m
Lamborghini uppdaterar Aventador

Lamborghini uppdaterar Aventador
Får mer effekt och fyrhjulsstyrning

Bil / Lamborghini

Precis som utlovat har Lamborghini nu visat upp en uppdaterad version av modellen Aventador. Och precis som ryktena tidigare har sagt heter den Aventador S. Nytt är att effekten ur den 6,5 liter stora V12:an lyfts från 700 till 740 hästar samt att bilen försetts med fyrhjulsstyrning. Utseendemässigt har man smackat på ett nytt kjolpaket runt om tillsammans med en helt ny diffusor som numera inkorporerar tre stycken avgaspipor i en triangelform istället för fyra stycken på en rad. Som vi kan se har även motorluckan där bak fått två upphöjda luftintag som i alla för mina tankar till de som vackert höjs upp på Murciélago när det blir lite hett.

Fyrhjulsstyrningen bilen har fått såg vi första gången på den mycket exklusiva modellen Centenario. Det hela fungerar som det brukar göra i den här typen av bilar - i låga farter styr hjulen mot varandra för att på så vis ge en skarpare svängradie medan de i högre hastigheter styr åt samma håll för att förbättra stabiliteten. Allt är inställt för att ge en bakhjulsdriven karaktär. Vidare får bilen en uppdaterad fjädring och omkalibrerad ESC för ännu bättre grepp. Keramiska bromsar på 400 millimeter fram, 380 bak, är standard. 0-100km/h ska gå på 2,9 sekunder, toppfarten anges till 350 km/h.

Insidan får en ny TFT-skärm, Apple CarPlay som standard och möjligheten att välja till ett telemetrisystem som kan visa varvtider, bandata och liknande. Ett nytt körläge har hittat in bredvid Strada, Sport och Corsa och det är Ego. På alla andra språk är det det som kallas för Individual vilket innebär att du själv kan ställa in vad som passar dig allra bäst. Alla körlägen har även kalibrerats om för att bli ännu lite vassare.

Leveranserna drar igång nästa vår och på prislappen står det då 281 555 euro, innan skatt.

Visa
Pressmeddelande
The Lamborghini Aventador S: Elevating The Benchmark for Super Sports Cars

The next generation of the V12 Lamborghini flagship
New iconic design features focused on aerodynamic performance
New four-wheel steering system
Significantly enhanced suspension and electronics,
and customisable driving modes
More powerful naturally aspirated V12 engine outputting 740 hp
0-100km/h in 2.9 seconds, top speed of 350 km/h

The new Lamborghini Aventador S is characterized by new aerodynamic design, redeveloped suspension, increased power and new driving dynamics. The ‘S’ is the suffix of previous enhanced Lamborghini models and defines a new benchmark for the V12 Lamborghini. “This is the next generation Aventador as well as the expression of new technological and performance milestones in super sports car development,” says Automobili Lamborghini Chairman and Chief Executive Officer Stefano Domenicali. “The Aventador S is visionary design, cutting-edge technology and driving dynamics in pure harmony, and elevates the concept of super sports cars to a new level.” Design and Aerodynamics The design of the new Aventador S clearly indicates the new Aventador generation.

The Aventador S features a number of exterior developments, particularly in front and rear, while its profile remains clearly an Aventador. Every modified component is redesigned for a purpose, achieving maximum aerodynamic efficiency while accenting the Aventador’s complex, muscular dynamism. Furthermore, Lamborghini Centro Stile has intelligently integrated certain elements of past icons, such as the lines of rear wheel arches reminiscent of the original Countach. A more aggressive nose and longer front splitter redirect airflow for better aerodynamic efficiency, improved engine cooling and increased cooling to the radiators. Two air ducts in the side of the front bumper reduce aerodynamic interference from the front tires and optimize wake flow to the rear radiator. The rear of the Aventador S is dominated by a black diffuser, available on request in carbon fiber, characterized by a number of vertical fins that amplify the airflow effects, reduce drag through pressure recovery and generate downforce. Three single exhaust outlets exit through the rear bumper.

