12 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nu börjar Volkswagen ID.5 och ID.5 GTX att säljas
Nu börjar Volkswagen ID.5 och ID.5 GTX att säljas Kostar från 549.900 kronor

I början av månaden visade Volkswagen upp modellen ID.5 - ett syskon till ID.4 fast med coupé-former. Nu börjar bilen att säljas och den kostar från 549.900 kronor. För den slanten får du ID.5 Pro Performance med 204 hästar och bakhjulsdrift. Den tar sig 51,2 mil på en laddning och går att snabbladda med upp till 135 kW. Dragkrog finns som tillval och på den får man hänga upp till ett ton (1,2 ton för GTX).

Det finns än så länge bara två stycken versioner att välja mellan och den andra är ID.5 GTX som är toppversionen av ID.5. Den har precis som Pro Performance ett batteripack på 77 kWh men istället 299 hästar och fyrhjulsdrift. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten anges till 180 km/h. Räckvidden på en laddning ska ligga på 48,8 mil och denna ska man kunna snabbladda med upp till 150 kW istället. GTX kostar från 609.900 kronor. Alla priser är innan klimatbonusen på 70.000 kronor.

Man kan också privatleasa och då kostar ID.5 Pro Performance 5496 kronor per månad, ID.4 GTX 6295 kronor per månad.

Bil, Volkswagen, Volkswagen ID.5, säljstart, pris, lansering, Sverige, Volkswagen ID.5 GTX
Visa Pressmeddelande Volkswagen Personbilar: Volkswagen utökar elbilsprogrammet – Säljstart för nya ID.5 och ID.5 GTX

Efter ID.3 och ID.4 kommer nu SUV-coupén ID.5 – den tredje i raden av Volkswagen-modeller som baseras på den banbrytande elbilsplattformen MEB. ID.5 och den fyrhjulsdrivna versionen ID.5 GTX går nu att beställa på den svenska marknaden.

Den eldrivna SUV-coupén ID.5 är nu prissatt och beställningsbar.
Nytt marknadssegment: Volkswagen erbjuder nu ID.5, sin första eldrivna SUV-coupé.
ID.Software 3.0: Med ID.5 skyndar Volkswagen på sin omställning till att bli en mjukvaruorienterad mobilitetsleverantör under ACCELERATE-strategin.
Två versioner, ett batteri: Stort 77 kWh-batteri för ID.5 Pro Performance och ID.5 GTX
Fyrhjulsdrift med dubbla elmotorer: Toppversionen ID.5 GTX med upp till 299 hk* accelererar upp från 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder.
Lämpar sig för långa resor: ID.5 har en räckvidd på upp till 512 km och ID.5 GTX upp till 488 km enligt WLTP och svensk standardutrustning. Toppeffekten vid snabbladdning av ID.5 GTX ligger på 150 kW**.
Nu beställningsbar: ID.5 kostar från 549 900 kronor och ID.5 GTX från 609 900 kr, innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor.
ID.5 är en eldriven SUV-coupé som blir flaggskeppet i ID.-familjen. Förförsäljningen har nu startat. På den svenska marknaden erbjuds versionerna ID.5 Pro Performance med 204 hk och fyrhjulsdrivna ID.5 GTX med upp till 299 hk*.

– Vi är glada över att nu erbjuda ännu en supermodern eldriven modell som kommer passa den svenska marknaden väldigt bra. Med sin uttrycksfulla design, sportighet och höga tekniska standard sätter ID.5 och ID.5 GTX krydda på ID.-familjen, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Med ID.5 öppnar Volkswagen upp det nya marknadssegmentet för coupéer och når därmed nya kundgrupper. Förutom den uttrycksfulla designen bjuder denna SUV-coupé också på en exklusiv interiör med alla de senaste infotainment- och assistanssystemen.

ID.5 har ny hårdvara och den helt nya mjukvaruversionen 3.0. Det gör att mjukvaruuppdateringar och olika fordonsfunktioner i framtiden kommer att kunna importeras Over-the-Air (OTA, via mobilnätet). De trådlösa uppdateringarna ser till att ID.5 alltid är uppdaterad.

– Vår eleganta eldrivna SUV-coupé ger kunderna den nya mjukvaruversionen ID.Software 3.0. Konkret innebär detta att förbättrad laddningskapacitet och röststyrning säkerställer en hög nivå av användarkomfort, säger Klaus Zellmer, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad.
– Den senaste generationen assistanssystem visar vår expertis inom mjukvara: här tar vi nästa steg mot automatiserad körning som en del av ACCELERATE-strategin.

Maximal effektivitet

Båda versionerna är försedda med ett stort, långdistansbatteri som kan lagra 77 kWh (netto). Den centrala placeringen under passagerarutrymmet säkerställer en låg tyngdpunkt och en balanserad fördelning av axelbelastningen. Det här gör att ID.5 Pro Performance kan nå en räckvidd på upp till 512 km (WLTP, svensk standard) med en maximal laddningseffekt på upp till 135 kW.

