m
Nu är den här - Volkswagen ID.3

Nu är den här - Volkswagen ID.3
Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

Bil / Volkswagen

"Alla" väntar på elbilen som folket ska ha råd med och Volkswagen hävdar att det är modellen ID.3 som de visar upp idag. Den här har varit i pipen länge men är nu alltså officiellt presenterad med allt vad det innebär. Det viktigaste är ju som väntat hur långt den tar sig på en laddning och vad den kostar. Så hur ser då siffrorna ut?

ID.3 kommer att erbjudas med tre stycken olika räckvidder - 33, 42 eller 55 mil enligt WLTP. Batteripacken är på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Dessa har en garanti på 16.000 mil eller åtta år. Man ska kunna snabbladda 29 mil på 30 minuter om man kör 100 kW. För hemmaladdning har man utvecklat en specifik laddbox. Elmotorn i bilen finns med 150 eller 204 hästar och vridet ska ligga på 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen, fyrhjulsdrift kommer senare och toppfarten anges till 160 km/h.

Bilen ser ut som väntat och det känns som att man redan har haft designen klar för sig. Den sticker inte ut på något vis men ser ändå modern ut och "elbilsmässig", vilket kanske är bra. Helt klart att det är en Volkswagen det handlar om i alla fall. Storleken är lite större än Golf och tack vare att elprylarna tar lite mindre plats är insidan även rymligare. Den mäter 4,26 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. Tjänstevikten ligger på 1719 kilo och i bagagerummet ska man få in 385 liter. Instrumentpanelen bjuder bland annat på augmented reality (tillval) som projiceras upp mot rutan. Som väntat kan man snacka med bilen och för att komma igång med det säger man kort och gott "Hello ID" och sen vad man vill att den ska hjälpa en med.

I Sverige kommer prislappen att starta på under 350 000 kronor. På det priset får man sedan dra bort klimatbonuspremien på 60.000 kronor. De första kunderna ska få sina bilar nästa vår och då handlar det om specialversionen ID.3 1st som man har kunnat förboka. Den har 42 mils räckvidd, ett batteripack på 58 kWh och lite specialprylar som de andra versionerna inte har. Marknadslanseringen av ID.3 kommer att ske nästa sommar.

Allt om ID.3 finns i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Volkswagens nya elbil ID.3 – starten på en ny era

Tillsammans med sina kunder tar Volkswagen klivet in i en era av miljöanpassad mobilitet när nu ID.3 premiärvisas på årets bilsalong i Frankfurt, 10-22 september. ID.3 är den första modellen som baseras på Volkswagens nya MEB-plattform för elbilar. Den är koldioxidneutral, fullt uppkopplad och imponerar med den fantastiska kördynamik som eldriften gör möjlig.

Nya ID.3 premiärvisas på Frankfurtsalongen.
Världspremiär: Med ID.3 presenterar Volkswagen sin första elbil byggd på den nya plattformen MEB.
Lång räckvidd: Skalbart batterisystem ger en räckvidd på upp till 550 km.
Kort laddningstid: Ladda in en räckvidd på cirka 290 km (WLTP) på 30 minuter med ett 100 kW-laddningsuttag.
En elbil för alla: Priset för grundversionen av ID.3 kommer i Tyskland att kosta mindre än 30 000 euro. I Sverige kommer det rekommenderade cirkapriset att starta på under 350 000 kronor.
Hållbar mobilitet: Batteri, distributionskedja, tillverkning... ID.3 är första modellen från Volkswagen som levereras koldioxidneutral.
Design för en spännande elektrisk framtid: Med perfekta former och elegant utstrålning begåvar ID.3 kompaktsbilsegmentet med nyskapande design.
Rent revolutionerande interiör: Open Space-konceptet gör att ID.3 kan bjuda på mer utrymme än någon annan bil i sitt segment.
Intuitiv: Enklare och mer användarvänlig än någonsin – som förare vet man direkt vad som är vad.
Enastående prestanda: MEB-plattformen ger ID.3 en idealisk viktfördelning och dynamiska köregenskaper tack vare bakhjulsdriften.
Maximal säkerhet: En mängd assistanssystem optimerar säkerheten och bekvämligheten.
Ny era efter Beetle och Golf: Med ID.3 tar Volkswagen klivet in i en era av koldioxidfri mobilitet.
Lansering: ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020.
Den första modellen som lanseras är specialversionen ID.3 1st. Den har en räckvidd på upp till 420 km (WLTP) och finns från början i tre utrustningsversioner. Alla ID.3 1st-versioner är utrustade med batterialternativet som har en energikapacitet på 58 kWh, vilket förväntas bli det mest populära.

Serietillverkningen av ID.3 kommer senare att innefatta även ett mindre batteri på 45 kWh som ger en räckvidd på upp till 330 km, och även ett större batteri på 77 kWh för en räckvidd på upp till 550 km. Tack vare 100 kW-snabbladdning är det möjligt att på 30 minuter ladda ID.3 1st med så mycket energi att man kan köra cirka 290 km (WLTP) – alltså betydligt längre än vad som tidigare varit möjligt i kompaktbilsegmentet.

Volkswagen erbjuder en garanti på 8 år eller 160 000 km på ID.3-batterierna vilket säkrar lång livslängd. Även utseendemässigt skvallrar ID.3 om att den är så mycket mer än bara en ny modell. Den visionära designen vittnar tydligt om den nya eran med elektrisk mobilitet. Invändigt tar ID.3 tillvara på alla de möjligheter och fördelar som eldriften innebär för att optimera utrymmet ombord. Med yttermått jämförbara med de för Golf, har ID.3 en interiör som är större än någon annan bil i sitt segment.

Svenskt pris startar under 350 000 kronor

ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland, vilket gör den jämförbar med priset för en typisk kompaktbil om man räknar in miljöbilspremien från staten.

