m
Jättestora Hyundai Palisade är här

Jättestora Hyundai Palisade är här
Åttasitsig SUV för den amerikanska marknaden

Bil / Hyundai

För två veckor sedan läckte bilder på Hyundais nya modell Palisade ut. Nu är den officiellt presenterad på Los Angeles Auto Show och det här är den största bilen tillverkaren någonsin har byggt. Suven som är speciellt utvecklad för den amerikanska marknaden har plats för upp till åtta stycken personer fördelat på tre rader, och har givetvis på grund av detta potential att bli en ny favorit bland de som fraktar sina barn till fotbollsträningar och liknande.

Under huven sitter en V6:a på 3,8 liter som ger 295 hästar och 355 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur kan skicka kraften enbart till framhjulen eller alla fyra. Det finns fyra stycken olika körlägen och dessa är Normal, Sport, Smart och Snow Mode. Forward Collision-Avoidance Assist with Pedestrian Detection, Blind Spot Collision-Avoidance Assist, Lane Following Assist, Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist, Safe Exit Assist, High Beam Assist, Driver Attention Warning och Smart Cruise Control med Stop and Go är standard. På tillvalslistan finns bland annat Rear Occupant Alert som med hjälp av ultraljudssensorer känner av rörelser från barn eller djur i baksätet och på så vis ska förhindra att man glömmer någon i bilen. Skulle man göra det och gå iväg börjar bilen tuta och skickar även ett meddelande till telefonen att man ska sluta vara glömsk.

Insidan bjuder på massa teknik och Nappa-läder om man så vill. Både andra och tredje raden går att fälla med ett knapptryck för när man behöver lasta stora grejer. Bägge raderna har flera USB-uttag och det finns inte mindre än 16 stycken mugghållare - extra viktigt för amerikanerna. Instrumenthuset består av en skärm på 12,3 tum och på mittkonsolen sitter det en på 10,25 tum. Denna klarar givetvis Android Auto och Apple CarPlay. Ljudsystemet kommer från Infinity och det ska gå att ladda trådlöst via en Qi-platta.

Försäljningen drar igång nästa sommar men vad modellen kommer att kosta vet vi tyvärr inte än.

Visa
Pressmeddelande
All-New 2020 Hyundai Palisade Mid-size SUV Makes its Global Debut at the 2018 Los Angeles Auto Show

All-New 2020 Hyundai Palisade Flagship SUV Brings Exceptional Comfort, Technology and Safety in a Bold Midsize SUV
Palisade offers seating for up to eight and commodious cargo space with convenient features like power third-row seats and One-Touch second-row seats for ease of use
As Hyundai’s flagship SUV, Palisade offers a host of technology features ideal for family road trips including a 10-inch navigation display, wireless charging, seven USB outlets, second-row ventilated seats, shift-by-wire and innovative roof-based diffuser vents
Hyundai SmartSense technology comes standard on every Palisade
LOS ANGELES, Nov. 28, 2018 – Hyundai today introduced its new flagship premium three-row Palisade SUV to global media at the Los Angeles Auto Show. The 2020 Palisade rides on an all-new SUV chassis with exceptional second- and third-row roominess coupled with generous cargo area and reconfiguration flexibility. The Palisade will be produced in Ulsan, Korea and will be available at dealerships across the U.S. in the summer of 2019.

“The new 2020 Hyundai Palisade clearly evokes design imagery worthy of Hyundai’s flagship SUV, with new levels of all-road, all-weather capability, technology, safety, roominess and efficiency, all packaged in cutting-edge design,” said Mike O’Brien, vice president of Product, Corporate and Digital Planning, Hyundai Motor America. “This new Hyundai SUV is the ultimate family vehicle for practical, comfortable daily use and memory-making road trips whenever the appeal of the open road should beckon.”

FLAGSHIP SUV DESIGN

“Hyundai Palisade’s exterior and interior design clearly reflect its unique flagship identity with a premium, distinctive and bold road presence,” said SangYup Lee, head of Hyundai’s Design Center. “As the lead for Palisade design, it was a pleasure to work with our global design teams throughout its development and ultimately present this phenomenal product before you today.”

