Nya GT2 RS är den vassaste Porsche 911:an någonsin
700 hästar och 0-100 km/h på 2,8 sekunder
Så, nu är den äntligen här - nya Porsche 911 GT2 RS. Den mest kraftfulla Porsche 911 någonsin och en bil som bara skriker att den vill ut och rastas på banan. Trots sin massiva effekt och prestanda är den fullt laglig att köra på gatan, perfekt då du slipper att köra den på släp när det väl är dags för lite bankörning.
Baktill sitter den dubbelturbomatade boxersexan på 3,8 liter som även sitter i 911 Turbo S. Den har fått ännu större turbosnäckor och ett extra kylsystem som duschar laddluftkylaren med vatten när temperaturen blir väldigt hög. Motorns effekt anges till 700 hästar och den har ett vrid på 750 newtonmeter. Det är tillräckligt för att skjutsa den 1 470 kilo tunga bilen från stillastående till 100 km/h på bara 2,8 sekunder. Vågar man tar det roliga slut först vid 340 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen och kraften dit kommer via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Ett nytt avgassystem i titan sitter monterat och det väger sju kilo mindre än det som sitter på 911 Turbo.
Bilen får ett racing-chassi med bakhjulsstyrning för att kunna ta kurvor ännu skarpare. Det finns även ett specialkalibrerat PSM-system med ett ännu vassare sportläge. Däcken är av typen Ultra High Performance och de ska hjälpa till med greppet ytterligare, dimensionen på dessa är 325/30 ZR 21 bak och 265/35 ZR 20 fram. Innanför hjulen sitter keramiska bromsskivor. Framskärmarna, luftutsläppen ovanpå hjulhusen fram, höljet på ytterbackspeglarna (Sport Design), luftintaget bak, delar av baken och bagageluckan är tillverkade i kolfiberförstärkt plast. Taket är dock i magnesium. Tycker man ändå att bilen är för tung med dessa grejer på kan man välja till Weissach-paketet som droppar vikten med ytterligare 30 kilo. Då får man bland annat krängningshämmare och bärarmar i kolfiber och magnesium-fälgar.
På insidan hittar vi mer kolfiber, svart skinn och även en hel del alcantara. Man sitter i rejäla skalstolar som även de är i kolfiber. Via Porsche Communication Management i mittkonsolen styr man musik, navigatorn och en del av bilens funktioner. Connect Plus och appen Porsche Track Precision ingår och via dessa kan man spela in, visa och analysera kördata med en smartphone. Väljer man till Sport Chrono-paketet får man även en prestanda-display där man kan visa, spara och utvärdera varvtider. Det monteras också ett stoppur på kontrollpanelen med både analog och digital display.
För att fira bilen släpper även Porsche Design en klocka vid namn Porsche Design 911 GT2 RS Chronograph. Den kan man bara köpa om man köper bilen och får då designavdelningens första klocka som man jobbat på i tre års tid. Boetten är tillverkad i titan och urtavlan är i kolfiber. Displayens form matchar instrumenten som finns i bilen. Klockan får bland annat en så kallad Flyback-funktion som gör det möjligt att mäta kontinuerliga tidsintervaller automatiskt och snabbare.
Vad klockan kostar framgår inte för tillfället. Vill du ha bilen får du dock vara beredd att hosta upp 2 700 000 kronor.
Försök igen























































Den snabbaste och motorstarkaste Porsche 911 som någonsin godkänts för allmän väg är redo för avtäckning: Nya Porsche 911 GT2 RS får världspremiär på Goodwood Festival of Speed i Storbritannien, 30 juni till 2 juli.
Med en 700 hk (515 kW) stark boxermotor med biturbo och en vikt på 1 470 kg med full tank, accelererar den lätta tvåsitsiga sportbilen från 0 – 100 km/tim på 2,8 sekunder. Den bakhjulsdrivna coupén har en toppfart på 340 km/tim och med teknik till stor del lånad från tävlingsverksamheten är nya GT2 RS hela 80 hk (59 kW) starkare än den 3,6 liter stora föregångaren samtidigt som vridmomentet ökats med 50 Nm till 750 Nm.
Motorn baseras på 3,8-litersmotorn från 911 Turbo S med 580 hk (427kW). Stora turboaggregat pressar in mer luft i förbränningsrummen för att öka motoreffekten. Ett extra kylsystem ger optimal kylning och vid mycket höga temperaturer sprejas laddluftkylaren med vatten. Det sänker gastemperaturen under överladdningsfasen och garanterar optimal motoreffekt även under extrema förhållanden. Den anpassade sjuväxlade dubbelkopplingslådan (PDK) i nya GT2 RS överför motoreffekten utan avbrott. Dessutom är det specialgjorda avgassystemet tillverkat av extralätt titan. Det väger cirka sju kilo mindre än avgassystemet i 911 Turbo och ger ett emotionellt ljud utan motstycke.