The active rear wing is movable in three positions depending on speed and drive select mode, and optimizes the car’s improved overall balance, working with vortex generators created in the front and rear of the chassis’ underside that maximize air flow as well as assist in brake cooling. The Aventador S design results in significantly enhanced aerodynamic performance. Front downforce has been improved by more than 130% over the previous Aventador coupé. When the wing is in its optimum position the overall efficiency at high downforce is improved by over 50%, and in low drag by more than 400% compared to the previous model.

Four masterpieces evolve driving emotion: Four-wheel drive, new active suspension, new four-wheel steering system and the new EGO driving mode The Aventador S chassis retains the Aventador’s unique and extremely rigid lightweight carbon fiber monocoque with attached aluminum frames resulting in a dry weight of just 1,575 kg. The Aventador S is redeveloped around a ‘total control concept’ to provide a superior drive, ride and performance; every aspect of the car’s suspension and electronic control systems has been advanced, with the goal of particularly enhanced control and driving emotion.

Enhanced lateral control comes from new four-wheel steering, adopted for the first time on a series production Lamborghini. The system provides improved agility at low and medium speeds and more stability at high speed. On the front axle it is combined with Lamborghini Dynamic Steering (LDS), tuned for a more natural and responsive feel with a sharper turn-in. It is specially adapted to integrate with the active Lamborghini Rear-wheel Steering (LRS) on the rear axle: two separate actuators react in five milliseconds to driver’s steering movements, allowing a real-time angle and cornering stiffness adjustment.

At low speeds, front wheels face in opposite direction to the steering angle, thereby virtually reducing the wheelbase. With less steering wheel angle required, the Aventador S is more agile with a reduced turning radius, ensuring higher performance in curves and making it easy to maneuver in town and at low speeds.
Conversely at higher speeds both front and rear wheels share the same steering angle, thus virtually extending the wheelbase, providing increased stability and optimizing the responsiveness of the car.

Vertical control comes from Lamborghini’s updated pushrod and Lamborghini Magneto-rheological Suspension (LMS), with revised kinematics adapted to the new four-wheel steering. New suspension geometry, optimized for Lamborghini Rear-wheel Steering, includes upper and lower arm and wheel carrier to reduce caster and load on the system. A new real-time variable damping system optimizes wheel and body control, and balance and ground stiffness is maximized. New rear springs also enhance the car’s balance.

Longitudinal control is achieved via an improved ESC strategy with faster and more precise control of traction control and vehicle dynamics, depending on the driving mode selected. Extensively tested on surfaces such as snow and ice, the Aventador S has improved adhesion detection to maximize grip in all conditions and enhance its handling capabilities. The Aventador S permanent four-wheel drive has been calibrated for the stabilizing effect of the new Lamborghini Rear-wheel Steering, allowing more torque to the rear axle: when powering off the throttle, less torque is shifted to the front axle to allow oversteer behavior and a sporty, but safe drive. Lamborghini engineers have integrated the smart Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA) control unit to manage these systems in the car. LDVA is the new brain of the car, which receives real time and precise information on body motion via input from all sensors of the car. It instantly defines the best set-up of all active systems in order to guarantee the best vehicle dynamics in each and every condition.

EGO concept – customizable driving modes

The Aventador S allows the driver to select between four different driving modes: STRADA, SPORT, CORSA and the new EGO mode, which influence the behavior of traction (engine, gearbox, 4WD), steering (LRS, LDS, Servotronic) and suspension (LMS). STRADA stands for maximum comfort and daily use. SPORT provides a sporty, rear-wheel drive feel and CORSA is suitable for maximum track performance. EGO is the new driving mode option. This provides several additional and individual set-up profiles, customizable by the driver, selecting his preferred criteria for traction, steering and suspension within the STRADA, SPORT and CORSA settings.

All driving modes have been recalibrated in the Aventador S, improving ESC integration with all-wheel drive and the interface between engine torque management system and traction control reaction. The continuous torque split to front and rear axles in each driving mode is recalibrated for the Lamborghini Rear-wheel Steering and the differentiation between the driving modes is enhanced.

In STRADA, the progressive damping is smoothed for better comfort and stability on rough roads. Torque is split 60/40 to the rear and front as standard: safe and stable with maximum adhesion, the car is easily driven and controlled.

