m
Mercedes rullar ut nya B-Klass

Mercedes rullar ut nya B-Klass
Har mognat en del

Bil / Mercedes

Mercedes presenterar nu en helt ny B-Klass. Den har blivit större och anammar tillverkarens senaste designspråk så att familjen håller ihop. Bilen har designats för att "stand out visually from the world of minivans" men om det stämmer låter jag vara osagt. Det går nu att få LED-strålkastare, en större vinge på bakluckan och fälgar på 16 till 19 tum. Den nya designen ska även bidra till att bilen har bäst luftflöde över karossen i klassen. Vindbruset ska även ha minskat i kupén. En något längre hjulbas gör att man kan få in mer bagage och fäller man sätena ska det gå in upp till 1.540 liter. Prylar från S-Klass har även hittat in i nya B-Klass och bland annat handlar det om den semi-autonoma funktionen som gör att bilen kan köra själv i vissa situationer. Lyxprylar som massage i stolarna ska även finnas på utrustningslistan.

Under skalet finns både nya och uppdaterade maskiner som alla klarar Euro 6d-kraven. Vill man köra diesel finns det en snurra på 1,5 liter som ger 115 hästar eller en på 2,0 liter som går att få med antingen 150 eller 190 hästar. Den sistnämnda går att få med en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. På bensinfronten är det en fyra på 1,33 liter som gäller. Den går att få med 136 eller 163 hästar. Fler alternativ kommer längre fram, och då även en som erbjuder fyrhjulsdrift.

Försäljningen drar igång den 3 december och de första leveranserna ska ske i början på februari. Någon prislista har vi tyvärr inte fått än.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes rullar ut nya B-Klass
Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-Benz B-Class: More Sports for the Tourer

The new Mercedes-Benz B-Class puts the emphasis on sport with the Sports Tourer. It looks more dynamic than its predecessor and is more agile on the road while offering greater comfort. Its avant-garde interior makes for a unique feeling of space with the distinctive design of the instrument panel. One of the special features is a basic volume, which drops away towards the occupants and has cutouts in the area of the driver and front passenger. The intuitive user interface of the adaptive MBUX multimedia system is ground-breaking. Its strengths include brilliant graphics, “Hey Mercedes” voice control, a standard touch screen and functions such as MBUX Augmented Reality. When it comes to active safety, state-of-the-art driving assistance systems make the B-Class one of the segment leaders with functions carried over from the S-Class. In addition, the interior is now more spacious, while the engines are more efficient and cleaner. The eight-speed dual-clutch transmission makes its debut. Start of sales for the new B-Class is 3 December 2018, with delivery due to begin in February 2019.

“More practical than ever, more chic than ever,” is how Britta Seeger, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Mercedes?Benz Cars Marketing & Sales, characterises the new B?Class. “In our portfolio of compacts, it’s the perfect vehicle for the whole family. And MBUX – the new Mercedes?Benz User Experience – provides also the B?Class with an all-new customer experience with functions that were previously the reserve of the luxury class.”

“The latest derivative of the new generation of compact cars from Mercedes?Benz, the B?Class writes a further punchy chapter in the success story of the dynamic Mercedes?Benz Sports Tourer,” says Gorden Wagener, Chief Design Officer of Daimler AG. “With its emotional yet purist design, the new B?Class blends seamlessly into the design language of Sensual Purity.”

The designers’ brief was to make the new B-Class stand out visually from the world of minivans. That brief was accepted and executed, with the long wheelbase (2,729 mm) with short overhangs, slightly lowered roof line and larger, 16- to 19-inch wheels making for dynamic proportions. The relatively squat, progressive front end with flowing transition from bonnet to A?pillar and on to the windscreen, along with the muscular shoulder of the body, underlines the sporty overall look.

The same is true of the low-profile headlamps, the inside of which is already high-grade, detailed and precisely designed on the basic model with H7 headlamps and LED daytime running lights. When ordered with LED headlamps or higher, the B-Class comes with its own daytime running light signature in the form of a double torch. The optional MULTIBEAM LED headlamps have an especially sporty look. They allow fast, electronically controlled adjustment of the headlamps to suit the current traffic conditions. This feature from the luxury class, which made its debut in the compact segment in the new A-Class, now produces striking looks and added safety also in the new B-Class.

At the back, the width of the vehicle is accentuated by two-part lamps, reflectors integrated in the bumper and a distinctive black bumper bottom section with diffuser look and chrome trim strip. The large roof spoiler, along with high-gloss black spoilers at the sides of the rear window, makes for improved aerodynamics while ensuring a sporty appearance.

The cd value of the new B-Class starts at 0.24 (predecessor: 0.25). The lower roof line further contributes to a best-in-class airflow due to the smaller frontal area of the car. In addition, the aerodynamics engineers have reduced the wind noise thanks to extensive detail work. The benefits: stress-free driving as well as the ability to engage in a relaxed conversation.

The improved seat geometry and lower belt line make for an even more generous feeling of space than in the previous model. The driver sits 90 millimetres higher than in an A-Class, thus enjoying an especially good all-round view – also thanks to optimised cross-sections of the roof pillars, which obscure less of the surroundings.

Interior design: revolution, the second

The interior of the B-Class is as avant-garde as the much-praised revolutionary interior architecture of the new A-Class, yet distinctive: while the instrument panel of the sister model is split into two horizontal basic bodies, that of the B-Class has a single basic volume, which drops away towards the occupants and has cutouts in the area of the driver and front passenger. The cutout in front of the driver houses the fully free-standing display unit, which comes in three different versions: with two 7-inch displays (17.78 cm), with one 7- and one 10.25-inch display (26 cm) and, in the Widescreen version, with two 10.25-inch displays. A head-up display is optionally available.

The five round air vents feature a high-grade turbine look with finely styled air ducts, inspired by the world of aviation. In the Style equipment line, the vent surround is colour-accentuated in the depth of the vent geometry to give the impression of an afterburner. The centre console with touch-based control and input system comes with a black panel look similar to the E-Class. The ambience lighting with 64 colours and ten colour worlds, unique in this segment, allows individual adjustments, even to suit the mood.

The seats offer a flatter and, therefore, more comfortable seating position as well as a larger adjustment range, which also increases the maximum headroom. There is also more space in the width: at 1,456 millimetres (plus 33 mm), the front elbow width now has the dimensions of a mid-range vehicle.

ENERGIZING seat kinetics: supports changes of posture

With seat climate control and multicontour seats with massage function, the new B-Class is available with optional extras that were previously reserved for vehicles from much higher segments. This opens the way to even better seating comfort.

The new ENERGIZING seat kinetics is particularly good for the back. It can support orthopaedically beneficial changes of posture by regularly making minute adjustments to the angle of the seat cushion and backrest. The innovation is available for the front seats in combination with all-electric seat adjustment with memory function.

Variable rear seats and optimised luggage compartment layout

The interior has been fine-tuned in many places: the improved passage over the centre tunnel in the rear makes for a more accessible middle seat. The rear seat backrest comes as standard with a 40:20:40 split. Depending on version, from mid-2019 it will be possible to slide the rear seats forward by 14 centimetres and to move the backrest into a more upright position to vary the capacity of the luggage compartment behind the rear seats between 455 and 705 litres. Although the capacity is roughly the same as in the previous model, the luggage compartment can be more efficiently used thanks to the improvements.

With the rear seat folded down and luggage loaded to the roof, the luggage compartment, which is flat thanks to the adjustable load compartment floor, can accommodate up to 1,540 litres behind the front seats. A folding backrest of the front passenger seat (optional extra, expected to be available from mid-2019) makes for an even longer loading length.

An EASY-PACK tailgate is optionally available. It can be conveniently opened or closed automatically at the press of a button, even by means of a foot movement in combination with optional HANDS-FREE ACCESS.

MBUX – Mercedes-Benz User Experience: unique experience

What goes for A also goes for B: the new B-Class is the second car model after the A-Class to feature the MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimedia system, which ushered in a new era with Mercedes me Connectivity. Its ability to learn thanks to Artificial Intelligence makes the system unique. MBUX is customisable and adapts to the user. It thus creates an emotional link between vehicle, driver and passengers.

Its other strengths include touch screen control as standard as well as, depending on equipment, a high-resolution Widescreen cockpit, navigation display with Augmented Reality technology plus intelligent voice control with natural speech recognition, which is activated by saying “Hey Mercedes”. The touch screen is part of the integrated MBUX touch control concept – a trio consisting of touch screen, touchpad on the centre console (optional) and touch controls on the steering wheel.

MBUX is a revolution of the user experience in the car. Emotively appealing showcasing features underline the comprehensibility of the control structure and thrill through brilliant 3-D maximum-resolution graphics which are rendered, i.e. calculated and displayed, in real time. A head-up display is also available.

New and improved Mercedes me connect services were launched with the new MBUX infotainment generation. These include navigation functions based on Car-to-X communication and Vehicle Tracking, which makes it easier to find the parked vehicle, as well as a notification function in the event of the parked vehicle being bumped or towed away.

The Mercedes me collection of apps can be placed as an icon on the screen in a user-friendly way, and can be freely sorted on the homepage like all other main applications. In addition, online content, such as current petrol station prices, can optionally be displayed. Online updating is a simple way of allowing new content to be made available in MBUX.

The new B-Class is already set up for private car sharing: Mercedes me allows the new compact car to be shared with friends and family members. Operation is simple and secure using the Mercedes me Car Sharing app.

The new Mercedes me connect services On-Street Prediction, Real-Time Information and Off-Street Information can save Mercedes-Benz drivers valuable time and reduce their stress levels while at the same time cutting their fuel consumption and emissions when searching for a parking space. The real-time information is based, among other things, on Mercedes-Benz vehicles that have just left a parking space or driven past potential parking spaces.

Intelligent Drive: functions from the S-Class

The new B-Class comes with driving assistance systems with cooperative driver support, thus providing one of the highest levels of active safety in this segment with functions from the S?C lass. For the first time, the B-Class is able to drive semi-autonomously in certain situations. To do so, it employs improved camera and radar systems to anticipate the traffic up to 500 metres ahead while using map and navigation data for assistance functions. For example, Active Distance Assist DISTRONIC as part of the Driving Assistance package is able to support the driver in many route-specific situations, anticipatory and conveniently adjusting the speed, e.g. when approaching bends, junctions or roundabouts. Also on board are Active Emergency Stop Assist and intuitively understandable Active Lane Change Assist.

The new B-Class comes as standard with extended Active Brake Assist, which can help mitigate the severity of rear-end collisions with slower-moving, stopping or stationary vehicles ahead – and now even with crossing pedestrians or cyclists – or prevent them altogether.

The new B-Class was developed and tested at the new Vehicle Safety Technology Centre (TFS), too. The design of the vehicle structures with regard to geometry, material thickness, joining technique and material quality incorporates findings from real-world accidents. Many bodyshell components are made of high-strength and ultra-high-strength steel to obtain high strength with lowest possible weight, because the core of the safety design of the body is the highly stable passenger cell.

Driver and front passenger are provided with three-point seat belts with pyrotechnic belt tensioners and belt force limitation. In combination with the PRE-SAFE® system (optional extra), the front seats are additionally equipped with electrically reversible belt reel tensioners. Both of the outer rear seats are fitted with a seat belt with reel tensioner and belt force limiter. The new B?Class comes as standard with airbags for driver and front passenger, kneebag for driver and windowbags and sidebags (combined thorax/pelvis bag). Rear sidebags are optionally available.

Double powertrain debut: new powerful two-litre diesel is Euro 6d compliant, new eight-speed dual-clutch transmission

Compared to its predecessor, the new B-Class is in all cases powered by new, efficient engines, all of which comply with the Euro 6d-TEMP limits. Making its debut is a transverse-mounted version of the OM 654 two-litre diesel with 110 kW and 140 kW, aluminium crankcase and stepped-bowl combustion process. Thanks to extended exhaust aftertreatment with an additional underfloor SCR catalyst, the B-Class with the OM 654q is the first compact model from Mercedes-Benz to be certified in accordance with the Euro 6d standard, which will become mandatory for new models only on 1.1.2020. The large diesel represents an addition to the four-cylinder diesel (OM 608) already known from the A-Class with 1.5-litre displacement, up to 85 kW and up to 260 Nm.

Also available are two four-cylinder petrol engines of the M 282 series with 1.33-litre displacement and 100 kW/120 kW. Innovations include cylinder management (in combination with 7G-DCT transmission), delta shape of the cylinder head and particle filter.

The new B-Class is initially available exclusively with dual-clutch transmissions. New here is the eight-speed 8G-DCT, which is used in combination with the larger diesel engine. Other new engines will follow, as will models with 4MATIC all-wheel drive. A 43-litre tank is installed as standard, while a 51-litre tank is optionally available, depending on the engine.

The following five engine variants will be available at the launch of the B?Class:

B 180 (100 kW/136 hp, 200 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.6-5.4 l/100 km, combined CO2 emissions 128-124 g/km)1
B 200 (120 kW/163 hp, 250 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.6-5.4 l/100 km, combined CO2 emissions 129-124 g/km)1
B 180 d (85 kW/116 hp, 260 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 4.4-4.1 l/100 km, combined CO2 emissions 115-109 g/km)1
B 200 d (110 kW/150 hp, 320 Nm); with 8G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.4-4.2 l/100 km, combined CO2 emissions 119-112 g/km)2
B 220 d (140 kW/190 hp, 400 Nm); with 8G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 4.5-4.4 l/100 km, combined CO2 emissions 119-116 g/km).2
[1]The stated fuel consumption and CO2 emission figures are provisional, were determined by the technical service for the certification process in accordance with the WLTP test procedure and correlated as NEDC figures. No EC type approval or certificate of conformity with official figures is yet available. There may be differences between the stated figures and the official figures.

[2] The stated figures were determined in accordance with the prescribed measuring method. These are the "NEDC CO2 figures" according to Art. 2 No. 1 Implementing Regulation (EU) 2017/1153. The fuel consumption figures were calculated based on these figures.

The new OM 654q diesel engine: lighter, more powerful, cleaner

The transverse-mounted version of the latest premium diesel engine family makes its debut in the new B-Class. Despite its lower displacement – just under two litres – the around 16 percent lighter new diesel engine with 140 kW (190 hp) puts out 10 kW more than the previous engine. On the inside, the OM 654q offers efficiency-enhancing technological highlights such as steel pistons with stepped bowls in an aluminium block. The cylinder liners are coated using the further-improved NANOSLIDE® process.

With a cylinder spacing of just 90 mm instead of 94 mm, the new engine is more compact than its predecessor thus allowing the exhaust aftertreatment components to be installed directly on the engine, where the exhaust temperature is higher, making for more efficient aftertreatment. Thanks to further improved exhaust aftertreatment, the powerful four-cylinder from the modern OM 654 engine family already meets the Stage 2 RDE (Real Driving Emissions) standard coming into force from 2020, and is certified to Euro 6d. Even in demanding driving situations and under challenging environmental conditions, the B-Class remains within all the emissions limits.

This is achieved by additional selective catalytic reduction (SCR) with an ammonia slip catalyst (ASC) in the exhaust system of the B-Class. This allows a more generous dose of the reduction agent AdBlue, as any surpluses can be reduced and converted in the second SCR. These surpluses (ammonia slip) particularly occur during fast temperature changes in the exhaust tract, e.g. when moving from city traffic to the motorway.

Suspension: agile and comfortable

At least as agile as its predecessor while even more comfortable – that was the development brief handed to the suspension specialists for the new B-Class. Depending on the version, several options are available for the basic configuration, including a lowered comfort suspension and a suspension with active adaptive damping, which lets the driver control the damper tuning while driving using DYNAMIC SELECT. The system uses an electronic valve, the control of which additionally analyses the driving state and optimises the damping rate individually for each wheel.

In all versions of the new B-Class, the front wheels feature McPherson struts and forged-aluminium wishbones, to which are attached cast-aluminium steering knuckles. This makes the unsprung mass as low as possible in the interests of road-holding and comfort.

At the rear, the models with the entry-level engine variants come with a compound crank rear axle in the basic configuration. In combination with the more powerful engine variants or if the customer opts for one of the optional suspension systems, use is made of a sophisticated four-link rear axle, which is made extensively of aluminium to reduce the unsprung mass. The three wishbones and one trailing arm on each of the rear wheels are mounted on a subframe, which is isolated from the bodyshell by rubber bushings to reduce the transfer of vibration and noise from suspension to body. Single-tube shock absorbers and separate coil springs are used for both the four-link and the compound crank rear axle.
32.8°
0

Mercedes rullar ut nya B-Klass

Har mognat en del

Väderlöpet ger dig lite roligare väder
Kolla in din stads väder i löpsedelsformat

Väderlöpet är en ny, lite humoristisk, svensk vädertjänst som feberläsaren Per har spikat ihop på sin fritid. Tjänsten hämtar data från SMHI och presenterat sedan detta i form av hur en löpsedel kanske skulle kunnat se ut om denna användes för att presentera vädret. Här ovan och nedan kan ni se exempel på dagens Väderlöp från Borås och Kiruna. Hoppar ni vidare på länken kan ni generera en väderlöp-sedel för den staden ni själva bor i eller är intresserade av att se ett väderlöp från. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Book of Boba Fett är nu färdiginspelad
Spinoff på The Mandalorian dyker upp på Disney+ i december

Skådespelaren Temuera Morrison berättar i en intervju med SFX Magazine att den kommande Star Wars-serien The Book of Boba Fett nu är färdiginspelad. I The Book of Boba Fett spelar Temuera Morrison huvudrollen som den legendariske prisjägaren Boba Fett, en karaktär som dök upp flera gångar i de ursprungliga Star Wars-filmerna såväl som i den animerade Clone Wars-serien samt The MandalorianThe Book of Boba Fett kommer att utspelas någorlunda under samma tid som The Mandalorian och beskrivs som en regelrätt spinoff-serie till denna. Någon gång i december planerar Disney att börja sända The Book of Boba Fett på Disney+. I bildspelet här nedanför hittas några av Boba Fetts framträdanden i Star Wars-universumet. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bungie släpper brödrost med Destiny-tema
Om du vill käka frukostmackor med Tricorn-emblem

Spelutvecklaren Bungie har tagit fram en brödrost som man hoppas kan komma till pass på frukostbordet för alla som diggar deras spel Destiny. Brödrosten har kapacitet att rosta två skivor bröd åt gången. Den kommer dessutom att rosta in det så kallade Tricorn-emblemet från Destiny på varje brödskiva som rostas i brödrosten. Bungie kommer även att skicka med ett smörgåsfodral där man kan förvara sin mackor efter de rostats (till vänster på bilden ovan). Bungie kommer att skänka 10 procent av intäkterna man får in från brödrostförsäljningen till forskningssjukhuset St. Jude Children’s Research Hospital i amerikanska Memphis. Destiny-brödrosten släpps inte förrän i december men går att förbeställa redan nu för 88 euro. Tumnagel
29.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Den här hemsidan kommer att försvinna
Om ingen postar något på ett dygn

thiswebsitewillselfdestruct.com är en lite udda sak som är satt att försvinna om ingen postar något till den varje dygn. Går det alltså mer än 24 timmar så är det slut. Men vi verkar inte vilja att det ska ta slut, för den har varit online i snart 14 månader nu. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

MacBook Pro med M1X kommer kanske i höst
Tillsammans med Mac mini med M1X

Det börjar verkligen bli dags för Apple att släppa det där efterlängtade M1X-chipet. Men i sommar verkar det inte bli, utan istället kommer lanseringen i höst, i oktober/november. I alla fall enligt läckaren @dylandkt. Då kommer vi alltså att få se en helt ny MacBook Pro både i 14 och 16 tum och dessa kommer att ha den tjockare varianten av M1-chipet. Andra källor har sagt att dessa kommer i sommar, vem som har rätt återstår alltså att se. M1X, som chipet förväntas heta, kommer att ha fler thunderbolt-kanaler, fler CPU och GPUs, ha stöd för fler skärmar etcetera. Helt enkelt vara proffsigare och fetare. Maskinerna som kommer väntas få en ny form som går i iMacens anda, alltså kantigare och med lite annan look. Som bonus kommer det också att komma en Mac mini med M1X. Denna kommer att lanseras samtidigt som de nya MacBookarna och kommer nog att vara eftertraktad av bland annat videoredigerare. iMac Pro med M1X får vi dock vänta på ett tag till. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Antalet kravbrev kring fildelning minskar kraftigt
Enligt Bahnhof

Bahnhof gillar inte riktigt det där med att internetanvändare blir utpressade av vad de kallar för upphovsrättsjättar. En sak de håller på med är att hålla koll på hur många ansökningar om informationsföreläggande som kommer in från upphovsrättsinnehavare till Patent- och marknadsdomstolen. I de ansökningarna begärs utgifter ut om internetanvändare som påstås ha fildelat. I år är antalet 28 vilket ska jämföras med 92 stycken förra året, alltså en rejäl minskning. Exakt varför antalet är mindre är inte helt klart. Bahnhof spekulerar i att det kan bero på att advokaten Jeppe Brogard Clausen och hans bolag Njord Law Firm har blivit åtalade för grovt bedrägeri i Danmark. Eftersom det är det bolaget som sköter de flesta ärendena i Sverige kan det ha med minskningen att göra. Tumnagel
61.4°
+
Roger Åberg
0

Hur går det för förbifart Stockholm?
En liten rapport

Förbifart Stockholm är ett jättebygge som dels görs för att bilar och framförallt lastbilar som kommer söder ifrån inte ska behöva åka in i Stockholm för att åka norr ut. Men projektet gör också att Stockholmare får en annan väg att ta sig från norr till söder av stan och tvärtom. Här kommer en rapport från Trafikverket om vad statusen är just nu. Nedan kan du se kanalen Stockholmshjärta prata om projektet. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Componut är en fysikpusslare av Feber-läsare
Två svenska Fantastic Contraptions-hyllningar på en vecka

Tidigare i veckan tipsade vi om spelet Grejsimojs som var utvecklat av en Feber-läsare som hade lite tråkigt under sin pappaledighet. Det spelet var en fysikpusslare där man skulle bygga konstruktioner för att leda en boll till ett mål. Men den Feber-läsaren var inte den enda som utvecklat en fysikpusslare där man skulle bygga konstruktioner för att leda något till ett mål. Spelet Componut är också en fysikpusslare utvecklat av Feber-läsare och till skillnad från Grejsimojs finns Componut både för iOS samt Android. Utvecklarna har sagt att de lagt ner mycket tid på att anpassa byggsystem för pekskärmar för att få det så bra som möjligt. Spelet erbjuder även ett reprissystem så man enkelt kan spara och/eller dela sina lösningar på sociala medier. 15 kronor kostar det på Android och om man vill köra det på iOS får du punga upp 45 kronor. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Tom Hiddleston går igenom sin karriär
Mycket Loki

Skådespelaren Tom Hiddleston går här igenom några av rollerna han har spelat under sin karriär. Det blir en del snack om Loki men också om rollerna från filmer som Only Lovers Left Alive, Crimson Peak och The Deep Blue Sea. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

EA låter dig se innehållet i FIFA-lootlådor
Innan du köper dem

EA har infört något som de kallar för Ultimate Team Preview Packs för FIFA 21. Till skillnad mot vanliga paket med kort så kommer man att kunna titta på innehållet i dessa innan man bestämmer sig för att köpa dem med FUT Coins eller FIFA Points. Paketen öppnas sedan precis som vanligt med samma flashiga animation. Om man väljer att inte köpa ett pack så ligger det kvar i affären ett tag men byts sedan ut efter ett tag. Paket inte är köpta via FUT Store utan får på andra sätt (Division Rivals, SBC, etc...) kommer inte vara Preview Packs utan kommer fortsätta ha dolt innehåll. Ultimate Team Preview Packs är just nu de enda paketen som går att köpa i FUT Store, men de vanliga paketen kommer att dyka upp igen när spelets Festival of FUTball är över. Tumnagel
33.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ny trailer för Dr. Death
Baserad på den sanna historien om Christopher Duntsch

Dr. Death är en kommande serie som handlar om neurokirurgen Christopher Duntsch som under två år lyckades döda två patienter och lemlästade över 30. Det ledde till att han fick smeknamnet Dr. Death och nu sitter av ett livstids långt fängelsestraff. Serien adapterar Wonderys kriminalare-podcast om ämnet och förutom Joshua Jackson kommer vi få se Grace Gummer, AnnaSophia Robb, Christian Slater och Alec Baldwin i serien. Dr. Death ska börja sändas den 15 juli. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Google kan lägga till blåtand till Hitta min enhet
Google gör som Tile, Oppo, Samsung och Apple?

Det verkar som att Google kommer ge folk fler alternativ att hitta sina borttappade enheter eftersom det har hittats referenser till ett API som heter Spot i den senaste APK:n för Googles tjänster. När man aktiverar Spot får man upp ett menyalternativ bland inställningarna för Hitta min enhet-nätvärk. Man har sedan länge kunnat hitta sin enhet via WiFi eller mobildata men det här verkar ju antyda att de planerar snurra upp ett helt nätverk där enheter också kan hittas via blåtand. Tile, Samsung och Apple har som bekant redan liknande nätverk uppe men eftersom det ju finns rätt många Android-enheter runtom i världen kan detta potentiella nätverk ju rätt bra täckning direkt om en stor majoritet aktiverar denna funktion. Google själva har inte kommenterat dessa fynd ännu och det återstår väl att se om det blir någon Airtag-liknande produkt av detta eller ej. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

YouTube-appen på iOS ska få stöd för bild-i-bild
På tiden kanske

YouTube-appen för iOS kommer inom kort äntligen få tillbaka stödet för bild-i-bild. Det innebär att man snart kan titta på ett klipp i appen och sedan fortsätta att titta på det medan man gör andra saker på telefonen. Denna funktion kommer först rullas ut till Premium-användarna men kommer också aktiveras för övriga användare vid ett senare tillfälle. "Picture-in-Picture allows users to watch YouTube videos in a small mini player while simultaneously browsing outside of the YouTube app on their mobile device. We’re starting to roll out PiP for YouTube Premium members on iOS, and plan to launch PiP for all US iOS users as well." Exakt när utrullningen kommer att ske är oklart i skrivandets stund. Tumnagel
46.8°
+
Frode Wikesjö
0

Det verkar som en remaster av Alan Wake är på gång
I alla fall enligt Epic Games Store

Någon har lyckats rota runt i Epic Games Store och där hittat referenser till något som påstås vara en uppdaterad version av Remedy-spelet Alan Wake. Remedy har som bekant en uppföljare till Alan Wake på gång i samarbete med just Epic så en uppdaterad version av det första spelet på Epic Games Store är ju inget mer än logiskt. Bland dessa Epic Games Store-referenser har man också hittat kopplingar till Final Fantasy VII Remake vilket ju antyder att detta spel är på gång till Epics spelbutik inom kort. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Skandal! Grillchips var gräddfil och lök
Axfood återkallar leveransen

Matjätten Axfood meddelar att återkallar en leverans grillchips av märket Garant då de innehåller gräddfil och lök-chips i stället för grillchips. Nu är det väl egentligen så att gräddfil och lök är avsevärt mycket bättre än grillchips så folk som köpte dessa bara bör väl bara tacka och ta emot. Men eftersom gräddfil och lök-chipsen innehåller mjölkpulver kan det ju ställa till det för allergiska personer så man får väl ändå säga att återkallandet var rätt beslut i slutändan. Chipspåsarna som stoppas väger 200 gram och har bäst före-datum 26 november 2021. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nobody ska få en uppföljare
Somebody?

Actionfilmen Nobody med Bob Odenkirk verkar få en uppföljare vilket ju är trevligt att höra. Värt att nämna är att denna potentiella uppföljare inte har fått grönt ljus från filmstudion ännu men manusförfattaren Derek Kolstad håller på att skriva manuset och med tanke på hur bra respons första filmen fick är det väl egentligen bara formalia innan uppföljaren blir verklighet. Första filmens regissör, Ilya Naishuller, säger att uppföljaren kommer ge Connie Nielsens karaktär, Nobody-snubbens fru, mer att göra. Tumnagel
43.8°
+
Frode Wikesjö
0

I går var det varmaste junidagen på 74 år
Grattis Målilla!

I går var det en härlig sommardag med temperaturer över 30 grader på flera håll i landet. Varmast var det dock i Målilla Småland där hade man 34,6 grader vilket var den varmaste junidagen på 74 år. Denna värme förväntas fortsätta under helgen vilket ju är kalas. Tumnagel
32.7°
+
Frode Wikesjö
0

Riktigt bra genomgång av nya Tesla Model S Plaid
Alla nyheter gås igenom

Nya Tesla Model S Plaid accelererar väldigt snabbt och hur det känns för de som åker med kan ni se nedan. Men det är massor av andra saker som också är nya, det finns nya skärmar, en helt ny och konstig ratt, nya sätt att lägga i växlar och så vidare. I den här videon gås alla dessa igenom lugnt och metodiskt, riktigt sevärt! Tumnagel
29.4°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du köpa Lupin-kläder
Rätt stiliga sådana!

Netflix och Louvren har slagit sina påsar ihop och gjort lite saker inspirerade av serien Lupin, som nu kommit med en säsong två. Prylarna är rätt fina tycker jag och består av lite tröjor och en keps med orange tag. Man har även gjort en kudde och ett litet bord. Priserna är också ok, inte billigt men inte så att man ramlar av stolen. Tumnagel
74kg
+
Roger Åberg

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
86kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
64kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
38kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
106kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
95kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
122kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
58kg
+
Roger Åberg