m
Ny medlem i Volkswagens ID-familj

Ny medlem i Volkswagens ID-familj
Det här är Buggy

Bil / Volkswagen

I slutet av januari fick vi en teaser på en ny beach buggy från Volkswagen och nu är den uppvisad i Genève. Den kallas för ID. BUGGY och som ni säkert har lärt er vid det här laget så innebär ID att den är helt eldriven. Det hela är ett koncept byggt på MED-plattformen och med den vill man visa en "fritidsinriktad sida av e-mobiliteten".

Den fyrcylindriga klassiska boxermotorn i rumpan har fått göra plats för en elmotor på 204 hästar istället. Den får sin kraft från ett batteripack på 62 kWh som ska räcka för kunna ta sig 25 mil på en laddning. 0-100 km/h ska gå på 7,2 sekunder och toppfarten är begränsad till 160 km/h. Drivningen sker på bakhjulen men vill man ha fyrhjulsdrift ska man i princip bara kunna hänga dit en elmotor på framaxeln.

ID. BUGGY är den femte medlemmen baserad på MEB men om den någonsin kommer att gå i produktion återstår att se.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Ny medlem i Volkswagens ID-familj
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för eldrivna Volkswagen ID. BUGGY

Vid bilsalongen i Genève, 5-17 mars, är det premiärvisning av konceptbilen ID. BUGGY: en utsläppsfri hightech-bil för sommaren, stranden, stan – utseendemässigt och tekniskt sett en ny sida av Volkswagens elbilsplattform ”MEB”.

Med konceptbilen ID. BUGGY vill Volkswagen visa fram en ny, fritidsinriktad sida av e-mobiliteten.
Ursprungligen från Kalifornien: ID. BUGGY ger den legendariska beach buggyn en tidsresa till elbilseran
Renodlad körglädje: Med konceptbilen ID. BUGGY vill Volkswagen visa fram en ny, fritidsinriktad sida av e-mobiliteten
Svävande kaross: Karossen ser ut att sväva fritt över chassit och hjulen med sina 18"-fälgar.
Byggd på MEB: Chassi med utsläppsfri drivning och batteri – allt baserat på Volkswagens elbilsplattform MEB (Modular Electric Drive Matrix).
Tillfälle för externa tillverkare: Möjlighet för uppstartsföretag att bygga massor av olika versioner av ID. BUGGY.
Världspremiär: Konceptbilen ID. BUGGY visas upp på bilsalongen i Genève.
ID. BUGGY är en bil som gör ett hopp i tiden. Ett knäpp med fingrarna, och plötsligt är det som om någon fångat upp själva kärnan med ’60-tales beach buggies i Kalifornien – inklusive den avslappnade inställningen till livet – och teleporterat allt till framtiden.

– ID. BUGGY har en renodlad, modern design som är en retrofri tolkning av en verklig ikon. Man ser direkt att den har en ”Folkabubbla” i sin stamtavla. Och ändå har allt studerats och tänkts igenom på nytt, varenda liten detalj, säger Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff.

Fån boxermotor till ren eldrift

Parallellerna mellan gårdagens beach buggies och nya ID. BUGGY krymper den fem årtionden långa tidsrymden mellan dem. 1960-talets beach buggies skilde sig ofta mycket åt men var alla baserade på chassit från den legendariska ”Folkabubblan” med sin aktermonterade, 4-cylindriga boxermotor. Småskaliga tillverkare producerade en påbyggnad av glasfiber, som sedan monterades över chassit och motorn på en Folkabubbla, och kom på så sätt att skriva bilhistoria.

Med den moderna tidens många tekniska möjligheter knyter ID. BUGGY starka band med det forna kultstatuskonceptet. Själva basen av I.D. BUGGY utgörs av det progressiva MEB-chassit. I golvet sitter ett högspänningsbatteri. När det gäller ID. BUGGY, har detta litiumjonbatteri en energikapacitet på 62 kWh som förser den 204 hk starka elmotorn (placerad bak) med tillräckligt med ström för en räckvidd på cirka 250 km, enligt den nya körcykeln WLTP.

