11 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Koenigsegg-designern delar med sig av Gemera-förslag De som bara stannade på pappret
Koenigsegg-designern delar med sig av Gemera-förslag

I augusti förra året anställdes Sasha Selipanov som ny chefsdesigner på Koenigsegg. Det är han som ligger bakom linjerna på den nya modellen Gemera. Nu har han delat med sig av ett gäng förslag som aldrig nådde riktigt ända fram på sitt Instagramkonto. Som ni kanske redan vet är en del av Gemeras linjer inspirerade av den allra första Koenigsegg CC-prototypen som togs fram 1994.

I en intervju säger Sasha så här om Gemerans design:

"It was vital to capture the essence of the megacar such as its stance, drama and athleticism, and to leave out the fact that it’s a four-seater. That aspect should be experienced as a complete surprise. So, when you see the Gemera driving down a road, the first thought that comes to mind is, ah – that’s an extreme mid-engine performance car – with two seats. Then as the Gemera pulls up, its massive B-pillar-less doors fly open – just then and not before it becomes apparent that it’s actually a true four-seater for four fully grown individuals. That’s the surprise factor. It’s a have-your-cake-and-eat-it kind of car."

Bil, Koenigsegg, Koenigsegg Gemera, designförslag, Sasha Selipanov
Koenigsegg dundrar ut den nya modellen Gemera GE MIG MERA! Ingen mässa för publik i Genève men Koenigsegg såg till att visa upp sina nyheter ändå. Med sig hade man Jesko Absolut som är syskon till den banversion man visade förra året. Det här är den snabbaste Koenigseggen som någonsin har byggts, och som någonsin kommer att byggas. Under skalet finns 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Men, den riktiga bomben är den helt nya modellen - Gemera. Precis som de tidigare ryktena skvallrat om är det här en fyrsitsig GT-vagn med ett helt nytt tänk från företaget. En Mega-GT enligt Koenigsegg. Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?! Bilen har en liten trecylindrig dubbelturbomatad motor på två liter med Freevalve-teknik bakom baksätet som lämnar hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Den får sällskap av en elmotor på vevaxeln och tillsammans driver dessa framhjulen. Sen sitter det även en elmotor på vardera bakhjul vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Det finns även fyrhjulsstyrning. Den sammanlagda effekten anges till enorma 1700 hästar och 3500 newtonmeter och 0 till 100 km/h ska gå på låga 1,9 sekunder. När man ska stanna hjälper 415 millimeter stora keramiska skivor med sexkolvsok till fram. Bak sitter det Ø390 millimeter keramiska skivor med fyrkolvsok. Ombord finns ett 800-voltsystem och på bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil. Man ska även på bara el kunna accelerera upp till 300 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 100 mil. Målet är att bilen när den kommer i produktion ska väga runt 1880 kilo. Här, här och här kan du gotta ner dig i all teknisk information. 300 stycken exemplar ska tillverkas av Gemera och prislappen verkar ligga omkring 18,5 miljoner kronor. Lanseringen är planerad till 2022. Tumnagel
101.1°
0
Sasha Selipanov ny chefsdesigner hos Koenigsegg Har bland annat ritat Bugatti Chiron Koenigsegg har anställt Alexander "Sasha" Selipanov som ny chefsdesigner. Han drog igång sin karriär hos Volkswagen 2005 och 2010 var han en stund hos Lamborghini där han var med och tog fram formerna på modellen Huracán. 2014 fick han jobb hos Bugatti och det är han som ligger bakom hur Chiron och Vision Gran Turismo ser ut. 2017 fick han rollen som Head of Global Advanced Design hos Genesis och tillsammans med sitt team ritade han konceptbilarna Essentia och Mint. Så här säger han om sitt nya jobb: "This is a dream come true. I have followed Koenigsegg’s path for years and have been a huge fan of the company’s free spirit and commitment to innovation. In today’s world, Koenigsegg’s story and achievements are unparalleled; I am honored to offer my professional expertise as well as my lifelong passion for sports cars to Koenigsegg." Christian von Koenigsegg säger så här: "It shows how far Koenigsegg has progressed that we can attract talent like Sasha. I look forward to fusing the Koenigsegg way of developing and designing cars with Sasha’s experience and radical methods. I expect spectacular results." Sasha börjar sin nya tjänst i oktober. Tumnagel
61.3°
0
Läckert koncept från rysk designer Ferrari 612 GTO Nätet kryllar av duktiga designers som tar saken i egna händer och presenterar koncept som vi, och biltillverkarna, bara kunnat drömma om. Med datorns hjälp kan man skapa helgalna konceptbilar som nog aldrig kommer i produktion, men som ändå visar hur det kan se ut i framtiden. Ryske designern Sasha har skapat just ett sånt koncept. Sashas koncept är en Ferrari 612 GTO, en framtida version av 612 Scaglietti. När man studerar bilderna ser man att Sasha hämtat inspiration från flera olika superbilar som Aston Martin One-77, nya 458 Italia och även gamla klassiska 250 GTO. Jag ser även lite linjer från Nissan GT-R. Nu är Sasha inte någon designer hos Ferrari men har onekligen talang för det här, eller vad tycker ni? Tumnagel
42.6°
0
Top Gear kollar in Koenigsegg Gemera Alltså, WOW! Vi har tidigare i dag publicerat det mesta om Koenigseggs nya Gemera men jag kan inte få nog och det kan nog inte ni heller, så här kommer Top Gears (och Supercar Blondies nedan) genomgång av bilen tillsammans med Christian. Jag är väldigt imponerad, är ni? Tumnagel
71.7°
0
Så här ser Koenigsegg Gemera ut som kombi Plus lite tankar om designen Ingen kan väl ha missat att Koenigsegg har släppt sin "familjebil" Gemera. Att kalla den familjebil är kanske att ta i även om den har fyra platser, så här får vi se TheSketchMonkey skissa om den till en kombi. Han går även igenom lite av Koenigseggs designhistoria, Gemera har ju en hel del drag från bolagets första prototyp. Tumnagel
38.5°
0
44.5° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 20 mar 2020, 14:40
Koenigsegg-designern delar med sig av Gemera-förslag De som bara stannade på pappret
44.5°
0