m

King of the hill

King of the hill
Foto: Bobby Green
Bil / Land Rover

Vad har bilar som Porsche Cayenne, BMW X5, Audi Q7 och Volkswagen Touareg gemensamt? Jo de har alla inspirerats av ett original - suven Land Rover. Denna britt i robust kostym som levt sedan 1948. Den perfekta bilen på safarituren eller i lerhålan i skogen. Enkel konstruktion, raka linjer och motorer som aldrig vill dö hur mycket man än pinar dem. Under årens lopp har modellerna förfinats men grundprincipen har alltid funnits där - en rejäl bil med goda terrängegenskaper. 1970 föddes Range Rover. Det var en bil som hade samma DNA som Land Rovern men som passade lite bättre in i finare omgivningar - som i stan och på uppfarten till herrgården. Nu fick de som hade gott om pengar en lyxvagn som även kunde ta sig över stockar och sten. Under årens lopp har modellen utvecklats och förfinats, om än i en hyfsat långsam takt, men 2012 när den fjärde generationen introducerades skedde stora förändringar. Land Rover hade då precis landat i att de köpts upp av indiska Tata Motors och det var dags att markera detta. En helt ny Range Rover som inte var baserad på modellen Discovery presenterades och det var återigen dags för Land Rover att ta plats som herre på täppan. För några dagar sedan fick jag chansen att testa den nya bilen i sportkostym, och så här var det.

Inledning

Range Rover Sport är vanliga Range Rovers mindre syskon. Principen är samma men Sporten har som namnet antyder sportats till en aning och även försetts med ett lite annorlunda utseende. Jag ser det som en Evoque som ätit den röda svampen i Super Mario. Tittar man bara snabbt på bilen kan man lätt missta den för den ännu mindre modellen. Den sluttande taklinjen, taket i kontrasterande färg och både strålkastarna och lamporna bak som har stora likheter. Och det är såklart ingen slump. Lilla Evoque är omåttligt populär och det är klart att man ska rida vidare på den vågen.

Range Rover sport är en stor bil, men efter att ha mött ett par stycken av vanliga Range Rover av senaste snitt kände man sig ganska så snabbt dwarfad. Den mäktiga och platta nosen i Range Rover visar vem som bestämmer och bilens kantiga form gör att den verkligen ser helt enorm ut. Den är dessutom försedd med mer bling och känns mer pimp än vad Sporten gör, som är lite mer diskret i sitt utförande. Range Rover är en stor bil, Range Rover Sport en liten stor bil.

Körkänsla

Under locket på testbilen har Land Rovers tekniker stoppat ned samma stora diesel-V8:a som Range Rover erbjuds med. Den är på 4.4 liter, är försedd med turbo och har ett enormt vrid. I Sporten har man begåvat motorn med ett nytt insug för att ge den ett ännu härligare, fylligare och mullrigare ljud. Och det här är det som är usp:en i mina öron. Man kan få Sporten med en stark dieselsexa på nästan 300 hästar, så varför ska man välja en större och törstigare motor som bara bjuder på 40 hästar till? En sak jag inte riktigt kunde förstå förrän jag vid första rödljuset i uppförslut var lite tyngre i högerfoten än tidigare. V8:a-mullret. För en motorintresserad väcker det alla slags känslor. Ett dovt ljud som sätter sig i ryggraden och som sedan sprider en värme i kroppen och försätter en i ett tillstånd av välmående. Ljudet blev snabbt beroendeframkallande och att endast krypköra och samtidigt få en vacker sång levererad var en grym kombo. När motorn sedan vispar i en högre växel när man gasar iväg är ren kärlek.

Men motorn handlar ju som vi alla vet inte bara om ljud. I det här fallet handlar det också om kraft. 340 hästar, 700 Nm. Bra med effekt, grymt vrid, men det är också en rejäl pjäs att flytta på. Land Rover har med hjälp av bland annat kaross i aluminium lyckats banta nya Range Rover med hela 400 kilo, men den väger fortfarande nästan 2.5 ton. Det frambringar inte direkt sportbilsegenskaper. Man känner vid fullt gaspådrag att det är mycket material som ska iväg i den riktningen man styr och det är inga våldsamma accelerationer man bjuds på. Dock är 0-100 km/h på 6.9 sekunder verkligen inte fy skam med tanke på bilens storlek. Ett Dynamic-läge ställer om bilen för sportigare körning men man blir alltid påmind om vikten och det här är ju knappast något man tar ut på en racerbana - den här bilen hör hemma på landsbygden eller där den nog kommer att synas mest - i stan.

