m
McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Den ultimata gatlegala banbilen

Bil / McLaren

Modellen som McLaren internt kallat för P15 är nu äntligen officiell, och den heter Senna. Det här är en hyllning till racerföraren Ayrton Senna och beskrivs av tillverkaren som en gatlegal hyperbil för banan. Det här är dock inte ersättaren till P1 utan en modell som kommer att finnas jämte den kommande tresitsiga bilen som internt går under BP23. Eller finnas och finnas, alla 500 stycken exemplar av Senna är redan sålda. För 750 000 pund innan skatt styck. Den sista auktionerades ut i går kväll och den gick för två miljoner pund innan skatt, överskottet gick till stiftelsen Ayrton Senna Foundation.

För slanten har köparna fått en riktig extrem kärra baserad på 720S. Torrvikten ligger på 1 198 kilo vilket gör den här till tillverkarens lättaste gatbil sedan McLaren F1, och hela 220 kilo lättare än modellen den baseras på. Bakom monocoquen i kolfiber sitter den välbekanta V8:an med dubbla turbo på 4,0 liter. Här ger den 800 hästar och 800 newtonmeter. Den kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda som skickar vidare kraften till bakhjulen. Vad Senna har för prestanda berättar man inte utan säger bara att den kommer att ha "savage performance", och det stämmer troligtvis.

Utseendet kan man ha mycket åsikter om men den ser ut som den gör för att kunna prestera, allt är där av en anledning och har en funktion. Både i fronten och baken finns det aktiv aerodynamik som ser till att marktrycket är det bästa i alla lägen. I luftintagen finns det klaffar som kan öppna och stänga för att styra luften dit det är lämpligast, och den enorma vingen där bak ser till att hålla rumpan i shack när det börjar gå fort. Fjädringen är en uppdaterad version av det som finns på P1 vilket innebär att dämpare och krängningshämmare är aktiva och elektroniskt styrda. Förutom inställningarna Comfort, Sport och Track finns här även ett nyutvecklat Race-läge. Knappar man in det sänker bilen sig ytterligare och styvar upp fjädringen rejält. Knappen har man placerat i taket för extra coolhet, här sitter även start-knappen för att få igång bilen. Bromsarna är keramiska och de mest avancerade McLaren någonsin tagit fram för en gatbil, men vilken dimension de är i får vi inte reda på för tillfället. Som däck har man valt specialtillverkade Pirelli P Zero Trofeo R.

Många grejer känner man igen från McLarens övriga modeller men Senna skiljer sig på ett par punkter ändå. Bland annat så har dörrens sidoruta en delning på mitten, och det finns en extra ruta på dörren för att skapa mer känsla av rymd i kupén. Man kan om man vill istället få en kolfiberpanel här men det är ju klart mycket ballare med så mycket glas. Väl på insidan finns bara det viktigaste och det mest iögonfallande är de extremt skålade stolarna som lär hålla fläsket på plats. Den treekrade ratten saknar helt knappar och annat och framför sig har man bara en mycket smal skärm som visar hastighet och varvtal. Detta är en version av den som finns i 720S men där går den att fälla upp så den blir större, det verkar inte vara fallet här.

Produktionen kommer att dra igång tredje kvartalet nästa år. Bilen kommer att ställas ut på mässan i Genève i mars.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Visa
Pressmeddelande
The McLaren Senna: the ultimate road-legal track car

§ New Ultimate Series is the most extreme McLaren road car yet
§ Bears the name of legendary Formula 1 driver, Ayrton Senna, honouring its status as the
ultimate McLaren track car, legalised for the road
§ At 1,198kg (2,641lbs), the lightest McLaren road car since the iconic McLaren F1
§ 4.0-litre twin-turbocharged V8 is the most powerful McLaren road car internal combustion
engine ever, with 800PS (789bhp) and 800Nm (590 lb ft)
§ Power to weight ratio of 668PS-per-tonne delivers savage performance
§ The purest connection between driver and car of any road-legal McLaren
§ Aggressive appearance epitomises ‘form-follows-function’ McLaren design philosophy
§ Mid-engine, rear-wheel drive chassis – the optimum configuration for dynamic excellence
§ Priced at £750,000 including taxes (UK)
§ Production limited to 500 units, all hand-assembled at the McLaren Production Centre in
Woking, Surrey, England from Q3 2018

