LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m
McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Den ultimata gatlegala banbilen

Bil / McLaren

Modellen som McLaren internt kallat för P15 är nu äntligen officiell, och den heter Senna. Det här är en hyllning till racerföraren Ayrton Senna och beskrivs av tillverkaren som en gatlegal hyperbil för banan. Det här är dock inte ersättaren till P1 utan en modell som kommer att finnas jämte den kommande tresitsiga bilen som internt går under BP23. Eller finnas och finnas, alla 500 stycken exemplar av Senna är redan sålda. För 750 000 pund innan skatt styck. Den sista auktionerades ut i går kväll och den gick för två miljoner pund innan skatt, överskottet gick till stiftelsen Ayrton Senna Foundation.

För slanten har köparna fått en riktig extrem kärra baserad på 720S. Torrvikten ligger på 1 198 kilo vilket gör den här till tillverkarens lättaste gatbil sedan McLaren F1, och hela 220 kilo lättare än modellen den baseras på. Bakom monocoquen i kolfiber sitter den välbekanta V8:an med dubbla turbo på 4,0 liter. Här ger den 800 hästar och 800 newtonmeter. Den kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda som skickar vidare kraften till bakhjulen. Vad Senna har för prestanda berättar man inte utan säger bara att den kommer att ha "savage performance", och det stämmer troligtvis.

Utseendet kan man ha mycket åsikter om men den ser ut som den gör för att kunna prestera, allt är där av en anledning och har en funktion. Både i fronten och baken finns det aktiv aerodynamik som ser till att marktrycket är det bästa i alla lägen. I luftintagen finns det klaffar som kan öppna och stänga för att styra luften dit det är lämpligast, och den enorma vingen där bak ser till att hålla rumpan i shack när det börjar gå fort. Fjädringen är en uppdaterad version av det som finns på P1 vilket innebär att dämpare och krängningshämmare är aktiva och elektroniskt styrda. Förutom inställningarna Comfort, Sport och Track finns här även ett nyutvecklat Race-läge. Knappar man in det sänker bilen sig ytterligare och styvar upp fjädringen rejält. Knappen har man placerat i taket för extra coolhet, här sitter även start-knappen för att få igång bilen. Bromsarna är keramiska och de mest avancerade McLaren någonsin tagit fram för en gatbil, men vilken dimension de är i får vi inte reda på för tillfället. Som däck har man valt specialtillverkade Pirelli P Zero Trofeo R.

Många grejer känner man igen från McLarens övriga modeller men Senna skiljer sig på ett par punkter ändå. Bland annat så har dörrens sidoruta en delning på mitten, och det finns en extra ruta på dörren för att skapa mer känsla av rymd i kupén. Man kan om man vill istället få en kolfiberpanel här men det är ju klart mycket ballare med så mycket glas. Väl på insidan finns bara det viktigaste och det mest iögonfallande är de extremt skålade stolarna som lär hålla fläsket på plats. Den treekrade ratten saknar helt knappar och annat och framför sig har man bara en mycket smal skärm som visar hastighet och varvtal. Detta är en version av den som finns i 720S men där går den att fälla upp så den blir större, det verkar inte vara fallet här.

Produktionen kommer att dra igång tredje kvartalet nästa år. Bilen kommer att ställas ut på mässan i Genève i mars.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Visa
Pressmeddelande
The McLaren Senna: the ultimate road-legal track car

§ New Ultimate Series is the most extreme McLaren road car yet
§ Bears the name of legendary Formula 1 driver, Ayrton Senna, honouring its status as the
ultimate McLaren track car, legalised for the road
§ At 1,198kg (2,641lbs), the lightest McLaren road car since the iconic McLaren F1
§ 4.0-litre twin-turbocharged V8 is the most powerful McLaren road car internal combustion
engine ever, with 800PS (789bhp) and 800Nm (590 lb ft)
§ Power to weight ratio of 668PS-per-tonne delivers savage performance
§ The purest connection between driver and car of any road-legal McLaren
§ Aggressive appearance epitomises ‘form-follows-function’ McLaren design philosophy
§ Mid-engine, rear-wheel drive chassis – the optimum configuration for dynamic excellence
§ Priced at £750,000 including taxes (UK)
§ Production limited to 500 units, all hand-assembled at the McLaren Production Centre in
Woking, Surrey, England from Q3 2018

“You commit yourself to such a level where there is no compromise. You give everything you have;
everything, absolutely everything.”
Ayrton Senna
The McLaren Senna has been designed, engineered and developed with single-minded purpose: to be
the ultimate McLaren track-concentrated car for the road. Legalised for road use, but not sanitised to
suit it, the new Ultimate Series deliberately compromises McLaren’s trademark breadth of supercar
daily usability; instead it provides the purest connection between driver and car, to deliver the most
intense circuit experience of any road McLaren.
The technical recipe is classic McLaren Automotive supercar, a pedigree established and earned in the
short time elapsed since the pioneering sports and supercar company was founded in 2010, but taken
to another level entirely in the McLaren Senna. Ultra-lightweight construction, with carbon fibre
chassis and body panels. Mid-mounted, twin-turbocharged V8 McLaren engine. Rear wheel drive.
Sophisticated race-derived suspension that delivers an unparalleled blend of control and dynamic