Sportiga ID. BUGGY har en karaktär som matchas perfekt av den eldrivna motorn. Hela vridmomentet på 310 Nm finns tillgängligt direkt från stillastående. Det här innebär att den eldrivna bilen alltid har tillräckligt med kraft på bakaxeln, även när man kör offroad. Med full acceleration på asfalt kan ID. BUGGY nå 100 km/h-strecket på raska 7,2 sekunder. Maxhastigheten är begränsad till 160 km/h. Vill man istället ha eldriven fyrhjulsdrift, går det att montera en extra elmotor på framaxeln.

Kan laddas var som helst i hela världen

På Genèvesalongen visar Volkswagen-koncernen hur laddningen i framtiden kan revolutioneras och skötas var som helst – på stranden, vid festivalen, i stan, ja var man vill. På salongen sker det vid en flexibel snabbladdningsstolpe som kan sättas upp tillfälligt eller installeras permanent. Tack vare likströms-snabbladdning med en maximal effekt på 100 kW, kan Volkswagens MEB-modeller laddas till 80 % av sin fulla kapacitet på en halvtimme – ny energi snabbt alltså, för extra körglädje.

Inget tak, inga dörrar

MEB-plattformen ger gott om utrymme för att kombinera skarpskurna proportioner med det nya designspråk som präglar e-mobiliteten. Ta ID. BUGGY som exempel, där de tydliga, skarpt utmejslade formerna avspeglar den unika frihetskänsla det ger att köra en beach buggy. För att man riktigt ska kunna känna vinden smeka håret, saknar bilen både tak och dörrar. Därför präglas den motståndskraftiga och minimalistiska interiören av vattentåliga material. Konceptbilen är tvåsitsig, men ID.BUGGY kan också konverteras till 2+2-sitsig.

Powered by Volkswagen, byggd av X

Kompositkarossen – en konstruktion av aluminium, stål och plast – är självbärande. Tack vare den modulära konstruktionen, kan den övre karossdelen lossas från MEB-chassit. Det här skickar en tydlig signal till alla småskaliga tillverkare och uppstartsföretag: Precis som förr öppnar Volkswagen upp ID. BUGGY-konceptet för externa tillverkare.

På denna bas från Volkswagen kan man bygga en utsläppsfri beach buggy för den nya tiden – för Santa Barbara i Kalifornien, Yalong Bay i Kina eller St. Peter-Ording i Tyskland. MEB har också potentialen att bli den nya tekniska basen för e-mobiliteten för många av de redan etablerade biltillverkarna. I början av 2019 lät Volkswagen meddela att företaget skulle göra MEB tillgänglig som elbilsplattform även för konkurrenterna.

Föregångare till en ID.-modell?

Samtidigt visar ID. BUGGY på det breda spektrum av utsläppsfri mobilitet som MEB-plattformen gör möjlig också inom märket Volkswagen. ID. BUGGY är ett utmärkt bevis på att det också finns utrymme för många olika typer av utsläppsfria fordon med begränsad utrustning i det framtida ID.-produktutbudet.

Efter ID. (kompaktklassen), ID. BUZZ (minibuss), ID. CROZZ (SUV) och ID. VIZZION (sedan), är nya ID. BUGGY den femte konceptbilen som är baserad på MEB. Volkswagen använder detta koncept för att visa hur mångsidig ID.-familjen är.

Genuin beach buggy, genuin ID.

ID. BUGGY är byggd för att kunna köras på obelagt underlag, sanddyner och stränder. Men naturligtvis är denna Volkswagen också som klippt och skuren för att njuta av sköna sommarkvällar i stan. ”Summer in the City” helt enkelt – både live och via Bluetooth-högtalare.

Föraren och framsätespassageraren tittar ut över de påfallande höga framskärmarna, i mitten av bilen löper skärmarna över i de låga trösklarna, mittpartiet på bakänden sticker upp högt och syns i backspeglarna. Ett band lackerat i matt men starkt lysande ”Fern Green” löper längs framskärmarna och öppningarna vid trösklarna, på den höga huven fram och på det ännu högre bakpartiet.

Området närmast under det gröna bandet, som också det löper runt om bilen, är lackerat i ”Grey Tech Blue”. Tillsammans ger dessa båda kulörer upphov till en effekt som får den gröna delen att verka sväva över den blå.

Den öppna, utsläppsfria konceptbilen är 406,3 cm lång, 189,0 cm bred och 146,3 cm hög. Hjulbasen (avståndet mellan axlarna) mäter 265,0 cm.

Vänlig uppsyn

Volkswagen är en de få biltillverkare vars bilar man känner igen direkt även om de saknar en traditionell kylargrill. Och det beror på att designen kan spåras tillbaka till Folkabubblan och Transporter. Modeller som båda saknade kylargrill. De behövde ingen eftersom motorn var luftkyld och satt placerad bak. Samma sak gäller ID.-familjen. Deras elmotorer behöver ingen luftström. Det här har även påverkat utformningen av fronten på ID. BUGGY – en helt ny modell som direkt känns igen som en Volkswagen.

Med den här konceptbilen har Klaus Bischoff och hans team gett beach buggyn en helt ny utstrålning: Linjen runt huven fram ser ut att sväva fritt över den bastanta stötfångaren. Samma sak gäller de utpräglat tredimensionella LED-strålkastarna med sina ovala varselljus och pupill-liknande hel- och halvljus. Även VW-märket på huven är av LED-typ. Sist, men inte minst, ser en robust hasplåt av aluminium till att skydda framaxeln och andra komponenter från skador vid körning offroad.

Svävande silhuett

Precis som huven fram, ser karossens överdel ut att sväva fritt över resten av bilen. Med sin distinkta karaktärslinje, sträcker den sig över de maffiga 18"-fälgarna med sina offroad-däck (255/55 BFGoodrich fram och 285/60 BFGoodrich bak? All Terrain T/A).

Vid trösklarna svänger karaktärslinjen av nedåt för att sedan stiga igen längre bak. Tröskelplåtarna, som följer den parallellt, hjälper till att skydda underredet. Markfrigången under axlarna är 240 mm. Allt är stilrent men ändå uttrycksfullt designat. Den förstärkta ramen runt vindrutan fungerar tillsammans med Targa-bågen som voltningsskydd. Bilen saknar tak i egentlig mening, men det finns ett svart överdrag som kan spännas mellan vindrutan och Targa-bågen som skydd mot solen eller lättare regn.

Bakpartiet utstrålar kraft

Bakpartiet är både högt och brett – precis som det ska vara på en beach buggy. Det ser tufft och stilrent ut och är lätt men ändå robust. Även här flyter karaktärslinjen fram. Den övre delen av bakpartiet, som är lackad i ”Fern Green”, ser ut att sväva fritt över den mörkblå sektionen. Precis som LED-strålkastarna fram, har de utpräglat tredimensionella LED-bakljusen en oval utformning. Längst upp smälter den yttre ramen in i karossfärgen, vilket får till effekt att de undre 60 procenten ser ut att sväva fritt över den svartlackerade karossnivån.

Anslutningsdosan för laddning av batteriet sitter dold bakom det belysta VW-märket bak. Nedanför detta sitter ett robust tvärstag till stötfångaren. På den nedersta nivån hittar vi en bakre hasplåt i aluminium.

Interiören – minimalistisk och oöm

Den minimalistiska interiören i ID. BUGGY kännetecknas av sina vattentåliga material och av att vara lättskött. De släta ytorna är, precis som exteriören, mycket tåliga. Vissa delar av interiören har samma färg som exteriören, ”Fern Green”, medan överdelarna på ryggstöden bryter av i nyansen ”Fern Green Accent”.

