m
Nu är den här - Volkswagen ID.3

Nu är den här - Volkswagen ID.3
Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

Bil / Volkswagen

"Alla" väntar på elbilen som folket ska ha råd med och Volkswagen hävdar att det är modellen ID.3 som de visar upp idag. Den här har varit i pipen länge men är nu alltså officiellt presenterad med allt vad det innebär. Det viktigaste är ju som väntat hur långt den tar sig på en laddning och vad den kostar. Så hur ser då siffrorna ut?

ID.3 kommer att erbjudas med tre stycken olika räckvidder - 33, 42 eller 55 mil enligt WLTP. Batteripacken är på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Dessa har en garanti på 16.000 mil eller åtta år. Man ska kunna snabbladda 29 mil på 30 minuter om man kör 100 kW. För hemmaladdning har man utvecklat en specifik laddbox. Elmotorn i bilen finns med 150 eller 204 hästar och vridet ska ligga på 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen, fyrhjulsdrift kommer senare och toppfarten anges till 160 km/h.

Bilen ser ut som väntat och det känns som att man redan har haft designen klar för sig. Den sticker inte ut på något vis men ser ändå modern ut och "elbilsmässig", vilket kanske är bra. Helt klart att det är en Volkswagen det handlar om i alla fall. Storleken är lite större än Golf och tack vare att elprylarna tar lite mindre plats är insidan även rymligare. Den mäter 4,26 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. Tjänstevikten ligger på 1719 kilo och i bagagerummet ska man få in 385 liter. Instrumentpanelen bjuder bland annat på augmented reality (tillval) som projiceras upp mot rutan. Som väntat kan man snacka med bilen och för att komma igång med det säger man kort och gott "Hello ID" och sen vad man vill att den ska hjälpa en med.

I Sverige kommer prislappen att starta på under 350 000 kronor. På det priset får man sedan dra bort klimatbonuspremien på 60.000 kronor. De första kunderna ska få sina bilar nästa vår och då handlar det om specialversionen ID.3 1st som man har kunnat förboka. Den har 42 mils räckvidd, ett batteripack på 58 kWh och lite specialprylar som de andra versionerna inte har. Marknadslanseringen av ID.3 kommer att ske nästa sommar.

Allt om ID.3 finns i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Volkswagens nya elbil ID.3 – starten på en ny era

Tillsammans med sina kunder tar Volkswagen klivet in i en era av miljöanpassad mobilitet när nu ID.3 premiärvisas på årets bilsalong i Frankfurt, 10-22 september. ID.3 är den första modellen som baseras på Volkswagens nya MEB-plattform för elbilar. Den är koldioxidneutral, fullt uppkopplad och imponerar med den fantastiska kördynamik som eldriften gör möjlig.

Nya ID.3 premiärvisas på Frankfurtsalongen.
Världspremiär: Med ID.3 presenterar Volkswagen sin första elbil byggd på den nya plattformen MEB.
Lång räckvidd: Skalbart batterisystem ger en räckvidd på upp till 550 km.
Kort laddningstid: Ladda in en räckvidd på cirka 290 km (WLTP) på 30 minuter med ett 100 kW-laddningsuttag.
En elbil för alla: Priset för grundversionen av ID.3 kommer i Tyskland att kosta mindre än 30 000 euro. I Sverige kommer det rekommenderade cirkapriset att starta på under 350 000 kronor.
Hållbar mobilitet: Batteri, distributionskedja, tillverkning... ID.3 är första modellen från Volkswagen som levereras koldioxidneutral.
Design för en spännande elektrisk framtid: Med perfekta former och elegant utstrålning begåvar ID.3 kompaktsbilsegmentet med nyskapande design.
Rent revolutionerande interiör: Open Space-konceptet gör att ID.3 kan bjuda på mer utrymme än någon annan bil i sitt segment.
Intuitiv: Enklare och mer användarvänlig än någonsin – som förare vet man direkt vad som är vad.
Enastående prestanda: MEB-plattformen ger ID.3 en idealisk viktfördelning och dynamiska köregenskaper tack vare bakhjulsdriften.
Maximal säkerhet: En mängd assistanssystem optimerar säkerheten och bekvämligheten.
Ny era efter Beetle och Golf: Med ID.3 tar Volkswagen klivet in i en era av koldioxidfri mobilitet.
Lansering: ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020.
Den första modellen som lanseras är specialversionen ID.3 1st. Den har en räckvidd på upp till 420 km (WLTP) och finns från början i tre utrustningsversioner. Alla ID.3 1st-versioner är utrustade med batterialternativet som har en energikapacitet på 58 kWh, vilket förväntas bli det mest populära.

Serietillverkningen av ID.3 kommer senare att innefatta även ett mindre batteri på 45 kWh som ger en räckvidd på upp till 330 km, och även ett större batteri på 77 kWh för en räckvidd på upp till 550 km. Tack vare 100 kW-snabbladdning är det möjligt att på 30 minuter ladda ID.3 1st med så mycket energi att man kan köra cirka 290 km (WLTP) – alltså betydligt längre än vad som tidigare varit möjligt i kompaktbilsegmentet.

Volkswagen erbjuder en garanti på 8 år eller 160 000 km på ID.3-batterierna vilket säkrar lång livslängd. Även utseendemässigt skvallrar ID.3 om att den är så mycket mer än bara en ny modell. Den visionära designen vittnar tydligt om den nya eran med elektrisk mobilitet. Invändigt tar ID.3 tillvara på alla de möjligheter och fördelar som eldriften innebär för att optimera utrymmet ombord. Med yttermått jämförbara med de för Golf, har ID.3 en interiör som är större än någon annan bil i sitt segment.

Svenskt pris startar under 350 000 kronor

ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland, vilket gör den jämförbar med priset för en typisk kompaktbil om man räknar in miljöbilspremien från staten.

Med hänsyn till valutakurs, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det rekommenderade cirkapriset i Sverige att starta på under 350 000 kronor, exklusive den förväntade klimatbonuspremien på 60 000 kronor.
? Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID.3 har förutsättningarna att bli en riktigt ”folk-elbil”. Vi ser redan ett mycket stort intresse, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Den jämförelsevis låga prissättningen hade inte varit möjligt utan Volkswagens konsekventa strategiska inriktning mot eldrivna bilar och de stordriftsfördelar som är kopplade till detta.

Koldioxidneutral mobilitet

ID.3 är inte bara ett helt nytt bilkoncept, den gör det också möjligt för förare och passagerare att färdas koldioxidneutralt om man laddar batteriet med grön el. ID.3 ligger alltså helt i linje med Volkswagens nya devis ”goTOzero” – en miljöstrategi som ska göra hela Volkswagens-koncernen koldioxidneutralt till år 2050.

Enbart Volkswagen kommer fram till 2023 att ha investerat cirka 9 miljarder euro i elektrisk mobilitet. Fler än 20 eldrivna modeller är inplanerade och under de kommande tio åren räknar man med att tillverka fler än tio miljoner elbilar. Via sitt dotterbolag Elli erbjuder Volkswagen-koncernen redan i dag grön Volkswagen-energi, och företaget är starkt engagerat i uppbyggnaden av laddningsinfrastrukturen.

Volkswagen Sverige har startat ett samarbete med energiföretaget Jämtkraft för att ta nästa steg inom elektrifieringen av transportsektorn. Det första konkreta resultatet av samarbetet innebär att Volkswagens elbilskunder erbjuds möjlighet att ladda sina bilar med 100 % förnybar energi från Jämtkraft.

Första elbilen baserad på nya MEB-plattformen

ID.3 är den första Volkswagen-modell som är baserad på nya Modular Electric Drive Kit (MEB). Alla kommande ID.-modeller blir också de helt eldrivna. Denna drivning har optimerats runt batteriet för att ge maximal räckvidd och samtidigt hålla kostnaderna så låga som möjligt. MEB-plattformen innebär också många andra fördelar, till exempel för placeringen av drivningskomponenterna och för utrymmet i kupén.

Eldriften i ID.3 består i första hand av en synkron permanentmagnetmotor med kraftelektronik och växellåda som allt sitter integrerat i bakaxeln. Det platta högspänningsbatteriet har på ett platsbesparande sätt placerats i underredet. Olika hjälpsystem, som en luftkonditioneringskompressor, sitter integrerade fram.

Kraftelektroniken reglerar flödet av högspänningsenergi mellan motorn och batteriet och omvandlar den likström som lagras i batteriet till växelström för motorn. Samtidigt får bilens 12-voltssystem sin lågspänningsenergi från en DC/DC-konverter.

Motorkraften överförs till bakaxeln via en 1-stegad växellåda. Motorn, kraftelektroniken och växellådan sitter i en och samma kompakta enhet. Genom att batteriet sitter placerat i underredet får ID.3 en mycket låg tyngdpunkt, precis som en tävlingsbil. Resultatet är en föredömligt neutral körkarakteristik. ID.3 karakteriseras också av ett idealiskt viktfördelningsförhållande mellan fram- och bakaxeln. I kombination med bakhjulsdriften svarar detta för enastående prestanda på vägen.

Första familjemedlemmen

ID.3 är den första modellen i en hel familj. Alla familjemedlemmarna kommer att bära namnet ”ID.” Syftet är att underlätta ett genombrott för e-mobiliteten och kunna erbjuda elbilar för miljoner människor. ID. står för intelligent design, identitet och framsynt teknik. I den här processen är dock inte ID. en förkortning för en speciell term utan snarare en symbol för de olika egenskaper som dessa bilar är begåvade med: automatiserad och utsläppsfri körning, intuitivt handhavande och personlig uppkoppling.

Numret 3 är signifikant på två sätt. Dels indikerar det att bilen tillhör kompaktklassen, dels blir ID.3 det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i Volkswagens historia ? efter Beetle och Golf.
? Med ID.3 börjar vi i mitten, märket Volkswagens kärna, där majoriteten av modellerna och försäljningsvolymen finns. Numret 3 signalerar också att vi kan expandera i segmenten ovanför och under den. Vi har mycket på gång, säger Jürgen Stackmann, styrelseledamot för Volkswagen med ansvar för försäljning och marknadsföring.

Gör hållbarheten nåbar

ID.3 är den första bil från Volkswagen som tillverkas koldioxidneutralt genom hela leverantörskedjan. Hållbarheten konkretiseras redan vid tillverkningen av batterierna. De anläggningar som framställer battericellerna till bilen batterier använder uteslutande grön el. Detsamma gäller komponenttillverkningen, lackeringsverkstäderna och monteringsbanden vid ID.3-fabriken i Zwickau.

Volkswagens anläggning i Sachsen är pilotfabrik för ID.3. Sedan 2017 har all extern energi här kommit från vattenkraft, alltså från en förnybar energikälla. Om koldioxidutsläpp inte skulle gå att undvika någonstans i leverantörskedjan kommer företaget att kompensera för dessa genom investeringar i klimatskyddande projekt. Det gör att återförsäljarna kommer att lämna över ID.3 till sina kunder som en koldioxidneutral produkt.

För att försöka bibehålla koldioxidneutraliteten även under bilens användningsfas, har ID.3-ägarna möjlighet att använda Volkswagens dotterbolag Ellis breda produktutbud, från avtal med naturligt producerad energi till sina hem, till laddningspunkter hos alla de 4 000 Volkswagen-återförsäljarna och -serviceverkstäderna runt om i Europa. Dessutom planerar ”Ionity” (ett joint venture som Volkswagen är delägare i) att fram till 2020 sätta upp 400 ultra-snabbladdningsstationer med grön el (om sådan finns i landet) längs Europas huvudvägar.

Volkswagen arbetar också med ett koncept för att ge uttjänta högspänningsbatterier ett andra liv som stationära energikällor. Dessutom utvecklar företaget olika koncept för sluten återvinning i syfte att kunna garantera koldioxidneutralitet även efter att bilen tjänat ut.

Gratis energi för ID.3 1st

Volkswagen WeCharge ger köparna möjlighet att ladda sin ID.3 1st gratis under ett helt år, från det att bilen registreras och upp till maximalt 2 000 kWh. Erbjudandet gäller vid alla laddningsstationer som ingår i WeCharge som i dag har fler än 100 000 laddningspunkter runt om i Europa. Till exempel ingår Ionity-nätverket i WeCharge.

Framsynt design

Tack vare sin nyutvecklade design, kan man direkt se att ID.3 är en utsläppsfri bil – och en bil som har potentialen att bli en ny ikon. Framförallt är det den innovativa mixen av design och teknik som lägger ID.3 på samma nivå som bilikonerna Beetle och Golf. Det här är designen för en ny era, en design som länkar samman sina naturliga former och bilens användarvänlighet med ett karakteristiskt ”leende” i fronten. Designad för en spännande elektrisk framtid begåvar den kompaktsbilsegmentet med nyskapande design. Ett exempel är att den följer mottot ”Ljus är morgondagens krom” genom att på flera ställen framhäva bilens design med hjälp av LED-belysning.

Det viktigaste är nog ändå att bilen skickar ut tydliga signaler: ID.3 är en bil som interagerar med människor. Detta visar sig ibland annat i renodlad, avskalad stil, maximal precision in i minsta detalj, en charmig front, ikoniska C-stolpar, svepande ytor och uttrycksfulla hjul med sportiga lättmetallfälgar (18", 19" eller 20") som redan från första början utlovar en helt ny körupplevelse.
? Med ID.3 styr Volkswagen in i framtiden. Den naturliga stilen och den helt intuitiva användarupplevelsen visar på ett nytt, elektriskt tänkesätt, säger Klaus Bischoff, Volkswagens designchef.

Fronten: Se mig i ögonen!

En elbil behöver inga stora luftintag för att få kylning. Det gör att designen fram ändras på nästan varenda punkt. Redan på kultmodellerna ”Bubblan” och ”Folkabussen” gjorde sig Volkswagen kvitt med kylargrillar i fronten. Därför intar andra detaljer, som strålkastarna, huvudrollen där.

På ID.3 har de en gång statiska strålkastarna fått lämna plats för LED matrix-strålkastare med en ljusstyrka på 750 lumen och den dynamiska helljusfunktionen Dynamic Light Assist, som med hjälp av en kamera på vindrutan analyserar trafiken, både den framförvarande och den mötande.

Med dessa data i botten sätter Dynamic Light Assist automatiskt på helljuset i hastigheter över 60 km/h och behåller det på, utan att blända mötande trafikanter. Det gör att en betydligt större del av vägen och vägrenen lyses upp när det är mörkt. När man närmar sig sin parkerade ID.3 1st, blinkar LED-matrix-strålkastarna dessutom med ”ögonlocken” för att hälsa välkommen – på ett vänligt och nästan mänskligt sätt.

Silhuetten: Helt nya proportioner

Betraktad från sidan domineras ID.3 av sina helt nya proportioner och sin nya stil. De korta överhängen är endast möjliga med en elbilsplattform. Den långa hjulbasen får bilen att sträcka ut sig på längden. Designen domineras av precision in i minsta detalj och av sin renodlade och visionära karaktär. De svepande ytorna under mittlinjen ger ID.3 ett harmoniskt helhetsintryck.

Den diamantformade ”ID. Honeycomb”-dekoren på C-stolparna är en effektfull designdetalj som hämtat inspiration från bikakornas layout, en av naturens mest imponerande former. Bikakor är superlätta, extremt stabila och miljömässigt 100 % hållbara och passar därför perfekt som symbol för idén bakom MEB-plattformen. Här påminner designen om bikakeprincipen – alltid med precis samma struktur, och alltid möjlig att komplettera individuellt.

Bakpartiet: stilfullt och effektivt

Bagageluckan av glas skiljer ut sig med sin mörka färg. Den sträcker sig tvärs över hela bakpartiet. På sidorna karakteriseras den stora bakrutan av stora aerodynamiska detaljer. Längre ned delas bakpartiet upp av horisontella, mycket smala LED-baklyktor. Det högblanka panoramasoltaket av glas har en svart ram och är det största i sitt slag Volkswagens hela modellutbud. Glastaket öppnar inte bara upp för en himmelsk vy utan ger också mer plats i huvudhöjd för att inte tala om en påtaglig känsla av rymd.

Kompakta yttermått

ID.3 tar tillvara all den frihet som en elbil ger formgivarna. Den är på det hela taget lika lång som en Golf, men tack vare sina kortare överhäng har ID.3 en längre hjulbas än alla andra bilar i sin kategori. I siffror betyder detta att fyradörrars ID.3 är 4 261 mm lång, 1 809 mm bred och 1 552 mm hög. Hjulbasen mäter 2 765 mm. Enligt DIN-standarden har den en minsta tjänstevikt på 1 719 kg och den maximala lastkapaciteten ligger på mellan 461-541 kg beroende på utrustning.

Tvärsnittsytan bak är bara 2,36 m3, vilket bidrar till bilens låga luftmotståndskoefficient på 0,267. ID.3 har en vändradie på endast 10,2 meter – fullt jämförbart med den för en småbil, och helt perfekt i staden.

Alla som vill ta med cykeln på sin ID.3 kan enkelt göra detta med hjälp av ett speciellt fäste. Fästet passar inte bara för cykelhållare utan också för andra transporthållare (maximal vertikal belastning på fästet: 75 kg).

Revolutionerande interiörkoncept

Ingen kardantunnel, kortare överhäng: ”Open Space”-interiören i ID.3 skapar ett förvånansvärt stort utrymme och blir till en ny norm i kompaktbilssegmentet, bland annat tack vare att rymligheten upplevs lika stor som i en bil i mellanklassen. Femsitsiga ID.3 1ST har en bagageutrymmesvolym på 385 liter.

Passagerarna i ID.3 kan njuta av ett nytt kupéutrymmeskoncept med ny design och layout. Volkswagen har gett det rena, luftiga utrymmet namnet ”Open Space”. De skulpterade, svepande ytstrukturerna har hämtat inspiration från naturen – bionisk design istället för kall ingenjörskonst. Tack vare de organiskt formade ytorna och mjuka kurvorna, förstärker designen känslan av rymd.

Intuitivt handhavande

ID.3 interagerar med sin förare och sin omgivning. Som förare vet man direkt vad som är vad på förarplatsen – allt är intuitivt. Förutom instrumentdisplayen, hittar vi en centralt placerad, nyutvecklad 10"-pekskärm som ger föraren tillgång till all viktig information. ID. Light hjälper föraren via en LED-list vid navigering och kan till exempel också varna föraren att det är dags att bromsa om en kritisk situation skulle uppstå.

Tillvalet AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet) kan visa all viktig information direkt på vindrutan. Information ser dock ut som den vore placerad på 3-10 meters avstånd framför bilen vilket gör att föraren inte behöver ta blicken från vägen. Alla reglage, även de på den elektriskt justerbara multifunktionsratten, är beröringskänsliga. Det är endast fönsterhissarna och varningsblinkern som styrs via konventionella tryckkontakter.

Med den intelligenta röststyrningen kan man styra olika funktioner med naturligt tal. Föraren och framsätespassageraren behöver bara säga ”Hello ID.” för att snabbt väcka röststyrningen till liv. ID. Light signalerar visuellt till den som ID.3 besvarar för tillfället. Tack vare App-Connect, kan man på ett par sekunder dessutom koppla samman ID.3 med sin smartphone.

Hjälpsam i alla lägen

Förarassistansfunktionerna använder bland annat en multifunktionskamera (på vindrutan) som också kan läsa av vägmärken. Till ID.3:s säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner hör bland annat närområdesbevakningen Front Assist med autobromsen City Emergency Brake System och fotgängarigenkänningen Pedestrian Monitoring, multikollisionsbroms, filhållningsassistenten Lane Assist, filbytesassistenten Side Assist, Park Assist med backkamera, liksom det nyckellösa låssystemet Kessy Advanced med belysta dörrhandtag.

Tack vare standardmonterade Park Distance Control med bromsfunktion kan man undvika de flesta parkeringsmissöden. Assistanssystemet kan förhindra kollisioner, och om inte detta skulle vara möjligt, åtminstone minska kraften i en sådan genom att nödbromsa bilen i ett så sent skede som möjligt. Systemet bromsar ner bilen till stillastående – när man backar i hastigheter mellan 1,5-10 km/h, och när man kör framåt i hastigheter mellan 2,5-10 km/h.

Infotainment som imponerar

Multimediasystemet i ID.3 innehåller bland annat ett uppdateringsbart navigationssystem. Den praktiska komforttelefonifunktionen ger också tillgång till induktiv laddning för smarta telefoner. Ljudsystemet kan preppas med ett Beats-paket som med åtta högtalare plus en subwoofer svarar för en ljudbild som på en live-konsert.

Specialversionen ID.3 1st finns i tre utrustningsversioner

ID.3 1ST kommer att finnas i tre fasta utrustningsversioner som alla uppfyller vanliga kundönskemål. Dessutom kan man välja färg på karossen och interiören. ID.3 1st drivs av en elmotor på bakaxeln. Motorn har en effekt på 204 hk och levererar ett maximalt vridmoment på 310 Nm. Topphastigheten ligger på 160 km/h.

ID.3 1st har ett batteri med en energikapacitet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till 420 km enligt körcykeln WLTP. Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 11 kW (växelström) eller 100 kW (likström). Vid laddning med likström är det möjligt på 30 minuter ladda batteriet så mycket att det räcker för att köra 290 km.

Grundversionen av ID.3 1st är som standard utrustad med ett navigationssystem, digitalradio (DAB+), stolvärme, rattvärme, armstöd fram och 18-lättmetallfälgar – motsvarande Comfort-utrustning í kompaktbilsegmentet.

ID.3 1st Plus är också försedd med ett backkamerasystem, adaptiv farthållare och med det nyckellösa lås- och startsystemet Kessy Advanced. Interiören i ID.3 1st Plus bjuder dessutom på designsäten, en mittkonsol (med två belysta och jalusiförsedda USB C-uttag bak) liksom med ambientebelysning. Till den utvändiga utrustningen hör tonade rutor, exteriörpaketet Style i silver, LED matrix-strålkastare, matrix-sidobelysning, -bromsljus, -blinkrar och -baklyktor samt 19"-lättmetallfälgar.

Toppversionen ID.3 1st Max är dessutom utrustad med en AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet), ett ljudsystem från Beats, ett stort panoramaglastak som ger extra rymdkänsla, och med 20"-lättmetallfälgar. Denna utrustningsvariant kompletteras av ett filhållningssystem med Emergency Assist, ett filbytessystem, komforttelefoni med sladdlös högspänningsladdning, komfortsäten, plant lastgolv och stora 20"-lättmetallfälgar.

Inför bilsalongen i Frankfurt har Volkswagen redan fått fler än 30 000 förbokningar av ID.3 1st. De flesta av förbokarna bor i Tyskland, Norge, Nederländerna, Sverige och Storbritannien. Produktionen av ID.3 1st Edition ska som planerat påbörjas i slutet av 2019. De första bilarna levereras i mitten av 2020. Det svenska priset för ID.3 1st kommer att kommuniceras inom kort.

Tre batteristorlekar från start

Vid marknadslanseringen sommaren 2020 kommer det att finnas tre olika batteristorlekar till ID.3. Specialversionen ID.3 1st är baserad på det mellanstora batteriet. Senare kommer detta att kompletteras med en grundvariant. Batteriet har en energikapacitet på 45 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 330 km (WLTP). Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 7,2 kW (växelström) eller 50 kW (likström). Som tillval finns snabbladdning med 100 kW likström. Grundversionen av ID.3 har en topphastighet på 160 km/h.

Det största batteriet har en energikapacitet på 77 kWh vilket ger bilen en räckvidd på upp till 550 km (WLTP). Batteriet kan laddas från en växelströmskälla med en maximal laddningseffekt på 11 kW och med upp till 125 kW från en likströmskälla.

Räckvidder som möter kundkraven

Beräkningen av räckvidderna har gjorts på rullande landsväg och är utförda i överensstämmelse med det 2017 införda testförfarandet WLTP. Den faktiska räckvidden beror på faktorer som körstil, hastighet, användande av komfortfunktioner och andra förbrukare, utomhustemperaturen, hur många man är i bilen, hur stor last man har ombord och topografin.

Beroende på användningsprofil, kommer 80 % av förarna ändå kunna köra mellan 230 - 330 km med det mindre batteriet (45 kWh), mellan 300-420 km med det medelstora batteriet (58 kW) och mellan 390-550 km med den största batteriversionen (77 kWh) utan att behöva ladda. Den lägre av de angivna räckvidderna täcker även resor i måttlig landsvägsfart och i låga vintertemperaturer. Körning i framförallt stadsmiljö resulterar naturligtvis i längre räckvidder än de som WLTP-värdena indikerar.

Bekväm laddning med Volkswagen laddbox

Vid lanseringen av ID.3 kommer Volkswagen att erbjuda prisvärda laddningsstationer för att ladda bilen hemma. Laddaren kommer att finnas i två versioner som har olika laddningseffekt. Som tillval kan laddningsstationen fås med datalänk och fjärråtkomst, och vid behov även med integrerad elmätare.

Beroende på version kommer enheterna också ha uppkopplade funktioner, till exempel styrning via en app eller fjärrservice. När laddningsstationen väl installerats kan man som ID.3-ägare alltså enkelt koppla in och nattladda bilen.
2539 röster Är du sugen på en ID.3?
58.7°
0

Nu är den här - Volkswagen ID.3

Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

Kryptovalutor rasar på bred front
Efter nytt amerikanskt skatteförslag

Flera av världens kryptovalutor har rasat ordentligt den senaste veckan och världens största kryptovaluta bitcoin har fallit med nästan 11 procent bara det senaste dygnet. Anledningen till raset för bitcoin, ethereum och flera andra kryptovalutor tros bero på att USA har kommit med ett nytt förslag på kraftigt höjda skatter på kapitalvinster. Skulle förslaget bli verklighet så skulle det innebära att kapitalvinster på över 1 miljoner dollar skulle komma att beskattas med nästan 40 procent, något som skulle vara ungefär en fördubbling mot USA:s nuvarande skattesats på kapitalvinster skriver DI Digital. 1 bitcoin kostar i skrivande stund lite över 49.000 dollar vilket kan jämföras mot kursen för en vecka sedan som låg på 63.000 dollar. Köpte man sina bitcoins för ett år sedan ligger man dock fortsatt ordentligt på plus då valutan då handlades för cirka 7000 dollar. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för säsong 3 av Warzone
Tillbaka till 80-talet

I går kväll lanserade Activision ett spelevent för Call of Duty: Warzone där Verdansk-kartan fick smaka på en atombomb. När väl atombomben exploderar åker man tillbaka i tiden till våren 1984 där man får spela på 80-talsversionen av Verdansk. Denna nya karta är en del av spelets tredje säsong och en trailer för den säsongen kan kollas in ovan samt nedan. Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0

Hur knasigt är egentligen Facebook?
Vice undersöker

Det känns som att det var igår man skapade sitt Facebook-konto, men tjänsten fyller i år 17 år och har praktiskt taget blivit ett måste i dagens samhälle. Oavsett om man bara har ett konto för att hålla kontakt med nära och kära eller för jobbets skull så går det inte att förneka att Facebooks mörkare sida där det sprids en hel del otrevligheter och desinformation. Vice har den senaste tiden grottat ner sig i Facebooks "under världs" för att se hur jävligt läget är och ovan kan ni se resultatet. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

IKEA börjar sälja Åskväder igen
Har även lagt till tjofräsen med knapp i sortimentet

Ikea presenterade det modulära grenuttaget Åskväder i februari, men en månad senare försvann enheterna ur sortimentet. Varför säljstoppet skedde fick vi aldrig riktigt reda på, men nu verkar problemen vara lösta och produktserien går nu att köpa igen via Ikeas hemsida och i butik. Som en extra bonus har den knappförsedda modulen till Åskväder lanserats och går att köpa för en hundring. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Ioniq 5 är fetare än man kan tro
Stor och rymlig

Hyundais kommande elbil Ioniq 5 ser rätt liten ut på bild, som en Golf typ. Men i verkligheten är den betydligt större och en Tesla Model 3 ser faktiskt lite tanig ut vid sidan av Hyundaien. I den här videon får vi även kolla in inredningen lite, som jag inte tycker är så spännande, men baksätet verkar riktigt stort och att det är elektroniskt flyttbart är lite coolt. Vi får även se hur bilen kan backas in och köra ut ur parkeringsfickor med bara en nyckel. Alltså utan att man sitter i bilen. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Shock G är död
Humpty Hump har lämnat oss

Den legendariska amerikanska rapparen Gregory "Shock G" Jacobs har gått bort 57 år ung. Shock G slog igenom stort som frontmannen i Digital Underground och känd för att vara den som hjälpte introducera Tupac Shakur till musikvärlden. Shock Gs största hit är ju utan tvekan The Humpty Dance som man kan digga om och om igen i klippet ovan. Bonus-klipp nedan. Tumnagel
35.4°
+
Frode Wikesjö
0

AI hjälper SVT att hålla koll på älgar
Kan sedan skicka meddelanden om det till dig

SVT har dragit igång ett experiment där man använder sig av artificiell intelligens för hålla koll på om det dyker upp älgar i deras slow tv-satsning Den stora älgvandringen. Tanken är att SVT:s AI-funktion ska hitta älgar som kommer in i bild och sedan skickas det ett meddelande om detta till programmets följare på Facebook. SVT skriver i ett inlägg på Facebook: "Vi på SVT fick för ett tag sen en idé om att testa hur ett AI (Artificiell intelligens) kan upptäcka att det är en älg i bild och därmed skicka en notis om det till facebook. Dataprogrammet lär sig hur en älg ser ut. Administratören tyckte att det var en spännande idé och har gått med på att låta oss testa det på den här facebookgruppen. Det innebär att när AI upptäcker att det är en älg i bild så kommer det komma en notis med hänvisning till SVT Play i den här chatten. För att det inte ska bli för många notiser så har vi sagt att det max får komma en notis en gång i timmen." Skulle du själv vilja ha meddelanden från SVT när det dyker upp älgar i den Den stora älgvandringen kan du hoppa vidare till programmets Facebook-grupp på länken nedan. SVT Play sänder sedan i måndags dygnet runt från älgarnas vandring vid Ångermanlandsälven och det kommer man att fortsätta göra fram till 9 maj. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas Autopilot anses ha för dålig koll på föraren
Konsumentorganisation efterlyser säkrare körassistenter

Efter det att en Tesla Model S var inblandad i en olycka där två personer dog i Texas skriver nu den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Report att Teslas körassistent Autopilot är för enkel att lura. Enligt polisen som utreder helgens dödsolycka så satt det ingen i förarsätet på Teslan när denna körde av vägen och kolliderade med ett träd, något som kan tyda på att Teslas körassistent Autopilot framförde bilen. Tesla har ett system som ska förhindra att Autopilot ska kunna aktiveras om ingen sitter i håller händerna på ratten men enligt Consumer Report ska detta system vara förhållandevis enkelt att lura. Consumer Report har genomfört flera tester av Teslas Autopilot och deras biltestare Jake Fisher säger: "In our evaluation, the system not only failed to make sure the driver was paying attention, but it also couldn’t tell if there was a driver there at all. Tesla is falling behind other automakers like GM and Ford that, on models with advanced driver assist systems, use technology to make sure the driver is looking at the road." Consumer Report efterlyser nu att Autopilot, och andra tillverkares körassistenter, bättre ska säkerställa att det faktiskt sitter någon i förarsätet och att denne har sin uppmärksamhet riktad mot trafiken. Efter helgens dödsolycka i Texas uppgav Teslas vd Elon Musk att Teslas egen data visade att Autopilot inte varit aktiverad vid olyckstillfället. Huruvida så var fallet är något som polisen nu utreder och de har begärt ut Teslas data för att själva kunna analysera denna. Här nedanför kan ni kolla in ett nyhetsinslag från ABC News Channel 9 om Consumer Reports test av Tesla Autopilot. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Storbritannien erkänner folkmordet av uigurer
Underhuset röstade enhälligt för det

Det brittiska underhuset röstade i dag enhälligt för att erkänna och fördöma det systematiska folkmord som sker på uigurer i Xinjiangprovinsen i Kina. Förslaget som godkänts av underhusets parlamentsledamöter tvingar dock inte Storbritannien att vidta åtgärder, utan är ett tecken på det växande missnöjet gentemot den kinesiska regeringen. Inte helt oväntat var Kina inte helt nöjda med allt det här och anser att Storbritannien genast borde rätta till sina felaktiga drag. "Den obefogade anklagelsen från en handfull brittiska parlamentsledamöter om att det finns "folkmord" i Xinjiang är århundradets mest förödande lögn, en upprörande förolämpning och förolämpning mot det kinesiska folket, och ett grovt brott mot internationell rätt och de grundläggande normerna för internationella relationer. Kina motsätter sig starkt Storbritanniens uppenbara inblandning i Kinas inre angelägenheter." Andra länder som erkänt att det pågår folkmord i Kina är Nederländerna, Kanada och USA. I Sverige skrev representanter från sex politiska studentförbund för några veckor sedan en debattartikel där man anser att Sverige och EU måste erkänna samt fördömma folkmordet av uigurer. Bonusklipp nedan. Tumnagel
51.7°
+
Frode Wikesjö
0

Ford Evos är endast för Kina
Kommer inte ersätta Mondeo

I måndags visade Ford upp nya modellen Evos i Shanghai. Att den visas där betyder att den är till för Kina, men det var många som trodde att den även skulle komma till Europa och där ersätta Mondeo. Men så blir det inte, planen är att bara sälja den i just Kina. Tumnagel
35.1°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du förregistrera dig till The Witcher: Monster Slayer
Bli häxkarl på riktigt i slutet av april

The Witcher: Monster Slayer presenterades i slutet av sommaren och kort sagt är det ett AR-spel likt Pokémon Go, fast aningen köttigare och utspelar sig i Witcher-världen. Nu har utvecklarna Spokko meddelat att ett test av spelet kommer dra igång 28 april och Android-användare har möjlighet att ansluta sig till testet. Via länken här nere till vänster har ni möjlighet att registrera er och om ni väljs ut till testet så kommer ni kunna börja lira från och med nästa vecka. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Oppos spårpuck läcker
Går att ladda med USB-C

I veckan presenterade Apple sina AirTags vilket är en liten puck som man kan fästa till saker man inte vill bli av med så som nycklar eller väskor. För om man råkar bli av med dem kan man spåra dem igen via en app som kommunicerar med pucken. Både Tile samt Samsung har liknande prylar redan ute på marknaden och snart verkar även Oppo ge sig in i leken. Några bilder på en sådan Smart Tag-spårpuck från läckte nämligen ut i veckan. Bilderna säger väl egentligen inte jättemycket förutom då att Oppos puckar kommer köra UWB och ha ett internt batteri som går att ladda via USB-C vilket ju är trevligt. Det är för tillfället oklart när dessa enheter kommer dyka upp i butik och hur bra nätverk Oppo kan få till när de väl gör det. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Hades utnämnt till årets spel på DICE Awards
Spelet fortsätter kamma hem stora priser

Igår hölls den årliga spelgalan D.I.C.E. Awards och Supergiants mästerliga Hades lyckades än en gång kamma hem ett gäng priser. Hades fick den anrika utnämningen Game of the Year, men lyckades även vinna i fyra andra kategorier som game direction, game design, bästa action-spel och bästa indie-spel. Andra spel som det gick bra för var bland annat Ghost of Tsushima som kammade hem fyra pokaler och The Last of Us: Part II, Spider-Man: Miles Morales, Half-Life: Alyx fick två pokaler vardera. Samtliga vinnare i de olika kategorierna hittar ni i faktarutan nedan. Hela showen kan ni för övrigt kika på nedan. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

LIVE Kolla in när NASA och SpaceX skickar astronauter till ISS
Tredje gången bemannad Crew Dragon åker till rymdstationen

Idag är det dags för NASA och SpaceX att för tredje gången skicka astronauter till den internationella rymdstationen ISS. Det hela kommer att ske under det så kallade Crew-2-uppdraget där SpaceX kommer att skicka fyra astronauter till ISS i samma Crew Dragon-kapsel som användes under Demo-2-uppdraget, den första bemannade flygningen med Crew Dragon till ISS vilken skedde maj 2020. SpaceX kommer även att återanvända det försteg till Falcon 9-raketen som sköt upp Crew-1-uppdraget till ISS i november förra året. De fyra astronauterna som idag beger sig till ISS är NASA:s Shane Kimbrough och Megan McArthur, ESA:s Thomas Pesquet från Frankrike samt JAXA:s astronaut Akihiko Hoshide. Crew-2-uppdraget är planerat att skjutas upp från Kennedy Space Center klockan 11:49 svensk tid och ni kan kolla in hur det hela går i NASA:s livesändning här ovanför. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det kan bli fler Mortal Kombat-filmer
Joe Taslim har nämligen skrivit på för fyra till

I en intervju som Variety gjorde med den indonesiska skådespelaren Joe Taslim kom det fram att han har skrivit på för fyra Mortal Kombat-filmer till. Joe spelar som bekant Sub-Zero i den nya Mortal Kombat-filmen som har premiär i veckan. Om det nu blir fyra filmer till återstår väl att se. Men blir det fyra filmer till och de alla är bättre än Mortal Kombat: Annihilation borde man väl vara relativt nöjd. Bonus Joe Taslim nedan. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Spela Warhammer: Vermintide 2
Gratis på Steam just nu

Om du är sugen på att provspela Warhammer: Vermintide 2 utan att betala en endast extra krona så kan du nu göra det borta på Steam. Spelet är nämligen gratis att spela just nu och kommer vara det över hela helgen. Spelet går ut på att du och några vänner ska slakta ner så många fiender som möjligt. För att det ska gå måste man samarbeta och använda varandras olika förmågor annars blir det mest pannkaka av det hela. Om du gillar det du spelade är spelet nu också rabbatterat md 75 procent och spelets DLC säljs nu för halva priset. Du hittar spelet via länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Lär dig göra eget läderfodral till Apple AirTag
Om du inte pallar punga ut 5 lax för Hermès-flärp

Den svenske sakbyggaren och Youtubern Swedish Maker har släppt en video som visar hur man kan göra ett eget läderfodral till Apple AirTag, vilket inte bara hjälper dig att spara någon tusenlapp utan kan även vara ett trevligt tidsfördriv. Apple AirTags kommer för övrigt gå att förboka från 14:00 idag. Kolla in Apples varianter nedan! Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Svenskt vaccinpass ska vara klart till sommaren
Oklart när det ska lanseras dock

Förra månaden gav regeringen Myndigheten för digital förvaltning ett uppdrag att ta fram en teknisk lösning för ett svenskt vaccinationsintyg som folk kan använda om de vill resa utomlands under sommaren. Detta skulle vara klart den 1 juni och enligt myndigheten följer man tidsplanen och bedömer att det borde vara klart tills dess. Till Sveriges Radio Ekot säger Mats Snäll, chef för digital utveckling på myndigheten, att tiden som har stått till förfogande var minimal och att det nog inte var många som trodde att det skulle här gå så bra som det faktiskt gör. Dock är det inte ännu bestämt när beviset ska träda i kraft här. Den 26 juni kommer vaccinationsbevis att börja användas inom EU och om intygen ska börja användas här i Sverige innan dess måste regeringen ta beslut om detta. Men sen tror jag faktiskt att vi behöver få nåt ställningstagande hur vi ska göra med själva driftsättningen eftersom EU inte kommer att vara klar med sin förordning tills dess och det kommer förmodligen inte vara så många EU-länder som har sina tjänster uppe så för själva resandeändamålet kanske det inte är så mycket värt att starta med tjänsten. Men det här vet inte vi, det behöver vi ha lite dialog med vår beställare om. Som i tidigare rapporterat ska dessa vaccinintyg finnas tillgängliga digitalt eller på papper. På intyget ska det framgå om man är vaccinerad, om man nyss testats negativt eller nyss testats positivt för COVID-19. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Gör din egen gyros
Kör den i kebabsnurra

YouTube-kocken Joshua Weissman släppte i går ett nytt klipp där han visar hur man kan få till en smaskig gyros i hemmet. Nu är det ju så att han kör gyrosen i sån där kebansnurra vilket de flesta sannolikt inte har i köksskåpet men det går ju att köra i ugnen eller grillen också och fortfarande smaka ganska bra. Tumnagel
83kg
+
Frode Wikesjö

IKEA släpper insex-lampor
En bordslampa och en ficklampa

IKEA släpper snart två stycken lampor vilka formgivits som de insexnycklar som används för att montera ihop många av IKEA:s andra möbler. Det handlar om en ficklampa och en bordslampa, som även går att använda som golvlampa, vilka kommer att släppas i samband med något som IKEA kallar för IKEA Art Event 2021. Ficklampan är cirka 20 centimeter lång medan den lite större bordlampan har en längd på 58 centimeter. Båda lamporna kommer att börja säljas 7 maj i en begränsad upplaga. Ficklampan kommer då att kosta 249 kronor medan bordlampan kommer att kosta 399 kronor. Tumnagel
117kg
+
Wille Wilhelmsson

Färsodlarna lanserar vegetarisk färs
Tillverkad av svenska råvaror

Färsodlarna och Axfoundation släpper nu baljväxtfärsen "Svenskodlad Färs" vilket är en vegetarisk färs framställd av råvaror som odlats i Sverige. Färsen består av bara fyra ingredienser - svensk sötlupin, åkerböna, gråärt och raps från svenska åkrar. Den enda tillsatsen förutom de fyra råvarorna är salt. Färsen är vegansk och ska enligt Färsodlarna gå att använda som vanligt köttfärs i recept där sådant används. Svenskodlad Färs kommer att säljas till konsumenter i butik och en variant av färsen kommer att säljas under namnet "Svensk Baljväxtfärs" till restauranger och offentliga kök. Tumnagel
144kg
+
Wille Wilhelmsson

Lär dig göra egna tortillas
Levla upp fredagstacosen

I morgon är det fredag och enligt svensk lagstiftning måste tacos serveras. Om du är less på Santa Marias tortillas och är sugen på att testa något nytt så kan du kika på ChefSteps nya video där vi får lära oss att göra en variant av vetetortillas hemma. Tumnagel
78kg
+
André Stray

Mange Makers släpper Ballar Ur
Ny dag, ny dänga

De senaste veckorna har vi fått följa Mange Makers i en dokumentärserie och i serien får vi reda på att gruppen återförenats och spelat in en ny platta. Och nu har första låten Ballar Ur släppts. Tumnagel
38kg
+
André Stray

Foo Fighthers släpper video till Chasing Birds
Rätt trippad

Här kan ni kolla in Foo Fighters nya video som man gjort till låten "Chasing Birds". Det handlar om en animerad historia som väl kan beskrivas som något psykadelisk. "Chasing Birds" är en av låtarna på Foo Fighters tionde studioalbum "Medicine At Midnight" som efter lite pandemifördröjning släpptes tidigare i år. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
135kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
115kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
131kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
90kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
76kg
+
Frode Wikesjö