m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept
Ska börja serietillverkas 2020

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept
Bil / Volkswagen

Volkswagen fortsätter att trycka ur sig eldrivna konceptbilar och den senaste att visas upp är den här som man kallar för I.D. CROZZ. Det är en fyrdörrars coupé och SUV i ett som driver på alla fyra, har en lite högre markfrigång, autopilot och som ska ta sig 50 mil på en laddning. Volkswagen benämner den här som ett konkret exempel på vad vi kan förvänta oss se rulla fram på våra vägar år 2020. Det är nämligen året då modellen ska börja serietillverkas.

Under skalet sitter två elmotorer som driver varsin axel. Dessa har tillsammans en effekt på 306 hästar. Motorn som sitter där bak ger 204 hästar och är den som jobbar mest, men när det behövs hoppar den andra som ger 102 hästar igång där fram. Litiumjonbatteriet som matar elmotorerna är på 83 kWh och detta sitter monterat i golvet. Toppfarten för bilen anges till 180 km/h. Har man en snabbladdare ska det gå att ladda upp till 80 procent på 30 minuter. Bilen mäter in på 4,62 meter i längd, 1,89 i bredd, 1,6 i höjd och har en hjulbas på 2,77 meter. Viktfördelningen är 48 procent fram, 52 bak och som plattform har man valt nya MEB som är speciellt framtagen för eldrivna bilar.

På insidan hittar man ett infotainmentsystem som är utformat som en surfplatta. Navigationssystemet har Augmented Reality-teknik vilket förstärker navigationen med olika 3D-vyer. I det helautonoma läget I.D. Pilot sjunker ratten ner i instrumentpanelen och bilen tar då över.

Allt om I.D. CROZZ finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Ännu ett elbilskoncept från Volkswagen – världspremiär för I.D. CROZZ

Helt eldriven konceptbil med en räckvidd på upp till 500 km, fyrhjulsdrift och autopilotläge
Fyrdörrars coupé och SUV i en och samma bil
Nya ”CleanAir system” svarar för extremt ren kupéluft i I.D. CROZZ
Världspremiär på Auto Shanghai i Kina

Nyckelfakta om I.D. CROZZ:

Både SUV och coupé: I.D. CROZZ är en så kallad Crossover Utility Vehicle (CUV), med funktioner som en SUV och samma dynamik som en coupé.
Trio: I.D. CROZZ är en viktig medlem i I.D.-familjen som är byggd på Volkswagens plattform för eldrivna fordon ? Modular Electric Drive Matrix (MEB).
Nyskapande elbilsdesign: I.D. CROZZ avantgardistiska look innehåller alla beståndsdelarna i Volkswagens nyskapande elbilsdesign.
Räckvidd som på bensin: I.D. CROZZ har en effekt på 306 hk (225 kW) och en topphastighet på 180 km/h, men behöver trots detta endast laddas var 500:e kilometer (enligt NEDC).
Laddat och klart på 30 minuter: Batteriet i I.D. CROZZ kan laddas till 80 % av sin fulla kapacitet på endast 30 minuter (med 150 kW likström).
Open Space: I.D. CROZZ erbjuder ett luftigt innerutrymme som är så stort att det närmast kan jämföras med det i Tiguan Allspace.
Digital rakt igenom: Förarplats med AR Head up-display, Active Info Display, infotainment-surfplatta och digitala dörr-reglage.
Helautomatiskt läge: I läget ”I.D. Pilot” sköter I.D. CROZZ körningen själv. Ratten skjuts då in i instrumentpanelen.
CleanAir system: Hur luften än är utomhus, ser detta nya ventilationssystem till att luftkvalitén inne i konceptbilen alltid är den bästa.
Ljusjalusi: För första gången är det här möjligt att tända ett innertak av omgivningsljus via geststyrning.
Wolfsburg/Shanghai, april 2017. Volkswagen håller på att ta fram en ny flotta av eldrivna bilar som alla är baserade på progressiva koncept och som har en nyskapande design. Serietillverkningen drar igång år 2020. Vid den internationella bilsalongen Auto Shanghai 2017 (19-29 april), bjuder Volkswagen på en spännande förhandstitt på denna nya familj av elbilar. I.D. CROZZ är Volkswagens första eldrivna CUV (Crossover Utility Vehicle) – en fyrdörrars coupé och en SUV (Sports Utility Vehicle) i en och samma bil.

Tredje medlemmen. Efter de rubrikskapande introduktionerna av I.D. (som hade världspremiär i Paris förra året) och I.D. BUZZ (som avtäcktes vid 2017 års upplaga av bilsalongen i Detroit), är det så dags för den tredje medlemmen i I.D.-familjen att göra entré på världsscenen: I.D. CROZZ. Även denna modell är utsläppsfri och har mycket lång räckvidd, en charmig elbilsdesign och dessutom ett helt nytt interiörkoncept. I.D. CROZZ sportiga design visar hur brett spektrumet kommer att vara för Volkswagens eldrivna modeller och ett konkret exempel på vad vi kan förvänta oss se rulla fram på våra vägar år 2020.

1 miljon elbilar per år. Volkswagens målsättning är att lyfta elektriska fordonsdrivsystem från sin uppstartsfas till högskalig serieproduktion i mitten av nästa årtionde. Herbert Diess, chef för märket Volkswagen, berättar:
? Målsättningen är att vi 2025 ska ha kommit upp i en försäljningsvolym av 1 miljon elbilar per år. I.D. CROZZ kommer att spela en mycket viktig roll i detta. Serietillverkningen startar år 2020.