In SPORT mode, the stabilizing effect of the Lamborghini Rear-wheel Steering allows up to 90% torque to the rear wheels for maximum sportiness and driving fun on curving roads. Driving precision and driver feedback is improved, while maintaining safety and without compromising on comfort. When powering off the accelerator, less torque is shifted to the front axle to enhance the car’s agility, with oversteer and drifting easy using light throttle and steering wheel control.

In CORSA, drivers experience less intrusive dynamic and traction control intervention while maintaining driving precision and traction. High levels of damping force maximize driver feeling and feedback from driver inputs including steering, braking and throttle. Counter-phase steering is enhanced in high-performance situations and torque is balanced to both axles, with a maximum 80/20 split to rear and front for more neutral behavior and to maximize track-oriented performance.

The engine and exhaust

The Lamborghini Aventador’s naturally aspirated twelve cylinder, 6.5 liter engine outputs an additional 40 hp over its predecessor, to a maximum 740 hp, with a 690 Nm of torque at 5,500 rpm. To achieve the power increase, both VVT (Variable Valve Timing) and VIS (Variable Intake System) have been optimized in order to obtain an enriched torque curve. Additionally, the maximum engine revs have been increased from 8,350 to 8,500 rpm. A dry weight of just 1,575 kg provides a weight-to-power ratio of just 2.13 kg/hp. Acceleration from 0-100 km/h is reached in 2.9 seconds, with a top speed of 350 km/h. Transmission is provided by Lamborghini’s lightweight Independent Shifting Rod (ISR) 7-speed shifting system, providing robotized gear shifts in up to 50 milliseconds.

The Aventador S adopts a new exhaust system developed as the result of a significant R&D project. More than 20% lighter than its predecessor and the product of testing multiple configurations, the results are an enhanced Lamborghini sound and resonance from the already inimitable V12 aspirated engine, with the three single pipe outlets at the rear of the Aventador S a visual reminder of the new exhaust system.

As in its predecessor, the Aventador S is equipped with a stop-and-start system and cylinder deactivation for optimized engine efficiency. When full engine capacity is not required, six of the twelve cylinders are temporarily deactivated by switching off one cylinder bank. When the driver accelerates, the system switches back instantaneously to twelve-cylinder mode, with the changeover virtually impossible to detect by the driver.

Tires and braking system

The Aventador S sits on a new, specially developed set of Pirelli P Zero tires. Designed to optimize steering, traction, lane changes and braking efficiency, the tires are specifically designed to respond to the dynamic behavior induced by the Lamborghini Rear-wheel Steering, ensuring handling consistency and driver feedback. With improved force generation from both front and rear tires, the Pirelli P Zero tires provide a higher lateral acceleration and reduce understeer characteristics. Carbon ceramic brakes are standard equipment for the Aventador S. The ventilated and perforated carbon ceramic discs (Ø 400 x 38 mm – Ø 380 x 38 mm) enhance braking performance from 100 km/h to standstill in 31 m.

Aventador S – a driver’s environment

The cockpit of the Aventador S brings new functionality and refinement. A new TFT digital dashboard can be customized according to the driver’s preferences, with different kombi screens for STRADA, SPORT and CORSA in conjunction with the EGO mode. Selected from the driving modes options on the control panel, the EGO button reveals further options on pop-up digital screens, allowing the driver to choose his preferred settings.

AppleCarPlay comes as a standard specification, allowing the cockpit’s occupants to manage voice activated communications and entertainment from personal Apple devices.

The Lamborghini telemetry system is an optional specification: recording lap times and track performance as well as trip data, the telemetry system is especially appealing to the owner who wants to take his car on track.

The interior specification of the Aventador S is virtually limitless through Lamborghini’s Ad Personam customization program.

Price of the Lamborghini Aventador S and market delivery The first customers will take delivery of the new Lamborghini Aventador S in Spring 2017 at suggested retail prices as follows: Europe: EUR 281.555,00 (suggested retail price taxes excluded) UK: GBP 225.955,00 (suggested retail price taxes excluded) USA: USD 421.350,00 (suggested retail price – GGT included) China: RMB 6.739.673,00 (suggested retail price taxes included) Japan: YEN 41.578.179,00 (suggested retail price taxes included)
48.1°
0

Lamborghini uppdaterar Aventador

Får mer effekt och fyrhjulsstyrning

150 miljoner extra till rymdforskning i nya budgeten
Rymdministern kommer med glatt besked

I veckan som gick var Sveriges rymdminister Matilda Ernkrans på besökt på Sveriges enda rymdbas Esrange utanför Kiruna. Då passade hon på att meddela att regeringen har avsatt ytterligare 150 miljoner kronor till Sveriges rymdprogram i den kommande budgeten. Detta var något som svenska Rymdstyrelsen tidigare hade äskat för och något som de anser krävs för att uppnå målen i den nationella rymdstrategi som riksdagen tidigare antagit. Rymdstyrelsen generaldirekt Anna Rathsman ser givetvis positivt på det kommande ekonomiska tillskottet och säger till Populär Astronomi: "Det ger oss möjlighet att både genomföra europeiska samarbeten och samtidigt inleda nya nationella rymdprojekt som ger utvecklingsmöjligheter för rymdaktörer i hela Sverige." Tidigare har budgeten för Sveriges rymdprogram legat på lite under en miljard kronor om året och detta ser alltså nu att höjas hyfsat ordentligt. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rain of Reflections: Chapter 1 skjuts upp en vecka
Den som väntar på något gott osv

Svenska Lionbite Games skulle egentligen släppa Rain of Reflections: Chapter 1 idag, men det verkar som att gänget har dragit i nödbromsen för releasen. I ett Twitter-inlägg skriver utvecklarna att spelet kommer släppas 27 september, alltså om en vecka, vilket kort och gott är en dag som passar bättre för utvecklarna. Möjligtvis för att dagen är en rätt stor releasedag med Nintendo Switch Lite, andra delen av Disenchantment och Between Two Ferns-filmen finns tillgängliga från och med idag. Hur som helst. 27 september är nya releasedagen. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Framtidens elcykel är här
Det lovar i alla fall Karmic med sin Oslo

Oslo är namnet på Norges huvudstad och också namnet på Karmics senaste elcykel. Enligt tillverkaren är det här framtidens elcykel och man har inte använt sig av en konventionell design utan istället byggt något eget från grunden. När batteriet är slut efter 3,2 mils körning byter du bara ut det mot ett fulladdat på några sekunder. Det finns tre stycken olika hjälplägen på pedalkraften och toppfarten anges till 32 km/h. Men Oslo är inte riktigt här än utan ligger som ett projekt på Kickstarter där man söker strax över 1,9 miljoner kronor. Om man lyckas med målet ska en Oslo kosta från 1499 dollar och levereras i juni nästa år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Nya Surface Pen verkar gå att ladda trådlöst
Enligt FCC

Microsoft kommer hålla låda 2 oktober och då kommer gänget presentera nyheter på Surface-fronten. En av nyheterna kan dock ha läckt via den amerikanska myndigheten Federal Communications Commission, FCC. Enligt dokument från FCC ska Microsoft ha en ny pekpenna till Surface-enheterna på ingång och den nya versionen ska vara utrustad med en laddningsspole, vilket lär göra så att pennan kan laddas när den är fäst på Surface-enheten i stället för att dra ström från AAAA-batteri. Hur som helst. Rykten och salt. 2 oktober får vi se vad den nya pennan går för. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Bowers & Wilkins lanserar flaggskeppslurarna PX7
Lite lättare och bättre batteritid

Ljudmästarna på Bowers & Wilkins har presenterat ett par nya hörlurar i den trevliga PX-serien. Det nya tillskottet går under namnet PX7 och det handlar om en rätt sparsmakad uppgradering, men som troligtvis kommer uppskattas av användarna. Nyheterna i PX7 är bland annat ett lättare bygge tack vare kolfiberkomposit i bågen, vilket ska dra ner den totala vikten ordentligt. PX7 har även begåvats med USB-C med stöd för snabbladdning, vilket ska ge dig 5 timmars användningstid efter bara 15 minuters laddning. Sist men inte minst kan lurarna låsa brus och annat jobbigt ljud ute. Bowers & Wilkins PX7 kommer släppas i oktober och har ett rekommenderat pris på 399 euro. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Airbnb börsnoteras nästa år
Värderas till cirka 30 miljarder dollar