“You commit yourself to such a level where there is no compromise. You give everything you have;
everything, absolutely everything.”
Ayrton Senna
The McLaren Senna has been designed, engineered and developed with single-minded purpose: to be
the ultimate McLaren track-concentrated car for the road. Legalised for road use, but not sanitised to
suit it, the new Ultimate Series deliberately compromises McLaren’s trademark breadth of supercar
daily usability; instead it provides the purest connection between driver and car, to deliver the most
intense circuit experience of any road McLaren.
The technical recipe is classic McLaren Automotive supercar, a pedigree established and earned in the
short time elapsed since the pioneering sports and supercar company was founded in 2010, but taken
to another level entirely in the McLaren Senna. Ultra-lightweight construction, with carbon fibre
chassis and body panels. Mid-mounted, twin-turbocharged V8 McLaren engine. Rear wheel drive.
Sophisticated race-derived suspension that delivers an unparalleled blend of control and dynamic

balance. Electro-hydraulic steering that rewards accurate inputs and gives the purest feedback. And
two seats – but with absolute focus on the importance of the one that the driver occupies.
The carbon fibre Monocage III chassis that forms the core of the McLaren Senna is a further
development of the structure that underpins the McLaren 720S and the strongest monocoque ever
built by McLaren for a road-legal vehicle. Every body panel is made from carbon fibre, in line with a
relentless focus on the weight of every individual component that has resulted in the McLaren Senna
being the lightest road-legal McLaren since the iconic F1 road car, at just 1,198kg*.
With maximum power of 800PS (789bhp), the McLaren Senna enjoys a power-to-weight ratio of
668PS per tonne. This statistic immediately underlines the performance credentials of the newcomer
to the McLaren Ultimate Series, a product family introduced with the McLaren P1TM that is reserved for
the rarest and most extreme McLaren cars.
Unsurprisingly, there are strong echoes in the new McLaren Senna of the incredibly focused
philosophy behind the McLaren P1TM; where the latter was designed to be the best driver’s car on road
and track, the ambition for the McLaren Senna is for it to be the best road-legal track car, setting a
new benchmark for circuit excellence with track prowess absolutely taking precedence.
“The McLaren Senna is a car like no other: the personification of McLaren’s motorsport DNA, legalised
for road use but designed and developed from the outset to excel on a circuit. Every element of this
new Ultimate Series McLaren has an uncompromised performance focus, honed to ensure the purest
possible connection between driver and machine and deliver the ultimate track driving experience in
the way that only a McLaren can.”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive
Given the famous name that this new McLaren bears, its unrivalled extreme performance and dynamic
excellence should be no surprise. The legendary Formula 1 racing driver was renowned for his
exceptional powers of concentration and single-minded focus on being the best on the track. The
McLaren Senna driver is hardwired into the dynamic experience the car delivers. Their connection to
the car comes through the steering wheel, the pedals and the seat. Every sensation that comes from
driving at speed is precisely communicated, putting the driver in total control.
The indomitable spirit of Ayrton Senna has always been alive at McLaren and the McLaren Senna will
further amplify his global legacy and link to the McLaren brand.

MEDIA

“Our family is extremely proud of the naming of the new Ultimate Series McLaren Senna. This is the
first project that really connects with Ayrton’s racing spirit and performance. The McLaren Senna
honours my uncle because it is so utterly dedicated to delivering a circuit experience that allows a
driver to be the best they can possibly be. There is an absolute, seamless connection between car and
driver and this pure engagement, these sensory cues that a driver responds to and relies upon, ensure
an experience so focused and immersive that you are left in awe of the depths of excellence the
McLaren Senna possesses.”
Bruno Senna, racing driver and McLaren Ambassador
Visually, the McLaren Senna shocks. The first impression is of an aggressive, unforgiving machine,
organic shapes having given way to a design language that is purposely fragmented in pursuit of
absolute performance. With downforce and aerodynamic balance the guiding principles, this car is the
purest expression yet of the ‘form follows function’ design philosophy embraced by McLaren.
Viewed from above, the body is nature’s most efficient shape – a teardrop – with body components
‘clipped’ onto the cabin to deliver optimal aerodynamic performance. McLaren’s designers went to
extremes by cutting open the ‘shrink-wrapped’ body to reduce weight visually and functionally; while
recognisably a McLaren in proportional terms, you cannot follow a single line from the front to the rear
without it passing through a functional air intake or vent.
The McLaren Senna introduces a new generation of ground-breaking front and rear active
aerodynamics, raising downforce and aero control to an unprecedented level to ensure the
performance potential can be fully exploited. Every element of the body design, from the front splitter
to the double diffuser at the rear, has been developed to optimise downforce and aerodynamic
balance, whether under braking, adjusting the throttle mid corner, or applying power on corner exit.
There is also an opportunity for added visual drama, with the front aero blades available finished in
one of five ‘By McLaren’ theme specifications that include Azura Blue and McLaren Orange. The same
linked accent colour can also feature on the brake calipers, visible door gas struts and seat trims.
Cooling requirements played an equally crucial role in the overall design of the McLaren Senna: the
rear clamshell, for example, was born from the twin demands of aerodynamic and cooling
performance, with prominent ‘gurney’ flaps ahead of a succession of stepped louvres directing air
away from the rear deck and down the sides of the body. The resulting area of low pressure draws hot
air out from the high-temperature radiators and engine bay, with the louvres ensuring that the airflow
does not impact the efficiency of the rear wing. The ‘slash cut’ finishers of the unique Inconel and
titanium exhaust exit through the lowest rear deck (measured at the trailing edge) of any McLaren
road car, the angle of the pipes directing exhaust gas away from the rear wing.

