Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär
Kommer bara erbjudas med fyrcylindriga motorer

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär. En sak som vi vet kring den nya generationen är att den endast kommer att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Det innebär alltså att nästa C63 AMG inte kommer att få en mullrig V8:a och inte ens en mustig rak sexa, utan en fyra av något slag. Högst troligt med hybriddrift och massvis med hästar, men det blir alltså inte med lika många cylindrar som vi är vana vid.
Rykten kring att den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter skulle spolas för nästa C63 AMG började cirkulera i slutet av 2019. Under denna tid var Tobias Moers vd för Mercedes-AMG och det sägs att han stormade ut ur mötesrummet när det blev klubbat att efterföljaren bara skulle erbjudas med fyra cylindrar. Några veckor efter detta avgick han som vd och är nu istället vd för Aston Martin. Och Aston Martin använder sig som ni säkert redan vet av AMG-V8:an i flera av sina modeller.
Men varför stoppar inte Mercedes ner den raka sexan (M256) under huven då? Chefsingenjören Christian Früh säger att man då hade behövt göra nosen på bilen fem centimeter längre och även fått en högre belastning på framaxeln och därigenom sämre egenskaper.
Har man bara fyrcylindriga motorer som är relativt små kan dessa placeras på ett bättre sätt i motorrummet och så adderar man bara hybriddrift när man vill ha mer effekt. En C63 med rak sexa och hybriddrift hade helt enkelt blivit tyngre än föregångaren, och det går inte. Speciellt eftersom det även snackas om att denna version ska få fyrhjulsdrift.
Den digitala världspremiären drar igång klockan 14.00 imorgon.
En första tur i nya Mercedes C-Klass
Maskerad prototyp

Mercedes-AMG C63 kommer att få turbofyra
Säg hej då till V8:an