Som standard är luftfjädringen i bilen något styvare än i vanliga Range Rover. Och jag måste säga att jag tyckte att fjädringen ibland kändes lite hård. När man råkade hamnade i en dåligt lagad håla i asfalten kunde det dunka till rätt så stumt vilket var lite förvånande. I övrigt sväljer bilen det mesta och den är sjukt bekväm att köra och åka i. På motorvägen plöjer den på som om inget kunde stoppa den och vid lite pressande på kurvigare vägar imponeras man över att den hänger med såpass bra som den gör. Stabil som katten och inga svampiga rullningar eller liknande.

Bilen var försedd med växelpaddlar bakom ratten, men dessa rörde jag inte ens en enda gång. Varför har man paddlar i den här typen av bil? Och varför har det blivit en såpass stor trend att varenda bil nu, oavsett sniknivå, ska larva sig med detta rejsiga påfund? Jag förstår det helt enkelt inte. Växellådan i det här fallet växlar alldeles utmärkt utan att jag är där och drar och stör. Snabba, fina växlingar och vid en kickdown skjutsas jag iväg betydligt snabbare än om jag hade varit bakom ratten och fipplat. I mina ögon ser det också bara töntigt ut i den här typen av bil. Det är ingen sportbil och jag tror att kunderna som köper den max kommer att testa om paddlarna en någon gång för att sedan aldrig använda dem igen.

Man känner sig lite som en trucker när man rattar nya Range Rover Sport. Det härliga mullret i kombination med en stor bil inger respekt, och man känner sig rätt mäktig på vägen. Den må inte se lika pampig ut som vanliga Range Rover men den kaxiga fronten gör sig ändå bra bland suvarna på stan. Och i mina ögon är det här det snyggaste valet man kan göra i den här bilkategorin just nu.

Konceptet Range Rover innebär också att man inte hela tiden behöver kuska omkring i stan och svära över att alla småbilar är i vägen. Den här kan man oblygt även styra ut på vischan och ner i ett traktorspår som jag gjorde. Ratten bakom växelväljaren som för det mesta står i autoläge kan tryckas upp och man får då tillgång till en hel radda med olika terrängalternativ. Beroende på vad du väljer låses diffar hit och dit och motorn anpassas efter vad som komma skall. Du får direkt upp vad som händer med bilen och vad du kan göra utan att den protesterar. Översikten över detta är mycket bra och att köra terräng blir en barnlek. Nu lekte jag i och för sig bara runt i en liten hage och Rangen gäspade nog mest åt mina körningar över lite stockar och stenar. Men man kan göra så mycket mer, utan att bilen vacklar. Dock är det ju inte helt optimalt att ha stora snygga fälgar och framför framhjulen sitter det även en liten plaststänkskärm som flera gånger nästan strök med på grund av dess placering. Bilen var även utrustad med Wade Sensing-system vilket innebär att den känner av när du kört ner i drickat och håller koll på hur mycket djupare du kan köra innan det är dags att kliva upp. Hela 78 centimeters djup är inga problem. Tyvärr fick vi aldrig tillfälle att testa detta, hamngubbarna vid Silja Line gillade inte när jag körde ned på deras båtbrygga.

Interiör

Här trivs man. Land Rover har på senare år verkligen gjort sig ett namn som en av de tillverkare som bjuder på en påkostad och trevlig interiör. Och jag måste hålla med om det. Allt (nästan) känns ombonat och genomtänkt, raka fina linjer, trevliga materialval, underbara stolar och man får ett gediget intryck. Designen matchar den som sitter i Evoque och en nyhet är att den rätt häftiga (men helt onödiga) växelväljaren som dök upp ur panelen när man startade bilen har fått stryka på foten. Den är numera ersatt med en vanlig spak som man väljer växlar med, och det är i mitt tycke ett bättre alternativ.

