m

Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven
Trevlig överraskning

Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven
Bil / Ford

Tidigare i dag läckte bilder på nya Ford Focus RS ut och nu kommer den tillhörande informationen. Effekten hamnar på 320 hästar men det är inte den som är det viktigaste här utan det är att bilen blir fyrhjulsdriven. Sedan en lång tid tillbaka har det gått rykten om att bilen skulle driva på alla fyra, samtidigt som flera hävdade att den skulle förbli endast framhjulsdriven. Teaserklippet Ford delade med sig av för ett tag sedan drog igång spekulationerna igen och en del började nog hoppas på att bredställen i den filmen inte bara var handbromssladdar. Och så var det alltså.

Motorn är en turbomatad EcoBoost-fyra hämtad från storebror Mustang. Den är på 2.3 liter och ska ge över 320 hästar och 446 Nm. Till snurran kopplas en manuell sexpetad låda med täta steg. Kraften skickas som sagt till alla fyra hjul och med hjälp av ett så kallat "Dynamic Torque Vectoring"-system kan 100 procent av krutet skickas till det hjulet som behöver det mest. Bilen får hårdare dämpare än föregångaren och en styvare fjädring som är justerbar. Den har också elservo.

På insidan sitter man i skalstolar från Recaro där fram och vana Ford-förare lär definitivt känna igen sig. Utsidan bjuder på det man kan vänta sig - kjolpaket, större fälgar och en vinge på bakluckan.

Premiär blir det på Genève i mars.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven
Visa
Pressmeddelande
Ford previews all-new Focus RS; high-performance hatchback pioneers advanced technology to deliver the ultimate fun-to-drive experience
Third-generation Focus RS will be available in major markets around the world for the first time and follows the reveal last month of the new Ford GT supercar as part of a new era of Ford performance that will deliver 12 new vehicles by 2020
Developed by the Ford Performance team, RS features ground-breaking new Ford Performance All-Wheel-Drive with Dynamic Torque Vectoring for class-leading cornering speed and limit handling
2.3-litre EcoBoost engine developed for RS and specially engineered to deliver in excess of 320PS. Dramatic exterior design offers enhanced aerodynamics and cooling
New Focus RS will be the 30th vehicle to wear the RS badge since 1968; will be built in Saarlouis, Germany, starting late this year
Professional rally driver and star of Gymkhana films Ken Block teamed with Ford as a consultant on the development of Focus RS
Further media material at www.fordmedia.eu and more product details to be announced at Geneva Motor Show
Cologne, Germany, 3 February 2015 – Ford today previewed the all-new Ford Focus RS, a high-performance road car that debuts the innovative Ford Performance All-Wheel-Drive, delivering class-leading cornering speed, thrilling performance and unbridled driving enjoyment.

The Focus RS – equipped with a special 2.3-litre EcoBoost engine engineered to produce well in excess of 320PS – is the latest vehicle to be unveiled as part of a new era of Ford performance that will bring more than 12 performance vehicles to global customers by 2020.

In addition to pleasing enthusiasts, these vehicles help deliver the company’s One Ford plan for profitable growth, product excellence and innovation in every part of its business.

“The all-new Focus RS is a serious machine with high-performance technology and innovative engineering that sets a new benchmark for driving exhilaration on the road and track,” said Raj Nair, group vice president, Global Product Development, Ford Motor Company. “The RS line has a proud history of technical breakthroughs that have migrated to mainstream Fords to benefit all of our customers, and the new Focus RS is no exception. It’s a great example of our passion for innovation through performance and creating vehicles that make people’s hearts pound.”

Developed by a small team of Ford Performance engineers in Europe and US, the new Focus RS is the third generation of Focus RS cars, following models launched in 2002 and 2009. It will be the 30th car to wear the legendary RS badge, following such technology trendsetters as the 16-valve 1970 Escort RS1600, the turbocharged Sierra RS Cosworth of 1985 with its radical aerodynamics, and the four-wheel-drive 1992 Escort RS Cosworth.

Sporting a dramatic exterior design that delivers enhanced aerodynamics and cooling, the new Focus RS offers technologies new to the RS marque including Ford SYNC connectivity.

The all-new Focus RS is the first ever RS model that will be sold around the world and will be produced for all markets at Ford’s Saarlouis, Germany, manufacturing plant beginning late this year.

“The new Focus RS represents Ford at its passionate best – delivering innovation, unmatched driving dynamics and stunning performance that was previously the sole province of high-priced performance luxury marques and exotics,” said Jim Farley, president, Ford of Europe, Middle East and Africa. “We are acutely aware of the benchmarks we have set ourselves with RS performance models through the years, and rest assured that this new car raises the game to a new level.

“Just as important is the fact that with technologies such as EcoBoost, we are able to demonstrate how an innovation that powers almost every car in our range can also be the heartbeat of our finest performance cars.”

Gymkhana and World Rallycross star Ken Block was brought on as a consultant on the all-new Focus RS and joined the Ford Performance team at the preview event in Cologne, Germany – the city where the RS legend was born in 1968 with the Ford 15M RS.

Innovative Ford Performance All-Wheel-Drive offers unmatched handling

The all-new Focus RS exploits the innovative new Ford Performance All-Wheel-Drive with Dynamic Torque Vectoring to deliver a new level of handling capability and driver enjoyment, combining outstanding traction and grip with unmatched agility and cornering speed.

The Ford Performance AWD system is based on twin electronically-controlled clutch packs on each side of the rear drive unit. These manage the car’s front/rear torque split, and also can control the side-to-side torque distribution on the rear axle – delivering the “torque vectoring” capability, which has a dramatic impact on handling and cornering stability.

