Nästa vecka införs miljözon klass 2 i Stockholm
Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds på Hornsgatan
Den 15 januari, på onsdag nästa vecka, införs miljözon klass 2 på Hornsgatan i centrala Stockholm. Det innebär att endast personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som minst uppfyller kraven för utsläppsklass Euro 5 får köra där. Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds alltså för att luftkvaliteten ska förbättras och för att få ned nivåerna av kvävedioxid (NO2).
Dock kan den nya zonen ge ett motsatt resultat. Stockholms stads miljöförvaltning har sammanställt mätningar från förra året och dessa visar att NO2-nivåerna redan har sjunkit mycket snabbare och kraftigare än vad både miljöförvaltningen och trafikkontoret tidigare förutspått. En fullständig rapport kring detta släpps under våren. Gunnar Söderholm som tidigare varit miljöchef i Stockholm säger till Sveriges Radio P4 Stockholm att miljözoner istället kan göra att människor väljer bensinbilar i stället för dieselbilar vilket enligt Gunnar skulle ge en negativ klimateffekt med en större klimatpåverkan.
Regeringen säger ja till miljözoner för personbilar
Skärpta krav redan från 2020

Trafikdirektör kritisterade miljözoner – fick sparken
Granskning försökte tystas av Daniel Helldén

BMW experimenterar med smarta staket och laddhybrider
För framtidens miljözoner
