Quantcast
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Xbox One X 1TB Cyberpunk 2077 Limited Edition kostar nu bara 3490 kr (tidigare 5475 kr)
Jämför priser
Razer Ornata Chroma tangentbord kostar nu bara 699 kr (tidigare 949 kr)

King of the hill

King of the hill
Foto: Bobby Green
Bil / Land Rover

Vad har bilar som Porsche Cayenne, BMW X5, Audi Q7 och Volkswagen Touareg gemensamt? Jo de har alla inspirerats av ett original - suven Land Rover. Denna britt i robust kostym som levt sedan 1948. Den perfekta bilen på safarituren eller i lerhålan i skogen. Enkel konstruktion, raka linjer och motorer som aldrig vill dö hur mycket man än pinar dem. Under årens lopp har modellerna förfinats men grundprincipen har alltid funnits där - en rejäl bil med goda terrängegenskaper. 1970 föddes Range Rover. Det var en bil som hade samma DNA som Land Rovern men som passade lite bättre in i finare omgivningar - som i stan och på uppfarten till herrgården. Nu fick de som hade gott om pengar en lyxvagn som även kunde ta sig över stockar och sten. Under årens lopp har modellen utvecklats och förfinats, om än i en hyfsat långsam takt, men 2012 när den fjärde generationen introducerades skedde stora förändringar. Land Rover hade då precis landat i att de köpts upp av indiska Tata Motors och det var dags att markera detta. En helt ny Range Rover som inte var baserad på modellen Discovery presenterades och det var återigen dags för Land Rover att ta plats som herre på täppan. För några dagar sedan fick jag chansen att testa den nya bilen i sportkostym, och så här var det.

Inledning

Range Rover Sport är vanliga Range Rovers mindre syskon. Principen är samma men Sporten har som namnet antyder sportats till en aning och även försetts med ett lite annorlunda utseende. Jag ser det som en Evoque som ätit den röda svampen i Super Mario. Tittar man bara snabbt på bilen kan man lätt missta den för den ännu mindre modellen. Den sluttande taklinjen, taket i kontrasterande färg och både strålkastarna och lamporna bak som har stora likheter. Och det är såklart ingen slump. Lilla Evoque är omåttligt populär och det är klart att man ska rida vidare på den vågen.

Range Rover sport är en stor bil, men efter att ha mött ett par stycken av vanliga Range Rover av senaste snitt kände man sig ganska så snabbt dwarfad. Den mäktiga och platta nosen i Range Rover visar vem som bestämmer och bilens kantiga form gör att den verkligen ser helt enorm ut. Den är dessutom försedd med mer bling och känns mer pimp än vad Sporten gör, som är lite mer diskret i sitt utförande. Range Rover är en stor bil, Range Rover Sport en liten stor bil.

Körkänsla

Under locket på testbilen har Land Rovers tekniker stoppat ned samma stora diesel-V8:a som Range Rover erbjuds med. Den är på 4.4 liter, är försedd med turbo och har ett enormt vrid. I Sporten har man begåvat motorn med ett nytt insug för att ge den ett ännu härligare, fylligare och mullrigare ljud. Och det här är det som är usp:en i mina öron. Man kan få Sporten med en stark dieselsexa på nästan 300 hästar, så varför ska man välja en större och törstigare motor som bara bjuder på 40 hästar till? En sak jag inte riktigt kunde förstå förrän jag vid första rödljuset i uppförslut var lite tyngre i högerfoten än tidigare. V8:a-mullret. För en motorintresserad väcker det alla slags känslor. Ett dovt ljud som sätter sig i ryggraden och som sedan sprider en värme i kroppen och försätter en i ett tillstånd av välmående. Ljudet blev snabbt beroendeframkallande och att endast krypköra och samtidigt få en vacker sång levererad var en grym kombo. När motorn sedan vispar i en högre växel när man gasar iväg är ren kärlek.

Men motorn handlar ju som vi alla vet inte bara om ljud. I det här fallet handlar det också om kraft. 340 hästar, 700 Nm. Bra med effekt, grymt vrid, men det är också en rejäl pjäs att flytta på. Land Rover har med hjälp av bland annat kaross i aluminium lyckats banta nya Range Rover med hela 400 kilo, men den väger fortfarande nästan 2.5 ton. Det frambringar inte direkt sportbilsegenskaper. Man känner vid fullt gaspådrag att det är mycket material som ska iväg i den riktningen man styr och det är inga våldsamma accelerationer man bjuds på. Dock är 0-100 km/h på 6.9 sekunder verkligen inte fy skam med tanke på bilens storlek. Ett Dynamic-läge ställer om bilen för sportigare körning men man blir alltid påmind om vikten och det här är ju knappast något man tar ut på en racerbana - den här bilen hör hemma på landsbygden eller där den nog kommer att synas mest - i stan.

