m
Nu är den här - Volkswagen ID.3

Nu är den här - Volkswagen ID.3
Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

Bil / Volkswagen

"Alla" väntar på elbilen som folket ska ha råd med och Volkswagen hävdar att det är modellen ID.3 som de visar upp idag. Den här har varit i pipen länge men är nu alltså officiellt presenterad med allt vad det innebär. Det viktigaste är ju som väntat hur långt den tar sig på en laddning och vad den kostar. Så hur ser då siffrorna ut?

ID.3 kommer att erbjudas med tre stycken olika räckvidder - 33, 42 eller 55 mil enligt WLTP. Batteripacken är på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Dessa har en garanti på 16.000 mil eller åtta år. Man ska kunna snabbladda 29 mil på 30 minuter om man kör 100 kW. För hemmaladdning har man utvecklat en specifik laddbox. Elmotorn i bilen finns med 150 eller 204 hästar och vridet ska ligga på 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen, fyrhjulsdrift kommer senare och toppfarten anges till 160 km/h.

Bilen ser ut som väntat och det känns som att man redan har haft designen klar för sig. Den sticker inte ut på något vis men ser ändå modern ut och "elbilsmässig", vilket kanske är bra. Helt klart att det är en Volkswagen det handlar om i alla fall. Storleken är lite större än Golf och tack vare att elprylarna tar lite mindre plats är insidan även rymligare. Den mäter 4,26 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. Tjänstevikten ligger på 1719 kilo och i bagagerummet ska man få in 385 liter. Instrumentpanelen bjuder bland annat på augmented reality (tillval) som projiceras upp mot rutan. Som väntat kan man snacka med bilen och för att komma igång med det säger man kort och gott "Hello ID" och sen vad man vill att den ska hjälpa en med.

I Sverige kommer prislappen att starta på under 350 000 kronor. På det priset får man sedan dra bort klimatbonuspremien på 60.000 kronor. De första kunderna ska få sina bilar nästa vår och då handlar det om specialversionen ID.3 1st som man har kunnat förboka. Den har 42 mils räckvidd, ett batteripack på 58 kWh och lite specialprylar som de andra versionerna inte har. Marknadslanseringen av ID.3 kommer att ske nästa sommar.

Allt om ID.3 finns i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Volkswagens nya elbil ID.3 – starten på en ny era

Tillsammans med sina kunder tar Volkswagen klivet in i en era av miljöanpassad mobilitet när nu ID.3 premiärvisas på årets bilsalong i Frankfurt, 10-22 september. ID.3 är den första modellen som baseras på Volkswagens nya MEB-plattform för elbilar. Den är koldioxidneutral, fullt uppkopplad och imponerar med den fantastiska kördynamik som eldriften gör möjlig.

Nya ID.3 premiärvisas på Frankfurtsalongen.
Världspremiär: Med ID.3 presenterar Volkswagen sin första elbil byggd på den nya plattformen MEB.
Lång räckvidd: Skalbart batterisystem ger en räckvidd på upp till 550 km.
Kort laddningstid: Ladda in en räckvidd på cirka 290 km (WLTP) på 30 minuter med ett 100 kW-laddningsuttag.
En elbil för alla: Priset för grundversionen av ID.3 kommer i Tyskland att kosta mindre än 30 000 euro. I Sverige kommer det rekommenderade cirkapriset att starta på under 350 000 kronor.
Hållbar mobilitet: Batteri, distributionskedja, tillverkning... ID.3 är första modellen från Volkswagen som levereras koldioxidneutral.
Design för en spännande elektrisk framtid: Med perfekta former och elegant utstrålning begåvar ID.3 kompaktsbilsegmentet med nyskapande design.
Rent revolutionerande interiör: Open Space-konceptet gör att ID.3 kan bjuda på mer utrymme än någon annan bil i sitt segment.
Intuitiv: Enklare och mer användarvänlig än någonsin – som förare vet man direkt vad som är vad.
Enastående prestanda: MEB-plattformen ger ID.3 en idealisk viktfördelning och dynamiska köregenskaper tack vare bakhjulsdriften.
Maximal säkerhet: En mängd assistanssystem optimerar säkerheten och bekvämligheten.
Ny era efter Beetle och Golf: Med ID.3 tar Volkswagen klivet in i en era av koldioxidfri mobilitet.
Lansering: ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020.
Den första modellen som lanseras är specialversionen ID.3 1st. Den har en räckvidd på upp till 420 km (WLTP) och finns från början i tre utrustningsversioner. Alla ID.3 1st-versioner är utrustade med batterialternativet som har en energikapacitet på 58 kWh, vilket förväntas bli det mest populära.

Serietillverkningen av ID.3 kommer senare att innefatta även ett mindre batteri på 45 kWh som ger en räckvidd på upp till 330 km, och även ett större batteri på 77 kWh för en räckvidd på upp till 550 km. Tack vare 100 kW-snabbladdning är det möjligt att på 30 minuter ladda ID.3 1st med så mycket energi att man kan köra cirka 290 km (WLTP) – alltså betydligt längre än vad som tidigare varit möjligt i kompaktbilsegmentet.

Volkswagen erbjuder en garanti på 8 år eller 160 000 km på ID.3-batterierna vilket säkrar lång livslängd. Även utseendemässigt skvallrar ID.3 om att den är så mycket mer än bara en ny modell. Den visionära designen vittnar tydligt om den nya eran med elektrisk mobilitet. Invändigt tar ID.3 tillvara på alla de möjligheter och fördelar som eldriften innebär för att optimera utrymmet ombord. Med yttermått jämförbara med de för Golf, har ID.3 en interiör som är större än någon annan bil i sitt segment.

