m
Mercedes rullar ut nya B-Klass

Mercedes rullar ut nya B-Klass
Har mognat en del

Bil / Mercedes

Mercedes presenterar nu en helt ny B-Klass. Den har blivit större och anammar tillverkarens senaste designspråk så att familjen håller ihop. Bilen har designats för att "stand out visually from the world of minivans" men om det stämmer låter jag vara osagt. Det går nu att få LED-strålkastare, en större vinge på bakluckan och fälgar på 16 till 19 tum. Den nya designen ska även bidra till att bilen har bäst luftflöde över karossen i klassen. Vindbruset ska även ha minskat i kupén. En något längre hjulbas gör att man kan få in mer bagage och fäller man sätena ska det gå in upp till 1.540 liter. Prylar från S-Klass har även hittat in i nya B-Klass och bland annat handlar det om den semi-autonoma funktionen som gör att bilen kan köra själv i vissa situationer. Lyxprylar som massage i stolarna ska även finnas på utrustningslistan.

Under skalet finns både nya och uppdaterade maskiner som alla klarar Euro 6d-kraven. Vill man köra diesel finns det en snurra på 1,5 liter som ger 115 hästar eller en på 2,0 liter som går att få med antingen 150 eller 190 hästar. Den sistnämnda går att få med en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. På bensinfronten är det en fyra på 1,33 liter som gäller. Den går att få med 136 eller 163 hästar. Fler alternativ kommer längre fram, och då även en som erbjuder fyrhjulsdrift.

Försäljningen drar igång den 3 december och de första leveranserna ska ske i början på februari. Någon prislista har vi tyvärr inte fått än.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes rullar ut nya B-Klass
Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-Benz B-Class: More Sports for the Tourer

The new Mercedes-Benz B-Class puts the emphasis on sport with the Sports Tourer. It looks more dynamic than its predecessor and is more agile on the road while offering greater comfort. Its avant-garde interior makes for a unique feeling of space with the distinctive design of the instrument panel. One of the special features is a basic volume, which drops away towards the occupants and has cutouts in the area of the driver and front passenger. The intuitive user interface of the adaptive MBUX multimedia system is ground-breaking. Its strengths include brilliant graphics, “Hey Mercedes” voice control, a standard touch screen and functions such as MBUX Augmented Reality. When it comes to active safety, state-of-the-art driving assistance systems make the B-Class one of the segment leaders with functions carried over from the S-Class. In addition, the interior is now more spacious, while the engines are more efficient and cleaner. The eight-speed dual-clutch transmission makes its debut. Start of sales for the new B-Class is 3 December 2018, with delivery due to begin in February 2019.

“More practical than ever, more chic than ever,” is how Britta Seeger, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Mercedes?Benz Cars Marketing & Sales, characterises the new B?Class. “In our portfolio of compacts, it’s the perfect vehicle for the whole family. And MBUX – the new Mercedes?Benz User Experience – provides also the B?Class with an all-new customer experience with functions that were previously the reserve of the luxury class.”

“The latest derivative of the new generation of compact cars from Mercedes?Benz, the B?Class writes a further punchy chapter in the success story of the dynamic Mercedes?Benz Sports Tourer,” says Gorden Wagener, Chief Design Officer of Daimler AG. “With its emotional yet purist design, the new B?Class blends seamlessly into the design language of Sensual Purity.”

The designers’ brief was to make the new B-Class stand out visually from the world of minivans. That brief was accepted and executed, with the long wheelbase (2,729 mm) with short overhangs, slightly lowered roof line and larger, 16- to 19-inch wheels making for dynamic proportions. The relatively squat, progressive front end with flowing transition from bonnet to A?pillar and on to the windscreen, along with the muscular shoulder of the body, underlines the sporty overall look.

The same is true of the low-profile headlamps, the inside of which is already high-grade, detailed and precisely designed on the basic model with H7 headlamps and LED daytime running lights. When ordered with LED headlamps or higher, the B-Class comes with its own daytime running light signature in the form of a double torch. The optional MULTIBEAM LED headlamps have an especially sporty look. They allow fast, electronically controlled adjustment of the headlamps to suit the current traffic conditions. This feature from the luxury class, which made its debut in the compact segment in the new A-Class, now produces striking looks and added safety also in the new B-Class.

At the back, the width of the vehicle is accentuated by two-part lamps, reflectors integrated in the bumper and a distinctive black bumper bottom section with diffuser look and chrome trim strip. The large roof spoiler, along with high-gloss black spoilers at the sides of the rear window, makes for improved aerodynamics while ensuring a sporty appearance.

The cd value of the new B-Class starts at 0.24 (predecessor: 0.25). The lower roof line further contributes to a best-in-class airflow due to the smaller frontal area of the car. In addition, the aerodynamics engineers have reduced the wind noise thanks to extensive detail work. The benefits: stress-free driving as well as the ability to engage in a relaxed conversation.

The improved seat geometry and lower belt line make for an even more generous feeling of space than in the previous model. The driver sits 90 millimetres higher than in an A-Class, thus enjoying an especially good all-round view – also thanks to optimised cross-sections of the roof pillars, which obscure less of the surroundings.

Interior design: revolution, the second

The interior of the B-Class is as avant-garde as the much-praised revolutionary interior architecture of the new A-Class, yet distinctive: while the instrument panel of the sister model is split into two horizontal basic bodies, that of the B-Class has a single basic volume, which drops away towards the occupants and has cutouts in the area of the driver and front passenger. The cutout in front of the driver houses the fully free-standing display unit, which comes in three different versions: with two 7-inch displays (17.78 cm), with one 7- and one 10.25-inch display (26 cm) and, in the Widescreen version, with two 10.25-inch displays. A head-up display is optionally available.

The five round air vents feature a high-grade turbine look with finely styled air ducts, inspired by the world of aviation. In the Style equipment line, the vent surround is colour-accentuated in the depth of the vent geometry to give the impression of an afterburner. The centre console with touch-based control and input system comes with a black panel look similar to the E-Class. The ambience lighting with 64 colours and ten colour worlds, unique in this segment, allows individual adjustments, even to suit the mood.

The seats offer a flatter and, therefore, more comfortable seating position as well as a larger adjustment range, which also increases the maximum headroom. There is also more space in the width: at 1,456 millimetres (plus 33 mm), the front elbow width now has the dimensions of a mid-range vehicle.

ENERGIZING seat kinetics: supports changes of posture

With seat climate control and multicontour seats with massage function, the new B-Class is available with optional extras that were previously reserved for vehicles from much higher segments. This opens the way to even better seating comfort.

The new ENERGIZING seat kinetics is particularly good for the back. It can support orthopaedically beneficial changes of posture by regularly making minute adjustments to the angle of the seat cushion and backrest. The innovation is available for the front seats in combination with all-electric seat adjustment with memory function.

Variable rear seats and optimised luggage compartment layout

The interior has been fine-tuned in many places: the improved passage over the centre tunnel in the rear makes for a more accessible middle seat. The rear seat backrest comes as standard with a 40:20:40 split. Depending on version, from mid-2019 it will be possible to slide the rear seats forward by 14 centimetres and to move the backrest into a more upright position to vary the capacity of the luggage compartment behind the rear seats between 455 and 705 litres. Although the capacity is roughly the same as in the previous model, the luggage compartment can be more efficiently used thanks to the improvements.

With the rear seat folded down and luggage loaded to the roof, the luggage compartment, which is flat thanks to the adjustable load compartment floor, can accommodate up to 1,540 litres behind the front seats. A folding backrest of the front passenger seat (optional extra, expected to be available from mid-2019) makes for an even longer loading length.

An EASY-PACK tailgate is optionally available. It can be conveniently opened or closed automatically at the press of a button, even by means of a foot movement in combination with optional HANDS-FREE ACCESS.

MBUX – Mercedes-Benz User Experience: unique experience

What goes for A also goes for B: the new B-Class is the second car model after the A-Class to feature the MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimedia system, which ushered in a new era with Mercedes me Connectivity. Its ability to learn thanks to Artificial Intelligence makes the system unique. MBUX is customisable and adapts to the user. It thus creates an emotional link between vehicle, driver and passengers.

Its other strengths include touch screen control as standard as well as, depending on equipment, a high-resolution Widescreen cockpit, navigation display with Augmented Reality technology plus intelligent voice control with natural speech recognition, which is activated by saying “Hey Mercedes”. The touch screen is part of the integrated MBUX touch control concept – a trio consisting of touch screen, touchpad on the centre console (optional) and touch controls on the steering wheel.

MBUX is a revolution of the user experience in the car. Emotively appealing showcasing features underline the comprehensibility of the control structure and thrill through brilliant 3-D maximum-resolution graphics which are rendered, i.e. calculated and displayed, in real time. A head-up display is also available.

New and improved Mercedes me connect services were launched with the new MBUX infotainment generation. These include navigation functions based on Car-to-X communication and Vehicle Tracking, which makes it easier to find the parked vehicle, as well as a notification function in the event of the parked vehicle being bumped or towed away.

The Mercedes me collection of apps can be placed as an icon on the screen in a user-friendly way, and can be freely sorted on the homepage like all other main applications. In addition, online content, such as current petrol station prices, can optionally be displayed. Online updating is a simple way of allowing new content to be made available in MBUX.

The new B-Class is already set up for private car sharing: Mercedes me allows the new compact car to be shared with friends and family members. Operation is simple and secure using the Mercedes me Car Sharing app.

The new Mercedes me connect services On-Street Prediction, Real-Time Information and Off-Street Information can save Mercedes-Benz drivers valuable time and reduce their stress levels while at the same time cutting their fuel consumption and emissions when searching for a parking space. The real-time information is based, among other things, on Mercedes-Benz vehicles that have just left a parking space or driven past potential parking spaces.

Intelligent Drive: functions from the S-Class

The new B-Class comes with driving assistance systems with cooperative driver support, thus providing one of the highest levels of active safety in this segment with functions from the S?C lass. For the first time, the B-Class is able to drive semi-autonomously in certain situations. To do so, it employs improved camera and radar systems to anticipate the traffic up to 500 metres ahead while using map and navigation data for assistance functions. For example, Active Distance Assist DISTRONIC as part of the Driving Assistance package is able to support the driver in many route-specific situations, anticipatory and conveniently adjusting the speed, e.g. when approaching bends, junctions or roundabouts. Also on board are Active Emergency Stop Assist and intuitively understandable Active Lane Change Assist.

The new B-Class comes as standard with extended Active Brake Assist, which can help mitigate the severity of rear-end collisions with slower-moving, stopping or stationary vehicles ahead – and now even with crossing pedestrians or cyclists – or prevent them altogether.

The new B-Class was developed and tested at the new Vehicle Safety Technology Centre (TFS), too. The design of the vehicle structures with regard to geometry, material thickness, joining technique and material quality incorporates findings from real-world accidents. Many bodyshell components are made of high-strength and ultra-high-strength steel to obtain high strength with lowest possible weight, because the core of the safety design of the body is the highly stable passenger cell.

Driver and front passenger are provided with three-point seat belts with pyrotechnic belt tensioners and belt force limitation. In combination with the PRE-SAFE® system (optional extra), the front seats are additionally equipped with electrically reversible belt reel tensioners. Both of the outer rear seats are fitted with a seat belt with reel tensioner and belt force limiter. The new B?Class comes as standard with airbags for driver and front passenger, kneebag for driver and windowbags and sidebags (combined thorax/pelvis bag). Rear sidebags are optionally available.

Double powertrain debut: new powerful two-litre diesel is Euro 6d compliant, new eight-speed dual-clutch transmission

Compared to its predecessor, the new B-Class is in all cases powered by new, efficient engines, all of which comply with the Euro 6d-TEMP limits. Making its debut is a transverse-mounted version of the OM 654 two-litre diesel with 110 kW and 140 kW, aluminium crankcase and stepped-bowl combustion process. Thanks to extended exhaust aftertreatment with an additional underfloor SCR catalyst, the B-Class with the OM 654q is the first compact model from Mercedes-Benz to be certified in accordance with the Euro 6d standard, which will become mandatory for new models only on 1.1.2020. The large diesel represents an addition to the four-cylinder diesel (OM 608) already known from the A-Class with 1.5-litre displacement, up to 85 kW and up to 260 Nm.

Also available are two four-cylinder petrol engines of the M 282 series with 1.33-litre displacement and 100 kW/120 kW. Innovations include cylinder management (in combination with 7G-DCT transmission), delta shape of the cylinder head and particle filter.

The new B-Class is initially available exclusively with dual-clutch transmissions. New here is the eight-speed 8G-DCT, which is used in combination with the larger diesel engine. Other new engines will follow, as will models with 4MATIC all-wheel drive. A 43-litre tank is installed as standard, while a 51-litre tank is optionally available, depending on the engine.

The following five engine variants will be available at the launch of the B?Class:

B 180 (100 kW/136 hp, 200 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.6-5.4 l/100 km, combined CO2 emissions 128-124 g/km)1
B 200 (120 kW/163 hp, 250 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.6-5.4 l/100 km, combined CO2 emissions 129-124 g/km)1
B 180 d (85 kW/116 hp, 260 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 4.4-4.1 l/100 km, combined CO2 emissions 115-109 g/km)1
B 200 d (110 kW/150 hp, 320 Nm); with 8G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.4-4.2 l/100 km, combined CO2 emissions 119-112 g/km)2
B 220 d (140 kW/190 hp, 400 Nm); with 8G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 4.5-4.4 l/100 km, combined CO2 emissions 119-116 g/km).2
[1]The stated fuel consumption and CO2 emission figures are provisional, were determined by the technical service for the certification process in accordance with the WLTP test procedure and correlated as NEDC figures. No EC type approval or certificate of conformity with official figures is yet available. There may be differences between the stated figures and the official figures.

[2] The stated figures were determined in accordance with the prescribed measuring method. These are the "NEDC CO2 figures" according to Art. 2 No. 1 Implementing Regulation (EU) 2017/1153. The fuel consumption figures were calculated based on these figures.

The new OM 654q diesel engine: lighter, more powerful, cleaner

The transverse-mounted version of the latest premium diesel engine family makes its debut in the new B-Class. Despite its lower displacement – just under two litres – the around 16 percent lighter new diesel engine with 140 kW (190 hp) puts out 10 kW more than the previous engine. On the inside, the OM 654q offers efficiency-enhancing technological highlights such as steel pistons with stepped bowls in an aluminium block. The cylinder liners are coated using the further-improved NANOSLIDE® process.

With a cylinder spacing of just 90 mm instead of 94 mm, the new engine is more compact than its predecessor thus allowing the exhaust aftertreatment components to be installed directly on the engine, where the exhaust temperature is higher, making for more efficient aftertreatment. Thanks to further improved exhaust aftertreatment, the powerful four-cylinder from the modern OM 654 engine family already meets the Stage 2 RDE (Real Driving Emissions) standard coming into force from 2020, and is certified to Euro 6d. Even in demanding driving situations and under challenging environmental conditions, the B-Class remains within all the emissions limits.

This is achieved by additional selective catalytic reduction (SCR) with an ammonia slip catalyst (ASC) in the exhaust system of the B-Class. This allows a more generous dose of the reduction agent AdBlue, as any surpluses can be reduced and converted in the second SCR. These surpluses (ammonia slip) particularly occur during fast temperature changes in the exhaust tract, e.g. when moving from city traffic to the motorway.

Suspension: agile and comfortable

At least as agile as its predecessor while even more comfortable – that was the development brief handed to the suspension specialists for the new B-Class. Depending on the version, several options are available for the basic configuration, including a lowered comfort suspension and a suspension with active adaptive damping, which lets the driver control the damper tuning while driving using DYNAMIC SELECT. The system uses an electronic valve, the control of which additionally analyses the driving state and optimises the damping rate individually for each wheel.

In all versions of the new B-Class, the front wheels feature McPherson struts and forged-aluminium wishbones, to which are attached cast-aluminium steering knuckles. This makes the unsprung mass as low as possible in the interests of road-holding and comfort.

At the rear, the models with the entry-level engine variants come with a compound crank rear axle in the basic configuration. In combination with the more powerful engine variants or if the customer opts for one of the optional suspension systems, use is made of a sophisticated four-link rear axle, which is made extensively of aluminium to reduce the unsprung mass. The three wishbones and one trailing arm on each of the rear wheels are mounted on a subframe, which is isolated from the bodyshell by rubber bushings to reduce the transfer of vibration and noise from suspension to body. Single-tube shock absorbers and separate coil springs are used for both the four-link and the compound crank rear axle.
32.8°
0

Mercedes rullar ut nya B-Klass

Har mognat en del

Riktigt bra genomgång av nya Tesla Model S Plaid
Alla nyheter gås igenom

Nya Tesla Model S Plaid accelererar väldigt snabbt och hur det känns för de som åker med kan ni se nedan. Men det är massor av andra saker som också är nya, det finns nya skärmar, en helt ny och konstig ratt, nya sätt att lägga i växlar och så vidare. I den här videon gås alla dessa igenom lugnt och metodiskt, riktigt sevärt! Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Dacia har fått ny grafisk profil
En tuffare och kantigare sådan

När Dacia presenterade konceptet Bigster hade logotypen förändrats. Nu visar det sig att det inte bara var lite lek på ett koncept utan det är helt enkelt den nya loggan. Två varianter finns, dels DACIA utskrivet som ni ser här ovan, dels D och C ihop som DC som ni ser i fronten här nere, alltså det som ser ut som ett X. När logotypen leverer för sig själv så har den en militärgrön färg, eller khaki-grönt som de själva säger. Överlag verkar man köra på en liten tuffare stil, men lovar att grunden för Dacia kommer att fortsätta vara densamma. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Metro Exodus till PS5 och XSX/S ute nu
Uppgraderad version gratis om ni äger det sen tidigare

Metro Exodus släpptes för två år sedan till PC och konsol och PC-versionen fick lite extra kärlek tidigare i år med mer finputsas strålspårning och annat. Den förfinade versionen har nu även släppts till Playstation 5 och Xbox Series X/S och den nya versionen ger spelare en lite tjusigare upplevelse med högre upplösning, bättre framerate och förstås ray tracing. Äger du spelet sedan tidigare kan du lägga vantarna på uppgraderingen utan extra kostnad. Om du inte äger spelet sedan tidigare kan du lägga vantarna på Enhanced Edition som ger dig nya versionen av grundspelet samt samtliga tillägg. Bonusvideo nedan. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

KAY/O är nya kämpen i Valorant
Robot som är duktig på att kasta saker

Om några veckor drar nästa säsong i Valorant igång och med den nya säsongen kommer spelet få en sprillans ny hjälte. KAY/O heter den nya kämpen och kommer med ett par färdigheter som går ut på att saker kastas mot fienden. Bland annat kan KAY/O kasta en pulserande kniv som tar bort möjligheten för fienderna som hamnar i pulsens räckvidd inte kan använda sina förmågor. Vidare har roboten försetts med flashbangs och vanliga exploderande som kan kastas på fienden. KAY/O kommer bli tillgänglig i Valorant 22 juni, samtidigt som Episode 3 Act 1 drar igång. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Idag släpps Luca på Disney+
Dags för sommaräventyr!

Idag är det fredag och det betyder att streamingtjänsterna uppdateras med lite smått och gott. Just idag är det väl inte allt för mycket nytt som släpps, men Disney+ kompenserar kvantitet med kvalitetsfilm. Pixar-filmen Luca har släppts på Disney+ och kan skådas av alla som prenumererar på Disneys streamingtjänst, vilket betyder att du inte behöver betala för Premiere-tillgång. Länk till Luca på Disney+ har ni här nere till vänster. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0

Blacula får en uppföljare
Klassiska blaxplotation-filmer från 70-talet moderniseras

Det ser ut som om de klassiska blaxplotation-filmerna, Blacula och Scream Blacula Scream, från 1970-talet kommer att få en uppföljare. Variety rapporterar att regissören Deon Taylor kommer att göra en modern version av Blacula vilken ska ta vid där Scream Blacula Scream slutade. Det hela kommer att utspelas i modern tid och handlingen för filmen verkar inte bli helt olik de tidigare filmerna: "Blacula is an ancient African prince who is cursed by Dracula after he fails to agree to end the slave trade. Blacula is entombed and awakens 200 years later ready to avenge the death of his ancestors and of those responsible for robbing his people of their work, culture and heritage as they appropriated it for profit." När vi kan få se den nya Blacula-filmen finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas trailern för Blacula som släpptes 1972. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur gick det till när dinosaurierna dog ut?
Kurzgesagt blickar tillbaka

Det har gått ett par år sedan dinosaurierna dog ut, men vad var det egentligen som hände? Kurzgesagt har släppt en ny video och den här gången vankas det dinosauriedöd. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Till Death är en ny skräckfilm med Megan Fox
Kolla in trailern här

Här kommer trailern för den kommande skräckfilmen Till Death där Megan Fox kommer att spela huvudrollen. Filmen handlar om när Emma (Megan Fox) vaknar upp och finner sig sitta fast i handklovar med sin döde make. Det hela verkar vara någon slags hämndhistoria där Emma måste undkomma några mördare som av någon anledning vill ta livet av även henne. Till Death har amerikansk premiär på amerikanska biografer och VOD-tjänster 2 juli. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

En av Hubble-teleskopets datorer har ballat ur
Superteleskopet har ännu en gång gått in i felsäkert läge

NASA:s rymdteleskop Hubble har ännu en gång drabbats av något slags fel och fungerar för tillfället inte som det är tänkt. NASA skriver i ett uttalande att en av Hubbles datorer slutade fungera 13 juni och att NASA:s tekniker nu försöker att aktivera ett backupsystem för denna. NASA skriver om datorn som nu slutat fungera på Hubble: "The purpose of the payload computer is to control and coordinate the science instruments onboard the spacecraft. After the halt occurred on Sunday, the main computer stopped receiving a “keep-alive” signal, which is a standard handshake between the payload and main spacecraft computers to indicate all is well. " NASA:s började testa Hubbles backupsystem igår. Om detta fungerar som det är tänkt så är förhoppningen att Hubble kan tas i drift igen redan idag eller imorgon. Det här är inte första gången Hubble går in felsäkert läge på grund av olika fel på det nu över 30 år gamla rymdteleskopet. Liknande avbrott har skett under kortare och längre tid 2008, 2018 och 2019. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Instagram bakar in mer reklam i Reels
Var väl dags

Instagram lanserade Reels förra året och användare har kunnat scrolla genom videor utan att bli störd av annonser och annan reklam. Nu verkar det vara slut på det roliga då Instagram meddelat att TikTok-klonen kommer att få mer reklaminlägg i framtiden och detta kommer petas in bland Reels-inläggen och kommer vara upp till 30 sekunder långa. Reklamen kommer dyka upp i apparna ganska omgående, så bli inte förvånad om du ser fler inlägg märkta som Sponsored när du scollar bland videorna. Tumnagel
25.6°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för Settlers
Handlar om de första nybyggarna på en overklig version av Mars

Här kommer trailern för den kommande scifi-filmen Settlers vilken handlar om ett gäng som bosatt sig på Mars någon gång i framtiden. Settlers version av Mars verkar, trots alla hot nybyggarna ställs inför, betydligt mycket trevligare än den faktiska versionen av Mars. Det finns av någon anledning både en jordliknande atmosfär och gravitationsförhållandena som liknar jordens i filmens version av Mars. Detta kanske gör att Settlers kommer att kännas lite mindre trovärdig. Settlers går upp på amerikanska biografer och VOD-tjänster 23 juli. Om den letar sig hit på något sätt återstår att se. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotormar kan nu gräva ner sig i marken
Det låter ju inte alls otäckt

Här kan ni kolla in en ny robotorm som utvecklats av forskare på amerikanska University of California i Santa Barbara. Vi har de senaste åren fått se en hel del exempel på robotormar med mjuka kroppar som kan ta sig fram i lite olika terräng. Det som skiljer dessa från roboten som forskarna på UCSB nu har visat upp är att den senare även har förmågan att gräva ner sig och färdas under marken. Roboten har hämtat inspiration från ödlearten apotekarskinken. Den gräver sig fram med hjälp av luft som blåses ut från robotens kropp och ett kilformat verktyg som får undan sanden. Forskarna säger att robotar som denna i framtiden kanske kan bli användbara för att samla in olika jordprover. De skulle kanske även kunna användas för att lägga ledningar och rör under mark. Här nedan hittas ett videoklipp där med UCSB:s nya robotorm. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

A Plague Tale: Innocence kommer till PS5 och XSX/S
Släpps 6 juli

A Plague Tale: Innocence släpptes för två år sedan och utvecklarna jobbar för tillfället på en uppföljare till spelet. Men innan dess ska spelare på PS5 och Xbox Series X/S få lägga vantarna på spelet. Den nya versionen av spelet kommer släppas 6 juli och kommer erbjuda den interaktiva berättelsen med 4K-upplösning, 60 fps och stöd för 3D-ljud. Utöver att släppas till PS5 och Xbox Series X/S så kommer A Plague Tale: Innocence också bli tillgängligt på Nintendo Switch 6 juli som molnspel. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

En teaser för The Shrink Next Door
Ny serie för Apple TV+ med Will Ferrell och Paul Rudd

The Shrink Next Door är en kommande serie för Apple TV+. Serien är baserad på en podcast som handlar en sann historia om en psykiater som missbrukade hans förhållande med sina patienter. I huvudrollerna ser vi Paul Rudd, Will Ferrell och Kathryn Hahn. Veteran journalist Joe Nocera’s neighbor in the Hamptons was a therapist named Ike. Ike counted celebrities and Manhattan elites as his patients. He’d host star-studded parties at his eccentric vacation house. But one summer, Joe discovered that Ike was gone and everything he’d thought he’d known about his neighbor – and the house next door – was wrong. The Shrink Next Door is a story about power, control and turning to the wrong person for help for three decades. Seriens första teaser kan du se i klippet ovan och själva serien har premiär den 12 november. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Tamagotchi släpper smart klocka
Kawaii!

I år är det 25 år sedan den första Tamagotchin släpptes. Detta firar Bandai genom att släppa Tamagotchi Smart vilket är en smart klocka med en Tamagotchi i. Klockan kan styras med fingret samt rösten dock är röstkontrollerna väldigt begränsade och är mest till för att väcka det digitala djuret. Varje Tamagotchi Smart kommer med ett gäng olika figurer som man kan ta hand om. Men Bandai kommer även sälja så kallade "TamaSma"-kort som gör det möjligt att ladda in nya karaktärer i klockan. Det är också möjligt att spela Tamagotchi-spel på klockan och vissa av spelen går att spela med andra via nätet. Förutom själva Tamagotchin har klockan inte allt för många andra smarta funktioner. Det är typ en klocka, musikspelare och en pedometer. Tamagotchi Smart börjar säljas i Japan den 23 november för runt 600 kronor. Just nu är det oklart om den kommer släppas utanför Japan. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Storytrailer för svenskutvecklade Lost in Random
Från skaparna av Fe

Lost in Random från Göteborgsbaserade Zoink Games presenterades för några år sedan och i sommar är det dags för världen att stifta bekantskap med det Tim Burton-inspirerade spelet. En ny storytrailer för spelet har släppts och denna kan ni kika på ovan. I Spelet får vi ta kontroll över Even som måste rädda sin syster Odd från en ond drottning. Lost in Random släpps snart. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Bowsers luftskepp för LEGO Super Mario läcker
Läcker?

Amazon i Australien råkade läcka nästa stora expansion för LEGO Super Mario. Detta nya bygget är för Bowsers luftskepp och ska vara 35 centimeter långt samt bestå av 1 152 bitar. Det följer också med två fiender en pirat-Goomba och en Magikoopa. Priset Amazon hade satt för detta bygge innan de plockade ner produktsidan var 100 dollar. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Honda fimpar bränslecells-versionen av Clarity
Fanns inte tillräckligt stor efterfrågan på dem

Den japanska nyhetsbyrån Nikkei rapporterar att Honda nu lägger ner tillverkningen av både bränslecells- och hybri-versionerna av sin Clarity-modell. Detta är något man gör efter att man lade ner produktionen av den eldrivna versionen av Clarity förra året. Honda presenterade den helt bränslecellsdrivna Clarity 2008 och den såldes sedan under namnet FCX Clarity fram till 2014. 2016 kom en efterföljare som såldes under namnet Clarity och det är denna som nu slutar produceras. Clarity-modellerna har bara varit tillgängliga för leasing på lite olika marknader. Att man nu lägger ner produktionen uppges bero på att efterfrågan på modellerna varit låg. Honda verkar dock inte helt ha gett upp sin satsning på bränslecells-drivna fordon. Företaget inledde 2013 ett samarbete med GM angående bränslecellsteknik och detta verkar fortfarande pågå. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elizabeth Olsen äter heta kycklingvingar
Mums mums

Det är dags för Elizabeth Olsen att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hennes karriär samt liv. Tumnagel
84kg
+
Frode Wikesjö

Breitling och Ironman i samarbete
Tävlingen alltså

Sugen på en ny klocka? Vältränad nog för att klara av Ironman? Då är det här något för dig. Breitling och Ironman har nämligen börjat samarbeta och lanserar nu specialversioner av Endurance pro. Två versioner kommer att finnas. En röd som kommer att finnas att köpa för folk och fä och så en version i svart och guld som du måste genomföra tävlingen för att få köpa. Samarbetet är långsiktigt så fler modeller kommer att komma i framtiden. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg

Kolla in turistattraktionen Flygande kyssen
Haka på två jättestatyer upp i luften

Här kan ni kolla in en av Kinas senaste turistattraktioner som man byggt för att locka turister till Wulong Baima Mountain Scenic Area i mellersta Kina. Attraktionen kallas för "Flying Kiss" och består av två jättestatyer som byggts på ett cirka tusen meter högt berg i området. De båda statyerna är försedda med roterande observationsplattformar där turister kan få en hygglig vy över omgivningarna i området. När de båda statyerna når sin högsta punkt ser det ut som om de båda statyerna kysser varandra i luften, därav namnet på attraktionen. Wulong Baima Mountain Scenic Area ligger cirka 2,5 timmars bilfärd från den kinesiska jättestaden Chongqing. Tumnagel
69kg
+
Wille Wilhelmsson

Ett paraply som du kan bära som poncho
Om du inte har några lediga händer

Thanko har tagit fram ett paraply som kan bli en poncho. Det kan ju vara praktiskt om det börjar tokregna och/eller om man inte har några händer lediga att hålla paraplyet i. Nu är det ju så att man potentiellt får offra sin värdighet lite då man inte direkt ser supercool ut med ponchon på. Men man blöt verkar man inte bli i alla fall vilket ju alltid är något. Paraplyet kostar runt 250 kronor. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

Ferrari gör sko med Puma
Spänn fast fötterna!

Puma och Ferrari har gjort en sko tillsammans och det är en rätt snygg en, om man gillar Ferrari. Modellen kallas ION F och ska faktiskt vara framtagen av Puma tillsammans med Ferrari. Modellen saknar snören och har istället ett magnetiskt spänne. Självklart hittar vi Ferrari-loggor och vissa detaljer på skorna har faktiskt lite sportbilskänsla. Finns så klart i rött och svart. Prislappen ligger 410 euro på Ferraris hemsida. Tycker man att det är för dyrt finns det ett gäng andra Ferrari-modeller hos Puma för en mer normal peng. Tumnagel
43kg
+
Roger Åberg

24 sätt att knyta en sko
Om du behöver lite variation

Att knyta skorna är något man lär sig och sedan gör man det på samma sätt år ut och år in. Vill man ha lite mer variation i sitt liv kan man prova några av de här 24 varianterna. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Metallica kommer till Copenhell 2022
Enda nordiska spelningen för bandet nästa år

Den danska rockfestivalen Copenhell meddelade idag att man har bokat in Metallica till nästa års festival. Enligt Copenhell kommer det att vara den enda nordiska spelningen som Metallica gör under nästa år. Copenhell ställdes in både i år och förra året. Nästa år blir antagligen en höjdarfestival för de som uppskattar rockband som lirat i över 40 år. Förutom Metallica kommer band som Iron Maiden, Kiss, Judas Priest, Bad Religion och Mercyful Fate att spela på festivalen. Dessutom är även Korn, Hellacopters och ett tiotal andra band klara för den danska rockfestivalen. De flesta biljetterna till Copenhell såldes redan 2020 men ett litet antal biljetter kommer att släppas nästa vecka. Copenhell 2022 kommer att bli en fyradagarsfestival som pågår 15 - 18 juni nästa år. Tumnagel
103kg
+
Wille Wilhelmsson

Få koll på alla typer av espresso-varianter
Med och utan mjölk

Kaffe är gott, speciellt om det är gjort av en bra barista. Tyvärr finns det en helvetes massa espressomaskiner i landet, men väldigt få som verkligen kan hantera dem. Är du på ett ställe med espressomaskin så finns det ett gäng olika varianter du kan få serverade, men vad är det för skillnad på dem egentligen? Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

Boktips: Taking on Gravity
Richard Brownings bok om hans jetdräkt

Nu släpper uppfinnaren Richard Browning boken "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" där han berättar historien bakom sin så kallade jetdräkt. Vi har skrivit om Browning och hans Iron Man-liknande dräkt många gånger sedan han först presenterade denna 2017. I sin bok berättar han lite mer om hur han kom på idén till dräkten och senare skapade företaget Gravity från vilket dräkten idag går att köpa. Richard Brownings "Taking on Gravity: A Guide to Inventing the Impossible from the Man Who Learned to Fly" släpps som ebok, ljudbok och pappersbok vilka kostar lite olika beroende på vilket format man är intresserad av. Tumnagel
82kg
+
Wille Wilhelmsson

Cliff Burton-museum ska byggas i Ljungby
Metallicas första basist hedras i småland

Smålandsposten rapporterar att Metallicas första basist Cliff Burton kommer att hedras med ett museum i småländska Ljungby. Det var utanför Ljungby som Cliff Burton dog då Metallicas turnébuss körde av vägen där efter en spelning i Stockholm 1986. Museet kommer att beviljats bidrag på 300.000 kronor från Riksantikvarieämbetet vilka ska användas för att uppföra museet. På museet kommer man att försöka berätta historien om vem Cliff Burton var, Metallica, olyckan såväl som fansens egna historien om Burton. När Cliff Burton-museet kommer att öppna finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni lyssna på när Metallica framförde "For Whom the Bell Tolls" med Burton på bas 1985. Tumnagel
118kg
+
Wille Wilhelmsson

Lego släpper Adidas-lego
Adidas släpper Lego-sneakers

Det har varit mycket Lego-skor i år, en del snyggare än andra. Nu är det dags igen och den här gången är det lite annorlunda, för nu kommer det även ett bygge från Lego. Målet för både lego och sneaker är klassikern Superstar. Adidas har här gjort en rätt klassisk sko som har en del lego-detaljer både fram, bak och på sidan. Skon kommer att säljas här från 1 juli och prislappen ligger på 140 euro för vuxenstorlekar och mellan 55 och 75 euro för barnstorlekar. Lego har gjort ett rätt rejält bygge på 731 delar som så klart levereras i en sko-kartong. Det här bygget kommer att bli ett måste för sneakersnörden och det motiverar kanske prislappen på 1149 kronor. Tumnagel
61kg
+
Roger Åberg

Plantation Rum får fina askar av Sebastián Mateu
Tillverkade på Carl Malmsten Snickeri

Plantation Rum har dragit igång ett samarbete med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu för att ta fram kollektionen "The Plantation Craft Collection". Denna kollektion består av en serie boxar i olika storlekar och färger, tillverkade på Carl Malmsten Snickeri och skapta av genomfärgat fanér i ask. Kollektionen består av dryckesförvaring med tillhörande spelask innehållande domino och kortlek och är tillverkad i begränsad och signerad upplaga. De kan användas för förvaring men är framförallt skapta som inredningsdetaljer för hemmet. Alla askar i kollektionen är tillverkade av Sebastián Mateu själv i begränsad och signerad upplaga. I ett försök att stödja hantverk kommer Plantation Rum skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors. Försäljningen av dessa askar sker via länken nedan. Tumnagel
106kg
+
Frode Wikesjö