m
Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC

Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC
Stöddigt

Bil / Mercedes

Sommaren 2015 presenterade Mercedes modellen GLK i ny kostym och med ett nytt namn - GLC. Den lilla mellansuven hade fått ett utseende som passade bättre in med de övriga i familjen och intresset för bilar i den här kategorin har vuxit enormt den senaste tiden så här sparades inte på krutet. Året därefter lanserade man en AMG-version med V6:a och strax därefter dök modellen upp i ännu ett utförande - som coupé. En direkt utmanare till BMW X4. Nu biffar man till bägge versionerna av GLC genom att trycka ner en V8:a under huven. Något som lär kunna skrämma både den kommande M-versionen av BMW X3 och Porsches Macan Turbo.

Maskinen är den numera välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och precis som vanligt kommer den i två smaker - en vanlig och en S-version. Det bästa är att man inte har begränsat effekten trots att det rör sig om en liten SUV, i standardutförande ger motorn nämligen 476 hästar och 650 newtonmeter. Väljer man S-versionen får man hela 510 hästar och 700 newtonmeter att leka med. Oavsett val kopplas motorn till den 9-stegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S får även elektromekanisk koppling och diffspärr. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder för suven och på 4,0 sekunder för coupén, S-versionen kapar tiderna till 3,7 respektive 3,8 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bland körprogrammen hittar vi Comfort, Sport, Sport+ och Individual. Coupén får även Race. Fjädringen går att ställa in i de tre lägen Comfort, Sport och Sport+, styrningen i Comfort och Sport.

Utseendemässigt får bilarna ett bitigare kjolpaket, fyra avgaspipor och "Panamericana"-grillen som AMG GT har. I hjulhusen sitter 19-tummare skodda med 235/55-däck fram, 255/50 bak. S-versionen får dock 20-tummare med 265/45-däck fram och fläskiga 295/40 bak. Insidan sportar lite kolfiberdetaljer, skinn, sportstolar och emblem som avslöjar att det är en AMG du sitter i.

Världspremiär blir det i New York nästa vecka, försäljningen drar igång den 16 juni och de första leveranserna kommer att ske i september. Några priser har vi inte fått för tillfället.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC
Visa
Pressmeddelande
Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ and GLC 63 4MATIC+ Coupé: Mercedes-AMG combines Performance SUV with V8 expertise

Fuel consumption combined: 10.7 l/100 km; combined CO2 emissions: 244 g/km
Affalterbach. As early as 1999 Mercedes-AMG set a milestone with the ML 55 – not only in its own 50?year history. For the combination of high-performance engine in the skin of an SUV opened up an entirely new market segment. The performance and sports car brand now occupies a unique position in the competition again as it presents its new mid-size performance SUV at the New York International Auto Show (NYIAS), the Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ SUV and Coupé (fuel consumption combined: 10.7-10.3 l/100 km; CO2 emissions, combined: 244-234 g/km) plus the Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ SUV and Coupé (fuel consumption combined: 10.7 l/100 km; CO2 emissions (combined): 244 g/km). For the first time, a mid-size SUV is now also available with the powerful eight-cylinder biturbo in two output variants. The basis for this is provided by the AMG 4.0?litre V8 engine with 350 kW (476 hp) or 375 kW (510 hp) in the GLC 63 S and GLC 63 S Coupé variants. Acceleration from 0?100 km/h in just 3.8 seconds also impressively demonstrates: the new SUVs hold a special position in their market segment. The Performance SUVs also feature air spring suspension with adaptive adjustable damping, AMG Performance 4MATIC+ all-wheel drive with fully variable torque distribution, a rear-axle limited-slip differential and a high-performance braking system. As a visual indication of their links with Mercedes-AMG sports cars, the new models sport the AMG Panamericana grille, which was previously reserved for the AMG GT family. In addition, the new models offer all the advantages of a Mercedes-SUV: ample room for passengers and luggage, comprehensive array of safety equipment and superior traction, also in the wet or in wintry road conditions.

The new Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ and Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé occupy exceptional positions in their respective markets on every front. They are the only vehicles in their segment to be powered by an eight-cylinder biturbo engine. Mercedes-AMG thus meets the wishes of those customers who, also in a mid-size Performance SUV, are looking for a combination of superior power delivery along with a highly emotive, unmistakable engine sound.

"For us, the new GLC 63 4MATIC+ is a quite special vehicle. It is no easy job designing an SUV to be highly sporty and dynamic while at the same time offering inherent extreme driving stability. This required us to put our heart and soul, along with our many years of SUV expertise, into the development of this vehicle. The result is an SUV that can be driven with high precision and agility and which, if required, is equally at home on a high-speed lap of the race track. With our V8 biturbo engine, we hold a decisive USP in the Performance market. What is more, with SUV and Coupé, we offer the widest choice in the segment. Also, the technical closeness to our sports cars is visually underlined by the Panamericana grille, which was previously reserved for our AMG GT models," says Tobias Moers, CEO of Mercedes-AMG GmbH.

