m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)
Nu är den här - Volkswagen ID.3

Nu är den här - Volkswagen ID.3
Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

Bil / Volkswagen

"Alla" väntar på elbilen som folket ska ha råd med och Volkswagen hävdar att det är modellen ID.3 som de visar upp idag. Den här har varit i pipen länge men är nu alltså officiellt presenterad med allt vad det innebär. Det viktigaste är ju som väntat hur långt den tar sig på en laddning och vad den kostar. Så hur ser då siffrorna ut?

ID.3 kommer att erbjudas med tre stycken olika räckvidder - 33, 42 eller 55 mil enligt WLTP. Batteripacken är på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Dessa har en garanti på 16.000 mil eller åtta år. Man ska kunna snabbladda 29 mil på 30 minuter om man kör 100 kW. För hemmaladdning har man utvecklat en specifik laddbox. Elmotorn i bilen finns med 150 eller 204 hästar och vridet ska ligga på 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen, fyrhjulsdrift kommer senare och toppfarten anges till 160 km/h.

Bilen ser ut som väntat och det känns som att man redan har haft designen klar för sig. Den sticker inte ut på något vis men ser ändå modern ut och "elbilsmässig", vilket kanske är bra. Helt klart att det är en Volkswagen det handlar om i alla fall. Storleken är lite större än Golf och tack vare att elprylarna tar lite mindre plats är insidan även rymligare. Den mäter 4,26 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. Tjänstevikten ligger på 1719 kilo och i bagagerummet ska man få in 385 liter. Instrumentpanelen bjuder bland annat på augmented reality (tillval) som projiceras upp mot rutan. Som väntat kan man snacka med bilen och för att komma igång med det säger man kort och gott "Hello ID" och sen vad man vill att den ska hjälpa en med.

I Sverige kommer prislappen att starta på under 350 000 kronor. På det priset får man sedan dra bort klimatbonuspremien på 60.000 kronor. De första kunderna ska få sina bilar nästa vår och då handlar det om specialversionen ID.3 1st som man har kunnat förboka. Den har 42 mils räckvidd, ett batteripack på 58 kWh och lite specialprylar som de andra versionerna inte har. Marknadslanseringen av ID.3 kommer att ske nästa sommar.

Allt om ID.3 finns i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Volkswagens nya elbil ID.3 – starten på en ny era

Tillsammans med sina kunder tar Volkswagen klivet in i en era av miljöanpassad mobilitet när nu ID.3 premiärvisas på årets bilsalong i Frankfurt, 10-22 september. ID.3 är den första modellen som baseras på Volkswagens nya MEB-plattform för elbilar. Den är koldioxidneutral, fullt uppkopplad och imponerar med den fantastiska kördynamik som eldriften gör möjlig.

Nya ID.3 premiärvisas på Frankfurtsalongen.
Världspremiär: Med ID.3 presenterar Volkswagen sin första elbil byggd på den nya plattformen MEB.
Lång räckvidd: Skalbart batterisystem ger en räckvidd på upp till 550 km.
Kort laddningstid: Ladda in en räckvidd på cirka 290 km (WLTP) på 30 minuter med ett 100 kW-laddningsuttag.
En elbil för alla: Priset för grundversionen av ID.3 kommer i Tyskland att kosta mindre än 30 000 euro. I Sverige kommer det rekommenderade cirkapriset att starta på under 350 000 kronor.
Hållbar mobilitet: Batteri, distributionskedja, tillverkning... ID.3 är första modellen från Volkswagen som levereras koldioxidneutral.
Design för en spännande elektrisk framtid: Med perfekta former och elegant utstrålning begåvar ID.3 kompaktsbilsegmentet med nyskapande design.
Rent revolutionerande interiör: Open Space-konceptet gör att ID.3 kan bjuda på mer utrymme än någon annan bil i sitt segment.
Intuitiv: Enklare och mer användarvänlig än någonsin – som förare vet man direkt vad som är vad.
Enastående prestanda: MEB-plattformen ger ID.3 en idealisk viktfördelning och dynamiska köregenskaper tack vare bakhjulsdriften.
Maximal säkerhet: En mängd assistanssystem optimerar säkerheten och bekvämligheten.
Ny era efter Beetle och Golf: Med ID.3 tar Volkswagen klivet in i en era av koldioxidfri mobilitet.
Lansering: ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020.
Den första modellen som lanseras är specialversionen ID.3 1st. Den har en räckvidd på upp till 420 km (WLTP) och finns från början i tre utrustningsversioner. Alla ID.3 1st-versioner är utrustade med batterialternativet som har en energikapacitet på 58 kWh, vilket förväntas bli det mest populära.

Serietillverkningen av ID.3 kommer senare att innefatta även ett mindre batteri på 45 kWh som ger en räckvidd på upp till 330 km, och även ett större batteri på 77 kWh för en räckvidd på upp till 550 km. Tack vare 100 kW-snabbladdning är det möjligt att på 30 minuter ladda ID.3 1st med så mycket energi att man kan köra cirka 290 km (WLTP) – alltså betydligt längre än vad som tidigare varit möjligt i kompaktbilsegmentet.

Volkswagen erbjuder en garanti på 8 år eller 160 000 km på ID.3-batterierna vilket säkrar lång livslängd. Även utseendemässigt skvallrar ID.3 om att den är så mycket mer än bara en ny modell. Den visionära designen vittnar tydligt om den nya eran med elektrisk mobilitet. Invändigt tar ID.3 tillvara på alla de möjligheter och fördelar som eldriften innebär för att optimera utrymmet ombord. Med yttermått jämförbara med de för Golf, har ID.3 en interiör som är större än någon annan bil i sitt segment.

Svenskt pris startar under 350 000 kronor

ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland, vilket gör den jämförbar med priset för en typisk kompaktbil om man räknar in miljöbilspremien från staten.

Med hänsyn till valutakurs, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det rekommenderade cirkapriset i Sverige att starta på under 350 000 kronor, exklusive den förväntade klimatbonuspremien på 60 000 kronor.
? Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID.3 har förutsättningarna att bli en riktigt ”folk-elbil”. Vi ser redan ett mycket stort intresse, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Den jämförelsevis låga prissättningen hade inte varit möjligt utan Volkswagens konsekventa strategiska inriktning mot eldrivna bilar och de stordriftsfördelar som är kopplade till detta.

Koldioxidneutral mobilitet

ID.3 är inte bara ett helt nytt bilkoncept, den gör det också möjligt för förare och passagerare att färdas koldioxidneutralt om man laddar batteriet med grön el. ID.3 ligger alltså helt i linje med Volkswagens nya devis ”goTOzero” – en miljöstrategi som ska göra hela Volkswagens-koncernen koldioxidneutralt till år 2050.

Enbart Volkswagen kommer fram till 2023 att ha investerat cirka 9 miljarder euro i elektrisk mobilitet. Fler än 20 eldrivna modeller är inplanerade och under de kommande tio åren räknar man med att tillverka fler än tio miljoner elbilar. Via sitt dotterbolag Elli erbjuder Volkswagen-koncernen redan i dag grön Volkswagen-energi, och företaget är starkt engagerat i uppbyggnaden av laddningsinfrastrukturen.

Volkswagen Sverige har startat ett samarbete med energiföretaget Jämtkraft för att ta nästa steg inom elektrifieringen av transportsektorn. Det första konkreta resultatet av samarbetet innebär att Volkswagens elbilskunder erbjuds möjlighet att ladda sina bilar med 100 % förnybar energi från Jämtkraft.

Första elbilen baserad på nya MEB-plattformen

ID.3 är den första Volkswagen-modell som är baserad på nya Modular Electric Drive Kit (MEB). Alla kommande ID.-modeller blir också de helt eldrivna. Denna drivning har optimerats runt batteriet för att ge maximal räckvidd och samtidigt hålla kostnaderna så låga som möjligt. MEB-plattformen innebär också många andra fördelar, till exempel för placeringen av drivningskomponenterna och för utrymmet i kupén.

Eldriften i ID.3 består i första hand av en synkron permanentmagnetmotor med kraftelektronik och växellåda som allt sitter integrerat i bakaxeln. Det platta högspänningsbatteriet har på ett platsbesparande sätt placerats i underredet. Olika hjälpsystem, som en luftkonditioneringskompressor, sitter integrerade fram.

Kraftelektroniken reglerar flödet av högspänningsenergi mellan motorn och batteriet och omvandlar den likström som lagras i batteriet till växelström för motorn. Samtidigt får bilens 12-voltssystem sin lågspänningsenergi från en DC/DC-konverter.

Motorkraften överförs till bakaxeln via en 1-stegad växellåda. Motorn, kraftelektroniken och växellådan sitter i en och samma kompakta enhet. Genom att batteriet sitter placerat i underredet får ID.3 en mycket låg tyngdpunkt, precis som en tävlingsbil. Resultatet är en föredömligt neutral körkarakteristik. ID.3 karakteriseras också av ett idealiskt viktfördelningsförhållande mellan fram- och bakaxeln. I kombination med bakhjulsdriften svarar detta för enastående prestanda på vägen.

Första familjemedlemmen

ID.3 är den första modellen i en hel familj. Alla familjemedlemmarna kommer att bära namnet ”ID.” Syftet är att underlätta ett genombrott för e-mobiliteten och kunna erbjuda elbilar för miljoner människor. ID. står för intelligent design, identitet och framsynt teknik. I den här processen är dock inte ID. en förkortning för en speciell term utan snarare en symbol för de olika egenskaper som dessa bilar är begåvade med: automatiserad och utsläppsfri körning, intuitivt handhavande och personlig uppkoppling.

Numret 3 är signifikant på två sätt. Dels indikerar det att bilen tillhör kompaktklassen, dels blir ID.3 det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i Volkswagens historia ? efter Beetle och Golf.
? Med ID.3 börjar vi i mitten, märket Volkswagens kärna, där majoriteten av modellerna och försäljningsvolymen finns. Numret 3 signalerar också att vi kan expandera i segmenten ovanför och under den. Vi har mycket på gång, säger Jürgen Stackmann, styrelseledamot för Volkswagen med ansvar för försäljning och marknadsföring.

Gör hållbarheten nåbar

ID.3 är den första bil från Volkswagen som tillverkas koldioxidneutralt genom hela leverantörskedjan. Hållbarheten konkretiseras redan vid tillverkningen av batterierna. De anläggningar som framställer battericellerna till bilen batterier använder uteslutande grön el. Detsamma gäller komponenttillverkningen, lackeringsverkstäderna och monteringsbanden vid ID.3-fabriken i Zwickau.

Volkswagens anläggning i Sachsen är pilotfabrik för ID.3. Sedan 2017 har all extern energi här kommit från vattenkraft, alltså från en förnybar energikälla. Om koldioxidutsläpp inte skulle gå att undvika någonstans i leverantörskedjan kommer företaget att kompensera för dessa genom investeringar i klimatskyddande projekt. Det gör att återförsäljarna kommer att lämna över ID.3 till sina kunder som en koldioxidneutral produkt.

För att försöka bibehålla koldioxidneutraliteten även under bilens användningsfas, har ID.3-ägarna möjlighet att använda Volkswagens dotterbolag Ellis breda produktutbud, från avtal med naturligt producerad energi till sina hem, till laddningspunkter hos alla de 4 000 Volkswagen-återförsäljarna och -serviceverkstäderna runt om i Europa. Dessutom planerar ”Ionity” (ett joint venture som Volkswagen är delägare i) att fram till 2020 sätta upp 400 ultra-snabbladdningsstationer med grön el (om sådan finns i landet) längs Europas huvudvägar.

Volkswagen arbetar också med ett koncept för att ge uttjänta högspänningsbatterier ett andra liv som stationära energikällor. Dessutom utvecklar företaget olika koncept för sluten återvinning i syfte att kunna garantera koldioxidneutralitet även efter att bilen tjänat ut.