Med hänsyn till valutakurs, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det rekommenderade cirkapriset i Sverige att starta på under 350 000 kronor, exklusive den förväntade klimatbonuspremien på 60 000 kronor.
? Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID.3 har förutsättningarna att bli en riktigt ”folk-elbil”. Vi ser redan ett mycket stort intresse, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Den jämförelsevis låga prissättningen hade inte varit möjligt utan Volkswagens konsekventa strategiska inriktning mot eldrivna bilar och de stordriftsfördelar som är kopplade till detta.

Koldioxidneutral mobilitet

ID.3 är inte bara ett helt nytt bilkoncept, den gör det också möjligt för förare och passagerare att färdas koldioxidneutralt om man laddar batteriet med grön el. ID.3 ligger alltså helt i linje med Volkswagens nya devis ”goTOzero” – en miljöstrategi som ska göra hela Volkswagens-koncernen koldioxidneutralt till år 2050.

Enbart Volkswagen kommer fram till 2023 att ha investerat cirka 9 miljarder euro i elektrisk mobilitet. Fler än 20 eldrivna modeller är inplanerade och under de kommande tio åren räknar man med att tillverka fler än tio miljoner elbilar. Via sitt dotterbolag Elli erbjuder Volkswagen-koncernen redan i dag grön Volkswagen-energi, och företaget är starkt engagerat i uppbyggnaden av laddningsinfrastrukturen.

Volkswagen Sverige har startat ett samarbete med energiföretaget Jämtkraft för att ta nästa steg inom elektrifieringen av transportsektorn. Det första konkreta resultatet av samarbetet innebär att Volkswagens elbilskunder erbjuds möjlighet att ladda sina bilar med 100 % förnybar energi från Jämtkraft.

Första elbilen baserad på nya MEB-plattformen

ID.3 är den första Volkswagen-modell som är baserad på nya Modular Electric Drive Kit (MEB). Alla kommande ID.-modeller blir också de helt eldrivna. Denna drivning har optimerats runt batteriet för att ge maximal räckvidd och samtidigt hålla kostnaderna så låga som möjligt. MEB-plattformen innebär också många andra fördelar, till exempel för placeringen av drivningskomponenterna och för utrymmet i kupén.

Eldriften i ID.3 består i första hand av en synkron permanentmagnetmotor med kraftelektronik och växellåda som allt sitter integrerat i bakaxeln. Det platta högspänningsbatteriet har på ett platsbesparande sätt placerats i underredet. Olika hjälpsystem, som en luftkonditioneringskompressor, sitter integrerade fram.

Kraftelektroniken reglerar flödet av högspänningsenergi mellan motorn och batteriet och omvandlar den likström som lagras i batteriet till växelström för motorn. Samtidigt får bilens 12-voltssystem sin lågspänningsenergi från en DC/DC-konverter.

Motorkraften överförs till bakaxeln via en 1-stegad växellåda. Motorn, kraftelektroniken och växellådan sitter i en och samma kompakta enhet. Genom att batteriet sitter placerat i underredet får ID.3 en mycket låg tyngdpunkt, precis som en tävlingsbil. Resultatet är en föredömligt neutral körkarakteristik. ID.3 karakteriseras också av ett idealiskt viktfördelningsförhållande mellan fram- och bakaxeln. I kombination med bakhjulsdriften svarar detta för enastående prestanda på vägen.

Första familjemedlemmen

ID.3 är den första modellen i en hel familj. Alla familjemedlemmarna kommer att bära namnet ”ID.” Syftet är att underlätta ett genombrott för e-mobiliteten och kunna erbjuda elbilar för miljoner människor. ID. står för intelligent design, identitet och framsynt teknik. I den här processen är dock inte ID. en förkortning för en speciell term utan snarare en symbol för de olika egenskaper som dessa bilar är begåvade med: automatiserad och utsläppsfri körning, intuitivt handhavande och personlig uppkoppling.

Numret 3 är signifikant på två sätt. Dels indikerar det att bilen tillhör kompaktklassen, dels blir ID.3 det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i Volkswagens historia ? efter Beetle och Golf.
? Med ID.3 börjar vi i mitten, märket Volkswagens kärna, där majoriteten av modellerna och försäljningsvolymen finns. Numret 3 signalerar också att vi kan expandera i segmenten ovanför och under den. Vi har mycket på gång, säger Jürgen Stackmann, styrelseledamot för Volkswagen med ansvar för försäljning och marknadsföring.

Gör hållbarheten nåbar

ID.3 är den första bil från Volkswagen som tillverkas koldioxidneutralt genom hela leverantörskedjan. Hållbarheten konkretiseras redan vid tillverkningen av batterierna. De anläggningar som framställer battericellerna till bilen batterier använder uteslutande grön el. Detsamma gäller komponenttillverkningen, lackeringsverkstäderna och monteringsbanden vid ID.3-fabriken i Zwickau.

Volkswagens anläggning i Sachsen är pilotfabrik för ID.3. Sedan 2017 har all extern energi här kommit från vattenkraft, alltså från en förnybar energikälla. Om koldioxidutsläpp inte skulle gå att undvika någonstans i leverantörskedjan kommer företaget att kompensera för dessa genom investeringar i klimatskyddande projekt. Det gör att återförsäljarna kommer att lämna över ID.3 till sina kunder som en koldioxidneutral produkt.

För att försöka bibehålla koldioxidneutraliteten även under bilens användningsfas, har ID.3-ägarna möjlighet att använda Volkswagens dotterbolag Ellis breda produktutbud, från avtal med naturligt producerad energi till sina hem, till laddningspunkter hos alla de 4 000 Volkswagen-återförsäljarna och -serviceverkstäderna runt om i Europa. Dessutom planerar ”Ionity” (ett joint venture som Volkswagen är delägare i) att fram till 2020 sätta upp 400 ultra-snabbladdningsstationer med grön el (om sådan finns i landet) längs Europas huvudvägar.

Volkswagen arbetar också med ett koncept för att ge uttjänta högspänningsbatterier ett andra liv som stationära energikällor. Dessutom utvecklar företaget olika koncept för sluten återvinning i syfte att kunna garantera koldioxidneutralitet även efter att bilen tjänat ut.