Men. Även om allt är fint att se på fungerar det inte riktigt som man (jag) vill. För det första gör den sluttande instrumentpanelen att en del saker känns för långt bort från föraren. Om jag ska trycka på knappar ute i högra kanten måste jag sträcka mig. Jag kände mig flera gånger som en T-Rex fast utan de grova benen. Och infotainmentsystemet ska vi inte ens prata. Eller jo, det ska vi. Den som kom på kombinationen av att både använda knappar vid sidan av skärmen och touch skulle jag vilja prata med. Varför inte köra allt i en och samma ruta? Nu blir det bara förvirrande och att trycka på touchknapparna på sidan var bara irriterande. Dessutom har Land Rover inte orkat bemöda sig med att byta ut det gamla trötta gränssnittet mot något nytt och fräscht och det suger verkligen. Instrumentpanelen framför föraren består av en stor skärm där allt är digitalt, och den är jättefin och fungerar alldeles utmärkt. Men sen tittar man till höger på navigatorskärmen och man tror att man hoppat in i en bil från 80-talet. Gränssnittet är långsamt, ologiskt och grafiken är riktigt usel. Ett exempel på korkade lösningar är stolsvärmen. För att slå på den finns det en fysisk knapp under skärmen. Trycker du på den kommer en bild på stolarna upp och du får då där trycka igång värmen via touchscreenen. När rumpan grillats klart och man vill stänga av eller justera värmen får man återigen trycka på den fysiska knappen och sedan på skärmen och sedan på ett par pilar för att få det som man vill ha det. Idiotiskt! Och man måste slå på värmen manuellt varje gång man startar bilen, eftersom det inte handlar om enbart en fysisk knapp som redan är intryckt.

En annan sak som dock är bra med bilen är att den är utrustad med kameror, precis överallt. Du kan få en bra översikt över var trottoarkanten är så att du inte repar fälgarna, du kan se runt hörn och när du fickparkerar är det nästan en skam om du misslyckas. Problemet med allt detta är dock att kamerorna har en upplösning på minus 256 pixlar. I början trodde jag på riktigt att linserna var skitiga för det var verkligen helt usel bild. Vad kostar en vettig webbkamera i dagens läge? Som tur är var bilen även utrustad med pipljud, för de där kamerorna kände jag inte att jag ville lita på.

I övrigt trivs man bra i kupén och det man vill ha finns här. Knapparna på ratten kan vara lite jobbiga ibland då placeringen inte är optimal, och om man ska hissa ned rutan sitter dessa knappar lite väl högt i dörren. Det är mycket plats för fötterna, lite för mycket faktiskt, då jag ibland missade bromspedalen.

Sen har vi ju baksätet. Det är en mindre kul historia. Designen med det sluttande taket måste kännas någonstans och det är här. Två vuxna sitter knappt okej och man får en obekväm vinkel på benen då golvet är såpass högt. Det höga golvet gör sig även påmint i bagageutrymmet, som inte alls är särskilt stort. Här får man med baksätet uppfällt in 784 liter. Det är visserligen mer än både Porsche Cayenne och BMW X5, men ändå. Ett enormt reservhjul under bagagerumsgolvet tar mycket plats.

Avslutning

BMW, Porsche och Audi har inget mot originalet. This is the real deal om man inte bara vill blinga runt i stan med en otymplig bil. De andra klarar också lite terräng, men det är den här man ska ha om man riktigt vill lera ned sig.

Varför ska man välja SDV8:a då? Jo, om man ändå har tänkt att lägga nästan en mille på en bil kan man väl lika gärna fläska på med det värsta? Den bensinslukande kompressor-V8:an på 5.0 liter känns något gammal nu och diesel känns mer rätt i den här typen av bil. Njut av vridet när du kört "fast" ute på åkern och det dova mullret som sprider grannsämja vart du än befinner dig.

Fakta Range Rover Sport SDV8 Autobiography:

Motor: V8, 4.4 liter, diesel, turbo, 340 hästkrafter, 700 Newtonmeter.
Växellåda: Åttastegad automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6.9 sekunder, toppfart 225 km/h.
Hjul: 275/40 R20.
Mått: Längd 4.85 meter, bredd 1.98 meter, höjd 1.78 meter, hjulbas 2.92 meter, vikt 2 490 kilo, tankvolym 105 liter, förbrukning 0.87 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 229 gram per kilometer.
Pris: 909 000 kronor.

