Nu kan du förhandsboka MG:s laddhybrid EHS
Kostar från 34.000 euro
MG är den anrika brittiska biltillverkaren som hade ett gäng roliga sportbilar i sitt utbud förr. Riktigt så ser det inte ut idag, utan nu använder man namnet till något helt annat. 2005 köptes namnet av en kinesisk bilkoncern och i dagsläget har man ett gäng riktigt generiska modeller att erbjuda. En av dessa heter EHS. Det är en SUV med laddhybrid-teknik under skalet och den kommer lanseras här i Sverige. När exakt det sker är oklart, men från och med idag kan du dock lägga en beställning.
EHS kombinerar en turbomatad bensinmotor på 1,5 liter och 165 hästar med en elmotor. Systemeffekten anges till 258 hästar, 370 newtonmeter i vrid och batteripacket är på 16,6 kWh. På bara el ska man kunna köra upp till 5,2 mil. Förbränningsmotorns växellåda har sex steg, elmotorn fyra och drivningen sker på framhjulen. Bilen mäter 4,57 meter på längden, 1,87 på bredden och 1,66 på höjden. Hjulbasen anges till 2,72 meter.
Förutom EHS finns även den helt eldrivna suven ZS EV, men den kan man inte köpa här än.
Försök igen

· MG introducerar den andra modellen i Europa, utanför Storbritannien, näst efter den redan lanserade 100% elektriska MG ZS EV
· Nya MG EHS Plug-in Hybrid drivs av körteknologi i absolut framkant, med 190kW/258 hästkrafter, 52 km elektrisk räckvidd och 43 gram CO2/km
· En rymlig SUV i C-segmentet, fullpackad med smart teknologi när det kommer till säkerhet, effektivitet, infotainment och köregenskaper
· Bensinversionen av bilen har fått fem stjärnor i EURO NCAPs säkerhetstest
· Förhandsbokning och testkörning möjligt från och med idag
Idag lanserar MG den nya MG EHS Plug-in Hybrid. Det är blott den andra modellen som MG lanserar i Europa utanför Storbritannien, där den helelektriska MG ZS EV var den första. Den rymliga SUVen använder sig av banbrytande hybrid-teknologi, som kombinerar låg förbrukning och låga utsläpp med en optimal körupplevelse. Det kraftfulla paketet rymmer en 1,5l turbomotor, 10 växlar, elektrisk motor och ett 16,6 kWh litiumjonbatteri. I EV-mode kan MG EHS Plug-in Hybrid färdas upp till 52 km endast på batteriet (WLTP). Utöver detta är bilen utrustad med ett antal ytterligare funktioner för bästa komfort och säkerhet. Det femstjärniga betyget från Euro NCAP för bensinvarianten bygger delvis på MGs ”Pilot driver assistance”-system och på att bilens kaross består av stål med mycket hög draghållfasthet. Nya MG EHS Plug-in Hybrid lanseras med ett pris som börjar på 34 000 Euro.
På sin elektriska resa erbjuder MG en väldesignad och miljömedveten SUV som är funktionell, säker och prisvärd.
”Motorister idag vill ha en helelektrisk bil som är miljövänlig utan att man behöver bekymra sig för räckvidden. För de som ännu inte är redo för en 100% elektrisk bil, lanserar vi MG EHS Plug-in Hybrid. Vårt andra elektriska SUV, ett komplement till vår helelektriska MG ZS EV”, säger Matt Lei, CEO på MG Motor Europe.
Banbrytande körteknologi
Nya MG EHS Plug-in Hybrid är byggd på en innovativ körteknologi. En beprövad 1,5l bensinmotor (119 kW/162 hp och 250 Nm) samarbetar sömlöst med en kraftfull (90 kW/122 hp och 230 Nm) elektrisk motor. Totalt kan bilen stoltsera med en systemkraft på 190 kW/258 hp och ett toppmoment på 370 Nm.
Den elektriska motorn drivs av ett 16,6 kWh litiumjonbatteri, som möjliggör för MG EHS Plug-in Hybrid att färdas upp till 52 km (WLTP) helt elektriskt och därmed helt utsläppsfritt. On-board-chargern på 3,7 kW gör att man enkelt kan ladda batteriet via AC-laddning vid laddstolpar eller laddboxar med en laddningstid på ca 4,5 timmar. Bilen är också utrustad med ett regenerativt bromssystem, som lagrar den energi som frigörs vid hastighetsminskning och återanvänder den för att optimera batteritid, räckvidd och för att minimera bränsleförbrukning.
Den avancerade växellådan överför kraften från bensinmotorn och den elektriska motorn till framhjulen. Bensinmotorns vridmoment överförs med hjälp av den 6-växlade automatlådan, medan kraften från den elektriska motorn överförs genom en elektrisk drivenhet med fyra växlar. Tillsammans utgör dessa en 10-växlad automatisk växellåda vilket möjliggör för bilen att välja den ideala växeln mjukt och smidigt. Detta säkerställer effektivitet i alla lägen. Den genomsnittliga CO2-utsläppet för MG EHS Plug-in Hybrid har uppmätts till 43g/hm (WLTP).
Gott om körglädje
MG EHS Plug-in Hybrid erbjuder en banbrytande körteknologi som möjliggör en effektiv och elektrisk körupplevelse, men också körglädje i överflöd. Tack vare den höga effekten och den omedelbara responsen från den elektriska motorn, accelererar MG EHS Plug-in Hybrid från 0 till 100 km/h på bara 6,9 sekunder. Och som om inte det räckte är den i standardutgåvan utrustad med den elektroniska differentialspärren XDS, allt för maximal dragkraft.
En rymlig SUV
Den nya MG EHS Plug-in Hybrid befinner sig i ett högre segment än MG ZS EV, vilket har lett till stora framgångar sedan den började säljas i oktober 2019. I ett antal europeiska länder är bilen den bäst säljande EVn av alla. MG EHS Plug-in Hybrid är 4 574 mm lång, 1 876 mm bred och 1 664 mm hög vilket gör den till den rymligaste bilen i C-segmentet. Hjulbasen är 2 720 mm bred.
Tack vare den smarta placeringen av det elektriska körsystemet på MG EHS Plug-in Hybrid, bjuder bilen på generöst med utrymmer för både ben och överkropp i baksätet. Samtidigt har fordonet ett generöst lastutrymme på 448 liter, som kan expanderas till maximalt 1 375 liter med baksätena nerfällda. En annan komfortdetalj är möjligheten att öppna och stänga den elektriska bakluckan, på vilken nivå som helst.
Kraftfull design
MG EHS Plug-in Hybrid stoltserar med en slående design, med iögonfallande detaljer såsom de vackra strålkastarna med ett kattlikt utseende. Dessutom är de 9 individuella LED-enheterna en strålande ljusshow när bilen är olåst. Baktill har de båda avgasrören ett härligt sportigt utseende, och de dekorativa baklyktorna med integrerad och dynamisk ljusförstärkning förstärker ett närmast high-tech-utseende på MG EHS Plug-in Hybrid.
Invändigt lägger designen fokus på komfort och kvalitet, vilket märks särskilt tydligt i finishen.
Materialen är högkvalitativa och ergonomiska. Den spatiösa och lyxiga känslan förstärks ytterligare av det 1,19 kvadratmeter stora panorama-fönstret och interiörbelysningen där man kan välja mellan 64 olika färger. Passagerare bak i bilen kan njuta av ställbara ryggstöd, dubbel ventilering, två USB-uttag och ett fällbart armstöd med inbyggd plats samt mugghållare.
Banbrytande teknologi
Bakom den läderbeprydda ratten har föraren klar sikt över den 12,3 tum stora digitala instrumentpanelen. Den imponerande touchscreenen på 10,1 tum är centrum i instrumentbrädan och kan enkelt och intuitivt användas för att styra bilens infotainment-system, som inkluderar navigation, digital DAB-radio och sömlös uppkoppling av smartphones via Apple Car Play eller Android Auto.
MG har också stort fokus på säkerhet och säkerhet har haft absolut största fokus i designen av MG EHS Plug-in Hybrid. Detta har också gett resultat, vilket det femstjärniga betyget av både bensinversionen av MG EHS Plug-in Hybrid samt MG ZS EV, utfärdat av Euro NCAP bekräftar. Det höga säkerhetsbetyget grundar sig bland annat i det stora utbudet av funktioner och system för körassistans (ADAS), som tillsammans kallas MG Pilot. Funktionerna inkluderar adaptiv farthållare, varningssystem för blinda fläcken, kollisionsvarningar, automatiskt nödbromssystem, varning vid körning till fel körfält och en 360 graders kamera.
Lanseringsdatum
Nya MG EHS Plug-in Hybrid är tillgänglig för förbokning och provkörning från och med idag. Den nya MG EHS Plug-in Hybrid är funktionell, säker och prisvärd, vilket gör den till ett smart val med en mängd olika funktioner. Bilen är tillgänglig i två varianter (lyx och komfort), fyra färger (svart, vit, röd och silver) samt två interiörfärger (svart och röd). Mer information om lokala priser kommer meddelas närmre marknadslansering.
Specifikationer MG EHS Plug-in Hybrid
Dimensioner och vikt
Längd
4,574 mm
Bredd
1,876 mm
Höjd
1,664 mm
Hjulbas
2,720 mm
Markfrigång
145 mm
Bagageutrymme
448 l
Bagageutrymme, med fällda baksäten
1,375 l
Vikt, olastad
Komfort: 1,737 kg, Lyx 1,775 kg
Totalvikt
2,196 kg
Maximal tillåten vikt per hjulaxel
fram 1,095 kg, bak: 1,101 kg
Maximal bogseringsvikt (obromsad)
750 kg
Maximal bogseringsvikt (bromsad)
1,500 kg
Bensinmotor
Motortyp
1.5 turbo GDI
Maximal kraft
119 (162 pk) @ 5,500 rpm
Maximalt vridmoment
250 Nm @ 1,700-4,300 rpm
Bränsletyp
Blyfri 95 RON
Bränsletank, kapacitet
37 l
Elektrisk motor och batteri
Maximal kraft
90 kW (122 hp) @ 3,700 rpm
Maximalt vridmoment
230 Nm @ 500-3,700 rpm
Batterikapacitet
16.6 kWh
On-board charger
3.7 kW
Hybrid-system
Type
10-växlad elektrisk drivenhet
Prestanda
Maxhastighet
190 km/h
Acceleration 0-100 km/h
6.9 sekunder
Elektrisk räckvidd (kombinerad, WLTP)
52 km
Energiförbrukning (kombinerad, WLTP)
240 Wh/km
Bränsleförbukning (kombinerad, WLTP)
1.9 l/100 km
CO2-utsläpp (kombinerad, WLTP)
43 g/km
MG presenterar laddhybriden HS
Lanseras i december
