40 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Maserati Alfieri Kan det här vara nästa GranTurismo?
Maserati Alfieri

Maserati överraskar utan att något har läckt ut långt i förväg med att presentera konceptbilen Alfieri. Läckra linjer och en bil som kan ligga till grund för nästa GranTurismo. Namnet kommer från en av bröderna som startade bilmärket för 100 år sedan.

Under den vackra huven sitter det en V8:a på 4.7 liter som ger 460 hästar och som har ett vrid på 520 Nm. Till den kopplas en sexstegad automatlåda. Undertill är bilen grundad på samma chassi som GranTurismo MC Stradale och längden är 4.59 meter, bredden 1.93. Hjulbasen mäter in på 2.7 meter.

Vad tycker ni? Ska denna ersätta den något gamla GranTurismon?

Bil, Maserati, Alfieri, Genève, koncept
Visa Pressmeddelande Maserati Alfieri

en stjärna på bilsalongen i Genève

Detta hundraårsjubileumskoncept utforskar

Maseratis stilistiska arv och antyder varumärkets

framtida formspråk.

Genève, 4 mars, 2014 - Maserati presenterade Alfieri, en 2+2 konceptbil för att fira

varumärkets hundraårsjubileum på Palexpo i Genève idag. Alfieri är en spännande,

men likväl realistisk och till hundra procent fungerande prototyp som kombinerar

klassiskt DNA med nya designstudier. I själva verket är sannolikheten stor att denna

Alfieri ger oss en hint om vad vi kan förvänta oss av Maserati inom i framtiden.

Det särpräglade konceptet bär namnet Alfieri, efter den mest berömde av Maserati

bröderna samt ett konstruktionsgeni som grundade "Officine Alfieri Maserati" i

Bologna för exakt hundra år sedan. Konceptet skapades på Maserati Centro Stile i

Turin av en liten grupp talangfulla unga designers som leds av Marco Tencone.

Hjärnan bakom projektet är Lorenzo Ramaciotti.

Företaget Maserati firar sitt hundraårsjubileum i år och inledde under förra året en

ambitiös plan för att ytterligare befästa det italienska varumärket som en tämligen

stark aktör i segmentet för premiumsportbilar – bl.a. genom nya generationer av

modellerna Quattroporte och Ghibli. På bara ett år, från 2012 till 2013, ökade

försäljningen med 150 procent, från 6 200 till 15 400 bilar.

Idag är Maserati en global aktör med ett komplett modellprogram som består av två

fyradörrars sedaner, två GT-sportbilar, fyra motorer (V8, V6 Twin Turbo, V8 NA och

en turbodiesel) och två olika konstruktioner (AWD & RWD). Inom en snar framtid

väntas även en SUV komplettera ett redan starkt modellprogram.

___________________________________________________________

Maseratis Alfieri koncept

Alfieri premiärvisas i rätt tid för att återupprätta Maseratis sanna inriktning vad gäller

design och produktion. Om de nya Quattroporte och Ghibli gav intrycket att Maserati

höll på att bli inriktad på sportiga, fyradörrars bilar i övre klassen, så är detta nya

koncept en helomvändning för att påminna alla om att varumärket har ett

beaktansvärt racing arv och en unik tradition inom sällsamma GT bilar.

Det råder ingen tvekan om att konceptet Alfieri är en avspegling av varumärkets

kärna. Det är en elegant, italiensk 2+2 stil som hos 1957 3500 GT, 1959 5000 GT

och 1969 Indy, och en tydlig bekräftelse av Maseratis racing-DNA. Med en

sportigare karaktär än Granturismo, skryter Alfieri med proportioner som kan bli

arketypiska för en framtida riktig sportbil och antyder definitivt varumärkets stilistiska

intentioner för den närmaste framtiden. "Maserati ändras inte. Maserati är alltid

Maserati", säger Ramaciotti.

Som med alla konceptbilar, finns det en stark önskan att Alfieri blir verklighet. Även

om den inte befinner sig i det sista prototypstadiet som morgondagens Grand

Touring, har den ändå skapats och konstruerats enligt en strategi som syftar till att

Enligt Lorenzo Ramaciotti, "Alfieri utgör en övergångsbrygga mellan 100 härliga år

av historia och en framtid som öppnar sig framför oss. Jag kan inte lova att vi får se

just den här bilen i produktion inom två år, men jag är säker på att vi får se något

Utvecklingsarbetet startade förra sommaren. Designers ombads att utgå från ett tomt

pappersark för att skapa ett koncept för Maseratis hundraårsjubileum. De skisser

som ledde till det som nu blev Alfieri dök upp bland många andra förslag.

En av de mest fascinerande bilar byggda någonsin, Maserati A6 GCS-53 från 1954,

designad av Pininfarina, visade sig vara en värdefull inspirationskälla för formgivare.

A6 GCS-53 var inte enbart en ovanlig tävlingsbil för manliga förare, det var ett

designmässigt mästerverk. Det var också den sista bilen som Pininfarina designade

för Maserati innan han gjorde en comeback med Quattroporte och Granturismo

under det första decenniet av 2100-talet. A6 GCS-53 var ett ikoniskt mästerverk

___________________________________________________________

Maserati S.p.A a socio unico

Direzione Stampa e Pubbliche Relazioni

Viale Ciro Menotti 322, 41121 Modena

Tel +39 059 8663.820 Fax +39 059 590.778

press@maserati.com



inom fordonsteknik och andlöst spännande med sina proportioner och sin design: en

minimal kupé placerad nästan över bakhjulen, en till synes oändlig motorhuv och

långa, slingrande vingar som sträckte sig nästan till bakhjulen.

Alfieri är naturligtvis mycket mer än en futuristisk tolkning av A6 GCS-53. Maserati

har en mångsidig designhistoria som uppmuntrar designers att se framåt i stället för

att sträva bakåt: "Med Alfieri ville vi testa framtida konstruktionslösningar", förklarar

Ramaciotti. "Bilen är mycket aggressiv men ändå elegant, kraftfull men stilren."

Förkortningen A6 GCS stod för Alfieri - 6 cylinder - Ghisa - Corsa - Sport, det vill

säga attribut som förklarar dess långa motorhuv och tvåsitsig bakre kupé.

Eftersom de inverterade A-pelarna i A6 GCS-53 inte var ett alternativ för den nya

Alfieri, har deras visuella effekt återskapats med hjälp av en skulpterad linje som

utgår från motorhuven och tonar bort mot dörrens övre linje, vilket gör att vindrutan

Den långa, låga ”näsan” är en stilistisk utveckling som härrör från samtida Maserati-
modeller. Gallret är vertikalt avdelat i två konkava sektioner som verkar hänga i

luften. Eleganta DRN-ljus har en tydlig accentlinje med det ikoniska "V"-motivet i

mitten. De aggressiva strålkastarna har bi-xenon LED-lampor och omges av

karakteristiska ”ögonbryn”, något som också finns på dubbla avgasrören.

De tredimensionella ”polkagris”- bakljus består av två röda yttre element med en vit

del inne. Deras form följer harmoniskt den bakre axeln på bilen och kompletterar

luftkanalerna undertill för att skapa ett imponerande racingstil bakifrån.

Alfieris designers har tagit fram en effektfull men stilren form där de enda dekorativa

element, stiliga tredubbla luftkanaler på hjulhusen, är snyggt integrerade. Denna

iögonfallande silhuett nästan lockar dig att smeka den.

Hjulen är speciellt utformade för Alfieri - konceptet. Smidda aluminiumfälgar, 21" bak

och 20" fram, har dekorativa ekrar som för tankarna till klassiska ekerhjul från1950-

Även om formen är den dominerande delen, spelar färger och detaljer en viktig roll.

Metallic färg metall som heter "Steel Flair" har valts för detta Maseratis 100-

årsjubileums koncept. Detta val av finish bidrar till Alfieris eleganta form med ett

raffinerat, tekniskt och modernt utseende, som om en metallisk slöja har draperats

De dekorativa ekrarna i de smidda fälgarna, bromsoken, galler, de ikoniska trippla

luftkanalerna, den bakre diffusorn, det provocerande ”ögonbrynet” som omger

___________________________________________________________

Maserati S.p.A a socio unico

Direzione Stampa e Pubbliche Relazioni

Viale Ciro Menotti 322, 41121 Modena

Tel +39 059 8663.820 Fax +39 059 590.778

press@maserati.com



avgasrören är alla i Maserati Blue färg. Alfieris signatur, hämtad från ett gammalt

Maserati dokument, placerad i fördjupningen för registreringsskylten på baksidan av

bilen är också i blå färg. Den främre stötfångarspoilern och bakre diffusorn är i

kolfiber med aluminiuminlägg.

Designteamet har i denna 2+2-sitskupé skapat ett verk av enkelhet och minimalism.

Den upphängda instrumentpanelen fick sin inspiration från Maserati 5000 GT.

Instrumentpanelen med ren, ekologisk, ton-i-ton design är byggd runt en central

Instrumentpanelen har en klassisk layout med två större klockor och två mindre

mellan dem. Kanten är utsmyckad med en liten "Officine Maserati" etikett.

I stället för analoga klockor, har instrumentpanelen TFT-skärmar som inspirerats av

menyer i moderna fotografiska kameror vid angivelse av km/t och motorvarvtal. I

stället för en roterande indikator, själva siffrorna roterar runt klockorna. Aktuell

hastighet och varvtal är markerade med en förstoringsglaseffekt.

Det finns till och med en touch av racing brutalitet inuti Alfieri. Golvet är i ett material

som efterliknar oxiderat stål, ett material som vanligtvis hittas i racerbilar från 1950-

Luna-vit och mörk Basalt-blå är de dominerande färgerna inuti Alfieris luftiga cockpit.

Poltrona Frau anilinläder med sitt naturliga utseende täcker sätena,

instrumentpanelen och mittkonsolen. Koppar framhäver subtilt vissa linjer och ger en

retrokänsla i den annars futuristiska miljön.

Interiören har en klassisk 2+2-layout med öppen bagageutrymmes del. De bakre

ryggstöden har en unik, avlång utformning. Väl synliga från utsidan, tillför de en

fartkänsla till interiören. Baksätena kan tippas framåt 90 grader och även fungera

Sätenas profilinsatser, växelspaken och den ovala klockan på mittkonsolen som är i

aluminium har fått en finish för hand och en skyddande beläggning i en naturlig

kopparfärg. Alla andra aluminiumkomponenter, inklusive pedaler, paddlar på

växellådan och rattekrar har också hand finish och beläggning i palladium färg.

___________________________________________________________


Passagerarsätena, trots att de är inspirerade av racingsäten från 50-talet, är

futuristiska och har en modern form med halvintegrerade nackstöd och en bro-

Den tre-ekrade ratten och med kronan i mitten bildar en tredimensionell skulptur som

ser ut att ha kommit från en italiensk hantverksverkstad. I likhet med resten av

Alfieris inredning, är den också 100% handgjord.

Den ovala klockan med en röd-blå ryggplatta har två urtavlor och är uppenbarligen

inspirerad av en klassisk kronograf.

Alfieris chassi är baserat på Granturismo MC Stradale med 24 centimeter kortare

axelavstånd, vilket är proportioner av en äkta superbil. Alfieri är 4 590 mm lång med

en 2 700 mm hjulbas, 1 930 mm bred och 1 280 mm hög.

Under den snygga kroppen ligger en transaxel plattform från Maserati Granturismo.

Denna 4,7 liters naturligt aspirerade V8-motor från Maranello utvecklar 460 hk vid 7

000 rpm och 520 Nm vid 4 750 rpm och ger Alfieri en verklig drivande kraft. Tack

vare en speciell layout av avgasrören, producerar detta V8-fullblod också ett

häpnadsväckande ljud som verkligen gjorde ett intryck i Genève när konceptet

En sexväxlad, elektro-manövrerad växellåda (MC Shift) är monterad i en enda enhet

med differentialbroms och sammankopplad med motorn via ett styvt kardanrör.

Transaxellayouten ger Alfieri en optimerad fram-bak viktfördelning med en liten

Alfieris kol-keramiska skivbromsar kommer direkt från Granturismo MC Stradale och

kombineras med blåa Brembo bromsok.
54.0° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 4 mar 2014, 11:05
Maserati Alfieri Kan det här vara nästa GranTurismo?
54.0°
0