Läs mer
55.4°
0

King of the hill

OnePlus Nord CE 5G släpps idag
Kommer ni slå till?

OnePlus presenterade Nord CE 5G för några veckor sedan och nu går det att lägga vantarna på den nya enheten. Telefonen finns tillgänglig via OnePlus hemsida samt hos välsorterade elektronikbutiker för mellan 3290 och 4290 kronor beroende på hur mycket RAM och lagring man vill ha. Telefonen finns i svart, silver och blått. Men vad i hela helsike är Nord CE 5G för något? Det är den nya värstingen i midrange-familjen Nord som erbjuder flaggskeppsfunktioner till ett lägre pris. Telefonen är utrustad med en 6,43 tum stor AMOLED-panel Full HD+-upplösning med 90Hz i uppdateringsfrekvens. På insidan sitter det ett stycke Snapdragon 750G som ger dig kräm nog att driva det mesta och systemkretsen ackompanjeras av upp till 12GB ram och 256GB lagring. På baksidan sitter det tre kameror varav en huvudsensor på 64MP, en vidvinkel på 8MP och en monokromkamera på 2MP som används för att fånga fler detaljer. På framsidan sitter det en 16MP-sensor uppe i ena hörnet av skärmen. Andra trevligheter är att telefonen är utrustad med hörlursuttag, vilket alltid är trevligt. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Nu kan rappare rappa det du vill
AI fixar biffen

Tjänsten Uberduck har nu fått en kategori med rappare som 2Pac, Jay-Z och Ludacris. Det innebär att du nu kan skriva vad dessa rappare ska säga och med hjälp av lite datorkraft så rappar den valda rapparen det du skrivit åt dig. Resultatet är förvånansvärt bra för många av rapparna dock kan det vara så att man får ändra lite i texten så det blir bättre flow. I klippet nedan kan man till exempel se när Mike Shinoda från Linkin Park leker lite med detta verktyg. Du hittar Uberduck via länken nedan. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Trailer för andra säsongen av Ted Lasso
Har premiär nästa månad

Ted Lasso fortsätter ta världen med storm. 23 juli har nästa säsong premiär och om ni vill se vad som kommer hända i den nya säsongen så kan ni klicka igång trailern ovan. 23 juli har nya säsongen premiär på Apple TV+. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Boring Company vill bygga större tunnlar
Skulle kunna användas för godstrafik

Elon Musks tunnelföretag Boring Company har tagit fram ett förslag för potentiella kunder där man uppges vilja bygga tunnlar som är nästan dubbelt så stora som de man nu bygger. I förslaget uppges diametern på de större tunnlarna vara lite över 6 meter, något som kan jämföras med de tunnlarna Boring nu bygger som har en diameter på cirka 3,5 meter. Tanken bakom de större tunnlarna verkar primärt vara att dessa skulle kunna användas för godstrafik då de även skulle passa för lastbilstrafik. När Boring Tunnel först presenterades 2016 så var tanken att bilar skulle transporteras på futuristiska små tågvagnar i tunnlarna. I det enda hittills färdigbyggda exemplaret, en 1,3 kilometer lång tunnel som går under Las Vegas, så handlar det dock om att bilar som Boring försetts med från Tesla får köra för egen maskin i tunnlarna. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur Super Mario Kart blev till
Eftermiddagsnörderi

Super Mario Kart var ett av de mer populära spelen som släpptes till Super Nintendo och var startskottet för en spelserie drar in en massa pengar till Nintendo. Här har vi ett kort klipp om hur Super Mario Kart blev till där man bland annat pratar om hur en misslyckad F-Zero-prototyp för två spelare fick göras om till det som till slut blev Super Mario Kart. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Cyberpunk 2077 nu tillbaka på Playstation Store
Rekommenderas att spelas på PS4 Pro eller PS5