Palisade’s styling conveys dignity with style in an understated theme that demonstrates clear differentiation worthy of a flagship SUV. From the front, a dominant, bold and wide cascading grille clearly represents a premium SUV. Separated composite headlamps and a vertically-connected forward lighting signature create a strong and distinctive front demeanor, with available LED headlights, LED daytime running lights and LED turn-signal mirrors. A powerful, extended hood profile creates an impressive road presence, while bold C-pillars and a panoramic glass side graphic convey generous third-row spaciousness. Full volume over-fenders and body sides offer muscular detailing. The rear view emphasizes a wide and stable stance via sinuous detailing and a vertical LED rear taillamp design. Panoramic rear glass coupled with a cutaway roof provides a generous sense of spaciousness to passengers. Available oversized 20-inch alloy wheels further fill out the Palisade flagship presence.

This design has aerodynamic benefits as well, with a 0.33 coefficient of drag (Cd). Palisade achieves this low drag coefficient with specific design cues that include a fast A-pillar angle, a rear spoiler side garnish, an optimized front cooling area with an extended internal air guide, aero underside panels, and rear wheel aero deflectors.

INTUITIVE UTILITY

The interior design combines a sense of relaxation and comfort creating a serene environment with eight-passenger seating standard for family adventures. Leather-equipped models offer a premium, quilted Nappa leather, while on the instrument panel, smooth woodgrain trim in a wraparound interior design create a spacious, comfortable ambience. The One-Touch second row seat allows for one-touch operation of the seat forward and out of the way for easy access into and out of the third-row seat. For more convenience, the third row offers power-folding/unfolding and reclining seats. Second-row captain’s chairs are also available with ventilated seating surfaces. Every Palisade seating row offers USB outlets for convenience for all passengers, for a total of seven available USB outlets. Even more, a conversation mirror allows the driver to clearly see passengers in the rear.

Palisade also offers a class-exclusive Blind View Monitor that complements the standard Blind Spot Collision Avoidance Assist, which provides easy-to-see body-side views whenever the turn signal is activated. The audio and navigation display is a generous 10.25 inch touchscreen in widescreen format, coupled with a 12.3-inch fully-digital TFT center instrument cluster offering various view modes and differentiated drive mode illumination. Two Bluetooth® devices can be connected simultaneously, with one for a mobile phone connection and the other for audio streaming. The single IP gauge cluster integrated with navigation offers exceptional legibility and ease of use, coupled with an available head-up display feature. Center console innovations such as shift-by-wire controls free up valuable control space for the features drivers use most. The shift-by-wire system also includes automatic park logic that shifts the vehicle into park when the engine is off and the driver opens the door. Palisade’s center console bridge design also frees up convenient storage space underneath the center console control area with convenient driver and passenger access. The interior features seven available USB outlets, including front-seatback-based USB outlets for the second row occupants and mini-pockets for digital devices of all kinds. A generous 16 cupholders means there’s always a place to stow a beverage at any seating position. Seatbelt connection notification to the driver is active in every seating position.

Palisade also features an industry-first, innovative new roof vent diffuser design that can provide a focused, partially-diffused or fully-diffused stream of air to rear passengers. This new diffuser vent design provides quieter rear air conditioning airflow, draft-free operation, more uniform distribution of air and the capability for a focused stream of air whenever desired.

Palisade offers abundant technology, including Hyundai’s latest navigation system with Android Auto™ and Apple CarPlay™. To eliminate the need for a charging cord, there’s an available Qi wireless charging pad for compatible Android devices as well as recent Apple iPhones. When it comes to audio technology, the available premium sound system is well-suited to the Palisade’s upscale interior. The audio system features Clari-Fi and QuantumLogic™ Surround Sound technology. Clari–Fi works in real-time to rebuild audio details lost in digitally-compressed music, while QuantumLogic™ extracts signals from the original recording and redistributes them into an authentic, multidimensional soundstage for playback that is clear, refined and full of detail. The result is a more robust and enjoyable on-road listening experience.

