m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!
McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Den ultimata gatlegala banbilen

Bil / McLaren

Modellen som McLaren internt kallat för P15 är nu äntligen officiell, och den heter Senna. Det här är en hyllning till racerföraren Ayrton Senna och beskrivs av tillverkaren som en gatlegal hyperbil för banan. Det här är dock inte ersättaren till P1 utan en modell som kommer att finnas jämte den kommande tresitsiga bilen som internt går under BP23. Eller finnas och finnas, alla 500 stycken exemplar av Senna är redan sålda. För 750 000 pund innan skatt styck. Den sista auktionerades ut i går kväll och den gick för två miljoner pund innan skatt, överskottet gick till stiftelsen Ayrton Senna Foundation.

För slanten har köparna fått en riktig extrem kärra baserad på 720S. Torrvikten ligger på 1 198 kilo vilket gör den här till tillverkarens lättaste gatbil sedan McLaren F1, och hela 220 kilo lättare än modellen den baseras på. Bakom monocoquen i kolfiber sitter den välbekanta V8:an med dubbla turbo på 4,0 liter. Här ger den 800 hästar och 800 newtonmeter. Den kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda som skickar vidare kraften till bakhjulen. Vad Senna har för prestanda berättar man inte utan säger bara att den kommer att ha "savage performance", och det stämmer troligtvis.

Utseendet kan man ha mycket åsikter om men den ser ut som den gör för att kunna prestera, allt är där av en anledning och har en funktion. Både i fronten och baken finns det aktiv aerodynamik som ser till att marktrycket är det bästa i alla lägen. I luftintagen finns det klaffar som kan öppna och stänga för att styra luften dit det är lämpligast, och den enorma vingen där bak ser till att hålla rumpan i shack när det börjar gå fort. Fjädringen är en uppdaterad version av det som finns på P1 vilket innebär att dämpare och krängningshämmare är aktiva och elektroniskt styrda. Förutom inställningarna Comfort, Sport och Track finns här även ett nyutvecklat Race-läge. Knappar man in det sänker bilen sig ytterligare och styvar upp fjädringen rejält. Knappen har man placerat i taket för extra coolhet, här sitter även start-knappen för att få igång bilen. Bromsarna är keramiska och de mest avancerade McLaren någonsin tagit fram för en gatbil, men vilken dimension de är i får vi inte reda på för tillfället. Som däck har man valt specialtillverkade Pirelli P Zero Trofeo R.

Många grejer känner man igen från McLarens övriga modeller men Senna skiljer sig på ett par punkter ändå. Bland annat så har dörrens sidoruta en delning på mitten, och det finns en extra ruta på dörren för att skapa mer känsla av rymd i kupén. Man kan om man vill istället få en kolfiberpanel här men det är ju klart mycket ballare med så mycket glas. Väl på insidan finns bara det viktigaste och det mest iögonfallande är de extremt skålade stolarna som lär hålla fläsket på plats. Den treekrade ratten saknar helt knappar och annat och framför sig har man bara en mycket smal skärm som visar hastighet och varvtal. Detta är en version av den som finns i 720S men där går den att fälla upp så den blir större, det verkar inte vara fallet här.

Produktionen kommer att dra igång tredje kvartalet nästa år. Bilen kommer att ställas ut på mässan i Genève i mars.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Visa
Pressmeddelande
The McLaren Senna: the ultimate road-legal track car

§ New Ultimate Series is the most extreme McLaren road car yet
§ Bears the name of legendary Formula 1 driver, Ayrton Senna, honouring its status as the
ultimate McLaren track car, legalised for the road
§ At 1,198kg (2,641lbs), the lightest McLaren road car since the iconic McLaren F1
§ 4.0-litre twin-turbocharged V8 is the most powerful McLaren road car internal combustion
engine ever, with 800PS (789bhp) and 800Nm (590 lb ft)
§ Power to weight ratio of 668PS-per-tonne delivers savage performance
§ The purest connection between driver and car of any road-legal McLaren
§ Aggressive appearance epitomises ‘form-follows-function’ McLaren design philosophy
§ Mid-engine, rear-wheel drive chassis – the optimum configuration for dynamic excellence
§ Priced at £750,000 including taxes (UK)
§ Production limited to 500 units, all hand-assembled at the McLaren Production Centre in
Woking, Surrey, England from Q3 2018

“You commit yourself to such a level where there is no compromise. You give everything you have;
everything, absolutely everything.”
Ayrton Senna
The McLaren Senna has been designed, engineered and developed with single-minded purpose: to be
the ultimate McLaren track-concentrated car for the road. Legalised for road use, but not sanitised to
suit it, the new Ultimate Series deliberately compromises McLaren’s trademark breadth of supercar
daily usability; instead it provides the purest connection between driver and car, to deliver the most
intense circuit experience of any road McLaren.
The technical recipe is classic McLaren Automotive supercar, a pedigree established and earned in the
short time elapsed since the pioneering sports and supercar company was founded in 2010, but taken
to another level entirely in the McLaren Senna. Ultra-lightweight construction, with carbon fibre
chassis and body panels. Mid-mounted, twin-turbocharged V8 McLaren engine. Rear wheel drive.
Sophisticated race-derived suspension that delivers an unparalleled blend of control and dynamic

balance. Electro-hydraulic steering that rewards accurate inputs and gives the purest feedback. And
two seats – but with absolute focus on the importance of the one that the driver occupies.
The carbon fibre Monocage III chassis that forms the core of the McLaren Senna is a further
development of the structure that underpins the McLaren 720S and the strongest monocoque ever
built by McLaren for a road-legal vehicle. Every body panel is made from carbon fibre, in line with a
relentless focus on the weight of every individual component that has resulted in the McLaren Senna
being the lightest road-legal McLaren since the iconic F1 road car, at just 1,198kg*.
With maximum power of 800PS (789bhp), the McLaren Senna enjoys a power-to-weight ratio of
668PS per tonne. This statistic immediately underlines the performance credentials of the newcomer
to the McLaren Ultimate Series, a product family introduced with the McLaren P1TM that is reserved for
the rarest and most extreme McLaren cars.
Unsurprisingly, there are strong echoes in the new McLaren Senna of the incredibly focused
philosophy behind the McLaren P1TM; where the latter was designed to be the best driver’s car on road
and track, the ambition for the McLaren Senna is for it to be the best road-legal track car, setting a
new benchmark for circuit excellence with track prowess absolutely taking precedence.
“The McLaren Senna is a car like no other: the personification of McLaren’s motorsport DNA, legalised
for road use but designed and developed from the outset to excel on a circuit. Every element of this
new Ultimate Series McLaren has an uncompromised performance focus, honed to ensure the purest
possible connection between driver and machine and deliver the ultimate track driving experience in
the way that only a McLaren can.”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive
Given the famous name that this new McLaren bears, its unrivalled extreme performance and dynamic
excellence should be no surprise. The legendary Formula 1 racing driver was renowned for his
exceptional powers of concentration and single-minded focus on being the best on the track. The
McLaren Senna driver is hardwired into the dynamic experience the car delivers. Their connection to
the car comes through the steering wheel, the pedals and the seat. Every sensation that comes from
driving at speed is precisely communicated, putting the driver in total control.
The indomitable spirit of Ayrton Senna has always been alive at McLaren and the McLaren Senna will
further amplify his global legacy and link to the McLaren brand.

MEDIA

“Our family is extremely proud of the naming of the new Ultimate Series McLaren Senna. This is the
first project that really connects with Ayrton’s racing spirit and performance. The McLaren Senna
honours my uncle because it is so utterly dedicated to delivering a circuit experience that allows a
driver to be the best they can possibly be. There is an absolute, seamless connection between car and
driver and this pure engagement, these sensory cues that a driver responds to and relies upon, ensure
an experience so focused and immersive that you are left in awe of the depths of excellence the
McLaren Senna possesses.”
Bruno Senna, racing driver and McLaren Ambassador
Visually, the McLaren Senna shocks. The first impression is of an aggressive, unforgiving machine,
organic shapes having given way to a design language that is purposely fragmented in pursuit of
absolute performance. With downforce and aerodynamic balance the guiding principles, this car is the
purest expression yet of the ‘form follows function’ design philosophy embraced by McLaren.
Viewed from above, the body is nature’s most efficient shape – a teardrop – with body components
‘clipped’ onto the cabin to deliver optimal aerodynamic performance. McLaren’s designers went to
extremes by cutting open the ‘shrink-wrapped’ body to reduce weight visually and functionally; while
recognisably a McLaren in proportional terms, you cannot follow a single line from the front to the rear
without it passing through a functional air intake or vent.
The McLaren Senna introduces a new generation of ground-breaking front and rear active
aerodynamics, raising downforce and aero control to an unprecedented level to ensure the
performance potential can be fully exploited. Every element of the body design, from the front splitter
to the double diffuser at the rear, has been developed to optimise downforce and aerodynamic
balance, whether under braking, adjusting the throttle mid corner, or applying power on corner exit.
There is also an opportunity for added visual drama, with the front aero blades available finished in
one of five ‘By McLaren’ theme specifications that include Azura Blue and McLaren Orange. The same
linked accent colour can also feature on the brake calipers, visible door gas struts and seat trims.
Cooling requirements played an equally crucial role in the overall design of the McLaren Senna: the
rear clamshell, for example, was born from the twin demands of aerodynamic and cooling
performance, with prominent ‘gurney’ flaps ahead of a succession of stepped louvres directing air
away from the rear deck and down the sides of the body. The resulting area of low pressure draws hot
air out from the high-temperature radiators and engine bay, with the louvres ensuring that the airflow
does not impact the efficiency of the rear wing. The ‘slash cut’ finishers of the unique Inconel and
titanium exhaust exit through the lowest rear deck (measured at the trailing edge) of any McLaren
road car, the angle of the pipes directing exhaust gas away from the rear wing.

MEDIA

The slim, rear LED taillights have been subject to the same exacting attention to detail as the
headlights and every other aero-relevant component, the single-blade design minimising
interruptions to airflow.
The double diffuser at the rear of the car is unmistakeable. Created as a single piece of carbon fibre, it
begins under the rear axle and as it increases in height accelerates air out from under the vehicle. This
creates a low-pressure zone that sucks the McLaren Senna even tighter to the ground. Equally
unmissable is a huge, double-element carbon fibre rear wing that at its highest point sits 1,219mm
from the road when the car is stationary. Hydraulically actuated and with a planform surface area of
more than 6,500cm2

, the wing constantly adjusts to optimise the levels of downforce and

aerodynamic balance and functions as an airbrake under heavy braking.
The depths of connection with the new Ultimate Series car will be experienced in full once in the
driver’s seat and on a circuit, but the intimate relationship with the McLaren Senna begins before that,
simply by entering the car. McLaren F1-inspired dihedral doors hinge forwards and upwards, opening
with a portion of the roof to expose noticeably low sills and an aperture of sufficient size for drivers or
passengers to easily enter or leave the cockpit, even when wearing a helmet and a race suit.
The doors, which are constructed of carbon fibre, feature two-piece glass side windows with a fixed
top part and a smaller opening section below. Both the door upper (effectively part of the roof) and
the lower half of the door side can be specified with glass as a replacement for the carbon fibre panels
that are standard-fit. This enhances the sense of space inside the cockpit and in the case of the glazed
door lower, dramatically reinforces the visual connection between driver and track environment. To
accommodate the door design, the release mechanisms and window switches are housed alongside
the engine start button in a carbon fibre console above the driver’s head.
The cockpit environment reflects the stripped-back, functional nature that is evident in every aspect
of the McLaren Senna. Visual carbon fibre is used extensively. Dependent on customer preference,
Alcantara® or leather covers the seats, facia and side airbags, but the absence of any other interior
trim both saves weight and reveals the construction of the doors. Even the gas struts are exposed to
save vital grams.

Driver controls have been deliberately kept to a minimum to reduce ‘cockpit clutter’ and the three-
spoke steering wheel is free of buttons and switches, creating a pure focus on sensory feedback. All

the information the driver needs comes from the high-definition McLaren Folding Driver Display and
central infotainment screen. And while McLaren designers stopped short of removing the second seat

MEDIA

altogether, there is no contingency for excess baggage; storage space is restricted to a chamber
behind the seats integral to the Monocage III with just enough room for two helmets and race suits.
Codenamed M840TR, the 4.0-litre twin-turbocharged V8 engine at the heart of the McLaren Senna is
the most powerful road car internal combustion engine ever created by McLaren, producing 800PS
(789bhp) and torque of 800Nm (590 lb ft). The engine’s dry sump lubrication and flat-plane
crankshaft are technologies with their roots in motorsport. Lightweight internal components reduce
mass in the powertrain and combine with ultra-low inertia, twin-scroll turbochargers and
electronically controlled wastegates to deliver lightning-quick throttle responsiveness.
From the outset of the programme, McLaren engineers determined that the full mechanical symphony
of the engine – from intake to combustion to exhaust – had to be central to the sensory experience.
Those fortunate enough to drive the McLaren Senna will feel the cockpit come alive with the sound of
air rushing into the roof-mounted ‘snorkel’ intake and mixing in the carbon fibre plenum, producing

precisely tailored high-frequency sounds that deliver a vivid experience. At the same time, low-
frequency sounds from the engine are transferred into the cockpit through unique engine mounts,

exciting the double-walled rear structure of the carbon fibre Monocage and amplifying every change
in engine revs, making it seem almost as if the V8 is sitting alongside the driver.
A dual-clutch, seamless-shift, seven-speed gearbox delivers power to the rear wheels. A fully
automatic mode is the default, with the driver able to choose full manual control of gear shifts via
paddles mounted on a rocker behind the steering wheel. The elongated carbon fibre paddles are
optimised to be used both with or without racing gloves, and create a deep sense of mechanical
connection with the McLaren Senna.
The character of the 4.0-litre twin-turbo McLaren V8 and the transmission can be tailored using the
Active Dynamics Panel, with the driver having a choice of Comfort, Sport or Track powertrain modes.

Whatever the mode, performance is suitably savage. Throttle response is immediate and neck-
snapping, pinning the driver back into their seat.

“The McLaren Senna delivers true performance, all the way to the limit of a driver’s ability. With a truly
astonishing power-to-weight ratio, this car is about performance that is accessible and attainable, yet
at the same time exciting and challenging for the very best drivers in the world – and with an intense,
sensory experience to match.”
Andy Palmer, Vehicle Line Director, McLaren Ultimate Series

MEDIA

RaceActive Chassis Control II (RCC II) hydraulic suspension works in harmony with front and rear active
aerodynamics and the ultra-rigid Monocage III to deliver an incredibly intensive experience on a circuit.
Every element of the McLaren Senna has been designed to maximise the connection between driver
and car, at all speeds and in every situation. Painstaking work on the damping and steering weight has
ensured that the car feels fully ‘alive’ well below its upper limits; even when the suspension is not fully
loaded and tyres not absolutely compressed, the rich texture of communication blends with the
feedback transmitted to the driver as aero levels and cornering speeds build.
RCC II is a double-wishbone suspension system that additionally features hydraulically interconnected
dampers and a hydraulic replacement for conventional mechanical anti-roll bars. It also further
develops the variable stiffness and ride height technology first seen in the pioneering hydraulic
system in the McLaren P1TM.
The adaptive dampers are interconnected hydraulically, both left to right and front to back, with two
valves per damper to independently adjust for compression and rebound. The stiffness of the McLaren
Senna is separately controlled using a kinetic roll system, or K-damper. The continuously variable RCC II
system advances the control strategy introduced on the McLaren 720S and also adds a Race mode,
which introduces a lower ride height, lower centre of gravity and significantly stiffer suspension.
Dynamic parameters are adjusted by the driver through the Active Dynamics Panel located on the
centre console to select Comfort, Sport or Track modes or via a switch in a roof-mounted panel to
access Race mode.
The braking system of the McLaren Senna is the most advanced ever fitted to a McLaren road car,
using carbon ceramic discs and motorsport technologies to deliver extreme performance. Tyre choice
is equally focused, with bespoke Pirelli P ZeroTM Trofeo R tyres developed in conjunction with McLaren
technical partner, Pirelli. Designed for race tracks but approved for road use, they enable a McLaren
Senna to be driven to a circuit. Only one style of wheel is available: an ultra-lightweight alloy wheel
with a race-inspired centre lock system.
The third model introduced under the McLaren Track22 business plan, the McLaren Senna will be
hand-assembled in England at the McLaren Production Centre. Production will be limited to 500
vehicles, each costing from £750,000 including taxes (UK price) and all already allocated.

The ultimate road-legal, track-concentrated McLaren hypercar will make its public debut in March, at
the 88th Geneva International Motor Show. More information about the McLaren Senna, together with
images and films, is available now at http://cars.mclaren.com/ultimate-series/mclaren-senna.
43.0°
0

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna

Den ultimata gatlegala banbilen

Adam Savage bygger en ljussabel
Lukes till och med

Här har vi ett klipp där man under en knapp timmes tid kan se när Adam Savage bygger en ljussabel från Stjärnornas krig. Modellen han bygger är Lukes från Jedins återkomst. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

DN granskar företag bakom bitcoinbluffar
Företag i San Diego som ligger bakom dem

Många som hänger på svenska sajter har säkert under det senaste året stött på diverse bluffannonser som försöker locka folk att investera i bitcoin med via bilder på svenska kändisar. Dessa annonser har till exempel vid flertal tillfällen dykt upp här hos oss på Feber trots att de blockeras direkt när vi får syn på dem. Men folket bakom annonserna lyckas ändå få genom dem på sajter genom att bara ändra lite källdata. Nu har DN gjort en ordentlig granskning av företaget som ligger bakom dessa bluffannonser. Tydligen är det ett företag i San Diego som heter Ads Inc Media som ligger bakom dem. DN skriver bland annat att Ads Inc Media har databaser med hundratals gigabyte med färdiga bluffannonser på flera olika språk. Personen bakom företaget, som även är dess grundare, dog i en helikopterkrasch förra året så formellt är det hans dödsbo som är ägare. I sin granskning lyckades DN dock inte få någon av Ads Incs Medias representanter för någon kommentar. DN:s djupdykning erbjuder intressant, frustrerande samt tragisk läsning och kan hittas via länken nedan. Tumnagel
39.7°
+
Frode Wikesjö
0

