m
Jättestora Hyundai Palisade är här

Jättestora Hyundai Palisade är här
Åttasitsig SUV för den amerikanska marknaden

Bil / Hyundai

För två veckor sedan läckte bilder på Hyundais nya modell Palisade ut. Nu är den officiellt presenterad på Los Angeles Auto Show och det här är den största bilen tillverkaren någonsin har byggt. Suven som är speciellt utvecklad för den amerikanska marknaden har plats för upp till åtta stycken personer fördelat på tre rader, och har givetvis på grund av detta potential att bli en ny favorit bland de som fraktar sina barn till fotbollsträningar och liknande.

Under huven sitter en V6:a på 3,8 liter som ger 295 hästar och 355 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur kan skicka kraften enbart till framhjulen eller alla fyra. Det finns fyra stycken olika körlägen och dessa är Normal, Sport, Smart och Snow Mode. Forward Collision-Avoidance Assist with Pedestrian Detection, Blind Spot Collision-Avoidance Assist, Lane Following Assist, Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist, Safe Exit Assist, High Beam Assist, Driver Attention Warning och Smart Cruise Control med Stop and Go är standard. På tillvalslistan finns bland annat Rear Occupant Alert som med hjälp av ultraljudssensorer känner av rörelser från barn eller djur i baksätet och på så vis ska förhindra att man glömmer någon i bilen. Skulle man göra det och gå iväg börjar bilen tuta och skickar även ett meddelande till telefonen att man ska sluta vara glömsk.

Insidan bjuder på massa teknik och Nappa-läder om man så vill. Både andra och tredje raden går att fälla med ett knapptryck för när man behöver lasta stora grejer. Bägge raderna har flera USB-uttag och det finns inte mindre än 16 stycken mugghållare - extra viktigt för amerikanerna. Instrumenthuset består av en skärm på 12,3 tum och på mittkonsolen sitter det en på 10,25 tum. Denna klarar givetvis Android Auto och Apple CarPlay. Ljudsystemet kommer från Infinity och det ska gå att ladda trådlöst via en Qi-platta.

Försäljningen drar igång nästa sommar men vad modellen kommer att kosta vet vi tyvärr inte än.

Visa
Pressmeddelande
All-New 2020 Hyundai Palisade Mid-size SUV Makes its Global Debut at the 2018 Los Angeles Auto Show

All-New 2020 Hyundai Palisade Flagship SUV Brings Exceptional Comfort, Technology and Safety in a Bold Midsize SUV
Palisade offers seating for up to eight and commodious cargo space with convenient features like power third-row seats and One-Touch second-row seats for ease of use
As Hyundai’s flagship SUV, Palisade offers a host of technology features ideal for family road trips including a 10-inch navigation display, wireless charging, seven USB outlets, second-row ventilated seats, shift-by-wire and innovative roof-based diffuser vents
Hyundai SmartSense technology comes standard on every Palisade
LOS ANGELES, Nov. 28, 2018 – Hyundai today introduced its new flagship premium three-row Palisade SUV to global media at the Los Angeles Auto Show. The 2020 Palisade rides on an all-new SUV chassis with exceptional second- and third-row roominess coupled with generous cargo area and reconfiguration flexibility. The Palisade will be produced in Ulsan, Korea and will be available at dealerships across the U.S. in the summer of 2019.

“The new 2020 Hyundai Palisade clearly evokes design imagery worthy of Hyundai’s flagship SUV, with new levels of all-road, all-weather capability, technology, safety, roominess and efficiency, all packaged in cutting-edge design,” said Mike O’Brien, vice president of Product, Corporate and Digital Planning, Hyundai Motor America. “This new Hyundai SUV is the ultimate family vehicle for practical, comfortable daily use and memory-making road trips whenever the appeal of the open road should beckon.”

FLAGSHIP SUV DESIGN

“Hyundai Palisade’s exterior and interior design clearly reflect its unique flagship identity with a premium, distinctive and bold road presence,” said SangYup Lee, head of Hyundai’s Design Center. “As the lead for Palisade design, it was a pleasure to work with our global design teams throughout its development and ultimately present this phenomenal product before you today.”

Palisade’s styling conveys dignity with style in an understated theme that demonstrates clear differentiation worthy of a flagship SUV. From the front, a dominant, bold and wide cascading grille clearly represents a premium SUV. Separated composite headlamps and a vertically-connected forward lighting signature create a strong and distinctive front demeanor, with available LED headlights, LED daytime running lights and LED turn-signal mirrors. A powerful, extended hood profile creates an impressive road presence, while bold C-pillars and a panoramic glass side graphic convey generous third-row spaciousness. Full volume over-fenders and body sides offer muscular detailing. The rear view emphasizes a wide and stable stance via sinuous detailing and a vertical LED rear taillamp design. Panoramic rear glass coupled with a cutaway roof provides a generous sense of spaciousness to passengers. Available oversized 20-inch alloy wheels further fill out the Palisade flagship presence.

This design has aerodynamic benefits as well, with a 0.33 coefficient of drag (Cd). Palisade achieves this low drag coefficient with specific design cues that include a fast A-pillar angle, a rear spoiler side garnish, an optimized front cooling area with an extended internal air guide, aero underside panels, and rear wheel aero deflectors.