10 december släpptes Cyberpunk 2077. Spelet gav inte en allt för härlig upplevelse på grundversionerna av PS4 och Xbox One och en vecka efter releasen plockades titeln bort från Playstation Store. I Xbox-butiken fick spelet vara kvar, men med en varning om att prestandaproblem kan uppstå. Sedan borttagningen har spelet lyst med sin frånvaro och utvecklarna har kämpat hårt med att försöka få pli på upplevelsen. Nu, ett halvår senare, får spelet äntligen återvända till den digitala Playstation-butiken. Även om spelet går att köpa till Playstation så betyder inte det att det är en buggfri och härlig upplevelse. På spelets sida i Playstation-butiken har spelet en varning där det står att folk fortfarande upplever problem med spelet och att köp inte rekommenderas om man kör på grundversionen av PS4, utan man rekommenderas att lira på PS4 Pro eller PS5. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

US Navy lägger ner planerna på att utveckla en railgun
Lägger pengarna på annan vapenutveckling istället

The Drive rapporterar att den amerikanska flottan har lagt ner planerna på att utveckla en så kallad railgun, ett vapen som använder elektromagnetism istället för krut för att avfyra projektiler. US Navys utveckling av en railgun ska ha pågått sedan 2005. Inför nästa års budget ska US Navy dock inte ha avsatt några pengar för fortsatt utveckling av sådana vapen. Det verkar finnas flera anledningar till varför man nu verkar lägga ner utvecklingen av railgun-vapen. Bland annat så ska US Navy i dagsläget bara ha tre stycken fartyg där sådana skulle kunna installeras. Vidare anses räckvidden på vapnet, som beskrivs ligga på mellan 80 - 160 kilometer vara förhållandevis kort om man jämför med så kallade hypersoniska vapen. US Navy har bland annat tagit fram det hypersoniska vapnet Common Hypersonic Glide Body (C-HGB) vilket har en räckvidd på över 2500 kilometer, ett vapen man planerar att installera på vissa fartyg fram till 2023. Här nedan hittas två videoklipp där railgun-vapen testas. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Adam Savage spanar in Indiana Jones-hatt
Den från Indiana Jones och de fördömdas tempel

Adam Savage från Tested tar här en närmare titt på Indiana Jones ikoniska fedorahatt från filmen Indiana Jones och de fördömdas tempel. Allt detta ligger ju Adam varmt om hjärtat så hans entusiasm är på topp i detta klipp. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Skumt namn på wifi-nätverk kan sabba iPhones wifi
Koppla inte upp dig mot "%p%s%s%s%s%n"

En säkerhetsforskare har upptäckt att iPhones och iPads wifi-uppkoppling stängs av permanent om användaren försöker koppla upp sig mot wifi-nätverk som getts namnet "%p%s%s%s%s%n". Exakt vad den här buggen beror på är fortsatt oklart och Apple har än så länge inte kommenterat buggen. Det finns dock vissa teorier om varför buggen uppstår. 9to5Mac skriver: "Here’s the likely explanation: the ‘%[character]’ syntax is commonly used in programming languages to format variables into an output string. In C, the ‘%n’ specifier means to save the number of characters written into the format string out to a variable passed to the string format function. The Wi-Fi subsystem probably passes the Wi-Fi network name (SSID) unsanitized to some internal library that is performing string formatting, which in turn causes an arbitrary memory write and buffer overflow. This will lead to memory corruption and the iOS watchdog will kill the process, hence effectively disabling Wi-Fi for the user." Skulle man drabbas av den här buggen så går det dock att få tillbaka iPhones eller iPads wifi-uppkoppling genom att återställa telefonens eller paddans nätverksinställningar. Det gör man under Inställningar -> Allmänt -> Nollställ -> Nollställ nätverk. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung visar upp nya platta Odyssey-skärmar
Perfekt om man inte gillar böjda monitorer

