Quantcast
m
Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC

Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC
Stöddigt

Bil / Mercedes

Sommaren 2015 presenterade Mercedes modellen GLK i ny kostym och med ett nytt namn - GLC. Den lilla mellansuven hade fått ett utseende som passade bättre in med de övriga i familjen och intresset för bilar i den här kategorin har vuxit enormt den senaste tiden så här sparades inte på krutet. Året därefter lanserade man en AMG-version med V6:a och strax därefter dök modellen upp i ännu ett utförande - som coupé. En direkt utmanare till BMW X4. Nu biffar man till bägge versionerna av GLC genom att trycka ner en V8:a under huven. Något som lär kunna skrämma både den kommande M-versionen av BMW X3 och Porsches Macan Turbo.

Maskinen är den numera välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och precis som vanligt kommer den i två smaker - en vanlig och en S-version. Det bästa är att man inte har begränsat effekten trots att det rör sig om en liten SUV, i standardutförande ger motorn nämligen 476 hästar och 650 newtonmeter. Väljer man S-versionen får man hela 510 hästar och 700 newtonmeter att leka med. Oavsett val kopplas motorn till den 9-stegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S får även elektromekanisk koppling och diffspärr. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder för suven och på 4,0 sekunder för coupén, S-versionen kapar tiderna till 3,7 respektive 3,8 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bland körprogrammen hittar vi Comfort, Sport, Sport+ och Individual. Coupén får även Race. Fjädringen går att ställa in i de tre lägen Comfort, Sport och Sport+, styrningen i Comfort och Sport.

Utseendemässigt får bilarna ett bitigare kjolpaket, fyra avgaspipor och "Panamericana"-grillen som AMG GT har. I hjulhusen sitter 19-tummare skodda med 235/55-däck fram, 255/50 bak. S-versionen får dock 20-tummare med 265/45-däck fram och fläskiga 295/40 bak. Insidan sportar lite kolfiberdetaljer, skinn, sportstolar och emblem som avslöjar att det är en AMG du sitter i.

Världspremiär blir det i New York nästa vecka, försäljningen drar igång den 16 juni och de första leveranserna kommer att ske i september. Några priser har vi inte fått för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC
Visa
Pressmeddelande
Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ and GLC 63 4MATIC+ Coupé: Mercedes-AMG combines Performance SUV with V8 expertise

Fuel consumption combined: 10.7 l/100 km; combined CO2 emissions: 244 g/km
Affalterbach. As early as 1999 Mercedes-AMG set a milestone with the ML 55 – not only in its own 50?year history. For the combination of high-performance engine in the skin of an SUV opened up an entirely new market segment. The performance and sports car brand now occupies a unique position in the competition again as it presents its new mid-size performance SUV at the New York International Auto Show (NYIAS), the Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ SUV and Coupé (fuel consumption combined: 10.7-10.3 l/100 km; CO2 emissions, combined: 244-234 g/km) plus the Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ SUV and Coupé (fuel consumption combined: 10.7 l/100 km; CO2 emissions (combined): 244 g/km). For the first time, a mid-size SUV is now also available with the powerful eight-cylinder biturbo in two output variants. The basis for this is provided by the AMG 4.0?litre V8 engine with 350 kW (476 hp) or 375 kW (510 hp) in the GLC 63 S and GLC 63 S Coupé variants. Acceleration from 0?100 km/h in just 3.8 seconds also impressively demonstrates: the new SUVs hold a special position in their market segment. The Performance SUVs also feature air spring suspension with adaptive adjustable damping, AMG Performance 4MATIC+ all-wheel drive with fully variable torque distribution, a rear-axle limited-slip differential and a high-performance braking system. As a visual indication of their links with Mercedes-AMG sports cars, the new models sport the AMG Panamericana grille, which was previously reserved for the AMG GT family. In addition, the new models offer all the advantages of a Mercedes-SUV: ample room for passengers and luggage, comprehensive array of safety equipment and superior traction, also in the wet or in wintry road conditions.

The new Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ and Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé occupy exceptional positions in their respective markets on every front. They are the only vehicles in their segment to be powered by an eight-cylinder biturbo engine. Mercedes-AMG thus meets the wishes of those customers who, also in a mid-size Performance SUV, are looking for a combination of superior power delivery along with a highly emotive, unmistakable engine sound.

"For us, the new GLC 63 4MATIC+ is a quite special vehicle. It is no easy job designing an SUV to be highly sporty and dynamic while at the same time offering inherent extreme driving stability. This required us to put our heart and soul, along with our many years of SUV expertise, into the development of this vehicle. The result is an SUV that can be driven with high precision and agility and which, if required, is equally at home on a high-speed lap of the race track. With our V8 biturbo engine, we hold a decisive USP in the Performance market. What is more, with SUV and Coupé, we offer the widest choice in the segment. Also, the technical closeness to our sports cars is visually underlined by the Panamericana grille, which was previously reserved for our AMG GT models," says Tobias Moers, CEO of Mercedes-AMG GmbH.

Technical data at a glance


AMG GLC 63 4MATIC+
AMG GLC 63 S 4MATIC+
Engine
4.0-litre V8 with direct injection and twin turbochargers
4.0-litre V8 with direct injection and twin turbochargers
Displacement
3982 cc
3982 cc
Output
350 kW (476 hp) at
5500-6250 rpm
375 kW (510 hp) at
5500-6250 rpm
Max. torque
650 Nm at 1750-4500 rpm
700 Nm at 1750-4500 rpm
Drive system
AMG Performance 4MATIC+ permanent all-wheel drive with variable torque distribution
AMG Performance 4MATIC+ permanent all-wheel drive with variable torque distribution
Transmission
AMG SPEEDSHIFT MCT 9-speed sports transmission
AMG SPEEDSHIFT MCT 9?speed sports transmission
Combined fuel consumption
combined

10.7–10.3 l/100 km

10.7 l/100 km
Combined CO2 emissions
244-234 g/km
244 g/km
Efficiency class
F
F
Weight (DIN/EC)
1925 kg*/ 2000 kg**
1935 kg*/ 2010 kg**
Acceleration 0-100 km/h
4.0 s
3.8 s
Top speed
250 km/h***
250 km/h***




AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé
AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé
Engine
4.0-litre V8 with direct injection and twin turbochargers
4.0-litre V8 with direct injection and twin turbochargers
Displacement
3982 cc
3982 cc
Output
350 kW (476 hp) at
5500-6250 rpm
375 kW (510 hp) at
5500-6250 rpm
Max. torque
650 Nm at 1750-4500 rpm
700 Nm at 1750-4500 rpm
Drive system
AMG Performance 4MATIC+ permanent all-wheel drive with variable torque distribution
AMG Performance 4MATIC+ permanent all-wheel drive with variable torque distribution
Transmission
AMG SPEEDSHIFT MCT 9-speed sports transmission
AMG SPEEDSHIFT MCT 9?speed sports transmission
Combined fuel consumption
combined

10.7–10.3 l/100 km

10.7 l/100 km
Combined CO2 emissions
244-234 g/km
244 g/km
Efficiency class
E
F
Weight (DIN/EC)
1935 kg*/ 2010 kg**
1945 kg*/ 2020 kg**
Acceleration 0-100 km/h
4.0 s
3.8 s
Top speed
250 km/h***
250 km/h***
* Kerb weight according to DIN, without driver; ** Kerb weight according to EC, with driver and weight (68 kg + 7 kg), *** Electronically governed

Unique offering in the segment with V8 biturbo engine

SUV and Coupé are available as basic and S-model variants: the proven AMG 4.0-litre V8 biturbo engine puts out 350 kW (476 hp) or 375 kW (510 hp) with a max. torque of 650 or 700 Nm. Acceleration from zero to 100 km/h is completed by the GLC 63 S 4MATIC+ in just 3.8 seconds, while the GLC 63 4MATIC+ takes 4.0 seconds. The top speed is 250 km/h (electronically limited).

V8 biturbo closely related to engine in the Mercedes-AMG GT

The 4.0-litre eight-cylinder biturbo engine is already used in numerous AMG Performance vehicles. It is also installed in the AMG GT sports car with dry sump lubrication. A characteristic feature is that the two turbochargers are positioned not on the outside of the cylinder banks, but inside the cylinder "V". The main advantages of this design are the compact engine construction, optimal response and low exhaust gas emissions. One mechanic assembles each engine in the engine shop in Affalterbach according to the "one man – one engine" principle.

Short shift times, high efficiency: the AMG SPEEDSHIFT MCT 9-speed transmission

The new GLC 63 4MATIC+ and GLC 63 S 4MATIC+ feature the AMG SPEEDSHIFT MCT 9-speed transmission, which made its debut in the Mercedes-AMG E 63 4MATIC+. The driver benefits from extremely short shift/response times. Fast multiple downshifts and the double-declutching function make for a highly emotive gearshift experience. A start-off wet clutch replaces the torque converter. This saves weight and optimises the response to the driver's accelerator pedal input, particularly on acceleration and during load changes.

AMG Performance 4MATIC+ variable all-wheel drive

After the E-Class from Mercedes-AMG, the GLC, too, now comes with AMG Performance 4MATIC+ all-wheel drive. This intelligent system unites the advantages of different drive concepts: the fully variable torque distribution to the front and rear axles ensures optimal traction right up to the physical limit. The driver is also able to rely on high driving stability and handling safety under all conditions, both in the dry and in the wet or in snow. The transition from rear-wheel to all-wheel drive and vice versa is seamless, because intelligent control is integrated into the overall vehicle system architecture.

An electromechanically controlled clutch connects the permanently driven rear axle fully variably to the front axle. The best possible torque distribution is continuously computed according to the driving conditions and driver's input. Transitions are seamless and based on a sophisticated matrix. Alongside traction and lateral dynamics, the all-wheel drive also improves the longitudinal dynamics for even more powerful acceleration.

For a personalised experience: AMG DYNAMIC SELECT drive programs

The four AMG DYNAMIC SELECT drive programs "Comfort", "Sport", "Sport Plus" and "Individual" allow the driver to extensively influence the characteristics of the GLC E 63 4MATIC+. This modifies key parameters, such as the response of engine, transmission, suspension, steering, ESP® and all-wheel drive. Independently of the DYNAMIC SELECT drive programs, the driver has the option of pressing the "M" button to switch directly to manual mode, in which gearshifts are executed exclusively using the shift paddles on the steering wheel. The suspension settings can also be specially selected if required.

"Comfort" is the balanced drive program with a comfort-oriented suspension and steering set-up as well as a fuel-efficient powertrain configuration with early upshifts – including smooth gearshifts and a restrained engine sound. The ECO start/stop function and coasting function are activated. This is how it works: When the driver releases the accelerator in a speed range between 60 and 160 km/h, the clutch of the MCT transmission opens and the engine is decoupled from the powertrain. The electronics lower the engine speed to idle and driving resistance is reduced by the compression and friction forces of the engine on overrun.