Technical data at a glance


AMG GLC 63 4MATIC+
AMG GLC 63 S 4MATIC+
Engine
4.0-litre V8 with direct injection and twin turbochargers
4.0-litre V8 with direct injection and twin turbochargers
Displacement
3982 cc
3982 cc
Output
350 kW (476 hp) at
5500-6250 rpm
375 kW (510 hp) at
5500-6250 rpm
Max. torque
650 Nm at 1750-4500 rpm
700 Nm at 1750-4500 rpm
Drive system
AMG Performance 4MATIC+ permanent all-wheel drive with variable torque distribution
AMG Performance 4MATIC+ permanent all-wheel drive with variable torque distribution
Transmission
AMG SPEEDSHIFT MCT 9-speed sports transmission
AMG SPEEDSHIFT MCT 9?speed sports transmission
Combined fuel consumption
combined

10.7–10.3 l/100 km

10.7 l/100 km
Combined CO2 emissions
244-234 g/km
244 g/km
Efficiency class
F
F
Weight (DIN/EC)
1925 kg*/ 2000 kg**
1935 kg*/ 2010 kg**
Acceleration 0-100 km/h
4.0 s
3.8 s
Top speed
250 km/h***
250 km/h***




AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé
AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé
Engine
4.0-litre V8 with direct injection and twin turbochargers
4.0-litre V8 with direct injection and twin turbochargers
Displacement
3982 cc
3982 cc
Output
350 kW (476 hp) at
5500-6250 rpm
375 kW (510 hp) at
5500-6250 rpm
Max. torque
650 Nm at 1750-4500 rpm
700 Nm at 1750-4500 rpm
Drive system
AMG Performance 4MATIC+ permanent all-wheel drive with variable torque distribution
AMG Performance 4MATIC+ permanent all-wheel drive with variable torque distribution
Transmission
AMG SPEEDSHIFT MCT 9-speed sports transmission
AMG SPEEDSHIFT MCT 9?speed sports transmission
Combined fuel consumption
combined

10.7–10.3 l/100 km

10.7 l/100 km
Combined CO2 emissions
244-234 g/km
244 g/km
Efficiency class
E
F
Weight (DIN/EC)
1935 kg*/ 2010 kg**
1945 kg*/ 2020 kg**
Acceleration 0-100 km/h
4.0 s
3.8 s
Top speed
250 km/h***
250 km/h***
* Kerb weight according to DIN, without driver; ** Kerb weight according to EC, with driver and weight (68 kg + 7 kg), *** Electronically governed

Unique offering in the segment with V8 biturbo engine

SUV and Coupé are available as basic and S-model variants: the proven AMG 4.0-litre V8 biturbo engine puts out 350 kW (476 hp) or 375 kW (510 hp) with a max. torque of 650 or 700 Nm. Acceleration from zero to 100 km/h is completed by the GLC 63 S 4MATIC+ in just 3.8 seconds, while the GLC 63 4MATIC+ takes 4.0 seconds. The top speed is 250 km/h (electronically limited).

V8 biturbo closely related to engine in the Mercedes-AMG GT

The 4.0-litre eight-cylinder biturbo engine is already used in numerous AMG Performance vehicles. It is also installed in the AMG GT sports car with dry sump lubrication. A characteristic feature is that the two turbochargers are positioned not on the outside of the cylinder banks, but inside the cylinder "V". The main advantages of this design are the compact engine construction, optimal response and low exhaust gas emissions. One mechanic assembles each engine in the engine shop in Affalterbach according to the "one man – one engine" principle.

Short shift times, high efficiency: the AMG SPEEDSHIFT MCT 9-speed transmission

The new GLC 63 4MATIC+ and GLC 63 S 4MATIC+ feature the AMG SPEEDSHIFT MCT 9-speed transmission, which made its debut in the Mercedes-AMG E 63 4MATIC+. The driver benefits from extremely short shift/response times. Fast multiple downshifts and the double-declutching function make for a highly emotive gearshift experience. A start-off wet clutch replaces the torque converter. This saves weight and optimises the response to the driver's accelerator pedal input, particularly on acceleration and during load changes.

AMG Performance 4MATIC+ variable all-wheel drive

After the E-Class from Mercedes-AMG, the GLC, too, now comes with AMG Performance 4MATIC+ all-wheel drive. This intelligent system unites the advantages of different drive concepts: the fully variable torque distribution to the front and rear axles ensures optimal traction right up to the physical limit. The driver is also able to rely on high driving stability and handling safety under all conditions, both in the dry and in the wet or in snow. The transition from rear-wheel to all-wheel drive and vice versa is seamless, because intelligent control is integrated into the overall vehicle system architecture.

An electromechanically controlled clutch connects the permanently driven rear axle fully variably to the front axle. The best possible torque distribution is continuously computed according to the driving conditions and driver's input. Transitions are seamless and based on a sophisticated matrix. Alongside traction and lateral dynamics, the all-wheel drive also improves the longitudinal dynamics for even more powerful acceleration.

For a personalised experience: AMG DYNAMIC SELECT drive programs

The four AMG DYNAMIC SELECT drive programs "Comfort", "Sport", "Sport Plus" and "Individual" allow the driver to extensively influence the characteristics of the GLC E 63 4MATIC+. This modifies key parameters, such as the response of engine, transmission, suspension, steering, ESP® and all-wheel drive. Independently of the DYNAMIC SELECT drive programs, the driver has the option of pressing the "M" button to switch directly to manual mode, in which gearshifts are executed exclusively using the shift paddles on the steering wheel. The suspension settings can also be specially selected if required.

