ren kupéluft i I.D. CROZZ
Världspremiär på Auto Shanghai i Kina

Nyckelfakta om I.D. CROZZ:

Både SUV och coupé: I.D. CROZZ är en så kallad Crossover Utility Vehicle (CUV), med funktioner som en SUV och samma dynamik som en coupé.
Trio: I.D. CROZZ är en viktig medlem i I.D.-familjen som är byggd på Volkswagens plattform för eldrivna fordon ? Modular Electric Drive Matrix (MEB).
Nyskapande elbilsdesign: I.D. CROZZ avantgardistiska look innehåller alla beståndsdelarna i Volkswagens nyskapande elbilsdesign.
Räckvidd som på bensin: I.D. CROZZ har en effekt på 306 hk (225 kW) och en topphastighet på 180 km/h, men behöver trots detta endast laddas var 500:e kilometer (enligt NEDC).
Laddat och klart på 30 minuter: Batteriet i I.D. CROZZ kan laddas till 80 % av sin fulla kapacitet på endast 30 minuter (med 150 kW likström).
Open Space: I.D. CROZZ erbjuder ett luftigt innerutrymme som är så stort att det närmast kan jämföras med det i Tiguan Allspace.
Digital rakt igenom: Förarplats med AR Head up-display, Active Info Display, infotainment-surfplatta och digitala dörr-reglage.
Helautomatiskt läge: I läget ”I.D. Pilot” sköter I.D. CROZZ körningen själv. Ratten skjuts då in i instrumentpanelen.
CleanAir system: Hur luften än är utomhus, ser detta nya ventilationssystem till att luftkvalitén inne i konceptbilen alltid är den bästa.
Ljusjalusi: För första gången är det här möjligt att tända ett innertak av omgivningsljus via geststyrning.
Wolfsburg/Shanghai, april 2017. Volkswagen håller på att ta fram en ny flotta av eldrivna bilar som alla är baserade på progressiva koncept och som har en nyskapande design. Serietillverkningen drar igång år 2020. Vid den internationella bilsalongen Auto Shanghai 2017 (19-29 april), bjuder Volkswagen på en spännande förhandstitt på denna nya familj av elbilar. I.D. CROZZ är Volkswagens första eldrivna CUV (Crossover Utility Vehicle) – en fyrdörrars coupé och en SUV (Sports Utility Vehicle) i en och samma bil.

Tredje medlemmen. Efter de rubrikskapande introduktionerna av I.D. (som hade världspremiär i Paris förra året) och I.D. BUZZ (som avtäcktes vid 2017 års upplaga av bilsalongen i Detroit), är det så dags för den tredje medlemmen i I.D.-familjen att göra entré på världsscenen: I.D. CROZZ. Även denna modell är utsläppsfri och har mycket lång räckvidd, en charmig elbilsdesign och dessutom ett helt nytt interiörkoncept. I.D. CROZZ sportiga design visar hur brett spektrumet kommer att vara för Volkswagens eldrivna modeller och ett konkret exempel på vad vi kan förvänta oss se rulla fram på våra vägar år 2020.

1 miljon elbilar per år. Volkswagens målsättning är att lyfta elektriska fordonsdrivsystem från sin uppstartsfas till högskalig serieproduktion i mitten av nästa årtionde. Herbert Diess, chef för märket Volkswagen, berättar:
? Målsättningen är att vi 2025 ska ha kommit upp i en försäljningsvolym av 1 miljon elbilar per år. I.D. CROZZ kommer att spela en mycket viktig roll i detta. Serietillverkningen startar år 2020.

Smart grund som ger stora möjligheter. Eldrivningen ändrar praktiskt taget allt. Design, utrymme, komfort och hållbarhet – allt påverkas. Därför har Volkswagen tagit fram sin Modular Electric Drive Matrix (MEB), en byggarkitektur som gör det möjligt att på ett progressivt sätt dra fördel av de nya parametrar som det utsläppsfria drivsystemet ställer till förfogande. I.D. CROZZ är ett perfekt exempel på detta: 2 motorer, 2 växellådor, högspänningsbatteriet och den elektronik som binder samman allting – allt finns integrerat i detta bilpaket. Det här ger formgivarna och konstruktörerna helt nya utrymmen att arbeta med – Något som både förare och passagerare kommer att kunna dra fördel av i I.D. då den släpps år 2020.

Fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 500 km. ”I.D. CROZZ” – egentligen säger väl namnet allt. I.D. står i första hand för ”Identitet” och ”Ikonisk design”, medan CROZZ är en referens till den nya ”CUV”-kategorin. En sportigt designad och interaktiv allroundbil som är utsläppsfri och som med sin fyrhjulsdrift tar sig fram lika vägvinnande i storstadsdjungeln som den gör i terrängen. I.D. CROZZ har en effekt på 306 hk (225 kW) och en topphastighet på 180 km/h, men behöver trots detta endast laddas var 500:e kilometer enligt körcykeln NEDC. Anslutet till ett snabbladdningssystem med 150 kW (likström) kan högprestandabatteriet laddas till 80 % av sin totala kapacitet på 30 minuter.

Systemeffekt: 306 hk. Litiumjonbatteriet, som fulladdat är på 83 kWh, sitter placerat i golvet på denna CUV. Det här frigör utrymme, sänker bilens tyngdpunkt till sportbilsnivåer och ger en idealisk viktfördelning. Samma sak gäller de båda elmotorerna. Tillsammans utvecklar dessa motorer, som driver var sin axel, en effekt på 306 hk (225 kW). Det normala är att bilen drivs på bakaxeln. Men så snart kördynamiken kräver det, fördelar en ”elektronisk kardanaxel” motorkraften mellan de bägge axlarna på bråkdelar av en sekund. I.D. CROZZ kan också köras med permanent fyrhjulsdrift, till exempel på snö eller i terräng. Den kompakta elmotorn på bakaxeln är på 204 hk (150 kW) medan koaxialdrivningen fram levererar 102 hk (75 kW).

Optimal viktfördelning. Kraftelektroniken, som är en viktig komponent i systemet, reglerar högspänningsflödet mellan motorerna och batteriet. Kraftelektroniken omvandlar den likström som ligger lagrad i batteriet till växelström, och en DC/DC-konverter förser elektroniken ombord med 12 Volt. Genom att batteriet sitter centralt placerat i bilen och drivsystemen fram respektive bak, blir viktfördelningen mellan axlarna. 48 % ligger på framaxeln och 52 % på bakaxeln. Det här ger I.D. CROZZ vägegenskaper som är fullt jämförbara med en Golf GTI. En viktig faktor i detta är också upphängningen med sina elektroniskt reglerade stötdämpare, sitt nyutvecklade multilänksystem bak och sin likaledes nyutvecklade MacPherson-upphängning fram. Tack vare denna konfiguration levererar upphängningen inte bara vägegenskaper i toppklass utan också kör- och ljudkomfort på toppnivå.

MEB står för ett helt nytt utrymmeskoncept. I.D. CROZZ mäter 4.625 mm på längden och hjulbasen är hela 2.773 mm. Bredden är 1.891 mm och höjden 1.609 mm. Konceptbilens dimensioner – och det generösa innerutrymmet detta resulterar i – kan närmast liknas med det som nya Tiguan Allspace har att erbjuda. I.D. CROZZ är 77 mm kortare, 47 mm lägre och 56 mm bredare än Tiguan Allspace. Trots detta erbjuder denna CUV lika mycket plats ombord. Hemligheten bakom detta står att finna i konstruktionen: precis som I.D. och I.D. BUZZ är I.D. CROZZ baserad på Volkswagens nya plattform för eldrivna fordon ? ”MEB” (Modular Electric Drive Matrix). MEB-modellernas axel- och drivsystemsmoduler sitter åtskilda med en lång hjulbas emellan. Alla drivsystemets komponenter är kompakta, och batteriet sitter helt infällt i golvet.
Även säteskonfigurationen erbjuder stor flexibilitet. Här skapas ett utrymme som kan utnyttjas på många olika sätt – en generöst stor och noga genomtänkt ”Open Space” som upphäver de annars så vanliga klasskillnaderna.

Design för en ny tid. Den tydliga och kraftfulla designen på I.D. CROZZ är en mästerlig mix av en SUV:s tuffa, robusta look och den sportiga och eleganta utstrålning som karakteriserar en coupé. Den långsträckta motorhuven och de atletiskt konturerade framskärmarna fångar blicken och är ett tydligt kännetecken. Hela fronten präglas av denna uttrycksfulla design.
Koncept-CUV:en är lackad i en silvernyans (”Silver Spark”), motorhuvens och stötfångarnas rena ytor ger ett rent skulpturalt intryck och ser ut att vara ”huggna” ur ett enda stycke aluminium. Ett dominerande inslag i fronten är strålkastarna som går i Volkswagens ”electric mobility”-design. En annan detalj som fångar ögat är VW-märket som sitter placerat mellan motorhuven och stötfångaren. Emblemet förbinds med de interaktiva LED-strålkastarna via en smal och mycket effektfull ljusspalt.
Den tydligt konturerade taklinjen får taket att se mer långsträckt ut samtidigt som lackeringen i svart högglans förstärker det högklassiga intrycket. En ny finess är den skjutbara ljusjalusi i det belysta innertaket som skapar en stämningsfull belysning – både invändigt och utvändigt. Det eleganta bakpartiet och det sportigt breda mittpartiet ger bilen en kraftfull utstrålning. Samtidigt förstärks bilens bredd av den yta i svart högglans på bakpartiet som omsluter baklyktorna (som består av tunna LED-matrissegment) och det belysta VW-märket.
Den kraftfulla utstrålningen accentueras vidare av sidopartierna med sina markerade hjulhuskanter, sina 21”-hjul och robusta trösklar med matt och texturerad yta. Tack vare fälgarnas innovativa design är övergången mellan däck och fälg praktiskt taget omärklig, vilket får hjulen att se ännu större ut.

Interaktiva strålkastare. Till de mer iögonfallande detaljerna fram hör Volkswagens speciella elbilsdesign för strålkastarna. Ljusenheterna – de C-formade LED-varselljusen och de variabelt reglerbara LED-strålkastarna bestående av fem tunna LED-strips – smälter samman och bildar tillsammans en frontsektion med elektroniska, rörliga ”ögon” – ”Interactive Spotlight”. När I.D. CROZZ på förarens begäran går över i autopilotläge, kommunicerar bilen med andra trafikanter just via dessa ”Interactive Spotlights”. Och när ”husse” eller ”matte” närmar sig bilen, hälsar de dem välkomna.

Fräsch elbilslook. Strålkastarnas speciella look är bara en av beståndsdelarna i en noga genomtänkt elbilsdesign. Även för I.D. CROZZ har MEB varit en idealisk plattform eftersom den breda spårvidden och långa hjulbasen skapar dynamiska proportioner som utgjort rena språngbrädan för en ny era av banbrytande design. Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen, förklarar:
? Om det någonsin varit möjligt att med 100 % säkerhet förutse hur framtiden kommer att te sig, ja då är det det här. Med I.D. CROZZ visar vi redan 2017 upp hur Volkswagen kommer att förvandla gatubilden år 2020. För oss markerar dessa tre prototyper av den nya generationen utsläppsfria bilar – I.D., I.D. BUZZ och I.D. CROZZ – starten för en teknik- och designrevolution som kommer att förändra den personliga, fria rörligheten och märket Volkswagen för evigt.

Geststyrd ljusjalusi. Som redan nämnt är en av de nya finesserna en ljusjalusi som sitter integrerad i det belysta panoramataket. Denna jalusi styr man med gester. En veritabel ljusmatta, skapad av LED-ljuslister, spänner sig då över innertaket och lyser upp i kupén. Och den stämningsfulla effekten av ljuslisterna i taket är något man kan njuta av även utifrån. Kommandona till detta geststyrda system liknar de man använder för ett vanligt skjutbart panoramasoltak: En kort, tvärt rörelse med handen öppnar eller stänger taket helt, medan en långsam handrörelse steglöst får ljusmattan att sakta röra sig till önskat läge.

”I.D. Pilot” för 2025. År 2020 kommer Volkswagens MEB-modeller, som I.D. CROZZ, att lanseras på marknaden. Ungefär fem år senare, från och med 2025, kommer helautomatisk körning att bli nästa revolutionerande utvecklingssteg. Det CUV-koncept som presenteras i Shanghai är redan försett med denna autopilot-funktion som föraren kan välja att använda sig av.
I det helautomatiska ”I.D. Pilot”-läget skjuts multifunktionsratten in i instrumentpanelen där den smälter perfekt ihop med den digitala instrumenteringen Active Info Display. Med andra ord saknar alltså I.D. CROZZ ratt i det helautomatiska körläget. Infotainmentsystemets gränssnitt är utformat som en surfplatta och innehåller även reglagen till klimatanläggningen. I både automatiskt och manuellt läge får föraren uppgifter om hastigheten och information från navigationssystemet via en ”AR Head-up Display”, där AR står för Augmented Reality (på svenska ibland kallad ”förstärkt verklighet”) med olika 3D-vyer.