Samsung har sedan en tid tillbaka sålt skärmar i gamingfokuserade Odyssey-familjen och dessa har varit rätt vassa med välvda QLED-paneler. Dessa har kostat en slant, men nu har Odyssey utökats med några snäppet enklare varianter som kommer med ett lite lägre pris. Mer specifikt expanderas Odyssey-serierna med nya modellerna G70A, G50A och G30A som kommer med platta IPS-paneler. Värstingen i G7-serien är 28 tum stor och erbjuder 4K-upplösning, 144Hz, 1ms i responstid samt har stöd för HDR400, Nvidia G-Sync och AMD FreeSync Premium Pro. Vidare är skärmen utrustad med HDMI 2.1, vilket gör att konsolspelare kan dra nytta av hög upplösning och hög uppdateringsfrekvens. Vidare har vi G5 som kommer i storleken 27 tum och ger spelare QHD-upplösning, 165Hz, 1ms responstid, HDR10-stöd och är kompatibel med G-Sync och AMD FreeSync. Sist har vi nya G3 som kommer i storlekarna 27 och 24 tum. Dessa erbjuder 1080p-upplösning, 144Hz, 1ms och AMD FreeSync. G3-skärmarna kommer börja säljas först och kommer dyka upp i butik 1 juli i USA med ett pris på 220 respektive 250 dollar. Pris och releaseplaner för G7 och G5 saknas. Vi uppdaterar artikeln när information om svenska releaseplaner finns tillgänglig. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Tesla, Kia, Renault och Toyota i klimattoppen i Sverige
Laddbart är grejen framåt

Något som är extremt viktigt för biltillverkarna just nu är deras snittutsläpp, om det är bra så kan de vara lugna och är det dåligt så vill EU har en massa bötespengar. Kia har gjort en undersökning (med hjälp av Vroom) som tittar på hur utsläppen ser ut för de 16 största biltillverkarna. Snittsiffran för dessa är 103 g/km och överlägset bäst i det gänget är Kia som bara har 52 g/km. Tvåa och trea är Renault med 88 g/km och Toyota med 94 g/km. Varför har Kia valt att bara kolla på de 16 största kan man undra, det är ju en rätt udda siffra att välja. Som av en slump så finns Tesla precis utanför topp 16 och de har ju som bekant 0 g/km i utsläpp. Nära noll i utsläpp är också Polestar, men de ligger några pinnar ner och missar topp 20-listan med några placeringar. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Uppdaterad Ta en titt på nya avsnittet av Rick and Morty
Adult Swim bjuder på underhållning

Femte säsongen av Rick & Morty är äntligen här och nya avsnittet Mort Dinner Rick Andre går att kika på HBO Nordic. Om man inte gillar HBO Nordic av förklarliga skäl och vill kika på avsnittet på annat håll så har Adult Swim varit generösa och släppt det nya avsnittet på Youtube och går att kika på precis nu. Så gör det, annars jävlar! Uppdatering: Adult Swim har nu aktiverat geoblockeringen och avsnittet går inte längre att se på Youtube. Men ni kan i alla fall se det på HBO Nordic. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Kolla in vad robothunden Spot pysslat med det senaste året
Ny reklamfilm från Boston Dynamics

Robotföretaget Boston Dynamics har släppt en ny reklamfilm om sin robothund Spot. I den presenterar man en slags årskrönika där man visar upp lite olika grejer som Spot gjort under året som gått. Vi får bland annat kolla in när Spot hjälpar Adidas att lansera skor, när Spot glider runt nere i LKAB:s gruvor, när Spot inspekterar det havererade kärnkraftverket Tjernobyl samt när Spot används för att släppa iväg lite drönare. Det hela presenteras i en rasande fart och i faktarutan här nedanför kan ni kolla in lite mer specifikt vad som visas upp i "årskrönikan". Boston Dynamics började sälja Spot hösten 2019. Den kostar 74,500 dollar vilket motsvarar cirka 700.000 dollar. Under förra året presenterade man även den lite mer avancerade Spot Enterprise såväl som en robotarm till Spot. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 Max 10 har flugit för första gången
Den största Max-modellen som hittills lämnat marken

Boeing har testat en ny modell av sina Max-flygplan och det är den största Max-modellen som hittills lämnat Boeings fabrik. Boeing 737 Max 10 är har kapacitet att flyga 230 passagerare vilket kan jämföras med Max 737 Max 9 som kan ta 178 - 220 passagerare. Max 10 är primärt utvecklad för att konkurrera med Airbus A321neo som kan ta 185 - 240 passagerare. A321neo har dock en räckvidd på cirka 7400 kilometer medan 737 Max 10 har en räckvidd på cirka 6100 kilometer. Under sin första provflygning tillbringade planet 2,5 timmar i luften. Boeing 737 Max 10 förväntas börja flyga i kommersiell trafik någon gång under 2023. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur mår du i värmen?
Dagens fråga