HEADS-UP DISPLAY

Taking inspiration from aircraft technology, Palisade’s available Heads-Up Display (HUD) projects a virtual image onto the windshield, helping the driver to better keep his or her eyes on the road. The feature uses a system of mirrors combined with a full-color TFT LCD display and features adjustable brightness to ensure both excellent daytime and nighttime visibility. Driving information such as speed, Smart Cruise Control status, navigation, Blind-Spot Collision Avoidance Assist, Forward Collision-Avoidance Assist, speed limits, Lane Following Assist and audio system data is projected at an ideal virtual distance for maximum legibility.

Palisade also offers a sophisticated Driver Talk in-car intercom system with rear seat conversation and sleep modes. This system allows the driver to communicate separately with the second and/or third rows of the vehicle via the Palisade audio system in a conversation mode. The system also includes a Rear Sleep Mode that allows the driver’s row to listen to their selected audio without that same audio being transmitted to the second- and third-row audio speakers, so that potentially sleeping passengers will not be disturbed.

Palisade design seeks a very high perception of openness and exceptional visibility with a large, fixed-glass rear sunroof opening, wide rear seating rows and a generous, reconfigurable rear cargo area. All rear access areas have been ergonomically designed for ease of family access, with an available power rear-folding, unfolding and reclining third-row seatback. Palisade is larger in every exterior dimension than Santa Fe XL and Toyota Highlander.

Exterior Dimensions Comparison



2020 Hyundai
Palisade

2019

Hyundai
Santa Fe XL

2019

Toyota
Highlander

2019

Honda
Pilot

2019

Nissan
Pathfinder

2019

Ford
Explorer

Length (in.)

196.1

193.1

192.5

196.5

198.5

198.7

Width (in.)

77.8

74.2

75.8

78.6

77.3

78.9

Height (in.)

68.9

66.5

68.1

70.6

69.5

70.0

Wheelbase (in.)

114.2

110.2

109.8

111.0

114.2

112.8



On the inside, Palisade has more interior first and second row legroom than Pilot, Pathfinder, and Explorer. It also has more cargo room behind the third row than Highlander, Pilot and Pathfinder.

Interior Roominess Comparison



2020

Hyundai
Palisade

2019

Hyundai
Santa Fe XL

2019

Toyota
Highlander

2019

Honda
Pilot

2019

Nissan
Pathfinder

2019

Ford
Explorer

Headroom (in.)

1st 40.7
2nd 40.1
3rd 37.2

39.9
39.4
35.7

40.7
39.9
35.9

40.1
40.2
38.9

42.2
39.4
37.8

41.4
40.6
37.8

Legroom (in.)

1st 44.1
2nd 42.4
3rd 31.4

41.3
40.4
30.9

44.2
38.4
27.7

40.9
38.4
31.9

42.3
41.7
30.7

42.9
39.5
33.3

Cargo room (cu. ft.)
behind 2nd row
behind 3rd row


45.8
18.0


40.9
13.5


42.3
13.8


46.8
16.5


47.4
16.2


43.9
21.0



POWERTRAIN

Palisade power comes from an Atkinson-cycle 3.8-liter V6, dual CVVT, direct-injected engine, for excellent power and efficiency. This 3.8-liter powerplant produces an estimated 291 horsepower @ 6,000 rpm and an estimated 262 lb.-ft. of torque @ 5,000 rpm. Palisade offers more standard horsepower than any other SUV in its competitive set and an unsurpassed level of torque. Palisade delivers that power to the wheels via an eight-speed automatic transmission with a multi-plate torque converter and offers both two-wheel and HTRAC® four-wheel-drive configurations, with a final drive ratio of 3.648 for confident acceleration. Special efforts were made to reduce Palisade NVH, with generous under-hood insulation, special sound-deadening carpets and powertrain tuning that delivers a smooth, linear response. In addition, Palisade offers drivers the ability to start the vehicle via remote key fob or via the Blue Link app.