"Comfort" is the balanced drive program with a comfort-oriented suspension and steering set-up as well as a fuel-efficient powertrain configuration with early upshifts – including smooth gearshifts and a restrained engine sound. The ECO start/stop function and coasting function are activated. This is how it works: When the driver releases the accelerator in a speed range between 60 and 160 km/h, the clutch of the MCT transmission opens and the engine is decoupled from the powertrain. The electronics lower the engine speed to idle and driving resistance is reduced by the compression and friction forces of the engine on overrun.

The DYNAMIC SELECT "Sport" and "Sport Plus" drive programs are designed for high driving dynamics. This results from an agile accelerator pedal characteristic with direct set-up and emotively appealing gearshifts with shorter shift times and double-clutching function on downshifts. The increased idle speed in "Sport Plus" also enables especially fast pull-away and acceleration from rest.

The GLC 63 S 4MATIC+ has an additional "RACE" drive program, in which all the parameters are configured for maximum performance. With a total of five drive programs, the Performance SUV once again offers the widest choice in the segment.

Exhaust system with flap technology for variable engine sound

The as-standard typical V8 engine sound comes courtesy of an exhaust system with flap technology. It is controlled by a map and automatically operated depending on the AMG DYNAMIC SELECT drive program, the power demanded by the driver and the engine speed. Optionally available is the Performance exhaust system, which allows the sound to be modulated at the press of a button. In any case, the exhaust systems are so designed that all noise limits are complied with irrespective of the flap position.

Specific suspension for maximum lateral and longitudinal dynamics

The agility, highly dynamic lateral acceleration and maximum grip of the new models are also thanks to the new AMG suspension with fully supporting multi-chamber air suspension, which ensures exceptionally high levels of camber stability, driving dynamics and steering precision.

The front axle features a four-link design with special steering knuckles, optimised elastokinematics and radial brake connections. Independent wheel control and wheel suspension elements enable higher lateral acceleration with minimal torque steer.

The concept for the rear axle was carried over from the E 63 4MATIC+ and specially matched to the requirements of the GLC. The model-specific multi-link concept impresses with highly precise wheel control and increased stiffness. The AMG-specific rear axle carrier makes the wider track possible in comparison with the GLC from Mercedes-Benz, while the contact surfaces of the wheel bearings have also been moved further outwards. Other measures include AMG-specific wheel carriers, stiffer elastokinematic tuning and higher negative camber.

Individual driving experience thanks to three-chamber air suspension system

Thanks to a sporty spring and damper set-up and continuously variable damping, the new three-chamber air suspension system combines exemplary driving dynamics with excellent road roar and tyre vibration characteristics. The stiffness of the air springs can be adjusted over a wide range by activating or deactivating individual air chambers, making for perceptibly enhanced comfort and handling.

There are three degrees of spring tuning, depending on the selected drive program and current driving status. The spring rate is hardened automatically in the event of sudden load changes, fast cornering, heavy acceleration or heavy braking, this effectively reducing roll and pitch while stabilising the Performance SUV.

The adaptive damping can be set in three stages – "Comfort", "Sport" and "Sport Plus" – to choose between relaxed comfort on long journeys and maximum sportiness. The rebound and compression levels are adjusted independently of each other, and the freely programmable maps permit a wide spread between minimum and maximum damper force. The difference between the comfortable and sporty suspension settings is made more refined and is clearly perceptible – depending on driving style.

The GLC 63 4MATIC+ is shod as standard with 10-spoke light-alloy wheels 8.0 J x 19 (front) and 9.0 J x 19 (rear) painted in titanium grey with a high-sheen finish and with tyres of size 235/55 R 19 (front) and 255/50 R 19 (rear). The dimensions for the GLC 63 S 4MATIC+ are 265/45 R 20 (front) and 295/40 R 20 (rear) on 5-twin-spoke light-alloy wheels painted in titanium grey with a high-sheen finish in 9.5 J x 20 (front) and 10.0 J x 20 (rear). There are other, optional wheel/tyre combinations as well as forged wheels, up to sizes of 265/40 R 21 on 9.5 J x 21 on the front axle and 295/35 R 21 on 10.0 J x 21 wheels on the rear axle.

Rear-axle limited-slip differential: optimal traction under all conditions

For improved traction and driving dynamics, the GLC 63 4MATIC+ comes with a mechanical rear-axle limited-slip differential, while the GLC 63 S 4MATIC+ uses an electronic rear-axle limited-slip differential. Both differentials reduce the slip on the inside wheel when cornering, without control interventions by the brakes. The result: allows the driver to accelerate out of corners earlier thanks to the improved traction. The vehicle remains more stable when braking from high speed, while the limited-slip differential also improves traction from rest. Overall, the rear axle has been specially matched to the higher driving dynamics of the new Performance SUVs.