The DYNAMIC SELECT "Sport" and "Sport Plus" drive programs are designed for high driving dynamics. This results from an agile accelerator pedal characteristic with direct set-up and emotively appealing gearshifts with shorter shift times and double-clutching function on downshifts. The increased idle speed in "Sport Plus" also enables especially fast pull-away and acceleration from rest.

The GLC 63 S 4MATIC+ has an additional "RACE" drive program, in which all the parameters are configured for maximum performance. With a total of five drive programs, the Performance SUV once again offers the widest choice in the segment.

Exhaust system with flap technology for variable engine sound

The as-standard typical V8 engine sound comes courtesy of an exhaust system with flap technology. It is controlled by a map and automatically operated depending on the AMG DYNAMIC SELECT drive program, the power demanded by the driver and the engine speed. Optionally available is the Performance exhaust system, which allows the sound to be modulated at the press of a button. In any case, the exhaust systems are so designed that all noise limits are complied with irrespective of the flap position.

Specific suspension for maximum lateral and longitudinal dynamics

The agility, highly dynamic lateral acceleration and maximum grip of the new models are also thanks to the new AMG suspension with fully supporting multi-chamber air suspension, which ensures exceptionally high levels of camber stability, driving dynamics and steering precision.

The front axle features a four-link design with special steering knuckles, optimised elastokinematics and radial brake connections. Independent wheel control and wheel suspension elements enable higher lateral acceleration with minimal torque steer.

The concept for the rear axle was carried over from the E 63 4MATIC+ and specially matched to the requirements of the GLC. The model-specific multi-link concept impresses with highly precise wheel control and increased stiffness. The AMG-specific rear axle carrier makes the wider track possible in comparison with the GLC from Mercedes-Benz, while the contact surfaces of the wheel bearings have also been moved further outwards. Other measures include AMG-specific wheel carriers, stiffer elastokinematic tuning and higher negative camber.

Individual driving experience thanks to three-chamber air suspension system

Thanks to a sporty spring and damper set-up and continuously variable damping, the new three-chamber air suspension system combines exemplary driving dynamics with excellent road roar and tyre vibration characteristics. The stiffness of the air springs can be adjusted over a wide range by activating or deactivating individual air chambers, making for perceptibly enhanced comfort and handling.

There are three degrees of spring tuning, depending on the selected drive program and current driving status. The spring rate is hardened automatically in the event of sudden load changes, fast cornering, heavy acceleration or heavy braking, this effectively reducing roll and pitch while stabilising the Performance SUV.

The adaptive damping can be set in three stages – "Comfort", "Sport" and "Sport Plus" – to choose between relaxed comfort on long journeys and maximum sportiness. The rebound and compression levels are adjusted independently of each other, and the freely programmable maps permit a wide spread between minimum and maximum damper force. The difference between the comfortable and sporty suspension settings is made more refined and is clearly perceptible – depending on driving style.

The GLC 63 4MATIC+ is shod as standard with 10-spoke light-alloy wheels 8.0 J x 19 (front) and 9.0 J x 19 (rear) painted in titanium grey with a high-sheen finish and with tyres of size 235/55 R 19 (front) and 255/50 R 19 (rear). The dimensions for the GLC 63 S 4MATIC+ are 265/45 R 20 (front) and 295/40 R 20 (rear) on 5-twin-spoke light-alloy wheels painted in titanium grey with a high-sheen finish in 9.5 J x 20 (front) and 10.0 J x 20 (rear). There are other, optional wheel/tyre combinations as well as forged wheels, up to sizes of 265/40 R 21 on 9.5 J x 21 on the front axle and 295/35 R 21 on 10.0 J x 21 wheels on the rear axle.

Rear-axle limited-slip differential: optimal traction under all conditions

For improved traction and driving dynamics, the GLC 63 4MATIC+ comes with a mechanical rear-axle limited-slip differential, while the GLC 63 S 4MATIC+ uses an electronic rear-axle limited-slip differential. Both differentials reduce the slip on the inside wheel when cornering, without control interventions by the brakes. The result: allows the driver to accelerate out of corners earlier thanks to the improved traction. The vehicle remains more stable when braking from high speed, while the limited-slip differential also improves traction from rest. Overall, the rear axle has been specially matched to the higher driving dynamics of the new Performance SUVs.

The greatest benefit of the electronic rear-axle limited-slip differential is the even more sensitive and faster control, which pushes the critical threshold higher, making it even easier to drive at the vehicle's limits. The three-stage ESP® with "ESP ON", "ESP SPORT Handling Mode" and "ESP OFF" settings works in perfect unison with the rear-axle limited-slip differential and is optimally tuned to the outstanding dynamics.

Precise, agile handling: speed-sensitive sports steering

The electromechanical, speed-sensitive sports steering makes for precise, agile handling with authentic feedback. The driver benefits from the variable steering ratio and optimised response.

The steering also features variable power assistance with the two modes "Comfort" and "Sport". The power steering is dependent not only on the vehicle's speed, but also on the instantaneous lateral acceleration, selected AMG DYNAMIC SELECT drive program and setting of the adjustable damping.

With 390-millimetre perforated and internally ventilated brake discs at front and rear, the compound braking system on the GLC 63 4MATIC+ ensures short stopping distances along with excellently controllable braking force.

Expressive front end with Panamericana grille

A striking characteristic of the exterior design is the expressive front end: the new GLC 63 4MATIC+ is the first Mercedes-AMG Performance vehicle to feature the Panamericana grille, which was previously reserved for the AMG GT family of sports cars. This design statement affirms the consistently dynamic design of the new Performance SUV and Coupé. A wide front apron inspired by the design of a jet wing, with a large front splitter, impressively embodies the power of the new models. By dispensing with a fine-meshed grille, it gives a view of the cooling technology – a typical attribute from the world of motor sport and a further differentiation from the other GLC models. Wider wheel arch claddings at front and rear lend emphasis to the muscular looks.

The new side sill panels make the SUV and Coupé appear to sit lower on the road while elongating the overall lines. On the S-model variant, matt iridium silver inserts make for a distinctive appearance. The muscular rear end is dominated by the wide rear apron and diffuser in grained black. The trim on the diffuser board of the S-model variant is in matt iridium silver. The SUV is for the first time provided with a spoiler lip on the roof, while the spoiler lip on the Coupé is familiar from the GLC 43 4MATIC. The exhaust system is terminated by two high-gloss chrome-plated twin tailpipe trims.

Interior also with a consistent focus on driving dynamics

The interior underscores the leadership ambition of the new mid-size Performance SUVs in terms of driving dynamics. Driver and front passenger are enclosed as standard in sports seats in ARTICO man-made leather, combined with DINAMICA microfibre, which unite excellent lateral support with functional ergonomics tailored to the job of driving.

The instrument panel is trimmed in black ARTICO man-made leather with contrasting topstitching. The high-grade look is underlined by aluminium trim. The touchpad is flanked by the AMG DYNAMIC SELECT switch and numerous AMG-specific controls, such as the button for the 3-stage AMG RIDE CONTROL suspension, 3-stage ESP® or optionally the button for the AMG Performance exhaust system with flap control.

The S-model variant comes with an even more extensive equipment package, including a Performance steering wheel in black nappa leather / DINAMICA microfibre, AMG badges in the front head restraints in combination with leather appointments and AMG instrument cluster with red highlights.

Exclusive optional extras

The AMG Performance Studio offers technical and design highlights to make the Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ even sportier, more exclusive and more individual. The following provides just a selection:

AMG Performance exhaust system with flap control at the push of a button
Greater differentiation of the sound characteristics by two additional exhaust flaps
Sound characteristics dependent on selected drive program ? clear differentiation between a full sound in the C and S drive programs and a distinctly sporty sound in the S+ and RACE drive programs
Additional control of the sound characteristics via button on the centre control panel in the centre console
AMG Night package:
Front splitter of the AMG front apron in high-gloss black
Inserts in the AMG side sill panels in high-gloss black
Exterior mirror housings in high-gloss black
Waistline trim strip and window frame in high-gloss black
Roof rails (SUV only) matt black powdered
Heat-insulating, dark tinted glass from B-pillar
AMG sports exhaust system with two chrome-plated twin tailpipe tips
Trim strip on the diffuser board in high-gloss black (only in combination with S-model)
AMG Exterior Carbon Fibre package:
Exterior mirror housings in carbon fibre
Spoiler lip in carbon fibre
20-inch light-alloy wheels (two colour variants)
21-inch light-alloy wheels (two colour variants)
21-inch forged wheels (two colour variants)
AMG Performance Studio interior:
Upper section of instrument panel and waistlines in black nappa-look ARTICO man-made leather with contrasting topstitching in the appointments colour
Two-tone nappa leather in red pepper/black or platinum white/black, perforated
black nappa leather, perforated
designo nappa leather in platinum white/black with diamond design
designo nappa leather in black with diamond design
Trim in carbon-fibre/bright aluminium with longitudinal grain
AMG Performance seats for driver and front passenger with more heavily contoured seat shape for enhanced lateral support, with integral head restraints and "AMG" badge in the seat backrests
Exclusive "Edition 1" special model at market launch

The SUV and Coupé variants of the Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ and GLC 63 S 4MATIC+ are also available at launch as an "Edition 1" special model: the exclusive combination of equipment details turn the special model into the flagship of the range.

In both body variants, the Night package in high-gloss black enhances the racing-inspired looks. The sports stripes on the sides of the vehicle are in yellow or matt graphite grey, depending on the paint colour and model variant. The matt black 21-inch cross-spoke forged wheels are provided with highlights in the form of yellow or high-sheen rim flanges. The Aerodynamics package, too, draws its inspiration from the world of motor sport.

The racing feel is carried over into the interior. The sports seats are upholstered in black nappa leather and reprise the colour yellow in the contrasting topstitching of the specific diamond pattern. Black nappa leather with yellow contrasting topstitching also enhances the door centre panels, armrests and centre console. Further yellow highlights adorn the instrument cluster, floor mats and Performance steering wheel with flattened bottom section in DINAMICA microfibre with 12 o'clock marking. Added to this is AMG trim in matt carbon fibre / bright aluminium with longitudinal grain. Exclusive to the Edition 1 special model is the AMG Performance seat with diamond design and contrasting topstitching in yellow (standard in the S-Model with a corresponding exterior).

The new mid-size Performance SUVs celebrate their world premiere in April 2017. Start of sales is on 16 June 2017, while the market launch begins in September 2017.
42.6°
0

Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC

Stöddigt

Tio år gammal Porsche 911 möter den senaste
Vad har hänt genom åren?

Throttle House jämför här en flång ny 911 Carrera S mot en tio år gammal av generation 997. Båda har boxersexa och manuell låda men sen börjar olikheterna. Den nya har turbo och mycket annat som den gamla saknar, så vilken ska man satsa på egentligen? Är den nya värd det betydligt högre priset eller duger den gamla precis lika bra? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Missa inte kvällens Playstation-show klockan 22:00
Fokus på PS4 och PS VR

Senare ikväll kommer Sony köra en ny State of Play-ström och snacka lite nya spel. Fokus kommer ligga på tredjepartstitlat som är på ingång till Playstation 4 och PS VR samt ny information om de indietitlar till PS5 som visades i den senaste Playstation-strömmen. Det hela kommer kicka igång 22:00 och ni kommer kunma kika på strömmen ovan. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Monteringen av Bentleys nya Blower är påbörjad
Först ut är prototypen Car Zero

Som vi berättade i höstas ska Bentley återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska Blowern. Man kallar den för Bentley Blower Continuation Series och alla exemplar är redan sålda. Kunderna håller för tillfället på att växla färger för interiör och exteriör. Bentley kommer först att bygga ihop en prototyp innan det är dags för kundbilarna och detta har man börjat med nu. Allt tillverkas i materialen man använde då och med samma typ av teknik. Ingenjörerna har studerat originalritningarna från 20-talet och tagit CAD till hjälp där man har behövt det. Den berömda motorn på 4,5 liter har kolvar i aluminum, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Den kommer få en kompressor och effekten kommer att landa på omkring 240 hästar. Tim Hannig från Mulliner-avdelningen som har hand om projektet säger följande: "After almost a year of highly detailed engineering work, it is extremely rewarding to see the first parts coming together to form the first Bentley Blower in over 90 years. The skill of our engineers and technicians in completing hundreds of individual part specifications is equaled only by that of the artisans across the country that have handmade the components that we’re now starting to bolt together. As we go, we’re refining designs and fixing problems, which is exactly what a prototype build is for." Prototypen kommer att visas upp för allmänheten någon gång i höst. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

YouTube raderar kanaler som spred Kina-propaganda
Över 2500 kanaler bortplockade förra kvartalet

Googles videotjänst YouTube fortsätter sin kamp för att hålla desinformation och dold propaganda borta från sin tjänst. I "TAG Bulletin: Q2 2020" skriver Googles Threat Analysis Group (TAG) att man bara under juni månad raderade över 2500 kanaler på YouTube som man kunde koppla till olika kinesiska intressen. I sin rapport skriver Google bland annat om de nu raderade kanaler: "These channels mostly uploaded spammy, non-political content, but a small subset posted political content primarily in Chinese similar to the findings in a recent Graphika report, including content related to the U.S. response to COVID-19." Vissa av de nu raderade kanalerna ska även ha spridit "content related to racial justice protests in the U.S" enligt rapporten. Förutom kinesiska kanaler så ska YouTube även ha raderat kanaler som spred desinformation, kanaler som Google ansåg var knutna till iranska och ryska intressen. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony visar upp WH-1000XM4
Med förbättrad brusreducering och multipoint-koppling

Sony har presenterat sin fjärde version av sina hyllade hörlurar WH-1000X. Gänget fortsätter med en logisk namngivning och det senaste tillskottet går under namnet WH-1000XM4 och kort sagt behåller lurarna sin klassiska design, men har fått lite nyheter på insidan. Den största nyheten i lurarna är nya ljudmotorn DSEE Extreme som ska förbättra ljudupplevelsen genom att återimplementera ljud som försvunnit i samband med komprimering. Enligt Sony ska systemet använda Edge-AI för att identifiera olika instrument och andra individuella ljudelement i realtid för att kunna förbättra ljudkvaliteten. I och med detta har inte M4 stöd för apt-X, men förhoppningsvis gör nya ljudmotorn ett så pass bra jobb att ljudkodecet inte behövs. Annat nytt är att brusreduceringen förbättrats och brusreduceringsprocessorn QN1 ska göra upp mot 700 justeringar per sekund för att hålla brus och skräpljud ute så att du får en ostörd ljudupplevelse. Även Adaptive Sound har fått lite kärlek och kan nu lära sig hur mycket brusreducering som behövs när du är på olika platser och gör olika saker. Till exempel höjs brusreduceringen när du sitter på ett flyg och när du lyssnar hemma så vet lurarna att brusreduceringen kan sänkas. WH-1000XM4 kommer även med en ny funktion vid namn Speak-to-Chat som lär sig din röst och gör att musiken pausas och ljud utifrån släpps in när du pratar med någon. Detta är smidigt om du går in på ett café och beställer en kaffe och inte pallar att ta av dig hörlurarna. Du kommer fortfarande se ut som en douche om du gör dock gör detta. Givetvis finns Quick Attention kvar så att du kan sätta handen på högra kåpan för att höra utrop och annat. Andra flådigheter är att lurarna äntligen kan kopplas till flera enheter utan att behöva återställa kopplingen, vilket har varit något vi bett om sedan första generationen. Upp till två enheter kan vara kopplade till lurarna samtidigt och om du lyssnar på musik med lurarna från datorn och telefonen ringer så kommer samtalsljudet att prioriteras. När det kommer till batteritid är läget mer eller mindre samma som med M3. Lurarna erbjuder 38 timmars batteritid med avstängd brusreducering och 30 timmar med aktiverat NC-läge. Lurarna laddar fullt på 3 timmar, men 10 minuters laddning ska ge dig 5 timmars lyssningstid. Sony WH-1000XM4 kommer släppas i mitten på augusti och priset kommer ligga på 4000 kronor. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Ford Puma ST presenteras den 24 september
De ansvariga gör motorljud med munnen