Standard Powertrain Comparison



2020

Hyundai
Palisade

2019

Hyundai
Santa Fe XL

2019

Toyota
Highlander

2019

Honda
Pilot

2019

Nissan
Pathfinder

2019

Ford
Explorer

Displacement (L)

3.8 V6

3.3 V6

2.7 I-4

3.5 V6

3.5 V6

3.5 V6

Horsepower (estimated)

291 @ 6,000

290 @ 6400

185 @ 5800

280 @ 6000

284 @ 6400

290 @ 6500

Torque (lb.-ft.)

(estimated)

262 @ 5,000

252 @ 5200

184 @ 4200

262 @ 4700

259 @ 4800

255 @ 4000

Transmission

8 AT

6 AT

6 AT

6 AT

CVT

6 AT



SUSPENSION GEOMETRY AND TUNING

Front and rear suspension width was maximized on Palisade, for enhanced roll stiffness and stability. Tires are a generous 245/60R18 standard or an optional 245/50R20 size for stability, style and smooth ride comfort. Palisade front steering knuckles and rear carriers are made of aluminum, while front lower arms have been optimized and lightened via a new engineering design, resulting in reduced unsprung weight and improved responsiveness.

Palisade also achieves best-in-class body torsional rigidity through a variety of methods, including a multiple ring-shaped structure and hot-stamped door-ring parts that provide greater strength and rigidity. In addition, its torsional rigidity, when equipped with a sunroof, is nearly identical to versions without a sunroof.

HTRAC® WITH SNOW MODE

The Palisade offers Hyundai’s HTRAC® All-Wheel-Drive (AWD) system. The HTRAC AWD system was developed as a multi-mode system, providing an electronic, variable-torque-split clutch with active torque control between the front and rear axles. The driver-selectable HTRAC Normal, Sport and Smart modes help provide confident control in all weather conditions. The Sport setting gives a more agile feel by sending more available torque to the rear wheels, for a sporty dynamic feel when desired. This system has a wider range of torque distribution variability than many competitive systems and has been tuned to conditions such as straight-line acceleration, medium- or high-speed cornering, and hill starts

Palisade also offers a newly-developed Snow Mode on its advanced HTRAC® AWD system, with special traction tuning for snow, optimizing available traction and driver control in adverse conditions. The Drive Mode System’s Snow Mode adjusts front and rear torque distribution, left and right wheel slip control, engine torque and shift patterns according to available traction levels. In addition, Palisade’s AWD HTRAC system includes an AWD locking differential function for challenging traction situations.

SAFETY TECHNOLOGIES

Palisade offers a number of advanced safety technologies standard, including Forward Collision-Avoidance Assist with Pedestrian Detection, Blind Spot Collision-Avoidance Assist, Lane Following Assist, Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist, Safe Exit Assist, High Beam Assist, Driver Attention Warning and Smart Cruise Control with Stop and Go.

STANDARD HYUNDAI SMARTSENSE

Category

Feature

Name

Application

Driving Safety

Forward Collision

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) w/ Pedestrian Detection

STD

Blind Spot

Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA)

STD

Lane Guidance

Lane Following Assist (LFA)

STD

High Beam

High Beam Assist (HBA)

STD

Driver Attention

Driver Attention Warning (DAW)

STD

Safe Exit

Safe Exit Assist (SEA)

STD

Driving Convenience

Smart Cruise

Smart Cruise Control with Stop & Go (SCC)

STD

Parking Safety

Rear Cross Traffic

Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA)

STD




Hyundai’s standard Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) enhances driver awareness to the rear of the Palisade. Using the Blind Spot Detection system’s radar sensors when backing up, the system can not only warn the driver if vehicles approach from the rear side, it also applies the brakes automatically.

Available safety features include Rear Occupant Alert (ROA). The system monitors the rear seats using an ultrasonic sensor that helps to detect the movements of children and pets. The system first reminds drivers to check the rear seats when exiting the vehicle with a message on the center instrument cluster display. If the system detects movement in the rear seats after the driver leaves the vehicle and locks the doors it will honk the horn and send a Blue Link alert to the driver’s smartphone via Hyundai’s Blue Link connected car system. The system is designed to prevent children and pets from being forgotten in the car, but it also helps in case children accidentally lock themselves in.