INTUITIVE UTILITY

The interior design combines a sense of relaxation and comfort creating a serene environment with eight-passenger seating standard for family adventures. Leather-equipped models offer a premium, quilted Nappa leather, while on the instrument panel, smooth woodgrain trim in a wraparound interior design create a spacious, comfortable ambience. The One-Touch second row seat allows for one-touch operation of the seat forward and out of the way for easy access into and out of the third-row seat. For more convenience, the third row offers power-folding/unfolding and reclining seats. Second-row captain’s chairs are also available with ventilated seating surfaces. Every Palisade seating row offers USB outlets for convenience for all passengers, for a total of seven available USB outlets. Even more, a conversation mirror allows the driver to clearly see passengers in the rear.

Palisade also offers a class-exclusive Blind View Monitor that complements the standard Blind Spot Collision Avoidance Assist, which provides easy-to-see body-side views whenever the turn signal is activated. The audio and navigation display is a generous 10.25 inch touchscreen in widescreen format, coupled with a 12.3-inch fully-digital TFT center instrument cluster offering various view modes and differentiated drive mode illumination. Two Bluetooth® devices can be connected simultaneously, with one for a mobile phone connection and the other for audio streaming. The single IP gauge cluster integrated with navigation offers exceptional legibility and ease of use, coupled with an available head-up display feature. Center console innovations such as shift-by-wire controls free up valuable control space for the features drivers use most. The shift-by-wire system also includes automatic park logic that shifts the vehicle into park when the engine is off and the driver opens the door. Palisade’s center console bridge design also frees up convenient storage space underneath the center console control area with convenient driver and passenger access. The interior features seven available USB outlets, including front-seatback-based USB outlets for the second row occupants and mini-pockets for digital devices of all kinds. A generous 16 cupholders means there’s always a place to stow a beverage at any seating position. Seatbelt connection notification to the driver is active in every seating position.

Palisade also features an industry-first, innovative new roof vent diffuser design that can provide a focused, partially-diffused or fully-diffused stream of air to rear passengers. This new diffuser vent design provides quieter rear air conditioning airflow, draft-free operation, more uniform distribution of air and the capability for a focused stream of air whenever desired.

Palisade offers abundant technology, including Hyundai’s latest navigation system with Android Auto™ and Apple CarPlay™. To eliminate the need for a charging cord, there’s an available Qi wireless charging pad for compatible Android devices as well as recent Apple iPhones. When it comes to audio technology, the available premium sound system is well-suited to the Palisade’s upscale interior. The audio system features Clari-Fi and QuantumLogic™ Surround Sound technology. Clari–Fi works in real-time to rebuild audio details lost in digitally-compressed music, while QuantumLogic™ extracts signals from the original recording and redistributes them into an authentic, multidimensional soundstage for playback that is clear, refined and full of detail. The result is a more robust and enjoyable on-road listening experience.

HEADS-UP DISPLAY

Taking inspiration from aircraft technology, Palisade’s available Heads-Up Display (HUD) projects a virtual image onto the windshield, helping the driver to better keep his or her eyes on the road. The feature uses a system of mirrors combined with a full-color TFT LCD display and features adjustable brightness to ensure both excellent daytime and nighttime visibility. Driving information such as speed, Smart Cruise Control status, navigation, Blind-Spot Collision Avoidance Assist, Forward Collision-Avoidance Assist, speed limits, Lane Following Assist and audio system data is projected at an ideal virtual distance for maximum legibility.

Palisade also offers a sophisticated Driver Talk in-car intercom system with rear seat conversation and sleep modes. This system allows the driver to communicate separately with the second and/or third rows of the vehicle via the Palisade audio system in a conversation mode. The system also includes a Rear Sleep Mode that allows the driver’s row to listen to their selected audio without that same audio being transmitted to the second- and third-row audio speakers, so that potentially sleeping passengers will not be disturbed.

Palisade design seeks a very high perception of openness and exceptional visibility with a large, fixed-glass rear sunroof opening, wide rear seating rows and a generous, reconfigurable rear cargo area. All rear access areas have been ergonomically designed for ease of family access, with an available power rear-folding, unfolding and reclining third-row seatback. Palisade is larger in every exterior dimension than Santa Fe XL and Toyota Highlander.

Exterior Dimensions Comparison



2020 Hyundai
Palisade

2019

Hyundai
Santa Fe XL

2019

Toyota
Highlander

2019

Honda
Pilot

2019

Nissan
Pathfinder

2019

Ford
Explorer

Length (in.)

196.1

193.1

192.5

196.5

198.5

198.7

Width (in.)

77.8

74.2

75.8

78.6

77.3

78.9

Height (in.)

68.9

66.5

68.1

70.6

69.5

70.0

Wheelbase (in.)

114.2

110.2

109.8

111.0

114.2

112.8



On the inside, Palisade has more interior first and second row legroom than Pilot, Pathfinder, and Explorer. It also has more cargo room behind the third row than Highlander, Pilot and Pathfinder.

Interior Roominess Comparison



2020

Hyundai
Palisade

2019

Hyundai
Santa Fe XL

2019

Toyota
Highlander

2019

Honda
Pilot

2019

Nissan
Pathfinder

2019

Ford
Explorer

Headroom (in.)

1st 40.7
2nd 40.1
3rd 37.2

39.9
39.4
35.7

40.7
39.9
35.9

40.1
40.2
38.9

42.2
39.4
37.8

41.4
40.6
37.8

Legroom (in.)

1st 44.1
2nd 42.4
3rd 31.4

41.3
40.4
30.9

44.2
38.4
27.7

40.9
38.4
31.9

42.3
41.7
30.7

42.9
39.5
33.3

Cargo room (cu. ft.)
behind 2nd row
behind 3rd row


45.8
18.0


40.9
13.5


42.3
13.8


46.8
16.5


47.4
16.2


43.9
21.0



POWERTRAIN

Palisade power comes from an Atkinson-cycle 3.8-liter V6, dual CVVT, direct-injected engine, for excellent power and efficiency. This 3.8-liter powerplant produces an estimated 291 horsepower @ 6,000 rpm and an estimated 262 lb.-ft. of torque @ 5,000 rpm. Palisade offers more standard horsepower than any other SUV in its competitive set and an unsurpassed level of torque. Palisade delivers that power to the wheels via an eight-speed automatic transmission with a multi-plate torque converter and offers both two-wheel and HTRAC® four-wheel-drive configurations, with a final drive ratio of 3.648 for confident acceleration. Special efforts were made to reduce Palisade NVH, with generous under-hood insulation, special sound-deadening carpets and powertrain tuning that delivers a smooth, linear response. In addition, Palisade offers drivers the ability to start the vehicle via remote key fob or via the Blue Link app.


Standard Powertrain Comparison



2020

Hyundai
Palisade

2019

Hyundai
Santa Fe XL

2019

Toyota
Highlander

2019

Honda
Pilot

2019

Nissan
Pathfinder

2019

Ford
Explorer

Displacement (L)

3.8 V6

3.3 V6

2.7 I-4

3.5 V6

3.5 V6

3.5 V6

Horsepower (estimated)

291 @ 6,000

290 @ 6400

185 @ 5800

280 @ 6000

284 @ 6400

290 @ 6500

Torque (lb.-ft.)

(estimated)

262 @ 5,000

252 @ 5200

184 @ 4200

262 @ 4700

259 @ 4800

255 @ 4000

Transmission

8 AT

6 AT

6 AT

6 AT

CVT

6 AT



SUSPENSION GEOMETRY AND TUNING

Front and rear suspension width was maximized on Palisade, for enhanced roll stiffness and stability. Tires are a generous 245/60R18 standard or an optional 245/50R20 size for stability, style and smooth ride comfort. Palisade front steering knuckles and rear carriers are made of aluminum, while front lower arms have been optimized and lightened via a new engineering design, resulting in reduced unsprung weight and improved responsiveness.

Palisade also achieves best-in-class body torsional rigidity through a variety of methods, including a multiple ring-shaped structure and hot-stamped door-ring parts that provide greater strength and rigidity. In addition, its torsional rigidity, when equipped with a sunroof, is nearly identical to versions without a sunroof.

HTRAC® WITH SNOW MODE

The Palisade offers Hyundai’s HTRAC® All-Wheel-Drive (AWD) system. The HTRAC AWD system was developed as a multi-mode system, providing an electronic, variable-torque-split clutch with active torque control between the front and rear axles. The driver-selectable HTRAC Normal, Sport and Smart modes help provide confident control in all weather conditions. The Sport setting gives a more agile feel by sending more available torque to the rear wheels, for a sporty dynamic feel when desired. This system has a wider range of torque distribution variability than many competitive systems and has been tuned to conditions such as straight-line acceleration, medium- or high-speed cornering, and hill starts

Palisade also offers a newly-developed Snow Mode on its advanced HTRAC® AWD system, with special traction tuning for snow, optimizing available traction and driver control in adverse conditions. The Drive Mode System’s Snow Mode adjusts front and rear torque distribution, left and right wheel slip control, engine torque and shift patterns according to available traction levels. In addition, Palisade’s AWD HTRAC system includes an AWD locking differential function for challenging traction situations.

SAFETY TECHNOLOGIES

Palisade offers a number of advanced safety technologies standard, including Forward Collision-Avoidance Assist with Pedestrian Detection, Blind Spot Collision-Avoidance Assist, Lane Following Assist, Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist, Safe Exit Assist, High Beam Assist, Driver Attention Warning and Smart Cruise Control with Stop and Go.

STANDARD HYUNDAI SMARTSENSE

Category

Feature

Name

Application

Driving Safety

Forward Collision

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) w/ Pedestrian Detection

STD

Blind Spot

Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA)

STD

Lane Guidance

Lane Following Assist (LFA)

STD

High Beam

High Beam Assist (HBA)

STD

Driver Attention

Driver Attention Warning (DAW)

STD

Safe Exit

Safe Exit Assist (SEA)

STD

Driving Convenience

Smart Cruise

Smart Cruise Control with Stop & Go (SCC)

STD

Parking Safety

Rear Cross Traffic

Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA)

STD




Hyundai’s standard Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) enhances driver awareness to the rear of the Palisade. Using the Blind Spot Detection system’s radar sensors when backing up, the system can not only warn the driver if vehicles approach from the rear side, it also applies the brakes automatically.

Available safety features include Rear Occupant Alert (ROA). The system monitors the rear seats using an ultrasonic sensor that helps to detect the movements of children and pets. The system first reminds drivers to check the rear seats when exiting the vehicle with a message on the center instrument cluster display. If the system detects movement in the rear seats after the driver leaves the vehicle and locks the doors it will honk the horn and send a Blue Link alert to the driver’s smartphone via Hyundai’s Blue Link connected car system. The system is designed to prevent children and pets from being forgotten in the car, but it also helps in case children accidentally lock themselves in.

The Palisade also features a standard Safe Exit Assist system. To enhance the safety of Hyundai’s passengers, Safe Exit Assist uses radar to detect cars approaching from the rear and cautions passengers looking to exit the vehicle. If a passenger attempts to open the door when a car is approaching from behind, a visual and acoustic warning on the center cluster will alert the driver. In addition, if the driver attempts to deactivate the Electronic Child Safety Lock feature, Safe Exit Assist will override the driver and ensure the rear doors remain locked until the approaching vehicle has passed. Once the road is clear, the driver can then deactivate the Electronic Child Safety Lock and successfully unlock the rear passenger doors.

In addition, Palisade has seven standard airbags: dual front, dual side, driver’s knee, and roll-over-sensing side curtain airbags. Palisade uses a full-length large side curtain airbag that includes third-row seating coverage for enhanced rear occupant protection in the event of a collision. Tire pressure monitoring with individual position display, anti-theft security, three LATCH anchors in the second row and two LATCH anchors in the third row and a rearview camera are also standard on Palisade.

Palisade has a very rigid structure, with strategic use of Advanced High Strength Steel (AHSS) in key suspension and crash areas to provide increased tensile-strength. Use of Advanced High Strength Steel has several benefits: lighter overall vehicle weight, greater vehicle strength and rigidity without the excessive costs of more exotic lightweight materials.

Palisade is expected to achieve TSP+ from the IIHS and a 5-star NHTSA rating. Robust underbody and side structures are designed to increase energy absorption and cabin intrusion in a severe collision, especially in the small overlap test. Further, its underbody uses multiple load paths to better disperse potential crash energy in the event of a collision.



BLUE LINK® CONNECTED CAR SYSTEM

Palisade Blue Link equipped models include three years of complimentary Blue Link services, with enhanced safety, diagnostic, remote and voice guidance services. Blue Link brings connectivity directly into the car with technologies like Remote Start with Climate Control, Remote Door Lock/Unlock, Car Finder, Enhanced Roadside Assistance and Stolen Vehicle Recovery. Blue Link features can be accessed via buttons on the rearview mirror, the MyHyundai.com web portal, the MyHyundai with Blue Link smartphone app, the Amazon® Alexa Blue Link skill and the Blue Link Google Assistant app. Some features can also be controlled via Android Wear™ and Apple Watch™ smartwatch apps. The latest release of the Blue Link smartphone app includes:

Widgets for easy access to remote features
Ability to send Point-of-Interest data to vehicle navigation system (if so equipped)
Access to Blue Link notification settings
More details on specific Blue Link-equipped vehicles available at www.hyundaibluelink.com.

COLOR

Palisade will be available in a number of exterior colors, including: Beckets Black, White Cream, Lagoon Silver, Steel Graphite, Sierra Burgundy, Moonlight Cloud and Forest Rain. Interior combinations include unique molding accent colors tailored to the exterior combination.
34.6°
0

Jättestora Hyundai Palisade är här

Åttasitsig SUV för den amerikanska marknaden

Berkeleys sportbil Bandit återupplivas
Går att få med EcoBoost-motor eller elmotor

Berkeley Cars var en brittisk biltillverkare som byggde sportbilar mellan 1956 och 1960. Fyra stycken modeller blev till och en av dessa var en öppen liten bil som hette Bandit. Endast två stycken exemplar tillverkades innan man gick i konkurs. Nu ska industridesignern Martin Rees och motorsportingenjören Simon Scleater återuppliva märket och planen är att i april nästa år lansera en modern version av Bandit. Designen sägs vara lite retro-inspirerad och för den står Vladas Trakselis. Bilen kommer att erbjudas både som öppen roadster och som Coupé. Chassiet ska vara i komposit och man ska ha använt sig av växtbaserade material för att få ihop det hela. Bilen kommer erbjudas med Fords EcoBoost-fyra på 2,4 liter. Effekten ska ligga på 406 hästar och maskinen kopplas till en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. Roadstern som ska väga 700 kilo ska klara 0-100 km/h på strax över 3,5 sekunder. Vill man inte ha förbränningsmotor ska modellen även erbjudas som elbil, men vad det handlar om för motor eller batteripack då är oklart för tillfället. Några prisuppgifter eller liknande har vi inte fått än tyvärr. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Hur har vi kunnat leva utan en kantig telefon?
Må iPhone va kantig för evigt

När iPhone 4 kom en gång i tiden var det ett stort steg framåt när det kommer till byggen av mobiler. Sedan kom iPhone 5, 5S och SE som alla var förfiningar av denna underbara form med kantiga sidor och rundade hörn. Telefoner som låg skönt i handen och som man visste var de var. Sedan kom iPhone 6 och en era av rundade hörn startade. En av anledningarna till att man hoppade på det tåget var säkert att de nya telefonerna jämfört med iPhone 5 var betydligt större, och det gömdes lite av den rundare känslan. Nu har jag levt med iPhone 12 och 12 Pro i dryga två veckor och när jag ibland tar upp min iPhone 11 Pro Max undrar jag vad vi har stått ut med detta i alla dessa år sedan iPhone 6 kom. Den gamla telefonen känns nämligen som en hal tvål och jag blir typ lite rädd när jag tar upp den. Vill hålla den med två händer för säkerhets skull. Jag kanske inte behöver skriva att jag älskar formen på nya iPhone 12 utan det har ni nog listat ut själva. Det är en fröjd att ha en telefon som man vet exakt var man har den när man håller i den. Man kan kanske tro att kantigt ska ligga sämre i handen, men det är precis tvärtom. Det är också något charmigt med en totalt platt telefon. Alla de sluttande skärmar vi har behövt utstå under de senaste åren har varit fräcka och lurat ögonen att skärmen inte har några kanter, men de är värdelösa att se på och bör behandlas med silkesvantar. Att kunna lägga ner telefonen på bordet och den ligger totalt platt mot ytan är konstigt tillfredställande. Nu väntar vi bara på att den där kameraklumpen magiskt ska försvinna så att vi även får en helt platt baksida. Det hade varit något det. Tumnagel
42.1°
+
Roger Åberg
0