Open Space öppnar upp ytor och möjligheter. Tack vare det kompakta eldrivningssystemet å ena sidan och litiumjonbatteriets smarta placering i golvet å den andra, har interiören kunnat göras till en öppen luftig yta, eller ”Open Space” – ett lounge-liknande utrymmeskoncept med överlägset mycket plats. Beroende på det infallande ljuset och sätenas placering, ändras färgerna på bilens dashpad och på de övre panelerna och dekorinläggen i dörrarna.
Föraren och framsätespassagerarna tronar i högklassiga integralsäten. Benutrymmet i baksätet ligger på premiumnivå. Något som gör livet ombord ännu behagligare är finesser som till exempel multifunktionspaneler i dörrarna med pekreglage för klimatanläggningen och dörrfunktionerna.
Dessutom gör det multifunktionella säteskonceptet interiören i I.D. CROZZ mycket flexibel. Vill du ta med cykeln över helgen men saknar cykelhållare? Inga problem! Skjut helt enkelt in den sidledes bak i bilen. De stora vinklings- och skjutbara dörrarna och den flexibla säteskonfigurationen bak, där sätena kan fällas som på bio, gör det hela möjligt. Passagerarutrymmets dörrar kan öppnas hela vägen bak, vilket gör bilen enkel att lasta i och ur. Och det faktum att Volkswagen helt eliminerat B-stolparna och att framdörrarna kan vinklas upp så mycket som 90 grader gör det hela ännu enklare. Alla dörrarna öppnas elektriskt, precis som motorhuven och bakluckan.

Ren luft. Volkswagens nyutvecklade ”CleanAir system” ger optimala möjligheter att få klimatet ombord precis som man vill ha det. Oberoende av utomhusförhållandena, håller den luftkvalitén i I.D. CROZZ kupé på konstant hög nivå. Via infotainmentenheten kan föraren och framsätespassageraren också aktivera förinställda klimatinställningar. Detta är möjligt tack vare att I.D. CROZZ är utrustad med ny ”CleanAir”-teknik som med sitt aktiva filtersystem alltid ser till att hålla luftkvalitén i kupén på högsta nivå. Via menyn kan man plocka fram information om den aktuella luftkvalitén i bilen (”Air Quality Index”) och se systemets status. Via förinställda klimatförhållanden är det dessutom möjligt för föraren och framsätespassageraren att aktivera ett visst luftflöde tillsammans med en temperatur och luftfuktighet som motsvarar den som är typisk i speciellt behagliga trakter i landet (i konceptbilens fall kinesiska förhållanden). På så sätt är det möjligt att till exempel köra igenom Shanghai med ett kupéklimat som är lika rent och fräscht som det i Himalaya.

Volkswagen Användar-ID and Digital Key. Alla individuella parametrar ombord anpassas automatiskt efter föraren i I.D. CROZZ. Det som gör detta möjligt är Volkswagen Användar-ID – en personlig profil som lagras i Volkswagens digitala ”ekosystem” och aktiveras via en smart enhet som förvandlar det till en digital nyckel. Så snart man närmar sig bilen med denna digitala ”inträdesbiljett”, känns man igen av I.D. CROZZ. Dörrarna låses upp och alla personliga inställningar, till och med de egna klimatinställningarna, aktiveras automatiskt.