The Palisade also features a standard Safe Exit Assist system. To enhance the safety of Hyundai’s passengers, Safe Exit Assist uses radar to detect cars approaching from the rear and cautions passengers looking to exit the vehicle. If a passenger attempts to open the door when a car is approaching from behind, a visual and acoustic warning on the center cluster will alert the driver. In addition, if the driver attempts to deactivate the Electronic Child Safety Lock feature, Safe Exit Assist will override the driver and ensure the rear doors remain locked until the approaching vehicle has passed. Once the road is clear, the driver can then deactivate the Electronic Child Safety Lock and successfully unlock the rear passenger doors.

In addition, Palisade has seven standard airbags: dual front, dual side, driver’s knee, and roll-over-sensing side curtain airbags. Palisade uses a full-length large side curtain airbag that includes third-row seating coverage for enhanced rear occupant protection in the event of a collision. Tire pressure monitoring with individual position display, anti-theft security, three LATCH anchors in the second row and two LATCH anchors in the third row and a rearview camera are also standard on Palisade.

Palisade has a very rigid structure, with strategic use of Advanced High Strength Steel (AHSS) in key suspension and crash areas to provide increased tensile-strength. Use of Advanced High Strength Steel has several benefits: lighter overall vehicle weight, greater vehicle strength and rigidity without the excessive costs of more exotic lightweight materials.

Palisade is expected to achieve TSP+ from the IIHS and a 5-star NHTSA rating. Robust underbody and side structures are designed to increase energy absorption and cabin intrusion in a severe collision, especially in the small overlap test. Further, its underbody uses multiple load paths to better disperse potential crash energy in the event of a collision.



BLUE LINK® CONNECTED CAR SYSTEM

Palisade Blue Link equipped models include three years of complimentary Blue Link services, with enhanced safety, diagnostic, remote and voice guidance services. Blue Link brings connectivity directly into the car with technologies like Remote Start with Climate Control, Remote Door Lock/Unlock, Car Finder, Enhanced Roadside Assistance and Stolen Vehicle Recovery. Blue Link features can be accessed via buttons on the rearview mirror, the MyHyundai.com web portal, the MyHyundai with Blue Link smartphone app, the Amazon® Alexa Blue Link skill and the Blue Link Google Assistant app. Some features can also be controlled via Android Wear™ and Apple Watch™ smartwatch apps. The latest release of the Blue Link smartphone app includes:

Widgets for easy access to remote features
Ability to send Point-of-Interest data to vehicle navigation system (if so equipped)
Access to Blue Link notification settings
More details on specific Blue Link-equipped vehicles available at www.hyundaibluelink.com.

COLOR

Palisade will be available in a number of exterior colors, including: Beckets Black, White Cream, Lagoon Silver, Steel Graphite, Sierra Burgundy, Moonlight Cloud and Forest Rain. Interior combinations include unique molding accent colors tailored to the exterior combination.
34.6°
0

Jättestora Hyundai Palisade är här

Åttasitsig SUV för den amerikanska marknaden

Snubbe åker genom USA
Via Google Maps

YouTube-användaren GeoPeter kände att det var bra idé att spendera tolv timmar på att ta sig genom USA med hjälp av Google Maps. Med start i Los Angeles klickade han sig hela vägen fram till New York. En tur som vanligtvis har runt två dygn att köra klickade han sig genom på runt tolv timmar. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Skapa länkar till textstycken i Chrome 90
Praktisk funktion nu direkt i webbläsaren

Chrome 90 har en trevlig liten funktion som gör att man som användare kan skapa en länk som direkt hänvisar till en specifik textrad på en sajt. Den här funktionaliteten har varit möjlig på många andra platser tidigare och även Google släppte ett tillägg föra året som gav Chrome denna funktionalitet. Men i samband med Chrome 90 blir detta alltså inbyggt i webbläsaren. Denna länk-till-text-funktion rullas ut till användarna samt plattformar allt eftersom. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Amazons Sagan om Ringen-serie är dyr
Första säsongen kostade nästan en halv miljard dollar