Amazon släpper sin smarta hylla till fler företagskunder
Hyllan som känner av när något håller på att ta slut

Förra året presenterade Amazon den smarta hyllan "Dash Smart Shelf" som själv kunde känna av om något som förvarades på denna höll på att ta slut. När så var fallet påmindes kunden om detta eller så gick det att ställa in så att varan som höll på att ta slut beställdes automatiskt från Amazon eller någon av deras partners. När Amazon presenterade Dash Smart Shelf var den endast tillgänglig för en mindre skara med testkunder. Efter att dessa testat systemet i ett år så meddelar dock Amazon att den smarta hyllan nu kommer att gå att köpa av alla Amazons amerikanska företagskunder. Dash Smart Shelf finns i tre storlekar, 18x18 cm, 30x25 cm samt 45x30 cm. Oavsett storlek så kostar de 20 dollar styck. Om Amazon har några planer på att lansera sin smarta hylla här i Sverige finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ta en titt på dokumentär om Shinji Mikami
Lite helgnörderi

Shinji Mikami är lite utav en legend i spelbranschen. Mikami har jobbat med spel sedan 1990 och arbetat på Capcom, Platinum Games och hänger nu på Tango Gameworks och har under sin karriär skapat titlar som Resident Evil, God Hand, Vanquish och The Evil Within. Nu har en dokumentär om Mikami släppts och denna kan ni ta en titt på precis här. Första delen har ni ovan och i den får vi reda på hur det var att börja på Capcom och skapa klassiker som Resident Evil samt vilka influenser Mikami haft under sin karriär. Andra delen hittar ni nedan och i den får vi följa Mikamis karriär efter han lämnade Capcom för att jobba med bland annat Platinum Games. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

NASA har nu säkrat materialet man samlade in från asteroid
Nu ska det bara ta sig tillbaka jorden med

NASA har nu bekräftat att det material deras farkost OSIRIS-Rex samlade in från asteroiden Bennu förra veckan nu lagts i behållaren "Sample Return Capsule" (SRC) där det kommer att förvaras till denna förhoppningsvis landar välbehållen på jorden nästa år. NASA-chefen Jim Bridenstine säger om uppdraget som OSIRIS-Rex nu genomfört: "This achievement by OSIRIS-REx on behalf of NASA and the world has lifted our vision to the higher things we can achieve together, as teams and nations. Together a team comprising industry, academia and international partners, and a talented and diverse team of NASA employees with all types of expertise, has put us on course to vastly increase our collection on Earth of samples from space. Samples like this are going to transform what we know about our universe and ourselves, which is at the base of all NASA’s endeavors." I mars nästa kommer OSIRIS-Rex att ligga i rätt position för att påbörja sin återresa till jorden. NASA planerar att SRC-kapseln och dess unika innehåll kommer att landa i delstaten Utah 23 september 2023. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roccat släpper Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL
Rätt tunna tangentbord

Roccat har nu lanserat det senaste tillskotten i Vulcan-serien och enheterna går under namnen Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL. Som ni säkert redan listat ut av namnen så handlar det om ett fullstort tangentbord samt ett lite mindre utan numpad. Vulcan Pro kommer med Roccats nya Titan Optical-brytare som ska enligt Roccat registrera knapptryck 100 gånger snabbare än vanliga mekaniska brytare och ha längre livstid med upp till 100 miljoner klick. Enheterna kommer även med Roccats AIMO-belysning som går att justera fritt Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL finns tillgängliga i butik nu och priset ligger på 1799 kronor. Undertecknad har kört TKL-versionen av tangentbordet den senaste veckan och om ni vill läsa lite åsikter om det så är det bara att klicka på läs mer. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

McLaren Senna-ägare kör sin bil där den hör hemma
På banan

En McLaren Senna hör hemma på banan. Det vet den här ägaren som här tar oss med på en åktur runt Red Bull Ring i Österrike. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Sony verkar chilla med PS VR-satsning ett tag
“I think we’re more than a few minutes from the future of VR."

Något som Sony inte pratat allt för mycket om är framtiden för Playstation VR. Praktiskt taget har Sony endast pratat PS VR genom att erbjuda PS VR-ägare möjligheten att lägga vantarna på en adapter till Playstation-kameran utan extra kostnad. I en intervju med Washington Post ger dock Sony Interactive Entertainment-chefen Jim Ryan lite insikt i hur företaget prioriterar PS VR just nu och det verkar inte som att vi kan vänta några VR-relaterade nyheter från speljätten än på ett tag. Till Washington säger Ryan bland annat detta: “I think we’re more than a few minutes from the future of VR. PlayStation believes in VR. Sony believes in VR, and we definitely believe at some point in the future, VR will represent a meaningful component of interactive entertainment. Will it be this year? No. Will it be next year? No. But will it come at some stage? We believe that. And we’re very pleased with all the experience that we’ve gained with PlayStation VR, and we look forwarding to seeing where that takes us in the future.” Tumnagel
35.5°
+
André Stray
0

