Kia uppdaterar elbilen e-Niro
Får bland annat snabbare laddning
Kia släpper nu en uppdaterad version av den helt eldrivna modellen e-Niro. Bakljusen har ny design men annars verkar man ha låtit utsidan vara. Insidan har fått en ny instrumentbräda och en infotainmentskärm som vuxit från 7 till 10,25 tum. Apple CarPlay, Android Auto och den trådlösa uppkopplingen UVO Connect kommer nu som standard. Det viktigaste är dock att bilen nu går att ladda snabbare. Men, det har bland annat gjort att priset har ökat.
Den inbyggda laddaren innan facelift är på 7,2 kW. Den nya får en på 11 kW (trefas) istället så att man kan ladda snabbare. Hur mycket snabbare får vi dock inte reda på. Drivlinan är densamma som tidigare vilket innebär en elmotor på 204 hästar och ett batteripack på 64 kWh vilket räcker för att komma 45,5 mil på en laddning.
De första leveranserna av uppdaterade e-Niro drar igång första kvartalet nästa år. Beställa går att göra från och med nästa månad. Priset börjar på 481.900 kronor och för den pengen får man e-Niro Advance. Det innebär ett påslag med 37.000 kronor jämfört med tidigare. Nästa steg är e-Niro Advance Plus som kostar 506.800 kronor och för toppversionen e-Niro Advance Plus Tech får man betala 521.700 kronor. Båda de sistnämnda har ökat i pris med 32.000 kronor vardera. Priserna är innan elbilbonusen på 60.000 kronor.















Större pekskärm och UVO Connect, ett par av nyheterna i uppgraderade Kia e-Niro.
Succén Kia e-Niro uppdateras med en rad efterlängtade nyheter, bland annat 3-fasladdning för snabbare destinationsladdning, 10,25 tums pekskärm och uppkopplade tjänster via UVO Connect. Orderböckerna av uppdaterade Kia e-Niro öppnas i början av december.
Kia e-Niro har sedan den svenska premiären för snart ett år sedan blivit en succé på elbilsmarknaden med 1 280 registrerade exemplar, och står för en segmentsandel på 9,8 procent av elbilsmarknaden personbilar. Kia e-Niro har även blivit prisad med utmärkelserna Årets Familjebil och Miljöbästa Bil. Nu uppdateras modellen med delvis ny interiördesign och nya funktioner.
Kia e-Niro erbjuds i tre utrustningsversioner. Samtliga får 3-fasladdning, stor pekskärm på 10,25 tum och UVO Connect som standard. Den inbyggda 3-fasladdaren kan ta emot 11 kW vid hemmaladdboxar eller publika laddstationer, något som förkortar laddtiderna betydligt. Det vätskekylda batteriet på 64 kWh klarar upprepade snabbladdningar och räcker till 455 km körning, WLTP.
Telematiksystemet UVO Connect kopplar ihop bilen med omvärlden och med förarens smartphone. Det går exempelvis att få bilens geografiska position, aktivera klimatanläggningen, låsa och låsa upp bilen, skicka vägbeskrivningar inför en resa, kontrollera batteristatus samt påbörja, avbryta eller återuppta en laddning.
Förutom UVO Connect har bilen Kia Live-tjänster som trafikinformation i realtid, väder och uppdaterad information om laddstationer.
Designen av instrumentpanelen förändras likt den i Niro Hybrid och Niro Plug-In Hybrid. Den 10,25 tum stora pekskärmen går att anpassa efter egna önskemål i upp till tre sektioner. Apple CarPlay och Android Auto är standard, liksom bluetooth med röststyrning som också medger två uppkopplingar. Har man t ex personer i baksätet kan de styra musiken samtidigt som föraren fortfarande kan använda hands-free.
Priser
Kia e-Niro Advance från 481 900 kronor
Kia e-Niro Advance Plus 506 800 kronor (bl a dödavinkelvarnare, eljusterbar förarstol, LED-huvudstrålkastare, helläderklädsel, ventilerade framstolar)
Kia e-Niro Advance Plus Tech 521 700 kronor (JBL® ljudssystem, skyltskanning, LED-interiörbelysning, sollucka, trådlös mobilladdare)
Klimatbonusen på 60 000 kronor är ej inräknad i priserna.
Uppgraderade Kia e-Niro blir beställningsbar i december och de första bilarna levereras under det första kvartalet 2020.
Kia Niro EV får nytt namn och korrekt räckvidd
Tar sig 45,5 istället för 48,5 mil på en laddning

Fully Charged kör Kia e-Niro i Sydkorea
Lär er lite mer om den nya elbilen

Hyundai Kona Electric får också sänkt räckvidd
Fel testmetodik har använts