Monoliten i Utah har försvunnit
Försvann lika mystiskt som det dök upp

Tidigare i veckan hittade personal från Utah Department of Public Safety en mystisk monolit som stod placerad på en avlägsen plats någonstans i öknen. Monoliten upptäcktes under en inspektionsrunda i helikopter när man flög över en avlägsen plats i Red Rock Country. Denna monoliten hade tre sidor och var lite över tre meter hög. Vem som hade placerat den på den svårtillgängliga platsen finns det fortfarande inga uppgifter om och inte heller varför någon skulle ha ställt den där. Men nu har denna monolit försvunnit igen. Exakt vem som tagit objektet är oklart men myndigheten Bureau of Land Management har sagt att den bortforslats av några, för dem, okända personer. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Skådespelaren bakom Darth Vader har dött
David Prowse har lämnat oss

Den brittiska skådespelaren David Prowse har dött 85 år gammal. David är sannolikt mest känd för sin roll som Darth Vader i de första tre Sjärnornas krig-filmerna. Hans röst dubbades som bekant över av James Earl Jones men bakom masken var det David Prowse som gällde. Tumnagel
21.3°
+
Frode Wikesjö
0

Japanskt i topp i amerikansk kundundersökning
Volvo klättrade sex placeringar

Amerikanska Consumer Reports har än en gång genomfört kvalitetsundersökningen Annual Auto Reliability Survey där de rankar vilka bilmärken som anses vara mest problemfria. Som så många gånger tidigare är det japanskt i toppen med Mazda på första plats, Toyota på andra och Lexus på tredje platsen. Volvo har klättrat upp några placeringar jämfört med förra årets lista men kommer trots det inte högre upp än plats nummer 18. Varje bilmärke får poäng på skalan 0 till 100 där poängen räknas från medelvärdet av bilmärkets olika modeller. Värt att nämna är att dessa poäng är baserade på amerikanska bilägares åsikter kring de olika modellerna. Läs mer om undersökningen via länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Uppdaterad version av SaGa Frontier på gång
SaGa Frontier Remastered heter det

Lite halvt oväntat så meddelade Square Enix i går kväll att de kommer släppa en uppdaterad version av PlayStation-spelet SaGa Frontier från 1997. SaGa Frontier Remastered kommer det heta och släpps till sommaren på PlayStation 4, Switch, Steam, Android samt iOS. Denna uppdaterade version kommer inte enbart bjuda på uppdaterad grafik utan också på en ny spelbar karaktär samt lite fler grejer som man kan göra. SaGa Frontier för PlayStation släpptes aldrig i Europa så det blir första gången det dyker upp här. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Utopia läggs ner
En säsong fick räcka

Amazon meddelade i veckan att den amerikanska versionen av science fiction-dramat Utopia läggs ner efter bara en säsong. Utopia är en konspirationsthriller som följer en grupp unga fans som träffas när de upptäcker att konspirationen i en underlig serietidning, Utopia, existerar. Serietidningen talar om mänsklighetens och världens undergång och gruppen beger sig ut för att rädda sig själva och mänskligheten. Utipia kan i Sverige ses på Amazon Prime Video. Tumnagel
35.4°
+
Frode Wikesjö
0

Redmi släpper sin första smarta klocka
För knappa 400 kronor

Xiaomi budgetserie Redmi kommer under nästa vecka lansera sin första smarta klocka i Kina. Klockan heter enkelt nog Redmi Watch och kostar 299 yuan (386 kronor). Den rektangulära skärmen är 1,4 tum stor med böjt glas. Klockan styrs via pekande och en liten knapp på sidan eller en tillhörande mobilapp. Klockan kommer i flera olika färgvarianter om man nu vill spexa till det lite. Annat som du kan hitta i klockan är NFC, Bluetooth 5.0, pulsmätare och ett batteri som ska hålla i sju dagar eller tolv om den körs i energispararläget. Den ska vara vattentät upp till 50 meter om du nu har sådana ambitioner. Klockan släpps i Kina den 1 december och kommer antagligen dyka upp i andra marknader under nästa år. Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0

David Lynch har ny Netflix-serie på gång
Ja tack!

En ny serie av David Lynch, som just nu går under kodnamnet Wisteria, är på gång för Netflix. Inspelningarna kommer dra igång under maj månad 2021. Wisteria kommer både skrivas och regisseras av David vilket ju låter lovande. Mycket mer än så vet vi tyvärr inte men något nytt från David Lynch borde ju räcka för att få till ett litet halvres i alla fall. Tidigare i år så skrev Reddit-användaren canthaveit att Wisteria var ett projekt med en budget på 85 miljoner dollar och inspelningen skulle ta hela 200 dagar. Användaren skrev också att det skulle bli 25 entimmes långa avsnitt eller att det också kunde bli 13 "minifilmer". Om detta nu stämmer återstår väl att se när Netflix offentliggör projektet på riktigt. Tumnagel
36.4°
+
Frode Wikesjö
0

AP-fonder investerar i ZTE
Trots att staten har svartlistat dem

SVT rapporterar att tre svenska statliga AP-fonder (första, andra och sjunde AP-fonden) äger aktier i det kontroversiella telekombolaget ZTE. Detta trots att bolaget nyligen svartlistades av PTS eftersom den svenska säkerhetspolisen anser att bolaget kan vara en säkerhetsrisk. PTS har som bekant tidigare beslutat att operatörer inte får använda 5G-utrustning från de kinesiska telekombolagen Huawei och ZTE av säkerhetsskäl. Detta efter Säpo och Försvarsmakten meddelat att det finns risk att den kinesiska regimen kan utnyttja bolagen för olovlig övervakning. SVT:s granskning visar också att att dessa tre AP-fonder tillsammans har aktier värda över en miljard kronor i åtta kinesiska telekom- och övervakningsbolag som finns med på USA:s svarta lista över kinesiska bolag som anses vara säkerhetshot. Tumnagel
16.0°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har testat Ambi Climate Mini
Smart kontroll för värmepumpen

För någon månad sedan släppte Hong Kong-baserade Ambi Labs sin Ambi Climate Mini vilket kort och gott är en mindre variant av deras tidigare modeller Ambi Climate samt Ambi Climate 2. Precis som sina föregångare så fungerar Minin som en glorifierad fjärrkontroll till din värmepump eller klimatanläggning. Detta är extra praktiskt om man till exempel har en stuga som man vill se till är varm och go när man kommer fram. Men dess primära syfte är gjord för att justera temperaturen i hemmet så man har en konstant behaglig temperatur oberoende av andra faktorer. Den är kompatibel med mängder av olika fjärrkontroller och även om just din modell inte är med i listan så kan den lära sig de olika signalerna för de flesta kontrollerna. Räckvidden är också vettig, jag hade min på 5 till 6 meters avstånd och det var aldrig några problem. Denna nya modell är endast 24 mm hög och har en trevlig diskret design. I för­pack­nin­gen får du med USB-kabel, en strö­madapter och ett väg­gfäste om du vill hänga den på väggen. Trots sin storlek har den samma sensorer och funktioner som tidigare generationen, det vill säga sensorer för temperatur, fuktighet samt för synligt och infrarött ljus. En av Minins mer spännande funktioner är "Comfort AI Assistant". Det fungerar så att man under en initial period berättar för enheten om man tycker att det är för kallt eller varmt. Utefter det skräddarsyr appen en profil för dig och ser till att temperaturen alltid ligger där du föredrar att den ska vara. Men det är inte så pass enkelt att den bara känner av att det är 23 grader utan de olika sensorerna kombinerat med liveinformation från vädertjänster ser till att faktorer som solljus samt luftfuktighet tas med i beräkningarna. Har man fler användare i hemmet med oli­ka pref­er­enser när det gäller tem­per­a­tur så bal­anseras det­ta så att alla blir nöj­da. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Populär srirachasås kan förbjudas
Kom igen nu 2020!

Den populära srirachasåsen från märket Huy Fong Foods kan försvinna från svenska butikshyllor. Detta eftersom den innehåller tillsatsämnet E 222 (natriumvätesulfit) vilket är ett otillåtet konserveringsmedel enligt EU:s regelverk. Det malmöbaserade företaget CT Food AB, som är Sveriges enda importör av chilisåsen fick från miljöförvaltningen i Malmö stad ett importförbud för såsen från den 1 december. CT Food har dock överklagat domen vilket har skjutit upp förbudet fram tills domen fastställs i domstol. CT Food är så klart inte helt nöjda med allt detta och hade detta att säga om det hela: – Vi håller inte med. Det känns som det finns viktigare och mer allvarligare saker än en chilisås som har funnits i Sverige i över 25 år och i hela världen i över 40 år Grejen med natriumvätesulfit är att det kan hittas i andra livsmedelsprodukter så som vin och potatismos där det är tillåtet. CT Food säger att ämnet inte inte blivit godkänd för såser av EU eftersom man aldrig har ansökt om att det ska bli det. Därför har det automatiskt bedömts som icke godkänd något som då nappades upp av Malmös miljöförvaltning. Om detta förbud nu blir av så kommer srirachaflaskorna som redan är importerade och ute på butikshyllorna ej drabbas. Utan beslutet handlar enbart om att nya flaskor inte får tas in i landet. Tumnagel
-0.2°
+
Frode Wikesjö
0

Bakom kulisserna för The Irishman
En ordentlig titt

En specialutgåva av Martin Scorseses film The Irishman med Robert De Niro, Joe Pesci och Al Pacino är på gång för Criterion Collection. Den utgåvan innehåller så klart massvis med bonusmaterial bland annat en längre titt bakom kulisserna. Just den titten har släppts på YouTube och kan kollas in i klippet ovan. Det är en dryg halvtimme långt och innehåller en hel del intressanta saker om man nu är intresserad av filmen. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Stadia-trailer för Cyberpunk 2077
Med några minimala spoilers

De gångna veckorna har vi sett diverse klipp på hur Cyberpunk 2077 ser ut på de olika plattformarna. Google vill inte vara annorlunda och har nu släppt en fem minuter lång trailer som visar upp hur spelet kommer se ut på Stadia-versionen. Tydligen innehåller trailern lite mindre spoilers för handlingen så vill man inte veta något från handlingen kanske man ska skippa trailern. Cyberpunk 2077 släpps till Stadia den 10 december och köper du det på Google innan den 17 december får du ett Stadia Premiere Kit. Det innehåller en Stadia-kontroll, en Chromecast Ultra samt en månad Stadia Pro. Med Stadia Pro kan du spela spelet i 4K så länge du har en tillräckligt vettig internetuppkoppling. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Instabox satsar på omklädningsrum
Testa kläder du beställt direkt när du hämtar ut dem

Paketombudstjänsten Instabox har dragit igång något som man kallar för Instabox Stores vilket är lokaler som är helt dedikerade till att lämna ut paket som kunder beställt. Instabox har sedan tidigare installerat sina paketutlämnings-skåp i olika matvarubutiker, närbutiker, klädbutiker och liknande. Med Instabox Stores satsar tjänsten nu även på helt egna "butiker" som bland annat ska förses med omklädningsrum. Tanken bakom dessa är att den som hämtar ut ett paket ska kunna testa klädesplagg som beställts direkt när paketet hämtas ut och slänga eventuellt emballage till det beställda på plats. Instabox Stores finns för tillfället på tio platser Stockholm, närliggande Solna och i Frölunda utanför Göteborg skriver DI Digital. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ska bygga elbil i Polo-storlek
Ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro

Volkswagens ID-familj kommer som väntat att bara fortsätta växa med nya modeller hela tiden. Idag har vi ID.3 och snart även ID.4 men fler är på väg. Nu får vi reda på att en av dem är en liten rackare som kommer att vara i ungefär samma storlek som dagens Polo. Projektet går än så länge under namnet "Small BEV (Battery Electric Vehicle)" och målet är att få fram något som ut till kund ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro. Volkswagen har sagt att tillverkningen av hybrid- och elbilar måste upp med 40 procent 2030 men EU:s hårdare utsläppsregler har gjort att de ändrat den siffran till 60 procent istället. Mer än så här vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
50.7°
+
Bobby Green
0

Vi har testat Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000
Värstingrouter för seriösa gamers

Nighthawk Pro Gaming är Netgears routerserie som riktar sig mot spelare som vill ha massvis med kontroll över sin trafik för att minska latency och andra otrevligheter. Det senaste tillskottet i familjen är XR1000 och nyheterna är bland annat snabbare processor, senaste versionen av Duma OS samt stöd för Wifi 6. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Trailer för Gods Will Fall
Slagsmål och sånt

Deep Silver har presenterat Gods Will Fall och av titeln att döma så kommer vi puckla på en och annan gud i spelet. I spelet får vi ta kontroll över en grupp kämpar som är mänsklighetens sista hopp som måste ta sig an de onda gudarnas utsända bestar och demoner. Gods Will Fall kommer släppas 29 januari till PC, PS4, Xbox One, Switch och Stadia. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Det här är världens dyraste kaffe
Kostar 16 dollar per kopp

Världens dyraste kaffe kommer tydligen från Yemen och varför det kostar som det gör får vi reda på i det här klippet. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Trailer för Heaven's Gate: The Cult of Cults
Dokumentär om amerikansk domedagssekt

Heavenx27s Gate är namnet på en amerikansk domedagssekt som grundades 1974 och lades ned 1997. Medlemmar i sekten trodde att dess anhängare skulle hämtas från jorden av ett utomjordiskt rymdskepp och där få ett bättre liv. Den 24-26 mars 1997 begick 39 stycken medlemmar i sekten kollektivt självmord genom att äta pentobarbital och etanol samtidigt som de spanade in när kometen Hale–Bopp passerade jorden. I dokumentären Heavenx27s Gate: The Cult of Cults får vi lära oss mer om sekten, bland annat av tidigare anhängare och deras släkt. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green

Dee Dee - The One
Fredagsklassikern

Denna fredag behöver vi något som sätter ordentlig fart på pappen i högtalarna så därför kommer här Dee Dee med låten The One som 4 Clubbers har piffat upp lite. Den här är bara att maxa så mycket det går för att uppnå optimal effekt när ljudstrålarna strömmar genom era öronhålor. Bonusdunkadunka nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Mjölk över hela världen
Gräddig kamelmjölk lät ju gott

I det här klippet från Food Insider får vi lära oss lite hur man använder mjölk på olika platser i världen. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Pojkbandet Bros återuppstår
Wille jublar

Tvillingarna Matt och Luke Goss bildade tillsammans med Craig Logan bandet Bros 1986. De blev Storbritanniens största pojkband och nu ska de göra comeback genom att släppa sitt första nya album på 30 år. Den nya plattan ska släppas någon gång nästa år. Gruppens största hits var When Will I Be Famous? som ni kan lyssna på här ovan, och I Owe You Nothing som ni har här nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Foo Fighters minns sina 25 år tillsammans
Sköna tillbakablickar

I år har gänget i bandet Foo Fighters lirat tillsammans i 25 år. I den här videon minns de massa kul de gjort under åren och det är så där härligt och mysigt som man vill att det ska vara. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green

Doftljus från Dunkin’ Donuts
Luktar kaffe

Dunkin’ Donuts öppnade sitt första café sitt första kafé 1948 i Quincy i Massachusetts. Då hette det dock Open Kettle och först 1950 döptes det om till Dunkinx27 Donuts. Idag finns det över 3100 stycken ställen. Våren 2014 öppnade man i Sverige men bara fyra år senare gick man i konkurs. Nu presenterar Dunkin’ tillsammans med Homesick Candles en ny kollektion med doftljus inspirerade av "America’s favorite all-day, everyday coffee since 1950". Ljusen ska alltså dofta nybryggt kaffe. Det finns två stycken att välja mellan - Original Blend och Old Fashioned och för ett får man betala 34 dollar. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green

The Simpsons-inspirerade burgare
Binging with Babish fixar

Binging with Babish gästar The Burger Show för att laga till en omgång med The Simpsons-inspirerade burgare. Närmare bestämt handlar det om en av de mest ikoniska meme-burgarna i den tecknade historien - Steamed Hams. Bonusklipp nedan. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Plocka skräp när du är ute och hajkar
Uppmaning från Lundhags

Coronapandemien har gjort att fler spenderar tid i naturen vilket såklart alltid är trevligt. Dock är inte alla människor så smarta så på grund av detta har enligt Håll Sverige Rents senaste rapport även nedskräpningen i naturen ökat. Lundhags lanserar därför under Black Friday-helgen initiativet "Pliking with Lundhags" där de uppmanar folk att tillämpa "pliking" - picking up litter and hiking. Så är du ute i naturen och ser skräp som någon lämnat efter sig får du gärna plocka med dig det och lämna på korrekt ställe. Då blir naturen glad och du har gjort en god gärning. Lundhags kommer att lotta ut 100 stycken ryggsäckar av modellen Baxen 22 till de som deltar. För att göra detta taggar man en kompis på Lundhags Instagram och tar sedan ett kort på sig själv och sin påse med skräp samtidigt som man taggar #pliking. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green

Tre drinkar på glögg!
Alternativt adventsmys

David Kringlund är en av mina favoriter på YouTube just nu, han gör riktigt trevligt material som inte bara är sprithyllande utan också bidrar med en massa kunskap. Och så är han inte så präktig utan det är viktigast att det blir gott, inte "rätt". Hur som helst så har han blandat till tre olika drinkar med glögg i. Den första är en New York Sour där man i princip har bytt ut bitter och rödvin mot glögg och den andra är en Chicago Fizz där portvinet har fått flytta på sig till förmån för glögg. Den tredje är en variant som jag måste testa, en Glögg Spritz. Helt enkelt en variant på Aperol Spritz men med glögg istället. Denna går utmärkt att göras alkoholfri dessutom, kanske med Codornius ekologiska alkofria. Tumnagel
119kg
+
Roger Åberg

Så tar Pharrell Williams hand om sin hy
Lär av mästaren

Pharrell Williams är 47 år gammal men ser ut som om han vore 27. Så vad är "hemligheten"? En av sakerna är att han är noga med att ta hand om sin hy, och här visar han oss sin dagliga rutin kring detta. En rutin han hållit på med i 20 år nu. Videon har han gjort för att göra reklam för sitt nylanserade hudvårdsmärke Humanrace. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green

Ny klocka från Breitling
Tredje tillsammans med Kelly Slater

Det vi ser här är Breitlings senaste modell Superocean Heritage ’57 Outerknown. Det är den tredje klockan som skapats tillsammans med surflegendaren Kelly Slater. Man säger att klockan inspirerats av den coola och tillbakalutade livsstil som associeras med surfingvärlden i södra Kalifornien och Hawaii under 50- och 60-talet. Kommer i rostfritt stål eller i en begränsad upplaga med en 18 karats röd guldram. Priset är från 46.600 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green