Smart grund som ger stora möjligheter. Eldrivningen ändrar praktiskt taget allt. Design, utrymme, komfort och hållbarhet – allt påverkas. Därför har Volkswagen tagit fram sin Modular Electric Drive Matrix (MEB), en byggarkitektur som gör det möjligt att på ett progressivt sätt dra fördel av de nya parametrar som det utsläppsfria drivsystemet ställer till förfogande. I.D. CROZZ är ett perfekt exempel på detta: 2 motorer, 2 växellådor, högspänningsbatteriet och den elektronik som binder samman allting – allt finns integrerat i detta bilpaket. Det här ger formgivarna och konstruktörerna helt nya utrymmen att arbeta med – Något som både förare och passagerare kommer att kunna dra fördel av i I.D. då den släpps år 2020.

Fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 500 km. ”I.D. CROZZ” – egentligen säger väl namnet allt. I.D. står i första hand för ”Identitet” och ”Ikonisk design”, medan CROZZ är en referens till den nya ”CUV”-kategorin. En sportigt designad och interaktiv allroundbil som är utsläppsfri och som med sin fyrhjulsdrift tar sig fram lika vägvinnande i storstadsdjungeln som den gör i terrängen. I.D. CROZZ har en effekt på 306 hk (225 kW) och en topphastighet på 180 km/h, men behöver trots detta endast laddas var 500:e kilometer enligt körcykeln NEDC. Anslutet till ett snabbladdningssystem med 150 kW (likström) kan högprestandabatteriet laddas till 80 % av sin totala kapacitet på 30 minuter.

Systemeffekt: 306 hk. Litiumjonbatteriet, som fulladdat är på 83 kWh, sitter placerat i golvet på denna CUV. Det här frigör utrymme, sänker bilens tyngdpunkt till sportbilsnivåer och ger en idealisk viktfördelning. Samma sak gäller de båda elmotorerna. Tillsammans utvecklar dessa motorer, som driver var sin axel, en effekt på 306 hk (225 kW). Det normala är att bilen drivs på bakaxeln. Men så snart kördynamiken kräver det, fördelar en ”elektronisk kardanaxel” motorkraften mellan de bägge axlarna på bråkdelar av en sekund. I.D. CROZZ kan också köras med permanent fyrhjulsdrift, till exempel på snö eller i terräng. Den kompakta elmotorn på bakaxeln är på 204 hk (150 kW) medan koaxialdrivningen fram levererar 102 hk (75 kW).

Optimal viktfördelning. Kraftelektroniken, som är en viktig komponent i systemet, reglerar högspänningsflödet mellan motorerna och batteriet. Kraftelektroniken omvandlar den likström som ligger lagrad i batteriet till växelström, och en DC/DC-konverter förser elektroniken ombord med 12 Volt. Genom att batteriet sitter centralt placerat i bilen och drivsystemen fram respektive bak, blir viktfördelningen mellan axlarna. 48 % ligger på framaxeln och 52 % på bakaxeln. Det här ger I.D. CROZZ vägegenskaper som är fullt jämförbara med en Golf GTI. En viktig faktor i detta är också upphängningen med sina elektroniskt reglerade stötdämpare, sitt nyutvecklade multilänksystem bak och sin likaledes nyutvecklade MacPherson-upphängning fram. Tack vare denna konfiguration levererar upphängningen inte bara vägegenskaper i toppklass utan också kör- och ljudkomfort på toppnivå.

MEB står för ett helt nytt utrymmeskoncept. I.D. CROZZ mäter 4.625 mm på längden och hjulbasen är hela 2.773 mm. Bredden är 1.891 mm och höjden 1.609 mm. Konceptbilens dimensioner – och det generösa innerutrymmet detta resulterar i – kan närmast liknas med det som nya Tiguan Allspace har att erbjuda. I.D. CROZZ är 77 mm kortare, 47 mm lägre och 56 mm bredare än Tiguan Allspace. Trots detta erbjuder denna CUV lika mycket plats ombord. Hemligheten bakom detta står att finna i konstruktionen: precis som I.D. och I.D. BUZZ är I.D. CROZZ baserad på Volkswagens nya plattform för eldrivna fordon ? ”MEB” (Modular Electric Drive Matrix). MEB-modellernas axel- och drivsystemsmoduler sitter åtskilda med en lång hjulbas emellan. Alla drivsystemets komponenter är kompakta, och batteriet sitter helt infällt i golvet.
Även säteskonfigurationen erbjuder stor flexibilitet. Här skapas ett utrymme som kan utnyttjas på många olika sätt – en generöst stor och noga genomtänkt ”Open Space” som upphäver de annars så vanliga klasskillnaderna.

Design för en ny tid. Den tydliga och kraftfulla designen på I.D. CROZZ är en mästerlig mix av en SUV:s tuffa, robusta look och den sportiga och eleganta utstrålning som karakteriserar en coupé. Den långsträckta motorhuven och de atletiskt konturerade framskärmarna fångar blicken och är ett tydligt kännetecken. Hela fronten präglas av denna uttrycksfulla design.
Koncept-CUV:en är lackad i en silvernyans (”Silver Spark”), motorhuvens och stötfångarnas rena ytor ger ett rent skulpturalt intryck och ser ut att vara ”huggna” ur ett enda stycke aluminium. Ett dominerande inslag i fronten är strålkastarna som går i Volkswagens ”electric mobility”-design. En annan detalj som fångar ögat är VW-märket som sitter placerat mellan motorhuven och stötfångaren. Emblemet förbinds med de interaktiva LED-strålkastarna via en smal och mycket effektfull ljusspalt.
Den tydligt konturerade taklinjen får taket att se mer långsträckt ut samtidigt som lackeringen i svart högglans förstärker det högklassiga intrycket. En ny finess är den skjutbara ljusjalusi i det belysta innertaket som skapar en stämningsfull belysning – både invändigt och utvändigt. Det eleganta bakpartiet och det sportigt breda mittpartiet ger bilen en kraftfull utstrålning. Samtidigt förstärks bilens bredd av den yta i svart högglans på bakpartiet som omsluter baklyktorna (som består av tunna LED-matrissegment) och det belysta VW-märket.
Den kraftfulla utstrålningen accentueras vidare av sidopartierna med sina markerade hjulhuskanter, sina 21”-hjul och robusta trösklar med matt och texturerad yta. Tack vare fälgarnas innovativa design är övergången mellan däck och fälg praktiskt taget omärklig, vilket får hjulen att se ännu större ut.