Gratis energi för ID.3 1st

Volkswagen WeCharge ger köparna möjlighet att ladda sin ID.3 1st gratis under ett helt år, från det att bilen registreras och upp till maximalt 2 000 kWh. Erbjudandet gäller vid alla laddningsstationer som ingår i WeCharge som i dag har fler än 100 000 laddningspunkter runt om i Europa. Till exempel ingår Ionity-nätverket i WeCharge.

Framsynt design

Tack vare sin nyutvecklade design, kan man direkt se att ID.3 är en utsläppsfri bil – och en bil som har potentialen att bli en ny ikon. Framförallt är det den innovativa mixen av design och teknik som lägger ID.3 på samma nivå som bilikonerna Beetle och Golf. Det här är designen för en ny era, en design som länkar samman sina naturliga former och bilens användarvänlighet med ett karakteristiskt ”leende” i fronten. Designad för en spännande elektrisk framtid begåvar den kompaktsbilsegmentet med nyskapande design. Ett exempel är att den följer mottot ”Ljus är morgondagens krom” genom att på flera ställen framhäva bilens design med hjälp av LED-belysning.

Det viktigaste är nog ändå att bilen skickar ut tydliga signaler: ID.3 är en bil som interagerar med människor. Detta visar sig ibland annat i renodlad, avskalad stil, maximal precision in i minsta detalj, en charmig front, ikoniska C-stolpar, svepande ytor och uttrycksfulla hjul med sportiga lättmetallfälgar (18", 19" eller 20") som redan från första början utlovar en helt ny körupplevelse.
? Med ID.3 styr Volkswagen in i framtiden. Den naturliga stilen och den helt intuitiva användarupplevelsen visar på ett nytt, elektriskt tänkesätt, säger Klaus Bischoff, Volkswagens designchef.

Fronten: Se mig i ögonen!

En elbil behöver inga stora luftintag för att få kylning. Det gör att designen fram ändras på nästan varenda punkt. Redan på kultmodellerna ”Bubblan” och ”Folkabussen” gjorde sig Volkswagen kvitt med kylargrillar i fronten. Därför intar andra detaljer, som strålkastarna, huvudrollen där.

På ID.3 har de en gång statiska strålkastarna fått lämna plats för LED matrix-strålkastare med en ljusstyrka på 750 lumen och den dynamiska helljusfunktionen Dynamic Light Assist, som med hjälp av en kamera på vindrutan analyserar trafiken, både den framförvarande och den mötande.

Med dessa data i botten sätter Dynamic Light Assist automatiskt på helljuset i hastigheter över 60 km/h och behåller det på, utan att blända mötande trafikanter. Det gör att en betydligt större del av vägen och vägrenen lyses upp när det är mörkt. När man närmar sig sin parkerade ID.3 1st, blinkar LED-matrix-strålkastarna dessutom med ”ögonlocken” för att hälsa välkommen – på ett vänligt och nästan mänskligt sätt.

Silhuetten: Helt nya proportioner

Betraktad från sidan domineras ID.3 av sina helt nya proportioner och sin nya stil. De korta överhängen är endast möjliga med en elbilsplattform. Den långa hjulbasen får bilen att sträcka ut sig på längden. Designen domineras av precision in i minsta detalj och av sin renodlade och visionära karaktär. De svepande ytorna under mittlinjen ger ID.3 ett harmoniskt helhetsintryck.

Den diamantformade ”ID. Honeycomb”-dekoren på C-stolparna är en effektfull designdetalj som hämtat inspiration från bikakornas layout, en av naturens mest imponerande former. Bikakor är superlätta, extremt stabila och miljömässigt 100 % hållbara och passar därför perfekt som symbol för idén bakom MEB-plattformen. Här påminner designen om bikakeprincipen – alltid med precis samma struktur, och alltid möjlig att komplettera individuellt.

Bakpartiet: stilfullt och effektivt

Bagageluckan av glas skiljer ut sig med sin mörka färg. Den sträcker sig tvärs över hela bakpartiet. På sidorna karakteriseras den stora bakrutan av stora aerodynamiska detaljer. Längre ned delas bakpartiet upp av horisontella, mycket smala LED-baklyktor. Det högblanka panoramasoltaket av glas har en svart ram och är det största i sitt slag Volkswagens hela modellutbud. Glastaket öppnar inte bara upp för en himmelsk vy utan ger också mer plats i huvudhöjd för att inte tala om en påtaglig känsla av rymd.

Kompakta yttermått

ID.3 tar tillvara all den frihet som en elbil ger formgivarna. Den är på det hela taget lika lång som en Golf, men tack vare sina kortare överhäng har ID.3 en längre hjulbas än alla andra bilar i sin kategori. I siffror betyder detta att fyradörrars ID.3 är 4 261 mm lång, 1 809 mm bred och 1 552 mm hög. Hjulbasen mäter 2 765 mm. Enligt DIN-standarden har den en minsta tjänstevikt på 1 719 kg och den maximala lastkapaciteten ligger på mellan 461-541 kg beroende på utrustning.

Tvärsnittsytan bak är bara 2,36 m3, vilket bidrar till bilens låga luftmotståndskoefficient på 0,267. ID.3 har en vändradie på endast 10,2 meter – fullt jämförbart med den för en småbil, och helt perfekt i staden.

Alla som vill ta med cykeln på sin ID.3 kan enkelt göra detta med hjälp av ett speciellt fäste. Fästet passar inte bara för cykelhållare utan också för andra transporthållare (maximal vertikal belastning på fästet: 75 kg).

Revolutionerande interiörkoncept

Ingen kardantunnel, kortare överhäng: ”Open Space”-interiören i ID.3 skapar ett förvånansvärt stort utrymme och blir till en ny norm i kompaktbilssegmentet, bland annat tack vare att rymligheten upplevs lika stor som i en bil i mellanklassen. Femsitsiga ID.3 1ST har en bagageutrymmesvolym på 385 liter.

Passagerarna i ID.3 kan njuta av ett nytt kupéutrymmeskoncept med ny design och layout. Volkswagen har gett det rena, luftiga utrymmet namnet ”Open Space”. De skulpterade, svepande ytstrukturerna har hämtat inspiration från naturen – bionisk design istället för kall ingenjörskonst. Tack vare de organiskt formade ytorna och mjuka kurvorna, förstärker designen känslan av rymd.