Merparten av klädseln går i färgen ”Grey Tech Blue”. Klädseln är tålig och klarar påfrestningarna på stranden eller vid en plötslig sommarskur i stan utan problem. Föraren och passageraren tronar på integralsäten med integrerade nackskydd.

Digitaliserat på förarplats

Med multifunktionsratten kan föraren styra mycket mer än bara bilen. Reglagen på ratten är beröringskänsliga (kapacitiva) men kräver ändå ett visst tryck för att man inte ska aktivera något av misstag. Telefon- och mediafunktionerna styrs via belysta fält.

Ingenjörerna och formgivarna på Volkswagen har lagt stor vikt vid att göra handhavandet så intuitivt och enkelt som möjligt. Om föraren till exempel ändrar växelläge (D, N eller R) genom att klicka det lilla hjulet på höger sida av rattstången framåt eller bakåt, visas detta direkt på Digital Cockpit.

Volkswagen-koncernen öppnar MEB-plattformen för tredje part
4.3.2019 20:36:33 | Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen-koncernen öppnar sin e-mobilitetsplattform, MEB, för andra tillverkare. Syftet är att uppnå en betydande minskning av kostnaden för e-mobilitet genom att maximera spridningen av MEB-plattformen och fortsatt möjliggöra stor tillgänglighet för individuell mobilitet i framtiden.

---

Volkswagen ID. BUGGY vid Geneve-salongen 2019
e.GO blir första externa partnern för elbilsplattformen MEB
MEB möjliggör effektiv produktion för mindre serier – betydande kostnadsfördelar
Diess: ”Volkswagen vill etablera MEB-plattformen som standard för e-mobilitet”
ID. Buggy visas på bilsalongen i Genève för att belysa att MEB-plattformen kan användas också för mindre serier
Volkswagen-koncernen projekterar för närvarande den första vågen av cirka 15 miljoner helt eldrivna bilar baserade på MEB-plattformen. e.GO Mobile AG med säte i Aachen, Tyskland, blir den första externa partnern som nyttjar MEB-plattformen för att lansera andra elbilar, utöver Volkswagens modellutbud och ettgemensamt fordonsprojekt planeras. Med ID. Buggy vill Volkswagen-koncernen på bilsalongen i Genève belysa hur mångsidig MEB-plattformen är.

– Med MQB har vi redan visat att vi är proffs i branschen när det gäller plattformar.100 miljoner av våra fordon baseras på den specifika plattformen. Med MEB-plattformen överför vi nu det framgångsrika konceptet till den elektriska eran och öppnar den för andra biltillverkare. MEB ska etableras som standard för e-mobilitet. Baserat på MEB kommer vi att göra individuell rörlighetCO2-netral, säker, bekväm och tillgänglig för så många människor som möjligt. MEB möjliggör kostnadseffektiv produktion av emotionella bilar i små serier som exempelvis ID. Buggy. Jag är glad att e.GO har blivit den första partnern att använda vår elbilsplattform som grund för ett gemensamt fordonsprojekt, säger Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen.

Günther Schuh, VD för e.GO Mobile AG, tillade:
– Vi är mycket glada att Volkswagen-koncernen erbjöd oss detta samarbete. Vi kan bidra med e.GOs agila produktutveckling och vår styrka när det gäller att bygga speciella fordon i mindre serier baserade på aluminiumkarosser. MEB-plattformen gör oss snabbare, mer robusta och kostnadseffektiva.

För Volkswagen är 2019 ett viktigt år i elbilsoffensiven och koncernen ökar takten ännu mer under de kommande åren. I Genève kommer man att visa upp många elbilar och studier, såsom Audi e-tron GT, ŠKODA Vision iV, SEAT Urban Car och ID. Buggy, som kommer att släppas till allmänheten under de närmaste åren.

Volkswagen-koncernen investerar nästan 44 miljarder euro i elektrifiering, digitalisering, mobilitetstjänster och autonom körning fram till 2023, varav 30 miljarder euro är öronmärkta för e-mobilitet enbart. Före år 2025 förväntas elektriska fordon stå för cirka en fjärdedel av modellportföljen.

e.GO Mobile AG är en pionjär inom e-mobilitet och grundades 2015 av Günther Schuh. Företaget har utvecklat flera banbrytande projekt på RWTH Aachen Campus. e.GOs agila team arbetar på en mängd olika kostnadseffektiva och kundfokuserade elfordon för kortare sträckor.
42.1°
0

Ny medlem i Volkswagens ID-familj

Det här är Buggy

Andrew Callaghan besöker Q-konferens
Precis så tokigt som du tror

Andrew Callaghan från All Gas No Brakes kände att det var en bra idé att besöka en Q-konferens och prata lite med folket där. Inte helt oväntat stötte han där på ett gäng märkliga typer som har precis lika märkliga syner på hur världen ser ut. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Netflix gör animerad serie av Twitter-konto
@ChiPartyAunt ligger till grund för tv-serien Chicago Party Aunt

Mer än tio år efter Twitter-kontot @shitmydadsays blev tv-serie försöker sig nu Netflix på att göra en liknande grej. Det är Twitter-kontot @ChiPartyAunt som nu kommer att ligga till grund för en tv-serie på Netflix som får namnet Chicago Party Aunt. Till skillnad från tv-serien $h*! My Dad Says, där William Shatner spelade huvudrollen, så kommer Chicago Party Aunt bli en animerad tv-serie. Chicago Party Aunt handlar om lite udda typer som bor i ett kvarter i Chicago och mycket av handlingen kommer att kretsa runt "Aunt Diane". När serien börjar sändas på Netflix finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Unseen Empire är ett spel där du ska identifiera vilda djur
Låtsas att du utforskar naturen på riktigt

Unseen Empire är ett spel där spelaren får i uppgift att utforska foton som fotograferats av automatiska kameror på olika platser i Asien. Spelet använder sig av bilder som hämtats från en databas bestående av sex miljoner autentiska fotografier på olika vilda djur. Unseen Empire är utvecklat i samarbete med Oxford Universityx27s Wildlife Conservation Research Unit (WildCRU) med stöd från National Geographic Society. Tanken bakom spelet är att spelaren ska få en större förståelse hur forskning om vilda djur går till i verkligheten. Unseen Empire går att spela direkt på webben eller via appar som finns till iOS och Android. Här nedanför hittas en trailer för spelet. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Never Gonna Give You Up når en miljard visningar
Det är många Rick Rolls det

Den officiella musikvideon till Rick Astleys låt Never Gonna Give You Up när nu passerat en miljard visningar på YouTube. En klart imponerande siffra som sannolikt hade varit högre om alla Rick Rolls på internet hade pekat dit. Han har dock en bra bit kvar till musikvideon som har flest visningar vilket är Baby Shark som visats dryga nio miljarder gånger sedan den lades upp sommaren 2017. Rick själv verkade rätt nöjd över denna milstolpe och delade klippet ovan på sociala medier. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Dominorobot bygger upp Super Mario-mosaik
Består av över 100.000 dominobrickor

Här kan ni kolla in en robot som är en hejare på att ställa upp dominobrickor som youtubern Mark Rober har byggt ihop. I videon bygger roboten upp en mosaik bestående av över 100.000 dominobrickor på 24 timmar, något som vanligtvis skulle tagit sju personer en vecka att bygga. Klippet ovan är på närmare en kvart men vill ni bara se det färdiga resultatet samt när detta faller så kan ni hoppa fram till 13:e minuten. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

IGN recenserar The Suicide Squad
Snart är det dags!