Interaktiva strålkastare. Till de mer iögonfallande detaljerna fram hör Volkswagens speciella elbilsdesign för strålkastarna. Ljusenheterna – de C-formade LED-varselljusen och de variabelt reglerbara LED-strålkastarna bestående av fem tunna LED-strips – smälter samman och bildar tillsammans en frontsektion med elektroniska, rörliga ”ögon” – ”Interactive Spotlight”. När I.D. CROZZ på förarens begäran går över i autopilotläge, kommunicerar bilen med andra trafikanter just via dessa ”Interactive Spotlights”. Och när ”husse” eller ”matte” närmar sig bilen, hälsar de dem välkomna.

Fräsch elbilslook. Strålkastarnas speciella look är bara en av beståndsdelarna i en noga genomtänkt elbilsdesign. Även för I.D. CROZZ har MEB varit en idealisk plattform eftersom den breda spårvidden och långa hjulbasen skapar dynamiska proportioner som utgjort rena språngbrädan för en ny era av banbrytande design. Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen, förklarar:
? Om det någonsin varit möjligt att med 100 % säkerhet förutse hur framtiden kommer att te sig, ja då är det det här. Med I.D. CROZZ visar vi redan 2017 upp hur Volkswagen kommer att förvandla gatubilden år 2020. För oss markerar dessa tre prototyper av den nya generationen utsläppsfria bilar – I.D., I.D. BUZZ och I.D. CROZZ – starten för en teknik- och designrevolution som kommer att förändra den personliga, fria rörligheten och märket Volkswagen för evigt.

Geststyrd ljusjalusi. Som redan nämnt är en av de nya finesserna en ljusjalusi som sitter integrerad i det belysta panoramataket. Denna jalusi styr man med gester. En veritabel ljusmatta, skapad av LED-ljuslister, spänner sig då över innertaket och lyser upp i kupén. Och den stämningsfulla effekten av ljuslisterna i taket är något man kan njuta av även utifrån. Kommandona till detta geststyrda system liknar de man använder för ett vanligt skjutbart panoramasoltak: En kort, tvärt rörelse med handen öppnar eller stänger taket helt, medan en långsam handrörelse steglöst får ljusmattan att sakta röra sig till önskat läge.

”I.D. Pilot” för 2025. År 2020 kommer Volkswagens MEB-modeller, som I.D. CROZZ, att lanseras på marknaden. Ungefär fem år senare, från och med 2025, kommer helautomatisk körning att bli nästa revolutionerande utvecklingssteg. Det CUV-koncept som presenteras i Shanghai är redan försett med denna autopilot-funktion som föraren kan välja att använda sig av.
I det helautomatiska ”I.D. Pilot”-läget skjuts multifunktionsratten in i instrumentpanelen där den smälter perfekt ihop med den digitala instrumenteringen Active Info Display. Med andra ord saknar alltså I.D. CROZZ ratt i det helautomatiska körläget. Infotainmentsystemets gränssnitt är utformat som en surfplatta och innehåller även reglagen till klimatanläggningen. I både automatiskt och manuellt läge får föraren uppgifter om hastigheten och information från navigationssystemet via en ”AR Head-up Display”, där AR står för Augmented Reality (på svenska ibland kallad ”förstärkt verklighet”) med olika 3D-vyer.

Open Space öppnar upp ytor och möjligheter. Tack vare det kompakta eldrivningssystemet å ena sidan och litiumjonbatteriets smarta placering i golvet å den andra, har interiören kunnat göras till en öppen luftig yta, eller ”Open Space” – ett lounge-liknande utrymmeskoncept med överlägset mycket plats. Beroende på det infallande ljuset och sätenas placering, ändras färgerna på bilens dashpad och på de övre panelerna och dekorinläggen i dörrarna.
Föraren och framsätespassagerarna tronar i högklassiga integralsäten. Benutrymmet i baksätet ligger på premiumnivå. Något som gör livet ombord ännu behagligare är finesser som till exempel multifunktionspaneler i dörrarna med pekreglage för klimatanläggningen och dörrfunktionerna.
Dessutom gör det multifunktionella säteskonceptet interiören i I.D. CROZZ mycket flexibel. Vill du ta med cykeln över helgen men saknar cykelhållare? Inga problem! Skjut helt enkelt in den sidledes bak i bilen. De stora vinklings- och skjutbara dörrarna och den flexibla säteskonfigurationen bak, där sätena kan fällas som på bio, gör det hela möjligt. Passagerarutrymmets dörrar kan öppnas hela vägen bak, vilket gör bilen enkel att lasta i och ur. Och det faktum att Volkswagen helt eliminerat B-stolparna och att framdörrarna kan vinklas upp så mycket som 90 grader gör det hela ännu enklare. Alla dörrarna öppnas elektriskt, precis som motorhuven och bakluckan.