Intuitivt handhavande

ID.3 interagerar med sin förare och sin omgivning. Som förare vet man direkt vad som är vad på förarplatsen – allt är intuitivt. Förutom instrumentdisplayen, hittar vi en centralt placerad, nyutvecklad 10"-pekskärm som ger föraren tillgång till all viktig information. ID. Light hjälper föraren via en LED-list vid navigering och kan till exempel också varna föraren att det är dags att bromsa om en kritisk situation skulle uppstå.

Tillvalet AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet) kan visa all viktig information direkt på vindrutan. Information ser dock ut som den vore placerad på 3-10 meters avstånd framför bilen vilket gör att föraren inte behöver ta blicken från vägen. Alla reglage, även de på den elektriskt justerbara multifunktionsratten, är beröringskänsliga. Det är endast fönsterhissarna och varningsblinkern som styrs via konventionella tryckkontakter.

Med den intelligenta röststyrningen kan man styra olika funktioner med naturligt tal. Föraren och framsätespassageraren behöver bara säga ”Hello ID.” för att snabbt väcka röststyrningen till liv. ID. Light signalerar visuellt till den som ID.3 besvarar för tillfället. Tack vare App-Connect, kan man på ett par sekunder dessutom koppla samman ID.3 med sin smartphone.

Hjälpsam i alla lägen

Förarassistansfunktionerna använder bland annat en multifunktionskamera (på vindrutan) som också kan läsa av vägmärken. Till ID.3:s säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner hör bland annat närområdesbevakningen Front Assist med autobromsen City Emergency Brake System och fotgängarigenkänningen Pedestrian Monitoring, multikollisionsbroms, filhållningsassistenten Lane Assist, filbytesassistenten Side Assist, Park Assist med backkamera, liksom det nyckellösa låssystemet Kessy Advanced med belysta dörrhandtag.

Tack vare standardmonterade Park Distance Control med bromsfunktion kan man undvika de flesta parkeringsmissöden. Assistanssystemet kan förhindra kollisioner, och om inte detta skulle vara möjligt, åtminstone minska kraften i en sådan genom att nödbromsa bilen i ett så sent skede som möjligt. Systemet bromsar ner bilen till stillastående – när man backar i hastigheter mellan 1,5-10 km/h, och när man kör framåt i hastigheter mellan 2,5-10 km/h.

Infotainment som imponerar

Multimediasystemet i ID.3 innehåller bland annat ett uppdateringsbart navigationssystem. Den praktiska komforttelefonifunktionen ger också tillgång till induktiv laddning för smarta telefoner. Ljudsystemet kan preppas med ett Beats-paket som med åtta högtalare plus en subwoofer svarar för en ljudbild som på en live-konsert.

Specialversionen ID.3 1st finns i tre utrustningsversioner

ID.3 1ST kommer att finnas i tre fasta utrustningsversioner som alla uppfyller vanliga kundönskemål. Dessutom kan man välja färg på karossen och interiören. ID.3 1st drivs av en elmotor på bakaxeln. Motorn har en effekt på 204 hk och levererar ett maximalt vridmoment på 310 Nm. Topphastigheten ligger på 160 km/h.

ID.3 1st har ett batteri med en energikapacitet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till 420 km enligt körcykeln WLTP. Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 11 kW (växelström) eller 100 kW (likström). Vid laddning med likström är det möjligt på 30 minuter ladda batteriet så mycket att det räcker för att köra 290 km.

Grundversionen av ID.3 1st är som standard utrustad med ett navigationssystem, digitalradio (DAB+), stolvärme, rattvärme, armstöd fram och 18-lättmetallfälgar – motsvarande Comfort-utrustning í kompaktbilsegmentet.

ID.3 1st Plus är också försedd med ett backkamerasystem, adaptiv farthållare och med det nyckellösa lås- och startsystemet Kessy Advanced. Interiören i ID.3 1st Plus bjuder dessutom på designsäten, en mittkonsol (med två belysta och jalusiförsedda USB C-uttag bak) liksom med ambientebelysning. Till den utvändiga utrustningen hör tonade rutor, exteriörpaketet Style i silver, LED matrix-strålkastare, matrix-sidobelysning, -bromsljus, -blinkrar och -baklyktor samt 19"-lättmetallfälgar.

Toppversionen ID.3 1st Max är dessutom utrustad med en AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet), ett ljudsystem från Beats, ett stort panoramaglastak som ger extra rymdkänsla, och med 20"-lättmetallfälgar. Denna utrustningsvariant kompletteras av ett filhållningssystem med Emergency Assist, ett filbytessystem, komforttelefoni med sladdlös högspänningsladdning, komfortsäten, plant lastgolv och stora 20"-lättmetallfälgar.

Inför bilsalongen i Frankfurt har Volkswagen redan fått fler än 30 000 förbokningar av ID.3 1st. De flesta av förbokarna bor i Tyskland, Norge, Nederländerna, Sverige och Storbritannien. Produktionen av ID.3 1st Edition ska som planerat påbörjas i slutet av 2019. De första bilarna levereras i mitten av 2020. Det svenska priset för ID.3 1st kommer att kommuniceras inom kort.

Tre batteristorlekar från start

Vid marknadslanseringen sommaren 2020 kommer det att finnas tre olika batteristorlekar till ID.3. Specialversionen ID.3 1st är baserad på det mellanstora batteriet. Senare kommer detta att kompletteras med en grundvariant. Batteriet har en energikapacitet på 45 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 330 km (WLTP). Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 7,2 kW (växelström) eller 50 kW (likström). Som tillval finns snabbladdning med 100 kW likström. Grundversionen av ID.3 har en topphastighet på 160 km/h.

Det största batteriet har en energikapacitet på 77 kWh vilket ger bilen en räckvidd på upp till 550 km (WLTP). Batteriet kan laddas från en växelströmskälla med en maximal laddningseffekt på 11 kW och med upp till 125 kW från en likströmskälla.

