m

Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven
Trevlig överraskning

Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven
Bil / Ford

Tidigare i dag läckte bilder på nya Ford Focus RS ut och nu kommer den tillhörande informationen. Effekten hamnar på 320 hästar men det är inte den som är det viktigaste här utan det är att bilen blir fyrhjulsdriven. Sedan en lång tid tillbaka har det gått rykten om att bilen skulle driva på alla fyra, samtidigt som flera hävdade att den skulle förbli endast framhjulsdriven. Teaserklippet Ford delade med sig av för ett tag sedan drog igång spekulationerna igen och en del började nog hoppas på att bredställen i den filmen inte bara var handbromssladdar. Och så var det alltså.

Motorn är en turbomatad EcoBoost-fyra hämtad från storebror Mustang. Den är på 2.3 liter och ska ge över 320 hästar och 446 Nm. Till snurran kopplas en manuell sexpetad låda med täta steg. Kraften skickas som sagt till alla fyra hjul och med hjälp av ett så kallat "Dynamic Torque Vectoring"-system kan 100 procent av krutet skickas till det hjulet som behöver det mest. Bilen får hårdare dämpare än föregångaren och en styvare fjädring som är justerbar. Den har också elservo.

På insidan sitter man i skalstolar från Recaro där fram och vana Ford-förare lär definitivt känna igen sig. Utsidan bjuder på det man kan vänta sig - kjolpaket, större fälgar och en vinge på bakluckan.

Premiär blir det på Genève i mars.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven
Visa
Pressmeddelande
Ford previews all-new Focus RS; high-performance hatchback pioneers advanced technology to deliver the ultimate fun-to-drive experience
Third-generation Focus RS will be available in major markets around the world for the first time and follows the reveal last month of the new Ford GT supercar as part of a new era of Ford performance that will deliver 12 new vehicles by 2020
Developed by the Ford Performance team, RS features ground-breaking new Ford Performance All-Wheel-Drive with Dynamic Torque Vectoring for class-leading cornering speed and limit handling
2.3-litre EcoBoost engine developed for RS and specially engineered to deliver in excess of 320PS. Dramatic exterior design offers enhanced aerodynamics and cooling
New Focus RS will be the 30th vehicle to wear the RS badge since 1968; will be built in Saarlouis, Germany, starting late this year
Professional rally driver and star of Gymkhana films Ken Block teamed with Ford as a consultant on the development of Focus RS
Further media material at www.fordmedia.eu and more product details to be announced at Geneva Motor Show
Cologne, Germany, 3 February 2015 – Ford today previewed the all-new Ford Focus RS, a high-performance road car that debuts the innovative Ford Performance All-Wheel-Drive, delivering class-leading cornering speed, thrilling performance and unbridled driving enjoyment.

The Focus RS – equipped with a special 2.3-litre EcoBoost engine engineered to produce well in excess of 320PS – is the latest vehicle to be unveiled as part of a new era of Ford performance that will bring more than 12 performance vehicles to global customers by 2020.

In addition to pleasing enthusiasts, these vehicles help deliver the company’s One Ford plan for profitable growth, product excellence and innovation in every part of its business.

“The all-new Focus RS is a serious machine with high-performance technology and innovative engineering that sets a new benchmark for driving exhilaration on the road and track,” said Raj Nair, group vice president, Global Product Development, Ford Motor Company. “The RS line has a proud history of technical breakthroughs that have migrated to mainstream Fords to benefit all of our customers, and the new Focus RS is no exception. It’s a great example of our passion for innovation through performance and creating vehicles that make people’s hearts pound.”

Developed by a small team of Ford Performance engineers in Europe and US, the new Focus RS is the third generation of Focus RS cars, following models launched in 2002 and 2009. It will be the 30th car to wear the legendary RS badge, following such technology trendsetters as the 16-valve 1970 Escort RS1600, the turbocharged Sierra RS Cosworth of 1985 with its radical aerodynamics, and the four-wheel-drive 1992 Escort RS Cosworth.

Sporting a dramatic exterior design that delivers enhanced aerodynamics and cooling, the new Focus RS offers technologies new to the RS marque including Ford SYNC connectivity.

The all-new Focus RS is the first ever RS model that will be sold around the world and will be produced for all markets at Ford’s Saarlouis, Germany, manufacturing plant beginning late this year.

“The new Focus RS represents Ford at its passionate best – delivering innovation, unmatched driving dynamics and stunning performance that was previously the sole province of high-priced performance luxury marques and exotics,” said Jim Farley, president, Ford of Europe, Middle East and Africa. “We are acutely aware of the benchmarks we have set ourselves with RS performance models through the years, and rest assured that this new car raises the game to a new level.

“Just as important is the fact that with technologies such as EcoBoost, we are able to demonstrate how an innovation that powers almost every car in our range can also be the heartbeat of our finest performance cars.”

Gymkhana and World Rallycross star Ken Block was brought on as a consultant on the all-new Focus RS and joined the Ford Performance team at the preview event in Cologne, Germany – the city where the RS legend was born in 1968 with the Ford 15M RS.

Innovative Ford Performance All-Wheel-Drive offers unmatched handling

The all-new Focus RS exploits the innovative new Ford Performance All-Wheel-Drive with Dynamic Torque Vectoring to deliver a new level of handling capability and driver enjoyment, combining outstanding traction and grip with unmatched agility and cornering speed.

The Ford Performance AWD system is based on twin electronically-controlled clutch packs on each side of the rear drive unit. These manage the car’s front/rear torque split, and also can control the side-to-side torque distribution on the rear axle – delivering the “torque vectoring” capability, which has a dramatic impact on handling and cornering stability.

The control unit in the rear drive unit continuously varies the front/rear and side-to-side torque distribution to suit the current driving situation, monitoring inputs from multiple vehicle sensors 100 times per second. A maximum of 70 per cent of the drive torque can be diverted to the rear axle. Up to 100 per cent of the available torque at the rear axle can be sent to each rear wheel.

During cornering, the rear drive unit pre-emptively diverts torque to the outer rear wheel immediately based on inputs such as steering wheel angle, lateral acceleration, yaw and speed. This torque transfer has the effect of “driving” the car into the bend, achieving improved turn-in and stability, and virtually eliminating understeer.

The AWD system has been tuned to deliver exceptional grip – with lateral acceleration exceeding 1 g – and class-leading cornering speed and acceleration out of a bend. With neutral and adjustable limit handling, and the ability to achieve controlled oversteer drifts at the track; the Focus RS delivers the ultimate fun-to-drive experience.

“This AWD system is a breakthrough technology, capable of delivering supreme cornering and handling at the limit,” said Dave Pericak, director, Global Ford Performance. “We have ripped up the rulebook which says that AWD hatchbacks cannot be fun to drive, and have created a car which will surprise and reward in equal measure.”

To deliver optimum driving dynamics, the Ford Performance AWD system was calibrated alongside the car’s advanced Electronic Stability Control, in particular the brake-based Torque Vectoring Control system that works in parallel with the torque-vectoring AWD.

Other exclusive chassis features include sports suspension with spring rates, bushes and anti-roll-bars all of which are stiffer than those found in the Focus ST, and two-mode switchable dampers, which offer a firmer setting for track driving. A carefully tuned electric power-assisted steering system (EPAS), working in combination with a more rigid front suspension knuckle design and shorter link arms, delivers connected and responsive steering with outstanding feel.

“The Focus ST and Fiesta ST showed that we can achieve sporty steering feel with an EPAS system, and the RS raises the bar. We set out to provide keen drivers with steering which is very direct, precise and well balanced – and the RS delivers,” Pericak added.

Ford engineers worked closely with Michelin to develop a choice of high-performance 235/35 R19 tyres to complement the driving dynamics of the Focus RS; a standard Pilot Super Sport tyre for every-day use; and – for the first time on an RS – an optional Pilot Sport Cup 2 tyre for enhanced vehicle dynamics on the track.

The vehicle’s exterior design has also been developed to support the dynamic objectives. Careful aerodynamic optimisation of the front splitter, rear spoiler and underbody features eliminates lift forces, and the final design delivers a balanced performance with zero lift front and rear for optimum high-speed handling and stability.

Unique powertrain for increased output

Ford’s EcoBoost technology powers the Focus RS and nearly every new Ford vehicle. The specially engineered 2.3-litre EcoBoost engine has levels of power and torque that translate into impressive acceleration when combined with the exceptional AWD traction.

Projected to deliver well in excess of 320PS, the bespoke unit shares its fundamental structure with the all-aluminium four-cylinder 2.3-litre engine in the all-new Mustang. This engine has, however, been significantly upgraded through a comprehensive package of design changes.

Increased output is generated by a new low-inertia twin-scroll turbocharger with larger compressor that delivers significantly greater air flow, along with a much bigger intercooler to maximise charge density. Engine breathing also is enhanced through a less restrictive intake design, and a large-bore high performance exhaust system with an electronically controlled valve in the tailpipe that helps optimise the balance of back pressure and noise output.

The cylinder head is produced from an upgraded alloy material capable of withstanding higher temperatures, and is mounted on a more robust head gasket with improved thermal capability. The cylinder block employs stronger high-tensile cast iron liners.

Engine cooling also has been given the highest priority, with engineers creating additional space within the front of the vehicle to house a significantly larger radiator pack – the biggest ever fitted to a Focus – that provides the level of cooling demanded for hard circuit use.

Meticulous calibration work has ensured that the power unit delivers excellent low-end responsiveness with a powerful mid-range pull, climbing to a free-revving top-end up to a maximum rev limit of 6,800 rpm.

Inspiring performance demands an inspiring soundtrack. Ford Performance engineers have tuned the RS to deliver a rewarding and sporty sound character during spirited driving, with the distinctive burbles, pops and crackles that are a RS signature.

“This very special 2.3-litre EcoBoost unit will inspire drivers as they feel the surge of the turbo, and reward them as they take it to the red line – all delivered with a stirring sound guaranteed to put a smile on your face,” Pericak said.

The six-speed manual transmission has been optimised for the enthusiast driver with a shorter gear lever to deliver faster and more accurate shifts. Both the transmission and the clutch have been upgraded with stronger components to cope with the engine’s increased torque output.

With its high-efficiency EcoBoost design featuring direct fuel injection, twin independent variable camshaft timing and advanced turbocharging, the engine also delivers significantly improved fuel consumption. With Auto-Start-Stop fitted as standard, preliminary figures indicate that CO2 emissions will be significantly reduced compared with the previous model.

High-performance design for stunning looks with optimum function

The Focus RS exterior design is both dramatic and functional, with a more powerful and muscular character. Designers worked closely with Ford Performance to ensure that the necessary functional attributes were achieved, focusing on the aerodynamic downforce and balance delivered by the design, as well as the cooling demands of the powertrain and brakes.

“This is the ultimate Focus – stunning to look at, and entirely fit for purpose,” said Joel Piaskowski, director, Design, Ford of Europe. “RS models have always been striking, high-performance cars where function is paramount. This new Focus RS is true to that heritage.”

Based on the new Focus, the RS features a powerful new front-end appearance with a bold upper trapezoidal grille above the deep front splitter, incorporating the largest possible apertures for engine cooling. A wide, muscular stance is emphasised by the lower wings and large outboard openings on each side of the car, which feed the brake cooling ducts and house vertically-mounted fog lamps.

At the rear, the fascia panel is dominated by the exceptionally large diffuser, which optimises air flow from under the vehicle to reduce drag, and contains the twin round high-performance exhaust outlets and, in Europe and Asia, a clear central fog lamp. The distinctive rear roof spoiler is carefully integrated with the car’s silhouette through body-coloured side panels featuring a subtle embossed RS logo.

The dynamic side-profile is emphasised by sculptured rocker panels, and the bold wheel lips that house a choice of multi-spoke 19-inch RS alloy wheels – including a high-performance lightweight forged design finished in low-gloss black, which offers enhanced strength and impact resistance with weight savings of 1kg per wheel.

Standard Bi-Xenon HID headlamps offer Adaptive Front Lighting, which adjusts the intensity and angle of the headlamp beams according to vehicle speed, steering angle and distance to objects for optimal illumination. Customers also can specify the latest Active City Stop automatic braking technology which operates at speeds of up to 31mph.

The high-performance character of the RS is reflected inside the car with heavily-bolstered partial-leather Recaro sports seats as the centrepiece of the cockpit. Signature RS Recaro shell seats, with authentic motorsport microfibre fabric panels, are an option for customers in Europe and Asia.

The interior features the redesigned Focus control layout with its simpler, more intuitive design. SYNC connectivity provides access to audio, navigation, climate control and mobile phones via voice control, and via a high-definition, eight-inch colour touchscreen. Simple voice commands such as “Find a race track” enable RS owners to get instant directions to the nearest public circuit. SYNC also can be specified with Rear View Camera with park distance control, as well as a Sony premium sound system with 10-speakers including a subwoofer.

The RS driving experience is reinforced by a new flat-bottomed steering wheel with a soft-feel leather covered rim, alloy foot pedals, and unique instrument graphics within the main cluster. An additional bank of gauges above the centre console display turbocharger boost pressure, oil temperature and oil pressure.

Throughout the cabin, the distinctive blue RS theme is echoed through stitching on the seats, steering wheel, floor mats and interior trim, the coloured graphic on the gear shifter, and via the RS logo itself, which is proudly displayed on the seats, steering wheel and door scuff plates.

Four striking exterior colours include Nitrous Blue, a vibrant four-coat metallic finish exclusive to the RS, as well as Stealth Grey, Absolute Black and Frozen White. The car revealed in Cologne features the same special Liquid Blue colour scheme first seen on the all-new Ford GT revealed last month at the North American International Auto Show.

Rich heritage of innovation and performance

Since the first Ford RS models took to the road, the RS marque has been an essential element of Ford’s DNA, delivering technical innovation and performance on road and track. Dating back to the early days of the company’s success in “Rallye Sport,” the first RS models established a reputation for advanced technology and driving exhilaration that continues to this day.

“The all-new Focus RS is true to the core RS principles of innovative engineering and high performance. Driving enthusiasts have always aspired to own RS vehicles, and this is a heritage that inspires everyone within Ford,” said Joe Bakaj, vice president, Product Development, Ford of Europe.

Through the years, RS models have consistently pioneered innovative performance technologies, from powerful naturally-aspirated and turbocharged powertrains and sophisticated aerodynamic aids to advanced front-wheel-drive and all-wheel-drive drivelines.

Vehicles that pioneered AWD technology include the exotic 1984 mid-engined RS200 destined for Group B rallying, the 1990 Sierra RS Cosworth 4x4, the spectacular Escort RS Cosworth and the 1994 Escort RS2000 4x4.

The original 215PS Focus RS from 2002 featured a 2.0-litre turbocharged power unit and an advanced limited-slip differential. The second generation model sent 305PS through its front wheels with a ground-breaking RevoKnuckle suspension design.


---------------------------------------

Third-generation Ford Focus RS will be available in major markets around the world and for the first time in the United States; Focus RS follows the reveal last month of the new Ford GT supercar – a new era of Ford performance that will deliver 12 new vehicles by 2020
All-new Ford Performance All-Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring Control paired with a powerful 2.3-liter EcoBoost® four-cylinder engine will provide impressive performance
Aggressive, functional design inside and out makes Focus RS the most powerful production Focus ever, with highly capable performance on both road and track
Professional rally driver and star of Gymkhana films Ken Block teamed with Ford as a consultant on development of Focus RS
Feb 3, 2015 | Cologne, Germany -- Ford today revealed the all-new Focus RS, a high-performance road car that debuts Ford Performance All-Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring Control, which contributes to performance never before seen in a Focus RS. The all-new Focus RS is equipped with a new 2.3-liter EcoBoost® engine producing well in excess of 315 horsepower.

Focus RS is the latest unveiling in a new era of Ford performance that will bring more than 12 performance vehicles to global customers by 2020.

In addition to pleasing enthusiasts, these vehicles help deliver the company’s One Ford plan for profitable growth, product excellence and innovation in every part of its business.

“The all-new Focus RS is a serious machine with high-performance technology and innovative engineering that sets a new benchmark for driving exhilaration on the road and track,” said Raj Nair, group vice president, Global Product Development, Ford Motor Company. “The RS line has a proud history of technical breakthroughs that have migrated to mainstream Ford vehicles to benefit all of our customers, and the new Focus RS is no exception. It’s a great example of our passion for innovation through performance, and creating vehicles that make people’s hearts pound.”

Developed by a small team of global Ford Performance engineers, the new Focus RS is the third generation in the line, following models launched in 2002 and 2009. It will be the 30th car to wear the legendary RS badge, following such technology trendsetters as the 1970 Escort RS1600 with 16 valves, 1985 Sierra RS Cosworth with turbocharging and radical aerodynamics and 1992 Escort RS Cosworth with four-wheel drive.

Sporting a dramatic exterior design that delivers enhanced aerodynamics and cooling, the new Focus RS offers technologies new to the RS line including Ford SYNC® connectivity system.

The all-new Focus RS is the first-ever RS model that will be sold around the world, including the United States, and produced for all markets at Ford’s Saarlouis, Germany, manufacturing plant beginning late this year.

“We are acutely aware of the benchmarks we have set ourselves with RS performance models through the years, and rest assured this new car raises the game to a new level,” said Jim Farley, president, Ford of Europe, Middle East and Africa.

“Just as important is the fact that with technologies such as EcoBoost, we are able to demonstrate how an innovation that powers almost every car in our range can also be the heartbeat of our finest performance cars,” added Farley.

Gymkhana and World Rallycross star Ken Block was brought on as a consultant on the all-new Focus RS, and joined the Ford Performance team at the preview event in Cologne, Germany –where the RS legend was born with the Ford 15M RS in 1968.

Innovative Ford Performance All-Wheel Drive offers a new level of handling
The all-new Focus RS exploits innovative new Ford Performance All-Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring to deliver a new level of handling capability and driver enjoyment, combining outstanding traction and grip with exciting agility and cornering speed.

The Ford Performance All-Wheel-Drive system is based on twin electronically controlled clutch packs on each side of the rear drive unit. These manage the car’s front/rear torque split, and can control the side-to-side torque distribution on the rear axle – delivering the “torque vectoring” capability that has a dramatic impact on handling and cornering stability.

The control unit in the rear drive unit continuously varies the front/rear and side-to-side torque distribution to suit the current driving situation, monitoring inputs from multiple vehicle sensors 100 times per second. A maximum of 70 percent of the drive torque can be diverted to the rear axle. Up to 100 percent of available torque at the rear axle can be sent to each rear wheel.

During cornering, the rear drive unit pre-emptively diverts torque to the outer rear wheel immediately based on inputs such as steering wheel angle, lateral acceleration, yaw and speed. This torque transfer has the effect of “driving” the car into the bend, achieving improved turn-in and stability, and virtually eliminating understeer.

The AWD system has been tuned to deliver exceptional grip – with lateral acceleration exceeding 1 g – and great cornering speed and acceleration out of a bend. With neutral and adjustable limit handling, and the ability to achieve controlled oversteer drifts at the track, Focus RS delivers an exceptional fun-to-drive experience.

To deliver optimum driving dynamics, the Ford Performance All-Wheel-Drive system was calibrated alongside the car’s advanced Electronic Stability Control, in particular the brake-based Torque Vectoring Control system that works in parallel with the torque-vectoring AWD. Other exclusive chassis features include sports suspension with spring rates, bushings and antiroll bars – all of which are stiffer than those found in Focus ST, and two-mode switchable dampers, which offer a firmer setting for track driving. A carefully tuned electric power-assisted steering system working in combination with a more rigid front suspension knuckle design and shorter-link arms delivers connected and responsive steering with outstanding feel.

“The Focus ST and Fiesta ST showed that we can achieve sporty steering feel with an electric power-assisted steering system, and the RS raises the bar,” said Dave Pericak, director, Global Ford Performance. “We set out to provide drivers with steering that is very direct, precise and well balanced – and the RS delivers.”

Ford engineers worked closely with Michelin to develop a choice of high-performance 235/35 R19 tires to complement the driving dynamics of the Focus RS: a standard Pilot Super Sport tire for every-day use, and – for the first time on an RS – an optional Pilot Sport Cup 2 tire for enhanced vehicle dynamics on the track.

The vehicle’s exterior design has also been developed to support the dynamic objectives. Careful aerodynamic optimization of the front splitter, rear spoiler and underbody features eliminates lift forces, and the final design delivers balanced performance with zero lift front and rear for optimum high-speed handling and stability.

Unique powertrain for increased output
Ford’s EcoBoost technology powers Focus RS and nearly every new Ford vehicle. The specially engineered 2.3-liter EcoBoost engine has levels of power and torque that translate into impressive acceleration when combined with the exceptional all-wheel-drive traction.

Projected to produce well in excess of 315 horsepower, the custom unit shares its fundamental structure with the all-aluminum 2.3-liter four-cylinder engine in the all-new Mustang, but has been significantly upgraded through a comprehensive package of design changes.

Increased output is generated by a new low-inertia twin-scroll turbocharger with larger compressor that delivers significantly greater airflow, along with a much bigger intercooler to maximize charge density. Engine breathing is enhanced through a less restrictive intake design, and a large-bore high-performance exhaust system with an electronically controlled valve in the tailpipe that helps optimize the balance of back pressure and noise output.

The cylinder head is produced from an upgraded alloy material capable of withstanding higher temperatures, and is mounted on a more robust head gasket with improved thermal capability. The cylinder block employs stronger high-tensile cast iron liners.

Engine cooling also has been given the highest priority, with engineers creating additional space within the front of the vehicle to house a significantly larger radiator pack that provides the level of cooling demanded for hard circuit use.

Meticulous calibration work ensures that the power unit delivers excellent low-end responsiveness with a powerful mid-range pull, climbing to a free-revving top end up to a maximum rev limit of 6,800 rpm.

The six-speed manual transmission has been optimized for the enthusiast driver with a shorter gear lever to deliver faster and more accurate shifts. Both the transmission and the clutch have been upgraded with stronger components to cope with the engine’s increased torque output.

With its high-efficiency EcoBoost design featuring direct fuel injection, twin independent variable camshaft timing, advanced turbocharging and Auto Start-Stop as standard, the engine also delivers significantly improved fuel consumption.

High-performance design for stunning looks with optimum function
Focus RS exterior design is both dramatic and functional, with a more powerful and muscular character. Designers worked closely with Ford Performance to ensure that the necessary functional attributes were achieved, focusing on the aerodynamic downforce and balance delivered by the design, as well as the cooling demands of the powertrain and brakes.

RS features a powerful new front end appearance with a bold upper trapezoidal grille above the deep splitter, incorporating the largest possible apertures for engine cooling. A wide, muscular stance is emphasized by the lower wings and large outboard openings on each side of the car, which feed the brake cooling ducts and house vertically mounted lamps.

At the rear, the fascia panel is dominated by the exceptionally large diffuser, which optimizes airflow from under the vehicle and contains the twin round high-performance exhaust outlets. Focus RS for Europe and Asia markets will also get a clear central fog lamp. The distinctive rear roof spoiler is carefully integrated with the car’s silhouette through body-colored side panels featuring a subtle embossed RS logo.

The dynamic side profile is emphasized by sculptured rocker panels, and the bold wheel lips that house a choice of multi-spoke 19-inch RS alloy wheels – including a high-performance lightweight forged design finished in low-gloss black, which offers enhanced strength and impact resistance.

The high-performance character of Focus RS is reflected inside the car, where heavily bolstered partial-leather Recaro sports seats serve as the centerpiece of the cockpit.

The interior features the reworked Focus control layout with its simpler, more intuitive design. SYNC connectivity provides access to audio, navigation, climate control and mobile phones via voice control, and via a high-definition, 8-inch color touch screen. SYNC can be specified with rear view camera with park distance control, as well as a Sony premium sound system with 10-speakers including a subwoofer.

The RS driving experience is reinforced by a new flat-bottomed steering wheel with a soft-feel leather-covered rim, alloy pedals and unique instrument graphics within the main cluster. An additional bank of gauges above the center console displays turbocharger boost pressure, oil temperature and oil pressure.

Four striking exterior colors include Nitrous Blue, a vibrant four-coat metallic finish exclusive to RS, as well as Stealth Gray, Absolute Black and Frozen White. The car revealed in Cologne features the same special Liquid Blue color scheme first seen on the all-new Ford GT revealed last month at the North American International Auto Show.

Rich heritage of innovation and performance
Since the first Ford RS models took to the road, the line has been an essential element of Ford’s DNA, delivering technical innovation and performance on road and track. Dating back to the early days of Ford’s success in Rallye Sport, the first RS models established a reputation for advanced technology and driving exhilaration that continues to this day.
57.3°
0

Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven

Trevlig överraskning

Nismo renoverar en Nissan R32 Skyline GT-R
Kostar över 400.000 dollar

I december förra året så presenterade Nissans Nismo-avdelning en tjänst där de kan renovera din bil från grunden och upp igen. Inget lämnas åt slumpen och ut på andra sidan kommer en i princip helt ny bil. Men det kostar, över 400.000 dollar närmare bestämt. Här får vi se vad man får för pengarna. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

En ordentlig titt på berättelsen i God of War
Lite kvällsnörderi

God of War släpptes för tre år sedan och innan release var det troligtvis inte många som trodde att vi skulle sitta tre år senare och lägga upp videor där folk pratar ingående om spelets berättelse. Men nu är vi här, ändå. Good Blood har släppt en video där det pratas om det senaste God of War-spelet och hur utvecklarna Santa Monica Studio lyckades skapa en ny berättelse från den uråldriga nordiska mytologin. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Audis car-to-X tjänst blir ännu smartare
Använder sig nu av swarm data för att bland annat varna för halka

Audi förbättrar nu tekniken car-to-X ytterligare genom att för första gången använda sig av så kallad swarm data. Den nya versionen använder sig av en car-to-cloud-app som baseras på ett nytt sätt att uppskatta friktionskoefficienten baserat på hjulspinn. Tekniken kan upptäcka förändringar i fästet och ladda upp data till molnet som i sin tur kan se till att varna bilister bakom om att vägen framöver är hal. Tekniken bakom kommer bland annat från det svenska företaget NIRA Dynamics AB och tillsammans med Car.Software organization och HERE Technologies har man vidareutvecklat varningsinformationen. Läs mer om hur det hela fungerar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Wasteland 3 får permadeath-läge
Perfekt om man vill ha ordentliga konsekvenser

Wasteland 3 släpptes i augusti till PC, PS4 och Xbox One och har erbjudit en ordentlig taktiskt upplevelse med RPG-inslag. Nu har utvecklarna InXile meddelat att spelet kommer få en ordentlig uppdatering vid namn Death & Taxes som lägger till lite nyheter som gör upplevelsen lite mer utmanande. Bland annat kommer uppdateringen lägga till möjligheten att aktivera permadeath, vilket betyder att karaktärer som avlider under rundor inte kommer gå att återuppliva, vilket gör att förluster kommer svida betydligt mer. Och när hela ditt lag dött är det game over. Utöver permadeath kommer uppdateringen med andra trevligheter som Diffuclt Skill Checks som höjer skill-krav på vissa val och handlingar med +2, vilket sätter mer krav på dig som spelare att göra dina lagmedlemmar bra på specifika saker. Utöver detta kommer vi kunna respecca förmågor, vilket kommer gå att göra i Ranger HQ. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Jason Cammisa går igenom en Honda S800
Varvvillig!

Honda har byggt många olika roliga bilar genom åren. En av dessa är modellen S800. I det här klippet från Hagerty får vi lära känna den lilla godbiten lite bättre. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Turntable.fm gör comeback
I två separata versioner

Turntable.fm var en musiktjänst som drog igång för snart tio år sedan där användare kunde skapa gemensamma låtlistor genom att turas om att lägga till egna låtar. Tjänsten lades tyvärr ner 2013 på grund av ekonomiska skäl men nu verkar tjänsten vara på väg att göra comeback. För att stöka till det hela så verkar det vara två separata versioner på gång av tjänsten som snart kommer att lanseras. På Turntable.fm kommer Billy Chasen, grundaren av originalet, dra igång en ny version och på Turntable.org kommer två andra medlemmar av grundarteamet, Joseph Perla och Simon Oxley, dra igång ytterligare en version. Ingen av tjänsterna är än så länge lanserad och det återstår att se om hur de båda tjänsterna kommer att skilja sig åt när de väl lanseras. Här ovanför kan ni kolla in ett demo på den versionen av tjänsten som kommer att lanseras på Turtable.org. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boktips: Liftoff
Eric Bergers bok om SpaceX historia

Känner ni för att läsa böcker om superentreprenören Elon Musk i allmänhet och de tidiga dagarna på hans rymdföretag SpaceX i synnerhet så släpptes en ny sådan bok förra veckan. Boken "LIFTOFF: Elon Musk and the Desperate Early Days That Launched SpaceX" är skriven av Ars Technicas rymdreporter Eric Berger, en journalist vars artiklar om rymdindustrin jag själv uppskattat mycket genom åren. Berger har skrivit om SpaceX i över ett årtionde och Liftoff handlar primärt om hur SpaceX drog igång och deras tidiga raketer: "In Liftoff, Eric Berger, senior space editor at Ars Technica, takes readers inside the wild early days that made SpaceX. Focusing on the company’s first four launches of the Falcon 1 rocket, he charts the bumpy journey from scrappy underdog to aerospace pioneer. We travel from company headquarters in El Segundo, to the isolated Texas ranchland where they performed engine tests, to Kwajalein, the tiny atoll in the Pacific where SpaceX launched the Falcon 1." Ni kan läsa två utdrag från boken här och här. Liftoff går att köpa både i fysiskt format och som ebok där böcker säljes. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Monster Hunter Rise-demot byggs ut i veckan
Testa att slås mot Magnamalos

Monster Hunter Rise-demot har varit tillgängligt till Nintendo Switch sedan januari, men i veckan kommer demots spelare att få se lite mer av vad spelet har att erbjuda. Utvecklarna har meddelat demoversionen kommer byggas ut och spelare kommer få möjlighet att ta sig an Magnamalos, vilket verkar vara en rejäl utmaning och ge spelare en bättre bild av vad hela spelet kommer ha att erbjuda när det släpps 26 mars. Utöver detta har vi fått reda på att Monster Hunter Rise kommer få flera gratisuppdateringar efter release och först ut kommer vara Chameleos och monstret kommer petas in i slutet av april. Detta är inte allt som är nytt på Monster Hunter-fronten. Kommande Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin har fått ett ordentligt releasedatum och RPG-spinoffen kommer släppas globalt 9 juli. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Forskare visar upp drönare som flyger som insekter
Väger ungefär lika mycket som en humla

Forskare på de tre universiteten MIT, Harvard och City University of Hong Kong har utvecklat insektsliknande drönare som flyger med hjälp av vingslag. De minimala vingarna på minidrönarna kan slå upp till 500 slag i sekunden vilket ger dem möjlighet att genomföra olika avancerade manövrar vilket ni kan se i videon här nedanför. Professor Kevin Yufeng Chen från MIT säger om drönarnas flygteknik: "You can hit it when it’s flying, and it can recover. It can also do aggressive maneuvers like somersaults in the air." Drönarna väger bara sex gram, ungefär lika mycket som en humla, men verkar i dagsläget behöva en extern kraftkälla, något som kraftigt begränsar dess räckvidd. I framtiden hoppas forskarna att drönare som dessa skulle kunna använda till exempel för att pollinera växter, leta efter saknade i räddningsoperationer och inspektera avancerade maskiner. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny kort trailer för The Falcon and the Winter Soldier
"Let's get to work!"

Snart börjar Disney+ sända Marvel-serien The Falcon and the Winter Soldier och inför det kommer här är en kort trailer. Innan Disney+ började sända den nu avslutade första säsongen av WandaVision så pumpade man ut ett gäng med korta trailers veckorna innan det var dags för premiär av serien. Det är antagligen inte helt omöjligt att Disney har en liknande strategi på gång inför premiären av The Falcon and the Winter Soldier. The Falcon and the Winter Soldier börjar sändas på Disney+ fredag 19 mars. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

VFX-artister pratar bra och dålig CGI i filmer
Lite eftermiddagsnörderi

Corridor-gänget släppte nyligen en ny video där de tittar på bra och dålig CGI i filmer och serier och denna video kan ni kika på ovan. Den här gången pratas det om bland annat Mortal Kombat-trailern, Species och RoboCop. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Porsche investerar ytterligare 70 miljoner euro i Rimac
Äger nu 24 procent

Nu står det klart att Porsche lastar in ytterligare 70 miljoner euro i elbilstillverkaren Rimac. Därmed går man från att tidigare ha ägt 15 procent av företaget till att äga 24 procent. Lutz Meschke säger följande i ett uttalande: "Porsche has already placed its first orders with Rimac for the development of highly innovative series components. Rimac is excellently positioned in prototype solutions and small series. Mate Rimac and his team are important partners, especially when it comes to supporting us in the development of components. Rimac is well on its way to becoming a Tier 1 supplier for Porsche and other manufacturers in the high-tech segment." Förutom Porsche samarbetar Rimac även med Hyundai, Aston Martin, Koenigsegg, Renault och Pininfarina. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

PostNord uppmärksammar den allmänna rösträtten
Presenterar frimärken inför 100-års-jubileum

I år är det 100 år sedan kvinnor fick rösta i ett riksdagsval och det uppmärksammar PostNord idag, på internationella kvinnodagen, med att presentera lite nya frimärken relaterat till det. På de nya frimärkena syns kvinnor, symboler och milstolpar som på något vis spelade en avgörande roll för rösträttsrörelsen, bland annat ett kollage från tidningen Idun med de fem första valda riksdagskvinnorna. Ett annat motiv är den ikoniska bilden med Elin Wägner intill pärmarna som innehöll de över 350 000 namnunderskrifter som samlats in med kravet på rösträtt för kvinnor skriver PostNord i ett pressmeddelande. Ni kan kolla in de nya frimärkena som uppmärksammar den allmänna rösträtten här ovan och nedanför. Ett häfte med tio frimärken kommer att gå att köpa för 120 kronor när de släpps 29 april. Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus byter namn på spelläget Fnatic Mode
Pro Gaming Mode är nya namnet

OnePlus har sedan OnePlus 7-releasen samarbetat med Fnatic, vilket bland annat lett till att det lite mer avancerade spelläget i OnePlus 6 och framåt har kallats Fnatic Mode. Nu verkar det som att spelläget kommer byta namn till Pro Gaming Mode. Anledningen till detta beror kort och gott på att avtalet mellan OnePlus och Fnatic gått ut. I ett uttalande till XDA säger OnePlus detta om det hela: “OnePlus’ partnership with Fnatic has come to its natural and mutual conclusion. Users of OnePlus devices who have enjoyed our Fnatic mode will continue to receive the same features and capabilities, but under a new Pro Gaming Mode name. The naming update will transition across devices starting from the 6 series. Fnatic has been a supportive partner to OnePlus, and we look forward to the opportunity to collaborate again in the future.” Detta betyder att det avancerade spelläget kommer ha ett nytt namn i kommande uppdateringar av Oxygen OS. Troligtvis kommer det inte bli någon skillnad när det kommer till spellägets funktioner, bara att det kommer få nytt namn och utseende. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Om en miljard år tros det mesta av jordens syre ha försvunnit
Det innebär även att det mesta av jordens liv kommer att ha dött ut

I en ny forskningsrapport skriver de båda forskarna Kazumi Ozaki och Chris Reinhard, från japanska Toho University respektive amerikanska Georgia Institute of Technology, att det mesta av jordens syre kommer att ha försvunnit om cirka en miljard år. Det innebär även att större delen av allt liv, om inte allt, på vår planet har dött ut. Idag består cirka 21 procent av jorden atmosfär av syre. Om en miljard år kommer dock vår åldrade sol att bli hetare och släppa ifrån sig mer energi. Det kommer att resultera i att koldioxid, som bryts ner av solens hetta, kommer att minska. Det kommer i sin tur att leda till att koldioxidnivåerna på jorden kommer att bli så låg att organismer som skapar fotosyntes, bland annat växter, inte kommer att kunna överleva, något som gör att det inte längre kommer att genereras något syre till jordens atmosfär. Forskningen har utförts på uppdrag av NASA som en del av deras forskning för att hitta beboeliga planeter. I klippet ovan, som inte är en del av det här forskningsprojektet, beskriver YouTubern "Dreksler Astral" hur det kanske skulle kunna vara att tillbringa en dag på jorden om en miljard år. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Boeings Loyal Wingmans första testflygning
Autonomt flygplan som ska flyga tillsammans med bemannade flygplan

Här kan ni kolla in den första testflygningen med Boeing Airpower Teaming System (ATS), en drönare som även går under smeknamnet "Loyal Wingman". Det är en drönare som är avsedd att fungera som ett slags obemannat partner-flygplan tillsammans med bemannade stridsflygplan. Loyal Wingman började utvecklas av Boeing Australia tillsammans med Australiens flygvapen Royal Australian Air Force (RAAF) för tre år sedan. Tanken är att drönaren, förutom att hänga med andra bemannade flygplan, även ska kunna utföra uppdrag på egen hand. Testflygningen av Loyal Wingman genomfördes södra Australiens Woomera Range Complex men det är oklart när exakt detta skedde. Boeing och RAAF planerar att testflyga Loyal Wingman tillsammans med bemannade stridsflygplan någon gång senare i år vilket känns som det riktiga eldprovet för "framtidens wingman". Här nedan kan ni kolla in ett klipp från förra året som visar upp lite av visionen med hur Loyal Wingman ska fungera. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Square Enix bannar nästan 6000 Final Fantasy XIV-spelare
Man ska inte handla med riktiga pengar i spelet

Square Enix meddelade nyligen att de bannat ett gäng konton som bedrev handel med riktiga pengar i Final Fantasy XIV, vilket inte är tillåtet. Mer specifikt var det 5037 konton som deltog i sådan handel och andra otillåtna aktiviteter i spelet samt ytterligare 814 konton som har marknadsfört sådan verksamhet. Square Enix meddelar att de kommer fortsätta hålla ett öga på busar och ber även andra användare att använda tjall-verktyget i spelet om de upptäcker att andra spelare håller på med sådant man inte får göra. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Lays släpper smart tillägg till Chrome
Sätter på undertexter på YouTube när du käkar chips

Har du svårt att höras vad som sägs på YouTube när du sitter och smaskar chips finns nu ett tillägg till Googles webbläsare Chrome som kanske kan fixa det. Med Chrome-tillägget "Crispy Subtitles from Lay’s" så sätts YouTube-klippets undertexter på automatiskt om datorns mikrofon uppfattar att någon i närheten sitter och äter chips, eller något annat ljud som låter som chipsätning. Det innebär att man i lugn och ro kan smaska vidare samtidigt som man förhoppningsvis kan läsa sig till vad som händer i klippet. Chrome-tillägget är utvecklat av den vietnamesiska reklambyrån BLISS interactive som har chips-företagets Lays som kund. Här ovanför kan ni kolla in ett klipp som visar hur det hela fungerar. Det ska observeras att om man installerar tillägget så ger man även tillägget tillgång till att aktivera datorns mikrofon varje gång man går in på YouTube.com. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Explorer presenterar flädergin
Snart är sommaren här!

Explorer presenterar nu en sommargin som fått smak av fläder. Den ska passa bra både som ingrediens i en cocktail eller som en helt vanlig gin och tonic. Smaken ska förutom fläder vara citronskal och enbär. Alkoholhalten ligger på 37,5 procent. För en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 224 kronor. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Entombeds sångare har dött
LG Petrov blev bara 49 år gammal

Lars-Göran Petrov, sångaren i det svenska death metal-bandet Entombed, har gått bort efter att ha drabbats av den ovanliga cancerformen gallgångscancer. LG Petrov anslöt sig till Entombed kort efter det att bandet bildats under namnet Nihilist 1987. Bandet räknas som ett av förgrundsbanden i den skandinaviska death metal-scenen och ett av de större banden i genren. Petrov blev 49 år gammal. Här nedanför kan ni lyssna på "Left Hand Path", en låt från 1990 som finns med på albumet med samma namn. ?We are devastated to announce that our beloved friend Lars-Göran Petrov has left us.?? ???? Our brother, leader,...Posted by Entombed A.D. on Monday, March 8, 2021 Tumnagel
-8kg
+
Wille Wilhelmsson

Retrokulor tillbaka i lösvikten
Syrliga och salta kulor

Minns ni de här hårda kulorna som kom i en förpackning om sex stycken där alla låg på rad? Dessa kom från Karamellpojkarna och det fanns massa olika smaker att välja mellan. Nu återlanserar Candy People godiset bland lösvikten fast i tvåpack. Smakerna är syrligt eller salt och de ska finnas ute i butik nu. Tumnagel
148kg
+
Bobby Green

Tio saker Macklemore inte klarar sig utan
Bra hår och snorbroms!

GQ har satt sig ned med artisten Macklemore som fått berätta om tio saker han inte klarar sig utan när han är ute och far. Bonusklipp nedan. Tumnagel
49kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det ostbågens dag!
Grattis!

Ostbågens dag är alltid den 5 mars. Idag är det 5 mars och passande nog fredag så att man kan trycka mängder med snacks utan att få dåligt samvete, eller? Grattis alla ostbågsläskare, njut lite extra idag! Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Banksy tillbaka med konstverket create escape
Målat på en fängelsemur

Banksys senaste målning heter Create Escape och den har han gjort på en fängelsemur utanför Reading Prison i Storbritannien. Fängelset är sedan 2014 stängt och det var här författaren Oscar Wilde satt fängslad i två år för "onaturlig otukt" (homosexuella kontakter). Målningen föreställer en rymmande fånge som har gjort ett rep av skrivmaskinspapper för att ta sig ned från muren. Det är många som vill att fängelset ska omvandlas till en konsthall och ett beslut kring detta ska komma i mitten på mars. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

Britny Fox - Standing In The Shadows
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och jag blev extra pepp på pudelrock efter dängan vi skrev om tidigare idag. Så vi kör ett gäng, för det blir man alltid glad av. Här ovan har vi gruppen Britny Fox med låten Standing In The Shadows som släpptes 1989. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Miguel Gonzalez är avocado-expert
Förser Michelin-restauranger med grönsaken

Skillnaden mellan en bra och en dålig avocado kan vara livsavgörande, typ. Miguel Gonzalez är experten på grönsaken och det är honom du ska gå till om du vill ha de bästa New York har att erbjuda. I dagsläget har över 120 stycken restauranger hans avocados som förstahandsval. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Nestor släpper singeln On The Run
Pudelrock från Sverige

Jag är en riktig sucker för så kallad pudelrock och gammal härlig metal, så därför föll verkligen den svenska gruppen Nestors låt On The Run mig i smaken. Här har man kokat ihop hederliga 80-talsinfluenser med feta beats och glimten i ögat. Och visst är det Sten Frisk från TV-serien Tre Kronor som spelar prästen i musikvideon. Ett album kommer att släppas senare i år. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green

Fel sätt att laga middag på
Rekommenderas inte

Om du har planerat att laga middag någon gång i ditt liv - gör inte på det här viset då. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Idag är det Fössta tossdan i mass
Ät prinsesstårta!

Idag är det Smålands alldeles egna nationaldag eftersom det är "Fössta tossdan i mass". Det är den småländska dialekten firas och då får man äta prinsesstårta med massipan, oavsett var i landet man bor. Grattis till oss! Tumnagel
131kg
+
Bobby Green

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green