Paketservice. Att inte bara kunna ta emot paket hemma utan också när man är på resande fot är något som snart kan bli verklighet. Själva postboxen utgörs då av det 515 liter stora bagageutrymmet i I.D. CROZZ. Paketbudet kan lokalisera bilen via GPS, och får ett temporärt tillstånd att öppna bagageluckan via en app. Bilägaren får ett meddelande via en app eller ett e-postmeddelande så snart paketet levererats och bagageluckan på I.D. CROZZ åter är låst.
41.2°
0

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept

Ska börja serietillverkas 2020

Historielektion om Nakahama Manjiro
Mannen som

Här får vi höra den fascinerande historien om japanen Nakahama Manjiro som efter ett skeppsbrott år 1841 plockades upp av ett amerikanskt valfångstfartyg som tog honom till USA. Eftersom han inte kunde återvända till Japan då landet var isolerat och utvandring kunde straffas med döden valde han att stanna i USA för att lära sig språket. 1851 lyckades han dock återvända till Japan där han, efter månader med utfrågningar, fick en myndighetsposition tack vare sina nya färdigheter. Han jobbade bland annat som tolk för landets shogun och spelade en viktig roll i hur landet började öppnas upp för omvärlden under den tiden. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in Flicka med pärlörhänge
I tokigt nära detalj

Mikroskoptillverkaren Hirox har gjort en tio gigapixelstor panoramabild på av Johannes Vermeers berömda målning Flicka med pärlörhänge. Det är sammanlagt 9 100 tokdetaljerade foton som tagits med Hirox 3D-mikroskop. Då det är 3D-bilder kan tavlan också ses som ett 3D-landskap vilket är lite tufft. I klippet nedan kan du kolla in hur avbildningsprocessen gick till och resultatet kan du spana in via länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Cyberpunk 2077 fick stor uppdatering
Fixar buggar och optimerar prestandan

Under helgen släppte CD Project RED sin första stora patch för Cyberpunk 2077. Patchen tar spelet till version 1.1 och ska fixa buggar samt optimera prestandan. En komplett lista på allt som den innehåller kan hittas via länken nedan. En grej som sannolikt inte står med på den listan är dock en ny bugg som kan leda till att man inte kan komma längre i spelets handling. Enligt rapporter handlar det om uppdraget Down on the Street som skapat problem för vissa spelare eftersom en av NPC-karaktärerna inte gör det de ska och även om man laddar om spelet så går det ej vidare. På Reddit finns det en lösning för hur man kan fixa det fram till en ny buggrättning löse det. Nästa stora patch, som tar spelet till version 1.2, förväntas dyka upp om några veckor och sägs erbjuda en ännu större samt mer signifikant förbättring. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Elon Musk vill donera 100 miljoner dollar till koldioxidinfångning
Låter vettigt

Elon Musk meddelade i veckan att han kommer donera 100 miljoner dollar till den bästa tekniken som kan fånga koldioxid. Vad som krävs för att bli berättigad till dessa miljoner är oklart men Elon nämnde att han kommer presentera fler detaljer kring denna "tävling" inom en vecka. Det blir ju onekligen trevligt om detta initiativ leder till något vettigt. Förhoppningsvis slår nu jordens kloka människor ihop sina hjärnor och levererar något vettigt så vi kan minska mängden koldioxidutsläpp. Tumnagel
49.5°
+
Frode Wikesjö
0

Premiären för Fast and Furious 9 flyttas till hösten
A Quiet Place II gör också det

Då var det dags igen att få reda på att man får vänta ännu längre på att få se filmerna man ser fram emot. Först ut denna gång är Universal Pictures som bestämt sig för att Fast and Furious 9 inte ska släppas förrän under hösten någon gång. Exakt när vet man ej men det kanske är lika bra att de inte spikar något datum som de inte är säkra på de kan hålla. Paramount senarelägger också n premiär nämligen den för A Quiet Place II. De kommer räknar nämligen med att biograferna är öppna igen den 17 september. Tumnagel
36.1°
+
Frode Wikesjö
0

Om en vecka släcks Battleborn-servrarna
Var de fortfarande igång?

Battleborn från 2016 var väl inte direkt något jättebra spel. Det fångade aldrig någon större publik då de flesta spelare under den våren var mer fokuserade på Overwatch än vad Gearbox hade att erbjuda. Därför var det väl inte direkt oväntat att 2K förra året meddelade att de skulle stänga ner spelets servrar och via det mer eller mindre döda spelet då spelet kräver servertillgång för att fungera, även enspelarkampanjen. Den 31 januari är sista dagen som spelets servrar kommer vara uppe så om man vill spela detta spel innan det dör har man nu endast en vecka kvar på sig att göra det. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0

Konfigurationsändring ledde till massutloggning på Facebook
Där ser man

När Feber-hövdingen Roger Åberg i går morse skulle se vad som hände på Facebook på sin iPhone märkte han att hade loggats ut ur det sociala nätverket. Det visade sig att flertalet iPhone-användare råkade ut för detta under helgen och de som använde tvåfaktorsautentisering kunde ha det extra svårt att logga in igen under en period. Facebook bad om ursäkt för problemet under gårdagen och tydligen berodde denna massutloggning på en konfigurationsändring som de hade gjort. Exakt vad för konfigurationsändring man gjorde är oklart men vi får väl anta att de ser till att detta inte händer igen nästa gång de gör den. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Mira Furlan är död
Och Objective-C-skaparen Brad Cox också

Fler tråkiga nyheter denna helg då både skådespelaren Mira Furlan och objective-C-skaparen Brad Cox har gått bort. Mira Furlan spelade ambassadören Delenn i Babylon 5 men blev på senare tid kanske mer känd för rollen som Danielle Rousseau i Lost. Dödsorsaken är fortfarande okänd men Mira blev 65 år gammal. Brad Cox är mannen bakom programmeringsspråket Objective-C vilket bland annat var föregångaren till Apples Swift. Brad blev 77 år gammal. Tumnagel
34.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du sticka Bernies vantar
Stickfeber

Dagen då USA:s 46:e president, Joe Biden, svors in var det inte han som var mest omtalad på nätet utan det var senatorn Bernie Sanders som fångades på bild lite lagom uttråkad och med fräna vantar. Bilden blev snabbt ett meme och vantarna blev snabbt eftertraktade. Personen som stickade dessa vantar har dock sagt att hon inte har tid att sticka några fler så det är något som du får göra själv. Ritningar för hur man går tillväga för att sticka dem finns numera lite överallt på nätet, bland annat på den svenska sajten Etc. Så om du inte har något att göra denna söndag samt är i behov av ett par fräna vantar så är det ju bara till att sätta igång och sticka. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ben Affleck pratar med Sacha Baron Cohen
Bland annat om den där Giuliani-scenen

I det senaste avsnittet av intervjuserien Actors on Actors pratar Ben Affleck med Sacha Baron Cohen om diverse saker. Ett ganska trevligt samtal om man är intresserad och du kan lyssna på hela grejen i klippet ovan. Inte helt oväntat var Ben mycket intresserad av hur de lyckades få till den där Rudy Giuliani-scenen från Borat Subsequent Moviefilm. Just den delen kan du se i tweeten nedan. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Larry King är död
Amerikanska tv-legendaren har lämnat oss

Den amerikanske tv-profilen Larry King är död, 87 år gammal. Larry åkte in på sjukhuset strax innan nyårsafton eftersom han behövde intensivvård för COVID-19. Tyvärr förlorade han kampen och har nu avlidit på Cedars Sinai-sjukhuset i Los Angeles. Förutom COVID-19 hade Larry länge haft andra hälsoproblem så som diabetes, flertalet hjärtattacker, flerfaldig bypassoperation samt lungcancer och tillhörde därav också flera riskgrupper. Tumnagel
17.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ny svensk plattform för jakt- och sportskytteartiklar
Pangare.se

Pangare.se är en ny markplatsplattform skapad för svenska jägare och sportskyttar. Syftet med sajten är att de som håller på med dessa hobbys kan handla jakt- och sportskytteartiklar säkra för både köparen samt säljaren. På sajten kan du både hitta begagnade och nya artiklar. Genom e-legitimation (Bank ID och Freja eID) verifieras användarnas identiteter men deras annonser är anonyma för andra. Detta gör att ingen kan lokalisera föremålet säljaren annonserar fram till säljaren väljer att svara på meddelandet skickat från en potentiell köpare. Sajten påstås också lagra så lite data som möjligt och säger att de rensar alla data de besitter flera gånger i timmen. Folket bakom sajten kom på idéen när de insåg hur svårt det har blivit att köpa och sälja jakt- och sportskyttevapen säkert och smidigt. Sociala medier tar också allt mer avstånd från vapen och stänger ner grupper samt sidor tillägnat för sådant. Därför ville de göra livet lite lättare och säkrare för landets jägare och sportskyttar via denna nya sajt. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0

Google sök får ny design på mobilen
Ingen jättedramatisk förändring dock

Google sök i mobilen kommer få en lite lättare design på telefonerna inom de närmsta dagarna. Google utlovar en ljusare design som gör det enklare att fokusera på informationen man söker efter istället för designen runtomkring. Sökresultaten sträcker sig nu längre ut till kanterna och allt har fått en mer "rundare" känsla. Den nya designen rullas ut till användare inom de närmsta dagarna. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Apple vill börja använda MagSafe-kontakt igen
Och SD-kortläsare