Att Ford har en ST-version av Puma på gång vet vi sedan tidigare, men inte vilket datum den ska presenteras. Nu får vi reda på att det hela kommer att ske den 24 september genom ett klipp där de som varit ansvariga för bilen gör motorljud med munnen i väntan på the real deal. Fiesta ST bjuder på 200 hästar och sexpetad manuell låda, Puma ST borde erbjuda något liknande. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Ren & Stimpy återuppstår!
Comedy Central fixar biffen

Nickelodeon-klassikern Ren & Stimpy är troligtvis en av anledningarna till att folk i ålder kan uppfattas som underliga. Den smått vansinniga serien rullade på barnkanalen 91-96 och erbjöd rätt bisarra äventyr med Ren och Stimpy som animerats på ett sätt som endast kan beskrivas som groteskt. Nu har det blivit känt att den klassiska serien kommer återuppstå på Comedy Central och den nya versionen kommer rikta sig till den äldre generationen, vilket är bra så att serien inte tar fram en ny generation dårar. När den nya versionen av serien kommer släppas är för tillfället okänt, men Comedy Central meddelar att de kommer anlita ett nytt kreativt team som ska jobba med serien. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Så här fungerar batteribytet i Nio ES8
Tar inte mer än tre minuter

Det är många som kanske inte vågar ta klivet till en elbil på grund av laddningen. Det tar tid och är man ute och kör mycket vill man att det ska finnas många ställen att göra det på och att det ska gå snabbt. En lösning som elbilstillverkaren Nio tror på är batteribyte. Man åker helt enkelt in i en station, byter ut hela det urladdade batteripacket mot ett fulladdat, och kör sedan vidare. En process som inte tar mer än tre minuter. Fully Charged har tagit sig en närmare titt på hur detta fungerar med modellen ES8. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Det blir inget högskoleprov i höst heller
Anses inte gå att genomföra säkert

Universitets- och högskolerådet (UHR) har idag lämnat in en redogörelse till regeringen där man rekommenderar att även höstens högskoleprov ställs in. Vårens högskoleprov ställdes in på grund av pandemin och i dagsläget är det tveksamt om det går att genomföra provskrivning av högskoleprovet på ett säkert sätt i höst. Karin Röding, generaldirektör för UHR säger: "Universitets- och högskolerådet (UHR) har, i nära dialog med de 21 universitet och högskolor som ansvarar för genomförandet på själva provdagen, utrett förutsättningarna för att genomföra höstens högskoleprov. Bedömningen är att ett genomförande riskerar att bidra till spridning av coronaviruset och att möjligheterna att skydda provdeltagare och provpersonal är små." Tanken var att höstens högskoleprov skulle skrivas 18 oktober men så ser alltså nu inte ut att bli fallet. UHR öppnar nu istället upp för möjligheten att ge provskrivare chansen att skriva högskoleprovet under två tillfällen under våren 2021. Detta är något som även Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) har rekommenderat i en tidigare rapport. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oxygen OS 11 börjar testas nästa vecka
Färsk design och efterlängtade funktioner utlovas

Inte helt oväntat jobbar OnePlus på nästa version av Oxygen OS och nu har gänget meddelat att arbetet har börjat färdigställas. I ett nytt inlägg på OnePlus-forumet skriver OnePlus-chefen Pete Lau att en developer preview-version av Oxygen OS 11 kommer att släppas 10 augusti och det kommer vara en grupp utvalda användare som kommer få tillgång till den nya mjukvaran. Dessa får i sin tur testa och komma med feedback på de nya funktionerna. Exakt vad Oxygen OS 11 kommer leverera till OnePlus-enheter är för tillfället okänt, men Pete lovar fräscha designelement och funktioner som fans bett om. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Så är Toyota GR Yaris på bana
Första presskörningarna i Japan är genomförda

I början av året rullade Toyota ut den hårigaste versionen av Yaris hittills - GR Yaris. Den bjuder på en turbomatad trea på 1,6 liter som ger 260 hästar, fyrhjulsdrift, sexpetad manuell växellåda och ett uppkäftigare utseende. En plats den lär trivas på är banan och där har nu japanska motorjournalister fått testa bilen vilket såg ut så här. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Sista säsongen av The Rain ute nu
Slutet är här!

Idag är det 6 augusti och det betyder att den tredje och sista säsongen av The Rain har släppts på Netflix. I säsongen får vi följa kampen mellan Rasmus och Simone som har lite olika tankar om hur mänskligheten ska överleva viruset. The Rain på Netflix hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

MediaTek presenterar 5G-chip för laptops
Modemet T700 5G har tagits fram med Intel

För ett år sedan sålde Intel sin modemdivision till Apple, men i slutet av året fick vi reda på att Intel fortfarande var sugna på att assistera med modemtillverkning och sig med MediaTek. Nu har samarbetet äntligen burit frukt och MediaTek har presenterat modemet T700 5G som kommer användas i nästa generations Intel-försedda laptops. T700 kommer ha stöd för Sub-6-nätet, vilket betyder att chippet kommer kunna utnyttja 5G-nätets breda täckning men kommer inte kunna utnyttja maximala hastigheten millimetervågs-nätet erbjuder. Enligt MediaTek ska modemet vara riktigt energieffektivt, så att användare inte kommer få batteritorsk när de surfar över 5G-nätet eller samtalar. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Nu kan forskare följa skrot i rymden med laser i dagsljus
Blir enklare att hitta eventuella hot mot våra satelliter