För första gången firar Porsche Design tillkomsten av sin högprestandabil med att ge ut en speciell klocka. Som en blinkning till motorsporten erbjuds den uteslutande till ägarna av den nya bilen och kan bara beställas tillsammans med den nya GT-modellen vid ett Porsche Center.
Racing-chassi med dynamisk kurvtagning
I sportsammanhang räknas varje detalj. Och bland supersportbilar är kurvhastigheterna på en helt annan nivå. 911 GT2 RS når dessa hastigheter tack vare ett fulländat racing-chassi med bakhjulsstyrning och däck av typ Ultra High Performance (UHP).
Som alla GT-sportbilar har den nya toppmodellen ett specialkalibrerat PSM-system med sportläget utformat för optimala köregenskaper. Kraftfulla luftintag och en imponerande bakvinge understryker att bilens aerodynamik varit grunden både för form och design. De stora, breda hjulen (265/35 ZR 20 fram och 325/30 ZR 21 baktill) garanterar broms- och sidokrafter utöver det vanliga.
911 GT2 RS har Porsche Ceramik Brakes (PCCB) som standard. Framskärmarna, luftutsläppen vid hjulhusen, skalet på ytterbackspeglarna (Sport Design) luftintag baktill och delar av bakpartiet är tillverkade av kolfiberförstärkt plast (CFR) liksom flera detaljer inuti bilen. Bagageluckan är också av kolfiber för att göra bilen så lätt som möjligt. Taket däremot är av magnesium. Båda karossdelarna har distinkta längsgående valsade karosslinjer.
Weissach-paket sparar 30 kg
Prestanda kan alltid förbättras – till och med på en 911 GT2 RS. Det är anledningen till att Porsches tekniker utvecklat ett Weissach-paket, ett tillval som sparar cirka 30 kg i vikt. Paketet innehåller detaljer av kolfiber och titan. Till exempel är taket och krängningshämmarna gjorda av kolfiber liksom bärarmarna på båda hjulaxlarna. Fälgar av magnesium sparar både totalvikt och ofjädrad vikt vilket ger bättre chassiegenskaper. Bagageluckan och taket med synlig kolfiberväv pryds av en central stripe i samma färg som bilen för ett visuellt mer distinkt utseende.
En verkligt sportig interiör
Inredningen i 911 GT2 RS domineras av röd Alcantara. Svart skinn och detaljer med finish av kolfiberväv är standard. Sportratten med växelpaddlar ger snabba och sportiga växlingar. Föraren och passageraren kan uppleva supersportbilens dynamiska köregenskaper från djupt skålade säten med kolfiberväv-finish.
Som i alla 911 är Porsche Communication Management (PCM) den centrala kontrollenheten för ljud, navigation och kommunikation. Modulen Connect Plus och appen Porsche Track Precision ingår också i standardutrustningen. De gör det möjligt att spela in, visa och analysera kördata med en smartphone.
Tillvalet Sport Chrono-paket utökar PCM-funktionerna och inkluderar en prestanda-display som kan användas för att visa, spara och utvärdera varvtider. Det innehåller också ett stoppur på kontrollpanelen med både analog och digital display. Dessutom har Sport Chrono-paketet i 911 GT2 RS en varvavkännare. När man använder appen Porsche Track Precision tillsammans med externa markörer på start/målrakan gör varvavkännaren det möjligt att få varvtider med hög precision.
Exklusiv klocka till bilen: Porsche Design 911 GT2 RS Chronograph
Porsche Design har tillsammans med Porsche Motorsport utvecklat 911 GT2 RS Chronograph till köpare av den nya supersportbilen. Den är uteslutande reserverad för köpare av 911 GT2 RS. Urverket som är det första som utvecklats av Porsche Design, är resultatet av tre års arbete. Kaliber 01.200 har en Flyback-funktion, en lastvägsoptimerad bridge och ett officiellt äkthetscertifikat, COSC. Boetten är tillverkad av lättvikts-titan.
Flyback-funktionen är inspirerad av motorsporten och är en specialdetalj på Porsche-klockan. På en traditionell kronograf måste knapparna tryckas in tre gånger för att mäta kontinuerliga tidsintervaller. Första trycket stoppar kronografen, det andra trycket nollställer den och med det tredje trycker börjar tidtagningen igen. På en kronograf med Flyback-funktion sker den här processen automatiskt och i snabb följd. Stoppfunktionen och den pågående tidtagningen är tydligt märkta med gula markeringar. Många av klockans detaljer är tagna från supersportbilar. Urverkets rotor av volfram är återgiven på 911 GT2 RS-fälgarna.
Urtavlan är gjord av kolfiber och formen på displayen matchar bilens instrumentkluster och varvräknaren. 911 GT2 RS och kronografen säljs endast i Porsche Center världen över. Bilen och klockan tillverkas var för sig enligt kundens önskemål och levereras tillsammans.
Bränsleförbrukning Porsche GT2 RS: blandad körning 11,8 liter per 100 km, cO”-utsläpp 269 g/km.
Priset för Porsche 911 GT2 RS i Sverige blir 2 700 000 kronor. Porsche Design GT2 RS Chronograph är ännu inte prissatt.