Nya Mercedes GLE är här
Uppdaterad design och bättre utrymmen
I början av oktober kommer Mercedes att plocka med sig nya GLE till bilmässan i Paris och nu får vi se hur bilen ser ut i sin helhet. Mercedes beskriver den nya bilen med orden "based on the harmonious interaction between emotion and intelligence, characterized by timeless beauty, a combination of high-grade technology and craftsmanship and reduction to what is really important". Vad det betyder för dig som är potentiell köpare är oklart, men att kärran är förbättrad på alla punkter är nog sant. Linjerna följer det senaste språket och det är väl mest baktill den största förändringen har skett. De nya baklamporna följer samma stil som tidigare visats av både CLS och nya A-klass.
Insidan har också fått mycket jobb och mer plats. Hjulbasen har förlängts med 80 millimeter vilket ger 69 millimeter mer plats för benen i baksätet. Utrymmet för frisyren har även ökat med 33 millimeter. I bagagen får man nu in 825 liter och hela 2.055 liter om man fäller baksätet. Som tillval ska det även gå att få en tredje stolsrad. Infotainmentsystemet är baserat på den senaste versionen av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) och det består av två stycken skärmar på 12,3 tum - en för instrumenten och en för leksakerna.
Motormässigt erbjuds det inledningsvis en rak sexa på 3,0 liter som ger 372 hästar och ett vrid på 500 newtonmeter. Det finns 48-voltsteknik ombord och vid behov kan man få en extra knuff på 22 hästar och 250 newtonmeter. Denna version kallas för GLE 450 4MATIC och som namnet avslöjar sker drivningen på alla fyra hjulen, detta via den niostegade 9G-TRONIC-lådan. Dieselmotorer, en laddhybrid och fyrcylindriga motorer kommer senare, så även AMG-versioner.
De senaste säkerhetssystemen finns självklart i bilen och dessa är bland annat Active Distance Assist Distronic, Active Stop-and-Go Assist, Active Steering Assist, Active Distance Assist, Active Brake Assist och Active Blind Sport Assist. På tillvalslistan finns bland annat teknik som ska hjälpa dig när du kör med släp. Annat på tekniksidan är E-Active Body Control. Det använder sig av 48-voltssystemet och tillsammans med den nyutvecklade luftfjädringen kan fjädrar och dämpningen kontrolleras individuellt för varje hjul. Detta i sin tur gör att turen ska bli ännu behagligare och mindre vinglig.
Nya GLE kommer till återförsäljarna i början av nästa år. Vad priserna börjar på vet vi tyvärr inte för tillfället.
Försök igen








































