Sony verkar vara sugna på att köpa Crunchyroll
Lite anime för 1 miljard dollar

Nikkei Asia rapporterar om att Sony har lagt bud på närmare 1 miljard dollar för Crunchyroll, vilket är en tjänst där man kan titta på anime och läsa manga. Enligt Nikkei ska Sony vara i slutgiltiga förhandlingar gällande köpet och vara ensamma om att ha lagt bud, så det verkar som att tjänsten kommer bli Sony-ägd inom en snar framtid. Sony äger sedan tidigare animestreamingtjänsten Funimation, men jämfört med Crunchyroll är tjänsten fortfarande rätt liten. Funimation har runt 3 miljoner prenumeranter medan Crunchyroll har närmare 70 miljoner. På tal om anime så bör ni kika på Food Wars som finns i sin helhet på Crunchyroll medan Netflix har två säsonger. Ovan har ni en trailer för seriens första säsong. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Rallyversion av Lancia Delta Integrale i Lego
Tog 15 månader att bygga

Med hjälp av Lego Technic-bitar har "Lumik" skapat den här kopian av rallylegendaren Lancia Delta Integrale. 15 månader tog det att få ihop bygget som just nu ligger uppe som en idé på länken nedan. Den har allt som originalet har - Ackermann-styrning, fjädring fram och bak, fyrhjulsdrift och växellåda som kan manövreras från kupén. Som om inte det vore nog har den även fungerade fram- och bakljus. Totalt har det använts 2584 stycken Lego-bitar för att få ihop allt. I skrivande stund är det 3310 stycken människor som stöttar projektet. Kommer man upp i 10.000 tar Lego sig en titt på bygget och ser om det är något man ska ta fram officiellt. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Batman är den superhjälte som har högst lön
Bruce Wayne har en superlön

Det brittiska kreditföretaget Vanquis har gjort en sammanställning över vad olika superhjältar och deras alter egon har för årslön. Enligt den sammanställningen så är DC Comcis Batman, Bruce Wayne, den högst betalde superhjälten och ska ha en lön på lite över 840.000 euro, motsvarande lite över 8,7 miljoner kronor, om året. Efter Batman hittas Marvels Iron Man, Tony Stark, som enligt sammanställningen tjänar 782.000 euro, motsvarande 8,1 miljoner kronor om året. Det handlar med andra ord om rätt hyggliga löner men kanske inte särskilt spektakulära om man jämför med vad många företagstoppar i det verkliga näringslivet plockar ut i årslöner. Spideman och Antman är de sämst betalda superhjältarna i sammanställningen. De har båda en årslön på runt 15.500 euro om året vilket motsvarar cirka 160.000 kronor. För att få fram respektive superhjältes lön har Vanquis kollat på vad verkliga människor som bor i samma städer och har samma yrke som superhjältarnas alter egon har haft i årslön. I de fallen där städerna inte finns i verkligheten, något som är fallet i för alla DC Comics superhjältar, så har man tittat på vad människor med samma yrke tjänat i städer som har en motsvarande storlek som till exempel Gotham City och Metropolis. Här nedan hittas ett diagram över vad superhjältarna har i årslön och vill ni kolla in datan noggrannare hittas den på länken nedan. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är trailern till fjärde säsongen av The Crown
Kolla in Gillian Anderson som Margaret Thatcher

Här kommer trailern till den fjärde säsongen av dramaserien The Crown där vi under de tidigare tre säsongerna fått följa det brittiska kungahuset genom förra århundradet. I den fjärde säsongen drar handlingen igång i slutet av 1970-talet och sträcker sig fram till 1990. I säsongen får tittarna bland annat stifta bekantskap med Margaret Thatcher (Gillian Anderson) som var Storbritanniens premiärminister mellan 1979 - 1990. Säsong fyra av The Crown drar igång på Netflix 15 november. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

50 kronor per liter bränsle för att nå klimatmålen 2030
Ny rapport från Trafikverket

Trafikverket släppte idag sin senaste rapport som heter "Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022-2033 och 2022-2037". Rapporten har tagits fram på initiativ av Regeringen och den ska användas som inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen i Sverige. I rapporten pratar man bland annat om hur vi ska nå klimatmålen 2030. Ett sätt att göra det är att höja bränslepriset, rejält. Över 50 kronor per liter för bensin och diesel säger man skulle krävas för att få till siffrorna. Lena Erixon som är generaldirektör hos Trafikverket säger att siffran är orealistisk men att priserna måste höjas om vi inte börjar använda biodrivmedel i större utsträckning. Du hittar hela rapporten på länken nedan. Tumnagel
23.2°
+
Bobby Green
0

Vem får egentligen vara häftig i spel?
Lite eftermiddagsnörderi från Game Maker's Toolkit

Folk spelar spel av olika anledningar. Antingen för att få lite verklighetsflykt, utforska nya miljöer, ta del av bombastiska äventyr eller för att få vara helt jävla amazing för en stund. Men hur bestämmer man när, hur och var man får vara häftig? I en ny video från Game Makerx27s Toolkit pratas det om just detta och gänget går igenom olika filosofier kring detta. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

The Rock släpper ny version av sina true wireless-hörlurar
Med dubbelt så lång batteritid som förra årets modell

The Rock fortsätter sitt samarbete med JBL och Under Armour och de tre har nu släppt en ny version av de true wireless-hörlurar som man presenterade förra sommaren. Den nya versionen av "UA Project Rock True Wireless X - Engineered by JBL" utlovar dubbelt så lång batteritid som förra årets modell. Nu ska hörlurarna ha en batteritid på upp till tio timmar och ska gå att ladda upp tre gånger med det tillhörande fodralet, något som ger en total batteritid på upp till 40 timmar. Hörlurarna har dessutom försetts med passiv brusreducering. Vidare är hörlurarna vattentåliga enligt IPX7-certifiering, försedda med Bluetooth 5.0 och batterifodralet laddas upp via USB-C. Den nya versionen av hörlurarna finns i JBL:s svenska webbutik men verkar än så länge inte gå att köpa där. Svenskt pris saknas men i USA kostar den nya versionen av "UA Project Rock True Wireless X - Engineered by JBL" 200 dollar. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polestars försäljning i Frankrike stoppas på grund av loggan
Citroën tycker den är för lik deras

Ännu ett bakslag för Polestar. Nu ska försäljningen ha stoppats i Frankrike men inte på grund av felen som vi tidigare har skrivit om, utan på grund av att Citroën tycker att Polestars logga är för lik deras. Citroën har två stycken pilar i sin logga, och det har Polestar också, fast vinklade mot varandra istället för staplade på varandra. Men det räcker tydligen inte och Citroën hävdar nu att de har minst två varumärkesskydd kring detta som Polestar då sägs bryta mot. Citroën skickade in en stämningsansökan kring detta redan förra året och nu ska domstolen ha sagt sitt som var till den franska tillverkarens fördel. Polestar ska enligt uppgift böta 150.000 euro och stoppa försäljningen i ett halvår. Detta kan förlängas om man inte kommer överens om en lösning. Tumnagel
-1.0°
+
Bobby Green
0

Steelseries presenterar lätta och vattentåliga Aerox 3
Kommer i trådad och trådlös version

Har du problem med att din mus får fuktskador när du spelar? Då kanske Steelseries nya Aerox 3 vara intressant. Enheten är en ordentlig lättviktsmus som kommer i trådad och trådlös version varav vikten ligger på 57 respektive 66 gram. Mössen har en hel del håligheter som gör den låga vikten möjlig och för att innanmätet inte ska ta skada från fukt som kan uppstå i händerna har Steelseries sett till att göra enheterna vattentåliga med IP-54-klassning. Utöver ett lätt hölje är mössen utrustade med Steelseries egna Truemove-sensorer. Vanliga Aerox kommer med Core-versionen och har 8500 Counts Per Inch, 300 inch per second och kan hantera acceleration på 35G. Trådlösa versionen kommer med nya sensorn Truemove Air som kan hantera 18.000 CPI, 400IPS, 40G med 1:1-tracking. Steelseries Aerox 3 kommer börja säljas 10 november och priset kommer ligga på 1199 för den trådlösa varianten och 749 kommer trådade kosta. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Mini-förare råkade köra ut på racerbana där race pågick
Använde Apple Maps?

Det är inte alltid så lätt. Det fick den här föraren av en Mini Cooper erfara när den vanliga vägen helt plötsligt blev en aktiv racerbana där ett race pågick. Som tur var upptäcktes detta omedelbart och man kunde skicka ut säkerhetsbilen för att leda bort den förvirrade föraren. Hon hade enligt uppgift deltagit i ett dragrace bredvid banan men tappat bort sig när hon kört klart och råkade därefter irra sig ut på racerbanan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nytt album från Zacke
Pengar. Frihet. Zakaria Jamal

För fyra år sedan släppte Luleårapparen Zacke sitt senaste album Fattigkussen som han grammisnominerades för. Idag släpps en ny platta och den heter Pengar. Frihet. Zakaria Jamal. Det här ska vara hans mest politiska skiva hittills och han säger att han leker med den svenska självbilden och den svenska medelklassen i låtarna. Lyssna kan du göra nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Oreo har byggt ett säkert valv för kakor
För att kunna förvara dessa till eftervärlden

Den 3 november kommer asteroiden 2018VP1 att passera jorden. Det finns en chans på 0,41 procent att den dammar in i jorden och att allt liv här utplånas, typ. Fast eftersom den bara är två meter i diameter så jag tror att vi klarar oss. Men om nu jorden skulle träffas av något så att det blir kaos här kan det ju vara bra att lagra saker i ett säkert valv så att världen kan leva vidare när dammet har lagt sig. Det är därför bland annat Global Seed Vault på Svalbard finns där massa fröer förvaras. Och nu finns även Global Oreo Vault i närheten av detta där kakor förvaras till eftervärlden. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Iggy Pop - Cry For Love
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och då ska man lyssna på lite bra musik. Denna vecka blir det Iggy Pop med dängan Cry For Love. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Marabou Pepparkakskladdkaka
Finns i butik nu

Klart man även ska äta kladdkaka runt jul. Almondy och Marabou presenterar därför årets nyhet som är Pepparkakskladdkaka. Kombinerar man goda saker blir det ju bara godare så även om jag inte har testat denna kan den ju inte vara äcklig. Pepparkakor äter man ju några kilo utan problem och så även kladdkaka. Kakan ska vara riktigt kladdig och i den finns bland annat smält mjölkchoklad och pepparkakskryddor. Ett tips är att servera den med lingongrädde för att öka på julkänslan ytterligare. Kostar mellan 25 och 30 kronor och ska finnas i frysdiskarna nu. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Trailer för Zappa
Dokumentär om Frank Zappa

Frank Zappa var en amerikansk kompositör, musiker, gitarrist, textförfattare, sångare, artist och debattör. I dokumentären Zappa får vi reda på mer om hans liv och vad hans karriär har inneburit. Bonusklipp nedan. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Ett väldigt avlägset värdshus
Finns ute i den australiensiska öknen

Tjukayirla Roadhouse är en butik och värdshus som drivs av Carol, Ross och deras hund Bronson. Det ligger i den Stora Victoriaöknen i södra Australien och är en av de mest isolerade platserna i landet. I det här klippet får vi hänga med till stället och se hur det ser ut. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Svenska Purity Navy Strength Gin får fint pris
Utsedd till en av världens bästa giner

Det skånska destilleriet Purity har nu blivit utsedd som en av världens bästa giner vid årets International Spirit Challenge i London. Priset fick man för Purity Navy Strength Gin som är en starkare gin med 57,14 procent alkoholhalt. Masterblender Mathias Tönnesson säger följande: "Helt ärligt. Jag skakar av glädje. Att bli utsedd som världens bästa gin är jättestort och kan liknas med att vinna 100m sprint i VM. Alla vill vinna detta race då det råder ginhysteri i världen och att ett litet ekologiskt destilleri från Skåne vinner detta pris är enormt. Hemligheten bakom Purity Gins stora smakprofil, förutom att den är baserad på världens bästa vodka, är att kryddningen är gjord med den spännande blandningen av enbär, basilika, timjan, blåbär, lingon, koriander, lavendel, kardemumma och Angelikarot. Denna kryddsättning gör att du får en gin med mycket smak och då den har vår mycket lena vodka som bas kan du njuta av en smakrik gin som är mjuk i strupen." Ginen har nummer 83402 på Systembolaget och du hittar den här. För en flaska som rymmer 0,7 liter får du betala 449 kronor. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green

Tuggummit Mind The Gum lanseras i sverige
Ska kunna motverka mental trötthet

Mind The Gum är ett tuggummi som ursprungligen är utvecklat av italienska forskare och det lanserades 2015. Sedan dess har man sålt 15 miljoner tuggummin. Zlatan Ibrahimovic blev nyligen partner i företaget och nu i höst ska produkten lanseras här i Sverige. Tuggummit innehåller 15 stycken aktiva ingredienser bestående av koffein, vitaminer, aminosyror, antioxidanter och säger sig kunna motverka mental trötthet. Mind The Gum kommer inledningsvis att säljas på apotek men exakt när och vad det då kommer att kosta är oklart för tillfället. På hemsidan kostar ett 36-pack 19,90 euro. Tumnagel
-75kg
+
Bobby Green

Johnnie Walker-whisky för 179.900 kronor
Finns nu på Systembolaget

Whisky-tillverkaren Johnnie Walker fyller i år hela 200 år och detta ska givetvis firas. Man gör det bland annat genom att släppa fyra stycken flaskor i begränsad upplaga och en av dessa sticker ut rejält - eftersom den kostar 179.900 kronor. För de slanten får man en Masterx27s Ruby Reserve som beskrivs som "en rik och perfekt balanserad 40-årig Scotch". Det här blir den dyraste Johnnie Walker-flaskan som någonsin har sålts på Systembolaget. John Williams som är Global Scotch Director på den brittisk dryckeskoncernen Diageo säger följande: "Vi vill visa upp denna 200-åriga resa genom att lansera dessa fyra exlusiva limited edition whiskys. De är en hyllning till vart vi kommer ifrån. Men kanske mer än så, de ger uttryck för vad vi kan åstadkomma idag och framöver. Johns glöd, vision och entrepenörskap är nyckeln till att Johnnie Walker som varumärke har växt sig så starkt genom åren. Detta lade också grunden till en ny framtid inom skotsk whisky, då hans sätt att framställa whisky på har inspirerat alla följande generationer av whiskytillverkare." Läs mer om flaskorna på länken nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Årets glögg från Stockholms Bränneri
Winter Negroni

Förra året släppte Stockholms Bränneri en Gin & Tonic-glögg. I år tar man ytterligare ett steg och presenterar nu Winter Negroni. Man har utgått från bränneriets Dry Gin och den egna Aperitif - Röd och sedan kryddat kombon med klassiska julkryddor som kryddnejlika, kardemumma, apelsin och kanel. Till det adderas kallpressad körsbärs- och svartvinbärsmust. Erik Hasselgärde som är produktionsansvarig beskriver den på det här viset: "I år tar vi ytterligare ett steg med en nytolkning, men kom samtidigt närmre vad en klassisk glögg innefattar; värmande bäriga toner, julkryddor och sötma, som vi nu gifter med Negronins djupa smak och balanserande bitterhet. Glögg möter en Negroni helt enkelt." Winter Negroni släpps den 4 november klockan 10.00 på länken nedan. Alkoholhalten ligger på 22 procent och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 192 kronor. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green

Varför tvättar man riset innan man kokar det?
Adam Ragusea förklarar

Brukar du tvätta riset innan du kokar det? Behövs det ens? Det beror på vilket typ av ris du kokar och vad du ska ha det till. Adam Ragusea förklarar i sitt senaste klipp. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Det här är Hyundais minsta elbil
Något för barnen att köra omkring med

Hyundai presenterar nu sin minsta elbil hittills och det är en barnversion av konceptbilen 45 Concept som vi har skrivit om tidigare. Under skalet på den lilla barnbilen sitter två stycken DC-motorer som ger den en toppfart på 7 km/h. Vad den har för räckvidd på en laddning framgår dock inte. För att vara lite snälla mot naturen är bilen faktiskt byggd i trä. Om man kommer att kunna köpa den, när och vad den då skulle kunna tänkas kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green