Nya Zeeländska Stuff rapporterar att Amazons Sagan om Ringen-serie är en riktigt dyr produktion. Enligt dem har seriens första säsong kostat 465 miljoner dollar vilket ju är mer än fyra miljarder kronor. Det är rätt mycket pengar det, så pass mycket att tv-seriens budget är 150 miljoner dollar högre än den som Peter Jackson hade för sina Sagan om Ringen-filmer. Om alla dessa pengar kommer ge oss en vettig tv-serie återstår ju så klart fortfarande att se när säsongen visas under 2022. Tumnagel
51.7°
+
Frode Wikesjö
0

Indycar drar igång i kväll
21:30 svensk tid

I kväll kommer formelbilserien Indycar dra igång på Barber Motorsports Park i Birmingham, Alabama. Det blir också startskottet för de 14 stall och 33 förare att göra upp om vem som är bäst på att ratta snabba bilar. Vi har två svenska i startfältet i kväll där Marcus Ericsson fick en åtråvärd sjätteplats medan Felix Rosenqvist hamnade längre bak i klassen, nämligen på plats 22 av 24. De kommer ha 90 varv runt den 3,83-kilometer långa banan på sig att köra sig fram till förstaplatsen. Om de kommer lyckas med det återstår att se klockan 21:30 i kväll. Indycar visas i Sverige på Viasat. Lite snabba klipp från kvalificeringen kan kollas in i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Helen McCrory är död
Polly Gray har lämnat oss

Den brittiska skådespelaren Helen McCrory har dött 52 år ung. Dödsorsaken var enligt hennes make, Damian Lewis, cancer vilket ju är otroligt sunkigt. Helen var väl på senare dar mest känd som Polly Gray i Peaky Blinders samt som Narcissa Malfoy i Harry Potter-filmerna. Tumnagel
20.2°
+
Frode Wikesjö
0

Amazon lägger ner sitt Sagan om Ringen-MMO
Efter 2,5 års utveckling

Bloomberg rapporterar om att Amazon har lagt ner utvecklingen av det kommande Sagan om Ringen-MMO-spelet på grund av en dispyt företaget haft med Tencent. Detta utvecklades av Amazon Game Studios tillsammans med kinesiska Leyou Technologies Holdings Ltd. som köptes av Tencent förra året. Enligt Bloomberg lyckades Amazon och Tencent inte komma överens vem som skulle ha vad så därför lades utvecklingen helt enkelt ner. De som jobbade med spelet ska ny flyttas över till andra projekt. Amazon Game Studios offentliggjorde detta MMO-spel som skulle vara gratis att spela sommaren 2019. Vi fick aldrig se något konkret från utvecklingen så det är högst oklart hur långt de hade kommit. Tumnagel
29.6°
+
Frode Wikesjö
0

Firefox, Opera och Edge dissar FLoC
Vill inte ha Googles nya cookie-lösning

Google hade ambitionen att försöka ersätta tredjepartscookies via en ny teknologi som de kallar FLoC. Denna nya annonsteknologi fick snabbt kritik från flera håll då den ansågs skada användarintegriteten även om Google påstår att den respekterar användarnas integritet mer än vanliga cookies. Webbläsarna Vivaldi, Opera samt Brave har redan sagt att de inte kommer stödja FLoC och nu får de sällskap av två tyngre webbläsare. För både Mozilla och Microsoft har nu sagt att de inte heller kommer stödja FLoC i sina webbläsare. Det innebär att man kommer surfa FLoC-fritt i både Firefox och Edge. Apple har inte beslutat hur de ska göra med Safari ännu förutom att de sagt att de håller på att titta på det. Kör man Chrome och vill kolla ifall Google har börjat FLoCa dig så kan du göra det här. DuckDuckGo har också släppt ett tillägg som gör att du kan blockera FLoC i Chrome. Tumnagel
47.7°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla in demot för Resident Evil Village
Om du inte hinner prova själv