MEDIA

The slim, rear LED taillights have been subject to the same exacting attention to detail as the
headlights and every other aero-relevant component, the single-blade design minimising
interruptions to airflow.
The double diffuser at the rear of the car is unmistakeable. Created as a single piece of carbon fibre, it
begins under the rear axle and as it increases in height accelerates air out from under the vehicle. This
creates a low-pressure zone that sucks the McLaren Senna even tighter to the ground. Equally
unmissable is a huge, double-element carbon fibre rear wing that at its highest point sits 1,219mm
from the road when the car is stationary. Hydraulically actuated and with a planform surface area of
more than 6,500cm2

, the wing constantly adjusts to optimise the levels of downforce and

aerodynamic balance and functions as an airbrake under heavy braking.
The depths of connection with the new Ultimate Series car will be experienced in full once in the
driver’s seat and on a circuit, but the intimate relationship with the McLaren Senna begins before that,
simply by entering the car. McLaren F1-inspired dihedral doors hinge forwards and upwards, opening
with a portion of the roof to expose noticeably low sills and an aperture of sufficient size for drivers or
passengers to easily enter or leave the cockpit, even when wearing a helmet and a race suit.
The doors, which are constructed of carbon fibre, feature two-piece glass side windows with a fixed
top part and a smaller opening section below. Both the door upper (effectively part of the roof) and
the lower half of the door side can be specified with glass as a replacement for the carbon fibre panels
that are standard-fit. This enhances the sense of space inside the cockpit and in the case of the glazed
door lower, dramatically reinforces the visual connection between driver and track environment. To
accommodate the door design, the release mechanisms and window switches are housed alongside
the engine start button in a carbon fibre console above the driver’s head.
The cockpit environment reflects the stripped-back, functional nature that is evident in every aspect
of the McLaren Senna. Visual carbon fibre is used extensively. Dependent on customer preference,
Alcantara® or leather covers the seats, facia and side airbags, but the absence of any other interior
trim both saves weight and reveals the construction of the doors. Even the gas struts are exposed to
save vital grams.

Driver controls have been deliberately kept to a minimum to reduce ‘cockpit clutter’ and the three-
spoke steering wheel is free of buttons and switches, creating a pure focus on sensory feedback. All

the information the driver needs comes from the high-definition McLaren Folding Driver Display and
central infotainment screen. And while McLaren designers stopped short of removing the second seat

MEDIA

altogether, there is no contingency for excess baggage; storage space is restricted to a chamber
behind the seats integral to the Monocage III with just enough room for two helmets and race suits.
Codenamed M840TR, the 4.0-litre twin-turbocharged V8 engine at the heart of the McLaren Senna is
the most powerful road car internal combustion engine ever created by McLaren, producing 800PS
(789bhp) and torque of 800Nm (590 lb ft). The engine’s dry sump lubrication and flat-plane
crankshaft are technologies with their roots in motorsport. Lightweight internal components reduce
mass in the powertrain and combine with ultra-low inertia, twin-scroll turbochargers and
electronically controlled wastegates to deliver lightning-quick throttle responsiveness.
From the outset of the programme, McLaren engineers determined that the full mechanical symphony
of the engine – from intake to combustion to exhaust – had to be central to the sensory experience.
Those fortunate enough to drive the McLaren Senna will feel the cockpit come alive with the sound of
air rushing into the roof-mounted ‘snorkel’ intake and mixing in the carbon fibre plenum, producing

precisely tailored high-frequency sounds that deliver a vivid experience. At the same time, low-
frequency sounds from the engine are transferred into the cockpit through unique engine mounts,

exciting the double-walled rear structure of the carbon fibre Monocage and amplifying every change
in engine revs, making it seem almost as if the V8 is sitting alongside the driver.
A dual-clutch, seamless-shift, seven-speed gearbox delivers power to the rear wheels. A fully
automatic mode is the default, with the driver able to choose full manual control of gear shifts via
paddles mounted on a rocker behind the steering wheel. The elongated carbon fibre paddles are
optimised to be used both with or without racing gloves, and create a deep sense of mechanical
connection with the McLaren Senna.
The character of the 4.0-litre twin-turbo McLaren V8 and the transmission can be tailored using the
Active Dynamics Panel, with the driver having a choice of Comfort, Sport or Track powertrain modes.

Whatever the mode, performance is suitably savage. Throttle response is immediate and neck-
snapping, pinning the driver back into their seat.

“The McLaren Senna delivers true performance, all the way to the limit of a driver’s ability. With a truly
astonishing power-to-weight ratio, this car is about performance that is accessible and attainable, yet
at the same time exciting and challenging for the very best drivers in the world – and with an intense,
sensory experience to match.”
Andy Palmer, Vehicle Line Director, McLaren Ultimate Series

MEDIA

RaceActive Chassis Control II (RCC II) hydraulic suspension works in harmony with front and rear active
aerodynamics and the ultra-rigid Monocage III to deliver an incredibly intensive experience on a circuit.
Every element of the McLaren Senna has been designed to maximise the connection between driver
and car, at all speeds and in every situation. Painstaking work on the damping and steering weight has
ensured that the car feels fully ‘alive’ well below its upper limits; even when the suspension is not fully
loaded and tyres not absolutely compressed, the rich texture of communication blends with the
feedback transmitted to the driver as aero levels and cornering speeds build.
RCC II is a double-wishbone suspension system that additionally features hydraulically interconnected
dampers and a hydraulic replacement for conventional mechanical anti-roll bars. It also further
develops the variable stiffness and ride height technology first seen in the pioneering hydraulic
system in the McLaren P1TM.
The adaptive dampers are interconnected hydraulically, both left to right and front to back, with two
valves per damper to independently adjust for compression and rebound. The stiffness of the McLaren
Senna is separately controlled using a kinetic roll system, or K-damper. The continuously variable RCC II
system advances the control strategy introduced on the McLaren 720S and also adds a Race mode,
which introduces a lower ride height, lower centre of gravity and significantly stiffer suspension.
Dynamic parameters are adjusted by the driver through the Active Dynamics Panel located on the
centre console to select Comfort, Sport or Track modes or via a switch in a roof-mounted panel to
access Race mode.
The braking system of the McLaren Senna is the most advanced ever fitted to a McLaren road car,
using carbon ceramic discs and motorsport technologies to deliver extreme performance. Tyre choice
is equally focused, with bespoke Pirelli P ZeroTM Trofeo R tyres developed in conjunction with McLaren
technical partner, Pirelli. Designed for race tracks but approved for road use, they enable a McLaren
Senna to be driven to a circuit. Only one style of wheel is available: an ultra-lightweight alloy wheel
with a race-inspired centre lock system.
The third model introduced under the McLaren Track22 business plan, the McLaren Senna will be
hand-assembled in England at the McLaren Production Centre. Production will be limited to 500
vehicles, each costing from £750,000 including taxes (UK price) and all already allocated.

The ultimate road-legal, track-concentrated McLaren hypercar will make its public debut in March, at
the 88th Geneva International Motor Show. More information about the McLaren Senna, together with
images and films, is available now at http://cars.mclaren.com/ultimate-series/mclaren-senna.
43.0°
0

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna

Den ultimata gatlegala banbilen

Designa din egen Xbox-kontroll med Xbox Design Lab
Sätt lite personlig prägel

Tycker du den ordinarie Xbox Series X/S-kontrollen har lite för trist och tråkig design? Då har vi goda nyheter då Microsoft gjort det möjligt för XSX/S-ägare att göra egna kontroller via Xbox Design Lab. Via Design Lab har vi möjlighet att välja massvis med olika färger på kontrollens olika delar och har goda möjligheter att skapa en unik look. Priset för den egendesignade Xbox Series X/S-kontrollen ligger på 699 kronor och vill du ha kontrollen lasergraverad kostar det ytterligare en hundring. Leverans sker 19 juli. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Biografbranschen ska dra igång en bioklubb
För att dra mer besökare till biograferna

Nordisk Film, SF Studios, Filmstaden och Svenska Bio ska nu dra igång något man kallar för Filmbiografklubben, en bioklubb som ska ge medlemmarna rabatterade biljetter till ett utvalt antal filmer. Tanken är att det ska väljas ut tio filmer per år, varav minst två svenska filmer, som medlemmarna i bioklubben ska kunna se för halva priset. I Danmark finns den liknande klubben Biografklub Danmark som ses som en förlaga till Filmbiografklubben. Den har funnits i över 20 år och har idag runt 200.000 medlemmar. Ett medlemsskap i Filmbiografklubben kommer att kosta 149 kronor per år. När det hela kommer att lanseras saknas det än så länge uppgifter om. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för Pig
Nicolas Cage vill ha tillbaka sin gris

Pig är en kommande film där någon har kidnappat en tryffeljägares, spelad av Nicholas Cage, favoritgris. Pig har premiär den 16 juli. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Sverige blir bättre i Microsoft Flight Simulator
Ny uppdatering uppdaterar landskapet

I går utannonserade Microsoft en ny uppdatering för Microsoft Flight Simulator. Denna uppdatering, som heter World Update V: Nordics, innehåller förbättrade kartor för Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge. Det innebär att dessa länder nu har förbättringar i detalj av stora landskap, förbättringar av regional arkitektur, förbättrad data för 100 flygplatser och 78 noggrant utvalda intressanta platser. World Update V: Nordics kan plockas hem helt utan extra kostnad för alla Microsoft Flight Simulator-spelare. Microsoft Flight Simulator finns för närvarande tillgänglig på Xbox Game Pass för PC, Windows 10 samt Steam och kommer till Xbox Series X | S den 27 juli. Tumnagel
41.6°
+
Frode Wikesjö
0

Vi shazamar en miljard gånger i månaden nu
Vilken låt är det här?

Shazam är en av de där sakerna som man om och om igen fascineras över att det fungerar. Shazam släpptes faktiskt som tjänst 2002 och då som SMS-tjänst och 2008 släpptes det som app för iPhone. Sedan levde tjänsten vidare under tio år tills 2018 då Apple köpte tjänsten. Det tog tio år för Shazam att nå en miljard shazamningar men nu har man en riktigt hög användning och ligger på en miljard per månad. Totalt har vi användare undrat vilken låt som spelas 50 miljarder gånger och fått svar från deras databas med 51 miljoner låtar. Den mest efterfrågade låten genom tiderna är Dance Monkey med Tones and I. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Cyberpunk 2077 får ytterligare en uppdatering
CDPR fortsätter rensa upp buggfesten

Det har gått mer än ett halvår sedan Cyberpunk 2077 släpptes och gav oss en episk berättelse i en rätt flådig och intressant värld. Och en herrans massa buggar och prestandabekymmer. CD Projekt RED har sedan släppet jobbat hårt med att förbättra prestandan i spelet och fixa buggar och nu har ytterligare en patch släppts för att fixa några av spelets bekymmer. Patch 1.23 heter den senaste uppdaterinegn som släppts till alla plattformar spelet finns tillgängligt på och primärt fixar patchen en rad buggar som uppstår i vissa uppdrag. Utvecklarna skriver dock att spelet har blivit stabilare och spelare ska inte uppleva lika många krascher som tidigare. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Finsk satellit i trä har gjort ett första höghöjdstest
Woodsat har gjort en tripp till stratosfären

I Finland håller företagen UPM Plywood, Arctic Astronautics och Huld på utvecklar en liten satellit gjord av plywood som man hoppas kunna sätta i omloppsbana någon gång i slutet av året. Satelliten kallas för Woodsat och i veckan har man gjort ett första test av satellitens kamera på hög höjd. I klippet nedan kan ni kolla in när Woodsat skickas upp till jordens stratosfär med hjälp av en höghöjdsballong. När ballongen exploderade på grund av det höga trycket som råder där så föll satelliten tillbaka till jorden och utvecklarna kunde sedan åka och hämta den för inspektion. Woodsat är tänkt att skjutas upp till jordens omloppsbana från Nya Zeeland ombord på en Rocket Labs Electron-raketer. Exakt när detta kommer att ske finns det än så länge inga uppgifter om. Woodsat är tänkt att ligga i en omloppsbana på mellan 500 - 550 kilometer ovanför jorden och kommer att ha en del instrument från ESA med sig på färden. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google ryktas släppa tjänst för att lära ut språk
Tivoli ser ut att bli en konkurrent till DuoLingo

The Information har varit i kontakt med källor som uppger att Google håller på och utvecklar en tjänst med vilken användare ska kunna lära sig olika språk. Det skulle givetvis inte vara helt konstigt att Google satsade på en sådan tjänst då man redan idag har en väldigt bra översättningstjänst. Enligt The Informations källor ska Googles språktjänst heta Tivoli och kunna lära ut språk via Googles sökmotor, YouTube och Google Assistant. Tjänsten verkar baseras på LaMBDA, den AI-baserade konversationsmodell som Google presenterade på årets utvecklarkonferens Google I/O. Google tros kunna lansera Tivoli någon gång senare i år. Marknaden för språkutbildningar online förutspås vara värd 21,2 miljarder dollar år 2027 enligt analysföretaget Meticulous Research. Bland de som pysslar med sådant idag finns bland andra Babel, Duolingo och Rosetta Stone. I klippet ovan kan ni kolla in när Googles vd Sundar Pichai presenterade LaMBDA på årets Google I/O. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Maskinlärning gör korta videoklipp av en stillbild
Med imponerande resultat

Forskare på University of Washington säger sig ha utvecklat en teknik som med hjälp av bara ett enda fotografi kan skapa ett kort animerat videoklipp som påminner om när fotografiet fotades. Forskarna ska ha använt sig av neural nätverk för maskinlärning vilka med hjälp av en algoritm räknat ut hur en animation baserad på fotografiet skulle kunna se ut. Ni kan se ett exempel i animationen här ovanför och ni hittar några till om ni hoppar vidare på länken nedan. Där kan ni även läsa lite mera ingående om hur man gått tillväga när man utvecklade systemet som ligger bakom de realistiska animationerna. Forskarnas system verkar i dagsläget vara specialiserat på vattenfall. Det hela kommer att presentera lite närmare på konferensen "Conference on Computer Vision and Pattern Recognition" vilken drar igång 22 juni. Tumnagel
48.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern för Lilith
Bedragen kvinna åkallar demon från helvetet

Går ni igång på skräckkomedier med 80-tals-vibbar så kanske kommande Lilith kan falla er i smaken. Filmen handlar om en bedragen kvinna som åkallar succubus-demonen Lilith för att hämnas på sin pojkvän. Succubus-demoner gestalts som kvinnor och de använder förförelse som vapen för att komma åt sina offer. Lilith släpps digitalt 9 juli. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Medium släpps till PS5 i september
Inte längre bara för Microsofts plattformar

The Medium från Bloober Team släppes i början av året till Xbox Series X/S och PC, men för några veckor sedan började de tisslas och tasslas om att spelet var på ingång till Playstation 5. Ryktena verkar stämma och nu har Bloober Team bekräftat att spelt kommer släppas till Sonys nya konsol 3 september. Spelet komer erbjuda samma spelupplevelse som tidigare och spelare kommer ta kontroll över ett medium som har möjlighet att hoppa mellan två världar och använder sina förmågor för att reda ut ett mystisk mysterium. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

E3 2021 Kolla in Xbox Games Showcase: Extended
En liten E3-epilog

Klockan 19:00 i kväll kommer Microsoft hålla en liten epilog till deras E3-presentation där man ska visa upp lite mer grejer som man har att bjuda på. Sändningen kommer för det mesta fokusera på djupdykningar från utvecklarna till de olika spelen så man ska nog inte förvänta sig några eller allt för många nya grejer här. Du kan se presentation i direktsändning i spelaren ovan eller borta på Twitch. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Alla framtida Disney+-serier kommer släppas på onsdagar
Ser till att det finns saker att se fram emot varje lillördag

Fredagar brukar generellt vara en optimal släppdag för streamingtjänsterna, men det verkar som att Disney inte är så sugna på att konkurrera med alla andra släpp av filmer och serier. Innan Loki hade premiär meddelade Disney att nya avsnitt av serien skulle släppas på onsdagar i stället för fredagar, vilket har varit släppdag för nya avsnitt av WandaVision, Falcon and the Winter Soldier och The Mandalorian. Nu meddelar Disney att denna ändring kommer gälla alla framtida Disney+-serier, vilket gör att Disney-fans har något att se fram emot varje onsdag. I och med detta stuvas det om lite i premiärschemat. Samtliga serier som har fått släppdatum har tidigarelagts för att anpassa sig till nya schemat, till exempel kommer Monsters Inc-spinoffen Monsters at Work ha premiär 2 juli i stället för 7 juli Ovan har ni en trailer för Loki, vilket var den första Disney+-serien som började släppas på onsdagar. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Kolla in när taikonauter går ombord på ny rymdstation
Kinesiska rymdfarare lämnade jorden tidigare idag

Här är ett kort klipp som visar när Kinas farkost Shenzhou 12 dockar med rymdstationen Tiangongs basmodul Tianhe. I klippet får vi dessutom se när de tre taikonauterna Nie Haisheng, Liu Boming och Tang Hongbo glider in i Kinas nya rymdstation och bekantar sig med omgivningen där. Shenzhou 12 lämnade jorden i natt svensk tid och anlände till Tianhe cirka sju timmar efter det. Det här var Kinas första bemannade rymduppdrag på fem år. Det är planerat att de tre taikonauterna kommer att vara ombord på Tianhe i cirka tre månader för att därefter bege sig tillbaka till jorden. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för How I Became A Superhero
Fransk superhjältefilm släpps 9 juli

Netflix har släppt en trailer för den kommande filmen How I Became A Superhero och denna kan ni kika på ovan. I filmen får vi träffa ett par poliser som måste samarbeta för att sätta stopp för skurkar som vill sno superkrafter från folk. 9 juli har How I Became A Superhero premiär på Netflix. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

En ordentlig mängd gameplay från No More Heroes 3
Ser actionspäckat ut

I samband med Nintendos E3-show kördes det även en Treehouse-ström där vi fick se lite mer av de spel som är på ingång till Switch. No More Heroes 3 fick lite tid i rampljuset och vi fick se strax över 20 minuters gameplay som fokuserade på stridssystemet i spelet. No More Heroes 3 släpps 27 augusti till Nintendo Switch. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Vi har kollat in BMW iX
Första leveranserna i november

Det händer mycket på elbilsfronten nu och en kommande och intressant modell är BMW iX. Det här är deras första SUV, eller SAV som de kallar den, i deras "rena" i-serie där vi tidigare har sett i3 och i8. BMW ska ha lite cred för att man har väntat så länge med en SUV, men nu är den alltså produktionsklar och vi har kollat in två förseriebilar. Är man sugen på att köpa finns det två varianter, iX xDrive40 har 326 hästar, batteri på 71 kW netto, laddkapacitet på 150 kW, räckvidd på 425 km och 0-100 går på 6,1 sekunder. iX xDrive50 har 523 hästar, batteri på 105,2 kW netto, laddkapacitet på 200 kW, räckvidd på 630 km och 0-100 går på 4,6 sekunder. Senare kommer ytterligare en version som man kallar för iX M60 och den har 600 hästar. Utsidan är, hmm, udda och när vi frågade på Instagram vad ni tycker om den var det en övervägande majoritet som tyckte att bilens design inte var mycket att hänga i julgranen. Uppskattningsvis 75 procent av er dissade formen. Tumnagel
35.4°
+
Roger Åberg
0

Jimmy Kimmel intervjuar mannen som svaldes levande
I en knölval

Pratshowvärden Jimmy Kimmel fick nyligen sig en liten pratstund med Michael Packard vilket är den 56-årige dykaren som svaldes levande av en knölval förra veckan. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
76kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
84kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
52kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
99kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
116kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
104kg
+
Frode Wikesjö

Iggy Pop kommer till Sverige
10 juni 2022

Den legendariska rockartisten Iggy Pop kommer uppträda på Filadelfia i Stockholm fredagen den 10 juni 2022. Iggy Pop har levererat hits sedan 1969 så konserten kommer sannolikt bjuda på massvis med godbitar från punkens gudfader. Biljetterna till konserten släpps nu på fredag den 18 juni klockan 10:00 via länken nedan. Tumnagel
96kg
+
Frode Wikesjö