Den stora uthyrningstjänsten Airbnb har meddelat att man planerar att börsnotera företaget på börsen nästa år. Detta var ett inte helt oväntat besked då det har snackats om att företaget skulle börsnotera redan i år, i samband med att startupföretag som Uber och Lyft gick till börsen. Airbnb beslutade sig dock tidigare i år för att flytta fram sin så kallade IPO och nu ser det alltså ut som om denna sker någon gång under nästa år. I samband med att planerna på en börsnotering presenterades så släppte även Airbnb en kort rapport om hur den ekonomiska statusen för företaget har sett ut i år. Där skriver man bland annat: "As our community has grown, our business has thrived. In the second quarter of 2019, Airbnb recognized substantially more than $1 billion in revenue. The second quarter of 2019 marked the second quarter in our history in which Airbnb revenue exceeded $1 billion." Det är inte känt vilken börs Airbnb ska noteras på men jag antar att det blir antingen New York Stock Exchange NYSE, där till exempel Spotify och Uber är noterade, eller den amerikanska NASDAQ-börsen där Lyft är noterade och där teknikföretag traditionellt sett brukar börsnoteras. Huruvida Airbnb ska klassas som ett teknikföretag kan säkerligen dock diskuteras. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hövding generation 3 är här
Airbag på huvudet har blivit bättre

Svenska Hövding är en riktigt cool produkt, en airbag för cyklister helt enkelt. Man använder den istället för hjälm, perfekt för alla som inte vill förstöra frillan med en hjälm. Nu är generation tre här och man har jobbat på denna de senaste fyra åren. Den ska vara lättare att använda, har bättre airbagteknik, man kan reglera storleken och så använder den bluetooth för att larma nära och kära vid en olycka. Batteritiden är också längre, 15 aktiva cykeltimmar. Bluetooth-kopplingen till mobilen kan inte bara larma, där kan man också ha koll på hur långt man har cyklar, batteritid och så hjälper man Hövding genom att dela data, om man vill. Av de 185.000 som i dag använder Hövding ska 4000 ha registrerat att man råkat ut för en olycka där "hjälmen" hjälpte till att skydda. Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0

Vivo presenterar Vivo V17 Pro
Har popupkamera med dubbla selfiekameror

Vivo har presenterat sin senaste flaggskeppsmodell V17 Pro och det som sticker ut mest på den, i dubbel bemärkelse, är popupkameran där man nu har tryckt in en dual camera-lösning för selfies eller annat man fotar med telefonens frontkamera. Vivo V17 Pro har Full HD-AMOLED-skärm på 6,44 tum, rullar på Qualcomm Snapdragon 675 och har 8GB RAM samt 128GB lagringsminne. På telefonens baksida hittas en quad camera-lösning med en 48 megapixels huvudkamera, en 13-megapixel telefoto-lins, 8-megapixels ultrawide-lins samt en 2-megapixels djupsensor. Frontkameran är på 32 megapixel och har även ultrawide-lins på 8 megapixel. Vivo V17 Pro kommer snart att börja säljas i Indien och där kommer den att kosta cirka 30.000 rupees vilket motsvarar lite över 4000 svenska kronor. Telefonen är tänkt att även lanseras på andra marknader men vilka dessa är än så länge okänt. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Nu vet vi lite mer om Apple Tags
Brickor som håller koll på var dina prylar är

Igår släppte Apple iOS 13 och i samband med det hittade MacRumours lite mer uppgifter om de ryktade spårnings-brickorna som Apple sägs hålla på att utveckla. Det handlar alltså om små brickor som man kan sätta i nyckelringen eller annat för att sedan hålla koll på var dessa är via sin iPhone, lite liknande de brickor som företaget Tile sålt under några år med andra ord. Nu har MacRumours hittat en skärmdump på den nya versionen av Apples "Find my"-app där menyalternativet "Me" har bytts ut mot "Items". Där står även "Tag your everyday items with B389 and never lose them again.". B389 sägs vara Apples interna benämning för det som vi nu kallar för "Apple Tags" men som kanske kan heta något helt annat när Apple väl lanserar det. Tidigare rykten om Apple Tags har gjort gällande att denna kommer att använda sig av både Bluetooth och UWB (Ultra WideBand) för att hålla koll på var brickorna och prylarna de är fästa vid. När Apple eventuellt kommer att presentera "Apple Tags" officiellt finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Andra delen av Disenchanted är här!
Tio nya avsnitt ute nu