Gratis energi för ID.3 1st

Volkswagen WeCharge ger köparna möjlighet att ladda sin ID.3 1st gratis under ett helt år, från det att bilen registreras och upp till maximalt 2 000 kWh. Erbjudandet gäller vid alla laddningsstationer som ingår i WeCharge som i dag har fler än 100 000 laddningspunkter runt om i Europa. Till exempel ingår Ionity-nätverket i WeCharge.

Framsynt design

Tack vare sin nyutvecklade design, kan man direkt se att ID.3 är en utsläppsfri bil – och en bil som har potentialen att bli en ny ikon. Framförallt är det den innovativa mixen av design och teknik som lägger ID.3 på samma nivå som bilikonerna Beetle och Golf. Det här är designen för en ny era, en design som länkar samman sina naturliga former och bilens användarvänlighet med ett karakteristiskt ”leende” i fronten. Designad för en spännande elektrisk framtid begåvar den kompaktsbilsegmentet med nyskapande design. Ett exempel är att den följer mottot ”Ljus är morgondagens krom” genom att på flera ställen framhäva bilens design med hjälp av LED-belysning.

Det viktigaste är nog ändå att bilen skickar ut tydliga signaler: ID.3 är en bil som interagerar med människor. Detta visar sig ibland annat i renodlad, avskalad stil, maximal precision in i minsta detalj, en charmig front, ikoniska C-stolpar, svepande ytor och uttrycksfulla hjul med sportiga lättmetallfälgar (18", 19" eller 20") som redan från första början utlovar en helt ny körupplevelse.
? Med ID.3 styr Volkswagen in i framtiden. Den naturliga stilen och den helt intuitiva användarupplevelsen visar på ett nytt, elektriskt tänkesätt, säger Klaus Bischoff, Volkswagens designchef.

Fronten: Se mig i ögonen!

En elbil behöver inga stora luftintag för att få kylning. Det gör att designen fram ändras på nästan varenda punkt. Redan på kultmodellerna ”Bubblan” och ”Folkabussen” gjorde sig Volkswagen kvitt med kylargrillar i fronten. Därför intar andra detaljer, som strålkastarna, huvudrollen där.

På ID.3 har de en gång statiska strålkastarna fått lämna plats för LED matrix-strålkastare med en ljusstyrka på 750 lumen och den dynamiska helljusfunktionen Dynamic Light Assist, som med hjälp av en kamera på vindrutan analyserar trafiken, både den framförvarande och den mötande.

Med dessa data i botten sätter Dynamic Light Assist automatiskt på helljuset i hastigheter över 60 km/h och behåller det på, utan att blända mötande trafikanter. Det gör att en betydligt större del av vägen och vägrenen lyses upp när det är mörkt. När man närmar sig sin parkerade ID.3 1st, blinkar LED-matrix-strålkastarna dessutom med ”ögonlocken” för att hälsa välkommen – på ett vänligt och nästan mänskligt sätt.

Silhuetten: Helt nya proportioner

Betraktad från sidan domineras ID.3 av sina helt nya proportioner och sin nya stil. De korta överhängen är endast möjliga med en elbilsplattform. Den långa hjulbasen får bilen att sträcka ut sig på längden. Designen domineras av precision in i minsta detalj och av sin renodlade och visionära karaktär. De svepande ytorna under mittlinjen ger ID.3 ett harmoniskt helhetsintryck.

Den diamantformade ”ID. Honeycomb”-dekoren på C-stolparna är en effektfull designdetalj som hämtat inspiration från bikakornas layout, en av naturens mest imponerande former. Bikakor är superlätta, extremt stabila och miljömässigt 100 % hållbara och passar därför perfekt som symbol för idén bakom MEB-plattformen. Här påminner designen om bikakeprincipen – alltid med precis samma struktur, och alltid möjlig att komplettera individuellt.

Bakpartiet: stilfullt och effektivt

Bagageluckan av glas skiljer ut sig med sin mörka färg. Den sträcker sig tvärs över hela bakpartiet. På sidorna karakteriseras den stora bakrutan av stora aerodynamiska detaljer. Längre ned delas bakpartiet upp av horisontella, mycket smala LED-baklyktor. Det högblanka panoramasoltaket av glas har en svart ram och är det största i sitt slag Volkswagens hela modellutbud. Glastaket öppnar inte bara upp för en himmelsk vy utan ger också mer plats i huvudhöjd för att inte tala om en påtaglig känsla av rymd.

Kompakta yttermått

ID.3 tar tillvara all den frihet som en elbil ger formgivarna. Den är på det hela taget lika lång som en Golf, men tack vare sina kortare överhäng har ID.3 en längre hjulbas än alla andra bilar i sin kategori. I siffror betyder detta att fyradörrars ID.3 är 4 261 mm lång, 1 809 mm bred och 1 552 mm hög. Hjulbasen mäter 2 765 mm. Enligt DIN-standarden har den en minsta tjänstevikt på 1 719 kg och den maximala lastkapaciteten ligger på mellan 461-541 kg beroende på utrustning.

Tvärsnittsytan bak är bara 2,36 m3, vilket bidrar till bilens låga luftmotståndskoefficient på 0,267. ID.3 har en vändradie på endast 10,2 meter – fullt jämförbart med den för en småbil, och helt perfekt i staden.

Alla som vill ta med cykeln på sin ID.3 kan enkelt göra detta med hjälp av ett speciellt fäste. Fästet passar inte bara för cykelhållare utan också för andra transporthållare (maximal vertikal belastning på fästet: 75 kg).

Revolutionerande interiörkoncept

Ingen kardantunnel, kortare överhäng: ”Open Space”-interiören i ID.3 skapar ett förvånansvärt stort utrymme och blir till en ny norm i kompaktbilssegmentet, bland annat tack vare att rymligheten upplevs lika stor som i en bil i mellanklassen. Femsitsiga ID.3 1ST har en bagageutrymmesvolym på 385 liter.

Passagerarna i ID.3 kan njuta av ett nytt kupéutrymmeskoncept med ny design och layout. Volkswagen har gett det rena, luftiga utrymmet namnet ”Open Space”. De skulpterade, svepande ytstrukturerna har hämtat inspiration från naturen – bionisk design istället för kall ingenjörskonst. Tack vare de organiskt formade ytorna och mjuka kurvorna, förstärker designen känslan av rymd.

Intuitivt handhavande

ID.3 interagerar med sin förare och sin omgivning. Som förare vet man direkt vad som är vad på förarplatsen – allt är intuitivt. Förutom instrumentdisplayen, hittar vi en centralt placerad, nyutvecklad 10"-pekskärm som ger föraren tillgång till all viktig information. ID. Light hjälper föraren via en LED-list vid navigering och kan till exempel också varna föraren att det är dags att bromsa om en kritisk situation skulle uppstå.

Tillvalet AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet) kan visa all viktig information direkt på vindrutan. Information ser dock ut som den vore placerad på 3-10 meters avstånd framför bilen vilket gör att föraren inte behöver ta blicken från vägen. Alla reglage, även de på den elektriskt justerbara multifunktionsratten, är beröringskänsliga. Det är endast fönsterhissarna och varningsblinkern som styrs via konventionella tryckkontakter.

Med den intelligenta röststyrningen kan man styra olika funktioner med naturligt tal. Föraren och framsätespassageraren behöver bara säga ”Hello ID.” för att snabbt väcka röststyrningen till liv. ID. Light signalerar visuellt till den som ID.3 besvarar för tillfället. Tack vare App-Connect, kan man på ett par sekunder dessutom koppla samman ID.3 med sin smartphone.

Hjälpsam i alla lägen

Förarassistansfunktionerna använder bland annat en multifunktionskamera (på vindrutan) som också kan läsa av vägmärken. Till ID.3:s säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner hör bland annat närområdesbevakningen Front Assist med autobromsen City Emergency Brake System och fotgängarigenkänningen Pedestrian Monitoring, multikollisionsbroms, filhållningsassistenten Lane Assist, filbytesassistenten Side Assist, Park Assist med backkamera, liksom det nyckellösa låssystemet Kessy Advanced med belysta dörrhandtag.

Tack vare standardmonterade Park Distance Control med bromsfunktion kan man undvika de flesta parkeringsmissöden. Assistanssystemet kan förhindra kollisioner, och om inte detta skulle vara möjligt, åtminstone minska kraften i en sådan genom att nödbromsa bilen i ett så sent skede som möjligt. Systemet bromsar ner bilen till stillastående – när man backar i hastigheter mellan 1,5-10 km/h, och när man kör framåt i hastigheter mellan 2,5-10 km/h.

Infotainment som imponerar

Multimediasystemet i ID.3 innehåller bland annat ett uppdateringsbart navigationssystem. Den praktiska komforttelefonifunktionen ger också tillgång till induktiv laddning för smarta telefoner. Ljudsystemet kan preppas med ett Beats-paket som med åtta högtalare plus en subwoofer svarar för en ljudbild som på en live-konsert.

Specialversionen ID.3 1st finns i tre utrustningsversioner

ID.3 1ST kommer att finnas i tre fasta utrustningsversioner som alla uppfyller vanliga kundönskemål. Dessutom kan man välja färg på karossen och interiören. ID.3 1st drivs av en elmotor på bakaxeln. Motorn har en effekt på 204 hk och levererar ett maximalt vridmoment på 310 Nm. Topphastigheten ligger på 160 km/h.

ID.3 1st har ett batteri med en energikapacitet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till 420 km enligt körcykeln WLTP. Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 11 kW (växelström) eller 100 kW (likström). Vid laddning med likström är det möjligt på 30 minuter ladda batteriet så mycket att det räcker för att köra 290 km.

Grundversionen av ID.3 1st är som standard utrustad med ett navigationssystem, digitalradio (DAB+), stolvärme, rattvärme, armstöd fram och 18-lättmetallfälgar – motsvarande Comfort-utrustning í kompaktbilsegmentet.

ID.3 1st Plus är också försedd med ett backkamerasystem, adaptiv farthållare och med det nyckellösa lås- och startsystemet Kessy Advanced. Interiören i ID.3 1st Plus bjuder dessutom på designsäten, en mittkonsol (med två belysta och jalusiförsedda USB C-uttag bak) liksom med ambientebelysning. Till den utvändiga utrustningen hör tonade rutor, exteriörpaketet Style i silver, LED matrix-strålkastare, matrix-sidobelysning, -bromsljus, -blinkrar och -baklyktor samt 19"-lättmetallfälgar.

Toppversionen ID.3 1st Max är dessutom utrustad med en AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet), ett ljudsystem från Beats, ett stort panoramaglastak som ger extra rymdkänsla, och med 20"-lättmetallfälgar. Denna utrustningsvariant kompletteras av ett filhållningssystem med Emergency Assist, ett filbytessystem, komforttelefoni med sladdlös högspänningsladdning, komfortsäten, plant lastgolv och stora 20"-lättmetallfälgar.

Inför bilsalongen i Frankfurt har Volkswagen redan fått fler än 30 000 förbokningar av ID.3 1st. De flesta av förbokarna bor i Tyskland, Norge, Nederländerna, Sverige och Storbritannien. Produktionen av ID.3 1st Edition ska som planerat påbörjas i slutet av 2019. De första bilarna levereras i mitten av 2020. Det svenska priset för ID.3 1st kommer att kommuniceras inom kort.

Tre batteristorlekar från start

Vid marknadslanseringen sommaren 2020 kommer det att finnas tre olika batteristorlekar till ID.3. Specialversionen ID.3 1st är baserad på det mellanstora batteriet. Senare kommer detta att kompletteras med en grundvariant. Batteriet har en energikapacitet på 45 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 330 km (WLTP). Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 7,2 kW (växelström) eller 50 kW (likström). Som tillval finns snabbladdning med 100 kW likström. Grundversionen av ID.3 har en topphastighet på 160 km/h.

Det största batteriet har en energikapacitet på 77 kWh vilket ger bilen en räckvidd på upp till 550 km (WLTP). Batteriet kan laddas från en växelströmskälla med en maximal laddningseffekt på 11 kW och med upp till 125 kW från en likströmskälla.

Räckvidder som möter kundkraven

Beräkningen av räckvidderna har gjorts på rullande landsväg och är utförda i överensstämmelse med det 2017 införda testförfarandet WLTP. Den faktiska räckvidden beror på faktorer som körstil, hastighet, användande av komfortfunktioner och andra förbrukare, utomhustemperaturen, hur många man är i bilen, hur stor last man har ombord och topografin.

Beroende på användningsprofil, kommer 80 % av förarna ändå kunna köra mellan 230 - 330 km med det mindre batteriet (45 kWh), mellan 300-420 km med det medelstora batteriet (58 kW) och mellan 390-550 km med den största batteriversionen (77 kWh) utan att behöva ladda. Den lägre av de angivna räckvidderna täcker även resor i måttlig landsvägsfart och i låga vintertemperaturer. Körning i framförallt stadsmiljö resulterar naturligtvis i längre räckvidder än de som WLTP-värdena indikerar.

Bekväm laddning med Volkswagen laddbox

Vid lanseringen av ID.3 kommer Volkswagen att erbjuda prisvärda laddningsstationer för att ladda bilen hemma. Laddaren kommer att finnas i två versioner som har olika laddningseffekt. Som tillval kan laddningsstationen fås med datalänk och fjärråtkomst, och vid behov även med integrerad elmätare.

Beroende på version kommer enheterna också ha uppkopplade funktioner, till exempel styrning via en app eller fjärrservice. När laddningsstationen väl installerats kan man som ID.3-ägare alltså enkelt koppla in och nattladda bilen.
2531 röster Är du sugen på en ID.3?
58.7°
0

Nu är den här - Volkswagen ID.3

Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

Kolla in allt som Amazon presenterade igår
Gaming och smarta hemmet i fokus

Har du kikat in på Feber tidigare under dagen så har du antagligen sett att Amazon och deras dotterbolag Ring och Eero visade upp en herrans massa grejer igår. I det här klippet har CNET sammanställt alla nya produkter som Amazon och Ring presenterade igår och som snart kommer att släppas på marknaden. Det handlar bland annat om Rings autonoma övervakningsdrönare Alwyays Home Cam, Rings första övervakningskamera för bilar Car Cam, nya routrar från Eero, Amazons nya cloudgaming-tjänst Luna, den nya övervakningstjänsten Alexa Guard Plus samt lite nya smarta högtalare och skärmar från Amazons Echo-serie. I de inlänkade artiklarna nedan hittas de artiklar vi skrivit tidigare idag om Amazon, Rings och Eeros nya grejer. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sista Left 4 Dead 2-uppdateringen är här
The Last Stand Update kommer med mer än bara ny bana

Left 4 Dead 2 fyller elva nästa månad, men det betyder inte att spelet lämnats åt sitt öde. Nu har en sista stor community-utvecklad uppdatering släppts till spelet och lägger till en ny kampanj, samt lite annat smått och gott. The Last Stand Update heter nymodigheterna och utöver kampanjen med samma namn som uppdateringen får spelare även lägga vantarna på nya vapen, slåss mot nya fiendetyper och höra lite oanvänd dialog. Som grädde på zombiemoset kommer Left 4 Dead 2 vara gratis att lira fram till 28 september, så om ni lyckats undvika spelet sedan det släpptes för elva år sedan så kan ni testa det i helgen. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Doug spanar in en Lamborghini Centenario Roadster
Mer än en uppsminkad Aventador?

Det har nu gått fem år sedan vi för första gången fick se Lamborghini Centenario. Modellen baseras på Aventador men ser ännu lite fräsigare ut. I augusti 2016 presenterades den som Roadster, eller cabriolet som man också kan säga. En sådan har nu Doug DeMuro spanat in för att se hur den egentligen skiljer sig mot en vanlig Aventador. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Nu kan Alexa övervaka hemmet
Amazon lanserar Alexa Guard Plus

Amazon har presenterat en ny övervakningstjänst vilket ger användare av smarta prylar med Alexa-stöd möjlighet att använda dessa som en slags husvakt. Amazons nya tjänst kallas för Alexa Guard Plus och den håller koll på om brandlarm eller andra larm går igång när husägaren inte är hemma. Med tjänsten får Alexa även möjlighet att upptäcka andra ovälkomna ljud i hemmet, till exempel vid inbrott, och kan skicka meddelande om detta till husets ägare. Förutom övervakningsfunktionen kan Alexa skälla som en hund och tända hemmets smarta belysning om den upptäcker något som den tror kan röra sig om en potentiell inbrottstjuv. Dessutom kan ägaren när den är hemma be Alexa att tillkalla räddningstjänst om det skulle ha skett en olycka i hemmet. Alexa Guard Plus kommer initialt bara att vara tillgänglig i USA. Där kommer tjänsten att kosta 5 dollar i månaden eller 50 dollar om året. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skisser på Hyperoden Giocattolo Marcella
Raggarbil möter hyperbil

En australiensare vid namn Paul Halstead håller på att utveckla en egen hyperbil som han kallar för en Hyperod. Här har han blandat klassisk raggarbils-design med futuristiska former. Chassiet ska vara i kolfiber och bakom sittbrunnen finns en W16-motor som består av två stycken LS7-V8:or som man smackat ihop. Effekten anges till 1400 hästar och till paketet sitter en sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Som vi kan se på skisserna finns det plats för tre stycken personer där föraren precis som i McLaren F1 sitter i mitten. Barry Lock som var ingenjör på McLaren F1-tiden är faktiskt inblandad även i detta projekt. Bilen saknar tak och dörrar, men ska vara så låg att det bara är att kliva över kanten för att komma i den. Målet är att bilen ska visas upp på Pebble Beach Concours d’Elegance i juli 2022. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Asus kör PC-fest med Ampere-fokus i helgen
Det lär bli en del RTX 30-snack och PC-moddande

Som känt är det lite svårt att köra fysiska event i dessa tider, men trots det finns det prylar av olika slag företag vill visa upp. Asus har bestämt att anordna en digital hårdvarufest vid namn ROG Live och festligheterna kommer det serveras lite nyheter på PC-fronten och inte helt oväntat kommer en hel del fokus ligga på Nvidias nya RTX 30-kort. Festligheterna kommer rulla i morgon och på söndag mellan 16:00 och 22:00 och schemat hittar ni nedan. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Amazon Eero får stöd för Wi-Fi 6
Snabbare routrar på ingång från Amazon

Amazons dotterföretag Eero visade igår upp en kommande version av sin wifi-lösning i samband med att Amazon visade upp en lång rad grejer från sig själva och andra företag man äger. Den största nyheten med de kommande routrarna från Eero är att dessa nu kan får stöd för Wi-Fi 6, den senaste och snabbaste versionen av wifi-standarden. De får även en inbyggd Zigbee-hub som kan användas för att koppla ihop och styra smarta hem-prylar som finns i nätverket. Det handlar om två nya routrar, Eero 6 och Eero Pro 6, samt repeatern Eero 6 extender. Eero 6 är en dualband router som kan täcka in en yta på runt 140 kvadratmeter vilket är samma täckningsyta som repeatern Eero 6 extender kan täcka in. Eero Pro 6 har tre band, två för wifi via 5Ghz och ett för wifi via 2.4Ghz, och kan täckas en yta på runt 185 kvadratmeter. Routrarna som Amazon visade upp igår kan användas för att bygga upp så kallade mesh-nätverk om man vill täcka in ännu större ytor med wifi. Eero 6 kostar 130 dollar, Eero 6 extender kostar 90 dollar och vill man ha en Eero Pro 6 så kostar denna 230 dollar. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Utopia ute nu på Prime Video
Bara att börja bingea

Över två år har gått sedan vi fick reda på att Amazon beställt en amerikansk version av den brittiska kultserien Utopia och nu är den nya versionen här. Första säsongen av serien, som för övrigt består av åtta avsnitt, har blivit tillgängliga på streamingtjänsten och kan skådas precis nu. Länk till Utopia har ni här nere till vänster. I Utopia får vi följa en grupp individer som stöter på en grafisk novell som inte bara gör gänget till ett mål för en hemlig organisation, utan belastar även gruppen med uppgiften att rädda världen. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Det här är uppdaterade Hyundai i30 N
Nu med dubbelkopplingslåda

Efter en teaser är nu uppdaterade Hyundai i30 N presenterad. Bilen har förutom lite fräschare utseende fått en ny åttastegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten och nya förarassistans- och säkerhetsfunktioner. I fronten sitter nya LED-strålkastare med V-formade varselljus. Hatchbacken får även uppdaterade bakljus med LED i sig. Det finns sju stycken olika lacker att välja mellan och Performance Blue kallas den vi ser här. Väljer man till Performance Package får man bland annat 19-tumsfälgar som är 14,4 kilo lättare än de tidigare 19-tummarna som erbjöds. Fälgarna är skodda med Pirelli P-Zero-däck. På insidan kan man nu för första gången välja till N Light Seats. Det är ännu sportigare framstolar som är 2,2 kilo lättare än standardstolarna. De är i läder och Alcantara och har sömmar i blått. N-loggan i nackstödet är upplyst. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Performance Package ger dig dock 280 hästar och 392 newtonmeter. Vill du inte ha den nya dubbelkopplingslådan kan du även få bilen med sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Uppdaterade i30 N lanseras i Sverige i början av nästa år. Pris kommer att presenteras längre fram. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Namn och storlekar på iPhone 12 läcker
Säg hej till iPhone 12 mini

I mitten av oktober väntas Apple presentera nya iPhones och det har länge ryktats om att det kommer att bli fyra olika modeller. Nu har det dykt upp bilder på vad som verkar vara etiketterna till skal till lurarna och här bekräftas storlekarna men också namnen. Det kommer alltså komma två vanliga iPhone 12 och två iPhone 12 Pro. Vanliga iPhone 12 och iPhone 12 Pro kommer att vara lika stora och ha en skärm på 6,1 tum. Sedan kommer det också en iPhone 12 Pro Max så klart och den är på 6,7 tum. Den stora, eller lilla, nyheten i år är miniversionen av iPhone 12 som kommer att få namnet iPhone 12 mini. Noterbart är att Max heter Max med stort m och mini heter mini med litet m, precis som på Mac mini. Storleken på minin kommer att bli 5,4 tum och eftersom det är mindre trams runt skärmen på denna än på iPhone SE så kommer den fysiskt att bli mindre. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Hundratusentals kondomer tvättades och såldes som nya
Mindre fräsch affärsidé

Att återanvända begagnade grejer är något som blivit modernt men ett företag i Vietnam verkar nu ha dragit detta till sin spets. CNN rapporterar att vietnamesiskt polis har slagit till mot några som tvättade använda kondomer och sedan förpackade om dem och sålde dem som nya. Det här är givetvis varken hygieniskt eller särskilt bra då kondomer är tillverkade för engångsanvändning. Använder man dem fler gånger ökar risken att de går sönder vilket gör att de förlorar sitt syfte. Vid tillslaget ska polisen ha konfiskerat vad man uppskattar ska vara runt 345.000 kondomer som tvättats och packats om. Det är oklart var de begagnade kondomerna härstammade från och likaså om någon av de begagnade kondomerna faktiskt hann säljas vidare till köpare innan polisen ingrep. Här ovan kan ni kolla in ett inslag från den vietnamesiska tv-kanalen VTV vilket visar lite bilder från den rätt så snuskiga verksamheten. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify siktar på att göra film och tv av podcasts
Börjar samarbete med produktionsbolaget Chernin Entertainment

Spotify har meddelat att man inlett ett flerårigt samarbete med produktionsbolaget Chernin Entertainment vars syfte är att utveckla en del av Spotifys exklusiva podcasts till tv-serier, filmer och nyhetsprogram. Spotifys innehållschef Dawn Ostroff säger om det nya samarbetet: "At Spotify, we believe that the extraordinary growth of audio will continue to attract the world’s great creators and make podcasts a premier destination for original IP. As we continue to expand our content ambitions, we are thrilled to collaborate with Peter Chernin, who, along with his exceptional team, are the perfect partners to help us share these stories with audiences across mediums and around the world. Together, we can usher in a new era for podcasts as source material." Chernin har redan börjar göra tv-serie av Pineapple Street Medias podcast The Clearing som sänds exklusivt på Spotify. Chernin Entertainment har tidigare gjort filmer och tv-serier som till exempel Ford v Ferrari, The Planet of the Apes Trilogy, The Greatest Showman, Hidden Figures, New Girl, See och Truth Be Told Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det kan straffa sig att smita före i kön till högskoleprovet
"Hackers" kan eventuellt få sina provresultat underkända

I morse öppnade kön till att skriva årets högskoleprov, ett prov som i år fått ett begränsat antal platser på grund av pandemin. Tidigt upptäckte någon att det var förhållandevis enkelt att ta sig förbi kön om man hade lite kodar-talang vilket nu även har kommit till de ansvariga för högskoleprovets kännedom. Från deras håll sägs det nu att systemet är utformat för att hitta dem som fuskat sig före i kön och att man kommer att ta hänsyn till detta när platserna för att skriva högskoleprovet delas ut. Eventuellt kommer de som fuskat och faktiskt får skriva provet få sina resultat underkända i efterhand. Peter Honeth är högskoleprovets nationella samordnare och han säger till Aftonbladet: "Systemet är utformat på ett sätt så att de som har gått före kommer kunna fångas upp i efterhand. De kommer alltså upptäckas.Vi har inte tagit några beslut än. Men teoretiskt sett kan vi ta bort provresultatet för de personer som har gått före i kön, om det ens hinner gå så långt att de kan genomföra provet." Totalt finns det 27.600 platser till höstens högskoleprov och när anmälan till kön varit öppen i tre timmar hade 33.000 personer ställt sig i denna. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

LinkedIn har nu Stories
Som Instagram, fast mer professionellt

LinkedIn har testat Stories sedan februari, men nu har funktionen släppts för samtliga användare. Stories i LinkedIn fungerar ungefär på samma sätt som på Instagram, och andra sociala medier, och du kan lägga upp en bild eller en kort video, slänga på lite text och effekter och sedan kan dina vänner och följare på LinkedIn ta del av materialet i upp till ett dygn. Dina, och andras, stories finns tillgängliga i toppen av appen, som för övrigt fått lite ny design. Utöver Story-tillägget har tjänstens sökfunktion fått lite extra kärlek i form av filteralternativ samt att meddelandefunktionen har fått emoji-reaktioner. Senare i oktober kommer det även bli möjligt att starta videosamtal i chatten via tjänster som Zoom, Microsoft Teams och Slack. Tumnagel
22.0°
+
André Stray
0

Ferrari Omologata - specialbygge baserat på 812 Superfast
Kaxig röv!

Den som har lite för mycket pengar kan gå till Ferrari och be dem bygga en specialversion i ett exemplar som ingen annan har eller kan köpa. Det är precis vad någon har gjort och Omologata är det senaste att dyka upp som en one-off. Den här är baserad på modellen 812 Superfast och det enda utseendemässigt som den har kvar är vindrutan och strålkastarna - allt annat är specialbyggt just för Omologata. Grillen har en ny design precis som framskärmarna som biffat till sig lite. Bakrutan har ersatts med en inbyggd laxtrappa och de nya runda bakljusen har flyttats långt in i karossen. För att runda av baken sitter en läpp på bakluckan och en massiv diffusor med fyra avgaspipor i. Insidan får vi tyvärr inte se så mycket av men här finns bland annat fyrpunktsbälte, blåa sportstolar och massa kolfiber. Om man gjort något med motorn är oklart. Standard bjuder 812 Superfast på en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som ger 800 hästar och 718 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa 340 km/h. Bilen är beställd av en kund i Europa och på önskelistan stod "create a futuristic design with distinctive elements reinterpreted in a fresh manner to provide potential for a timeless shape that is certain to leave a lasting impression". Från start till mål tog bilen två år att få fram. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Bang & Olufsen presenterar Beoremote Halo
Kontrollera musiken på Bang & Olufsen-högtalare med stil

Har du lagt ner ett par hundra tusen på finfina högtalare från Bang & Olufsen? Då kanske det kan vara en bra idé att lägga vantarna på en dedikerat fjärrkontroll till högtalarna för att differentiera sig ytterligare från pöbeln. Bang & Olufsen har presenterat en ny fjärrkontroll till sina högtalare vid namn Beoremote Halo som ni kan lägga vantarna på för 7750 kronor. Beoremote Halo är en enkel och intuitiv fjärrkontroll till Bang & Olufsen-högtalare som kommer med en pekskärm som visar vad för ljud som spelas och låter dig interagera med musiken. Kontrollen har fyra favoritknappar där du kan spara spellistor eller specifika radiokanaler. Pekskärmen lyser upp så fort du kommer i närheten av den så att du alltid kan vara redo att dra igång en trudilutt och fjärrkontrollen kan antingen fästas på en vägg eller placeras på en platt yta med ett ställ som dubbeljobbar som trådlös laddare. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Daniel Ek ska investera 10 miljarder i europeiska startups
Spotify grundare satsar på "moonshots"

Spotify grundare Daniel Ek uppgav under ett online-tal på tech-konferenen Slush att han kommer att investera 1 miljard euro, motsvarande 10,6 miljarder kronor, av sina egna pengar i europeiska startup-företag som pysslar med så kallade "moonshot"-projekt. "Moonshot" är ett begrepp för projekt som oftast utforskar och utvecklar nya tekniker och applikationer som kanske inte är särskilt lönsamma på kort sikt men kanske kan bli viktiga på lite längre sikt. Ek sa bland annat under sitt framförande: "I will devote €1 billion of my personal resources to enable the ecosystem of builders to achieve [the] European dream over the next decade.I will do so by funding so-called moonshots focusing on the deep technology necessary to make a significant positive dent, and work with scientists, investors, and governments to do so." Att Ek planerar att investera en betydande del av sin förmögenhet, det uppskattas att Daniel Ek har en sådan på lite över 3 miljarder euro, ska primärt bero på att han önskar att det skapas fler större europeiska företag på den globala tech-scenen. Ek säger vidare: "Despite the ingredients we already have here in Europe, we are still not realizing our full potential. Our thinking can be too short-term, and we tend to be hesitant to take the risks involved in sticking it out on our own and embracing the unknown. Time and again we see our brilliant entrepreneurs handing over their companies to the largest bidder before their ideas have even been fully realized– indeed before they have time to evolve into something even more promising. Too often we see all the well-educated talent I’ve spoken about in a mass exodus to the U.S." Daniel Ek har tidigare investerat i företag som Kry, Werlabs, Swedish Stirling och Student.com. Tumnagel
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Burton Snowboards öppnar konceptbutik
I Stockholm Den 15 oktober

Det börjar bli dags att ställa undan trädgårdsmöblerna och istället börja fundera på saker att åka på i vinter. Den 15 oktober kommer lämpligt nog Burton Snowboards att öppna upp en konceptbutik i Stockholm. Butiken kommer att ligga på Norrlandsgatan 20 och i den kan man spana in de senaste snöbrädorna tillverkaren har att erbjuda. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Nu kan du köpa Nespresso-maskinen Vertuo Next
Kan brygga en hel kanna kaffe

Vertuo Next är namnet på Nespressos senaste kaffemaskin och nu går den att köpa. Det som gör den här lite speciell är att den kan brygga en hel kanna (535 milliliter) kaffe vilket motsvarar 3-4 koppar. Vid lanseringen släpps även det nya kaffet Vertuo Carafe Pour-Over Style som innehåller Arabicabönor från Peru och Colombia och som har en rostad och rökig smak. Det släpps även en matchande glaskaraff som rymmer 750 milliliter. Vertuo Next kostar 1699 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Modjo - Lady (Hear Me Tonight)
Fredagsklassikern

Vi åker även denna vecka tillbaka 20 år till år 2000 när Modjo släppte Lady (Hear Me Tonight). Det här var den franska duons debutsingel och den fullkomligt exploderade. Hamnade i topp på minst tio stora listor och det är nog ingen som inte har hört den. Fantastisk låt! Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Mac & Cheese på 1700-talet
Så här kanske det gick till

Tänk att du sitter där i mitten av 1700-talet och blir sjukt sugen på lite Mac & Cheese. Då var det bara att tända upp en brasa, hänga kitteln över och börja laga den delikata rätten. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny animerad video till Ozzy Osbournes Crazy Train
All aboard!

Det är nu hela 40 år sedan som Ozzy Osbourne släppte debutplattan Blizzard of Ozz. På skivan finns bland annat den briljanta låten Crazy Train med och den har nu inför jubileet uppdaterats med en ny animerad musikvideo. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Rapparen som började laga mat
Fick styra om lite på grund av pandemin

Hugh Augustine är en rappare från Los Angeles. När hans turné blev inställd på grund av pandemin bestämde han sig för att istället börja laga lite käk. Tillsammans med sin kusin begav han sig in i köket för att ta fram hälsosamma och prisvärda plantbaserade maträtter som alla ska kunna njuta av. Han lagar och säljer maten från sitt hem i Baldwin Hills. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

David Byrnes Broadway-show kommer till HBO
American Utopia har premiär i oktober

American Utopia är en amerikansk konsertfilm regisserad och producerad av Spike Lee. Det hela är ett live-framträdande av en Broadway-show som hämtar inspiration från David Byrnes album med samma namn. Premiär på HBO den 17 oktober. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Kit Kat finns i över 400 stycken olika smaker
Yasumasa ser till att komma på nya hela tiden

1973 lanserades Kit Kat i Japan. De chokladbeprydda kexen har sedan dess dykt upp i mängder av olika smaker, och det verkar aldrig ta slut på idéer kring vad man ska stoppa i dem. Enligt Yuji Takeuchi som är marknadsansvarig för Nestlé Japan har över 400 olika smaker på Kit Kat tagits fram. Yasumasa Takagi är konditorn som ser till att komma på nyheterna och i det här klippet får vi se mer av hur han jobbar. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Sunt friluftsliv med John Mayer
I Jedediah Smith Redwoods State Park

The Atlantic och Land Rover skickade ut artisten John Mayer till Jedediah Smith Redwoods State Park där han fick visa lite hur fantastisk naturen faktiskt är, om du nu inte visste det redan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny glass från Sia
Salt karamell

Glass blandat med salt karamell är svårslaget så därför är det kanske inte en överraskning att Sias nya tillskott innehåller just detta. Vår Finaste Salt Karamell heter smaken och den innehåller krämig gräddglass av Dulce de Leche, kolakräm och krispiga kolabitar. Glassen släpps i butik från vecka 40. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green

Äppelcider med smak av björnbär
Det här Kopparberg Dark Halloween

Lördag den 31 oktober firas Halloween och inför detta har Kopparberg tagit fram en ny alkolholfri cider. Den kallar man kort och gott för Dark Halloween och det är en äppelcider som har smak av björnbär. Designen på burken som rymmer 440 milliliter knyter an till myten om den hemsökta Stora Gården i Kopparberg. Du ska hitta den nya smaken i matbutikerna nu. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Resort bestående av solcellsbeprydda lyxbåtar
Verkar ju rätt så trevligt

Silent Resorts är en ny typ av resort där besökarna bor i lyxiga båtar försedda med solceller på taket. Båtarna är byggda av det österrikiska företaget Silent Yachts och tanken är alltså att man bor i såna här på resorten. Skulle man vilja ta sig en tur är det bara att kasta loss och köra iväg med den tillfälliga bostaden. Båtarna ligger kring en flytbrygga och i mitten av denna finns ett litet klubbhus man kan hänga vid. Allt man behöver ska dock finnas ombord på båtarna. När det här konceptet kan vara igång och bjuda in gäster återstår att se. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green