balance. Electro-hydraulic steering that rewards accurate inputs and gives the purest feedback. And
two seats – but with absolute focus on the importance of the one that the driver occupies.
The carbon fibre Monocage III chassis that forms the core of the McLaren Senna is a further
development of the structure that underpins the McLaren 720S and the strongest monocoque ever
built by McLaren for a road-legal vehicle. Every body panel is made from carbon fibre, in line with a
relentless focus on the weight of every individual component that has resulted in the McLaren Senna
being the lightest road-legal McLaren since the iconic F1 road car, at just 1,198kg*.
With maximum power of 800PS (789bhp), the McLaren Senna enjoys a power-to-weight ratio of
668PS per tonne. This statistic immediately underlines the performance credentials of the newcomer
to the McLaren Ultimate Series, a product family introduced with the McLaren P1TM that is reserved for
the rarest and most extreme McLaren cars.
Unsurprisingly, there are strong echoes in the new McLaren Senna of the incredibly focused
philosophy behind the McLaren P1TM; where the latter was designed to be the best driver’s car on road
and track, the ambition for the McLaren Senna is for it to be the best road-legal track car, setting a
new benchmark for circuit excellence with track prowess absolutely taking precedence.
“The McLaren Senna is a car like no other: the personification of McLaren’s motorsport DNA, legalised
for road use but designed and developed from the outset to excel on a circuit. Every element of this
new Ultimate Series McLaren has an uncompromised performance focus, honed to ensure the purest
possible connection between driver and machine and deliver the ultimate track driving experience in
the way that only a McLaren can.”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive
Given the famous name that this new McLaren bears, its unrivalled extreme performance and dynamic
excellence should be no surprise. The legendary Formula 1 racing driver was renowned for his
exceptional powers of concentration and single-minded focus on being the best on the track. The
McLaren Senna driver is hardwired into the dynamic experience the car delivers. Their connection to
the car comes through the steering wheel, the pedals and the seat. Every sensation that comes from
driving at speed is precisely communicated, putting the driver in total control.
The indomitable spirit of Ayrton Senna has always been alive at McLaren and the McLaren Senna will
further amplify his global legacy and link to the McLaren brand.

MEDIA

“Our family is extremely proud of the naming of the new Ultimate Series McLaren Senna. This is the
first project that really connects with Ayrton’s racing spirit and performance. The McLaren Senna
honours my uncle because it is so utterly dedicated to delivering a circuit experience that allows a
driver to be the best they can possibly be. There is an absolute, seamless connection between car and
driver and this pure engagement, these sensory cues that a driver responds to and relies upon, ensure
an experience so focused and immersive that you are left in awe of the depths of excellence the
McLaren Senna possesses.”
Bruno Senna, racing driver and McLaren Ambassador
Visually, the McLaren Senna shocks. The first impression is of an aggressive, unforgiving machine,
organic shapes having given way to a design language that is purposely fragmented in pursuit of
absolute performance. With downforce and aerodynamic balance the guiding principles, this car is the
purest expression yet of the ‘form follows function’ design philosophy embraced by McLaren.
Viewed from above, the body is nature’s most efficient shape – a teardrop – with body components
‘clipped’ onto the cabin to deliver optimal aerodynamic performance. McLaren’s designers went to
extremes by cutting open the ‘shrink-wrapped’ body to reduce weight visually and functionally; while
recognisably a McLaren in proportional terms, you cannot follow a single line from the front to the rear
without it passing through a functional air intake or vent.
The McLaren Senna introduces a new generation of ground-breaking front and rear active
aerodynamics, raising downforce and aero control to an unprecedented level to ensure the
performance potential can be fully exploited. Every element of the body design, from the front splitter
to the double diffuser at the rear, has been developed to optimise downforce and aerodynamic
balance, whether under braking, adjusting the throttle mid corner, or applying power on corner exit.
There is also an opportunity for added visual drama, with the front aero blades available finished in
one of five ‘By McLaren’ theme specifications that include Azura Blue and McLaren Orange. The same
linked accent colour can also feature on the brake calipers, visible door gas struts and seat trims.
Cooling requirements played an equally crucial role in the overall design of the McLaren Senna: the
rear clamshell, for example, was born from the twin demands of aerodynamic and cooling
performance, with prominent ‘gurney’ flaps ahead of a succession of stepped louvres directing air
away from the rear deck and down the sides of the body. The resulting area of low pressure draws hot
air out from the high-temperature radiators and engine bay, with the louvres ensuring that the airflow
does not impact the efficiency of the rear wing. The ‘slash cut’ finishers of the unique Inconel and
titanium exhaust exit through the lowest rear deck (measured at the trailing edge) of any McLaren
road car, the angle of the pipes directing exhaust gas away from the rear wing.

MEDIA

The slim, rear LED taillights have been subject to the same exacting attention to detail as the
headlights and every other aero-relevant component, the single-blade design minimising
interruptions to airflow.
The double diffuser at the rear of the car is unmistakeable. Created as a single piece of carbon fibre, it
begins under the rear axle and as it increases in height accelerates air out from under the vehicle. This
creates a low-pressure zone that sucks the McLaren Senna even tighter to the ground. Equally
unmissable is a huge, double-element carbon fibre rear wing that at its highest point sits 1,219mm
from the road when the car is stationary. Hydraulically actuated and with a planform surface area of
more than 6,500cm2

, the wing constantly adjusts to optimise the levels of downforce and

aerodynamic balance and functions as an airbrake under heavy braking.
The depths of connection with the new Ultimate Series car will be experienced in full once in the
driver’s seat and on a circuit, but the intimate relationship with the McLaren Senna begins before that,
simply by entering the car. McLaren F1-inspired dihedral doors hinge forwards and upwards, opening
with a portion of the roof to expose noticeably low sills and an aperture of sufficient size for drivers or
passengers to easily enter or leave the cockpit, even when wearing a helmet and a race suit.
The doors, which are constructed of carbon fibre, feature two-piece glass side windows with a fixed
top part and a smaller opening section below. Both the door upper (effectively part of the roof) and
the lower half of the door side can be specified with glass as a replacement for the carbon fibre panels
that are standard-fit. This enhances the sense of space inside the cockpit and in the case of the glazed
door lower, dramatically reinforces the visual connection between driver and track environment. To
accommodate the door design, the release mechanisms and window switches are housed alongside
the engine start button in a carbon fibre console above the driver’s head.
The cockpit environment reflects the stripped-back, functional nature that is evident in every aspect
of the McLaren Senna. Visual carbon fibre is used extensively. Dependent on customer preference,
Alcantara® or leather covers the seats, facia and side airbags, but the absence of any other interior
trim both saves weight and reveals the construction of the doors. Even the gas struts are exposed to
save vital grams.

Driver controls have been deliberately kept to a minimum to reduce ‘cockpit clutter’ and the three-
spoke steering wheel is free of buttons and switches, creating a pure focus on sensory feedback. All

the information the driver needs comes from the high-definition McLaren Folding Driver Display and
central infotainment screen. And while McLaren designers stopped short of removing the second seat

MEDIA

altogether, there is no contingency for excess baggage; storage space is restricted to a chamber
behind the seats integral to the Monocage III with just enough room for two helmets and race suits.
Codenamed M840TR, the 4.0-litre twin-turbocharged V8 engine at the heart of the McLaren Senna is
the most powerful road car internal combustion engine ever created by McLaren, producing 800PS
(789bhp) and torque of 800Nm (590 lb ft). The engine’s dry sump lubrication and flat-plane
crankshaft are technologies with their roots in motorsport. Lightweight internal components reduce
mass in the powertrain and combine with ultra-low inertia, twin-scroll turbochargers and
electronically controlled wastegates to deliver lightning-quick throttle responsiveness.
From the outset of the programme, McLaren engineers determined that the full mechanical symphony
of the engine – from intake to combustion to exhaust – had to be central to the sensory experience.
Those fortunate enough to drive the McLaren Senna will feel the cockpit come alive with the sound of
air rushing into the roof-mounted ‘snorkel’ intake and mixing in the carbon fibre plenum, producing

precisely tailored high-frequency sounds that deliver a vivid experience. At the same time, low-
frequency sounds from the engine are transferred into the cockpit through unique engine mounts,

exciting the double-walled rear structure of the carbon fibre Monocage and amplifying every change
in engine revs, making it seem almost as if the V8 is sitting alongside the driver.
A dual-clutch, seamless-shift, seven-speed gearbox delivers power to the rear wheels. A fully
automatic mode is the default, with the driver able to choose full manual control of gear shifts via
paddles mounted on a rocker behind the steering wheel. The elongated carbon fibre paddles are
optimised to be used both with or without racing gloves, and create a deep sense of mechanical
connection with the McLaren Senna.
The character of the 4.0-litre twin-turbo McLaren V8 and the transmission can be tailored using the
Active Dynamics Panel, with the driver having a choice of Comfort, Sport or Track powertrain modes.

Whatever the mode, performance is suitably savage. Throttle response is immediate and neck-
snapping, pinning the driver back into their seat.

“The McLaren Senna delivers true performance, all the way to the limit of a driver’s ability. With a truly
astonishing power-to-weight ratio, this car is about performance that is accessible and attainable, yet
at the same time exciting and challenging for the very best drivers in the world – and with an intense,
sensory experience to match.”
Andy Palmer, Vehicle Line Director, McLaren Ultimate Series

MEDIA

RaceActive Chassis Control II (RCC II) hydraulic suspension works in harmony with front and rear active
aerodynamics and the ultra-rigid Monocage III to deliver an incredibly intensive experience on a circuit.
Every element of the McLaren Senna has been designed to maximise the connection between driver
and car, at all speeds and in every situation. Painstaking work on the damping and steering weight has
ensured that the car feels fully ‘alive’ well below its upper limits; even when the suspension is not fully
loaded and tyres not absolutely compressed, the rich texture of communication blends with the
feedback transmitted to the driver as aero levels and cornering speeds build.
RCC II is a double-wishbone suspension system that additionally features hydraulically interconnected
dampers and a hydraulic replacement for conventional mechanical anti-roll bars. It also further
develops the variable stiffness and ride height technology first seen in the pioneering hydraulic
system in the McLaren P1TM.
The adaptive dampers are interconnected hydraulically, both left to right and front to back, with two
valves per damper to independently adjust for compression and rebound. The stiffness of the McLaren
Senna is separately controlled using a kinetic roll system, or K-damper. The continuously variable RCC II
system advances the control strategy introduced on the McLaren 720S and also adds a Race mode,
which introduces a lower ride height, lower centre of gravity and significantly stiffer suspension.
Dynamic parameters are adjusted by the driver through the Active Dynamics Panel located on the
centre console to select Comfort, Sport or Track modes or via a switch in a roof-mounted panel to
access Race mode.
The braking system of the McLaren Senna is the most advanced ever fitted to a McLaren road car,
using carbon ceramic discs and motorsport technologies to deliver extreme performance. Tyre choice
is equally focused, with bespoke Pirelli P ZeroTM Trofeo R tyres developed in conjunction with McLaren
technical partner, Pirelli. Designed for race tracks but approved for road use, they enable a McLaren
Senna to be driven to a circuit. Only one style of wheel is available: an ultra-lightweight alloy wheel
with a race-inspired centre lock system.
The third model introduced under the McLaren Track22 business plan, the McLaren Senna will be
hand-assembled in England at the McLaren Production Centre. Production will be limited to 500
vehicles, each costing from £750,000 including taxes (UK price) and all already allocated.

The ultimate road-legal, track-concentrated McLaren hypercar will make its public debut in March, at
the 88th Geneva International Motor Show. More information about the McLaren Senna, together with
images and films, is available now at http://cars.mclaren.com/ultimate-series/mclaren-senna.
43.0°
0

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna

Den ultimata gatlegala banbilen

Pagani Huayra BC Roadster sätter nytt rekord på Spa
Slog McLaren Senna

Inofficiellt har Pagani nu satt ett nytt varvrekord på Spa Francorchamps. Till hjälp hade man en Pagani Huayra BC Roadster och när den hade kört klart stod klockan på 2:23.08. Det är snabbare än den tidigare rekordinnehavaren McLaren Senna som för nästan 1 1/2 år sedan körde på 2:24.82. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Toyota satsar 800 miljoner dollar på att bygga framtidsstad
I Woven City ska framtidens urbana miljöer skapas

I början av året meddelade Toyota att man skulle bygga upp en slags experimentell "framtidsstad" i Japan och nu har man avslöjat lite mer om dessa planer. Det handlar om en liten stad som Toyota har döpt till Woven City vilket ska indikera att det handlar om "sammanflätad" stad där människor och olika färdmedel ska kunna samsas i harmoni. Hela staden är ett initiativ från Toyota-företaget Toyota Research Institute – Advanced Development (TRI-AD), ett företag som Toyota startade för två år sedan för att utveckla teknik till självkörande bilar. Toyota har än så länge satt av 800 miljoner dollar, motsvarande cirka 7 miljarder svenska kronor för att bygga Woven City. Bygget av staden planeras att dra igång någon gång under nästa år. Initialt kommer Woven City uppta en yta på cirka 70 hektar och man tänker sig att runt 2000 personer ska bo och arbeta i den lilla framtidsstaden. Här ovanför hittas ett videoklipp där Toyota presenterar sina planer för Woven City lite närmare. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Karmas första elbil släpps nästa år
Kommer heta GSe-6

Biltillverkaren Karma meddelar nu att deras första elbil kommer att lanseras nästa år. Den har tidigare gått under namnet GTE men nu är detta ändrat till GSe-6 istället och bilden vi ser här är en första teaser. Elbilen ingår i den nya GS-serien som kommer att innehålla flera olika fordon och däribland den nya helt eldrivna bilen. Man ska kunna få den med batteripack upp till 100 kWh och detta ska erbjuda en räckvidd på strax under 50 mil. Bilen går att förhandsboka nu för 100 dollar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Bokförsäljningen i Sverige ökar
Tack vare e-böcker

Försäljningen av böcker i Sverige fortsätter att öka och det kan författare, förlag och andra tacka försäljningen av digitala böcker för. Ny statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen visar att bokförsäljningen under årets första åtta månader ökat med 7,4 procent räknat i kronor jämfört med samma period i fjol. Ökningen ska bland annat bero på större intäkter från de abonnemangstjänster som erbjuder digitala böcker. Försäljningen av fysiska böcker i papper har dock minskat vilket kanske är ett tecken på att allt fler nu börjar konsumera böcker via läsplattor, mobiltelefoner och tablets. Läser du fysiska eller digitala böcker? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV-apparat störde en hel bys bredband
Gammal elektronik kan ställa till med besvär ibland

Den brittiska operatören Openreach har nu äntligen hittat felkällan till vad som stört ut bredbandet i det lilla walesiska samhället Aberhosan de senaste 18 månaderna. Invånarna i byn har haft återkommande störningar på bredbandet dagligen vilka oftast börjat runt sjutiden på morgonen. Efter att ha felsökt och bytt ut kablar utan att problemet försvunnit så upptäckte Openreach tekniker att det var en gammal tv-apparat hos en av byborna som hade stört byns bredbandsuppkopplingar. Moderna tv-apparater ska inte kunna störa ut bredband och annat. Äldre apparater av olika slag som inte avskärmats kan dock ibland orsaka en så kallad "Single Isolated Impulse Noise" (SHINE) som stör ut andra elektriska apparater. När bybon som ägde den gamla tv:n fick redan på att det var den som orsakat störningar i byns bredband ska ägaren ha blivit väldigt förlägen. Openreach tekniker säger till BBC att ägaren nu lovat att aldrig mer sätta igång den gamla tv-apparaten som orsakade bredbands-problem i Aberhosan i ett och halvt år. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lotus är ute och bränner med Evija-prototyp
Nöter lite bana

Gavan Kershaw är Director of Vehicle Attributes hos Lotus och här snackar han lite om prestandan som den nya eldrivna superbilen Evija sitter inne på. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Royole presenterar Flexpai 2
Mer böjbart!

De kinesiska skärmmakarna Royole har presenterat en uppföljare på Flexpai som gjorde sin debut i slutet av 2018. Undertecknad pillade på enheten under CES följande år och helt ärligt kändes den vikbara enheten rätt b, men levererade ändå en rätt intressant upplevelse. Nu har företaget presenterat en uppföljare som kort och gott kallas för Flexpai 2 och inte helt oväntat kommer enheten med en rad förbättringar. Flexpai 2 kommer med ett bättre gångjärn och förbättrad skärm jämfört med föregångaren, men det handlar givetvis om samma format som tidigare. Flexpai 2 är utrustad med en 7,8 tum stor display i 4:3-format som kan vikas ihop för att få skärm både fram och bak. I hopvikt läge är det möjligt skifta mellan skärmarna genom att helt enkelt vända på telefonen. Utöver den tjusiga skärmen är telefonen utrustad med Snapdragon 865, 12GB ram, 512GB lagring och ett batteri på 4500mAh. Enheten är inte helt oväntat utrustad med diverse kameror på totalt handlar det om fyra sensorer, varav tre sitter i ett kluster på sidan och en är placerad på framsidan. Enheten erbjuder 5G, Wi-Fi 6, Bluetooth 5.1, USB-C 3.1, samt ett 4500mAh-batteri. Det finns sammanlagt fyra kameror: en 64MP huvudkamera, en 16MP supervidvinkelkamera, ett 8MP telefoto-objektiv, samt en 32MP frontkamera. Flexpai 2 kommer börja säljas via JD.com och priset kommer ligga på runt 15.000 kronor. Ovan hittar ni en kortare version av Royoles Flexpai 2-reveal. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Gamla Spider-Man-saves kommer inte lira på PS5-versionen
Bara att börja om från början

Vid sidan av den fristående expansionen Spider-Man: Miles Morales kommer även en remastrad version av Spider-Man från 2018 att släppas. Den nya versionen av spelet drar nytta av den extra krämen Playstation 5 har att erbjuda, vilket betyder ray tracing, snabbare laddningstider samt stöd för haptisk feedback i nya Dualsense-kontrollen. Har du lirat PS4-versionen av spelet och tänkt fortsätta på PS5 så har vi dock lite dåliga nyheter. Sparfiler från den gamla versionen kommer inte lira med nya versionen av spelet, så spelare är tvungna att börja om helt från början. Spider-Man är ett riktigt vasst spel och är en fröjd att lira, så det är egentligen inget problem att behöva börja om från ruta ett med den nya versionen. Det är heller inget större problem för spelare som redan betat av spelet till fullo, då dessa troligtvis endast kommer lira Miles Morales-expansionen utan att röra originaltiteln på PS5. Kort sagt så är detta inte världens största problem egentligen, men det kan leda till strul med andra PS4-titlar som man vill fortsätta spela på PS5. Den nya konsolen kommer vara bakåtkompatibel med massvis med PS4-titlar och det hade ju varit trevligt att kunna fortsätta lira dessa på PS5 utan att behöva börja om från början. Det kan dock hända att fallet med den nya versionen av Spider-Man är unikt för det spelet och vi håller tummarna att så är fallet. Sony lär klargöra inom kort hur läget med överföring av sparfiler ser ut. Tumnagel
34.7°
+
André Stray
0

Jabra släpper Elite 85t med Jabra Advanced ANC
Och ger "vanlig" ANC till 75t med ny mjukvara

Jabra fortsätter leverera med sin Elite-serie och inte så oväntat heter årets upplaga Elite 85t. Den stora skillnaden mot förra årets version är att man nu har avancerad brusreducering, men har du köpt Elite 75t behöver du inte vara ledsen för det. Jabra passar nämligen på att uppgradera 75t med ny mjukvara som gör att alla 75t-ägare nu alltså får brusreducering. Grymt jobbat säger vi! Versionen i 85t ska dock vara mer avancerad och lurarna har tre mikrofoner var, totalt alltså sex stycken. Det ska också sitta dubbla chip i varje lur där det ena chippet sköter allt det vanliga som en trådlös lur behöver göra och det andra sköter brusreduceringen. Detta göra att lurarna blir lite, lite, lite större men 75t är väldigt små lurar så 85t kommer fortfarande vara små. Det går så klart att välja full brusreducering och full transparens, men det går också att välja allt där i mellan, eller i alla fall elva olika steg. Jabra säger också att de med den halvöppna designen inte skapar den tryckande känsla som man kan få med brusreducerande lurar vilket betyder att man kommer att kunna ha dem i längre. Batteritiden är 5,5 timmar plus 25 timmar i fodralet, detta med brusreducering påslaget. Stänger man av så ökar detta till 7 respektive 31 timmar. Lurarna är IPX4-klassade och fodralet kan laddas med trådlös laddning. Elementen i lurarna är på 12 mm. Prislappen ligger på 2499 kronor och de kommer i butik i november. Uppdateringen till 75t ska komma som en mjukvaruuppdatering, så äger du ett par sådana så är det bara att hålla koll. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Bethesda-spel till andra plattformar bestäms från fall till fall
Allt lär inte bli Xbox-exklusivt

Under gårdagen blev det känt att Microsoft bestämt sig för att köpa upp Zenimax Media, som bland annat äger Bethesda, för den stabila summan 7,5 miljarder dollar. Detta har lett till en hel del funderingar kring hur kommande titlar från de olika Zenimax-studiorna kommer släppas. Mer specifikt huruvida spelen kommer bli exklusiva till Xbox, eller om titlarna kommer lanseras på fler plattformar. I en intervju med Bloomberg berättar Xbox-chefen Phil Spencer i samband med uppköpet berättar Spencer att företaget kommer bedöma om det är värt att släppa spel på andra plattformar än Xbox från fall till fall. Så, vi får helt enkelt se vilka Bethesda-spel som kommer släppas utanför Xbox-plattformen. Spel som presenterats och som ska komma till andra plattformar kommer fortfarande göra det. Bethesdas nästa stora IP Starlight, till exempel, har bekräftats ska komma till PS5 och så ser planen ut fortfarande, men när det kommer till andra framtida titlar är det lite oklart. Ska man spekulera hejvilt så tror undertecknad att majoriteten av titlarna från Zenimax-studiorna kommer släppas brett precis som tidigare, men det kan hända att vi får vänta ett tag på att få spela de nya titlarna på andra plattformar. Microsoft är ändå ett mjukvaruföretag och kikar vi på Xbox-utvecklingen de senaste åren så känns det som att företaget lämnat exklusivitetstänket en aning och mest vill förse folk med spel och speltjänster än att kränga hårdvara. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Netflix lägger ner Dark Crystal: Age of Resistance
Det bidde bara en säsong av fantasyserien

Netflix har meddelat att man inte kommer att göra några mer säsonger av fantasyserien Dark Crystal: Age of Resistance, en tv-serie som baseras på Jim Hensons klassiska dockfilm The Dark Crystal (Den mörka kristallen) från 1982. Netflix säger i ett uttalande om nedläggningen av tv-serien: "We are grateful to the master artists at the Jim Henson Company for bringing The Dark Crystal: Age of Resistance to life for fans around the world. We’re thankful to the executive producers Lisa Henson and Halle Stanford, and Louis Leterrier, who also directed all episodes, as well as the writers, cast and crew for their outstanding work and thrilled they were recognized with the Emmy this weekend." Varför Netflix har valt att inte göra några fler säsonger av Dark Crystal: Age of Resistance finns det inga officiella uppgifter om. Det har dock tidigare rapporterats att Netflix varit missnöjda med mottagandet av tv-serien och internt kallat hela projektet för en "dyr besvikelse". Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Presentationen av Mercedes EQA skjuts upp till nästa år
Vi får vänta på den eldrivna suven ett tag till

Planen var att Mercedes skulle presentera den helt eldrivna suven EQA innan året var slut men på grund av pandemin blir det inte på detta viset. Andra saker som en omorganisation inom elbilsproduktionen och batteritillgång sägs också vara orsaker till förseningen. Planen var att den kommande modellen EQB skulle tillverkas i den franska kommunen Hambach men detta har ändrats till Rastatt i Tyskland istället. Det är också här som EQA kommer att bli till när man väl drar igång. Enligt uppgift kommer EQA börja säljas under andra halvan av 2021 och man kommer kunna få den i tre olika utföranden - med 201, 268 eller 335 hästar. Det snackas om att batteripacken är på mellan 60 och 110 kWh och att instegsversionen ska ta sig 40 mil på en laddning. En AMG-version ska också finnas med i planerna. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Kan Isar Aerospace bli ett europeiskt SpaceX?
Tyskt rymdföretag ska börja skicka raketer till rymden

Den privata rymdmarknaden för raketer i Europa ligger åtminstone 15 år efter den amerikanska men nu kanske det snart kan bli lite ändring på det. Ars Technica har gjort ett reportage om det tyska rymdföretaget Isar Aerospace som verkar sikta på att bli ett slags europeiskt SpaceX. Isar Aerospace grundades 2018 och utvecklingen av deras raketer leds av raketforskaren Bulent Altan. Altan har tidigare arbetat på SpaceX där han bland annat utvecklat system som guidade både Falcon 1 och Falcon 9 till rymden. Isar har än så länge utvecklat raketmotorn Aquila vilken ska lyfta första steget av deras kommande raket Spectrum mot rymden. Isar Aerospace hoppas kunna skicka upp sin första Spectrum-raket till rymden någon gång under 2022. Raketen planeras då ha kapacitet för att rymdsätta cirka 1000 kilo satelliter i jordens lägre omloppsbana LEO. Det kan jämföras med SpaceX Falcon 1-raket som mellan 2006 - 2009 hade en kapacitet för att skicka 420 kilo material till LEO. Idag använder sig dock SpaceX av sin Falcon 9-raket för sådana uppdrag och den har kapacitet att ta med sig hela 22.800 material till LEO. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Coyote Peterson blir stucken av en Cicada killer-geting
Hur känns det egentligen?

YouTubern Coyote Peterson gillar att utsätta sig för olika dumheter, däribland att bli stucken eller biten av olika djur. Det senaste som fick attackera honom var en Cicada killer-geting som det inte verkar finnas någon bra svensk översättning på. "Stor geting-usling" kanske fungerar bra? Själva sticket sker efter åtta minuter in i klippet. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Airbus visar koncept på flygplan med nollutsläpp
Vätgasdrivna ZEROe siktar på att vara i luften 2035

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett nytt koncept som man kallar för ZEROe vilket innefattar vätgasdrivna flygplan med nollutsläpp. Det handlar om tre olika flygplans-modeller vilka kommer att utvecklas med lite olika tekniker för att göra dem helt utsläppsfria. Airbus skriver i ett pressmeddelande: "These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the Company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry." De tre konceptmodellerna kommer att ha en kapacitet på att ta mellan 100 - 200 passagerare och en räckvidd från cirka 1600 kilometer till över 3200 kilometer. Någon gång runt 2035 hoppas Airbus att de ZEROe-koncepten man nu visat upp flyger i reguljär trafik. Ni hittar lite fler bilder på de tre modellerna här nedanför och i videoklippet finns även lite mer specifik information för varje modell. Tumnagel
54.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sverige och Kina avslutar rymdsamarbete
Ingen svensk rymddata till kinesiska företag framöver

Igår meddelade det svenska statliga rymdbolaget Swedish Space Corporation (SSC) att man inte kommer att teckna några nya kontrakt eller förnya några nuvarande kontrakt man har med kinesiska företag. SSC har samarbetat med en del kinesiska företag sedan i början av 2000-talet, samarbeten som bland innefattat delning av data för civila jordobservationer och väderdata till kinesiska kunder. Kinesiska kunder ska även ha hyrt ett tre parabolantenner på den svenska rymdbasen Esrange skriver TT. Samarbetet mellan SSC och kinesiska företag har dock på senare tid fått kritik från bland andra Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI). FOI varnade förra året för att information från samarbetet skulle kunna användas i militära syften, kritik som avfärdads av både SSC såväl som de kinesiska kunderna. Utvecklingen som skett i Kina de senaste åren verkar dock ha legat till grund för SSC:s beslut att sluta samarbete med kinesiska företag och inte inleda några nya. I en kommentar till TT säger SSC:s kommunikationschef Anni Bölenius: "De flesta av dessa kontrakt slöts i början av 2000-talet. Det har hänt en hel del i Kina och omvärlden sedan dess. I ljuset av det ser vi att det har blivit svårare för oss att förutse den kinesiska marknaden." Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla tar ut nya Roadster på Ringen nästa år
Elon bekräftar

För ett år sedan skrev vi att Tesla skulle köra med nya Roadster på Nürburgring i år. Men så har det inte blivit. Elon Musk bekräftar dock att man kommer genomföra detta nästa år, och det lär bli sikte på att sätta nytt varvrekord. Nya Roadster skulle kunna lanseras 2022 om testerna nästa år går bra. Yes— Elon Musk (@elonmusk) September 20, 2020 Annat nytt på Tesla-fronten är att det ikväll klockan 22.30 svensk tid är dags för Teslas årsmöte för aktieägare och därefter Tesla Battery Day. Båda två livesänds via denna länk. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

iFixit river isär Apple Watch Series 6
Har blivit lite tunnare än sin föregångare

Nu har det gått en vecka sedan Apple presenterade Apple Watch Series 6 och sin vana trogen har reparations-sajten iFixit redan monterat ner denna till sin minsta beståndsdel. Bland grejerna iFixit noterat om Apple Watch Series 6 är att denna är försedd med ett större batteri än det som återfinns i Apple Watch Series 5. Detta ska dock inte påverka batteritiden nämnvärt då den fortsatt uppges ligga på runt 18 timmar på en laddning. Förutom större batteri har även klockans vibrationsmotor, den som Apple kallar för "Haptic Engine", blivit lite större medan Force Touch-sensorn har försvunnit helt i och med att Apple fasat ut stöd för detta i watchOS 7. De här förändringarna gör att Apple Watch Series 6 är en tredjedels millimeter tunnare än sin föregångare Apple Watch Series 5. iFixit ger Apple Watch Series 6 en 6:a på sin tiogradiga reparationsskala vilket är samma betyg som Series 5 fick. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny glass från Sia
Salt karamell

Glass blandat med salt karamell är svårslaget så därför är det kanske inte en överraskning att Sias nya tillskott innehåller just detta. Vår Finaste Salt Karamell heter smaken och den innehåller krämig gräddglass av Dulce de Leche, kolakräm och krispiga kolabitar. Glassen släpps i butik från vecka 40. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Äppelcider med smak av björnbär
Det här Kopparberg Dark Halloween

Lördag den 31 oktober firas Halloween och inför detta har Kopparberg tagit fram en ny alkolholfri cider. Den kallar man kort och gott för Dark Halloween och det är en äppelcider som har smak av björnbär. Designen på burken som rymmer 440 milliliter knyter an till myten om den hemsökta Stora Gården i Kopparberg. Du ska hitta den nya smaken i matbutikerna nu. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Resort bestående av solcellsbeprydda lyxbåtar
Verkar ju rätt så trevligt

Silent Resorts är en ny typ av resort där besökarna bor i lyxiga båtar försedda med solceller på taket. Båtarna är byggda av det österrikiska företaget Silent Yachts och tanken är alltså att man bor i såna här på resorten. Skulle man vilja ta sig en tur är det bara att kasta loss och köra iväg med den tillfälliga bostaden. Båtarna ligger kring en flytbrygga och i mitten av denna finns ett litet klubbhus man kan hänga vid. Allt man behöver ska dock finnas ombord på båtarna. När det här konceptet kan vara igång och bjuda in gäster återstår att se. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Minttu som smakar kanelbulle
Lanseras imorgon

Minttu har den senaste tiden presenterat ett gäng skojiga smaker på sin dryck. Den senaste som ska smaka kanelbulle lanseras imorgon. Kanske ett perfekt tillbehör till den vanliga kanelbullen på kanelbullens dag som firas den 4 oktober. Endast 200 stycken flaskor kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment och priset för en som är på 50 centiliter är 193 kronor. Alkoholhalten ligger på 30 procent. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Deltagarna i På spåret 2020
Har premiär den 27 november

Fredagen den 27 november klockan 20.00 har en ny omgång av TV-programmet På spåret premiär på SVT1. Nu får vi reda på vilka deltagarna är. Sex stycken nya par gör entré i burarna medan tre stycken lag återvänder. Lagen är Sanna Lundell & Plura Jonsson, Frida Boisen & Hamid Zafar, Farah Abadi & Johan Glans, Dilan Apak & Moa Lundqvist, Magdalena Forsberg & Claes Elfsberg, Marianne Ahrne & Anders "Ankan" Johansson, Tomas Alfredson & Ernst Billgren, Irena Pozar & Patrik Arve, Emma Molin & Hanna Dorsin. En släppfilm kring deltagarna finns att se på länken nedan. Läs mer om lagen i pressmeddelandet. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green

Två nya juicer från God Morgon
Sun Power och Berry Protect

Juice-tillverkaren God Morgon lanserar nu två stycken nyheter i kyldisken. Man beskriver juicerna som funktionella med innehåll av vitaminer och antioxidanter. Sun Power innehåller pressad solmogen apelsin, äpple, morot, yuzu och vitamin C och D. Berry Protect innehåller pressat äpple, blåbär, hallon och acerola och vitamin C och E. Båda rullas ut hos Ica och City Gross den här månaden och för en flaska på 0,85 liter får man betala 26,90 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Spiller - Groovejet (If This Ain't Love)
Fredagsklassikern

Vad hände egentligen för 20 år sedan? Jo, det ska jag tala om. Spiller släppte låten Groovejet (If This Ainx27t Love) med fantastiska Sophie Ellis-Bextor på sång och jag kan inte minnas hur många gånger jag har spelat den. Nu kom den tillbaka till mig igen efter en stunds frånvaro men den håller fortfarande. Grattis på fredag! Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Friterad kyckling inspirerad av Breaking Bad
Med curly fries såklart

Los Pollos Hermanos är en snabbmatsrestaurang som figurerar i TV-serien Breaking Bad. Här återskapar Binging with Babish lite mat från stället och skulle du vilja testa själv hittas receptet på länken nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Augustines nya singel Coast
Akustisk och original

Den svenska singer-songwritern Augustine släppte nyligen singeln Coast och här har vi den både i akustisk och i original version. Videon till den förstnämnda är inspelad på Gotland i somras med Augustine vid ett elektroniskt piano. Augustine fick pris som "Årets Pop" på Manifestgalan 2020. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Ashley tillverkar skålar i trä
Ligger en hel del jobb bakom

I det här avsnittet ur Eaters serie Handmade får vi träffa Ashley Harwood som förvandlar stockar till skålar. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green

Nine Inch Nails Quake-soundtrack nu på vinyl
Party like it's 1996

När spelet Quake släpptes 1996 var det Nine Inch Nails som låg bakom det officiella soundtracket. Nu släpps musiken för första gången på vinyl. Plattan kostar 40 pund och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
245kg
+
Bobby Green

Ny juice från Innocent
Smakar granatäpple, hallon och lime

Innocents senaste produkt är den vi ser här - Perfectly Purple. Det är en blandning av juice och ingredienser från växtriket. Den innehåller rosenvatten, biotin, spirulina och vitaminerna B7 (bra för hud och hår), B3, B5, B6 och C. Den ska smaka granatäpple, hallon och lime. Rödbeta ger den lila färgen. Ska finnas i butik nu och för en flaska som rymmer 75 centiliter får man betala runt 27,90 kronor. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green