Ren luft. Volkswagens nyutvecklade ”CleanAir system” ger optimala möjligheter att få klimatet ombord precis som man vill ha det. Oberoende av utomhusförhållandena, håller den luftkvalitén i I.D. CROZZ kupé på konstant hög nivå. Via infotainmentenheten kan föraren och framsätespassageraren också aktivera förinställda klimatinställningar. Detta är möjligt tack vare att I.D. CROZZ är utrustad med ny ”CleanAir”-teknik som med sitt aktiva filtersystem alltid ser till att hålla luftkvalitén i kupén på högsta nivå. Via menyn kan man plocka fram information om den aktuella luftkvalitén i bilen (”Air Quality Index”) och se systemets status. Via förinställda klimatförhållanden är det dessutom möjligt för föraren och framsätespassageraren att aktivera ett visst luftflöde tillsammans med en temperatur och luftfuktighet som motsvarar den som är typisk i speciellt behagliga trakter i landet (i konceptbilens fall kinesiska förhållanden). På så sätt är det möjligt att till exempel köra igenom Shanghai med ett kupéklimat som är lika rent och fräscht som det i Himalaya.

Volkswagen Användar-ID and Digital Key. Alla individuella parametrar ombord anpassas automatiskt efter föraren i I.D. CROZZ. Det som gör detta möjligt är Volkswagen Användar-ID – en personlig profil som lagras i Volkswagens digitala ”ekosystem” och aktiveras via en smart enhet som förvandlar det till en digital nyckel. Så snart man närmar sig bilen med denna digitala ”inträdesbiljett”, känns man igen av I.D. CROZZ. Dörrarna låses upp och alla personliga inställningar, till och med de egna klimatinställningarna, aktiveras automatiskt.

Paketservice. Att inte bara kunna ta emot paket hemma utan också när man är på resande fot är något som snart kan bli verklighet. Själva postboxen utgörs då av det 515 liter stora bagageutrymmet i I.D. CROZZ. Paketbudet kan lokalisera bilen via GPS, och får ett temporärt tillstånd att öppna bagageluckan via en app. Bilägaren får ett meddelande via en app eller ett e-postmeddelande så snart paketet levererats och bagageluckan på I.D. CROZZ åter är låst.
41.2°
0

I.D. CROZZ är namnet på Volkswagens nya elbilskoncept

Ska börja serietillverkas 2020

JerryRigEverything stresstestar iPhone 12 Pro
Hur hållbart är ceramic shield?

Apple iPhone 12 Pro är utrustad med nytt glas som Apple kallar för Ceramic Shield och Apple hävdar att det ska vara snäppet tåligare än tidigare skyddsglas som använts i iPhones. För att testa detta har JerryRigEverything lagt vantarna på ett exemplar och genomgår i vanlig ordning ett gäng högst vetenskapliga tester för att se hur bra telefonen håller. För att göra en lång historia kort så repas den på samma nivå som andra flaggskepp, men får inte lika tydliga repor, och överlever även resten av testerna utan problem. Kort sagt: iPhone 12 är rätt bastant. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Kolla in nästa års nyheter i Photoshop och Illustrator
Saker som visades upp under Adobe Max-konferensen

Förra veckan arrangerade Adobe sin årliga Adobe Max-konferens och här kan ni kolla in lite av nyheterna som presenterades där. I klippet ovan går YouTubern Dansky igenom lite grejer som kommer att dyka upp i Adobes bildredigeringsprogram Photoshop nästa år. Där visar han bland annat upp funktioner som Adobe kallar för "Sky Replacement", "Neural Filters" och "Intelligent Refine Hair". Här nedanför kan ni kolla in när Dansky sammanfattar några av nyheterna i nästa års version av Illustrator. Där visas bland annat funktionerna "Recolor Artwork", "Cloud Documents" och "Snap Objects to Glyphs" upp. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

No Man's Sky får gratis next gen-uppdatering
Är tillgänglig så fort konsolerna släpps

Lirar du en herrans massa No Manx27s Sky och planerar att köpa next gen-konsol? Då har vi goda nyheter då du mer eller mindre kommer kunna fortsätta ditt utforskande i rymden på next gen-konsolen rätt smärtfritt. Kort sagt kommer spelare endast behöva ladda ner en next gen-uppdatering till spelet på den nya konsolen och sedan föra över sparfiler från gamla till nya för att börja lira. Next gen-versionen av spelet kommer med flådigheter som 4K/60fps och snorsnabba laddningstider tack vare de nya hårddiskarna. Utöver detta kommer världarna i next gen-versionen vara mer full av växtlighet, vilket alltid är trevligt. PS5-spelare kommer även kunna njuta av haptisk feedback i Dualsense-kontrollen och förbättrat ljud via Sonys Tempest 3D AudioTech. Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0

Apple ryktas utveckla ett alternativ till Googles sökmotor
Ska användas om lukrativt samarbete med Google går i stöpet?

Det har börjat spekuleras om att Apple håller på att ta fram ett alternativ till Googles sökmotor, en sökmotor som primärt i så fall skulle rikta sig till användare av Apples produkter. Anledningen till att Apple eventuellt skulle ta fram en egen sökmotor uppges bland annat bero på att man kan komma att bli av med sitt lukrativa sök-samarbete med Google där Googles sökmotor är förvald i flera av Apples produkter. Google uppges betala mellan 8 - 12 miljarder dollar årligen till Apple för att vara förvald sökmotor i iOS, Safari och andra av Apples produkter. En del bedömare befarar dock att samarbetet kan vara i fara efter det att det amerikanska justitiedepartementet förra veckan stämde Google, något man gjorde då man anser att Google använder olagliga metoder för att skydda sitt närapå monopol på den amerikanska sökmarknaden. Apple har inte på något sätt uppgett att man håller på att utveckla en sökmotor men anställer kontinuerligt experter på sökmotorer skriver Financial Times. Bland annat anställde Apple för två och ett halvt år sedan John Giannandrea som fram till dess hade varit Googles sökchef. Apple är också ett av de företagen som rent ekonomiskt skulle kunna utveckla en hyfsad sökmotor och har även den unika positionen att man kontrollerar hela ekosystemet runt sina plattformar iOS och macOS. Så det är med andra ord inte helt omöjligt att Apple inom några år kanske lanserar en egen sökmotor. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Control och Hitman 3 kommer till Switch som molnspel
Molnspel på Switch är här!

Switch-ägare i Japan har sedan en tid tillbaka haft möjlighet att lira olika titlar som Assassin’s Creed Odyssey och Resident Evil 7 på Nintendo Switch via molnklient, men nu är det dags för oss att få använda nymodigheterna. Under dagens Nintendo Direct Mini-show, som ni kan se i sin helhet nedan, fick vi reda på att Control: Ultimate Edition nu släppts som molnspel på Switch samt att Hitman 3 kommer bli tillgängligt som molnspel när spelet släpps nästa år. Control: Ultimate Edition ger dig tillgång till grundspelet samt de två expansionerna The Foundation och AWE. I och med att det är ett molnspel så behöver ingenting laddas ner eller installeras på konsolen, utan det strömmas till konsolen via internet. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Ares S1 Project nu även som Spyder
I detta fall betyder det helt utan tak

Förra månaden visade Ares Design upp S1 Project. Det vi ser här är S1 Project Spyder men istället för att vara en cabbad version där man kan fälla bort taket saknar den här tak helt och hållet, som sig bör enligt rådande trender med taklösa superbilar. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och orderböckerna står öppna nu och väntar på din kosing. Hur mycket du måste lätta på lädret är oklart men med tanke på att vanliga S1 kostar 500.000 euro lär inte den här vara billigare. Precis som sitt takförsedda syskon är även Spyder baserad på Corvette C8. Effekten ur V8:an utan överladdning har skruvats upp till 715 hästar vilket ska räcka för 0-100 km/h på bara 2,7 sekunder. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nu får insekter säljas som mat i Sverige
Ät gräshoppor till middag

Efter ett beslut i EU-domstolen häromdagen kommer det nu bli tillåtet att sälja mat som består av insekter som till exempel mjölmask, hussyrsor eller gräshoppor i Sverige. Det här innebär dock inte mat baserad på insekter per automatik kommer att klassas som säker för konsumtion säger Livsmedelsverket. Det är upp till företagen som eventuellt kommer att sälja insektsbaserad mat att kontrollera att den är säker för konsumenter. Livsmedelsverket uppmanar därför framför allt allergiker att vara uppmärksamma och Astrid Walles Granberg, rådgivare på Livsmedelsverket, säger om kontrollen av mat som innehåller insekter: "Den kontrollen ska företagen stå för. Konsumenten ska inte behöva rädd för att konsumera livsmedel. Men en ganska stor risk med insekter är att det kan bli korsallergier framför allt hos skaldjursallergiker, därför är det noga att det framgår tydligt av märkningen om det innehåller insekter." Efter EU-domstolens beslut kommer det nu bli tillåtet att sälja insektsbaserad mat i hela EU. Tumnagel
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony listar nästa månads PS Plus-spel
Bugsnax först ut till PS5

Idag är det sista onsdagen i oktober och det betyder att Sony levererar nyheter om hur spelutbudet för PS Plus-prenumeranter kommer se ut i november. Och november är ju lite speciellt då PS5 kommer lanseras, så Sony verkar slå på stora trumman och kommer ge bort nya charmiga äventyret Bugsnax till alla PS Plus-prenumeranter som lägger vantarna på PS5. Till PS4 kommer det givetvis fler titlar och den här gången får vi resa till Midgård för att bråka mer orcher av olika slag i Middle-earth: Shadow of War samt ta oss an plattformsutmaningar i Hollow Knight: Voidheart Edition. Bugsnax kommer vara tillgängligt för PS Plus-prenumeranter från 19 november till 3 januari. Middle-earth: Shadow of War och Hollow Knight: Voidheart Edition kommer vara tillgängliga från 3 november till 30 november. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Zoom börjar rulla ut end-to-end-kryptering
Videochatta utan att riskera att bli avlyssnad

Videokonferens-tjänsten Zoom skriver i ett blogginlägg att man har börjat rulla ut riktigt end-to-end-kryptering till alla sina användare, både de som betalar för tjänsten och de som kör gratisvarianten. Det här innebär att varken Zoom eller någon annan ska kunna avlyssna videokonferenser som framöver görs via deras klienter till pc, macOS, iOS och Android. Webb-versioner av Zoom samt klienter från tredjeparts-leverantörer som använder sig av Zoom kommer dock inte ha stöd för E2EE (End-to-End Encryption). Det går som max att bjuda in 200 deltagare i videokonferenser som kör den nya krypteringsfunktionen. Det borde dock vara tillräckligt för de allra flesta även om Zoom har premium-planer som erbjuder videokonferenser med upp 300 eller upp till 500 deltagare. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

AfterShokz släpper headsetet OpenComm
Slipp ha något i öronen

AfterShokz, företaget som specialiserat sig på hörlurar som leder ljuder via så kallad benkonduktion, släpper nu headsetet OpenComm. AfterShokz säljer redan idag hörlurar med mikrofon men med OpenComms fristående mikrofon säger man att ljudet ska uppfattas bättre av den man talar med. Mikrofonen är även försedd med en DSP för brusreducering vilket ytterligare ska förhöja mikrofonens ljudupptagning. AfterShokz OpenComm kopplas till dator, mobiltelefon eller annat via Bluetooth och ska ha upp till 16 timmars batteritid. Headsetet går att köpa nu och kostar cirka 1700 kronor. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cyberpunk 2077-utvecklare får dödshot efter försening
Fräscht

Igår blev det känt att Cyberpunk 2077 skjutits upp igen. En reaktion på detta kan vara att yttra Kung Carl XVI Gustaf* visdom "A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad" och fortsätta med sitt liv, eller så kan man ta idiot-vägen och dödshota spelets utvecklare. Det sistnämnda borde kort och gott aldrig ske och folk som utsätter andra individer för sådant bör i alla fall göra en liten självrannsakan, men det händer ändå. Andrzej Zawadzki, Senior Game Designer hos CD Projekt RED, slängde upp ett Twitter-inlägg efter att det blev känt att Cyberpunk skjutits upp och berättade att det är rätt ochill att skicka dödshot till utvecklare. För övrigt verkar det som att CD Projekt RED-utvecklarna fick reda på att releasen skjutits upp samtidigt som resten av världen. Ett mail skickades ut till studions anställda som bekräftade förseningen samtidigt som Twitter-inlägget om förseningen lades upp, vilket måste kännas sådär. Enligt mailet berodde det på aktieregler. *Klart det inte var knugen som yttrade det, utan Shigeru Miyamoto. Tumnagel
14.1°
+
André Stray
0

The Outer Worlds firar Steam-release med rea
Köp spelet för halva priset

The Outer Worlds har äntligen blivit tillgängligt på Steam efter ett års exklusivitet hos Epic Games Store. För att fira Steam-releasen har utvecklarna bestämt sig för att rea ut spelet för nya kunder. Grundspelet går att få för halva priset, 30 euro, och vill man ha ett paket med säsongspass så får man lägga ut 60 euro, vilket är en reducering på ungefär 40 procent. Om du skiter i vilken plattform du har spelet på så är ett hett tips att lägga lite kosing på Xbox Game Pass vilket ger dig tillgång till The Outer Worlds till PC, och många andra titlar, för 99 kronor i månaden. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Daimler Trucks och Waymo ska bygga självkörande lastbilar
Ska klara av nivå 4

Daimler Trucks och Waymo har ingått ett partnerskap och ska tillsammans utveckla lastbilar som ska vara självkörande i nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån och den innebär att bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa. Waymo ska bistå med sin kunskap kring autonoma fordon och det är Daimlers lastbil Cascadia man kommer att utrusta med tekniken. Målet är att man ska ha en fungerande produkt ute på vägarna inom några år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mattel släpper radiostyrd Baby Yoda
Som kan följa efter dig

På fredag har den andra säsongen av The Mandalorian premiär på Disney+ och i samband med det lär det sannolikt släppas en hel del nya Star Wars-leksaker. Leksaksföretaget Mattel har nu visat upp en radiostyrd version av "The Child", eller Baby Yoda som de flesta kallar den lille gröne figuren som spelar huvudrollen i The Mandalorian. Den radiostyrda Baby Yoda-versionen är cirka 30 centimeter hög och styrs via en medföljande fjärrkontroll. Förutom att traska runt så kan den röra på både huvud och armar när den tar sig fram. Det finns även ett "follow me"-läge som gör att Baby Yoda följer efter den användare som har fjärrkontrollen i sin hand. Mattels "The Child Real Moves Plush by Mattel – Star Wars: The Mandalorian" går att förbeställa nu och leveranserna ska börja i mitten av november. Den kostar 70 dollar, motsvarande lite mer än 600 kronor. I klippet nedan kan ni kolla in när YouTube-kanalen "fyrTV" packar upp och leker lite med den radiostyrda versionen av Baby Yoda. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan siktar på att bli koldioxid-neutralt till 2050
Ska satsa mer på förnybar energi och kärnkraft

Japans premiärminister Yoshihide Suga meddelade häromdagen att landet siktar på att bli helt koldioxid-neutralt fram till 2050. För att uppnå det målet ska landet satsa mer på förnybar energi och kärnkraft. Många bedömare är dock tveksamma till om Japan kan klara av den här målsättningen. Japan är idag kraftigt beroende av fossila bränslen, 56% av landets energiproduktion kommer från sådana, och planerar även att bygga ett dussin nya kolkraftverk de kommande åren skriver New York Times. 2018 var det bara fyra länder som släppte ut mer koldixoid än Japan. Dessa var Kina, USA, Indien och Ryssland. Tumnagel
58.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple sägs ha köpt upp AI-företaget Vilynx
Företag som utvecklar teknik för att söka i filmer

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple ska ha köpt upp det lilla startup-företaget Vilynx tidigare i år. Vilynx uppges ha utvecklat AI-teknik som ska kunna söka igenom samt märka upp filmer och videoklipp och på det sättet göra det enklare att söka efter utvalda scener i dessa. Vilynx webbplats är nu offline men varken de eller Apple bekräftar att Apple köpt företaget. Till nyhetsbyrån Bloomberg leverar Apple sitt standardsvar "Apple buys smaller technology companies from time to time and we generally do not discuss our purpose or plans" på frågan om Apple köpt upp Vilynx. Bloomberg bedömer att tekniken som Vilynx utvecklat skulle kunna komma att använda i Apple Photos, Apple TV, Apple News och till deras smarta assistent Siri. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Xbox Series X är här!
Vad vill ni veta?