Fyrhjulsdrivna ID.5 GTX har en räckvidd på upp till 488 km (WLTP, svensk standrard). Tack vare en toppladdningseffekt på upp till 150 kW** kan denna version ladda energi för 100 kilometer på endast 6 minuter vid snabbladdningsstationer.

ID.5 GTX – med dubbla elmotorer

Medan ID.5 Pro Performance har en motor på 204 hk som är monterad bak, har den fyrhjulsdrivna flaggskeppsmodellen en elmotor både på fram- och på bakaxeln. ID.5 GTX har en total effekt på upp till 299 hk*. Accelerationen från 0 till 100 km/h går på 6,3 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.

Med sina dubbla motorer är fyrhjulsdriften konstruerad för maximalt grepp och mycket stabila vägegenskaper, speciellt i krävande väderförhållanden. Den fyrhjulsdrivna versionen är extra sportig och pryds av designdetaljer som är reserverade för GTX.

Med den elektriskt utfällbara dragkroken (tillval), kan ID.5 Pro Performance dra upp till 1 000 kg (bromsat, 12 % lutning), medan dragvikten är 1 200 kg för ID.5 GTX.

Körprofilväljare är standard för båda ID.5-versionerna. Med denna funktion kan föraren påverka hur elmotorerna och styrsystemet fungerar genom att välja någon av standardprofilerna ”Eco”, ”Comfort” och ”Sport”. I Sport-profilen är den främre motorn alltid aktiv på ID.5 GTX. I ID.5 GTX har föraren dessutom tillgång till en ”Traction”-profil som är anpassad speciellt för körning på halt underlag i låg hastighet. Och när man vill köra extra sportigt kan man sätta den elektroniska stabilitetskontrollen ESC till läget ”Sports”.

Fullt uppkopplade assistanssystem

Assistanssystemet Travel Assist (tillval), med molndata, spelar en betydelsefull roll för de system som har med assisterad körning att göra. Det här systemet förbättrar körkomforten och stöds både av den adaptiva farthållaren ACC (i längdled) från 0 km/h upp till topphastigheten, och filhållningsassistenten Lane Assist (i sidled), i kombination med navigationsdata och data från molnet som andra bilar överför (swarm data).

”Car2X”-kommunikation är standard och tar säkerheten till helt ny nivå. Molndata från kompatibla bilar och från signaler från omgivningarna (inom en radie på upp till 800 m) kan implementeras lokalt på bråkdelar av en sekund. Det gör att föraren kan varnas om stillastående trafik och olyckor längs vägen.

Nu gör dessutom Park Assist Plus med minnesfunktion (ingår i ”Assistanspaket Plus”) det enklare än någonsin att parkera bilen. Systemet hjälper föraren att hitta en parkeringsplats och att styra in bilen på den och ut från den. Detta intelligenta system kan upprepa individuella, i förväg inlärda manövrer.

Uttrycksfull design

Linjerna på ID.5 är mjuka och svepande, men samtidigt också atletiska och muskulösa. De korta överhängen och stora hjulen förstärker den kraftfulla looken. Luftintagens exklusiva design på GTX-versionen ger tillsammans med de integrerade positionsljusen en ännu mer kraftfull utstrålning.

Både ID.5 Pro Performance och ID.5 GTX har som standard nedlackad kaross. Den integrerade bakre spoilern är också standard. Taket är alltid svartlackerat. Taklinjen och C-stolpen är i silver på ID.5 Pro Performance och i antracit på ID.5 GTX.

Den enastående aerodynamiken, som är en förbättring jämfört med ID.4, ger ID.5 en luftmotståndskoefficient på från 0,26 cW.

Gott om utrymme och hög komfort

Coupéformen och interiörkonceptet framhäver den innovativa kraften hos Volkswagen och ID.-familjen. Trots den sluttande taklinjen är utrymmet i huvudhöjd bak endast 12 mm mindre än i ID.4. Den långa hjulbasen på 277 cm gör att utrymmet i kupén kan jämföras med en vanlig SUV i närmast högre klass. Bagageutrymmet i ID.5 har en volym på 549 liter (ID.4: 543 liter), vid uppfällt baksäte.

Det är enkelt att stiga i och ur ID.5, och sikten är optimal eftersom både föraren och passagerarna – speciellt de i baksätet – sitter högt och bekvämt. Båda framsätena är försedda med individuellt justerbara armstöd.

Interiörens material och utförande är av högsta kvalitet. Klädselmaterialen varierar beroende på interiördesignen men innehåller aldrig några animaliska produkter. Ljudnivån är mycket låg i kupén – denna eldrivna SUV-coupé utvecklar sin kraft nästan helt ljudlöst.