Räckvidder som möter kundkraven

Beräkningen av räckvidderna har gjorts på rullande landsväg och är utförda i överensstämmelse med det 2017 införda testförfarandet WLTP. Den faktiska räckvidden beror på faktorer som körstil, hastighet, användande av komfortfunktioner och andra förbrukare, utomhustemperaturen, hur många man är i bilen, hur stor last man har ombord och topografin.

Beroende på användningsprofil, kommer 80 % av förarna ändå kunna köra mellan 230 - 330 km med det mindre batteriet (45 kWh), mellan 300-420 km med det medelstora batteriet (58 kW) och mellan 390-550 km med den största batteriversionen (77 kWh) utan att behöva ladda. Den lägre av de angivna räckvidderna täcker även resor i måttlig landsvägsfart och i låga vintertemperaturer. Körning i framförallt stadsmiljö resulterar naturligtvis i längre räckvidder än de som WLTP-värdena indikerar.

Bekväm laddning med Volkswagen laddbox

Vid lanseringen av ID.3 kommer Volkswagen att erbjuda prisvärda laddningsstationer för att ladda bilen hemma. Laddaren kommer att finnas i två versioner som har olika laddningseffekt. Som tillval kan laddningsstationen fås med datalänk och fjärråtkomst, och vid behov även med integrerad elmätare.

Beroende på version kommer enheterna också ha uppkopplade funktioner, till exempel styrning via en app eller fjärrservice. När laddningsstationen väl installerats kan man som ID.3-ägare alltså enkelt koppla in och nattladda bilen.
2537 röster Är du sugen på en ID.3?
58.7°
0

Nu är den här - Volkswagen ID.3

Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

Alla Peugeots nya modeller kommer som prestandaversioner
Elektrifiering hjälper till

I september förra året fick vi se 508 Sport Engineered i sitt produktionsutförande. Detta är Peugeots första modell på länge med prestandafokus och det kommer fler. Nu får vi reda på att alla kommande modeller ska erbjudas som PSE (Peugeot Sport Engineered)-versioner vilket alltså innebär vassare prestanda och fräsigare utseende. Eldrift och hybridisering kommer vara en av de sakerna som ska hjälpa till med prestandan. Vdn Jean-Philippe Imparato säger följande: "With each and every car, starting with 508, I’m aiming to put as an umbrella a performance/sporting version of the car. We will launch at the beginning of 2021 with the 508 Peugeot Sport Engineered to send a message to the market. It puts something on top of our range that sends a message to the world that we don’t want the EV transition to be boring – we want to have fun even if we have CO2 below 50 grams. It fits at the same time the upmarket move and the message that we want to bring on electrification." Vänta er alltså en sportigare version av nya 208 och nästa generation 308 som kommer att presenteras i mars. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning kommer till Switch i mars
Actionrollspela järnet!

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning släpptes till PC, PS4 och Xbox One i september förra året och inom kort är det dags för Switch-spelare att ta sig an fantasyrollspelet. 16 mars kommer spelet släppas till Nintendos hybridkonsol och kommer precis som versionen som släpptes i höstas med uppgraderad grafik från originalversionen samt spelets tre DLC:s The Teeth of Naros, Legend of Dead Kel och Weapons and Armor bundle. I samband med detta har THQ Nordic meddelat att spelet kommer få en ny expansion senare i år vid namn Fatesworn, men utöver titeln så har vi inte fått veta något mer om den kommande expansionen. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Forskare har gjort en robot av is
Kanske rullar runt på månar och andra planeter i framtiden

Forskare på University of Pennsylvania har utvecklat ett koncept som de kallar IceBot vilket beskriver robotar som delvis är uppbyggda av is. Tanken är att is-robotarna skulle kunna användas för att utforska kalla platser eller utomjordiska världar, till exempel Jupiters is-måne Europa. Skulle de användas till detta så skulle en stor del av robotarnas delar kunna konstrueras av is som redan finns på plats och det enda som skulle behöva skickas till dit skulle vara själva robotens elektronik samt de verktyg som krävs för att konstruera roboten. I rapporten "Robots Made From Ice: An Analysis of Manufacturing Techniques" skriver forskarna bland annat: "The ice allows for increased flexibility in the system design, enabling the robotic structure to be designed and built post-deployment after tasks and terrain obstacles have been better identified and analyzed." I dagsläget är IceBot bara ett koncept och det kommer att ta många års arbete för att utveckla detta innan vi skulle kunna få se effektiva robotar av is rulla runt på jorden eller andra himlakroppar. Men idén verkar hur som helst finnas. I videoklippet ovan kan ni kolla in när en prototyp av en IceBot rullar runt. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ska göra film om Napoleon
Joaquin Phoenix ska spela den franske kejsaren i Kitbag

Deadline rapporterar att Apple kommer att producera filmen Kitbag som handlar om den franske kejsaren Napoleon Bonaparte, en film som Ridley Scott kommer att regissera. I rollen som Napoleon kommer vi att få se Joaquin Phoenix och manuset kommer att skrivas av David Scarpa, manusförfattaren som även skrev manus till Ridley Scotts kidnapparfilm All The Money in the World. Ridley Scott säger om Napoleon till Deadline: "Napoleon is a man I’ve always been fascinated by. He came out of nowhere to rule everything — but all the while he was waging a romantic war with his adulterous wife Josephine. He conquered the world to try to win her love, and when he couldn’t, he conquered it to destroy her, and destroyed himself in the process." Kitbag kommer att sändas på Apples streamingtjänst Apple TV+ men det lär nog dröja ett tag innan vi får se den där. Inspelningarna av filmen sägs vara planerade att dra igång någon gång i början av 2022. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

James May spanar in den eldrivna MGB:n
Passar honom perfekt

Nu har turen kommit till James May att få spana in och provköra den eldrivna MGB Roadster som RBW har satt ihop. En bil som passar honom som handen i handsken. Och jag blev ärligt talat sugen på en själv nu bara för det. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

5G-auktionen i 3,5 GHz- och 2,3 GHz-banden nu avslutad
Snabba puckar!

Nu är det fritt fram för de svenska operatörerna att sprida corona via 5G-nätet! Näh, såklart inte, för det är bara trams som ingen med lite vett tror på. Men 5G-auktionen startade i förmiddags och nu verkar det hela vara över och alla fyra bolag som fick delta har fått sin del av kakan. Och resultatet kommer se ut som sådan: - Hi3G Access AB (Tre) får 100 MHz i frekvensutrymmet 3400-3500 MHz. - Net4Mobility HB (Tele2 och Telenor) får 100 MHz i frekvensutrymmet 3620-3720 MHz. - Telia får 120 MHz i frekvensutrymmet 3500-3620 MHz. - Teracom får 80 MHz i frekvensutrymmet 2300-2380 MHz Totala prislappen för frekvensutrymmena landade på 2,3 miljarder kronor, vilket kan jämföras med de ungefär 2,8 miljarder kronor som totalen blev under auktionen för 700 MHz-banden 2018. Uppdelningen av pengarna ser ut som sådan: Telia lade 760 miljoner kronor, Net4Mobility budade 665 miljoner kronor, Tre lade 491 miljoner kronor och Teracom dunkade in jämna 400 miljoner kronor. För detta får operatören tillstånd att arbeta i frekvensutrymmena fram till 2045. Vad som händer nu är att bolagen kan på riktigt börja utbyggnaden av 5G-nätet i Sverige, vilket tidigare endast skett i utvalda städer runt om i Sverige. Det kommer dröja ett tag innan alla får en liten 5G-ikon i sina telefoner, men det är ändå bra att arbetet nu kan dra igång ordentligt. Tumnagel
48.8°
+
André Stray
0

Qualcomm presenterar Snapdragon 870
Upphottad variant av 865+ för mellansegmentet

Qualcomm presenterade nyligen Snapdragon 888 som kommer sitta i majoriteten av flaggskeppstelefonerna som släpps i år. Men givetvis ska mellansegmentet få lite hårdvarumässigkärlek och nu har även Snapdragon 870 presenterats. 870 är praktiskt taget en mer finputsad variant av Snapdragon 865+ som släpptes förra året och kommer med lite snabbare processorer med lite högre klockfrekvens. Precis som 865 är 870 utrustad med en Kryo 585-processor, men den här gången ligger klockfrekvensen på imponerande 3,2 GHz. Utöver den överklockade processorn är det inte allt för många nyheter. Systemkretsen kommer med grafikkretsen Adreno 650, har ett separat 5G-modem samt har stöd för Wifi 6 men inte nya 6E. Snapdragon 870 kommer börja rulla ut till tillverkare under första kvartalet och tillverkare som bland annat OnePlus, Motorola, Oppo och Xiaomi kommer använda kretsen i kommande enheter. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Ännu fler spel på ingång till Xbox Game Pass
Yakuza Remastered Collection, Desperados 3 och mer!

Microsoft fortsätter dunka ut titlar till prenumeranter av Xbox Game Pass. Igår fick vi reda på att Control kommer läggas till i Game Pass for PC på torsdag och vi vet sedan tidigare att Bloober Teams mystiska äventyr The Medium kommer släppas 28 januari, men ännu mer är tydligen på ingång. 21 januari kommer inte bara Control bli tillgängligt utan då kommer även Desperados 3 och Donut County bli tillgängligt till Xbox-konsoler, PC och Android. Samma dag kommer även Outer Wilds bli tillgängligt för streaming till Android-telefoner. 26 januari kommer Cyber Shadow läggas till i spelbiblioteket och vara spelbart på konsol, PC och Android. Två dagar senare blir det Yakuza-fest med släppet av Yakuza Remastered Collection till konsol, PC och Android. Yakuza-samlingen består för övrigt av remastrade versioner av Yakuza 3, Yakuza 4 och Yakuza 5. Med nya spel så behövs äldre spel försvinna från spelbiblioteket. Och 29 januari är det dessa titlar som ryker: Death Squared (konsol) Deathx27s Gambit (PC) Final Fantasy 15 (konsol och PC) Fishing Sim World: Pro Tour (konsol och PC) Gris (PC) Indivisible (konsol och PC) Reigns: Game of Thrones (PC) Sea Salt (konsol och PC) Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Donald Trump vill bygga staty av Steve Jobs
Ska inkluderas i "National Garden of American Heroes"

Ett av de sista besluten Donald Trump tar som USA:s president verkar bli att uppföra något som kallas för "National Garden of American Heroes". Det ska handla om en park där statyer av en lång rad kända personer kommer att stå placerade och det föreslås bland annat att Apples grundare Steve Jobs ska stå staty i parken. Trump föreslog redan förra sommaren att det skulle byggas en park där personer som på något sätt bidragit till USA:s historia skulle stå staty. Förutom Jobs så föreslås det även att det ska byggas statyer av bland andra Neil Armstrong, Alexander Graham Bell, Albert Einstein, Benjamin Franklin, Edwin Hubble, Nikola Tesla samt svenskan Ingrid Bergman i "National Garden of American Heroes". Huruvida någonsin "National Garden of American Heroes" kommer att byggas återstår att se. I förslaget, som in kan läsa i sin helhet på länken nedan, inkluderas hundratals namn på kända personer som ska få stå staty i parken. Ni hittar dessa i faktarutan nedan. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Andra spelmedier tycker till om Hitman 3
Verkar vara tummen upp överallt

Hitman 3 släpps i morgon och ni har möjligtvis redan läst vad undertecknad tycker om spelet. Om inte så får ni en väldigt kort sammanfattning här: Det är nice, oavsett om man lirat de tidigare spelen. Men om man är i valet och kvalet att köpa spel så vore det ju tokigt att bara lyssna på en röst så ovan och under har ni fler åsikter om spelet. Och för att sammanfatta dessa så verkar spelmediakåren rätt enade om att spelet är rätt nice, även om spelet inte några bombastiska nymodigheter. Men om man ser det som en vidareutveckling där utvecklarna finputsat Hitman-upplevelsen in absurdum kommer man inte bli besviken. Ovan har ni en videorecension från Gamespot och nedan har ni recensioner från IGN, Game Informer, Rock Paper Shotgun, ACG, WhatCulture, MrMattyPlays och Push Square. Länk till Hitman 3 på Metacritic där ni kan läsa fler recensioner av spelet har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Titta när en finsk konstnär viker papper
Imponerande!

