m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Mercedes rullar ut nya B-Klass

Mercedes rullar ut nya B-Klass
Har mognat en del

Bil / Mercedes

Mercedes presenterar nu en helt ny B-Klass. Den har blivit större och anammar tillverkarens senaste designspråk så att familjen håller ihop. Bilen har designats för att "stand out visually from the world of minivans" men om det stämmer låter jag vara osagt. Det går nu att få LED-strålkastare, en större vinge på bakluckan och fälgar på 16 till 19 tum. Den nya designen ska även bidra till att bilen har bäst luftflöde över karossen i klassen. Vindbruset ska även ha minskat i kupén. En något längre hjulbas gör att man kan få in mer bagage och fäller man sätena ska det gå in upp till 1.540 liter. Prylar från S-Klass har även hittat in i nya B-Klass och bland annat handlar det om den semi-autonoma funktionen som gör att bilen kan köra själv i vissa situationer. Lyxprylar som massage i stolarna ska även finnas på utrustningslistan.

Under skalet finns både nya och uppdaterade maskiner som alla klarar Euro 6d-kraven. Vill man köra diesel finns det en snurra på 1,5 liter som ger 115 hästar eller en på 2,0 liter som går att få med antingen 150 eller 190 hästar. Den sistnämnda går att få med en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. På bensinfronten är det en fyra på 1,33 liter som gäller. Den går att få med 136 eller 163 hästar. Fler alternativ kommer längre fram, och då även en som erbjuder fyrhjulsdrift.

Försäljningen drar igång den 3 december och de första leveranserna ska ske i början på februari. Någon prislista har vi tyvärr inte fått än.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes rullar ut nya B-Klass
Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-Benz B-Class: More Sports for the Tourer

The new Mercedes-Benz B-Class puts the emphasis on sport with the Sports Tourer. It looks more dynamic than its predecessor and is more agile on the road while offering greater comfort. Its avant-garde interior makes for a unique feeling of space with the distinctive design of the instrument panel. One of the special features is a basic volume, which drops away towards the occupants and has cutouts in the area of the driver and front passenger. The intuitive user interface of the adaptive MBUX multimedia system is ground-breaking. Its strengths include brilliant graphics, “Hey Mercedes” voice control, a standard touch screen and functions such as MBUX Augmented Reality. When it comes to active safety, state-of-the-art driving assistance systems make the B-Class one of the segment leaders with functions carried over from the S-Class. In addition, the interior is now more spacious, while the engines are more efficient and cleaner. The eight-speed dual-clutch transmission makes its debut. Start of sales for the new B-Class is 3 December 2018, with delivery due to begin in February 2019.

“More practical than ever, more chic than ever,” is how Britta Seeger, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Mercedes?Benz Cars Marketing & Sales, characterises the new B?Class. “In our portfolio of compacts, it’s the perfect vehicle for the whole family. And MBUX – the new Mercedes?Benz User Experience – provides also the B?Class with an all-new customer experience with functions that were previously the reserve of the luxury class.”

“The latest derivative of the new generation of compact cars from Mercedes?Benz, the B?Class writes a further punchy chapter in the success story of the dynamic Mercedes?Benz Sports Tourer,” says Gorden Wagener, Chief Design Officer of Daimler AG. “With its emotional yet purist design, the new B?Class blends seamlessly into the design language of Sensual Purity.”

The designers’ brief was to make the new B-Class stand out visually from the world of minivans. That brief was accepted and executed, with the long wheelbase (2,729 mm) with short overhangs, slightly lowered roof line and larger, 16- to 19-inch wheels making for dynamic proportions. The relatively squat, progressive front end with flowing transition from bonnet to A?pillar and on to the windscreen, along with the muscular shoulder of the body, underlines the sporty overall look.

The same is true of the low-profile headlamps, the inside of which is already high-grade, detailed and precisely designed on the basic model with H7 headlamps and LED daytime running lights. When ordered with LED headlamps or higher, the B-Class comes with its own daytime running light signature in the form of a double torch. The optional MULTIBEAM LED headlamps have an especially sporty look. They allow fast, electronically controlled adjustment of the headlamps to suit the current traffic conditions. This feature from the luxury class, which made its debut in the compact segment in the new A-Class, now produces striking looks and added safety also in the new B-Class.

At the back, the width of the vehicle is accentuated by two-part lamps, reflectors integrated in the bumper and a distinctive black bumper bottom section with diffuser look and chrome trim strip. The large roof spoiler, along with high-gloss black spoilers at the sides of the rear window, makes for improved aerodynamics while ensuring a sporty appearance.

The cd value of the new B-Class starts at 0.24 (predecessor: 0.25). The lower roof line further contributes to a best-in-class airflow due to the smaller frontal area of the car. In addition, the aerodynamics engineers have reduced the wind noise thanks to extensive detail work. The benefits: stress-free driving as well as the ability to engage in a relaxed conversation.

The improved seat geometry and lower belt line make for an even more generous feeling of space than in the previous model. The driver sits 90 millimetres higher than in an A-Class, thus enjoying an especially good all-round view – also thanks to optimised cross-sections of the roof pillars, which obscure less of the surroundings.

Interior design: revolution, the second

The interior of the B-Class is as avant-garde as the much-praised revolutionary interior architecture of the new A-Class, yet distinctive: while the instrument panel of the sister model is split into two horizontal basic bodies, that of the B-Class has a single basic volume, which drops away towards the occupants and has cutouts in the area of the driver and front passenger. The cutout in front of the driver houses the fully free-standing display unit, which comes in three different versions: with two 7-inch displays (17.78 cm), with one 7- and one 10.25-inch display (26 cm) and, in the Widescreen version, with two 10.25-inch displays. A head-up display is optionally available.

The five round air vents feature a high-grade turbine look with finely styled air ducts, inspired by the world of aviation. In the Style equipment line, the vent surround is colour-accentuated in the depth of the vent geometry to give the impression of an afterburner. The centre console with touch-based control and input system comes with a black panel look similar to the E-Class. The ambience lighting with 64 colours and ten colour worlds, unique in this segment, allows individual adjustments, even to suit the mood.

The seats offer a flatter and, therefore, more comfortable seating position as well as a larger adjustment range, which also increases the maximum headroom. There is also more space in the width: at 1,456 millimetres (plus 33 mm), the front elbow width now has the dimensions of a mid-range vehicle.

ENERGIZING seat kinetics: supports changes of posture

With seat climate control and multicontour seats with massage function, the new B-Class is available with optional extras that were previously reserved for vehicles from much higher segments. This opens the way to even better seating comfort.

The new ENERGIZING seat kinetics is particularly good for the back. It can support orthopaedically beneficial changes of posture by regularly making minute adjustments to the angle of the seat cushion and backrest. The innovation is available for the front seats in combination with all-electric seat adjustment with memory function.

Variable rear seats and optimised luggage compartment layout

The interior has been fine-tuned in many places: the improved passage over the centre tunnel in the rear makes for a more accessible middle seat. The rear seat backrest comes as standard with a 40:20:40 split. Depending on version, from mid-2019 it will be possible to slide the rear seats forward by 14 centimetres and to move the backrest into a more upright position to vary the capacity of the luggage compartment behind the rear seats between 455 and 705 litres. Although the capacity is roughly the same as in the previous model, the luggage compartment can be more efficiently used thanks to the improvements.

With the rear seat folded down and luggage loaded to the roof, the luggage compartment, which is flat thanks to the adjustable load compartment floor, can accommodate up to 1,540 litres behind the front seats. A folding backrest of the front passenger seat (optional extra, expected to be available from mid-2019) makes for an even longer loading length.

An EASY-PACK tailgate is optionally available. It can be conveniently opened or closed automatically at the press of a button, even by means of a foot movement in combination with optional HANDS-FREE ACCESS.

MBUX – Mercedes-Benz User Experience: unique experience

What goes for A also goes for B: the new B-Class is the second car model after the A-Class to feature the MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimedia system, which ushered in a new era with Mercedes me Connectivity. Its ability to learn thanks to Artificial Intelligence makes the system unique. MBUX is customisable and adapts to the user. It thus creates an emotional link between vehicle, driver and passengers.

Its other strengths include touch screen control as standard as well as, depending on equipment, a high-resolution Widescreen cockpit, navigation display with Augmented Reality technology plus intelligent voice control with natural speech recognition, which is activated by saying “Hey Mercedes”. The touch screen is part of the integrated MBUX touch control concept – a trio consisting of touch screen, touchpad on the centre console (optional) and touch controls on the steering wheel.

MBUX is a revolution of the user experience in the car. Emotively appealing showcasing features underline the comprehensibility of the control structure and thrill through brilliant 3-D maximum-resolution graphics which are rendered, i.e. calculated and displayed, in real time. A head-up display is also available.

New and improved Mercedes me connect services were launched with the new MBUX infotainment generation. These include navigation functions based on Car-to-X communication and Vehicle Tracking, which makes it easier to find the parked vehicle, as well as a notification function in the event of the parked vehicle being bumped or towed away.

The Mercedes me collection of apps can be placed as an icon on the screen in a user-friendly way, and can be freely sorted on the homepage like all other main applications. In addition, online content, such as current petrol station prices, can optionally be displayed. Online updating is a simple way of allowing new content to be made available in MBUX.

The new B-Class is already set up for private car sharing: Mercedes me allows the new compact car to be shared with friends and family members. Operation is simple and secure using the Mercedes me Car Sharing app.

The new Mercedes me connect services On-Street Prediction, Real-Time Information and Off-Street Information can save Mercedes-Benz drivers valuable time and reduce their stress levels while at the same time cutting their fuel consumption and emissions when searching for a parking space. The real-time information is based, among other things, on Mercedes-Benz vehicles that have just left a parking space or driven past potential parking spaces.