The control unit in the rear drive unit continuously varies the front/rear and side-to-side torque distribution to suit the current driving situation, monitoring inputs from multiple vehicle sensors 100 times per second. A maximum of 70 per cent of the drive torque can be diverted to the rear axle. Up to 100 per cent of the available torque at the rear axle can be sent to each rear wheel.

During cornering, the rear drive unit pre-emptively diverts torque to the outer rear wheel immediately based on inputs such as steering wheel angle, lateral acceleration, yaw and speed. This torque transfer has the effect of “driving” the car into the bend, achieving improved turn-in and stability, and virtually eliminating understeer.

The AWD system has been tuned to deliver exceptional grip – with lateral acceleration exceeding 1 g – and class-leading cornering speed and acceleration out of a bend. With neutral and adjustable limit handling, and the ability to achieve controlled oversteer drifts at the track; the Focus RS delivers the ultimate fun-to-drive experience.

“This AWD system is a breakthrough technology, capable of delivering supreme cornering and handling at the limit,” said Dave Pericak, director, Global Ford Performance. “We have ripped up the rulebook which says that AWD hatchbacks cannot be fun to drive, and have created a car which will surprise and reward in equal measure.”

To deliver optimum driving dynamics, the Ford Performance AWD system was calibrated alongside the car’s advanced Electronic Stability Control, in particular the brake-based Torque Vectoring Control system that works in parallel with the torque-vectoring AWD.

Other exclusive chassis features include sports suspension with spring rates, bushes and anti-roll-bars all of which are stiffer than those found in the Focus ST, and two-mode switchable dampers, which offer a firmer setting for track driving. A carefully tuned electric power-assisted steering system (EPAS), working in combination with a more rigid front suspension knuckle design and shorter link arms, delivers connected and responsive steering with outstanding feel.

“The Focus ST and Fiesta ST showed that we can achieve sporty steering feel with an EPAS system, and the RS raises the bar. We set out to provide keen drivers with steering which is very direct, precise and well balanced – and the RS delivers,” Pericak added.

Ford engineers worked closely with Michelin to develop a choice of high-performance 235/35 R19 tyres to complement the driving dynamics of the Focus RS; a standard Pilot Super Sport tyre for every-day use; and – for the first time on an RS – an optional Pilot Sport Cup 2 tyre for enhanced vehicle dynamics on the track.

The vehicle’s exterior design has also been developed to support the dynamic objectives. Careful aerodynamic optimisation of the front splitter, rear spoiler and underbody features eliminates lift forces, and the final design delivers a balanced performance with zero lift front and rear for optimum high-speed handling and stability.

Unique powertrain for increased output

Ford’s EcoBoost technology powers the Focus RS and nearly every new Ford vehicle. The specially engineered 2.3-litre EcoBoost engine has levels of power and torque that translate into impressive acceleration when combined with the exceptional AWD traction.

Projected to deliver well in excess of 320PS, the bespoke unit shares its fundamental structure with the all-aluminium four-cylinder 2.3-litre engine in the all-new Mustang. This engine has, however, been significantly upgraded through a comprehensive package of design changes.

Increased output is generated by a new low-inertia twin-scroll turbocharger with larger compressor that delivers significantly greater air flow, along with a much bigger intercooler to maximise charge density. Engine breathing also is enhanced through a less restrictive intake design, and a large-bore high performance exhaust system with an electronically controlled valve in the tailpipe that helps optimise the balance of back pressure and noise output.

The cylinder head is produced from an upgraded alloy material capable of withstanding higher temperatures, and is mounted on a more robust head gasket with improved thermal capability. The cylinder block employs stronger high-tensile cast iron liners.

Engine cooling also has been given the highest priority, with engineers creating additional space within the front of the vehicle to house a significantly larger radiator pack – the biggest ever fitted to a Focus – that provides the level of cooling demanded for hard circuit use.

Meticulous calibration work has ensured that the power unit delivers excellent low-end responsiveness with a powerful mid-range pull, climbing to a free-revving top-end up to a maximum rev limit of 6,800 rpm.

Inspiring performance demands an inspiring soundtrack. Ford Performance engineers have tuned the RS to deliver a rewarding and sporty sound character during spirited driving, with the distinctive burbles, pops and crackles that are a RS signature.

“This very special 2.3-litre EcoBoost unit will inspire drivers as they feel the surge of the turbo, and reward them as they take it to the red line – all delivered with a stirring sound guaranteed to put a smile on your face,” Pericak said.

The six-speed manual transmission has been optimised for the enthusiast driver with a shorter gear lever to deliver faster and more accurate shifts. Both the transmission and the clutch have been upgraded with stronger components to cope with the engine’s increased torque output.

With its high-efficiency EcoBoost design featuring direct fuel injection, twin independent variable camshaft timing and advanced turbocharging, the engine also delivers significantly improved fuel consumption. With Auto-Start-Stop fitted as standard, preliminary figures indicate that CO2 emissions will be significantly reduced compared with the previous model.

High-performance design for stunning looks with optimum function

The Focus RS exterior design is both dramatic and functional, with a more powerful and muscular character. Designers worked closely with Ford Performance to ensure that the necessary functional attributes were achieved, focusing on the aerodynamic downforce and balance delivered by the design, as well as the cooling demands of the powertrain and brakes.

“This is the ultimate Focus – stunning to look at, and entirely fit for purpose,” said Joel Piaskowski, director, Design, Ford of Europe. “RS models have always been striking, high-performance cars where function is paramount. This new Focus RS is true to that heritage.”

Based on the new Focus, the RS features a powerful new front-end appearance with a bold upper trapezoidal grille above the deep front splitter, incorporating the largest possible apertures for engine cooling. A wide, muscular stance is emphasised by the lower wings and large outboard openings on each side of the car, which feed the brake cooling ducts and house vertically-mounted fog lamps.