The greatest benefit of the electronic rear-axle limited-slip differential is the even more sensitive and faster control, which pushes the critical threshold higher, making it even easier to drive at the vehicle's limits. The three-stage ESP® with "ESP ON", "ESP SPORT Handling Mode" and "ESP OFF" settings works in perfect unison with the rear-axle limited-slip differential and is optimally tuned to the outstanding dynamics.

Precise, agile handling: speed-sensitive sports steering

The electromechanical, speed-sensitive sports steering makes for precise, agile handling with authentic feedback. The driver benefits from the variable steering ratio and optimised response.

The steering also features variable power assistance with the two modes "Comfort" and "Sport". The power steering is dependent not only on the vehicle's speed, but also on the instantaneous lateral acceleration, selected AMG DYNAMIC SELECT drive program and setting of the adjustable damping.

With 390-millimetre perforated and internally ventilated brake discs at front and rear, the compound braking system on the GLC 63 4MATIC+ ensures short stopping distances along with excellently controllable braking force.

Expressive front end with Panamericana grille

A striking characteristic of the exterior design is the expressive front end: the new GLC 63 4MATIC+ is the first Mercedes-AMG Performance vehicle to feature the Panamericana grille, which was previously reserved for the AMG GT family of sports cars. This design statement affirms the consistently dynamic design of the new Performance SUV and Coupé. A wide front apron inspired by the design of a jet wing, with a large front splitter, impressively embodies the power of the new models. By dispensing with a fine-meshed grille, it gives a view of the cooling technology – a typical attribute from the world of motor sport and a further differentiation from the other GLC models. Wider wheel arch claddings at front and rear lend emphasis to the muscular looks.

The new side sill panels make the SUV and Coupé appear to sit lower on the road while elongating the overall lines. On the S-model variant, matt iridium silver inserts make for a distinctive appearance. The muscular rear end is dominated by the wide rear apron and diffuser in grained black. The trim on the diffuser board of the S-model variant is in matt iridium silver. The SUV is for the first time provided with a spoiler lip on the roof, while the spoiler lip on the Coupé is familiar from the GLC 43 4MATIC. The exhaust system is terminated by two high-gloss chrome-plated twin tailpipe trims.

Interior also with a consistent focus on driving dynamics

The interior underscores the leadership ambition of the new mid-size Performance SUVs in terms of driving dynamics. Driver and front passenger are enclosed as standard in sports seats in ARTICO man-made leather, combined with DINAMICA microfibre, which unite excellent lateral support with functional ergonomics tailored to the job of driving.

The instrument panel is trimmed in black ARTICO man-made leather with contrasting topstitching. The high-grade look is underlined by aluminium trim. The touchpad is flanked by the AMG DYNAMIC SELECT switch and numerous AMG-specific controls, such as the button for the 3-stage AMG RIDE CONTROL suspension, 3-stage ESP® or optionally the button for the AMG Performance exhaust system with flap control.

The S-model variant comes with an even more extensive equipment package, including a Performance steering wheel in black nappa leather / DINAMICA microfibre, AMG badges in the front head restraints in combination with leather appointments and AMG instrument cluster with red highlights.

Exclusive optional extras

The AMG Performance Studio offers technical and design highlights to make the Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ even sportier, more exclusive and more individual. The following provides just a selection:

AMG Performance exhaust system with flap control at the push of a button
Greater differentiation of the sound characteristics by two additional exhaust flaps
Sound characteristics dependent on selected drive program ? clear differentiation between a full sound in the C and S drive programs and a distinctly sporty sound in the S+ and RACE drive programs
Additional control of the sound characteristics via button on the centre control panel in the centre console
AMG Night package:
Front splitter of the AMG front apron in high-gloss black
Inserts in the AMG side sill panels in high-gloss black
Exterior mirror housings in high-gloss black
Waistline trim strip and window frame in high-gloss black
Roof rails (SUV only) matt black powdered
Heat-insulating, dark tinted glass from B-pillar
AMG sports exhaust system with two chrome-plated twin tailpipe tips
Trim strip on the diffuser board in high-gloss black (only in combination with S-model)
AMG Exterior Carbon Fibre package:
Exterior mirror housings in carbon fibre
Spoiler lip in carbon fibre
20-inch light-alloy wheels (two colour variants)
21-inch light-alloy wheels (two colour variants)
21-inch forged wheels (two colour variants)
AMG Performance Studio interior:
Upper section of instrument panel and waistlines in black nappa-look ARTICO man-made leather with contrasting topstitching in the appointments colour
Two-tone nappa leather in red pepper/black or platinum white/black, perforated
black nappa leather, perforated
designo nappa leather in platinum white/black with diamond design
designo nappa leather in black with diamond design
Trim in carbon-fibre/bright aluminium with longitudinal grain
AMG Performance seats for driver and front passenger with more heavily contoured seat shape for enhanced lateral support, with integral head restraints and "AMG" badge in the seat backrests
Exclusive "Edition 1" special model at market launch

The SUV and Coupé variants of the Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ and GLC 63 S 4MATIC+ are also available at launch as an "Edition 1" special model: the exclusive combination of equipment details turn the special model into the flagship of the range.

In both body variants, the Night package in high-gloss black enhances the racing-inspired looks. The sports stripes on the sides of the vehicle are in yellow or matt graphite grey, depending on the paint colour and model variant. The matt black 21-inch cross-spoke forged wheels are provided with highlights in the form of yellow or high-sheen rim flanges. The Aerodynamics package, too, draws its inspiration from the world of motor sport.

The racing feel is carried over into the interior. The sports seats are upholstered in black nappa leather and reprise the colour yellow in the contrasting topstitching of the specific diamond pattern. Black nappa leather with yellow contrasting topstitching also enhances the door centre panels, armrests and centre console. Further yellow highlights adorn the instrument cluster, floor mats and Performance steering wheel with flattened bottom section in DINAMICA microfibre with 12 o'clock marking. Added to this is AMG trim in matt carbon fibre / bright aluminium with longitudinal grain. Exclusive to the Edition 1 special model is the AMG Performance seat with diamond design and contrasting topstitching in yellow (standard in the S-Model with a corresponding exterior).

The new mid-size Performance SUVs celebrate their world premiere in April 2017. Start of sales is on 16 June 2017, while the market launch begins in September 2017.
42.6°
0

Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC

Stöddigt

Nismo renoverar en Nissan R32 Skyline GT-R
Kostar över 400.000 dollar

I december förra året så presenterade Nissans Nismo-avdelning en tjänst där de kan renovera din bil från grunden och upp igen. Inget lämnas åt slumpen och ut på andra sidan kommer en i princip helt ny bil. Men det kostar, över 400.000 dollar närmare bestämt. Här får vi se vad man får för pengarna. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

En ordentlig titt på berättelsen i God of War
Lite kvällsnörderi

God of War släpptes för tre år sedan och innan release var det troligtvis inte många som trodde att vi skulle sitta tre år senare och lägga upp videor där folk pratar ingående om spelets berättelse. Men nu är vi här, ändå. Good Blood har släppt en video där det pratas om det senaste God of War-spelet och hur utvecklarna Santa Monica Studio lyckades skapa en ny berättelse från den uråldriga nordiska mytologin. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Audis car-to-X tjänst blir ännu smartare
Använder sig nu av swarm data för att bland annat varna för halka

Audi förbättrar nu tekniken car-to-X ytterligare genom att för första gången använda sig av så kallad swarm data. Den nya versionen använder sig av en car-to-cloud-app som baseras på ett nytt sätt att uppskatta friktionskoefficienten baserat på hjulspinn. Tekniken kan upptäcka förändringar i fästet och ladda upp data till molnet som i sin tur kan se till att varna bilister bakom om att vägen framöver är hal. Tekniken bakom kommer bland annat från det svenska företaget NIRA Dynamics AB och tillsammans med Car.Software organization och HERE Technologies har man vidareutvecklat varningsinformationen. Läs mer om hur det hela fungerar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Wasteland 3 får permadeath-läge
Perfekt om man vill ha ordentliga konsekvenser

Wasteland 3 släpptes i augusti till PC, PS4 och Xbox One och har erbjudit en ordentlig taktiskt upplevelse med RPG-inslag. Nu har utvecklarna InXile meddelat att spelet kommer få en ordentlig uppdatering vid namn Death & Taxes som lägger till lite nyheter som gör upplevelsen lite mer utmanande. Bland annat kommer uppdateringen lägga till möjligheten att aktivera permadeath, vilket betyder att karaktärer som avlider under rundor inte kommer gå att återuppliva, vilket gör att förluster kommer svida betydligt mer. Och när hela ditt lag dött är det game over. Utöver permadeath kommer uppdateringen med andra trevligheter som Diffuclt Skill Checks som höjer skill-krav på vissa val och handlingar med +2, vilket sätter mer krav på dig som spelare att göra dina lagmedlemmar bra på specifika saker. Utöver detta kommer vi kunna respecca förmågor, vilket kommer gå att göra i Ranger HQ. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Jason Cammisa går igenom en Honda S800
Varvvillig!

Honda har byggt många olika roliga bilar genom åren. En av dessa är modellen S800. I det här klippet från Hagerty får vi lära känna den lilla godbiten lite bättre. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Turntable.fm gör comeback
I två separata versioner

Turntable.fm var en musiktjänst som drog igång för snart tio år sedan där användare kunde skapa gemensamma låtlistor genom att turas om att lägga till egna låtar. Tjänsten lades tyvärr ner 2013 på grund av ekonomiska skäl men nu verkar tjänsten vara på väg att göra comeback. För att stöka till det hela så verkar det vara två separata versioner på gång av tjänsten som snart kommer att lanseras. På Turntable.fm kommer Billy Chasen, grundaren av originalet, dra igång en ny version och på Turntable.org kommer två andra medlemmar av grundarteamet, Joseph Perla och Simon Oxley, dra igång ytterligare en version. Ingen av tjänsterna är än så länge lanserad och det återstår att se om hur de båda tjänsterna kommer att skilja sig åt när de väl lanseras. Här ovanför kan ni kolla in ett demo på den versionen av tjänsten som kommer att lanseras på Turtable.org. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boktips: Liftoff
Eric Bergers bok om SpaceX historia