Att vika pappersflygplan kan vara roligt, men vill man göra lite mer avancerad papperskonst så kan man lära sig origami. I videon ovan har ni lite origamiinspiration från den finska konstnären Juho Könkkölä som för en tid sedan tillbringade drygt 50 timmar med att vika ett tunt pappersark på 68 x 68 centimeter till en samuraj på 20 centimeter. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

ByKolles Racing presenterar sin Le Mans-racer
Kommer även i gatutförande

ByKolles Racing visar nu upp bilen de ska tävla med på Le Mans och man kallar den för PMC Project. Förutom att tävla inom FIA World Endurance Championship kommer även andra versioner att tas fram, och även en du ska få köra med på gatan. Under skalet på Le Mans-versionen finns en V8:a utan överladdning som ger runt 700 hästar, inga hybridgrejer här alltså. Bilen ska väga in på 1039 kilo. Gatversionen kommer att få hybridiserad V8:a och en effekt runt 1000 hästar. Målvikten kommer att ligga på ett ton. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Apex Legends verkar komma till Switch i februari
Switch-version nämns i trailers i flera länder

Att Apex Legends ska komma till Switch har varit känt sedan i somras och initialt verkade det som att Switch-versionen skulle släppas under hösten. Hösten kom och gick och Respawns battle royale-spel lös med sin frånvaro. Nu verkar det som att Switch-versionen är på ingång på riktigt då EA och Respawn nämnts i beskrivningen i den nya Stories from the Outlands-videon som släpptes under gårdagen. Det gäller inte samtliga versioner av videon, utan endast ett par som bland annat släpptes i japanska, polska och danska kanaler. Kort sagt stod det att Apex Legends kommer kunna spelas på Switch i samband med starten av åttonde säsongen i Apex Legends, vilket sker 2 februari, men Switch-texten i beskrivningarna har ändrats i efterhand och Nintendos konsol nämns inte över huvud taget. Ska man spekulera så kommer troligtvis EA och Respawn ge nyheten lite större utrymme inom de kommande veckorna än att bara nämna Switch som hastigast i en videobeskrivning. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Turkiet förbjuder annonser på Twitter, Periscope och Pinterest
Anser att de inte följer landets nya sociala medie-lag

Turkiet förbjuder nu Twitter, den twitter-ägda tjänsten Periscope samt Pinterest från att köra annonser på sina tjänster i Turkiet. Detta är något man gör efter att turkiska myndigheter inte anser att tjänsterna följer den lag som ska reglera sociala medier i landet. Den nya lagen infördes i augusti 2020 och innebär att alla sociala medie-tjänster som vill verka på den turkiska marknaden är tvungna att ha en anställd representant i Turkiet. Detta var något som Turkiet ansåg behövdes för att de skulle ha någon de kunde vända sig till när turkiska myndigheter ville radera, vilket antagligen ska utläsas som censurera, inlägg från sociala medie-tjänsterna. Skulle Twitter och Pinterest fortsatt inte anställa någon som ansvarar för deras tjänster i Turkiet så kommer deras bandvidd kapas med hälften i april och med 90 procent i maj skriver nyhetsbyrån Reuters. Turkiet har genom åren flera gånger helt blockerat tjänster som Twitter, Facebook och YouTube för att förhindra att dessa kanaler används för att sprida information i Turkiet. Den nya lagens syfte verkar ha kommit till för att tjänsterna ska slippas att blockera samtidigt som turkiska myndigheter ska kunna bestämma vilken information som sprids via tjänsterna. Både Google och Facebook ska nu ha representanter för sina tjänster i Turkiet, något som skedde efter det att de bötfälldes för att inte ha följt den nya lagen i höstas. Detta är något som en del bedömare tror kan leda till att både Facebook och Google kommer att användas som verktyg av den turkiska staten för att censurera inlägg på sociala medier som misshagar regeringen. Milena Büyüm från Amnesty International skriver bland annat på Twitter: "Facebook’s decision leaves them - and Google, Youtube and others - in serious danger of becoming an instrument of state censorship. They must tell us and their users in Turkey what concrete steps they will take to prevent this from happening." Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Nissan Ariya
Den helt eldrivna suven

Nissans framtid är som alla andra biltillverkares eldriven. I juli rullades Ariya ut som är en helt eldriven SUV som vi får en närmare titt på här. De första leveranserna ska dra igång i höst. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

YouTube testar shopping direkt från videoklipp
Mera e-handel på ingång till Googles videotjänst?

Engadget rapporterar att YouTube har börjat testa en funktion där användare kommer att få möjlighet att köpa grejer som visas i videoklipp i anslutning till att dessa visas. Enligt Engadget källor kommer det gå att köpa grejer som visas i ett videoklipp via en shoppingbag-ikon som finns nedanför videospelaren. Mashable skriver vidare att det kanske även kommer att gå att köpa grejer genom så kallade "kort" som visas direkt i videospelaren, sådana som YouTube redan idag använder i sina videoklipp för att länka vidare till andra videoklipp. YouTubers har under några år kunnat sälja grejer via en så kallad "shopping hub" i anslutning till sin kanal. Om YouTube lanserar shopping direkt i videoklippen skulle detta antagligen kunna öka försäljningen av merch, prylar och annat för kanalinnehavarna. Tumnagel
27.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in en tidig version av Windows 10X
Det som ska bli Microsofts svar på Chrome OS?

