Mercedes eldrivna framtid är här
EQC breddar utbudet av elbilar
Precis som utlovat presenterade Mercedes igår den nya modellen EQC på Artipelag i Stockholm. Det här är en helt eldriven crossover som markerar starten på tillverkarens eldrivna framtid. Bilen har utseendemässigt inte förändrats jättemycket jämfört med konceptbilen Generation EQ concept som visades upp för två år sedan. För att folk inte ska bli jätterädda för en elbil har den en grill framtill och något som vid en snabbtitt kan se ut som två avgasrör. Har man inte koll skulle man troligtvis kunna ta den här för en vanlig Mercedes-SUV när man ser den, det är först när den rullar man kanske hajar till att den inte brummar.
Även insidan är väldigt lik en vanlig Mercedes. Här sitter två skärmar på 10,25 tum vardera bakom ratten och det är inte mycket som skvallrar att man sitter i en elbil. Den vanliga leken med stämningsljus som kan ändras i jättemånga färger finns här också.
Bilen kommer att erbjudas med tre olika stylingpaket och den vita bland bilderna har AMG Line Exterior-paketet vilket tuffar till den lite extra med svartare grill, sportigare frontspoiler och en annan diffusor bak. Det går även att få AMG-fälgar i antingen 20 eller 21 tum. På tillvalslistan finns bland annat dragkrok för den som vill köra ljudlöst till återvinningscentralen med den där kattklösta divanen som stått i garaget alldeles för länge. Max dragvikt är 1.800 kilo.
Men, det som folk antagligen är mest intresserade av när det kommer till den här är dess räckvidd och laddtid. På varje axel finns en elmotor och tillsammans ger dessa 407 hästar och ett vrid på 765 newtonmeter. Det gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på 5,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 km/h. Batteripacket är på 80 kWh och på en laddning (enligt NEDC-cykeln) ska man kunna ta sig mer än 45 mil. Bilen är som sagt fyrhjulsdriven men driver primärt endast på framhjulen, det är först när man trycker på lite extra som de bakre börjar jobba. Laddaren ombord är vattenkyld och den har en kapacitet på 7,4 kW. Det ska gå att ladda upp till tre gånger snabbare med Mercedes snabbladdare. Tyvärr får vi ingen information om hur lång tid det tar att ladda på vanligt vis, men en snabbladdning från 10 till 80 procent ska ta omkring 40 minuter.
Pris och när EQC ska lanseras är tyvärr oklart för tillfället.
Försök igen

Försök igen

Försök igen

Försök igen






























































