Svenskt pris startar under 350 000 kronor

ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland, vilket gör den jämförbar med priset för en typisk kompaktbil om man räknar in miljöbilspremien från staten.

Med hänsyn till valutakurs, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det rekommenderade cirkapriset i Sverige att starta på under 350 000 kronor, exklusive den förväntade klimatbonuspremien på 60 000 kronor.
? Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID.3 har förutsättningarna att bli en riktigt ”folk-elbil”. Vi ser redan ett mycket stort intresse, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Den jämförelsevis låga prissättningen hade inte varit möjligt utan Volkswagens konsekventa strategiska inriktning mot eldrivna bilar och de stordriftsfördelar som är kopplade till detta.

Koldioxidneutral mobilitet

ID.3 är inte bara ett helt nytt bilkoncept, den gör det också möjligt för förare och passagerare att färdas koldioxidneutralt om man laddar batteriet med grön el. ID.3 ligger alltså helt i linje med Volkswagens nya devis ”goTOzero” – en miljöstrategi som ska göra hela Volkswagens-koncernen koldioxidneutralt till år 2050.

Enbart Volkswagen kommer fram till 2023 att ha investerat cirka 9 miljarder euro i elektrisk mobilitet. Fler än 20 eldrivna modeller är inplanerade och under de kommande tio åren räknar man med att tillverka fler än tio miljoner elbilar. Via sitt dotterbolag Elli erbjuder Volkswagen-koncernen redan i dag grön Volkswagen-energi, och företaget är starkt engagerat i uppbyggnaden av laddningsinfrastrukturen.

Volkswagen Sverige har startat ett samarbete med energiföretaget Jämtkraft för att ta nästa steg inom elektrifieringen av transportsektorn. Det första konkreta resultatet av samarbetet innebär att Volkswagens elbilskunder erbjuds möjlighet att ladda sina bilar med 100 % förnybar energi från Jämtkraft.

Första elbilen baserad på nya MEB-plattformen

ID.3 är den första Volkswagen-modell som är baserad på nya Modular Electric Drive Kit (MEB). Alla kommande ID.-modeller blir också de helt eldrivna. Denna drivning har optimerats runt batteriet för att ge maximal räckvidd och samtidigt hålla kostnaderna så låga som möjligt. MEB-plattformen innebär också många andra fördelar, till exempel för placeringen av drivningskomponenterna och för utrymmet i kupén.

Eldriften i ID.3 består i första hand av en synkron permanentmagnetmotor med kraftelektronik och växellåda som allt sitter integrerat i bakaxeln. Det platta högspänningsbatteriet har på ett platsbesparande sätt placerats i underredet. Olika hjälpsystem, som en luftkonditioneringskompressor, sitter integrerade fram.

Kraftelektroniken reglerar flödet av högspänningsenergi mellan motorn och batteriet och omvandlar den likström som lagras i batteriet till växelström för motorn. Samtidigt får bilens 12-voltssystem sin lågspänningsenergi från en DC/DC-konverter.

Motorkraften överförs till bakaxeln via en 1-stegad växellåda. Motorn, kraftelektroniken och växellådan sitter i en och samma kompakta enhet. Genom att batteriet sitter placerat i underredet får ID.3 en mycket låg tyngdpunkt, precis som en tävlingsbil. Resultatet är en föredömligt neutral körkarakteristik. ID.3 karakteriseras också av ett idealiskt viktfördelningsförhållande mellan fram- och bakaxeln. I kombination med bakhjulsdriften svarar detta för enastående prestanda på vägen.

Första familjemedlemmen

ID.3 är den första modellen i en hel familj. Alla familjemedlemmarna kommer att bära namnet ”ID.” Syftet är att underlätta ett genombrott för e-mobiliteten och kunna erbjuda elbilar för miljoner människor. ID. står för intelligent design, identitet och framsynt teknik. I den här processen är dock inte ID. en förkortning för en speciell term utan snarare en symbol för de olika egenskaper som dessa bilar är begåvade med: automatiserad och utsläppsfri körning, intuitivt handhavande och personlig uppkoppling.

Numret 3 är signifikant på två sätt. Dels indikerar det att bilen tillhör kompaktklassen, dels blir ID.3 det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i Volkswagens historia ? efter Beetle och Golf.
? Med ID.3 börjar vi i mitten, märket Volkswagens kärna, där majoriteten av modellerna och försäljningsvolymen finns. Numret 3 signalerar också att vi kan expandera i segmenten ovanför och under den. Vi har mycket på gång, säger Jürgen Stackmann, styrelseledamot för Volkswagen med ansvar för försäljning och marknadsföring.

Gör hållbarheten nåbar

ID.3 är den första bil från Volkswagen som tillverkas koldioxidneutralt genom hela leverantörskedjan. Hållbarheten konkretiseras redan vid tillverkningen av batterierna. De anläggningar som framställer battericellerna till bilen batterier använder uteslutande grön el. Detsamma gäller komponenttillverkningen, lackeringsverkstäderna och monteringsbanden vid ID.3-fabriken i Zwickau.

Volkswagens anläggning i Sachsen är pilotfabrik för ID.3. Sedan 2017 har all extern energi här kommit från vattenkraft, alltså från en förnybar energikälla. Om koldioxidutsläpp inte skulle gå att undvika någonstans i leverantörskedjan kommer företaget att kompensera för dessa genom investeringar i klimatskyddande projekt. Det gör att återförsäljarna kommer att lämna över ID.3 till sina kunder som en koldioxidneutral produkt.

För att försöka bibehålla koldioxidneutraliteten även under bilens användningsfas, har ID.3-ägarna möjlighet att använda Volkswagens dotterbolag Ellis breda produktutbud, från avtal med naturligt producerad energi till sina hem, till laddningspunkter hos alla de 4 000 Volkswagen-återförsäljarna och -serviceverkstäderna runt om i Europa. Dessutom planerar ”Ionity” (ett joint venture som Volkswagen är delägare i) att fram till 2020 sätta upp 400 ultra-snabbladdningsstationer med grön el (om sådan finns i landet) längs Europas huvudvägar.

Volkswagen arbetar också med ett koncept för att ge uttjänta högspänningsbatterier ett andra liv som stationära energikällor. Dessutom utvecklar företaget olika koncept för sluten återvinning i syfte att kunna garantera koldioxidneutralitet även efter att bilen tjänat ut.

Gratis energi för ID.3 1st

Volkswagen WeCharge ger köparna möjlighet att ladda sin ID.3 1st gratis under ett helt år, från det att bilen registreras och upp till maximalt 2 000 kWh. Erbjudandet gäller vid alla laddningsstationer som ingår i WeCharge som i dag har fler än 100 000 laddningspunkter runt om i Europa. Till exempel ingår Ionity-nätverket i WeCharge.

Framsynt design

Tack vare sin nyutvecklade design, kan man direkt se att ID.3 är en utsläppsfri bil – och en bil som har potentialen att bli en ny ikon. Framförallt är det den innovativa mixen av design och teknik som lägger ID.3 på samma nivå som bilikonerna Beetle och Golf. Det här är designen för en ny era, en design som länkar samman sina naturliga former och bilens användarvänlighet med ett karakteristiskt ”leende” i fronten. Designad för en spännande elektrisk framtid begåvar den kompaktsbilsegmentet med nyskapande design. Ett exempel är att den följer mottot ”Ljus är morgondagens krom” genom att på flera ställen framhäva bilens design med hjälp av LED-belysning.

Det viktigaste är nog ändå att bilen skickar ut tydliga signaler: ID.3 är en bil som interagerar med människor. Detta visar sig ibland annat i renodlad, avskalad stil, maximal precision in i minsta detalj, en charmig front, ikoniska C-stolpar, svepande ytor och uttrycksfulla hjul med sportiga lättmetallfälgar (18", 19" eller 20") som redan från första början utlovar en helt ny körupplevelse.
? Med ID.3 styr Volkswagen in i framtiden. Den naturliga stilen och den helt intuitiva användarupplevelsen visar på ett nytt, elektriskt tänkesätt, säger Klaus Bischoff, Volkswagens designchef.

Fronten: Se mig i ögonen!

En elbil behöver inga stora luftintag för att få kylning. Det gör att designen fram ändras på nästan varenda punkt. Redan på kultmodellerna ”Bubblan” och ”Folkabussen” gjorde sig Volkswagen kvitt med kylargrillar i fronten. Därför intar andra detaljer, som strålkastarna, huvudrollen där.

På ID.3 har de en gång statiska strålkastarna fått lämna plats för LED matrix-strålkastare med en ljusstyrka på 750 lumen och den dynamiska helljusfunktionen Dynamic Light Assist, som med hjälp av en kamera på vindrutan analyserar trafiken, både den framförvarande och den mötande.

Med dessa data i botten sätter Dynamic Light Assist automatiskt på helljuset i hastigheter över 60 km/h och behåller det på, utan att blända mötande trafikanter. Det gör att en betydligt större del av vägen och vägrenen lyses upp när det är mörkt. När man närmar sig sin parkerade ID.3 1st, blinkar LED-matrix-strålkastarna dessutom med ”ögonlocken” för att hälsa välkommen – på ett vänligt och nästan mänskligt sätt.

Silhuetten: Helt nya proportioner

Betraktad från sidan domineras ID.3 av sina helt nya proportioner och sin nya stil. De korta överhängen är endast möjliga med en elbilsplattform. Den långa hjulbasen får bilen att sträcka ut sig på längden. Designen domineras av precision in i minsta detalj och av sin renodlade och visionära karaktär. De svepande ytorna under mittlinjen ger ID.3 ett harmoniskt helhetsintryck.

Den diamantformade ”ID. Honeycomb”-dekoren på C-stolparna är en effektfull designdetalj som hämtat inspiration från bikakornas layout, en av naturens mest imponerande former. Bikakor är superlätta, extremt stabila och miljömässigt 100 % hållbara och passar därför perfekt som symbol för idén bakom MEB-plattformen. Här påminner designen om bikakeprincipen – alltid med precis samma struktur, och alltid möjlig att komplettera individuellt.

Bakpartiet: stilfullt och effektivt

Bagageluckan av glas skiljer ut sig med sin mörka färg. Den sträcker sig tvärs över hela bakpartiet. På sidorna karakteriseras den stora bakrutan av stora aerodynamiska detaljer. Längre ned delas bakpartiet upp av horisontella, mycket smala LED-baklyktor. Det högblanka panoramasoltaket av glas har en svart ram och är det största i sitt slag Volkswagens hela modellutbud. Glastaket öppnar inte bara upp för en himmelsk vy utan ger också mer plats i huvudhöjd för att inte tala om en påtaglig känsla av rymd.

Kompakta yttermått

ID.3 tar tillvara all den frihet som en elbil ger formgivarna. Den är på det hela taget lika lång som en Golf, men tack vare sina kortare överhäng har ID.3 en längre hjulbas än alla andra bilar i sin kategori. I siffror betyder detta att fyradörrars ID.3 är 4 261 mm lång, 1 809 mm bred och 1 552 mm hög. Hjulbasen mäter 2 765 mm. Enligt DIN-standarden har den en minsta tjänstevikt på 1 719 kg och den maximala lastkapaciteten ligger på mellan 461-541 kg beroende på utrustning.

Tvärsnittsytan bak är bara 2,36 m3, vilket bidrar till bilens låga luftmotståndskoefficient på 0,267. ID.3 har en vändradie på endast 10,2 meter – fullt jämförbart med den för en småbil, och helt perfekt i staden.

Alla som vill ta med cykeln på sin ID.3 kan enkelt göra detta med hjälp av ett speciellt fäste. Fästet passar inte bara för cykelhållare utan också för andra transporthållare (maximal vertikal belastning på fästet: 75 kg).

Revolutionerande interiörkoncept

Ingen kardantunnel, kortare överhäng: ”Open Space”-interiören i ID.3 skapar ett förvånansvärt stort utrymme och blir till en ny norm i kompaktbilssegmentet, bland annat tack vare att rymligheten upplevs lika stor som i en bil i mellanklassen. Femsitsiga ID.3 1ST har en bagageutrymmesvolym på 385 liter.

Passagerarna i ID.3 kan njuta av ett nytt kupéutrymmeskoncept med ny design och layout. Volkswagen har gett det rena, luftiga utrymmet namnet ”Open Space”. De skulpterade, svepande ytstrukturerna har hämtat inspiration från naturen – bionisk design istället för kall ingenjörskonst. Tack vare de organiskt formade ytorna och mjuka kurvorna, förstärker designen känslan av rymd.

Intuitivt handhavande

ID.3 interagerar med sin förare och sin omgivning. Som förare vet man direkt vad som är vad på förarplatsen – allt är intuitivt. Förutom instrumentdisplayen, hittar vi en centralt placerad, nyutvecklad 10"-pekskärm som ger föraren tillgång till all viktig information. ID. Light hjälper föraren via en LED-list vid navigering och kan till exempel också varna föraren att det är dags att bromsa om en kritisk situation skulle uppstå.

Tillvalet AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet) kan visa all viktig information direkt på vindrutan. Information ser dock ut som den vore placerad på 3-10 meters avstånd framför bilen vilket gör att föraren inte behöver ta blicken från vägen. Alla reglage, även de på den elektriskt justerbara multifunktionsratten, är beröringskänsliga. Det är endast fönsterhissarna och varningsblinkern som styrs via konventionella tryckkontakter.

Med den intelligenta röststyrningen kan man styra olika funktioner med naturligt tal. Föraren och framsätespassageraren behöver bara säga ”Hello ID.” för att snabbt väcka röststyrningen till liv. ID. Light signalerar visuellt till den som ID.3 besvarar för tillfället. Tack vare App-Connect, kan man på ett par sekunder dessutom koppla samman ID.3 med sin smartphone.

Hjälpsam i alla lägen

Förarassistansfunktionerna använder bland annat en multifunktionskamera (på vindrutan) som också kan läsa av vägmärken. Till ID.3:s säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner hör bland annat närområdesbevakningen Front Assist med autobromsen City Emergency Brake System och fotgängarigenkänningen Pedestrian Monitoring, multikollisionsbroms, filhållningsassistenten Lane Assist, filbytesassistenten Side Assist, Park Assist med backkamera, liksom det nyckellösa låssystemet Kessy Advanced med belysta dörrhandtag.

Tack vare standardmonterade Park Distance Control med bromsfunktion kan man undvika de flesta parkeringsmissöden. Assistanssystemet kan förhindra kollisioner, och om inte detta skulle vara möjligt, åtminstone minska kraften i en sådan genom att nödbromsa bilen i ett så sent skede som möjligt. Systemet bromsar ner bilen till stillastående – när man backar i hastigheter mellan 1,5-10 km/h, och när man kör framåt i hastigheter mellan 2,5-10 km/h.

Infotainment som imponerar

Multimediasystemet i ID.3 innehåller bland annat ett uppdateringsbart navigationssystem. Den praktiska komforttelefonifunktionen ger också tillgång till induktiv laddning för smarta telefoner. Ljudsystemet kan preppas med ett Beats-paket som med åtta högtalare plus en subwoofer svarar för en ljudbild som på en live-konsert.

Specialversionen ID.3 1st finns i tre utrustningsversioner

ID.3 1ST kommer att finnas i tre fasta utrustningsversioner som alla uppfyller vanliga kundönskemål. Dessutom kan man välja färg på karossen och interiören. ID.3 1st drivs av en elmotor på bakaxeln. Motorn har en effekt på 204 hk och levererar ett maximalt vridmoment på 310 Nm. Topphastigheten ligger på 160 km/h.

ID.3 1st har ett batteri med en energikapacitet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till 420 km enligt körcykeln WLTP. Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 11 kW (växelström) eller 100 kW (likström). Vid laddning med likström är det möjligt på 30 minuter ladda batteriet så mycket att det räcker för att köra 290 km.

Grundversionen av ID.3 1st är som standard utrustad med ett navigationssystem, digitalradio (DAB+), stolvärme, rattvärme, armstöd fram och 18-lättmetallfälgar – motsvarande Comfort-utrustning í kompaktbilsegmentet.

ID.3 1st Plus är också försedd med ett backkamerasystem, adaptiv farthållare och med det nyckellösa lås- och startsystemet Kessy Advanced. Interiören i ID.3 1st Plus bjuder dessutom på designsäten, en mittkonsol (med två belysta och jalusiförsedda USB C-uttag bak) liksom med ambientebelysning. Till den utvändiga utrustningen hör tonade rutor, exteriörpaketet Style i silver, LED matrix-strålkastare, matrix-sidobelysning, -bromsljus, -blinkrar och -baklyktor samt 19"-lättmetallfälgar.

Toppversionen ID.3 1st Max är dessutom utrustad med en AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet), ett ljudsystem från Beats, ett stort panoramaglastak som ger extra rymdkänsla, och med 20"-lättmetallfälgar. Denna utrustningsvariant kompletteras av ett filhållningssystem med Emergency Assist, ett filbytessystem, komforttelefoni med sladdlös högspänningsladdning, komfortsäten, plant lastgolv och stora 20"-lättmetallfälgar.

Inför bilsalongen i Frankfurt har Volkswagen redan fått fler än 30 000 förbokningar av ID.3 1st. De flesta av förbokarna bor i Tyskland, Norge, Nederländerna, Sverige och Storbritannien. Produktionen av ID.3 1st Edition ska som planerat påbörjas i slutet av 2019. De första bilarna levereras i mitten av 2020. Det svenska priset för ID.3 1st kommer att kommuniceras inom kort.

Tre batteristorlekar från start

Vid marknadslanseringen sommaren 2020 kommer det att finnas tre olika batteristorlekar till ID.3. Specialversionen ID.3 1st är baserad på det mellanstora batteriet. Senare kommer detta att kompletteras med en grundvariant. Batteriet har en energikapacitet på 45 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 330 km (WLTP). Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 7,2 kW (växelström) eller 50 kW (likström). Som tillval finns snabbladdning med 100 kW likström. Grundversionen av ID.3 har en topphastighet på 160 km/h.

Det största batteriet har en energikapacitet på 77 kWh vilket ger bilen en räckvidd på upp till 550 km (WLTP). Batteriet kan laddas från en växelströmskälla med en maximal laddningseffekt på 11 kW och med upp till 125 kW från en likströmskälla.

Räckvidder som möter kundkraven

Beräkningen av räckvidderna har gjorts på rullande landsväg och är utförda i överensstämmelse med det 2017 införda testförfarandet WLTP. Den faktiska räckvidden beror på faktorer som körstil, hastighet, användande av komfortfunktioner och andra förbrukare, utomhustemperaturen, hur många man är i bilen, hur stor last man har ombord och topografin.

Beroende på användningsprofil, kommer 80 % av förarna ändå kunna köra mellan 230 - 330 km med det mindre batteriet (45 kWh), mellan 300-420 km med det medelstora batteriet (58 kW) och mellan 390-550 km med den största batteriversionen (77 kWh) utan att behöva ladda. Den lägre av de angivna räckvidderna täcker även resor i måttlig landsvägsfart och i låga vintertemperaturer. Körning i framförallt stadsmiljö resulterar naturligtvis i längre räckvidder än de som WLTP-värdena indikerar.

Bekväm laddning med Volkswagen laddbox

Vid lanseringen av ID.3 kommer Volkswagen att erbjuda prisvärda laddningsstationer för att ladda bilen hemma. Laddaren kommer att finnas i två versioner som har olika laddningseffekt. Som tillval kan laddningsstationen fås med datalänk och fjärråtkomst, och vid behov även med integrerad elmätare.

Beroende på version kommer enheterna också ha uppkopplade funktioner, till exempel styrning via en app eller fjärrservice. När laddningsstationen väl installerats kan man som ID.3-ägare alltså enkelt koppla in och nattladda bilen.
2539 röster Är du sugen på en ID.3?
58.7°
0

Nu är den här - Volkswagen ID.3

Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

Det ser inte lovande ut för kombin
Volvo gör superresultat - men V-modellerna säljer dåligt

Det har varit suv-fest de senaste åren och eftersom det är det segment som säljer bäst så blir de allra flesta nya elbilar i det formatet. Och varje gång vi skriver om en ny suv så finns det ett gäng bland kommentarerna som skriker att tillverkarna ska satsa på kombis, för det är ju det "som alla vill ha". Tydligen inte, i alla fall inte stora kombins, för V90 säljer sämst i Volvos utbud. När Volvo nu har släppt rapporten för första halvåret 2021 så ökar alla modeller i försäljning utom V60 (-0,2%) och V90 (-5,6%). Nu är dessa siffror jämförda med första halvåret 2020 då pandemin kickade in med full kraft, så i andel av Volvos försäljning ser det ännu värre ut. Backar vi bara till 2018 så stod V-modellerna för en rejäl del av försäljningen, men nu för tiden är det XC-modellerna som stor för den stora delen. V-modellerna säljer nu för tiden även sämre än S-modellerna. Anledningen till det är så klart att USA och Kina har ökat för Volvo och där är det SUV som gäller, i USA har Volvo till och med slutat sälja V90. Men även här i Sverige är det segt för kombin. Visst säljer V60 bäst med drygt 10.000 sålda bilar och tillsammans med V90 blir det drygt 14.000 bilar. Vi räknar med S-bilarna här eftersom de är så få i Sverige. Men räknar vi ihop XC-modellerna så landar vi på drygt 17.000 bilar och inte ens här vinner alltså kombin. Tittar vi på Volvos resultat för halvåret så landar det på en vinst på 13 miljarder vilket är rekord. 25 procent av bilarna man sålde var Recharge-modeller och alltså laddbara. I Europa var siffran 41 procent. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Moment släpper skal med MagSafe
Till Galaxy S21

Inte ens Apple kan licensiera magnetsim. Nu släpper mobiltillbehörs-tillverkaren Moment ett skal till Samsung Galaxy S21 med Apples MagSafe. Skalen ger inte stöd till MagSafe-laddning utan bara delen som fungerar utan MFi-certifiering, själva magneterna. Det är alltså tänkt att skalet ska användas med företagets andra MagSafe-produkter som bilhållaren eller tripod-fästet. Och ja förresten, Moment kallar det såklart inte för MagSafe. Deras namn är (M)Force. Tumnagel
34.9°
+
Hugo Engström
0

Ny MacBook Air ska komma till mitten av 2022
Enligt Ming-Chi Kuo

Enligt analytikern Ming-Chi Kuo ska Apple planera att släppa en ny modell av MacBook Air runt mitten av nästa år. Modellen ska enligt rykten få en 13,3 tums stor mini-LED-skärm, iPad Pro 12,9 tum är idag den enda Apple-enheten med skärmtekniken. Den nya skärmen ska möjliggöra en tunnare och lättare design, medan den samtidigt kan visa en bredare färgskala och mer kontrast med djupare svärta. Tidigare rykten har också sagt att den nya MacBook Air ska få tunnare ramar runt skärmen och stöd för MagSafe, något som även den kommande MacBook Pro ryktas få. Det sägs också att datorn ska komma i flera färger, likt nya iMac. Datorn ska också få en ny uppgraderad version av M1-processorn, som ska vara snabbare och mer effektiv. Enligt Mark Gurman ska processorn ha lika många CPU-kärnor som M1 (åtta stycken) men öka till nio eller tio GPU-kärnor från sju eller åtta. Tumnagel
38.3°
+
Hugo Engström
0

Serie reder ut hur realistiska filmer är
Kommer vi någonsin få en osynlighetsmantel?

I den här YouTube Originals-serien reder Jake Roper från Vsause 3 ut huruvida man skulle överleva händelser som utspelar sig i kända filmer. Videon ovan är senaste avsnittet från säsong 2 där de fokuserar på Harry Potter-filmerna. Andra avsnitt har till exempel handlat om Die Hard, Top Gun och A Quiet Place. Flera avsnitt går att se här. Tumnagel
37.3°
+
Hugo Engström
0

10 år sedan sista rymdfärjan landade
Kolla in en minidokumentär om Atlantis sista flygning

Den här veckan för tio år sedan landade USA:s rymdfärja Atlantis efter att ha genomfört sitt sista uppdrag i rymden. USA hade sex stycken rymdfärjor, Challenger, Enterprise, Columbia, Discovery, Atlantis och Endeavour. Det första uppdraget, STS-1, genomfördes med Columbia 1981 och det sista, STS-135, pågick mellan 8 - 21 juli 2011. Av de sex rymdfärjorna flög alla utom Endeavour till rymden. De fyra rymdfärjorna Enterprise, Discovery, Atlantis och Endeavour finns idag på olika museum i USA. Rymdfärjorna Challenger och Columbia förolyckades under uppdrag 1986 och 2003 vilket resulterade i att totalt 14 astronauter miste livet. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Många av dagens klockor kommer inte att fixa Wear OS 3
Google har släppt lite mer information om kommande operativsystem

Det kommande året kommer Google att rulla ut en ny version av sitt operativsystem till smarta klockor. Nu har Google snackat lite mer om den kommande versionen vilken officiellt kommer att gå under namnet "Wear OS 3". I ett blogginlägg skriver Google lite om vilka nuvarande Wear OS-klockor som även kommer att ha möjlighet att köra Wear OS 3. Det rör sig om en väldigt kort lista modeller och det ser ut som om alla smarta klockor som rullar på Snapdragon Wear 3100-plattformen inte kommer att kunna ta del av Wear OS 3. Google uppger dock att man fortsatt kommer att stödja den nuvarande versionen av Wear OS. Det innebär med andra ord att klockor som idag kör Wear OS inte kommer att bli obrukbara bara för att Google släpper en ny version av operativsystemet. Funderar man på att köpa en ny smartklocka så ska man dock kanske undvika att köpa en klocka som rullar på Snapdragon Wear 3100 om man framöver vill köra Wear OS 3. Bland de klockor som finns idag som Google säger kommer att kunna ta del av Wear OS 3 finns Mobvois TicWatch Pro 3 GPS, TicWatch Pro 3 Cellular/LTE, TicWatch E3 samt Fossils kommande smarta klockor, klockor som alla kör Snapdragon Wear 4100. Klockorna ovan kommer att få Wear OS någon gång under det kommande året men Google kommer inte att släppa Wear OS brett innan någon gång i mitten av 2022. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

FreeMoCap erbjuder motion capture-teknik für alle
Open-source och allt

FreeMoCap är ett nytt ramverk för att implementera motion capture-teknik. Det som är lite extra tufft med detta är att det är helt gratis via open-source så vem som helst kan plocka hem koden och slänga in det i sina projekt. Man behöver inte ha några markörer på sig för att läsa in rörelserna så det är bara till att ställa sig framför kameran och svänga loss. Du hittar GitHub-sajten för FreeMoCap via länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Kinas senaste maglev-tåg färdigt
Har en topphastighet på 600 km/h

Här kan ni kolla in ett inslag om Kinas senaste maglev-tåg vilket nyligen rullade ut från fabriken. Tåget ska ha en topphastighet på 600 km/h vilket ska göra det till världen snabbaste kommersiellt tillgängliga markfordon. Kinas nya maglev-tåg visades upp i staden Qingdao som ligger på Kinas östkust mellan Beijing och Shanghai. Vilka sträckor som det supersnabba tåget ska börja trafikera finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du spela Pokémon Unite
MOBA-spel med Pokémon

The Pokémon Company och Tencent har nu släppt sitt MOBA-spel med Pokémon, Pokémon Unite, till Nintendo Switch. I Pokémon Unite strider spelare mot varandra i lag 5-mot-5. I striderna samarbetar spelare med sina lagkamrater för att besegra vilda Pokémon och därmed öka sin nivå för att på så sätt utveckla sin egen Pokémon. Spelet planeras att släppas till iOS och Android under september månad. Planen är att det ska fungera på både Nintendo Switch och mobilenheter så att spelare på båda plattformarna kan strida tillsammans samt mot varandra. Pokémon Unite ska vara gratis att spela, eller rättare sagt free-to-start, och du hittar det i eShoppen. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nomad släpper läderfodral till Apples MagSafe-batteri
För dem om inte gillar vitt

Tycker du att Apples MagSafe-batteri till iPhone 12 känns lite plastigt och vitt så finns nu fodral som kan åtgärda den lilla detaljen. Det är tillbehörstillverkaren Nomad som har tagit fram läderfodral som passar Apples lilla batteripaket som fästs via magneter på iPhone 12. Fodralen finns i brunt eller svart läder och kostar 30 dollar, motsvarande cirka 260 kronor, styck. Apples MagSafe-batteri kostar utan fodral 1195 och går att köpa nu. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här fixar du dina Joy-Con
Om de har spökinput

För någon vecka sedan skrev vi om att man kunde lösa den jobbiga spökinputen som spakarna på Joy Con-kontrollerna till Switch ofta har kan lösas med endast en bit kartong. Det var YouTubern VKx27s Channel som då visade hur man kund fixa det med en information men inte allt för beskrivande video. Nu har folket från IGN släppt en egen video där man lite mer detaljerat visar hur man skruvar isär sina kontroller, fixar problemet och sedan skruvar ihop dem igen. Du hittar klippet ovan. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Professionella e-sportare tillåts resa in i Sverige
E-sport får samma undantag som andra sportevenemang

Regeringen meddelade idag att man ändrar på reglerna för Sveriges tillfälliga inreseförbud för att göra det enklare för personer som ska delta i inter­natio­nella elit­tävlingar att resa in i Sverige. Ändringarna gäller primärt dem som ska delta i olika e-sports-evenemang på elitnivå så att även dessa kan få resa in i Sverige. E-sportare har inte tidigare kunna använda sig av undantaget som gett professionella idrottare utanför EES möjlighet att resa in i Sverige trots gällande pandemi-regler. Att utländska e-sportare tidigare inte fått resa in i Sverige gjorde bland annat att den stora DOTA 2-turneringen "The International" som går av stapeln nästa månad flyttades från Sverige till Rumänien. Inrikesminister Mikael Damberg (S) säger i ett pressmeddelande om det nya undantaget regeringen nu beslutat om: "Detta undantag är viktigt för att vi ska kunna öka möjlig­heterna att genom­föra inter­natio­nella elit­tävlingar i e-sport i Sverige." Det nya undantaget är föreslagit att träda i kraft 23 augusti om inga remissinstanser har några invändningar mot detta. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Football Manager får damfotboll
På tiden

Football Manager kommer att få damfotboll i framtiden. Spelets utvecklare, Sports Interactive, håller just nu på att fixa animationer för fotbollspelarna och har sagt att det inte kommer bli klart innan Football Manager 22 släpps. Dock kan det komma till det spelet i en framtida uppdatering, annars kan man förvänta sig det i nästa års upplaga av spelet. I ett blogginlägg skrev Sports Interactive-chefen, Miles Jacobson, att kostanden för att implementera damfotboll i Football Manager kommer kosta miljontals pund och att den kommer på kort sikt inte generera så mycket intäkter. Men han anser att det är rätt sak att göra så. Tyvärr brukar ju sådana här nyheter leda till en och annan arg forumpost men till folk som skapar sådana inlägg sa Miles: "To be really clear to people: consumer choice - if you donx27t like the decisions wex27re making around the game, donx27t buy it. If you think adding womenx27s football is going to denigrate your experience, well Ix27m sorry, I hope you find another experience somewhere else that you can enjoy." Sports Interactive har anlitat analytiker för att hålla koll på de olika ligorna så de spelarnas statistik i spelet kommer vara så nära verkligheten som möjligt. Som spelare kommer du kommer kunna anställa tränare från herrligor till damligorna och tvärtom. Tumnagel
42.2°
+
Frode Wikesjö
0

Snusksajts köp av VidMe ledde till snusk på nyhetssajter
Hoppsan

Snuskföretaget 5 Star Porn HD köp av den gamla videoplattformen VidMe ledde till att sajter som använde just VidMe-videos i äldre artiklar började började visa snusk i dessa embeddningar. Till exempel började klipp som Bottoms Up Brianna, Naughty Spy Girls Part 2 och Marsha and Megan Make a Mean Team dyka upp på nyhetssajter som Huffington Post, New York magazine samt The Washington Post VidMe var en gång i tiden en utmanare till andra videostreaming-tjänster men lades ner under 2017. Exakt hur dessa gamla embeddningar började visa snusk istället är oklart. Det kan vara en avancerad PR-kupp från 5 Star Porn HDs sida eller något galet länkproblem. Tumnagel
41.1°
+
Frode Wikesjö
0

Högupplöst ljud rullas nu ut för Apple Music till Android
Samt spatialt ljud

Apple har nu börjat rulla ut högupplöst och spatialt ljud för sin Music-app på Android. Hur lång tid det kommer ta innan alla Android-användare får det är dock oklart. Precis som på iOS är dessa ljudformat endast ungefär en fjärdedel av låtarna som stödjer formatet just nu men. Men Apple har som mål att erbjuda all musik som finns på Apple Music i losslessformat innan årets slut. För att dessa ljudformat ska fungera krävs det dock att du har högtalare eller hörlurar som stödjer dem. Vill prova dessa nya format så har Apple slängt ihop några spellistor med kompatibel musik. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Corning utvecklar Gorilla Glass till mobilkameror
Repfritt glas som släpper in mycket ljus

Corning, företaget som främst är känt för sitt skyddsglas Gorilla Glass till mobilskärmar, har nu utvecklat ett nytt glas avsett för att skydda linser i mobilkameror. Corning har döpt sina nya mobilkamera-glas till Gorilla Glass with DX och Gorilla Glass with DX+. Glasen baseras på en variant som Corning tidigare utvecklat för att skydda skärmen på smarta klockor. Glaset har dock vidareutvecklats för att ha möjlighet att släppa in så mycket ljus som möjligt, något som givetvis att föredra när det är kameror som kommer att sitta bakom de nya glas-varianterna. Jaymin Amin som är chef för Cornings Gorilla Glass-division säger om de båda DX-glasen: "We’ve engineered the ideal solution for camera lens covers. By capturing 98% of light for the camera lens, our glass composites augment the full capability of the camera design and help create high-quality images and videos. Our Gorilla Glass DX products offer the industry’s best combination of optical performance and protection for the ultimate consumer experience." Samsung kommer att bli den första tillverkaren som kommer att börja använda Gorilla Glass DX för att skydda kamerorna på sina mobiler. När så kommer att ske eller vilka modeller det då kommer att handla om finns det än så länge ingen information om. I videoklippet ovan kan ni kolla in lite mer om Cornings senaste skyddsglas-variant. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för Cocaine Cowboys: The Kings of Miami
Dokumentärserie om Los Muchachos

Willy Falcon och Sal Magluta var två av Amerikas rikaste samt mest ökända knarksmugglare. De ska ha smugglat in mer än 75 ton kokain till USA under 70- och 80-talet via snabba motorbåtar. Polisen visste vem de var och vad de gjorde men eftersom de hade så mycket pengar samt kontakter lyckades de undvika polisen under lång tid. Fifteen years after the release of his original cult classic film comes director Billy Corben’s Cocaine Cowboys: The Kings of Miami – a six-part saga on the South Florida traffickers indicted in one of the largest drug cases in U.S. history. Alleged to be the chief U.S. distributors for two of Colombia’s biggest cartels, Cuban exiles Augusto “Willy” Falcon and Salvador “Sal” Magluta were accused of smuggling over 75 tons of cocaine into the U.S. in the 1980s. The high school friends built a reputed $2 billion empire that made Willy and Sal, aka “Los Muchachos,” two of Miami’s biggest celebrities. While law enforcement plotted their takedown, the world champion powerboat racers managed to skillfully outrun and outmaneuver prosecution for decades before the chase finally came to an end. Cocaine Cowboys: The Kings of Miami består av sex 45-minuter långa avsnitt och har premiär på Netflix den 4 augusti. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Rymdturister kan inte kalla sig för astronauter
Inte officiellt i alla fall

Det amerikanska luftfartsverket FAA har släppt nya riktlinjer för vad som krävs för att kunna ansöka om att officiellt få kalla sig en astronaut och erhålla de så kallade "FAA Commercial Space Astronaut Wings". FAA:s riktlinjer släpps i samband med att både Virgin Galactic och Blue Origin nyligen skickat rymdturister till rymdens gräns. De flesta av dessa resenärer verkar dock inte officiellt få kalla sig för astronauter i framtiden. Bland kraven för att få kalla sig astronaut finns bland annat att resenären ska ha färdats 50 miles (cirka 80 km) ovanför jordens havsyta. Detta är ett krav som både Virgin Galactic och Blue Origins resor uppfyller. Ett annat krav är dock att rymdfarare ska "Demonstrated activities during flight that were essential to public safety, or contributed to human space flight safety" för att kunna få kalla sig astronauter. Det är antagligen ett krav som de så kallade rymdturisterna inte uppfyller, något som innebär att de inte heller officiellt kommer att kunna klassas som astronauter. Tumnagel
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
80kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
78kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
56kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
26kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
8kg
+
Frode Wikesjö

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
98kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-20kg
+
Hugo Engström

Casio släpper ny version av klassiskt digitalur
Stål, guld eller pac-man

Casios modell F-100 är kanske mest känd för att vara Ripleys klocka i Alien-filmen. Nu släpper man en ny version av klockan som denna gång är i stål med stålarmband. Det kommer även en gråare version, en guldversion och en Pac-Man-version. Stålversionen heter A100WE-1A och prislappen ligger på runt 700 kronor (jämför priser). Den gråare versionen heter A100WEGG-1A och guldversionen heter A100WEG-9A. Pac-Man-versionen heter A100WEPC-1B. Det är klurigare att hitta guld och Pac-Man-versionen på ett rimligt köpställe, om ni gör det så lägg gärna länken bland kommentarerna. Tumnagel
105kg
+
Roger Åberg

Nu öppnar Gröna Lund på natten
Festa och åk!

I vanliga fall stänger Gröna Lund 22.00 och då är det bara att gå hem. Men under sex kvällar i augusti och september kommer man att fortsätta ha öppet och då ha fest. Night rider kallar man konceptet som Gröna Lund kör tillsammans med Heineken. Är du över 23 år är du alltså välkommen in efter 22.00 för att åka och festa. Vill du förfesta går det bra från 19.30. Slut är det redan klockan 00.00 tyvärr. Åldersgränsen är 23 år och biljetterna börjar säljas i morgon. Tre olika biljetter finns. För 295 kronor får komma in och fritt åka och köra 5-kamp. För 395 kronor får man även komma in 19.30 och har en reserverad plats i en förfestbar. Man får även en mat- och dryckvoucher på 100 spänn. För 695 får man även middag. De attraktioner som är öppna är MonsterEclipse, Ikaros, Jetline, Katapulten, Lustiga Huset, Kättingflygaren, Pop-Expressen och Twister. Det hela kommer att hända under tre helger, 19-20 augusti, 26-27 august och 2-3 september. Tumnagel
108kg
+
Roger Åberg