Manöverkonceptet för ID.5 är modernt, effektivt och intuitivt. Mitt på instrumentpanelen sitter en pekskärm för navigationssystemet, telefonfunktionerna, media och olika assistanssystem och fordonsinställningar. Som standard mäter pekskärmen 12" på diagonalen.

– ID.5 erbjuder den optimala kombinationen av premiumstandard, elegans och hållbarhet, säger Klaus Zellmer.
– Vår första eldrivna SUV-coupé erbjuder koldioxidneutral, sportig prestanda för kunder som bara nöjer sig med det bästa. Vårt mål är att göra Volkswagen till det mest eftertraktade volymmärket för hållbar fri rörlighet. ID.5 är en viktig milstolpe och ett stort steg på vägen mot nollutsläpp.

Ökad laddningseffekt

Med We Charge erbjuder Volkswagen den idealiska laddningslösningen för alla situationer och platser – när man är på långfärd, kör kortare sträckor eller befinner sig hemma. We Charge ger föraren tillgång till ett av Europas snabbast växande laddningsnätverk – i dag innehåller det cirka 250 000 laddpunkter.

ID.5-versionerna kan laddas med en effekt på upp till 11 kW via en växelströmsladdare eller en laddbox. Vid en snabbladdningsstation med likström kan ID.5 på endast cirka 30 min laddas tillräckligt för en räckvidd på upp till 390 km, eller 320 km i GTX (WLTP). Detta tack vare den ökade laddningseffekt på upp till 135 kW (upp till 150 kW** i GTX-versionen). Med We Charge kan kunden ladda sin bil till förmånligt pris i IONITY-nätverket.

Koldioxidneutral balans

ID.5 är ny medlem i ID.-familjen i Europa och följer tätt efter storsäljarna ID.3 och den globala modellen ID.4. Med detta tillskott ökar nu Volkswagen takten i sin strategi ”ACCELERATE”.

Volkswagen har som mål att till år 2030 ha sänkt koloxidutsläppen per bil med 40 procent, och enligt sin ”Way to Zero”-strategi kommer företaget att vara klimatneutralt senast år 2050. År 2030 ska minst 70 procent av det antal bilar som Volkswagen säljer i Europa vara helt eldrivna bilar.

ID.5 och ID.5 GTX, som tillverkas i tyska Zwickau, är helt koldioxidneutrala när de levereras till kunderna. Om kunden sedan laddar sin bil med 100 procent förnybar el är den praktiskt taget klimatneutral i drift.

Nu beställningsbara

ID.5 Pro Performance och ID.5 GTX är nu prissatta och beställningsbara på den svenska marknaden. De går också att bygga på volkswagen.se. Priserna nedan gäller innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor.

ID.5 Pro Performance, bakhjulsdrift, 204 hk: 549 900 kronor
ID.5 GTX, fyrhjulsdrift, 299 hk: 609 900 kronor
Det är enkelt att beställa ID.5 eller ID.5 GTX. Kunderna bestämmer först vilken version de vill ha, sedan följer ett tydligt organiserat urval av paket. De kan välja mellan olika design-, infotainment-, assistans-, komfort- och sportpaket.

Exempel på svensk standardutrustning är värmepump, komfortpaketet och infotainmentpaketet samt LED-strålkastare. ID.5 GTX är som standard utrustad med IQ.Light LED matrix-strålkastare med intelligent helljus.

Det går också att privatleasa de båda versionerna:

ID.4 Pro Performance: från 5 496 kr/mån
ID.4 GTX: från 6 295 kr/mån
Själva lanseringen sker preliminärt i början av andra kvartalet 2022.

Mer information

Läs mer om standardutrustning, paket, tillval, priser och tekniska data för respektive version på volkswagen.se.
Mer detaljer om ID.5 och ID.5 GTX finns i bifogad PDF

Energiförbrukning vid blandad körning, ID.5 Pro Performance: från 17,1 kWh/100 km

Energiförbrukning vid blandad körning, ID.5 GTX: från 18,0 kWh/100 km

De angivna räckvidderna är beräknade värden baserade på Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) och enligt svensk standardutrustning. Den faktiska WLTP-räckvidden kan variera beroende på utrustning. Den faktiska räckvidd man uppnår vid verkliga körförhållanden varierar beroende på körstil, hastighet, användande av komfortutrustning eller andra elförbrukare, utomhustemperaturen, antalet personer/mängden last i bilen och topografin.

