Quantcast
m
Mercedes rullar ut nya B-Klass

Mercedes rullar ut nya B-Klass
Har mognat en del

Bil / Mercedes

Mercedes presenterar nu en helt ny B-Klass. Den har blivit större och anammar tillverkarens senaste designspråk så att familjen håller ihop. Bilen har designats för att "stand out visually from the world of minivans" men om det stämmer låter jag vara osagt. Det går nu att få LED-strålkastare, en större vinge på bakluckan och fälgar på 16 till 19 tum. Den nya designen ska även bidra till att bilen har bäst luftflöde över karossen i klassen. Vindbruset ska även ha minskat i kupén. En något längre hjulbas gör att man kan få in mer bagage och fäller man sätena ska det gå in upp till 1.540 liter. Prylar från S-Klass har även hittat in i nya B-Klass och bland annat handlar det om den semi-autonoma funktionen som gör att bilen kan köra själv i vissa situationer. Lyxprylar som massage i stolarna ska även finnas på utrustningslistan.

Under skalet finns både nya och uppdaterade maskiner som alla klarar Euro 6d-kraven. Vill man köra diesel finns det en snurra på 1,5 liter som ger 115 hästar eller en på 2,0 liter som går att få med antingen 150 eller 190 hästar. Den sistnämnda går att få med en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. På bensinfronten är det en fyra på 1,33 liter som gäller. Den går att få med 136 eller 163 hästar. Fler alternativ kommer längre fram, och då även en som erbjuder fyrhjulsdrift.

Försäljningen drar igång den 3 december och de första leveranserna ska ske i början på februari. Någon prislista har vi tyvärr inte fått än.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes rullar ut nya B-Klass
Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-Benz B-Class: More Sports for the Tourer

The new Mercedes-Benz B-Class puts the emphasis on sport with the Sports Tourer. It looks more dynamic than its predecessor and is more agile on the road while offering greater comfort. Its avant-garde interior makes for a unique feeling of space with the distinctive design of the instrument panel. One of the special features is a basic volume, which drops away towards the occupants and has cutouts in the area of the driver and front passenger. The intuitive user interface of the adaptive MBUX multimedia system is ground-breaking. Its strengths include brilliant graphics, “Hey Mercedes” voice control, a standard touch screen and functions such as MBUX Augmented Reality. When it comes to active safety, state-of-the-art driving assistance systems make the B-Class one of the segment leaders with functions carried over from the S-Class. In addition, the interior is now more spacious, while the engines are more efficient and cleaner. The eight-speed dual-clutch transmission makes its debut. Start of sales for the new B-Class is 3 December 2018, with delivery due to begin in February 2019.

“More practical than ever, more chic than ever,” is how Britta Seeger, Member of the Board of Management of Daimler AG, responsible for Mercedes?Benz Cars Marketing & Sales, characterises the new B?Class. “In our portfolio of compacts, it’s the perfect vehicle for the whole family. And MBUX – the new Mercedes?Benz User Experience – provides also the B?Class with an all-new customer experience with functions that were previously the reserve of the luxury class.”

“The latest derivative of the new generation of compact cars from Mercedes?Benz, the B?Class writes a further punchy chapter in the success story of the dynamic Mercedes?Benz Sports Tourer,” says Gorden Wagener, Chief Design Officer of Daimler AG. “With its emotional yet purist design, the new B?Class blends seamlessly into the design language of Sensual Purity.”

The designers’ brief was to make the new B-Class stand out visually from the world of minivans. That brief was accepted and executed, with the long wheelbase (2,729 mm) with short overhangs, slightly lowered roof line and larger, 16- to 19-inch wheels making for dynamic proportions. The relatively squat, progressive front end with flowing transition from bonnet to A?pillar and on to the windscreen, along with the muscular shoulder of the body, underlines the sporty overall look.

The same is true of the low-profile headlamps, the inside of which is already high-grade, detailed and precisely designed on the basic model with H7 headlamps and LED daytime running lights. When ordered with LED headlamps or higher, the B-Class comes with its own daytime running light signature in the form of a double torch. The optional MULTIBEAM LED headlamps have an especially sporty look. They allow fast, electronically controlled adjustment of the headlamps to suit the current traffic conditions. This feature from the luxury class, which made its debut in the compact segment in the new A-Class, now produces striking looks and added safety also in the new B-Class.

At the back, the width of the vehicle is accentuated by two-part lamps, reflectors integrated in the bumper and a distinctive black bumper bottom section with diffuser look and chrome trim strip. The large roof spoiler, along with high-gloss black spoilers at the sides of the rear window, makes for improved aerodynamics while ensuring a sporty appearance.

The cd value of the new B-Class starts at 0.24 (predecessor: 0.25). The lower roof line further contributes to a best-in-class airflow due to the smaller frontal area of the car. In addition, the aerodynamics engineers have reduced the wind noise thanks to extensive detail work. The benefits: stress-free driving as well as the ability to engage in a relaxed conversation.

The improved seat geometry and lower belt line make for an even more generous feeling of space than in the previous model. The driver sits 90 millimetres higher than in an A-Class, thus enjoying an especially good all-round view – also thanks to optimised cross-sections of the roof pillars, which obscure less of the surroundings.

Interior design: revolution, the second

The interior of the B-Class is as avant-garde as the much-praised revolutionary interior architecture of the new A-Class, yet distinctive: while the instrument panel of the sister model is split into two horizontal basic bodies, that of the B-Class has a single basic volume, which drops away towards the occupants and has cutouts in the area of the driver and front passenger. The cutout in front of the driver houses the fully free-standing display unit, which comes in three different versions: with two 7-inch displays (17.78 cm), with one 7- and one 10.25-inch display (26 cm) and, in the Widescreen version, with two 10.25-inch displays. A head-up display is optionally available.

The five round air vents feature a high-grade turbine look with finely styled air ducts, inspired by the world of aviation. In the Style equipment line, the vent surround is colour-accentuated in the depth of the vent geometry to give the impression of an afterburner. The centre console with touch-based control and input system comes with a black panel look similar to the E-Class. The ambience lighting with 64 colours and ten colour worlds, unique in this segment, allows individual adjustments, even to suit the mood.

The seats offer a flatter and, therefore, more comfortable seating position as well as a larger adjustment range, which also increases the maximum headroom. There is also more space in the width: at 1,456 millimetres (plus 33 mm), the front elbow width now has the dimensions of a mid-range vehicle.

ENERGIZING seat kinetics: supports changes of posture

With seat climate control and multicontour seats with massage function, the new B-Class is available with optional extras that were previously reserved for vehicles from much higher segments. This opens the way to even better seating comfort.

The new ENERGIZING seat kinetics is particularly good for the back. It can support orthopaedically beneficial changes of posture by regularly making minute adjustments to the angle of the seat cushion and backrest. The innovation is available for the front seats in combination with all-electric seat adjustment with memory function.

Variable rear seats and optimised luggage compartment layout

The interior has been fine-tuned in many places: the improved passage over the centre tunnel in the rear makes for a more accessible middle seat. The rear seat backrest comes as standard with a 40:20:40 split. Depending on version, from mid-2019 it will be possible to slide the rear seats forward by 14 centimetres and to move the backrest into a more upright position to vary the capacity of the luggage compartment behind the rear seats between 455 and 705 litres. Although the capacity is roughly the same as in the previous model, the luggage compartment can be more efficiently used thanks to the improvements.

With the rear seat folded down and luggage loaded to the roof, the luggage compartment, which is flat thanks to the adjustable load compartment floor, can accommodate up to 1,540 litres behind the front seats. A folding backrest of the front passenger seat (optional extra, expected to be available from mid-2019) makes for an even longer loading length.

An EASY-PACK tailgate is optionally available. It can be conveniently opened or closed automatically at the press of a button, even by means of a foot movement in combination with optional HANDS-FREE ACCESS.

MBUX – Mercedes-Benz User Experience: unique experience

What goes for A also goes for B: the new B-Class is the second car model after the A-Class to feature the MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimedia system, which ushered in a new era with Mercedes me Connectivity. Its ability to learn thanks to Artificial Intelligence makes the system unique. MBUX is customisable and adapts to the user. It thus creates an emotional link between vehicle, driver and passengers.

Its other strengths include touch screen control as standard as well as, depending on equipment, a high-resolution Widescreen cockpit, navigation display with Augmented Reality technology plus intelligent voice control with natural speech recognition, which is activated by saying “Hey Mercedes”. The touch screen is part of the integrated MBUX touch control concept – a trio consisting of touch screen, touchpad on the centre console (optional) and touch controls on the steering wheel.

MBUX is a revolution of the user experience in the car. Emotively appealing showcasing features underline the comprehensibility of the control structure and thrill through brilliant 3-D maximum-resolution graphics which are rendered, i.e. calculated and displayed, in real time. A head-up display is also available.

New and improved Mercedes me connect services were launched with the new MBUX infotainment generation. These include navigation functions based on Car-to-X communication and Vehicle Tracking, which makes it easier to find the parked vehicle, as well as a notification function in the event of the parked vehicle being bumped or towed away.

The Mercedes me collection of apps can be placed as an icon on the screen in a user-friendly way, and can be freely sorted on the homepage like all other main applications. In addition, online content, such as current petrol station prices, can optionally be displayed. Online updating is a simple way of allowing new content to be made available in MBUX.

The new B-Class is already set up for private car sharing: Mercedes me allows the new compact car to be shared with friends and family members. Operation is simple and secure using the Mercedes me Car Sharing app.

The new Mercedes me connect services On-Street Prediction, Real-Time Information and Off-Street Information can save Mercedes-Benz drivers valuable time and reduce their stress levels while at the same time cutting their fuel consumption and emissions when searching for a parking space. The real-time information is based, among other things, on Mercedes-Benz vehicles that have just left a parking space or driven past potential parking spaces.

Intelligent Drive: functions from the S-Class

The new B-Class comes with driving assistance systems with cooperative driver support, thus providing one of the highest levels of active safety in this segment with functions from the S?C lass. For the first time, the B-Class is able to drive semi-autonomously in certain situations. To do so, it employs improved camera and radar systems to anticipate the traffic up to 500 metres ahead while using map and navigation data for assistance functions. For example, Active Distance Assist DISTRONIC as part of the Driving Assistance package is able to support the driver in many route-specific situations, anticipatory and conveniently adjusting the speed, e.g. when approaching bends, junctions or roundabouts. Also on board are Active Emergency Stop Assist and intuitively understandable Active Lane Change Assist.

The new B-Class comes as standard with extended Active Brake Assist, which can help mitigate the severity of rear-end collisions with slower-moving, stopping or stationary vehicles ahead – and now even with crossing pedestrians or cyclists – or prevent them altogether.

The new B-Class was developed and tested at the new Vehicle Safety Technology Centre (TFS), too. The design of the vehicle structures with regard to geometry, material thickness, joining technique and material quality incorporates findings from real-world accidents. Many bodyshell components are made of high-strength and ultra-high-strength steel to obtain high strength with lowest possible weight, because the core of the safety design of the body is the highly stable passenger cell.

Driver and front passenger are provided with three-point seat belts with pyrotechnic belt tensioners and belt force limitation. In combination with the PRE-SAFE® system (optional extra), the front seats are additionally equipped with electrically reversible belt reel tensioners. Both of the outer rear seats are fitted with a seat belt with reel tensioner and belt force limiter. The new B?Class comes as standard with airbags for driver and front passenger, kneebag for driver and windowbags and sidebags (combined thorax/pelvis bag). Rear sidebags are optionally available.

Double powertrain debut: new powerful two-litre diesel is Euro 6d compliant, new eight-speed dual-clutch transmission

Compared to its predecessor, the new B-Class is in all cases powered by new, efficient engines, all of which comply with the Euro 6d-TEMP limits. Making its debut is a transverse-mounted version of the OM 654 two-litre diesel with 110 kW and 140 kW, aluminium crankcase and stepped-bowl combustion process. Thanks to extended exhaust aftertreatment with an additional underfloor SCR catalyst, the B-Class with the OM 654q is the first compact model from Mercedes-Benz to be certified in accordance with the Euro 6d standard, which will become mandatory for new models only on 1.1.2020. The large diesel represents an addition to the four-cylinder diesel (OM 608) already known from the A-Class with 1.5-litre displacement, up to 85 kW and up to 260 Nm.

Also available are two four-cylinder petrol engines of the M 282 series with 1.33-litre displacement and 100 kW/120 kW. Innovations include cylinder management (in combination with 7G-DCT transmission), delta shape of the cylinder head and particle filter.

The new B-Class is initially available exclusively with dual-clutch transmissions. New here is the eight-speed 8G-DCT, which is used in combination with the larger diesel engine. Other new engines will follow, as will models with 4MATIC all-wheel drive. A 43-litre tank is installed as standard, while a 51-litre tank is optionally available, depending on the engine.

The following five engine variants will be available at the launch of the B?Class:

B 180 (100 kW/136 hp, 200 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.6-5.4 l/100 km, combined CO2 emissions 128-124 g/km)1
B 200 (120 kW/163 hp, 250 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.6-5.4 l/100 km, combined CO2 emissions 129-124 g/km)1
B 180 d (85 kW/116 hp, 260 Nm); with 7G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 4.4-4.1 l/100 km, combined CO2 emissions 115-109 g/km)1
B 200 d (110 kW/150 hp, 320 Nm); with 8G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 5.4-4.2 l/100 km, combined CO2 emissions 119-112 g/km)2
B 220 d (140 kW/190 hp, 400 Nm); with 8G-DCT dual-clutch transmission (combined fuel consumption 4.5-4.4 l/100 km, combined CO2 emissions 119-116 g/km).2
[1]The stated fuel consumption and CO2 emission figures are provisional, were determined by the technical service for the certification process in accordance with the WLTP test procedure and correlated as NEDC figures. No EC type approval or certificate of conformity with official figures is yet available. There may be differences between the stated figures and the official figures.

[2] The stated figures were determined in accordance with the prescribed measuring method. These are the "NEDC CO2 figures" according to Art. 2 No. 1 Implementing Regulation (EU) 2017/1153. The fuel consumption figures were calculated based on these figures.

The new OM 654q diesel engine: lighter, more powerful, cleaner

The transverse-mounted version of the latest premium diesel engine family makes its debut in the new B-Class. Despite its lower displacement – just under two litres – the around 16 percent lighter new diesel engine with 140 kW (190 hp) puts out 10 kW more than the previous engine. On the inside, the OM 654q offers efficiency-enhancing technological highlights such as steel pistons with stepped bowls in an aluminium block. The cylinder liners are coated using the further-improved NANOSLIDE® process.

With a cylinder spacing of just 90 mm instead of 94 mm, the new engine is more compact than its predecessor thus allowing the exhaust aftertreatment components to be installed directly on the engine, where the exhaust temperature is higher, making for more efficient aftertreatment. Thanks to further improved exhaust aftertreatment, the powerful four-cylinder from the modern OM 654 engine family already meets the Stage 2 RDE (Real Driving Emissions) standard coming into force from 2020, and is certified to Euro 6d. Even in demanding driving situations and under challenging environmental conditions, the B-Class remains within all the emissions limits.

This is achieved by additional selective catalytic reduction (SCR) with an ammonia slip catalyst (ASC) in the exhaust system of the B-Class. This allows a more generous dose of the reduction agent AdBlue, as any surpluses can be reduced and converted in the second SCR. These surpluses (ammonia slip) particularly occur during fast temperature changes in the exhaust tract, e.g. when moving from city traffic to the motorway.

Suspension: agile and comfortable

At least as agile as its predecessor while even more comfortable – that was the development brief handed to the suspension specialists for the new B-Class. Depending on the version, several options are available for the basic configuration, including a lowered comfort suspension and a suspension with active adaptive damping, which lets the driver control the damper tuning while driving using DYNAMIC SELECT. The system uses an electronic valve, the control of which additionally analyses the driving state and optimises the damping rate individually for each wheel.

In all versions of the new B-Class, the front wheels feature McPherson struts and forged-aluminium wishbones, to which are attached cast-aluminium steering knuckles. This makes the unsprung mass as low as possible in the interests of road-holding and comfort.

At the rear, the models with the entry-level engine variants come with a compound crank rear axle in the basic configuration. In combination with the more powerful engine variants or if the customer opts for one of the optional suspension systems, use is made of a sophisticated four-link rear axle, which is made extensively of aluminium to reduce the unsprung mass. The three wishbones and one trailing arm on each of the rear wheels are mounted on a subframe, which is isolated from the bodyshell by rubber bushings to reduce the transfer of vibration and noise from suspension to body. Single-tube shock absorbers and separate coil springs are used for both the four-link and the compound crank rear axle.
32.8°
0

Mercedes rullar ut nya B-Klass

Har mognat en del

Det blir inget högskoleprov i höst heller
Anses inte gå att genomföra säkert

Universitets- och högskolerådet (UHR) har idag lämnat in en redogörelse till regeringen där man rekommenderar att även höstens högskoleprov ställs in. Vårens högskoleprov ställdes in på grund av pandemin och i dagsläget är det tveksamt om det går att genomföra provskrivning av högskoleprovet på ett säkert sätt i höst. Karin Röding, generaldirektör för UHR säger: "Universitets- och högskolerådet (UHR) har, i nära dialog med de 21 universitet och högskolor som ansvarar för genomförandet på själva provdagen, utrett förutsättningarna för att genomföra höstens högskoleprov. Bedömningen är att ett genomförande riskerar att bidra till spridning av coronaviruset och att möjligheterna att skydda provdeltagare och provpersonal är små." Tanken var att höstens högskoleprov skulle skrivas 18 oktober men så ser alltså nu inte ut att bli fallet. UHR öppnar nu istället upp för möjligheten att ge provskrivare chansen att skriva högskoleprovet under två tillfällen under våren 2021. Detta är något som även Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) har rekommenderat i en tidigare rapport. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oxygen OS 11 börjar testas nästa vecka
Färsk design och efterlängtade funktioner utlovas

Inte helt oväntat jobbar OnePlus på nästa version av Oxygen OS och nu har gänget meddelat att arbetet har börjat färdigställas. I ett nytt inlägg på OnePlus-forumet skriver OnePlus-chefen Pete Lau att en developer preview-version av Oxygen OS 11 kommer att släppas 10 augusti och det kommer vara en grupp utvalda användare som kommer få tillgång till den nya mjukvaran. Dessa får i sin tur testa och komma med feedback på de nya funktionerna. Exakt vad Oxygen OS 11 kommer leverera till OnePlus-enheter är för tillfället okänt, men Pete lovar fräscha designelement och funktioner som fans bett om. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Så är Toyota GR Yaris på bana
Första presskörningarna i Japan är genomförda

I början av året rullade Toyota ut den hårigaste versionen av Yaris hittills - GR Yaris. Den bjuder på en turbomatad trea på 1,6 liter som ger 260 hästar, fyrhjulsdrift, sexpetad manuell växellåda och ett uppkäftigare utseende. En plats den lär trivas på är banan och där har nu japanska motorjournalister fått testa bilen vilket såg ut så här. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Sista säsongen av The Rain ute nu
Slutet är här!

Idag är det 6 augusti och det betyder att den tredje och sista säsongen av The Rain har släppts på Netflix. I säsongen får vi följa kampen mellan Rasmus och Simone som har lite olika tankar om hur mänskligheten ska överleva viruset. The Rain på Netflix hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

MediaTek presenterar 5G-chip för laptops
Modemet T700 5G har tagits fram med Intel

För ett år sedan sålde Intel sin modemdivision till Apple, men i slutet av året fick vi reda på att Intel fortfarande var sugna på att assistera med modemtillverkning och sig med MediaTek. Nu har samarbetet äntligen burit frukt och MediaTek har presenterat modemet T700 5G som kommer användas i nästa generations Intel-försedda laptops. T700 kommer ha stöd för Sub-6-nätet, vilket betyder att chippet kommer kunna utnyttja 5G-nätets breda täckning men kommer inte kunna utnyttja maximala hastigheten millimetervågs-nätet erbjuder. Enligt MediaTek ska modemet vara riktigt energieffektivt, så att användare inte kommer få batteritorsk när de surfar över 5G-nätet eller samtalar. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Nu kan forskare följa skrot i rymden med laser i dagsljus
Blir enklare att hitta eventuella hot mot våra satelliter

Skrot som ligger i omloppsbana runt vår planet efter gamla raketer, satelliter och annat kommer sannolikt att bli ett allt större problem i takt med att vi skickar upp allt mer grejer till rymden. Bland annat genom att gammalt skrot riskerar att kollidera med aktiva satelliter eller rymdfarkoster och då kanske skadar dessa. För att förhindra att rymdskrot kolliderar med annat som ligger i omloppsbana runt jorden försöker forskare att kartlägga var allt skrot runt jorden befinner sig och har nu hittat en ny metod att göra detta. Det är forskare på Institute for Space Research på Austrian Academy of Sciences som har utvecklat ett laserbaserat system som kan observera rymdskrot i fullt dagsljus. Detta har varit omöjligt fram tills nu då man tidigare enbart kunna använda laser för att upptäcka rymdskrot under jordens skymningstimmar. Tim Florher, chef för ESAs Space Debris Office, säger om det nya systemet: "We are used to the idea that you can only see stars at night, and this has similarly been true for observing debris with telescopes, except with a much smaller time window to observe low-orbit objects. Using this new technique, it will become possible to track previously ‘invisible’ objects that had been lurking in the blue skies, which means we can work all day with laser ranging to support collision avoidance." Det har uppskattats att det idag finns över 34.000 skrotdelar som är över 10 centimeter i omkrets som ligger i omloppsbana runt jorden. Det tros även finnas miljontals mindre skrotpartiklar som snurrar runt jorden. Även om dessa är små så riskerar de att skada satelliter eller rymdfarkoster då de kan komma upp i hastigheter på runt 10 kilometer i sekunden. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomi öppnar sin första Mi Store i Sverige
Slår upp portarna i Mall of Scandinavia 25 augusti

I början av året meddelade det kinesiska mångsysslar-företaget Xiaomi att de skulle öppna upp sin första butik i Sverige någon gång under våren. Sedan rullade pandemin in med full kraft över Sverige vilket verkar ha fått Xiaomi att skjuta på lanseringen av sin första svenska Mi Store. Nu är det dock dags snart dags för öppning i av Xiaomis första svenska Mi Store. I ett pressmeddelande skriver företaget att man kommer att slå upp portarna till Sveriges första Mi Store i Westfield Mall of Scandinavia utanför Stockholm 25 augusti. Där kommer kunder bland annat att kunna kolla in Xiaomis mobiltelefoner, smartklockor, aktivetsarmband, eldrivna sparkcyklar samt deras ekosystem för Internet of Things/Smarta hemmet-grejer. Här ovan hittas en exempelbild på en Mi Store. Butiken i Mall of Scandinavia kommer kanske inte att se ut exakt som den. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Canon utsatta för ransomware-attack
Har fått data både krypterad och stulen

Förra månaden blev Garmin utsatta för en ransomware-attack och detta är något som nu även verkar ha drabbat kameratillverkaren Canon. Enligt Bleeping Computer så ska förövarna bakom ransomware-attacken mot Canon stulit 10TB data från diverse databaser som Canon förfogar över. Då Canon har en molntjänst dit Canons användare kan ladda upp sina bilder är det väl inte helt omöjligt att även dessa fallit i orätta händer. I ett meddelande som Canon ska ha fått från den eller dem som ligger bakom attacken så ska Canons system ha infekterats med ransomwaret Maze. Till skillnad från ransomwaret WastedLocker, som användes mot Garmin, så ska Maze både kryptera filer i den drabbades nätverk såväl som skicka dessa filer vidare till förövarna. Det här innebär med andra ord att även om Canon skulle lyckas låsa upp sin data på egen hand så riskeras den stulna datan att läcka ut om inte Canon betalar en lösensumma till utpressarna. Tumnagel
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Samsung och Microsoft kör specialare med Game Pass
Note 20 får unik Game Pass-app

Samsung och Microsoft har sedan en tid tillbaka samarbetat och gjort datorer och telefoner lite mer användbara tillsammans. Med Note 20-releasen kommer samarbetet även gälla den kommande spelstreamingtjänsten xCloud som släpps relativt skarpt 15 september. Med Note 20 kommer du kunna lira spel över xCloud, precis som på andra Android-enheter, men Note 20 kommer få en lite specialversion av Xbox Game Pass-appen. Note 20-användare kommer kunna ladda ner en annan variant av Game Pass-appen via Galaxy Store som har några fler funktioner än versionen som kommer finnas tillgänglig på Play Store. Mer specifikt kommer Game Pass via Galaxy Store erbjuda möjligheten för spelare att använda tokens och riktiga pengar för att köpa skins och DLC-tillägg till spel via Xbox-butiken. Detta är inte möjligt via Play Store-versionen av appen då Microsoft troligtvis vill undvika att betala Google 30 procent av alla in-app-köp. Utöver detta ska det inte vara någon större skillnad mellan de olika Game Pass-apparna. Som vi nämnde igår kommer Samsung och Microsoft samarbeta med ett förbokningserbjudande för Note 20-serien. Vid förbokning av telefonerna kommer användare ha möjlighet att lägga vantarna på ett spelpaket som består av PowerAs Moga XP5-X Plus-kontroll med mobilfäste och tre månaders Game Pass Ultimate som ger dig tillgång till hela Game Pass-biblioteket med över 100 titlar samt möjlighet att spela dessa via xCloud. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Rykte Google ryktas ha en vikbar Pixel på gång
Pixel "Passport" sägs komma nästa år

9to5Google har tagit del av dokument som sägs beskriva vad Google har för framtida planer för sina mobiltelefoner Pixel. I detta snackas det bland annat om tre telefoner med kodnamnen "raven", "oriole" och "passport". Alla tre telefoner sägs vara planerade att släppas under kvartal fyra 2021 och när det gäller "passport" så sägs det uttryckligen att det ska handla om en telefon med en vikbar skärm. Google uppgav redan förra våren att man arbetade med att ta fram en vikbar telefon men att det kunde dröja ett tag innan man presenterade en sådan officiellt. När det gällar de båda pixel-telefonerna med kodnamnen "raven" och "oriole" så misstänker 9to5Google att detta kan handla om kommande Pixel 6-modeller. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pikmin 3 Deluxe kommer till Switch 30 oktober
Med co-op och nya uppdrag

Nintendo fortsätter leverera klassiska Wii U-titlar till Switch. Gänget har meddelat att en ny version av Pikmin 3 vid namn Pikmin 3 Deluxe kommer släppas till Switch 30 oktober. Deluxe-versionen kommer erbjuda originalspelet med lite nya tillskott som co-op-möjligheter, nya svårighetsgrader och ett hint-system som kan vara till hjälp. Utöver det kommer även nya bonusuppdrag läggas till som du kan köra igenom själv eller i det nya co-op-läget. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Twitter-hackares domstolsförhör zoombombades
Någon började sända porr under förhöret

Nu har processen mot de som misstänks ligga bakom det stora datorintrånget mot Twitter förra månaden dragit igång. Datorintrånget innebar att en lång rad kända personers konton kapades och dessa började sedan skicka ut meddelanden som försökte lura in mottagarna i en bitcoin-scam. Det tog bara några veckor innan de som antogs vara skyldiga för intrånget greps och bland dessa fanns bland annat en 17-årig från Florida greps. Igår skulle ett första domstolsförhör med tonåringens advokat genomföras och på grund av pandemin genomfördes denna via videokonferens-tjänsten Zoom. För att allmänheten skulle kunna delta sändes det hela utan något lösenordsskydd eller registreringskrav, något som visade sig vara mindre genomtänkt. Flera av de närvarande på Zoom-förhörer försökte störa detta genom att spela musik och avbryta de som talade med diverse svärord. Det hela verkar ha eskalerat under förhörets gång och till slut togs hela förhöret över av en användare som började streama porrklipp från PornHub till deltagarna i förhöret. Förhöret verkar trots alla ha kunnat genomföras och det hela resulterade i att 17-åringens borgensumma sattes till 725.000. Domaren i fallet sa även att eventuella framtida zoom-förhör kommer att vara lösenordsskyddade och att dessa inte kommer att var helt öppna för allmänheten. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung lovar tre års Android-uppdateringar
För S-, Note- och Z-telefonerna

När det kommer till uppdateringar till Android-telefoner så är standarden att nya enheter får Android-uppdateringar i två år efter telefonens release och säkerhetsuppdateringar upp till tre år. Det är inte svinbra, speciellt jämfört med Apples enheter som får stora mjukvaruuppdateringar fem år efter telefonens release, men Samsung verkar vilja ändra på uppdateringsstandarden en aning. Igår presenterades ett gäng enheter från företaget och under presentationen meddelade Samsung som hastigast att de kommer erbjuda tre års Android-uppdateringar. Eller mer specifikt. Tre generationers OS-uppdateringar. Samsung klargör uttalandet för The Verge och meddelar att uppdateringarna kommer gälla för enheter i S-, Note- och Z-serierna från Galaxy S10 och framåt. Alla enheter i den populära A-serien räknas inte in i planerna, utan endast kompatibla enheter i A-serien kommer få uppdateringar i tre år. I och med att Samsung själva skriver "generations" i stället för år känns dock lite som en friskrivning och gör det möjligt för Samsung att endast erbjuda stora Android-uppdateringar till sina telefoner. Förhoppningsvis kommer det handla nya Android-versioner, så att S10 som skeppades med Android 9 kommer få Android 12-uppdatering nästa år. Tumnagel
34.9°
+
André Stray
0

45 minuter flygning i nya Flight Simulator
Häng med från Paris till Cardiff

Snart släpps Microsoft Flight Simulator 2020 och det verkar vara riktigt grymt. Här får vi se när YouTubern Squirrel flyger en Airbus A320neo från Paris till Cardiff i den nya simulatorn och det är en vacker upplevelse. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

BMW Motorrad presenterar R 18 Dragster
Byggd av Roland Sands

Den världskända designern Roland Sands har fått lägga sin hand på BMW:s nya glidare R 18 som presenterades i våras och resultatet är R 18 Dragster. Så här förklarar Roland hur designtänket kring bygget gick: "With an engine that’s so visibly the center piece, I immediately thought of muscle cars. My family has always been into going fast and my dad was a drag racer, so I thought it made sense to strip the bike down to the essentials and shape it to go fast on a straight track." Det man har gjort är att sänka hela hojen, ta bort baken och modifierat både fram- och bakskärmen. Som ni kan se har man även plockat bort fjädringen bak. Avgassystemet är ett nytt tillverkat för hand i rostfritt stål. Broms- och kopplingshandtag är nytt och framgaffeln har man hämtat från en BMW R nineT. Frambromsarna kommer från BMW S 1000 RR. Den nya dynan är framtagen av företaget Saddlemen. Allt som allt tog bygget ungefär tre och en halv månad att få till. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Det ser brunt ut för xCloud på iOS
Apples App Store-regler sätter käppar i hjulet

Microsofts spelstreamingtjänst Project xCloud har testats sedan i höstas och testet har varit tillgängligt till både Android och iOS. Nyligen meddelade Microsoft att xCloud kommer släppas skarpt, som en del av Game Pass Ultimate, i mitten av september, men streamingtjänsten kommer endast fungera på Android. I och med att xCloud testats på iOS så verkade det bara vara en tidsfråga tills streamingtjänsten skulle släppas skarpt till Apples mobila operativsystem, men nu verkar det som att det inte kommer bli av. Microsoft har meddelat iOS-användare som testar xCloud att testet avslutats och Microsoft skriver detta i ett uttalande till The Verge: “Our Project xCloud preview TestFlight period has ended on iOS and we are focused on delivering cloud gaming as part of Xbox Game Pass Ultimate to Android customers beginning September 15. It’s our ambition to scale cloud gaming through Xbox Game Pass available on all devices.” På grund av Apples appregler var testet på iOS aningen begränsat och spelare hade endast tillgång till Halo: The Master Chief Collection och det var bara 10.000 användare som fick delta i testet. Trots Microsofts vilja att få ut xCloud till samtliga mobila plattformar så lär appreglerna fortsätta sätta käppar i hjulet för verksamheten. Googles spelstreamingtjänst Stadia har liknande problem på iOS och erbjuder endast översikt över ditt Stadia-konto med lite inställningsmöjligheter. Tittar vi på Valves Steam Link-app så tog det nästan ett år för appen att godkännas av butiken och appen godkändes då du streamar spel från din dator och inte från en server. Tumnagel
28.0°
+
André Stray
0

Det blir ingen SEMA-show i år
Kanske blir ett digitalt event istället

För några veckor sedan meddelade Tom Gattuso som är vice president för SEMA-eventen att årets SEMA-show skulle bli av trots pandemin. Det kändes som ett märkligt beslut och något som inte skulle vara hållbart, och nu har man tagit beslutet att skippa showen vilket ändå känns vettigt. Det hela skulle bli för komplicerat att få till och eftersom man befarade att faciliteter och andra service-ställen inte skulle vara tillgängliga skulle det förmodligen bli kaos. Nu fnular man på om det är möjligt att göra eventet digitalt istället, men riktigt hur det ska gå till är oklart för tillfället. Utställare och besökare ska få sina biljettpengar tillbaka. Datum för nästa SEMA är 2-5 november 2021. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

K.G. Nilson och Arket presenterar samarbete
Släpps den 13 augusti

Den svenske bildkonstnären K.G. Nilson och Arket har gått samman och släpper den 13 augusti ett samarbete man döpt till The Colours of KG Nilson. Här har sju av konstnärens abstrakta originalverk tolkats i inredning och på plagg för herr och barn. Priserna sträcker sig från 150 kronor till 990 kronor. K.G. säger följande: "För mig är det viktigt att få skapa konst som är tillgänglig för så många som möjligt. Genom offentlig konst för allmänheten att betrakta, eller som i detta samarbete, genom att kombinera hantverk med vardagsdesign. Det är fantastiskt att se hur min konst har tolkats på ett helt nytt sätt genom samarbetet med ARKET i form av textil, eller tryckt på ett plagg." Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Matty åker på filippinsk mat-fest
I Winnipeg

