41 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nya Defender kanske kommer att kunna fjärrstyras
Nya Defender kanske kommer att kunna fjärrstyras Bra om man kör fast i terrängen

Det här med självkörande bilar och autonom körning lämpar sig inte bara bra på stora motorvägar, även i vildmarken kan det komma väl till hands. Nu snackas det om att Land Rover håller på att fixa så att man ska kunna fjärrstyra nya Defender och det kanske hade varit smidigt i vissa situationer. Det kan ju vara så att du är ute och offroadar själv och kommer till ett trixigt ställe som du inte riktigt vet om du klarar av. Då kan du hoppa ur bilen och fjärrstyra den samtidigt som du håller koll på om det går att köra där du är.

Stuart Frith som är Chief Product Engineer hos Land Rover säger följande:

"If you’re in a tight spot and you’re on your own, you can still get out of the car and ‘spot it’ yourself. In order for the function to be enabled, the driver would have to have his wearable Activity Key on him, so that the 3D Scout system could verify he was in control. The Defender is capable of being able to do that in terms of its architecture. We’ve got as far as understanding how to do it, and we’ve run prototypes as well."

När tekniken skulle kunna bli tillgänglig är oklart för tillfället.

Bil, Land Rover, Land Rover Defender, fjärrtstyrning, teknik, framtid

Land Rover rullar ut nya Defender
Den tuffaste och mest kapabla hittills

Vi har redan sett läckta bilder på den men nu är den officiellt presenterad - helt nya Land Rover Defender. Lite mjukare än sin föregångare men lite arv finns allt kvar. Den nya bilen baseras på D7x-arkitekturen och lanseringen kommer att ske nästa vår. Initialt är det då Defender 110 med 5+2 säten som erbjuds i fyra smaker - Explorer, Adventure, Country eller Urban. Senare under nästa år kommer även den kortare versionen Defender 90 att lanseras. Markfrigången anges till 29,1 centimeter och max vaddjup är hela 90 centimeter. För terrängkörning finns massvis med hjälpmedel. En sak som har premiär är det man kallar för Configurable Terrain Response som ska göra att man kan finjustera bilen in i minsta detalj för körning där det inte finns asfalt. Sen finns även saker som Center Slip Limited, Center and Rear Slip Limited, Wade Sensing, Land Rover All-Terrain Progress Control, och ClearSight Ground View. Vidare finns det tre stycken olika inställningar för respons när det gäller gas, växellåda, styrning och antispinn-systemet. Motormässigt så finns det lite olika att välja mellan. I Europa kommer modellen med två stycken olika dieselalternativ, båda är fyror på 2,0 liter och ger antingen 200 eller 240 hästar. Det finns även en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och en turbomatad rak bensinsexa på 3,0 liter som får en eldriven kompressor och mildhybrid-teknik. Denna maskin ger totalt 400 hästar och 550 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på 6,1 sekunder. Båda bensinarna är kopplade till en åttastegad automatlåda från ZF. Exakt vilka motoralternativ man kommer att kunna få här är oklart för tillfället. En laddhybrid kommer att dyka upp senare. Prislappen börjar på 49.900 dollar. När lansering sker vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
42.0°
0

Nya Land Rover Defender i Lego
Frän

Igår presenterade Land Rover nya Defender och känner du att den kommer att bli lite för dyr men att du ändå vill ha modellen kanske den här versionen i Lego kan passa? Bygget består av 2573 stycken bitar och du får fyrhjulsdrift med tre spärrdifferentialer, riktig fjädring och den mest avancerade växellådan som Lego någonsin har designat för en Technic-produkt. Lego-Deffen släpps den 1 oktober och kommer att kosta 179 euro. Tumnagel
47.2°
0
38.0° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 30 sep 2019, 19:30
Nya Defender kanske kommer att kunna fjärrstyras Bra om man kör fast i terrängen
38.0°
0