*) Maximal effekt 299 hk: Maximal effekt som föraren kan ha tillgång till i upp till 30 sekunder, beräknad enligt UN GTR.21.
Hur mycket effekt som finns tillgänglig i olika körsituationer beror på flera olika faktorer, till exempel omgivningstemperatur och laddningsstatus, högspänningsbatteriets temperatur, skick och fysiska ålder.
För maximal effekt krävs speciellt att batteriet har en temperatur på mellan 23° och 50°C och att laddningsnivån är > 88 %.
Avvikelser, framförallt när det gäller ovanstående parametrar, kan leda till en minskning av effekten ända upp till att den maximala effekten ej finns att tillgå.
Batteriets temperatur kan till i viss utsträckning påverkas indirekt av den externa klimatanläggningen, och laddningsnivån kan exempelvis justeras i bilen. På bilens effektdisplay kan man avläsa vilken effekt som finns tillgänglig vid ett visst tillfälle.
För att upprätthålla högspänningsbatteriets användbara kapacitet så effektivt som möjligt, rekommenderas ett laddningsmål på 80 % då bilen brukas dagligen (att ändras till 100 % före till exempel en längre resa).

**) Den maximala toppladdningseffekten kan uppnås under en laddningsprocess från 5 till 80 % laddningsnivå och cirka 23°C i omgivnings- och batteritemperatur vid en laddstation med motsvarande laddeffekt, t.ex. vid en Ionity laddstation.

Volkswagen visar upp ID.5 GTX
Ännu en crossover med sluttande bakdel

Precis som utlovat visar Volkswagen idag upp nästa medlem i ID.-familjen - ID.5. Den visas både som ID.5 Pro och i det sportigare utförande ID.5 GTX som även erbjuds till ID.4. Pro är instegsversionen och den har en elmotor på 176 hästar som sitter på bakaxeln och driver bakhjulen. Batteripacket är på 77 kWh och räckvidden ska ligga runt 51 mil. Sen kommer Pro Performance som har samma uppsättning fast här är motorn upplåst till 207 hästar istället. Snabbare till 100 km/h med sina 8,4 sekunder men fortfarande samma räckvidd som Pro. GTX är toppversionen och den har istället dubbla elmotorer på sammanlagt 303 hästar, fyrhjulsdrift och gör 0-100 km/h på 6,3 sekunder. Även denna har batteripacket på 77 kWh och här ska räckvidden istället ligga på runt 48 mil. Optimerad mjukvara ska göra att laddningen nu går snabbare - från 125 kW till 135 kW. Jämfört med ID.4 är ID.5 tre centimeter längre och mäter totalt 4,6 meter på längden. Trots sin form lastar den sex liter mer än ID.4 - totalt 549 liter. Vad ID.5 kommer att kosta är oklart just nu men det snackas om ett prispåslag på runt 30.000 kronor jämfört med ID.4. Försäljningen drar igång vid årskiftet och de första leveranserna ska äga rum under nästa års första kvartal. Tumnagel
32.4°
0

Volkswagen visar upp ID.4 GTX
Och kommande ID.5 och ID.5 GTX!

Nyss hade Volkswagen premiär av den roligare versionen av ID.4 som man kallar för GTX, en beteckning som alla roliga versioner av deras elbilar kommer att få. ID.4 GTX presenterades på den gamla Berlin-flygplatsen Tempelhof och är så klart sportigare. Drivningen är på alla fyra och motorn är samma som vi hittar i Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron sedan tidigare och levererar 299 hästar och noll till hundra går på 6,2 sekunder. Självklart får bilden en sportigare look. I fronten har man försökt få till lite sportigare karaktär med tre lysande diamanter och stora luftintag i botten av fronten. Bak hittar man lite nya lampor som det lyser ett X i när man bromsar. Taket på GTX kommer alltid att vara helsvart eftersom man vill ha en lite tuffare känsla. Det har dykt upp spionbilder på en ID.4 med coupeform på taket och jag trodde att det skulle vara denna som blev ID.4 GTX, men istället så kommer Volkswagen att släppa denna som ID.5 och den kommer också i en GTX-version. Svenskt pris är från 565.900 kronor. Tumnagel
45.7°
0

Volkswagen ID.X går i produktion
Men ändrar namn till ID.3 GTX

I slutet av maj visade Volkswagen upp ID.X som var en lite vassare version av ID.3. Den bjöd på dubbla elmotorer och 329 hästar. Nu har versionen fått grönt ljus och den kommer inte helt oväntat att lanseras som ID.3 GTX. Sedan tidigare finns ID.4 GTX och även ID.5 GTX är bekräftad. ID.3 GTX blir dock ingen elmotsvarighet till Golf R och inte heller riktigt lika vass som konceptet ID.X. Räkna istället med samma upplägg som i ID.4 GTX vilket innebär 299 hästar och 0-100 km/h på runt 6,2 sekunder. Tumnagel
40.6°
0
38.9° 0 Bobby Green Bobby Green
tis. 23 nov 2021, 17:00
Nu börjar Volkswagen ID.5 och ID.5 GTX att säljas Kostar från 549.900 kronor
38.9°
0