Det var egentligen tänkt att den här lilla förhandstitten skulle publiceras på fredag, men gårdagens Playstation 5-fest verkar gett Microsoft lite panik och justerat embargodatumet för unboxing av Series X. Eller så beror datumskiftet av någon annan anledning, men jag väljer att tolka det hela som rädsla. Det är säkert fel, men vem bryr sig egentligen. Hur som helst trillade konsolen in nyligen och vi har petat på både konsol och kontroll för att få feeling för hur den kommer vara att använda. Vi börjar med konsolen. Som vi skrev i PS5-titten så har Sony och Microsoft lite annorlunda tänk när det kommer till design. Sony kör på en mer futuristisk och bombastisk design medan Microsoft kör på lite mer säkra kort och erbjuder ett kylskåp i miniformat. Undertecknad har en förkärlek för minimalistisk design, så utseendemässigt vinner Series X. Formen är dock ganska otymplig och lär göra den svår att placera i vid TV:n. Oavsett om enheten ligger eller står kommer höjden och bredden ställa till problem. När det kommer till portar och utgångar så är det inga konstigheter. På baksidan sitter det hål för strömkabel, ethernet, två USB-A-portar och HDMI. En stor klapp på axeln ska Microsoft ha för att göra en förenklad process för att uppgradera lagringsutrymmet. Som ni ser på bilden på baksidan har enheten utrymme för Storage Expansion och om du behöver mer utrymme än vad som erbjuds är det bara att köpa en sådan modul och peta in. Det hela känns lite retrokonsol med minneskort, men funkar det så funkar det. På framsidan sitter hål för skiva, USB-port, kopplingsknapp för kontrollen och startknapp uppe i vänstra hörnet. När det kommer till kontrollen så har det till synes inte skett några större förändringar jämfört med kontrollen till Xbox One, men några trevliga detaljer har lagts till. Med nya Series X | S-kontrollen har Microsoft dragit inspiration från sin Elite-kontroll. Mer specifikt har d-paden fått ny form och design som gör det lättare att klicka in diagonal riktning än med ett vanligt styrkors. Designen på kontrollen har blivit lite rundare rent allmänt och triggerknapparna har fått lite extra kärlek i form av texturerad gummiyta. På knappfronten är det inte heller mycket nytt, men enheten fått en delningsknapp som låter dig snabbt fånga video eller bild från det du spelar och dela detta med nära och kära. Den nya kontrollen känns väldigt mycket som den gamla, men jag uppskattar ändå att de petat in bättre styrkors och mer textur på triggerknapparna. Det har inte varit ett problem tidigare, men det är ändå små trevliga förbättringar som hjälper helhetsupplevelsen. Vikten och formen gör för övrigt att kontrollen känns som att den går att använda under längre perioder, vilket är trevligt då det definitivt kommer hända. Något som jag inte förstår är Microsofts förkärlek till vanliga batterier. Precis som tidigare är det vanliga AA-batterier som gäller för att ge kontrollen ström och vill man ha ett uppladdningsbart batteri så får man lägga ut ytterligare 250-300 kronor vid release. Sure, vanliga batterier räcker länge, men uppladdningsbart batteri är bra mycket smidigare att hantera. Jag har en tendens att låta saker som fått batteritorsk ligga och samla damm än att byta batterier. Det kanske säger mer om mig än Microsofts beslut att fortsätta använda vanliga batterier. Allt som allt. Jag gillar designen på Series X, men formen kan vara lite knepig om man vill få in den i en TV-möbel. Kontrollen har få stora nyheter, men detaljändringarna är ändå trevliga tillskott. Det ska bli trevligt att få sätta sig med konsolen och nöta järnet. En ordentlig recension av Series X kommer senare och om det är något ni undrar över om konsolen så är det bara att plita ner frågorna i kommentarerna. Tumnagel
47.1°
+
André Stray
0

Volkswagen har levererat 14.000 stycken ID.3 i Europa
På sex veckor

För sex veckor sedan började kunder i Europa att få sina ID.3. Nu har Volkswagen lyckats leverera 14.000 stycken och det här är bara början. 38.000 stycken är beställda vilket innebär att det för tillfället återstår 24.000 stycken. Volkswagen vill att ID.3 ska bli Golfen för den eldrivna generationen och att modellen ska bli en vardagsbil för många. Härnäst på tur står den kompakta suven ID.4 som kommer dyka upp hos de första kunderna runt årsskiftet. År 2024 ska Volkswagen ha investerat 33 miljarder euro i "e-mobility" vilket man hoppas ska göra att man blir marknadsledaren inom batteridrivna fordon. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Tuggummit Mind The Gum lanseras i sverige
Ska kunna motverka mental trötthet

Mind The Gum är ett tuggummi som ursprungligen är utvecklat av italienska forskare och det lanserades 2015. Sedan dess har man sålt 15 miljoner tuggummin. Zlatan Ibrahimovic blev nyligen partner i företaget och nu i höst ska produkten lanseras här i Sverige. Tuggummit innehåller 15 stycken aktiva ingredienser bestående av koffein, vitaminer, aminosyror, antioxidanter och säger sig kunna motverka mental trötthet. Mind The Gum kommer inledningsvis att säljas på apotek men exakt när och vad det då kommer att kosta är oklart för tillfället. På hemsidan kostar ett 36-pack 19,90 euro. Tumnagel
35kg
+
Bobby Green