Intelligent Drive: functions from the S-Class

The new B-Class comes with driving assistance systems with cooperative driver support, thus providing one of the highest levels of active safety in this segment with functions from the S?C lass. For the first time, the B-Class is able to drive semi-autonomously in certain situations. To do so, it employs improved camera and radar systems to anticipate the traffic up to 500 metres ahead while using map and navigation data for assistance functions. For example, Active Distance Assist DISTRONIC as part of the Driving Assistance package is able to support the driver in many route-specific situations, anticipatory and conveniently adjusting the speed, e.g. when approaching bends, junctions or roundabouts. Also on board are Active Emergency Stop Assist and intuitively understandable Active Lane Change Assist.

The new B-Class comes as standard with extended Active Brake Assist, which can help mitigate the severity of rear-end collisions with slower-moving, stopping or stationary vehicles ahead – and now even with crossing pedestrians or cyclists – or prevent them altogether.

The new B-Class was developed and tested at the new Vehicle Safety Technology Centre (TFS), too. The design of the vehicle structures with regard to geometry, material thickness, joining technique and material quality incorporates findings from real-world accidents. Many bodyshell components are made of high-strength and ultra-high-strength steel to obtain high strength with lowest possible weight, because the core of the safety design of the body is the highly stable passenger cell.

Driver and front passenger are provided with three-point seat belts with pyrotechnic belt tensioners and belt force limitation. In combination with the PRE-SAFE® system (optional extra), the front seats are additionally equipped with electrically reversible belt reel tensioners. Both of the outer rear seats are fitted with a seat belt with reel tensioner and belt force limiter. The new B?Class comes as standard with airbags for driver and front passenger, kneebag for driver and windowbags and sidebags (combined thorax/pelvis bag). Rear sidebags are optionally available.

Double powertrain debut: new powerful two-litre diesel is Euro 6d compliant, new eight-speed dual-clutch transmission

Compared to its predecessor, the new B-Class is in all cases powered by new, efficient engines, all of which comply with the Euro 6d-TEMP limits. Making its debut is a transverse-mounted version of the OM 654 two-litre diesel with 110 kW and 140 kW, aluminium crankcase and stepped-bowl combustion process. Thanks to extended exhaust aftertreatment with an additional underfloor SCR catalyst, the B-Class with the OM 654q is the first compact model from Mercedes-Benz to be certified in accordance with the Euro 6d standard, which will become mandatory for new models only on 1.1.2020. The large diesel represents an addition to the four-cylinder diesel (OM 608) already known from the A-Class with 1.5-litre displacement, up to 85 kW and up to 260 Nm.

Also available are two four-cylinder petrol engines of the M 282 series with 1.33-litre displacement and 100 kW/120 kW. Innovations include cylinder management (in combination with 7G-DCT transmission), delta shape of the cylinder head and particle filter.

The new B-Class is initially available exclusively with dual-clutch transmissions. New here is the eight-speed 8G-DCT, which is used in combination with the larger diesel engine. Other new engines will follow, as will models with 4MATIC all-wheel drive. A 43-litre tank is installed as standard, while a 51-litre tank is optionally available, depending on the engine.

The following five engine variants will be available at the launch of the B?Class:

B 180 (100 kW/136 hp, 200 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.6-5.4 l/100 km, combined CO2 emissions 128-124 g/km)1
B 200 (120 kW/163 hp, 250 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.6-5.4 l/100 km, combined CO2 emissions 129-124 g/km)1
B 180 d (85 kW/116 hp, 260 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 4.4-4.1 l/100 km, combined CO2 emissions 115-109 g/km)1
B 200 d (110 kW/150 hp, 320 Nm); with 8G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.4-4.2 l/100 km, combined CO2 emissions 119-112 g/km)2
B 220 d (140 kW/190 hp, 400 Nm); with 8G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 4.5-4.4 l/100 km, combined CO2 emissions 119-116 g/km).2
[1]The stated fuel consumption and CO2 emission figures are provisional, were determined by the technical service for the certification process in accordance with the WLTP test procedure and correlated as NEDC figures. No EC type approval or certificate of conformity with official figures is yet available. There may be differences between the stated figures and the official figures.

[2] The stated figures were determined in accordance with the prescribed measuring method. These are the "NEDC CO2 figures" according to Art. 2 No. 1 Implementing Regulation (EU) 2017/1153. The fuel consumption figures were calculated based on these figures.

The new OM 654q diesel engine: lighter, more powerful, cleaner

The transverse-mounted version of the latest premium diesel engine family makes its debut in the new B-Class. Despite its lower displacement – just under two litres – the around 16 percent lighter new diesel engine with 140 kW (190 hp) puts out 10 kW more than the previous engine. On the inside, the OM 654q offers efficiency-enhancing technological highlights such as steel pistons with stepped bowls in an aluminium block. The cylinder liners are coated using the further-improved NANOSLIDE® process.

With a cylinder spacing of just 90 mm instead of 94 mm, the new engine is more compact than its predecessor thus allowing the exhaust aftertreatment components to be installed directly on the engine, where the exhaust temperature is higher, making for more efficient aftertreatment. Thanks to further improved exhaust aftertreatment, the powerful four-cylinder from the modern OM 654 engine family already meets the Stage 2 RDE (Real Driving Emissions) standard coming into force from 2020, and is certified to Euro 6d. Even in demanding driving situations and under challenging environmental conditions, the B-Class remains within all the emissions limits.

This is achieved by additional selective catalytic reduction (SCR) with an ammonia slip catalyst (ASC) in the exhaust system of the B-Class. This allows a more generous dose of the reduction agent AdBlue, as any surpluses can be reduced and converted in the second SCR. These surpluses (ammonia slip) particularly occur during fast temperature changes in the exhaust tract, e.g. when moving from city traffic to the motorway.

Suspension: agile and comfortable

At least as agile as its predecessor while even more comfortable – that was the development brief handed to the suspension specialists for the new B-Class. Depending on the version, several options are available for the basic configuration, including a lowered comfort suspension and a suspension with active adaptive damping, which lets the driver control the damper tuning while driving using DYNAMIC SELECT. The system uses an electronic valve, the control of which additionally analyses the driving state and optimises the damping rate individually for each wheel.

In all versions of the new B-Class, the front wheels feature McPherson struts and forged-aluminium wishbones, to which are attached cast-aluminium steering knuckles. This makes the unsprung mass as low as possible in the interests of road-holding and comfort.

At the rear, the models with the entry-level engine variants come with a compound crank rear axle in the basic configuration. In combination with the more powerful engine variants or if the customer opts for one of the optional suspension systems, use is made of a sophisticated four-link rear axle, which is made extensively of aluminium to reduce the unsprung mass. The three wishbones and one trailing arm on each of the rear wheels are mounted on a subframe, which is isolated from the bodyshell by rubber bushings to reduce the transfer of vibration and noise from suspension to body. Single-tube shock absorbers and separate coil springs are used for both the four-link and the compound crank rear axle.
32.8°
0

Mercedes rullar ut nya B-Klass

Har mognat en del

Robotiz3d ska utveckla robotfordon som lagar vägar
Lagar sprickor i vägen direkt när de upptäcks

Robotiz3d är ett nystartat robotföretag som bildats av robotutvecklare på brittiska University of Liverpool. Deras affärsidé är att utveckla autonoma robotfordon som ska kunna uppräcka sprickor och väggropar i vägar och sedan laga dessa omgående. Tanken bakom roboten är att om felaktigheter i vägarna fixas någorlunda omgående så kommer dessa inte att leda till mer omfattande skador på vägarna, något som skulle leda till större vägarbeten och avspärrningar. Sebastiano Fichera undervisar i flyg-och rymdteknik University of Liverpool och är en av grundarna till Robotiz3d. Han berättar om företagets vision: "We imagine a team of our vehicles autonomously patrolling our streets, and fixing cracks and potholes as soon as they appear. There will be no need for road closure as the technology we are developing allows traffic-speed damages detection and quick repair. If a pothole is detected, our vehicle will stop, flag its presence, and complete the repair within a few minutes. The vehicles will be able to operate continuously for several hours at a time without recharging. Our road condition assessment technology can also be integrated in existing vehicles such as bin collectors and taxis, so that a continuous stream of data is available to support decisions by road managers." Fichera säger att Robotiz3d siktar på att ha ha tagit fram ett fordon som kan upptäcka sprickor i vägen redan inom ett halvår och siktar på att utveckla ett fordon som även kan laga vägarna redan i slutet av nästa år. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten Spot har kollat in läget i Tjernobyl
Boston Dynamics hundrobot finns nu även i Ukraina

Boston Dynamics robothund har börjar dyka upp på allt fler platser runt om i världen. Nu rapporteras den även ha blivit siktad vid kärnkraftverket Tjernobyl utanför staden Pripyat i Ukraina. Enligt uppgifter som var Spot en av robotarna som ingick i en flotta med robotar och drönare som testades i och runt Tjernobyl. Maskinerna som testades användes bland annat för att mäta hur radioaktiv omgivningen runt det olycksdrabbade kärnkraftverket var skriver Defence Blog. I klippet ovan kan ni kolla in lite närmare när Spot glider omkring vid Tjernobyl. Klippet är på ryska men det finns engelsk textning tillgänglig för dem vars ryska kanske är lite knagglig. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren! Lexus har nu sålt en miljon bilar i Europa!
Tog 30 år

Lexus har nu nått en milstolpe och det är att man har passerat en miljon sålda bilar i Europa. Tillverkaren introducerades på marknaden 1990 så bedriften har alltså tagit 30 år. Den första bilen ut var LS 400 som man sålde 1158 stycken av det året. En blygsam start men sen tickade det på och nu är vi här en miljon bilar senare. Bästsäljaren är helt klart suven RX som sålts i 289.284 stycken exemplar. Efter den har vi IS med 202.210 stycken bilar och på tredje plats hittar vi NX med 155.366 stycken exemplar. I botten hittar vi inte helt oväntat superbilen LFA som man sålt 38 stycken av. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Cyberpunk 2077 försenas igen
Senaste budet är 10 december

CD Projekt RED meddelade tidigare i oktober att de gått guld med Cyberpunk 2077, vilket betyder att spelet är redo att skeppas. För CD Projekt RED betydde det att de kunde skifta fokus till att få spelet att rulla rackarns bra på alla plattformar, men det verkar som att utvecklarna gjort räknas fel om hur lång tid det skulle ta. I och med detta har utvecklarna bestämt sig för att skjuta upp spelet 21 dagar, från 19 november till 10 december. Utvecklarnas uttalande om det hela hittar ni i Twitter-inlägget nedan. Tumnagel
35.2°
+
André Stray
0

Zoom fortsätter censurera videokonferenser om Zoom
Flera Zoom-konferenser om Zooms censur nedstängda

Zoom har tidigare anklagats för att blockera videokonferenser som kritiserat Kina så väl som Zoom själva och nu har detta hänt igen skriver BuzzFeed. Videokonferenserna som nu ska ha blockerats ska ha skapats specifikt för att diskutera det webbseminarium på San Francisco där den palestinska flygplanskaparen Leila Khaled skulle tala 23 oktober. Detta skulle ske via Zoom men kunde ej genomföras då Zoom inte tillät detta enligt sina riktlinjer. Då sa en talesperson för Zoom: "In light of the speaker’s reported affiliation or membership in a US designated foreign terrorist organization, and SFSU’s inability to confirm otherwise, we determined the meeting is in violation of Zoom’s Terms of Service and told SFSU they may not use Zoom for this particular event." Zoom säger själva om att man nu stängt ner videokonferenser som skulle diskutera censur på Zoom: "Zoom is committed to supporting the open exchange of ideas and conversations and does not have any policy preventing users from criticizing Zoom. Zoom does not monitor events and will only take action if we receive reports about possible violations of our Terms of Service, Acceptable Use Policy, and Community Standards. Similar to the event held by San Francisco State University, we determined that this event was in violation of one or more of these policies and let the host know that they were not permitted to use Zoom for this particular event." Zoom uppger dock inte vilken av deras riktlinjer de nu nedstängda videokonferenserna skulle bryta mot. Arrangörerna som portades från Zoom ska dock senare ha kunnat genomföra de planerade videokonferenserna via Google Meet skriver BuzzFeed. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

MagSafe-laddare fungerar bäst med Apples 20W-adapter
Används den med andra adaptrar så laddas iPhone 12 långsammare

Apples nya trådlösa MagSafe-laddare verkar vara en rätt så smidig liten sak om man vill ladda sin iPhone 12 trådlöst. MagSafe-laddare ansluts till elnätet via en USB-C-adapter vilket innebär att man i teorin kan använda vilken som helst sådan som man har liggande hemma. Nu verkar det dock konstaterat att om man vill att laddaren ska leverera maximalt med kräm till iPhone 12 så krävs det att man använder den tillsammans med Apples egna 20W-adapter. Det är YouTube-kanalen Zollotech som testat Apples MagSafe-laddare tillsammans med lite olika USB-C-adaptrar. Den enda adaptern i testet som kunde leverera 15W laddning till iPhone 12 via den trådlösa MagSafe-laddare var Apples nysläppta 20W-adapter. I klippet nedan så testar Zollotech MagSafe-laddaren med Apples nysläppta 20W-adapter, Apples 18W-adapter som släpptes förra året, Apples 96W-adapter till MacBook Pro, USB-C-adaptrar till Google Pixel och Samsung Note 20 samt två adaptrar från Anker och Aukey. I Zollotechs tester var det som sagt bara Apples 20W-laddare som kunde leverera 15W laddning till iPhone 12. 18W-adaptern kom upp till 13W medan MacBook Pro-adaptern bara levererade 10W. De övriga adaptrarna levererade mellan 6W - 10W till iPhone 12 när de användes tillsammans med MagSafe-laddaren. Det här innebär rent konkret att iPhone 12-användare som vill maximera laddningen via MagSafe-laddaren måste köpa till Apples 20W-adapter för 225 kronor vilket innebär att det faktiska priset för laddaren då landar på 720 kronor istället för 495 kronor. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Call of Duty-gänget gömmer hemligheter i Östersjön
Leta rätt på hemligheterna själv med ekolod

Nästa månad släpps Call of Duty: Black Ops Cold War till PC och konsol och för att fira detta har Activision dragit igång en liten kalla kriget-inspirerad skattjakt. Idag, 27 oktober, är det 39 år sedan den ryska ubåten U137, eller S-363, gick på grund i ett militärt skyddsområde utanför Karlskrona och det hela har klassats som en medveten kränkning av Sovjet. Call of Duty-skattjakten har inspirerats av händelsen och det hela sker för att uppmuntra svenska Call of Duty-fans att bättre lära känna sin historia för att i sin tur njuta av det kommande Call of Duty-spelet ytterligare. Har ni tillgång till ekolod i någon form och vill leta rätt på hemligheterna själv så har ni koordinaterna här: 59°2x2743.4"N 18°20x276.5”E, 5 meter under ytan. Call of Duty: Black Ops Cold War släpps 13 november. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Godisföretag fixar radiostyrd trick-or-treat-dörr
Perfekt för pandemi-Hallowen?

Det amerikanska choklad- och godis-företaget Hershey har utvecklat en radiostyrd dörr som man tänkt att använda under Halloween i USA. Dörren ska gå att radiostyra på upp till 1500 meters håll och levererar en chokladkaka genom sitt brevinkast när någon säker "trick or treat" framför dörren. Förutom det är dörren försedd med ljus- och ljuseffekter så att den ska synas på långt håll när den kommer rullande. I bonusklippet nedan hittas en lite mindre avancerad lösning för att leverera trick-or-treat-godis. Det handlar om en "robot" som konstruerats av en pensionerad bilmekaniker som rullas ut från mannens garage när barn eller andra vill ha Halloween-godis. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

AMD köper Xilinx för 35 miljarder dollar
Ny jätteaffär i processorvärlden

AMD meddelade idag att man planerar att köpa upp det rätt okända men betydelsefulla amerikanska hårdvaruföretaget Xilinx för 35 miljarder dollar, motsvarande lite över 305 miljarder svenska kronor. Xilinix har utvecklat så kallade FPGA:er (Field-Programmable Gate Array) och programmerbara SoC:s. Företaget har en lång rad kunder på marknaden för datacenter och förser även det amerikanska flygvapnet och olika partikelacceleratorer med hårdvara. AMD skriver i ett pressmeddelande om uppköpet Xilinix: "The acquisition brings together two industry leaders with complementary product portfolios and customers. AMD will offer the industry’s strongest portfolio of high performance processor technologies, combining CPUs, GPUs, FPGAs, Adaptive SoCs and deep software expertise to enable leadership computing platforms for cloud, edge and end devices. Together, the combined company will capitalize on opportunities spanning some of the industry’s most important growth segments from the data center to gaming, PCs, communications, automotive, industrial, aerospace and defense." För att affären mellan AMD och Xilinix ska bli av måste den godkännas av Xilinix aktieägare samt diverse konkurrensmyndigheter runt om i världen. Det här är den andra stora affären i processorvärlden som tillkännages på bara lite över en månad. Förra månaden meddelade Nvidia att de planerade att köpa upp ARM för 40 miljarder dollar, motsvarande nästan 350 miljarder dollar. Jag antar att branschledarna Intel kanske börjar bli lite oroliga vid det här laget. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lek loss med konfiguratorn till nya Ford Bronco
Strö mer salt i såren över att modellen inte kommer hit

Tyvärr kommer inte nya Ford Bronco att säljas här, men jag vill ha en ändå. För att pina sig själv mer än bara att veta om detta kan man ju leka loss i konfiguratorn för bilen som ni hittar på länken nedan. Bilderna visar hur jag vill ha "min" bil. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

American Gods fortsätter i januari
Äntligen!

Nu har det spikats när vi kommer få se den tredje säsongen av den omåttligt tjusiga, men varierande, American Gods. 10 januari kommer den tredje säsongen ha premiär och vi få se hur läget ligger till med Shadow Moon, Mr. Wednessday och gänget. I Sverige kan vi kika på American Gods via Amazon Prime Video och troligtvis kommer även tredje säsongen bli tillgänglig där. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

LinusTechTips tycker till om Nvidia RTX 3070
Det gör även andra techtubers

Nvidia presenterade nya RTX 30-serien tidigare i år och åsikter har redan levererats om RTX 3080 och RTX 3090, men nu är det dags för lillasyskonet 3070 att hamna under luppen. LinusTechTips har fått leka med kortet ett tag och har nu släppt en video där det pratas om hur bra det är. För att göra en lång historia kort presterar RTX 3070 bättre, eller i vissa fall på samma nivå, som RTX 2080 Ti, speciellt när det kommer till ray tracing-prestanda. I renderingsmjukvara presterar kortet också riktigt bra och kan rendera saker snabbare än 2080 Ti. Inte illa pinkat för ett kort på 6-7 lax. Nedan hittar ni fler åsikter om grafikkortet från Dave Lee, JayzTwoCents, Hardware Unboxed och BitWit. Nvidia RTX 3070 kommer börja säljas på torsdag. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Självkörande båtar har börjat trafikera Amsterdams kanaler
MIT visar upp Roboat II

Förra året skrev vi om den självkörande båten Roboat som utvecklats av amerikanska MIT CSAIL och Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (AMS). Nu har MIT visat upp efterföljaren till denna, en lite större båt som fått namnet "Roboat II" Roboat II har plats för två passagerare och kan med hjälp av GPS och LiDAR ta sig fram på egen hand i Amsterdams kanaler. Båten är försedd med fyra propellrar som ger den möjlighet att färdas i vilken riktning som helst utan att behöva svänga med hjälp av ett roder. Professor Daniela Rus säger om Roboat II: "Roboat II navigates autonomously using algorithms similar to those used by self-driving cars, but now adapted for water. We’re developing fleets of Roboats that can deliver people and goods, and connect with other Roboats to form a range of autonomous platforms to enable water activities." Framöver planerar MIT på att utveckla en ännu större version av Roboat som ska kunna transportera fyra till sex passagerare på egen hand. Här nedanför hittas ett videoklipp där Roboat II visas upp lite närmare. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tile fixar lite skojigare form på sina produkter
Skoja till vardagen lite

Jag älskar att ha Tile på mina nycklar och i min plånbok, det räddade mig senast i förra helgen. De vanliga finns i vitt och svart och det funkar ju men är inte så roligt. Nu släpper man dock en hel hög med skojiga varianter inför julen. En Tile Pro kostar 37 euro (jämför priser) och ett paket med en Tile Mate (den som ser ut som ett kreditkort) och en Pro för 63 euro och en Mate och en Slim kostar 53 euro. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Ordentlig trailer för The Midnight Sky
Kom inte hem för bövelen!

Netflix har släppt en ordentlig trailer för den kommande filmen The Midnight Sky. Filmen levererar en postapokalyptisk berättelse där George Clooney, som även står för regin, spelar en ensam forskare i Arktis som försöker stoppa ett gäng astronauter från att återvända till jorden på grund av att jorden mår dåligt. The Midnight Sky har premiär 23 december på Netflix samt på utvalda biografer. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Nya BMW M4 Competition redan som specialversion
Det här är Kith Edition

2011 grundade Ronnie Fieg företaget Kith som beskrivs som ett ställe som säljer dyrbara sneakers och kreddiga kläder till de som vill vara inne med det senaste. Det verkar gå helt okej för nu släpper BMW nämligen en M4 Competition i specialversionen Kith Edition. Endast 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och dessa sticker ut genom saker som ett nytt emblem i nosen och på bakluckan, Kith-logga på taket och de klassiska M-färgerna på stolarna som också fått ett Kith-emblem. Även på nackstöden och armstödet i mitten hittar man loggan i lädret. Bland bilderna ser ni även en extremt fin E30 M3. Ronnie som är en stor BMW-entusiast skickade bilen från New York till BMW Classic i Tyskland som där genomförde en helrenovering ner till minsta skruv. Efter det har den modifierats en aning av Kith och fått namnet Ronnie Fieg Edition. Den röda M4:an på bilderna är lackad i samma färg som den - Cinnabar Red. En färg som man inte kan få längre hos BMW. Gillar du inte den kan du få specialversionen i Frozen Black som vi ser här eller i Dark Silver eller Frozen Brilliant White - alla tre är matta. Vad man får betala för specialaren framgår dock inte. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

LG presenterar true wireless-hörlurar med brusreducering
Har även ett fodral som ska döda bakterier

LG har visat upp ett par nya true wireless-hörlurar som levereras med ett laddningsfodral som ska kunna döda eventuella bakterier på hörlurarna med hjälp av uv-ljus. Det handlar om liknande fodral som LG tidigare levererat med en del av hörlurarna i sin Tone Free-serie. Helt nytt för Tone Free FN7 är att dessa även är försedda med automatiskt brusreducering (ANC), något som åstadkoms med hjälp av tre mikrofoner i varje hörlur som analyserar ljudbilden i omgivningen. Batteritiden uppges vara upp till fem timmar med ANC påslaget och sju timmar när detta är avstängt. Laddningsfodralet innehåller dessutom ett batteri som räcker för att ladda upp hörlurarna två gånger mellan varje gång fodralet laddas. LG Tone Free FN7 har precis släppts på LG:s hemmamarknad Sydkorea och kommer att släppas på andra marknader längre fram. Vad de kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan man bygga egna LEGO-spel med Unity
LEGO inleder samarbete med spelmotor-utvecklare

LEGO och spelmotorn Unity har inlett ett nytt samarbete vilket innebär att det nu är möjligt att göra små minispel med LEGO-grejer i Unity. Det hela är ett tillägg till Unitys Microgame-projekt med vilket användare kan göra minispel även om de inte har kunskapen att koda själva. Med LEGO Microgame går det använda något som kallas för "Behavior Bricks" som har olika funktionalitet som går att använda i spelen. Därefter kan användaren lägga in olika lego-karaktärer som används för att ta sig igenom spelet som användaren skapar. Unity skriver om LEGO Microsgames: "Once you’ve installed Unity, there are simple In-Editor Tutorials to learn how to build and modify your LEGO® Microgame. You snap together virtual LEGO bricks, creating a multi-level obstacle course with features and hazards. Then add a LEGO Minifigure to bring your game to life, testing and modifying the action as needed." Unity går att ladda ner gratis på länken nedan om du vill testa på att bygga ditt eget LEGO Microgame, ett spel som sedan går att dela med sig till vänner och andra om du känner för det. En introduktionsvideo till LEGO Microgames hittas nedan. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Hyundais minsta elbil
Något för barnen att köra omkring med

Hyundai presenterar nu sin minsta elbil hittills och det är en barnversion av konceptbilen 45 Concept som vi har skrivit om tidigare. Under skalet på den lilla barnbilen sitter två stycken DC-motorer som ger den en toppfart på 7 km/h. Vad den har för räckvidd på en laddning framgår dock inte. För att vara lite snälla mot naturen är bilen faktiskt byggd i trä. Om man kommer att kunna köpa den, när och vad den då skulle kunna tänkas kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

Fattiga riddare med över 200 olika smaker
Du borde hitta något som passar

Om du trodde att fattiga riddare bara kunde göras på ett vis har du inte hälsat på Batter & Berries i Chicago än. Här har man skapat över 200 stycken olika smaker och varianter på klassikern. Varje vecka presenteras nya specialare och kön utanför ringlar sig lång med folk som vill testa det senaste. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Kazakstan har ny slogan
Borat approves

Kazakstan har fattat att landet sedan den första Borat-filmen bara förknippas med just Borat. Istället för att vara sura över detta har Kazakhstan Travel nu istället tagit det hela till sig och lanserat en ny slogan. Givetvis har man valt "Very nice!" som är något som Borat ofta säger. Och som vi kan se i videon verkar det finnas massa very nice saker att se och göra i landet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
350kg
+
Bobby Green

Så tillverkar Borough Furnace gjutjärnspannor
Inga robotar här inte

John Truex och Liz Seru driver Borough Furnace som tillverkar stekpannor i gjutjärn. I det här klippet får vi se hur dessa blir till - från designen till själva gjutningsprocessen och efterarbetet. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Kanye West snackar med Joe Rogan
I tre timmar

Häromdagen var Kanye West och besökte podcasten The Joe Rogan Experience och i det nästan tre timmar långa samtalet snackades det bland annat om Kanyes presidentambitioner, musikindustrin och hans familj. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Ghostbusters-skor från Reebok
Släpps den 31 oktober

Gillar du tema-skor? Missade du Adidas Chewbacca-skor nu i veckan? Då kanske du ska slå till på ett par Ghostbusters-skor från Reebok istället! Det kommer att erbjudas två modeller och båda släpps den 31 oktober. Det ena paret är lite mer nedtonat medan det andra vill efterlikna spökjägarnas ryggsäckar. Ghost Smashers som de sistnämnda heter kostar 150 dollar medan Classic Leather blir dina för 100 dollar, om du hinner få några när de släpps vill säga. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Poison - Talk Dirty To Me
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och det firar vi i vanlig ordning med lite fräsig musik. Denna vecka blir det Poison med monsterhiten Talk Dirty To Me. Bonusklipp nedan. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Tre nya sillar från Abba
Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar

Abba presenterar nu tre stycken nya sillsmaker och dessa är Chili Aioli, Västkustmajo och Mandarin Peppar. Dessa beskriver man som "en twist på klassiska smaker med ett modernt uttryck som flirtar med den yngre generationens sillätare". Malou Yeung Kadir som är Marketing Manager Abba säger följande: "Med nyheterna vill vi attrahera alla men hoppas specifikt på att guida en ny målgrupp in i sillens värld, för att göra den till en självklarhet för alla på julbordet – nya som gamla sillfans. Till skillnad från tidigare tillfälliga lanseringar till vintern så är årets nyheter här för att stanna." Hela sill-sortimentet har även fått en uppdaterad design och så har man uppdaterat receptet för Senap, Skärgård och Ramslök & Citron. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Idag är det Global Champagne Day
Skumpa i glaset!

Idag är det fredag och det ska ju givetvis firas eftersom det är veckans allra bästaste dag. Som av en händelse är det idag även Global Champagne Day och då passar det ju ännu bättre att hälla upp lite bubbel för att fira. Och det ska vara champagne nu, inte bara något mousserande. Vilken champagne dricker du helst? Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Återvinningsbara och nedbrytbara jeans
Nytt från Weekday

Weekday presenterar nu Klean Jeans och Milton Denim Jacket som är en kapsel-kollektion med återvinningsbara och nedbrytbara jeans-plagg. Det här är en del av Ellen MacArthur Foundation’s Jeans ReDesign Project och plaggen är tillverkade av en blandning av återanvänd och organisk bomull. "För oss är inte detta en engångsföreteelse, vi undersöker nu hur vi kan bli effektivare och mer ansvarstagande i all vår design, säger Per Axen, ansvarig för denimdesigner på Weekday. Vi måste tänka på varje detalj som tillskärning, tyg, passform och till och med förpackningen, och nu när vi gjort det kommer vi att undersöka hur vi kan med oss dessa lärdomar och föra in dem i framtida design. Vi är till exempel väldigt glada över det faktum att vi nu har börjat återanvända konsument- och industriavfall i alla våra denimprodukter för SS21." Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Banksy-tavla såld för 7,6 miljoner pund
Show Me the Monet blev dyr

Banksys oljemålning "Show Me the Monet" har nu sålts på auktion för hela 7,6 miljoner pund - motsvarade nästan 87 miljoner kronor. Målningen är en pastisch på en av Claude Monets näckrostavlor, men i vattnet bland näckrosorna ligger det på Banksys tavla även två stycken kundvagnar och en vägkon. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Öl-bryggning hos Nils Oscar
Med David Kringlund

Bartendern och drinkexperten David Kringlund har vi skrivit en del om tidigare. I sitt senaste klipp besöker han bonden Thomas och Nils Oscars bryggeri för att spana in hur det går till att brygga lite öl. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green