At the rear, the fascia panel is dominated by the exceptionally large diffuser, which optimises air flow from under the vehicle to reduce drag, and contains the twin round high-performance exhaust outlets and, in Europe and Asia, a clear central fog lamp. The distinctive rear roof spoiler is carefully integrated with the car’s silhouette through body-coloured side panels featuring a subtle embossed RS logo.

The dynamic side-profile is emphasised by sculptured rocker panels, and the bold wheel lips that house a choice of multi-spoke 19-inch RS alloy wheels – including a high-performance lightweight forged design finished in low-gloss black, which offers enhanced strength and impact resistance with weight savings of 1kg per wheel.

Standard Bi-Xenon HID headlamps offer Adaptive Front Lighting, which adjusts the intensity and angle of the headlamp beams according to vehicle speed, steering angle and distance to objects for optimal illumination. Customers also can specify the latest Active City Stop automatic braking technology which operates at speeds of up to 31mph.

The high-performance character of the RS is reflected inside the car with heavily-bolstered partial-leather Recaro sports seats as the centrepiece of the cockpit. Signature RS Recaro shell seats, with authentic motorsport microfibre fabric panels, are an option for customers in Europe and Asia.

The interior features the redesigned Focus control layout with its simpler, more intuitive design. SYNC connectivity provides access to audio, navigation, climate control and mobile phones via voice control, and via a high-definition, eight-inch colour touchscreen. Simple voice commands such as “Find a race track” enable RS owners to get instant directions to the nearest public circuit. SYNC also can be specified with Rear View Camera with park distance control, as well as a Sony premium sound system with 10-speakers including a subwoofer.

The RS driving experience is reinforced by a new flat-bottomed steering wheel with a soft-feel leather covered rim, alloy foot pedals, and unique instrument graphics within the main cluster. An additional bank of gauges above the centre console display turbocharger boost pressure, oil temperature and oil pressure.

Throughout the cabin, the distinctive blue RS theme is echoed through stitching on the seats, steering wheel, floor mats and interior trim, the coloured graphic on the gear shifter, and via the RS logo itself, which is proudly displayed on the seats, steering wheel and door scuff plates.

Four striking exterior colours include Nitrous Blue, a vibrant four-coat metallic finish exclusive to the RS, as well as Stealth Grey, Absolute Black and Frozen White. The car revealed in Cologne features the same special Liquid Blue colour scheme first seen on the all-new Ford GT revealed last month at the North American International Auto Show.

Rich heritage of innovation and performance

Since the first Ford RS models took to the road, the RS marque has been an essential element of Ford’s DNA, delivering technical innovation and performance on road and track. Dating back to the early days of the company’s success in “Rallye Sport,” the first RS models established a reputation for advanced technology and driving exhilaration that continues to this day.

“The all-new Focus RS is true to the core RS principles of innovative engineering and high performance. Driving enthusiasts have always aspired to own RS vehicles, and this is a heritage that inspires everyone within Ford,” said Joe Bakaj, vice president, Product Development, Ford of Europe.

Through the years, RS models have consistently pioneered innovative performance technologies, from powerful naturally-aspirated and turbocharged powertrains and sophisticated aerodynamic aids to advanced front-wheel-drive and all-wheel-drive drivelines.

Vehicles that pioneered AWD technology include the exotic 1984 mid-engined RS200 destined for Group B rallying, the 1990 Sierra RS Cosworth 4x4, the spectacular Escort RS Cosworth and the 1994 Escort RS2000 4x4.

The original 215PS Focus RS from 2002 featured a 2.0-litre turbocharged power unit and an advanced limited-slip differential. The second generation model sent 305PS through its front wheels with a ground-breaking RevoKnuckle suspension design.


---------------------------------------

Third-generation Ford Focus RS will be available in major markets around the world and for the first time in the United States; Focus RS follows the reveal last month of the new Ford GT supercar – a new era of Ford performance that will deliver 12 new vehicles by 2020
All-new Ford Performance All-Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring Control paired with a powerful 2.3-liter EcoBoost® four-cylinder engine will provide impressive performance
Aggressive, functional design inside and out makes Focus RS the most powerful production Focus ever, with highly capable performance on both road and track
Professional rally driver and star of Gymkhana films Ken Block teamed with Ford as a consultant on development of Focus RS
Feb 3, 2015 | Cologne, Germany -- Ford today revealed the all-new Focus RS, a high-performance road car that debuts Ford Performance All-Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring Control, which contributes to performance never before seen in a Focus RS. The all-new Focus RS is equipped with a new 2.3-liter EcoBoost® engine producing well in excess of 315 horsepower.

Focus RS is the latest unveiling in a new era of Ford performance that will bring more than 12 performance vehicles to global customers by 2020.

In addition to pleasing enthusiasts, these vehicles help deliver the company’s One Ford plan for profitable growth, product excellence and innovation in every part of its business.

“The all-new Focus RS is a serious machine with high-performance technology and innovative engineering that sets a new benchmark for driving exhilaration on the road and track,” said Raj Nair, group vice president, Global Product Development, Ford Motor Company. “The RS line has a proud history of technical breakthroughs that have migrated to mainstream Ford vehicles to benefit all of our customers, and the new Focus RS is no exception. It’s a great example of our passion for innovation through performance, and creating vehicles that make people’s hearts pound.”

Developed by a small team of global Ford Performance engineers, the new Focus RS is the third generation in the line, following models launched in 2002 and 2009. It will be the 30th car to wear the legendary RS badge, following such technology trendsetters as the 1970 Escort RS1600 with 16 valves, 1985 Sierra RS Cosworth with turbocharging and radical aerodynamics and 1992 Escort RS Cosworth with four-wheel drive.

Sporting a dramatic exterior design that delivers enhanced aerodynamics and cooling, the new Focus RS offers technologies new to the RS line including Ford SYNC® connectivity system.

The all-new Focus RS is the first-ever RS model that will be sold around the world, including the United States, and produced for all markets at Ford’s Saarlouis, Germany, manufacturing plant beginning late this year.

“We are acutely aware of the benchmarks we have set ourselves with RS performance models through the years, and rest assured this new car raises the game to a new level,” said Jim Farley, president, Ford of Europe, Middle East and Africa.

“Just as important is the fact that with technologies such as EcoBoost, we are able to demonstrate how an innovation that powers almost every car in our range can also be the heartbeat of our finest performance cars,” added Farley.

Gymkhana and World Rallycross star Ken Block was brought on as a consultant on the all-new Focus RS, and joined the Ford Performance team at the preview event in Cologne, Germany –where the RS legend was born with the Ford 15M RS in 1968.

Innovative Ford Performance All-Wheel Drive offers a new level of handling
The all-new Focus RS exploits innovative new Ford Performance All-Wheel Drive with Dynamic Torque Vectoring to deliver a new level of handling capability and driver enjoyment, combining outstanding traction and grip with exciting agility and cornering speed.

The Ford Performance All-Wheel-Drive system is based on twin electronically controlled clutch packs on each side of the rear drive unit. These manage the car’s front/rear torque split, and can control the side-to-side torque distribution on the rear axle – delivering the “torque vectoring” capability that has a dramatic impact on handling and cornering stability.

The control unit in the rear drive unit continuously varies the front/rear and side-to-side torque distribution to suit the current driving situation, monitoring inputs from multiple vehicle sensors 100 times per second. A maximum of 70 percent of the drive torque can be diverted to the rear axle. Up to 100 percent of available torque at the rear axle can be sent to each rear wheel.

During cornering, the rear drive unit pre-emptively diverts torque to the outer rear wheel immediately based on inputs such as steering wheel angle, lateral acceleration, yaw and speed. This torque transfer has the effect of “driving” the car into the bend, achieving improved turn-in and stability, and virtually eliminating understeer.

The AWD system has been tuned to deliver exceptional grip – with lateral acceleration exceeding 1 g – and great cornering speed and acceleration out of a bend. With neutral and adjustable limit handling, and the ability to achieve controlled oversteer drifts at the track, Focus RS delivers an exceptional fun-to-drive experience.

To deliver optimum driving dynamics, the Ford Performance All-Wheel-Drive system was calibrated alongside the car’s advanced Electronic Stability Control, in particular the brake-based Torque Vectoring Control system that works in parallel with the torque-vectoring AWD. Other exclusive chassis features include sports suspension with spring rates, bushings and antiroll bars – all of which are stiffer than those found in Focus ST, and two-mode switchable dampers, which offer a firmer setting for track driving. A carefully tuned electric power-assisted steering system working in combination with a more rigid front suspension knuckle design and shorter-link arms delivers connected and responsive steering with outstanding feel.

“The Focus ST and Fiesta ST showed that we can achieve sporty steering feel with an electric power-assisted steering system, and the RS raises the bar,” said Dave Pericak, director, Global Ford Performance. “We set out to provide drivers with steering that is very direct, precise and well balanced – and the RS delivers.”

Ford engineers worked closely with Michelin to develop a choice of high-performance 235/35 R19 tires to complement the driving dynamics of the Focus RS: a standard Pilot Super Sport tire for every-day use, and – for the first time on an RS – an optional Pilot Sport Cup 2 tire for enhanced vehicle dynamics on the track.

The vehicle’s exterior design has also been developed to support the dynamic objectives. Careful aerodynamic optimization of the front splitter, rear spoiler and underbody features eliminates lift forces, and the final design delivers balanced performance with zero lift front and rear for optimum high-speed handling and stability.

Unique powertrain for increased output
Ford’s EcoBoost technology powers Focus RS and nearly every new Ford vehicle. The specially engineered 2.3-liter EcoBoost engine has levels of power and torque that translate into impressive acceleration when combined with the exceptional all-wheel-drive traction.

Projected to produce well in excess of 315 horsepower, the custom unit shares its fundamental structure with the all-aluminum 2.3-liter four-cylinder engine in the all-new Mustang, but has been significantly upgraded through a comprehensive package of design changes.

Increased output is generated by a new low-inertia twin-scroll turbocharger with larger compressor that delivers significantly greater airflow, along with a much bigger intercooler to maximize charge density. Engine breathing is enhanced through a less restrictive intake design, and a large-bore high-performance exhaust system with an electronically controlled valve in the tailpipe that helps optimize the balance of back pressure and noise output.

The cylinder head is produced from an upgraded alloy material capable of withstanding higher temperatures, and is mounted on a more robust head gasket with improved thermal capability. The cylinder block employs stronger high-tensile cast iron liners.

Engine cooling also has been given the highest priority, with engineers creating additional space within the front of the vehicle to house a significantly larger radiator pack that provides the level of cooling demanded for hard circuit use.

Meticulous calibration work ensures that the power unit delivers excellent low-end responsiveness with a powerful mid-range pull, climbing to a free-revving top end up to a maximum rev limit of 6,800 rpm.

The six-speed manual transmission has been optimized for the enthusiast driver with a shorter gear lever to deliver faster and more accurate shifts. Both the transmission and the clutch have been upgraded with stronger components to cope with the engine’s increased torque output.

With its high-efficiency EcoBoost design featuring direct fuel injection, twin independent variable camshaft timing, advanced turbocharging and Auto Start-Stop as standard, the engine also delivers significantly improved fuel consumption.

High-performance design for stunning looks with optimum function
Focus RS exterior design is both dramatic and functional, with a more powerful and muscular character. Designers worked closely with Ford Performance to ensure that the necessary functional attributes were achieved, focusing on the aerodynamic downforce and balance delivered by the design, as well as the cooling demands of the powertrain and brakes.

RS features a powerful new front end appearance with a bold upper trapezoidal grille above the deep splitter, incorporating the largest possible apertures for engine cooling. A wide, muscular stance is emphasized by the lower wings and large outboard openings on each side of the car, which feed the brake cooling ducts and house vertically mounted lamps.

At the rear, the fascia panel is dominated by the exceptionally large diffuser, which optimizes airflow from under the vehicle and contains the twin round high-performance exhaust outlets. Focus RS for Europe and Asia markets will also get a clear central fog lamp. The distinctive rear roof spoiler is carefully integrated with the car’s silhouette through body-colored side panels featuring a subtle embossed RS logo.

The dynamic side profile is emphasized by sculptured rocker panels, and the bold wheel lips that house a choice of multi-spoke 19-inch RS alloy wheels – including a high-performance lightweight forged design finished in low-gloss black, which offers enhanced strength and impact resistance.

The high-performance character of Focus RS is reflected inside the car, where heavily bolstered partial-leather Recaro sports seats serve as the centerpiece of the cockpit.

The interior features the reworked Focus control layout with its simpler, more intuitive design. SYNC connectivity provides access to audio, navigation, climate control and mobile phones via voice control, and via a high-definition, 8-inch color touch screen. SYNC can be specified with rear view camera with park distance control, as well as a Sony premium sound system with 10-speakers including a subwoofer.

The RS driving experience is reinforced by a new flat-bottomed steering wheel with a soft-feel leather-covered rim, alloy pedals and unique instrument graphics within the main cluster. An additional bank of gauges above the center console displays turbocharger boost pressure, oil temperature and oil pressure.

Four striking exterior colors include Nitrous Blue, a vibrant four-coat metallic finish exclusive to RS, as well as Stealth Gray, Absolute Black and Frozen White. The car revealed in Cologne features the same special Liquid Blue color scheme first seen on the all-new Ford GT revealed last month at the North American International Auto Show.

Rich heritage of innovation and performance
Since the first Ford RS models took to the road, the line has been an essential element of Ford’s DNA, delivering technical innovation and performance on road and track. Dating back to the early days of Ford’s success in Rallye Sport, the first RS models established a reputation for advanced technology and driving exhilaration that continues to this day.
57.3°
0

Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven

Trevlig överraskning

Kolla in trailern för The Forever Purge
Ny The Purge-film där utrensningen aldrig tar slut

Snart är det dags för en femte film i The Purge-serien, filmerna som handlar om vad som kan hända om alla lagar slutar gälla en gång om året. I The Forever Purge verkar dock ett gäng bestämt sig för att det återkommande eventet aldrig tar slut, något som leder till att de fortsätter massmördandet även efter det att årets "utrensning" officiellt har upphört. The Forever Purge har svensk premiär 30 juni. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer miniräknare till Nintendo Switch
Men den kostar nästan en hundring

Känner du att du har saknat en miniräknare till Nintendo Switch så går det sedan igår att köpa en sådan på Nintendo Switch eShop. Miniräknaren heter Calculator och är utvecklad av Sabec, samma företag som ligger bakom Switch-titlar som Guitar, Bomb och Bubble. Skulle du vara sugen på att införskaffa Calculator till Switch så kostar denna 93 kronor. Tumnagel
20.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples HomePod verkar ha blivit en försäljningsflopp
Säljer fortfarande exemplar som tillverkades när den släpptes

Apples första smarta högtalare HomePod ser ut att ha blivit en ordentlig försäljningsflopp för Apple, något som inte hör till vanligheterna för Apple. En användare som nyligen köpte två HomePods från Apples restlager uppger att dessa tillverkades i december 2017 och februari 2018, något som indikerar att de producerades i samband med att Apple lanserade HomePod. Det var sedan tidigare känt att HomePod var långt från någon av Apples storsäljare. För två månader sedan meddelade Apple även att original-HomePod kommer att utgå ur deras sortiment. Efter det att Apple presenterade HomePod mini verkar de flesta som faktiskt vill ha en smart högtalare från Apple välja denna. HomePod mini kostar 99 dollar vilket kan jämföras med den, prissänkta, HomePod som kostar 299 dollar. Enligt analysföretaget Omdia sålde Apple 2,4 miljoner smarta högtalare på den amerikanska marknaden under årets första kvartal och av dessa var 91 procent HomePod mini. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Pirate Bay verkar ha lanserat en kryptovaluta
Dock inte helt klart vem som står bakom PirateToken

Den ökända torrent-sajten The Pirate Bay har i veckan varit borta från nätet i nästan två dagar och när den återkom hade sajten försetts med en ny liten detalj ovanför det nu klassiska piratskeppet. Det handlar om en annons som länkar till kryptovalutabörsen PancakeSwap där användaren kan köpa den nya kryptovalutan PirateToken (TPB). PirateToken är en ny kryptovaluta som handlas under symbolen TPB. Detta gör att många tror att valutan på något sätt har en koppling till The Pirate Bay. Det finns dock ingen officiell information från The Pirate Bay eller någon annan om detta så exakt vem som står bakom PirateToken är i nuläget okänt. TorrentFreak skriver att det finns 100 miljoner PirateToken och när valutan började handlas igår låg priset på runt 15 cent. Under gårdagen har dock en del betalat upp till 16 dollar för en PirateToken och i skrivande stund ligger värdet på cirka 7 dollar. Att investera i PirateToken ska nog i dagsläget betraktas som ett lotteri och det är absolut inget som vi rekommenderar någon att göra. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Använder du ljust eller mörkt läge?
I den digitala världen alltså

Jag och André började prata om mörkt och ljust läge och vi använder båda mörkt läge typ överallt. Men så började vi fundera hur det står till hos alla andra, ändrar folk till mörkt, kör de på automatiskt eller hur tusan gör de? Vi är inte SIFO och kan inte fråga hela Sverige, men vi kan fråga er! Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Hjärnimplantat för att skriva text uppvisat
Försöksperson kunde "tänka fram" 90 tecken i minuten

Ett forskarlag primärt bestående av forskare från det amerikanska universitetet Stanford har utvecklat ett hjärnimplantat med vilket användarna kan skriva text bara genom att tänka på bokstäverna som ska skrivas. Genom att kunna avkoda hjärnas signaler för att skriva bokstäver för hand har en försöksperson kunnat skriva upp till 90 tecken i minuten med en felprocent på fem procent i förvalda meningar. Med hjälp av autocorrect sjönk felprocenten till en procent. När man lät försökspersonen skriva meningar helt på egen hand sjönk hastigheten till 75 tecken per minut med två procents felprocent efter att ha gått igenom en autocorrect-funktion. Resultatet kan jämföras med att den genomsnittlige användaren kan skriva 38 - 40 ord per minut på ett traditionellt tangentbord vilket motsvarar 190 - 200 tecken i minuten. Vid tidigare försöka med hjärnimplantat för "brain-to-text" har rekordet legat på runt 25 tecken per minut. När implantat som dessa skulle kunna gå att kommersialisera och kanske i framtiden kunna underlätta för vissa funktionshindrade att kommunicera finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel fixar en fotorealistisk version av GTA V
Ser väldigt verklighetstroget ut

Intel Labs har utvecklar en maskinlärningsalgoritm som kan göra spel och andra digitala produktioner mer verklighetstrogna, i vissa fall så verklighetstrogna att det är svårt att se att det faktiskt handlar om något digitalt. Intel Labs kallar det hela för "Enhancing Photorealism Enhancement" och man har låtit en maskinlärningsalgoritm använda olika datasets med riktiga bilder som man sytt in i spel och annat. I videon ovan kan ni till exempel kolla in hur delar av spelet Grand Theft Auto V skulle kunna se ut efter att ha fått sin en släng av Intels maskinlärnings-slev. Det ska påpekas att det som syns i videon ovan handlar om ett demo och det lär antagligen dröja ett tag innan framtida versioner av GTA och andra spel uppnår den här graden av realism. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla slutar acceptera bitcoin som betalning
På grund av den miljövidriga utvinningen av kryptovalutor

Teslas vd Elon Musk meddelade igår att bilföretaget beslutat sig för att sluta acceptera bitcoins som betalning för sina bilar, något som man började göra mindre än tre månader sedan. Anledningen till att Tesla inte längre vill ha betalt i bitcoin uppges beror på att bitcoin-utvinningen genererar stora utsläpp från de fossila bränslen som krävs för att driva så kallade kryptofarmar. Tesla uppger att man i framtiden återigen kan tänka sig att acceptera bitcoin som betalning om dessa börjar utvinnas på ett mer miljövänligt sätt. Värdet på bitcoin föll med nästan 15 procent efter Musks uttalande. Ett tag var priset för en bitcoin nere på under 50.000 dollar men handlas i skrivande stund för cirka 51.000 dollar. Tumnagel
53.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mortal Kombat släpps digitalt 21 maj
Dags för slagsmål!

Mortal Kombat hade premiär på HBO Max i USA 23 april, men snart är det dags för oss i resten av världen att se filmen. Filmen kommer släppas digitalt 21 maj och kommer kunna köpas och hyras där man kan köpa och hyra filmer. Är ni valet och kvalet om ni ska se filmen eller ej så kan det vara intressant att veta att den inte fått allt för bra kritik, men verkar ändå vara bättre än Mortal Kombat från 1995. Men å andra sidan. Vem fan bryr sig. Vill man se filmen är man nog fullt medveten om att det inte kommer vara någon Oscars-rulle. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

QuakeCon 2021 hålls digitalt i augusti
Skippar fysiskt event i år igen

2020 blev det ingen ordentlig QuakeCon-fest, men i stället anordnades lite digitala festligheter. Och samma verkar gälla i år. I ett Twitter-inlägg skriver anordnarna att årets upplaga av spelfesten kommer hållas online från 19 till 21 augusti. Specifikt hur schemat kommer se ut lär vi få reda på några veckor innan eventet, men förvänta er en hel del spelstreams och lite trevliga nyheter. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Alexas röst kan vara avslöjad
Kommande bok om Amazon säger att det är Nina Rolle

Vem som står för rösten i Amazons smarta assistent Alexa kan nu vara avslöjat då det enligt journalisten och författaren Brad Stone är röstskådespelerskan Nina Rolle som gör rösten till den smarta assistenten. Det är i sin kommande bok "Amazon Unbound" som Stone säger sig ha lyckats ta reda på vem Alexas röst faktiskt tillhör. Varken Amazon eller Rolle har dock än så länge bekräftat att Stones uppgifter stämmer och vi får väl se om de småningom gör det. Här nedan kan ni lyssna på när Nina Rolle gör rösten i en reklamfilm för det enorma köpcentrumet Cherry Creek North i Denver. The Verge skriver om detta: "You can absolutely hear Alexa’s reassuring tones in Rolle’s voice. Or, to be more precise, you can absolutely hear where Alexa’s reassuring tones come from when listening to Rolle." Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Mandalorian släpps som flipperspel
Där Baby Yoda kan kontrollera kulorna med elektromagneter

Flipperspelstillverkaren Stern släpper nu nya flipperspel som har hämtat sin design från Star Wars-serien The Mandalorian. "The Mandalorian Pinball" släpps i tre olika modeller där Premium- och Limited-modellerna försetts med ett litet extraflipper uppe i spelets högra hörn. Dessa både versioner är även försedda med elektromagneter som låter en modell av Grogu, aka Baby Yoda, låsa fast ett antal flipperkulor som sedan kan släppas i en multiball-funktion. Limited-versionen, som bara släpps i 750 exemplar och syns längst ut till höger på bilden ovan, har även försetts med designdetaljer som ska efterlikna mandalorianerna rustningar i beskarstål. Flipperspelen går att köpa nu och en Pro-modell kostar 6200 dollar medan Premium-modellen kostar 7800 dollar och Limited-versionen går för 9200 dollar. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomi inte längre svartlistat av USA
Fritt fram för Xiaomi att göra affärer i landet igen

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi inte längre är svartlistad i USA, något som innebär att amerikaner återigen kan börja göra affärer med företaget. Det var i januari som Xiaomi svartlistades i USA efter att det amerikanska försvarsdepartementet ansåg att Xiaomi var kontrollerat av den kinesiska militären. Kort efter det stämde Xiaomi USA och företagets både grundare hävdade då att de kontrollerade 75 procent av rösträtterna i Xiaomi och att det inte fanns några kopplingar till den kinesiska militären. USA upphävde efter stämningen Xiaomis svartlistning tempoärt i mars och nu ser det alltså ut som om detta blir permanent enligt Bloombergs källor. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

The International kommer till Stockholm i år
10 till 15 augusti

Den stora Dota 2-turneringen, The International, skulle ske i Stockholm förra året men blev som bekant aldrig av på grund av den här coronagrejen. Nu har Valve bestämt sig för att göra ett nytt försök och hålla turneringen i Stockholm. Gruppspelsmatcherna kommer hållas mellan den 5 till 8 augusti. Själva huvudturneringen kommer köra igång den 10 augusti och pågå fram till den 15 augusti. Hur Valve kommer göra med publik och sådant återstår att se när turneringen närmar sig och den globala situationen ser ut. Någon gång under juni månad hoppas Valve kunna ge tydligare besked kring detta. Tumnagel
41.8°
+
Frode Wikesjö
0

Genesis visar kombi anpassad för oss européer
Det här är G70 Shooting Brake

Hyundais lyxigare märke Genesis är på väg till Europa, vilket man berättade för en vecka sedan. Då sa man att man skulle börja med modellera G80 och GV80 och att man sedan skulle börja sälja G70 och GV70. Men redan så här en vecka senare så visar man upp en ny modell som enbart är skapad för den europeiska marknaden. Det handlar om en kombiversion av G70 som man inte kallar för kombi utan för shooting brake. Med modellen vill Genesis visa att man menar allvar med sin ankomst till vår del av världen. Kombin kommer att ha exakt samma mått som sedanen men kommer att svälja mer last, 40 procent mer enligt Genesis. Genesis kommer till Europa senare i år och första länderna ut är Tyskland, Storbritannien och Schweiz. Tumnagel
42.1°
+
Roger Åberg
0

Här är ett handsfree-fodral som sätts på handleden
Om du vill använda händerna till något annat

Den japanska ehandlaren Thanko har börjat sälja ett mobilfodral som gör det möjligt att fästa mobiltelefonen på armen, något som gör att användaren frigör den handen där mobilen vanligtvis hålls. Det kan till exempel vara intressant om man behöver hålla i sig med en hand när man åker buss eller tunnelbana samtidigt som man vill pilla på sin telefon. Det kanske även kan vara användbart om man vill kolla på telefonen samtidigt som man cyklar eller inte vill besudla sin telefon med baciller när man går på toaletten. Anordningen går att vinkla upp och ner i 270 grader och mobilen som fästs i hållaren kan roteras i 360 grader. Thanko vill ha 1980 yen för mobilhållaren vilket motsvarar cirka 150 kronor. Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelmedier tar en titt på Ratchet & Clank: Rift Apart
Ser lovande ut!

Förtittar på kommande Ratchet & Clank: Rift Apart har börjat dyka upp på nätet. Spelmedier som IGN, GameSpot samt Game Informer har fått en liten förtitt på spelet och delar med sig av det de fick se i klippet ovan samt nedan. Ratchet & Clank: Rift Apart släpps till PlayStation 5 den 11 juni. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

1 juni lättas restriktionerna något
Krogar får ha öppet lite längre bland annat

Statsminister Stefan Löfven meddelade på en pressträff idag att de restriktioner som införts i samband med pandemin kommer att lättas något 1 juni. Lättnaderna i restriktionerna innebär bland annat att publiktaket för inomhusarrangemang med anvisade sittplatser höjs till 50 personer. För arrangemang utan anvisade sittplatser kvarstår dock taket på 8 personer. För utomhusarrangemang utan anvisade sittplatser höjs taket till 100 deltagare. Med anvisade sittplatser: 500 deltagare. Dessutom kommer restauranger få ha öppet till 22:30 och kunna servera alkohol fram till klockan 22:00. Vidare kommer kollo- och lägerverksamhet för barn åter kunna arrangeras. För tävlingsarrangemang, som till exempel motionslopp, höjs deltagartaket till 150 idrottsutövare. även Nöjesparker ska kunna öppnas den 1 juni. På pressträffen idag sades det även att Sverige ska kunna återgå till ett normalläge, och lyfta bort samtliga restriktioner och smittskyddsåtgärder, i september. Tumnagel
49.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
91kg
+
Wille Wilhelmsson

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
84kg
+
Wille Wilhelmsson

Lite burgartips från burgarexperter
Det är ju aldrig fel

Snabbmatsburgaren har ett rätt dåligt rykte här i Sverige, men på andra sidan Atlanten finns det en och annan hamburgeria som serverar riktigt klassiska hamburgare. Som Double Double på In-N-Out, White Castle-slidern och förstås Big Mac på McDonalds. I ett nytt avsnitt av The Burger Show får vi reda på hur vi kan återskapa dessa klassiker i våra hem och får i samma veva lite burgar-historia. Tumnagel
84kg
+
André Stray

Lys upp hemmet med tjusiga Sfär
Lite rymdig ljushållare

Är du på jakt efter en ljushållare som inte bara är tjusig, utan även visar att du är lite intresserad av Rymden™? Då kanske Sfär från JLM Form kan vara något för dig. Denna svensktillverkade ljushållare är en keramiksfär som är delad av en glasskiva som inte bara ger hållaren ett fint utseende, utan ljuset från den tända veken överförs via glasskivan och lyser upp omgivningen. Sfär finns tillgänglig via JLM Form i tre olika färger, White Sand, Dark Knight och Red Earth, och priset ligger på 995 kronor styck. Tumnagel
95kg
+
André Stray

H&M säljer vindjacka för Playstation-spelaren
Och en del andra saker till PS-kidsen

Vi missade att skriva om samarbetet mellan H&M och Playstation när det släpptes, så här kommer en liten sen update om detta. För oss fullvuxna handlar det om en vindjacka för 399 kronor som finns i svart och vitt. För småttingarna finns det en hel hög mer roliga saker, som t-shirts, bomberjackor, strumpor och massor av annat. Det mesta är riktigt snyggt och utan en massa trams. Tumnagel
93kg
+
Roger Åberg

Faith No More kommer till Sverige nästa sommar
Biljettsläpp nu på fredag

San Francisco-baserade bandet Faith No More kommer spela på Partille Arena i Göteborg torsdagen den 23 juni 2022. Konserten kommer bjuda på fyra decennier av hits och förhoppningsvis får vi höra Easy, Epic och Midlife Crisis. Biljetterna släpps nu på fredag 14 maj klockan 09:00 via LiveNation.se. Tumnagel
87kg
+
Frode Wikesjö

SJ lanserar nytt tågluffarkort
Res runt med tåg i Sverige i sommar

SJ lanserar nu en ny variant på det klassiska tågluffarkortet som kanske passar lite bättre i pandemi-tider som dessa. Med SJ:s nya tågluffarkort blir det inte möjligt att ta tåget ut i Europa men däremot kommer innehavarna att kunna resa obegränsat med SJ:s tåg i Sverige. Korten går att köpa för sju, femton eller trettio dagar och är giltiga under perioden 14 juni – 15 augusti. Lava Mahmod, ansvarig för tågluffarkortet på SJ, säger i ett pressmeddelande om det nya tågluffarkortet: "Det här kortet har varit efterfrågat hos många resenärer och vi tror att intresset för att tågluffa kommer vara stort under många år framöver. Vi lanserar nu tre prisvärda kort för alla som är sugna på att få sig en rejäl dos av Sverige i sommar." SJ:s nya tågluffarkort börjar säljas 31 maj och priserna startar på 1145 kronor. Tumnagel
314kg
+
Wille Wilhelmsson

Hotellrum med vattenrutschbana
Lyxigt värre

YouTube-kanalen Tokidoki Traveller bestämde sig för att på ett kärlekshotell i Japan där rummet har en alldeles egen vattenrutschbana. Tumnagel
89kg
+
Frode Wikesjö

Timbuktu släpper vaggvisor
Tillsammans med Mapei

Artisterna Timbuktu och Mapei släpper nu ett antal vaggvisor som de tagit fram tillsammans med producenten Pontus Winnberg samt psykologen och sömnexperten Helena Kubicek Boye, författaren bakom boken Sömnsagor. Albumet Lullabies innehåller en några vaggvisor i lite olika versioner, både på engelska och svenska, vilka man säger ska representera en modern vaggvisa. Ni hittar "Lullabies" på Spotify, Spotify Kids eller så kan ni lyssna på det direkt här nedanför. Tumnagel
46kg
+
Wille Wilhelmsson

Här är trailern för Dancing Queens
Helena Bergströms danskomedi

Nu har Netflix släppt trailern för Helena Bergströms kommande dramakomedi Dancing Queens där Bergströms dotter Molly Nutley spelar huvudrollen. Filmen handlar om den unga skärgårds-tjejen Dylan (Molly Nutley) som drömmar om en karriär som dansare. När hon väl kommer till Stockholm blir hon upptäckt men för att få medverka i en föreställning måste hon spela man, det är nämligen en dragshow-föreställning hon blivit castad till. Dancing Queens börjar sändas på Netflix 3 juni. Tumnagel
-2kg
+
Wille Wilhelmsson

Oakley släpper nya sportglasögon
Ett glas som täcker näsan

Oakley har ju länge gjort snabba brillor och nu har de gjort en ännu snabbare modell. Man kallar den för Kato och som ni ser så har modellen bara ett glas utan ram som dessutom sitter över näsan. Under glaset vid näsan finns det en kudde som sitter tätt runt näsan. Man får med tre olika varianter så att man ska kunna hitta sin favorit. Skalmarna går att justera så att vinkeln på glaset mot ansiktet blir som man vill att det ska vara. Kato finns i tre varianter och kostar 3070 kronor. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg

Forskare tar fram platta pastasorter
Får sedan annan form när de kokas upp

Forskare på amerikanska Carnegie Mellon University har tagit fram en slags transformerpasta som kanske kan leda till att det blir enklare att förpacka och transportera pasta i framtiden. Pastan är i sitt torra tillstånd helt platt, något som syns i övre delen av bilden ovan. När pastan sedan läggs i vatten och kokas upp så transformeras den till pastaformer som mer liknar traditionell pasta. Enligt forskarna så skulle förpackningarna till de platta pastasorterna bli 59% - 86% mindre än förpackningar med samma mängd traditionell pasta. När eller om vi skulle kunna köpa transformerspasta som baseras på den här forskningen finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om det som forskarna kallar för "Morping Pasta" Tumnagel
287kg
+
Wille Wilhelmsson