Som standard är luftfjädringen i bilen något styvare än i vanliga Range Rover. Och jag måste säga att jag tyckte att fjädringen ibland kändes lite hård. När man råkade hamnade i en dåligt lagad håla i asfalten kunde det dunka till rätt så stumt vilket var lite förvånande. I övrigt sväljer bilen det mesta och den är sjukt bekväm att köra och åka i. På motorvägen plöjer den på som om inget kunde stoppa den och vid lite pressande på kurvigare vägar imponeras man över att den hänger med såpass bra som den gör. Stabil som katten och inga svampiga rullningar eller liknande.

Bilen var försedd med växelpaddlar bakom ratten, men dessa rörde jag inte ens en enda gång. Varför har man paddlar i den här typen av bil? Och varför har det blivit en såpass stor trend att varenda bil nu, oavsett sniknivå, ska larva sig med detta rejsiga påfund? Jag förstår det helt enkelt inte. Växellådan i det här fallet växlar alldeles utmärkt utan att jag är där och drar och stör. Snabba, fina växlingar och vid en kickdown skjutsas jag iväg betydligt snabbare än om jag hade varit bakom ratten och fipplat. I mina ögon ser det också bara töntigt ut i den här typen av bil. Det är ingen sportbil och jag tror att kunderna som köper den max kommer att testa om paddlarna en någon gång för att sedan aldrig använda dem igen.

Man känner sig lite som en trucker när man rattar nya Range Rover Sport. Det härliga mullret i kombination med en stor bil inger respekt, och man känner sig rätt mäktig på vägen. Den må inte se lika pampig ut som vanliga Range Rover men den kaxiga fronten gör sig ändå bra bland suvarna på stan. Och i mina ögon är det här det snyggaste valet man kan göra i den här bilkategorin just nu.

Konceptet Range Rover innebär också att man inte hela tiden behöver kuska omkring i stan och svära över att alla småbilar är i vägen. Den här kan man oblygt även styra ut på vischan och ner i ett traktorspår som jag gjorde. Ratten bakom växelväljaren som för det mesta står i autoläge kan tryckas upp och man får då tillgång till en hel radda med olika terrängalternativ. Beroende på vad du väljer låses diffar hit och dit och motorn anpassas efter vad som komma skall. Du får direkt upp vad som händer med bilen och vad du kan göra utan att den protesterar. Översikten över detta är mycket bra och att köra terräng blir en barnlek. Nu lekte jag i och för sig bara runt i en liten hage och Rangen gäspade nog mest åt mina körningar över lite stockar och stenar. Men man kan göra så mycket mer, utan att bilen vacklar. Dock är det ju inte helt optimalt att ha stora snygga fälgar och framför framhjulen sitter det även en liten plaststänkskärm som flera gånger nästan strök med på grund av dess placering. Bilen var även utrustad med Wade Sensing-system vilket innebär att den känner av när du kört ner i drickat och håller koll på hur mycket djupare du kan köra innan det är dags att kliva upp. Hela 78 centimeters djup är inga problem. Tyvärr fick vi aldrig tillfälle att testa detta, hamngubbarna vid Silja Line gillade inte när jag körde ned på deras båtbrygga.

Interiör

Här trivs man. Land Rover har på senare år verkligen gjort sig ett namn som en av de tillverkare som bjuder på en påkostad och trevlig interiör. Och jag måste hålla med om det. Allt (nästan) känns ombonat och genomtänkt, raka fina linjer, trevliga materialval, underbara stolar och man får ett gediget intryck. Designen matchar den som sitter i Evoque och en nyhet är att den rätt häftiga (men helt onödiga) växelväljaren som dök upp ur panelen när man startade bilen har fått stryka på foten. Den är numera ersatt med en vanlig spak som man väljer växlar med, och det är i mitt tycke ett bättre alternativ.

Men. Även om allt är fint att se på fungerar det inte riktigt som man (jag) vill. För det första gör den sluttande instrumentpanelen att en del saker känns för långt bort från föraren. Om jag ska trycka på knappar ute i högra kanten måste jag sträcka mig. Jag kände mig flera gånger som en T-Rex fast utan de grova benen. Och infotainmentsystemet ska vi inte ens prata. Eller jo, det ska vi. Den som kom på kombinationen av att både använda knappar vid sidan av skärmen och touch skulle jag vilja prata med. Varför inte köra allt i en och samma ruta? Nu blir det bara förvirrande och att trycka på touchknapparna på sidan var bara irriterande. Dessutom har Land Rover inte orkat bemöda sig med att byta ut det gamla trötta gränssnittet mot något nytt och fräscht och det suger verkligen. Instrumentpanelen framför föraren består av en stor skärm där allt är digitalt, och den är jättefin och fungerar alldeles utmärkt. Men sen tittar man till höger på navigatorskärmen och man tror att man hoppat in i en bil från 80-talet. Gränssnittet är långsamt, ologiskt och grafiken är riktigt usel. Ett exempel på korkade lösningar är stolsvärmen. För att slå på den finns det en fysisk knapp under skärmen. Trycker du på den kommer en bild på stolarna upp och du får då där trycka igång värmen via touchscreenen. När rumpan grillats klart och man vill stänga av eller justera värmen får man återigen trycka på den fysiska knappen och sedan på skärmen och sedan på ett par pilar för att få det som man vill ha det. Idiotiskt! Och man måste slå på värmen manuellt varje gång man startar bilen, eftersom det inte handlar om enbart en fysisk knapp som redan är intryckt.

En annan sak som dock är bra med bilen är att den är utrustad med kameror, precis överallt. Du kan få en bra översikt över var trottoarkanten är så att du inte repar fälgarna, du kan se runt hörn och när du fickparkerar är det nästan en skam om du misslyckas. Problemet med allt detta är dock att kamerorna har en upplösning på minus 256 pixlar. I början trodde jag på riktigt att linserna var skitiga för det var verkligen helt usel bild. Vad kostar en vettig webbkamera i dagens läge? Som tur är var bilen även utrustad med pipljud, för de där kamerorna kände jag inte att jag ville lita på.

I övrigt trivs man bra i kupén och det man vill ha finns här. Knapparna på ratten kan vara lite jobbiga ibland då placeringen inte är optimal, och om man ska hissa ned rutan sitter dessa knappar lite väl högt i dörren. Det är mycket plats för fötterna, lite för mycket faktiskt, då jag ibland missade bromspedalen.

Sen har vi ju baksätet. Det är en mindre kul historia. Designen med det sluttande taket måste kännas någonstans och det är här. Två vuxna sitter knappt okej och man får en obekväm vinkel på benen då golvet är såpass högt. Det höga golvet gör sig även påmint i bagageutrymmet, som inte alls är särskilt stort. Här får man med baksätet uppfällt in 784 liter. Det är visserligen mer än både Porsche Cayenne och BMW X5, men ändå. Ett enormt reservhjul under bagagerumsgolvet tar mycket plats.

Avslutning

BMW, Porsche och Audi har inget mot originalet. This is the real deal om man inte bara vill blinga runt i stan med en otymplig bil. De andra klarar också lite terräng, men det är den här man ska ha om man riktigt vill lera ned sig.

Varför ska man välja SDV8:a då? Jo, om man ändå har tänkt att lägga nästan en mille på en bil kan man väl lika gärna fläska på med det värsta? Den bensinslukande kompressor-V8:an på 5.0 liter känns något gammal nu och diesel känns mer rätt i den här typen av bil. Njut av vridet när du kört "fast" ute på åkern och det dova mullret som sprider grannsämja vart du än befinner dig.

Fakta Range Rover Sport SDV8 Autobiography:

Motor: V8, 4.4 liter, diesel, turbo, 340 hästkrafter, 700 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6.9 sekunder, toppfart 225 km/h.
Hjul: 275/40 R20.
Mått: Längd 4.85 meter, bredd 1.98 meter, höjd 1.78 meter, hjulbas 2.92 meter, vikt 2 490 kilo, tankvolym 105 liter, förbrukning 0.87 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 229 gram per kilometer.
Pris: 909 000 kronor.