Skrot som ligger i omloppsbana runt vår planet efter gamla raketer, satelliter och annat kommer sannolikt att bli ett allt större problem i takt med att vi skickar upp allt mer grejer till rymden. Bland annat genom att gammalt skrot riskerar att kollidera med aktiva satelliter eller rymdfarkoster och då kanske skadar dessa. För att förhindra att rymdskrot kolliderar med annat som ligger i omloppsbana runt jorden försöker forskare att kartlägga var allt skrot runt jorden befinner sig och har nu hittat en ny metod att göra detta. Det är forskare på Institute for Space Research på Austrian Academy of Sciences som har utvecklat ett laserbaserat system som kan observera rymdskrot i fullt dagsljus. Detta har varit omöjligt fram tills nu då man tidigare enbart kunna använda laser för att upptäcka rymdskrot under jordens skymningstimmar. Tim Florher, chef för ESAs Space Debris Office, säger om det nya systemet: "We are used to the idea that you can only see stars at night, and this has similarly been true for observing debris with telescopes, except with a much smaller time window to observe low-orbit objects. Using this new technique, it will become possible to track previously ‘invisible’ objects that had been lurking in the blue skies, which means we can work all day with laser ranging to support collision avoidance." Det har uppskattats att det idag finns över 34.000 skrotdelar som är över 10 centimeter i omkrets som ligger i omloppsbana runt jorden. Det tros även finnas miljontals mindre skrotpartiklar som snurrar runt jorden. Även om dessa är små så riskerar de att skada satelliter eller rymdfarkoster då de kan komma upp i hastigheter på runt 10 kilometer i sekunden. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomi öppnar sin första Mi Store i Sverige
Slår upp portarna i Mall of Scandinavia 25 augusti

I början av året meddelade det kinesiska mångsysslar-företaget Xiaomi att de skulle öppna upp sin första butik i Sverige någon gång under våren. Sedan rullade pandemin in med full kraft över Sverige vilket verkar ha fått Xiaomi att skjuta på lanseringen av sin första svenska Mi Store. Nu är det dock dags snart dags för öppning i av Xiaomis första svenska Mi Store. I ett pressmeddelande skriver företaget att man kommer att slå upp portarna till Sveriges första Mi Store i Westfield Mall of Scandinavia utanför Stockholm 25 augusti. Där kommer kunder bland annat att kunna kolla in Xiaomis mobiltelefoner, smartklockor, aktivetsarmband, eldrivna sparkcyklar samt deras ekosystem för Internet of Things/Smarta hemmet-grejer. Här ovan hittas en exempelbild på en Mi Store. Butiken i Mall of Scandinavia kommer kanske inte att se ut exakt som den. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Canon utsatta för ransomware-attack
Har fått data både krypterad och stulen

Förra månaden blev Garmin utsatta för en ransomware-attack och detta är något som nu även verkar ha drabbat kameratillverkaren Canon. Enligt Bleeping Computer så ska förövarna bakom ransomware-attacken mot Canon stulit 10TB data från diverse databaser som Canon förfogar över. Då Canon har en molntjänst dit Canons användare kan ladda upp sina bilder är det väl inte helt omöjligt att även dessa fallit i orätta händer. I ett meddelande som Canon ska ha fått från den eller dem som ligger bakom attacken så ska Canons system ha infekterats med ransomwaret Maze. Till skillnad från ransomwaret WastedLocker, som användes mot Garmin, så ska Maze både kryptera filer i den drabbades nätverk såväl som skicka dessa filer vidare till förövarna. Det här innebär med andra ord att även om Canon skulle lyckas låsa upp sin data på egen hand så riskeras den stulna datan att läcka ut om inte Canon betalar en lösensumma till utpressarna. Tumnagel
28.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Samsung och Microsoft kör specialare med Game Pass
Note 20 får unik Game Pass-app

Samsung och Microsoft har sedan en tid tillbaka samarbetat och gjort datorer och telefoner lite mer användbara tillsammans. Med Note 20-releasen kommer samarbetet även gälla den kommande spelstreamingtjänsten xCloud som släpps relativt skarpt 15 september. Med Note 20 kommer du kunna lira spel över xCloud, precis som på andra Android-enheter, men Note 20 kommer få en lite specialversion av Xbox Game Pass-appen. Note 20-användare kommer kunna ladda ner en annan variant av Game Pass-appen via Galaxy Store som har några fler funktioner än versionen som kommer finnas tillgänglig på Play Store. Mer specifikt kommer Game Pass via Galaxy Store erbjuda möjligheten för spelare att använda tokens och riktiga pengar för att köpa skins och DLC-tillägg till spel via Xbox-butiken. Detta är inte möjligt via Play Store-versionen av appen då Microsoft troligtvis vill undvika att betala Google 30 procent av alla in-app-köp. Utöver detta ska det inte vara någon större skillnad mellan de olika Game Pass-apparna. Som vi nämnde igår kommer Samsung och Microsoft samarbeta med ett förbokningserbjudande för Note 20-serien. Vid förbokning av telefonerna kommer användare ha möjlighet att lägga vantarna på ett spelpaket som består av PowerAs Moga XP5-X Plus-kontroll med mobilfäste och tre månaders Game Pass Ultimate som ger dig tillgång till hela Game Pass-biblioteket med över 100 titlar samt möjlighet att spela dessa via xCloud. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