Idag är det 20 september och det betyder inte bara att ett gäng amerikanare kommer storma Area 51, utan även att andra delen av Disenchantment har släppts. I andra säsongen får vi följa Bean, hennes mamma Dagmar och Luci som beger sig ut på äventyr i olika nya världar. Ovan har ni en trailer för andra delen och nedan hittar ni en sammanfattning av första delen från Abbi Jacobson och Nat Faxon, som spelar Bean och Elfo i serien. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Aktivister har börjat samlas utanför Area 51
Har planerat att eventuellt storma den amerikanska militärbasen idag

Den senaste veckan har rymdentusiaster och alien-letare samlats i öknen i närheten av den mytomspunna amerikanska militärbasen Homey Airport (KXTA), en superhemlig militärbas tillhörande US Air Force som i folkmun kallas för "Area 51". En del personer misstänker att det finns bevis för att utomjordingar har landat på jorden. Det evenemanget som nu dragit igång startades ursprungligen för att deltagarna planerade att storma Area 51 för att undersöka om det fanns någon sanning i rykten som säger att USA har varelser från yttre rymden på Area 51. Nu verkar det hela antagligen inte leda till någon stormning och än så länge snackas det om att ett dussintals personer har träffats och umgåtts i något slags festivalliknande sammanhang. Det sägs även vara en konsert inplanerad tills idag och arrangören av den säger att man sålt runt 3200 biljetter till evenemanget. Skulle det eventuellt bli någon stormning av Area 51 så följs denna antagligen bäst i livesändningen här nedanför. Den amerikanska militären har tidigare uppgett att man känner till den planerade stormningen och att man kommer att försvara sig på tillbörligt sätt om denna faktiskt skulle bli av. Så det bästa är antagligen att det hela inte blir av och de som eventuellt har åkt dit fortsätter att umgås fredligt med varandra och sina konspirationsteorier. Här ovan hittas något som kanske skulle kunna kallas för en reklamfilm för "Area 51-stormningen". Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Wick Hex får släppdatum och ny trailer
Mike Bithells tolkning av mästermördaren släpps 8 oktober

Vi behöver inte vänta till 2021 för att få mer John Wick i våra liv. Strategispelet John Wick Hex från Thomas Was Alone-skaparen Mike Bithell kommer att släppas om bara några veckor. Mer specifikt 8 oktober. I spelet får vi ta kontroll över alla John Wicks rörelser i ett cel shadeat äventyr. Till skillnad från de actionspäckade filmerna får vi ta mer strategiska och taktiska beslut för att ta kål på fiender så effektivt som möjligt. John Wick Hex kommer släppas 8 oktober till PC och mac via Epic Games Store. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Terminator: Resistance släpps i november
Nytt FPS utspelar sig 31 år efter Judgement Day

Om en månad går Terminator: Dark Fate upp på biograferna världen över, men det är inte det enda Terminator-relaterade äventyret vi kommer få ta oss an i år. Utvecklarna Teyon och distributören Reef Entertainment har presenterat ett nytt Terminator-spel vid namn Terminator: Resistance. Spelet, likt den nya filmen, skiter fullständigt i alla Terminator-filmer som släppts efter Judgement Day och utspelar sig 31 år efter händelserna i James Camerons mästerverk. Du får ta kontroll över en medlem i motståndsrörelsen som kämpar för att överleva den dystra framtiden genom att försvara sig mot horder av T-800 och andra onda robotar. Terminator: Resistance släpps 15 november till PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Nu kan man ringa upp Google Assistant
Om man inte har tillgång till internet

