10 i dag 34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Laddstolpar som kommer upp ur marken
Just nu på test i Oxford

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Laddstolpar som kommer upp ur marken

I Oxford testar man nu laddstolpar till elbilar som kommer upp ur marken. När de inte används sjunker de ner och är ur vägen men när någon vill ladda anger man bara detta i en app och då poppar de upp. OxPops som de kallas finns på test på Lonsdale Road och de kommer att finnas på plats under hela december. Blir detta populärt är planen att lansera på fler ställen.

"The transition to electric vehicles presents several challenges, such as the lack of on-street charging facilities for drivers without off-street parking. This is especially relevant to Oxford, where we have higher than average terraced housing. The aim of the OxPops trial is to test the provision of on-street electric vehicle charging infrastructure for residents who do not have access to off-street parking without changing parking provision or allocating dedicated spaces specifically for electric vehicle users."

Bil, Elbilar, laddstolpe, elbil, Oxford, marken, nedgrävd, laddning, stolpe, elstolpe, OxPops Via Autoevolution

Robot hjälper till att ladda elbilar
Gå aldrig ur din bil igen. Någonsin.

Forskare på Graz Univerity of Technology i Österrike har tagit fram den här robotarmen som kan ansluta en elbil till en laddstolpe utan någon mänsklig inblandning. Roboten kan med hjälp av sina inbyggda kameror avgöra var bilens kontakt sitter och ska kunna korrigera sin position om bilen ställt sig lite på sniskan vid laddningsstationen. Forskarna nästa mål är nu att utveckla sin laddningsrobot så att denna även ska kunna hantera självkörande bilar skriver InsideEVs. Tesla visade upp ett liknande system redan 2015 men det verkar man än så länge inte ha gått vidare med. Ni kan kolla in Teslas version här. Tumnagel
39.4°
0

Centern vill att vi ska kunna ladda bilar vid lyktstolpar
Krävs en lagändring för att fixa det

Centerpartiet har kommit med ett förslag som innebär att vi i framtiden kanske skulle kunna ladda våra elbilar vid lyktstolpar som står utmed vägen. För att det ska bli möjligt krävs dock en lagändring skriver DN. I dagsläget får lyktstolpar enligt lag bara användas till belysning och skulle man göra lyktstolpar till kombinerade laddstolpar så krävs det att lagen som den ser ut nu skrivs om. I dagsläget så skulle inte heller elnätet som förser lyktstolparna med energi klara av att alla lyktstolpar blev laddstolpar. Ola Carlson, biträdande professor i förnybar elkraftproduktion och expert på hybridbilsteknik vid Chalmers i Göteborg, säger till DN: "Lyktstolpar är ju lampor, de ger inte så stor effekt. Det hade funkat om man använde ungefär var 20:e lyktstolpe för att ladda en elbil i lugn och ro. Det beror på hur man fördelar elsystemet bakom lyktstolpen." Branschen i stort verkar välkomna Centerpartiets förslag även om det påpekas att det krävs ännu mera satsning på infrastruktur för att ladda elbilar för att detta ska fungera friktionsfritt i framtiden. Tumnagel
55.4°
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
0
46.3° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 29 nov 2019, 18:00
46.3°
0

Laddstolpar som kommer upp ur marken

Just nu på test i Oxford