Precis som utlovat släppte Capcom ett spelbart demo av Resident Evil Village natten till i dag. Det kommer dock endast vara tillgängligt under några timmar så sätt igång och spela om du vill testa själv. Om du bara vill kolla in en genomspelning kan du kolla in det ovan. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

iPhone 13 väntas få riktigt tjocka kameralinser
Less is more fast tvärtom

Nu börjar de första läckorna av iPhone 13 dyka upp, den här gången i form av CAD-ritningar från ett företag som gör skal. Om läckan är korrekt så kommer kameramodulen att växa rejält i år och Apple verkar tänka att om man kan, varför inte ta i rejält. Även om man kan göra mycket trix med mjukvara så är ju större lins och större sensor något som utan tvekan betyder bättre bilder, framförallt under dåliga ljusförhållanden. Sen är det lite småjusteringar, EverythingApplePro tror bland annat att man kommer att integrera SIM-kortet med moderkortet, alltså inte själva SIM-kortet man stoppar i utan tekniken för att läsa SIM-kortet. Varför har vi förresten inte bara slutet med SIM-kort ännu? Hur svårt ska det vara att komma överens om en eSIM-teknik? Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

NASA väljer SpaceX som leverantör till Artemis-programmet
Som ensam leverantör av månlandare

NASA bestämde sig natten till i dag att endast gå vidare med SpaceX anbud på månlandare. SpaceX alternativ hade enligt NASA flertalet fördelar jämfört med konkurenterna. Bland annat erbjöd rymdskeppet mycket plats för astronauterna, dubbla luftlås och mycket lagringsutrymme för att ta med tillbaka månstenar i. Denna månlandare ska ta två amerikaner till månen som ska spendera runt en vecka på månen innan de beger sig tillbaka igen. Tanken är att allt detta ska ske innan 2024 men om det blir av återstår att se. Hur som helst är kontraktet som NASA nu ger SpaceX är värt 2,89 miljarder dollar. Tumnagel
51.2°
+
Frode Wikesjö
0

Apple är miljövänliga när de inte packar med laddare
Sparar tydligen 861 000 ton koppar, zink och tenn

Som bekant slutade Apple packa med någon laddare när iPhone 12 släpptes i butiker. Många har säkert en laddare eller två övers i någon låga någonstans, men vissa har dåligt med det eller köper sin första iPhone och behöver därför köpa en ny. Men miljömässigt verkar det vara rätt vettigt då Apple nu påstår sparar 861 000 ton av koppar, zink och tenn genom att inte längre packa med någon laddare med sina telefoner. På grund av detta har paketen också blivit mindre vilket innebär minskad användning av kartong samt att de får plats med 70 procent fler enheter på samma utrymme. Apple nämnde också att de reducerade sin CO2-utsläpp från 25,1 miljon ton i 2019 till 22,6 miljon ton under 2020 och minskat sin energiförbrukning med 13,9 miljoner kWh. Tumnagel
55.2°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Battlefield 6 kanske inte släpps till gamla konsoler
Låter vettigt

I veckan började det dyka upp rapporter om att nästa Battlefield-spel inte kommer att släppas till PlayStation 4 eller Xbox One när det väl släpps senare i år. Detta skulle ju innebära att DICE har lite mer frihet att fläska på då man i så fall inte behövde begränsa sig till den begränsade prestandan som förra generationens konsoler har. EA har tidigare sagt att nästa Battlefield-spel kommer vara på en episk skala som ingen tidigare har skådat samt att spelet kommer utnyttja kraften i de nya konsolerna till max. Detta låter ju onekligen som att det inte går ihop med datorkraften som konsolerna från 2013 kör. Men då det fortfarande är rätt svårt att få tag i en ny konsol spekuleras det i att spelet kommer släppas direkt på Xbox Game Pass för att få så stor spelarbas som möjligt samt dra in lite extra para. Tumnagel
57.2°
+
Frode Wikesjö
0