Nu är det inte allt för långt kvar till The Suicide Squad har biopremiär. På pappret såg ju filmen länge lovande ut och så fort de började släppa trailers för filmen så lyckades den ju se ännu mer lovande ut. Men om filmen nu verkligen är något man ska spendera tid och pengar på försöker folket från IGN besvara via videorecensionen ovan. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

ARM experimenterar med chip i plast
Flexibla chip som skulle kunna sättas på i stort sett allting

Chiptillverkaren ARM har tillsammans med företaget PragmatIC börjat experimentera med chip som skrivs ut på plast, något som gör chippen både mer flexibla och billigare än kisel-chip. Prototypen man har utvecklat kallas för PlasticARM och är försedd med 32-bitars Cortex-M0 CPU samt 456 bytes med ROM och 128 bytes med RAM. I dagsläget kan PlasticARM bara köra lite testprogram som hårdkodats in i chippet men man arbetar med att ta fram en version där det även går att installera annan mjukvara. Tanken bakom de flexibla chippen är att dessa skulle kunna användas på platser där de vanligtvis inte finns idag. The Verge skriver: "As Arm’s researchers explain in their paper, this would allow microchips to be put to all sorts of uses that would seem wasteful today. You might have chips printed into every milk bottle for example that detect spoilage, replacing the use of sell-by-dates. Arm says this will create a new “internet of everything,” with chips integrated into “more than a trillion inanimate objects over the next decade.”" Nackdelen med chip i plast jämfört med kisel-chip är att plastchippen drar mer energi och är betydligt mycket större. PlasticARM-chippet man nu har utvecklat är till exempel 1500 gånger större än en Cortex M0-processor. Trots detta tror utvecklarna att det kan finnas en lång rad områden där chippen kan användas även om de kanske inte är särskilt snabba eller strömsnåla. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facbook kommer släppa smarta glasögon nästa år
I samarbete med Ray-Ban

Under pågående Facebook Connect meddelade Facebook-grundaren Mark Zuckerberg att de beryktade smarta glasögonen som ska utvecklas i samarbete med det kända glasögonmärket Ray-Ban ska släppas under nästa år. Någon konkret information kring vad dessa glasögon är tänkta att användas till eller vilken funktionalitet de kommer erbjuda pratade man dock inte allt för mycket om. Men till The Verge meddelade Facebook att dessa glasögon inte kommer ha någon integrerad skärm och inte köra renodlad förstärkt verklighet. Så antagligen kommer dessa glasögon bli vara mer så som Snap-glasögonen än en Project Aria-produkt. Exakt när dessa glasögon kommer släppas under 2022 nämndes inte heller. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

I morgon lyfter Starliner mot ISS i ännu ett test
Sen är det dags för bemannade resor med Boeings rymdfarkost

I morgon, 30 juli, är det dags för ännu ett test av Starliner där det är tänkt att Boeings rymdfarkost ska docka med den internationella rymdstationen ISS. Det har gått över ett och halvt år sedan Starliner misslyckades med ett liknande test, något som gjorde att NASA än så länge inte kunnat använda Starliner i reguljär trafik till och från ISS. Skulle Starliner göra att lyckat test i morgon kommer farkosten sannolikt kunna användas för att skicka både astronauter och material till ISS. I dagsläget är NASA hänvisade till att använda SpaceX Crew Dragon för detta. Går allt som det ska imorgon så kommer dock NASA snart ha två olika alternativ att välja mellan för transporter till ISS. 20:53 svensk tid imorgon är det tänkt att Starliner ska skjutas upp från från Cape Canaveral Station med hjälp av en Atlas V-raket. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gabe Newell pratar Steam Deck
Och lite Half-Life

Valve-bossen Gabe Newell tog en liten pratstund med IGN för att prata lite om Valves nya handhållna enhet Steam Deck. Han pratar bland annat om vilka andra namn de hade för enheten, vad det var som gjorde att de valde göra den och vilka mål de har för denna pryl som kan använda för att spela dina Steam-spel på toaletten. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Det kommer en ny Paranormal Activity-film
Spökena får ingen vila