Känner ni för att läsa böcker om superentreprenören Elon Musk i allmänhet och de tidiga dagarna på hans rymdföretag SpaceX i synnerhet så släpptes en ny sådan bok förra veckan. Boken "LIFTOFF: Elon Musk and the Desperate Early Days That Launched SpaceX" är skriven av Ars Technicas rymdreporter Eric Berger, en journalist vars artiklar om rymdindustrin jag själv uppskattat mycket genom åren. Berger har skrivit om SpaceX i över ett årtionde och Liftoff handlar primärt om hur SpaceX drog igång och deras tidiga raketer: "In Liftoff, Eric Berger, senior space editor at Ars Technica, takes readers inside the wild early days that made SpaceX. Focusing on the company’s first four launches of the Falcon 1 rocket, he charts the bumpy journey from scrappy underdog to aerospace pioneer. We travel from company headquarters in El Segundo, to the isolated Texas ranchland where they performed engine tests, to Kwajalein, the tiny atoll in the Pacific where SpaceX launched the Falcon 1." Ni kan läsa två utdrag från boken här och här. Liftoff går att köpa både i fysiskt format och som ebok där böcker säljes. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Monster Hunter Rise-demot byggs ut i veckan
Testa att slås mot Magnamalos

Monster Hunter Rise-demot har varit tillgängligt till Nintendo Switch sedan januari, men i veckan kommer demots spelare att få se lite mer av vad spelet har att erbjuda. Utvecklarna har meddelat demoversionen kommer byggas ut och spelare kommer få möjlighet att ta sig an Magnamalos, vilket verkar vara en rejäl utmaning och ge spelare en bättre bild av vad hela spelet kommer ha att erbjuda när det släpps 26 mars. Utöver detta har vi fått reda på att Monster Hunter Rise kommer få flera gratisuppdateringar efter release och först ut kommer vara Chameleos och monstret kommer petas in i slutet av april. Detta är inte allt som är nytt på Monster Hunter-fronten. Kommande Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin har fått ett ordentligt releasedatum och RPG-spinoffen kommer släppas globalt 9 juli. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Forskare visar upp drönare som flyger som insekter
Väger ungefär lika mycket som en humla

Forskare på de tre universiteten MIT, Harvard och City University of Hong Kong har utvecklat insektsliknande drönare som flyger med hjälp av vingslag. De minimala vingarna på minidrönarna kan slå upp till 500 slag i sekunden vilket ger dem möjlighet att genomföra olika avancerade manövrar vilket ni kan se i videon här nedanför. Professor Kevin Yufeng Chen från MIT säger om drönarnas flygteknik: "You can hit it when it’s flying, and it can recover. It can also do aggressive maneuvers like somersaults in the air." Drönarna väger bara sex gram, ungefär lika mycket som en humla, men verkar i dagsläget behöva en extern kraftkälla, något som kraftigt begränsar dess räckvidd. I framtiden hoppas forskarna att drönare som dessa skulle kunna använda till exempel för att pollinera växter, leta efter saknade i räddningsoperationer och inspektera avancerade maskiner. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny kort trailer för The Falcon and the Winter Soldier
"Let's get to work!"

Snart börjar Disney+ sända Marvel-serien The Falcon and the Winter Soldier och inför det kommer här är en kort trailer. Innan Disney+ började sända den nu avslutade första säsongen av WandaVision så pumpade man ut ett gäng med korta trailers veckorna innan det var dags för premiär av serien. Det är antagligen inte helt omöjligt att Disney har en liknande strategi på gång inför premiären av The Falcon and the Winter Soldier. The Falcon and the Winter Soldier börjar sändas på Disney+ fredag 19 mars. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

VFX-artister pratar bra och dålig CGI i filmer
Lite eftermiddagsnörderi

Corridor-gänget släppte nyligen en ny video där de tittar på bra och dålig CGI i filmer och serier och denna video kan ni kika på ovan. Den här gången pratas det om bland annat Mortal Kombat-trailern, Species och RoboCop. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Porsche investerar ytterligare 70 miljoner euro i Rimac
Äger nu 24 procent

Nu står det klart att Porsche lastar in ytterligare 70 miljoner euro i elbilstillverkaren Rimac. Därmed går man från att tidigare ha ägt 15 procent av företaget till att äga 24 procent. Lutz Meschke säger följande i ett uttalande: "Porsche has already placed its first orders with Rimac for the development of highly innovative series components. Rimac is excellently positioned in prototype solutions and small series. Mate Rimac and his team are important partners, especially when it comes to supporting us in the development of components. Rimac is well on its way to becoming a Tier 1 supplier for Porsche and other manufacturers in the high-tech segment." Förutom Porsche samarbetar Rimac även med Hyundai, Aston Martin, Koenigsegg, Renault och Pininfarina. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

PostNord uppmärksammar den allmänna rösträtten
Presenterar frimärken inför 100-års-jubileum

I år är det 100 år sedan kvinnor fick rösta i ett riksdagsval och det uppmärksammar PostNord idag, på internationella kvinnodagen, med att presentera lite nya frimärken relaterat till det. På de nya frimärkena syns kvinnor, symboler och milstolpar som på något vis spelade en avgörande roll för rösträttsrörelsen, bland annat ett kollage från tidningen Idun med de fem första valda riksdagskvinnorna. Ett annat motiv är den ikoniska bilden med Elin Wägner intill pärmarna som innehöll de över 350 000 namnunderskrifter som samlats in med kravet på rösträtt för kvinnor skriver PostNord i ett pressmeddelande. Ni kan kolla in de nya frimärkena som uppmärksammar den allmänna rösträtten här ovan och nedanför. Ett häfte med tio frimärken kommer att gå att köpa för 120 kronor när de släpps 29 april. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus byter namn på spelläget Fnatic Mode
Pro Gaming Mode är nya namnet

OnePlus har sedan OnePlus 7-releasen samarbetat med Fnatic, vilket bland annat lett till att det lite mer avancerade spelläget i OnePlus 6 och framåt har kallats Fnatic Mode. Nu verkar det som att spelläget kommer byta namn till Pro Gaming Mode. Anledningen till detta beror kort och gott på att avtalet mellan OnePlus och Fnatic gått ut. I ett uttalande till XDA säger OnePlus detta om det hela: “OnePlus’ partnership with Fnatic has come to its natural and mutual conclusion. Users of OnePlus devices who have enjoyed our Fnatic mode will continue to receive the same features and capabilities, but under a new Pro Gaming Mode name. The naming update will transition across devices starting from the 6 series. Fnatic has been a supportive partner to OnePlus, and we look forward to the opportunity to collaborate again in the future.” Detta betyder att det avancerade spelläget kommer ha ett nytt namn i kommande uppdateringar av Oxygen OS. Troligtvis kommer det inte bli någon skillnad när det kommer till spellägets funktioner, bara att det kommer få nytt namn och utseende. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Om en miljard år tros det mesta av jordens syre ha försvunnit
Det innebär även att det mesta av jordens liv kommer att ha dött ut

I en ny forskningsrapport skriver de båda forskarna Kazumi Ozaki och Chris Reinhard, från japanska Toho University respektive amerikanska Georgia Institute of Technology, att det mesta av jordens syre kommer att ha försvunnit om cirka en miljard år. Det innebär även att större delen av allt liv, om inte allt, på vår planet har dött ut. Idag består cirka 21 procent av jorden atmosfär av syre. Om en miljard år kommer dock vår åldrade sol att bli hetare och släppa ifrån sig mer energi. Det kommer att resultera i att koldioxid, som bryts ner av solens hetta, kommer att minska. Det kommer i sin tur att leda till att koldioxidnivåerna på jorden kommer att bli så låg att organismer som skapar fotosyntes, bland annat växter, inte kommer att kunna överleva, något som gör att det inte längre kommer att genereras något syre till jordens atmosfär. Forskningen har utförts på uppdrag av NASA som en del av deras forskning för att hitta beboeliga planeter. I klippet ovan, som inte är en del av det här forskningsprojektet, beskriver YouTubern "Dreksler Astral" hur det kanske skulle kunna vara att tillbringa en dag på jorden om en miljard år. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Boeings Loyal Wingmans första testflygning
Autonomt flygplan som ska flyga tillsammans med bemannade flygplan

Här kan ni kolla in den första testflygningen med Boeing Airpower Teaming System (ATS), en drönare som även går under smeknamnet "Loyal Wingman". Det är en drönare som är avsedd att fungera som ett slags obemannat partner-flygplan tillsammans med bemannade stridsflygplan. Loyal Wingman började utvecklas av Boeing Australia tillsammans med Australiens flygvapen Royal Australian Air Force (RAAF) för tre år sedan. Tanken är att drönaren, förutom att hänga med andra bemannade flygplan, även ska kunna utföra uppdrag på egen hand. Testflygningen av Loyal Wingman genomfördes södra Australiens Woomera Range Complex men det är oklart när exakt detta skedde. Boeing och RAAF planerar att testflyga Loyal Wingman tillsammans med bemannade stridsflygplan någon gång senare i år vilket känns som det riktiga eldprovet för "framtidens wingman". Här nedan kan ni kolla in ett klipp från förra året som visar upp lite av visionen med hur Loyal Wingman ska fungera. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Square Enix bannar nästan 6000 Final Fantasy XIV-spelare
Man ska inte handla med riktiga pengar i spelet

Square Enix meddelade nyligen att de bannat ett gäng konton som bedrev handel med riktiga pengar i Final Fantasy XIV, vilket inte är tillåtet. Mer specifikt var det 5037 konton som deltog i sådan handel och andra otillåtna aktiviteter i spelet samt ytterligare 814 konton som har marknadsfört sådan verksamhet. Square Enix meddelar att de kommer fortsätta hålla ett öga på busar och ber även andra användare att använda tjall-verktyget i spelet om de upptäcker att andra spelare håller på med sådant man inte får göra. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Lays släpper smart tillägg till Chrome
Sätter på undertexter på YouTube när du käkar chips

