41 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Kia ska bara sälja laddbara modeller i Sverige 2024
EV6
Kia ska bara sälja laddbara modeller i Sverige 2024 Det borde de klara

Kia meddelar nu att de har som mål att bara sälja laddbara modeller i Sverige om drygt två år. Idag består försäljningen av 77 procent laddbara bilar så det tycker man ju att de borde lyckas med. I juli och augusti var modellerna Niro och Ceed som laddhybrider de mest registrerade bilarna i Sverige. e-Niro var den mest sålda elbilen i landet dessa månader.

Nästa månad ska de första exemplaren av den nya elbilen EV6 börja säljas. Till våren lanseras nya Sportage som laddhybrid.

Bil, Kia, Sverige, mål, laddbart, 2024, 100 procent
Visa Pressmeddelande Målet för Kia i Sverige: 100 procent laddbart 2024

I dag är 77 procent av Kias försäljning laddbar – med målsättningen 100 procent om drygt två år
Kias genomsnittliga CO2-utsläpp 46 gram hittills i år jämfört med 93 gram för marknaden
Kia lägst CO2-snitt av alla bilar sedan 2011*

Kia Sweden fortsätter gå i bräschen för elektrisk mobilitet och har nu satt upp ett ambitiöst mål.
– Vi vill skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till elektrifierat och reducera CO2-utsläpp. Det är en målsättning vi har jobbat efter under en lång tid och Kia har i dag en laddbar försäljning på 77 procent. Men vi nöjer oss inte med det. 2024 ska 100 procent av bilar vi säljer i Sverige vara laddbara, säger Peter Himmer, VD Kia Sweden.

Kia är i dag marknadsledare på laddbara bilar: laddhybrider och rena elbilar – och ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet.

I juli och augusti var laddhybriderna Kia Niro och Kia Ceed de mest registrerade bilarna i Sverige. Kia e-Niro var den mest sålda elbilen i Sverige i både augusti och i juli. I september var Kia det största bilmärket i Sverige och Kia Niro den mest registrerade bilen totalt, enligt statistik från BIL Sweden.

Fler laddbara Kia-bilar innebär att fler kan sänka sina CO2-utsläpp. Av de 12 största bilmärkena i Sverige, som tillsammans står för 80 procent av nybilsregistreringarna, har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet på 46 gram CO2 per kilometer hittills i år.

I september var snittet för nyregistrerade Kia-bilar så lågt som 40 gram CO2 per kilometer.

Kia var tidiga med strategin att ställa om till elektrifierade bilar. Hela 21 procent av den 10-åriga Kia-vagnparken är laddbar, medan motsvarande andel för den totala marknaden är 8,7 procent. Kia har det lägsta CO2-snittet, 105 gram, av alla bilmärken* från 2011 och framåt.

– Vi fortsätter vår satsning på laddbart med ett av marknadens bredaste modellprogram. Uppdaterade Kia Ceed Sportswagon och efterlängtade elbilen Kia EV6 lanseras inom kort och under våren 2022 gör den populära suven Kia Sportage comeback som laddhybrid.

– Vi kommer även att presentera produkter och tjänster kring hemmaladdning samt andra initiativ för att underlätta för kunden som väljer våra laddbara bilar, säger Peter Himmer, VD Kia Sweden.

Fakta

77 procent av Kias försäljning är i dag laddbar och Kia är marknadsledande på laddbara bilar i Sverige
Kia har det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – 46 gram hittills i år och så lågt som 40 gram i september – av alla bilmärken i Sverige*
21 procent av den 10-åriga Kia vagnparken är laddbar, motsvarande andelen totalt sett för hela den 10-åriga vagnparken i Sverige är 8,7 procent
Kias CO2-snitt för hela 10-årsvagnparken är 105 gram, vilket är lägst av alla bilmärken*
Kia var Sveriges största bilmärke i september
Kia Niro var den mest registrerade bilen i Sverige i september
Kia är Sveriges tredje största bilmärke för fjärde året i rad
*Undantaget märken som säljer enbart elbilar, källa: Vroom

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
55.1°
0

Hur bra är Kia EV6?
The Late Brake Show och Carwow har testat

Nu har Jonny Smith från The Late Brake Show och Mat Watson från Carwow fått testa Kias senaste elbil, EV6. Så här såg det ut. Kort sagt tycker båda biljournalisterna att bilen ser bättre ut i verkligheten än på bild och de är mycket nöjda med bilen överlag. Tumnagel
44.4°
0

Det här är Europa-versionen av nya Kia Sportage
Kommer som laddhybrid till våren

I början av juni presenterade Kia nya Sportage och nu är det dags för den europeiska versionen att göra entré. Nästa vår kommer modellen som laddhybrid att lanseras i Sverige. Detta är också den enda versionen av nya Sportage som kommer att erbjudas här. Den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 180 hästar med en elmotor på 91 hästar som får sin kraft från ett batteripack på 13,8 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 265 hästar. Bilen bygger på en helt ny plattform och den mäter 1,86 meter på bredden, 4,15 på längden och 1,64 på höjden. Hjulbasen mäter 2,68 meter och i baksätet ska benutrymmet vara 99,6 centimeter och huvudutrymmet 99,8 centimeter. I bagagen ska man få in 591 liter och fäller man stolsryggarna ska det gå in upp till 1780 liter. Prisuppgift har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
38.0°
0
49.5° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 11 okt 2021, 12:15
Kia ska bara sälja laddbara modeller i Sverige 2024 Det borde de klara
49.5°
0