m
Lamborghini uppdaterar Aventador

Lamborghini uppdaterar Aventador
Får mer effekt och fyrhjulsstyrning

Bil / Lamborghini

Precis som utlovat har Lamborghini nu visat upp en uppdaterad version av modellen Aventador. Och precis som ryktena tidigare har sagt heter den Aventador S. Nytt är att effekten ur den 6,5 liter stora V12:an lyfts från 700 till 740 hästar samt att bilen försetts med fyrhjulsstyrning. Utseendemässigt har man smackat på ett nytt kjolpaket runt om tillsammans med en helt ny diffusor som numera inkorporerar tre stycken avgaspipor i en triangelform istället för fyra stycken på en rad. Som vi kan se har även motorluckan där bak fått två upphöjda luftintag som i alla för mina tankar till de som vackert höjs upp på Murciélago när det blir lite hett.

Fyrhjulsstyrningen bilen har fått såg vi första gången på den mycket exklusiva modellen Centenario. Det hela fungerar som det brukar göra i den här typen av bilar - i låga farter styr hjulen mot varandra för att på så vis ge en skarpare svängradie medan de i högre hastigheter styr åt samma håll för att förbättra stabiliteten. Allt är inställt för att ge en bakhjulsdriven karaktär. Vidare får bilen en uppdaterad fjädring och omkalibrerad ESC för ännu bättre grepp. Keramiska bromsar på 400 millimeter fram, 380 bak, är standard. 0-100km/h ska gå på 2,9 sekunder, toppfarten anges till 350 km/h.

Insidan får en ny TFT-skärm, Apple CarPlay som standard och möjligheten att välja till ett telemetrisystem som kan visa varvtider, bandata och liknande. Ett nytt körläge har hittat in bredvid Strada, Sport och Corsa och det är Ego. På alla andra språk är det det som kallas för Individual vilket innebär att du själv kan ställa in vad som passar dig allra bäst. Alla körlägen har även kalibrerats om för att bli ännu lite vassare.

Leveranserna drar igång nästa vår och på prislappen står det då 281 555 euro, innan skatt.

Visa
Pressmeddelande
The Lamborghini Aventador S: Elevating The Benchmark for Super Sports Cars

The next generation of the V12 Lamborghini flagship
New iconic design features focused on aerodynamic performance
New four-wheel steering system
Significantly enhanced suspension and electronics,
and customisable driving modes
More powerful naturally aspirated V12 engine outputting 740 hp
0-100km/h in 2.9 seconds, top speed of 350 km/h

The new Lamborghini Aventador S is characterized by new aerodynamic design, redeveloped suspension, increased power and new driving dynamics. The ‘S’ is the suffix of previous enhanced Lamborghini models and defines a new benchmark for the V12 Lamborghini. “This is the next generation Aventador as well as the expression of new technological and performance milestones in super sports car development,” says Automobili Lamborghini Chairman and Chief Executive Officer Stefano Domenicali. “The Aventador S is visionary design, cutting-edge technology and driving dynamics in pure harmony, and elevates the concept of super sports cars to a new level.” Design and Aerodynamics The design of the new Aventador S clearly indicates the new Aventador generation.

The Aventador S features a number of exterior developments, particularly in front and rear, while its profile remains clearly an Aventador. Every modified component is redesigned for a purpose, achieving maximum aerodynamic efficiency while accenting the Aventador’s complex, muscular dynamism. Furthermore, Lamborghini Centro Stile has intelligently integrated certain elements of past icons, such as the lines of rear wheel arches reminiscent of the original Countach. A more aggressive nose and longer front splitter redirect airflow for better aerodynamic efficiency, improved engine cooling and increased cooling to the radiators. Two air ducts in the side of the front bumper reduce aerodynamic interference from the front tires and optimize wake flow to the rear radiator. The rear of the Aventador S is dominated by a black diffuser, available on request in carbon fiber, characterized by a number of vertical fins that amplify the airflow effects, reduce drag through pressure recovery and generate downforce. Three single exhaust outlets exit through the rear bumper.

The active rear wing is movable in three positions depending on speed and drive select mode, and optimizes the car’s improved overall balance, working with vortex generators created in the front and rear of the chassis’ underside that maximize air flow as well as assist in brake cooling. The Aventador S design results in significantly enhanced aerodynamic performance. Front downforce has been improved by more than 130% over the previous Aventador coupé. When the wing is in its optimum position the overall efficiency at high downforce is improved by over 50%, and in low drag by more than 400% compared to the previous model.

Four masterpieces evolve driving emotion: Four-wheel drive, new active suspension, new four-wheel steering system and the new EGO driving mode The Aventador S chassis retains the Aventador’s unique and extremely rigid lightweight carbon fiber monocoque with attached aluminum frames resulting in a dry weight of just 1,575 kg. The Aventador S is redeveloped around a ‘total control concept’ to provide a superior drive, ride and performance; every aspect of the car’s suspension and electronic control systems has been advanced, with the goal of particularly enhanced control and driving emotion.

Enhanced lateral control comes from new four-wheel steering, adopted for the first time on a series production Lamborghini. The system provides improved agility at low and medium speeds and more stability at high speed. On the front axle it is combined with Lamborghini Dynamic Steering (LDS), tuned for a more natural and responsive feel with a sharper turn-in. It is specially adapted to integrate with the active Lamborghini Rear-wheel Steering (LRS) on the rear axle: two separate actuators react in five milliseconds to driver’s steering movements, allowing a real-time angle and cornering stiffness adjustment.

At low speeds, front wheels face in opposite direction to the steering angle, thereby virtually reducing the wheelbase. With less steering wheel angle required, the Aventador S is more agile with a reduced turning radius, ensuring higher performance in curves and making it easy to maneuver in town and at low speeds.
Conversely at higher speeds both front and rear wheels share the same steering angle, thus virtually extending the wheelbase, providing increased stability and optimizing the responsiveness of the car.

Vertical control comes from Lamborghini’s updated pushrod and Lamborghini Magneto-rheological Suspension (LMS), with revised kinematics adapted to the new four-wheel steering. New suspension geometry, optimized for Lamborghini Rear-wheel Steering, includes upper and lower arm and wheel carrier to reduce caster and load on the system. A new real-time variable damping system optimizes wheel and body control, and balance and ground stiffness is maximized. New rear springs also enhance the car’s balance.

Longitudinal control is achieved via an improved ESC strategy with faster and more precise control of traction control and vehicle dynamics, depending on the driving mode selected. Extensively tested on surfaces such as snow and ice, the Aventador S has improved adhesion detection to maximize grip in all conditions and enhance its handling capabilities. The Aventador S permanent four-wheel drive has been calibrated for the stabilizing effect of the new Lamborghini Rear-wheel Steering, allowing more torque to the rear axle: when powering off the throttle, less torque is shifted to the front axle to allow oversteer behavior and a sporty, but safe drive. Lamborghini engineers have integrated the smart Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA) control unit to manage these systems in the car. LDVA is the new brain of the car, which receives real time and precise information on body motion via input from all sensors of the car. It instantly defines the best set-up of all active systems in order to guarantee the best vehicle dynamics in each and every condition.

EGO concept – customizable driving modes

The Aventador S allows the driver to select between four different driving modes: STRADA, SPORT, CORSA and the new EGO mode, which influence the behavior of traction (engine, gearbox, 4WD), steering (LRS, LDS, Servotronic) and suspension (LMS). STRADA stands for maximum comfort and daily use. SPORT provides a sporty, rear-wheel drive feel and CORSA is suitable for maximum track performance. EGO is the new driving mode option. This provides several additional and individual set-up profiles, customizable by the driver, selecting his preferred criteria for traction, steering and suspension within the STRADA, SPORT and CORSA settings.

All driving modes have been recalibrated in the Aventador S, improving ESC integration with all-wheel drive and the interface between engine torque management system and traction control reaction. The continuous torque split to front and rear axles in each driving mode is recalibrated for the Lamborghini Rear-wheel Steering and the differentiation between the driving modes is enhanced.

In STRADA, the progressive damping is smoothed for better comfort and stability on rough roads. Torque is split 60/40 to the rear and front as standard: safe and stable with maximum adhesion, the car is easily driven and controlled.

In SPORT mode, the stabilizing effect of the Lamborghini Rear-wheel Steering allows up to 90% torque to the rear wheels for maximum sportiness and driving fun on curving roads. Driving precision and driver feedback is improved, while maintaining safety and without compromising on comfort. When powering off the accelerator, less torque is shifted to the front axle to enhance the car’s agility, with oversteer and drifting easy using light throttle and steering wheel control.

In CORSA, drivers experience less intrusive dynamic and traction control intervention while maintaining driving precision and traction. High levels of damping force maximize driver feeling and feedback from driver inputs including steering, braking and throttle. Counter-phase steering is enhanced in high-performance situations and torque is balanced to both axles, with a maximum 80/20 split to rear and front for more neutral behavior and to maximize track-oriented performance.

The engine and exhaust

The Lamborghini Aventador’s naturally aspirated twelve cylinder, 6.5 liter engine outputs an additional 40 hp over its predecessor, to a maximum 740 hp, with a 690 Nm of torque at 5,500 rpm. To achieve the power increase, both VVT (Variable Valve Timing) and VIS (Variable Intake System) have been optimized in order to obtain an enriched torque curve. Additionally, the maximum engine revs have been increased from 8,350 to 8,500 rpm. A dry weight of just 1,575 kg provides a weight-to-power ratio of just 2.13 kg/hp. Acceleration from 0-100 km/h is reached in 2.9 seconds, with a top speed of 350 km/h. Transmission is provided by Lamborghini’s lightweight Independent Shifting Rod (ISR) 7-speed shifting system, providing robotized gear shifts in up to 50 milliseconds.

The Aventador S adopts a new exhaust system developed as the result of a significant R&D project. More than 20% lighter than its predecessor and the product of testing multiple configurations, the results are an enhanced Lamborghini sound and resonance from the already inimitable V12 aspirated engine, with the three single pipe outlets at the rear of the Aventador S a visual reminder of the new exhaust system.

As in its predecessor, the Aventador S is equipped with a stop-and-start system and cylinder deactivation for optimized engine efficiency. When full engine capacity is not required, six of the twelve cylinders are temporarily deactivated by switching off one cylinder bank. When the driver accelerates, the system switches back instantaneously to twelve-cylinder mode, with the changeover virtually impossible to detect by the driver.

Tires and braking system

The Aventador S sits on a new, specially developed set of Pirelli P Zero tires. Designed to optimize steering, traction, lane changes and braking efficiency, the tires are specifically designed to respond to the dynamic behavior induced by the Lamborghini Rear-wheel Steering, ensuring handling consistency and driver feedback. With improved force generation from both front and rear tires, the Pirelli P Zero tires provide a higher lateral acceleration and reduce understeer characteristics. Carbon ceramic brakes are standard equipment for the Aventador S. The ventilated and perforated carbon ceramic discs (Ø 400 x 38 mm – Ø 380 x 38 mm) enhance braking performance from 100 km/h to standstill in 31 m.

Aventador S – a driver’s environment

The cockpit of the Aventador S brings new functionality and refinement. A new TFT digital dashboard can be customized according to the driver’s preferences, with different kombi screens for STRADA, SPORT and CORSA in conjunction with the EGO mode. Selected from the driving modes options on the control panel, the EGO button reveals further options on pop-up digital screens, allowing the driver to choose his preferred settings.

AppleCarPlay comes as a standard specification, allowing the cockpit’s occupants to manage voice activated communications and entertainment from personal Apple devices.

The Lamborghini telemetry system is an optional specification: recording lap times and track performance as well as trip data, the telemetry system is especially appealing to the owner who wants to take his car on track.

The interior specification of the Aventador S is virtually limitless through Lamborghini’s Ad Personam customization program.

Price of the Lamborghini Aventador S and market delivery The first customers will take delivery of the new Lamborghini Aventador S in Spring 2017 at suggested retail prices as follows: Europe: EUR 281.555,00 (suggested retail price taxes excluded) UK: GBP 225.955,00 (suggested retail price taxes excluded) USA: USD 421.350,00 (suggested retail price – GGT included) China: RMB 6.739.673,00 (suggested retail price taxes included) Japan: YEN 41.578.179,00 (suggested retail price taxes included)
48.1°
0

Lamborghini uppdaterar Aventador

Får mer effekt och fyrhjulsstyrning

Ciscos Webex får stöd för översättning i realtid
Så att alla kan förstå vad du säger

Cisco meddelade idag att videokonferenser som genomförs i deras samarbetsverktyg Webex nu kommer att få stöd för översättningar i realtid. Det innebär att det kommer att bli möjligt att översätta från engelska till över hundra andra språk, allt från azerbajdzjanska till zulu, skriver Cisco i ett pressmeddelande. Svenska är också ett av de språken som inkluderas även om jag antar att de flesta svenskar som använder Webex oftast har hygglig koll på engelska. Webex kan även transkribera översättningarna så att dessa går att läsa som undertexter för deltagarna. Webex realtidsöversättning kommer att bli tillgänglig som en preview-version den här månaden och släppas fullt ut under maj månad. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

En första trailer för Aliens: Fireteam
PvE-shooter i Aliens-universumet

Aliens-universumet har en hel del potential som spel, vilket vi bland annat fått se i Alien: Isolation. Nu har ett nytt spel i Alien-universumet presenterats och det går under namnet Aliens: Fireteam. Det är en tredjepersons-shooter med fokus på co-op och överlevnad som utspelar sig efter händelserna i Alien 3. I spelet får vi ta kontroll över en trupp Colonial Marines som får besöka olika planeter för att ta sig an diverse hot som xenomorphs och androider i fyra olika kampanjer med tre uppdrag i vardera. Spelet låter lite som Left 4 Dead fast med utomjordingar, fast med möjlighet att forma vår spelupplevelse relativt fritt. Spelare välja karaktärer i olika klasser med unika förmågor och under spelets gång levlar vår karaktär upp och spelare får tillgång till fler vapen, förmågor och lite kosmetiska prylar. Enligt utvecklarna Cold Iron kommer det finnas 30 olika vapen med 70 olika vapen-moddar och tillägg. Aliens: Fireteam släpps i sommar till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

iPhone 13 sägs få större batteri och mindre notch
Ny dag, nya rykten om nästa iPhone-modell

Trots att det är nästan är ett halvår kvar tills Apple förväntas presentera iPhone 13 så kommer det en ständig ström av rykten om Apples nästa iPhone. Nu uppges det att iPhone 13 kommer att förses med ett större batteri vilket blivit möjligt då en del andra komponenter i telefonen blivit mindre. Det här kommer dock leda till att iPhone 13-modellerna kan bli något tyngre än dagens iPhone 12-modeller. Vidare sägs det att iPhones så kallade "notch", det lilla område där frontkameran och tekniken för FaceID finns högst upp på telefonen kommer att bli mindre, något som inte heller låter osannolikt givet att även dessa komponenter kanske blivit lite mindre. Det uppges också att iPhone 13 kommer att släppas i fyra olika modeller, något som innebär att det även i år kommer att släppas en iPhone mini. Det har tidigare ryktats om att Apple kanske kommer att sluta sälja iPhone mini då en del anser att denna inte sålt tillräckligt bra sedan den introducerades på marknaden förra hösten när Apple släppte iPhone 12 mini. Mini-modellen verkar dock finnas kvar även i år vilket kanske glädjer dem som funderat på att införskaffa en sådan till hösten. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft presenterar Intelligent Speakers
Högtalare som är avsedda för Microsoft Teams-möten

Idag presenterade Microsoft något som man kallade för "Intelligens Speakers" vilket är en slags "smarta" högtalare som är avsedda att användas under Microsoft Teams-möten. Vanligtvis när det snackas om smarta högtalare så betydet det att högtalaren har stöd för någon slags smart assistent, till exempel Amazons Alexa, Google Assistant eller Apples Siri. Microsofts smarta högtalare är dock försedda med en annan typ av intelligens. Deras högtalare kan identifiera rösten på upp till tio olika personer som befinner sig i rummet där Microsoft Teams-konferensen genomförs. Högtalaren kan sedan sända information om detta i realtid så att de som kollar på mötet via videofunktion kan ha koll på vem det är som talar. Dessutom kan högtalaren transkribera det som sägs i rummet så att deltagarna kan läsa vad som sägs. Microsoft har inte sagt något om när deras Intelligens Speakers ska släppas på marknaden eller vad dessa kommer att kosta. Det nämns dock att Microsofts presentations- och konferensrum-skärm Surface Hub kommer att certifieras som en "Intelligens Speaker" och kunna fungera som en sådan samtidigt som man kör videokonferenser på skärmen. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsungs Micro LED börjar säljas nu i mars
Lär bli en dyr historia

Samsung presenterade en hel del TV-nyheter i samband med CES-mässan i januari och då fick vi reda på att företaget kommer släppa Micro LED till vanliga konsumenter samt att QLED-familjen kommer byggas ut med nya Neo QLED. Nu har vi fått lite mer matnyttig information om nyheterna och det verkar som att Micro LED-enheterna kommer kunna köpas redan nu i mars. Samsungs Micro LED ska inte bara ge användare ordentligt hög bildkvalitet med bra ljusstyrka och djup svärta, utan användare kommer även kunna utnyttja skärmens storlek för att visa material från fyra källor samtidigt. Micro LED-enheterna kommer säljas i storlekarna 110 och 99 tum, men pris verkar ännu inte ha spikats. Vi antar att det är en "måste man fråga, har man inte råd"-deal. Enheten kommer även i 85 tum senare i höst och en 75-tummare ska släppas senare. När det kommer till andra specs som HDMI-version, uppdateringsfrekvens och sådant är det också lite oklart. Vi uppdaterar när den infon trillar in. Vidare har det spikats vad nya Neo QLED-enheterna kommer kosta och riktpriserna för 65-tummarna kommer ligga på mellan 20.000-60.000 beroende på vilken modell man vill ha. 8K-modellerna QN800A och QN900A kommer finnas tillgängliga i storlekarna 65, 75 och 85 tum medan 4K-modellerna kommer finnas från 55 till 85 tum. Säljstart sker nu i slutet av mars. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Amazon designar om sin nya app-ikon
Så att den påminner lite mindre om Hitler

I slutet av januar introducerade Amazon en ny ikon för sin app, en ikon som kändes lite modernare än den föregående vilken bara var Amazons logga försedd men en kundvagn mot en vit bakgrund. Det tog dock inte lång tid innan flera påpekade att de fick Hitler-vibbar av Amazons nya ikon då den blåa grafiken i ikonen kanske kunde föra tankarna till Hitlers välkända mustasch. Nu har dock Amazon tweakat sin nya ikon och ersatt "mustaschen" men ett grafiskt element som ska påminna om när man drar av tejpen från ett Amazon-paket, något som säkert många av Amazons kunder uppskattar. En talesperson för Amazon säger om designförändringen i den nya varianten av ikonen: "Amazon is always exploring new ways to delight our customers. We designed the new icon to spark anticipation, excitement, and joy when customers start their shopping journey on their phone, just as they do when they see our boxes on their door step." Det verkar dock även som om den nya ikonen går att associera till annat än Amazon-paket, se tweet nedan, även om dessa associationer kanske känns lite mer politisk korrekta än de tidigare. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sinking City-utvecklarna: Köp inte Steam-versionen
Hävdas vara crackad version som säljs

Berättelsen om The Sinking City-strulet är nästan mer intressant än spelet i sig. Under utvecklingen av spelet hade Frogware lovats pengar från distributören Nacon för att ha nått vissa milstolpar, men utvecklarna fick aldrig någon kosing. Detta ledde till osämja mellan de två bolagen och läget blev inte bättre då Nacon det kommande året vägrat betala royaltypengar till Frogware. Osämjan ledde till att spelet plockades bort från samtliga digitala butiker, förutom där Frogware själva står som distributör. Det hela fick en lite oväntad twist när spelet dök upp på Steam i slutet av förra veckan och Frogware står som utvecklare och Nacon som distributör. Denna version av spelet verkar dock vara en piratkopierad version av spelet som Nacon crackat och lagt upp i Valves butik utan Frogwares godkännande. I ett ordentligt inlägg om situationen, samt i en video, berättar Frogware vad som hänt och lägger fram bevis som pekar på Nacons fulspel. Bland annat skrivs detta: “To be clear this is hacking and when hacking has the purpose to steal a product and make money with it, it’s called piracy or counterfeiting. In order to achieve this goal, programmers with serious skills need to be involved. This is not DIY work by inexperienced people, this is done by programmers who know [the] Unreal engine well.” Frogware ber, inte helt oväntat, fans av studions titlar att inte köpa Steam-versionen av spelet, utan i stället hoppa över till Frogwares hemsida och köpa det därifrån. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Genomgång av en Hongqi H9
Den kinesiska S-Klassen

Förra året hade Hongqis stora lyxlimpa H9 premiär. Många tycker att den är en dålig Rolls-Royce-kopia, ripoff av BMW 7-serie eller plagiat av Mercedes S-Klass. I det här klippet går Wheelsboy igenom bilen för att ta reda på vad det egentligen handlar om. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

DJI presenterar sin första FPV-drönare
Funkar för både nybörjare och proffs

DJI har idag presenterat lite nyheter på drönarfronten. DJI FPV heter deras senaste alster och som namnet avslöjar handlar det om en drönare som är avsedd att användas med first person view-headset, även känt som drönarbrillor. Drönaren är avsedd att användas både för att köra på bana samt för att spela in video. På drönarens framsida sitter det en ordentlig vidvinkelkamera med 150 graders synfält på en stabilisator som kan spela in med 4K-upplösning i 60 fps eller 1080p i 120 fps. Maxhastigheten ligger på 140 km/h och kan gå från 0 till 100 på 2 sekunder. Batteriet håller för 20 minuters flygande. FPV-brillorna som följer med är en uppgraderad version och erbjuder en stabil signal till drönaren som ska ge användaren videoström på 10 kilometers avstånd. Givetvis är drönaren fullknökad med funktioner och kommer med fler olika flyglägen beroende på hur van drönarpilot man är. I Normal Mode fungerar drönaren praktiskt taget som företagets tidigare drönare och använder sig av GPS och visuella positionssystem för att hålla enheten på plats i luften. I detta läge kan drönaren även identifiera hinder framför drönaren och se till att du inte flyger rakt in i dessa. Vidare har vi Manual Mode stänger av säkerhetsfunktionerna och ger dig full kontroll över drönaren. Sport Mode är ett mellanting. DJI FPV går att beställa nu via DJI:s hemsida och priset ligger på 1399 euro. För det får man drönaren, handkontroll, FPV-brillor, batteri, extra uppsättning propellrar och kablar. Ett kit med extrabatteri och en dedikerad laddhubb kostar 278 euro och enhandskontrollen med rörelsestyrning kommer kosta 149 euro. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

The Little Things släpps digitalt 19 mars
Skippar biopremiär

The Little Things skulle egentligen haft premiär i januari, men dessa planer gick rakt åt fanders. Nu meddelar Warner Bros att filmen i stället kommer släppas digitalt. Från 19 mars kommer folk kunna hyra eller köpa filmen i en rad olika digitala filmbutiker på alla möjliga sorters plattformar. The Little Things handlar om småstadssheriffen Deke, spelad av Denzel Washington, som reser till Los Angeles för att assistera i jakten på en seriemördare. Utöver Washington medverkar Rami Malek och Jared Leto. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Hasbro börjar göra egna tv-serier och filmer
Kommer bland annat till Netflix och Disney+

Leksaksföretaget Hasbro har länge tillverkat olika sorters actionfigurer och andra leksaker baserade på olika karaktärer från filmer och tv-serier. Nu verkar det även som om om företaget kommer att ge sig in på marknaden och göra tv-serier och film på allvar. Detta verkar vara en av Hasbros framtida strategier efter det att man köpte upp företaget Entertainment One, ett företag som bland annat äger rättigheterna till Peppa Pig (Greta Gris). Hasbro meddelade redan förra året att man skulle göra en film baserad på Dungeons & Dragons tillsammans med filmbolaget Paramount. Nu verkar det även som om företaget ska göra tv-serier riktade till den lite yngre publiken. Man ska bland annat göra tv-serier av Transformers: Botbots och My Little Pony till Netflix samt producera superhjälte-serien Kiya som ska sändas på Disney+. Förutom det så har företaget en både nya G.I. Joe-och Power Rangers-filmer på gång såväl som som planer om att göra filmer och tv-serier baserade på Hasbros populära varumärken Monopoly, Mouse Trap, Easy Bake, Operation, Nerf och Play-Doh. Sammanlagt ska det handla om ett 30-tal olika tv-serie- och film-produktioner som Hasbro har dragit igång eller planerar att dra igång framöver. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebooks smarta glasögon kanske får ansiktsigenkänning
Så du har koll på alla runt omkring dig

Någon gång i år är det tänkt att Facebook ska släppa ett par augmented reality-glasögon tillsammans med Ray-Ban. Nu kommer det uppgifter om att Facebook diskuterat om att förse sina smarta glasögon med stöd för ansiktsigenkänning rapporterar BuzzFeed. Det var under ett möte med anställda på Facebooks som företaget vice president Andrew Bosworth uppgav att man undersökte eventuella juridiska hinder för att implementera stöd för ansiktsigenkänning i sina smarta glasögon. Skulle företaget förverkliga idén så skulle det, åtminstone i teorin, innebära att glasögon-bäraren skulle kunna identifiera alla de möter, åtminstone de som har Facebook-konton eller vars profiler finns i någon annan databas Facebook har tillgång till. Efter BuzzFeed publicerat de läckta uppgifterna från internmötet så förtydligade Bosworth vad han sagt på mötet i ett inlägg på Twitter. Där skrev han att han i mötet ska ha sagt att framtida produkter skulle kunna fungera fint utan ansiktsigenkänning men att det kanske skulle vara användbart i vissa fall. Vidare skrev Bosworth: "Face recognition is a hugely controversial topic and for good reason and I was speaking about was how we are going to have to have a very public discussion about the pros and cons." Det innebär med andra ord att det sannolikt inte lär finnas något stöd för ansiktsigenkänning i den versionen av Facebooks smarta glasögon som förväntas lanseras senare i år. Tumnagel
27.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Comviq har läckt hemliga nummer igen
Tredje gången på fem år

Comviq och Tele2 verkar inte veta att hemliga nummer ska vara hemliga. Vid två separata tillfällen har operatörerna slarvat med hemliga nummer och gett information till tjänster som Hitta och Eniro. Detta är ju direkt obra då man valt att ha hemligt nummer av en anledning. Nu har det slarvats ännu en gång och närmare 3300 hemliga nummer och uppgifter har publicerats. Enligt den rapport som Tele2 skickat till Post- och Telestyrelsen har problemet uppstått i samband med en migration i ett system för av registrerade kontantkort och statusen för abonnenterna ändrats till publicera. Detta skedde 25 november och det hela uppmärksammades för Tele2 när en kund med hemligt nummer ringde till operatören i slutet av februari och frågade varför hens nummer hade publicerats. Det tog tre månader för Tele2 att upptäcka problemet, men det löstes i alla fall samma dag som det uppmärksammades. Alltid något! Tele2 kommer för övrigt höra av sig till de berörda kunderna. För övrigt kanske det är dags att för Tele2 att se över hur de hanterar vår information. I ett uttalande till Surfa berättar Joel Ibson, Head of Corporate Communications på Tele2, att operatören är skyldiga att lämna ut sina kunders telefonnummer till nummerupplysningstjänster. Enligt Post- och Telestyrelsen stämmer detta inte och menar att det är som huvudregel tystnadsplikt för sådan information, om inte kunden uttryckligen samtyckt till publicering. Mer specifikt säger Anna Montelius, jurist på nätsäkerhetsavdelningen på PTS, detta till Surfa: – Enligt huvudregeln är det tystnadsplikt för den här informationen. Så om jag vore en operatör som inte ville dela den skulle jag helt enkelt säga att det är tystnadsplikt för uppgifterna, om kunder inte har samtyckt till publicering. Tumnagel
19.8°
+
André Stray
0

Världens första 3D-utskrivna skola byggs i Madagaskar
Med hjälp av 3D-skrivare från Hyperion Robotics

Det amerikanska arkitektföretaget Studio Mortazavi samt den ideella organisationen Thinking Huts planerar att bygga världens första 3D-utskrivna skola. Skolan kommer att byggas på ett campus-område i staden Fianarantsoa som ligger på den afrikanska ön Madagaskar. Skolan kommer att skrivas ut i flera moduler som går att koppla ihop och Singularity Hub skriver om den bikupeliknande designen: "The school’s modular design resembles a honeycomb, where as few or as many nodes as needed can be linked together. Each node consists of a room with two bathrooms, a closet, and a front and rear entrance. The Fianarantsoa school with just have one node to start with, but as local technologists will participate in the building process, they’ll learn the 3D printing ins and outs and subsequently be able to add new nodes or build similar schools in other areas." För att skriva ut skolan kommer man att använda 3D-skrivare från det finska företaget Hyperion Robotics, ett företag som specialiserat sig på att ta fram 3D-skrivare som kan skriva ut olika moduler i betong. Exakt vad det hela kommer att kosta finns det inga uppgifter om. Thinking Huts har dock startat en insamling där man hoppas kunna få in 350.000 dollar vilka man säger ska finansiera byggandet av pilotprojektet i Fianarantsoa samt ytterligare tre skolor. Man hoppas kunna börja bygga den första skolan någon gång under nästa halvår och att denna ska stå klar för att ta emot elever när väl pandemin är någorlunda över. I klippet ovan kan ni kolla in Thinking Huts vision för den 3D-utskrivna skolan i Madagaskar och i klippet nedan snackar Hyperion Robotics om sina 3D-skrivare för betong. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina ska bygga jätteraketen Long March 9
Ska kunna skicka människor både till månen och Mars

Kina har beslutat sig för att gå vidare med att utveckla sin jätteraket Long March 9, en raket man säger ska kunna användas för att skicka taikonauter till både månen och Mars i framtiden. Long March 9 kommer att bli 93 meter hög och få en kapacitet att lyfta 140 ton material till jordens lägre omloppsbana LEO, 50 ton till månens omloppsbana eller 44 ton till Mars-resor. Det uppges även att åtminstone en del av Long March 9:s raketsteg kommer att bli återanvändningsbara. Kina hoppas kunna färdigställa Long March 9 fram till 2030 och man funderar som bäst på om denna ska användas för en bemannad resa till månen ungefär samtidigt. Här nedan kan ni kolla in hur Long March 9 står sig storleksmässigt mot några historiska, nuvarande och framtida jätteraketer. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nothing drog in 1,5 miljoner dollar på 54 sekunder
Communityt var rätt pepp på att investera

Carl Peis nya satsning Nothing verkar vara rätt poppis. När företaget avtäcktes i december fick vi reda på att investerare som bland annat Reddit-medgrundaren Steve Huffman, Twitch-medgrundaren Kevin Lin och Youtubern Casey Neistat investerat närmare 7 miljoner dollar i företaget. Sedan dess har ytterligare investeringar på 15 miljoner dollar trillat in och nyligen meddelade företaget att man kommer öppna upp för communityt att äga en del av bolaget. Mer specifikt skulle aktier till ett värde av 1,5 miljoner dollar säljas via crowdfunding-sidan Crowdcube. Försäljningen drog igång idag klockan 11 och det dröjde inte länge innan målet nåddes. Närmare bestämt 54 sekunder, vilket är ett rekord för Crowdcube. Nothing meddelar att det kan finnas möjlighet för fler investeringsrundor i framtiden och vill man lägga en slant på Peis nya satsning kan det vara värt att signa upp sig för att få företagets nyhetsbrev. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Blue Origins jätteraket New Glenn försenas ordentligt
Kommer som tidigast att lyfta i slutet av 2022

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har nu officiellt bekräftat att företagets kommande jätteraket New Glenn kommer att försenas. När Blue Origin officiellt presenterade planerna på att bygga den 95 meter höga New Glenn-raketen för fem år sedan så sades det att denna skulle lyfta mot rymden 2020, något som alltså inte blev fallet. Nu uppger Blue Origin att man siktar på att skjuta upp den första New Glenn-raketen någon gång under fjärde kvartalet 2022. Anledningar till New Glenns förseningar verkar det finnas gott om. Ars Technica har gått igenom vad som gick fel med New Glenns tidsplan och säger bland annat om att det handlar om bristande erfarenhet från Blue Origins sida att bygga den enorma New Glenn-raketen, tidigare har företaget bara byggt den mycket mindre raketen New Shepard, en raket som har en höjd 18 meter. Vidare så verkar Blue Origins för tillfället fokusera mer på att vinna kontraktet om att få bygga den månlandare som ska landa människor på månen i NASA:s Artemis-program, ett program som även det sägs bli försenat. Huruvida New Glenn faktiskt kommer att skjutas upp till rymden i slutet av 2022 återstår att se. Precis som Ars Technicas rymdreporter Eric Berger skriver så betyder fjärde kvartalet 2022 antagligen att det hela inte kommer att ske förrän 2023. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
53kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green