Just nu är det riktigt hett i (delar av) vårt land, så dagens fråga blir så klart hur ni mår i värmen. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

En trailer för Joe Bell
Marky Mark vill få stopp på mobbandet

Joe Bell är en kommande film som är baserad på en sann historia om en pappa (spelad av Mark Wahlberg) som går genom USA för att föreläsa om mobbning efter hans homosexuella son blir tokmobbad i skolan. Joe Bell har biopremiär den 23 juli. Tumnagel
41.2°
+
Frode Wikesjö
0

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
110kg
+
Wille Wilhelmsson

Porsche startar batterifabriken Cellforce
Ska göra batterier till racerbilar

Porsche har meddelat att man planerar att starta en batterifabrik i tyska Tübingen vilken kommer att få namnet Cellforce. Cellforce kommer primärt att tillverka batterier för racerbilar och andra högprestanda-bilar. Det handlar med andra ord inte om den typen av massproduktion som till exempel Tesla så kallade "gigafactories" pysslar med. Porsches forsknings- och utvecklingschef Michael Steiner säger om den nya batterifabriken: "In terms of production, [it] will be small compared to all the gigafactories you know, so we are looking forward to have around 100 MWh a year as production capacity—it could be slightly more. In terms of cars it should fit for, let me say, 1,000 cars a year. The kind of cells we look for are designed for motorsports and for high-performance derivatives of existing cars, so itx27s a very tailored cell technology for high-performance solutions." Porsche kommer att driva Cellforce tillsammans med den tyska batteritillverkaren Customcells, ett företag som startade 2012 och som utvecklar litiumjon-batterie-paket. Någon gång runt 2024 hoppas Porsche kunna börja installera Cellforce batterier i eldrivna racerbilar. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Glassen Sitting Bull får behålla sitt namn
Men får ny förpackning

Det svenska glassföretaget Triumf Glass fick förra året motta en del kritik då vissa ansåg att deras glass "Sitting Bull" fått ett stereotypiskt namn. Nu har företaget utrett namnet på glassen och beslutat sig för att behålla det. Företaget uppger dock att man har designat om glassens paket. När de nya paketen skickas ut från fabriken i september kommer de att ha fått ett nytt utseende. Triumf Glass marknadschef Felix Müntzing säger till SVT Väst: "Det vi upplevde att folk reagerade mest på var användningen av figuren i kombination med förpackningen. Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu." Här ovan kan ni kolla in Sitting Bulls nuvarande förpackning. I SVT Västs inslag nedan syns en bild på den nya förpackning och där kan ni även lyssna på när Felix Müntzing snackar lite om namnet på glassen. Tumnagel
92kg
+
Wille Wilhelmsson

Flashback Forever drar ut på turné
Populär podcast blir scenshow

DN rapporterar att den populära podcasten "Flashback Forever" kommer nästa år att börja turnera med en egen scenshow. Flashback Forever leds av Emma Knyckare, Ina Lundström samt "Scroll-Mia" och där diskuteras trådar, personligheter och fenomen på diskussionsforumet Flashback. När gänget drar ut på vägarna nästa år kommer det inte att handla om någon slags live-podd utan det hela ska var en regelrätt scenshow säger Emma Knyckare till DN. Exakt vad Flashback Forevers scenshow kommer att handla om är än så länge oklart. Vilka ställen man kommer att besöka finns det heller inte några uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni lyssna på det senaste avsnittet av Flashback Forever där gänget bland annat diskuterar Flashback-tråden "Dina värsta sociala snedsteg". Tumnagel
110kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu kan du köpa Lupin-kläder
Rätt stiliga sådana!

Netflix och Louvren har slagit sina påsar ihop och gjort lite saker inspirerade av serien Lupin, som nu kommit med en säsong två. Prylarna är rätt fina tycker jag och består av lite tröjor och en keps med orange tag. Man har även gjort en kudde och ett litet bord. Priserna är också ok, inte billigt men inte så att man ramlar av stolen. Tumnagel
68kg
+
Roger Åberg

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
85kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
64kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
34kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
107kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson