Quantcast
m
McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Den ultimata gatlegala banbilen

Bil / McLaren

Modellen som McLaren internt kallat för P15 är nu äntligen officiell, och den heter Senna. Det här är en hyllning till racerföraren Ayrton Senna och beskrivs av tillverkaren som en gatlegal hyperbil för banan. Det här är dock inte ersättaren till P1 utan en modell som kommer att finnas jämte den kommande tresitsiga bilen som internt går under BP23. Eller finnas och finnas, alla 500 stycken exemplar av Senna är redan sålda. För 750 000 pund innan skatt styck. Den sista auktionerades ut i går kväll och den gick för två miljoner pund innan skatt, överskottet gick till stiftelsen Ayrton Senna Foundation.

För slanten har köparna fått en riktig extrem kärra baserad på 720S. Torrvikten ligger på 1 198 kilo vilket gör den här till tillverkarens lättaste gatbil sedan McLaren F1, och hela 220 kilo lättare än modellen den baseras på. Bakom monocoquen i kolfiber sitter den välbekanta V8:an med dubbla turbo på 4,0 liter. Här ger den 800 hästar och 800 newtonmeter. Den kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda som skickar vidare kraften till bakhjulen. Vad Senna har för prestanda berättar man inte utan säger bara att den kommer att ha "savage performance", och det stämmer troligtvis.

Utseendet kan man ha mycket åsikter om men den ser ut som den gör för att kunna prestera, allt är där av en anledning och har en funktion. Både i fronten och baken finns det aktiv aerodynamik som ser till att marktrycket är det bästa i alla lägen. I luftintagen finns det klaffar som kan öppna och stänga för att styra luften dit det är lämpligast, och den enorma vingen där bak ser till att hålla rumpan i shack när det börjar gå fort. Fjädringen är en uppdaterad version av det som finns på P1 vilket innebär att dämpare och krängningshämmare är aktiva och elektroniskt styrda. Förutom inställningarna Comfort, Sport och Track finns här även ett nyutvecklat Race-läge. Knappar man in det sänker bilen sig ytterligare och styvar upp fjädringen rejält. Knappen har man placerat i taket för extra coolhet, här sitter även start-knappen för att få igång bilen. Bromsarna är keramiska och de mest avancerade McLaren någonsin tagit fram för en gatbil, men vilken dimension de är i får vi inte reda på för tillfället. Som däck har man valt specialtillverkade Pirelli P Zero Trofeo R.

Många grejer känner man igen från McLarens övriga modeller men Senna skiljer sig på ett par punkter ändå. Bland annat så har dörrens sidoruta en delning på mitten, och det finns en extra ruta på dörren för att skapa mer känsla av rymd i kupén. Man kan om man vill istället få en kolfiberpanel här men det är ju klart mycket ballare med så mycket glas. Väl på insidan finns bara det viktigaste och det mest iögonfallande är de extremt skålade stolarna som lär hålla fläsket på plats. Den treekrade ratten saknar helt knappar och annat och framför sig har man bara en mycket smal skärm som visar hastighet och varvtal. Detta är en version av den som finns i 720S men där går den att fälla upp så den blir större, det verkar inte vara fallet här.

Produktionen kommer att dra igång tredje kvartalet nästa år. Bilen kommer att ställas ut på mässan i Genève i mars.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Visa
Pressmeddelande
The McLaren Senna: the ultimate road-legal track car

§ New Ultimate Series is the most extreme McLaren road car yet
§ Bears the name of legendary Formula 1 driver, Ayrton Senna, honouring its status as the
ultimate McLaren track car, legalised for the road
§ At 1,198kg (2,641lbs), the lightest McLaren road car since the iconic McLaren F1
§ 4.0-litre twin-turbocharged V8 is the most powerful McLaren road car internal combustion
engine ever, with 800PS (789bhp) and 800Nm (590 lb ft)
§ Power to weight ratio of 668PS-per-tonne delivers savage performance
§ The purest connection between driver and car of any road-legal McLaren
§ Aggressive appearance epitomises ‘form-follows-function’ McLaren design philosophy
§ Mid-engine, rear-wheel drive chassis – the optimum configuration for dynamic excellence
§ Priced at £750,000 including taxes (UK)
§ Production limited to 500 units, all hand-assembled at the McLaren Production Centre in
Woking, Surrey, England from Q3 2018

“You commit yourself to such a level where there is no compromise. You give everything you have;
everything, absolutely everything.”
Ayrton Senna
The McLaren Senna has been designed, engineered and developed with single-minded purpose: to be
the ultimate McLaren track-concentrated car for the road. Legalised for road use, but not sanitised to
suit it, the new Ultimate Series deliberately compromises McLaren’s trademark breadth of supercar
daily usability; instead it provides the purest connection between driver and car, to deliver the most
intense circuit experience of any road McLaren.
The technical recipe is classic McLaren Automotive supercar, a pedigree established and earned in the
short time elapsed since the pioneering sports and supercar company was founded in 2010, but taken
to another level entirely in the McLaren Senna. Ultra-lightweight construction, with carbon fibre
chassis and body panels. Mid-mounted, twin-turbocharged V8 McLaren engine. Rear wheel drive.
Sophisticated race-derived suspension that delivers an unparalleled blend of control and dynamic

balance. Electro-hydraulic steering that rewards accurate inputs and gives the purest feedback. And
two seats – but with absolute focus on the importance of the one that the driver occupies.
The carbon fibre Monocage III chassis that forms the core of the McLaren Senna is a further
development of the structure that underpins the McLaren 720S and the strongest monocoque ever
built by McLaren for a road-legal vehicle. Every body panel is made from carbon fibre, in line with a
relentless focus on the weight of every individual component that has resulted in the McLaren Senna
being the lightest road-legal McLaren since the iconic F1 road car, at just 1,198kg*.
With maximum power of 800PS (789bhp), the McLaren Senna enjoys a power-to-weight ratio of
668PS per tonne. This statistic immediately underlines the performance credentials of the newcomer
to the McLaren Ultimate Series, a product family introduced with the McLaren P1TM that is reserved for
the rarest and most extreme McLaren cars.
Unsurprisingly, there are strong echoes in the new McLaren Senna of the incredibly focused
philosophy behind the McLaren P1TM; where the latter was designed to be the best driver’s car on road
and track, the ambition for the McLaren Senna is for it to be the best road-legal track car, setting a
new benchmark for circuit excellence with track prowess absolutely taking precedence.
“The McLaren Senna is a car like no other: the personification of McLaren’s motorsport DNA, legalised
for road use but designed and developed from the outset to excel on a circuit. Every element of this
new Ultimate Series McLaren has an uncompromised performance focus, honed to ensure the purest
possible connection between driver and machine and deliver the ultimate track driving experience in
the way that only a McLaren can.”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive
Given the famous name that this new McLaren bears, its unrivalled extreme performance and dynamic
excellence should be no surprise. The legendary Formula 1 racing driver was renowned for his
exceptional powers of concentration and single-minded focus on being the best on the track. The
McLaren Senna driver is hardwired into the dynamic experience the car delivers. Their connection to
the car comes through the steering wheel, the pedals and the seat. Every sensation that comes from
driving at speed is precisely communicated, putting the driver in total control.
The indomitable spirit of Ayrton Senna has always been alive at McLaren and the McLaren Senna will
further amplify his global legacy and link to the McLaren brand.

MEDIA

“Our family is extremely proud of the naming of the new Ultimate Series McLaren Senna. This is the
first project that really connects with Ayrton’s racing spirit and performance. The McLaren Senna
honours my uncle because it is so utterly dedicated to delivering a circuit experience that allows a
driver to be the best they can possibly be. There is an absolute, seamless connection between car and
driver and this pure engagement, these sensory cues that a driver responds to and relies upon, ensure
an experience so focused and immersive that you are left in awe of the depths of excellence the
McLaren Senna possesses.”
Bruno Senna, racing driver and McLaren Ambassador
Visually, the McLaren Senna shocks. The first impression is of an aggressive, unforgiving machine,
organic shapes having given way to a design language that is purposely fragmented in pursuit of
absolute performance. With downforce and aerodynamic balance the guiding principles, this car is the
purest expression yet of the ‘form follows function’ design philosophy embraced by McLaren.
Viewed from above, the body is nature’s most efficient shape – a teardrop – with body components
‘clipped’ onto the cabin to deliver optimal aerodynamic performance. McLaren’s designers went to
extremes by cutting open the ‘shrink-wrapped’ body to reduce weight visually and functionally; while
recognisably a McLaren in proportional terms, you cannot follow a single line from the front to the rear
without it passing through a functional air intake or vent.
The McLaren Senna introduces a new generation of ground-breaking front and rear active
aerodynamics, raising downforce and aero control to an unprecedented level to ensure the
performance potential can be fully exploited. Every element of the body design, from the front splitter
to the double diffuser at the rear, has been developed to optimise downforce and aerodynamic
balance, whether under braking, adjusting the throttle mid corner, or applying power on corner exit.
There is also an opportunity for added visual drama, with the front aero blades available finished in
one of five ‘By McLaren’ theme specifications that include Azura Blue and McLaren Orange. The same
linked accent colour can also feature on the brake calipers, visible door gas struts and seat trims.
Cooling requirements played an equally crucial role in the overall design of the McLaren Senna: the
rear clamshell, for example, was born from the twin demands of aerodynamic and cooling
performance, with prominent ‘gurney’ flaps ahead of a succession of stepped louvres directing air
away from the rear deck and down the sides of the body. The resulting area of low pressure draws hot
air out from the high-temperature radiators and engine bay, with the louvres ensuring that the airflow
does not impact the efficiency of the rear wing. The ‘slash cut’ finishers of the unique Inconel and
titanium exhaust exit through the lowest rear deck (measured at the trailing edge) of any McLaren
road car, the angle of the pipes directing exhaust gas away from the rear wing.

MEDIA

The slim, rear LED taillights have been subject to the same exacting attention to detail as the
headlights and every other aero-relevant component, the single-blade design minimising
interruptions to airflow.
The double diffuser at the rear of the car is unmistakeable. Created as a single piece of carbon fibre, it
begins under the rear axle and as it increases in height accelerates air out from under the vehicle. This
creates a low-pressure zone that sucks the McLaren Senna even tighter to the ground. Equally
unmissable is a huge, double-element carbon fibre rear wing that at its highest point sits 1,219mm
from the road when the car is stationary. Hydraulically actuated and with a planform surface area of
more than 6,500cm2

, the wing constantly adjusts to optimise the levels of downforce and

aerodynamic balance and functions as an airbrake under heavy braking.
The depths of connection with the new Ultimate Series car will be experienced in full once in the
driver’s seat and on a circuit, but the intimate relationship with the McLaren Senna begins before that,
simply by entering the car. McLaren F1-inspired dihedral doors hinge forwards and upwards, opening
with a portion of the roof to expose noticeably low sills and an aperture of sufficient size for drivers or
passengers to easily enter or leave the cockpit, even when wearing a helmet and a race suit.
The doors, which are constructed of carbon fibre, feature two-piece glass side windows with a fixed
top part and a smaller opening section below. Both the door upper (effectively part of the roof) and
the lower half of the door side can be specified with glass as a replacement for the carbon fibre panels
that are standard-fit. This enhances the sense of space inside the cockpit and in the case of the glazed
door lower, dramatically reinforces the visual connection between driver and track environment. To
accommodate the door design, the release mechanisms and window switches are housed alongside
the engine start button in a carbon fibre console above the driver’s head.
The cockpit environment reflects the stripped-back, functional nature that is evident in every aspect
of the McLaren Senna. Visual carbon fibre is used extensively. Dependent on customer preference,
Alcantara® or leather covers the seats, facia and side airbags, but the absence of any other interior
trim both saves weight and reveals the construction of the doors. Even the gas struts are exposed to
save vital grams.

Driver controls have been deliberately kept to a minimum to reduce ‘cockpit clutter’ and the three-
spoke steering wheel is free of buttons and switches, creating a pure focus on sensory feedback. All

the information the driver needs comes from the high-definition McLaren Folding Driver Display and
central infotainment screen. And while McLaren designers stopped short of removing the second seat

MEDIA

altogether, there is no contingency for excess baggage; storage space is restricted to a chamber
behind the seats integral to the Monocage III with just enough room for two helmets and race suits.
Codenamed M840TR, the 4.0-litre twin-turbocharged V8 engine at the heart of the McLaren Senna is
the most powerful road car internal combustion engine ever created by McLaren, producing 800PS
(789bhp) and torque of 800Nm (590 lb ft). The engine’s dry sump lubrication and flat-plane
crankshaft are technologies with their roots in motorsport. Lightweight internal components reduce
mass in the powertrain and combine with ultra-low inertia, twin-scroll turbochargers and
electronically controlled wastegates to deliver lightning-quick throttle responsiveness.
From the outset of the programme, McLaren engineers determined that the full mechanical symphony
of the engine – from intake to combustion to exhaust – had to be central to the sensory experience.
Those fortunate enough to drive the McLaren Senna will feel the cockpit come alive with the sound of
air rushing into the roof-mounted ‘snorkel’ intake and mixing in the carbon fibre plenum, producing

precisely tailored high-frequency sounds that deliver a vivid experience. At the same time, low-
frequency sounds from the engine are transferred into the cockpit through unique engine mounts,

exciting the double-walled rear structure of the carbon fibre Monocage and amplifying every change
in engine revs, making it seem almost as if the V8 is sitting alongside the driver.
A dual-clutch, seamless-shift, seven-speed gearbox delivers power to the rear wheels. A fully
automatic mode is the default, with the driver able to choose full manual control of gear shifts via
paddles mounted on a rocker behind the steering wheel. The elongated carbon fibre paddles are
optimised to be used both with or without racing gloves, and create a deep sense of mechanical
connection with the McLaren Senna.
The character of the 4.0-litre twin-turbo McLaren V8 and the transmission can be tailored using the
Active Dynamics Panel, with the driver having a choice of Comfort, Sport or Track powertrain modes.

Whatever the mode, performance is suitably savage. Throttle response is immediate and neck-
snapping, pinning the driver back into their seat.

“The McLaren Senna delivers true performance, all the way to the limit of a driver’s ability. With a truly
astonishing power-to-weight ratio, this car is about performance that is accessible and attainable, yet
at the same time exciting and challenging for the very best drivers in the world – and with an intense,
sensory experience to match.”
Andy Palmer, Vehicle Line Director, McLaren Ultimate Series

MEDIA

RaceActive Chassis Control II (RCC II) hydraulic suspension works in harmony with front and rear active
aerodynamics and the ultra-rigid Monocage III to deliver an incredibly intensive experience on a circuit.
Every element of the McLaren Senna has been designed to maximise the connection between driver
and car, at all speeds and in every situation. Painstaking work on the damping and steering weight has
ensured that the car feels fully ‘alive’ well below its upper limits; even when the suspension is not fully
loaded and tyres not absolutely compressed, the rich texture of communication blends with the
feedback transmitted to the driver as aero levels and cornering speeds build.
RCC II is a double-wishbone suspension system that additionally features hydraulically interconnected
dampers and a hydraulic replacement for conventional mechanical anti-roll bars. It also further
develops the variable stiffness and ride height technology first seen in the pioneering hydraulic
system in the McLaren P1TM.
The adaptive dampers are interconnected hydraulically, both left to right and front to back, with two
valves per damper to independently adjust for compression and rebound. The stiffness of the McLaren
Senna is separately controlled using a kinetic roll system, or K-damper. The continuously variable RCC II
system advances the control strategy introduced on the McLaren 720S and also adds a Race mode,
which introduces a lower ride height, lower centre of gravity and significantly stiffer suspension.
Dynamic parameters are adjusted by the driver through the Active Dynamics Panel located on the
centre console to select Comfort, Sport or Track modes or via a switch in a roof-mounted panel to
access Race mode.
The braking system of the McLaren Senna is the most advanced ever fitted to a McLaren road car,
using carbon ceramic discs and motorsport technologies to deliver extreme performance. Tyre choice
is equally focused, with bespoke Pirelli P ZeroTM Trofeo R tyres developed in conjunction with McLaren
technical partner, Pirelli. Designed for race tracks but approved for road use, they enable a McLaren
Senna to be driven to a circuit. Only one style of wheel is available: an ultra-lightweight alloy wheel
with a race-inspired centre lock system.
The third model introduced under the McLaren Track22 business plan, the McLaren Senna will be
hand-assembled in England at the McLaren Production Centre. Production will be limited to 500
vehicles, each costing from £750,000 including taxes (UK price) and all already allocated.

The ultimate road-legal, track-concentrated McLaren hypercar will make its public debut in March, at
the 88th Geneva International Motor Show. More information about the McLaren Senna, together with
images and films, is available now at http://cars.mclaren.com/ultimate-series/mclaren-senna.
43.0°
0

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna

Den ultimata gatlegala banbilen

En genomgång av en Koenigsegg Regera
Det här är Zachs Garages nya bil

Nu har den Koenigsegg Regera som Zachs Garage beställt dykt upp så här får vi oss en liten genomgång av bilen som har tillvalet Ghost Package och som är specad i blått med synlig kolfiber och guldiga inslag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Zoom lanserar Zoom DTEN Me
Fristående skärm som hanterar videokonferenser

För ett tag sedan började det ryktas om att Zoom skulle börja göra egen hårdvara och idag presenterade videokonferens-företaget sin första, någorlunda, egna hårdvaruprodukt. Det handlar om en 27 tum stor pekskärm som Zoom utvecklat tillsammans med företaget DTEN. Skärmen kallas för Zoom DTEN Me och är försedd med stereo-högtalare, åtta mikrofoner samt en trippel-kamera-lösning. De tre kamerorna utlovar att täcka in 160 graders vinkel på ett avstånd på upp till närmare fem meter. Det innebär att det går att få in mer människor i kamerans täckningsfält än vad traditionella webcams vanligtvis erbjuder. Vill man så går Zoom DTEN Me även att använda som en extraskärm till datorn via HDMI. Zooms videokonferensskärm släpps i augusti och kommer att kosta cirka 600 dollar. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft 365 får stöd för subadressering av epost
Skapa "egna" epost-adresser med ett "+"

ZDNet rapporterar att Microsoft planerar att implementera stöd för så kallad "subadressering" på epost som rullar via Office 365. Det innebär att användare av sådana epost-konton kan skapa sina "egna" epost-adresser genom att lägga till ett "+" mellan sitt användarnamn och domänen det skickas till. ZDNet skriver om subadressering: "If the userx27s email address supports subaddressing, all emails sent to the username+tag@domain.com email will land in the userx27s username@domain.com inbox." Det här är en funktion som kan vara intressant om man till exempel vill filtrera olika epost-meddelanden så väl som att hålla koll på om någon delar med sig av ens epost-adress till andra företag. Ett exempel är om jag använder adressen wille+netflix@feber.se när jag registrerar mitt Netflix-konto. Skulle jag sedan märka att den adressen används för mail från andra företag så kan jag antagligen utgå från att Netflix sålt eller delat med sig av min epost-adress till andra. Subadressering används inte av så jättemånga epost-tjänster men Microsofts Hotmail och Googles Gmail har stöd för detta sedan tidigare. Microsoft planerar att implementera stöd för subadressering på Office 365 någon gång under årets tredje kvartal skriver ZDNet. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google köper in sig i indiska mobiloperatören Jio
Tillsammans ska de utveckla en budgettelefon

Förra veckan meddelade Google att man skulle satsa 10 miljarder dollar för att utveckla internet i Indien och nu har man tillkännagett sin första större investering i landet. I ett blogginlägg skriver Google att man kommer att investera 4,5 miljarder dollar i Jio Platforms vilket kommer att ge Google en ägarandel på 7,7 procent i företaget. Jio Platforms driver bland annat Indiens största mobiloperatör Jio och har runt 388 miljoner kunder i landet. Förutom det så äger företaget en rad med appar och tjänster i Indien. Google uppger att man tillsammans med Jio kommer att utveckla en budgettelefon för den indiska marknaden och skriver i blogginlägget: "Google and Jio Platforms have entered into a commercial agreement to jointly develop an entry-level affordable smartphone with optimizations to the Android operating system and the Play Store. Together we are excited to rethink, from the ground up, how millions of users in India can become owners of smartphones. This effort will unlock new opportunities, further power the vibrant ecosystem of applications and push innovation to drive growth for the new Indian economy." Jio Platforms ägs till större delen av Reliance Industries som ägs av Indiens rikaste man Mukesh Amban. Han har under en tid försökt att sälja upp till 20 procent av Jio Platforms och tidigare i år uppgav även Facebook att man skulle köpa in sig i företaget för 5,7 miljarder dollar. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kamma hem ett gäng Warhammer-spel i ny Humble Bundle
Vermintide, Dawn of War och lite annat smått och gott

Ibland kan det vara gött att grotta ner sig i det massiva Warhammer-universumet och med det senaste spelpaketet från Humble Bundle kan vi göra just det utan att behöva betala storkovan. I det nya Warhammer-paketet får vi tillgång till elva Warhammer-titlar som vi får lägga vantarna på för 11,50 euro, eller mer om man känner sig generös. I vanligt ordning erbjuds spel i olika nivåer. Första nivån låser vi upp för 1 euro och då får vi tillgång till Warhammer 40K: Kill Team, Warhammer 40K: Dawn of War, Legacy of Dorn: Herald of Oblivion och Warhammer: End Times - Vermintide. Betalar du mer än genomsnittet, 6,22 euro, får vi även tillgång till Warhammer 40K: Dawn of War 2, Battlefleet Gothic: Armada, Warhammer 40K: Sanctus Reach och Warhammer 40K: Deathwatch. För 11,50 får du ovan nämnda titlar samt Warhammer 40K: Space Marine Collection, Warhammer 40K: Dawn of War 3 och Blood Bowl 2. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Kidding läggs ner
Det blev bara två säsonger av Jim Carreys humorserie

Deadline rapporterar att den amerikanska tv-kanalen Showtime har beslutat sig för att lägga ner tv-serien Kidding efter två säsonger. I den lite mörka humor-serien spelade Jim Carrey en programledare för barnprogram samtidigt som han möttes av en hel del personliga motgångar och kriser. Kidding producerades av Michel Gondry som Carrey tidigare arbetat med i filmen Eternal Sunshine of the Spotless Mind. De två säsongerna som gjorts av Kidding går här i Sverige att kolla in på HBO Nordic. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jeep teasar Wrangler som laddhybrid
Kommer snart

Som vi har skrivit tidigare kommer nya Wrangler att dyka upp som laddhybrid och här får vi en första teaser inför detta. Man säger inte exakt när den lanseras men vi får reda på att den då kommer att heta Wrangler 4xe. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Spelmedier tycker till om Paper Mario: The Origami King
Verkar vara ett måste ha-spel till Switch

På fredag kommer inte bara Sucker Punchs nya Ghost of Tsushima släppas, utan Nintendo kommer även servera lite nytt i Paper Mario-serien. Spelmedier och Youtubers har redan fått lägga vantarna på spelet och har i diverse videor berättat vad de tycker. GameSpots åsikter har ni ovan och för att sammanfatta är det en rätt vass upplevelse med intressant stridssystem och charmiga världar och karaktärer. Fler videorecensioner hittar ni nedan och via länken här nere till vänster har ni även spelets Metacritic-sida. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Trailer för tredje säsongen av The Rain
Slutet kommer 6 augusti

Slutet är nära! Om bara några veckor kommer den tredje och sista säsongen för The Rain släppas och nu har Netflix släppt en trailer som ger oss en glimt av vad som kommer hända under säsongens gång. Om ni missat de två första säsongerna av The Rain så kan ni kika på serien via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Hyperions vätgasdrivna superbil visas i augusti
Ska ha "rymdteknik för vägen"

I början av året skrev vi om företaget Hyperion Motors som skulle visa upp en vätgasdriven superbil på bilmässan i New York. Som ni säkert vet ställdes alla mässor in så det blev inget av detta. Nu har man dock samlat nya krafter och säger att man ska visa upp bilen som man kallar för XP-1 i augusti, nästa månad alltså. Vdn Angelo Kafantaris säger följande: "We are extremely excited to launch Hyperion to the world so we can educate people to the benefits of hydrogen-based power systems. As the most abundant element in the universe, the potential is virtually limitless. Our goal is to tell the story of hydrogen with inspiring vehicles and infrastructure solutions." Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Snubbe bygger frisörrobot
Ett måste i coronatider

Youtubern Stuff Made Here är, precis som stora delar av världen, tvungna att hålla sig hemma så mycket som möjligt för att minska spridning av coronaviruset. Och om man inte får gå ut så kan man heller inte gå och klippa sig. För att lösa detta har Shane byggt en frisörrobot och hur bra den är kan ni se ovan. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Tarforms eldrivna motorcykel är redo för produktion
Luna erbjuds som Scrambler och som caféracer

Vi har tidigare skrivit om Tarform och deras eldrivna caféracer. Nu presenterar de Luna som är en vidareutveckling av den prototyp som visades 2018, och den kommer att erbjudas både som caféracer och Scrambler. Luna har ett batteripack på 10 kWh som matar en elmotor på 56 hästar. 0-100 km/h ska ta 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 19 mil och med ombordladdaren som är på 3,3 kW ska det ta 50 minuter att ladda 0-80 procent. Hojens tank och cuts är tillverkad av återvunnet material går att byta ut och återvinna igen om man skulle råka krascha. Motorn har delar i bioplast och sätet är i veganskt läder. På tekniksidan hittar vi bromsar med bromskraftsåtervinning, tre stycken olika körlägen, trådlöst tändningslås, backkamera och döda-vinkeln-varnare med haptisk respons. Det är att förhandsboka en Luna nu för 500 dollar och det finns två stycken versioner att välja mellan - bas och Founder Edition. Priset börjar på 24.000 dollar medan Founder Edition kostar hela 42.000 dollar. För den ganska rejäla extra slanten får man en hoj som bara tillverkas i 54 stycken exemplar och som är kittad med Öhlins-dämpare och aluminiumfälgar frästa ur ett stycke. Den ska även ha lite annan design överlag. Tillverkningen ska dra igång nu i sommar och de första leveranserna ska ske någon gång nästa år. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

QuakeCon at Home 2020 drar igång 7 augusti
Det blir lite nördfest i alla fall

I april blev det känt att årets upplaga av lanfesten/speleventet QuakeCon ställs in, men Bethesda meddelade att mässan kan komma att hållas online. Och så kommer det bli. 7 augusti kommer QuakeCon at Home dra igång och vi kommer kunna ta del av diverse event och aktiviteter över nätet. Vi kommer även få kika på Global Super Stream som ska vara fullknökad med nyheter och previews från kommande Bethesda-produkter och givetvis kommer det spelas en hel del spel via Twitch. Även turneringen QuakeCon World Championships kommer hållas under spelfesten där världens bästa Quake Champoions-spelare kommer få tävla om en prispott på 150.000 dollar. Mer info om QuakeCon at Home hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Inspelningarna av Uncharted-filmen har dragit igång
På tiden!

Planer att göra film av den populära spelserien Uncharted har funnits sedan urminnes tider. Eller ja, sedan 2009. Sedan dess har sju regissörer anslutits till projektet och massvis med skådisar har visat intresse att spela den karismatiske skattjägaren Nathan Drake. Med regissören Ruben Fleischer och Spider-Man-skådisen Tom Holland verkar Sony ha hittat en stabil duo som kan ta projektet framåt och inspelningarna har äntligen dragit igång. Tom Holland bekräftar detta i ett Instagram-inlägg, men utöver att visa en stol får vi inte allt för mycket information om projektet. Filmen verkar ha premiär i juli nästa år, men det finns en risk att premiären skjuts upp. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

Xiaomi presenterar Mi TV Stick
Cast-sticka med fjärrkontroll för 450 kronor

Xiaomi har hållit låda under eftermiddagen och presenterat en rad nya produkter. Bland dessa är nya streamingstickan Mi TV Stick som vi kommer kunna lägga vantarna på från och med idag via svenska Mi Store. Enheten kopplas likt en vanlig Chromecast-enhet i valfri HDMI-port på din TV eller skärm och sedan kan du strömma saker från diverse Cast-kompatibla tjänster av olika slag. Till skillnad från en vanlig Chromecast så kör Mi TV Stick Android TV och kommer med en fjärrkontroll som låter dig interagera med diverse appar och sådant. Mi TV Stick kommer som sagt gå att köpa via Mi Store, länk har ni här nere till vänster, och priset kommer ligga på 450 kronor. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Porsche har skrivit ut lättviktskolvar till GT2 RS
Ger 30 extra hästkrafter

Porsche har tillsammans med Mahle och Trumpf skrivit ut kolvar som de sedan monterat i en 911 GT2 RS. Kolvarna är tio procent lättare än original och har även en liten kylkanal i sig som ökar på prestandan ytterligare, och med dessa i motorn har man kunnat få ut 30 extra hästar ur den redan 700 hästar starka motorn. Det här är mest ett experiment och test med olika material, om dessa kolvar någonsin kommer att hamna i något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Kanye West drar sig ur USA:s presidentval
Man kan väl ändra sig

Kanye West tyckte att 2020 inte var knasigt nog och meddelade för några veckor sedan att han bestämt sig för att ställa upp i årets presidentval i USA. Planerna verkar ha ändrats illa kvickt då Wests kampanjmedarbetare Steve Kramer berättat för New York Magazine att presidentkampanjen är inställt och att West inte kommer ställa upp i årets val. West har själv inte gjort något uttalande om detta ännu så det kan komma fler plot twists i framtiden. Vi får se, helt enkelt. Tumnagel
50.8°
+
André Stray
0

Apple slipper betala irländsk kvarskatt på 13 miljarder euro
Anses inte ha fått specialbehandling av Irland

EU-domstolen beslutade idag att Apple inte behöver betala kvarskatt på 13,1 miljarder euro till Irland efter ett överklagande på ett tidigare beslut från 2016. 2016 ansåg EU-kommissionen att Apple skulle betala kvarskatt på 13,1 miljarder euro då man ansåg att Apple skattade för inkomster från andra EU-länder i lågskattelandet Irland. Både Apple och Irland motsatte sig beslutet från 2016 då Irland bland annat ansåg att man inte gett Apple någon specialbehandling jämfört med Apples konkurrenter. Att EU-domstolen nu underkänner EU-kommissionens tidigare beslut beror på att man anser att EU-kommissionen inte kunnat bevisa att Apple genom sin skatteplanering brutit mot några konkurrensregler. Apple säger i ett uttalande efter dagens beslut: "This case was not about how much tax we pay, but where we are required to pay it. Wex27re proud to be the largest taxpayer in the world as we know the important role tax payments play in society." EU-kommissionen kan dock överklaga dagens beslut så än är antagligen inte sista ordet angående Apples skatteplanering i EU sagt. Tumnagel
30.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur säker är en SawStop-såg?
Klingan stoppar innan den tar dina fingrar

Ni har säkert tidigare sett klipp där man demonstrerar såna där sågklingor som automatiskt stannar på ett ögonblick om de skulle känna av att dina fingrar är på väg att bli köttsallad. Här får vi se ytterligare ett sådant klipp i slow motion som visar hur säkra dessa sågar är och hur de fungerar vilket är ganska fräsigt faktiskt. Tumnagel
218kg
+
Bobby Green

Sagan om ringen-special med Binging with Babish
Firar sju miloner prenumeranter

Att laga mat med olika TV- och film-tema på ett humoristiskt vis visade sig vara en hit. YouTube-kanalen Binging with Babish har passerat hela sju miljoner prenumeranter och har i skrivande stund 7,37 miljoner som tryckt på denna knapp. För att fira detta har grundaren Andrew Rea gjort dessa två klipp där han gör Sagan om ringen-mat. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det ölets dag!
Gott

Idag är det den tredje onsdagen i juli och sedan 2012 är detta Ölets dag. Syftet med dagen är att fira ölet och hedra bryggeriernas skyddshelgon Gambrinus som sägs ha uppfunnit ölet. Så det tycker jag att vi som gillar öl gör idag genom att öppna en butelj med något vi gillar, skål! Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Husqvarna Simulator - Sommarstuga Edition
Årets spel?

Glöm Flight Simulator 2020 och allt vad de nu heter, det här är den enda simulatorn du någonsin kommer att behöva. Du kanske har gått och funderat på om du skulle ta och skaffa dig en sommarstuga? Med detta spel behöver du inte det, och kan istället sitta kvar i soffan i lägenheten med neddragna persienner. Tumnagel
61.1°
+
Bobby Green
0

Ny sommarkollektion med Peanuts-tema
Från Levi's

Levix27s har tidigare släppt kollektion med Peanuts-serientema och nu är det dags igen, denna gång med sommaren i åtanke. Här har man valt att fokusera kring Snobbens atletiska färdigheter och det finns t-shirts, tröjor och tracksuits som alla är inspirerade av Levix27s sportswear-kläder från 1984. Det finns även fotbollströjor, bucket hats och crewneck-tröjor i olika färger. Allt släpps den 4 augusti. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Så tillagar du en köttbit
Gör rätt så blir det gött

I det här klippet får vi lära oss hur man tillagar en köttbit i stekpanna, om man nu inte redan kunde det. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Iggy Pops The Passenger får musikvideo
43 år senare

1977 släpptes låten The Passenger med Iggy Pop. Först nu, 43 år senare, har låten fått en officiell musikvideo. The Passenger var Iggys första singel från det andra studioalbumet Lust For Life. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Äventyr med Eminem och Kid Cudi
Serietidnings-tema i lyric-videon

Här har vi lyric-videon till låten The Adventures Of Moon Man & Slim Shady som är ett samarbete mellan Kid Cudi och Eminem. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Gatumat i Latinamerika
Ny serie snart på Netflix

Här har vi trailern för Street Food: Latin America som precis som namnet avslöjar handlar om gatumat i Latinamerika. Vi får hänga med och se vad man mumsar på i bland annat Peru och Bolivia och premiär blir det den 21 juli. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green

Tokig reklamfilm för en stege
Den enda stegen du behöver?

Att göra en reklamfilm för ett eldrivet verktyg eller en gräsklippare känns ju inte jättesvårt, men hur gör man reklam för en stege egentligen? Så här tydligen. Tumnagel
142kg
+
Bobby Green

På besök på japansk fiskmarknad
Diverse läckerheter tas omhand

Här får vi följa med till en fiskmarknad i Okinawa, Japan och se när olika läckerheter tas om hand. Vi får se mussla, tonfisk och en del annat. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg

Stiligt dörrhandtag
För innerdörrar

Buster & Punch gör en hel del coola inredningssaker, bland annat en hög olika saker till innerdörrar. Nu har man släppt ett nytt dörrhandtag som kanske mer ska klassas som vridbar knopp eller något. Stilen är klassisk Buster & Punch och handtaget är skapat från ett solitt block av metall. Tre olika versioner finns, stål, mässing och svart. Prislappen ligger på 97 pund för den svarta och 126 pund för stål och mässing. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg