m

Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven
Trevlig överraskning

Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven
Bil / Ford

Tidigare i dag läckte bilder på nya Ford Focus RS ut och nu kommer den tillhörande informationen. Effekten hamnar på 320 hästar men det är inte den som är det viktigaste här utan det är att bilen blir fyrhjulsdriven. Sedan en lång tid tillbaka har det gått rykten om att bilen skulle driva på alla fyra, samtidigt som flera hävdade att den skulle förbli endast framhjulsdriven. Teaserklippet Ford delade med sig av för ett tag sedan drog igång spekulationerna igen och en del började nog hoppas på att bredställen i den filmen inte bara var handbromssladdar. Och så var det alltså.

Motorn är en turbomatad EcoBoost-fyra hämtad från storebror Mustang. Den är på 2.3 liter och ska ge över 320 hästar och 446 Nm. Till snurran kopplas en manuell sexpetad låda med täta steg. Kraften skickas som sagt till alla fyra hjul och med hjälp av ett så kallat "Dynamic Torque Vectoring"-system kan 100 procent av krutet skickas till det hjulet som behöver det mest. Bilen får hårdare dämpare än föregångaren och en styvare fjädring som är justerbar. Den har också elservo.

På insidan sitter man i skalstolar från Recaro där fram och vana Ford-förare lär definitivt känna igen sig. Utsidan bjuder på det man kan vänta sig - kjolpaket, större fälgar och en vinge på bakluckan.

Premiär blir det på Genève i mars.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven
Visa
Pressmeddelande
Ford previews all-new Focus RS; high-performance hatchback pioneers advanced technology to deliver the ultimate fun-to-drive experience
Third-generation Focus RS will be available in major markets around the world for the first time and follows the reveal last month of the new Ford GT supercar as part of a new era of Ford performance that will deliver 12 new vehicles by 2020
Developed by the Ford Performance team, RS features ground-breaking new Ford Performance All-Wheel-Drive with Dynamic Torque Vectoring for class-leading cornering speed and limit handling
2.3-litre EcoBoost engine developed for RS and specially engineered to deliver in excess of 320PS. Dramatic exterior design offers enhanced aerodynamics and cooling
New Focus RS will be the 30th vehicle to wear the RS badge since 1968; will be built in Saarlouis, Germany, starting late this year
Professional rally driver and star of Gymkhana films Ken Block teamed with Ford as a consultant on the development of Focus RS
Further media material at www.fordmedia.eu and more product details to be announced at Geneva Motor Show
Cologne, Germany, 3 February 2015 – Ford today previewed the all-new Ford Focus RS, a high-performance road car that debuts the innovative Ford Performance All-Wheel-Drive, delivering class-leading cornering speed, thrilling performance and unbridled driving enjoyment.

The Focus RS – equipped with a special 2.3-litre EcoBoost engine engineered to produce well in excess of 320PS – is the latest vehicle to be unveiled as part of a new era of Ford performance that will bring more than 12 performance vehicles to global customers by 2020.

In addition to pleasing enthusiasts, these vehicles help deliver the company’s One Ford plan for profitable growth, product excellence and innovation in every part of its business.

“The all-new Focus RS is a serious machine with high-performance technology and innovative engineering that sets a new benchmark for driving exhilaration on the road and track,” said Raj Nair, group vice president, Global Product Development, Ford Motor Company. “The RS line has a proud history of technical breakthroughs that have migrated to mainstream Fords to benefit all of our customers, and the new Focus RS is no exception. It’s a great example of our passion for innovation through performance and creating vehicles that make people’s hearts pound.”

Developed by a small team of Ford Performance engineers in Europe and US, the new Focus RS is the third generation of Focus RS cars, following models launched in 2002 and 2009. It will be the 30th car to wear the legendary RS badge, following such technology trendsetters as the 16-valve 1970 Escort RS1600, the turbocharged Sierra RS Cosworth of 1985 with its radical aerodynamics, and the four-wheel-drive 1992 Escort RS Cosworth.

Sporting a dramatic exterior design that delivers enhanced aerodynamics and cooling, the new Focus RS offers technologies new to the RS marque including Ford SYNC connectivity.

The all-new Focus RS is the first ever RS model that will be sold around the world and will be produced for all markets at Ford’s Saarlouis, Germany, manufacturing plant beginning late this year.

“The new Focus RS represents Ford at its passionate best – delivering innovation, unmatched driving dynamics and stunning performance that was previously the sole province of high-priced performance luxury marques and exotics,” said Jim Farley, president, Ford of Europe, Middle East and Africa. “We are acutely aware of the benchmarks we have set ourselves with RS performance models through the years, and rest assured that this new car raises the game to a new level.

“Just as important is the fact that with technologies such as EcoBoost, we are able to demonstrate how an innovation that powers almost every car in our range can also be the heartbeat of our finest performance cars.”

Gymkhana and World Rallycross star Ken Block was brought on as a consultant on the all-new Focus RS and joined the Ford Performance team at the preview event in Cologne, Germany – the city where the RS legend was born in 1968 with the Ford 15M RS.

Innovative Ford Performance All-Wheel-Drive offers unmatched handling

The all-new Focus RS exploits the innovative new Ford Performance All-Wheel-Drive with Dynamic Torque Vectoring to deliver a new level of handling capability and driver enjoyment, combining outstanding traction and grip with unmatched agility and cornering speed.

The Ford Performance AWD system is based on twin electronically-controlled clutch packs on each side of the rear drive unit. These manage the car’s front/rear torque split, and also can control the side-to-side torque distribution on the rear axle – delivering the “torque vectoring” capability, which has a dramatic impact on handling and cornering stability.

The control unit in the rear drive unit continuously varies the front/rear and side-to-side torque distribution to suit the current driving situation, monitoring inputs from multiple vehicle sensors 100 times per second. A maximum of 70 per cent of the drive torque can be diverted to the rear axle. Up to 100 per cent of the available torque at the rear axle can be sent to each rear wheel.

During cornering, the rear drive unit pre-emptively diverts torque to the outer rear wheel immediately based on inputs such as steering wheel angle, lateral acceleration, yaw and speed. This torque transfer has the effect of “driving” the car into the bend, achieving improved turn-in and stability, and virtually eliminating understeer.

The AWD system has been tuned to deliver exceptional grip – with lateral acceleration exceeding 1 g – and class-leading cornering speed and acceleration out of a bend. With neutral and adjustable limit handling, and the ability to achieve controlled oversteer drifts at the track; the Focus RS delivers the ultimate fun-to-drive experience.

“This AWD system is a breakthrough technology, capable of delivering supreme cornering and handling at the limit,” said Dave Pericak, director, Global Ford Performance. “We have ripped up the rulebook which says that AWD hatchbacks cannot be fun to drive, and have created a car which will surprise and reward in equal measure.”

To deliver optimum driving dynamics, the Ford Performance AWD system was calibrated alongside the car’s advanced Electronic Stability Control, in particular the brake-based Torque Vectoring Control system that works in parallel with the torque-vectoring AWD.

Other exclusive chassis features include sports suspension with spring rates, bushes and anti-roll-bars all of which are stiffer than those found in the Focus ST, and two-mode switchable dampers, which offer a firmer setting for track driving. A carefully tuned electric power-assisted steering system (EPAS), working in combination with a more rigid front suspension knuckle design and shorter link arms, delivers connected and responsive steering with outstanding feel.

“The Focus ST and Fiesta ST showed that we can achieve sporty steering feel with an EPAS system, and the RS raises the bar. We set out to provide keen drivers with steering which is very direct, precise and well balanced – and the RS delivers,” Pericak added.

Ford engineers worked closely with Michelin to develop a choice of high-performance 235/35 R19 tyres to complement the driving dynamics of the Focus RS; a standard Pilot Super Sport tyre for every-day use; and – for the first time on an RS – an optional Pilot Sport Cup 2 tyre for enhanced vehicle dynamics on the track.

The vehicle’s exterior design has also been developed to support the dynamic objectives. Careful aerodynamic optimisation of the front splitter, rear spoiler and underbody features eliminates lift forces, and the final design delivers a balanced performance with zero lift front and rear for optimum high-speed handling and stability.

Unique powertrain for increased output

Ford’s EcoBoost technology powers the Focus RS and nearly every new Ford vehicle. The specially engineered 2.3-litre EcoBoost engine has levels of power and torque that translate into impressive acceleration when combined with the exceptional AWD traction.

Projected to deliver well in excess of 320PS, the bespoke unit shares its fundamental structure with the all-aluminium four-cylinder 2.3-litre engine in the all-new Mustang. This engine has, however, been significantly upgraded through a comprehensive package of design changes.

Increased output is generated by a new low-inertia twin-scroll turbocharger with larger compressor that delivers significantly greater air flow, along with a much bigger intercooler to maximise charge density. Engine breathing also is enhanced through a less restrictive intake design, and a large-bore high performance exhaust system with an electronically controlled valve in the tailpipe that helps optimise the balance of back pressure and noise output.

The cylinder head is produced from an upgraded alloy material capable of withstanding higher temperatures, and is mounted on a more robust head gasket with improved thermal capability. The cylinder block employs stronger high-tensile cast iron liners.

Engine cooling also has been given the highest priority, with engineers creating additional space within the front of the vehicle to house a significantly larger radiator pack – the biggest ever fitted to a Focus – that provides the level of cooling demanded for hard circuit use.

Meticulous calibration work has ensured that the power unit delivers excellent low-end responsiveness with a powerful mid-range pull, climbing to a free-revving top-end up to a maximum rev limit of 6,800 rpm.

Inspiring performance demands an inspiring soundtrack. Ford Performance engineers have tuned the RS to deliver a rewarding and sporty sound character during spirited driving, with the distinctive burbles, pops and crackles that are a RS signature.

“This very special 2.3-litre EcoBoost unit will inspire drivers as they feel the surge of the turbo, and reward them as they take it to the red line – all delivered with a stirring sound guaranteed to put a smile on your face,” Pericak said.

The six-speed manual transmission has been optimised for the enthusiast driver with a shorter gear lever to deliver faster and more accurate shifts. Both the transmission and the clutch have been upgraded with stronger components to cope with the engine’s increased torque output.

With its high-efficiency EcoBoost design featuring direct fuel injection, twin independent variable camshaft timing and advanced turbocharging, the engine also delivers significantly improved fuel consumption. With Auto-Start-Stop fitted as standard, preliminary figures indicate that CO2 emissions will be significantly reduced compared with the previous model.

High-performance design for stunning looks with optimum function

The Focus RS exterior design is both dramatic and functional, with a more powerful and muscular character. Designers worked closely with Ford Performance to ensure that the necessary functional attributes were achieved, focusing on the aerodynamic downforce and balance delivered by the design, as well as the cooling demands of the powertrain and brakes.

“This is the ultimate Focus – stunning to look at, and entirely fit for purpose,” said Joel Piaskowski, director, Design, Ford of Europe. “RS models have always been striking, high-performance cars where function is paramount. This new Focus RS is true to that heritage.”

Based on the new Focus, the RS features a powerful new front-end appearance with a bold upper trapezoidal grille above the deep front splitter, incorporating the largest possible apertures for engine cooling. A wide, muscular stance is emphasised by the lower wings and large outboard openings on each side of the car, which feed the brake cooling ducts and house vertically-mounted fog lamps.

At the rear, the fascia panel is dominated by the exceptionally large diffuser, which optimises air flow from under the vehicle to reduce drag, and contains the twin round high-performance exhaust outlets and, in Europe and Asia, a clear central fog lamp. The distinctive rear roof spoiler is carefully integrated with the car’s silhouette through body-coloured side panels featuring a subtle embossed RS logo.

The dynamic side-profile is emphasised by sculptured rocker panels, and the bold wheel lips that house a choice of multi-spoke 19-inch RS alloy wheels – including a high-performance lightweight forged design finished in low-gloss black, which offers enhanced strength and impact resistance with weight savings of 1kg per wheel.

Standard Bi-Xenon HID headlamps offer Adaptive Front Lighting, which adjusts the intensity and angle of the headlamp beams according to vehicle speed, steering angle and distance to objects for optimal illumination. Customers also can specify the latest Active City Stop automatic braking technology which operates at speeds of up to 31mph.

The high-performance character of the RS is reflected inside the car with heavily-bolstered partial-leather Recaro sports seats as the centrepiece of the cockpit. Signature RS Recaro shell seats, with authentic motorsport microfibre fabric panels, are an option for customers in Europe and Asia.

The interior features the redesigned Focus control layout with its simpler, more intuitive design. SYNC connectivity provides access to audio, navigation, climate control and mobile phones via voice control, and via a high-definition, eight-inch colour touchscreen. Simple voice commands such as “Find a race track” enable RS owners to get instant directions to the nearest public circuit. SYNC also can be specified with Rear View Camera with park distance control, as well as a Sony premium sound system with 10-speakers including a subwoofer.

The RS driving experience is reinforced by a new flat-bottomed steering wheel with a soft-feel leather covered rim, alloy foot pedals, and unique instrument graphics within the main cluster. An additional bank of gauges above the centre console display turbocharger boost pressure, oil temperature and oil pressure.

Throughout the cabin, the distinctive blue RS theme is echoed through stitching on the seats, steering wheel, floor mats and interior trim, the coloured graphic on the gear shifter, and via the RS logo itself, which is proudly displayed on the seats, steering wheel and door scuff plates.

Four striking exterior colours include Nitrous Blue, a vibrant four-coat metallic finish exclusive to the RS, as well as Stealth Grey, Absolute Black and Frozen White. The car revealed in Cologne features the same special Liquid Blue colour scheme first seen on the all-new Ford GT revealed last month at the North American International Auto Show.

Rich heritage of innovation and performance

Since the first Ford RS models took to the road, the RS marque has been an essential element of Ford’s DNA, delivering technical innovation and performance on road and track. Dating back to the early days of the company’s success in “Rallye Sport,” the first RS models established a reputation for advanced technology and driving exhilaration that continues to this day.

“The all-new Focus RS is true to the core RS principles of innovative engineering and high performance. Driving enthusiasts have always aspired to own RS vehicles, and this is a heritage that inspires everyone within Ford,” said Joe Bakaj, vice president, Product Development, Ford of Europe.

Through the years, RS models have consistently pioneered innovative performance technologies, from powerful naturally-aspirated and turbocharged powertrains and sophisticated aerodynamic aids to advanced front-wheel-drive and all-wheel-drive drivelines.

Vehicles that pioneered AWD technology include the exotic 1984 mid-engined RS200 destined for Group B rallying, the 1990 Sierra RS Cosworth 4x4, the spectacular Escort RS Cosworth and the 1994 Escort RS2000 4x4.

The original 215PS Focus RS from 2002 featured a 2.0-litre turbocharged power unit and an advanced limited-slip differential. The second generation model sent 305PS through its front wheels with a ground-breaking RevoKnuckle suspension design.


---------------------------------------

Third-generation Ford Focus RS will be available in major markets around the world and for the first time in the United States; Focus RS follows the reveal last month of the new Ford GT supercar – a new era of Ford performance that will deliver 12 new vehicles by 2020
All-new Ford Performance All-Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring Control paired with a powerful 2.3-liter EcoBoost® four-cylinder engine will provide impressive performance
Aggressive, functional design inside and out makes Focus RS the most powerful production Focus ever, with highly capable performance on both road and track
Professional rally driver and star of Gymkhana films Ken Block teamed with Ford as a consultant on development of Focus RS
Feb 3, 2015 | Cologne, Germany -- Ford today revealed the all-new Focus RS, a high-performance road car that debuts Ford Performance All-Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring Control, which contributes to performance never before seen in a Focus RS. The all-new Focus RS is equipped with a new 2.3-liter EcoBoost® engine producing well in excess of 315 horsepower.

Focus RS is the latest unveiling in a new era of Ford performance that will bring more than 12 performance vehicles to global customers by 2020.

In addition to pleasing enthusiasts, these vehicles help deliver the company’s One Ford plan for profitable growth, product excellence and innovation in every part of its business.

“The all-new Focus RS is a serious machine with high-performance technology and innovative engineering that sets a new benchmark for driving exhilaration on the road and track,” said Raj Nair, group vice president, Global Product Development, Ford Motor Company. “The RS line has a proud history of technical breakthroughs that have migrated to mainstream Ford vehicles to benefit all of our customers, and the new Focus RS is no exception. It’s a great example of our passion for innovation through performance, and creating vehicles that make people’s hearts pound.”

Developed by a small team of global Ford Performance engineers, the new Focus RS is the third generation in the line, following models launched in 2002 and 2009. It will be the 30th car to wear the legendary RS badge, following such technology trendsetters as the 1970 Escort RS1600 with 16 valves, 1985 Sierra RS Cosworth with turbocharging and radical aerodynamics and 1992 Escort RS Cosworth with four-wheel drive.

Sporting a dramatic exterior design that delivers enhanced aerodynamics and cooling, the new Focus RS offers technologies new to the RS line including Ford SYNC® connectivity system.

The all-new Focus RS is the first-ever RS model that will be sold around the world, including the United States, and produced for all markets at Ford’s Saarlouis, Germany, manufacturing plant beginning late this year.

“We are acutely aware of the benchmarks we have set ourselves with RS performance models through the years, and rest assured this new car raises the game to a new level,” said Jim Farley, president, Ford of Europe, Middle East and Africa.

“Just as important is the fact that with technologies such as EcoBoost, we are able to demonstrate how an innovation that powers almost every car in our range can also be the heartbeat of our finest performance cars,” added Farley.

Gymkhana and World Rallycross star Ken Block was brought on as a consultant on the all-new Focus RS, and joined the Ford Performance team at the preview event in Cologne, Germany –where the RS legend was born with the Ford 15M RS in 1968.

Innovative Ford Performance All-Wheel Drive offers a new level of handling
The all-new Focus RS exploits innovative new Ford Performance All-Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring to deliver a new level of handling capability and driver enjoyment, combining outstanding traction and grip with exciting agility and cornering speed.

The Ford Performance All-Wheel-Drive system is based on twin electronically controlled clutch packs on each side of the rear drive unit. These manage the car’s front/rear torque split, and can control the side-to-side torque distribution on the rear axle – delivering the “torque vectoring” capability that has a dramatic impact on handling and cornering stability.

The control unit in the rear drive unit continuously varies the front/rear and side-to-side torque distribution to suit the current driving situation, monitoring inputs from multiple vehicle sensors 100 times per second. A maximum of 70 percent of the drive torque can be diverted to the rear axle. Up to 100 percent of available torque at the rear axle can be sent to each rear wheel.

During cornering, the rear drive unit pre-emptively diverts torque to the outer rear wheel immediately based on inputs such as steering wheel angle, lateral acceleration, yaw and speed. This torque transfer has the effect of “driving” the car into the bend, achieving improved turn-in and stability, and virtually eliminating understeer.

The AWD system has been tuned to deliver exceptional grip – with lateral acceleration exceeding 1 g – and great cornering speed and acceleration out of a bend. With neutral and adjustable limit handling, and the ability to achieve controlled oversteer drifts at the track, Focus RS delivers an exceptional fun-to-drive experience.

To deliver optimum driving dynamics, the Ford Performance All-Wheel-Drive system was calibrated alongside the car’s advanced Electronic Stability Control, in particular the brake-based Torque Vectoring Control system that works in parallel with the torque-vectoring AWD. Other exclusive chassis features include sports suspension with spring rates, bushings and antiroll bars – all of which are stiffer than those found in Focus ST, and two-mode switchable dampers, which offer a firmer setting for track driving. A carefully tuned electric power-assisted steering system working in combination with a more rigid front suspension knuckle design and shorter-link arms delivers connected and responsive steering with outstanding feel.

“The Focus ST and Fiesta ST showed that we can achieve sporty steering feel with an electric power-assisted steering system, and the RS raises the bar,” said Dave Pericak, director, Global Ford Performance. “We set out to provide drivers with steering that is very direct, precise and well balanced – and the RS delivers.”

Ford engineers worked closely with Michelin to develop a choice of high-performance 235/35 R19 tires to complement the driving dynamics of the Focus RS: a standard Pilot Super Sport tire for every-day use, and – for the first time on an RS – an optional Pilot Sport Cup 2 tire for enhanced vehicle dynamics on the track.

The vehicle’s exterior design has also been developed to support the dynamic objectives. Careful aerodynamic optimization of the front splitter, rear spoiler and underbody features eliminates lift forces, and the final design delivers balanced performance with zero lift front and rear for optimum high-speed handling and stability.

Unique powertrain for increased output
Ford’s EcoBoost technology powers Focus RS and nearly every new Ford vehicle. The specially engineered 2.3-liter EcoBoost engine has levels of power and torque that translate into impressive acceleration when combined with the exceptional all-wheel-drive traction.

Projected to produce well in excess of 315 horsepower, the custom unit shares its fundamental structure with the all-aluminum 2.3-liter four-cylinder engine in the all-new Mustang, but has been significantly upgraded through a comprehensive package of design changes.

Increased output is generated by a new low-inertia twin-scroll turbocharger with larger compressor that delivers significantly greater airflow, along with a much bigger intercooler to maximize charge density. Engine breathing is enhanced through a less restrictive intake design, and a large-bore high-performance exhaust system with an electronically controlled valve in the tailpipe that helps optimize the balance of back pressure and noise output.

The cylinder head is produced from an upgraded alloy material capable of withstanding higher temperatures, and is mounted on a more robust head gasket with improved thermal capability. The cylinder block employs stronger high-tensile cast iron liners.

Engine cooling also has been given the highest priority, with engineers creating additional space within the front of the vehicle to house a significantly larger radiator pack that provides the level of cooling demanded for hard circuit use.

Meticulous calibration work ensures that the power unit delivers excellent low-end responsiveness with a powerful mid-range pull, climbing to a free-revving top end up to a maximum rev limit of 6,800 rpm.

The six-speed manual transmission has been optimized for the enthusiast driver with a shorter gear lever to deliver faster and more accurate shifts. Both the transmission and the clutch have been upgraded with stronger components to cope with the engine’s increased torque output.

With its high-efficiency EcoBoost design featuring direct fuel injection, twin independent variable camshaft timing, advanced turbocharging and Auto Start-Stop as standard, the engine also delivers significantly improved fuel consumption.

High-performance design for stunning looks with optimum function
Focus RS exterior design is both dramatic and functional, with a more powerful and muscular character. Designers worked closely with Ford Performance to ensure that the necessary functional attributes were achieved, focusing on the aerodynamic downforce and balance delivered by the design, as well as the cooling demands of the powertrain and brakes.

RS features a powerful new front end appearance with a bold upper trapezoidal grille above the deep splitter, incorporating the largest possible apertures for engine cooling. A wide, muscular stance is emphasized by the lower wings and large outboard openings on each side of the car, which feed the brake cooling ducts and house vertically mounted lamps.

At the rear, the fascia panel is dominated by the exceptionally large diffuser, which optimizes airflow from under the vehicle and contains the twin round high-performance exhaust outlets. Focus RS for Europe and Asia markets will also get a clear central fog lamp. The distinctive rear roof spoiler is carefully integrated with the car’s silhouette through body-colored side panels featuring a subtle embossed RS logo.

The dynamic side profile is emphasized by sculptured rocker panels, and the bold wheel lips that house a choice of multi-spoke 19-inch RS alloy wheels – including a high-performance lightweight forged design finished in low-gloss black, which offers enhanced strength and impact resistance.

The high-performance character of Focus RS is reflected inside the car, where heavily bolstered partial-leather Recaro sports seats serve as the centerpiece of the cockpit.

The interior features the reworked Focus control layout with its simpler, more intuitive design. SYNC connectivity provides access to audio, navigation, climate control and mobile phones via voice control, and via a high-definition, 8-inch color touch screen. SYNC can be specified with rear view camera with park distance control, as well as a Sony premium sound system with 10-speakers including a subwoofer.

The RS driving experience is reinforced by a new flat-bottomed steering wheel with a soft-feel leather-covered rim, alloy pedals and unique instrument graphics within the main cluster. An additional bank of gauges above the center console displays turbocharger boost pressure, oil temperature and oil pressure.

Four striking exterior colors include Nitrous Blue, a vibrant four-coat metallic finish exclusive to RS, as well as Stealth Gray, Absolute Black and Frozen White. The car revealed in Cologne features the same special Liquid Blue color scheme first seen on the all-new Ford GT revealed last month at the North American International Auto Show.

Rich heritage of innovation and performance
Since the first Ford RS models took to the road, the line has been an essential element of Ford’s DNA, delivering technical innovation and performance on road and track. Dating back to the early days of Ford’s success in Rallye Sport, the first RS models established a reputation for advanced technology and driving exhilaration that continues to this day.
57.3°
0

Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven

Trevlig överraskning

En trailer för Blaster Master Zero 3
Spelet släpps den 29 juli

Ett tredje Blaster Master Zero-spel är på gång för Nintendo Switch, PlayStation 4 och Windows från Inti Create. Blaster Master Zero 3 heter det och kommer släppas den 29 juli. Som man kan se i trailern ovan fortsätter även detta tredje spel ha de sköna vibbarna från Sunsofts NES-klassiker men då med en del nymodigheter. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

24-timmars på Le Mans flyttat till augusti
Organisatörerna vill ha åskådare

Man försökte in i det sista förra året att köra det årliga Le Mans-racet i juni. Det har man nämligen gjort sedan 1968 utan uppehåll. Men det gick inte, och eventet som sedemera blev helt digitalt flyttades istället till september. I år hade man kanske hoppats att man skulle kunna köra på som vanligt, men det ser fortfarande brunt ut tyvärr. Och arrangörerna vill ha publik på plats, så därför har man valt att även i år skippa juni och istället satsa på augusti. Den 89:e upplagan är nu alltså planerad till den 21 och 22 augusti. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nubias nya gamingtelefon kommer med 165Hz och 18GB ram
Perfekt om man gillar höga siffror!

ZTE-avstickaren Nubia fortsätter leverera gamingfokuserade telefoner. Nu har Red Magic 6-serien presenterats och de nya enheterna i familjen låter rätt intressanta om man gillar höga siffror. Samtliga enheter i serien kommer med AMOLED-paneler på 6,8 tum och Full HD+-upplösning med en sampling rate på 500 Hz för enkeltouch och 360 Hz för multi, vilket betyder att dina rörelser på skärmen registreras illa kvickt. Utöver detta kommer telefonerna med Snapdragon 888, kapacitiva axelklappar och samt hörlursuttag. Basic-versionen av Red Magic 6 kommer med glasbaksida och ett batteri på 5050mAh som går att ladda med upp till 66W. På insidan sitter det en intern fläkt som kan snurra i upp till 18.000rpm för att hålla telefonen relativt kall under tunga spelsessioner. Pro-versionen kommer med ett stycke aluminiumplatta på baksidan som inte bara ser ballt ut, utan ska även hjälpa värmespridningen. Batteriets kapacitet ligger på 4500mAh och är uppdelat i två delar, vilket gör det möjligt att komma upp i 120W vid laddning. Pro-versionen kommer även med en snabbare intern fläkt som kan snurra i 20.000 rpm. Det kommer även släppas en variant vid namn Pro Dao som kommer med en genomskinlig baksida, lysande fläkt och upp till 18GB ram. Nubia Red Magic 6 kommer initialt släppas släppas i Kina tillsammans med Tencent. Priset på basmodellen kommer ligga på 3799 yuan, runt 5000 kronor, och Pro-versionen kommer ha en prislapp från 4399 yuan, runt 5700 kronor. Hur det ser ut med global release kommer vi få reda på 16 mars. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Facebook erbjuder bättre annonskontroll
Nu kan du minska antalet politiska annonser i flödet

Efter det amerikanska presidentvalet 2016 fick Facebook en hel del kritik att de släppte genom politiska annonser utan någon som helst faktagranskning. Föra året införde Facebook en funktion som gav användare mer kontroll över vilka annonser som syns i deras flöden. Denna funktion infördes då endast i USA och Brasilien men under gårdagen lanserades denna funktion även här i Sverige. Det innebär att du som användare nu kan begränsa antalet annonser för politik, val eller sociala frågor så annonser som är märkta med "betalas av" döljs i flödet. Tumnagel
36.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ford Mustang med fyra slutar säljas i Europa
Musse ska ha åtta!

2014 lanserade Ford den sjätte generationen av modellen Mustang och en sak som var ny var att man kunde få den med fyrcylindrig motor. Det handlade om samma turbomatade EcoBoost-maskin på 2,3 liter som använts av förra generationen Focus RS och Focus ST. Absolut en potent maskin, men i en stor muskelbil? Receptet visade sig inte helt lyckat, och nu får vi reda på att Ford slutar erbjuda denna version i Europa eftersom den helt enkelt har sålt för dåligt. Istället är det V8:a för hela slanten som gäller fortsättningsvis. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Qualcomm ska leverera bättre ljud med Snapdragon Sound
Vad sägs som 24-bit 96kHz-ljud trådlöst?

Qualcomm har meddelat att de vill förbättra den trådlösa ljudupplevelsen en skvätt. Detta genom att presentera Snapdragon Audio, vilket ska hjälpa företag att få högkvalitativt ljud till trådlösa hörlurar. Mer specifikt lovar Qualcomm låg latens ner till 89 ms, aktiv brusreducering och stöd för 24-bit 96kHz-ljud. Ett par tillverkare, mer specifikt Xiaomi och Audio-Technica, har redan hoppat på för att använda den nya ljudtekniken i framtida produkter. Tekniken kommer initialt petas in i hörlurar och mobiltelefoner, men väntas även dyka upp i datorer, smarta klockor, AR-brillor och andra enheter. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Militärregimen i Myanmars YouTube-kanaler stängs ner
Fick inte sprida någon mer propaganda

YouTube har bestämt sig för att stänga ner fem YouTube-kanaler som tillhörde militärregimen i Myanmar. Kanalerna användes inte helt oväntat för att sprida regimens propaganda och dödshot mot demonstranter vilket YouTube då ansåg inte var i enlighet med deras riktlinjer och tillämpliga lagar. Förra månaden bestämde sig också Facebook att stänga ner diverse sidor och Instagram-konton som tillhörde militärregimen. Tumnagel
41.2°
+
Frode Wikesjö
0

Stellantis kanske kommer byta namn på Jeep Cherokee
Den amerikanska urbefolkningen tycker inte det är hedrande

Jeep har en modell som heter Cherokee. Den lanserades redan 1974 och namnet har man hämtat från den amerikanska urbefolkningen som ett sätt att hedra dem. Men detta är inget som uppskattas av befolkningen. Chuck Hoskin Jr. som är ledare för Cherokee Nation tycker inte alls att det är hedrande att deras namn används som ett säljargument av en bilmodell. Nu överväger det nystartade företaget Stellantis som äger Jeep att byta namn på modellen. Carlos Tavares som är vd säger följande: "At this stage, I don’t know if there is a real problem. We are ready to go to any point, up to the point where we decide with the appropriate people and with no intermediaries." Så här säger Chuck om saken: "In 2021, the country is in a better position than they’ve been, say a generation ago, to think about what it means to use the names of Native peoples. Beyond just the Jeep issue, to depict our culture in the form of mascots or chants at football stadiums, I think the country’s in a better place to have a discussion about those and hopefully move away from those depictions and those name usages." Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Apex Legends har fått semi-solo-läge
Perfekt om du vill styra upp utmaningar

Något Apex Legends-spelare bett om sedan urminnes tider är ett sololäge. Det har testats tidigare och Respawn har tyvärr meddelat att det helt enkelt inte funkar med ett sådant läge i deras teambaserade shooter. Men nästa vecka kommer spelare som hellre vill lira ensamma kunna göra det tack vare en ny No Fill-funktion. När No Fill-läget aktiveras kommer du kunna spela själv för att försöka överleva mot motståndarna eller klara av diverse utmaningar utan att förstöra upplevelsen för dina lagkamrater. Eller bara utforska kartan. No Fill-funktionen kommer vara tillgänglig när du lirar det vanliga spelläget, det vill säga inte ranked, och varje match kommer ha ett maxtak på totalt sex solospelare. 8 Mars kommer även ett nytt samlarevent vid namn Chaos Theory dra igång och den här gången är det Caustic som får vara i fokus och kommer få ett eget område på Kingx27s Canyon. Mer specifikt är det Water Treatment som kommer förvandlas till Caustic Town. Under Chaos Theory kommer vi kunna låsa upp en rad belöningar genom att spela, samt 24 nya event-unika kosmetiska grejer och lägger ni vantarna på alla får ni även Bangalores Heirloom-vapen Pilot’s knife. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Google Chrome ska uppdateras oftare
Hurra?

På senare år har det, för mig, känts som uppdatera-ikonen i Google Chrome har varit röd oftare än inte röd. Det beror sannolikt till stor del på att jag nog envisas med att inte starta om webbläsaren med jämna mellanrum men också att Google uppdaterar webbläsaren var sjätte vecka. Till hösten kommer det dock bli fler uppdateringar eftersom Google har bestämt sig för att släppa nya versioner av Chrome med kortare mellanrum än tidigare. Detta för att snabbare patcha eventuella sårbarheter i webbläsaren vilket ju i och för sig är bra. Från och med Chrome 94, som släpps under början av hösten, kommer Google släppa sina Chrome-uppdateringar en gång i månaden istället för var sjätte vecka. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Projektchef från Tesla börjar jobba hos Koenigsegg
Intressant

Maskiningenjören Evan Horetsky jobbade från 2015 fram till i höstas som projektchef hos Tesla. Först jobbade han på Gigafactory Nevada och nu senast på Berlin Gigafactory innan han under oklara omständigheter fick sparken. Nu börjar han istället som industrialiseringschef hos Koenigsegg. Så här säger Christian von Koenigsegg om rekryteringen: "Bringing Evan on-board is part of our forward-looking vision. Evan’s sharp engineering mind, strategies for scale, and data-driven leadership style brings new strengths to our management. I look forward to working closely with him alongside the rest of our amazing team on our ambitious mission. The journey has never been so exciting." Och så här säger Evan själv: "This is a natural next step in my career. I’ve found the most talented and humble people, with cutting-edge technology. I have followed Koenigsegg’s path and have been a huge fan of the company’s uncompromising commitment to innovation and performance. The things that are worked on, not least in Machine Learning and electrification are inspiring and contribute to sustainability broadly. Koenigsegg’s amazing journey and daring story of success are second to none; I am honored and excited to offer my professional expertise and passion to this effort." Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Next gen-trailer för Marvel's Avengers
Spelet blir lite tjusigare på PS5 och XSX/S 18 mars

Crystal Dynamics superhjältespel kommer bli lite tjusigare och trevligare att lira om några veckor. Nu har utvecklarna släppt en trailer för next gen-versionen av spelet som går igenom hur upplevelsen kommer vara på de nya konsolerna. Den nya versionen kommer dra nytta av den extra kraften konsolerna har att erbjuda för att leverera 4K-upplösning (1440p på XSS) med 60 fps. Utöver det kommer den nya versionen med mer detaljerade texturer, förlängd draw distance och mer förstörelse. Vidare kommer laddningstiderna bli avsevärt kortare tack vare de snabba SSD-enheterna i konsolerna. Spelare som lägger vantarna på next gen-uppgraderingen kommer kunna importera sparfiler från den tidigare versionen och kan hoppa direkt in i äventyret igen. Den nya versionen kommer även med cross-gen-stöd, så förhoppningsvis kommer väntetiderna för att få spela med andra superhjältar bli lite kortare. Med next gen-uppdateringen kommer utvecklarna även göra lite justeringar när det kommer till XP-insamling. Kort sagt tycker utvecklarna att spelare får nya förmågor för snabbt och för att lösa detta kommer det från och med 18 mars krävas mer XP för att levla upp efter level 25. Efter det är blir det mer grindigt, helt enkelt. Som sagt. Next gen-uppdateringen till Marvelx27s Avengers kommer släppas 18 mars och uppgraderingen kommer vara gratis att lägga vantarna på så länge man äger spelet i samma konsolfamilj. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

ByteDance gör Clubhouse
Jinping approved?

Det här med Clubhouse har blivit rätt så populärt de senaste månaderna. Clubhouse är typ en modern variant av Heta linjen där vem som helst kan starta upp ett rum och bara snacka om precis vad de vill. Eftersom det har blivit så populärt har det självklart genererat mängder av diverse kloner. En sådan klon ska tydligen komma från TikTok-utvecklaren ByteDance som påstås utveckla en Clubhouse-liknande app. Appen kommer inrikta sig mer mot den kinesiska marknaden eftersom vanliga Clubhouse som bekant är blockerat därborta eftersom det här med yttrandefrihet inte är något som är så uppskattat av regeringen där borta. Svårt att se att ByteDance potentiella Clubhouse-klon kommer få lika stor genomslagskraft internationellt som TikTok har, men med mycket pengar och vilja kan vad som helst hända. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Ny mjukvara till Volkswagen ID.3 rullas ut
Gör så att bilarna kan uppdateras Over-the-air

Den senaste mjukvaran till Volkswagens ID-modeller som heter ID.2.1 rullas nu ut. Den gör det möjligt att ta emot uppdateringar genom luften (Over-the-air) vilket Volkswagen kommer lansera i slutet av sommaren. Därefter kommer det att dyka upp en ny uppdatering var tredje månad. ID.4 levereras med den senaste mjukvaran från start (och alla nya ID.-bilar som produceras sedan vecka 8) men den som har haft sin ID.3 ett tag måste uppsöka verkstad och få den installerad först. Den nya programvaran kommer att göras tillgänglig successivt. Kallelser till svenska kunder har börjat skickas ut och sker i den ordning som bilarna har levererats. Notera dock att vissa större uppdateringar i framtiden ändå kommer att kräva verkstadsbesök. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan ni kika på En prins i New York 2
Har släppts på Prime Video

Behöver ni tips på fredagsunderhållning och gillar Eddie Murphys klassiker En prins i New York? Då har vi goda nyheter då uppföljaren En prins i New York 2, eller Coming 2 America, har släppts på Amazon Prime Video. I filmen får vi ännu en gång stifta bekantskap med Prins Akeem som den här gången får reda på att han har en son i Amerika. Länk till filmen har ni här nere till vänster. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Sacha Baron Cohen langar vaccin till kändisar
"Avslöjades" under en intervju med Jimmy Kimmel

Under nattens avsnitt av Jimmy Kimmel Live! intervjuade pratshowvärden den brittiska komikern Sacha Baron Cohen via videolänk. Under intervjun visade det dock sig att Sacha och sin fru Isla Fisher langar vaccin till diverse kändisar. Tumnagel
50.2°
+
Frode Wikesjö
0

En gammal iMac får M1-innehåll
Inte perfekt men skoj!

Apple M1-chip är fantastiskt av flera anledningar och en är att det är väldigt små saker och så blir de inte varma. Luke Miani hade en trasig iMac ståendes så han tog helt enkelt och rev ut allt innehåll i den och stoppade in en Mac mini. Bygget är extremt enkelt vilket gör att han inte har några portar längre men det funkar och är väl främst ett fint sätt att säga att utvecklingen går framåt! Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

En Minigun som skjuter Nerf-pilar
Coolare än den i plast

YouTubern Alex Lab visar här hur han bygger en egen Minigun som skjuter Nerf-pilar helt från grunden. Man kan köpa en i plast från Nerf men det är ju mer hardcore med en i metall. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Banksy tillbaka med konstverket create escape
Målat på en fängelsemur

Banksys senaste målning heter Create Escape och den har han gjort på en fängelsemur utanför Reading Prison i Storbritannien. Fängelset är sedan 2014 stängt och det var här författaren Oscar Wilde satt fängslad i två år för "onaturlig otukt" (homosexuella kontakter). Målningen föreställer en rymmande fånge som har gjort ett rep av skrivmaskinspapper för att ta sig ned från muren. Det är många som vill att fängelset ska omvandlas till en konsthall och ett beslut kring detta ska komma i mitten på mars. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Britny Fox - Standing In The Shadows
Fredagsklassikern

Idag är det fredag och jag blev extra pepp på pudelrock efter dängan vi skrev om tidigare idag. Så vi kör ett gäng, för det blir man alltid glad av. Här ovan har vi gruppen Britny Fox med låten Standing In The Shadows som släpptes 1989. Bonusklipp nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Miguel Gonzalez är avocado-expert
Förser Michelin-restauranger med grönsaken

Skillnaden mellan en bra och en dålig avocado kan vara livsavgörande, typ. Miguel Gonzalez är experten på grönsaken och det är honom du ska gå till om du vill ha de bästa New York har att erbjuda. I dagsläget har över 120 stycken restauranger hans avocados som förstahandsval. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Nestor släpper singeln On The Run
Pudelrock från Sverige

Jag är en riktig sucker för så kallad pudelrock och gammal härlig metal, så därför föll verkligen den svenska gruppen Nestors låt On The Run mig i smaken. Här har man kokat ihop hederliga 80-talsinfluenser med feta beats och glimten i ögat. Och visst är det Sten Frisk från TV-serien Tre Kronor som spelar prästen i musikvideon. Ett album kommer att släppas senare i år. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green

Fel sätt att laga middag på
Rekommenderas inte

Om du har planerat att laga middag någon gång i ditt liv - gör inte på det här viset då. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Idag är det Fössta tossdan i mass
Ät prinsesstårta!

Idag är det Smålands alldeles egna nationaldag eftersom det är "Fössta tossdan i mass". Det är den småländska dialekten firas och då får man äta prinsesstårta med massipan, oavsett var i landet man bor. Grattis till oss! Tumnagel
127kg
+
Bobby Green

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Toasty Digital remixar ihop Kanye och Kendrick
Eftersom de inte släppt sitt gemensamma material

Det sägs att artisterna Kanye West och Kendrick Lamar spelat in över 40 stycken låtar tillsammans, låtar som aldrig har släppts. För att få ordning på detta bestämde sig YouTube-kanalen Toasty Digital för att mixa ihop Kanyes album My Beautiful Dark Twisted Fantasy med Kendricks album good kid, m.A.A.d city och det här är resultatet. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green