Läs mer
55.3°
0

King of the hill

Nytt försäljningsrekord för Ferrari Enzo
Dyraste att säljas online utan visning

Den Ferrari Enzo vi ser här såldes nyligen av RM Sothebyx27s för 2.640.000 dollar. Summan gjorde att den har utnämnts till den absolut dyraste bilen att säljas online utan att ha blivit visad för någon innan. Bilen var en del i auktionsfirmans Driving into Summer-event de har kört nu i dessa pandemi-tider. Här visades alla bilar bara på sajten och även om många köpare gärna klämmer och känner lite innan de budar var det alltså ändå några som halade ut den stora plånboken för osedda exemplar. En annan Ferrari, en 288 GTO gick exempelvis för 2.310.000 dollar. Alla behöver som väntat inte strypa kontot och vända på slantarna just nu. Ägaren av Enzon kan njuta av en bil med V12:a på 6,0 liter som ger 660 hästar och som tar bilen från stillastående till 100 km/h på runt tre sekunder. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Roboten HAMR-Jr har hämtat inspiration från kackerlackor
Ska vara världens snabbaste mikrorobot

Robotutvecklare på Harvard University har gjort en ännu mindre version av sin robot "Harvard Ambulatory Microrobot", HAMR, vilken inte är mycket större än ett mynt som synes på bilden ovan. Den nya versionen av HAMR har man döpt till HAMR-Jr och den väger bara 0,3 gram. Den är 2,25 centimeter lång och den kan förflytta sig nästan 14 gånger sin egen kroppslängd i sekunden, något som gör den till den snabbaste så kallade mikroroboten i världen enligt utvecklarna. Att göra världens snabbaste mikrorobot var dock inte det forskarna var ute efter primärt när de konstruerade HAMR-Jr. Istället ville man undersöka om man kunde förminska ursprungs-HAMRs storlek utan att göra avkall på robotens funktionalitet, något man säger sig ha lyckats med. Tanken bakom det hela är att den här typen av teknik även ska gå att applicera på andra typer av robotar, oavsett storlek. Kaushik Jayaram var huvudförfattare av rapporten om HAMR-Jr och han säger om projektet: "Most robots at this scale are pretty simple and only demonstrate basic mobility. We have shown that you don’t have to compromise dexterity or control for size. The wonderful part about this exercise is that we did not have to change anything about the previous design. We proved that this process can be applied to basically any device at a variety of sizes." Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Indien drabbat av gräshoppsinvasion
Försöker skrämma bort dem med en diskjockey-bil

Jordbruket i norra Indien har drabbats av en invasion av gräshoppor vilka riskerar att äta upp böndernas grödor, grödor som är livsviktiga för att förse befolkningen med mat. Det sägs vara den största gräshoppsinvasionen som Indien upplevt på över 30 år och har bland annat drabbat de indiska delstaterna Rajasthan, Punjab, Madhya Pradesh, Gujarat och Uttar Pradesh. För att bli av med gräshopporna har myndigheter och bönder försökt att mota bort gräshopporna på lite olika sätt. Man har bland annat använt drönare för att sprida ut bekämpningsmedel och även försökt skrämma bort gräshopporna med eld, smällare, trummor och kastruller. Som synes i tweeten nedan har man även börjat använda en så kallad "DJ-bil", bilar som vanligtvis används vid större festligheter, för att låta dennas ljudanläggning bombardera gräshopporna med hög musik. Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från India Today om gräshoppsinvasionen som har drabbat norra Indien. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Ford Bronco presenteras i juli
Ny sajt live

Tanken var att nya Ford Bronco skulle presenteras i mars men det blev framskjutet på grund av pandemin. Nu får vi reda på att avtäckningen istället sker nästa månad. Detta sedan sajten ni hittar på länken nu har gått live, där man kan läsa lite om den kommande bilen och dess historia. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

PUBG kör en gratishelg på Steam
Norpa kycklingmiddagen!

Det omåttligt populära battle royale-spelet PUBG är för tillfället gratis att lira på Steam. Spelet är gratis att lira precis nu och kommer vara det fram till 19:00 på måndag, vilket borde ge er gott om tid att försöka norpa vinsten en eller två gånger. I samband med gratishelgen har utvecklarna sänkt priset på spelet med 50 procent, så om ni får mersmak av gratishelgen så kan ni lägga vantarna på spelet för ynka 150 pix fram till 8 juni. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för Major Grom: Plague Doctor
Rysk superhjältefilm

Superhjälte-filmer är nog något som de flesta av oss förknippar med den amerikanska filmindustrin men filmer av den typen görs även på andra platser runt om i världen. Här kan ni till exempel kolla in trailern till den kommande ryska superhjältefilmen Mayor Grom: Chumnoy Doktor ("Major Grom: Plague Doctor"). Filmen handlar om polischefen Igor Grom som ställs inför den Punisher-liknande karaktären "Plague Doctor", en antihjälte som dödar kriminella som han anser kommit undan lagens långa arm för billigt. Filmen baseras på en rysk serietidning med samma namn. Ni kan kolla in trailern för Major Grom: Plague Doctor här nedanför. Om ryska inte är er bag så rekommenderar jag er att slå på YouTubes undertexter för att få lite sammanhang i trailern. Filmen har premiär någon gång under nästa år. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ska ha fixat mjukvaran i nya Golf
Leveranserna kan dra igång igen

Vi har tidigare skrivit om mjukvaru-problemen Volkswagen har haft med nya Golf. Problemet har legat i bilens förmåga att kunna kontakta akuttjänster om man är med om en olycka, något som är lagkrav i Europa. Nu säger man sig dock ha fixat problemet och kan återuppta leveranserna som stoppades för några veckor sedan. För att lösa det hela krävs en uppdatering av mjukvaran. Detta går dock inte att göra over-the-air utan man måste åka till Volkswagen för att få det fixat. Berörda ägare kommer att bli kontaktade. 15.000 stycken exemplar av bilen ska redan ha levererats i Tyskland. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Motorola uppdaterar budgetsegmentet med G Fast och E
Rätt stabila budgettelefoner

Motorola har uppdaterat sitt budgetsegment med två nya enheter: Moto G Fast och Moto E. Telefonerna ersätter Moto G7 Play och Moto E6 och erbjuder en lite uppgraderad upplevelse. Moto G Fast är utrustad med en 6,4 tum stor display med 19:9-format och 720p-upplösning. På insidan sitter det ett stycke Snapdragon 665, 3GB ram och 32GB lagring som går att utöka med minneskort. Batteriet ligger på 4000mAh och har stöd för snabbladdning på upp till 10W. Lite annat smått och gott är att telefonen har fingeravtrycksläsare på baksidan, 3,5mm-uttag och har IP-klassningen IP52, vilket betyder att den utan problem kan hantera regn. Kamerauppsättningen är mer eller mindre identisk med den på nylanserade G Power. Det vill säga en huvudsensor på 16MP, 8MP ultravidvinkel på 118 grader och en 2MP makrokamera. Uppe i vänstra hörnet på skärmen sitter det även en selfiekamera på 8MP. Nya Moto E är en lite mer ordentlig uppgradering från E6 och det Lenovo-ägda företaget har petat in en 6,2 tum stor display med 720p-upplösning och gömt selfiekameran i en droppformad flärp i toppen. Enheten kommer även med fingeravtrycksläsare på baksidan, vilket är första gången en sådan har petats in i en telefon i E-serien. Telefonen är utrustad med Snapdragon 632, 2GB ram och 32GB lagring. Batteriet ligger på 3550mAh och telefonen laddas av någon anledning via Micro USB, vilket borde vara straffbart 2020. Kameran har fått en uppgradering och nya Moto E är utrustad med dubbla kamerasensorer på baksidan varav ena tar bilder med 13MP-upplösning och den andra är en djupsensor på 2MP. Moto G Fast och Moto E kommer börja säljas i USA 12 juni för 199 respektive 149 dollar. Hur det ser ut med release i Sverige är för tillfället oklart, men vi uppdaterar artikeln när informationen trillar in. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

COVID och CORRONA inte okej att ha på sin registreringsskylt
Transportstyrelsen anser att det kan uppfattas som stötande

Transportstyrelsen har den senaste månaden nekat två personer att ha orden "corrona" och "covid" på sina personliga registreringsskyltar rapporterar SVT och nyhetsbyrån Siren. Anledningen till det är att Transportstyrelsen anser att skyltarna kan uppfattas som stötande av vissa, även om "corrona" inte stavas på samma sätt som virus-typen som ligger bakom den pågående pandemin. Covid-skylten försökte registreras av en 42-årig kvinna i Norrköping och Corrona-skylten var det en person i Stockholm som försökte registrera. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lightning Motorcycles jobbar på en helt täckt motorcykel
Fokus på aerodynamik

Vi har tidigare skrivit om Lightning Motorcycles eldrivna motorcyklar. Nyligen började det florera rykten om att de hade en ny elhoj på gång, något som skulle skilja sig väldigt mycket mot vad som finns på marknaden idag. Nu bekräftas ryktena då man har sett en helt täckt hoj vara ute och köra på gatorna. Medier har pratat med vdn Richard Hatfield som bekräftar den nya prototypen och förklarar att det är en idé om att få till aerodynamiken så mycket bra det bara går för att på så vis få ännu bättre räckvidd. Om det vi ser i videon någonsin kommer att nå ända fram till produktion återstår att se. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Robothund glider omkring med handsprit i köpcentrum
Robotar hjälper till med pandemin i Bangkoks Central World

Sedan pandemin drog igång har vi fått se en hel del robotar hjälpa till på olika sätt i samhället och här kommer ännu ett exempel på det. I AP:s inslag ovan visar köpcentrat Central World i Bangkok upp de robotarna som man har lejt in för att hjälpa till med diverse pandemi-relaterade arbetsuppgifter. Det handlar bland annat om robotarna Lisa och Pepper som kan ge information och besvara besökarna frågor om corona-viruset och pandemin. Det finns även en annan robot som kan ta temperaturen på besökarna. Den mest spektakulära roboten på Central World är dock den fyrbenta robothunden K9 vars uppgift är att stappla fram och med en flaska handsprit på ryggen som besökarna kan använda för att desinficera sina händer. Ni kan kolla in den lite närmare cirka 1,45 in i klippet här ovanför. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Overcooked är veckans gratisspel på Epic Games Store
Favorit i repris!

Igår var det torsdag och det betyder att Epic Games bytt ut veckans gratistitel. Den här gången kör gänget en favorit i repris och erbjuder Overcooked, som sist var gratis i butiken i juli förra året. I det kaotiska coop-spelet får du och upp till tre andra spelare anta diverse matrelaterade utmaningar och samarbeta för att klara dessa på effektivt sätt. Kort sagt är det hela en rätt kaotisk, men om man jobbat i kök så ger spelet en förvånansvärt realistisk bild av hur det är att laga mat professionellt. Overcooked hittar ni via länken här nere till vänster. Gillar ni inte Epic Games, så är det bara att inte klicka på länken här nere till vänster. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Tidsresenär förklarar våren 2020 för sitt forna jag
Lite eftermiddagstrams

Många förväntade sig troligtvis att 2020 skulle bli ett kanonår. Nytt decennium, new me liksom. Så blev det inte och i stället fick vi nästan ett tredje världskrig, global pandemi, upplopp och allmänt dålig stämning överallt. Humoryoutubern Julie Nolke har släppt en ny video där vi än en gång får se henne resa tillbaka i tiden för att prata om tiden som gått med sitt forna jag. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Federal Motos senaste hojbygge är inspirerat av Top Gun
Döptes till Danger Zone

I den första Top Gun-filmen körde Maverick en Kawasaki GPZ900R. I film nummer två som har premiär i december kör han fortfarande hoj från samma tillverkare, men en Ninja H2 istället. Inspirerade av märket och filmerna tog Federal Motos en GPZ1100 och byggde om den till det vi ser här. Skapelsen har man döpt till Danger Zone efter den första filmens ledmotiv. Hojen har fått flera 3D-utskrivna delar, fyra Mikuni-förgasare från KZ1000, rostfria ljuddämpare från Cone Engineering, tank från CB1100 och framgafflar från GSX1300R Hayabusa för att nämna några saker. Gällande lack valde man blanksvart tillsammans med Kawasaki Green. Fler bilder finns på länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Slay the Spire kommer till mobila enheter
iOS-version släpps nu i juni

Slay the Spire släpptes förra året till PC och konsol, men nu är det dags för mobilanvändare att lira det kritikerrosade actionkortspelet. Slay the Spire kommer till iOS nu i juni och priset kommer ligga på runt 100 kronor. När Android-versionen släpps är för tillfället okänt, men förhoppningsvis kommer release ske senare i år. Slay the Spire kombinerar roguelike med kortspel och du får knåpa ihop en kraftfull kortlek och sedan får du försöka klättra så högt upp du kan i den titulära spiran. Spelaren börjar med tio kort, men efter varje vunnen match får du välja mellan olika nya kort att lägga till. Då det är ett roguelike-spel så kommer det bli en och annan död, men det är helt okej. Varje session gör att du låser upp nya kort som du får tillgång till i framtida rundor. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Gmail på Android får tydligare mail-knapp
Var inte tydligt nog med ett plus

Sedan Gmail för Android fick en ny design har det varit möjligt att skapa nya mail genom att klicka på en hovrande plus-ikon nere i högre hörnet. Det hela har dock inte varit tydligt nog för att skapa mail, så utvecklarna har släppt en uppdatering som gör mailskapande lättare och tydligare än aldrig förr. Eller nåt. Med den nya uppdateringen som rullat ut till användare har plus-knappen försvunnit från appen och ersatts av en ny knapp som visar en liten penna bredvid texten Compose. För att inte blockera allt för mycket så "fälls" knappen ihop och endast pennikonen syns när du börjar scrolla ner. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Ny statlig miljöbilsdefinition införs den 1 juli
Dessa krav måste uppfyllas för att få kallas miljöbil

Den 1 juli kommer en ny statlig miljöbilsdefinition att införas, detta två år efter att miljökraven för myndigheters nya bilar försvann. Regeringen har bestämt att bilar som släpper ut högst 70 gram koldioxid per kilometer eller som drivs med gas är de som får kallas för miljöbilar. För myndigheterna handlar det om cirka 700 stycken bilar om året som leasas eller köps in. Utryckningsfordon kommer att undantas från kravet. Isabella Lövin som är miljö- och klimatminister säger följande: "Staten har ett stort ansvar att gå före i klimatomställningen och då måste vi se till att bilarna vi köper in är klimatsmarta och driver utvecklingen framåt. Ställer vi tuffa krav vågar andra också göra det och då blir det lättare för både upphandlare och leverantörer." Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

TV-pirater åtalas för cardsharing och fulstreaming
Krävs på 137 miljoner i skadestånd

Ett svenskt nätverk av TV-pirater åtalas nu efter att de misstänkts ha sålt tillgång till tv-sändningar illegalt via så kallad cardsharing och fulstreaming, det vill säga vidaresändning av diverse tv-kanalers egna betalsändningar. De åtta personerna i nätverket misstänks ha bedrivit den illegala verksamheten från 2015 till 2018 och misstänks ha haft tusentals kunder. Anna Ginner, kammaråklagare vid Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet, säger till SVT Nyheter: "Det har varit väldigt organiserat med många personer inblandade. Det har funnits kunder i hela landet men framförallt i Norrköping och Linköping. En av huvudmännen är dömd för liknande brott tidigare. Han har startat upp igen direkt efter förra domen." Piratnätverket misstänks ha dragit in runt 4 miljoner kronor på sin verksamhet men krävs nu på skadestånd på betydligt mycket mer än så. SVT skriver att de drabbade tv-företagen, bland andra Com Hem, C More och Canal Digital, nu tillsammans kräver 137 miljoner kronor i skadestånd om de misstänkta skulle dömas för sin pirattv-verksamhet. Här ovan hittas trailern till SVT:s TV-piraterna från 1983 som inte har någon direkt koppling till den här artikeln förutom namnet. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mobb Deep - Survival of the Fittest
Fredagsklassikern

Som klassiker denna fredag kör vi Mobb Deep med Survival of the Fittest, en låt som släpptes år 1995 och därmed fyller 25 år i år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

George visar hur du gör rökt burgare på Texas-vis
Ge mig!

Burgarälskaren George Motz kör här lite skola där han visar hur du vevar ihop en burgare som ser mycket smarrig ut. Bonusburgare nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Ny platta från Run The Jewels
Lyssna på RTJ4 här

Run The Jewels har nu släppt sin fjärde platta som väldigt påhittigt har fått titeln 4. Här hittas bland annat samarbeten med Pharrell Williams, Mavis Staples, 2 Chainz och Zack De La Rocha. Albumet har inspelat i Rick Rubins Shangri-La Studios och i den ikoniska Electric Lady Studios i NYC. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Därför kan du inte stå emot distraktion
Hjärnan ändrar fokus hela tiden

Forskning visar att våra hjärnor är designade för att bli distraherade. Forskare vid Princeton University och University of California har upptäckt att hjärnan ändrar fokus fyra gånger varje sekund. Hela tiden scannar hjärnan omgivningen och tar in information för att se om det finns något viktigare att lägga fokuset på. Det är helt omöjligt att stå emot det och därför blir vi lätt distraherade, även om det inte kanske alltid är så tydligt. Blir du ofta distraherad? Tumnagel
110kg
+
Bobby Green

De mäktiga platserna i A Clockwork Orange
Och den nya tekniken som användes

I Stanley Kubricks dystopiska film A Clockwork Orange från 1971 får vi hänga med till futuristiska sci-fi-platser som nästan ser fejkade ut. Men faktum är att det inte är några kulisser eller liknande, utan platser som finns på riktigt. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Lär dig trimma skägget via Zoom
Ikväll klockan 20.00

Sitter du inne med ett rejält karantän-skägg som är i behov av trimning? Ikväll kommer barberaren Cari att köra lite skäggtrimskola via Zoom-länken nedan, spana in det så kanske du kan få ordning på din ansiktsbehåring? Klockan 20.00 drar det hela igång så ha trimmern redo! Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Ny möbelkollektion från Bentley
Smakar det så kostar det

2013 började biltillverkaren Bentley att även tillverka möbler och så här ser deras senaste kollektion ut. Här finns en soffa, sängar och fåtöljer för den med tjocka plånböcker. Bara soffan kostar nästan 15.000 dollar innan skatt och för sängen får du hosta upp nästan 12.000 dollar. Det finns två stycken fåtöljer att välja mellan och de kostar 9000 respektive 4200 dollar. Köper du alla nyheter handlar det om 40.000 dollar innan skatt. Tumnagel
36kg
+
Bobby Green

Lyssna på öl och Gotland
Ganska lugnande

Igår lanserades Wisby Lager Alkoholfri på Systembolaget och i samband med detta släpptes tre stycken ljudspår på Spotify. De heter Västerhejde, Visby och Djupvik och alla är inspelade med ljud skapade av ölen och Gotland. Pys från kapsylen, kluckande från att man häller upp den och vågornas skvalp. Rätt mysigt att lyssna på faktiskt. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det mjölkens dag!
Fira med ett glas och bullar

På initiativ av FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation har man sedan 2001 firat World Milk Day den 1 juni varje år. Och idag är det detta datum så idag firar vi mjölken helt enkelt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green

Special-Omega för nästa års America's Cup
Lanseras i mars 2021

Omega har för tredje gången utsetts till officiella tidtagare för kappseglingstävlingen Americax27s Cup. Mellan den 6 och 21 mars nästa år går tävlingen återigen av stapeln och för att ladda inför detta presenterar Omega nu en ny klocka. Den heter Seamaster Planet Ocean 36th Americax27s Cup, är i rostfritt stål, mäter 43,5 millimeter och har ett strukturerat gummiarmband. Klockan kommer att säljas i 2021 stycken exemplar och lansering blir i samband med att tävlingen drar igång. Priset ligger på 74.800 kronor. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Gin med smak av passionsfrukt och apelsin
Börjar säljas idag

Idag släpper Kopparberg Gin lanserar en ny gin och den heter Passionfruit&Orange. Här ska det finnas smaker av passionsfrukt och bitter apelsinzest. Blanda den med tonic, is och en skiva apelsin. Flaskan som innehåller 700 milliliter kostar 279 kronor och du hittar den på länken nedan. Sedan tidigare finns även smaken Kopparberg Gin Strawberry&Lime. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Hitta prissänkta viner på Systembolaget
Köp innan de skeppas tillbaka till Europa

Systembolaget har på sätt och vis två verksamheter, en med butiker och saker på hyllan och en med ett stort beställningssortiment där produkterna fysiskt inte finns hos Systembolaget utan hos importörerna. Ibland beställer dessa helt enkelt för mycket av en vara och blir inte av med sitt lager. Det vanliga är då att det skeppas tillbaka ner i Europa och kanske hamnar på en bordershop, men innan dess så sänks priset här på Systembolaget. Systembolaget varken får eller vill berätta om detta, alkohol och REA är två ord som inte fungerar så bra ihop i Sverige. Vinbörsen är en ny tjänst som håller koll på dessa prissänkningar åt oss konsumenter. Man har helt enkelt koll på Systembolagets sortiment och noterar när ett vins pris sänks. Resultatet blir att vi konsumenter kan köpa vin till bra pris, vin slipper skeppas runt på lastbilar och Systembolaget slipper fortfarande ha en REA-skylt på sin hemsida. Win win så att säga. Tumnagel
600kg
+
Roger Åberg