Här får Matty Matheson lära sig att göra filippinska Longganisa-korvar samtidigt som han får testa på massa mumsig gatumat och bakverk som är populärt i Filippinerna. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Mackmyra presenterar whiskyn Moment 22
Släpps imorgon

Sedan 2011 har Mackmyra lanserat utgåvor i serien Moment och nu lanseras Moment 22. Det är en reinkarnation av destilleriets allra första exklusiva serie Preludium. Whiskyn som är en single malt ska vara smakrik, kryddig och lätt rökig och ha toner av örter, ingefära, anis, arrak, choklad, päronkola och mandelmassa. Släpps i Systembolagets beställningssortiment imorgon klockan 10.00. Flaskan som är på 700 milliliter kostar 1198 kronor. Magnus Dandanell som är affärsutvecklare och försäljningschef hos Mackmyra säger följande: "Namnet Moment 22 kommer från att Preludiumwhiskyn har gjort en ”omöjlig” resa. Först buteljerades den, sedan tappades whiskyn återigen på fat för att ytterligare mogna, och slutligen åter buteljerad efter vår master blenders touch. Hela upplägget är unikt och pedagogiskt, där vi vill demonstrera för alla, både de som älskade och de som var skeptiska till Preludium, hur whisky kan utvecklas. Moment 22 är en svensk maltwhisky fylld av historia. Den internationella lanseringen den 14 maj i år var en succé, flaskorna tog slut på några få minuter, precis som när Preludiumserien lanserades." Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Kändisar vrider på sina huvuden
Inget för den med epilepsi

Duncan Robinson har tagit mängder med bilder på kändisar och deras tillhörande filmaffischer och satt ihop det hela till detta klipp som lär ha tagit en stund att få till. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Vans presenterar samarbete med The Simpsons
Lisa for president!

En av Vans stora höstnyheter är att de har gjort ett samarbete med The Simpsons som mynnat ut i en kollektion med kläder, skor och accessoarer. På grejerna finns som väntat karaktärerna Homer, Marge, Bart, Lisa och Maggie. Även bartendern Moe är med på ett hörn. Allt släpps den 7 augusti. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Korv gjord av bacon
Det här är riktig baconkorv!

Ni vet när man kommer till en korvmoj och beställer en baconkorv? Då får man en vanlig korv som smakar lite bacon och kanske på sin höjd har lite spår av bacon i sig. Ordinary Sausage vände på konceptet och malde istället ner bacon som han sedan gjorde korv av. Bonusklipp nedan. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Buda hem merch från Fyre Festival
Överblivna saker som aldrig hann säljas

Minns ni bedrägeri-härvan Fyre Festival som ägde rum 2017? Nu försöker den amerikanska federala polismyndigheten United States Marshals Service att sälja iväg överbliven merch som aldrig blev sålt på katastrof-festivalen för att få in pengar. Grejerna ligger ute på auktion på länken nedan och det finns tröjor, byxor, kepsar och annat beprydda med Fyre-loggor. Och folk verkar vilja ha det som erbjuds, en keps är exempelvis uppe i över 300 dollar i skrivande stund och en hoodie ligger på 355 dollar. Pengarna som kommer in ska gå till de som blev drabbade av bedrägeriet. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Sällsynt Rolex Daytona såld för rekordpris
Gick för 1.215.000 pund

En Rolex Daytona Paul Newman ref. 6264 "John Player Special" har sålts för 1.215.000 pund av Sothebyx27s vilket är nytt rekord för en klockförsäljning online. Klockan anses av kännare vara en de mest sällsynta och eftertraktade i Daytona-serien och namnet kommer som väntat från dekoren Lotus hade på sina F1-bilar under 70-talet. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Nytt från Action Bronson
Det här är Latin Grammys

Action Bronson släpper nu sitt första nya för året och det är singeln Latin Grammys. I den tillhörande musikvideon får vi se Action härja omkring som kroppsbyggare. Tumnagel
28kg
+
Bobby Green

Ny singel från Laleh
lYssna på Vatten

Det Kommer Bli Bra var Lalehs första singel från det kommande albumet och nu kommer nästa som heter Vatten. Den nya plattan släpps någon gång nästa vår. Tumnagel
18kg
+
Bobby Green

Daze - Superhero
Fredagsklassikern

Med tanke på dagens artikel om musik från Danmark som plockas ned från YouTube kör vi Daze med Superhero som fredagsklassiker tycker jag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Här finns Sveriges godaste glass
Mauri har hittat den

Om man ska hitta Sveriges godaste glass måste man ju egentligen testa alla ställen i hela landet, men det tar ju lite tid. Mauri fokuserade istället på Glassbaren i Bräcke, 31:ans glass och kök och Stebbarps gård för att se vem som klev ut som vinnare. Har du varit på något utav ställena? Tumnagel
71kg
+
Bobby Green