Johnnie Walker-whisky för 179.900 kronor
Finns nu på Systembolaget

Whisky-tillverkaren Johnnie Walker fyller i år hela 200 år och detta ska givetvis firas. Man gör det bland annat genom att släppa fyra stycken flaskor i begränsad upplaga och en av dessa sticker ut rejält - eftersom den kostar 179.900 kronor. För de slanten får man en Masterx27s Ruby Reserve som beskrivs som "en rik och perfekt balanserad 40-årig Scotch". Det här blir den dyraste Johnnie Walker-flaskan som någonsin har sålts på Systembolaget. John Williams som är Global Scotch Director på den brittisk dryckeskoncernen Diageo säger följande: "Vi vill visa upp denna 200-åriga resa genom att lansera dessa fyra exlusiva limited edition whiskys. De är en hyllning till vart vi kommer ifrån. Men kanske mer än så, de ger uttryck för vad vi kan åstadkomma idag och framöver. Johns glöd, vision och entrepenörskap är nyckeln till att Johnnie Walker som varumärke har växt sig så starkt genom åren. Detta lade också grunden till en ny framtid inom skotsk whisky, då hans sätt att framställa whisky på har inspirerat alla följande generationer av whiskytillverkare." Läs mer om flaskorna på länken nedan. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Årets glögg från Stockholms Bränneri
Winter Negroni

Förra året släppte Stockholms Bränneri en Gin & Tonic-glögg. I år tar man ytterligare ett steg och presenterar nu Winter Negroni. Man har utgått från bränneriets Dry Gin och den egna Aperitif - Röd och sedan kryddat kombon med klassiska julkryddor som kryddnejlika, kardemumma, apelsin och kanel. Till det adderas kallpressad körsbärs- och svartvinbärsmust. Erik Hasselgärde som är produktionsansvarig beskriver den på det här viset: "I år tar vi ytterligare ett steg med en nytolkning, men kom samtidigt närmre vad en klassisk glögg innefattar; värmande bäriga toner, julkryddor och sötma, som vi nu gifter med Negronins djupa smak och balanserande bitterhet. Glögg möter en Negroni helt enkelt." Winter Negroni släpps den 4 november klockan 10.00 på länken nedan. Alkoholhalten ligger på 22 procent och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 192 kronor. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Varför tvättar man riset innan man kokar det?
Adam Ragusea förklarar

Brukar du tvätta riset innan du kokar det? Behövs det ens? Det beror på vilket typ av ris du kokar och vad du ska ha det till. Adam Ragusea förklarar i sitt senaste klipp. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Det här är Hyundais minsta elbil
Något för barnen att köra omkring med

Hyundai presenterar nu sin minsta elbil hittills och det är en barnversion av konceptbilen 45 Concept som vi har skrivit om tidigare. Under skalet på den lilla barnbilen sitter två stycken DC-motorer som ger den en toppfart på 7 km/h. Vad den har för räckvidd på en laddning framgår dock inte. För att vara lite snälla mot naturen är bilen faktiskt byggd i trä. Om man kommer att kunna köpa den, när och vad den då skulle kunna tänkas kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Fattiga riddare med över 200 olika smaker
Du borde hitta något som passar

Om du trodde att fattiga riddare bara kunde göras på ett vis har du inte hälsat på Batter & Berries i Chicago än. Här har man skapat över 200 stycken olika smaker och varianter på klassikern. Varje vecka presenteras nya specialare och kön utanför ringlar sig lång med folk som vill testa det senaste. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Kazakstan har ny slogan
Borat approves

Kazakstan har fattat att landet sedan den första Borat-filmen bara förknippas med just Borat. Istället för att vara sura över detta har Kazakhstan Travel nu istället tagit det hela till sig och lanserat en ny slogan. Givetvis har man valt "Very nice!" som är något som Borat ofta säger. Och som vi kan se i videon verkar det finnas massa very nice saker att se och göra i landet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
389kg
+
Bobby Green

Så tillverkar Borough Furnace gjutjärnspannor
Inga robotar här inte

John Truex och Liz Seru driver Borough Furnace som tillverkar stekpannor i gjutjärn. I det här klippet får vi se hur dessa blir till - från designen till själva gjutningsprocessen och efterarbetet. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Kanye West snackar med Joe Rogan
I tre timmar

Häromdagen var Kanye West och besökte podcasten The Joe Rogan Experience och i det nästan tre timmar långa samtalet snackades det bland annat om Kanyes presidentambitioner, musikindustrin och hans familj. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Ghostbusters-skor från Reebok
Släpps den 31 oktober

Gillar du tema-skor? Missade du Adidas Chewbacca-skor nu i veckan? Då kanske du ska slå till på ett par Ghostbusters-skor från Reebok istället! Det kommer att erbjudas två modeller och båda släpps den 31 oktober. Det ena paret är lite mer nedtonat medan det andra vill efterlikna spökjägarnas ryggsäckar. Ghost Smashers som de sistnämnda heter kostar 150 dollar medan Classic Leather blir dina för 100 dollar, om du hinner få några när de släpps vill säga. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Poison - Talk Dirty To Me
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och det firar vi i vanlig ordning med lite fräsig musik. Denna vecka blir det Poison med monsterhiten Talk Dirty To Me. Bonusklipp nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Tre nya sillar från Abba
Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar

Abba presenterar nu tre stycken nya sillsmaker och dessa är Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar. Dessa beskriver man som "en twist på klassiska smaker med ett modernt uttryck som flirtar med den yngre generationens sillätare". Malou Yeung Kadir som är Marketing Manager Abba säger följande: "Med nyheterna vill vi attrahera alla men hoppas specifikt på att guida en ny målgrupp in i sillens värld, för att göra den till en självklarhet för alla på julbordet – nya som gamla sillfans. Till skillnad från tidigare tillfälliga lanseringar till vintern så är årets nyheter här för att stanna." Hela sill-sortimentet har även fått en uppdaterad design och så har man uppdaterat receptet för Senap, Skärgård och Ramslök & Citron. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green