Svenska Ekobot rensar ogräs på egen hand
Ska göra jordbruket mer hållbart

Ekobot är en svensktillverkad autonom ogräsrensare som identifierar ogräs på odlingar och som sedan plockar bort det. Detta görs med hjälp av robotens artificiella intelligens och maskinseende via visionsteknologi. Ekobots AI samlar också konstant in data, data som man sedan kan använda för att optimera ogräshanteringen ännu mer. Genom att låta Ekobot rensa ogräset slipper jordbrukaren använda bekämpningsmedel och på så vis hålla sina odlingar hållbara samt ekologiska. Under årets andra kvartal kommer Ekobots robotar börja användas i kommersiella odlingar ute hos svenska kunder. De har också siktet inställt på den internationella marknaden och kommer efter sommaren genomföra demonstrationer nere i Nederländerna. Ekobot tog sig nyligen också in på Nasdaq-börsen och kommer under hösten vara en av finalisterna i innovationstävlingen Agtech Challange som arrangeras av Hushållningssällskapet. Tumnagel
47.8°
+
Frode Wikesjö
0

Kamerahalsband på varg
Häng med vargen V089

Här får vi följa med på en tur med en varg i Minnesota. Några forskare satte nämligen en Vectronic-Aerospace-kamera på en varg som spelade in 30-sekundersklipp med hämna mellanrum. Trots att en stor del av kameran täcks av vargens päls kan man se hur vargen tuggar på ben, fångar fisk och plaskar i vatten. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Ny Avatar-serie på väg till YouTube
Trailer släpps nästa vecka

Den officiella YouTube-kanalen för Avatar: Legenden om Aang (Avatar: The Last Airbender) meddelade under gårdagen att en ny Avatar-serie är på gång. Serien kommer sändas på YouTube så man ska nog kanske inte förvänta sig någon ny episk historia utan. Det är nog mer troligt att det blir kortare historier och avsnitt vilket passar plattformen mer. Exakt vad det blir kommer vi dock få reda på på måndag när de släpper den första trailern. Själva serien kommer ha premiär den 24 april. Vad det än blir är det kul att se att Nickelodeon har mer Avatar att bjuda på. I Sverige kan man se samtliga tre säsonger av Avatar: Legenden om Aang på Viaplay. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Vilken extern hårddisk är bäst för din PlayStation 5?
Digital Foundry försöker reda ut detta

Nyligen fick PlayStation 5 ny funktionalitet vilket gjorde att man kunde lagra PlayStation 5-spel på en extern hårddisk så länge den externa lagringen fyller kravet med att ha överföringshastighet på över 5Gbps. Spelen man lagrar externt kommer dock inte kunna spela direkt, utan du måste föras tillbaka till konsolens interna SSD-lagring när du ska spela. Men vilken hårddisk är bra att köra då? Det är något som prestanda- och hårdvarufantasterna borta på Digital Foundry försökt reda ut. De körde nämligen ordentliga tester med en rad olika hårdiskar och kopplingar. Samsung 870 QVO SATA vekar vara alternativet de gillar bäst och du kan kolla in deras tester i klippet ovan eller läsa det i textform via länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Alfred Molina återvänder Doctor Octopus
I alla fall enligt Alfred Molina

Förra året börjad det snurra rykten om att skådespelarna från de tidigare Spider-Man-filmerna skulle dyka upp i kommande Spider-Man: No Way Home. Bland annat så snackades det om att Alfred Molina skulle återvända till som Doktor Otto Octavius. Nu har ingen mindre än Alfred Molina själv bekräftat detta och man får väl utgå från att han har koll på sin egna situation. Han nämnde nämligen detta i en intervju med Variety att han ska reprisera sin roll från Sam Raimis Spider-Man 2 från 2004. "When we were shooting it, we were all under orders not to talk about it, because it was supposed to be some great big secret. But, you know, it’s all over the internet. I actually described myself as the worst kept secret in Hollywood!" Nu kan man väl mer eller mindre utgå från att Spider-Man: No Way Home kommer bli någon form av historia med Spider-Verse-liknande parallella universum vilket ju onekligen låter lovande. Bonusklipp nedan. Tumnagel
44.0°
+
Frode Wikesjö
0

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
85kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
85kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
74kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
30kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
100kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
81kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
209kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
90kg
+
Wille Wilhelmsson

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
192kg
+
Wille Wilhelmsson