Nu är den här - Volvos första riktiga elbil
XC40 Recharge tar sig 40 mil på en laddning
Så, nu var den då äntligen presenterad - Volvos första riktiga elbil om man bortser från C30 Electric som visades första gången 2010 som var mer av ett experiment. Nu är marknaden som ni alla vet redo för elbilar och då måste ju även Volvo vara med. Att den första elbilen baseras på XC40 är väl heller inte så märkligt eftersom den har ett populärt format och spelar i crossover-ligan som så många verkar älska.
Så vad får man då här? Jo, en liten kompakt bil med en räckvidd på upp till 40 mil enligt WLTP. Kraften kommer från två stycken elmotorer som tillsammans ger 408 hästar och som har ett vrid på 660 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och från 0-100 km/h ska man kunna ta sig på 4,9 sekunder. Batteripacket är på 78 kWh och man ska kunna snabbladda från tio upp till 80 procent på 40 minuter. Volvo rekommenderar laddbox för hemmaladdning men i nödfall kan du använda ett vanligt eluttag - då tar det dock mellan 30 till 55 timmar att ladda ett tomt batteri till 80 procent. Har du en laddbox på 11 kW kapas tiden till runt 5,5 timmar.
På dragkroken får man hänga upp till 1,5 ton och i det bakre bagagerummet går det in 413 liter. Där fram kan man också lasta lite saker men i princip handlar det bara om att laddsladden får plats.
Som vi tidigare har berättat får bilen ett helt nytt infotainment-system som kör Android. Man trycker mycket på detta och via Google Assistant ska man kunna styra många av grejerna i bilen - som att exempelvis ställa in klimatanläggningen och byta låt på Spotify. Man kommer även att kunna uppdatera bilens mjukvara OTA (over the air).
Den XC40 Recharge som visades upp för journalister på eventet var i R-Design-utförande och bär den rätt så saftiga prislappen 699.000 kronor. Då är bilen fullutrustad men det är fortfarande väldigt många slantar att lägga ut. Självklart kommer det även släppas billigare versioner men då en XC40 laddhybrid kostar från 459.900 kronor lär en XC40 Recharge definitivt inte krypa ner under 500.000. En Polestar 2 får du för 659.000 kronor.
När den nya elbilen lanseras är tyvärr oklart för tillfället, men tillverkningen ska i alla fall dra igång vecka 35 nästa år.
Försök igen

Försök igen

Försök igen

Försök igen

Försök igen

Försök igen

Försök igen
















































































Vill du ha en ny Volvo med eller utan sladd?
Det är frågan framtida Volvokunder kommer att få svara på. I dag introducerar Volvo Cars XC40 Recharge, företagets första helt elektriska bil och den första modellen att tas i produktion från Volvo Cars helt nya modellseriekoncept: Recharge.
XC40 Recharge, som är baserad på den flerfaldigt prisbelönta och bästsäljande kompakta SUV:en XC40, är den första i en serie av helt elektriska Volvo-bilar. Den är en verklig milstolpe för Volvo Cars: företagets första elbil och den första Volvon med ett helt nytt infotainmentsystem som drivs av Googles operativsystem Android.
De kommande fem åren kommer Volvo Cars att lansera en helt elektrisk bil varje år, för att nå målet att helt elektriska bilar ska stå för 50 procent av den globala försäljningen 2025, och där hybrider utgör resterande 50 procent. Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara bilar med helt elektrisk eller laddhybrid-drivlina.
Från och med början av 2020 kommer kunder som besöker Volvo Cars hemsida att först få frågan om de vill ha en Volvo Recharge-bil eller ej. För att ytterligare uppmuntra till körning på el kommer alla Volvo Recharge laddhybridmodeller att levereras med gratis el i ett år, i form av en återbetalning för den genomsnittliga elkostnaden under perioden.
"Vi har sagt det flera gånger tidigare: för Volvo Cars är framtiden elektrisk. I dag tar vi ett nytt stort steg i den riktningen med lanseringen av vår helt elektriska XC40 och modellserien Recharge", säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars koncernchef .
XC40 Recharge är allt som kunderna kan förvänta sig av en Volvo, med tillägg av en avancerad, helt elektrisk drivlina med fyrhjulsdrift som erbjuder en räckvidd på över 400 km (WLTP) på en enda laddning, och en effekt på 408 hk. Batteriet laddas till 80 procent av kapaciteten på 40 minuter med ett snabbladdningssystem.
Det Android-drivna infotainmentsystemet är helt integrerat med Volvo On Call, företagets plattform för uppkopplade tjänster. Via Volvo On Call kan förarna följa hur länge de kört sin plug-in hybrid på el.
För att möta den förväntade efterfrågan på Recharge-bilar kommer Volvo Cars tredubbla produktionskapaciteten för elektrifierade bilar. Från och med 2020 kommer Volvo Cars ta fram Designers Choice - ett urval av populära Recharge-modeller med reducerade leveranstider. Volvo Cars ambition är att laddhybrider ska utgöra 20 procent av den totala försäljningen 2020.
Varje Volvo-modell kan beställas i Recharge-utförande, från kompakt-SUV:en XC40 via bilarna i 60-serien till företagets flaggskepp, den stora SUV:en XC90. Volvo Cars är den enda tillverkaren som erbjuder en laddhybrid av varje bilmodell.
XC40 Recharge och Recharge-modellserien är också påtagliga bevis för företagets ambitiösa nya handlingsplan, som även den presenterades i dag och som påvisar konkreta åtgärder i linje med klimatavtalet från Paris och som stöder Volvo Cars ambition att bli ett klimatneutralt företag 2040.
Eldrivna Volvo XC40 får helt nytt infotainmentsystem
Använder Android Automotive

Här är svenska priset på Polestar 2
659.000 kronor