Under ett event i indiska New Delhi igår så avslöjade Google att det nu kommer att bli möjligt att använda företagets smarta assistent Google Assistant utan vare sig tillgång till internet eller en smartphone. I samband med det lanserades Google telefonnumret "000-800-9191-000" dit man kan ringa om man vill ställa frågor till Google Assistant. Det kommer att vara gratis att ringa till Google Assistant för alla i Indien som har abonnemang hos Vodafone eller deras indiska dotterbolag Idea. Uppringare kan få svar på det mesta som Google Assistant vanligtvis kan svara på, till exempel vad det blir för väder, vilken skådespelare som spelar huvudrollen i en film och liknande frågor. Tjänsten kommer att finnas tillgänglig på engelska, vilket cirka 10 procent av Indiens befolkning talar, och hindi. Utav Indiens cirka 1,3 miljarder invånare är det bara cirka 500 miljoner som är uppkopplade till nätet och cirka 450 miljoner som har tillgång till en smartphone. Det innebär med andra ord att det finns en ganska så stor marknad som eventuellt kan vara intresserade av att ringa upp Google Assistant för att få svar på sina frågor. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för A Total War Saga: Troy
Baseras på Homeros Iliaden

Förra våren drog Creative Assembly igång sin Total War Saga-serie med Thrones of Britannia. Nu är det dags för en ny saga och den här gången går spelet under titeln A Total War Saga: Troy och fokus kommer ligga på det Trojanska kriget, som bland annat återberättas i Homeros Iliaden. Creative Assembly beskriver spelet på detta viset: “Inspired by Homer’s Iliad, Troy will let you forge a heroic legacy in the late Bronze Age, the furthest back in time the critically acclaimed franchise has ever travelled. The fate of Aegean civilisation will be in your hands; each choice you make will shape the lands from the mythical heights of Mount Olympus to the arid deserts of Lemnos. Experience history as it may have happened or shape the legend for yourself in this unique chapter of Total War.” Det verkar som att grekiskt mytologi kommer spela en liten roll i spelet då spelarna ombeds att donera saker och ting till de grekiska gudarna för att få lite tjänster i utbyte. A Total War Saga: Troy kommer släppas någon gång nästa år till PC. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Pewdiepie säger sitt om donationsstrulet
Det ballade ur

Felix Kjellberg har som känt hamnat i nytt blåsväder. Detta på grund av att han ville göra en fin sak för att fira 100 miljoner följare på Youtube och bestämde sig för att donera 50.000 dollar till antihat-organisationen Anti-Defamation League(ADL). Planen var kortvarig då Felix fick mer information om ADL, som att de bland annat firade när Felix förlorade sin Disney-deal och lite annat, och bestämde sig för att dra i nödbromsen för donationen och i stället ge pengarna till någon annan antihat-organisation. Nu har Felix släppt en ny video där han pratar om sin uppfattning av donationsstrulet, de ständiga nazistkommentarerna samt en släng om ProJared-situationen. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Så stänger man av alla restriktioner i Tesla Model S
För den som vill göra donuts och annat

Brooks som driver YouTube-kanalen DragTimes har en Tesla Model S P100D och han upptäckte nyligen en liten bugg i bilens system som låter användaren stänga av alla restriktioner. Det innebär bland annat att man kan göra donuts med bilen, vilket han självklart ger sig i kast med att göra. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Epic Games bjuckar på Läderlappen-spel
Arkham Collection och LEGO Batman

Epic Games Store fortsätter bjuda på gratisspel året ut och den här gången är det ett ordentligt paket med Batman-spel. Mer specifikt handlar det om Batman: Arkham Collection, med Arkham Asylum, Arkham City och Arkham Knight, samt LEGO Batman-spelen Batman the Videogame, Batman 2: DC Super Heroes och Batman 3: Beyond Gotham. Spelen hittar ni via länken här nere till vänster och är helt gratis att börja lira. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

K's Choice - Believe
Fredagsklassikern

Det är nu hela 21 år sedan som det belgiska rockbandet Kx27s Choice släppte singeln Believe. En låt som jag själv lyssnade väldigt mycket på förr i tiden och det var kul att leta upp den igen och digga loss. Faktum är att jag återupptäckte den tack vare bonusklippet nedan där Sarah Bettens står för sången - samma Sarah som frontar Kx27s Choice. Ha en trevlig helg! Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Shia LaBeouf mumsar heta kycklingvingar
Fäller en tår