Bloomberg rapporterar att Apple planerar att börja använda MagSafe-kontakter och SD-kortläsare på MacBook igen. MagSafe-kontakten slopades som bekant 2015 till förmån för USB-C. USB-C är ju helt klart en trevlig kontakt då man kan hitta sådana sladdar samt laddare lite var som helst och är inte heller särskilt dyra. Men USB-C-kontakten förhindrar ju inte från att ens dator dräms i golvet när någon råkar rycka i sladden på fel sätt. Bloomberg säger att nästa MacBook Air kommer köra MagSafe igen och ha två USB-4-portar. Om MagSafe-kontakten kommer se likadan ut som den gjorde för fem år sedan är dock oklart. En anledning till varför man går tillbaka till MagSafe är enligt Bloomberg för att tillfredsställa Mac-fantaster som gnällt över att de nya datorerna inte använder denna magnetiska kontakt längre. Förutom MagSafe-kontakten så nämner de också att SD-kortläsaren kan komma tillbaka till MacBook Pro framöver. Detta är säkert något som kommer glädja fotografer då kortläsaren plockades bort 2016. Tumnagel
53.4°
+
Frode Wikesjö
0

Vicarious Visions sägs ligga bakom Diablo II: Resurrected
Borde därav bli bättre än Warcraft III: Reforged

I går blev det känt att Tony Hawkx27s Pro Skater 1 + 2-utvecklaren Vicarious Visions skulle bli en del av Blizzard. Inte långt efter den nyheten rapporterar Bloomberg att studion kommer ansvara för den uppdaterade versionen av Diablo II. Denna uppdaterade version utvecklades initialt av ett internt team som var ansvariga för Warcraft III: Reforged, en remake som inte togs emot jätteväl av fans och kritiker. Men nu påstås Vicarious Visions ha tagit över ansvaret och med tanke på hur bra de lyckades modernisera Tony Hawkx27s Pro Skater samt Crash Bandicoot N. Sane Trilogy kan de nog säker få till ett vettigt Diablo II också. Tumnagel
49.4°
+
Frode Wikesjö
0

Regeringen är öppen för hårdare reglering av techjättar
Gillar EU:s lagförslag

Den svenska digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) säger till TT att regeringen vill ha tuffare reglering av techjättarna. Bland annat nämnde Anders att han gillar lagförslaget från EU att techjättarna ska bli medansvariga för det som publiceras på deras plattformar och tvingas att ta bort olagligt innehåll från sina plattformar. "När det gäller förslagen att hålla borta olagligt innehåll tror jag att de flesta plattformar välkomnar det. Det ger dem en riktpunkt och det kan vara praktiskt även för dem att ha ett tydligt regelverk och slippa att bli måltavla för debatter" Lagförslaget innebär att ett system med nationella samordnare sätts upp i EU-länderna. De kommer då få en övervakande roll som ska meddela plattformarna när olagligt material innehåll dyker upp och då tvingar dem att plocka bort det. Anders säger att lagförslaget ska begränsas till det strikt olagliga materialet men säger också att det finns länder i EU som vill att bolagen även ska bli skyldiga att ta bort olämpligt material. Detta lagförslag innefattar också ett högre krav på transparens från dessa plattformsbolag. Det innebär bland annat att de måste bli bättre på att motivera och förklara varför de plockar bort innehåll som strider mot sina användarvillkor. Tumnagel
47.3°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft ångrar sig kring Xbox Live-prissättningen
Gör en pudel

Under gårdagen meddelade Microsoft att de skulle öka priset för Xbox Live. Detta gjorde folk kanska upprörda så pass att Microsoft nu bestämt sig för att inte genomföra prisökningen längre. We messed up today and you were right to let us know. Connecting and playing with friends is a vital part of gaming and we failed to meet the expectations of players who count on it every day. As a result, we have decided not to change Xbox Live Gold pricing. I samband med det här så passade de också på att meddela att free-to-play-spel inte längre kommer kräva Xbox Live Gold för att spela online. Så, så var det med det. Tumnagel
48.5°
+
Frode Wikesjö
0

unemployedwineguy testar Aviation gin
Ryan Reynolds-ginen

Skådespelaren Ryan Reynolds har många strängar på sin lyra. En av dem är hans ginmärke Aviation Gin som unemployedwineguy recenserar i följande video. Jag har själv avverkat en flaska och mitt betyg är att det är bra bas-gin att ha hemma i skåpet. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Vice träffar mannen bakom All Gas No Brakes
Andrew intervjuar "intressanta" amerikaner