Tech-sajten Thurrott har kommit över en läckt version av Microsofts kommande operativsystem Windows 10X och här kan ni kolla in när går igenom den. Windows 10X presenterades ursprungligen som ett operativsystem som skulle köras på enheter med dubbla skärmar, till exempel Microsofts kommande "booklet" Surface Neo, men sedan dess verkar planerna för operativsystemet skiftat fokus. Nu sägs det att Windows 10X primärt kommer att bli en utmanare till Googles operativsystem Chrome OS. I klippet ovan kan ni kika in olika delar av Windows 10X vilket verkar vara en lite avskalad version av traditionella Windows 10. Det verkar vara en enkelt installationsprocess och det ser ut som om program enbart går att installeras direkt från Windows Store. Microsoft hade tidigare planer på att släppa Windows 10X redan förra året men de senast uppgifterna gör gällande att det hela kommer att släppas som tidigast någon gång i år. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lönnmördarsimulatorn Hitman 3 träffar helrätt
Vi har spelat avslutningen i World of Assassination-trilogin

Med Hitman 3 har danska IO Interactive inte bara levererat en slutpunkt för berättelsen om Agent 47 i World of Assassination-trilogin. Utvecklarna har även levererat en av de vassaste lönnmördarsimulatorerna som verkligen gjort det riktigt roligt och spännande att utföra den rätt mörka handlingen att ta fiktiva karaktärers liv. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Hank von Hell gör miniturné i Sverige
Kommer spela på fyra platser i år

Hank von Hell (sångare i Turbonegro, skådespelare och soloartist) kommer i höst att ge sig ut på en liten miniturné här i Sverige. Den 1 september kommer han att uppträda på Pustervik i Göteborg, sen blir det Katalin i Uppsala den 2 september. Den 3 september rockas det loss på Club Deströyer i Sundsvall och den 4 september är kalaset slut på Berns i Stockholm. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Idag är det Internationella popcorn-dagen!
Tut i luren!

Denna tisdag kryddas av att det idag är den internationella popcorn-dagen vilket alltså innebär att det är fritt fram att byta ut dagens middag mot en stor skål med smörpopcorn istället. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green

Tre Tarantino-filmer med tre helt olika budgetar
Behövs inte alltid svinmycket pengar

Hur mycket pengar behöver man egentligen för att göra en grym film? Inte alltid svinmycket, vilket regissören Quentin Tarantino är ett bra bevis på. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Spritz Mixer - nyhet från Schweppes
Drick som den är eller blanda i drink

Schweppes presenterar nu en Spritz Mixer som gör att du ännu enklare kan göra dig en Aperol Spritz eller liknande. Eller en alkoholfri version av den klassiska drinken om du nu skulle vilja det. Drycken har en bitter och sötsyrlig smak av apelsin. Släpps i dagligvaruhandeln och servicehandeln denna vecka. Kommer som 50 centiliter och 150 centiliter och kostar runt 12,50 respektive 23.95 kronor. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Machine Gun Kellys senaste album i en film
High School all over again

Machine Gun Kelly har släppt ett nytt album som heter Tickets to My Downfall och istället för att göra en video till varje låt på plattan har man slagit ihop alla till den här 49 minuter långa filmen Downfalls High. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Snubbe testar att göra toalettvin
Smakar inte helt oväntat skit

Hört talas om Pruno innan? Inte jag heller. Det är vin som görs i toaletten, och något som fängelsekunder verkar ägna sig åt. Här ser vi när Alex ger sig på att göra en sats och sen testar hur det smakar. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

RY X släpper liveplatta från Royal Albert Hall
Fin livespelning

I oktober 2019 spelade RY X på Royal Albert Hall med London Contemporary Orchestra och nu har spelningen släppts som album. RY X är en otroligt finstämd musiker och han blir knappast sämre med en orkester bakom sig. Videon ovan är från en spelning i Bryssel och nedan hittar ni hela skivan från London. Tumnagel
86kg
+
Roger Åberg

Ben & Jerry släpper efterrätter för hundar
Klart att de också ska få!

Glassmakarna Ben & Jerry verkar inte bara gilla människor utan även hundar. Därför har man skapat två olika smaker som båda passar för hundar. Även om alla hundar inte är laktosintoleranta så är det inte så bra för dem med mjölkprodukter, så hundglassarna är gjorda på andra saker men de verkar goda ändå. För hundar alltså. Tumnagel
-67kg
+
Roger Åberg

Ny singel från Markus Krunegård
Sentimental Attack

I maj släpper Markus Krunegård det nya albumet TUTTI FRUTTI – Från lokalen under sushin. Med på plattan finns bland annat låten Sentimental Attack som nu släpps som singel. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Första numret av Batman såld för 2,2 miljoner dollar
Fint exemplar

Ett väldigt fint nummer av första numret av serietidningen Batman har nu sålts. Prislappen blev rätt saftig och landade på 2,22 miljoner dollar vilket motsvarar cirka 18,5 miljoner svenska kronor. Inget man lägger på dasset med andra ord. Tidningen är inte bara det första numret av en serietidning utan första numret av en serietidning som inte bara introducerade Läderlappen och Robin utan också Jokern och Catwoman (som kallades för Cat i det här numret). Numret räknas som en av de fem viktigaste serietidningarna någonsin. Just det här exemplaret är i ypperligt skick, vilket tydligen är lite extra ovanligt av just det här numret eftersom både fram och baksida har stora gula ytor som inte åldras väl om man inte tar hand om tidningen. Tumnagel
110kg
+
Roger Åberg

Hultsfredsfestivalen blir dokumentärfilm
Släpps kanske 2022

Filmaren Hans-Erik Therus ska göra en dokumentärfilm om Hultsfredsfestivalen som kommer att sändas på SVT. Den ska skildra festivalens historia och mycket av det som hände mellan åren 1986 och 2012. Dokumentären väntas bli runt 70 minuter lång och dyka upp någon gång 2022. Ovan har ni fyra timmar Hultsfredsfestivalen 1999. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

En traditionell kruka för kimchi blir till
Gediget hantverk

Jin-Gyu lärde sig konsten att skapa onggi-krukor av sina föräldrar. Idag är han en av runt 20 stycken människor i Sydkorea som är certifierad att återskapa dessa anrika kimchi-grytor vi ser i klippet här. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green