Den senaste gästen att sätta sig i den heta stolen hos Sean för att äta lite heta kycklingvingar är Shia LaBeouf. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Skådisars dialekt när de spelar riktiga personer
Expert berättar om de har fått till det

Dialekt-experten Erik Singer är tillbaka och den här gången snackar han om dialekter skådespelare försöker härma när de ska spela riktiga personer. Exempelvis Rami Malek när han gjorde Freddie Mercury. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Reklamfilm för Skogen
Lisebergs nya Halloween-skräckis

Den 11 oktober har Liseberg premiär för sin nya Halloween-specialare Skogen som är ett skräckhus där man för första gången tas med på en obehaglig vandring utomhus i mörker. Nu får vi en reklamfilm som visar lite vad man kan vänta sig. "Det är ingen vanlig skräckvandring eller skogstur vi pratar om här, utan det är dina värsta hjärnspöken som väcks liv till i mörkret. Många kan nog känna igen sig i en plats som förvandlas totalt när mörkret faller. När varenda skugga eller ljud spelar ett spratt i ditt huvud och blir till din egen värsta mardröm." Vågar ni? Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Så här gör du din egen havremjölk
Är du på mjölk- eller oatly-laget?

Oatly och Arla håller på och tjafsar om det där med mjölk och havredryck är dumt eller inte. I det här klippet rantar Johan om just detta men visar också hur galet enkelt det är att göra sin egen havredryck. Vilken sida är du på i den här debatten? Tumnagel
63kg
+
Roger Åberg

J.J. Abrams släpper serietidning om spindelmannen
Tillsammans med sin son

Regissören J.J. Abrams har tillsammans med sin son Henry skrivit en egen serietidning om Spindelmannen. I den ska vi få se Peter Parker på ett sätt som vi aldrig har sett honom förut. Illustrerat har Sara Pichelli gjort. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Säsongswhisky med portvinsfinish
Nytt från Mackmyra

Tillsammans med den portugisiska portvinsproducenten Quinta Do Vallado har Mackmyra tagit fram en whisky som slutlagrats på ekfat mättade med portvin. Man kallar den för Vintersol och det här ska vara en elegant lätt kryddig whisky med toner av solvarma frukter, tropiska bär, smörig päronkola och rostad ek. Släpps i begränsad upplaga på Systembolaget den 4 oktober och har artikelnummer 4063501. För en flaska på 700 milliliter får man betala 599 kronor. Alkoholhalten ligger på 46,1 procent. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Gin-märket Hendrick's lanserar högtalare
Komplett med drink-hållare

Det här som ser ut som något steampunk-hittepå framtaget för Burning Man är faktiskt en smart högtalare döpt till Horatio. Och den kommer från Hendrickx27s som mest är kända för sin gin. Högtalaren har även en liten platå där du kan ställa din drink samtidigt som du lyssnar på något trevligt som strömmar ur den lilla tratten. Vad högtalaren har för specifikationer får vi tyvärr inte reda på just nu. Knasig grej men ändå ganska så kul. Endast fem stycken kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 1113 dollar. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Så skriver och regisserar Wes Anderson
Har sin egen stil

Regissören Wes Anderson har sitt alldeles egna lilla sätt att göra film på. I det här klippet får vi reda på lite mer hur han tänker kring att skriva och regissera. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Ny singel från Wilco
Everyone Hides

I juli berättade gruppen Wilco att man hade ett nytt album på gång och nu släpper man den andra singeln från den kommande plattan. Låten heter Everyone Hides och den kommer att finnas med på albumet Ode to Joy som släpps den 4 oktober. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Fabio Wibmer leker med sin cykel
På gatorna i Österrike

Här får vi se när trial-cyklaren Fabio Wibmer förvandlar gatorna i Österrike till sin egna lilla lekplats. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Kött-expert testar kött
Vilket kostar mest?

Angie Mar kan det här med kött och hon har bland annat skrivit boken Butcher and Beast: Mastering the Art of Meat. I det här klippet testar hon lite olika bitar för att avgöra vilken av dem som är dyrast. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green