Har du svårt att höras vad som sägs på YouTube när du sitter och smaskar chips finns nu ett tillägg till Googles webbläsare Chrome som kanske kan fixa det. Med Chrome-tillägget "Crispy Subtitles from Lay’s" så sätts YouTube-klippets undertexter på automatiskt om datorns mikrofon uppfattar att någon i närheten sitter och äter chips, eller något annat ljud som låter som chipsätning. Det innebär att man i lugn och ro kan smaska vidare samtidigt som man förhoppningsvis kan läsa sig till vad som händer i klippet. Chrome-tillägget är utvecklat av den vietnamesiska reklambyrån BLISS interactive som har chips-företagets Lays som kund. Här ovanför kan ni kolla in ett klipp som visar hur det hela fungerar. Det ska observeras att om man installerar tillägget så ger man även tillägget tillgång till att aktivera datorns mikrofon varje gång man går in på YouTube.com. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Explorer presenterar flädergin
Snart är sommaren här!

Explorer presenterar nu en sommargin som fått smak av fläder. Den ska passa bra både som ingrediens i en cocktail eller som en helt vanlig gin och tonic. Smaken ska förutom fläder vara citronskal och enbär. Alkoholhalten ligger på 37,5 procent. För en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 224 kronor. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Entombeds sångare har dött
LG Petrov blev bara 49 år gammal

Lars-Göran Petrov, sångaren i det svenska death metal-bandet Entombed, har gått bort efter att ha drabbats av den ovanliga cancerformen gallgångscancer. LG Petrov anslöt sig till Entombed kort efter det att bandet bildats under namnet Nihilist 1987. Bandet räknas som ett av förgrundsbanden i den skandinaviska death metal-scenen och ett av de större banden i genren. Petrov blev 49 år gammal. Här nedanför kan ni lyssna på "Left Hand Path", en låt från 1990 som finns med på albumet med samma namn. ?We are devastated to announce that our beloved friend Lars-Göran Petrov has left us.?? ???? Our brother, leader,...Posted by Entombed A.D. on Monday, March 8, 2021 Tumnagel
4kg
+
Wille Wilhelmsson

Retrokulor tillbaka i lösvikten
Syrliga och salta kulor

Minns ni de här hårda kulorna som kom i en förpackning om sex stycken där alla låg på rad? Dessa kom från Karamellpojkarna och det fanns massa olika smaker att välja mellan. Nu återlanserar Candy People godiset bland lösvikten fast i tvåpack. Smakerna är syrligt eller salt och de ska finnas ute i butik nu. Tumnagel
140kg
+
Bobby Green

Tio saker Macklemore inte klarar sig utan
Bra hår och snorbroms!

GQ har satt sig ned med artisten Macklemore som fått berätta om tio saker han inte klarar sig utan när han är ute och far. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det ostbågens dag!
Grattis!

Ostbågens dag är alltid den 5 mars. Idag är det 5 mars och passande nog fredag så att man kan trycka mängder med snacks utan att få dåligt samvete, eller? Grattis alla ostbågsläskare, njut lite extra idag! Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Banksy tillbaka med konstverket create escape
Målat på en fängelsemur

Banksys senaste målning heter Create Escape och den har han gjort på en fängelsemur utanför Reading Prison i Storbritannien. Fängelset är sedan 2014 stängt och det var här författaren Oscar Wilde satt fängslad i två år för "onaturlig otukt" (homosexuella kontakter). Målningen föreställer en rymmande fånge som har gjort ett rep av skrivmaskinspapper för att ta sig ned från muren. Det är många som vill att fängelset ska omvandlas till en konsthall och ett beslut kring detta ska komma i mitten på mars. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

Britny Fox - Standing In The Shadows
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och jag blev extra pepp på pudelrock efter dängan vi skrev om tidigare idag. Så vi kör ett gäng, för det blir man alltid glad av. Här ovan har vi gruppen Britny Fox med låten Standing In The Shadows som släpptes 1989. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Miguel Gonzalez är avocado-expert
Förser Michelin-restauranger med grönsaken

Skillnaden mellan en bra och en dålig avocado kan vara livsavgörande, typ. Miguel Gonzalez är experten på grönsaken och det är honom du ska gå till om du vill ha de bästa New York har att erbjuda. I dagsläget har över 120 stycken restauranger hans avocados som förstahandsval. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Nestor släpper singeln On The Run
Pudelrock från Sverige

Jag är en riktig sucker för så kallad pudelrock och gammal härlig metal, så därför föll verkligen den svenska gruppen Nestors låt On The Run mig i smaken. Här har man kokat ihop hederliga 80-talsinfluenser med feta beats och glimten i ögat. Och visst är det Sten Frisk från TV-serien Tre Kronor som spelar prästen i musikvideon. Ett album kommer att släppas senare i år. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green

Fel sätt att laga middag på
Rekommenderas inte

Om du har planerat att laga middag någon gång i ditt liv - gör inte på det här viset då. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Idag är det Fössta tossdan i mass
Ät prinsesstårta!

Idag är det Smålands alldeles egna nationaldag eftersom det är "Fössta tossdan i mass". Det är den småländska dialekten firas och då får man äta prinsesstårta med massipan, oavsett var i landet man bor. Grattis till oss! Tumnagel
131kg
+
Bobby Green

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green