Om ni har hängt på internet de senaste åren finns det chans att ni någon gång har sett något från Andrew Callaghans YouTubekanal All Gas No Brakes. På denna kanal åker han omkring i USA och intervjuar folk och spanar in olika kulturer. Den gemensamma nämnaren är att folket han träffar väldigt ofta har väldigt starka åsikter om olika saker som alla i hela världen kanske inte håller med om. Det är mycket MURICA och liknande. Nu den senaste tiden har det även, inte helt oväntat, handlat mycket om pandemin. Vice har träffat Andrew i South Dakota där han spanade in en årlig motorcykelträff som innehöll en hel del intressanta personer. Bonusklipp och kanalens första klipp nedan. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Snart kan du hyra barnkläder från Arket
Kommer kosta 19,50 euro i månaden

På torsdag den 28 januari drar Arket igång en ny grej och det är att man kommer börja hyra ut barnkläder. Det hela sker i samarbete med e-handelsbolaget Circos som sedan tidigare riktat in sig på prenumeration och uthyrning av kläder. Tjänsten kommer att kosta 19,50 euro per månad och kunden kan därefter antingen välja ett färdigt klädpaket eller plocka fritt bland utbudet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Marc et Claude - I Need Your Lovin'
Fredagsklassikern

Fredag igen och dags att veva igång helgen med lite härlig musik. Denna vecka dyker vi in i en riktigt mysig tranceklassiker skapad av den tyska duon Marc et Claude - I Need Your Lovinx27. Låten släpptes år 2000 och samplar The Korgis låt Everybodyx27s Got To Learn Sometime. Bonusklipp nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Nat gör lite kyckling i ugn
Och svär en hel del

I sitt senaste klipp gör Nat en kyckling i ugn samtidigt som han svär som bara den, som vanligt. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Ny singel från Billie Eilish
Tillsammans med Rosalía

Här har vi låten Lo Vas A Olvidar som är ett samarbete mellan Billie Eilish och Rosalía. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Levi's och BAPE presenterar kollektion
Släpps den 23 januari

Levix27s har slagit sina påsar ihop med det japanska varumärket A Bathing Ape (BAPE) och presenterar nu en gemensamt framtagen kollektion med kläder. Man har tagit flera av Levix27s klassiker och gett dessa en touch av BAPE. Allt släpps den 23 januari och grejerna kommer att finnas i Levix27s butik på NK i Stockholm och på nätet. Tumnagel
70kg
+
Bobby Green

Dokumentär om Serj Tankian
Sångaren i System Of A Down

I dokumentären Truth to Power får vi följa Serj Tankian som är sångare i metalbandet System Of A Down. Allt från exklusiva intervjuer till backstage-material ska finnas med. Släpps den 19 februari. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green

Jakten på det bästa grillkäket
John Lewis är dedikerad

Har ni tagit fram grillen för året än? Inte? Snart är det dags och här kanske ni kan få lite inspiration till vad ni ska slänga på den. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Gorillaz om instrumenten som spelas lät korrekt
Stökigt

När Gorillaz spelar på sina instrument kommer det olika ljud som bildar musik. Men om ljuden faktiskt överensstämde med hur bandet spelade i sina videos skulle det kanske låta så här. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green

Streetwear-kollektion från Jägermeister
Släpps den 31 januari

Jägermeister presenterar ny Best Nights som är en kollektion med streetwearkläder. Denna frontas av den svenska influencern, designern och entreprenören Lisa Anckarman och stylisten Bloody Osiris. Totalt finns det tolv stycken olika plagg och på varje finns koordinaterna till Jägermeisters huvudkontor i Wolfenbüttel i Tyskland. Tygerna är gjorda av 100 procent organisk bomull och varje plagg är tillverkat inom EU. Släpps den 31 januari och finns endast på länken nedan. Tumnagel
52kg
+
Bobby Green