K.G. Nilson och Arket presenterar samarbete
Släpps den 13 augusti

Den svenske bildkonstnären K.G. Nilson och Arket har gått samman och släpper den 13 augusti ett samarbete man döpt till The Colours of KG Nilson. Här har sju av konstnärens abstrakta originalverk tolkats i inredning och på plagg för herr och barn. Priserna sträcker sig från 150 kronor till 990 kronor. K.G. säger följande: "För mig är det viktigt att få skapa konst som är tillgänglig för så många som möjligt. Genom offentlig konst för allmänheten att betrakta, eller som i detta samarbete, genom att kombinera hantverk med vardagsdesign. Det är fantastiskt att se hur min konst har tolkats på ett helt nytt sätt genom samarbetet med ARKET i form av textil, eller tryckt på ett plagg." Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Matty åker på filippinsk mat-fest
I Winnipeg

Här får Matty Matheson lära sig att göra filippinska Longganisa-korvar samtidigt som han får testa på massa mumsig gatumat och bakverk som är populärt i Filippinerna. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Mackmyra presenterar whiskyn Moment 22
Släpps imorgon

Sedan 2011 har Mackmyra lanserat utgåvor i serien Moment och nu lanseras Moment 22. Det är en reinkarnation av destilleriets allra första exklusiva serie Preludium. Whiskyn som är en single malt ska vara smakrik, kryddig och lätt rökig och ha toner av örter, ingefära, anis, arrak, choklad, päronkola och mandelmassa. Släpps i Systembolagets beställningssortiment imorgon klockan 10.00. Flaskan som är på 700 milliliter kostar 1198 kronor. Magnus Dandanell som är affärsutvecklare och försäljningschef hos Mackmyra säger följande: "Namnet Moment 22 kommer från att Preludiumwhiskyn har gjort en ”omöjlig” resa. Först buteljerades den, sedan tappades whiskyn återigen på fat för att ytterligare mogna, och slutligen åter buteljerad efter vår master blenders touch. Hela upplägget är unikt och pedagogiskt, där vi vill demonstrera för alla, både de som älskade och de som var skeptiska till Preludium, hur whisky kan utvecklas. Moment 22 är en svensk maltwhisky fylld av historia. Den internationella lanseringen den 14 maj i år var en succé, flaskorna tog slut på några få minuter, precis som när Preludiumserien lanserades." Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Kändisar vrider på sina huvuden
Inget för den med epilepsi

Duncan Robinson har tagit mängder med bilder på kändisar och deras tillhörande filmaffischer och satt ihop det hela till detta klipp som lär ha tagit en stund att få till. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Vans presenterar samarbete med The Simpsons
Lisa for president!

En av Vans stora höstnyheter är att de har gjort ett samarbete med The Simpsons som mynnat ut i en kollektion med kläder, skor och accessoarer. På grejerna finns som väntat karaktärerna Homer, Marge, Bart, Lisa och Maggie. Även bartendern Moe är med på ett hörn. Allt släpps den 7 augusti. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Korv gjord av bacon
Det här är riktig baconkorv!

Ni vet när man kommer till en korvmoj och beställer en baconkorv? Då får man en vanlig korv som smakar lite bacon och kanske på sin höjd har lite spår av bacon i sig. Ordinary Sausage vände på konceptet och malde istället ner bacon som han sedan gjorde korv av. Bonusklipp nedan. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Buda hem merch från Fyre Festival
Överblivna saker som aldrig hann säljas

Minns ni bedrägeri-härvan Fyre Festival som ägde rum 2017? Nu försöker den amerikanska federala polismyndigheten United States Marshals Service att sälja iväg överbliven merch som aldrig blev sålt på katastrof-festivalen för att få in pengar. Grejerna ligger ute på auktion på länken nedan och det finns tröjor, byxor, kepsar och annat beprydda med Fyre-loggor. Och folk verkar vilja ha det som erbjuds, en keps är exempelvis uppe i över 300 dollar i skrivande stund och en hoodie ligger på 355 dollar. Pengarna som kommer in ska gå till de som blev drabbade av bedrägeriet. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Sällsynt Rolex Daytona såld för rekordpris
Gick för 1.215.000 pund

En Rolex Daytona Paul Newman ref. 6264 "John Player Special" har sålts för 1.215.000 pund av Sothebyx27s vilket är nytt rekord för en klockförsäljning online. Klockan anses av kännare vara en de mest sällsynta och eftertraktade i Daytona-serien och namnet kommer som väntat från dekoren Lotus hade på sina F1-bilar under 70-talet. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Nytt från Action Bronson
Det här är Latin Grammys

Action Bronson släpper nu sitt första nya för året och det är singeln Latin Grammys. I den tillhörande musikvideon får vi se Action härja omkring som kroppsbyggare. Tumnagel
27kg
+
Bobby Green

Ny singel från Laleh
lYssna på Vatten

Det Kommer Bli Bra var Lalehs första singel från det kommande albumet och nu kommer nästa som heter Vatten. Den nya plattan släpps någon gång nästa vår. Tumnagel
20kg
+
Bobby Green

Daze - Superhero
Fredagsklassikern

Med tanke på dagens artikel om musik från Danmark som plockas ned från YouTube kör vi Daze med Superhero som fredagsklassiker tycker jag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Här finns Sveriges godaste glass
Mauri har hittat den

Om man ska hitta Sveriges godaste glass måste man ju egentligen testa alla ställen i hela landet, men det tar ju lite tid. Mauri fokuserade istället på Glassbaren i Bräcke, 31:ans glass och kök och Stebbarps gård för att se vem som klev ut som vinnare. Har du varit på något utav ställena? Tumnagel
72kg
+
Bobby Green