Det ser ut att bli en sjunde film i Paranormal Activity-serien, en serie filmer som inleddes med filmen Paranormal Activity 2007. Efter den första Paranormal Activity-filmen kom ytterligare fem filmer fram till den sjätte, och som många trodde var en avslutning på serien, släpptes 2015. I återanvändningen tidevarv verkar inte så ha blivit fallet och nu är alltså ännu en film i serien på gång. Den nya Paranormal Activity-filmen kommer att regisserad av William Eubanks och för manus står Christopher Landon, manuskrivaren som även stod bakom manuset för Paranormal Activity 2, 3, 4 och 5. Paranormal Activity 7 kommer att ha premiär på streamingtjänsten Paramount+ någon gång under nästa år. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung vill göra den vikbara telefonen mainstream
Men vill vi det?

Samsung har presenterat sitt kvartalsresultat och man höjde intäkterna med 20 procent och vinsten med 54 procent. Detta trots att mobilsidan inte kunnat leverera som man hade velat på grund av komponentbrist. 11 augusti är det dags för ännu ett Samsung Unpacked och på agendan verkar vikbara telefoner stå. Samsung räknar med att behålla sin position i premium-segmentet genom att göra vikbara telefoner lite mer för mainstream. Att de skulle bli för alla känns för tidigt med tanke på priset, men kanske kan de sälja lite mer i just premium-segmentet. Men frågan är om vi vill det? Så därför kommer här en fråga! Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Sony lanserar stöd för M.2 SSD för PlayStation 5
Fast endast för betaanvändarna

Som bekant så har PlayStation 5 inte allt för stort internt lagringsutrymme men i teorin ska man ju kunna expandera minnet genom att slänga in en M.2 SSD i konsolen. Denna funktionalitet har Sony inte aktiverat ännu och exakt vilka hårddiskar som konsolen stödjer har det också varit ganska tyst om. Men nu har Sony fått upp en support-sida där man förklarar hur man går tillväga för att slänga in M.2 SSD i konsolen och meddelat att denna funktiolitet nu är aktiverad för folk som kör betaprogrammet för systemmjukvaran. Men om betafolket får det nu brukar det innebära att den stora massan får det inom några veckor. I samband med allt detta så meddelade Seagate att deras nya FireCuda 530 SSD kan användas i PlayStation 5. Priserna för dessa hårddiskar ser just nu ut så här: 500GB - 1 799 k 1TB - 3 099 kr 2TB - 6 199 kr 4TB - 11 999 kr Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Imponerande teaser för Mad God
Lovande stop motion-film av Phil Tippet

Phil Tippet är en levande legend inom specialeffekt-branschen med filmer som Star Wars, Indiana Jones, RoboCop, Starship Troopers och Jurassic Park på Cv:t. Mad God är en film som han påbörjade redan när han jobbade på RoboCop 2 men han fick lägga hela projektet på is under början av 90-talet. Men nu, en sisådär 20 år senare, lyckades han och ett gäng frivilliga entusiaster göra klart filmen som ska ha premiär på Locarno Film Festival under nästa vecka. Some 20 years later, while cleaning out the back storage areas of Tippett Studio’s Berkeley stages, several of his key artists and supervisors stumbled across original puppets and sets from those early shots. Revisiting the original footage and models, this new generation of artists, trained primarily on computers, longed to learn from Phil and assist as he revived his long-since abandoned film. Together with a volunteer crew, Phil taught a new generation of artists and craftspeople as they brought his labor of love to life. En liten teaser för Mad God kan beskådas ovan. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Forskare tar fram ny sorts svarta vinbär
Som inte är så sura

Forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet SLU har tagit fram en ny sorts svarta vinbär som inte är riktigt lika sura som de traditionellt sett brukar vara. Enligt växtförädlarna på SLU så ska den nya vinbärssorten bara vara hälften så sur som de sorter som vanligtvis växer i Sverige är. Kimmo Rumpunen, ansvarig växtförädlare på SLU i skånska Alnarp, säger vidare till P4 Skaraborg: "Vi bedömer att svarta vinbär generellt är för sura och har en för skarp smak, vilket gör att vi inte använder bären så mycket som vi borde." Genom att kombinera de sorter som har lägst syrahalt med sorter som har goda kvalitetsegenskaper har forskarna ökat sötman i den nya vinbärssorten. Den nya sorten av svarta vinbär har fått namnet Balsgård Martin och tros finnas i handeln inom några år. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche siktar mot rymden
Investerar i tyska ISAR Aerospace

Porsche Automobil Holding SE, familjeföretaget som äger en stor del av Volkswagen Group, ser ut att vara med i den nya rymdkapplöpningen som startats av privata företag som SpaceX, Blue Origin, Rocket Lab och Virgin Galactic. Idag meddelade Porsche SE att man går in med 75 miljoner dollar i det tyska rymdföretaget Isar Aerospace, ett företag som en del hoppas kan bli ett "europeiskt SpaceX". Porsche SE skriver i ett pressmeddelande om investeringen: "As an investor with a focus on mobility and industrial technology, we are convinced that cost-efficient and flexible access to space will be an enabler of innovation in many industry sectors. With Isar Aerospace, we are investing in a company that is well-positioned to establish itself as a leading European manufacturer of launch vehicles. The rapid development of the company is impressive." Isar Aerospace håller på och utvecklar en raket som man kallar för Spectrum, en tvåstegs-raket vilken ska kunna lyfta tusen kilo till jorden lägre omloppsbana LEO. Företaget siktar på att skjuta upp denna till rymden för första gången 2022. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples Live Text-funktion kräver inte längre Apple Silicon
Funktionen som kan läsa text från bilder

Apple har skickat ut en ny beta av kommande macOS Monterey och där har man bland annat tagit bort kravet på att ha en Mac försedd med M1-processor för att kunna använda den nya Live Text-funktionen. Live Text är en funktion som kan läsa texter från bilder och som förlitar sig på en del AI-algoritmer. När funktionen dykt upp i tidigare versioner av macOS Monterey har det funnits krav på att maccen kör Apple Silicon M1-processor för att kunna användas. Detta krav ser nu alltså ut att vara borttaget, något som innebär att även vi med Intel-maccar förhoppningsvis ska kunna använda Live Text-funktionen i macOS Monterey. Någon gång i höst kommer Apple att släppa macOS Monterey publikt. Vill man testa operativsystemet innan dess är man hänvisad till att göra det via Apples betaprogram. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det kommer en ny Exorcist-trilogi
Där en av originalskådespelarna återvänder

Filmbolaget Universal har meddelat att man planerar att spela in en trilogi av filmer som baseras på den snart 50 år gamla klassikern The Exorcist. Vad de tre filmerna kommer att handla om verkar inte vara spikat men en av originalskådespelarna kommer åtminstone att medverka i en av filmerna. Det är den Oscars-belönade skådespelerskan Ellen Burstyn som ännu en gång kommer att ikläda sig rollen som Chris MacNeil, mamman till det barn som exorcisterna ska driva ut djävulen från i originalfilmen. Den första av de tre nya Exorcist-filmerna är planerad att ha premiär 13 oktober 2023. När de andra två kan tänkas dyka upp finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas trailern till The Exorcist från 1973. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
78kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
76kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
39kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
82kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
19kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
3kg
+
Frode Wikesjö

David Harbour äter heta kycklingvingar
Klarar Red Guardian hettan?

Skådespelaren David Harbour gästade kycklingvingprogrammet Hot Ones i veckan för att prata lite om sitt liv och sin karriär samtidigt som han äter starka kycklingvingar. Tumnagel
104kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt från Swedish House Mafia
"It Gets Better"

Swedish House Mafia släppte under torsdagskvällen en ny låt med titeln It Gets Better. Detta är deras första nya singel sedan 2012. Den svenska trion ska tillsammans med Ty Dolla $ign och 070 Shake medverka i The Tonight Show med Jimmy fallon den 19 juli. Tumnagel
-25kg
+
Hugo Engström